Hoe gaat het met je realistische treinnetwerk. ik wil ook zoiets gaan doen en benieuwd of je wat screenshots kan posten.frankknopers schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 16:35:
[...]
Je mag hem wel op mijn website gooien, moet je even het bestand sturen via MSN (mijn msn adres: frank_knopers [bij] hotmail.com).![]()
Ik ga zo ook weer verder met mijn savegame. Valt me op dat de screenshots die ik in die topic zie allemaal dezelfde stijl hebben. Knap gemaakt met seinen e.d. maar imho niet altijd heel realistisch. Ook zie ik weinig groen bij jullie.
Ik zal vanavond mijn nieuwste savegame eens online gooien, ik ben begonnen in 1950 (normaal begin ik in 1940 of 1930) en ik ben al druk bezig met Floss diesels.
Ik zit net van alles door te lezen aangezien ik ook fan ben van TTD ..
Deze link kan je beter uit de startpost halen :
http://ttdscenarios.com/index.php
Da's geen goede meer..
Da's geen goede meer..
- Bart ®
- Registratie: Augustus 2004
- Laatst online: 20:53
/u/121902/woosh.png?f=community)
Als je nog meer wil lezen, er loopt ook een TTD-topic op fok.nlZephyer schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:14:
Ik zit net van alles door te lezen aangezien ik ook fan ben van TTD ..
Da's geen goede meer..
Cunning linguist.
Lezen? Ik zorg nu wel voor wat leesvoer 
Ik ben de laatste dagen ook weer begonnen met transport tycoon. Ik had het idee om een 2048x2048 map te nemen, die volledig flat is (wel saai maargoed) en daar 4 punten te maken met de normale fabrieken zoals een sawmill, factory, steel mill enzovoort. Ik ben gewoon begon met een simpele moneymaker netwerkje, en ben langzaam gaan uitbreiden. Totdat ik opeens het idee kreeg om passagiers de hoofdprioriteit in de spel te geven (ik vond cargo weer te saai worden, omdat ik dat bijna altijd al deed) en begon ik wat te bedenken over hoe men in het echt steden aansluit. Dat ging natuurlijk niet van een punt naar een punt met een junction waar de tracks kruisen; maar van stad naar stad. Ik dacht, laat ik dat ook eens gaan doen.
Het eerste probleem voor mij was dat als ik overal een heen en terug route maak tussen elke stad, er ook bij elke stad z'n station 2 omkeerpunten zijn om bij de stad entree punt te komen, en om de trein weer juiste richting te geven als ze weggaan (misschien is de route van de trein dat het de andere kant op moet). Toen kreeg ik ingeving; vergeet de omkeerpunten, ik maak het wel 1 richtingsverkeer. Dat klinkt als niet praktisch, omdat als je 1 richtingverkeer maakt de treinen allemaal maar 1 kant op blijven rijden en niet meer kunnen omkeren (want er is geen terugweg). Daarom heb ik bedacht; laat ik groepen steden maken die in een vierkant of cirkel van mekaar liggen, en die onderling een 1 richting verkeer geven. Bijvoorbeeld in dit plaatje:

In dit geval zijn 4 steden in een vierkant 1 groep. Je ziet de groep linksonderin met de klok mee rijd, en de groepen daar naast (boven en rechts er van) tegen de klok in. Dit heb ik expres zo gedaan omdat je dan gewoon een netwerk krijgt waarbij alle treinen die naar het zuiden gaan in feite recht spoor hebben, en allemaal rechtdoor rijden. Dat is niet leuk, en het is veel leuker om de treinen door steden moet heen laten worstelen om bij hun eindbestemming te komen.
De nadelen? Nou die zijn er genoeg. Ten eerste moeten de treinen een stuk meer rijden. Bijvoorbeeld; een trein met hout is volgeladen en gaat onderweg naar de sawmill. Die ligt net een paar squares terug op de mainline, maar wat jammer; het is 1 richtingsverkeer dus hij kan niet tegen de stroming in. De trein moet dan helemaal omrijden via de steden om daar uiteindelijk weer te komen. In andere situatie's moet de trein zigzaggend door het netwerk heen om bij z'n bestemming te komen.
Andere nadelen zijn de complexiteit van het netwerk in verloop van tijd. Het is soms ff puzzelen welk station aan welke moet. Het uitbreiden van de mainline kan ook enkel als er een geheel nieuwe groep met steden is aangesloten waar de treinen al helemaal terug rond kunnen rijden. Ook heb ik zelf nog niet bedacht hoe ik het ga oplossen als er zo'n drukte komt en er dubbele aanvoeren en afvoeren nodig is om de drukte te verhelpen; en dan de treinen nog goed te kunnen distributeren. Ook kan je vrijwel al je standaard junctions zoals een T-junction weg doen, want die heb je nu niet meer nodig.
En de voordelen? Het enigste voordeel wat ik heb kunnen bedenken is dat ik geen lelijke omkeerpunten moet maken bij elk station. Voor de rest is volgens mij geen voordeel, behalve dat je nog een hele lang tijd zoet mee bent voordat je eindelijk alles hebt opgelost.
Inmiddels heb ik 20 treinen op het netwerk rijden, en een paar tientallen steden aangesloten (waar bij de meeste nog geen trein rijdt). Het ouwe netwerk is ook nog steeds actief, wat ik van plan ben om binnenkort te gaan verwijderen. Hieronder staan wat screenshots, de savegame heb ik nog niet online gezet maar dat komt nog wel als het allemaal wat verder gevorderd is.

Hier is het basis ontwerp van een normaal station. Een 2 baans station met escape route. Lekker compact en het werkt aan alle voldoeningen. Het is vrij snel te bouwen en ook vrij goedkoop. Ik heb nog niet getest hoe het omgaat met wat meer treinen, maar ik gok dat het al vrij snel stagneert (er is niet veel ruimte). Maar ik denk dat de meeste routes toch wel weer low-traffic blijven, en het niet nodig om een extreem groot station voor elke stad te bouwen.

Dit is een overzicht van een al wat complexer gedeelte. De reden dat het zo is geworden omdat ten eerste de steden dicht bij elkaar liggen, en het niet meezat met de richting van de mainline (die werkte wat tegen
). Daarnaast is het ook een punt waar 3 groepen bij elkaar komen, en natuurlijk wel een heleboel flexibiliteit moet blijven.
Nu hebben we ook nog gewoon een hout station. Het aansluiten van zoiet is erg makeklijk want je hoeft je geen zorgen te maken van welke kant de treinen heen gaan en welke kant ze weer er terug op moeten. Het is alleen even een kwestie van kijken welke lijn je moet pakken (om toch de route wat korter te maken van de trein).

Het drop station voor hout. Het ouwe gedeelte met normale rails is nog steeds in gebruik, maar dat gaat binnenkort verdwijnen. In dit geval is het aansluiten weer zoals bij een laad station; gewoon van de mainline afhalen die je goed uitkomt en er weer opzetten. In dit geval zit het ook nog heel erg dicht bij een stad en met name bij de ingang is dat zeer handig (het maakt namelijk niet uit welke kant je pakt, want de treinen kunnen toch switchen van kant als ze eenmaal op het station zijn.
Nu nog even wat shots van oude netwerk:

Steel mill en power station. Kruispunt is best rommelig geworden, en kan waarschijnlijk een stuk beter maar dat is al niet meer nodig.

Stad met een oud goods station en een nieuw passagiers station. Helaas is het passagiers station niet meer in gebruik, en het goods station ook niet meer (tenminste voor goods, de stad werd te klein en accepteerde geen goods meer. Zoals je kan zien vervoer ik er wel passagiers naar).

Overview shot van de map.
Dat was het dan voor nu. Binnenkort ga ik het gehele oude netwerk te vervangen, 50 steden aan te sluiten en wat stresstesten op wat punten in m'n nieuwe netwerk.
Ik ben de laatste dagen ook weer begonnen met transport tycoon. Ik had het idee om een 2048x2048 map te nemen, die volledig flat is (wel saai maargoed) en daar 4 punten te maken met de normale fabrieken zoals een sawmill, factory, steel mill enzovoort. Ik ben gewoon begon met een simpele moneymaker netwerkje, en ben langzaam gaan uitbreiden. Totdat ik opeens het idee kreeg om passagiers de hoofdprioriteit in de spel te geven (ik vond cargo weer te saai worden, omdat ik dat bijna altijd al deed) en begon ik wat te bedenken over hoe men in het echt steden aansluit. Dat ging natuurlijk niet van een punt naar een punt met een junction waar de tracks kruisen; maar van stad naar stad. Ik dacht, laat ik dat ook eens gaan doen.
Het eerste probleem voor mij was dat als ik overal een heen en terug route maak tussen elke stad, er ook bij elke stad z'n station 2 omkeerpunten zijn om bij de stad entree punt te komen, en om de trein weer juiste richting te geven als ze weggaan (misschien is de route van de trein dat het de andere kant op moet). Toen kreeg ik ingeving; vergeet de omkeerpunten, ik maak het wel 1 richtingsverkeer. Dat klinkt als niet praktisch, omdat als je 1 richtingverkeer maakt de treinen allemaal maar 1 kant op blijven rijden en niet meer kunnen omkeren (want er is geen terugweg). Daarom heb ik bedacht; laat ik groepen steden maken die in een vierkant of cirkel van mekaar liggen, en die onderling een 1 richting verkeer geven. Bijvoorbeeld in dit plaatje:

