All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Dit is een screenshot van de kruispunten waarmee de lijnen aan elkaar geknoopt zijn. Ondanks dat het kruisende sporen zijn is de capaciteit vrij hoog, door het gebruik van pathsignals, zodat als treinen elkaar niet kruisen, ze niet loos gaan staan wachten, maar gewoon doorrijden.

En dit is een van de grote goederenoverslagstations. De grote sporen onderin leveren de grondstoffen aan en de vliegtuigen/zeppelins/treinen vervoeren ze over een ander spoor naar de steden toe. Ook hier heb ik pathsignals, zodat meerdere treinen het station tegelijkertijd uit kunnen rijden.
Zet ook de optie aan dat de paths zichtbaar zijn van treinen, dat geeft je al een wat beter inzicht.
- Bart ®
- Registratie: Augustus 2004
- Laatst online: 22-09 19:14
/u/121902/woosh.png?f=community)
Je moet natuurlijk wel de versie downloaden waar de patch op is gemaakt, anders kun je inderdaad errors krijgen bij het compilen, en dan uiteindelijk geen exe...blokzeil1 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 21:07:
[...]
dat TortoiseSVN heeft een versie van Openttd gedownload, en daar meer heb ik het gepatched
en daar kan ik geen .exe vinden enzo
Cunning linguist.
Gelukkig staat internet vol met uitleg over deze geniale gamemaarud schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:01:
Ik moet die seinen nog echt even goed onder de knie krijgen, soms is het zo dat als één trein pech heeft (of ik ben met het spoor bezig) dat een trein een compleet andere route neemt en aan de andere map van de map uitkomt... en dus verdwaalddat is erg irritant kan ik je zeggen, haha
- Bart ®
Sporen allemaal in ringen aanleggen (dus roro-stations), dan kunnen treinen altijd overal heenrijden vanaf ieder punt (en dus nooit verdwalen).maarud schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:01:
Ik moet die seinen nog echt even goed onder de knie krijgen, soms is het zo dat als één trein pech heeft (of ik ben met het spoor bezig) dat een trein een compleet andere route neemt en aan de andere map van de map uitkomt... en dus verdwaalddat is erg irritant kan ik je zeggen, haha
Cunning linguist.
Sinds 1996 speel ik het al op 'mijn' manier, dus elke route zijn eigen spoor en trein. Maar goed dan wachten er op het laatst 5000 mensen bij een station. Toen in 2008 (oid) die nieuwe seinen kwamen gebruikte ik altijd die sein met één lampje (die ook van de achterkant gezien kan worden).
Toen ging alles eigenlijk automatisch wel goed, elke trein koos zijn eigen laan in het station. Maar goed, bij dit systeem is het dus zo, als het fout gaat, gaat het goed fout en rijden de treinen alle kanten op
In dit topic vind ik de meest mooie constructies... gewoon één spoorlijn die alle stations kan bedienen (zoals in het echt dus eigenlijk)
eens verdiepen in de roro-methode
Verwijderd
Weten jullie of er ooit nog een waardige opvolger komt? (lees of er iemand is die daar aan werkt). Naast de andere opvolgers zoals locomotion en simutrans.
Cities in motion lijkt wel veel belovend, maar dat valt nog af te wachten.
Er zijn eigenlijk 2 problemen i.v.m moderne (3D) versies.
Enerzijds is er weinig plaats voor vernieuwing omdat het toevoegen van nieuwe features een enorme inpakt kan hebben op de gameplay.
Anderzijds zit je vast aan beperkte hardware. OpenTTD was voor die tijd een zware game, maar als je dat nu naar polygonen zou omzetten dan zou het nog steeds zeer zwaar zijn. Zeker als je wat dynamisch gedoe er zou bijnemen zoals day/night cyclus met schaduw, reflecties, ...
[ Voor 4% gewijzigd door IStealYourGun op 20-01-2011 23:32 ]
♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat
Verwijderd
CIM is meer een opvolger van traffic giant, en niet van transport tycoon. wat ik begrepen heb is dat je niet met treinen kan werken en het alleen in-city is, en zeer beperkt between city.Terw_Dan schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:47:
Cities in motion komt eraan, maar ik vraag me af of dat een waardige opvolger is, tenminste, als ik uitga van wat ik tot nu toe heb gezien. Zo complex als openTTD vind je het volgens mij niet zo heel snel.
Wat natuurlijk ook wel zo is, is dat openTTD al jaren uitgebreid wordt. Je moet voor de gein de originele transport tycoon er eens bijpakken, dan zie je pas hoe beperkt dat spel eigenlijk was, als je het vergelijkt met de huidige game.
