Don't be afraid of the dark, be afraid of what it hides
Heel logisch dus, want er staat "... wordt vergroot." Al het recent verbouwde/geleverde materieel heeft rode stoelen in de eerste klas, blauwe in de tweede klas. ICK, ICRm*, ICMm, SGMm, de nieuwe sprinters. IRM niet, maar daar is het interieur van de nieuwe bakken min of meer gelijk gehouden aan dat van de oude bakken. * Alleen rood in de eerste klas.MichelVH schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 14:45:
Wat ik dan weer niet logisch vind: in de DDM treinstellen is de eerste klas blauw en de tweede klas rood. En dan lees ik op nu.nl:
[...]
@ hieronder: klopt, had eerst alleen rood in de eerste klas neergezet en daarna dat van blauw erbij geëdit. Strekking blijft echter hetzelfde.
[ Voor 29% gewijzigd door Luke! op 21-10-2006 15:46 ]
Je ziet dat niet zoveel in het buitenland, althans ik heb het nog niet gezien op zo'n schaal als de NS toepast.
Ik vraag me trouwens af wanneer de DD's onder het mes gaan? Ik vraag me dan eerder af hoe ze ze gaan verbouwen of veranderen van clausterfobische mobielen naar ruimelijkere stammen zonder 19e eeuws zitmeubilair
Zal wel na 2010 worden of ergens ertussen in.
(brrr 2010 klinkt zo ver weg, maar het is gewoon al bijna 2007!!)
Vind het er wel netjes uitzien.
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!
Eerst de ICM IV'n nog. Waarom zou "uitbesteding" not-done zijn? SGM wordt ook niet door NedTrain gedaan.not-known schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 02:36:
Ik vrees dat nedtrain niet eerder tijd heeft en dat uitbesteding not done is. 2k10 klinkt me vrij redelijk ja.
Ik hoor namelijk regelmatig een de fluit van een stoomtrein hier.
Prorail. Spoorwerkzaamheden. Misschien dat daardoor de stoomtrein wat meer rijdtDutch3men schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 16:42:
Iemand een idee wat er aan de hand is tussen het traject: Arnhem > Zevenaar en maybe verder.
Ik hoor namelijk regelmatig een de fluit van een stoomtrein hier.
[ Voor 11% gewijzigd door IJnte op 22-10-2006 16:56 ]
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
"De stoomtrein" die wat meer rijdt tussen Arnhem en Zevenaar vanwege werkzaamheden tussen Arnhem en Zutphen? Right.... Zo'n Duitse fluitketel pendelt vandaag naar Arnhem. Welke het was weet ik zo niet.IJnte schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 16:53:
[...]
Prorail. Spoorwerkzaamheden. Misschien dat daardoor de stoomtrein wat meer rijdtDenk dat het de hersfdienstregeling is: Stoomtrein.org van de veluwelijn...
[ Voor 5% gewijzigd door Luke! op 22-10-2006 20:42 ]
Omdat de laatste keer dat ik checkte NedTrain nog steeds 100% dochter van NS was en dus eigenlijk altijd een voorkeurspositie heeft. Tenzij zoals je zegt NedTrain 'vol' zit.Luccus schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 12:11:
[...]
Eerst de ICM IV'n nog. Waarom zou "uitbesteding" not-done zijn? SGM wordt ook niet door NedTrain gedaan.
Zoals bij de SGM, ivm de nieuwe dienstregeling moest er toch extra capaciteit komen en dat hebben ze opgelost door iemand anders het materieel te laten verbouwen. Ik weet even niet meer wie. Maar ik meen gehoord te hebben dat dat de oorzaak was.
Ik denk trouwens ook dat de DD's nog wel even in de huidige vorm door blijven rijden, zeker omdat ze nog niet zó oud zijn...
Ik ben wel benieuwd. Het materieel van de NS begon er een tijdje geleden al netter uit te zien maar die nieuwe koplopers maken het toch weer even af hoor. Nu nog die oude plan's aflatenvloeien en genoeg nieuwer materieel en het is compleet hoor
Ik ga binnenkort hier ook wat foto's fixen van treinen. Hier rijdt allemaal Frans materieel, zelfs de metro's zijn van Alstrom.
In de metro is het grappig om te zien dat de nieuwe metro's alleen op spoor rijden terwijl de oudere metro's op sporen geleid worden en er zowel horizontaal als vertikaal rubberen banden en wielen zitten om de trein vooruit te krijgen. De snelle optrek zeg maar. Het optrekken bij de oude metro's gaat echt super snel. De nieuwe metro is echt minder goed. Ik ben ook wel benieuwd hoe ze dat op gaan lossen want het schijnt een van de kinderziektes te zijn van het nieuwe systeem.
