Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:44

Entity

9000rpm

Die ontwerpen gebruik ik ook ongeveer. Ik speel vaak op ruime maps met steden ver uit elkaar (er is een patch waarbij je de minimale afstand tussen steden kunt instellen), dan heb je lekker de ruimte en grote afstanden. Ook heb je dan lekker veel ruimte voor kruisingen, al probeer ik 4-weg kruisingen zoveel mogelijk te vermijden, ik maak er dan ook 2x 3-weg van (in de opzet zoals bij Mojo, maar dan nog wat ruimer).

Voordeel van die ruime opzet is dat lange treinen soepel doorloplen (mijn stations bij steden zijn 9 blokjes lang, dus treinen van 18 units, mijn stations bij goederen zijn zelfs 15 lang, dus treinen van 30 units, waarvan doorgaans 3 à 4 locomotieven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:40

Falcon10

Hit it i would !

'k heb 2 vraagjes eigenlijk, iemand die er het antwoord op weet :

1) momenteel heb ik Open TTD versie 0.6.2 geinstalleerd, als ik een nieuwe versie er wil opzetten, gaat dit gewoon, of moet ik toch maar ff al men save games backuppen ? En dan gewoon de laatste versie downloaden, en over 0.6.2 installeren ?

2) ik heb een boel grote steden tegenwoordig, maar ik heb het idee dat ze niet echt meer groeien ? Ofwel hebben die steden veel wolkenkrabbers enz, en weinig buitenwijken, ofwel hebben ze een boel wolkenkrabbers en dan ook een hele boel buitenwijken, maar die groeien dus niet meer verder, of de buitenwijken worden geen wolkenkrabbers na x aantal tijd of station in de buurt. Is dat normaal ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Falcon10 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 14:45:

1) momenteel heb ik Open TTD versie 0.6.2 geinstalleerd, als ik een nieuwe versie er wil opzetten, gaat dit gewoon, of moet ik toch maar ff al men save games backuppen ? En dan gewoon de laatste versie downloaden, en over 0.6.2 installeren ?
Een backupje kan nooit kwaad, toch :?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity

Entity

9000rpm

Save games worden niet overschreven met een nieuwe installatie. Ik doe zelf overigens nooit een upgrade installatie, ik mik nieuwe versies altijd in een nieuwe map (ik download ook altijd de .zip en niet de installers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:59

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Falcon10 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 14:45:

1) momenteel heb ik Open TTD versie 0.6.2 geinstalleerd, als ik een nieuwe versie er wil opzetten, gaat dit gewoon,
Ja.
of moet ik toch maar ff al men save games backuppen ?
Niet nodig.
En dan gewoon de laatste versie downloaden, en over 0.6.2 installeren ?
Ja.
2) ik heb een boel grote steden tegenwoordig, maar ik heb het idee dat ze niet echt meer groeien ? Ofwel hebben die steden veel wolkenkrabbers enz, en weinig buitenwijken, ofwel hebben ze een boel wolkenkrabbers en dan ook een hele boel buitenwijken, maar die groeien dus niet meer verder, of de buitenwijken worden geen wolkenkrabbers na x aantal tijd of station in de buurt. Is dat normaal ?
Ja.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002

Falcon10

Hit it i would !

Dus dat steden niet meer groeien na een tijd is eigenlijk een soort beperking van het spel zelf ? :|
Zonde, anders zouden op de duur alle steden in elkaar overgaan zoals ik er al sommige heb.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Falcon10 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 19:11:
Dus dat steden niet meer groeien na een tijd is eigenlijk een soort beperking van het spel zelf ? :|
Zonde, anders zouden op de duur alle steden in elkaar overgaan zoals ik er al sommige heb.
Je kan in de opties instellen hoeveel steden supergroot kunnen worden. Maar waarom zou je willen dat alle steden aan elkaar groeien? Dan is het lastig spoorlijntjes maken :7

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
In het huidige nieuws op de pagina van OpenTTD staat de ontwikkeling van de Mac OSX port ter discussie. Iemand met OSX programmeerervaring en voldoende tijd kan dus zijn/haar hart ophalen! Zelf ben ik geen OSX gebruiker (en wordt hierdoor dus ook niet geraakt), maar op Tweakers vind je allicht meer OSX ontwikkelaars dan gemiddeld... :) Zou toch zonde zijn als zo'n project een belangrijke (al is-ie niet heel groot) doelgroep gaat missen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42
Waar kan ik tanks kopen om verongelukte treintjes van het spoor af te halen? :+

Spelen jullie altijd OpenTTD uit tot het jaar 2050?
Meestal vind ik het spel niet meer leuk worden na 2020 omdat er weinig meer kan worden uitgebreid. Je kan meestal wel wat sporen efficiënter aanleggen en een paar treintjes een andere route laten rijden, maar dat is alles.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-01-2021
Onbekend schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 07:55:
Jup, alles vervangen door maglev en kijken of je sporen de zware belasting kunnen verwerken. Voor het geld hoef je 't dan niet meer te doen, voor optimalisatie des te meer. Maar als ik tegenwoordig een paar uurtjes tijd heb speel ik liever een multiplayer. Het competitie-element is echt erg uitdagend (en verslavend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Onbekend schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 07:55:
Waar kan ik tanks kopen om verongelukte treintjes van het spoor af te halen? :+

Meestal vind ik het spel niet meer leuk worden na 2020 omdat er weinig meer kan worden uitgebreid. Je kan meestal wel wat sporen efficiënter aanleggen en een paar treintjes een andere route laten rijden, maar dat is alles.
Jij hebt in 2020 alles aangesloten en verbonden op een 2048x2048-map? :o

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007

MsG

Forumzwerver

Ik vind het jammer dat je zo relatief snel geld verdient. Misschien moet ik eens vaker met de PC erbij spelen. Maar ik zie hier allemaal mensen die de mooiste en efficientste banen maken, maar ik maak met mijn prutbanen net zo goed winst. Je zou eigenlijk er wat meer gedwongen toe moeten worden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
MsG schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 09:12:
Ik vind het jammer dat je zo relatief snel geld verdient. Misschien moet ik eens vaker met de PC erbij spelen. Maar ik zie hier allemaal mensen die de mooiste en efficientste banen maken, maar ik maak met mijn prutbanen net zo goed winst. Je zou eigenlijk er wat meer gedwongen toe moeten worden.
Daarom is het leuk om met goals te spelen. Je hebt bijv. servers waarbij je je company value zo hoog mogelijk moet maken, of een gehucht dat je zelf uitgezocht hebt moet laten uitgroeien tot een stad van 20000 inwoners.

