Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Weet iemand trouwens hoe je een server laat pauzeren wanneer er niemand opzit? We hebben een servertje draaien, geen idee hoe het allemaal zit, maar het is best irritant dat na een nachtje slapen het weer een kwart/halve eeuw later is. :P

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bleet schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 12:16:
Weet iemand trouwens hoe je een server laat pauzeren wanneer er niemand opzit? We hebben een servertje draaien, geen idee hoe het allemaal zit, maar het is best irritant dat na een nachtje slapen het weer een kwart/halve eeuw later is. :P
Volgens mij door minimaal vereiste aantal spelers op bijvoorbeeld 1 te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit spel is echt te verslavend :P

het enige probleem waar ik nu nog mee zit is dat treinen soms de verkeerde richting weer opgaan en tegen elkaar inrijden! ze moeten dus gewoon 1 richting aanhouden...hoe stel je dat in?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2008 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:38

MsG

Forumzwerver

Doormiddel van een enkelspoor-sein

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

speelt er iemand op een leuke server waar je niet alleen speelt?

van de 2 recent genoemde servers staat er 1 gepauzeerd op 1 jan 1970 omdat er niemand speelt, en de ander is down :x

zou leuk zijn om es wat op te pikken van een andere speler ;)

-niks-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:30

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
MLM schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:34:
speelt er iemand op een leuke server waar je niet alleen speelt?

van de 2 recent genoemde servers staat er 1 gepauzeerd op 1 jan 1970 omdat er niemand speelt, en de ander is down :x

zou leuk zijn om es wat op te pikken van een andere speler ;)
Je kan inloggen op de FOK!server, daar zijn nu wat mensen aan het spelen. Zie ook dit topic aldaar.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wel beetje raar om multiplayer te spelen. Je bent eigenlijk alleen met jezelf bezig totdat iemand via de chat roept "hee dion_b kun je dat depot bij $plaats even weghalen?". Dan doe je dat, zegt de ander "tnx" en je gaat weer je vrolijke eigen gang...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

:) zit wat in, maar ja je concurreert wel echt met slimme tegenstanders ipv hersenloze AI.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 28 december 2008 @ 21:44:
Wel beetje raar om multiplayer te spelen. Je bent eigenlijk alleen met jezelf bezig totdat iemand via de chat roept "hee dion_b kun je dat depot bij $plaats even weghalen?". Dan doe je dat, zegt de ander "tnx" en je gaat weer je vrolijke eigen gang...
Mwa, het hangt ervan af hoe je speelt... Je kunt elkaar ook dik gaan beconcurreren natuurlijk. Of je gaat voor de eerste plek op winst/puntengebied. Dan hoef je nog niet direct met of tegen elkaar te spelen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotdog
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-12-2024
wat ik en mijn zwager wel eens doen:

contact houden via Live messenger
spelen op dezelfde server

concurreren met de giganten in dat spel, aandelen kopen van elkaar, onderling geld naar elkaar sturen, etc.
De een bouwt, de ander houdt de subsidies en nieuwsberichten in de gaten.
Daarnaast zijn we bij elkaar ingelogt: gewoon 2x openttd opstarten :)

Je wil niet weten hoe rap je dan heerscht over het spel.

we hebben overigens ook een trucje om snel rijk te worden, maar da's een zelfverzonnen cheat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Oja, leuk, cheaten in multiplayer, dat is eerlijk.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotdog
echt cheaten is het niet, want het mag beide (de cheat bestaat uit 2 losse opties in oTTD, maar samen brengen ze veel geld op)

In de echte wereld zou het idd niet mogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hoe deed je ook alweer in 1 keer alle seinen op een bepaald spoor? DirkW legde me het laatst online eens uit en het werkte en ik was blij :), daarna deed ik het bij een vriend op een Mac en ik kreeg het niet meer voor elkaar. Daarna thuis ik ook niet meer. Kortom ik weet niet meer hoe het moet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

MsG schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 14:45:
Hoe deed je ook alweer in 1 keer alle seinen op een bepaald spoor? DirkW legde me het laatst online eens uit en het werkte en ik was blij :), daarna deed ik het bij een vriend op een Mac en ik kreeg het niet meer voor elkaar. Daarna thuis ik ook niet meer. Kortom ik weet niet meer hoe het moet :).
Met shift en dan slepen? en dat hij ze dan om de 4/6 tiles (wat je maar insteld) plaatst?

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:55

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Eerste sein goed plaatsen en dan met ctrl een eindje in de goede richting slepen. Dan plaatst ie ze automatisch tot aan de eerste splitsing.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotdog
en dan elk vakje 1 sein of om de zoveel vakjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Dat hangt van je instellingen af, standaard 8 vakjes, maar de meeste mensen zetten het lager.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 13:04
Is dit spel niet heel erg te vergelijken met Locomotion? Dat heb ik vroeger heel veel gespeeld, en er waren site's waar je spullen kon downloaden, met als gevolg dat al m'n materieel uit NS koplopers, sprinters e.d. bestonden.
Mijn vraag is, wat is het verschil tussen de 2 game's, en welke is leuker/beter? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Driftkikker schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:17:
Is dit spel niet heel erg te vergelijken met Locomotion? Dat heb ik vroeger heel veel gespeeld, en er waren site's waar je spullen kon downloaden, met als gevolg dat al m'n materieel uit NS koplopers, sprinters e.d. bestonden.
Mijn vraag is, wat is het verschil tussen de 2 game's, en welke is leuker/beter? :)
Zelf was ik snel klaar met locomotion, zag er geinig en beter uit, maar veel te veel beperkingen kwa gameplay voor mij. Aan de andere kant maken de NL mods locomotion weer leuk.

Transport tycoon kan ik eindeloos mee doorspelen. Blijven bouwen, blijven tweaken om de boel goed te krijgen. En er blijven dingen ontwikkeld worden door een flinke berg fans. Ook een NL trainset is onderweg, maar is nog niet gereed. Speel zelf veel met de DBset (XL), en een hoop ander spul. En ondanks dat het er niet uitziet (origineel is uit '94 geloof ik), blijft het erg verslavend

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 13:04
Dat zeker :9~

Edit:

Weet iemand waar ik een van deze 2 games kan kopen? Ik kan maar geen (online) winkel vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Driftkikker op 30-12-2008 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Driftkikker schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:43:
[...]

Dat zeker :9~

Edit:

Weet iemand waar ik een van deze 2 games kan kopen? Ik kan maar geen (online) winkel vinden.
http://www.wimb.net/index.php?s=tycoon&page=92

EBay, of een opruim bak bij bart smit enzo als je geluk hebt... Worden schaars, en zijn ook best wel collector items aan het worden. Zeker compleet met hoesjes ed

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Driftkikker schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:17:
Locomotion is een remake van Transporter Tycoon door Chris Sawyer zelf, gebasseerd op de engine van Rollercoaster Tycoon (welke versie kan ik me even niet heugen).

Helaas, zoals djidee al aan gaf, is het gewoonweg niet zo verslavend als Transporter Tycoon zelf (en zeker niet zo verslavend als OpenTTD) omdat er toch kleine veranderingen zijn gemaakt die het spel om de een of andere manier niet zo leuk maakt als Transporter Tycoon. Anders dan dat, is het gewoon Transporter Tycoon 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-08 18:21
Is overstappen naar cargodest een goed idee? Ik snap het idee er niet helemaal van, maar het ziet er wel mooi uit. Ik heb nu een middelmatig netwerk in 1973, wel netjes enzo met rondjes en roll on roll off stations, wat gebeurd er nu precies als ik cargodest zou installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Laatst online: 28-04-2024
djidee schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 17:21:
[...]

http://www.wimb.net/index.php?s=tycoon&page=92

EBay, of een opruim bak bij bart smit enzo als je geluk hebt... Worden schaars, en zijn ook best wel collector items aan het worden. Zeker compleet met hoesjes ed
Een betere oplossing kan zijn om hem gewoon bij Atari aan te schaffen. Schijnbaar beschikbaar als download alswel als cd-package. In de gewone winkel zul je het spel inderdaad heel waarschijnlijk niet meer tegen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Erg cool dat je al je rails en stations in 1x over kunt zetten naar monorail vanaf rail.... echter kan dat niet met de treinen.
Weet iemand daar een goede truc voor? Ik heb 250 treinen staan in mijn huidige spel, en na 10 treinen was ik het handmatig namaken wel een beetje zat ;).

Iemand een idee om dat goed en snel op te pakken?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgreehder
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 14:35
In principe moet je natuurlijk je netwerk verbeteren (in verband met de hogere snelheden), dus dan kom je waarschijnlijk met minder treinen uit ook.

