Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit er in openTTD ook iets van een optie in om alle gewone rails te vervangen door rails met bovenleiding?
Anders ben ik nog wel even bezig :X :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 12:30
http://wiki.openttd.org/Railway_Construction

Het op-een-na laatste knopje in de electrified building toolbar, convert rail :)

Hij modificeerd overigens niet de rails waar op dat moment een trein op rijdt. Dus 20x er over alles heen selecteren, alle loco's omzetten en waar de opstopping gaat heb je nog iets fouts gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blackangel schreef op maandag 06 april 2009 @ 19:12:
http://wiki.openttd.org/Railway_Construction

Het op-een-na laatste knopje in de electrified building toolbar, convert rail :)

Hij modificeerd overigens niet de rails waar op dat moment een trein op rijdt. Dus 20x er over alles heen selecteren, alle loco's omzetten en waar de opstopping gaat heb je nog iets fouts gedaan :+
Bedankt had knopje niet gezien, Wat ik gewoon gedaan heb is alle treinen naar depo gestuurd en daarna convert rail over hele map gedaan werkte ook :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:04
Sinds ik weer enige tijd OpenTTD speel gebruik de convert optie door botweg grote stukken grond te selecteren ongeacht of daar een trein rijdt en dat werkt gewoon.
Voor zover mij bekend werkt het dan ook gewoon op stukken rails waar op dat moment een trein rijdt.
Dit geldt overigens alleen voor de stap van gewone rails naar electrisch, de overige opties werken inderdaad alleen op stukken waar geen trein rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:18

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Inderdaad, dat klopt. Gewoon naar elektrisch conversie werkt sinds 0.7.0 ook op plaatsen waar nog een trein rijdt. Die conversie doe ik dan meestal ook door alle rails in een keer te selecteren en in een keer te converteren.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:07

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
ninjazx9r98 schreef op maandag 06 april 2009 @ 19:51:
Sinds ik weer enige tijd OpenTTD speel gebruik de convert optie door botweg grote stukken grond te selecteren ongeacht of daar een trein rijdt en dat werkt gewoon.
Voor zover mij bekend werkt het dan ook gewoon op stukken rails waar op dat moment een trein rijdt.
Dit geldt overigens alleen voor de stap van gewone rails naar electrisch, de overige opties werken inderdaad alleen op stukken waar geen trein rijdt.
Tip: Open een viewvenster helemaal in de bovenhoek, en een viewvenster helemaal in de onderhoek. Dan gewoon van viewvenster naar viewvenster selecteren en je hebt in 1x de hele map gedaan :)

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik converteer meestal in eerste instantie alleen de lijnen waar ik ook elektrisch wil gaan rijden, dat scheelt in de kosten. Bakken met geld hebben is een slecht excuus om het te verspillen imho. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Eigenlijk speel ik vaak gewoon hartstikke moeilijke games, meestal ga ik dan ook rigoureus converteren en merk dan halverwege dat de poen op is :D

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartje
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 20:07
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 22:53:
Ik converteer meestal in eerste instantie alleen de lijnen waar ik ook elektrisch wil gaan rijden, dat scheelt in de kosten. Bakken met geld hebben is een slecht excuus om het te verspillen imho. ;)
Inderdaad op die manier doe ik t ook.
Meestal kan ik nog zat verdienen met de diesel lijnen en als ik ze verander naar elektrisch dan doe ik het alleen omdat ik er treinen met een grotere capaciteit rond wil laten rijden (groter dan wat de diesels maximaal hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Potentieel drukke lijnen leg ik direct elektrisch aan, andere lijnen elektrificeer ik alleen wanneer nodig... Er dieseltjes laten blijven rijden heeft ook zijn charmes (en met de NL trainset wel aardig te doen ook (Mat'34,Mat'41,PlanU, TEE stelletje en later DM'90, Wadlopers en nog later Lintjes en GTW's)).. Diesel met vracht lukt ook wel aardig :)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Dat er mensen zijn die überhaupt nog op geld letten in TTD had ik niet verwacht :D

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Merovingian schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:13:
Dat er mensen zijn die überhaupt nog op geld letten in TTD had ik niet verwacht :D
Soms wel, vaak niet (direct groot netwerk bouwen in pauze stand en daarna spelen en bijtweaken waar nodig, waarbij het de sport is om het zo compact mogelijk te houden)

[ Voor 9% gewijzigd door djidee op 07-04-2009 09:15 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook alweer een tijdje bezig met dit leuke spel. Alleen nu is mijn vraag of ik het aantal inwoners van een stad wel boven de 25.000 - 30.000 kan krijgen? Op een of andere manier groeien mijn steden dan niet meer.

Verder heb ik echt geen verstand van al die signals die je op zo'n track kunt zetten. Ik heb eens een keer geprobeerd om met 3 treinen op 1 track te gaan rijden maar ze crashen altijd. :P

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Met de map editor kan je wel steden creëren met meer inwoners, al moet je de boel wel helpen. Je ziet direct het probleem terug, het centrum wil uitbreiden met grote wolkenkrabbers, maar daarvoor moeten kleine huisjes plat. Dat gebeurt niet snel dus moet je dat (in de map editor) zelf doen. En al vooraf een logisch wegen net neerleggen helpt ook, dat kan je ook ingame doen.
Plus dat je ook de stedengroei blokkeert met je rails. Daar bouwen ze toch minder snel (of helemaal niet) wegen overheen, dat moet je dus zelf doen. En je ziet in de screenshots ook dus het probleem terugkomen van die wijken met gewone huisjes die je plat zou moeten gooien (maar goed, dat kan niet ingame)

[ Voor 29% gewijzigd door !null op 07-04-2009 12:52 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 13:10
Inderdaad, als je een 'optimale' stad wil hebben, zou je een stad moeten bouwen op een stratenraster van 2x2.
Elk huisje moeten slopen tot er een flat/wolkenkrabber komt te staan. Als je dit in map-editor doet, zijn steden > 100.000 geen uitzondering meer.
Om steden uit te laten breiden voorbij rails, zul je zelf overgangen (bruggen/tunnels/overgangen) moeten bouwen (houdt hierbij ook rekening met het 2x2 stratenraster).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nodig is het inderdaad niet, maar ik vind het zelf leuker om het wel te doen. Ik speel dan ook op een semi-realistische manier, je zult mij ook niet zo snel complete bergen zien levelen of dammen bouwen i.p.v. bruggen. Dat is het mooie van TTD, voor ieder wat wils. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
CappieL schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:24:
Inderdaad, als je een 'optimale' stad wil hebben, zou je een stad moeten bouwen op een stratenraster van 2x2.
Elk huisje moeten slopen tot er een flat/wolkenkrabber komt te staan. Als je dit in map-editor doet, zijn steden > 100.000 geen uitzondering meer.
Om steden uit te laten breiden voorbij rails, zul je zelf overgangen (bruggen/tunnels/overgangen) moeten bouwen (houdt hierbij ook rekening met het 2x2 stratenraster).
3x3 bedoel je. De reden waarom de meeste steden niet groter worden, zeker in het plaatje van de vraagsteller, is omdat ze geen grond meer hebben door omliggende steden. Als je je aantal steden bij de mapgeneration op low zet, hebben ze veel meer ruimte en worden ze ook groter.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartje
Het is vooral in het begin van t spel dat ik op t geld let.
Maar je hebt toch al vrij snel genoeg geld om te doen en laten wat je wilt (alhoewel ik meestal geld te kortkom als ik de treinen ga vervangen) :P.

