Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IStealYourGun schreef op maandag 19 juli 2010 @ 15:32:
[...]

Versta ik dit verkeerd, of kan je ook offline gaan tijden een spelletjes en gewoon enkele uren later weer verder doen?
Ja hoor :)
(Moet het bedrijf nog wel bestaan natuurlijk. Zorg er dus voor dat het winstgevend is als je weg gaat :P)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2010 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:16
Zojuist de nieuwe versie van Openttd geinstalleerd, in de installatie verwezen naar 'oude' TTD bestanden. Start Openttd met afgrijzelijke muziek.. Ik wilde de oude tunes terug! Weet iemand hoe dit moet? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:23

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 15:55:
[...]

Ja hoor :)
(Moet het bedrijf nog wel bestaan natuurlijk. Zorg er dus voor dat het winstgevend is als je weg gaat :P)
En de server moet niet gereset zijn, en reset_idle_companies moet uitstaan op de server, en je moet een wachtwoord op je company hebben als je niet wil dat je zooi verneukt wordt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
jens17 schreef op maandag 19 juli 2010 @ 16:02:
Zojuist de nieuwe versie van Openttd geinstalleerd, in de installatie verwezen naar 'oude' TTD bestanden. Start Openttd met afgrijzelijke muziek.. Ik wilde de oude tunes terug! Weet iemand hoe dit moet? :p
Wat dacht je van gewoon de oude niet-vrije-(muziek-)data terugplaatsen :? ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major Carnage
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-09 16:16

Major Carnage

waki miko Reimu

SH4D3H schreef op maandag 19 juli 2010 @ 14:42:
Een stukje rails tussen een bos en de zaagmolen, over de tijd uitgebreid naar 3 sporen.
Jarenlang is het met deze setup goed gegaan tot ik net even ging kijken en het volgende zag:
[afbeelding]
Op de middelste rijbaan is overduidelijk genoeg ruimte, maar toch rijden de treinen niet.

Het signaal op de middenbaan, aan beide uiteinden, is nodig om een 3 vs 3 in het midden te voorkomen.
Nu is er altijd een passeermogelijkheid omdat de buitenbanen (vlnr) voor het middenkruispunt zullen stoppen en de middenbaan vlak voor de stations. Het nadeel, blijkt, is dat de middenbaan soms helemaal niet genomen wordt.

Is dit nu een bug in OpenTTD of zit de bug tussen m'n oren en heb ik 't verprutst :+
Ik heb je constructie even nagebouwd en inderdaad treedt deze deadlock op. De enige logische verklaring die ik kan geven is dat het meer 'kost' om een spoor te wisselen gecombineerd met het extra sein op dat spoor, dan wachten op een spoor met een trein erop.
Zodra je het sein op het middelste spoor verwijdert komt alles weer op gang.
IStealYourGun schreef op maandag 19 juli 2010 @ 15:32:
[...]

Versta ik dit verkeerd, of kan je ook offline gaan tijden een spelletjes en gewoon enkele uren later weer verder doen?
Dat klopt. We zijn inmiddels aangeland in 2020 :) Zolang de server draait blijven al je treinen lopen, ook als je offline bent.

Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
Room42 schreef op maandag 19 juli 2010 @ 16:22:
[...]

Wat dacht je van gewoon de oude niet-vrije-(muziek-)data terugplaatsen :? ;)
Het stond allemaal goed! Je moet het in de instellingen alleen even aangeven, dat is grijs tijdens het spelen maar niet in het hoofdmenu! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Major Carnage schreef op maandag 19 juli 2010 @ 16:34:
Ik heb je constructie even nagebouwd en inderdaad treedt deze deadlock op. De enige logische verklaring die ik kan geven is dat het meer 'kost' om een spoor te wisselen gecombineerd met het extra sein op dat spoor, dan wachten op een spoor met een trein erop.
Zodra je het sein op het middelste spoor verwijdert komt alles weer op gang.
Inderdaad. Het probleem daarmee is dan weer dat het een 3 vs 3 op kan leveren, terwijl dat in deze constructie eigenlijk niet kan gebeuren.

Heb het nu even opgelost door de buitenste banen one-way te maken, maar wellicht dat ik 'm nog even als bug ga aanmelden. Die lege middenbaan zou gewoon als logische keuze gebruikt moeten worden.

De grap is dat een PBS zonder meer genegeerd wordt als het een korte weg oplevert, maar dus niet als het de enige vrije weg oplevert :+
Zie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/05H5z2njpgFgg4b2FMBlWCgh/thumb.png
De trein van het station midden-boven zal, wanneer er naar rechts-onder gereden moet worden en met standaard PBS vlak voor de split naar station midden-boven, gewoon tegen de richting inrijden terwijl er een prima fly-over is een stukje verder. Eigenaardig gedrag.

Toevoeging:
Neem nu de volgende situatie. Het gaat om de bovenste track, die maglev dus.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PbLJTesuyFdBmCsYmRS3663Q/thumb.png
Wat je daar ziet is een "inhaalpunt", maar zelfs als er niets aan komt gaat de trein die van links komt over de inhaalstrook. Terwijl dat zowel langer, onhandiger en een dubbele wissel is.

Dat komt door het signaal op de hoofdbaan. Zonder dat signaal zou het verkeer vanaf de andere kant altijd de hele baan reserveren en gaat het hele inhalen niet op :+ Ik heb 't idee dat ik met gewone signalen in deze situaties beter af ben/zou zijn :?

Ik vond trouwens een post van Stoney3K over signalen. Wat ik eigenlijk nog mis is een goede uitleg over prioriteiten. Een bepaalde hoofdroute dus altijd voorrang geven op merging verkeer.

[ Voor 44% gewijzigd door SH4D3H op 19-07-2010 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major Carnage

Major Carnage

waki miko Reimu

Je nieuwe probleem is op te lossen door de seinen iets anders neer te zetten:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SxWM3D0deX18ktkies1tXZcz/full.png

Beide sporen hebben nu evenveel seinen en in dezelfde richtingen. Dus de baan rechtdoor heeft dan minder 'kosten', omdat daar geen bochten in zitten. Treinen zullen daarom altijd het rechte spoor als voorkeur hebben en alleen gebruik maken van het inhaalspoor als er een tegemoetkomende trein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ah, natuurlijk.
Altijd zuinig met seinen :+

Toch is het raar als je m'n nieuwe laatste ( :+ ) toevoeging leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
@SH4D3H Je kunt altijd even via de console de gereserveerde paden weergeven (zoals te zien bij het laatste plaatje dat Major Carnage heeft gepost). Dat scheelt in debuggen, je ziet welke paden gereserveerd zijn en wat er dus niet klopt aan je design. Daarbij zou je je even in kunnen lezen in de penalties. In jouw situatie bij de maglev is het zo dat de penalty hoger is om een signal via de achterkant te passeren dan er om heen te rijden. (een signal via de achterkant passeren is wat anders dan een one-way-signal!).