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
nu.nlDe Nederlandse Spoorwegen gaan het komende jaar een proef uitvoeren met remblokken die de herrie van treinen met de helft kunnen terugdringen. Dat maakte projectleider Ruud Boer Rookhuiszen maandag bekend tijdens een presentatie in Utrecht.
De proef is gericht op treinen die zijn voorzien van een verouderd remsysteem. Het gaat om 40 procent van de NS-vloot. Deze treinen beschikken nu over remblokken van gietijzer. "Deze rem werkt uitstekend, maar veroorzaakt na verloop van tijd meer herrie in vergelijking met modernere treinen", aldus Boer Rookhuiszen.
De remmen van gietijzer beschadigen na verloop van tijd het wielvlak en daardoor neemt de geluidsoverlast toe. "In deze proef maken we gebruik van remblokken die zijn gemaakt van andere materialen", legt Boer Rookhuiszen uit. "In het goederenvervoer zijn hiermee al goede resultaten geboekt. De alternatieve materialen zijn een stuk duurder, maar het lijkt erop dat de remmen minder snel slijten en dat ze dus langer meegaan. Halverwege volgend jaar maken we de balans op."
De vernieuwde remblokken veroorzaken 8 decibel minder geluid dan de gietijzeren exemplaren. "Dat ervaar je als een halvering van de herrie", weet Boer Rookhuijszen.
Goed nieuws voor degene in de buurt van trajecten waar late avond- of nachtelijk treinverkeer is (zoals ondergetekende, vlak bij station Rsd).
Niet dat de overlast nu zo groot is (valt wel mee), maar hoe minder, hoe beter natuurlijk.
Virussen? Scan ze hier!
Mwhuahua, daar heb ik dus wel foto's van. Alleen heb ik die nog niet op mijn laptop gezet. Ik zal er zo snel mogelijk eens naar kijken.Commendatore schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 09:19:
Ik zag gisteren een zwitsers treinstel (compleet met SBB CFF FFS) achter een loc staan in Nijmegen. Het was zo te zien geen stel voor internationaal gebruik, maar gewoon eentje voor niet al te lange afstanden. Beetje zo'n idee als de treinstellen uit de voorgaande post van Douwe Jan, maar niet hetzelfde (hij had niet zo'n klein motorwagentje ertussen zitten en hij was elektrisch, maar qua neus leek ie er wel erg op).
Had helaas geen fotocamera bij me.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Station groningen, met de bouwput ervoor. Zijn daar bezig met een nieuw plein en een fietsenstalling. Erg mooi station, en vooral lache die oude deuren die automatisch openklappen. Vindt ik wel weer lache verzonnen

Met de 3217 wadloper richting nieuweschans:

Komt er net een DB trein aan naar leer.. Had nog gevraagd of ik meekon met mijn OV maar dat kon natuurlijk niet.. Aardige machist btw

Terug naar groningen cs en weer door naar rd:

We stonden daar maar 2 min stil, dus ff gauw een wazige foto van het hek aldaar

Na een lange reis via ut en ht naar ehv. Na daar nog ff rondgelopen te hebben, via rm en nm terug naar ah om daar mijn bed in te duiken

Tijdens mijn rit naar nieuweschans heb ik ook nog de nieuwe gtw (?) gezien van arriva. Ik zag een aantal treinspotters staan op het peron, maar heb er zelf geen foto van kunnen maken.
Klein vraagje btw
Verwijderd
Ik denk dat het eerder een eis is geweest omdat het me niets zou verbazen als het Hoofdstation een monumentaal pand is en er geen lelijke glazen schuifdeuren in mochten omdat dit afbrek zou doen aan het aanzicht van het gebouw.IJnte schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:43:
Station groningen, met de bouwput ervoor. Zijn daar bezig met een nieuw plein en een fietsenstalling. Erg mooi station, en vooral lache die oude deuren die automatisch openklappen. Vindt ik wel weer lache verzonnen
Hear hear! Zie je wel; langzaam aan.Hier nog wat plaatjes van de vernieuwde lettergrootte van de CTA's te Amf:
Ik vraag me trouwens af of en wanneer NS de deuren in het materieel standaard automatisch open laat gaan; daar raak je best wel aan gewend als je ruim drie weken in een land verblijft waar dat heel gewoon is.
* Kaj. staat voor de deur, de trein vertraagt en stopt op het station van mijn eindbestemming.
* Kaj. wacht...
* Kaj. bedenkt zich ineens dat je hier in Nederland op een knopje moet drukken om de deur te openen.