In dit geval zijn 4 steden in een vierkant 1 groep. Je ziet de groep linksonderin met de klok mee rijd, en de groepen daar naast (boven en rechts er van) tegen de klok in. Dit heb ik expres zo gedaan omdat je dan gewoon een netwerk krijgt waarbij alle treinen die naar het zuiden gaan in feite recht spoor hebben, en allemaal rechtdoor rijden. Dat is niet leuk, en het is veel leuker om de treinen door steden moet heen laten worstelen om bij hun eindbestemming te komen.
De nadelen? Nou die zijn er genoeg. Ten eerste moeten de treinen een stuk meer rijden. Bijvoorbeeld; een trein met hout is volgeladen en gaat onderweg naar de sawmill. Die ligt net een paar squares terug op de mainline, maar wat jammer; het is 1 richtingsverkeer dus hij kan niet tegen de stroming in. De trein moet dan helemaal omrijden via de steden om daar uiteindelijk weer te komen. In andere situatie's moet de trein zigzaggend door het netwerk heen om bij z'n bestemming te komen.
Andere nadelen zijn de complexiteit van het netwerk in verloop van tijd. Het is soms ff puzzelen welk station aan welke moet. Het uitbreiden van de mainline kan ook enkel als er een geheel nieuwe groep met steden is aangesloten waar de treinen al helemaal terug rond kunnen rijden. Ook heb ik zelf nog niet bedacht hoe ik het ga oplossen als er zo'n drukte komt en er dubbele aanvoeren en afvoeren nodig is om de drukte te verhelpen; en dan de treinen nog goed te kunnen distributeren. Ook kan je vrijwel al je standaard junctions zoals een T-junction weg doen, want die heb je nu niet meer nodig.
En de voordelen? Het enigste voordeel wat ik heb kunnen bedenken is dat ik geen lelijke omkeerpunten moet maken bij elk station. Voor de rest is volgens mij geen voordeel, behalve dat je nog een hele lang tijd zoet mee bent voordat je eindelijk alles hebt opgelost.
Inmiddels heb ik 20 treinen op het netwerk rijden, en een paar tientallen steden aangesloten (waar bij de meeste nog geen trein rijdt). Het ouwe netwerk is ook nog steeds actief, wat ik van plan ben om binnenkort te gaan verwijderen. Hieronder staan wat screenshots, de savegame heb ik nog niet online gezet maar dat komt nog wel als het allemaal wat verder gevorderd is.

Hier is het basis ontwerp van een normaal station. Een 2 baans station met escape route. Lekker compact en het werkt aan alle voldoeningen. Het is vrij snel te bouwen en ook vrij goedkoop. Ik heb nog niet getest hoe het omgaat met wat meer treinen, maar ik gok dat het al vrij snel stagneert (er is niet veel ruimte). Maar ik denk dat de meeste routes toch wel weer low-traffic blijven, en het niet nodig om een extreem groot station voor elke stad te bouwen.

Dit is een overzicht van een al wat complexer gedeelte. De reden dat het zo is geworden omdat ten eerste de steden dicht bij elkaar liggen, en het niet meezat met de richting van de mainline (die werkte wat tegen

Het drop station voor hout. Het ouwe gedeelte met normale rails is nog steeds in gebruik, maar dat gaat binnenkort verdwijnen. In dit geval is het aansluiten weer zoals bij een laad station; gewoon van de mainline afhalen die je goed uitkomt en er weer opzetten. In dit geval zit het ook nog heel erg dicht bij een stad en met name bij de ingang is dat zeer handig (het maakt namelijk niet uit welke kant je pakt, want de treinen kunnen toch switchen van kant als ze eenmaal op het station zijn.
Nu nog even wat shots van oude netwerk:

Steel mill en power station. Kruispunt is best rommelig geworden, en kan waarschijnlijk een stuk beter maar dat is al niet meer nodig.

Stad met een oud goods station en een nieuw passagiers station. Helaas is het passagiers station niet meer in gebruik, en het goods station ook niet meer (tenminste voor goods, de stad werd te klein en accepteerde geen goods meer. Zoals je kan zien vervoer ik er wel passagiers naar).