Zoek maar naar servers met "hard goals" e.d. in de naam.

Mocht iemand de benodigde bestanden weten te vinden om zelf zo'n server op te zetten, let us know!
De site waar ze ooit op stonden is namelijk down, en nu vind je via Google voornamelijk andere mensen die ook op zoek zijn naar de "hard goals"-mod (van Kurt, of de mogelijke nieuwe OpenTTD's Hard Goals).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Zo hard gaat het niet met het geld als je alles op hard/duurst zet, in een landschap met veel bergen en water. Dan gaat het erg traag allemaal (zeker als je niet kunt doorspelen :+ )
Ik draaide toen zo'n hele moeilijke server voor een tijdje, toen had ik wel wat vaste bezoekers die dat ook wel mooi vonden. Heb je een spoor aangelegd, heb je alleen nog maar geld om een kirby loc de veel te hoge berg op te laten rijden met wat karretjes erachter (gevolg: veel breakdowns).

Ik zal er binnenkort weer even induiken, want het klinkt wel mooi met die Hard Goals.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thvers
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-08 18:29
ik heb TTD gedownloade via "Owens transport tycoon station" alleen nu kom ik er niet uit hoe je deze moet instaleren en hem aan de praat te krijgen. er zit geen openTTD in.
heb hem er een tijdje geleden af gegooid, snap niet waarom...(A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
thvers schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 20:02:
ik heb TTD gedownloade via "Owens transport tycoon station" alleen nu kom ik er niet uit hoe je deze moet instaleren en hem aan de praat te krijgen. er zit geen openTTD in.
Die versie leeft vooral op TTDPatch, een simultaan project. Wat je doet, is:
- Daar de Windows versie downloaden
- Dan OpenTTD downloaden en uitpakken/installeren (whatever je kiest)
- En dan de README openen en "4.1) (Required) 3rd party files" volgen. Die bestanden moet je namelijk naar je OpenTTD path kopiëren.

That's it. That should do the trick.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 29-09-2009 21:38 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
thvers schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 20:02:
Installeren van OpenTTD:
Installeer eerst Transport Tycoon DeLuxe for Windows (linkje weggehaald, ttd is geen freeware). Dit is nodig omdat OpenTTD bronbestanden van de originele Transport Tycoon nodig heeft. Download hierna het installatie-programma van OpenTTD. De installatie vraagt waar je TTD for Windows hebt geinstalleerd, dit wijst zichzelf. Voor de officiële installatiehandleiding, klik hier.

[ Voor 28% gewijzigd door PromoX op 30-09-2009 17:35 ]

Cunning linguist.

• thvers
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-08 18:29
ja ik heb het werkende gekregen, met dank aan de öfficiele installatie handleiding :D.
nu nog ff oefenen ermee haha.
nog tips om mee te beginnen iemand?

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

thvers schreef op woensdag 30 september 2009 @ 16:57:
ja ik heb het werkende gekregen, met dank aan de öfficiele installatie handleiding :D.
nu nog ff oefenen ermee haha.
nog tips om mee te beginnen iemand?
Treinen!
En het meest brengt het transport van kolen op. Passagiers kan lucratief zijn, maar moet je eigenlijk midden in een stad een station zien te plannen. En dat vergt vaak geld/respect (je kan niet zomaar de halve stad slopen zonder dat de lokale milieudefensie en nimby's dwars gaan liggen)

"Mekker, blaat"

• Onbekend
Als je het helemaal voor het eerst speelt, kan je met busjes beginnen. Dat is eenvoudig, en je raakt met het spel vertrouwd.
Daarna kan je een (enkel)spoor aanleggen om bijvoorbeeld hout of kolen te vervoeren.
Als je meer wilt vervoeren kan je proberen om er een dubbelspoor van te maken, zodat je ook vertrouwd raakt met de seinen.
Later in het spel spelen de passagiers een grotere rol, maar in het begin moet je goederen gaan vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 06:14
Nu dit topic weer omhoog komt krijg ik toch weer zin om er weer eens goed voor te gaan zitten.

Denk dat ik het "The Netherlands detailed" scenario maar weer eens ga spelen:
http://wiki.openttd.org/S...eal_World#The_Netherlands

Gedetailleerde map van Nederland van 1024x1024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
WouterHelm schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 09:55:
Nu dit topic weer omhoog komt krijg ik toch weer zin om er weer eens goed voor te gaan zitten.

Denk dat ik het "The Netherlands detailed" scenario maar weer eens ga spelen:
http://wiki.openttd.org/S...eal_World#The_Netherlands

Gedetailleerde map van Nederland van 1024x1024.
Veel te klein, neem dan http://members.home.nl/sa...herlands%20by%20Vidar.scn
Die is 2048x2048 ;)

edit: alhoewel, was die wel 2048²? Nu zit ik weer te twijfelen :')
Nou ja, het is sowieso een mooie map met echt gigantisch veel steden, de kleinste dorpjes staan op die map :P

[ Voor 14% gewijzigd door Bart ® op 02-10-2009 13:40 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Bart ® schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 13:37:
[...]

Veel te klein, neem dan http://members.home.nl/sa...herlands%20by%20Vidar.scn
Die is 2048x2048 ;)

edit: alhoewel, was die wel 2048²? Nu zit ik weer te twijfelen :')
Nou ja, het is sowieso een mooie map met echt gigantisch veel steden, de kleinste dorpjes staan op die map :P
Iemand heeft flink zijn best erop gedaan. Helaas mis ik IJmuiden/Corus en de Afsluitdijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Onbekend schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 14:05:
[...]

Iemand heeft flink zijn best erop gedaan. Helaas mis ik IJmuiden/Corus en de Afsluitdijk. :)
Hmmm, geen afsluitdijk? En deze? Zit nu op mijn werk dus kan ff niet testen, maar dacht dat deze wel afsluitdijk had. Of is dit dezelfde als mijn vorige link?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Hmm, die Nederland maps ga ik binnenkort even proberen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Bart ® schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:00:
[...]