[ Voor 35% gewijzigd door Arie- op 22-07-2010 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Persoonlijk zou ik het via de geavanceerde instellingen doen, in plaats van met de console :7.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wat ik eens uit moet zoeken is of ik die settings niet op een of ander manier cross-platform op kan slaan. Ik wordt helemaal ziek van het steeds opnieuw instellen van al die instellingen :)
Misschien is het wel mogelijk de linux en windows binaries bij elkaar in de map te zetten en zo dezelfde content te gebruiken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Of je synct gewoon bij het opstarten van het OS de bestanden.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Voor zover ik weet zijn alle gebruikte bestanden exact hetzelfde muv de executable. Als je "my documents" folder hetzelfde is voor al je besturingssystemen moet het werken. De executable kijkt voor het zoeken naar de instelling map eerst naar config.cfg: eerst in de map waar de executable in staat, daarna in je "my documents\openttd". Ik gebruik zelf enkel windows (weet dus ook niet hoe "my documents" heet in bv. linux of macos), maar de verschillende executables in dezelfde map zou best eens kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Top, dan zet ik het gewoon allemaal bij elkaar op m'n NAS :) Zoveel disk i/o zal hij wel niet hebben tijdens het spelen. Misschien dat het saven wel te lang duurt dan want dat heeft nu altijd al een redelijke impact, maar dan zoek ik nog wel een andere locatie op m'n systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 12:54

Oxigeon

En zo is dat!

Ik heb hier eens vanalles in dit topic doorgelezen. Denk dat ik deze game ook maar eens ga spelen. Ik neem aan dat als ik de OpenTTD versie van http://www.openttd.org/en/ download ik voldoende heb en gewoon kan starten met de game he?

Lijkt me zo vet om met niks te beginnen en gewoon te eindigen met miljoenen euro's. Of eens lekker te gamen tegen mijn broertje :) en hem lekker de pan in te hakken haha.

Eerst flink wat offline oefenen en dan eens de online multiplayer induiken.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Room42 schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 15:02:
Top, dan zet ik het gewoon allemaal bij elkaar op m'n NAS :) Zoveel disk i/o zal hij wel niet hebben tijdens het spelen. Misschien dat het saven wel te lang duurt dan want dat heeft nu altijd al een redelijke impact, maar dan zoek ik nog wel een andere locatie op m'n systeem.
Een aanrader voor de safe games is Dropbox. Ik game op verschilende PC's en dan zijn die meteen mooi gesynchroniseerd. :)

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@ Oxigeon: Klopt, de Windows installer is tegenwoordig helemaal compleet. Tenminste, je kan gelijk de ontbrekende media downloaden:

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/359mo8h.png

@IStealYourGun: Dat wordt het alternatief, inderdaad ;) Dropbox heb ik al, dus het is een kwestie van kopieren naar de dropbox folder.

[ Voor 37% gewijzigd door Room42 op 22-07-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Mooi, als ik dalijk thuis ben dan maar meteen downloaden en even instaleren en vanavond even gaan spelen :). Lijkt me echt helemaal geweldig. Heeft deze game ook een "career" mode of is het eigenlijk allemaal een sandbox mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Je kunt op een zekere difficulty spelen, dan wordt in 2050 je score geregisteerd. Velen spelen echter met hun eigen regels, bv. geen/bijna geen terraforming, alleen passagiers, alle industrieen verbinden, zoveel mogelijk goederen naar een fabriek etc. Voor hen is het voornamelijk een sandbox game, met de standaard instellingen is het ook geen uitdaging om veel geld te verdienen.

[ Voor 7% gewijzigd door Arie- op 22-07-2010 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Oxigeon schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 16:13:
Mooi, als ik dalijk thuis ben dan maar meteen downloaden en even instaleren en vanavond even gaan spelen :). Lijkt me echt helemaal geweldig. Heeft deze game ook een "career" mode of is het eigenlijk allemaal een sandbox mode?
Er zijn een tweetal online servers met een daadwerkelijke "career"/"campaign" modus. Door middel van het halen van quests krijg je exp en lvl je up. In ieder geval is het leuk om eens uit te proberen! De server naam is Luukland's Server, website: http://luukland.net. Op de website staat dat ze op dit moment maintenance aan het uitvoeren zijn, maar je kan in ieder geval wel nog de campaign doen.

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanland
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:52
SH4D3H schreef op maandag 19 juli 2010 @ 17:19:
[...]

Ik vond trouwens een post van Stoney3K over signalen. Wat ik eigenlijk nog mis is een goede uitleg over prioriteiten. Een bepaalde hoofdroute dus altijd voorrang geven op merging verkeer.
Als je op de openttdcoop-wiki kijkt, is er een kleine pagina gewijd aan priorities, beetje overgenomen van de openttdcoop-wiki.
Het is eigenlijk de simpelste manier en wordt ook in de FOK!server (jaja, I know - maar we hebben geen eigen server) d8 ik gebruikt. Daar is tevens ook nog een voorbeeld (en ik ook :D) te vinden. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Xanland op 22-07-2010 22:20 ]

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Xanland schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 22:16:
Het is eigenlijk de simpelste manier en wordt ook in de FOK!server (jaja, I know - maar we hebben geen eigen server) d8 ik gebruikt.
Ik wil best wel naast de FOK!server ook een GoT-server hosten als daar animo voor is :).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanland
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:52
Ik denk dat de meeste FOK!ers of GoTers er geen probleem mee hebben om met elkaar te spelen. Dan is er tevens ook nog meer competitie en gezelliger. :+

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Dat is waar. Nou ja, adres van de FOK!server is 213.93.3.200:3984 oftewel lingen.nu:3984 en wachtwoord is fokyou dus wie wil inloggen is welkom :). Momenteel draait er een co-opgame.