Overigens kan het sneller:

http://wiki.openttd.org/index.php/Replacing_Vehicles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 19:48
Met replace vehicles kun je niet van electrified naar monorail of zo :)

Meer trucjes dan de orders van de oude trein met de nieuwe sharen (scheelt al een hoop scrollen en zoeken :) ) ken ik niet. Orders -> Go to -> Ctrl-click oude trein.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:24

Entity

9000rpm

Ik heb ooit eens een versie van OpenTTD gespeeld (een patch pack, met allerlei extra patches erin dus) waarbij je met Replace Vehicles ook van het ene type naar het andere type kon. Switchen van railtype ging erg simpel:
- Maak Replace orders voor al je treinen aan
- Stuur al je treinen in 1 keer naar depot
- Als alles binnen staat, vervang je je complete netwerk in 1 keer door het nieuwe railtype
- Alle treinen weer loslaten en voilà, klaar :)

Maar goed, dat is al lang geleden, sindsdien heb ik deze patch ook niet meer gezien in welke patch pack dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Entity schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 09:12:
Ik heb ooit eens een versie van OpenTTD gespeeld (een patch pack, met allerlei extra patches erin dus) waarbij je met Replace Vehicles ook van het ene type naar het andere type kon. Switchen van railtype ging erg simpel:
- Maak Replace orders voor al je treinen aan
- Stuur al je treinen in 1 keer naar depot
- Als alles binnen staat, vervang je je complete netwerk in 1 keer door het nieuwe railtype
- Alle treinen weer loslaten en voilà, klaar :)

Maar goed, dat is al lang geleden, sindsdien heb ik deze patch ook niet meer gezien in welke patch pack dan ook.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar dit is tegenwoordig gewoon standaard in OpenTTD. Je kan ze allemaal vervangen en naar depot sturen. En dat railtype kan je ook in 1 klap doen door een selectie veld te slepen met dat convert tooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:24

Entity

9000rpm

GreenSky schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:34:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar dit is tegenwoordig gewoon standaard in OpenTTD. Je kan ze allemaal vervangen en naar depot sturen. En dat railtype kan je ook in 1 klap doen door een selectie veld te slepen met dat convert tooltje.
Je kunt alleen treinen van hetzelfde type vervangen (of dit moet recent weer veranderd zijn), ik had een patch waarbij je ook treinen van electrified -> monorail etc. kon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja mijn netwerk is al perfect ;),
Orders clonen is maar 1 deel van het probleem, nieuwe treintjes bouwen is ook veel werk.
Het is btw in toyland, dus geen electrified treintjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als je een beetje goed netwerk hebt gebouwd is het toch heel simpel? treintje naar depot -> dupliceren maar en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Alle treinen zitten al in de depots, maar dupliceren gaat niet tussen 2 soorten voertuig.
Of mis ik hier eea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLM

MLM

aka Zolo

Ik vind het wel leuk om af en toe eens een groot station te bouwen en daar zoveel mogelijk treinen te laten rijden :P

Nu heb ik een probleem, ik kan een station bouwen waar treinen altijd in kunnen rijden zonder problemen, maar hoe krijg je ze er efficient uit?

zie shot:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~meidevml/probleem.png
de treinen die hier vertrekken staan altijd te wachten op een andere vertrekkende trein :(

wat is de beste (liefst vrij simpele) oplossing voor dit probleem?

-niks-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
MLM schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 16:34:
Ik vind het wel leuk om af en toe eens een groot station te bouwen en daar zoveel mogelijk treinen te laten rijden :P

Nu heb ik een probleem, ik kan een station bouwen waar treinen altijd in kunnen rijden zonder problemen, maar hoe krijg je ze er efficient uit?

zie shot:
[afbeelding]
de treinen die hier vertrekken staan altijd te wachten op een andere vertrekkende trein :(

Twee uitgaande sporen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45
MLM schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 16:34:

Eigenlijk heb je 8 sporen welke allemaal naar 1 spoor toe moeten.
Ik neem aan dat de treinen hierna niet allemaal naar het zelfde station moeten.

Maak er eerst 4 sporen achter zodat elke 2 sporen van het station bij elkaar komen, en maak deze een treinlengte lang. Daarna doe je het zelfde, en laat je 2x2 sporen bij elkaar komen zodat je 2 sporen overhoudt. Bij dit soort grote stations raad ik je wel 2 of meer uitrijsporen aan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLM

MLM

aka Zolo

Mja, dit is een specifiek geval dat ik speciaal voor deze vraag even gebouwd heb, dus alle treinen gaan dezelfde kant op. (Tis een map met 3x kolenmijn @ max productie in de ene hoek, en een power station in de andere hoek).

De sporen over de map zijn niet echt vol ofzo, dus er zouden daar best meer treinen kunnen rijden (zitten ook geen afslagen aan ofzo, dus nog wel meer dan gewoon), maar het probleem is dus om de treinen op dat spoor te krijgen :)

Ik zal vanavond eens proberen om ze per 2 aan elkaar te maken.

-niks-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het grootste probleem bij zoveel sporen naar één, is het trage optrekken van de treinen. Hierdoor kost het veel tijd voordat de volgende kan gaan rijden. Je moet de aanloop banen daarom zo lang maken dat de treinen op volle snelheid over de wissels rijden zodat deze zo kort mogelijk bezet is.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezut
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-07 20:28
Ik ben ook weer lekker aan het kleien met OTTD. Ik houd alleen niet zo van die mega-stations, waar dan heel veel treinen op zitten. Dat haalt het realisme een beetje weg vind ik. Alleen ik heb een probleempje:

Overzichtje:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/30m9w04.jpg

Wat nou het probleem is, stel, er komt een treintje aan bij 1, en die moet naar één van de stationsingangen bij 3 (dat grote zwarte ding is een station van 4 tiles). Dan poot ik bij dat station 4x een dubbele exit-signal en bij 1 en 4 een pre-signal. Probleem zou dan opgelost moeten zijn, maarrr het komt wel eens voor dat er op 2 een dikke opstopping ontstaat en dan staat de trein die van 3 naar 2 wil midden op het wisselgebied vast, zodat er geen enkele andere trein het station in kan. Het stuk bij 1 en 2 wordt dus ook niet ontlast en het blijft daar dus vast staan. En dat is een belangrijke ader. Gevolg, alles staat binnen notime vast.

Als ik nou bij 2 en 5 een exit-signal ga zetten, reageren 1 en 4 daar weer op, dus die rijden dan het wisselvak op zonder dat er een station vrij is. Het zou echt fijn zijn als je in kon stellen welke pre/exit signals op elkaar moeten reageren, dat zou het maken van dit soort kruisingen mogelijk maken.

Ik weet zo niet waar ik mijn savegame kan uploaden, maar als iemand een kijkje wil nemen (want ik snap het als je het verhaaltje niet helemaal begrijpt O-) ) dan zal ik nog wel wat pogingen ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLM

MLM

aka Zolo

ik weet niet of je er plaats voor hebt, maar je kan eventueel proberen om de treinen aan het andere kant het station te laten uitrijden, dan is 1) je kruising minder belast en 2) je probleem is opgelost.

-niks-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezut
Nou, ik heb nogal een ongewone constructie gebruikt volgens mij, want op de 'hoofdlijn' liggen ook stations. De treinen rijden dus zeg maar met de non-stop optie door de stations heen. Achter dat station ligt dus vrij vlot weer een ander station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
Hoe kan je eigenlijk treinen snel upgraden? Je hebt de upgrade knop in openttd maar die doet niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Ik raad je aan om beide kanten van het station te gebruiken. Aan 1 kant rij je er in, en aan de andere kant rij je er uit.

Ik gebruik dit soort stations:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/ndmzgg.png

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/op2ouu.png

En dit soort kruizingen:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/ak78t5.png

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/288cy8g.png

Deze kruisingen werken eigenlijk te goed en nu moet ik noodgedwongen normale kruisinge ngebruiken om treinen op sommige plekken langzamer te laten rijden en om te voorkomen dat 30 treinen in een cirkel achter elkaar op elkaar staan te wachten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezut
Nouja, zo ziet het er nu uit, beste bende eigenlijk :+

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/301g26a.jpg

even JPG gemaakt, PNG was inderdaad wat asociaal.. ik had hem rechtstreeks uit de OTTD map geplukt

[ Voor 40% gewijzigd door lezut op 02-01-2009 23:19 . Reden: plaatje jpg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

offtopic:
:) maak er ff jpg van, 8,11MB voor 1 plaatje is een beetje gortig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Die grote kruisingen houden alles op. Vooral met die hoogte verschillen trekken de treintjes traag op.