Hmmm, geen afsluitdijk? En deze? Zit nu op mijn werk dus kan ff niet testen, maar dacht dat deze wel afsluitdijk had. Of is dit dezelfde als mijn vorige link?
Die kan ik nu niet testen, omdat ik een oudere versie heb.... Ik zal t.z.t. ook maar weer eens upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Ben net thuis, dat linkje van mij om 15.00 uur is 2048x2048, met heel veel plaatsen en een afsluitdijk. Ja, ook IJmuiden ;)

Dit is de meest uitgebreide en grootste map van Nederland die ik tot nu toe gezien heb. Nogmaals het linkje:

http://lingen.nu/ttd/nederland.scn

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Bart ® schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 17:05:
Ben net thuis, dat linkje van mij om 15.00 uur is 2048x2048, met heel veel plaatsen en een afsluitdijk. Ja, ook IJmuiden ;)

Dit is de meest uitgebreide en grootste map van Nederland die ik tot nu toe gezien heb. Nogmaals het linkje:

Wow die is vreselijk! :D Wat enorm! Wel heel gaaf!

Die andere, "By Vidar" mist Arnhem, of all places! :+ Tja, dan kan ik hem dus niet spelen ;) Geintje, dat is van een WIP.

Hmm, welke GRF heeft ie nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Het upgraden is eindelijk gelukt, en de map van Nederland ziet er geweldig uit.
Ik heb meteen zin om eindelijk die spoorlijn over de afsluitdijk aan te leggen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hey ik kan even iets niet meer vinden... Waar stel je ook alweer in dat treinen mogen keren op stations? Heb nu zo'n constructie:
====x[==]x===

== is dubbel spoor
[==] is station
=x is kruising
En ik wil graag dat de trein bij het station van links aan komt en weer links vertrekt. Maar hij rijdt door naar rechts. Nu was er een setting die dit beïnvloed, maar ik kan hem niet meer vinden.

Waar staat ie ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Room42 schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 22:17:
Hey ik kan even iets niet meer vinden... Waar stel je ook alweer in dat treinen mogen keren op stations? Heb nu zo'n constructie:

[...]

En ik wil graag dat de trein bij het station van links aan komt en weer links vertrekt. Maar hij rijdt door naar rechts. Nu was er een setting die dit beïnvloed, maar ik kan hem niet meer vinden.

Waar staat ie ook alweer?
Difficulty settings.

Afbeeldingslocatie: http://wiki.openttd.org/images/c/c2/Difficulty_level_setting_screen.png

Train reversing dus, derde van onder.

[ Voor 11% gewijzigd door Bart ® op 02-10-2009 22:21 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Maar je zou ook waypoints kunnen gebruiken, of fatsoenlijke seinen ;)

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
De seinen zijn in orde en waypoints hadden geen verschil gemaakt, Bart :) Difficulty settings was wat ik zocht! Ik zat bij advanced settings te turen ;)

Thanks!

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 02-10-2009 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Room42 schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 22:33:
De seinen zijn in orde en waypoints hadden geen verschil gemaakt, Bart :) Difficulty settings was wat ik zocht! Ik zat bij advanced settings te turen ;)

Thanks!
Waypoints maken altijd een verschil, als je er eentje direct aan de kant van het station maakt waar de trein heen moet rijden, dan zal die trein automatisch keren (mits je YAPF aan hebt staan) aangezien die route vele malen korter is dan omrijden om dat waypoint via een andere route te benaderen...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Gebruiken jullie eigenlijk timetables?
Ik vind het wel een leuke feature maar ik weet nog niet of ze zo bruikbaar zijn als ik hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammro
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-09 21:16
ik gebruik het wel eens voor de wat rustigere stations, dat er nog wat meer dan 2 man opstappen. Met name voor bussen. dan wacht de bus iets langer dan inlaadtijd voor maximale capaciteit om nog op wat iets meer passagiers te wachten, en zo de efficiëntie wat te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Room42 schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 23:56:
Gebruiken jullie eigenlijk timetables?
Ik vind het wel een leuke feature maar ik weet nog niet of ze zo bruikbaar zijn als ik hoop.
Waar ik ze voor wilde gebruiken is een groot passagiersnetwerk, waar de treinen dan niet allemaal achter elkaar komen te rijden, maar allemaal netjes op dezelfde afstand van elkaar blijven. Het is alleen echt een pokkewerk om alles goed in te stellen en te finetunen, en dan nog loopt het vaak in de soep. Daar ben ik dus vanaf gestapt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:27
Kijk daarvoor eens naar deze patch: http://www.tt-forums.net/...&t=39276&p=821115#p821115

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net dit spel gespeeld, het is best zwaar voor je ogen om al die onduidelijke industrien op te zoeken.
Maakt het trouwens wat uit of je maar een klein gedeelte aanraakt met je service gebied van een industrie?
Stel ik heb een powerplant en een coalmine. Als ik de powerplant maar een klein beetje aanraak dan kan ik er coal kwijt. Maar als ik maar een hokje aanraak van de coal mine, laad deze dan ook langzamer? Hetzelfde met een stad. Bij een grote stad heb ik dan ook meerdere stations nodig voor volledige dekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 12:30
Je kunt de 'coverage area' gebruiken bij het bouwen van je station, dan weet je of je het wel of niet kunt dumpen. Accepts moet 'coal' dan bij staan, vaak is dat 2 blokjes van de industrie dacht ik. Eventueel kun je het ook nog bij je station statics zien :)

Voor steden 'moet' je inderdaad meer stations bouwen als je een volledige dekking wilt halen. Maar ik speel nooit met passagiers ;) Anders zou ik nog steeds 1 station bouwen, en met bussen van/naar station toe laten gaan. Als het goed is moet tegenwoordig werken ook met passenger destinations, maar daar staat op het tt-forum / openttd wiki wel meer info over dacht ik.