Op de Playstation is er ooit een Transport Tycoon geweest, welk een 3D functie had. De game zelf was enorm gelimiteerd qua auto's etc, maar zelfs in die tijd was het dus al mogelijk om het 3D te laten draaien, met de 'engine' van TT.IStealYourGun schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 23:31:
De opvolger van openttd is eigenlijk Chris Sawyer's Locomotion : Wikipedia: Chris Sawyer's Locomotion
Cities in motion lijkt wel veel belovend, maar dat valt nog af te wachten.
Er zijn eigenlijk 2 problemen i.v.m moderne (3D) versies.
Enerzijds is er weinig plaats voor vernieuwing omdat het toevoegen van nieuwe features een enorme inpakt kan hebben op de gameplay.
Anderzijds zit je vast aan beperkte hardware. OpenTTD was voor die tijd een zware game, maar als je dat nu naar polygonen zou omzetten dan zou het nog steeds zeer zwaar zijn. Zeker als je wat dynamisch gedoe er zou bijnemen zoals day/night cyclus met schaduw, reflecties, ...
Al begin je maar klein met gewoon vierkantjes voor auto's, denk ik dat je qua hardware toch een behoorlijk eind moet komen. Goed 1000+ treinen is geen optie, maar dat was ook niet mogelijk op oude systemen, ik weet nog goed dat ik op de laatste jaren van het spel het scherm ver in een hoekje moest zetten zonder enige animatie in beeld om bijvoorbeeld vliegtuigen nog met hoge snelheid te laten bewegen
Locomotions was gewoon op de engine van dacht Rollercoaster deel 2, zie je goed aan die treinrails (deel 1 was dacht ik nog op basis van TT).
Dit was 3D op de Playstation.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=668-USF1uZ8]
Railworks 2 leek me altijd wel wat, maar daar zit afaik geen economie in.
YouTube: Railworks 2 World Building
Iemand heeft dus ooit wat geprobeerd
http://blogs.warwick.ac.uk/tt3d/
[ Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 21-01-2011 00:39 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
- Bart ®
De originele TT (dus niet TTD) had niet eens éénrichtingseinen, daar kon je alleen maar dubbele seinen bouwen... Geen enkele mogelijkheid tot geavanceerde spoornetwerken dus. Desondanks was het toen al zeer verslavendTerw_Dan schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 00:22:
Zo'n vermoeden had ik al.
Wat natuurlijk ook wel zo is, is dat openTTD al jaren uitgebreid wordt. Je moet voor de gein de originele transport tycoon er eens bijpakken, dan zie je pas hoe beperkt dat spel eigenlijk was, als je het vergelijkt met de huidige game.
Cunning linguist.
OpenTTD is een prachtig voorbeeld van een trouwe en inventieve community, leuk om te zien dat zo'n spel blijft doorontwikkelen en dat het even een uurtje TTD spelen toch altijd weer uitloopt op het bijwonen van een zonsopkomst die je niet had moeten zien...
"Mekker, blaat"
Dat klopt ja, dat was nogal lastig om fatsoenlijk iets te bouwen, omdat treinen echt overal en nergens konden komen.Bart ® schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 08:35:
[...]
De originele TT (dus niet TTD) had niet eens éénrichtingseinen, daar kon je alleen maar dubbele seinen bouwen... Geen enkele mogelijkheid tot geavanceerde spoornetwerken dus. Desondanks was het toen al zeer verslavend.
Maar toen had je ook nog de prima manier om treinen van de tegenstander te blokkeren. Door een depot aan te sluiten op een los stuk rails en daar een trein uit te laten komen werden de seinen op rood gezet, ook al zat de trein helemaal niet op het aangesloten stuk track (dat was immers van je concurrent). Maar op die manier kon je ze wel mooi failliet laten gaan
Het enige dat ik nog wel eens mis uit de originele TT is het marslandschap.
- Bart ®
Cunning linguist.
Map random gegenereerd met 1 stad. Vervolgens eerst de sporen aangelegd en toen de steden toegevoegd en vervolgens gaan uitbouwen.... Nu vooral zaak om de boel wat efficient te houden en nog drukker en voller...
Heb ook nog een grote van 28mb (screenshot van een hele map?

"Mekker, blaat"
Alleen conflicteren TTRS (gebouwen en wegdek) met de bruggen, waardoor de bruggen het oude wegdek hebben, jammer, moet anders kunnen, is nog niet gelukt
"Mekker, blaat"
Verwijderd
Ingame krijg ik dus precies hetzelfde venster als de post hierboven alleen staat er niks in bij een scenario. Is dat een bekend probleem of zie ik iets over het hoofd?
edit: laat maar, al gevonden
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2011 22:11 ]
Het is nu enkel voorbehouden aan GRF developers, wat te unlocken is door in de cfg:
1
| newgrf_developer_tools = true |
of in de console deze setting op 1 te zetten.