Waarom moeten al die treintjes voor de boerderij over het station van de kolenmijn? Kan je daar geen aparte sporen voor maken en de rest onder het station door laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Megamind schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 22:46:
Hoe kan je eigenlijk treinen snel upgraden? Je hebt de upgrade knop in openttd maar die doet niets...
Met de Vervang Treinen-knop die te vinden is onder de Beheer Lijst-knop in het treinenoverzichtsvenster.
Onbekend schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 22:59:
En dit soort kruizingen:

[afbeelding]

[afbeelding]

Deze kruisingen werken eigenlijk te goed en nu moet ik noodgedwongen normale kruisinge ngebruiken om treinen op sommige plekken langzamer te laten rijden en om te voorkomen dat 30 treinen in een cirkel achter elkaar op elkaar staan te wachten. :+
Je raadt mensen dit soort kruisingen aan? Die dingen zijn echt slecht, er zit gewoon een regelrechte kruising van twee doorgaande sporen in die compleet overbodig is, maar er wel voor zorgt dat treinen tot stilstand komen. Daarbij zit er een superlange brug in die voor dikke files zorgt als treinen kort op elkaar rijden. Leuk voor rustige kruisingen met weinig treinen, maar voor drukkere trajecten totaal ongeschikt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Onbekend schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 23:16:
Die grote kruisingen houden alles op. Vooral met die hoogte verschillen trekken de treintjes traag op.
Er zijn aardig wat mensen die realistische acceleratie gebruiken, dan boeien die hoogteverschillen echt niet (mits je trein genoeg vermogen heeft uiteraard).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
  • Laatst online: 28-08 18:21
stijnislike schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 23:21:
Is overstappen naar cargodest een goed idee? Ik snap het idee er niet helemaal van, maar het ziet er wel mooi uit. Ik heb nu een middelmatig netwerk in 1973, wel netjes enzo met rondjes en roll on roll off stations, wat gebeurd er nu precies als ik cargodest zou installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Merovingian schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 23:19:
Je raadt mensen dit soort kruisingen aan? Die dingen zijn echt slecht, er zit gewoon een regelrechte kruising van twee doorgaande sporen in die compleet overbodig is, maar er wel voor zorgt dat treinen tot stilstand komen. Daarbij zit er een superlange brug in die voor dikke files zorgt als treinen kort op elkaar rijden. Leuk voor rustige kruisingen met weinig treinen, maar voor drukkere trajecten totaal ongeschikt.
Welke twee sporen zijn dan overbodig?
Ik rij altijd met treinen met 8-14 locs+wagons per trein. Die afstand op die brug neem ik voor lief met de snelheid wat ik win met deze kruisingen. Ik heb deze kruisingen geoptimaliseerd voor snelheid en dat zijn dus niet de standaard kruisingen met 2 bruggen van 4 vlakjes naast elkaar.

De realistische vertraging heb ik aan staan, maar zoals je al zegt vooral in het begin van het spel zijn de locs nog niet zo sterk. :) Ik zorg er voor dat de stations allemaal op de zelfde hoogte liggen. Later in het spel heb je geen last meer van die hoogteverschillen, maar dan is bijna alles vlak bij mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Onbekend schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 23:37:
[...]

Welke twee sporen zijn dan overbodig?
De gemarkeerde kruising van sporen is onnodig:
Afbeeldingslocatie: http://lingen.nu/img/kruis1.png
Afbeeldingslocatie: http://lingen.nu/img/kruis2.png

Die zijn prima te vermijden met een tunnel of brug waardoor treinen niet op elkaar hoeven te wachten.
Ik rij altijd met treinen met 8-14 locs+wagons per trein. Die afstand op die brug neem ik voor lief met de snelheid wat ik win met deze kruisingen. Ik heb deze kruisingen geoptimaliseerd voor snelheid en dat zijn dus niet de standaard kruisingen met 2 bruggen van 4 vlakjes naast elkaar.
Als je de aftakkingen wat ruimer neemt kun je precies een vakje spoor tussen twee bruggen van vier wurmen waardoor je er nog een seintje tussen kan plaatsen. Maak een verhoging waar dat spoortje op ligt en je treinen hebben nog steeds maar 1x heuvelop, net als bij 1 lange brug. Qua snelheid hoeft er dan dus niets ingeleverd te worden, het heeft alleen maar een positief effect: geen files bij kort op elkaar rijdende treinen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Oh, die kruisingen zelf zijn het probleem niet en die heb ik er expres in laten zitten omdat een brug of tunnel weinig voordeel opleverde.
Bij mij staan de treintjes niet vast doordat ze de kruising blokkeren, maar omdat ze allemaal de zelfde kant op moeten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Onbekend schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 00:01:
Oh, die kruisingen zelf zijn het probleem niet en die heb ik er expres in laten zitten omdat een brug of tunnel weinig voordeel opleverde.
Bij mij staan de treintjes niet vast doordat ze de kruising blokkeren, maar omdat ze allemaal de zelfde kant op moeten. :)
Dus ze zijn in jouw situatie geen probleem. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze in andere situaties geen problemen geven... Ik zou ze persoonlijk dus niet aan andere adviseren. Dan zou ik toch voor een meer allround-kruising gaan.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleasure
  • Niet online
Ben sinds kort weer bezig met TTD. Ik heb TTDPatch Version 2.0 rev1 geinstalleerd, maar al mijn voertuigen hebben een ongelooflijk lage betrouwbaarheid (wordt steeds lager, ook al zijn ze een paar jaar oud). Een betrouwbaarheid van 2% is geen uitzondering.
Ik kan me van vroeger herinneren dat de voertuigen langer meegingen, want op deze manier kan ik vrijwel geen winst behalen. Loopt iemand anders hier ook tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heb je geen hangars ofzo? Volg je treintjes eens, misschien kunnen ze de hangars nooit bereiken. Of staat hun service interval op 30000 dagen om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Of je zet de ongevallen gewoon uit... Mij storen ze het netwerk in ieder geval veel te veel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zaterdagavond nog een leuke echte multiplayer-ervaring gehad op de Fok! OpenTTD server :o

Ik was vrolijk aan het bouwen aan mijn grote ringspoor toen ik opeens deze melding kreeg: "road vehicle 1 is getting old"

Normaal genoeg behalve dat ik wegens totaal verveeld zijn met het moeten vernieuwen van enorme hoeveelheden van road vehicles elke 15 jaar geen road vehicles gebruik :o

Dus ik klikken op dat bericht, en inderdaad, een stadje met wat bussen erin...

Maar goed, ik had grotere dingen te doen, dus verder genegeerd tot ik een melding kreeg dat trein 54 onvoldoende orders had. Daar gaan kijken en ik trof een van de grootst opgezette maar slechts uitgevoerde stations die ik ooit gezien had. Acht sporen naar vier kolenmijnen dwars door elkaar aangelegd met nauwelijks seinen (en dan nog in de verkeerd richting...). Jawel: een nOOb had zich tegelijk met mij ingelogd op mijn account :+

Was een interessante ervaring. Op zich heeft het zeker mogelijkheden voor co-op spelen, maar dan moet je wel eea met elkaar bespreken/kortsluiten, want op deze manier was het niks, vooral toen hij tussen mijn sporen in een vliegveld dumpte :X

Ergens om 3u 's nachts klapte de server eruit, ben er sindsdien niet meer in geweest. Ben wel benieuwd of hij er gisteren/vandaag mee verder gegaan is. Zo ja moet ik echt eens een keer kijken hoe de boel te locken ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 15:33

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

dion_b, coop games zijn de shit! :D Als er tenminste een goed plan is en goed gecommuniceerd wordt ;)

Dit zijn ervaren gasten met coop games, erg gaaf om te zien imo: http://www.openttdcoop.org/blog/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kan bij je Company schermpje (bij je HQ enzo) gewoon een wachtwoord invoeren. In het verleden werd je de helft van de tijd afgestraft als je dat niet deed. Ik doe het altijd meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 12 januari 2009 @ 13:34:
Ergens om 3u 's nachts klapte de server eruit, ben er sindsdien niet meer in geweest. Ben wel benieuwd of hij er gisteren/vandaag mee verder gegaan is.
Helaas, servercrash ;(
Zo ja moet ik echt eens een keer kijken hoe de boel te locken ;)
Zoals gezegd, wachtwoord invoeren in company-venster.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 14:27
openttdcoop is idd leuk.. maar ik vind ze soms nogal zeikerig op de public.

