Het grote spoorwegentopic deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.790 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 22:10

MBV

reden in beide gevallen de treinen onder de 30km/u ofzo? Of is er iets mis met ATB? Dit zijn toch ongelukken die niet voor kunnen komen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 22:59

Luke!

#Treinbaas
MBV schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 12:54:
reden in beide gevallen de treinen onder de 30km/u ofzo? Of is er iets mis met ATB? Dit zijn toch ongelukken die niet voor kunnen komen :?
Onder de 40 km/h grijpt ATB niet in. Wanneer twee treinen uiteindelijk elkaars spoor moeten gebruiken zal er één voor een rood sein lopen (of als ProRail zit te slapen allebei natuurlijk). Daarvoor een geel sein: maximumsnelheid 40 km/h en dús geen ATB-ingreep onder die snelheid. Om je vraag te beantwoorden: met de ATB hoeft er niets mis te zijn en iedere trein met ATB kan door rood rijden als men niet harder dan 40 km/h rijdt. Afgezien daarvan zijn de sancties op een passage van een rood sein verre van gering.

[ Voor 22% gewijzigd door Luke! op 21-11-2006 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:29
Pizzaman schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 10:52:
[...]

[...]

Ik denk het dus niet.
Er is geen treinverkeer mogelijk van en naar Arnhem:
Pas nadat de beschadigde treinen afgevoerd zijn, kan de schade aan de infra worden opgemaakt. Op dit moment rijden er van en naar Arnhem geen treinen.
Dat gaat denk ik nog wel de hele dag duren. Als eerste moet natuurlijk stilgestaan worden bij de gewonden (28 mensen) en bij de machinist. Hoop dat iedereen er met lichte verwondingen vanaf komt, maar het lijkt een aardige klapper te zijn geweest. De massa van zo'n goederentrein is natuurlijk erg groot ten opzichte van de stoptrein. Straks maar eens kijken hoe we naar huis komen.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
IJnte schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 12:58:
[...]
Er is geen treinverkeer mogelijk van en naar Arnhem:
Ede=Wageningen-Arnhem-Elst-Tiel/Nijmegen is met beperkingen in dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luccus schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 12:56:
[...]

Onder de 40 km/h grijpt ATB niet in. Wanneer twee treinen uiteindelijk elkaars spoor moeten gebruiken zal er één voor een rood sein lopen (of als ProRail zit te slapen allebei natuurlijk). Daarvoor een geel sein: maximumsnelheid 40 km/h en dús geen ATB-ingreep onder die snelheid. Om je vraag te beantwoorden: met de ATB hoeft er niets mis te zijn en iedere trein met ATB kan door rood rijden als men niet harder dan 40 km/h rijdt. Afgezien daarvan zijn de sancties op een passage van een rood sein verre van gering.
Volgens mij rijden er @ ah nooit treinen rechtstreeks door, en moeten altijd stoppen voor een sein totdat ze doormogen. Het was wel uitzonderlijk druk vannochtend met goederentreinen @ Ah. Om 7:20 waren er 3 goederentreinen aanwezig, en allemaal aan het wachten totdat ze mochten vertrekken. Een grondig onderzoek zal uiteindelijk uitwijzen wat het probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luccus schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 13:01:
[...]
Ede=Wageningen-Arnhem-Elst-Tiel/Nijmegen is met beperkingen in dienst.
Yup net veranderd idd:
Van en naar Arnhem moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 30 tot 60 minuten.
Door een aanrijding rijden er tussen Arnhem en Zevenaar en tussen Arnhem en Dieren geen treinen maar bussen en rijden er tussen Arnhem en Nijmegen en tussen Arnhem en Ede-Wageningen minder treinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Er zijn wel degelijk treinen die rechtstreeks door Arnhem heen rijden. De door jou genoemde goederentreinen rijden (als er de mogelijkheid is) gewoon in 1x door Arnhem heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
IJnte schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 13:01:
[...]
Volgens mij rijden er @ ah nooit treinen rechtstreeks door, en moeten altijd stoppen voor een sein totdat ze doormogen.
:? :P Ik weet dat treinen soms zonder reden aan de kant worden gezet maar gelukkig gebeurt dat nog niet altijd hoor. ;)

Edit: wat dinges hierboven dus zegt..

[ Voor 5% gewijzigd door Luke! op 21-11-2006 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

wanneer werd die upgrade van ATB ook al weer doorgevoerd? 40km/u * 2 (frontaal) kan best hard gaan... en gebeurt iets te vaak :X
Kan je direct de treinen dichter op elkaar laten rijden, om het capaciteitsprobleem op te lossen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Luccus schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 13:10:
[...]

Om even mijn naam in te typen voelde je je te goed ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Modbreak:Kap nou eens met dit soort sfeer verpestende opmerkingen. Je bent hier al vaker op gewezen. De volgende keer volgt er een sanctie.

[ Voor 79% gewijzigd door Steffie op 22-11-2006 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luccus schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 13:10:
[...]
:? :P Ik weet dat treinen soms zonder reden aan de kant worden gezet maar gelukkig gebeurt dat nog niet altijd hoor. ;)

Nou jah laat ik het dan houden op vaak :) Vannochtend werden mijn oren nog gekrengt door remmende goederentreinen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 17:47

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Wel weer eens verdacht, wederom een botsing, doet het spoornet weer goeie PR aan... :/

Die neus van was toch niet volledig leeg, er zat toch nog wel 't een en ander in toch? Wel minimaal, want het heet niet voor niets 'botsneus' ;) Net als op een loc zit.

En dan wordt er meteen in het nieuws geroepen dat de staat van het Nederlandse spoor in erbarmelijke staat is, volgens mij valt het met dat spoor wel mee, het gaat erom wie het beheerd.
Ik vraag me trouwens steeds vaker af waarom we dat Indiaanse systeem niet gebruiken. Zag dat op discovery. Dat reageert direct op treinen in de buurt alswel seinen. Komt een trein in de buurt dichter dan 10 meter gaan meteen de remmen erop en tussen de 100 en 50 meter remt de trein al af. De treinen geven elkaar door of ze rijden of niet en daaraan neemt het systeem de beslissing remmen of rijden. Natuurlijk in samenspraak met de machinist, maar als de machinist doorrijdt remt het systeem af. Beetje ATM maar dan echt. Ook onder de 40km/h. :)
Luccus schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 13:48:
[...]
Nee jongen, ik zag dat 't er al stond en heb direct op vorige gedrukt en 't geëdit. Hebben ze je te strak opgedraaid vanochtend?
En je kunt best eens normaal reageren, volgens mij ben jij degene die hier systematisch te strak opgedraait is, een naam kun je best ff copieren en plakken, zo moeilijk is dat niet!

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:04

ericding

Altijd de eerste.

Is er al bekend om welke Plan V het gaat? (Ik bedoel dan dus het nummer...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known
  • Laatst online: 06-10 16:32

not-known

[BI] Crewmember

Vtje 826 heeft de botsing gehad en het aangekoppelde 2e stel, Ttje 531 heeft wat lichtere schade.

Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

zwahiel schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 15:55:
Wel weer eens verdacht, wederom een botsing, doet het spoornet weer goeie PR aan... :/

Die neus van was toch niet volledig leeg, er zat toch nog wel 't een en ander in toch? Wel minimaal, want het heet niet voor niets 'botsneus' ;) Net als op een loc zit.

En dan wordt er meteen in het nieuws geroepen dat de staat van het Nederlandse spoor in erbarmelijke staat is, volgens mij valt het met dat spoor wel mee, het gaat erom wie het beheerd.
Ik vraag me trouwens steeds vaker af waarom we dat Indiaanse systeem niet gebruiken. Zag dat op discovery. Dat reageert direct op treinen in de buurt alswel seinen. Komt een trein in de buurt dichter dan 10 meter gaan meteen de remmen erop en tussen de 100 en 50 meter remt de trein al af. De
Landdekkend invoeren van ATB-NG (juck) of ERTMS level 2 doet ook wonderen. ATB-EG is ook geen systeem om stoptonend seinpassages te voorkomen ATB-EG was alleen een aandachtssysteem voor de machinist, als in "er verandert een seinbeeld naar iets restrictievers".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

En voor wanneer staat dat op de planning? Doe dan idd maar ERTMS level 2 ofzo, daarmee kon je toch ook 2 treinen in 1 blok (veilig) laten rijden, zodat de bezetting van het spoor beter wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Ik vind het echt absurd dat we anno 2006/7 nog steeds "spelen" met de veiligheid van treinen en belangrijker nog, de passagiers en personeel die erin zitten. :( Ja tuurlijk kan je niet zomaar even snel een nieuw systeem invoeren, maar als je er nooit aan begint gaat het natuurlijk er nooit van komen! Het dubbeltraject tussen Utrecht en Amsterdam, ik mag toch hopen dat deze ondertussen wél is voorbereid op een nieuw beveiligings systeem!? Dat het 1x gebeurd, goed daar leer je van. Maar als het in een paar jaar meerdere malen voorkomt moet je daar toch actie voor ondernemen? Nu hebben we het geluk dat er alleen maar gewonden zijn gevallen. Moeten we dan echt wachten tot een keer een IC vol beladen met passagiers de pijp uit gaat?

Misschien klinkt mijn post wat overtrokken, maar ik sta echt verbaasd te kijken wat er zojuist in 2 dagen is gebeurd, nadat het vorig jaar ook al gebeurd is.