EDIT: Typ foutje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:22:
Verder heb ik echt geen verstand van al die signals die je op zo'n track kunt zetten. Ik heb eens een keer geprobeerd om met 3 treinen op 1 track te gaan rijden maar ze crashen altijd. :P
Je moet dan ook twee tracks gebruiken, een heen en een terug. Vervolgens zorg je er met seinen voor dat treinen maar een kant op kunnen en is het verder vrij simpel.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Laatst online: 28-04-2024
Ruimte is zeker 1 van de boosdoeners. Ik heb wel games waar er steden rustig over de 40.000 inwonders gaan met normaal spel, zonder map-editors. Zal eens kijken of ik er een screenie van kan maken vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:06

Entity

9000rpm

Ik heb regelmatig games waarbij steden veel groter worden. Steden van 300.000-400.000 inwoners zijn geen uitzondering... Maar ik heb wel ingesteld dat steden een bepaalde afstand uit elkaar moeten liggen en verder heb ik ingesteld dat alle steden groot kunnen worden en dat ze zeer snel groeien. Dan kan het erg hard gaan als je een stuk of 4-5 drukke stationnetjes in een stad hebt.

Om kleinde dorpjes te laten groeien, gooi ik 4 busstations erin met 5 bussen, ze draaien in het begin, zeker bij dorpjes met minder dan 1000 inwoners, vaak verlies, maar als de dorpjes eenmaal gaan groeien, is dat zo voorbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartje
Entity schreef op woensdag 08 april 2009 @ 08:13:
Ik heb regelmatig games waarbij steden veel groter worden. Steden van 300.000-400.000 inwoners zijn geen uitzondering... Maar ik heb wel ingesteld dat steden een bepaalde afstand uit elkaar moeten liggen en verder heb ik ingesteld dat alle steden groot kunnen worden en dat ze zeer snel groeien. Dan kan het erg hard gaan als je een stuk of 4-5 drukke stationnetjes in een stad hebt.

Om kleinde dorpjes te laten groeien, gooi ik 4 busstations erin met 5 bussen, ze draaien in het begin, zeker bij dorpjes met minder dan 1000 inwoners, vaak verlies, maar als de dorpjes eenmaal gaan groeien, is dat zo voorbij :)
Kijk aan die informatie heb ik ook wat :P
Wist wel dat je bij kleine dorpjes een paar haltes neer kon zetten en vervolgens wat geld verdiende, maar ik deed er nooit meer als 2 en nu lees ik dat je er beter 5 kan neer plaatsen :P (weer wat geleerd ;) )

btw,
Ik had me nog niet voorgesteld :P (ondanks dat dit m'n 3e post hier is :P)
Ik speel het spel dus graag en dacht er redelijk wat vanaf te weten totdat ik hier ook op tweakers las dat er een snelle manier is om je hele spoorlijn (tot aan de volgende wissel of kruising) van seinen te voor zien ipv te slepen :P en dan nog dit van die 5 haltes in kleine dorpjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Zwartje schreef op woensdag 08 april 2009 @ 20:56:
[...]

Kijk aan die informatie heb ik ook wat :P
Wist wel dat je bij kleine dorpjes een paar haltes neer kon zetten en vervolgens wat geld verdiende, maar ik deed er nooit meer als 2 en nu lees ik dat je er beter 5 kan neer plaatsen :P (weer wat geleerd ;) )

btw,
Ik had me nog niet voorgesteld :P (ondanks dat dit m'n 3e post hier is :P)
Ik speel het spel dus graag en dacht er redelijk wat vanaf te weten totdat ik hier ook op tweakers las dat er een snelle manier is om je hele spoorlijn (tot aan de volgende wissel of kruising) van seinen te voor zien ipv te slepen :P en dan nog dit van die 5 haltes in kleine dorpjes :P
Als je steden maximaal wil laten groeien dien je het volgende te doen:
-vijf haltes/stations waar minimaal 1x per 20 dagen een voertuig/trein komt.
-1x per drie maanden fund new buildings.

Als je aan die twee dingen voldoet, zal een stad met maximale snelheid groeien. Meer stations, vaker bussen laten komen op de haltes en meerdere malen fund new buildings heeft geen effect.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 22:52
Ik heb de Dutch trainset en ik speel met een aantal nieuwe ECS vectors. Maar ik kan niet alle goederen vervoeren. Moet ik nu nog een andere GRF downloaden? Ik kan het nergens vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 14:27
Jeebeekje schreef op donderdag 09 april 2009 @ 11:29:
Ik heb de Dutch trainset en ik speel met een aantal nieuwe ECS vectors. Maar ik kan niet alle goederen vervoeren. Moet ik nu nog een andere GRF downloaden? Ik kan het nergens vinden...
Ook met refitting niet?

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Bij de Dutch trainset is aangegeven dat deze niet compatible is met ECS, dat gaat dus gewoon niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 22:52
O das dom, daar heb ik helemaal niet naar gekeken... Jammer!! Lekker met NS-treintjes scheuren is er dus niet bij...

Thanx anyway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 18:04
Zit er een functie in openttd dat wanneer je bussen te oud worden dat hij ze automatisch worden vervangen door zelfde type bus als ze te oud worden?
Kon het namelijk zelf niet vinden :X .

[ Voor 12% gewijzigd door Voxyn op 09-04-2009 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity

Entity

9000rpm

Voxyn schreef op donderdag 09 april 2009 @ 17:33:
Zit er een functie in openttd dat wanneer je bussen te oud worden dat hij ze automatisch worden vervangen door zelfde type bus als ze te oud worden?
Kon het namelijk zelf niet vinden :X .
Advanced Settings --> Vehicles --> Autorenew :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartje
Bart ® schreef op woensdag 08 april 2009 @ 21:12:
[...]

Als je steden maximaal wil laten groeien dien je het volgende te doen:
-vijf haltes/stations waar minimaal 1x per 20 dagen een voertuig/trein komt.
-1x per drie maanden fund new buildings.

Als je aan die twee dingen voldoet, zal een stad met maximale snelheid groeien. Meer stations, vaker bussen laten komen op de haltes en meerdere malen fund new buildings heeft geen effect.
Ha mooi, bedankt voor de informatie :P.
Nu kan ik tenminste die kleine dorpjes snel uitlaten groeien, want eerst had ik er maar 1 of 2 haltes er in en deed ik af en toe fund new buildings ;)

EDIT: Typ foutje verbeterd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
Entity schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:05:
[...]

Advanced Settings --> Vehicles --> Autorenew :)
Hartstikke bedankt :) , anders had ik 50 bussen handmatig moeten vervangen :X .
Nog een vraagje als ik veel bussen laat rijden gebeurt het dat er opstoppingen komen hoe voorkomen jullie die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Voxyn schreef op donderdag 09 april 2009 @ 21:27:
[...]

Hartstikke bedankt :) , anders had ik 50 bussen handmatig moeten vervangen :X .
Nog een vraagje als ik veel bussen laat rijden gebeurt het dat er opstoppingen komen hoe voorkomen jullie die?
Meerdere busplatforms bouwen, de nieuwe openttd versies verdelen de voertuigen dan redelijk over deze platformen...

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity

Entity

9000rpm

Sowieso gebruik ik vaak trams als het te druk wordt voor bussen. Trams hebben niet alleen meer capaciteit, maar laden/lossen ook stukken sneller dan bussen, waardoor ze minder lang bij een halte staan en er dus minder lang gewacht hoeft te worden. Ik gebruik de Dutch Tram Set hiervoor overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 14:27
probleem is alleen altijd dat als er vooraan een tram staat te laden, er een achter komt die ook gaat laden/uitladen en de voorste al lang weer weg is er geen tram bij kan, omdat trams niet om elkaar heen kunnen.