Bedenk je wel dat je hiermee kritisch moet kijken of een bug wordt veroorzaakt door het veranderen van een GRF of de game zelf, want voor het 1e moet je bij de GRF-ontwikkelaar zijn(of nog eerder bij jezelf).
Edit: te laat dus

Hoe bedoel je dat efficient precies?djidee schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 21:43:
Map random gegenereerd met 1 stad. Vervolgens eerst de sporen aangelegd en toen de steden toegevoegd en vervolgens gaan uitbouwen.... Nu vooral zaak om de boel wat efficient te houden en nog drukker en voller...
Voor bijvoorbeeld het rondje rond de kerk (Centraal, Noord, West, Tuinwijk, Hoogte, Enkmuiden, Oos, Centraal en terug) gebruik je twee sporen. Ik zie vier treintjes, en die staan alle vier te wachten op die voorste in Enkmuiden.
Verder heb je voor een station met 4 perrons ook 4 sporen aangelegd. (Die HSL lijnen in het midden)
In je hele map lijk je voor alles een apart spoor en perron te hebben.
Ik ben benieuwd hoe jij dat ziet.
Efficient als in dat de treinen vloeiend en vlot blijven rijden...KoW schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:25:
[...]
Hoe bedoel je dat efficient precies?
Voor bijvoorbeeld het rondje rond de kerk (Centraal, Noord, West, Tuinwijk, Hoogte, Enkmuiden, Oos, Centraal en terug) gebruik je twee sporen. Ik zie vier treintjes, en die staan alle vier te wachten op die voorste in Enkmuiden.
Verder heb je voor een station met 4 perrons ook 4 sporen aangelegd. (Die HSL lijnen in het midden)
In je hele map lijk je voor alles een apart spoor en perron te hebben.
Ik ben benieuwd hoe jij dat ziet.
Dat rondje rond de kerk kan efficienter, ben daar nu ook met de dienstregeling aan het exprimenteren. Probleem is, voorste treintje heeft vrij lange laadtijd, want er staan flink wat mensen op de perrons. Trein daarna komt daarachter in de wacht, (vrijwel leeg perron) dus dat komt op geven ogenblik allemaal in een treintje te rijden. Niet efficiënt..
Voor alle andere clusters van sporen geldt dat er verschillende treinen van verschillende lijnen (die buiten de screenshot soms nog weer splitsen) op aanwezig zijn. De HSL's zijn er inmiddels 13 in totaal (2 routes, zie ook screenshot treinen), worden er meer naarmate er meer vraag is op de eindstations... Die heb ik echt ruim opgezet, zodat ze het maximale uit hun snelheid halen...
De andere treinen breid ik de frequentie naar gelang van de vraag ook steeds sneller uit, en in de huidige game is de route van/naar Noord-Oost (boven de heliport langs) al een bottleneck aan het worden.
De map (en stad) kan nog wel fors wat meer treinen hebben voordat het echt stroperig wordt, maar hoe meer ik er bij opdruk, des te zichtbaarder worden de knelpunten... En met de huidige ruimte moet ik dan inventief gaan zijn
"Mekker, blaat"
Maar goed, eerst vier screenshots, een lijstje met NewGRF's welke in dit spel verwerkt zijn, gevolgd door twee overview screenshots met als laatste een selectie van de industrieën en hun productie niveau. Over de NewGRF's, normaal bestaat een map bij mij meestal uit meerder eilanden, daar werkt FISH heel goed mee omdat de schepen een grote capaciteit hebben.
Zoals te zien is is er zeker nog een hoop te verbeteren, probleem alleen is dat het al redelijk gezellig is op de main lines, hier en daar een trein extra zal nog wel passen, veel beter zal het er alleen niet van worden. Nu volgen een paar informatieve screenshots.
Even een overzichtje van cijfers. In andere spellen die ik speel maak ik normaal niet zoveel winst. Ik heb alleen de running cost parameters van de 2CC set aangepast zodat de running costs door twee worden gedeeld, ik vind het bouwen leuker dan het moeten wachten tot ik het netwerk kan uitbreiden.
Over het benoemen van mijn treinen: Ik speel meestal iets langwerpige mappen, waarbij er een aantal eilanden ontstaan (deze savegame is een slecht voorbeeld omdat aan alles aan elkaar is blijven plakken met smalle stukjes land). Het benoemen van groepen gaat dan x1(eiland)-x2(deel van het eiland)-x3(cluster industrieën)-PRODUCT-x4(hoeveelste industrie van dat soort). Ik maak dus voor elk product bij elke industrie een groep aan waar de treinen inzitten. Ik was alleen nog te lui om groepen aan te maken voor de constructie hulpgoederen. Nu volgen een paar detail screenshots.