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

er gebeurt dankzij ATB nooit een ernstig ongeluk, alleen bij de stations als ze zachtjes rijden. Doden zullen er dus niet vallen. Maar slordig ;) is het wel, en ook wel een 'beetje' jammer dat direct in half Nederland geen treinen meer rijden door een ongelukje in Rotterdam.

Sowieso: waarom kunnen ze dan niet gewoon doorrijden naar den haag enzo, als het op de sporen naar Utrecht is gebeurd? 't was nou niet bepaald dat het hele rangeerterrein geblokkeerd was ofzo :z En waarom niet naar Dordrecht? Da's toch de andere kant op? NoRail... :Z

edit:
kijk, het is logisch dat je even onderzoek wilt doen, maar daar hoef je niet het hele station de halve dag voor te vergrendelen, of zie ik iets cruciaals over het hoofd?

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 21-11-2006 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Geen ernstige ongelukken? Er liggen nog steeds mensen in het ziekenhuis hoor... Sowieso, 2 treinen die elkaar tegemoet knallen met 'maar' 40 km/h is toch 80 kilometer per uur....Da's meer dan genoeg voor doden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
m-m schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 22:09:
Geen ernstige ongelukken? Er liggen nog steeds mensen in het ziekenhuis hoor... Sowieso, 2 treinen die elkaar tegemoet knallen met 'maar' 40 km/h is toch 80 kilometer per uur....Da's meer dan genoeg voor doden...
Mij lijkt dat bedoeld wordt dat het niet "toeval" is dat zo goed als alle aanrijdingen 'hooguit' gewonden kennen. Het huidige veiligheidssysteem legt beperkingen op zodanig dat aanrijdingen en dergelijke vrijwel altijd met lage snelheid (< 40 km/u) plaatsvinden. Dat maakt het ongeluk niet minder erg. Maar het is evenmin zo dat het maar geluk en toeval is dat er niks ernstigers gebeurt dan dit. Maar ieder ongeval blijft er één teveel, daar niet van.

Wat betreft een ander veiligheidssysteem: het is gewoon niet realistisch om te verwachten dat dat binnen een periode van vijf tot tien jaar is geïmplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

m-m schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 22:09:
Met erge treinongelukken denk ik aan een ICE die tegen een viaduct aanknalt, een franse dubbeldekker die met 100km/u op een goederentrein knalt, dat soort dingen. Je weet wel: foto's van "dit was ooit een trein, zie je die metalen wielen niet?". Hier heb je het over een gedeukt neusje, en een knik verderop. Maar de statistiek wijst uit dat ernstige ongelukken door ATB wel worden voorkomen.
40km/u is gewoon een kleine kans op: bij stations wordt zachter gereden, of veel harder. 40km/u is maar kort tijdens het optrekken.

@Luccus: prima, maar wanneer wordt daarmee begonnen? Capaciteit is echt gigakrap vziw, en overal 3 sporen om verstoringen te verminderen zie ik niet binnen 20 jaar gebeuren.
Probleem: duurt langer dan 1 regeringstermijn, dus doen we het maar niet :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ND863 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 18:47:
Ik vind het echt absurd dat we anno 2006/7 nog steeds "spelen" met de veiligheid van treinen en belangrijker nog, de passagiers en personeel die erin zitten. :(
En dan te bedenken dat er 40 jaar nog helemaal geen enkele vorm van automatische beveiliging was. Als het mistte en je hierdoor een sein miste was er niets dat de trein tegenhield. Zo is het ongeluk in Harmelen gebeurd waarbij een 1100 uiteindelijk met 110 km/uur (na een korte remming) zich in de flank van een mat.46 stel boorde.

Tsja, ze zeggen dat Nederland het drukste sporennnet van Europa heeft. Misschien zijn ze dan vergeten te kijken in bijvoorbeeld Zwitserland. Station Olten is waarschijnlijk het drukste station van Europa. Er liggen maar 8 spoortjes en er rijden soms 3 goederentreinen tegelijkertijd onder de kap, met 100 km/uur wel te verstaan. En alle andere sporen bezet door personentreinen.

En wellicht heeft iemand van jullie wel eens de moeite genomen om op de Gotthard te gaan kijken. De drukste goederenbaan van Europa (ondanks de stijgingen van 3%). Een Nederlandse stoptrein komt hier niet eens omhoog. 's nachts rijden hier de goederentreinen op blokafstand, beide kanten op. Het is een dubbelspoors traject en er is eigenlijk continu wel onderhoud. Dit zorgt in Zwitserland voor geen vertraging, omdat ze nagedacht hebben bij het aanleggen van de wissels en omdat ze ook nadenken bij het uitvoeren van de dienstregeling.

Als er op het traject Utrecht - Amsterdam (waar misschien de helft van de treinen rijden) 1 spoor (van de 4) niet beschikbaar is, dan is er gelijk vertraging. Waarom? Omdat hier iedereen naar elkaar zit te kijken, op elkaar zit te wachten en geen verantwoordelijkheid durft te nemen. En ze zijn natuurlijk te druk met de hele dag de CAO doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Misschien heeft Zwitserland een wel goed functionerende spoorbeheerder? Ook eens aangedacht?

De veiligheidsmaatregelen van Nederland zijn natuurlijk af en toe echt waanzin. Zoals gezegd wordt er is in deel A van het land wat aan de hand en geheel het land (of bijna) heeft er merkbaar last van. Komt een deel door de invulling op het spoor maar ook degelijk door de beheerder die bijna als een geflipte af en toe maatregelen neemt. Ik kan er bijvoorbeeld nog steeds niet bij dat als er idd op een 4 spoors traject iets voorvalt, dat alle sporen dan maar meteen dicht gaan. Of dat in situatie niet met de NSR gepraat wordt om een dienst op te zetten. Vandaag is het volgens mij de eerste keer!

Ik noem een winter afgelopen jaar, tien sneeuwvlokken en Nederland veranderd in een bananenrepubliek. Waar op een electrische lijn geen electro kan rijden kan best een diesel rijden... 1+1=2 zou je denken... Zo help je reizigers flink uit de brand. Uiteindelijk wil de NS wel, maar ProRail houd 't gewoon tegen. Dan denk ik serieus waar zijn we mee bezig...!

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:12
Ach, al het geld stoppen ze nu weer in dit.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

S2801 schreef op woensdag 22 november 2006 @ 08:37:
Ach, al het geld stoppen ze nu weer in dit.
Ach, dat deden de Habsburgers 100 jaar geleden ook al :z

Resultaat is dingen als Simeria link naar beetje wazige Google Maps pic, je ziet het spoorknooppunt met horizontaal het hoofdspoor van Budapest naar Oost-Transsylvanie (en verder naar Bucuresti), links een zijspoortje naar de industriestad Hunedoara en middenonder het ader wat Transsylvanie met het westen van Wallachie verbindt via de mijnbouwgebieden van het Jiu-dal

Enorme overstapstations op spoorknooppunten die doelbewust juist buiten de steden aangelegd zijn. Vroeger stonden er twee bomen en een koe, ondertussen is er een kleine nederzetting die vooral het station dient. Alle treinen stoppen op die stations (zelfs de Orient Express of wat er nog voor door moet gaan dat van Wien naar Istanbul gaat), vrijwel geen hond stapt in of uit en iedereen irriteert zich aan de overstap op een onzinnge plek. Gelukkig is in Simeria het bier (Hategana :9 ) goed en spotgoedkoop (omgerekend 33c voor een halve liter) :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik de enige die al het gezeur in de media om de veiligheid op het spoor hypocriet vind? Natuurlijk zijn dit soort ongelukken niet bepaald prettig, en natuurlijk moet je dit voorkomen. Maar dat het land compleet op z'n kop staat van twee ongelukken waar geen doden bij vielen en niemand zich druk maakt om de veiligheid van dat andere vervoer over land: het wegennet waar gemiddeld dagelijks meer dan 2 doden vallen vind ik absurd. De veiligheid op het spoor moet beter, maar is al hoog. Dus ga alsjeblieft een hoop poeha maken om die 800 verkeersdoden per jaar, en niet om 60 gewonden op het spoorwegnet. Maar ja, het spoor afzeiken is nu eenmaal volkssport nummer één, en de heilige koe afzeiken is een doodszonde. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 18:17:
Ben ik de enige die al het gezeur in de media om de veiligheid op het spoor hypocriet vind? Natuurlijk zijn dit soort ongelukken niet bepaald prettig, en natuurlijk moet je dit voorkomen. Maar dat het land compleet op z'n kop staat van twee ongelukken waar geen doden bij vielen en niemand zich druk maakt om de veiligheid van dat andere vervoer over land: het wegennet waar gemiddeld dagelijks meer dan 2 doden vallen vind ik absurd. De veiligheid op het spoor moet beter, maar is al hoog. Dus ga alsjeblieft een hoop poeha maken om die 800 verkeersdoden per jaar, en niet om 60 gewonden op het spoorwegnet. Maar ja, het spoor afzeiken is nu eenmaal volkssport nummer één, en de heilige koe afzeiken is een doodszonde. :(
Aan het verbeteren van de verkeersveiligheid op de weg wordt constant gewerkt. Lagere maximumsnelheden, meer snelheidscontroles, scherpere eisen aan auto's (bijvoorbeeld verplicht airbags en abs) en een tamelijk intensieve procedure om een rijbewijs te krijgen (rijlessen etc.). Nederland was in 2005 zelfs het verkeersveiligste land ter wereld, op Malta na. Wat betreft de spoorveiligheid lijken de ontwikkelingen wel stil te staan. Er zijn betere beveiligingssystemen, maar die worden niet of nauwelijks ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

We moeten maar wachten totdat er wel een flink aantal doden vallen? Naast dat een nieuw modern systeem de veiligheid vele niveau's omhoog brengt zal het in 99% van de gevallen ook een flinke verbetering in efficiency en capaciteit opleveren. Overigens, zou een Europeesch danwel Nederlands overkoepelend regelgeving omtrent veiligheid een stap voorwaarts zijn. Maargoed...... I'll keep on dreaming.