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity

Entity

9000rpm

OxiMoron schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 08:57:
probleem is alleen altijd dat als er vooraan een tram staat te laden, er een achter komt die ook gaat laden/uitladen en de voorste al lang weer weg is er geen tram bij kan, omdat trams niet om elkaar heen kunnen.
Ik gebruik doorgaans gewoon enkele haltes, waardoor er maar 1 tram staat te laden (of 2, 1 in iedere richting) en heb er nooit problemen mee, de trams laden snel genoeg om de rating hoog te houden voor die halte en het aantal wachtenden laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-01-2021
ik bouw meestal 4 - 5 haltes aan de buitenranden van een klein dorpje (+/- 400 inw). 1 tram met de klok mee, 1 tegen de klok in en 1 tram kris kras. Dat voorkomt de opstoppingen een beetje en zorgt dat niet alleen de eerste tram in een stoet geld opbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Ik ben bezig met een scenario van de provincie Utrecht. Ben atm bezig met het plaatsen van de steden. Ik maak hem op 512x512. Dan zijn de afstanden niet al te groot. Heb het ook op 1024x1024 geprobeerd, maar dan werd imo de afstand tussen de steden/dorpen te groot. Nu heb ik wel een fijne balans.

Wat heeft jullie voorkeur:

1/4 van het echte aantal inwoners. Of 1/2.

Dus:

Utrecht 75k of 150k
Veenendaal 15k of 30k
etc.

Wat ik tot nu toe heb:

Afbeeldingslocatie: http://crew.techzine.nl/good-fella/dump/openttd/utrechts.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 16:26
linkje stuq? Ben wel benieuwd namelijk :) Ik zou de steden 1/2 maken; dan kunnen ze nog wat langer doorgroeien ;)

stiekem repareren he :+

[ Voor 6% gewijzigd door maarud op 13-04-2009 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beetje jammer alleen dat het niet interessant is de rivier over te gaan, waar het dat in het echt wel is.

Wat is er mis met grote afstanden icm grote steden?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

maarud schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:47:
[...]

linkje stuq? Ben wel benieuwd namelijk :) Ik zou de steden 1/2 maken; dan kunnen ze nog wat langer doorgroeien ;)

stiekem repareren he :+
Je bedoelt dan 1/4 zeker. Neem aan dat steden langer kunnen groeien als ze kleiner zijn :P

@Boudewijn: in de provincie Utrecht is het normaal ook niet interessant om de rivier over te gaan, daar houd ie namelijk op.

Ik wil hem ook wel op 1024x1024 maken hoor, maar dan maak ik eerst de 512 versie af.

[ Voor 22% gewijzigd door MoietyMe op 13-04-2009 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 16:26
Good Fella schreef op maandag 13 april 2009 @ 20:10:
[...]

Je bedoelt dan 1/4 zeker. Neem aan dat steden langer kunnen groeien als ze kleiner zijn :P
ja dat bedoel ik, ben nogal moe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vianen ligt anders in utrecht en ONDER de lek ;). Maar goed, dat is mierenneuken. Ga je er nog meer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

@Boudewijn: Vianen ligt toch goed?

Ik denk dat ik als deze klaar is Noord Holland ga doen. Ook best leuk om te doen. Of misschien flevoland, lekker veel lange lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja, maar:
@Boudewijn: in de provincie Utrecht is het normaal ook niet interessant om de rivier over te gaan, daar houd ie namelijk op.
Vianen ligt in utrecht , maar wel onder de rivier ;).Dat was mijn punt.

Waarom btw niet Nederland maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

Boudewijn schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 02:36:
Ja, maar:

[...]

Vianen ligt in utrecht , maar wel onder de rivier ;).Dat was mijn punt.

Waarom btw niet Nederland maken ?
Ah op die manier :)

Omdat Purno al een heel goed scenario voor Nederland heeft gemaakt op 2048x2048.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me meldt zich ook hier
Na een tijdje meegelezen te hebben met deel 1 en 2, ben ik nu weer begonnen met spelen, met OpenTTD is het inderdaad wel een stuk lekkerde spelen ;)
Zou nog wel even wat tijd overheen gaan voordat ik het weer goed kan, ik ben zoveel vergeten zie ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

zijderveld is wel erg groot ivm met vianen en vooral culemborg. al klpt dat stukje toch niet helemaal Culemborg zou een stuk groter moeten zijn en vianen ook wat en zijderveld wat kleiner, maar het idee is leuk.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:04
Welke AI gebruiken de mensen hier en wat zijn de goede/slechte ervaringen ?

Zelf maak ik op dit moment gebruik van NoCab.
Het is een AI die vanaf het moment dat er een AI kan starten met een noodgang van start gaat (zo is de AI gestart, zo rijden er 50+ bussen) en binnen notime miljoenen binnen haalt.
Het gaat echter mis op het moment dat bepaalde bussen/vliegtuigen niet meer te koop zijn.
NoCab maakt gebruik van de autorenew optie maar doet geen upgrades van bestaande voertuigen.
Gevolg hiervan is dat de AI's waartegen je dan speelt opgescheept zitten met honderden voertuigen van tientallen jaren oud die vervolgens tientallen keren per jaar kapot gaan.
Met een beetje pech gebeurt dat bij tientallen bussen in een van de steden waar je zelf ook bezig bent met een grote verkeersopstopping tot gevolg.
De schrijver van NoCab is ondertussen op de hoogte maar heeft nog niet laten weten of en wanneer eea aangepast wordt.

Daarnaast vraag ik me af hoe mensen een spoorstelsel opbouwen.
Zelf heb ik de neiging om treinen tussen twee stations heen en weer te laten rijden maar ben eigenlijk van mening dat dat anders zou moeten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Voor je NoCab probleem: je kunt breakdowns ook uitschakelen, of als je dat niet leuk vindt, het laten verlopen van voertuigen uitschakelen. In het laatste geval kan NoCab gewoon zijn voertuigen blijven vernieuwen, alleen wordt de lijst met beschikbare voertuigen dan wel erg lang.

Wat betreft de spoornetwerken: ik maak over het algemeen gebruik van een groot gecombineerd netwerk, hier rijdt alles overheen. Personen- en posttreinen laat ik vaak in een rondje rijden, goederentreinen halen hun spullen bij de diverse industrieën op en brengen het vervolgens bij een centraal verwerkingstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

Hakker schreef op zondag 19 april 2009 @ 17:59:
zijderveld is wel erg groot ivm met vianen en vooral culemborg. al klpt dat stukje toch niet helemaal Culemborg zou een stuk groter moeten zijn en vianen ook wat en zijderveld wat kleiner, maar het idee is leuk.
Die heb ik ook nog niet vergroot ;) Dit is allemaal WIP hé. De helft van de steden staat er nog niet eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie
ninjazx9r98 schreef op zondag 19 april 2009 @ 18:16:

Daarnaast vraag ik me af hoe mensen een spoorstelsel opbouwen.
Zelf heb ik de neiging om treinen tussen twee stations heen en weer te laten rijden maar ben eigenlijk van mening dat dat anders zou moeten 8)
Ik bouw altijd een 2 7x7 stations bij een Oil Refinery, Factory of ander lever station. Eentje voor bezorgen en andere voor het afhalen van goederen. Dan een stuk verderop een gunstige stad uitkiezen en hier een tramrails neerleggen zodat de stad begint te groeien. Daar meestal een 5x7 station voor het leveren van de goederen. Dan langzaam alle omliggende leveranciers aansluiten op het netwerk en zo snel mogelijk goederen gaan leveren. Van dat geld bij de Factory een tweede industry bouwen zodat deze meer soorten goederen accepteert.
Dit verhaal doe ik meestal op ongeveer 4 plaatsen op de kaart, afhankelijk van de grootte en ligging van industrie. Tot slot de steden onderling weer verbinden en passagiers gaan vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
Is er eigenlijk een scenario over Overijssel lijkt me namelijk erg leuk om te spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

Voxyn schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 16:51:
Is er eigenlijk een scenario over Overijssel lijkt me namelijk erg leuk om te spelen :)
Ben ik nooit tegen gekomen, je kunt hem met wat photoshop skills natuurlijk best na maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker

Hakker

a.k.a The Dude

Good Fella schreef op zondag 19 april 2009 @ 20:32:
[...]