Ik vervoer de constructie hulpgoederen voor boorplatformen vanaf een station met kade met hovercrafts naar de boorplatformen. Bij die boorplatformen liggen grote olietankers die de olie verplaatsen naar een ander treinstation met kade waar de olie verder vervoerd word met treinen.
Hieronder een drietal screenshots van transferia waar constructie en/of landbouw hulpgoederen uit treinen worden overgeladen in vrachtwagens om de industrieën te bevoorraden.
Tot slot: er is nog heel veel te doen in deze map, ik heb enkel met kolen, ijzererts, bauxiet, olie en hout gewerkt. Niets met boerderijen dorpen en steden, maar ik ga hier sowieso te weinig ruimte voor hebben om deze transporten ook nog eens efficiënt te laten verlopen. Voor mijn volgende map dus minder industrieën, dit zal het in de opstart fase wel veel moeilijker en saaier laten zijn omdat het verhogen van de productie van bijvoorbeeld mijnen veel trager zal gaan.
Ik vind spelen op een lange map ook altijd wel tof, omdat je dan gewoon een 4 of 6 baans hoofdspoor in het midden kan bouwen en dan alles erop aan kan sluiten zonder teveel af te wijkenPlasma_Wolf schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:37:
De map ziet er nog wel behoorlijk groot (vooral lang uit). Als je daarmee even bezig bent zullen sommige industrieën ook verdwijnen. Krijg je wel iets meer ruimte
Wel valt het me op dat ik in het begin best gestructureerd werk, maar later het steeds chaotischer wordt.
Het loop wel goed, maar heb soms het idee dat het veel beter kan, of althans, efficienter dan dit
Zal eens wat screenshots uploaden zodra ik tijd heb
En wat is het migreren van rail naar maglev toch irritant

[ Voor 5% gewijzigd door RaseriaN op 27-01-2011 09:45 ]
- Bart ®
Daarom begin ik altijd gewoon in 2030RaseriaN schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 09:44:
Cunning linguist.
Verwijderd
Wat ik meestal doe is in het begin vrij snel en slordig de boel aanleggen en later alles perfectionerenRaseriaN schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 09:44:
Van de week ook lekker bezig geweest met zon langwerpige map met eilanden en moet zeggen dat het leuker speelt. Omdat je maar een klein stuk hebt, moet je dus echt nadenken over je mainlines en allerlei aftakkingen. Ook industrieen zijn soms niet voorradig aan 1 kant van de map, dus moet je het hele eiland over
Wel valt het me op dat ik in het begin best gestructureerd werk, maar later het steeds chaotischer wordt.
Het loop wel goed, maar heb soms het idee dat het veel beter kan, of althans, efficienter dan dit
Zal eens wat screenshots uploaden zodra ik tijd heb
[ Voor 88% gewijzigd door MeltedForest op 27-01-2011 13:32 ]
Dat doet het waarschijnlijk ook wel, op dat rondje rond de kerk na.djidee schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:43:
Efficient als in dat de treinen vloeiend en vlot blijven rijden...
Zelf probeer ik meestal de lijnen zo efficient mogelijk te gebruiken. Zoveel mogelijk verkeer op de lijn, en zoveel mogelijk treinen op een station.
Jij hebt juist weer dedicated perrons voor de diverse treinen.
Met een dienstregeling kom je wellicht een heel eind. Ik vraag me wel af wat het effect is op de winst. Je zult het toch zo in moeten stellen dat de trein een paar dagen stil staat op een station.Dat rondje rond de kerk kan efficienter, ben daar nu ook met de dienstregeling aan het exprimenteren. Probleem is, voorste treintje heeft vrij lange laadtijd, want er staan flink wat mensen op de perrons. Trein daarna komt daarachter in de wacht, (vrijwel leeg perron) dus dat komt op geven ogenblik allemaal in een treintje te rijden. Niet efficiënt..
Wat ook wel eens helpt is om op het grootste station je trein op full-load te zetten. Daarmee voorkom je iig dat de achterste treinen steeds leeg rijden, en het geeft een natuurlijke spreiding.
Voor snelheid moet je inderdaad zo min mogelijk samenvoegingen hebben. Invoegen op een lijn is niet echt soepel te regelen, zonder vreemde truukjes toe te passen.Voor alle andere clusters van sporen geldt dat er verschillende treinen van verschillende lijnen (die buiten de screenshot soms nog weer splitsen) op aanwezig zijn. De HSL's zijn er inmiddels 13 in totaal (2 routes, zie ook screenshot treinen), worden er meer naarmate er meer vraag is op de eindstations... Die heb ik echt ruim opgezet, zodat ze het maximale uit hun snelheid halen...
