May you live in interesting times!
Dat is wel een mooie constructie. Ik zal eens kijken of dat is toe te passen. Nadeel is denk ik wel dat bij grote stations je erg veel ruimte nodig hebt, en die is helaas niet altijd beschikbaar. Daarnaast is het soms een ramp om bestaande routes aan te moeten passen zonder dat je dienstregeling vastloopt of treinen rare routes gaan nemen omdat ze het station niet kunnen benaderen. Hierdoor krijg ik soms rare routes, want ik leg de nieuwe contructie naast de huidige aan en sluite de boel later aan.Tular schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 08:10:
Misschien kan het uitkomst bieden een epic terminus station te bouwen zoals beschreven op de open ttd wiki: [afbeelding]
Op deze manier geef je je treinen betere mogelijkheden om het juiste perron te kiezen en zodoende minder druk op je kruising.
Misschien maar eens "groot onderhoud" plannen, kan ik meteen de boel upgraden naar maglev
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Buiten: 2x 45 graden
Binnen: 90 graden

Maar met realistic acceleration, zijn twee bochten in dezelfde richting binnen de lengte van de trein zeer vertragend.
Je moet de rechte stukken dus steeds de lengte van de trein geven voordat je weer een bocht in dezelfde richting maakt. Dat is ook waarom RTG schrijft:
Zijn stations en rechte stukken hoeven zo maar 3 tegels lang te zijn.Ik maak alleen maar treinen van 6 lang (4 wagons met maglev dus) zodat ik zo compact mogelijk kan bouwen bij kruisingen en stations.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Je kunt er Ro-Ro's van maken. Treinen rijden er aan de ene kant in en aan de andere kant weer uit. Dat doe ik meestal ook met de grote stations met erg lange treinen (treinen van 40 wagons). Daardoor verkort je de wachttijd ook weer wat. Zeker met treinen die langzaam optrekken (ik speel met NARS, waarbij je echt logge treinen hebt) kun je ervoor zorgen dat het nog een beetje door blijft rijden..Gertjan. schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 07:50:
Ik heb echter geen flauw idee wat ik moet doen om bij de stations de boel te optimaliseren. Uiteindelijk moet ik van 1 spoor overgaan naar meerdere sporen, ik denk dat je daar altijd wat problemen zult houden. Overigens heb ik het grote station gisteren gesplitst naar 2 aanvoer/afvoersporen zodat er 2x zoveel treinen kunnen arriveren/vertrekken.
Je kan met CTRL+G een screenshot maken van de volledige map, maar niet verschieten, de bestanden zijn vrij groot (80MB) en het kan er even op lijken dat de game hangt.RTG schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 17:46:
Precies ja. Ik doe in het begin ook altijd maar wat omdat ik toch weet dat je niet kan voorspelling hoe het in de toekomst gaat groeien. Ik heb van enkele grotere "projecten" door de jaren heen (ingame dan hè) steeds screenshots genomen. Blijft leuk om te zien hoe z'n station of kruising blijft groeien. Daar moet ik eigenlijk nog eens gifjes van maken.
♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat
En doe dat met een 2048*2048 map op een oudere pc en je hebt zo een computer die een kwartier lang vasthangt met uiteindelijk een screenshot van 600mb die je niet meer geopend krijgt.IStealYourGun schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:06:
Je kan met CTRL+G een screenshot maken van de volledige map, maar niet verschieten, de bestanden zijn vrij groot (80MB) en het kan er even op lijken dat de game hangt.
Precies.Room42 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 12:16:
Je moet de rechte stukken dus steeds de lengte van de trein geven voordat je weer een bocht in dezelfde richting maakt. Dat is ook waarom RTG schrijft:
[...]
Zijn stations en rechte stukken hoeven zo maar 3 tegels lang te zijn.

Enkel bochten van 3 lang zodat een trein niet hoeft af te remmen. Hier ligt z'n megastation naast een kruising, dus heb ik het station opgedeeld in 3 stukken die elk afgestemd zijn op de load uit één van de drie richtingen.
@gertjan; Je zou bij grotere stations een soort van trechter kunnen maken naar de ingang toe (zie hierboven). Verder is een roro zoals gezegd bijna een must bij de de echte grote stations. Wat betreft het ombouwen van stations en andere grote dingen; eerst goed nadenken hoe je het gaat/wilt bouwen (kunt het ook elders testen/in het klein bouwen). Daarna bouw je de stukken waarvoor je niks hoeft af te breken en dan ga je met en met stukken afbreken, en meteen de nieuwe dingen daarvoor in de plaats opbouwen.
Afhankelijk van hoe je het plant kan het nieuwe al meteen gebruikt worden terwijl er ook nog een oud gebruikt stuk ligt. Je kunt ook nog tijdelijke omleid-rails bouwen voor dingen die je in 1 keer wilt slopen. (Ja ik stop in zoiets veel te veel denkwerk
Zo zie je in de bovenstaande screenshot ook nog oude stukken station liggen die ik voor de lol maar even heb laten liggen. Duizend jaar terug lag het station nog 90 graden gedraaid en reden alle treinen op 1 stationsdeel.
En ook zo is z'n op-alles-aansluitend-netwerk gewoon superhandig; je kunt hele stukken slopen om te herbouwen aangezien de treinen toch wel via een andere route op de bestemming kunnen komen.