Verder erg gaaf om mee te werken aan een netwerk met meer dan 300 treinen :D

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Merovingian schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 23:54:
[...]
De gemarkeerde kruising van sporen is onnodig:
[afbeelding]
[afbeelding]

Die zijn prima te vermijden met een tunnel of brug waardoor treinen niet op elkaar hoeven te wachten.
Op zich waar, maar dan moet het kruispunt een stuk minder compact als je nog steeds wilt dat treinen maximale snelheden kunnen houden. Voor lagere traffic volumes in een krappe ruimte is dit een zeer goed ontwerp. Risico is alleen dat als traffic toeneemt je alles overhoop moet gooien en alsnog een ruimer ontwerp moet kiezen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:01:
Risico is alleen dat als traffic toeneemt je alles overhoop moet gooien en alsnog een ruimer ontwerp moet kiezen.
En aangezien traffic altijd toeneemt kun je dus beter gelijk optimale kruisingen maken ;)

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Hoe krijg je eigenlijk dat de industries meer gaan produceren? Bij fabrieken etc. is dat makkelijk, die hebben grondstoffen nodig. Maar bijvoorbeeld bij rubberplantages (tropical) en Kopermijnen (ook tropical) blijft bij mij bij met name de grote maps de productie rond maximaal 100.000 units hangen terwijl bij kleine maps ik soms wel het tienvoudige heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Merovingian schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:33:
[...]

En aangezien traffic altijd toeneemt kun je dus beter gelijk optimale kruisingen maken ;)
Meestal heb je niet veel ruimte om een hele grote kruising te maken. (Deze is dus te groot. :) http://www.openttd.org/en/screenshot/0.4.8/desert_junction)
Maar heb jij een betere kruising? Het belangrijkste punt bij mij was dat de kruisingen zo kort mogelijk bezet mogen blijven zodat andere treinen niet onnodig worden opgehouden.
Bij twee bochten in de zelfde richting vlak achter elkaar remt een trein af. Hoe verder die bochten van elkaar af liggen, des te sneller rijdt die trein daar overheen. Dat was dus de reden dat ik gekozen had om de sporen te laten kruisen i.p.v. een korte brug (3 vakjes) en een krappere bocht te laten maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Maksvr schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 17:59:
Hoe krijg je eigenlijk dat de industries meer gaan produceren? Bij fabrieken etc. is dat makkelijk, die hebben grondstoffen nodig. Maar bijvoorbeeld bij rubberplantages (tropical) en Kopermijnen (ook tropical) blijft bij mij bij met name de grote maps de productie rond maximaal 100.000 units hangen terwijl bij kleine maps ik soms wel het tienvoudige heb.
Veel treinen langssturen en een zo hoog mogelijk afnamepercentage, dan gaat de productie vanzelf omhoog. Een leeg station is funest voor de productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Dus is het beter om lange treinen te laten staan wachten tot ze vol zijn?

Dan duurt soms echt eeeuwen, of beter veel korte treintjes erdoorheen sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Veel redelijk korte treintjes sturen, iig zorgen dat er altijd 1 staat te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Hangt er ook vanaf hoe de rest van je netwerk eruit ziet. Als je lijn nog niet vol zit, dan zijn veel kleine treintjes makkelijker, moet je echter iets aansluiten op een bestaande lijn, die ook al flink vol zit, dan kies ik vaak voor langere treinen omdat ze dan minder capiciteit nemen. Alleen heb ik mijn seinen soms zo kort op elkaar dat de boel in een deadlock kan komen (paar treinen die op elkaar staan te wachten, en door hun lengte het vorige blok bezet houden)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Onbekend schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 19:00:
[...]

Meestal heb je niet veel ruimte om een hele grote kruising te maken. (Deze is dus te groot. :) http://www.openttd.org/en/screenshot/0.4.8/desert_junction)
Hij is niet alleen groot, er kruisen ook veel teveel sporen. Dit is vragen om oponthoud, en zodra het daardoor drukker wordt gaan treinen suboptimale routes erover nemen (krappe bochten) waardoor het nog meer vertraagt. Je ziet nu al (bij een vrij lichte drukte voor zo'n groot kruispunt) een trein stilstaan bij rood licht...
Maar heb jij een betere kruising? Het belangrijkste punt bij mij was dat de kruisingen zo kort mogelijk bezet mogen blijven zodat andere treinen niet onnodig worden opgehouden.
Ik heb iig geen 'standaard' kruising, ik gebruik het terrein waar de boel kruist zo goed als ik kan. Insteek is in ieder geval om te zorgen dat doorgaande treinen op de drukste route nooit van spoor hoeven te wisselen en geen kruisende treinen tegenkomen.

Wat ik meestal doe om dat te bereiken is om voor de kruising een weefstrook van de hoofdbaan af te splitsen, die weer in tweeen te splitsen en dat alles zo mogelijk zonder gelijkvloerse kruisingen weer op de corresponderende weefstroken bij het bestemmingsverkeer te krijgen.

Is er niet genoeg ruimte daarvoor (want idd, je hebt veel ruimte nodig om dat goed te doen zonder dat de bochten te krap worden), dan probeer ik een hoogteverschil van twee te krijgen tussen kruisende sporen, en leg ik op het tussenliggende niveau een rotonde aan, met op- en afritten van en naar de weefstroken voor de kruisende sporen. Dat voorkomt in ieder geval gelijkvloerse kruisingen, er hoeft alleen in- en uitgevoegd te worden. Nadeel is wel dat het alleen goed werkt als het grootste deel van het verkeer rechtdoor gaat; als het grootste deel afslaat is het inefficient.

Wel kun je evt een hybride maken, dus zo'n rotonde met een of meerdere bypasses op de drukste stukken.

Heb je ook daar niet de ruimte voor? Dan bouw je je kruispunt gewoon op de verkeerde plek :z
Bij twee bochten in de zelfde richting vlak achter elkaar remt een trein af. Hoe verder die bochten van elkaar af liggen, des te sneller rijdt die trein daar overheen. Dat was dus de reden dat ik gekozen had om de sporen te laten kruisen i.p.v. een korte brug (3 vakjes) en een krappere bocht te laten maken. :)
Idd, het is wat dat betreft zeer elegant. Maar Merovingian heeft gelijk, verkeer neemt altijd toe en met dat ontwerp heb je een probleem zodra het zover is.

Waar ik nu mee aan het experimenteren ben is in drukke stedelijke gebieden - waar er geen ruimte is voor goede kruispunten - juist alles als éénrichtingsringen aan te leggen. Het lijkt vooralsnog in ieder geval beter te werken dan tweerichtingsverkeer met te krappe bochten of gelijkvloerse kruisingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:22
Heeft iemand toevallig TTD pocket ook draaien op een Touch Pro (diamond)? Op mijn oude Qtek 9100 draaide het probleemloos buiten de resolutie problemen, maar op mijn nieuwe Pro krijg ik direct na het hoofdscherm de foutmelding 'out of memory'. Terwijl mijn Pro toch wel een vracht meer geheugen heeft (en beschikbaar). Ik had nog geen nieuwe versie gevonden op de website.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb het bij een vriend prima op zijn Touch Pro werkend gekregen. Gewoon copy paste van mijn folder van de TyTN II. Het is wel erg klein op 640 * 480 op zo'n klein schermpje, maar het is te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

En dan te bedenken dat de oorspronkelijke versie voor zover ik weet voor dat formaat schermen bedoeld was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor die resolutie, niet dat formaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Onbekend schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 19:00:
[...]

Ik speel altijd grote maps en heb dus veel ruimte voor kruisingen :)
Overzicht
Ingezoomd

Split before merge, 2x2 naar alle richtingen, bochten zijn dermate ruim dat treinen niet afgeremd worden, en waar twee richtingen samenkomen is er 'wachtruimte' voor minimaal een trein vanuit elke richting, zodat achterop komende treinen die een andere kant op moeten niet hoeven te wachten. Soort van weefvakken dus.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Ik zie dat jij ook die berichten krijgt over "je trein moet vervangen worden", hoe kan je zorgen dat na bv 20 jaar de treinen zichzelf vernieuwen? Ik zit vaak met 200 treinen en dan heb ik geen zin om ze te gaan vervangen elke zoveel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Megamind schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:11:
Ik zie dat jij ook die berichten krijgt over "je trein moet vervangen worden", hoe kan je zorgen dat na bv 20 jaar de treinen zichzelf vernieuwen? Ik zit vaak met 200 treinen en dan heb ik geen zin om ze te gaan vervangen elke zoveel jaar.
Is ergens een optie in de patches. Moet je wel onderhoud aan hebben staan, dat is ook een optie in de patches. Maar als je breakdowns uit hebt staan kun je die berichten net zo goed negeren, doe ik ook ;)

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Merovingian schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:09:
[...]