Je zou iets moeten hebben, waarmee de trein op ruime afstand van de hoofdlijn wacht, en vaart gaat maken zodra er een gaatje aankomt, zodat zonder snelheidsverlies op de hoofdlijn ingevoegd kan worden.
De ruimte is inderdaad vrij krapjes. Zeker met die dedicated sporen. Met de huidige 8 sporen per kant zou je wat aan lijn-sharing kunnen doen.De andere treinen breid ik de frequentie naar gelang van de vraag ook steeds sneller uit, en in de huidige game is de route van/naar Noord-Oost (boven de heliport langs) al een bottleneck aan het worden.
De map (en stad) kan nog wel fors wat meer treinen hebben voordat het echt stroperig wordt, maar hoe meer ik er bij opdruk, des te zichtbaarder worden de knelpunten... En met de huidige ruimte moet ik dan inventief gaan zijn
Wellicht die Noord-oost route combineren met de stoptreintjes naar Heerhugerlo etc. Dan heb je 2x zoveel spoor tot je beschikking.
Ik doe gewoon helemaal niet aan maglev. beetje gare manier van spelen imo
Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha
- Bart ®
Wat is er gaar aan?Major Carnage schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 20:32:
[...]
Ik doe gewoon helemaal niet aan maglev. beetje gare manier van spelen imo
Cunning linguist.
Moet je wel genoeg geld hebben natuurlijk, maar in 2030 nog niet genoeg geld hebben is echt slecht. Monorail sla ik wel altijd over, maar de laatste tijd dat ik speel, speel ik van 1950 tot ~1980, en daarna heb ik de map vol en vind ik het wel weer mooi geweest
Nou, gaar vind ik het niet (ik doe het zelf ook meestal) maar het is wel makkelijker omdat je weinig last hebt van langzaam optrekkende treinen.Bart ® schreef op zondag 30 januari 2011 @ 10:12:
Wat is er gaar aan?
https://niels.nu
Doe ik ook altijd, dat gedonder met overgang naar nieuwe sporen e.d.

Treinen van elektrisch naar monorail of MagLev converten lukt me niet. Ze willen niet een depot van een andere soort in.blackangel schreef op zondag 30 januari 2011 @ 10:31:
Alle treinen naar een depot sturen, alles in 1x omgooien, treinen converten (ik weet niet meer of dat inmiddels al automatisch kon, maar het kost mij zo'n 15min voor 200 treinen met handmatig), treintjes starten
Moet je wel genoeg geld hebben natuurlijk, maar in 2030 nog niet genoeg geld hebben is echt slecht. Monorail sla ik wel altijd over, maar de laatste tijd dat ik speel, speel ik van 1950 tot ~1980, en daarna heb ik de map vol en vind ik het wel weer mooi geweest
Ik begin in 1995, eerst wat geld binnen halen, vervolgens met de monorail spelen (vind ik er veel beter uitzien dan de maglev) en daarna met de maglev bezig
Onbekend schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 20:03:
Ik heb de oplossing gevonden om alle treinen zonder veel werk over te zetten naar een andere railtype.
1: Voeg de Universal Rail Type GRF toe.
2: Converteer elk depot naar dit nieuwe railtype.
3: Maak dan gebruik van de autoreplacefunctie om de locs te vervangen. Vervang ook de wagons!![]()
4: Als de treinen zijn vervangen, kan je met het conversietooltje alle rails vervangen (inclusief de depots) naar de gewenste railtype.
5: Negeer de "Lost"-messages.
Succes ermee!
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik speel zelf meestal met een netwerk wat groeit met de tijd, NuTracks en 2CC zorgen voor mij dat er een uitdaging in het spel zit. Oneindig lompe main lines bouwen en Loco's kopen gaat dan gewoonweg niet zomaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Arie- op 30-01-2011 15:39 ]
Nee, geld-cheaten is niet leuk voor mij. Ik vind het juist altijd leuk om te zien hoe snel ik met korte treintjes veel geld kan verdienen.Arie- schreef op zondag 30 januari 2011 @ 15:28:
Tja, als je dan toch speelt om puur met MagLev of monorail te knooien en mooie netwerken te bouwen waarbij geld niet relevant is, begin dan gewoon in 2050 en gebruik cheats om een leuk startkapitaal te gebruiken (als je OpenTTD gebruiktTTDPatch spelers kunnen natuurlijk ook cheaten).
Ik speel zelf meestal met een netwerk wat groeit met de tijd, NuTracks en 2CC zorgen voor mij dat er een uitdaging in het spel zit. Oneindig lompe main lines bouwen en Loco's kopen gaat dan gewoonweg niet zomaar.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
- Bart ®
Cunning linguist.
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Ik probeer nog een manier te vinden om de file van een plaatje kleiner te krijgen dan 2 MiB maar dat wil niet lukken. Ik vond daarbij wel een verschil tussen het gebruiken van photoshop en MS paint.