Verwijderd
ik krijg de boel maar niet aan de praat met 32bitt. Tevens dat gedoe met Cargo Distribution, kom ik maar niet uit.
Wie kan me helpen?
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Verwijderd
Is er een link voor de best werkende versie van dit moment.
MEt de foutmeldingen is het vooral dat bijvoorbeeld de gebouwen niet mooi zijn en sommige delen van het land weer wel. Waar kan dit aan liggen. Ook bussen worden niet mooi.
Wat betreft de cargodist: bouw een aantal stations, sluit die op elkaar aan en de cargo zal vanzelf aangeven naar welk station het toe wil. Het zal ook alleen laden in een trein met die bestemming. Cargodist werkt overigens alleen met de typen cargo waarvan jij in de instellingen hebt aangegeven dat deze zelf zijn bestemming moet bepalen. (Standaard alleen passagiers en post dacht ik.)
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Voor 32-bit graphics kijk eens hier: http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=36&t=46682. Daar moet je ook een complete set van de op moment beschikbare 32-bit graphics kunnen vinden. (Probeer overigens niet om de fullzoom en cargodist te combineren, dat werkt niet volgens het laatste wat ik er over gelezen heb, 32-bit graphics kan weer wel..)
[ Voor 17% gewijzigd door Dirk op 05-08-2010 15:17 ]
Orginele graphics blijf ik toch de mooiste vinden
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Verwijderd
Gaat het wel goed bij de stations? Je hebt een soort 'v-vorm' aan de voorkant van het station gemaakt. (waar de trein naar binnen rijden), maar je hebt geen PBS vlak voor het station staan, ik dacht dat dat een must was?RTG schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:52:
[...]
En doe dat met een 2048*2048 map op een oudere pc en je hebt zo een computer die een kwartier lang vasthangt met uiteindelijk een screenshot van 600mb die je niet meer geopend krijgt.
[...]
Precies.
[afbeelding]
Enkel bochten van 3 lang zodat een trein niet hoeft af te remmen. Hier ligt z'n megastation naast een kruising, dus heb ik het station opgedeeld in 3 stukken die elk afgestemd zijn op de load uit één van de drie richtingen.
@gertjan; Je zou bij grotere stations een soort van trechter kunnen maken naar de ingang toe (zie hierboven). Verder is een roro zoals gezegd bijna een must bij de de echte grote stations. Wat betreft het ombouwen van stations en andere grote dingen; eerst goed nadenken hoe je het gaat/wilt bouwen (kunt het ook elders testen/in het klein bouwen). Daarna bouw je de stukken waarvoor je niks hoeft af te breken en dan ga je met en met stukken afbreken, en meteen de nieuwe dingen daarvoor in de plaats opbouwen.
Afhankelijk van hoe je het plant kan het nieuwe al meteen gebruikt worden terwijl er ook nog een oud gebruikt stuk ligt. Je kunt ook nog tijdelijke omleid-rails bouwen voor dingen die je in 1 keer wilt slopen. (Ja ik stop in zoiets veel te veel denkwerk).
Zo zie je in de bovenstaande screenshot ook nog oude stukken station liggen die ik voor de lol maar even heb laten liggen. Duizend jaar terug lag het station nog 90 graden gedraaid en reden alle treinen op 1 stationsdeel.
En ook zo is z'n op-alles-aansluitend-netwerk gewoon superhandig; je kunt hele stukken slopen om te herbouwen aangezien de treinen toch wel via een andere route op de bestemming kunnen komen.
Als het niet goed zou gaan had ik het niet gebouwd.jens17 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:50:
Gaat het wel goed bij de stations? Je hebt een soort 'v-vorm' aan de voorkant van het station gemaakt. (waar de trein naar binnen rijden), maar je hebt geen PBS vlak voor het station staan, ik dacht dat dat een must was?
Aan het begin van z'n blok voor het station staan one-way path signals. Die reserveren een route tot en met een leeg perron op het station. Staan alle perrons vol, dan wacht de volgende trein bij deze signals.
In m'n vorige screenshot zie je bijvoorbeeld bij het middelste stationsdeel dan ook 3 treinen tegelijk het station oprijden via hetzelfde stuk rails.
Nuttige quote!jens17 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:50:
[...]
Gaat het wel goed bij de stations? Je hebt een soort 'v-vorm' aan de voorkant van het station gemaakt. (waar de trein naar binnen rijden), maar je hebt geen PBS vlak voor het station staan, ik dacht dat dat een must was?
Maar nee, Die PBS moet je direct NA het station zetten. Anders krijg je dit:

Drie van de vijf treinen zijn al weg, maar doordat de nieuwe trein doorrijdt tot het laatste signal, heeft hij geen keuze meer anders dan te wachten op die ene trein op dat spoor. Als je die vijf spoor-signals weglaat, blijft hij voor de wissel staan en kan hij nog alle kanten op. Overigens moet je ze echt na het perron zetten, anders ziet de binnenkomende trein het ook niet als vrij spoor.
[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 05-08-2010 21:38 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
True, dat was ik er nog vergeten bij te zettenRoom42 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 21:32:Overigens moet je ze echt na het perron zetten, anders ziet de binnenkomende trein het ook niet als vrij spoor.

Ik weet niet zo goed hoe ik die 'Room42 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 21:32:
[...]
Nuttige quote!