Let op de tweede, "Amersfoort Vathorst, Via...", moet via Schothorst staan. Dat mist echt al zo lang.Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 02:01:
Hier nog wat plaatjes van de vernieuwde lettergrootte van de CTA's te Amf:
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Tja, voor treinen op drukke trajecten is daar misschien wat voor te zeggen, maar zeker bij stations waar misschien een persoon in de hele trein uitstapt (Veenendaal-de Klomp ofzo...) is het in de maanden waarin temperatuur buiten sterk afwijkt van wat binnen behaaglijk is (zomer + winter dus) behoorlijk nutteloos en zelfs contraproductief om onnodig alle deuren te openen en te sluiten.Kaj. schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 07:38:
[...]
Hear hear! Zie je wel; langzaam aan.
Ik vraag me trouwens af of en wanneer NS de deuren in het materieel standaard automatisch open laat gaan; daar raak je best wel aan gewend als je ruim drie weken in een land verblijft waar dat heel gewoon is.
Komt bij dat het wegenemen van een van die laatste stukje controle van de reiziger stuit tegen mijn individulaisme

Bijna gaijin in eigen land aan het worden* Kaj. staat voor de deur, de trein vertraagt en stopt op het station van mijn eindbestemming.
* Kaj. wacht...
* Kaj. bedenkt zich ineens dat je hier in Nederland op een knopje moet drukken om de deur te openen.
Oslik blyat! Oslik!
It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!
Volgens mij ben je daar al een tijdje niet geweest ... Als ik een euro per uitstapper kreeg in de avondspits was ik snel binnen.....dion_b schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:13:
[...]
maar zeker bij stations waar misschien een persoon in de hele trein uitstapt (Veenendaal-de Klomp ofzo...)[...]
It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!
Klopt, in de avondspits is het daar zeker druk.. Alleen tussen de middag stappen er een stuk of 10 mensen uit, maar verder is het een erg druk station! Zeker in de spits.. De plan-v's zitten aardig vol dan hoorIl Ljama schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 13:17:
[...]
Volgens mij ben je daar al een tijdje niet geweest ... Als ik een euro per uitstapper kreeg in de avondspits was ik snel binnen.....
"Ja, zit je daar in zo'n hele lange sneltrein, gaat ie op dat prutstationnetje stoppen en mis ik mijn aansluiting in Utrecht"
Pak je toch een trein laterPowerUp schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 16:06:
Ah, Veenendaal-De Klomp, het meest gehate station van mijn studiecollega's in Wageningen
"Ja, zit je daar in zo'n hele lange sneltrein, gaat ie op dat prutstationnetje stoppen en mis ik mijn aansluiting in Utrecht"
Ik heb er geen last van, ik moet de andere kant op, naar Arnhem. Ik quotte alleen mijn klasgenoten. En ik begrijp ook wel waarom die trein daar stopt, lijkt me een beetje jammer als er maar 1x in het uur een trein stopt.IJnte schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 16:49:
[...]
Pak je toch een trein laterEr rijdt buiten de spits nog maar 1x in het uur een trein, en in de spits rijdt er 2x per uur een stoptrein.. Zo erg last kan je niet van dat station hebben toch
[ Voor 12% gewijzigd door PowerUp op 25-10-2006 17:21 ]
Idd, maar buiten de spits is et nu nog 1x in et uur. Vanaf 10 december is et gelukkig 2x per uur gewordenPowerUp schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 17:19:
[...]
Ik heb er geen last van, ik moet de andere kant op, naar Arnhem. Ik quotte alleen mijn klasgenoten. En ik begrijp ook wel waarom die trein daar stopt, lijkt me een beetje jammer als er maar 1x in het uur een trein stopt.
Ja hoor nieuw materieel, zoals Luccus en MRen al zei komt er oud materieel voor in de plaats en wel Wadlopers! Jeej een echte vooruit gang. Goedzo meteen Vestjens...

Ik hoorde gisteren dat op het lijntje in Zuid-Limburg ook Wadlopers ingezet gingen worden, met name om het lage aantal reizigers daar. Op de maaslijn vind ik het totaal onzin. Kunnen die wadlopers überhaupt als meerderen aan elkaar geschakeld worden? In de spits is het niet ongewoon dat je kunt staan in twee buffels die aan elkaar zitten... En wadlopers zijn nog kleiner dan Buffels... Leuk weer dit!
De nieuwe treinstellen GTW's komen pas ergens eind 2007 (volgens de planning, zal dus wel weer 2008 worden). En tot die tijd worden er Wadlopers ingesteld.
Een ander raar iets van die concessie in Limburg is dat men nu de Hermes eruit gekickt heeft, maar wie o wie is naars het ministerie van financieën (via Conexxion, moeder van Hermes ontstaan uit de VSN-2 groep) eigenaar van Hermes, juist een behoorlijk aantal Limburgse gemeenten en de provincie.