Als ik met photoshop een 2560x1600 selectie maak van een groot schreenshot, levert het mij een file van 4,5 MiB op. In het geval van MS paint is het "slechts" 2.5 MiB.
Verwijderd
nederlands. Just saying, maar denk dat ze het in het engels willen hebben.Plasma_Wolf schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 22:16:
Het OpenTTD team wil graag een nieuwe title game hebben voor de 1.1.0 versie van de game. Ik ben er mee bezig geweest en dit is het resultaat (op een 1280x1024 schermpje).
[afbeelding]
Ik probeer nog een manier te vinden om de file van een plaatje kleiner te krijgen dan 2 MiB maar dat wil niet lukken. Ik vond daarbij wel een verschil tussen het gebruiken van photoshop en MS paint.
Als ik met photoshop een 2560x1600 selectie maak van een groot schreenshot, levert het mij een file van 4,5 MiB op. In het geval van MS paint is het "slechts" 2.5 MiB.
Overigens zie ik dat op je huidige screenshot de monorail en standaard rail nauwelijks opvallen, die horen er toch echt wel bij wat mij betreft.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Maak anders van 1 van de maglev's door Hellezaal een normale rail?Plasma_Wolf schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 22:16:
Het OpenTTD team wil graag een nieuwe title game hebben voor de 1.1.0 versie van de game. Ik ben er mee bezig geweest en dit is het resultaat (op een 1280x1024 schermpje).
[afbeelding]

Dat ben ik met je eens en daar zit het probleem ook een beetje voor mij. Ik heb iets nodig dat er goed uit ziet op 640x480 maar het mag er niet als een complete chaos tevoorschijn komen op 1920x1200 en groter. Ook moet het kunnen tonen wat de game te bieden heeft. In een stad kun je met gemak een aantal bussen, wat vrachtwagens, een haven een een stukje vliegveld plaatsen maar daar houdt het mee op. Meer dan een paar sporen past niet. Misschien wissel ik de monorail en de Maglev wel om, omdat ik de monorail er ook beter uit vind zien dan de Maglev, maar ik denk dat ik de vier perrons bij Hellelzaal wel van dezelfde soort wil houden.Dirk schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 23:41:
Plaatsnamen en dergelijke staan toch uit voor het titelspel, dus dat boeit niet echt.
Overigens zie ik dat op je huidige screenshot de monorail en standaard rail nauwelijks opvallen, die horen er toch echt wel bij wat mij betreft.
[ Voor 58% gewijzigd door Plasma_Wolf op 05-02-2011 10:33 ]
[...]
If you need a way for all screenshot options: here are the somewhat hackish scripts and patch which I use for this contest; it allows me to just start the script and come back later with all screenshots being made ;-) Then I just call the create_website script and upload stuff :-P
I didn't test nor add my additions to the code to other OS than the OSX port. So the SDL (linux) version might somewhat work, the windows version will not work at all.
http://devs.openttd.org/~planetmaker/patches/titlegame/
Die seinen zijn wat vreemd.
Op een enkele lijn zet je een rits 2-richtings-seinen. (ijzer lijn en de aftakking bij de houtzagerij)
Zelf vind ik het mooier om een van die maglev stations om te bouwen naar monorail, en dan die monorail onderin naar geoon spoor, zodat op klein formaat alle types beter in beeld komen.
Je zou dat ijzer-treintje onderaan kunnen omzetten naar monorail, of maglev om voor de grote versie het evenwicht tussen de types te houden.
Dat klopt en zo werken ze ook goed. Als op het enkele spoor een trein rijdt, zal de andere trein niet op de vertakking komen te staan waardoor ze elkaar zouden ophouden. Zet je de seinen na de vertakking (op het enkele spoor) dan houden ze elkaar wel op als ze elkaar daar tegen komen.KoW schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 16:25:
[...]
Die seinen zijn wat vreemd.
Op een enkele lijn zet je een rits 2-richtings-seinen. (ijzer lijn en de aftakking bij de houtzagerij)
Daar zal ik morgen eens even naar kijken.Zelf vind ik het mooier om een van die maglev stations om te bouwen naar monorail, en dan die monorail onderin naar geoon spoor, zodat op klein formaat alle types beter in beeld komen.
Je zou dat ijzer-treintje onderaan kunnen omzetten naar monorail, of maglev om voor de grote versie het evenwicht tussen de types te houden.
Ik begrijp het niet helemaal.Plasma_Wolf schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 20:12:
Dat klopt en zo werken ze ook goed. Als op het enkele spoor een trein rijdt, zal de andere trein niet op de vertakking komen te staan waardoor ze elkaar zouden ophouden. Zet je de seinen na de vertakking (op het enkele spoor) dan houden ze elkaar wel op als ze elkaar daar tegen komen.