Maar nee, Die PBS moet je direct NA het station zetten. Anders krijg je dit:
[afbeelding]
Drie van de vijf treinen zijn al weg, maar doordat de nieuwe trein doorrijdt tot het laatste signal, heeft hij geen keuze meer anders dan te wachten op die ene trein op dat spoor. Als je die vijf spoor-signals weglaat, blijft hij voor de wissel staan en kan hij nog alle kanten op. Overigens moet je ze echt na het perron zetten, anders ziet de binnenkomende trein het ook niet als vrij spoor.

Waar ik jou quote, bouw je voorbeeld 1, terwijl ik altijd voorbeeld 2 bouw.
Je quote was nogal een lap tekst terwijl je ook selectief had kunnen quoten zodat het duidelijker was geweest en wij niet zo hoeven te scrollenjens17 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:39:
Ik weet niet zo goed hoe ik die '' op moet vatten,
Maar dit is een ander station. Jij bouwt de ingang en de uitgang aan dezelfde kant (ben even de term hiervoor kwijt) terwijl wij een roll-on roll-off station toonde met de uitgang aan de andere kant.maarja, ik bedoel het volgende:
[afbeelding]
Waar ik jou quote, bouw je voorbeeld 1, terwijl ik altijd voorbeeld 2 bouw.
Overigens is de bouw linksonder hoe ik het zou doen.
Zo dus:

Zo bouw ik alle simpele stations waarbij geen roro nodig is.
Ik heb even getest maar beide setups werken. De seinen bij de perrons bieden dus verder geen meerwaardeRoom42 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 23:25:
[...]
Overigens is de bouw linksonder hoe ik het zou doen.
Duidelijk!Room42 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 23:33:
[...]
Ik heb even getest maar beide setups werken. De seinen bij de perrons bieden dus verder geen meerwaardeZonde van de ruimte dus
Zo doe ik het ook altijd, Het ziet er ook wat realistischer uit vind ik.RTG schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 23:25:
Mja met een enkele PBS gaat het bij mij ook perfect en bespaart het een hoop ruimte.
Zo dus:
[afbeelding]
Zo bouw ik alle simpele stations waarbij geen roro nodig is.
Behalve dat ik bij de seinen niet aangeef dat de treinen van de andere kant er niet door mogen rijden. Ik las ergens dat een sein van de verkeerde kant passeren sowieso al een penalty krijgt bij de path finder.
[ Voor 12% gewijzigd door jelmervos op 06-08-2010 09:28 ]
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Is er dan geen gevaar dat een trein vertrekt als er nog een op de wissels staat met een crash tot gevolg?Room42 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 23:33:
[...]
Ik heb even getest maar beide setups werken. De seinen bij de perrons bieden dus verder geen meerwaardeZonde van de ruimte dus
♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat
Daar heb je PBS voor...IStealYourGun schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 08:56:
[...]
Is er dan geen gevaar dat een trein vertrekt als er nog een op de wissels staat met een crash tot gevolg?
Cunning linguist.
Het gebeurd bij alle vliegtuigen, model, type, ouderdom en bestemming maakt allemaal niks uit. Ze storten neer... (aantal vliegtuig crashes staat op normaal)
In de vorige versie die ik op mijn pc had (0.5x) had ik dit probleem niet, heb ik misschien ergens een setting verkeerd staan?
[ Voor 3% gewijzigd door Pizzaman op 11-08-2010 10:59 ]
http://wiki.openttd.org/Air_Comparison
[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 11-08-2010 11:11 ]
Sommige vliegtuigen zijn nog geen jaar oud.IStealYourGun schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:07:
Je kan autorenew doen. Wel zien dat je geldlimiet voldoende is.
Daar kon het wel eens aan liggen, ik laat inderdaad grote vliegtuigen landen op kleinere vliegvelden. Dit door gebrek aan ruimte.Terw_Dan schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:09:
Laat je toevallig grote vliegtuigen op kleine vliegvelden vliegen? In dat geval zijn ze idd crashhappy. Er zijn maar een paar vliegtuigjes die op kleine vliegvelden kunnen vliegen zonder de grote kans om neer te storten.
En als extra toevoeging:Terw_Dan schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:09:
Laat je toevallig grote vliegtuigen op kleine vliegvelden vliegen? In dat geval zijn ze idd crashhappy. Er zijn maar een paar vliegtuigjes die op kleine vliegvelden kunnen vliegen zonder de grote kans om neer te storten.
Airplanes have with default settings a small chance (0.07%) of crashing each time they land at an airport. Big planes have a high chance (5%) to crash in small or commuter airports. Keep this in mind when building small airports! The amount of these random plane crashes can be configured in the advanced settings under vehicles->number of plane crashes
Dan gaat het daar waarschinlijk mis.Pizzaman schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:19:
Daar kon het wel eens aan liggen, ik laat inderdaad grote vliegtuigen landen op kleinere vliegvelden. Dit door gebrek aan ruimte.
Wat je dan beter kan doen is het vliegveld verplaatsen naar de rand van de stad en hier vervolgens een trein op en neer naar het centrum kan laten rijden (of bussen als rails niet meer passen).
Of bij het begin van het spel gewoon de ruimte voor een groot vliegveld alloceren, bij de te verwachten grote stedenTerw_Dan schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:27:
[...]
Dan gaat het daar waarschinlijk mis.