Overview shot van de map.
Dat was het dan voor nu. Binnenkort ga ik het gehele oude netwerk te vervangen, 50 steden aan te sluiten en wat stresstesten op wat punten in m'n nieuwe netwerk.
@ Hans1990 :
Ik wordt al zeeziek als ik zie hoe vaak zo'n trein over .. en onder de grond moet in zo'n korte tijd
http://img364.imageshack.us/img364/5060/62181862fb9.png
Ik wordt al zeeziek als ik zie hoe vaak zo'n trein over .. en onder de grond moet in zo'n korte tijd
http://img364.imageshack.us/img364/5060/62181862fb9.png
Verwijderd
Ik heb een paar vraagjes.
Hoe bevalt het "tram" systeem die in de nightly build zat van OpenTTD? Is het waard om deze experimentele versie te spelen ondanks vastlopers e.d.?
Heeft iemand nog een grote kaart van Nederland gemaakt? iets van 2048 bij 2048? Ik kan alleen een erg kleine kaart vinden die ook nog eens behoorlijk onrealistisch is.
Hoe bevalt het "tram" systeem die in de nightly build zat van OpenTTD? Is het waard om deze experimentele versie te spelen ondanks vastlopers e.d.?
Heeft iemand nog een grote kaart van Nederland gemaakt? iets van 2048 bij 2048? Ik kan alleen een erg kleine kaart vinden die ook nog eens behoorlijk onrealistisch is.
- Bart ®
Ten eerste: als je xs.to gebruikt heb je geen popups en krijg je automagisch een code voor een clickable thumbnail die je hier kan plaatsen
Ten tweede: Treinen kunnen gewoon keren op stations zonder lelijke omkeerpunten hoor... Volgens mij een optie in het difficulty window, iets met train reversing geloof ik...
Cunning linguist.
- Bart ®
Persoonlijk vind ik het weinig toevoegen.Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:36:
Ik heb een paar vraagjes.
Hoe bevalt het "tram" systeem die in de nightly build zat van OpenTTD?
Vastlopers? Ik heb eigenlijk nooit vastlopers met nightlies... En als er een keer een buggy versie is, ga je toch gewoon terug naar een dag ervoor?Is het waard om deze experimentele versie te spelen ondanks vastlopers e.d.?
Ja. Deze staat al in deze thread gepost. Maar omdat ik zo aardig ben is hier nog een keer de linkHeeft iemand nog een grote kaart van Nederland gemaakt? iets van 2048 bij 2048? Ik kan alleen een erg kleine kaart vinden die ook nog eens behoorlijk onrealistisch is.
Cunning linguist.
Ik gebruik trams heel veel en ben er erg tevreden over. Als tramset gebruik ik momenteel de Generic Trams set (niet de mooiste, maar wel redelijk compleet), ik heb ook de Japan set gehad, die had alleen wat probleempjes bij mijn build (ik gebruik een versie va ChrisIn, een build waar meer patches in zitten dan de standaard OpenTTD build).
Steden groeien over het algemeen zeer snel met een netwerkje van een paar tramhaltes. Overigens kan ik in ChrisIn meer opties instellen over de groei van steden. Zo heb ik ingesteld dat steden bouwen in een 3x3 ruitvorm, dus ruiten van 9 vakjes tussen de wegen, en heb ik ingesteld dat steden sneller groeien. Steden van 300.000 inwoners zijn geen uitzondering. Zeker met een tramnetwerkje met lekker veel trams erop (dus bijna constant trams bij de haltes) zorgen voor een flinke groei van een stad.
Steden groeien over het algemeen zeer snel met een netwerkje van een paar tramhaltes. Overigens kan ik in ChrisIn meer opties instellen over de groei van steden. Zo heb ik ingesteld dat steden bouwen in een 3x3 ruitvorm, dus ruiten van 9 vakjes tussen de wegen, en heb ik ingesteld dat steden sneller groeien. Steden van 300.000 inwoners zijn geen uitzondering. Zeker met een tramnetwerkje met lekker veel trams erop (dus bijna constant trams bij de haltes) zorgen voor een flinke groei van een stad.
- Bart ®
Ik zie nog steeds niet het voordeel van trams boven bussen. Bussen laten steden net zo hard groeien.Entity schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:49:
Ik gebruik trams heel veel en ben er erg tevreden over. Als tramset gebruik ik momenteel de Generic Trams set (niet de mooiste, maar wel redelijk compleet), ik heb ook de Japan set gehad, die had alleen wat probleempjes bij mijn build (ik gebruik een versie va ChrisIn, een build waar meer patches in zitten dan de standaard OpenTTD build).
Cunning linguist.
Bussen zijn saai 
Trams hebben ook meer capaciteit (tot 150 in de generic tram set, in de Japan set zit er zelfs 1 met 450 capaciteit, maar da's volgens mij een foutje
) en leveren dus per tram meer geld op.
Maar je hebt wel een beetje gelijk hoor, maar ik vind trams veel leuker om te zien dan bussen.
Trams hebben ook meer capaciteit (tot 150 in de generic tram set, in de Japan set zit er zelfs 1 met 450 capaciteit, maar da's volgens mij een foutje
Maar je hebt wel een beetje gelijk hoor, maar ik vind trams veel leuker om te zien dan bussen.
Zou iemand misschien even een linkje kunnen posten naar zo'n GRF set met trams erin. Ik heb wel zelf een aantal gevonden maar dan waren all treinen ook anders. ik wil eigenlijk gewoon de maglev kunnen gebruiken + de trams erbij
Generic trams
Japan set
Op het betreffende forum is nog veel meer te vinden. Ook op Grfcrawler is veel te vinden.
Japan set
Op het betreffende forum is nog veel meer te vinden. Ook op Grfcrawler is veel te vinden.
Ik heb de laatste build van Opendtdd en ik kon het volgende niet vinden, noch in dit topic noch op de ttfora. Ik heb de map van nederland, alleen kan ik geen voertuigen bouwen. Bij de trein zelfs geen stations ed. Iemand een idee hoe ik dat ga verhelpen?
Ook kan ik geen oude scenario's spelen, iets wat wel moet kunnen, ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet oplossen. Iemand die me verder kan helpen?
Ook kan ik geen oude scenario's spelen, iets wat wel moet kunnen, ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet oplossen. Iemand die me verder kan helpen?
Ik zal ook de laatste nightly van openttd nemen, maar gewoon de stable versie. Nightlies zijn vaak erg buggy, en sommige werken goed (maar dan zou je elke ochtend moeten controleren of de nightly goed werkt, en dat is toch zo leuk.. not)
2) Een stuk waar de track zomaar ophoud is lelijk en inefficient. Ik bouw altijd op het princiepe dat grotere stations een aparte in en uitgang hebben. Als ik dan elke keer een omkeerpunt moet gaan maken, zonder krappe bochten (dus zo'n full speed corner) vind ik dat best wel groot worden. Je ziet het ook op m'n screenshot, daar heb ik een paar 180's bochten moeten maken uit noodzaak.
1) BedanktMerovingian schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:40:
[...]
Ten eerste: als je xs.to gebruikt heb je geen popups en krijg je automagisch een code voor een clickable thumbnail die je hier kan plaatsen
Ten tweede: Treinen kunnen gewoon keren op stations zonder lelijke omkeerpunten hoor... Volgens mij een optie in het difficulty window, iets met train reversing geloof ik...
2) Een stuk waar de track zomaar ophoud is lelijk en inefficient. Ik bouw altijd op het princiepe dat grotere stations een aparte in en uitgang hebben. Als ik dan elke keer een omkeerpunt moet gaan maken, zonder krappe bochten (dus zo'n full speed corner) vind ik dat best wel groot worden. Je ziet het ook op m'n screenshot, daar heb ik een paar 180's bochten moeten maken uit noodzaak.
gokje, de game begint in 1930, terwijl de treinen ed pas vanaf 1950 komen?BigFast schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 20:40:
Ik heb de laatste build van Opendtdd en ik kon het volgende niet vinden, noch in dit topic noch op de ttfora. Ik heb de map van nederland, alleen kan ik geen voertuigen bouwen. Bij de trein zelfs geen stations ed. Iemand een idee hoe ik dat ga verhelpen?
"Mekker, blaat"
Jup, dat is het probleem... Oplossing: zorg voor treinen die in 1920 rijden 
Voor wat het waard is, hetzelfde geldt voor vliegtuigen en bussen.
Voor wat het waard is, hetzelfde geldt voor vliegtuigen en bussen.
[ Voor 30% gewijzigd door BigFast op 11-08-2007 00:06 ]
Verwijderd
Ah nostalgie
dit spel speelde ik voor het laatst in 2002 op een 166mhz pc
ff kijke of ik de cd nog kan vinden
dit spel speelde ik voor het laatst in 2002 op een 166mhz pc
ff kijke of ik de cd nog kan vinden
ff een vraagje, is het mogelijk om in OpenTTD ouderwetse spoorlijnen op een handige manier te vervangen door elektrische?
JaArtcore schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 12:17:
ff een vraagje, is het mogelijk om in OpenTTD ouderwetse spoorlijnen op een handige manier te vervangen door elektrische?
Selecteer het nieuwe spoortype. Op het bouw balkje er van vind je een knop met een gele pijl en een stukje spoor. Dat is de "Convert tool".
Ja daar is over nagedacht in OpenTTD 
Ik zat vroeger met TTDlx altijd m'n sporen op te blazen en dan opnieuw leggen
Alle treintjes vervangen enzo
kostte me al gauw compleet 10 jaar 
Net even een leuk stationnetje in elkaar geflanst btw, denk dat het wel het showen waard is en dat mensen misschien wel ideeen hebben om hem beter te maken dannie al is (ok hijs ongetest, net gebouwd als eerste station en heb geen treinen
)

edit:
Zie nu zelf ook een major design flaw...
Als de trein weer terug moet in de richting waar hij vandaan kwam is dat makkelijk, maar dezelfde kant op als z'n originele richting moettie een rondje rijden.
Misschien dat die omleiding tracks aan de buitenkant (met de depots) beter aan de binnenkant kunnen.
Ik zat vroeger met TTDlx altijd m'n sporen op te blazen en dan opnieuw leggen
Alle treintjes vervangen enzo
Net even een leuk stationnetje in elkaar geflanst btw, denk dat het wel het showen waard is en dat mensen misschien wel ideeen hebben om hem beter te maken dannie al is (ok hijs ongetest, net gebouwd als eerste station en heb geen treinen