Die heb ik ook nog niet vergroot ;) Dit is allemaal WIP hé. De helft van de steden staat er nog niet eens op.
tuurlijk weet ik dat het een wip is ik geef het alleen aan.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker

Hakker

a.k.a The Dude

Trouwens wat betreft dorp/stads grootte zou ik voor 1/10 gaan anders krijg je hele grote steden en gelijk al weinig ruimte, maar dat moet ik wel zeggen ik ben meer een industry speler dan een iemand die zo veel mogelijk personen probeert te vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:00
Weet iemand een fiks voor het probleem dat bepaalde industrieën niet meer dan een bepaald aantal goederen kan produceren? Ik heb nu het probleem dat mijn hout industrie niet meer dan 18.360 goederen kan produceren. Zover ik heb begrepen heeft dat met OpenTTD te maken, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
cardinal808 schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 22:07:
Weet iemand een fiks voor het probleem dat bepaalde industrieën niet meer dan een bepaald aantal goederen kan produceren? Ik heb nu het probleem dat mijn hout industrie niet meer dan 18.360 goederen kan produceren. Zover ik heb begrepen heeft dat met OpenTTD te maken, iemand een idee?
Bouw een tweede fabriek? :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:30
Vraagje;

Mijn vliegtuigen crashen de hele tijd :P Hoe kan dit :O !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 13:25

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Awsom schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 18:36:
Vraagje;

Mijn vliegtuigen crashen de hele tijd :P Hoe kan dit :O !
Gebruik je toevallig het kleinste vliegveld? Grote vliegtuigen crashen daar eerder geloof ik. Verder zullen ze gewoon crashen, beetje het aard van het beestje. Hoe vaak crashen ze precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Laatst online: 13-09 06:14
maartena schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 03:39:
[...]

Bouw een tweede fabriek? :)
Hoe kun je fabrieken en industrieen bouwen? Ik kan wel subsidie geven om het te laten bouwen, maar dan kan ik niet zelf bepalen waar deze komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bovenin zit een knopje "fund new industry"
Kost je wel fors veel geld.

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 11-06-2009 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Boudewijn schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 16:36:
Bovenin zit een knopje "fund new industry"
Kost je wel fors veel geld.
Die had ik al gevonden, maar dan wordt er dus op een willekeurige plek een nieuwe industrie geplaatst. Ik wil het eigenlijk gebruiken voor het "The Netherlands detailed" scenario:
http://wiki.openttd.org/Scenarios_Based_on_Real_World

Het gebeurt heel erg vaak dat industries failliet gaan terwijl ik een transport lijn heb liggen. Het zou handig zijn dat ik dan een nieuwe industrie kan bouwen bij het al bestaande station.

Ik snap wel dat bedrijven failliet kunnen gaan, gebeurt in het echte leven ook. Maar ik speel OpenTTD voornamenlijk om grote en complexe spoorlijnen te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

WouterHelm schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 16:35:
[...]

Hoe kun je fabrieken en industrieen bouwen? Ik kan wel subsidie geven om het te laten bouwen, maar dan kan ik niet zelf bepalen waar deze komen te liggen.
Industrieen kan je bouwen. Maar dingen die produceren kan je prospecten zoals dat heet. Met een instelling in de settings kan je dat veranderen naar gewoon bouwen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

WouterHelm schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:40:
[...]

Die had ik al gevonden, maar dan wordt er dus op een willekeurige plek een nieuwe industrie geplaatst. Ik wil het eigenlijk gebruiken voor het "The Netherlands detailed" scenario:
http://wiki.openttd.org/Scenarios_Based_on_Real_World

Het gebeurt heel erg vaak dat industries failliet gaan terwijl ik een transport lijn heb liggen. Het zou handig zijn dat ik dan een nieuwe industrie kan bouwen bij het al bestaande station.

Ik snap wel dat bedrijven failliet kunnen gaan, gebeurt in het echte leven ook. Maar ik speel OpenTTD voornamenlijk om grote en complexe spoorlijnen te bouwen.
Het helpt dan ook om je economie op "flat"(?) te zetten volgens mij. Als je hem op fluctuating zet dan gaan bedrijven sneller groeien, maar ook sneller failliet.

Overigens gaan oliebronnen na verloop van tijd altijd weg volgens mij. Ik krijg het voor elkaar om een hoge dekking te krijgen bij de bronnen (dus > 75% vervoeren) en nog verdwijnen ze allemaal na verloop van tijd. Zeer irritant als je een mooie route hebt met overslag stations en dergelijke. En dan zie je stukje bij beetje de oliebronnen verdwijnen :( en zit je na een tijdje met een map vol waardeloos spoor en treinen.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Mojo schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:44:
[...]

Industrieen kan je bouwen. Maar dingen die produceren kan je prospecten zoals dat heet. Met een instelling in de settings kan je dat veranderen naar gewoon bouwen.
Heb de instelling gevonden en het werkt inderdaad. Had die op "prospecting" staan. Bedankt!
.Gertjan. schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:11:
[...]
Het helpt dan ook om je economie op "flat"(?) te zetten volgens mij. Als je hem op fluctuating zet dan gaan bedrijven sneller groeien, maar ook sneller failliet.
Bedoel je de optie "Enable smooth economy (more, smaller changes)"? Deze staat al op "on". De map is echter groot (1024 x 1024) en "quantity of industries" staat op high, dus dat ik vaak berichten tegen kom dat er weer een industrie failliet is lijkt dan ook wel weer logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
Ik heb het idee dat sommige steden sneller groeien dan andere klopt dit? heb namelijk een stad waar in het begin evenveel inwoners zaten en ze kregen ongeveer evenveel pasagiers en goederen en die ene stad heeft nu 13k inwoners en de andere 3k inwoners is dit een bug of een feature :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Feature.