Weer een mooi stukje wanbeleid...
Wat hoorde ik gisteren op de radio, RandstadRail mag nog niet rijden vanwegen slechte seinen?
//edit:
Persoonlijk heb ik totaal geen hoge pet op van Veolia, waarom niet? 16 december (over een kleine anderhalve maand) gaan ze in bedrijf. Ze nemen alles over. Er is geen website van de mensen, niemand wordt geïnformeerd door Veolia. Mensen horen het uit de krant en vragen de Hermes chauffeurs wat er gaat gebeuren. Het zelfde geld voor NS personeel. Dit moet uitleggen wat er aan het handje is en wat er gaat gebeuren...
Erg slordig. Eerste indrukken tellen is mij geleerd. Deze eerste indruk is dus verkeerd. Hebben ze geen marketingjongens in dienst?
Verder vraag ik me af wat er met het materieel gaat gebeuren van Hermes (ok een ander verhaal dan treinen, maar ook OV) bedoel komt Veolia met allemaal ouwe meuk, zowel op het spoor als op de web? Nemen ze de BBA rotzooi mee?
Leuk het gaat er allemaal op vooruit, concurrentie, concessies, marktwerking. Goed hoor NOU!
[ Voor 26% gewijzigd door zwahiel op 25-10-2006 20:41 ]
Verwijderd
Ja hoor, Wadjes kunnen gewoon aan elkaar worden geknoopt al weet ik zo even niet wat het maximum is. Buffels rijden in sommige diensten op de Maaslijn zelfs met drie stellen (zes bakken), niet onnodig gezien het aantal reizigers.zwahiel schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 20:38:
Goed hoor Veolia de concessies te geven voor het complete regionale OV in Limburg... Erg slim!
Ja hoor nieuw materieel, zoals Luccus en MRen al zei komt er oud materieel voor in de plaats en wel Wadlopers! Jeej een echte vooruit gang. Goedzo meteen Vestjens...
Ik hoorde gisteren dat op het lijntje in Zuid-Limburg ook Wadlopers ingezet gingen worden, met name om het lage aantal reizigers daar. Op de maaslijn vind ik het totaal onzin. Kunnen die wadlopers überhaupt als meerderen aan elkaar geschakeld worden? In de spits is het niet ongewoon dat je kunt staan in twee buffels die aan elkaar zitten... En wadlopers zijn nog kleiner dan Buffels... Leuk weer dit!
De nieuwe treinstellen GTW's komen pas ergens eind 2007 (volgens de planning, zal dus wel weer 2008 worden). En tot die tijd worden er Wadlopers ingesteld.
Het is trouwens niet dat alle treinen met Wadjes gereden gaan worden. Ten eerste is dit dienstregeling-technisch gewoon onmogelijk (te traag) en heeft Arriva niet per december al direct alle GTW's in dienst. Bovendien staat er een enorme berg Wadjes aan de kant omdat Arriva geen cent meer uitgeeft aan het onderhoud.
De GTW's van Veolia komen wel, maar daar gaat nog wel een jaartje overheen, sowieso zal eerst de order van Arriva worden gemaakt.
Dat een en ander zo kan gebeuren valt m.i. vooral te wijten aan de aanbestedende partij en niet aan Veolia.
Nee, het zou wanbeleid zijn om een bedrijf te laten rijden dat voor de zelfde dienst duurder is dan een ander. Ik weet ook niet of die gemeenten wel aandeelhouder zijn van Hermes, ik dacht dat dit een 100% dochter van Cxx was, dat weer voor 100% eigendom is van ome Gerrit.Een ander raar iets van die concessie in Limburg is dat men nu de Hermes eruit gekickt heeft, maar wie o wie is naars het ministerie van financieën (via Conexxion, moeder van Hermes ontstaan uit de VSN-2 groep) eigenaar van Hermes, juist een behoorlijk aantal Limburgse gemeenten en de provincie.
Weer een mooi stukje wanbeleid...
Dit speelt ook mee met de HTM: het zou natuurlijk niet erg objectief overkomen als het gewest Haaglanden aanbesteed terwijl de grootste stad binnen dit gebied eigenaar is van een van de deelnemende partijen.
De beveiliging is nog niet volledig getest en vrijgegeven. Dat klinkt iets minder knullig dan 'slechte seinen'. Opening uitgesteld tot 29 oktober waarschijnlijk.Wat hoorde ik gisteren op de radio, RandstadRail mag nog niet rijden vanwegen slechte seinen?