Ow, nóg meer stations! Alsof er capaciteit teveel is.... ze kunnen nu al met moeite 4 IC + 2 stoppers + 1 goederentrein op een dubbelspoor met 3 stations laten rijden. (ook zo kansloos is dat nieuwe station tussen Breukelen en Utrecht CS. Je kan hem vanaf beide stations zien aankomen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:38
ND863 schreef op woensdag 22 november 2006 @ 22:13:
Ow, nóg meer stations! Alsof er capaciteit teveel is.... ze kunnen nu al met moeite 4 IC + 2 stoppers + 1 goederentrein op een dubbelspoor met 3 stations laten rijden. (ook zo kansloos is dat nieuwe station tussen Breukelen en Utrecht CS. Je kan hem vanaf beide stations zien aankomen :7
Je bedoelt Utrecht Zuilen? Ik denk niet dat daar ICs zullen gaan stoppen.

[ Voor 29% gewijzigd door Vinnienerd op 22-11-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Ik bedoel de stopper, nu komt de stopper naar Utrecht al vlak aan achter de IC naar Nijmegen, en zeer strak gevolgd door de IC naar Heerlen/Maastricht.

Weet iemand ook of de IC van/naar Schiphol - Eindhoven in de toekomst ook Bijlmer gaat aandoen?

• IJnte
Het lijkt erop alsof de storing als gevolg van de aanrijding bij arnhem vanavond na de spits opgelost is. Er zal dan weer treinverkeer mogelijk zijn volgens de dienstregeling (hoop ik). Ze waren om 16:00 bezig met de wissel aan het "beaveren" met de "beaver 90/4 ZW" van volkerrail :) De 6502 (meen ik) stond al klaar met het laatste beetje balastgrind :)
Edit:
Aanrijding Arnhem dinsdag, woensdag en donderdag
De beperkingen als gevolg van herstelwerkzaamheden na een aanrijding van en naar Arnhem zijn voorbij.
Het treinverkeer van en naar Arnhem wordt geleidelijk hervat.

[ Voor 25% gewijzigd door IJnte op 23-11-2006 19:48 ]

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01:21
IJnte schreef op donderdag 23 november 2006 @ 17:25:
Het lijkt erop alsof de storing als gevolg van de aanrijding bij arnhem vanavond na de spits opgelost is. Er zal dan weer treinverkeer mogelijk zijn volgens de dienstregeling (hoop ik). Ze waren om 16:00 bezig met de wissel aan het "beaveren" met de "beaver 90/4 ZW" van volkerrail :) De 6502 (meen ik) stond al klaar met het laatste beetje balastgrind :)
Gelukkig maar. Het was gisterochtend lastig om half 9 in Wageningen te zijn vanaf Zutphen. Ik ben maar omgereden met de trein van 5.56 via Deventer-Amersfoort-Utrecht :'(
Er reden wel bussen, maar ik was bang om dan bij Velperbroek in de file te komen en Arnhem-Ede ging ook nog niet helemaal goed. Toch wel schrikken dat er een ongeluk op je 'eigen' lijntje gebeurt...

• IJnte
Heeft btw iemand de metro colum vandaag nog gelezen :? Ik vondt wat er stond wel erg goed verwoord. Het ging erover dat iedereen nu gaat zeuren over het spoornet, terwijl het autoverkeer dagelijks doden eist en veel gewonden.
Rampdagen op het Spoor

Metro, 23-11-2006

Ja, beste treinreiziger, het was me het weekje wel. Afgelopen dinsdag botsten op het station van Arnhem een passagiers- en een goederentrein op elkaar. Waarschijnlijke schuldige aan het ongeluk was de machinist van de goederentrein. Hij zou volgens ooggetuigen door rood zijn gereden. Een dag eerder was het ook raak op het centraal station van Rotterdam. Daar werd een goederentrein met containers whisky in de flank aangereden door een lege passagierstrein.
Het journaal opende afgelopen dinsdag met het nieuws van de treinbotsing in Arnhem. Zeker 31 gewonden! De meeste gewonden bleken een bloedneus te hebben omdat ze met hun hoofd tegen de banken waren gevallen. Uiteindelijk moesten elf reizigers zich in het ziekenhuis laten behandelen aan snij- en schaafwonden.

Twee treinongelukken in twee dagen. Nieuws dat nogal wat media-aandacht kreeg. Waarom eigenlijk? Was het vanwege de vele vertragingen die ontstonden als gevolg van beide botsingen? Ach ja, het is toch wat, forenzen die ’s avonds een uur later dan normaal hun bord stampot naar binnen werken. Voor je het weet, mis je Goede Tijden, Slechte Tijden nog.
Maar dat was natuurlijk niet de essentie van al die media-aandacht. De hamvraag luidde: ‘is het nog wel pluis op het spoor?’ Reizigersvereniging Rover (Reiziger Openbaar VERvoer) was er als de kippen bij. Een woordvoerder meldde zich zorgen te maken over de veiligheid op het spoor. “Eén botsing kan een keer voorkomen, maar we zijn bezorgd nu het twee keer achter elkaar gebeurt”. Rover drong daarom aan op grondig onderzoek naar de oorzaak van beide ongevallen.
Waar is rampenprins Pieter van Vollenhoven? Hopelijk geeft hij niet thuis. Wie er de statistieken op naslaat, begrijpt namelijk direct dat een grondig onderzoek nergens voor nodig is. Vorig jaar kwamen in het Nederlandse wegverkeer 817 personen om het leven terwijl meer dan 16.000 mensen zwaargewond raakten. Cijfers die indertijd bijna met gejuich werden begroet. Waarom? Omdat het een absoluut laagterecord is: elke dag – ik reken het u even voor – meer dan twee doden en 44 zwaargewonden op de weg.

Hoeveel treinreizigers kwamen in 2005 om het leven? Nul. Het aantal zwaargewonden dat jaar: zeven. Dus waar hebben we het over? Niet over het feit dat die twee ‘rampdagen’ op het spoor voor ‘wegbegrippen’ juist opvallend rustige dagen zijn. Ga maar na: geen doden, geen zwaargewonden. Wat wil een mens nog meer?
Welnu, daarover is Rover heel duidelijk. Er moet de komende jaren zes miljard euro worden geïnvesteerd teneinde het spoor beter en veiliger te maken. Afgelopen maand juni luidde de reizigersorganisatie ook al de noodklok. De loopafstand voor reizigers in het nieuwe stationsgebied van Utrecht is te lang. Passagiers die overstappen moeten namelijk een flink eind lopen. Ach en wee, je zou eens moe worden. Waar blijven die miljoenen?
Het klopt, reizen met de trein is geen onverdeeld genoegen. Bladeren op de rails, vierkante wielen, vertraging door nattigheid, door droogte, door koude, door warmte of desnoods door tegenwind - maar veilig is het wel.

Terwijl heel het land zich dinsdag opwond over bloedneuzen en het missen van GTST, belandde op de A16 een auto met drie inzittenden op de kop in een sloot. De bestuurder overleed bijna direct. Zijn vrouw werd samen met hun kind in zorgwekkende toestand in een ziekenhuis opgenomen. Zij overleed dinsdagavond. In Breda werd dinsdagmiddag op een druk kruispunt een fietser geschept door een auto. Het slachtoffer was op slag dood.
Zomaar drie doden op een dinsdag. En geen journaal dat er aandacht aan schonk. Eigen schuld, dikke bult, hadden ze maar de trein moeten nemen.
Bron

[ Voor 88% gewijzigd door IJnte op 23-11-2006 19:29 . Reden: Colum gevonden ]

• ND863

ND863

Heb het gelezen inderdaad. Weet je waarom we tegenwoordig minder zeuren over dodelijke ongelukken in het verkeer en files? Omdat er duidelijk wat aan gedaan word. De NS wil dat zij dé keuze zijn als je van A naar B moet. Investeren in capaciteits en efficiency verhoging = ho maar! Maar wel 5 miljard uitrekken voor extra stations :?

• not-known

not-known

[BI] Crewmember

Wat een onzin, lekker makkelijk zeiken (bashen) zonder je te informeren noemen ze dit ook wel. Er wordt enorm veel aan veiligheid gedaan. Capaciteitsverhoging precies hetzelfde. Al van de nieuwe dienstregeling voor 2k7 gehoord? Er hebben nog nooit zoveel treinen gereden!
Er wordt al jaren geëxpirimenteerd met nieuwe beveiligingssystemen die zeeer grondig getest (moeten) worden. Hoeveel doden zijn er gevallen bij ongevallen per trein de laatste jaren? Ik denk dat qua veiligheid het spoorverkeer sowieso al ruim voor loopt op wegvervoer.

De Veld C site!