Afbeeldingslocatie: http://dan-masek.eu/ottd/ottd_info_lingen.nu_3984_nl.png

[ Voor 17% gewijzigd door Bart ® op 23-07-2010 13:59 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Heb in totaal toch eventjes gespeeld. Wat me opvalt is dat:

- Vliegtuigen heel veel geld verdienen
- Treinen ook heel veel verdienen en leuker om te bouwen
- Bussen vrijwel niks verdienen
- Vrachtwagen redelijk verdienen.

Enigste wat ik nog zeer lastig vind, zelfs met het doornemen van de wiki zijn het aanleggen van de rails. Vooral met het juist neerzetten van de seinen. Dit vind ik nog uiterst lastig waardoor ik het nu meestal oversla en gewoon een paar sporen naast elkaar leg. Maar wil je beter worden moet je gewoon wat aanklooien en proberen zo beter te worden. Heb ook wat multiplayer bekeken via spectator. Geweldig om te zien hoe sommige mensen hun transportnetwerk opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Bussen kunnen ook flink verdienen, hoor. Leg maar eens een traject aan tussen twee grotere steden. Uiteindelijk eindig ik altijd met mega busstations die echt miljoenen binnen brengen. Ik begin trouwens ook altijd met bussen om een startkapitaal te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Room42 schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:54:
Bussen kunnen ook flink verdienen, hoor. Leg maar eens een traject aan tussen twee grotere steden. Uiteindelijk eindig ik altijd met mega busstations die echt miljoenen binnen brengen. Ik begin trouwens ook altijd met bussen om een startkapitaal te verdienen.
Ik ben erachter dat hoe verder deze uit elkaar liggen hoe meer geld je verdiend. Maar is het wel rendabel als de 2 steden mijlen uit elkaar liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Oxigeon schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:42:
Enigste wat ik nog zeer lastig vind, zelfs met het doornemen van de wiki zijn het aanleggen van de rails. Vooral met het juist neerzetten van de seinen. Dit vind ik nog uiterst lastig waardoor ik het nu meestal oversla en gewoon een paar sporen naast elkaar leg. Maar wil je beter worden moet je gewoon wat aanklooien en proberen zo beter te worden. Heb ook wat multiplayer bekeken via spectator. Geweldig om te zien hoe sommige mensen hun transportnetwerk opbouwen.
Lees anders de TS van dit topic op FOK! door, daar heb ik een korte uitleg geplaatst over seinen. Misschien dat het helpt :).

edit: ik pleur het gelijk hier wel neer.

Afbeeldingslocatie: http://lingen.nu/img/simpelelijn.png
Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.

Afbeeldingslocatie: http://lingen.nu/img/2simpelelijnen.png
Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.

Afbeeldingslocatie: http://lingen.nu/img/dubbelelijnmetpre-signals.png
Oke, wat zien we hier? Weer een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is zo gemaakt omdat aankomende treinen dan naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden.

Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter ;)

Afbeeldingslocatie: http://lingen.nu/img/seinen.png
Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).

Afbeeldingslocatie: http://lingen.nu/img/one-waytwo-way.png
Wat is het verschil tussen een one-way en een two-way op een splitsing? Bij een splitsing met one-way signals (onderste situatie) zal een trein de korste route kiezen. De route is in dit geval bezet, voor de trein maakt dit echter niet uit, hij zal net zo lang wachten tot de route vrij is. Bij een two-way signal splitsing zal de trein niet de kortste route pakken, maar de vrije. Zie de bovenste situatie. Hieronder zie je een plaatje waarin het verschil tussen pre-signals en gewone signals wordt weergegeven:
Afbeeldingslocatie: http://lingen.nu/img/presignals_988.png

Voor een nog veel uitgebreidere sein-uitleg verwijs ik naar deze site.

[ Voor 73% gewijzigd door Bart ® op 23-07-2010 15:14 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Bovenstaande is overigens PBS nog niet in verwerkt, maar ik zou dat ook nog maar even laten zitten. Eerst maar eens de basisseinen onder de knie krijgen ;).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Oxigeon schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:08:
[...]

Ik ben erachter dat hoe verder deze uit elkaar liggen hoe meer geld je verdiend. Maar is het wel rendabel als de 2 steden mijlen uit elkaar liggen?
Er is een dood punt, maar als je gewoon twee grote steden die redelijk bij elkaar liggen verbindt, kan het een aardige melkkoe worden. Het voordeel is ook dat deze steden lekker gaan groeien, dus als je ook redelijk op tijd een spoorbaan aanlegt, heb je een geweldig knooppunt met grote hoeveelheden passagiers en mail. Daar bouw je dan nog een vliegveld aan vast en je hebt een wereldstad gebouwd :P

@vvv: lees ook vooral terug. Er zijn veel links gegeven naar zeer nuttige tutorials en zo :)

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 23-07-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Hartelijk dank voor deze uitleg. Evengoed zal het even lastig zijn op het begin. Maar al spelende zul je leren ;). Uiteindelijk komt het allemaal goed. Zal dit topic eens een beetje in de gate houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 14:39
Bart ® schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:13:
[...]

Lees anders de TS van dit topic op FOK! door, daar heb ik een korte uitleg geplaatst over seinen. Misschien dat het helpt :).

edit: ik pleur het gelijk hier wel neer.

[afbeelding]
Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.

[afbeelding]
Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.

[afbeelding]
Oke, wat zien we hier? Weer een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is zo gemaakt omdat aankomende treinen dan naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden.

Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter ;)

[afbeelding]
Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).

[afbeelding]
Wat is het verschil tussen een one-way en een two-way op een splitsing? Bij een splitsing met one-way signals (onderste situatie) zal een trein de korste route kiezen. De route is in dit geval bezet, voor de trein maakt dit echter niet uit, hij zal net zo lang wachten tot de route vrij is. Bij een two-way signal splitsing zal de trein niet de kortste route pakken, maar de vrije. Zie de bovenste situatie. Hieronder zie je een plaatje waarin het verschil tussen pre-signals en gewone signals wordt weergegeven:
[afbeelding]

Voor een nog veel uitgebreidere sein-uitleg verwijs ik naar deze site.
Dat is een verhelderende uitleg over de pre-/exit-signals! En dan te bedenken dat ik ze tot nu toe in OpenTTD links heb laten liggen ;) Dit links liggen is wel een beetje veroorzaakt omdat ik het visuele verschil erg lastig te zien vind. De dubbele lichten zijn tot daar aan toe, maar die gele en witte balkjes zijn wel erg klein gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Rave17 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 15:54:
[...]