Ergens in de instellingen is ook in te stellen hoe de verhouding ligt tussen snel en langzaam groeiende steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Voxyn schreef op zondag 14 juni 2009 @ 19:34:
Ik heb het idee dat sommige steden sneller groeien dan andere klopt dit? heb namelijk een stad waar in het begin evenveel inwoners zaten en ze kregen ongeveer evenveel pasagiers en goederen en die ene stad heeft nu 13k inwoners en de andere 3k inwoners is dit een bug of een feature :P?
Dit is idd een feature :). Optie heet "Proportion of towns that will become cities" en is te vinden bij de advanced settings (economy):
http://wiki.openttd.org/A...s_that_will_become_cities

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ninjazx9r98 schreef op zondag 19 april 2009 @ 18:16:
Het gaat echter mis op het moment dat bepaalde bussen/vliegtuigen niet meer te koop zijn.
NoCab maakt gebruik van de autorenew optie maar doet geen upgrades van bestaande voertuigen.
Gevolg hiervan is dat de AI's waartegen je dan speelt opgescheept zitten met honderden voertuigen van tientallen jaren oud die vervolgens tientallen keren per jaar kapot gaan.
Met een beetje pech gebeurt dat bij tientallen bussen in een van de steden waar je zelf ook bezig bent met een grote verkeersopstopping tot gevolg.
De schrijver van NoCab is ondertussen op de hoogte maar heeft nog niet laten weten of en wanneer eea aangepast wordt.
Deze issue (samen met anderen) is ondertussen in de laatste versie gefixed. Daarnaast probeerd NoCAB nu ook om steden te vermeiden (of iig drive-through stations) zodat je mooi wegen om de steden heen krijgt in een poging om verkeersopstopping te verminderen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Laatst online: 18:07
Heeft er al iemand met de nieuwe cargodest patch gespeeld? Ik heb het gister geprobeerd maar het lukt niet echt om mensen over te laten stappen op een andere lijn om hun bestemming te bereiken. Met het vorige initiatief ging dat toen wel zonder problemen.

Ik heb het volgende netwerk gemaakt in een extreem grote stad:
code:
1
2
3
4
5
6
/-------------------------\
|     /-------------\     |
|     |             |     |
|     \------|------/     |
|            *            |   
\------------|------------/

Er rijden treinen op de de binnen- en op de buitenring en beide stoppen op het station bij *, er reizen echter geen mensen tussen de verschillende lijnen. Is dit iemand al gelukt met deze patch? Als ik het goed begrijp is dat namelijk wel het hele idee achter de 'cargodest' en met het vorige initiatief ging dat wel dus misschien zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:30
Maar, willen die mensen wel naar dat station dan :p ? Zitten je treinen vol? (denk het niet... ?)

Doe dit eens, en dan ook met andere stad verbinden:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Laatst online: 18:07
code:
1
2
3
4
5
6
/-1------2------3-----4---\
|     /----9--10----\     |
|     |             |     |
|     \------|------/     |
|            0            |   
\--5----6----|---7---8----/

Ok ik had de rest van de stations niet aangegeven. Alle nummers zijn stations.

Lijn1: 0 - 9 - 10
Lijn2: 0 - 10 - 9

Lijn3: 0 - 7 - 8 - 4 - 3 - 2 - 1 - 5 - 6
Lijn4: 0 - 6 - 5 - 1 - 2 - 4 - 5 - 8 - 7

Er reizen dus wel veel mensen op lijn 1,2 en 3,4 maar niet via station 0 naar de andere route. Er staat wel bij de stations info dat er reizigers zijn naar de andere lijn willen maar het gebeurd gewoon niet. Ik zal vanavond nog eens een nieuw scenario maken om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spongerobie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 12:09

Spongerobie

Keizacht de sponsigste!!

nou heb ik vanmorgen voor de verandering TTD maar weer eens uit de kast getrokken en Open TTD 0.7.0 er overheen gegooit, nou ben ik eens lekker een het klooien in Linkgame Islands 2004 maar er valt mij iets raars op wat ik ergens in versie 6 nog niet had..
om even een situatie te schetsen:

Boerderij - Vee & Graan - Fabriek
Bos - Hout - Zagerij
Zagerij - Goederen - Overslag fabriek
Olieplatform - Olie - Olirafinaderij
Olirafinaderij - Goederen - Overslag fabriek
Fabriek - Goederen - Stad

Nu draaien al die treinen een nette winst, alleen de trein die de goederen van het station naar de stad brengt die maakt af en toe kosten bij het leveren, dit heb ik in vorige versies nog niet meegemaakt en snappen doe ik het eerlijk gezegd ook niet, zou iemand zo vriendelijk zijn om mij dit uit te leggen (A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie
Spongerobie schreef op maandag 06 juli 2009 @ 13:14:
knip
Nu draaien al die treinen een nette winst, alleen de trein die de goederen van het station naar de stad brengt die maakt af en toe kosten bij het leveren, dit heb ik in vorige versies nog niet meegemaakt en snappen doe ik het eerlijk gezegd ook niet, zou iemand zo vriendelijk zijn om mij dit uit te leggen (A)
De stad en je station accepteren goederen? Het kan zo zijn dat jij 'unload' hebt aangezet op een station dat geen goederen accepteert. Dan draait ie geen geen winst maar laat de trein de goederen op het perron staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammro
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-09 21:16
Spongerobie schreef op maandag 06 juli 2009 @ 13:14:
Ik neem aan dat je in plaats van unload transfer hebt gekozen?
zo ja, dan wordt bij die transfer teveel geld aan die eerste trein gegeven, wat wordt gecompenseerd door kosten te maken bij het afleveren... Kleine irritatie, voornamelijk omdat je geen makkelijke controle hebt over de eigenlijke inkomsten van die lijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spongerobie

Spongerobie

Keizacht de sponsigste!!

Stad en station accepteren inderdaad goederen, en wat Gammro zegt is inderdaad waar, ze staan op transfer, dus stel dat ik dat op unload zou zetten dan gaan de 2 goederenaanvoerende treinen verlies maken en de ene trein die de hele meuk wegbrengt juist meer winst maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Spongerobie schreef op maandag 06 juli 2009 @ 13:57:
Stad en station accepteren inderdaad goederen, en wat Gammro zegt is inderdaad waar, ze staan op transfer, dus stel dat ik dat op unload zou zetten dan gaan de 2 goederenaanvoerende treinen verlies maken en de ene trein die de hele meuk wegbrengt juist meer winst maken...
Transfer én Unload uitzetten? Dan blijf je verplicht te zorgen dat je treinstations ook die type goederen accepteren én in het ontvangstgebied zitten van de industriën.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spongerobie

Spongerobie

Keizacht de sponsigste!!

het vervelende is dat het een overslagpunt is, zogou ik die twee opties uitzet dan loost ie ze spullen niet, de fabriek staat namelijk niet midden in een stad..
heb ze nu beiden van transfer naar unload gezet, die 2 maken nu wel verlies maar de trein die de hele meuk meeneemt die maakt me toch een winst,, heerlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Ben recent weer een beetje actief bezig gegaan in OTTD omdat PBS er nu standaard in zit, toch allemaal net wat realistischer qua netwerk nu!

Echter in het verleden ergens ten tijde van TTDPatch had ik een GRF welke me of de ICE of de Thalys gaf als hogesnelheidstrein. Eigenlijk ben ik weer op zoek naar een GRF waar de ICE/Thalys of vergelijkbaar in zit. Natuurlijk zit het in 2cc/DBxl etc. maar dan heb je 200 engines en alle originele treinen vervangen en daar heb ik geen behoefte aan. Iemand een suggestie? Heb de hele middag op de tt-forums (en GRFCrawler) gezocht maar kon niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Bomin schreef op zondag 12 juli 2009 @ 22:01:
Ben recent weer een beetje actief bezig gegaan in OTTD omdat PBS er nu standaard in zit, toch allemaal net wat realistischer qua netwerk nu!