Als er nu bij de houtzagerij een trein staat, en er komt een tweede trein voor de houtzagerij, dan gaat dat toch fout? Zoals het nu is, kunnen er overigens nooit 2 treinen op die lijn komen.
Op de ijzerlijn staan ook die dubbele lichten.
Wanneer er een tweede trein op zou rijden gaat dat toch fout?
Wat is de truuk hier?
De lichten zijn er dus om ervoor te zorgen dat er één trein tegelijkertijd op het stuk vanaf de vertakking, richting de stad, is.
In dat geval zijn de seinen bij de stations zelf dus overbodig.

Erg vermakelijk spel!
Spin, magic wheel of bullshit! Spin!
Hoe kun je steden toevoegen na de start van het spel?djidee schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 21:43:
Map random gegenereerd met 1 stad. Vervolgens eerst de sporen aangelegd en toen de steden toegevoegd en vervolgens gaan uitbouwen....
Found town bij de knop van de town directory nadat dit is aangezet in de settings.thys schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:27:
[...]
Hoe kun je steden toevoegen na de start van het spel?
De nieuwere nightly versies hebben die optie, kost je wel aardig wat centen...thys schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:27:
[...]
Hoe kun je steden toevoegen na de start van het spel?
"Mekker, blaat"
Die optie zit er toch al heel lang in? Je moet het alleen even in de settings aangeven dat het is toegestaan (net zoals het toestaan van nieuwe industrieën funden).djidee schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:12:
[...]
De nieuwere nightly versies hebben die optie, kost je wel aardig wat centen...
[ Voor 9% gewijzigd door RTG op 22-02-2011 15:41 ]
Dank je! Dat werkt iddRTG schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:05:
Found town bij de knop van de town directory nadat dit is aangezet in de settings.
Gister potje heeft iemand me enorm veel uitgelegt aan features die ik niet eens kende (auto signal plaatsing). Ook handige link: http://wiki.luukland.net/The_almighty_CTRL_key
- Bart ®
http://www.openttd.org/en/serversVoxyn schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 16:21:
Is er eigenlijk nog een Tweakers server? wil binnenkort weer gaan spelen zou toch graag met wat tweakers spelen(heb je niet zoveel last van mensen die het spel verknallen).
Nee dus. Er is wel een FOK!server waar Tweakers uiteraard ook welkom zijn. Wachtwoord: fokyou
Deze is handiger:
http://wiki.openttd.org/Hidden_features
[ Voor 22% gewijzigd door Bart ® op 03-03-2011 21:40 ]
Cunning linguist.
Dat wachtwoordBart ® schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 21:40:
[...]
http://www.openttd.org/en/servers
Nee dus. Er is wel een FOK!server waar Tweakers uiteraard ook welkom zijn. Wachtwoord: fokyou
[...]
Deze is handiger:
http://wiki.openttd.org/Hidden_features
- Bart ®
Cunning linguist.
- Bart ®
[ Voor 9% gewijzigd door Bart ® op 06-03-2011 12:10 ]
Cunning linguist.
Thanks, ik wil het even checken hoe die de savegame namen hanteert, maar ik kan nergens savegames vinden.. Ik gebruik de server sinds gisteren en heb speciaal daarvoor Linux geinstalleerd. In de readme staat: "Linux: ~/.openttd" maar ik heb gene idee waar ik dat moet zoekenBart ® schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:09:
Als je met deze optie het aantal autosaves-bestanden op 1 zet, dan heb je volgens mij altijd dezelfde bestandsnaam. Als je die laadt met opstarten heb je dus altijd de nieuwste. Zet in de opties autosave op iedere maand, dan verlies je dus hoogstens een maand speeltijd als je de server uitschakelt.

Edit: oh, gevonden, gewoon in de 'go to' typen. Maar via de explorer kan ik er niet bij , daarom kan ik het niet vinden

[ Voor 7% gewijzigd door MeltedForest op 06-03-2011 13:10 ]
- Bart ®
Heb ik niet zo heel veel ervaring mee, maar otviAI en admiralAI zijn geloof ik wel aardig.ronwiel schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:20:
Welke AI's zijn aanraders voor een uitdagende game? Ik speel verder niet met al te exotische instellingen, dit i.t.t. de mensen op het Openttd forum. Daarom zoek ik iets 'normaals'.
Cunning linguist.
Hij saved nu als ik de server exit met de naam exit.savBart ® schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:09:
Als je met deze optie het aantal autosaves-bestanden op 1 zet, dan heb je volgens mij altijd dezelfde bestandsnaam. Als je die laadt met opstarten heb je dus altijd de nieuwste. Zet in de opties autosave op iedere maand, dan verlies je dus hoogstens een maand speeltijd als je de server uitschakelt.