Dat is een verhelderende uitleg over de pre-/exit-signals! En dan te bedenken dat ik ze tot nu toe in OpenTTD links heb laten liggen ;) Dit links liggen is wel een beetje veroorzaakt omdat ik het visuele verschil erg lastig te zien vind. De dubbele lichten zijn tot daar aan toe, maar die gele en witte balkjes zijn wel erg klein gemaakt.
Dat is sowieso een wens die ik heb: De mogelijk om het spel op 200% te draaien. Dan maar nog grotere pixels, maar het is dan tenminste te zien.

Overigens: Ik draai het spel niet full-screen, dus ik draai de native resolutie van m'n monitor. Full-screen had je een lagere resolutie kunnen draaien, maar dat ziet er natuurlijk ook niet mooier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Room42 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:48:
[...]

Dat is sowieso een wens die ik heb: De mogelijk om het spel op 200% te draaien. Dan maar nog grotere pixels, maar het is dan tenminste te zien.

Overigens: Ik draai het spel niet full-screen, dus ik draai de native resolutie van m'n monitor. Full-screen had je een lagere resolutie kunnen draaien, maar dat ziet er natuurlijk ook niet mooier uit.
Je zou een twee keer zo lage resolutie kunnen draaien...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Room42 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:48:
[...]

Een zoom-functionaliteit zou het probleem al oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Bart ® schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 17:14:
[...]

Je zou een twee keer zo lage resolutie kunnen draaien...
Je begrijpt het niet (of ik begrijp jou verkeerd ;)). Ik draai OpenTTD in een venster (dat ik dan vervolgens maximaliseer) zodat ik makkelijk andere dingen kan doen tijdens het gamen. Maar daarom draai ik dus de native resolutie (1920x1200) alleen zijn de objectjes allemaal wel erg klein zo. Ik zou hem dus willen 'uitrekken' naar 200% (dus 1px wordt 2x2px).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Room42 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 23:39:
[...]

Je begrijpt het niet (of ik begrijp jou verkeerd ;)). Ik draai OpenTTD in een venster (dat ik dan vervolgens maximaliseer) zodat ik makkelijk andere dingen kan doen tijdens het gamen. Maar daarom draai ik dus de native resolutie (1920x1200) alleen zijn de objectjes allemaal wel erg klein zo. Ik zou hem dus willen 'uitrekken' naar 200% (dus 1px wordt 2x2px).
Dan moet je dus 960*600 gaan spelen, en dan fullscreen. Makkelijk andere dingen doen kan nog steeds met alt-tab.

[ Voor 10% gewijzigd door Bart ® op 29-07-2010 08:14 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik ken de window managers (Windows/Gnome) wel, hoor ;) Maar dát (alt-tab) wil ik dus niet. Ik wil gewoon de taakbalken blijven zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 29-07-2010 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Room42 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 08:39:
Ik ken de window managers (Windows/Gnome) wel, hoor ;) Maar dát (alt-tab) wil ik dus niet. Ik wil gewoon de taakbalken blijven zien.
En ik wil alleen maar een zoom-functionaliteit zodat ik kan inzoomen op die pre-/exit-signals 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Rave17 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 08:57:
[...]

En ik wil alleen maar een zoom-functionaliteit zodat ik kan inzoomen op die pre-/exit-signals 8)7
Daar zou je natuurlijk een vergrootglas van het OS voor kunnen gebruiken. Windows heeft dat vergrootglas bij bureau-accessoires. Je kunt die dan redelijk klein in een hoekje zetten zodat ie ook weer niet teveel irriteert. Zou misschien voor mij ook wel een optie kunnen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Room42 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 09:07:
[...]

Daar zou je natuurlijk een vergrootglas van het OS voor kunnen gebruiken. Windows heeft dat vergrootglas bij bureau-accessoires. Je kunt die dan redelijk klein in een hoekje zetten zodat ie ook weer niet teveel irriteert. Zou misschien voor mij ook wel een optie kunnen zijn :)
Ik moet zeggen: ik vind hem creatief bedacht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Of je doet wat ik doe: uit je hoofd leren hoe vaak je moet klikken voor welk sein...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Laatst online: 22:43

djidee

Mr. Slungel

Bart ® schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 09:24:
Of je doet wat ik doe: uit je hoofd leren hoe vaak je moet klikken voor welk sein...
Op geven moment weet je dat wel ja.... Of bouw je er net een brug/bomen weer voor, soms weer ff slopen om het sein te zien :P

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
djidee schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 09:34:
[...]

Op geven moment weet je dat wel ja.... Of bouw je er net een brug/bomen weer voor, soms weer ff slopen om het sein te zien :P
Bomen heb ik standaard onzichtbaar :).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
  • Laatst online: 22-12-2024
Of gewoon de 32bit extra zoom levels gebruiken, dan krijg je betere gfx en 2 extra zoomlevels om in te zoomen.

Afbeeldingslocatie: http://wiki.openttd.org/images/6/66/OpenTTD_32bpp.png

Linkje naar de wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:55
ahh goeie ouwe tijd, ben nu met colonisation bezig via de dos-box, maar ga zeker ook mijn transport tycoon weer eens aanzwengelen dat met die seinen wil ik zeker proberen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
timofp schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 11:41:
Of gewoon de 32bit extra zoom levels gebruiken, dan krijg je betere gfx en 2 extra zoomlevels om in te zoomen.

[afbeelding]

Linkje naar de wiki
Ziet er leuk uit. Is ie ook als 'pack' te krijgen? Anders moet je élk bestand apart downloaden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Cn-
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-08 19:34
Heey leuk dat openttd weer een beetje begint te *bloeien* word de Fok server binnenkort nog een pvp server ? Ik wil wel eens weten hoe mijn medetweakers het doen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
-Cn- schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:17:
Heey leuk dat openttd weer een beetje begint te *bloeien* word de Fok server binnenkort nog een pvp server ? Ik wil wel eens weten hoe mijn medetweakers het doen ^^
Een reset zit eraan te komen, zodra ik hem opnieuw heb gestart zal ik het hier melden, dan wordt het gewoon weer max 10 companies :).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Room42 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 12:05:
[...]