• IJnte
not-known schreef op donderdag 23 november 2006 @ 21:44:
Wat een onzin, lekker makkelijk zeiken (bashen) zonder je te informeren noemen ze dit ook wel. Er wordt enorm veel aan veiligheid gedaan. Capaciteitsverhoging precies hetzelfde. Al van de nieuwe dienstregeling voor 2k7 gehoord? Er hebben nog nooit zoveel treinen gereden!
Er wordt al jaren geëxpirimenteerd met nieuwe beveiligingssystemen die zeeer grondig getest (moeten) worden. Hoeveel doden zijn er gevallen bij ongevallen per trein de laatste jaren? Ik denk dat qua veiligheid het spoorverkeer sowieso al ruim voor loopt op wegvervoer.
Compleet met not-known eens. Er wordt enorm veel getest, en genoeg geld geinversteerd in het spoor. En ja de NS is ook een bedrijf wat winst moet maken om de boel draaiende te houden, maar als het aankomt op veiligheid dan scoren ze daar geloof ik heel goed mee. Er rijdt niet voor niets een trein niet weg als er een storing met de deuren is, terwijl deze gewoon dicht gaan :? Er worden geen risico's genomen met deze grote aantal reizigers.

• Termi
  • Laatst online: 13:44
IJnte schreef op donderdag 23 november 2006 @ 22:00:
[...]

Compleet met not-known eens. Er wordt enorm veel getest, en genoeg geld geinversteerd in het spoor. En ja de NS is ook een bedrijf wat winst moet maken om de boel draaiende te houden, maar als het aankomt op veiligheid dan scoren ze daar geloof ik heel goed mee. Er rijdt niet voor niets een trein niet weg als er een storing met de deuren is, terwijl deze gewoon dicht gaan :? Er worden geen risico's genomen met deze grote aantal reizigers.
Onthoud dat de staat (prorail) verantwoordelijk is voor de veiligheid! De NS is alleen de vervoerder en daar is het in mijn ogen mis gegaan. NS en prorail moeten het spoor en het hoofdnet samen beheren. Dan krijg je minder botsingen tussen deze twee partijen, NS wil commercieel denken en Prorail is meer van het gaat toch goed :).

Maar eigenlijk moet overal ERMTS komen, dan heb je de nieuwste standaard en hopelijk de hoogst haalbare effiecentie. Maar ook de planning moet gewoon stukken beter kunnen.

• not-known

not-known

[BI] Crewmember

Zelfs met de ontzettend belabberde communicatie tussen prorail en de vervoerders blijft het spoorverkeer veilig. Uiteraard is dit geen vrijbrief om deze situatie te laten voortbestaan, maar het geeft wel aan dat in basis de zaken op orde zijn. En natuurlijk kan er nog veel verbeterd worden (moet ook) aangezien we niet in de situatie moeten komen waarin systemen continu uitvallen. Maargoed dit is puur een zaak van de Staat om dit op te lossen. Aan de vervoerders zal het niet liggen.

De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Alsof er nog niet genoeg probs geweest waren de afgelopen paar dagen tussen ut en ah :(
Kiezelstenen leggen treinverkeer plat
AMSTERDAM - De politie heeft het treinverkeer tussen het Gelderse Wolfheze en Ede vrijdagochtend een uur lang stilgelegd, nadat een stoptrein bij Wolfheze over een paar kiezelstenen op de rails was gereden. Dat meldt het Korps Landelijke Politiediensten vrijdag.

De machinist van de stoptrein van Arnhem naar Utrecht meldde rond 07.30 uur dat hij iets geraakt had. ProRail meldde dat het ging om een hoop stenen, maar onderzoek van het KLPD wees uit dat het stenen waren die normaal gesproken tussen de rails liggen als ballast. Vermoedelijk zijn de kiezels op het spoor gelegd.

Rond 08.30 uur kwam het treinverkeer weer op gang. Ook de stoptrein kon gewoon verder rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
IJnte schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 13:59:
Alsof er nog niet genoeg probs geweest waren de afgelopen paar dagen tussen ut en ah :(
Kiezelstenen leggen treinverkeer plat

[...]
Ik hoor nu net op de radio dat er jongens zijn opgepakt die de kiezels op het spoor hadden gelegd. Volgens eigen zeggen hadden ze "een baldadige bui".......... :X O-)

Maar als ze alle onkosten die onstaan zijn door die kiezels op die jongens (wat ze denk ik niet zullen doen) gaan verhalen zullen ze wel anders gaan piepen. >:)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

WAAROM is in nederland het hele spoorverkeer als er een paar kiezels (die zo klein zijn dat zelfs een stoptreintje er zonder schade overheen gaat) op de rails liggen? WAAROM rijdt de volgende trein niet iets langzamer om te checken dat ze echt weg zijn, en vervolgens weer volgas verder? Komop zeg, daar een uur lang het verkeer voor stilleggen is toch wel een beetje overdreven, of niet? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:06

Spacecowboy

XBL: Biggmans

MBV schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 11:37:
WAAROM is in nederland het hele spoorverkeer als er een paar kiezels (die zo klein zijn dat zelfs een stoptreintje er zonder schade overheen gaat) op de rails liggen? WAAROM rijdt de volgende trein niet iets langzamer om te checken dat ze echt weg zijn, en vervolgens weer volgas verder? Komop zeg, daar een uur lang het verkeer voor stilleggen is toch wel een beetje overdreven, of niet? :X
Ik moet toegeven dat ik dat vroeger toen ik klein (jaar of 9 / 10 was ook wel eens gedaan heb, kiezels op het spoor gelegd :X (onder het perron gekropen etc. :X )

Kan me niet herinneren dat ze daarvoor het treinverkeer hebben stilgelegd :+ Overigens wel een donderpreek van de spoorwegpolitie...

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Spacecowboy schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 12:03:
[...]

Ik moet toegeven dat ik dat vroeger toen ik klein (jaar of 9 / 10 was ook wel eens gedaan heb, kiezels op het spoor gelegd :X (onder het perron gekropen etc. :X )

Kan me niet herinneren dat ze daarvoor het treinverkeer hebben stilgelegd :+ Overigens wel een donderpreek van de spoorwegpolitie...
Kan je ook uitleggen waarom je dat gedaan hebt toendertijd? Wil wel eens het verhaal er achter weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Termi schreef op donderdag 23 november 2006 @ 23:09:
[...]

Onthoud dat de staat (prorail) verantwoordelijk is voor de veiligheid! De NS is alleen de vervoerder en daar is het in mijn ogen mis gegaan. NS en prorail moeten het spoor en het hoofdnet samen beheren. Dan krijg je minder botsingen tussen deze twee partijen, NS wil commercieel denken en Prorail is meer van het gaat toch goed :).
Ik snap niet waarom mensen naar het huidige Duitse systeem willen. DB-dochters kunnen overal doorhobbelen, de privaten zijn keer op keer de dupe van de infrabeheerder en -verkeersleiding die onder DB vallen. Wat schiet je daar mee op? Je krijgt alleen maar meer vervoerders op het spoor, waarom zou er dan één, die überhaupt geen goede vertegenwoordiging is van de rest van de aanbieders, de touwtjes in handen moeten krijgen?
MBV schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 11:37:
Welkon in Nederland, waar de veiligheidsmanie helaas veel te ver is doorgeschoten.

[ Voor 24% gewijzigd door Luke! op 25-11-2006 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Wat ik niet begrijp is dat de nadruk ligt op "er moet een beter beveiligingssysteem komen". Het is immers niet het beveiligingssysteem dat een fout maakt, het is de machinist die een fout maakt en het beveiligingssysteem dekt die fout niet in. Om weer even de vergelijking te maken met de auto: als ik met mijn auto met 40km/h op een rood stoplicht af rijd volgt er ook geen snelremming hoor.. Wat gebeurt er als het hele ERTMS/ETCS gebeuren ingevoerd wordt? Machinisten gaan nog meer vertrouwen op de computer (seinen zijn er niet eens meer). Ik vraag mij af wat er gebeuren gaat als het eerste treinongeluk onder ERTMS plaatsvindt. Waarschijnlijk doden en zwaargewonden aangezien ERTMS op de lijnen gebruikt wordt waar hard gereden wordt.

Niet om machinisten naar beneden te halen ofzo, maar wie de ontwikkeling van de dodemansinrichting door de jaren heen heeft gevolgd snapt wat ik bedoel.

[ Voor 9% gewijzigd door insan1ty op 25-11-2006 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Laatst online: 07:30
Wat ik niet begrijp is dat veel mensen hier nogal zeurderig doen als men extra veiligheid verlangt.
We hebben het hier namelijk niet over een willekeurige autobestuurder of vrachtwagenchauffeur die een fout maakt, maar over een publieke dienst, een bedrijf. En dat bedrijf heeft, simpel gezegd, als taak een persoon van plaats X, heel, naar plaats Y te brengen.

Toegegeven, je kan geen ongelukken uitsluiten en zolang er mensen in het proces betrokken zijn zal er altijd wel iets mis kunnen gaan. Echter, de redenatie 'omdat er geen doden vallen moet men het maar accepteren' stuit me tegen de borst. Waarom moet er nu geinvesteerd worden in een veiliger spoornet:
- Een ongeluk zit in een klein hoekje, de eenmalige kosten voor een veiliger controlesysteem wegen niet op tegen potentieele slachtoffers. Even voor de record, er is een reele kans op zwaargewonden en doden met het huidige systeem.
- Het gebeurd vaak; dit kost enorm veel geld. Rotzooi moet worden opgeruimd, vertragingen kosten ook een vermogen, en mensen krijgen een negatief beeld van de NS.