Industrien zoek ik overigens altijd met minimap. Stuk rustgevender. Vaak begin ik ook op pause, en denk eerst even na over waar ik (/we) gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie
Bij een stad wil je je station midden tussen de flats hebben liggen. Bij industrie maakt het (zover ik weet) niet uit, zolang ie maar "supplies coal" laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
blackangel schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 11:39:
Je kunt de 'coverage area' gebruiken bij het bouwen van je station, dan weet je of je het wel of niet kunt dumpen. Accepts moet 'coal' dan bij staan, vaak is dat 2 blokjes van de industrie dacht ik. Eventueel kun je het ook nog bij je station statics zien :)
Kan je die coverage area inmiddels groter zetten d.v.m. een parameter of zoiets? Als je een compleet bereik in een grotere stad wilt hebben, heb je enorm veel stations nodig, die ook nog eens netjes met elkaar verbonden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14
Je kunt 'vals' spelen door aan je treinstation en aantal busstations te plakken waardoor het bereik groter wordt. Als je vervolgens de tussenliggende vakjes verwijderd heb je satellieten die volgens het spel nog steeds hetzelfde station zijn.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 13:11:
Je kunt 'vals' spelen door aan je treinstation en aantal busstations te plakken waardoor het bereik groter wordt. Als je vervolgens de tussenliggende vakjes verwijderd heb je satellieten die volgens het spel nog steeds hetzelfde station zijn.
'vals' inderdaad. Maar tegenwoordig zit die functionaliteit er standaard in, zie ook http://wiki.openttd.org/Stations

Valt wat mij betreft in de categorie 90 graden bochten. Sommige gebruiken het, sommige niet. Het nette alternatief is bussen gebruiken en een feeder service opzetten :) (http://wiki.openttd.org/Feeder_service)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14
Ah ok, het is dus niet langer een onbedoeld neveneffect maar standaard + dev ondersteuning (Ctrl-click). Mooi :)

En ja, ik gebruik het wel :) Anders zijn steden haast niet te doen, 1000+ poppetjes bij een bushalte :|

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
blackangel schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 13:27:
[...]

'vals' inderdaad. Maar tegenwoordig zit die functionaliteit er standaard in, zie ook http://wiki.openttd.org/Stations

Valt wat mij betreft in de categorie 90 graden bochten. Sommige gebruiken het, sommige niet. Het nette alternatief is bussen gebruiken en een feeder service opzetten :) (http://wiki.openttd.org/Feeder_service)
Als er 1000+ passagiers op een station staan te wachten, en er komen meer passagiers bij dan wat je met een maximale capaciteit aan bussen kan weghalen, moet je toch een andere oplossing gaan verzinnen. Ik zie nu wel dat ik meerdere bushaltes aan 1 stationnaam kan hangen, en zo dus meer capaciteit heb om de passagiers te verwerken.

Zelf gebruik ik trouwens nooit bochten van 90 graden. Ten eerste ziet dat er niet uit, en ten tweede gaan die treinen enorm langzaam er overheen.

Edit: spuit11 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er goede TT kloons? Ik vind het een beetje onzinnig dat je alles maar overal kwijt kan.
Ik kan me een soort van industry tycoon herinneren. Daar moest je ook grondstoffen naar fabrieken verplaatsen. Maar die fabrieken maakte je zelf. En de producten die je dan koos om te maken kon je dan weer kwijt in je eigen winkels.
Is er de laatste vijf jaar nog een soortgelijk spel uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:18

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Je zou ook cargo destinations kunnen proberen. Alhoewel je dat misschien nog niet ver genoeg gaat...

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity

Entity

9000rpm

Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 13:53:
Ah ok, het is dus niet langer een onbedoeld neveneffect maar standaard + dev ondersteuning (Ctrl-click). Mooi :)

En ja, ik gebruik het wel :) Anders zijn steden haast niet te doen, 1000+ poppetjes bij een bushalte :|
1000+ poppetjes bij een bushalte los ik op door trams te gebruiken in grotere steden. Trams hebben niet alleen meer capaciteit, ze laden/lossen ook nog eens vele malen sneller, zodat je het aanbod van een halte prima aankunt zelfs in het centrum van een grote stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Laatst online: 19:06
Dit is echt de gaafste map ooit _/-\o_ Heeft iemand er toevallig ook een met industrie?

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Laatst online: 19:06
Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 19:10:
Zijn er goede TT kloons? Ik vind het een beetje onzinnig dat je alles maar overal kwijt kan.
Ik kan me een soort van industry tycoon herinneren. Daar moest je ook grondstoffen naar fabrieken verplaatsen. Maar die fabrieken maakte je zelf. En de producten die je dan koos om te maken kon je dan weer kwijt in je eigen winkels.
Is er de laatste vijf jaar nog een soortgelijk spel uitgekomen?
Ik kreeg Transport Giant gratis bij een Duits tijdschrift, was een tijdje leuk maar lang niet zo goed als TTD. Daarnaast is er natuurlijk de 'opvolger' Locomotion, maar dat was niet bepaald vooruitgang 8)7

De game die je bedoelt is waarschijnlijk Industry Giant, deel 1 daarvan leek zelfs grafisch erg op TTD.

[ Voor 6% gewijzigd door Ahrnuld op 05-10-2009 19:50 . Reden: toevoeging ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezut
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:53
OpenTTD blijft echt een superspel, helemaal met cargodist en de Dutch Trainset kan ik me uren vermaken.

Maar ik heb de hele tijd dat mijn games gewoon te snel gaan. Voordat ik een fatsoenlijk netwerk heb liggen zit ik al in 1990, wat voor mij toch wel een stuk spelplezier weghaalt. Er zijn wel patches om de tijd langzamer te laten gaan, maar ik snap geen hout van SVN/compilen etc. Ik heb wel geprobeerd om een versie met cargodist en daylength te maken, maar ik kreeg allemaal error's waar ik niets mee kon.

Is het veel moeite om zo'n versie te maken? Anders zou ik het heel erg waarderen als iemand dat voor mij zou willen doen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
lezut schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 16:51:
OpenTTD blijft echt een superspel, helemaal met cargodist en de Dutch Trainset kan ik me uren vermaken.

Maar ik heb de hele tijd dat mijn games gewoon te snel gaan. Voordat ik een fatsoenlijk netwerk heb liggen zit ik al in 1990, wat voor mij toch wel een stuk spelplezier weghaalt. Er zijn wel patches om de tijd langzamer te laten gaan, maar ik snap geen hout van SVN/compilen etc. Ik heb wel geprobeerd om een versie met cargodist en daylength te maken, maar ik kreeg allemaal error's waar ik niets mee kon.