Overzicht
Ingezoomd

Split before merge, 2x2 naar alle richtingen, bochten zijn dermate ruim dat treinen niet afgeremd worden, en waar twee richtingen samenkomen is er 'wachtruimte' voor minimaal een trein vanuit elke richting, zodat achterop komende treinen die een andere kant op moeten niet hoeven te wachten. Soort van weefvakken dus.
Zo'n kruising neemt we heel veel ruimte in, en dat heb ik meestal niet.
Misschien toch, net zoals Dion_b, met grote rotondes gaan werken waarbij er minder complexe kruisingen nodig zijn.

(Breakdowns heb ik op gemiddeld staan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Laatst online: 12-09 12:30
Merovingian schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:09:
[...]

Overzicht
Ingezoomd

Ga jij eens heel snel met Terra Genesis Perlin spelen :+ Veel te veel ruimte :P

Zelf speel ik het niet zo heel erg veel meer. Eens in de zoveel tijd een hele dag (hele dag >= 10 uur), soms een avondje (avondje >= 3 uur). Bijna alleen maar co-op.

Aangezien je betaald krijgt om alles ver weg te brengen, breng je alles ver weg :Y) En dan naar dezelfde plek, want anders is het te makkelijk. Meestal, als de server aan staat, eerst even 5 minuten praten over welk station (coal met factory in de buurt), en dan 2 baans weg sturen. Uiteindelijk alles op die 2baans aansluiten. Dan is het te weinig, meer banen. Meer productie. Meer banen. Meer productie. Dus een treintje of 100 naar de factory komt wel eens voor :+

En dan 'opeens' alle goods naar de andere kant van de map verplaatsen. Dan krijg je opeens 2x zoveel geld. Aangezien het dan te makkelijk is, zetten we de 'nieuwelingen' wel eens aan het werk om door te gaan met bouwen. Want ja, er is nog steeds overkill, en het is juist leuk om de 'tekorten' op te lossen.

Dus op een 512x512 map, bijna alles aangesloten, 10 uur gespeeld, 350 treintjes, is het wel echt afgelopen ;)

Overigens gebruik ik alleen maar hybride kruisingen. Omdat alles naar 1 punt moet, en er evenveel leeg terug komt, gaat alles heen zo veel mogelijk 'plat'. Leeg mag wel wat omhoog, maar ook niet teveel.

Ik zal vanavond eens wat voorbeeldjes zoeken, ik heb nog wel een paar savegames staan denk ik :)
Megamind schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 22:54:
Dus is het beter om lange treinen te laten staan wachten tot ze vol zijn?

Dan duurt soms echt eeeuwen, of beter veel korte treintjes erdoorheen sturen?
Bij voorkeur 2 of 3 kleinere treintjes. Al hoewel, klein. Bij mij zijn ze 1 loco + 9 wagons.

Het hangt een beetje af van het jaar en productie, maar op een 256 tiles afstand, SH30 (eerste electric), productie van 180t coal, is 3 treintjes genoeg. Ik zet eigenlijk binnen 50 tiles maar 1 treintje erop, bij meer direct 2 treinen. Liever dat zij op elkaar wachten, dan een lage rating en mindere productie.
djidee schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 07:35:
Hangt er ook vanaf hoe de rest van je netwerk eruit ziet. Als je lijn nog niet vol zit, dan zijn veel kleine treintjes makkelijker, moet je echter iets aansluiten op een bestaande lijn, die ook al flink vol zit, dan kies ik vaak voor langere treinen omdat ze dan minder capiciteit nemen. Alleen heb ik mijn seinen soms zo kort op elkaar dat de boel in een deadlock kan komen (paar treinen die op elkaar staan te wachten, en door hun lengte het vorige blok bezet houden)
Daar is 1 makkelijke oplossing voor, gebruik geen gelijksvloerse kruisingen. En zorg dat je station groot genoeg is of (niet te dicht) op je mainline.
dion_b schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 12:48:
Waar ik nu mee aan het experimenteren ben is in drukke stedelijke gebieden - waar er geen ruimte is voor goede kruispunten - juist alles als éénrichtingsringen aan te leggen. Het lijkt vooralsnog in ieder geval beter te werken dan tweerichtingsverkeer met te krappe bochten of gelijkvloerse kruisingen.
Ik zie anderen daar ook wel eens mee spelen. Niet zozeer in drukke gebieden, maar meer iets wat lijkt op een vierkante honinggraad. Ik vind het alleen niet overzichtelijk.

Nu is een 4 of 6 baans lijn ook niet overzichtelijk, en aftakkingen zijn wat moeilijker, maar het heeft een veel betere loadbalancing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Noem me gerust sentimenteel, maar ik vind al die enorme layouts met alleen maar industrie minder interessant. Ze zijn ultiem winstgevend, maar op gegeven moment heb je toch geld zat. Daarom dat ik passagiers veel leuker vind - je verdient er ook goed aan, maar de halve lol voor mij zit juist in het stimuleren van de groei van je steden en omgaan met de daarmee samenhangede stijgingen qua verkeersdruk. Juist het feit dat je daarbij niet zomaal idioot grote emplacementen kunt gebruiken geeft een uitdaging waar ik urenlang zoet mee kan zijn :)

Idd zou ik ook eens co-op moeten doen met iemand die de lange afstanden helpt aan te leggen en de nieuwe aanslutiingen op die lange-afstandsnetten maakt. Dan kom ik in actie om knelpunten op te lossen.
Shit, straks ga ik in het spel zowaar hetzelfde soort rol nemen als ik overdag op het werk heb 8)7
[...]

Daar is 1 makkelijke oplossing voor, gebruik geen gelijksvloerse kruisingen. En zorg dat je station groot genoeg is of (niet te dicht) op je mainline.
Idd niet op je mainline. En zorg voor een ro/ro station, dus dat treinen niet via dezelfde kant aankomen en vertrekken. Als altijd je veel backlog hebt, is je station te klein. Heb je verkeer dat in 'bursts' komt, dan moet je die op kunnen vangen. Meerdere parallelle voorsorteerstroken voor het station kunnen daarbij helpen. En zorgen voor een weefspoor om te zorgen dat als er dan een tailback richting mainline gaat, het tenminste niet rechtdoorgaand verkeer hindert :)
[...]

Ik zie anderen daar ook wel eens mee spelen. Niet zozeer in drukke gebieden, maar meer iets wat lijkt op een vierkante honinggraad. Ik vind het alleen niet overzichtelijk.

Nu is een 4 of 6 baans lijn ook niet overzichtelijk, en aftakkingen zijn wat moeilijker, maar het heeft een veel betere loadbalancing :)
Zo'n totale honingraat begin ik niet aan. Voor langere afstanden blijf ik gewoon rechte lijnen veel effectiever en overzichtelijker vinden. In drukke gebieden moet je echter compromissen maken, ik vind vooralsnog die ringen beter snelheid hoog houden en gelijkvloerse kruisingen beperken dan andere, op zich overzichtelijkere, kruisingen.

Maar goed, misschien dat ik dit weekend weer eens een tijdje ermee ga spelen. Eens zien wat er gebeurt als ik een paar flink grote urban gebieden vanaf dag 1 zo uit ga voeren...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
dion_b schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:38:
[...]

Noem me gerust sentimenteel, maar ik vind al die enorme layouts met alleen maar industrie minder interessant. Ze zijn ultiem winstgevend, maar op gegeven moment heb je toch geld zat. Daarom dat ik passagiers veel leuker vind - je verdient er ook goed aan, maar de halve lol voor mij zit juist in het stimuleren van de groei van je steden en omgaan met de daarmee samenhangede stijgingen qua verkeersdruk. Juist het feit dat je daarbij niet zomaal idioot grote emplacementen kunt gebruiken geeft een uitdaging waar ik urenlang zoet mee kan zijn :)
Tsja. Ik heb zelf nooit echt OTTD gedaan (alleen de demo eigenlijk). Toen gebruikte ik ook voornamelijk coal->power. Vandaar dat het niet zozeer een sentimentele waarde voor mij heeft.