Wat je dan beter kan doen is het vliegveld verplaatsen naar de rand van de stad en hier vervolgens een trein op en neer naar het centrum kan laten rijden (of bussen als rails niet meer passen).
dat kan ook, maar ik speel meestal vanaf ~1845, dan duurt het nog 80 jaar voordat je überhaupt vliegvelden kan gaan gebruiken, en nog zo'n 90 tot 100 jaar voordat je grotere vliegvelden wil gebruiken. En dat is niet altijd handig om daar de ruimte voor te blijven reserveren, op het moment dat je er geen station hebt.Rave17 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:38:
[...]
Of bij het begin van het spel gewoon de ruimte voor een groot vliegveld alloceren, bij de te verwachten grote steden
Aan de rand van een grote stad een fatsoenlijk vliegveld bouwen, en middenin de stad met ctrl+klik treinstations bouwen, die vergroten het bereik van het vliegveld.Rave17 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:38:
[...]
Of bij het begin van het spel gewoon de ruimte voor een groot vliegveld alloceren, bij de te verwachten grote steden
Nogal onhandig als iemand anders de server unpaused en terwijl je er niet bent je halve vliegtuigvloot neercrasht. Sindsdien ook nooit meer vliegtuigen gebruikt. Ze zijn in het begin reuzehandig snel geld te verdienen als je niet moeilijk wilt gaan doen, maar daarna worden ze behoorlijk onhandig met het constant vervangen.
Mogelijk dat het aan de toenmalige versie lag, alhoewel ik de genoemde settings nu opnieuw niet zo snel kan vinden.
Mocht je het nog niet zo ingesteld hebben; in de message options kun je de meldingen bij accidents/disasters op full zetten waardoor je altijd duidelijk bericht krijgt. Vele andere berichten hier kunnen eventueel op "off", waardoor de crash meldingen niet meer te missen zijn.Pizzaman schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 10:50: Naast het feit dat dit veel geld kost is het ook irritant als je te laat doorhebt dat er een vliegtuig weg is en de route dus niet meer bestaat.
Een snelle test bewijst dat het prima werkt
Welke ottd versie gebruik je? Bij mij in 0.7.5 zit hij er in ieder geval niet in. Op de wiki vond ik dezelfde afbeelding.Dirk schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 12:56:
Plane chrashes uitzetten: advanced settings > vehicles > number of plane chrashes > none.
Een snelle test bewijst dat het prima werkt
Verwijderd
Hier staat hij er wel tussen. denk dta het aan je versie ligt.RTG schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:10:
[...]
Welke ottd versie gebruik je? Bij mij in 0.7.5 zit hij er in ieder geval niet in. Op de wiki vond ik dezelfde afbeelding.
Dat truukje vind ik gewoon smerig, sorry hoor - maarjens17 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:54:
[...]
Aan de rand van een grote stad een fatsoenlijk vliegveld bouwen, en middenin de stad met ctrl+klik treinstations bouwen, die vergroten het bereik van het vliegveld.

Kom op zeg, je hebt 'standaard' ook bussen (trams ook, maar ander verhaal (NewGRF)) - en je verdiend er met een heel klein beetje geluk meer op.
Ja ok, het is wat meer werk - nou en.
En denk daarbij dan ook eens een beetje aan realisme, als je op Utrecht Overvecht staat, sta je toch ook niet opeens op Utrecht Centraal.
Het belachelijkste is nog wel wat TopTransport (NoFI) doet in de FOK!server, gewoon dik 20/30 tiles verderop even 3 mines meepakken - zodat ie minder hoeft te bouwen.
Ik weet dat het een feature is, maar die afstanden af en toe - ze zouden het gewoon voor passagiers onmogelijk/1 of hooguit 2 tiles moeten maken. Voor industrieën heb ik er dan weer geen probleem mee.
RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P
0.7.5? Je weet dat je ook recente versies mag gebruiken he?RTG schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:10:
[...]
Welke ottd versie gebruik je? Bij mij in 0.7.5 zit hij er in ieder geval niet in. Op de wiki vond ik dezelfde afbeelding.
Cunning linguist.
Ik weet dat het zo is, meer niet. Ik maak er zelf geen gebruik van, ik heb me nog nooit in passagiers geïnteresseerd.Xanland schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:42:
[...]
Dat truukje vind ik gewoon smerig, sorry hoor - maar.
Kom op zeg, je hebt 'standaard' ook bussen (trams ook, maar ander verhaal (NewGRF)) - en je verdiend er met een heel klein beetje geluk meer op.
Ja ok, het is wat meer werk - nou en.
En denk daarbij dan ook eens een beetje aan realisme, als je op Utrecht Overvecht staat, sta je toch ook niet opeens op Utrecht Centraal.
Het belachelijkste is nog wel wat TopTransport (NoFI) doet in de FOK!server, gewoon dik 20/30 tiles verderop even 3 mines meepakken - zodat ie minder hoeft te bouwen.
Ik weet dat het een feature is, maar die afstanden af en toe - ze zouden het gewoon voor passagiers onmogelijk/1 of hooguit 2 tiles moeten maken. Voor industrieën heb ik er dan weer geen probleem mee.
Hehe jah, ik speelde nog op een map waarmee we ondertussen vele maanden geleden zijn gestartBart ® schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:52:
[...]