edit:
Zie nu zelf ook een major design flaw...
Als de trein weer terug moet in de richting waar hij vandaan kwam is dat makkelijk, maar dezelfde kant op als z'n originele richting moettie een rondje rijden.
Misschien dat die omleiding tracks aan de buitenkant (met de depots) beter aan de binnenkant kunnen.
[ Voor 68% gewijzigd door McKaamos op 11-08-2007 13:28 ]
Verwijderd
Die trams zijn wel grappig, ik vind alleen de graphics van de trambanen niet erg mooi (maar dat heb ik bij meer van die custom graphics).
Ik ben er nu ook achter hoe 'shared orders' werken, dat is echt handig. Ik was al helemaal blij dat bussen nu efficiënter gebruikt konden worden (meer busstations naast elkaar, clonen van orders), maar het groeperen van voertuigen en delen van orders maakt het nog feestelijker
Ik ben er nu ook achter hoe 'shared orders' werken, dat is echt handig. Ik was al helemaal blij dat bussen nu efficiënter gebruikt konden worden (meer busstations naast elkaar, clonen van orders), maar het groeperen van voertuigen en delen van orders maakt het nog feestelijker
- Bart ®
Die shared orders zijn inderdaad echt ideaal. Ik gebruik ze voor alle voertuigen. Als ik een station verleg naar een andere factory bijvoorbeeld, even 1 trein de orders aanpassen, en that's it 
Ik wacht eigenlijk nog maar op 2 patches, de rest is mooi meegenomen, maar als die 2 eindelijk erin zitten, is het spel voor mij "af":
-PBS (werkende niet buggy versie)
-Subsidiaries
Wat vinden jullie dat er echt in moet komen?
Ik wacht eigenlijk nog maar op 2 patches, de rest is mooi meegenomen, maar als die 2 eindelijk erin zitten, is het spel voor mij "af":
-PBS (werkende niet buggy versie)
-Subsidiaries
Wat vinden jullie dat er echt in moet komen?
Cunning linguist.
In de ChrisIn versie die ik gebruik zit de Copy/Paste patch, die is ook ideaal. Op die manier kun je complete kruispunten gewoon kopiëren, opslaan en een andere keer weer ergens neerplakken. Absoluut ideaal, ik kan al niet meer zonder.
PBS wacht ik ook op. Heb het in het verleden (zowel ttdpatch als een openttd versie waar een buggy versie in zat) ook veel gebruikt, ik mis het nog steeds.
Wat ik zéér graag zou willen zien, maar ik verwacht niet dat dat er op korte termijn komt, is uitgebreide ondergrondse mogelijkheden. Ondergrondse stations, seinen, kruispunten, bochten etc.. Dat lijkt me fantastisch.
PBS wacht ik ook op. Heb het in het verleden (zowel ttdpatch als een openttd versie waar een buggy versie in zat) ook veel gebruikt, ik mis het nog steeds.
Wat ik zéér graag zou willen zien, maar ik verwacht niet dat dat er op korte termijn komt, is uitgebreide ondergrondse mogelijkheden. Ondergrondse stations, seinen, kruispunten, bochten etc.. Dat lijkt me fantastisch.
Wat mij leukt lijkt om te zien is zogeheten "statestiek sporen". Stel je het gewoon voor als een soort klikbaar checkpoint, en als je er op klikt zie je allemaal statistieken, zoals hoeveel treinen er afgelopen maand eroverheen gereden hebben, en misschien nog wel meer als er meer te verzinnen valt ( denk aan: tijd bezet / vrij , etc ). Hierdoor kun je dus makkelijk kritieke punten in je netwerk ontdekken, en deze dan eventueel versterken..
- Bart ®
Hier was ooit een patch voor kan ik me herinneren...Schijnbaar nooit in trunk gekomen.Enfer schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 17:34:
Wat mij leukt lijkt om te zien is zogeheten "statestiek sporen". Stel je het gewoon voor als een soort klikbaar checkpoint, en als je er op klikt zie je allemaal statistieken, zoals hoeveel treinen er afgelopen maand eroverheen gereden hebben, en misschien nog wel meer als er meer te verzinnen valt ( denk aan: tijd bezet / vrij , etc ). Hierdoor kun je dus makkelijk kritieke punten in je netwerk ontdekken, en deze dan eventueel versterken..
Cunning linguist.
Kun je je nog herinneren hoe die patch heet?
Dat lijkt me namelijk zeeeeeeer interessant ( miss als newgrf beschikbaar gekomen anders ofzo )..
- Bart ®
Hier en hier is wat te vinden op tt-forums.net. Zoek anders zelf even op stats of statistics, of vraag het daar evenEnfer schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 18:19:
Kun je je nog herinneren hoe die patch heet?Dat lijkt me namelijk zeeeeeeer interessant ( miss als newgrf beschikbaar gekomen anders ofzo )..
Cunning linguist.
Verwijderd
Hij zit in de MINI-IN, daar heb ik em langs zien komen.Merovingian schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 18:55:
[...]
Hier en hier is wat te vinden op tt-forums.net. Zoek anders zelf even op stats of statistics, of vraag het daar even
Een checkpoint in Mini-In geeft in elk geval deze statistieken, zal hem ook weer eens installerenVerwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 22:57:
[...]
Hij zit in de MINI-IN, daar heb ik em langs zien komen.
"Mekker, blaat"
Yay, m'n stationdesign lijkt goed te werken 
Wel met enige aanpassing, zoals binnendoor lopende overflow track, ff presignals ingezet bij de stations ingangen en de aanvoerroutes wat verder opzij gelegd zodat er een groter kruispunt tussen het stationdeel en aanvoerroutes kan.
Loopt super
Wel met enige aanpassing, zoals binnendoor lopende overflow track, ff presignals ingezet bij de stations ingangen en de aanvoerroutes wat verder opzij gelegd zodat er een groter kruispunt tussen het stationdeel en aanvoerroutes kan.
Loopt super
Zijn er op dit moment mensen die multiplayer games spelen? Misschien is het leuk om met wat GoT gebruikers samen in een multiplayer game te gaan zitten.
Ik heb geen idee of hier animo voor is en of er iemand is die een server kan hosten. We kunnen ook een server van iemand anders gebruiken maar dan is misschien niet altijd even betrouwbaar.
Ik heb gelezen dat er maanden en zelfs jaren geleden veel multiplayer games waren en dat GoT zelfs een eigen server had. Ik ben benieuwd of zoiets nu ook nog van de grond kan komen.
Een paar suggesties qua instellingen:
- no break-downs
- no inflation (dit zorgt ervoor dat mensen die later join'en ook nog makkelijk kunnen starten en dat ze niet 100x keer 20,000 moeten lenen om een treintje te kopen)
- high running cost en high building cost. Je moet dan echt goed opletten wat je kunt bouwen en hoe ver je je eerste verbinding kan leggen
- niet te grote kaart. op deze manier kom je elkaar tenminste tegen. op zich lijkt het mij ook interessant als je met meerder spelers bij een mijn o.i.d. mag bouwen. dan moet je ook echt werken aan je reputatie bij de local authority om business te krijgen/ houden
- sommige mensen zijn liefhebber van geen road vehicles, ships and airplanes. dit maakt mij niet zoveel uit. maar het spel kan er misschien wel traag van worden. of valt dit wel mee?
Ik heb geen idee of hier animo voor is en of er iemand is die een server kan hosten. We kunnen ook een server van iemand anders gebruiken maar dan is misschien niet altijd even betrouwbaar.
Ik heb gelezen dat er maanden en zelfs jaren geleden veel multiplayer games waren en dat GoT zelfs een eigen server had. Ik ben benieuwd of zoiets nu ook nog van de grond kan komen.
Een paar suggesties qua instellingen:
- no break-downs
- no inflation (dit zorgt ervoor dat mensen die later join'en ook nog makkelijk kunnen starten en dat ze niet 100x keer 20,000 moeten lenen om een treintje te kopen)
- high running cost en high building cost. Je moet dan echt goed opletten wat je kunt bouwen en hoe ver je je eerste verbinding kan leggen
- niet te grote kaart. op deze manier kom je elkaar tenminste tegen. op zich lijkt het mij ook interessant als je met meerder spelers bij een mijn o.i.d. mag bouwen. dan moet je ook echt werken aan je reputatie bij de local authority om business te krijgen/ houden
- sommige mensen zijn liefhebber van geen road vehicles, ships and airplanes. dit maakt mij niet zoveel uit. maar het spel kan er misschien wel traag van worden. of valt dit wel mee?
Ik wil best, maar ik vraag me nogal af wat dat qua bandbreedte kost.
Hoeveel Kbps heb ik nodig om voor bijvoorbeeld 16 man een OTTD server te draaien?
edit:
Oh, en stel dat ik aangepaste GRF files wil gebruiken op de server (bijvoorbeeld de DB XL treinset, US treinset of Japan treinset), worden die dan automagisch ge-upload naar de clients?
Hoeveel Kbps heb ik nodig om voor bijvoorbeeld 16 man een OTTD server te draaien?
edit:
Oh, en stel dat ik aangepaste GRF files wil gebruiken op de server (bijvoorbeeld de DB XL treinset, US treinset of Japan treinset), worden die dan automagisch ge-upload naar de clients?
[ Voor 39% gewijzigd door McKaamos op 13-08-2007 15:37 ]
- Bart ®
Je kan met max 8 man multiplayeren. Ik wil best een server hosten (heb er al 2, kan er nog wel 1 bij). Bandbreedte kost echt niets, paar kB/s upload.
Cunning linguist.
Ohh, dan heb ik met mijn 750Kbps upstream opzich ruuuuuiiiimmmm voldoendeMerovingian schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 16:00:
Je kan met max 8 man multiplayeren. Ik wil best een server hosten (heb er al 2, kan er nog wel 1 bij). Bandbreedte kost echt niets, paar kB/s upload.
Maar die GRF bestanden, worden die ook automagisch naar de clients gestuurd?
Verwijderd
Naar mijn weten niet, ze waren wel bezig met een patch hiervoorMcKaamos schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 16:03:
[...]
Ohh, dan heb ik met mijn 750Kbps upstream opzich ruuuuuiiiimmmm voldoende
Maar die GRF bestanden, worden die ook automagisch naar de clients gestuurd?
als we gewoon afspreken welke GRF files we gebruiken dan moet het wel lukken denk ik
wat vinden jullie van de door mij voorgestelde instellingen. wat zijn jullie suggesties?
wat vinden jullie van de door mij voorgestelde instellingen. wat zijn jullie suggesties?
Ah, dat wordt plain-vanilla spelen dus 
Zal binnenkort eens kijken of ik een leuk servertje op kan zetten
Road vehicles zou ik uitzetten, maar de rest kan best zinvol zijn. Supersonische vliegtuigen met passagiers op lange afstanden verdienen goud geld
Net als olietankers btw.
Vind je suggesties wel goed, behalve de laatste, over die verschillende voertuigen.guus2 schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 17:45:
als we gewoon afspreken welke GRF files we gebruiken dan moet het wel lukken denk ik
Road vehicles zou ik uitzetten, maar de rest kan best zinvol zijn. Supersonische vliegtuigen met passagiers op lange afstanden verdienen goud geld
Net als olietankers btw.
[ Voor 71% gewijzigd door McKaamos op 13-08-2007 17:51 ]
- Bart ®
GRF's worden niet gedld van de server, je moet er zelf voor zorgen dat je dezelfde hebt. Anders zit je echt in desync-city.
Vliegtuigen zijn gewoon te makkelijk geld verdienen, van mij mogen ze ook uit, of sterk beperkt. Op mijn huidige server heb ik ze op 10 stuks gecapped. En olietreinen verdienen veel meer dan tankers, aangezien de transportduur ook een deel van de opbrengst bepaalt.McKaamos schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 17:45:
Net als olietankers btw.
Cunning linguist.
Ik denk niet dat die patch ooit ingame gaat komen. Er zijn verschillende GRF artiesten die per se hun werk via hun eigen website willen distribueren. Een auto-download GRF tool zit er dan dus niet in.Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 17:09:
[...]
Naar mijn weten niet, ze waren wel bezig met een patch hiervoor
Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha
Ik vind het prima om met vliegtuigen te spelen maar het is inderdaad heel simpel. 1 supersonisch vliegtuig over de grootst mogelijke afstand en je verdient een kapitaal met een relatief nihiele investering. bovendien: je kan vervolgens makkelijk 50 vliegtuigen laten vliegen tussen deze twee steden. ik weet niet hoeveel brandbreedte en CPU (ook wel belangrijk) dat gaat kosten.McKaamos schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 17:45:
Ah, dat wordt plain-vanilla spelen dus
[...]
Vind je suggesties wel goed, behalve de laatste, over die verschillende voertuigen.
Net als olietankers btw.
Ik denk ook dat het beperken tot 10 of 20 ofzo wel leuk is. kan je toch 1 luchtbrug maken die goud geld verdient.
verder denk ik bussen en trams ook beperkt. schepen mogen van mij aan. daar verdien je redelijk weinig mee. dezelfde verbinding met de trein is vaak 10x effectiever.
Als ik een server neerzet wordt het een P4 van 2.5Ghz en 1GB RAM... moet genoeg zijn imhoguus2 schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 18:46:
[...]
Ik vind het prima om met vliegtuigen te spelen maar het is inderdaad heel simpel. 1 supersonisch vliegtuig over de grootst mogelijke afstand en je verdient een kapitaal met een relatief nihiele investering. bovendien: je kan vervolgens makkelijk 50 vliegtuigen laten vliegen tussen deze twee steden. ik weet niet hoeveel brandbreedte en CPU (ook wel belangrijk) dat gaat kosten.
Ik denk ook dat het beperken tot 10 of 20 ofzo wel leuk is. kan je toch 1 luchtbrug maken die goud geld verdient.
verder denk ik bussen en trams ook beperkt. schepen mogen van mij aan. daar verdien je redelijk weinig mee. dezelfde verbinding met de trein is vaak 10x effectiever.
De server doet niets meer als je commando's doorgeven. Of je nu 1 of 200 vliegtuigen hebt dat boeit niets. Het wordt pas laggy als je met 20 man als een bezetene gaat klikken
Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha
ok dat wist ik niet.
hebben jullie nog ideeen over:
- omvang van de map? ik dacht zelf 512x512. ik denk nl. niet dat we met 8 man zijn. bovendien lijkt het mij leuk dat je elkaar een beetje tegenkomt
- hoeveelheid steden
- hoeveelheid industrie
- start kapitaal
- begin datum. het stoom en diesel tijdperk vind ik eigenlijk een beetje saai maar dat is heel persoonlijk.
- omvang van de map? ik dacht zelf 512x512. ik denk nl. niet dat we met 8 man zijn. bovendien lijkt het mij leuk dat je elkaar een beetje tegenkomt
- hoeveelheid steden
- hoeveelheid industrie
- start kapitaal
- begin datum. het stoom en diesel tijdperk vind ik eigenlijk een beetje saai maar dat is heel persoonlijk.
Sowieso moeten we nog even wachten want m'n server is nog niet klaar.
Er staat hier wel een kabaal makende PowerEdge 2500, maar die moet vervangen worden.
Als iemand me nog ff kan sponsoren met een leuk harddiskje en 2x 2.5"-in-3.5" bracket met 40pin IDE -> 44pin IDE adapters, dan kan ik dat ding binnenkort up gooien.
De server staat hier nu braaf onder mijn buro, maar zonder HDD start er niet zoveel...
Daarnaast is een map van 512x512 imho wat krap voor 8 man.
Steden en industrie medium hoeveelheid zodat je wat ruimte overhoud om rails te leggen enzo.
Als ik met veel industrie speel zit ik vaak in de knoop met tracks iig.
Er staat hier wel een kabaal makende PowerEdge 2500, maar die moet vervangen worden.
Als iemand me nog ff kan sponsoren met een leuk harddiskje en 2x 2.5"-in-3.5" bracket met 40pin IDE -> 44pin IDE adapters, dan kan ik dat ding binnenkort up gooien.
De server staat hier nu braaf onder mijn buro, maar zonder HDD start er niet zoveel...
Ik vind de stoom gevallen wel leuk vanaf het punt dat ze harder gaan dan 120km/h (dus de Ginzu A4 en hoger)guus2 schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 22:44:
ok dat wist ik niet.
- hoeveelheid steden
- hoeveelheid industrie
- start kapitaal
Daarnaast is een map van 512x512 imho wat krap voor 8 man.
Steden en industrie medium hoeveelheid zodat je wat ruimte overhoud om rails te leggen enzo.
Als ik met veel industrie speel zit ik vaak in de knoop met tracks iig.
[ Voor 50% gewijzigd door McKaamos op 13-08-2007 23:25 ]
Een 512x512 map is zelfs krap voor 2 man die lang bouwen, naar mijn mening. Op 1024x1024 is het weer net te groot voor 2 man die groots bouwen, dus een combinatie tussen 512x1024 is niet slecht denk ik. Maak hem zeker niet te klein, mekaar tegen komen vind ik persoonlijk hoogstens irritant, want waarschijnlijk heeft die persoon z'n tracks zo liggen dat jij er niet bij kan waar je moet zijn.
Over schepen e.d., ik zou zeggen: Trains only. Bussen en trams zijn wat zinloos (of voor hele korte afstanden; maar die moet je je zelf niet aandoen
), schepen hebben geen effectieve waarde; zelfs niet voor olie want een beetje land verhogen en daar een station op bouwen is veel effecienter. Vliegtuigen zijn te lame geldverdieners, want een paar miljoen per jaar per vliegtuig is natuurlijk heel gewoon.
Over de datum; begin ergens in 1980. Brede treinen keus, want treintjes van 128km/h schiet ook niet op. De building cost mag van mij wel op medium; high is echt extreem. (niet in latere stadiums van het spel though).
Over schepen e.d., ik zou zeggen: Trains only. Bussen en trams zijn wat zinloos (of voor hele korte afstanden; maar die moet je je zelf niet aandoen
Over de datum; begin ergens in 1980. Brede treinen keus, want treintjes van 128km/h schiet ook niet op. De building cost mag van mij wel op medium; high is echt extreem. (niet in latere stadiums van het spel though).
ok dan krijgen we dus zoiets:
- breakdowns: none
- running cost: high
- building cost: medium
- inflation: none
- # cities: medium
- # industries: medium
- map size: 1024x512
- train only
- start datum: 1975
- terrain: temperature
dan rest nog:
- eind datum. ik ben wel voor endless of 2150 ofzo. hoe lang duurt eigenlijk een jaar? de server hoeft natuurlijk niet tot in het oneinde te lopen
- hoeveelheid water. ik zeg: low
- helling v/h terrain: ik zeg normaal.
- winning criteria: gewoon de TTDX score van 0 t/m 1000?
- breakdowns: none
- running cost: high
- building cost: medium
- inflation: none
- # cities: medium
- # industries: medium
- map size: 1024x512
- train only
- start datum: 1975
- terrain: temperature
dan rest nog:
- eind datum. ik ben wel voor endless of 2150 ofzo. hoe lang duurt eigenlijk een jaar? de server hoeft natuurlijk niet tot in het oneinde te lopen
- hoeveelheid water. ik zeg: low
- helling v/h terrain: ik zeg normaal.
- winning criteria: gewoon de TTDX score van 0 t/m 1000?
/me wil ook wel meespelen
Ik moet alleen ff kijken hoe ik uitkom met het werk enzo, ik heb deze week avondploeg.. Ik weet niet hoelaat jullie beginnen enzo..
Ik moet alleen ff kijken hoe ik uitkom met het werk enzo, ik heb deze week avondploeg.. Ik weet niet hoelaat jullie beginnen enzo..
Sowieso moet ik mijn server nog aanjagen 
Iemand die mij een HDD doneert? of een paar 2.5"naar 3.5" adapters met inbouwframe?
Iemand die mij een HDD doneert? of een paar 2.5"naar 3.5" adapters met inbouwframe?
ik heb er niet zoveel verstand van maar zit hier misschien iets tussen? ik heb geen probleem een paar euro'tjes te sponsoren. als het leuk blijft
V&A aangeboden: 6x SCSI hdd's
V&A aangeboden: 6x SCSI hdd's
Dat zijn SCSI harde schijven, ik gok zo dat hij IDE (en specifieker, PATA) nodig heeft
Hmm, Marktplaats heeft rond Zwolle alleen veel te dure meuk... Ik heb er zelf ook geen.
Hoeveel upload heeft zo'n server nodig? Ik heb nog wel een dual P3-.7ghz waar nog wel een virtuele server bij kan. Ik heb het echter nog nooit opgezet, dus geen idee wat het allemaal nodig heeft. Als zo'n server ook X nodig heeft gaat het al niet lukken
Ik zal eens kijken of ik iets kan betekenen.
offtopic:
\o/ Zwolle heeft een dorpsstraat
Wilde een postcode van Zwolle weten en met alleen Zwolle geeft postcode.nl alleen Zwollestraten door heel NL maar niet in Zwolle zelf 
\o/ Zwolle heeft een dorpsstraat