Ziet er leuk uit. Is ie ook als 'pack' te krijgen? Anders moet je élk bestand apart downloaden :o
Hier toevallig?
Lijkt me ergens ook wel interessant.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
Het lukt me maar niet om de signaals juist te krijgen bij een 2 sporen spoorweg station waar langs beide kanten een spoor voor elke richting naar toe komt. Ik wil dat beide perrons voor beide sporen kunnen gebruikt worden en dat treinen ook kunnen keren in het station (deze optie staat aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Cn-
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-08 19:34
Als je help nodig hebt moet je het maar even zeggen hoor of DMen. Dan kunnen we in de Fok server even een voorbeeld maken. Ik hoor het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IStealYourGun schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:39:
[...]

Hier toevallig?
Lijkt me ergens ook wel interessant.
http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=36&t=46682

hier staat een hele hoop info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet er nog iets speciaals gebeuren met het AI vooraleer te spelen ? Want er zit er geen in asl ik het goed begijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 00:52

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Via het online content systeem kun je eenvoudig een AI selecteren en installeren. :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd ik zie er een 10 tal voorgemaakte staan, maar wet welke zou ik beginnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 19:07:
Idd ik zie er een 10 tal voorgemaakte staan, maar wet welke zou ik beginnen ?
noCAB is erg leuk om mee te spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal dat eens proberen. Zeker al 10 jaar niet meer gespeeld dat spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Pas maar op, die AI is een heel stuk beter dan wat je gewend was :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
Ben al de volledige dag bezig, heb nu 4 grote stations bij 4 steden en hiertussen reiden mooie passagiers treinen, in elke stad zijn er dan transfer bussen van over de hele stad en omliggende dorpjes naar de stations. zo een honderd tal bussen voeden dus treinen die dan de mensen over langere afstand vervoeren tussen grote steden.

Afbeeldingslocatie: http://i990.photobucket.com/albums/af22/timofp/voorbeeld-2.jpg

En twee vervoersoverzichten voor 2 regio's (stad met station en omliggende dorpen)

Afbeeldingslocatie: http://i990.photobucket.com/albums/af22/timofp/table.jpg

TTE is Train Transfer Express, dit zijn bussen die passagiers ophalen en dan naar het station brengen waar ze op de trein stappen.

ICB is een InterCity Bus, een bus tussen verschillende steden/dorpen

CB is CityBus, een bus die binnen een bepaalde stad rijd

N is Noord, W is West, O is oost, Z is Zuid, C is Centraal, dit zijn verschillende bus stations in 1 stad.

Per verbinding rijden er ook meerdere bussen meestal

zelfde geld voor mail

[ Voor 55% gewijzigd door timofp op 29-07-2010 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe krijgen julie deze 32 bit gfx aan de praat ? Ik heb alle mogelijke gfx gedownload van de online content. Het ini bestand aangepast. Maar daarna krijg ik geen 32 bit gfx te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Daarvoor heb je ook een speciale versie van openttd zelf nodig. Kijk eens aan het eind van het genoemde draadje voor de meest recente versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 19:12:
Hoe krijgen julie deze 32 bit gfx aan de praat ? Ik heb alle mogelijke gfx gedownload van de online content. Het ini bestand aangepast. Maar daarna krijg ik geen 32 bit gfx te zien.
Gewone 32-bits gfx krijg je met elke versie van OpenTTD aan de praat, mits niet ouder dan pakweg een jaar. Zie de TS hoe dat moet. Zoom-GFX moet je speciale versie van hebben.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
FOK!server is gereset, en ook geupdated.

Afbeeldingslocatie: http://dan-masek.eu/ottd/ottd_info_lingen.nu_3984_nl.png

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
Room42 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 12:05:
[...]

Is dit onderhand al beschikbaar? Lijkt me erg leuk om de 32pp versie te spelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Even een kort vraagje.
Hoe krijg ik treinen zo ver dat ze omdraaien op een station?
Ik heb een spoor gebouwd a-la dit:
Afbeeldingslocatie: http://lingen.nu/img/dubbelelijnmetpre-signals.png
Maar dan doorgetrokken met meerdere stations. Voor en na elk station een kruiswissel en dan de presignal systemen zoals hier aangegeven. Echter, als een trein ergens middenop de rit zou moeten omdraaien en terugkeren doettie dat niet.
Uiteraard heb ik in de instellingen gezet dat een trein mag omdraaien op het station.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

McKaamos schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 06:51:
Even een kort vraagje.
[afbeelding]
Maar dan doorgetrokken met meerdere stations. Voor en na elk station een kruiswissel en dan de presignal systemen zoals hier aangegeven. Echter, als een trein ergens middenop de rit zou moeten omdraaien en terugkeren doettie dat niet.
Uiteraard heb ik in de instellingen gezet dat een trein mag omdraaien op het station.
Goede vraag, dat is mij ook nog nooit fatsoenlijk gelukt. Mijn treinen hebben vaak de neiging door te rijden tot het volgende station... Best vervelend eigenlijk.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dat is een instelling. Ik ga even zoeken voor jullie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
Even een kort vraagje.
[afbeelding]
Zou je je savefile online willen zetten? Dan kunnen we je beter helpen, je verhaal word ik niet veel wijzer van. http://www.2shared.com/ voldoet wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
jens17 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 09:34:
[...]

Zou je je savefile online willen zetten? Dan kunnen we je beter helpen, je verhaal word ik niet veel wijzer van. http://www.2shared.com/ voldoet wel.
Wat hij bedoeld is dat hij dit heeft:

[station]=========[station]=========[station]

En als de trein dan van het eerst naar het 2e station moet en terug, de trein eerst helemaal naar het derde station rijdt.