Echter in het verleden ergens ten tijde van TTDPatch had ik een GRF welke me of de ICE of de Thalys gaf als hogesnelheidstrein. Eigenlijk ben ik weer op zoek naar een GRF waar de ICE/Thalys of vergelijkbaar in zit. Natuurlijk zit het in 2cc/DBxl etc. maar dan heb je 200 engines en alle originele treinen vervangen en daar heb ik geen behoefte aan. Iemand een suggestie? Heb de hele middag op de tt-forums (en GRFCrawler) gezocht maar kon niets vinden.
Nou, er is 1 musthave trainset ;)
De Nederlandse... En ja, daar zit ook hoge snelheid spul tussen
http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?t=5033

edit: sorry, ging alleen om een thalys/ice, deze vervangt ook alle standaard treinen

[ Voor 4% gewijzigd door djidee op 12-07-2009 22:26 . Reden: lezen :/ ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik draai nu openttd onder osx, maar ik kan niet scrollen :(. Helaas kan ik nergens instellingen vinden m.b.t. de besturing, kan iemand mij misschien op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
Deze heb je nodig:
http://wiki.openttd.org/C...when_mouse_is_at_the_edge

Overigens heb ik het zelf op standaard staan, uit dus. Als je de rechtermuisknop indrukt kun je ook bewegen. Maar dat kan onder een mac moeilijk zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Thanks! Dat gaat inderdaad lastig als ie er niet is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Pijltjestoetsen scrollen ook (shift+pijl voor snelscrollen) :)

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi!
Ben bezig met Transport Tycoon. (OpenTTD).
Nu heb ik een gaaf scenario gedownload, maar als ik deze wil spelen zie ik dat het bouwen van
treinen niet mogelijk is. De button is als het ware gedeactiveerd. Ik ken nergens in de opties
dit weer aanzetten. Vreselijk irritant

http://www.turboimagehost.com/p/1911396/trains.JPG.html

What to do?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat is de ingame datum? Voor een bepaald jaar kan je nog geen treinen maken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McKaamos schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 09:18:
Wat is de ingame datum? Voor een bepaald jaar kan je nog geen treinen maken.
Inderdaad :)
Heb de scenario editor geopend en het jaar omhoog geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Okee, voor de mensen die nog niet zo bekend zijn met de nieuwere features van OpenTTD, en voor de beginnende spelers van wie altijd de treinen in de knoop raken, even tussen neus en lippen door alle nieuwe seintypes in vogelvlucht ;)

Before we start...
Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Random/9d53c879.png

Als je de Signals GUI opent (hotkey: 'S' of het sein-icoontje) word je in OpenTTD tegenwoordig begroet met een enorm aanbod aan seinen. Waar je maar één type seinen in TTD had, hebben we in OpenTTD inmiddels 6 typen seinen in twee verschillende seinen. Dus voor de mensen die tussen de seinpalen de rails niet meer kunnen zien, niet getreurd, we beginnen bij het begin :)...

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Random/9bf56b08.png

Hier hebben we een bekend gezicht: Voor de meeste mensen is het kolenlijntje één van de eerste dingen die ze aanleggen, sinds kolen per kilometer-ton een van de meest winstgevende vrachtjes is. Maar vaak is een enkel treintje van en naar een mijn niet genoeg, of de afstand is zo groot dat de perrons alweer propvol liggen voordat de lege trein terug is. Er moet dus een tweede treintje bij.

Basics: Blokseinen
Bij de energiecentrale ligt al een 2-sporig station wat beveiligd is met 'simpele' blokseinen (icoontje meest linksonder), dit zijn de klassieke seinen zoals in TTD. Nu kom je daar in 8 van de 10 gevallen prima mee uit, ik heb genoeg games tot de miljoenen gehaald met alleen de ouderwetse seintjes :Y), eerst maar eens kijken hoever we daar mee komen.

Blokseinen hebben als eigenschap dat ze pas veilig melden (groen), als het spoor wat erop volgt tot aan het volgende bloksein helemaal vrij is. Dit moet voor alle aangesloten sporen het geval zijn, als je dus een wissel of gelijkvloerse kruising maakt moeten daar alle sporen van vrij zijn voordat de seinen groen worden. Soms erg nuttig, soms ook onpraktisch, zoals we straks zullen zien.

Terug naar ons kolenlijn-voorbeeld: Op de sporen bij het losstation staan blokseinen geplaatst. Naar de sporen toe zijn ze groen (er staat immers geen trein op het perron), naar de hoofdlijn toe geven ze allebei rood, omdat de hoofdlijn op het moment bezet gehouden wordt door de trein die kolen aan het laden is. Werkt prima als je één trein hebt of een paar enkelsporige lijntjes die elkaar maar heel af en toe tegenkomen, maar als je treinen af en aan wil laten rijden moeten we even iets anders gaan verzinnen.

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Random/e706ae35.png

Hier is voor de tweede trein een passeerspoor aangebracht. De seinen staan hier maar in één richting, om ervoor te zorgen dat twee treinen elkaar niet per ongeluk met de neus tegenkomen, want dat levert in het gunstigste geval een enorme opstopping op. Als een bloksein maar aan één kant van het spoor staat, is het naderen van dat sein in de andere richting niet toegestaan, wat ook prima te gebruiken is om dubbelsporige baanvakken te maken.

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Random/bde7cf08.png

En hier zien we de grenzen van het oude seinensysteem. Een bloksein kan niet zien wat er verderop de lijn gebeurt, het is een 'dom' stoplicht wat alleen kan vertellen of het stuk spoor voor de trein onbezet is of niet. De trein die nu het perron op wil kreeg een mooi groen sein voor zijn neus, want het wisselterrein tot aan de perrons was immers vrij baan. De perrons zelf zijn echter allebei bezet -- resultaat is dat deze trein nu het hele wisselterrein bezet houdt, en alle volle treinen dus ook niet weg kunnen!

Blokseinen zijn dan ook vooral nuttig om te voorkomen dat je treinen op elkaar klappen of op erg lange stukken vrije baan.

Gelijkvloerse kruisingen zijn de grootste probleemveroorzakers in een netwerk waar veel treinen tegelijk overheen moeten. Nu kun je ze bij stations bijna nooit vermijden, en er zullen altijd plekken zijn waar je lijnen op elkaar aan moet sluiten.

Neem als voorbeeld de standaard T-splitsing van twee dubbelsporige lijnen, zoals elke TTD-speler hem ongetwijfeld wel eens gebouwd heeft:

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Random/4e5d36dd.png

Handig voor lijnen waar eens in de 3 dagen een trein voorbijtuft, maar je levert een heel baanvak in als treinen elkaar moeten naderen of passeren. Verder heb je de kans dat een afslaande trein niet verder kan of stuk loopt op de kruising, wat een heel netwerk in een paar momenten in een gigantische opstopping kan veranderen.

De meest voor de hand liggende (en meest gebruikte) optie is dan ook om de gelijkvloersheid eruit te halen:

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Random/4b009324.png

Dit halve klaverblad kan in verhouding veel meer verkeer hebben zonder risico van opstoppingen. De rechtdoorgaande lijn heeft nu duidelijk voorrang, als een trein af wil slaan of van de aftakking wil komen moet er een helling getrotseerd worden. De 'heen' en 'terug' sporen zijn nu wel compleet gescheiden, twee treinen kunnen elkaar op elk gewenst punt passeren.

Wordt het een beetje drukker, of komen er meer lijnen bij elkaar uit, dan ga je gauw naar dit soort kunstwerken toe:

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Random/2ce4608c.png

Zelfde idee als boven, alleen ietsjes groter, met aparte in/uitvoegsporen voor afslaande en bijkomende treinen, en allebei de doorgaande lijnen zijn gelijkvloers gehouden. En het kan nog veel gekker, van spaghetti-junctions tot dubbele rotondes, 8-way klaverbladen of echte kunststukjes die een heel scherm in het minimale zoom-level vullen, en je door de hele wirwar aan sporen niet meer weet waar welk spoortje nu naartoe gaat. :Y)

Meer overzicht bij het station: Presignals!
Om het 'volle stations' probleem op te lossen hebben de makers van TTDPatch (nog voor OTTD) nagedacht over het herzien van het hele seinensysteem. Ze zijn uiteindelijk uitgekomen op een systeem met voorseinen, die aangeven of niet alleen het direct volgende blok, maar ook het blok daarop vrij is.