Hmm, Marktplaats heeft rond Zwolle alleen veel te dure meuk... Ik heb er zelf ook geen.
Hoeveel upload heeft zo'n server nodig? Ik heb nog wel een dual P3-.7ghz waar nog wel een virtuele server bij kan. Ik heb het echter nog nooit opgezet, dus geen idee wat het allemaal nodig heeft. Als zo'n server ook X nodig heeft gaat het al niet lukken
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
PATA en SATA mag beide 
heb 3 PATA kanalen en 2 stuks SATA aansluitingen.
Heb hier wel 2x 40GB PATA laptop harddisks maar geen adapters en normale schijven heb ik ook niet groter dan een paar GB (compleet onvoldoende, huidige server heeft 6x 18GB SCA U320 SCSI disks)
Ik ga iig serveren onder Windows (2003 Enterprise om precies te zijn). Dat ivm m'n favoriete routingsoftware en FTP server.
heb 3 PATA kanalen en 2 stuks SATA aansluitingen.
Heb hier wel 2x 40GB PATA laptop harddisks maar geen adapters en normale schijven heb ik ook niet groter dan een paar GB (compleet onvoldoende, huidige server heeft 6x 18GB SCA U320 SCSI disks)
Ik ga iig serveren onder Windows (2003 Enterprise om precies te zijn). Dat ivm m'n favoriete routingsoftware en FTP server.
[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 15-08-2007 19:17 ]
offtopic:
Waarom Enterprise? Als ze een keer binnen vallen ben je met de normale versie een stuk goedkoper uit dan met de Enterprise, en die kan ook gewoon routen en FTPen.. Sterker nog, legale gratis OSen kunnen het ook
Zelf ga ik kijken of ik het aan de gang krijg onder Debian 
Waarom Enterprise? Als ze een keer binnen vallen ben je met de normale versie een stuk goedkoper uit dan met de Enterprise, en die kan ook gewoon routen en FTPen.. Sterker nog, legale gratis OSen kunnen het ook
Op 3GB krijg je best Win2k3 en OpenTTD hoor
Ik heb net een vserver aangemaakt, nu kijken hoe ik OpenTTD geïnstalleerd krijg zonder Samba te installeren op de vserver
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik heb de officiële .deb van sourceforge gehaald, de dependencies libfontconfig1 libfreetype6 libpng12-0 libsdl1.2debian libstdc++5 geïnstalleerd, de dpkg -i losgelaten op de .deb, een startup script van het OpenTTD forum gehaald en ben nu aan het kijken hoe ik die config goed krijg
Rhàshan - Aditu Sunlock
- Bart ®
half uurtje, iets minder.guus2 schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 08:38:
hoe lang duurt eigenlijk een jaar?
paar kB/s, hoogstens 5.Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 19:05:
Hoeveel upload heeft zo'n server nodig?
Cunning linguist.
Ik probeer voor elkaar te krijgen dat ik met pre- en exit signals ga werken, maar ik span de tutorial niet zo denk ik.
Zo heb ik het momenteel