Dat zit in deze setting bij de difficulty settings: http://wiki.openttd.org/Difficulty_window#Train_reversing
Train reversing

Where trains can reverse, either at station, or only at the end of a line. Even with this set to "Only at end of line" a player can hit the "turnaround" button on the train interface to turn the train around.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
Ik heb zoals de vraagsteller hier ook regelmatig problemen mee, dat zefls met de instelling die juist staat treinen soms toch doorrijden ipv te keren, dit doen ze echter niet altijd, het lijkt eerder willekeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dan denk ik dat ze de weg terug niet kunnen vinden vanaf het punt waar ze dan staan. Moet je eens kijken of er dan belemmeringen zijn op het moment dat ze de lange weg kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
90 graden bochten maken aanstaan?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
En dat is weer hier te vinden: http://wiki.openttd.org/A...hips_to_make_90_deg_turns

Ik zet het er maar even bij, want dat OpenTTD is soms wel een doolhof ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 03-08-2010 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een kort vraagje.
[afbeelding]
probeer het eens met Path Based Signals. heb het net even getest in de nieuwe ottd en heb geen problemen mee. doet precies wat het moet doen (keren en terug gaan)

Heb hetzelfde gebouwd, alleen de presignals vervangen door one-way PBS en de exit signals vervangen door naar het station wijzende PBS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ik weet al waar het aan ligt. Ik had de verkeerde pathfinder aan staan. Stond op NPF en moest YPF zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
McKaamos schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 06:08:
Ik weet al waar het aan ligt. Ik had de verkeerde pathfinder aan staan. Stond op NPF en moest YPF zijn. :)
Ik dacht nog: zal ik het vragen. Maar nee, niemand gebruikt dat meer want standaard staat een nieuwe install op YAPF :D. Toch nog iemand die wel NPF gebruikt, terwijl het al een jaar of drie standaard uit staat :').

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

McKaamos schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 06:08:
Mmm zou dat het probleem vroeger zijn geweest... Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig geen gebruik meer maak van treinen die op stations moeten keren terwijl dat anderen daar door moeten rijden. Als dat wel zo is zorg ik voor een aantal station-platforms waar slechts 1 spoor aan hangt.

Daarnaast werk ik tegenwoordig met 1 hoofdroute waar ik aftakkingen aan maak voor de stations en andere routes. Daardoor vermijd ik ook deze constructie, maar goed te horen dat het met YPF wel mogelijk is zonder data de boel in de war raakt.

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik zelf wel een leuke uitdaging vind is om 1 miljard euro per jaar aan winst te draaien zonder de inflatie aan. Maar dat is mij nog nooit gelukt zonder de optie om meerdere industrieën naast elkaar te bouwen en de output van zo'n industrie op max. te zetten :P Ik kan dan met 2 stations op een 2048 map zo'n 200 a 300 miljoen per lijn per jaar binnenhalen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2010 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45
Da's een leuke uitdaging. :)
Ik denk dat dat wel mogelijk moet zijn op een 2048x2048 map op level medium. Je kan namelijk van alles optimaliseren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

.Gertjan. schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 07:32:
[...]

Daarnaast werk ik tegenwoordig met 1 hoofdroute waar ik aftakkingen aan maak voor de stations en andere routes. Daardoor vermijd ik ook deze constructie, maar goed te horen dat het met YPF wel mogelijk is zonder data de boel in de war raakt.
Ik lees wel vaker hier dat mensen 1 hoofdroute gebruiken. Maar ik heb nog nooit een map gehad waarbij de steden zo waren verdeeld dat 1 hoofdroute simpel mogelijk was. Vaak draait het toch uit op een soort sternetwerk.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

jelmervos schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 08:39:
[...]

Ik lees wel vaker hier dat mensen 1 hoofdroute gebruiken. Maar ik heb nog nooit een map gehad waarbij de steden zo waren verdeeld dat 1 hoofdroute simpel mogelijk was. Vaak draait het toch uit op een soort sternetwerk.
Mijn hoofdroute ontstaat meestal in het begin. Dan probeer ik van boven naar beneden een spoor aan te leggen en daar stations aan te koppelen. Meestal doe ik dat voor olie of hout. Dan bevinden zich boven in de lijn aftakkingen naar de bossen of olie velden en eindig ik onder bij een aftakking naar een groot station bij een houtzagerij (waar ik vervolgens de goods weer opvang en naar steden stuur boven in de map). Werkt best aardig, alleen moet je wel je aansluitingen zo maken dat er weinig vertraging optreedt door invoegende treinen (uiteindelijk regelt het handeltje zichzelf in).

En later sluit ik steeds meer andere routes/vertakkingen aan. Nadeel is wel dat je niet ver van die hoofdlijn af wijkt (of je moet een 2de lijn bouwen) en dus je ruimte beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dat is inderdaad wel een leuke basis. Ik weet vaak niet waar ik moet beginnen maar de tip om eerst een rechte lijn van boven naar beneden te leggen is leuk! Daar ga ik eens mee aan de slag.

Zucht, nog 8 uur voordat ik weer thuis ben! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Begin gelijk met 2x3 sporen, dan loop je niet na een tijdje weer te kutten dat je te weinig spoorcapaciteit hebt ;).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

.Gertjan. schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 08:56:
[...]

Mijn hoofdroute ontstaat meestal in het begin. Dan probeer ik van boven naar beneden een spoor aan te leggen en daar stations aan te koppelen. Meestal doe ik dat voor olie of hout. Dan bevinden zich boven in de lijn aftakkingen naar de bossen of olie velden en eindig ik onder bij een aftakking naar een groot station bij een houtzagerij (waar ik vervolgens de goods weer opvang en naar steden stuur boven in de map). Werkt best aardig, alleen moet je wel je aansluitingen zo maken dat er weinig vertraging optreedt door invoegende treinen (uiteindelijk regelt het handeltje zichzelf in).

En later sluit ik steeds meer andere routes/vertakkingen aan. Nadeel is wel dat je niet ver van die hoofdlijn af wijkt (of je moet een 2de lijn bouwen) en dus je ruimte beperkt.
Kan je eens een screenshotje posten om te zien hoe dat in zijn werk gaat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

IStealYourGun schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 11:07:
[...]

Kan je eens een screenshotje posten om te zien hoe dat in zijn werk gaat? :)
Ik zal vanavond eens wat screenshots maken. Maar ik waarschuw wel alvast dat mijn kruispunten niet echt geweldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTG
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online

RTG

Ik gebruik ongeveer eenzelfde aanpak. Ik leg over een gebied een simpel netwerkje neer waar ik overal korte lijnen met een station op aansluit. In een bepaald gebied bouw ik dan een enkel "megastation" met een factory/sawmill/powerstation waar ik alle grondstoffen van dat gebied naartoe breng. Ik heb nu 4 van dat soort stations op ongeveer 1/5 deel van een 2048*2048 map. Voor de rest zijn er dan nog wat grotere stations met een steel mill of oil refinery en stuur ik kriskras wat passagierstreinen door het land. (Het is dus van belang dat alles overal op aansluit.)