0.7.5? Je weet dat je ook recente versies mag gebruiken he?
Net maar even geprobeerd en ze zijn nu schijnbaar wel backward compatible.
Die openGFX set die ze meeleveren vind ik wel wat minder, ik houd het wel gewoon bij de standaard graphics.
Ik maak gewoon een backup voordat ik update en kopieer gewoon de binaries er over. Dat is nog het fijne aan OpenTTD enorm portable.RTG schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:24:
[...]
Hehe jah, ik speelde nog op een map waarmee we ondertussen vele maanden geleden zijn gestart. Nooit echt aandacht besteed aan updates aangezien ik bang was dat dan de map onbruikbaar werd.
Net maar even geprobeerd en ze zijn nu schijnbaar wel backward compatible.![]()
Die openGFX set die ze meeleveren vind ik wel wat minder, ik houd het wel gewoon bij de standaard graphics.
De devs van OpenTTD houden aan één principe heel sterk vast, en dat is compatibiliteit van oude savegames. Oudere savegames kan je altijd laden. Ik heb één keer een nightly gehad waarbij het door een bug niet kon, en de volgende dag was dat probleem opgelost. Nieuwere games met een oudere versie laden gaat uiteraard niet, maar savegames zijn bij OpenTTD totaal geen reden om niet te upgradenRTG schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:24:
[...]
Hehe jah, ik speelde nog op een map waarmee we ondertussen vele maanden geleden zijn gestart. Nooit echt aandacht besteed aan updates aangezien ik bang was dat dan de map onbruikbaar werd.
Altijd dusNet maar even geprobeerd en ze zijn nu schijnbaar wel backward compatible.
Het wentDie openGFX set die ze meeleveren vind ik wel wat minder, ik houd het wel gewoon bij de standaard graphics.
Cunning linguist.
Achja, in single player iedereen z'n eigen regelsXanland schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:42:
[...]
Dat truukje vind ik gewoon smerig, sorry hoor - maar.
Over de crashes op vliegvelden, inderdaad, sinds een klein half jaar is de feature daar dat vliegtuig crashes ook helemaal uitgezet kunnen worden (hier).
Ik heb laatst ook maar een post gemaakt over een potje van mij (hierr)
Over savegames: saves van 0.5 of eerder kunnen wel problemen opleveren omdat informatie over newgrfs niet werd opgeslagen.
Mja er stond me nog iets bij van toen ik voor het eerst ottd deed... dik een jaar geleden ofzo, dat we na een tijdje met onze map verder wilde op een nieuwere ottd versie en het toen niet werkte. We hadden toen zelf voor geen meter verstand van alle settings e.d. dus misschien dat het gewoon daar aan lag.Bart ® schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:36:
[...]
De devs van OpenTTD houden aan één principe heel sterk vast, en dat is compatibiliteit van oude savegames. Oudere savegames kan je altijd laden. Ik heb één keer een nightly gehad waarbij het door een bug niet kon, en de volgende dag was dat probleem opgelost. Nieuwere games met een oudere versie laden gaat uiteraard niet, maar savegames zijn bij OpenTTD totaal geen reden om niet te upgraden.
[...]
Altijd dus.
[...]
Het went.
Wat betreft de opengfx... vond het heel erg grauw uitzien op het eerste gezicht. Misschien later nog eens proberen.
Dan heb je misschien een custom versie gebruikt, waarin anderen een patch hebben geintegreerd. Dan kunnen de devs er natuurlijk niets aan doen als het niet werkt. Maar als je gewoon de standaard OpenTTD gebruikt, dan zullen je savegames altijd blijven werken.RTG schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:12:
[...]
Mja er stond me nog iets bij van toen ik voor het eerst ottd deed... dik een jaar geleden ofzo, dat we na een tijdje met onze map verder wilde op een nieuwere ottd versie en het toen niet werkte. We hadden toen zelf voor geen meter verstand van alle settings e.d. dus misschien dat het gewoon daar aan lag.
Toyland is wel een stuk beter nuWat betreft de opengfx... vond het heel erg grauw uitzien op het eerste gezicht. Misschien later nog eens proberen.
Cunning linguist.
Dan gebruik je dus niet de standaard OpenTTD. Over het algemeen weet OpenTTD er wel wat van te maken als je zo'n game opent, maar het wordt inderdaad niet gegarandeerd.Arie- schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:52:
[...]
Over savegames: saves van 0.5 of eerder kunnen wel problemen opleveren omdat informatie over newgrfs niet werd opgeslagen.
Cunning linguist.
Niet als je de standaard OpenTTD hebt gebruikt.Arie- schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:05:
"Over het algemeen" dat klopt, maar nogmaals, saves van voor 0.5 kunnen problemen geven.
Cunning linguist.
ik heb namelijk wel vliegvelden en helicoptervelden kunnen bouwen maar nergens vliegtuigen ed. kunnen vinden....
of moet je daarvoor iets speciaals downloaden?
Speel ook Balls Connect en Repeat
En controleren dat je in een jaar speelt dat er überhaupt vliegtuigjes waren.thvers schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 23:21:
hoe kun je trouwens vliegtuigen bouwen/kopen?
ik heb namelijk wel vliegvelden en helicoptervelden kunnen bouwen maar nergens vliegtuigen ed. kunnen vinden....
of moet je daarvoor iets speciaals downloaden?