Op zich denk ik wel dat met concessieverlening de dienstverlening er op vooruit gaat; er is immers nog geen concessie verleend waarin het aantal ritten er niet op vooruit ging. Kijk alleen maar naar Twente, Waterland en NW Fryslan. Het grote probleem is dat de aanbestedende partij zelden doorheeft hoe je fatsoenlijke dienstverlening kan verlenen. Eisen van nieuw materieel en fancy huiskleuren is leuk, maar totaal van de pot gerukt als je een concessie maar voor 6 a 8 jaar laat duren en de aanbesteding slechts 6 maanden voor aanvang plaats heeft. Eventuele rechtszaken daargelaten. En dat is weer de reden dan Veolia in Limburg, Cxx in NW Fryslan, Arriva in Waterland nooit of te nimmer voldoende en geschikt materieel kan leveren. Met het gezeik in Brabant is het zelfs zover dat het teruggetrokken Cxx materieel levert voor de winnende BBA en Arriva die concessie van BBA en Hermes overnemen. BBA en Arriva weten dus pas deze week dat ze vanaf 1 januari gaan rijden. Zie dan maar eens iets aan je informatie te doen.//edit:
Persoonlijk heb ik totaal geen hoge pet op van Veolia, waarom niet? 16 december (over een kleine anderhalve maand) gaan ze in bedrijf. Ze nemen alles over. Er is geen website van de mensen, niemand wordt geïnformeerd door Veolia. Mensen horen het uit de krant en vragen de Hermes chauffeurs wat er gaat gebeuren. Het zelfde geld voor NS personeel. Dit moet uitleggen wat er aan het handje is en wat er gaat gebeuren...
Erg slordig. Eerste indrukken tellen is mij geleerd. Deze eerste indruk is dus verkeerd. Hebben ze geen marketingjongens in dienst?
Verder vraag ik me af wat er met het materieel gaat gebeuren van Hermes (ok een ander verhaal dan treinen, maar ook OV) bedoel komt Veolia met allemaal ouwe meuk, zowel op het spoor als op de web? Nemen ze de BBA rotzooi mee?
Leuk het gaat er allemaal op vooruit, concurrentie, concessies, marktwerking. Goed hoor NOU!
Er zullen al vast wel bijeenkomsten geweest zijn voor het rijdend personeel, en voor klanten zal over een tijdje wel beginnen. Lijkt me dat je eerst je materieel en personeel op orde wilt hebben om te weten hoe haalbaar je dienstdienstregeling nu op de minuut nauwkeurig gehaald kan worden, en pas dan heb je iets om richting klant te communiceren.
Dat BBA nu niet het meest klantvriendelijke OV-bedrijf is, is toch al enige tijd bekend (tenminste, zo ervaar ik het).
Maar ja, dat is ook weer een extreem kostbare onderneming
Volgens de provincie Limburg gaat Veolia uitsluitend met Wadlopers rijden.
Conexxion gaat geen materieel leveren in Brabant, in Noord en Oost Brabant komt Hermes te rijden hetzelfde als SRE en Nijmegen (samen met Novio) Conexxion neem wat van BBA over geloof ik, maar BBA verdwijnt toch
En omdat BBA niet klantvriendelijk is ben ik ook bang voor Limburg, want BBA en Veolia is een en het zelfde, alleen een andere naam en vanaf 1 januari is BBA niet meer. Maar ze rijden wel nog ik dik verouderd materieel rond en ik vraag me af hoe ze allemaal nieuw materieel gaan kopen?
Het zelfde geld voor het spoor, hoe gaan de vervoerders het ooit terug verdienen? Ze nemen de 'onrendabele' lijnen van de NS over, moeten nieuw materieel kopen en het eerste jaar leasen van de NS en daarna winst gaan maken? Terwijl ze de lokale overheden ook nog 's geld moeten betalen, want ze moeten ook bieden natuurlijk... Erg handig...
[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 25-10-2006 21:52 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.
De doorloopkoppen worden sinds 31 oktober 2005 niet meer gebruikt. Als reden is gegeven dat door problemen met het op stations koppelen van de treinstellen de punctualiteit van de dienstregeling teveel in het gedrang zou komen. Het is echter aannemelijker dat het uit kostenoogpunt (besparing van € 200.000 op jaarbasis) is gedaan, ook met het oog op de komende modernisering (besparing van € 7 miljoen).
[ Voor 4% gewijzigd door jelmervos op 25-10-2006 21:57 ]
ah.... okjelmervos schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 21:57:
De "koplopers" bedoel je (die dus niet echt meer kop lopers zijn). Quote van Wikipedia:
[...]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Hm, waar kan ik dat lezen? Dat lijkt me namelijk erg sterk.zwahiel schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 21:43:
Dat er juist met drie stellen op de maaslijn wel vaker gereden wordt, staat juist zo haaks op de rendabelheid van de lijn. Mijnsinzicht hadden ze er lang gelden een keertje een dubbel of electrisch spoor van moeten maken. Dan een IC doortrekken van Venlo naar Nijmegen...