Zelf zie ik de schoonheid juist van het overbelasten van het netwerk en dat oplossen. Zeker als je 2x 3lijns hebt, en dat eigenlijk nog te weinig is, vind ik het leuk worden. Het enige 'vervelende' is als je zo'n 20 stations hebt aangesloten, de mainline naar de andere kant van de map (zeg even 512 tiles) en geen tekort meer aan geld gaat hebben, je alsnog van die kleine rotstations aan moet sluiten om die overproductie te creeeren :P

Maar gelukkig kun je bij ottd ook verschillende speelwijzes er op na houden :)
dion_b schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:38:
Idd niet op je mainline. En zorg voor een ro/ro station, dus dat treinen niet via dezelfde kant aankomen en vertrekken. Als altijd je veel backlog hebt, is je station te klein. Heb je verkeer dat in 'bursts' komt, dan moet je die op kunnen vangen. Meerdere parallelle voorsorteerstroken voor het station kunnen daarbij helpen. En zorgen voor een weefspoor om te zorgen dat als er dan een tailback richting mainline gaat, het tenminste niet rechtdoorgaand verkeer hindert :)
Neuh, een roro is echt niet altijd nodig. Aan de rand van de map heb ik vaak iets als

>
--p-++++===
     +++===
     +++===
s---++++===
<

-  = single line
=  = stations track
+  = kruispunt naar eigen inzicht :P
p  = pre-signal
s  = signal
<> = richting
Zo'n totale honingraat begin ik niet aan. Voor langere afstanden blijf ik gewoon rechte lijnen veel effectiever en overzichtelijker vinden. In drukke gebieden moet je echter compromissen maken, ik vind vooralsnog die ringen beter snelheid hoog houden en gelijkvloerse kruisingen beperken dan andere, op zich overzichtelijkere, kruisingen.
Het zijn ook wel rechte lijnen, maar zoiets in een ideale situatie:
           |  v            | ^
          /|               |\
         / |               | \
   <    /  |               |  \  <
-------+---b----+-----+----b---+----
           |   /       \   |
           |  /         \  |
           | /           \ |
           |/             \|
           |               |
           |  v            | ^

b    =brug/tunnel
+    =kruispunt
-\/| =single line
^v   =richting
offtopic:
Ik zou me afvragen wat brainfuck hiermee gaat doen :P

Alleen dan wat groter, en omdat het niet direct netjes is uitgevoerd redelijk onleesbaar. Het zijn gewoon lussen die op elkaar zijn aangesloten. Je mist bepaalde 'aftakkingen', en de load balancing is erg slecht. Juist omdat treinen toch de kortste route willen, gaan ze niet omrijden over een stuk wat rustiger is. Mocht je hierop verder borduren (2 of 3 lijns), dan wordt het aftakken heel moeilijk. Wat mij betreft moeilijker dan een 2x3 track.
Maar goed, misschien dat ik dit weekend weer eens een tijdje ermee ga spelen. Eens zien wat er gebeurt als ik een paar flink grote urban gebieden vanaf dag 1 zo uit ga voeren...
Dit weekend geen tijd ;( Zeker jammer, omdat ik eindelijk eens heb opgezocht wat ECS Vectors zijn. Het zou een interessante toevoeging zijn voor mijn speelstijl :) Maargoed, ik moet mijn coop eens inschakelen hiervoor. En eens een dag in het weekend ervoor kiezen. Op 256x256 zul je wel niet genoeg ruimte hebben, en met 2 (tot ~4) personen bouw je 512x512 ook niet zo snel vol.

[ Voor 11% gewijzigd door blackangel op 16-01-2009 13:55 . Reden: anti-roro ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

blackangel schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:49:
[...]

Tsja. Ik heb zelf nooit echt OTTD gedaan (alleen de demo eigenlijk). Toen gebruikte ik ook voornamelijk coal->power. Vandaar dat het niet zozeer een sentimentele waarde voor mij heeft.
Met 'sentimenteel' bedoelde ik meer dat ik me meer kan inleven in menselijke vracht dan hompen zwarte meuk ;)
[...]

Maar gelukkig kun je bij ottd ook verschillende speelwijzes er op na houden :)
:)
[...]

Neuh, een roro is echt niet altijd nodig. Aan de rand van de map heb ik vaak iets als

>
--p-++++===
     +++===
     +++===
s---++++===
<

-  = single line
=  = stations track
+  = kruispunt naar eigen inzicht :P
p  = pre-signal
s  = signal
<> = richting
Yup, die gebruik ik ook vaak zat. Maar als een stad gaat groeien en verkeer dus toeneemt gaat op gegeven moment het aantal treinen dat tegelijk wil aankomen en vertrekken een probleem zijn. Bij drie sporen is dat nog geen issue, bij vier is het marginaal, maar zodra vier sporen bij dit ontwerp onvoldoende lijkt, is het veel zinniger om de bestaande vier naar ro/ro te converteren dan om een vijfde toe te voegen.

Dat doe ik meestal door het station 1 square naar 'achteren' te trekken en er aan een van beide kanten een afvoerspoor langs te trekken. Zo zijn de bochten naar het afvoer wel uitermate krap, maar optrekkende treinen rijden toch nog niet snel genoeg dat dat een probleem is ;)

>
--p-++++===\
     +++===\|
      ++===\|
--\    +===\|
   \--------/
<
[...]

Alleen dan wat groter, en omdat het niet direct netjes is uitgevoerd redelijk onleesbaar. Het zijn gewoon lussen die op elkaar zijn aangesloten. Je mist bepaalde 'aftakkingen', en de load balancing is erg slecht. Juist omdat treinen toch de kortste route willen, gaan ze niet omrijden over een stuk wat rustiger is. Mocht je hierop verder borduren (2 of 3 lijns), dan wordt het aftakken heel moeilijk. Wat mij betreft moeilijker dan een 2x3 track.
Dat is idd a) onoverzichtelijk en b) inefficient.

Ik ga niet in ASCII proberen te schetsen wat ik bedoel, even mijn 1337 paint skillz gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.blake/rotondes_ottd.jpg

Legenda:
Zwart - het spoor
Rood - rijrichting
Groen - stations
Paars - bij benadering omvang bebouwde kom
Blauw - twee potentiele bypassroutes die je kunt bouwen als het verkeer te druk wordt.

Voor het gemak heb ik de stations als non-ro/ro afgebeeld. IRL zul je ze tegen de tijd dat de bypasses noodzakelijk worden moeten converteren.

Grote voordeel van het opzet hiervan is dat je erg weinig ruimte ervoor nodig hebt - je kunt dit daadwerkelijk from scratch bouwen in een reeds behoorlijk bebouwd gebied, dat als je het voldoende ruim opzet alle treinen te allen tijde op Vmax kunnen rijden en dat er 0,0 gelijkvloerse kruisingen zijn, alleen maar in- en uitvoegwissels.

Ik heb vorige keer ook een variant gedaan waar een doorgaande lijn daadwerkelijk opgesplitst werd met elke richting aan één kant van twee steden (elk met twee stations), en voor en na elke stad nog een verbindende boog. Dat was duidelijk minder succesvol (ondanks uitblijven gelijkvloerse kruisingen toch teveel oponthoud) dus opgelost door op niveau -1 onder het stedelijk gebeid een bypass te maken :z

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik zal als ik weer aan de slag ga misschien een paar screenshots maken van real-life scenarios.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
dion_b schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 15:21:
Yup, die gebruik ik ook vaak zat. Maar als een stad gaat groeien en verkeer dus toeneemt gaat op gegeven moment het aantal treinen dat tegelijk wil aankomen en vertrekken een probleem zijn. Bij drie sporen is dat nog geen issue, bij vier is het marginaal, maar zodra vier sporen bij dit ontwerp onvoldoende lijkt, is het veel zinniger om de bestaande vier naar ro/ro te converteren dan om een vijfde toe te voegen.

Dat doe ik meestal door het station 1 square naar 'achteren' te trekken en er aan een van beide kanten een afvoerspoor langs te trekken. Zo zijn de bochten naar het afvoer wel uitermate krap, maar optrekkende treinen rijden toch nog niet snel genoeg dat dat een probleem is ;)

>
--p-++++===\
     +++===\|
      ++===\|
--\    +===\|
   \--------/
<
Dat is ook een methode, maar niet altijd noodzakelijk. In ieder geval niet voor laden. Bijna iedere trein bij mij heeft een full-load aan staan. Ik heb zo eens een 6wide station gemaakt (toevallig oil, coal en farm bij elkaar), waarbij er echt geen noodzaak is tot roro. Beter, ja, gebrek aan ruimte, jammer dan ;)

Waar ik mijn zooi los (dus met >20 treinen) is het wel altijd een roro. Bij passagiers is dat dus altijd.
Dat is idd a) onoverzichtelijk en b) inefficient.
Als kleine uitbereiding aan een mainline is het geen probleem, soorgelijk aan jouw paintskillz. Maar je moet er niet je hele netwerk op bouwen nee.

Sommige doen dat dus wel. Na 10 stationnetjes ben ik het spoor kwijt. Zelf geef ik altijd de voorkeur aan iets als Afbeeldingslocatie: http://rolfrolf.net/got/ottd_overview.PNG

Groen is land, blauw is water. Grijs is production teritory :P Dikte van zwart is het aantal sporen. De mogelijkheden, 2x3 baans, 2x2baans, 2x1baans en single track.