Xeon X5650 - Asus P6T Deluxe - 9GB DDR3 - R9 280X
edit: Heel verhaal verwijderd, laat maar, ik had je verkeerd begrepen. (Al hangt het af van wat je standaard OpenTTD vindt.)Bart ® schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 21:27:
[...]
Niet als je de standaard OpenTTD hebt gebruikt.
[ Voor 61% gewijzigd door Arie- op 12-08-2010 08:47 ]
Standaard OpenTTD is hoe je hem downloadt van de website. Dus geen newGRF's of custom patches.Arie- schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 08:43:
[...]
edit: Heel verhaal verwijderd, laat maar, ik had je verkeerd begrepen. (Al hangt het af van wat je standaard OpenTTD vindt.)
Cunning linguist.
Cunning linguist.

wachtwoord: fokyou
Cunning linguist.
Dat is inderdaad wel een heel erg ongefundeerde aanname. Ik ben vooral benieuwd naar de speelbaarheid; gemak van bouwen, overzicht. De fun-factor bij het bekijken van je creaties lijkt me wel goed te zittenPatriot schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:31:
Het ziet er in ieder geval erg tof uit. Het gevoel van TT kunnen ze natuurlijk nooit vervangen, maar het is misschien wel eens grappig om eens rond te kijken. Wat waarschijnlijk het probleem zal worden is dat het minder makkelijk uitbreidbaar is (maar dat is een aanname van mij, kan ik verkeerd inschatten natuurlijk).
Ik krijg meer het idee om het te micromanagen binnen een stad waar bij OpenTTD je gewoon veel meer mogelijkheden lijkt te hebben mbt tot voertuigen maar vooral hoe te spelen.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9
Dat wil uiteraard niet zeggen dat dit spel goed of slecht wordt. Maar TTD-like hoogstwaarschijnlijk niet qua verslavingsfactor, omdat het te simpel blijft.
Cunning linguist.
Bij Paradox zit modbaarheid over het algemeen wel goed (denk Europa Universalis en Hearts of Iron).Patriot schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:31:
Het ziet er in ieder geval erg tof uit. Het gevoel van TT kunnen ze natuurlijk nooit vervangen, maar het is misschien wel eens grappig om eens rond te kijken. Wat waarschijnlijk het probleem zal worden is dat het minder makkelijk uitbreidbaar is (maar dat is een aanname van mij, kan ik verkeerd inschatten natuurlijk).
Ook qua verslavingsfactor zit het bij Paradox wel goed, juist omdat van de meeste van hun spellen niet gezegd kan worden dat het te simpel blijft (eerder te ingewikkeld). Moet zeggen dat ik wel nieuwsgierig ben geworden.Bart ® schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 08:24:
Het is erg onwaarschijnlijk dat dit spel op TTD gaat lijken, simpelweg omdat dit soort spellen niet de complexe seinmogelijkheden heeft die OpenTTD heeft met presignals en PBS. Daardoor zul je nooit enorme spoornetwerken kunnen bouwen die je moet finetunen om ze efficiënt te laten lopen. En laat dat over het algemeen nou net datgene zijn wat de meeste mensen het leukste vinden...
Dat wil uiteraard niet zeggen dat dit spel goed of slecht wordt. Maar TTD-like hoogstwaarschijnlijk niet qua verslavingsfactor, omdat het te simpel blijft.
Ik zou niet op al te veel hopen... Het kan misschien wel een complex spel worden, maar niet doordat je ubernetwerken kan bouwen met duizenden treinen erop.nietorigineel schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 08:44:
[...]
Ook qua verslavingsfactor zit het bij Paradox wel goed, juist omdat van de meeste van hun spellen niet gezegd kan worden dat het te simpel blijft (eerder te ingewikkeld). Moet zeggen dat ik wel nieuwsgierig ben geworden.
Cunning linguist.
Ook vermakelijk, en red me er zeker een tijdje mee, maar zeer waarschijnlijk (zoals bij elk spel) eindig je toch weer bij TTD, al is het maar omdat de community weer een nieuwe update/grf/feature opgeleverd heeft
"Mekker, blaat"
Op het feit dat er nog geen enkel transportspel de seinmogelijkheden heeft van TTD. Het is uiteraard niet onmogelijk dat dit nieuwe spel het wel heeft, maar de kans is gewoon ontzettend klein.Room42 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 13:08:
Wow waar baseren jullie je uitspraken allemaal op?! Op dat ene filmpje? Of is er al meer bekend?
Cunning linguist.
Screenshots/filmpje en opbouw van het spel wat ik gezien heb, lijkt sprekend op Traffic Giant van Jowood. De teksten en eigenschappen die voorbij kwamen over de 'mogelijkheden' onderschreven mijn gevoel.Room42 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 13:08:
Wow waar baseren jullie je uitspraken allemaal op?! Op dat ene filmpje? Of is er al meer bekend?
En verder probeer ik ongeveer elk spel uit deze hoek, maar er blijft maar 1 koning
"Mekker, blaat"
OpenTTD is dan ook een spel dat door een stel freaks dat het verleden niet los kon laten is reverse-engineered, en in de loop der jaren door een flinke hoeveelheid nerds is omgevormd tot een enorm leuk spel met een mooie nostalgie factor.Bart ® schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 07:08:
Op het feit dat er nog geen enkel transportspel de seinmogelijkheden heeft van TTD. Het is uiteraard niet onmogelijk dat dit nieuwe spel het wel heeft, maar de kans is gewoon ontzettend klein.