Is het veel moeite om zo'n versie te maken? Anders zou ik het heel erg waarderen als iemand dat voor mij zou willen doen _/-\o_
Wat maakt het jaartal uit? 99 van de 100 keer dat ik speel heb ik werkelijk geen flauw benul van het jaartal.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezut
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:53
Nouja, dat heeft een beetje met de Dutch Trainset te maken. Ik vind het wel leuk om eerst het hele netwerk te maken op 1024x1024, maar tegen de tijd dat dat is gelukt zit ik al met alle nieuwe treinen en zijn alle steden te hard gegroeid (ook als ik dat in de opties wat langzamer zet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007

MsG

Forumzwerver

Je kan toch uitzetten dat oude treinen niet meer beschikbaar zijn? Mij boeit dat jaartal ook niet echt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
lezut schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 19:13:
Nouja, dat heeft een beetje met de Dutch Trainset te maken. Ik vind het wel leuk om eerst het hele netwerk te maken op 1024x1024, maar tegen de tijd dat dat is gelukt zit ik al met alle nieuwe treinen en zijn alle steden te hard gegroeid (ook als ik dat in de opties wat langzamer zet)
Build while paused aanzetten en het spel pauzeren... Stedengroei kun je trouwens in de patches uitzetten, en die nieuwe treinen hoef je niet te bouwen...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Naar aanleiding van een opmerking eerder in het topic, over timetables, heb ik ze eens uitgeprobeerd.
Bloody geniaal :)
Als ze tijd over hebben gaan ze gewoon langzamer rijden :P Net ff een upgrade gedaan van m'n locomotievenpark (stukken sneller geworden) en nu gaan ze allemaal rustig aan lopen doen :P

Is er ook een optie om een set opdrachten te synchroniseren? Shared orders? Copy orders? zoiets?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
McKaamos schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 20:46:
Naar aanleiding van een opmerking eerder in het topic, over timetables, heb ik ze eens uitgeprobeerd.
Bloody geniaal :)
Als ze tijd over hebben gaan ze gewoon langzamer rijden :P Net ff een upgrade gedaan van m'n locomotievenpark (stukken sneller geworden) en nu gaan ze allemaal rustig aan lopen doen :P

Is er ook een optie om een set opdrachten te synchroniseren? Shared orders? Copy orders? zoiets?
Ctrl ingedrukt houden bij de 'copy train'. En, als ik mij niet vergis, bij onders instellen, bij 'goto' 'een trein' selecteren is orders kopieren, bij ctrl+goto maakt die shared orders aan.

Iets in die geest in ieder geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 22:43
Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/892/mainlineimproved.jpg
^^ dat is pas een junction, nog nooit nodig gehad eigenlijk maar hij is wel groot

[ Voor 21% gewijzigd door sjaakwortel op 09-10-2009 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 13:25

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Kijk eens op de wiki van openttdcoop.org. Daar staan een heleboel van dat soort dingen (het principe van mainlines [zie naam afbeelding] komt er ook vandaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
sjaakwortel schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:57:
[afbeelding]
^^ dat is pas een junction, nog nooit nodig gehad eigenlijk maar hij is wel groot
Die heb ik wel eens nodig ;)

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Sinds die nieuwe seinen beschikbaar zijn waarmee er meer treinen in 1 baanvak kunnen rijden heb ik geen grote kruisingen meer nodig....
(Dat scheelt ook heel wat werk. ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door Onbekend op 09-10-2009 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Kun je eens een voorbeeld plaatsen van zo'n (zeer) efficiënte kruising met PBS? Mijne blijven altijd een beetje verstopt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
De grootte van zo'n kruising is afhankelijk van de lengte van je treintjes en de hoeveelheid treintjes die langs komen rijden. Ik maak ze tegenwoordig allemaal zonder bruggen en tunnels om de treinen snelheid te laten behouden.
Afbeeldingslocatie: http://img202.imageshack.us/img202/1978/27729183.png

Ik heb de treintjes maximaal 14 eenheden lang (7 vlakjes) dan kan je ook richting deze kruisingen gaan:
Afbeeldingslocatie: http://img262.imageshack.us/img262/6448/28773608.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Onbekend schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 21:25:
De grootte van zo'n kruising is afhankelijk van de lengte van je treintjes en de hoeveelheid treintjes die langs komen rijden. Ik maak ze tegenwoordig allemaal zonder bruggen en tunnels om de treinen snelheid te laten behouden.
[afbeelding]

Ik heb de treintjes maximaal 14 eenheden lang (7 vlakjes) dan kan je ook richting deze kruisingen gaan:
[afbeelding]
Met bruggen en tunnels behouden treinen juist hun snelheid! Nu moeten ze afremmen als er een kruisende trein aanwezig is...

Kruisingen met PBS zijn compact, maar je hebt nog steeds kruisende sporen en dus vertraging als het een beetje drukker wordt. De grootste doorvoer heb je nog steeds met kruisingen waar alles over of onder elkaar doorgaat, met split-before-merge. En voor dat soort kruisingen heb je nou juist totaal geen PBS nodig...

[ Voor 17% gewijzigd door Bart ® op 10-10-2009 09:00 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie
Bart ® schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 08:58:
[...]

Met bruggen en tunnels behouden treinen juist hun snelheid! Nu moeten ze afremmen als er een kruisende trein aanwezig is...

knip
Dat hangt er helemaal vanaf welk train acceleration model je gebruikt. In het hoofdmenu onder advanced settings >>vehicles >> trains kun je bepalen hoe treinen reageren op bochten/hoogteverschillen. Dit kan een flinke impact hebben op de manier waarop je de treinen laat kruisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
Bart ® schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 08:58:
[...]