Maar ja, dat is ook weer een extreem kostbare onderneming
Volgens de provincie Limburg gaat Veolia uitsluitend met Wadlopers rijden.
Dat eerste is niet waar. West/Midden Brabant is voor BBA en Oost Brabant wordt Arriva vanaf januari 2007. BBA verdwijnt niet. Het is waarschijnlijker dat Hermes gaat verdwijnen, aangezien die alleen nog maar stadsvervoer in Eindhoven overhouden, de verwachting die ik heb gelezen is dat Hermes wordt overgedaan aan BBA, maar daar is niet niets van officieel.Conexxion gaat geen materieel leveren in Brabant, in Noord en Oost Brabant komt Hermes te rijden hetzelfde als SRE en Nijmegen (samen met Novio) Conexxion neem wat van BBA over geloof ik, maar BBA verdwijnt tochBBA is Connex en Connex is de oude naam voor Veolia. Die weer door Conexxion van naam hebben moeten veranderen, want Connex en Conexxion leek teveel op elkaar
En Conexxion won die stijd aangezien zij al langer de naam voerden
(onderhands geregeld)
Omdat Conneexxion zich terug getrokken heeft en de provincie nu 90 miljoen duurder uit is, levert Connexxion als soort tegenprestatie 'kennis en materieel' met als tegenprestatie dat de provincie afziet van rechtszaken.
Gewoon naar een busboer en 500 bussen (ofzo) bestellen, niets moeilijks aan. Connexxion heeft in Twente ook een vloot ambassadors van nog geen jaar oud vervangen door 120 nieuwe omdat dit moest van de concessie. BBA-Veluwe heeft (wegens de tijdsdruk) bij de drie gebruikelijke bedrijven besteld: Volvo, Berkhof en Mercedes.En omdat BBA niet klantvriendelijk is ben ik ook bang voor Limburg, want BBA en Veolia is een en het zelfde, alleen een andere naam en vanaf 1 januari is BBA niet meer. Maar ze rijden wel nog ik dik verouderd materieel rond en ik vraag me af hoe ze allemaal nieuw materieel gaan kopen?
Connexxion heeft voor NW Fryslan 200 (ofzo) Berkhofs besteld, die zijn pas rond maart geleverd dus ook pas vanaf dan nieuwe dienstregeling en niet al in december.
Een spoorlijn is niet onrendabel, hooguit de exploitatie. Er hoeft geen geld te worden betaald aan de aanbestedende partij, het is juist zo dat de aanbestedende partij geld betaalt voor het leveren van een dienstenpakket. Wie dat het beste/goedkoopste doet, mag gaan rijden. Kostendekkingsgraad van veel busbedrijven zit namelijk niet boven de 50%. NSR is wel ongeveer kostendekkend bezig op het kernnet.Het zelfde geld voor het spoor, hoe gaan de vervoerders het ooit terug verdienen? Ze nemen de 'onrendabele' lijnen van de NS over, moeten nieuw materieel kopen en het eerste jaar leasen van de NS en daarna winst gaan maken? Terwijl ze de lokale overheden ook nog 's geld moeten betalen, want ze moeten ook bieden natuurlijk... Erg handig...
Regions heeft ook een forse stijging aan reizigers gekregen door hogere frequentie. Het zelfde geldt voor Syntus met +60% op Hengelo-Zutphen, en NS destijds ook met de hogere frequentie op Enschede-Zwolle.
Bovendien, je bent als bedrijf stom bezig om met verlies in te schrijven, dus er is geen enkele reden waarom je je materieel niet terug kan verdienden, dat calculeer je gewoon in je aanbesteding. Dat is ook de reden dat er met de eerste bieding op de Valleilijn precies nul aanbiedingen binnen kwamen.
Verwijderd
Ik zou het eerder omschrijven als penny wise, pound foolish: wel met een of andere kutreden die dingen niet meer doorverbinden en de klant kan verder doodvallen (binnen trein overstappen, koffiedragers, conducteurs, zitplaatsverdeling), maar dat verhaal moet je maar terugzoeken want dat heb ik recentelijk nog getypt in dit topic.Tux schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 21:51:
Bezuinigingen op het onderhoud afaik
Blablabla. Hebben ze je te strak opgedraaid vanochtend? Je bent niets dan onzin er uit aan het kramen. Randwyck - Heerlen is voorzien met plan V, Roermond - Nijmegen met buffels, spitsslagen Boxmeer (of Venray?) - Nijmegen is nog niet duidelijk (of buffels, of wadlopers).zwahiel schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 20:38:
Goed hoor Veolia de concessies te geven voor het complete regionale OV in Limburg... Erg slim!