Die voorste zijn pre-signals en die daarna staan zijn normal signals.
Doe ik iets fout? Ze blijven namelijk niet voor de pre-signals staan.
Zo heb ik het momenteel

Die voorste zijn pre-signals en die daarna staan zijn normal signals.
Doe ik iets fout? Ze blijven namelijk niet voor de pre-signals staan.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Bij ieder signal-section (stuk spoor afgebakend met signals) met een pre-signal entrance (ingang) hoort een pre-signal exit (uitgang) of combo (ingang ene kruising, uitgang andere kruising).
Je hebt nu dus 1 blok met een entrance maar geen exit, en een blok met een exit maar geen entrance.
Die met de exits is niet zo erg, dat gaat toch wel goed, je hebt op die kruising namelijk maar 1 uitgang, de treinen hoeven niet te kiezen en als ze stilstaan midden op de kruising is dat niet zo erg.
Bij de entrance is het erger. Omdat je geen exits hebt heeft de pre-signal geen zin en wordt het als een normale signal gezien (sectie vrij -> lampje groen). Staan er dus als 2 treinen in het station dan blijft de trein op het onderste spoor, midden op de kruising staan wachten. Als nu de bovenste eerst vertrekt, dan blijft dat dus leeg omdat de nieuwe trein alleen nog naar de onderste kan.
Je kunt dus het beste van de exits alle 3 gewone signals maken(evt 1-richting), de entrance zo laten staan (evt 1-richting maken) en de 2 losse seinen 2-riching pre-signal exits maken.
2-richting omdat treinen (afaik) anders nog niet kiezen uit de tracks maar altijd de kortste nemen.
Je hebt nu dus 1 blok met een entrance maar geen exit, en een blok met een exit maar geen entrance.
Die met de exits is niet zo erg, dat gaat toch wel goed, je hebt op die kruising namelijk maar 1 uitgang, de treinen hoeven niet te kiezen en als ze stilstaan midden op de kruising is dat niet zo erg.
Bij de entrance is het erger. Omdat je geen exits hebt heeft de pre-signal geen zin en wordt het als een normale signal gezien (sectie vrij -> lampje groen). Staan er dus als 2 treinen in het station dan blijft de trein op het onderste spoor, midden op de kruising staan wachten. Als nu de bovenste eerst vertrekt, dan blijft dat dus leeg omdat de nieuwe trein alleen nog naar de onderste kan.
Je kunt dus het beste van de exits alle 3 gewone signals maken(evt 1-richting), de entrance zo laten staan (evt 1-richting maken) en de 2 losse seinen 2-riching pre-signal exits maken.
2-richting omdat treinen (afaik) anders nog niet kiezen uit de tracks maar altijd de kortste nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 18-08-2007 21:45 ]
Rhàshan - Aditu Sunlock
Wat snap je dan niet aan:

Dit is gewoon hetzelfde maar dan met een station met meerdere sporen. Je moet ná de splitsing gelijk de exit-presignal zetten, en niet eerst normale signs.
=> 1 spoor => 2 sporen (splitsing) => 
Edit:
Veel te laat dus

Dit is gewoon hetzelfde maar dan met een station met meerdere sporen. Je moet ná de splitsing gelijk de exit-presignal zetten, en niet eerst normale signs.