Kruisingen met PBS zijn compact, maar je hebt nog steeds kruisende sporen en dus vertraging als het een beetje drukker wordt. De grootste doorvoer heb je nog steeds met kruisingen waar alles over of onder elkaar doorgaat, met split-before-merge. En voor dat soort kruisingen heb je nou juist totaal geen PBS nodig...
Bijna. Zeker bij het invoegen van een lijn op je 2 hoofdlijnen, zoals dit:
code:
1
2
3
4
---X-
--X--
 /
/
is PBS geweldig. Je kunt dan namelijk

code:
1
2
3
4
5
-P-/------S
-P-/-/----S
    /
   P
  /

doen. Pas bij 3 treinen tegelijk staat er 1 stil (wat ik, bij het vaak voorkomen, dan oplos door er 3 banen van te maken :+ ) Met normale signals lukt het ook wel, maar veel moeilijker. Je moet dan namelijk tussen de bovenste baan en de onderste baan hebben met een signal. Dus ofwel

code:
1
2
3
4
5
6
-S--------
      /s
-S---S---/
        /
       S
      /

wat extra ruimte vreet, ofwel

code:
1
2
3
4
5
-S---/--S---
-S---/--S--/
          /
         S
        /

waarbij er geen twee treinen op de mainline tegelijkertijd aan mogen komen, ze blocken namelijk bij het voorsorteren om de eventueel invoegende trein voor te laten gaan.
dottie schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:24:
[...]

Dat hangt er helemaal vanaf welk train acceleration model je gebruikt. In het hoofdmenu onder advanced settings >>vehicles >> trains kun je bepalen hoe treinen reageren op bochten/hoogteverschillen. Dit kan een flinke impact hebben op de manier waarop je de treinen laat kruisen.
Nog steeds, stilstaan is altijd slechter dan een vakje omhoog en omlaag. En bij de meeste kruispunten die ik maak passeren er genoeg treinen om zoiets op z'n bek te laten gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
dottie schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:24:
[...]

Gebruikt er nog iemand dan niet de realistische acceleratie :?
Dan heb je inderdaad gare snelheid op hellingen, maar dat is zo irritant (en onzinnig) dat volgens mij bijna iedereen wel realistische acceleratie aan heeft staan...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
blackangel schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:34:
[...]

Bijna. Zeker bij het invoegen van een lijn op je 2 hoofdlijnen, zoals dit:
code:
1
2
3
4
---X-
--X--
 /
/
is PBS geweldig. Je kunt dan namelijk

code:
1
2
3
4
5
-P-/------S
-P-/-/----S
    /
   P
  /

doen. Pas bij 3 treinen tegelijk staat er 1 stil (wat ik, bij het vaak voorkomen, dan oplos door er 3 banen van te maken :+ )
Dat zijn geen kruisingen imho, maar invoegers/aftakkers. Bij kruisingen van 2x2 tracks naar 2x2 tracks maak je toch echt wel bruggen/tunnels, zie mijn eerdere linkje.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
True, maar daar reageerde ik ook niet op ;) Je hebt wel degelijk PBS nodig om te zorgen dat de invoegers (als onderdeel van kruising) goed werken :) Met alleen PBS heb je inderdaad geen danwel een bagger kruispunt.

Kruisende lijnen mag je alleen maar bij invoegen gebruiken imho, en juist daar is PBS goed in :) En bij ieder kruispunt moet je invoegen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door blackangel op 10-10-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
je kunt met pbs wel voorrangs kruizingen maken.
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/2955/kruizing.jpg
hier hebben de treinen op de mainline voorrang op de invoegende treinen.

[ Voor 73% gewijzigd door sjaakwortel op 11-10-2009 20:30 . Reden: de seinen goed gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillosophy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-09 22:52
sjaakwortel schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:26:
[afbeelding]
hier hebben de treinen op de mainline voorrang op de invoegende treinen( en de main line heeft aan een kant verkeerd om staande seinen
Nooit over gedacht dat dat ook zonder presignals kan :+
Die loop laat ik persoonlijk meestal achterwege. Als de mainline druk is, is het mogelijk dat de wachtende treinen elkaar gaan blokkeren. Dan liever dat ze stil blijven staan en wat snelheid verliezen.

-edit-
Werkt dat ontwerp eigenlijk wel? Ik zie geen omgekeerde seinen.

[ Voor 5% gewijzigd door Chillosophy op 11-10-2009 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
waarom owja, de omgekeerde seinen had ik al weggehaald, en op deze manier werkt hij best aardig en het is ook nog mogelijk om de treinen op de loop voorrang te geven maar das een beetje te ingewikkeld voor z'on kleine junction, zal nu ff een testje maken

[ Voor 46% gewijzigd door sjaakwortel op 11-10-2009 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillosophy
Dit ontwerp gebruikte ik meestal, van de openttdcoop wiki afgekeken:

Afbeeldingslocatie: http://pics.chillosophy.nl/?f=PkPiE1ZoON.png

Treinen op de sideline wachten als er een trein op de mainline in de buurt is. Op de sideline is precies ruimte voor 2 treinen, als dat vol raakt nemen die weer een andere tak. Die tak is helemaal linksboven te zien. Zorgt voor een absurd grote junction waar niet altijd ruimte voor is, maar wat wel een geweldige capaciteit heeft. Echter is er altijd een percentage treinen dat moet wachten, dus niet altijd ideaal.

Sinds pbs in de officiële versies is zijn mijn junctions over het algemeen vele malen simpeler geworden :P

[ Voor 3% gewijzigd door Chillosophy op 11-10-2009 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
sjaakwortel schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:26:
[afbeelding]
hier hebben de treinen op de mainline voorrang op de invoegende treinen.
Ik zie geen dingen waar je specifiek PBS voor nodig hebt...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08-2022

KoW

Parse parsed te veel

Het wordt gebruikt om die, in mijn ogen lelijke, krul als voorangssysteem te gebruiken.
Maar inderdaad, de getekende situatie kun je echter ook gewoon oplossen door pre-signalen verkeerd om te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door KoW op 12-10-2009 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
het "kan" met pbs, en die "lelijke' krul is ipc overbodig maar zorgt er voor dat de treinen meer snelheid hebben als ze aan de beurt zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08-2022

KoW

Parse parsed te veel

Kun je dat laatste uitleggen?

Volgens mij gaat het er om hoe lang het kruispunt bezet wordt gehouden en met deze constructie staan de lichten een tegel van het kruispunt vandaan.

PS. met lelijke krul bedoelde ik overigens het stukje nep spoor wat rond de pbs seinen ligt.