Een spel dat commercieel verkocht moet gaan worden in de winkel zal een heel andere insteek hebben, en zal zich veel meer spitsen op de grafische kant, en dat het door iedere idioot gespeeld kan worden die er zijn/haar portemonnee voor open heeft getrokken.
Je zult niet snel een spel tegen gaan komen dat met 5 verschillende signalen gaat werken, en dan ook nog eens verschillende signaal combinaties als je bepaalde signalen achter elkaar gebruikt, etc, etc....
Wees eerlijk: OpenTTD is een spel voor fanatiekelingen die enorme netwerken willen bouwen, en geen enkel commercieel spel zal die insteek gaan hebben.
"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik
Ik zou freaks niet gebruiken, maar je hebt wel een punt dat het spel steeds verder is uitgebouwd en ik denk ook dat er nooit een echte TTD killer op de markt zal komen. Al was het maar omdat TTD gewon zo goed als af is.maartena schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:00:
[...]
OpenTTD is dan ook een spel dat door een stel freaks dat het verleden niet los kon laten is reverse-engineered, en in de loop der jaren door een flinke hoeveelheid nerds is omgevormd tot een enorm leuk spel met een mooie nostalgie factor.
Dat weet ik. Daarom zeg ik toch ook dat dit spel niet op TTD zal gaan lijken.maartena schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:00:
[...]
OpenTTD is dan ook een spel dat door een stel freaks dat het verleden niet los kon laten is reverse-engineered, en in de loop der jaren door een flinke hoeveelheid nerds is omgevormd tot een enorm leuk spel met een mooie nostalgie factor.
Een spel dat commercieel verkocht moet gaan worden in de winkel zal een heel andere insteek hebben, en zal zich veel meer spitsen op de grafische kant, en dat het door iedere idioot gespeeld kan worden die er zijn/haar portemonnee voor open heeft getrokken.
Je zult niet snel een spel tegen gaan komen dat met 5 verschillende signalen gaat werken, en dan ook nog eens verschillende signaal combinaties als je bepaalde signalen achter elkaar gebruikt, etc, etc....
Wees eerlijk: OpenTTD is een spel voor fanatiekelingen die enorme netwerken willen bouwen, en geen enkel commercieel spel zal die insteek gaan hebben.
Cunning linguist.
Als ze de copy-paste functie en Cargodest integreren, dan is het wat mij betreft afIStealYourGun schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:46:
[...]
Ik zou freaks niet gebruiken, maar je hebt wel een punt dat het spel steeds verder is uitgebouwd en ik denk ook dat er nooit een echte TTD killer op de markt zal komen. Al was het maar omdat TTD gewon zo goed als af is.
Cunning linguist.
En inderdaad copy/paste zou ook geweldig zijn! Of het gebruik van templates, bijvoorbeeld.
[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 23-08-2010 10:39 ]
Maar dat zijn allemaal kleine features die de gameplay verbeteren, maar niet echt veranderen.
Templates zitten ook in de copy/paste patchRoom42 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:37:
En inderdaad copy/paste zou ook geweldig zijn! Of het gebruik van templates, bijvoorbeeld.
Cunning linguist.
Je kan nu toch ook gewoon je venster spreiden over meerdere monitors?IStealYourGun schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 11:03:
Natuurlijk en multi-monitor support.
Cunning linguist.
Ja, dat kan, maar op zich is echte multimonitor support wel handig. Het lijkt mij wel handig om bijvoorbeeld 1 scherm te hebben voor de minimap, de subsidies, overzicht van voertuigen etc.Bart ® schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 11:46:
[...]
Je kan nu toch ook gewoon je venster spreiden over meerdere monitors?
Die vensters sleep je dan toch gewoon zelf naar die andere monitorTerw_Dan schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 12:02:
[...]
Ja, dat kan, maar op zich is echte multimonitor support wel handig. Het lijkt mij wel handig om bijvoorbeeld 1 scherm te hebben voor de minimap, de subsidies, overzicht van voertuigen etc.
Cunning linguist.
Ja, dat kan, maar schermpjes openen altijd op andere plekken. Het zou handig zijn om die altijd op dezelfde plek tevoorschijn te laten komen. Zeker op hogere resoluties wil je het overzicht nog wel eens verliezen.Bart ® schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 12:36:
[...]
Die vensters sleep je dan toch gewoon zelf naar die andere monitor.
Dat is waar, een geheugenoptie daarvoor zou wel mooi zijn zodat een venster opent waar je hem gesloten hebt, indien er niet een ander venster op die plek open is.Terw_Dan schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 12:43:
[...]
Ja, dat kan, maar schermpjes openen altijd op andere plekken. Het zou handig zijn om die altijd op dezelfde plek tevoorschijn te laten komen. Zeker op hogere resoluties wil je het overzicht nog wel eens verliezen.
Cunning linguist.
Traffic Giant was ook mijn eerste ideedjidee schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 12:58:
Lijkt me meer aansluiten op Traffic Giant kwa gameplay... Stadje, verstopt met verkeer, en met je buslijnen/trams etc en analyse van waar naar waar het vervoer gaat in een stad proberen die zooi op te lossen..