Hierdoor ontstaan uiteindelijk vanzelf een soort van "hoofdroutes" tussen de grotere stations (richting de megastations) omdat ik zelf steeds de routes aanpas aan de hand van de load op bepaalde stukken.

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/153sps6.jpg
Hier zie je dan ook het netwerk wat ontstaan is, met van ongeveer rechtsboven tot linksonder z'n grotere route lopen. En in de buurt van de grotere stations worden de lijnen dan natuurlijk ook nog eens dikker om de load aan te kunnen, aangezien er tegen de 200 treinen op z'n station kunnen rijden.

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/20qclrm.png
En hier zie je dan ook dat ik waarschijnlijk nogal een afwijkende bouwstijl heb. Ik maak alleen maar treinen van 6 lang (4 wagons met maglev dus) zodat ik zo compact mogelijk kan bouwen bij kruisingen en stations.

Het gaat mij dan ook totaal niet om financiën,100% vervoeren, etc maar om zoveel mogelijk treinen zo efficient mogelijk over zo compact mogelijke rails te krijgen. Het leukste is dan ook om steeds maar weer het netwerk aan te passen waar nodig. Enorme routes aanleggen en dan maar treinen erover pompen zit totaal geen lol in voor mij. ;)

Vandaar dat ik ook al eens eerder hier gerept hebt over hoe mooi ik het vind dat je ottd op zoveel verschillende manieren kunt spelen/bekijken, afgaande op alle verschillende aanpakken die in dit topic voorbijkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Zeg je nou echt "Ik"? Ongelooflijk wat een netwerk! _/-\o_

Hoe houd je in vredesnaam bij welke dienstregelingen je allemaal hebt? Dat is sowieso ook nog een vraag die ik heb. Ik kan wel heel veel routes aanleggen, maar daarna effectief en overzichtelijk de treinen beheren lukt me dan niet. Hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Room42 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 15:48:

Hoe houd je in vredesnaam bij welke dienstregelingen je allemaal hebt? Dat is sowieso ook nog een vraag die ik heb. Ik kan wel heel veel routes aanleggen, maar daarna effectief en overzichtelijk de treinen beheren lukt me dan niet. Hoe doe je dat?
Gewoon regelmatig kijken of er altijd één trein staat te laden. Minder, dan trein bijkopen, meer dan trein verkopen ;). Wel full load gebruiken.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Room42 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 15:48:

Schijnbaar kun je ook orders delen, dat is wel handig bij resources die opraken (zoals olie). Zelf heb ik een vrij rommelige dienstregeling (met teveel treinen over het algemeen), maar dat levert weinig problemen op, enkel als ik wil upgraden naar monorail of maglev krijg ik gedonder (omdat ik al mijn treinen moet kopieren en orders moet overnemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
.Gertjan. schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 15:57:
[...] Schijnbaar kun je ook orders delen, [...]
Als je een trein kopieert, kopieer je ook de orders. Als je met Ctrl-klik kopieert, worden de orders "Shared orders". Als je dan de order van de een aanpast, pas je ook die van de ander aan.
Als je in het order-venster met Ctrl op een bestaande trein klikt, neem je zijn orders als "shared orders" over.

Dat wist ik wel, maar ik raak altijd het overzicht tussen de verschillende routes kwijt. Zeker als ik meerdere routes via hetzelfde station laat lopen.

Ik zou eigenlijk wel de orders andersom willen beheren. Dus dat ik een bepaalde route maak en dat ik daar treinen aan koppel in plaats van dat ik orders aan een trein koppel. Dan kun je per route heel makkelijk het aantal treinen erop beheren en je kunt treinen ook makkelijk naar een andere route verplaatsen als dat nodig zou zijn.

Hebben jullie, de grote bouwers, ook een kladblok bij de hand om alles bij te houden wat je doet? Of onthoud je gewoon alles? :)

[ Voor 41% gewijzigd door Room42 op 04-08-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major Carnage

Major Carnage

waki miko Reimu

Bart ® schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 15:52:
[...]

Gewoon regelmatig kijken of er altijd één trein staat te laden. Minder, dan trein bijkopen, meer dan trein verkopen ;). Wel full load gebruiken.
Of je kan het stationscherm openen met al je stations erin, en die vervolgens aflopend sorteren op waarde van goederen (waarbij je dan ook nog allerlei filters hebt mbt soort goederen of transport).
Room42 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 16:12:
[...]

Als je een trein kopieert, kopieer je ook de orders. Als je met Ctrl-klik kopieert, worden de orders "Shared orders". Als je dan de order van de een aanpast, pas je ook die van de ander aan.
Als je in het order-venster met Ctrl op een bestaande trein klikt, neem je zijn orders als "shared orders" over.

Dat wist ik wel, maar ik raak altijd het overzicht tussen de verschillende routes kwijt. Zeker als ik meerdere routes via hetzelfde station laat lopen.

Ik zou eigenlijk wel de orders andersom willen beheren. Dus dat ik een bepaalde route maak en dat ik daar treinen aan koppel in plaats van dat ik orders aan een trein koppel. Dan kun je per route heel makkelijk het aantal treinen erop beheren en je kunt treinen ook makkelijk naar een andere route verplaatsen als dat nodig zou zijn.

Hebben jullie, de grote bouwers, ook een kladblok bij de hand om alles bij te houden wat je doet? Of onthoud je gewoon alles? :)
Wat ik meestal doe is alles in groepen verdelen in het treinenoverzicht. Voor passagiers wordt het dan iets als local, express en super express :)
Deze treinen hebben dan ook weer een andere opbouw. Voor de local treinen wil je natuurlijk snel langs alle stations kunnen, dus is laadtijd belangrijk en trekkracht. Bij de andere treinen ligt de nadruk meer op maximum snelheid.
Uiteraard kan je deze groepen ook indelen per route. Ik denk dat dat het dichtst komt bij wat je wil.

Verder kan je het aantal treinen per traject snel opvragen door het overzicht op te vragen via het order scherm van een trein. Het is een minuscuul icoontje net boven het blokje om te resizen :) Een extra trein toevoegen is dan snel gedaan met wat clonen.