Die andere krul zou ook niet mijn voorkeur hebben omdat het me erg onrealistisch overkomt en tegen je gaat werken wanneer het drukker wordt en je met verschillende lengtes treinen gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-09 19:14
Chillosophy schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 21:20:
Dit ontwerp gebruikte ik meestal, van de openttdcoop wiki afgekeken:

[afbeelding]

Treinen op de sideline wachten als er een trein op de mainline in de buurt is. Op de sideline is precies ruimte voor 2 treinen, als dat vol raakt nemen die weer een andere tak. Die tak is helemaal linksboven te zien. Zorgt voor een absurd grote junction waar niet altijd ruimte voor is, maar wat wel een geweldige capaciteit heeft. Echter is er altijd een percentage treinen dat moet wachten, dus niet altijd ideaal.

Sinds pbs in de officiële versies is zijn mijn junctions over het algemeen vele malen simpeler geworden :P
Welke GRF's gebruik jij daar eigenlijk? Ziet er wel leuk uit dat landschap / die treintjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Hier een relatief compacte kruising, met veel mogelijkheden waar PBS echt een uitkomst is. 2 flyovers om een kruisingsvrij pad te bieden. Er staan helaas (screen uit oude doos, ben TTD net weer aan het opbouwen (duurt eventjes op een NL map van 1024x1024)) niet heel veel treinen op, maar de capaciteit ligt behoorlijk hoog!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~djidee/openttddutchtrains.jpg

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Afbeeldingslocatie: http://www.majhost.com/gallery/AlexB/misc/transmogrified3.png
zelf ontworpen, volgens de openttdcoop build rules. (curve length, dubbele bruggen, etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:20
Dacht juist dat die bruggen altijd vertraagde? Zeker die 2 na elkaar zou ik een 1 hoog eilandje neergooien zodat je wel signal kan plaatsen maar er geen hoogte verschil is.

* SinergyX hoopt nog steeds op diagonale bruggen.

[ Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 14-10-2009 18:48 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

bruggen vertragen niet met realistic acceleration en als je trein voldoende power heeft, vliegt ie gewoon met 256 km/h dr overheen, volledige snelheid dus. met de originele acceleration gaat de trein bij iedere helling omhoog meteen 30 km/h, ook al heb je n trein van alleen maar maglev locomotieven. dat slaat gewoon zo hard nergens op :S

en ik wacht op seinen-op-bruggen (en diagonale bruggen) dan kan zo'n crossing in minder dan n kwart van de ruimte..

[ Voor 14% gewijzigd door AlexanderB op 14-10-2009 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
ook met realistische acceleratie hebben treinen wel degelijk last van bruggen, voorals als het er meerdere achter elkaar zijn. dus een verhoogd stukje kan hier wel beter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
AlexanderB schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 18:39:
[afbeelding]
zelf ontworpen, volgens de openttdcoop build rules. (curve length, dubbele bruggen, etc..)
Waar dienen die kruisingen van 2 parallelle sporen na de bruggen voor :?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

omdat er geen seinen op bruggen kunnen, krijg je n opstoppig als er een trein vlak voor een rijtje andere over n brug gaat, dan moet de 2e stoppen, en boem, opstopping. daarom zijn dr overal waar n brug zit, 2, waardoor de trein de 2e brug kiest, *mits* die route precies even lang is, evenlange brug, evenlange rechte stukken, evenlange kromme stukken. zo hou je de 2 kanten synchroon, zodat de trein niet alsnog wil wachten ipv volle snelheid doorrijd over 1 tile langer spoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
Op zich zien die kruispunten er altijd prima uit. Maar stel er komt van NO, ZO, ZW een trein, op de buitenste baan. En ze moeten ook nog allemaal naar NW. Dan staan er 3 treinen op elkaar te wachten (of 2 wachten...).

Het is veel beter om te zorgen dat je alle oorsprongen uitsplitst, en die 6 dan verspreid over 2 uitgaande banen. Kruispunt met load balancing. Maar die bouw je niet zo 1,2,3 :P

Ow, en voor de binnenste lijnen die rechtdoor gaan zit er ergens letterlijk een kruising (tussen 2 tunnels en 2 bruggen). Klopt dat wel? :)

[ Voor 15% gewijzigd door blackangel op 14-10-2009 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

die bouw je niet zomaar nee, nouja, wel zomaar, maar dan zijn ze helemaal nog 2x zo groot in beide richtingen...
ja, uiteindelijk zal dr in sommige situaties een trein moeten wachten, maar van 3 richtingen tegelijk naar een vierde richting komt in praktijk eigenlijk nooit voor, en als dat wel zo is, dan is de uitgaande baan in die richting daar meestal wel op voorzien (veel meer sporen) dan heb je zegmaar een LL_RR, LL_RR, LL_RR, LLLL_RRRR knooppunt.. die veel bredere laan kan veel meer verkeer aan als alles van alle kanten allemaal 1 kant op gaat..

edit: ja, dat klopt, kijk maar hoe die voor en na de tunnel bij elkaar komen, en vergelijk dat euuh.. met n bruggen-setje vlakbij de uitgang.. die X compenseert ergens voor.. en nee, daar komen nooit 2 treinen tegelijk elkaar tegen, omdat je om te beginnen voor die x maar een stroom van 1 trein tegelijk had, dus die trein kan alleen zichzelf tegenkomen, en zo gauw als ie over de x heen is komt de trein achter em van de andere kant van de x

[ Voor 28% gewijzigd door AlexanderB op 14-10-2009 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
AlexanderB schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 20:00:
omdat er geen seinen op bruggen kunnen, krijg je n opstoppig als er een trein vlak voor een rijtje andere over n brug gaat, dan moet de 2e stoppen, en boem, opstopping. daarom zijn dr overal waar n brug zit, 2, waardoor de trein de 2e brug kiest, *mits* die route precies even lang is, evenlange brug, evenlange rechte stukken, evenlange kromme stukken. zo hou je de 2 kanten synchroon, zodat de trein niet alsnog wil wachten ipv volle snelheid doorrijd over 1 tile langer spoor..
Je zou ook gewoon voor beide bruggen een two-way kunnen plaatsen waardoor de trein automatisch de lege brug kiest :7

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
blackangel schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 20:17:
Ow, en voor de binnenste lijnen die rechtdoor gaan zit er ergens letterlijk een kruising (tussen 2 tunnels en 2 bruggen). Klopt dat wel? :)
Dat vroeg ik twee posts voor je al ;)

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Bart ® schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 21:43:
[...]