Ik snap echt alles, maar single track niet. Even ongeacht welke richting het op gaat, de trein bij de single track rechtsonder ergens moet veel te veel omrijden. Meestal ben ik dan wel degene die zo'n stukje als rechtsboven opzet, met 2x1baans. Dan bouw je wel een klein stukje nutteloos (precies het gedeelte waarbij de ene trein naar het linksom gaat, de ander rechtsom), maar dat is te overzien.

Bij coop ben ik vaak onbenoemd verantwoordelijk voor het grijze gebied (degene linksonder in dit geval, met imaginaire factory en power) en de multitrack. Maar van single-line blijf ik altijd wel af :)
Ik heb vorige keer ook een variant gedaan waar een doorgaande lijn daadwerkelijk opgesplitst werd met elke richting aan één kant van twee steden (elk met twee stations), en voor en na elke stad nog een verbindende boog. Dat was duidelijk minder succesvol (ondanks uitblijven gelijkvloerse kruisingen toch teveel oponthoud) dus opgelost door op niveau -1 onder het stedelijk gebeid een bypass te maken :z
Ik zal er wel minder last van dan jij hebben, aangezien mijn routes dorpjes ontwijken. Maar die ene keer, ramp :P
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik zal als ik weer aan de slag ga misschien een paar screenshots maken van real-life scenarios.
Altijd welkom :) Ik zat zelf nog even te kijken op mijn webspace, maar kon even niks leuks vinden voor jullie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:25

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik ben ook al een tijdje bezig (af en aan) bezig met wat amateurwerk in transport tycoon. Meestal komt het neer op een aantal kleine lijntjes bouwen die niet zoveel voorstellen, de dingen die ik hierboven langs zie komen zijn simpelweg niet nodig bij mij.

Vandaag besloot ik een langere route te maken. Deze hoefde niet extreem winstgevend te zijn. Ik speel het spel puur voor de fun van het bouwen en kijken of het überhaupt werkt, ik gebruik dus cheats om lekker de vrijheid te hebben. De langere route ging vandaag niet helemaal goed geloof ik. Het kwam hier op neer:

[station bij kolenmijn A] ---> [station bij kolenmijn B] --> [station bij kolenmijn C] --> [energiecentrale]

Treinen rijden niet door, maar tussen stations in. Tussen A en B rijdt één trein. Tussen B en C rijden drie treinen. Tussen C en de energiecentrale wederom drie treinen.

Het probleem: Tegen de tijd dat ze bij de energiecentrale aankomen is er blijkbaar iets teveel getransferred, danwel teveel gereden met de kolen, want ze zijn niets meer waard. Sterker nog, het KOST me geld om ze af te leveren bij de energiecentrale. Nu heb ik gezegd dat ik geen winst hoefde te maken, maar verlies maken vind ik ook niet de bedoeling.

Wat is nu precies de reden achter het verlies? Komt het door de meerdere stations, of puur door de afstand? En zijn er nog dingen die ik er aan kan doen?

EDIT:

Ja hoor 8)7 Dat zul je natuurlijk net zien. Ik liet mijn treintjes even gaan tijdens het maken van de post, en nu kijk ik weer en nu kreeg een trein gewoon geld bij de energiecentrale. Ik weet echter niet of daar kolen bijzaten van station A en B. Kan het zijn dat alleen kolen die van A en B komen verlies maken? Dat zou wel verklaren waarom sommige treinladingen kolen minder verdienen dan anderen (wat ik ook pas constateerde ná de post te maken).

EDIT2:

Aha, ik krijg blijkbaar voor een transfer ook al geld. Ik denk dat daar het verlies vandaan komt? Dat ik het geld niet twee keer kan krijgen?

[ Voor 18% gewijzigd door Patriot op 16-01-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
Patriot schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 22:43:
EDIT2:

Aha, ik krijg blijkbaar voor een transfer ook al geld. Ik denk dat daar het verlies vandaan komt? Dat ik het geld niet twee keer kan krijgen?
Ik weet het zo uit mijn hoofd niet zeker, maar er zijn twee opties.

Ofwel je krijgt betaald voor het transporteren van coal van plek 1 naar plek 2
Ofwel je krijgt betaald voor het transporteren van coal van plek n naar power central

In beide gevallen kan het inderdaad voorkomen dat je verlies maakt. Namelijk zoals jij hebt, dat je van 1 naar 2 betaald krijgt, maar wat moet inleveren als je het vervolgens naar coal brengt, of dat je het moet inleveren als je van 1 naar 2 brengt (je levert niks af), maar bij naar power central brengen werkt wel. Beide hebben hun nadelen, bij de ratings die TTD bied (punten voor aantal treinen/stations/soorten spul dat je vervoerd etc), krijg je bij min income altijd een 0.

Wat je eventueel zou kunnen proberen is iets als dit:

/--------------------------<---------------------------------\
|                                                            |
\-+---->----+----+---->----+----+---->----+---------+----S---+
   \----S--/      \----S--/      \----S--/           \---S---/
      coal           coal          coal               power

S   =station
<>  =richting
-/  =spoor
+   =kruispunt

Even zonder dieper in te gaan op single track enzo. Het voordeel is dat dit heel makkelijk uit te bereiden is, als je het eenmaal door hebt :)

[ Voor 6% gewijzigd door blackangel op 16-01-2009 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitnl
  • Laatst online: 25-08 23:02
Ik heb TTD ook maar weer eens geinstalleerd. Blijft echt een brilliant spel! _/-\o_ Vooral met 200+ treinen.
Zo is weer te zien dat graphics geen rol spelen :D (al ziet TTD er leuk en heel overzichtelijk uit)

Afbeeldingslocatie: http://upload.wassi.nl/Leeg/Massive%20movement%20klein.jpg
Heb nu zo'n 1/4 deel van de map gehad en zit aan de 84 treinen... ik ben dus nog even zoet :D.

Iemand nog tips om mijn grote kruispunt te verbeteren?
Afbeeldingslocatie: http://upload.wassi.nl/Leeg/Kruising%20klein.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door bullitnl op 27-01-2009 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Volgens mij kan ie een stuk compacter (waardoor de treinen minder hoeven om te rijden) maar het lijkt erop dat je in enorm ruime levels speelt.

Verder is een schuine rails voordat je omhoog gaat (brug of berg) volgens mij altijd afremmend, 1 rechte ertussen scheelt een hoop dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
bullitnl schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 11:34:
Ik heb TTD ook maar weer eens geinstalleerd. Blijft echt een brilliant spel! _/-\o_ Vooral met 200+ treinen.
Zo is weer te zien dat graphics geen rol spelen :D (al ziet TTD er leuk en heel overzichtelijk uit)

[afbeelding]
Heb nu zo'n 1/4 deel van de map gehad en zit aan de 84 treinen... ik ben dus nog even zoet :D.

Iemand nog tips om mijn grote kruispunt te verbeteren?
[afbeelding]
Briljant spel inderdaad, nog steeds :Y)

Overigens een kleine tip. Ik zie dat je vooral goederen vervoerd, maak dan een map overview met het knopje linksboven aan. Dan is er te zien welke industrieen waar zitten. Ik zie dat je redelijk wat hebt aangesloten, maar niet of alles naar 1 factory/coal gaat. Indien ja, dan kun je bijvoorbeeld kijken om vanaf de tsplitsing Klein Kollumodoorn een aftakking te maken naar het grote station bij Uithuiservaart. Maar ik kan nu niet zien of dat nuttig is :)

Qua kruispunt, Als je zegmaar 'linksaf' moet, dan moet je over 4 bruggen. Het is net wat beter om het land te verhogen, zodat ze niet zo vaak omhoog hoeven te gaan. Voor de rest vind ik het een redelijk kunstmatig design, iets waar je redelijk snel vanaf stapt bij meer hoogteverschillen. Maargoed, in dit geval werkt het prima :)

En wat ik vaak zelf doe, is kortere bochten. Dat is bijvoorbeeld goed te doen door 2x linksaf 'ondergronds' te doen, en 2x linksaf bovengronds. Al hoewel dat meer finetunen is, iets waarbij je met zo weinig treinen (ik zie er maar 4 :+) niet direct nodig is. Wel leuk om, als je er opstoppingen krijgt, daar lekker mee te experimenteren :)