Als laatste de vraag aan insan1ty; ik neem aan dat er minder ongelukken zijn dan voor de invoering van het dodemanssysteem? De beveiligingsystemen helpen dus toch?

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Dat bedoel ik niet.. Ik doel meer op hoe machinisten het systeem in de loop der jaren hebben geprobeerd te omzeilen. Ik zeg niet dat dat bij ATB gebeurt maar ik doel meer op het feit dat het mankement/probleem hier niet bij het systeem ligt, maar bij de gebruikers ervan.
Als de dodemaninrichting ingrijpt, wordt in principe de treinleiding direct ontlucht, zoals bij het remmen. De lucht ontsnapt door een open stuk buis ergens in de trein. Machinisten vonden het vervelend dat de trein zo nu en dan remde omdat ze even niet aan het opletten waren dus verstopten ze die buis gewoon zodat er geen remming volgde, als de dodemaninrichting ingreep. Hierop werd de opening voorzien van een rooster/spijltje zodat men er niets meer in kon stoppen. Zelfde geldt voor het dodemanpedaal, vroeger moest men dit gewoon de hele rit continu ingedrukt houden. Dus wat gebeurde er, machinisten plaatsten gewoon hun tas op het pedaal > opgelost. Ook hier werd iets op verzonnnen, namelijk dat de machinisten om de 60 seconden het pedaal maximaal 2.5 seconde los moeten laten.

Over het werken van de dodeman: het systeem werkt, maar zoals bij het ongeval in Rm enkele jaren geleden (Class 66 vs. DM'90) heeft gebleken: het voorkomt niet altijd een ongeval. Je kunt nou eenmaal niet alles uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Althalus schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 16:36:
[..]
Echter, de redenatie 'omdat er geen doden vallen moet men het maar accepteren' stuit me tegen de borst.
[...]
Die redenatie wordt door mij in elk geval niet gevolgt. Waar het om gaat is dat de veiligheid van het spoor al heel hoog is. Eén van de grootste en in elk geval de laatste grote treinramp (bij Harmelen, een jaar of 40-45 geleden) was de directe aanleiding voor het ontwikkelen en invoeren van veiligheidssystemen. Die veiligheidssystemen en de doorontwikkeling er van hebben geleid tot de huidige zeer veilige situatie. Dat het altijd beter kan en we nu zeker niet moeten stoppen met ontwikkelen is een feit.
Wat ik wel zei is dat ik het hypocriet vind dat alle media (en dus ook veel mensen) nu vallen over de zogenaamde onveiligheid van het Nederlandse spoor na een ongeluk met een paar gewonden. Het Nederlandse spoor is m.i. zeer veilig (de mate van veiligheid is niet afhankelijk van de mogelijkheid tot verbetering). Daarom trek ik ook de vergelijking met het wegennet. Daar vallen gemiddeld dagelijks meer dan 2 doden en daar hoor je dan niemand over, maar als er eens een keertje een paar gewonden vallen in een trein valt meteen het hele land er over (zie ook het eerder geplaatste artikel uit de metro). Dat is m.i. hypocriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu toch nog nieuwsgierig over de Maaslijn. Ik reis er dagelijks op, maar wat gaat er nu concreet gebeuren vanaf 10 december? Ik heb alle posts over dit onderwerp gelezen in dit topic. Mag ik nu de conclusie trekken dat het eerste jaar de normale dienstregeling gereden wordt met Buffels, en de spits met Wadlopers?

Dat zou namelijk betekenen dat de spitsdienstregeling nooit gehaald kan worden het eerste jaar, met structurele vertragingen tot gevolg. Volgens dit bericht van de Gelderlander komen de Wadlopers er echter pas in maart 2007. Dan wordt het de eerste maanden pas echt een ramp.

Is er iemand die hier uitsluitsel over kan geven? Met nog maar twee weken te gaan zou je zeggen dat er intussen wat geregeld is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Ik begreep dat er ook bussen ingezet gaan worden, dus dat belooft niet veel goeds daar de komende tijd...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Over capaciteit probs gesproken. Tussen Nm en Ht is bij Reuver (geloof ik) ook nog een klein stuk enkel spoor. Aangezien daar de frequentie van treinen op dit moment nog niet erg heel erg hoog, vormt het nog niet echt een probleem. Wanneer ze die frequentie willen ophogen moet er denk ik wel een keer dubbelspoor van gemaakt worden denk ik. Zijn er plannen voor om dit dubbelsporig te maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
IJnte schreef op zondag 26 november 2006 @ 13:51:
Over capaciteit probs gesproken. Tussen Nm en Ht is bij Reuver (geloof ik)
Reuver ligt tussen Venlo en Roermond, je bedoelt Ravenstein. Nee, er zijn voor zover mij bekend geen plannen om dit dubbelsporig te maken. Het is ook niet echt een capaciteitsprobleem. Alleen bij kleine vertragingen komt de kruising van treinen net bij de brug te liggen, waardoor je wel eens een paar minuten moet wachten.
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 12:36:
Ik ben nu toch nog nieuwsgierig over de Maaslijn. Ik reis er dagelijks op, maar wat gaat er nu concreet gebeuren vanaf 10 december? Ik heb alle posts over dit onderwerp gelezen in dit topic. Mag ik nu de conclusie trekken dat het eerste jaar de normale dienstregeling gereden wordt met Buffels, en de spits met Wadlopers?
Als je alle posts over dit onderwerp had gelezen, dan had je vast gezien dat Veolia nog steeds geen buffels heeft gehuurd en daar dus ook nog niet mee kan rijden. :p
Dat zou namelijk betekenen dat de spitsdienstregeling nooit gehaald kan worden het eerste jaar, met structurele vertragingen tot gevolg. Volgens dit bericht van de Gelderlander komen de Wadlopers er echter pas in maart 2007. Dan wordt het de eerste maanden pas echt een ramp.
Zoals al eerder gezegd in dit topic: zes tot acht wadloper I'tjes per nieuwe dienstregeling en vanaf maart 2007 de volledige dienst met wadlopers rijden. Dat laatste gaat sowieso niet (wadlopers zijn te langzaam), voor de periode tot maart hebben ze dus überhaupt nog geen materieel én hun dienstregeling is ook met buffels niet te rijden.
Is er iemand die hier uitsluitsel over kan geven? Met nog maar twee weken te gaan zou je zeggen dat er intussen wat geregeld is...
Nee dus. In de wandelgangen ving ik wel op dat er een busdienst komt.

[ Voor 73% gewijzigd door Luke! op 26-11-2006 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luccus schreef op zondag 26 november 2006 @ 13:57:
[...]
Als je alle posts over dit onderwerp had gelezen, dan had je vast gezien dat Veolia nog steeds geen buffels heeft gehuurd en daar dus ook nog niet mee kan rijden. :p

[...]
Zoals al eerder gezegd in dit topic: zes tot acht wadloper I'tjes per nieuwe dienstregeling en vanaf maart 2007 de volledige dienst met wadlopers rijden. Dat laatste gaat sowieso niet (wadlopers zijn te langzaam), voor de periode tot maart hebben ze dus überhaupt nog geen materieel én hun dienstregeling is ook met buffels niet te rijden.

[...]
Nee dus. In de wandelgangen ving ik wel op dat er een busdienst komt.
Mijn god. Tegelen - Nijmegen Heyendaal dagelijks met de bus. Ik denk dat het tijd wordt om een goed boek mee te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 15:35:
[...]

Mijn god. Tegelen - Nijmegen Heyendaal dagelijks met de bus. Ik denk dat het tijd wordt om een goed boek mee te nemen...
Hallo hallo, ik zeg niet dat dat daadwerkelijk gaat gebeuren he ;). In ieder geval wil men wel in de spits een busdienst Roermond-Nijmegen gaan aanbieden in verband met. DE III lijkt van de baan te zijn. Maar wie weet krijgen ze op de een of andere manier toch nog DM '90 losgepeuterd of zo.

[ Voor 26% gewijzigd door Luke! op 26-11-2006 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NSFS schijnt DM'90 alleen te willen verhuren met een looptijd van 10 jaar. Dat vind ik wel een hele duidelijke vorm van "wij willen jullie niets verhuren".
Of de Wadlopers wel of niet al op 10 december komen weet ik niet, wel dat de spitsslagen Boxmeer - Nijmegen sowieso door bussen gereden worden.