Die kan ik dus mooi scripten dat ie die bij de volgende opstart weer load.
Heb ik de autosaves ook nog als backup mocht er wat fout gaan.
Eind goed, al goed.
Als animo is voor een 24/7 server, moet ik even mijn vriendin overhalen om 'm altijd aan te laten hebben
Edit: ah ik zie nu dat je gewoon in de shortcut kan aangeven dat ie een game moet laden

1
| openttd.exe -D -g "autosave/exit.sav" |
[ Voor 9% gewijzigd door MeltedForest op 06-03-2011 21:12 ]

Ik heb jaren geleden eens Transport Giant Tycoon Deluxe gekocht. Maar ik krijg het alleen voor elkaar om passagiers per trein te vervoeren. Vracht lukte niet, treinen/vrachtwagens/boten/vliegtuigen kwamen allemaal netjes aan, maar werden niet gevuld, terwijl ik alles 100 keer nagelopen heb. Heb me er alleen wel prima mee vermaakt, misschien binnenkort maar weer eens installeren en met wat hulp van hier dat ik wat verder kom?
EDIT:
deze dus, ingame screenshot

Grappig is trouwens dat op het doosje 'Gold' staat, maar als ik 'm installeer is het Deluxe

[ Voor 29% gewijzigd door FastFred op 07-03-2011 11:16 ]
Al blijf ik het jammer vinden dat met de tijd je enkel nog baggerlange treinlijnen hebt, busjes en vrachtauto's totaal geen nut meer hebben (1 trein kan zeker 10 vrachtauto's vervangen), en van boten heb ik echt nog nooit het nut gezien
Edit, ooh dat is een aardig andere game dan dit
[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 07-03-2011 11:17 ]
Als de server uit heeft gestaan zijn alle company pw's verdwenen, erg vervelend voor degene die graag z'n property beschermd. Is hier meer van bekend? Ik kan niks vinden hierover...
- Bart ®
Dat is normaal.MeltedForest schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:30:
Het volgende probleem met m'n dedicated server... En google kan het niet vinden
Als de server uit heeft gestaan zijn alle company pw's verdwenen, erg vervelend voor degene die graag z'n property beschermd. Is hier meer van bekend? Ik kan niks vinden hierover...
Cunning linguist.
Maar is dat CargoDest echt moeilijker of is het dat je op sommige lijnen wat minder treinen/bussen moet doen en de andere weer meer omdat de passagiers daar naartoe willen. Uitgaan van een game met alleen maar passagiers.
En als ik een game heb met CargoDest en alleen met goederen, dus zonder steden, een kolenmijn heb aangesloten op een energiecentrale door middel van een treintje. Is het dan niet dat de kolen naar een hele andere centrale 'wil'. Maar als ik twee centrales op dat lijntje hebt aangesloten (en 1 kolenmijn) is het dan zo dat ongeveer de ene helft naar de ene energiecentrale wil en de andere helft naar de andere centrale...
PSN: Curvaa_
Maar er is dus niks aan te doen om dit te voorkomen?
edit: Het idee bij de twee versies blijft hetzelfde: vracht heeft een bestemming en je dient je netwerk zo te bouwen dat jij de mensen zo goed mogelijk bij hun bestemmingen krijgt.
[ Voor 16% gewijzigd door Arie- op 07-03-2011 12:14 ]
- Bart ®
Natuurlijk wel, het is niet voor niets open source.MeltedForest schreef op maandag 07 maart 2011 @ 12:07:
[...]
Maar er is dus niks aan te doen om dit te voorkomen?
Cunning linguist.
- Bart ®
Cunning linguist.
Dat gaat me iets te verBart ® schreef op maandag 07 maart 2011 @ 12:39:
[...]
Natuurlijk wel, het is niet voor niets open source.
- Bart ®
Bij mij niet bekend...MeltedForest schreef op maandag 07 maart 2011 @ 13:29:
[...]
Dat gaat me iets te ver, misschien dat er gewoon een soort patch/setting voor is ofzo..
Cunning linguist.
nouja dingen als inflatie wel uitzetten als je ineens na 100 jaar een keer wilt beginnen kan je niet eens een wagon kopenBart ® schreef op maandag 07 maart 2011 @ 13:04:
Ik zou als versie gewoon de laatste stable nemen (1.0.5 op dit moment) en voor de settings zou ik gewoon doen wat jou leuk lijkt, iedereen wil toch wat anders. Op een gegeven moment blijkt vanzelf uit reacties hier of op de server wat de meerderheid gewijzigd zou willen zien, en dan pas je dat terloops aan. Althans, zo deed (en doe) ik het met de FOK!server.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9