Edit:
Veel te laat dus

[ Voor 4% gewijzigd door Bobje op 18-08-2007 21:52 ]
Thanks. Ik heb het voor elkaar. De treinen stoppen netjes voor de entry signals.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Verwijderd
Zo dat script is heerlijk zeg, ook dat monitorscript, je moet wel wat moeite doen om het goed te krijgen, maar werkt perfect.Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 21:25:
Ik heb de officiële .deb van sourceforge gehaald, de dependencies libfontconfig1 libfreetype6 libpng12-0 libsdl1.2debian libstdc++5 geïnstalleerd, de dpkg -i losgelaten op de .deb, een startup script van het OpenTTD forum gehaald en ben nu aan het kijken hoe ik die config goed krijg
- Bart ®
OpenTTD 0.5.3 RC3 is net uit
Cunning linguist.
Heb laatst de psp port gespeelt en moet zeggen dat dat zeer goed te doen is met de analog stick.
Toch wel weer genieten in de realtime bus
http://openttd.teamjak.net/
Toch wel weer genieten in de realtime bus
http://openttd.teamjak.net/
- Bart ®
Laptopje met flatfee UMTS zou nog leuker zijn natuurlijk
Cunning linguist.
Mjah als er nou ff OpenTTD voor mijn Symbian90 telefoon uitkwam, dan kon ik online spelen op flatfee GPRS
(net gisteren Telfort Internet&Mail unlimited aangevraagd
)
[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 31-08-2007 08:14 ]
Hallo leute,
Hebben hier toevallig vanavond nog mensen zin in een potje Openttd?
Rond half 8 gaan we beginnen en iedereen is welkom!
Server adres: coolyboy.nl (145.53.165.26)
Wachtwoord = mevink
http://www.openttd.org/server_detail.php?id=52
Server wordt om half 8 herstart en vanaf dan is ook iedereen welkom, we spelen versie 0.5.2 stable, het startjaar is 1990 en de server blijft 24/7 draaien.
Hopelijk tot vanavond!
Hebben hier toevallig vanavond nog mensen zin in een potje Openttd?
Rond half 8 gaan we beginnen en iedereen is welkom!
Server adres: coolyboy.nl (145.53.165.26)
Wachtwoord = mevink
http://www.openttd.org/server_detail.php?id=52
Server wordt om half 8 herstart en vanaf dan is ook iedereen welkom, we spelen versie 0.5.2 stable, het startjaar is 1990 en de server blijft 24/7 draaien.
Hopelijk tot vanavond!
Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD
Ik ga proberen erbij te zijn. ik kan eigenlijk vooral 's avonds en dan ben ik ook nog redelijk druk. we zien wel
tip: staat inflatie aan? dit kan je beter uitzetten.
tip: staat inflatie aan? dit kan je beter uitzetten.
Noes coolyboy! Dan wordt mijn geniale spoor gereset!!
Maar ik zal proberen er bij te zijn als vanouds!
By the way, mag ik weer ff schandeloos reclame maken voor irc.tweakers.net/openttd
Zo'n irc server is ook wel ideaal als je speelt, om van te voren ff gezellig op te kletsen ofzo.. Dus als jullie nog een leuk kanaaltje willen joinen
By the way, mag ik weer ff schandeloos reclame maken voor irc.tweakers.net/openttd
Zo'n irc server is ook wel ideaal als je speelt, om van te voren ff gezellig op te kletsen ofzo.. Dus als jullie nog een leuk kanaaltje willen joinen
[ Voor 53% gewijzigd door Enfer op 09-09-2007 19:16 ]
*kuch* Ik zal voortaan een datum bij m'n posts plaatsenEnfer schreef op zondag 09 september 2007 @ 17:45:
Noes coolyboy! Dan wordt mijn geniale spoor gereset!!
Die post was uiteraard bedoeld voor het potje van vorige week, waarin je geniale spoor tot stand kwam
Maargoed over een aantal dagen save ik de game, gooi ik die online en restart ik de server.
Altijd leuk om aan iemand te laten zien wat je nou precies doet in zo'n 'spelletje'
Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD
- Bart ®
0.5.3 is uit! Zie ook http://openttd.org
Cunning linguist.
bookmark
Sinds kort ook weer begonnen, hoe heerlijk vanaf 386 tijdperk nog steeds zo af en toe gewoon weer toegeven aan de verslaving van (O)TTD
Sinds kort ook weer begonnen, hoe heerlijk vanaf 386 tijdperk nog steeds zo af en toe gewoon weer toegeven aan de verslaving van (O)TTD
[ Voor 89% gewijzigd door rdfeij op 17-09-2007 19:37 ]
Ik draai OpenTTD r11046 ChrisIN op dit moment, zal 0.5.3 eventjes bekijken, maar vrees wel dat de functionaliteit ten opzichte van r11046 achterblijft (die trouwens ook stabiel loopt). Vind het wel handig dat je voor multiplayers (ook met grf's enzo) gewoon even je openttd map kan zippen, online gooien, door de medespelers laten downloaden, en je heb exact dezelfde versie
"Mekker, blaat"
Verwijderd
0.5.3 is een release met alleen bugfixes. De nightlies bevatten inmiddels de nodige nieuwe features die je niet in 0.5.3 tegenkomt, dus als je tevreden bent met de nightlies heeft het op dit moment weinig zin om terug te gaan naar een stable.
Verwijderd
Ik heb nu 24/7 een server draaien, met een paar leuke grf's en hele makkelijke instellingen, het is gewoon een fun-server. Meer info op: http://mserver.nl/?page=openttd 1 mbit dedicated upload. Als er interesse is, wees vrij om er te spelen
Verwijderd
Hoe kun je het makkelijkst in 1x je hele treinnetwerk vervangen door elektrische rails? Ik heb nu alle treinen in depots gezet en daarna het hele veld geselecteerd om te vervangen door elektrische rails, maar als ik dan bij "replacing trains" kijk, kan ik de dieseltreinen niet vervangen door de elektrische varianten 
En daarna door monorail en/of maglev (waarbij dus ook de depots vervangen moeten worden?
Nog een vraagje: Hoe krijg ik in de world map het huidige scherm gecentreerd. Als je een erg grote map hebt en je gaat via het factory overzicht naar een factory, dan wil ik graag op de kaart ook meteen zien of daar een gekoppelde factory in de buurt zit. Helaas duurt het zoeken naar de factory op de worldmap erg lang als de kaart ook groot (1024x1024) is.
ps. ik speel natuurlijk de nieuwste OpenTTD
En daarna door monorail en/of maglev (waarbij dus ook de depots vervangen moeten worden?
Nog een vraagje: Hoe krijg ik in de world map het huidige scherm gecentreerd. Als je een erg grote map hebt en je gaat via het factory overzicht naar een factory, dan wil ik graag op de kaart ook meteen zien of daar een gekoppelde factory in de buurt zit. Helaas duurt het zoeken naar de factory op de worldmap erg lang als de kaart ook groot (1024x1024) is.
ps. ik speel natuurlijk de nieuwste OpenTTD
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2007 16:33 ]
Ehm onderaan het grote venster bij replace trains kun je ergens wel selecteren welke soorten treinstellen je wilt vervangen naar welke, weet zo ff niet meer hoe dat heet.. Helemaal onderaan het schermpje staat het wel 
Monorail en maglev aanpassen is idd iets moeilijker, aangezien je niet kunt vervangen van gewoon naar mono/maglev treinen
Van diesel naar elektrisch is gelukkig wel mogelijk
Monorail en maglev aanpassen is idd iets moeilijker, aangezien je niet kunt vervangen van gewoon naar mono/maglev treinen
[ Voor 29% gewijzigd door Enfer op 21-10-2007 17:01 ]
Verwijderd
Ahja, ik zie het, knopje met optie op electrified oid te kiezen.
Dus van rail --> mono --> maglev moet je handmatig alle depots + treinen vervangen
Dus van rail --> mono --> maglev moet je handmatig alle depots + treinen vervangen
Mjah volgens mij wel, ik weet zelf in ieder geval geen snellere methode.. Daarom begin ik meestal pas als er maglev is, of vervang ik niet ;-)
Verwijderd
maglev is wel geil. dat wil ik uiteindelijk wel vervangen, maar ja, dat zien we dan wel weer.
nog iemand een snellere oplossing voor dat centreren van de world map, naast hem sluiten en weer openen?
nog iemand een snellere oplossing voor dat centreren van de world map, naast hem sluiten en weer openen?
- Bart ®
Centreren? Je bedoelt de world-map verplaatsen naar de plek die je op dat moment in beeld hebt? Klik op het linkerboven icoontje rechtstonderin. Voor rails naar maglev, rails naar monorail en monorail naar maglev moet je inderdaad handmatig alle treinen en depots vervangen. Daarom sla ik monorail ook altijd overVerwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 18:16:
maglev is wel geil. dat wil ik uiteindelijk wel vervangen, maar ja, dat zien we dan wel weer.
Cunning linguist.
Das helemaal niet realistisch...... Gewoon fijn met treintjes blijven rijden
"Mekker, blaat"
- Bart ®
Niet iedereen wil realistisch spelen... Daarbij kan je imho niet eens realistisch spelen voordat PBS in OpenTTD zit. Er kan maar 1 trein tegelijk een station binnenrijden, dat zouden ze eens een dagje op A'dam centraal of Utrecht moeten proberendjidee schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 09:01:
Das helemaal niet realistisch...... Gewoon fijn met treintjes blijven rijden
Cunning linguist.
Dat is niet waar, er kunnen prima meerdere treinen een spoor binnen rijden. Je moet gewoon zorgen dat er een seintje in je kruising zelf zit. Dan kunnen 2 treinen die van 2 verschillende sporen binnenkomen in principe op elk spoor van het station binnen rijden. Werkt prima hier