Het grote probleem van materieel inhuren is natuurlijk ook de monopoliepositie op de levering van ATB-NG. Het lijkt wel alsof railvervoer van alle kanten tegengewerkt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Maasluip schreef op zondag 26 november 2006 @ 19:40:
NSFS schijnt DM'90 alleen te willen verhuren met een looptijd van 10 jaar. Dat vind ik wel een hele duidelijke vorm van "wij willen jullie niets verhuren".
Of de Wadlopers wel of niet al op 10 december komen weet ik niet, wel dat de spitsslagen Boxmeer - Nijmegen sowieso door bussen gereden worden.
Ehm ja, dat is al tig keer gezegd. En geef NSR eens ongelijk? Een deel van de stellen willen ze zelf inzetten en een deel gaat naar Syntus, die ze wel voor langere termijn wil huren. Overigens schijnt er door de aanbestedende partij (provincie) ook een uitvraag te zijn gedaan voor tijdelijk materieel met een looptijd van het huurcontract voor tien jaar. Mocht dat inderdaad zo zijn, dan is dat erg dom.
Het grote probleem van materieel inhuren is natuurlijk ook de monopoliepositie op de levering van ATB-NG. Het lijkt wel alsof railvervoer van alle kanten tegengewerkt moet worden.
Tja, dat weet de aanbestedende partij natuurlijk ook en dat wist Veolia natuurlijk ook. Triest dat het zo'n zooi is, maar aan de andere kant wel hilarisch, want men was toch NS-moe en zou het zelf wel eens doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Het lijkt wel een hype te worden, botsenden treinen 8)7 ;)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known

not-known

[BI] Crewmember

Eerder een media hype. Er gebeurt eens een keer wat (dit keer de spoorwegen) en meteen is _alles_ rondom dit onderwerp groot nieuws. Maargoed, daarvoor is het dus ook media.

De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij betreft heeft het veiligheidssysteem gewoon gewerkt en is er dus niets aan de hand. Next!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 21:33:
[...]

Wat mij betreft heeft het veiligheidssysteem gewoon gewerkt en is er dus niets aan de hand. Next!
180 meter stonden de treinen van elkaar, dat is binnen een blok. Dus er zou wel eens meer aan de hand kunnen zijn. Om dit meteen als hype af te doen vind ik te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Jalalala, Mat Vestjens gaat op zijn BEK!

Eindelijk, misschien een reden om die man aan de kant te zetten, meneer vervoer in Limburg...

Ik ben erg benieuwd, trouwens Luccus is de afschrijftermijn niet over 10 jaar afgelopen? Dan heeft NS goeie redenen om die 10 jaar te verhuren :) En nee, ik geef ze absoluut niet ongelijk! Want ze moeten ook rijden anders kost het NSFS ook alleen maar geld.

Ik ben ERG benieuwd hoe Veolia dit op gaat lossen, een bus verbinding zie ik echt niet gebeuren, het gevolg kan ik nu namelijk al voorspellen. Niemand gaat meer met de trein, want het loont niet meer! Die bus gaat veel te traag op de volle wegen in de ochtendspits ;)

Spaceknarf, waar woon je in Tegelen dan? Kom er zelf ook uit :) (woon alleen tegenwoordig in Santiago en daarna weer in Utrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha. Ik woon (sinds oktober) in Baarlo. Vanwege de te grote overstaptijd in Venlo als ik met de bus naar Venlo ga (20 minuten..., óók straks met Veolia), fiets ik naar Tegelen (lekker 's morgens over het veer :z ).

Overigens heb je als student niet veel keus als je in Nijmegen studeert. Met de auto kost namelijk geld, de OV-kaart niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Deel Maaslijn tijdelijk per bus

Treinreizigers tussen Venlo en Nijmegen moeten vanaf 10 december een deel van het traject per bus afleggen. Treinmaatschappij Veolia krijgt niet genoeg treinstellen bij elkaar om alle reizigers in de spits te kunnen vervoeren. Vanaf 1 maart moet het busvervoer op de zogeheten Maaslijn voorbij zijn. Dan heeft Veolia wel genoeg treinstellen. De levering van de treinstellen loopt vertraging op omdat de NS ze zelf niet kan missen. Veolia overweegt de reizigers te compenseren voor het ongemak, bijvoorbeeld door het geven van een korting.

www.l1.nl

Dit lijkt echter over de spitsslagen te gaan, althans dat concludeer ik n.a.v. het audiofragment op bovengenoemde site.

[ Voor 9% gewijzigd door Luke! op 27-11-2006 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
PolarBear schreef op zondag 26 november 2006 @ 22:22:
[...]

180 meter stonden de treinen van elkaar, dat is binnen een blok. Dus er zou wel eens meer aan de hand kunnen zijn. Om dit meteen als hype af te doen vind ik te makkelijk.
Het is natuurlijk geen hype (vandaar ook de ;)), maar zo hoor je er niks over, en zo binnen 1 week meteen 3 keer dat er treinen (bijna) botsen.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Wat is eigenlijk de reden dan ATB niet onder de 40 km/u werkt? (uitgerekend dé snelheid waarmee treinen een station emplacement binnenrijden). Een simpele oplossing lijkt dus óf het verlagen van de ATB ingrijp snelheid, of een kleine verhoging van de maximum snelheid. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ND863 schreef op maandag 27 november 2006 @ 18:21:
Wat is eigenlijk de reden dan ATB niet onder de 40 km/u werkt?
Simpel:
Bij nadering van een stoptonend sein, passeert een trein eerst een geel sein. De ATB dwingt hier een remming naar 40 km/h af. Bij het ontwerpen van ATB heeft men aangenomen dat een machinist vanaf deze snelheid altijd kan stoppen voor een stoptonend sein, mede daar hij al geremd heeft naar aanleiding van een geel sein, dat een rood sein aankondigt. ATB grijpt dan ook niet in bij passage van een stoptonend sein.
Van Wikipedia.

Was dus een ontwerp-keuze uit die tijd.

Er is ooit wel een wijziging voorgenomen, maar ik weet niet wat daar nog uit voortgekomen is:
Op 25 mei 2004 maakte minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat bekend dat zij 40 miljoen euro op haar begroting vrijmaakt om het bestaande veiligheidssysteem voor treinen aan te passen, te beginnen op de drukste trajecten. Deze aanpassing zou het onmogelijk maken dat treinen die minder dan 40 km/h rijden, een stoptonend sein passeren. Wat die aanpassing behelsde, werd niet duidelijk.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB-EG

Dit verhaal gaat overigens alleen op voor ATB-EG (Eerst Generate), niet voor ATB-NG (Nieuwe Generatie).

ATB-EG is op de volgende lijnen aanwezig, de blauwe lijnen:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/2/21/ATB-kaart.png

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 27-11-2006 18:52 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
wildhagen schreef op maandag 27 november 2006 @ 18:49:
[...]
Er is ooit wel een wijziging voorgenomen, maar ik weet niet wat daar nog uit voortgekomen is:
Het activeren van een ATB-code die aan 5 km/h gekoppeld zou worden. Daarmee kun je dus evengoed stapvoets door een rood sein rijden, maar de kans daarop is verwaarloosbaar. De grap ervan was echter dat die code maar op een beperkt aantal 'gevaarpunten' geactiveerd zou worden, dus of je daar veel aan zou hebben betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Is er dan zóveel weerstand vanaf de machinisten wat betreft de beveiliging? Tenminste, dat lijkt mij de meest voornaamste reden dat het nog niet 100% is doorgevoerd. Als je het op enkele punten doorvoert, waarom zou je het anders dan niet op alle punten doen?

In deze periode waar soms wel 3 treinen tegelijk aankomen/vertrekken van/naar stations is het toch onmogelijk om als machinest 'bij tijds te kunenn afremmen', zeker als je op het spoor direct naast je ook al een trein rijdt. (@ Utrecht CS de IC naar Heerlen/Maastricht arriveert samen met de IC naar Arnhem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

je hebt er een ander signaal voor nodig. ATB gaf (dacht ik) een blokgolf over de rails die alleen opgepikt kon worden met een hoge snelheid, iets met frequentie enzo. Misschien zit ik er wel helemaal naast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
ND863 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 00:52:
Is er dan zóveel weerstand vanaf de machinisten wat betreft de beveiliging? Tenminste, dat lijkt mij de meest voornaamste reden dat het nog niet 100% is doorgevoerd. Als je het op enkele punten doorvoert, waarom zou je het anders dan niet op alle punten doen?
Uhm, je zit hier in Nederland, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, weet je wel. ;) Gewoon een geldkwestie. Het is nog nergens actief overigens.
In deze periode waar soms wel 3 treinen tegelijk aankomen/vertrekken van/naar stations is het toch onmogelijk om als machinest 'bij tijds te kunenn afremmen', zeker als je op het spoor direct naast je ook al een trein rijdt. (@ Utrecht CS de IC naar Heerlen/Maastricht arriveert samen met de IC naar Arnhem)
Waarom dat? Je hebt toch helemaal niks te maken met andere treinen? Je moet op je eigen seinen letten en wat er verder gebeurt is voor jou niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...laat maar