Nog een keer: een voorsein (presignal) geeft alleen veilig als zowel zijn eigen blok als een opvolgend blok vrij zijn.

Wat betekent dit nu? De drie icoontjes naast de gewone seinen zijn voor het bouwen van presignals. Om te beginnen het 'entry' presignal (geel, horizontaal), die het begin van een voorsein-blok markeert. Daarnaast het 'exit' presignal (grijs, verticaal), die gecombineerd met een entry-sein een presignal-blok vormt. Het laatste icoontje is een combo-sein (geel, verticaal), wat in feite tegelijkertijd een entry- als een exit-sein is.

Leuke theorie allemaal, maar wat betekent dit nu concreet? Maar eens terug naar het voorbeeld van ons kolentreintje:
Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Random/8cd98694.png

Wat is hier nu gebeurd? De twee perrons zijn voorzien van het grijze exit-sein, en het sein aan het begin van het wisselterrein is vervangen door een entry-sein. Nu melden de seinen op de perrons bezet, dat wil dus ook bekenen dat het inrijsein aan het begin van het wisselterrein ook bezet (rood) wordt. De derde trein blijft dan ook netjes vóór het wisselterrein wachten tot er een spoor vrij komt. Het uitrijsein in de andere richting doet trouwens niet mee -- omdat dit een 'normaal' sein is maakt het voor het inrijsein niks uit, anders wordt het voor de terugrijdende treinen ook moeilijk om het wisselterrein weer te kunnen verlaten.

Breid je dit een beetje uit, dan kom je gauw aan een opstelterrein met vrachtoverslag à la Kijfhoek:

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Random/5cbea262.png

Hier blijven aankomende treinen gewoon netjes één voor één wachten totdat er plaats is op het laadperron. De opstelsporen horen aan het begin eigenlijk weer exit-seinen te hebben, maar voor de compactheid van het plaatje heb ik dat even achterwege gelaten.

De betere kruisingen: Path Based Signaling
Het kan natuurlijk altijd beter :)... bij de ontwikkeling van OpenTTD zijn ze nog een stap verder gegaan en is het seinensysteem opnieuw uitgebreid. Dit keer met PBS (Path Based Signals), of gewoon padseinen, die voor een behoorlijk groot deel overeenkomen met hoe het seinwezen er 'in het echt' uitziet. In Nederland mag een baanvak bijvoorbeeld in twee richtingen worden bereden, maar maar in één richting tegelijk. Of een trein nu het linkerspoor of het rechterspoor pakt, maakt niet zo zeer uit, zolang er maar een veilige rijweg is tot aan het volgende sein.

Padseinen werken op dezelfde manier. Een PBS (padsein) geeft groen als er een veilige rijweg is tot aan het volgende veilige stoppunt, dat is: een treindepot, spooreinde of (pad)sein in dezelfde richting.

Let er ook vooral op dat het passeren van een PBS in de verkeerde richting prima is toegestaan en zelfs wordt genegeerd, dit kan lelijke ongelukken tot gevolg hebben als je een kruising aan het verbouwen bent die met padseinen werkt. You have been warned! ;)

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Random/6390d3da.png

Hetzelfde lijntje nog eens, enkelsporig, met PBS'jes. Er zijn nu weinig seinen nodig, de vertrekkende trein staat op een 'free path' te wachten, wat vrijkomt als de trein die nu onderweg is bij het perron aankomt (het vrije pad is dan namelijk via het andere perron). Merk ook vooral op dat seinen nu alleen naar een wisselterrein toe wijzen, nooit ervanaf. Dit voorkomt dat een trein botweg op een wissel stop gaat staan om de boel te blokkeren, en je spaart een hoop seinen uit terwijl je een hoop meer kan :)... met padseinen is het bijvoorbeeld mogelijk om een dubbelsporig baanvak in allebei de richtingen te berijden, afhankelijk van het verkeer, waardoor je aardig wat verkeer op een klein stukje rails kan proppen:

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Random/7819c6e6.png?t=1248647119

Normaliter zou het met zes treinen op zo'n kort stukje al gauw chaos worden. Maar dit loopt prima door :)

Een ander groot voordeel is dat we niet meer de noodzaak hebben om enorme kruisingen te maken. Met PBS mogen treinen elkaar namelijk óp een kruising passeren, als de rijweg voor allebei de treinen veilig is. Terug dus naar een kruisinkje, dit keer van een enkelsporige zijlijn met een dubbele hoofdlijn:

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Random/e22516e8.png?t=1248647275

Normaal is dit vragen om problemen ;)... maar nu de PBS manier:

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Random/a9e284b7.png?t=1248647312
Ja, ik ben de sporen voor linksaf vergeten, maar ik was even te lui om nieuwe plaatjes te maken...

Zolang twee treinen elkaar niet in de weg rijden kunnen ze prima met elkaar over één kruising. Twee treinen die allebei rechts- of linksaf willen gaan in 9 van de 10 gevallen bijvoorbeeld goed, zo niet, dan moet er eentje eventjes wachten. Het hele boeltje is in twee richtingen te berijden, als je vrije baanstukken met padseinen maakt is het bijvoorbeeld ook slim om eens in de zoveel blokken een wissel in te bouwen zodat treinen van spoor kunnen wisselen. Zo gebeurt het in het Nederlandse grootbedrijf ook! :)

Verder, vergeet niet dat padseinen altijd naar een kruising toe moeten wijzen. Een sein wat van de kruising af wijst wordt niet als een veilig stoppunt gezien maar als een stuk rails, als je wil vermijden dat treinen elkaar midden in een baanvak tegenkomen moet je alle seinen dus (per baanvak) in één richting zetten, die de voorkeursrichting wordt. 'tegen de richting in' rijden mag dan nog altijd, maar alleen als het nodig is en niet te pas en te onpas. Hetzelfde geldt in NL: Treinen rijden, als er verder niks aan de hand is, rechts in de rijrichting.

Combineren van standaard-seinen, presignals en PBS is trouwens altijd mogelijk. Hier een voorbeeldje in de praktijk:

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Random/95088e2b.png

Nu vraag je je misschien af: Wat is dat bovenste rijtje knoppen? Precies hetzelfde als de seinen eronder, alleen zijn dat mechanische vormseinen. Ze werken hetzelfde, maar zien er iets anders uit en zijn leuk voor de stoomtrein-jocks :)

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Random/e3817384.png

Dat was 'em voor vandaag weer, ik hoop een beetje een n00b-proof uitleg gegeven te hebben over hoe al die seinen nu precies werken :+)... mochten er vragen zijn, dan geef even een schreeuw. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Goeie uitleg, leuk dat je de moeite hebt genomen!