Als je je enigszins in de zaak verdiept had, dan wist je dat er ook voor het busgedeelte nieuw materieel komt. Mag dat even een jaartje duren? Of denk je dat er honderden bussen overal in de fabrieken staat te wachten op een klant?Erg slordig. Eerste indrukken tellen is mij geleerd. Deze eerste indruk is dus verkeerd. Hebben ze geen marketingjongens in dienst?
Als je je ook maar een klein beetje in de zaak had verdiept en niet als een kip zonder kop je hier belachelijk had staan maken, had je vanavond lekker met een biertje op de bank kunnen gaan hangen.... Sorry hoor, maar wat is nou je probleem? Wacht nou gewoon eens af tot Veolia rijdt en oordeel dan, nu ben je een hoop tamtam aan het maken (gebaseerd op onjuiste informatie, dat ook nog eens) zonder te weten wat er staks half december nu echt gebeurd. Vel dán je oordeel, doen ze het goed, doen ze het slecht enz.Leuk het gaat er allemaal op vooruit, concurrentie, concessies, marktwerking. Goed hoor NOU!
[ Voor 6% gewijzigd door Luke! op 25-10-2006 23:20 ]
Van een andere bron heb ik echter gehoord dat het voorgaande materieel aangeboden moet worden, en dat zijn dus de Buffels.
In de bijlages bij de concessie zaten ook aanbiedingen van NSFS (Financial Services) voor DM' 90 voor de Maaslijn en Plan T/SGM voor Heerlen - Maastricht. Ik weet niet of dat definitief is met het vergeven van de concessie.
Ik heb OVL de afgelopen week niet gelezen vanwege (spoorse) vakantie in Frankrijk, maar ik zou nog niet te veel op Wadlopers gaan wedden, vooral ook omdat Veolia de dienst met Wadlopers absoluut niet kan rijden. Wadlopers mogen maar 100 km/h en dat is voor Venlo - Nijmegen te weinig.
Overigens ligt er een overbelastingsanalyse naar aanleiding van een capaciteitsaanvraag van Prorail op het stuk tussen Roermond en Venlo. Een van de mogelijke (nog niet besproken) oplossingen is... schrik niet... verbussing van Tegelen - Reuver. Dit valt onder het kopje "innovatieve oplossing".
Het moet in dit land niet gekker worden.
Signatures zijn voor boomers.
De Veld C site!
Verwijderd
Die aanbiedingen van NSFS zaten er inderdaad bij, maar dat waren de aanbiedingen voor de duur van de concessie. NSFS heeft er namelijk niet veel moeite mee om een paar Buffels te verhuren voor 16.000 per maand voor een periode van een jaar of tien, maar als het voor maar een jaar is, kan ik me voorstellen dat ze er dan niet veel zin in hebben.Maasluip schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 23:10:
Ik wil ook wel weten of dat echt waar is van die Wadlopers op de Maaslijn. Goed, de geruchten deden op OVL de ronde dat NS de Wadlopers naar Veolia zou sturen omdat in het kader van "de vorige vervoerder moet voor een tijdje materieel zorgen maar het is niet gespecificeerd wat voor materieel" en "NS heeft zelf materieel nodig", maar dat waren slechts geruchten.
Van een andere bron heb ik echter gehoord dat het voorgaande materieel aangeboden moet worden, en dat zijn dus de Buffels.
In de bijlages bij de concessie zaten ook aanbiedingen van NSFS (Financial Services) voor DM' 90 voor de Maaslijn en Plan T/SGM voor Heerlen - Maastricht. Ik weet niet of dat definitief is met het vergeven van de concessie.
Voorzover ik het nu in schat, worden er Wadjes ingezet voor de spitsslagen naar Vry en blijft de rest DM'90 tot de GTW's binnenkomen.
Mt-Hrl zal wel SGM-II of plan V worden, al lijkt het me dat NS die 1e-klas-loze dingen wel graag kwijt wil. Ware het niet dat het SGM-III een vrij hoge defectstand heeft. Maar goed, met wat geschuif met mat'64/DD-AR is dat ook wel op te lossen.
Zo'n overbelastingsverklaring is vooral een vastgestelde Heilige Formule bij prorail, en heeft vaak bijzonder weinig met de realiteit te maken. Ht-Tb is ook jaren 'overbelast' geweest, met een paar cargo's per dag en 2* 3600 per uur is dat natuurlijk ver bezijden de realiteit.Ik heb OVL de afgelopen week niet gelezen vanwege (spoorse) vakantie in Frankrijk, maar ik zou nog niet te veel op Wadlopers gaan wedden, vooral ook omdat Veolia de dienst met Wadlopers absoluut niet kan rijden. Wadlopers mogen maar 100 km/h en dat is voor Venlo - Nijmegen te weinig.