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Luccus schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 12:58:
Waarom dat? Je hebt toch helemaal niks te maken met andere treinen? Je moet op je eigen seinen letten en wat er verder gebeurt is voor jou niet relevant.
Ik doelde meer op mocht je nou een rood sein over het hoofd gezien hebben, dat je in andere situaties het conflict ziet aankomen en zelf kan ingrijpen door te remmen tot stilstand. Maar als je per ongeluk door een sein rijdt dat stoppen toont omdat het spoor direct naast jouw je eigen spoor kruist dan ben je natuurlijk kansloos om zelf in te grijpen. Een aanrijding is dan onvermijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
ND863 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:49:
[...]
Ik doelde meer op mocht je nou een rood sein over het hoofd gezien hebben, dat je in andere situaties het conflict ziet aankomen en zelf kan ingrijpen door te remmen tot stilstand. Maar als je per ongeluk door een sein rijdt dat stoppen toont omdat het spoor direct naast jouw je eigen spoor kruist dan ben je natuurlijk kansloos om zelf in te grijpen. Een aanrijding is dan onvermijdelijk.
Ik vind dat je zo niet moet redeneren. Hoe ver wil je dan gaan? Bij het binnenrijden geen treinverkeer toelaten op de sporen die direct toegang geven tot jouw spoor? Op het moment dat je door rood zou schieten in een door ATB beveiligd gebied, dan wordt een eventueel andere ingelegde rijweg over dat punt verbroken (er zit immers een bezet spoor-melding in). Nu let je op het sein (in deze: is het sein rood?), in jouw geval moet je dus overal opletten of er geen treinverkeer nadert dat op jouw spoor terecht zou kunnen komen (je weet immers niet dat je door rood bent gereden). Dat is gewoon niet ondoenlijk. Niet vanwege het vele treinverkeer, maar doordat je niet goed kunt zien waarheen iets wordt geleid. Ik snap je punt wel, maar 'het is gewoon niks' ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Ik begrijp wel dat het ondoenlijk is, maar daarom klopt de redenering dat "onder de 40 km/u de machinist zelf genoeg tijd heeft om in te grijpen en daardoor dus ATB niet meer ingrijpt" ook niet meer. Mijn punt is, als je dus wel in het ATB gebied rijdt, je een zo goed als 'fail proof' systeem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorproefje drie stellen DM'90 onder de draad
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/foto/trein/Resize%20of%20IMG_9326.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
ND863 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 09:25:
Ik begrijp wel dat het ondoenlijk is, maar daarom klopt de redenering dat "onder de 40 km/u de machinist zelf genoeg tijd heeft om in te grijpen en daardoor dus ATB niet meer ingrijpt" ook niet meer.
Jawel, want men gaat er vanuit dat de de machinist voldoende tijd heeft om voor een rood sein te stoppen. Dat is heel wat anders dan opletten of er ergens een rijweg met de jouwe gaat conflicteren mocht je zelf door rood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Ow ik begreep dat de machinist dan voldoende tijd had om ná het rood sein zelf te stoppen. Onder het mom van, als je bijvoorbeeld met 35 km/u head-on in hetzelfde baanvak een tegemoet komende trein opmerkt, dat je dan zelf ingrijpt) Maar blijkbaar ging men er toen vanuit dat de machinist altijd een rood sein opmerkt op zulk lage snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Gewonden bij ontsporing tramstel Randstadrail

Uitgegeven: 29 november 2006 19:18
Laatst gewijzigd: 29 november 2006 19:44

DEN HAAG - Een tramstel van de Randstadrail is woensdagavond rond 18.40 uur ontspoord nabij de halte Forepak in Den Haag. Volgens de politie zijn daarbij drie passagiers lichtgewond geraakt.

Het gaat om een tram van de Rotterdamse vervoerder RET, die rijdt op de Erasmuslijn tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Hofplein. De Erasmuslijn werd op 11 november in gebruik genomen.

De brandweer hielp de passagiers uit het voertuig, dat naast de rails terechtkwam. "Drie mensen zijn lichtgewond geraakt doordat de tram acuut tot stilstand kwam." Over de oorzaak van het ongeval is nog niets bekend.
Bron
Weer een tegenslag voor RandstadRail. :/
Edit: Volgens de radio zijnhet geen 3, maar 15 licht gewonden..

[ Voor 3% gewijzigd door IJnte op 29-11-2006 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Hoe kan dat toch dat 't zovaak ontspoort. Daar zal Alstrom erg blij mee zijn. Ze adverteren namelijk met Rotterdam en RandstadRail dat het zo'n groot succes is...

Dat komt zelfs hier in Chili door. Was laatst bij een transport beurs op bezoek en daar was Alstrom ook met de Braziliaanse tak. Vol lof met het systeem in Rotterdam, eerste keer dat er een volledig turnkey systeem wat hibride aan het spoor was opgeleverd zeiden ze daar.

Zonde dat ik mijn cam niet bij me had :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
ND863 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 18:51:
Ow ik begreep dat de machinist dan voldoende tijd had om ná het rood sein zelf te stoppen. Onder het mom van, als je bijvoorbeeld met 35 km/u head-on in hetzelfde baanvak een tegemoet komende trein opmerkt, dat je dan zelf ingrijpt) Maar blijkbaar ging men er toen vanuit dat de machinist altijd een rood sein opmerkt op zulk lage snelheden.
Natuurlijk, anders werk je toe naar een systeem dat je beveiliging beveiligt, zeg maar een rood sein om het vorige rode sein af te dekken en daar word je niet vrolijk van. :p
zwahiel schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:15:
Hoe kan dat toch dat 't zovaak ontspoort. Daar zal Alstrom erg blij mee zijn. Ze adverteren namelijk met Rotterdam en RandstadRail dat het zo'n groot succes is...
Het gaat niet om een nieuw Randstadrail-voertuig van Alstom (zonder h en ook zonder r).

Veolia heeft zich toch weer wat in laten vallen om meer rijtijd te creëren op de Maaslijn: Blerick niet meer bedienen.

[ Voor 30% gewijzigd door Luke! op 29-11-2006 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Overigens hoorde ik dat de BBA in den bosch per januari (2007 nog wel te verstaan) hun dienstregeling gaat afstemmen op de NS! _/-\o_ Mag ook wel, nu sluit er niets en rijden er geen bussen als de treinen zijn gearriveerd :X

• Bobje
ND863 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 23:57:
Overigens hoorde ik dat de BBA in den bosch per januari (2007 nog wel te verstaan) hun dienstregeling gaat afstemmen op de NS! _/-\o_ Mag ook wel, nu sluit er niets en rijden er geen bussen als de treinen zijn gearriveerd :X
BBA is opgekocht door Connexxion, met een beetje geluk dus ook nieuwe bussen :).

• m-m
  • Niet online

m-m

Bobje schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:01:
[...]
BBA is opgekocht door Connexxion, met een beetje geluk dus ook nieuwe bussen :).
Onzin. De BBA is destijds gekocht door Connex (iets heel anders dan Connexxion), tegenwoordig Veolia. De BBA krijgt tijdelijk oude bussen te leen van Connexxion om het tekort in Brabant dat straks ontstaat op te vullen, vanwege het afhaken van Connexxion daar. Om dezelfde reden heeft Arriva voor Brabant een hele rits oude stadsbussen van de RET gekocht.
Overigens is Novio (de stadsvervoerder in Nijmegen) wel gisteren door Connexxion gekocht, misschien bedoel je dat?

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Luccus schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:44:
[...]
Natuurlijk, anders werk je toe naar een systeem dat je beveiliging beveiligt, zeg maar een rood sein om het vorige rode sein af te dekken en daar word je niet vrolijk van. :p

[...]
Het gaat niet om een nieuw Randstadrail-voertuig van Alstom (zonder h en ook zonder r).

Veolia heeft zich toch weer wat in laten vallen om meer rijtijd te creëren op de Maaslijn: Blerick niet meer bedienen.
jajaja, spelvoutjes :P

Het is dus een oud voertuig? Maar dan nog? Hoe kan het? Ik bedoel zo schiet het niet op daaro, ramp naar ramp. Het is wachten tot er écht iets gebeurd daar!

Dat Blerick niet meer bedient werd is tochal bekend? De NS gaat Blerick weer aan doen toch? En zo wordt het wel ontsloten hetzij met een omweg. Maar ja, ik geloof zoals een Limburgse deputé zei: "Het wordt allemaal beter nu!"
We zien het! Ik kan er alleen maar om lachen eigenlijk.

Trouwens dat Novio door Connexxion of Hermes (dus Connexxion) gekocht werd zat er een beetje aan te komen. Redelijk kleine speler die al een hele poos in samenwerking met het OV uitvoerde.

[ Voor 8% gewijzigd door zwahiel op 30-11-2006 13:36 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
zwahiel schreef op donderdag 30 november 2006 @ 13:36:
[...]
Dat Blerick niet meer bedient werd is tochal bekend? De NS gaat Blerick weer aan doen toch? En zo wordt het wel ontsloten hetzij met een omweg. Maar ja, ik geloof zoals een Limburgse deputé zei: "Het wordt allemaal beter nu!"
We zien het! Ik kan er alleen maar om lachen eigenlijk.
NSR bedient Blerick nu ook al op de relatie Eindhoven-Venlo. Die krijgt wel een frequentieverhoging naar een halfuurdienst.

• Bobje
m-m schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:15:
[...]

Onzin. De BBA is destijds gekocht door Connex (iets heel anders dan Connexxion), tegenwoordig Veolia. De BBA krijgt tijdelijk oude bussen te leen van Connexxion om het tekort in Brabant dat straks ontstaat op te vullen, vanwege het afhaken van Connexxion daar. Om dezelfde reden heeft Arriva voor Brabant een hele rits oude stadsbussen van de RET gekocht.
Overigens is Novio (de stadsvervoerder in Nijmegen) wel gisteren door Connexxion gekocht, misschien bedoel je dat?
Ik doelde op dit: http://openbaar_vervoer.blieb.nl/article/openbaar_vervoer_15513/De_overname_van_de_BBA_is_nog_onduidelijk..html .

Iets stond me bij dat Connexxion wel degelijk BBA over had genomen of over ging nemen. Inclusief de veerverbinding Vlissingen - Breskens.