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Alleen krijg je zo'n layout dat het niet meer speelbaar is, of zo groot dat je geen stad meer overhoudMojo schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 13:59:
Dat is niet waar, er kunnen prima meerdere treinen een spoor binnen rijden. Je moet gewoon zorgen dat er een seintje in je kruising zelf zit. Dan kunnen 2 treinen die van 2 verschillende sporen binnenkomen in principe op elk spoor van het station binnen rijden. Werkt prima hier
"Mekker, blaat"
Verwijderd
Ik probeer het spel weer iets meer "nieuw" te maken met de "new GFR. Via de wiki van openTTD heb ik deze mooie lijst al gevonden: http://wiki.openttd.org/index.php/NewGRF_List
De uk set is leuk, maar eigenlijk wil ik vooral wat nieuwe graphics voor gebouwen (towns en industries). Er is zoveel los te downloaden, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Weet iemand nog een paar leuke (goed gevulde) NewGRF sets?
Ik heb intussen deze mooie set gevonden: http://users.skynet.be/florisjan/ttd/ttrs.html
Helaas snap ik niet hoe je deze aan de praat krijgt in de nieuwe openTTD. Ik heb de .grf file in openttd/data/ gezet, maar ik kan hem niet toevoegen
Grrr ik zie het al. Een hele hoop van die interessante grf's daaro zijn niet openTTD compatible
Ik word het zoeken naar leuke grf's voor openTTD een beetje moe. Heeft iemand nog aanbevelingen?
De uk set is leuk, maar eigenlijk wil ik vooral wat nieuwe graphics voor gebouwen (towns en industries). Er is zoveel los te downloaden, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Weet iemand nog een paar leuke (goed gevulde) NewGRF sets?
Ik heb intussen deze mooie set gevonden: http://users.skynet.be/florisjan/ttd/ttrs.html
Helaas snap ik niet hoe je deze aan de praat krijgt in de nieuwe openTTD. Ik heb de .grf file in openttd/data/ gezet, maar ik kan hem niet toevoegen
Grrr ik zie het al. Een hele hoop van die interessante grf's daaro zijn niet openTTD compatible
Ik word het zoeken naar leuke grf's voor openTTD een beetje moe. Heeft iemand nog aanbevelingen?
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2007 20:07 ]
Heb zelf de duitse treinen set, een flinke wegenset, en draai een chrismini in versie patch. Compleet in 1 rarretje te krijgen (uitpakken en gaan) inclusief een aantal NL scenario's... DM maar even andersVerwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 19:42:
Ik probeer het spel weer iets meer "nieuw" te maken met de "new GFR. Via de wiki van openTTD heb ik deze mooie lijst al gevonden: http://wiki.openttd.org/index.php/NewGRF_List
Lijstje:
OpenTTD r11046-ChrisIN
GRF's
combroadw.grf
harbourw.grf
dbsetxlw.grf
4LVw.grf
newshipsw.grf
newstatsw.grf
[ Voor 5% gewijzigd door djidee op 30-10-2007 21:06 . Reden: lijstje toegevoegd ]
"Mekker, blaat"
Verwijderd
Moet je die grf's dan nog (los) inladen in openttd zelf?djidee schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:04:
[...]
Heb zelf de duitse treinen set, een flinke wegenset, en draai een chrismini in versie patch. Compleet in 1 rarretje te krijgen (uitpakken en gaan) inclusief een aantal NL scenario's... DM maar even anders
Lijstje:
OpenTTD r11046-ChrisIN
GRF's
combroadw.grf
harbourw.grf
dbsetxlw.grf
4LVw.grf
newshipsw.grf
newstatsw.grf
Vaak wel, maar zit gewoon een knopje voor geloof ik (zit nu @ work, en geen openttd hier...)Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 02:38:
[...]
Moet je die grf's dan nog (los) inladen in openttd zelf?
Deze site vond ik ook nog, wel handig denk ik -> http://wiki.openttd.org/index.php/GRF_list
"Mekker, blaat"
Ik gebruik dit systeem om mijn treinen te verdelen over een station:

Maar nu wil het nog wel es voorkomen dat een trein binnen wil rijden maar vervolgens toch direct weer terug rijdt naar het vorige station. Hoe kan ik dit een beetje fatsoenlijk oplossen in mijn situatie. Misschien gebruik ik de signals verkeerd?
Maar nu wil het nog wel es voorkomen dat een trein binnen wil rijden maar vervolgens toch direct weer terug rijdt naar het vorige station. Hoe kan ik dit een beetje fatsoenlijk oplossen in mijn situatie. Misschien gebruik ik de signals verkeerd?
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Je hebt eigenlijk 2 optiesjelmervos schreef op zondag 11 november 2007 @ 15:22:
Ik gebruik dit systeem om mijn treinen te verdelen over een station:
[afbeelding]
1. Dit soort oplossingen niet gebruiken (kruisingen vlak voor station's vind ik vaak capiciteit kosten, als ik dan toch een trein wil laten keren, krijgen die treinen wel een 3e spoor met een waypoint ervoor)
2. Op het vervolg spoor een waypoint zetten, zodat ze dit spoor wel moeten kiezen (veel werk, en minder capiciteit)

"Mekker, blaat"
Bedankt voor de iedeeen.
Ik wou proberen een systeem te bouwen wat een beetje op de werkelijkheid lijkt. Dus 1 richting sporen en de treinen voor de stations verdelen over de vrije sporen. Dat een trein dan soms even moet wachten tot een spoor vrij is, is geen probleem. Zolang hij maar niet terug rijdt naar een ander station.
Zoals je zegt, denk ik dat het gebruik van kruisingen niet slim is. Ik ga eens kijken naar je eerste voorbeeld. Bedankt!
Ik wou proberen een systeem te bouwen wat een beetje op de werkelijkheid lijkt. Dus 1 richting sporen en de treinen voor de stations verdelen over de vrije sporen. Dat een trein dan soms even moet wachten tot een spoor vrij is, is geen probleem. Zolang hij maar niet terug rijdt naar een ander station.
Zoals je zegt, denk ik dat het gebruik van kruisingen niet slim is. Ik ga eens kijken naar je eerste voorbeeld. Bedankt!
Werkelijkheid is pittig, omdat je dan vrij grote ruimtes nodig hebt om de seinen goed te kunnen zetten. PBS (path based signalling) werkt niet steeds niet lekker in OpenTTD (werkte wel redelijk met TTDPatch), zodat het niet mogelijk is om meerdere treinen in 1 zo'n blok te laten rijden. Vooral met grote eindstation's (sjoelbakken zoals Den Haag CS) was PBS een enorme capiciteitsverhoger.jelmervos schreef op maandag 12 november 2007 @ 08:58:
Bedankt voor de iedeeen.
"Mekker, blaat"
Persoonlijk vind ik PBS maar niks. Het pielen met de signals om een efficient netwerk te krijgen vind ik juist één van de charmes van het spel. Presignals zijn wel een toevoeging (incl de hacks die je er mee kunt doen zodat je hoofdsporen voorrang kunt geven), maar met PBS is het gewoon een dikke kruising maken en wat lampjes er omheen en klaar.
Als ik daadwerkelijk nog wat veranderd zou willen hebben aan signals, dan is dat wel dat je ze tussen de vakjes kunt plaatsen ipv erop. Vergelijk het met hoe je heggetjes neerzet in Rollercoaster tycoon. In dat geval heb je geen kruisingsloos vakje nodig om twee stukken spoor te scheiden. Je zou dan ook het in en uitrijden uit het station kunnen optimaliseren zonder dat je PBS nodig hebt.
Een kleinere toevoeging zou verder zijn dat je signals op bruggen kunt plaatsen, maar dat is UI-technisch wat lastig.
Als ik daadwerkelijk nog wat veranderd zou willen hebben aan signals, dan is dat wel dat je ze tussen de vakjes kunt plaatsen ipv erop. Vergelijk het met hoe je heggetjes neerzet in Rollercoaster tycoon. In dat geval heb je geen kruisingsloos vakje nodig om twee stukken spoor te scheiden. Je zou dan ook het in en uitrijden uit het station kunnen optimaliseren zonder dat je PBS nodig hebt.
Een kleinere toevoeging zou verder zijn dat je signals op bruggen kunt plaatsen, maar dat is UI-technisch wat lastig.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
een leuke uitdaging binnen OTTD vind ik om met 2 steden & 1 gekoppeld station per stad met meerdere lagen/niveau's van aan en afvoer te werken.
Dus per stad heb je 1 station met fabriek of olierafinaderij die grondstof aangevoerd krijgt. op lager liggende nivo's
Op het 3de nivo vervoer ik tussen de 2steden alleen de goederen, het doel is dus zoveel mogelijk treinen te laten rijden. 25 banen per stad
Treinen uitval bij onderhoud is uitgeschakeld
Ergens bij de 100 treinen krijg ik opstoppingen het is zeer lastig om een spoor net aan te leggen wat VEEL treinen kan hebben.
Lange treinen is wel een deel van mijn oplossing maar ... goed wat is nu effectief ?
Dus per stad heb je 1 station met fabriek of olierafinaderij die grondstof aangevoerd krijgt. op lager liggende nivo's
Op het 3de nivo vervoer ik tussen de 2steden alleen de goederen, het doel is dus zoveel mogelijk treinen te laten rijden. 25 banen per stad
Ergens bij de 100 treinen krijg ik opstoppingen het is zeer lastig om een spoor net aan te leggen wat VEEL treinen kan hebben.
Lange treinen is wel een deel van mijn oplossing maar ... goed wat is nu effectief ?
Tja vanalles
Verwijderd
Heb je misschien een screenshot van dit geheel? Ben benieuwdvso schreef op maandag 12 november 2007 @ 11:02:
een leuke uitdaging binnen OTTD vind ik om met 2 steden & 1 gekoppeld station per stad met meerdere lagen/niveau's van aan en afvoer te werken.
Ik heb voor optie 1 gekozen, werkt goed. Maar heb nu een situatie waarbij spoor vanuit 2 stations (station A en B) bij elkaar komen vlak voor een 3e station (station C). Werkt ook goed, totdat een trein welke rijdt tussen station A en C na het verlaten van station C een depot moet voor onderhoud. Hij kiest dan voor het depot welke zit op het spoor B - C. Ik denk omdat deze het dichts in de buurt is, maar vervolgens raakt deze trein dus "lost".djidee schreef op zondag 11 november 2007 @ 23:16:
[...]
Je hebt eigenlijk 2 opties
1. Dit soort oplossingen niet gebruiken (kruisingen vlak voor station's vind ik vaak capiciteit kosten, als ik dan toch een trein wil laten keren, krijgen die treinen wel een 3e spoor met een waypoint ervoor)
[ Voor 16% gewijzigd door jelmervos op 15-11-2007 09:07 ]
nee wel ergens nog een save game denk ik ..Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 15:19:
Heb je misschien een screenshot van dit geheel? Ben benieuwd
Tja vanalles