Je zou ook gewoon voor beide bruggen een two-way kunnen plaatsen waardoor de trein automatisch de lege brug kiest :7
ja, en waar komt de 3e trein dan uit? die wint dan net ff n beetje afstand op de 2e, waardoor ie moet stoppen.. opstopping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
AlexanderB schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 23:07:
[...]

ja, en waar komt de 3e trein dan uit? die wint dan net ff n beetje afstand op de 2e, waardoor ie moet stoppen.. opstopping.
Nee hoor. Je kunt ook gewoon presignals gebruiken, en later nog normale signals om niet het hele stuk als 1 reserved path te hebben.

Ja, dan staan er 2 mensen in dezelfde rij, en in een andere rij staat niemand. En ondanks dat het dom is, gaat het bij de appie om de hoek ook goed :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassie dutch
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:48
Iemand een goed/leuk/inventief/efficient/effectief systeem om servicing goed te laten verlopen?

Ik heb wat aangekloot, en kom dan op dit soort dingen terecht.. maar om nou te zeggen dat dat echt soepel gaat en goed werkt... nee :p

plaatje 1 groter
plaatje 2 groter

Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/4157/depotstation.png

Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/1001/depotstation2.png

I live the way I type; fast, with a lot of mistaaakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
Niet servicen? :P

Ik zelf heb vroegah regelmatig 'forced' servicing gedaan achter ieder 'los'-station. En dan dus per per perron (vaak meer dan 6) een depot, soms meerdere. Maar dat was iets van OTTD 0.2 ofzo :P

Een andere oplossing is depots hard opgeven in de route. Dus voordat ze de lading op pikken (bij goederentrein) een depot aandoen, en dan de daadwerkelijke servicing uit zetten. Maar ik vind zelf altijd dat een trein van A naar B naar A moet (en dat is ook het enige wat er in de order list staat), en verder het zelf maar moet uitzoeken, dus dat heb ik zelf nooit gedaan :+

Maar bij passenger trains is ook dat geen goed idee. Eigenlijk is, met een relatief korte service interval, alleen heel veel depots her en der verspreiden de enige goede oplossing. Met wel, zoals je al deed, om te servicen op een bypass zetten. Verder was bij mij ook altijd een probleem dat de treinen de kortste route naar dichtstbijzijnde het depot kozen, en niet per definitie die op weg (~OTTD 0.4 dacht ik), dus na een depot weer een invoegstrook op beide richtingen. Grofweg iets als:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
   v ^
   | |
  /| |
 | | |
 | | |
 | | |
Dx | |
 | | |
/| | |\
| \| | \
|  | |  |
\-bbbb-/
   | |
   v ^

Eventueel toe te voegen met 'mainline heeft voorrang' zoals een discussie van ~20 posts terug.

Het kan zijn dat ze dat de keuze voor de depots inmiddels al hebben gefixt overigens, maar ik gebruik het zelf dus niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxiMoron
  • Laatst online: 08-07 14:27
Over het algemeen moet je voor een enkel spoor 2 bruggen bouwen, deze ervoor dus splitsen en erna weer joinen. Dan hebben achterop komende treinen eigenlijk geen last van het feit dat de trein voor hun vertraagd, omdat ze dan gewoon de andere brug kunnen nemen.

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Laatst online: 19:56
Ik heb een beetje een raar probleem met een paar steden waarvan 1 niet wil groeien. Situatieschets:

code:
1
2
3
4
5
STAD A     RORO STATION 
            VLIEGVELD        STAD B
         HAVEN

STAD C

Dat RORO station, vliegveld en haven zijn 1 station. Haven word gebruikt als tussenstation voor olieplatforms, waarna de olie weer weg word gevoerd via het treinstation.

Er vliegen zo'n 7 passagiersvliegtuigen van over de hele map op het vliegveld, rijden 2 passagierstreinen en 8 goederentreinen op het station. Stad C is via een buslijn verbonden met het station.

Het rare is echter dat Stad B en C goed groeien, maar stad A helemaal niet groeit, en zelfs krimpt. Waarom gebeurd dit en hoe is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 13:20
Intern in stad A ook bussen rijden en goederen laten afleveren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillosophy
Enfer schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 17:07:
[...]

Welke GRF's gebruik jij daar eigenlijk? Ziet er wel leuk uit dat landschap / die treintjes :)
Ik ben de savegame weer eens kwijt (heb er echt te veel met nietszeggende namen :+), maar dat is voornamelijk OpenGFX: OpenGFX - newLandscape v.0.3.1 en OpenGFX - New Trains v0.1. Dat enkele boompje dat er staat is van Stolen Trees. Te vinden via de "Online inhoud controleren" optie voor zover ik weet. Stolen trees wellicht alleen op GRFCrawler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie
hostname schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 22:55:
Ik heb een beetje een raar probleem met een paar steden waarvan 1 niet wil groeien. ...knip...
Is het een desert map? Dan is het ook noodzakelijk om food en water te leveren.

Anders altijd intern busjes in de stad laten rijden. Ik dacht dat 4 stations ideaal was die minimaal 1x per maand bezocht worden. Staat in elk geval uitgelegd in de wiki. Eenmaal boven de 1000 inwoners moet het meestal mogelijk zijn om goederen aan de stad te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
dottie schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 10:38:
[...]

Is het een desert map? Dan is het ook noodzakelijk om food en water te leveren.

Anders altijd intern busjes in de stad laten rijden. Ik dacht dat 4 stations ideaal was die minimaal 1x per maand bezocht worden. Staat in elk geval uitgelegd in de wiki. Eenmaal boven de 1000 inwoners moet het meestal mogelijk zijn om goederen aan de stad te leveren.
Vijf stations/bushaltes die elk eens in de 20 dagen bezocht worden door een trein/bus zorgt voor maximale groei. Meer heeft geen zin.

Cunning linguist.

Pagina: 1 ... 17 ... 53 Laatste