[ Voor 9% gewijzigd door Bobje op 30-11-2006 14:26 ]

• m-m
  • Niet online

m-m

Dan staat dat je toch echt verkeerd bij. Connexxion zou in Brabant het busvervoer van de BBA overnemen (ze hadden de concessie daar gewonnen) en dat betekent ook dat ze het rijdende personeel over moeten nemen (staat in de wet). Het bedrijf BBA/Veolia heeft op z'n beurt ook weer concessies van Connexxion gewonnen (in Zeeland o.a.) en doet daar hetzelfde. Nu is Brabant een beetje een apart geval, XX heeft zich teruggetrokken en nu gaan de nummers twee op de aanbestedingen rijden vanaf 12 december: Arriva en BBA. Hele soap.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Luccus schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:44:
Dat heeft Veolia niet bedacht, het halteren in Blerick was in de concessie een optie. Niet verplicht dus.
En met de komende wadlopertijd maar goed ook eigenlijk.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Maasluip schreef op donderdag 30 november 2006 @ 16:57:
[...]
Dat heeft Veolia niet bedacht, het halteren in Blerick was in de concessie een optie. Niet verplicht dus.
En met de komende wadlopertijd maar goed ook eigenlijk.
Leuk en aardig, maar in de door Veolia aangevraagde dienstregeling zou Blerick wel degelijk bediend worden. Lijkt mij toch duidelijk een maatregel om rijtijdwinst te verkrijgen.

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Volgens mij idd ook Luccus, Blerick stond daar gewoon in ja. Nu is het wel zo dat doordat NSR een halfuursdienstregeling heeft met Blerick dat reizigers dan gewoon van Blerick naar Venlo en vanuit daar naar Nijmegen kunnen. Handig is anders moet ik er bij zeggen, gelukkig ís er nog een verbinding. Anderzijds is het ook weer zo dat veel mensen op de fiets stappen of de bus nemen naar Venlo om aldaar een trein te nemen. De IC stopte immers in Blerick niet ;)

dus alleen voor de reizigers richting Nijmegen veranderd er wat. Het zou makkelijk zijn als ze dan een fatsoenlijke bus verbinding maken naar Venlo.

Hoe gaat er eigenlijk betaald worden bij Veolia is dat al bekend? Aparte kaartjes neem ik aan. Krijgen we drie verschillende kaart automaten in Venlo :D

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
zwahiel schreef op donderdag 30 november 2006 @ 19:40:
Hoe gaat er eigenlijk betaald worden bij Veolia is dat al bekend? Aparte kaartjes neem ik aan. Krijgen we drie verschillende kaart automaten in Venlo :D
Zijn er ook aparte kaartautomaten voor Syntus- , Connexxion- en Arriva-diensten? ;) Ik mag hopen dat ze zich niks geks laten invallen. Hooguit dat strippenkaarten ook geldig worden of zo lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door Luke! op 30-11-2006 19:56 ]

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Volgens mij wel maar het is niet helemaal duidelijk, Luccus:
van Syntus.nl
In de treinen van Syntus zijn geldig:
• Nationale Vervoerbewijzen;
De meest voorkomende kaarten uit dit assortiment zijn de strippenkaart en het sterabonnement. De zomerzwerfkaart is niet geldig in de treinen van Syntus.
LET OP! Op het traject Tiel-Arnhem zijn Nationale Vervoerbewijzen niet geldig. U kunt hier dus niet met een strippenkaart of sterabonnement in de trein.
• NS-vervoerbewijzen;
• Syntus vervoerbewijzen;
• de speciale vervoerbewijzen die in samenwerking met de Provincie Gelderland zijn uitgebracht, in dit geval de Weekend Dagkaart;
• overige vervoerbewijzen die geldig zijn op alle bus, tram en metrolijnen in Nederland;
Je moet hier b.v. denken aan de OV-dagkaart, OV-jaarkaart of OV-studentenkaart

In de Syntus-treinen kunt u géén vervoerbewijzen kopen. U moet dus voordat u in de trein stapt in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs. Op de spoorstations staan gele stempelautomaten waarmee u uw vooraf gekochte NS-kaartjes of strippenkaarten geldig kunt maken.
Van de Arriva website:
Treinkaartjes

Koop uw vervoerbewijs uit de automaat
Een treinkaartje koopt u voor het instrappen bij een verkoopautomaat op het station. In het gebied waar Arriva-treinen rijden kunt u ook op een aantal plaatsen een kaartje aan het loket kopen.

Strippenkaart is soms geldig
Op de trajecten Groningen – Roodeschool, Groningen – Delfzijl en Groningen – Nieuweschans, is de strippenkaart ook geldig. Vóór het instappen moet u zelf het juiste aantal strippen afstempelen. Op ieder perron staat een stempelautomaat. Weet u niet hoeveel strippen u dienst af te stempelen? Raadpleeg ons overzicht.

Bijzondere treinkaartjes
Arriva verkoopt enkele bijzondere treinkaartjes zoals de Full House Dagkaart en het Zuiderzeekaartje.

Geldigheid
In de Arriva-treinen zijn de NS-vervoerbewijzen geldig.
Dus in alle treinen zijn de kaarten van de NS geldig, máár in sómmige treinen kún je ook met strippenkaarten in... Daarnaast zijn er ook nog eigen vervoersbewijzen. Maar volgens de twee websites kun je die niet in automaten kopen maar alleen in winkels en VVV's.

Trouwens is er ook bekend wanneer het digitale tijdperk en de marketingmachine gaan draaien bij Veolia Limburg? Als je de site kijkt (die overigens alleen via bba.nl te benaderen is). Als je op de lijnfolders kijkt dan zijn er ineens nog alleen maar stadslijnen in Venlo en verder info over bijvoorbeeld de trein is er niet. Als je op de site komt dan zie je zelfs Limburg nog niet eens in de kaart staan...

Lekker duidelijk, echt...

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Hun informatievoorziening is inderdaad ronduit slecht. Binnenkort zou er huis aan huis wel een folder worden verspreid geloof ik.
zwahiel schreef op donderdag 30 november 2006 @ 20:06:
Dus in alle treinen zijn de kaarten van de NS geldig, máár in sómmige treinen kún je ook met strippenkaarten in... Daarnaast zijn er ook nog eigen vervoersbewijzen. Maar volgens de twee websites kun je die niet in automaten kopen maar alleen in winkels en VVV's.
Volgens mij moet je dat niet zien als "in sommige treinen", maar verschilt het gewoon per concessie. Groningen wel, Friesland niet, alle Syntus-concessies m.u.v. Arnhem-Tiel niet.

[ Voor 74% gewijzigd door Luke! op 30-11-2006 21:07 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Luccus schreef op donderdag 30 november 2006 @ 18:51:
[...]
Leuk en aardig, maar in de door Veolia aangevraagde dienstregeling zou Blerick wel degelijk bediend worden. Lijkt mij toch duidelijk een maatregel om rijtijdwinst te verkrijgen.
Waar haal je die gegevens uit, de Planner2007?

Ik heb het nog even nagezocht, en in het programma van eisen, bijlage 8, artikel 4.1a2 staat:
2 De treinen doen alle stations aan met uitzondering van Blerick.
Dus nog niet eens facultatief zoals ik eerst zei. Blerick is gewoon geen onderdeel van de concessie. En gezien de afspraken die blijkbaar gemaakt moeten worden voor het mogen rijden op Blerick - Venlo (omdat dat tot NSR gebied hoort) denk ik dat NSR ook wel gaat roepen als Veolia opeens wel gaat stoppen.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Maasluip schreef op donderdag 30 november 2006 @ 22:03:
[...]

Waar haal je die gegevens uit, de Planner2007?
Is 't bevredigend als ik zeg dat de dienstregeling in de planner 2007 conform de aanvraag is? :p Overigens is het nu ook weer niet zo bijzonder om twee vervoerders een station/halte te laten bedienen. Syntus doet dat immers ook (Velperpoort, Elst).

[ Voor 22% gewijzigd door Luke! op 30-11-2006 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Luccus schreef op donderdag 30 november 2006 @ 20:51:
Hun informatievoorziening is inderdaad ronduit slecht. Binnenkort zou er huis aan huis wel een folder worden verspreid geloof ik.

[...]
Volgens mij moet je dat niet zien als "in sommige treinen", maar verschilt het gewoon per concessie. Groningen wel, Friesland niet, alle Syntus-concessies m.u.v. Arnhem-Tiel niet.
Binnenkort, dat is makkelijk als ze over 10 dagen rijden... :+ Schiet lekker op daar...

Maar hoe moet je dan stempelen in de trein :? Hoe werkt dat dan? En waarom hoort Blerick niet bij de concessie? Is toch een station aan de maaslijn of niet soms!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Bij de perrons staan stempelautomaten........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Iemand nog toevallig nog bij NedTrain Haarlem geweest afgelopen tijd toevallig?

Tijdje terug geweest en het was echt superheftig om te zien! Die loopwerk en wiel-revisie was echt gaaf om te zien. Net zoals het spuiten van complete treinstellen en de luchtkussens waarmee ze werden verplaatst. Eventuele foto's of meer verhalen op aanvraag.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Hooglander1 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 02:10:
Iemand nog toevallig nog bij NedTrain Haarlem geweest afgelopen tijd toevallig?

Tijdje terug geweest en het was echt superheftig om te zien! Die loopwerk en wiel-revisie was echt gaaf om te zien. Net zoals het spuiten van complete treinstellen en de luchtkussens waarmee ze werden verplaatst. Eventuele foto's of meer verhalen op aanvraag.
Als je een paar foto's hebt is dat altijd leuk om hier neer te zetten :+

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.