Overigens zijn kruispunten gewoon een ramp. 2 T-splitsingen na elkaar zijn een stuk makkelijker, ook met uitbereiden naar 2x2baans tracks. Verder eventueel wat bypasses waar nodig :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitnl
GreenSky schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 11:52:
Volgens mij kan ie een stuk compacter (waardoor de treinen minder hoeven om te rijden) maar het lijkt erop dat je in enorm ruime levels speelt.
Ik speel inderdaad in een grote map en de rede dat ik zo'n grote kruisingen heb is, omdat ik met treinen van 14 totale lengte, dus dan houden ze niet 2 kanten op, als ze op het kruispunt zitten :+ .
Verder is een schuine rails voordat je omhoog gaat (brug of berg) volgens mij altijd afremmend, 1 rechte ertussen scheelt een hoop dacht ik.
Rechtsonder bedoel je denk ik he? Ik ga het even aanpassen! :)
blackangel schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 11:56:
Overigens een kleine tip. Ik zie dat je vooral goederen vervoerd, maak dan een map overview met het knopje linksboven aan. Dan is er te zien welke industrieen waar zitten. Ik zie dat je redelijk wat hebt aangesloten, maar niet of alles naar 1 factory/coal gaat. Indien ja, dan kun je bijvoorbeeld kijken om vanaf de tsplitsing Klein Kollumodoorn een aftakking te maken naar het grote station bij Uithuiservaart. Maar ik kan nu niet zien of dat nuttig is :)
Ik snap niet precies wat je bedoeld O-) Maar ik vervoer erts, rubber, olie, diamant, goederen en water
Qua kruispunt, Als je zegmaar 'linksaf' moet, dan moet je over 4 bruggen. Het is net wat beter om het land te verhogen, zodat ze niet zo vaak omhoog hoeven te gaan. (Hmm klinkt logisch, zal het eens proberen)Voor de rest vind ik het een redelijk kunstmatig design, iets waar je redelijk snel vanaf stapt bij meer hoogteverschillen. Maargoed, in dit geval werkt het prima :) (Klopt, ik heb de map expres 'erg plat' laten maken :+ )

En wat ik vaak zelf doe, is kortere bochten. Dat is bijvoorbeeld goed te doen door 2x linksaf 'ondergronds' te doen, en 2x linksaf bovengronds. Al hoewel dat meer finetunen is, iets waarbij je met zo weinig treinen (ik zie er maar 4 :+) (Hahaha dit kruispunt ligt nog aan de rand van mijn speelveld, dus na een tijdje komt er een hele lading treinen van onder... hoop ik :))niet direct nodig is. Wel leuk om, als je er opstoppingen krijgt, daar lekker mee te experimenteren :)

Overigens zijn kruispunten gewoon een ramp. 2 T-splitsingen na elkaar zijn een stuk makkelijker, ook met uitbereiden naar 2x2baans tracks. Verder eventueel wat bypasses waar nodig :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
bullitnl schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 13:00:
Ik snap niet precies wat je bedoeld O-) Maar ik vervoer erts, rubber, olie, diamant, goederen en water
De map overview laat nu de sporen zien met waar de nu treintjes rijden. Dat is wel handig als je opstoppingen wil opsporen, maar niet echt nuttig als je het overzicht van de huidige structuur wil hebben. Als je in plaats van het treintje (rechtsonder bij mapoverview) het fabriekje selecteerd, zie ik welke industrieen jij gebruikt en waar je het (waarschijnlijk) heen brengt.

Dat laatste is altijd wel leuk om te zien, of je gaat voor total chaos (alles naar 1 factory), makkelijk (naar dichtst bijzijnde factory) of uberprofit (naar factory zo ver mogelijk weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bullitnl schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 13:00:
[...]

Ik speel inderdaad in een grote map en de rede dat ik zo'n grote kruisingen heb is, omdat ik met treinen van 14 totale lengte, dus dan houden ze niet 2 kanten op, als ze op het kruispunt zitten :+ .

[...]

Rechtsonder bedoel je denk ik he? Ik ga het even aanpassen! :)
Links ook. Als je uiteindelijk bij maglev aankomt kan dit rustig 50% van je snelheid uitmaken.

Ik heb zelf nooit met *zo* idioot grote treinen gewerkt, dus kan niet oordelen over het algemene formaat. Wel eens met eerdere opmerkingen - je kunt het een stuk overzichtelijker houden door alles op twee of drie niveaux te bouwen (makkelijk te bewerkstelligen door een van de rechtdoorgaande lijnen ondergronds te maken en de andere op een talud (brug kan ook, maar snelste brug (silicon tube) is trager dan snelste trein).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
zo groot? 12 wagons valt toch best mee? Ik gebruik zelf altijd 9 wagons, gewoon omdat dat lekker makkelijk past in de depotschermen. Maar boven de 20 vind ik het pas echt groot.

Overigens is er niks mis mee als je je kruispunten erop aan past. Al hoewel, met 12 wagons is het misschien niet zo'n heel geweldige tip om het kruispunt compacter te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De depotschermen kan je ook groter maken he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
Dan moet je dat iedere keer doen ;) Ik ben nog geen optie tegen gekomen om hem standaard te openen dat je treintjes van 15 1x kunt overzien.

Niet dat het zou mogen overigens. Coop heeft nadelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitnl
dion_b schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 15:50:
[...]

Links ook. Als je uiteindelijk bij maglev aankomt kan dit rustig 50% van je snelheid uitmaken.

Ik heb zelf nooit met *zo* idioot grote treinen gewerkt, dus kan niet oordelen over het algemene formaat. Wel eens met eerdere opmerkingen - je kunt het een stuk overzichtelijker houden door alles op twee of drie niveaux te bouwen (makkelijk te bewerkstelligen door een van de rechtdoorgaande lijnen ondergronds te maken en de andere op een talud (brug kan ook, maar snelste brug (silicon tube) is trager dan snelste trein).
Maar als je voor de rechte sporen een tunnel gaat maken, als je dat bedoeld tenminste, dan kunnen er toch geen signals gemaakt worden? Als je dan een tunnel van 30+ tiles hebt, dan krijg je voor de tunnel ook een gigantische file.

Maar als je bedoeld, de rechte stukken op 'zee niveau' te plaatsen en de rest steeds 1 hoger dan zou dat misschien wel kunnen. Keertje proberen :D

Maar grootte 14 totaal valt ook best mee, maar het maakt wel uit voor je kruisingen. Het is soms wel leuk om met 6 loco's en tig wagons van de ene kant naar de andere kant van de map te rijden en dan dik geld innen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je treinen van 14 lang hebt kun je makkelijk halverwege de tunnel even een open stuk maken waar je een sein kunt plaatsen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Of een paar parallelle tunnels.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Doe maar duur! ;)

Het is wel echt een super spel maar ik kan er nooit aan beginnen. Het kost zoveel tijd. Ook het bouwen vind ik soms onhandig. Tegenwoordig met shift enzo werkt het wel handig, maar vooral het verleggen van banen is erg geestdodend. Dat zou wel wat moderner mogen w.m.b. Ook zou het kunnen kopiëren of maken van sjablonen voor kruisingen en stations wel handig zijn. Ik weet dat daar al hacks voor zijn maar die werken nog niet super.

Maar al met al blijft het een meesterlijk verslavend spel. :)

[ Voor 93% gewijzigd door Room42 op 28-01-2009 10:29 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Room42 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 10:09:
Doe maar duur! ;)

Het is wel echt een super spel maar ik kan er nooit aan beginnen. Het kost zoveel tijd. Ook het bouwen vind ik soms onhandig. Tegenwoordig met shift enzo werkt het wel handig, maar vooral het verleggen van banen is erg geestdodend. Dat zou wel wat moderner mogen w.m.b.
Hoe modern had je het dan willen zien? Dat je gedachten uitgelezen worden? Veel handiger dat het huidige systeem kan het denk ik niet...
Ook zou het kunnen kopiëren of maken van sjablonen voor kruisingen en stations wel handig zijn. Ik weet dat daar al hacks voor zijn maar die werken nog niet super.
Niet super? Copy-paste patch werkt bij mij echt fantastisch hoor.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
Parallele tunnels doe ik alleen maar als het onder een station door moet, de rest level ik gewoon naar beneden :+
Merovingian schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 10:45:
Niet super? Copy-paste patch werkt bij mij echt fantastisch hoor.
Heb jij dan vaak de ruimte voor dezelfde kruispunten?

@sjaak:
Probeer eens coop te spelen. Daarbij moet je nog steeds aansluiten, maar dat gaat wel veel sneller. En de problemen die je op moet lossen zijn veel groter :+

Bij single-player vind ik het ook altijd vermoeiend om op te starten. Coop kan ik best 10 uur vol houden :)
Pagina: 1 ... 13 ... 53 Laatste