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
Net stukje in ieder geval _/-\o_

Zelf wil ik een aantal punten toch even geven. Niet voor jouw waarschijnlijk, maar de beginners die het stukje nuttig vinden ;) :
• Je gebruikt *erg* veel scherpe bochten. Rechtstuk, 1 schuin stukje, recht stuk. Dat vertraagd veel. Nog niet bij stoomtreintjes, maar wel bij de electrotreinen. Doe geen moeite om dat soort bochten/kruispunten compact te houden, gebruik de ruimte. Meer schuine stukken dus.
• Een station heeft twee ingangen. Als je eentje gebruikt als ingang en de ander als uitgang, merk je dat het veel sneller gaat bij veel treinen (constant 3 in het station om te lossen enzo ;) ). Zeker met PBS uiteindelijk. De stations met maar 1 ingang/uitgang gebruik ik zelf altijd alleen maar aan het einde van de map bij laadstations, maar dat is luiheid :z
• Leuk voorbeeld hoe je de signals aangeeft, maar (vaak) is het nuttiger om bij dat soort trajecten gewoon een 2x1lijns (1 heen, 1 terug) te bouwen en niet met passeerlijnen. Overzichtelijker, makkelijker, niet veel duurder en je hoeft het niet uit te bereiden als je er opeens niet 2 maar 30 treinen overheen wilt laten gaan. Maar voor de uitleg van signals is het zeker makkelijk :)
• Je geeft aan dat het bouwen van een kruispunt 'moeilijk' is, maar dat het met PBS makkelijker is. Klopt, maar je wilt bij hele drukke lijnen nog steeds geen gelijksvloerse kruissing. De oplosssing ligt vaak in het niet maken van makkelijke kruispunten, maar Tsplitsingen. Die zijn veel makkelijker :P Zelf bouw ik dan vaak 2 Tsplitsingen vlak na elkaar op de 'mainline' (lijn naar een factory/sawmill/... waar ik alles op aan sluit), met eventueel een 'bypass' (kort stukje spoor voor specifieke treinen om de mainline te ontlasten) tussen het uiteinde van de twee Tsplitsingen indien nodig. Maar dat is vaak niet zo bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

blackangel schreef op maandag 27 juli 2009 @ 10:13:
Net stukje in ieder geval _/-\o_

Zelf wil ik een aantal punten toch even geven. Niet voor jouw waarschijnlijk, maar de beginners die het stukje nuttig vinden ;) :

• Je gebruikt *erg* veel scherpe bochten. Rechtstuk, 1 schuin stukje, recht stuk. Dat vertraagd veel. Nog niet bij stoomtreintjes, maar wel bij de electrotreinen. Doe geen moeite om dat soort bochten/kruispunten compact te houden, gebruik de ruimte. Meer schuine stukken dus.

• Een station heeft twee ingangen. Als je eentje gebruikt als ingang en de ander als uitgang, merk je dat het veel sneller gaat bij veel treinen (constant 3 in het station om te lossen enzo ;) ). Zeker met PBS uiteindelijk. De stations met maar 1 ingang/uitgang gebruik ik zelf altijd alleen maar aan het einde van de map bij laadstations, maar dat is luiheid :z

• Leuk voorbeeld hoe je de signals aangeeft, maar (vaak) is het nuttiger om bij dat soort trajecten gewoon een 2x1lijns (1 heen, 1 terug) te bouwen en niet met passeerlijnen. Overzichtelijker, makkelijker, niet veel duurder en je hoeft het niet uit te bereiden als je er opeens niet 2 maar 30 treinen overheen wilt laten gaan. Maar voor de uitleg van signals is het zeker makkelijk :)

• Je geeft aan dat het bouwen van een kruispunt 'moeilijk' is, maar dat het met PBS makkelijker is. Klopt, maar je wilt bij hele drukke lijnen nog steeds geen gelijksvloerse kruissing. De oplosssing ligt vaak in het niet maken van makkelijke kruispunten, maar Tsplitsingen. Die zijn veel makkelijker :P Zelf bouw ik dan vaak 2 Tsplitsingen vlak na elkaar op de 'mainline' (lijn naar een factory/sawmill/... waar ik alles op aan sluit), met eventueel een 'bypass' (kort stukje spoor voor specifieke treinen om de mainline te ontlasten) tussen het uiteinde van de twee Tsplitsingen indien nodig. Maar dat is vaak niet zo bij mij :)
De hele uitleg is dan ook nog lang niet volledig en deze sporenlayouts zijn ook niet zoals ik het altijd in de praktijk zou doen ;)... als ik realistischer situaties zou willen nabootsen dan zouden de plaatjes veel te groot worden omdat alles veel te ver uit elkaar moet liggen. Daarom heb ik ook weinig vrije baan tussen de stations gelaten, zodat het op een enkel plaatje past.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Gebruik eigenlijk altijd Ro-Ro stations:

Afbeeldingslocatie: http://wiki.openttd.org/images/0/01/RailStTut_Four_aro_ore.png

Treinen komen van 1 kant het station binnen en verlaten het weer aan de andere kant.

Al mijn sporen zijn dan ook 1-richtingsverkeer. Dan hou je het meeste overzicht en minder kans op opstoppingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer zo'n spel die ik lang heb zitten freaken :), blijft leuk en prachtig, jammer dat ik het spel van me computer heb afgegooid, maar hey, je moet eens stoppen met het spelen met je treintjes :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanland
  • Laatst online: 12-09 16:30
Wat is er met de GoT-openTTD-server gebeurd, want ik zie hem in ieder geval niet in de lijst. :(
Of ik heb niet goed gekeken, maar dat betwijfel ik. :D

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hej misschien ligt het aan mij maar, als ik een game start in 2000 in OpenTTD dan heb ik als meest recent beschikbare locomotief een dieseltje uit 1984. Ook als ik een game start ergens in de jaren 80 en doorspeel tot 2000 krijg ik geen electrische treintjes... Wat doe ik verkeerd? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14
Ik gok dat je de muisknop wat langer ingedrukt moet houden op de knop om het rails-venstertje te krijgen en je dan de 2e in de lijst moet kiezen: Electrified rails :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Laatst online: 08-09 06:16
Xanland schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 22:57:
Wat is er met de GoT-openTTD-server gebeurd, want ik zie hem in ieder geval niet in de lijst. :(
Of ik heb niet goed gekeken, maar dat betwijfel ik. :D
Als er een bepaalde openttd.cfg bij hoort en/of instellingen..... en iemand heeft die.... dan wil ik em ook wel hosten, ik host er toch al 5. ;)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 17:56
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:22:
Hej misschien ligt het aan mij maar, als ik een game start in 2000 in OpenTTD dan heb ik als meest recent beschikbare locomotief een dieseltje uit 1984. Ook als ik een game start ergens in de jaren 80 en doorspeel tot 2000 krijg ik geen electrische treintjes... Wat doe ik verkeerd? :'(
2 mogelijkheden:

1) je hebt de verkeerde scenariotype gekozen, zie http://wiki.openttd.org/Trains Ik ben nu zelf bezig met een potje in sub-arctic, kwam er helaas ook achter dat daar geen electrische treinen zijn
2) je hebt geen electrified rails gebouwd. kan je oplossen met een bepaalde setting waardoor je wel electrische treinen op gewone rails kan laten rijden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:34:
Ik gok dat je de muisknop wat langer ingedrukt moet houden op de knop om het rails-venstertje te krijgen en je dan de 2e in de lijst moet kiezen: Electrified rails :)
/me feels noobish :+

Danku :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Ik bouw eigenlijk voornamelijk 3-way junctions. En dan wel dit type:

Afbeeldingslocatie: http://wiki.openttd.org/images/0/0b/Ultimate_3way_junction.png

Grote voordeel is dat er een redelijk rechtstreeks pad is naar het spoor, alles splitst eerst voordat het bij elkaar komt en er zitten geen/weinig scherpe bochten in.

Bij gebrek aan plek pak ik de volgende. Is wel wat lastig om te bouwen.. :P

Afbeeldingslocatie: http://wiki.openttd.org/images/e/e6/Ultimate_4way_junction.png

[ Voor 20% gewijzigd door Mojo op 10-08-2009 11:54 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Pagina: 1 ... 16 ... 53 Laatste