Mijn bouwstijl is overgens niet echt gestructureerd ofzo. Ik begin gewoon ergens en dat stuk spoor breidt zich dan steeds verder uit door het aankoppelen van industrieën. Dat leidt ook meteen tot veel upgradewerkzaamheden. Een station 10x uitbreiden is geen uitzondering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTG
  • Niet online

RTG

Ik doe gewoon af en toe m'n hele treinen overzicht aflopen (ondertussen 873 treinen) om te kijken of er geen treinen rijden die verlies draaien. Dit betekent meestal dat er een resource verdwenen is of dat een trein vasthangt oid.
Vaak genoeg gehad dat ik aan de ene kant van m'n netwerk aan het bouwen was en aan de andere kant een enorme lockdown was waardoor 50+ treinen hebben stilgestaan voor enkele tientallen jaren. :P
Major Carnage schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 17:14:Mijn bouwstijl is overgens niet echt gestructureerd ofzo. Ik begin gewoon ergens en dat stuk spoor breidt zich dan steeds verder uit door het aankoppelen van industrieën. Dat leidt ook meteen tot veel upgradewerkzaamheden. Een station 10x uitbreiden is geen uitzondering :)
Precies ja. Ik doe in het begin ook altijd maar wat omdat ik toch weet dat je niet kan voorspelling hoe het in de toekomst gaat groeien. Ik heb van enkele grotere "projecten" door de jaren heen (ingame dan hè ;) ) steeds screenshots genomen. Blijft leuk om te zien hoe z'n station of kruising blijft groeien. Daar moet ik eigenlijk nog eens gifjes van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

TTDX
Overview 3Overview 2Overview 1
Transfer stationHoofdstation

Zoals beloofd wat screenshots van mijn game. Op de 3 overviewshots kun je zien dat de hoofdlijn (aorta) naar boven loopt. Halverwege takt deze af. Dat is gedaan om wat kleine bossen aan te sluiten die net niet op de route lagen. Van deze kleine bossen reden treinen naar een groot transfer station (was toen monorail). Daar werd vervolgens door een aantal supertreinen (25 wagons) naar de zagerij in het zuiden gereden (over normale rails).

Ook 2 detail shots, waarvan 1 is van het transfer station. Vroeger liepen er een aantal monorail lijnen van boven naar binnen en liep er normale rails naar beneden. Op het andere shot zie je de het station waar het mee is begonnen. Dit station ontvangt hout vanuit de hele map en genereert een hoop goods, deze worden weer over de hele map verspreid.

Ik ben erg trein-minded, heb slechts 2 vliegvelden, en de rest is treinen. Er rijden momenteel 73 treinen (waarvan er een aantal zijn die enkele honderdduizenden euros per rit verdienen). Totaal inkomen van alle treinen is +/- 60 miljoen euro (in de oude ttd was mijn saldo waarschijnlijk allang negatief geworden door de interger overflow :P) en komt neer op bijna 1 miljoen per trein. Totale saldo op dit moment is meer dan 1 miljard euro :D

Lol, als ik dit zo terug lees klinkt het allemaal erg nerdy B), moet zeggen dat ik er wel een beetje trots op ben. Mag graag naar mijn treintjes kijken.

Overigens had ik pas nog dat mijn stations te "kort" waren en mijn treinen dus op de wissels bleven staan, ze konden vervolgens niet fatsoenlijk terugrijden. Gevolg: 30 treinen die vast hingen :(

Edit: Nog even gekeken wat de treinen opbrengen die de lange routes rijden. Een trein met goederen (18 wagons, voortgetrokken door 3 locomotief setjes) brengt volgeladen 1,7 miljoen euro op :9

[ Voor 3% gewijzigd door .Gertjan. op 04-08-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTG
  • Niet online

RTG

.Gertjan. schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 19:11:
Lol, als ik dit zo terug lees klinkt het allemaal erg nerdy B), moet zeggen dat ik er wel een beetje trots op ben. Mag graag naar mijn treintjes kijken.
Herkenbaar :P
Heb het soms ook wel eens dat ik gewoon een tijdje naar een grote kruising aan het staren ben omdat het allemaal zo mooi soepeltjes loopt. Ook meteen een goede manier om te zien of het toch niet nog ergens efficiënter kan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Major Carnage schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 17:14:
[...]

Of je kan het stationscherm openen met al je stations erin, en die vervolgens aflopend sorteren op waarde van goederen (waarbij je dan ook nog allerlei filters hebt mbt soort goederen of transport).
Ook een goeie d:)b

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Gertjan, waarom heb je bij je stationsingangen van die enorm korte bochtjes zitten? Treinen moeten voor dat soort 90-graden echt ENORM afremmen en dat gaat geheid enorme vertragingen opleveren.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Bart ® schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 07:20:
[...]

Ik dacht nog: zal ik het vragen. Maar nee, niemand gebruikt dat meer want standaard staat een nieuwe install op YAPF :D. Toch nog iemand die wel NPF gebruikt, terwijl het al een jaar of drie standaard uit staat :').
Niet dus ;) Heb een verse install van de laatste versie gedaan en die staat standaard op NPF ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

maartena schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 00:49:
Gertjan, waarom heb je bij je stationsingangen van die enorm korte bochtjes zitten? Treinen moeten voor dat soort 90-graden echt ENORM afremmen en dat gaat geheid enorme vertragingen opleveren.
Goede vraag. Ik was er inmiddels ook achter dat die 90 graden bochtjes de boel zeer vertragen (sommige mensen zetten zelfs de optie aan dat deze bochten niet mogen). Dergelijke ingangen maak ik eigenlijk altijd. Zie nu dat er veel opstoppingen ontstaan op het aanvoerspoor omdat de kruising vaak bezet is. Ook duurt het soms lang voordat treinen het station kunnen verlaten. Op andere plekken probeer ik 90 graden bochten te voorkomen door het "schuine" stuk langer te maken.

Ik heb echter geen flauw idee wat ik moet doen om bij de stations de boel te optimaliseren. Uiteindelijk moet ik van 1 spoor overgaan naar meerdere sporen, ik denk dat je daar altijd wat problemen zult houden. Overigens heb ik het grote station gisteren gesplitst naar 2 aanvoer/afvoersporen zodat er 2x zoveel treinen kunnen arriveren/vertrekken.

Verdere optimalisaties zijn zeer welkom, want de grote stations die ik gepost heb beginnen bottlenecks te worden. Zeker bij grote treinen die er lang voor nodig hebben de kruising te verlaten (gisteren een trein gemaak met 35 wagons/locomotieven :9).

Pagina: 1 ... 21 ... 53 Laatste