Ook vermakelijk, en red me er zeker een tijdje mee, maar zeer waarschijnlijk (zoals bij elk spel) eindig je toch weer bij TTD, al is het maar omdat de community weer een nieuwe update/grf/feature opgeleverd heeft

Maar OpenTTD is uiteindelijk een succes, doordat TTD in zijn eenvoud leuk is om te spelen. Noem het nostalgie, maar de toevoeging van 3D maakt het spel naar mijns inzien niet meteen leuker en beter.maartena schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:00:
[...]
Verwijderd
Goed na de totale mislukking die locomotion en transport giant heetten kan ik me enige voorzichtigheid goed voorstellen, dat heb ik zelf ook. Maar om dit spel op basis van deze trailer af te schrijven is erg voorbarig imho. Ik vind de trailer er leuk uit zien, voor de rest kan ik er weinig over zeggen omdat ik nog niks meer weet.
En tja, nostalgie is natuurlijk leuk, maar laten we wel wezen. Treinen die horizontaal een heuvel op schuiven en in één klap een hoek om gaan is ook niet alles, net zoals het volledig ontbreken van een dienstregeling of dag/nacht cyclus. TTD is wat mij betreft ook niet heilig.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2010 15:17 ]
Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:13:
Beetje jammer dat de (open)ttd community zo conservatief is, op tt-forums.net bleek dat ook al. Op basis van een kort filmpje worden er meteen allerlei conclusies getrokken, maar komt er eigenlijk op neer dat dat spel niks kan zijn omdat het niet als twee druppels water op TTD lijkt.
Dus misschien trek jij wel te snel conclusies?Bart ® schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 08:24:
Het is erg onwaarschijnlijk dat dit spel op TTD gaat lijken, simpelweg omdat dit soort spellen niet de complexe seinmogelijkheden heeft die OpenTTD heeft met presignals en PBS. Daardoor zul je nooit enorme spoornetwerken kunnen bouwen die je moet finetunen om ze efficiënt te laten lopen. En laat dat over het algemeen nou net datgene zijn wat de meeste mensen het leukste vinden...
[ Voor 25% gewijzigd door Bart ® op 23-08-2010 15:56 ]
Cunning linguist.
Je weet het gewoon niet tot het er is en je het gespeeld hebt. Feit.
[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 23-08-2010 16:30 ]
Ik zeg toch niet dat het helemaal niet verslavend kan zijn? Ik bedoel alleen dat het waarschijnlijk niet TTD-like verslavend is. Heroïne is ook niet TTD-like verslavend.Room42 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:29:
Vind ik anders nog steeds een erg voorbarige conclusie/stelling, Bart. Er zijn zat niet-TTD-like spellen die zwaar verslavend zijn. En stel nou dat ze transport op een heel andere wijze verslavend weten te maken? Ik bedoel, stel.
Je weet het gewoon niet tot het er is en je het gespeeld hebt. Feit.
Maar waarom is het verkeerd om een verwachting te hebben gebaseerd op voorgaande ervaringen? Feit is dat 99% van alle games op dit gebied bagger zijn. Als je dan serieus denkt dat dit tof wordt, dan ben je gewoon naïef. Het kán tof worden, maar het is wel onwaarschijnlijk. Of koop jij ook een staatslot in de verwachting miljonair te worden?
Cunning linguist.
Verwijderd
Je hebt op basis van een trailertje van een paar minuten al geconcludeerd dat het niet de diepgang van TTD zal hebben maar simpel zal blijven, en dat het dus hoogstwaarschijnlijk niet zo leuk (/verslavend) zal zijn als TTD. Dat noem ik voorbarig ja.Bart ® schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:56:
[...]
[...]
Dus misschien trek jij wel te snel conclusies?
Tuurlijk kan het best dat dit spel het ook niet gaat worden, maar door het bij voorbaat al af te kraken geef je het geen enkele kans en wordt het sowieso niks.
Hoeveel games hebben we het dan over? We hebben het over een subgenre waar maar een heel klein aantal games in is uitgekomen. TTD, Traffic Giant, Transport Giant en wat gratis alternatieven. Misschien zie ik er nog een paar over het hoofd maar het is wel heel makkelijk om een dergelijk percentage te noemen als het over zo weinig games gaat.Bart ® schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:53:
Feit is dat 99% van alle games op dit gebied bagger zijn.
Overigens zullen copy-paste en/of templates niet snel in officiële releases van OpenTTD opgenomen worden. De developers vinden dat die features de gameplay van OpenTTD aantasten en willen die niet opnemen in de trunk.
Ik probeer een basic 4-way junction te maken met en Path-signals zodat deze toch 2 treinen aankan. Alleen krijg ik die fuckers maar niet aan de praat en blijven die altijd rood.
Iemand een mooi en duidelijke voorbeeldje met uitleg?
http://wiki.openttd.org/Signals#Basic_Examples
Ik zal vanavond (mids mijn geheugen niet in de steek laat) een screenshot proberen te nemen.

Hier maak ik gebruik van goed ouderwetse signalen, maar als die vervang door Path Signals dan blijven die altijd rood.
D'oh >_<'dobbytc schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 09:19:
Path signals zijn altijd rood totdat er een trein voorstaat, dan worden ze even groen als de trein doorkan of blijven ze rood en moet de trein stoppen.