Overigens ligt er een overbelastingsanalyse naar aanleiding van een capaciteitsaanvraag van Prorail op het stuk tussen Roermond en Venlo. Een van de mogelijke (nog niet besproken) oplossingen is... schrik niet... verbussing van Tegelen - Reuver. Dit valt onder het kopje "innovatieve oplossing".
Het moet in dit land niet gekker worden.
Als Veolia vrolijk een dienstregeling wil maken en daarmee alleen zichzelf in de weg zit, zou prorail dat goed moeten keuren. Desnoods kan Veolia zich op het gelijkheidsbeginsel (een van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur waar pr zich als bestuursorgaan aan moet houden) beroepen, met Zl-Emn als voorbeeld.
Verbussing kan achterlijk lijken, maar als bijv. bediening van Reuver in de weg staat aan een strakke 30min (of 15min) dienst, dan kan ik me voorstellen dat duperen van 'een paar' reizigers aldaar acceptabel is mits dit grote voordelen heeft voor een grote groep reizigers. De mogelijkheid van een 30min dienst ipv uursdienst lijkt me daar een belangrijke. Geen enkele factor is van meer invloed op OV gebruik als frequentie. Al zal Veolia daar zonder twijfel toestemming voor moeten vragen, want in de concessie is vast vastgesteld dat de bediening van de stations niet lager mag zijn dan in de huidige situatie.
Ik weet niet of je het goed begrijpt, het gaat dus niet om verbussing van een station, maar het opknippen van de dienst in een noordelijke lijn tot Tegelen en een zuidelijke lijn tot Reuver. Waarschijnlijk maar voor 1 of 2 slagen, maar dan nog.Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 00:59:
Verbussing kan achterlijk lijken, maar als bijv. bediening van Reuver in de weg staat aan een strakke 30min (of 15min) dienst, dan kan ik me voorstellen dat duperen van 'een paar' reizigers aldaar acceptabel is mits dit grote voordelen heeft voor een grote groep reizigers.
Dat is een van de mogelijkheden die aangedragen wordt (maar nog niet is overlegd met de vervoerders).
Dat is achterlijk.
Het gaat over iets van 500-600 goederentreinen per jaar.
Kleine impressie van de rit op: http://picserver.bikkelsinc.nl/not-known/randstadrail/
Meerendeel is door de achterruit gefotografeerd, gaf het beste resultaat.
De Veld C site!
Het lijkt me trouwens niet dat de lijn verknipt wordt... In Tegelen is een wissel baanvlak, in Reuver is dit en in Swalmen ook. Genoeg wissel baanvlakken dus... Overal zijn dubbele perrons, alleen in Tegelen wordt het dubbele perron sinds de aanleg van het nieuwe station niet gebruikt. Het zou dus onzinnig zijn (tenzij er een heus materiaal te kort is) om de lijn op te knippen. Wat wel logisch zou zijn is dat de trein van Reuver doorrijd naar Tegelen en daar stopt. Dat reizigers die naar Venlo of verder willen over moeten stappen naar Tegelen. Ook dit is echter onlogisch omdat het dan beter zou zijn om het huidige model te handhaven met overstappen in Venlo. Anderzijds kan Veolia er ook voor kiezen om het recentelijk gebouwde station tot volledigheid te gaan benutten.
Het wisselvlak in Tegelen is behoorlijk lang (van de oude lokatie van het station / overweg) tot aan de andere kant van de spoorbrug. Denk zelf een metertje of 400) Kun je genoeg op wisselen.
Wat mij trouwens opviel is dat de Wizzl in Reuver gesloten is terwijl die naar mijn inziens (en van de omgeving) vrij goed bezocht werd... Toch zonde!
Vraag me verder eens af wat er met de kaartautomaten gaat gebeuren, neem Veolia die ook over?
Of horen die bij NS-Stations/NS vastgoed?
Het probleem is niet dat er geen kruisingsmogelijkheden zijn, maar juist wáár die zijn. De huidige dienstregeling zit zo in elkaar dat er tussen Roermond en Venlo in Reuver wordt gekruist. Wanneer er een goederentrein rijdt, kruist die de reizigersdienst in Tegelen en in Swalmen. De Maaslijn is in die zin vervelend, doordat je weinig ruimte hebt om te schuiven. Je kunt niet een trein vijf minuten later laten rijden zonder over de hele lijn in de problemen te komen met kruisingen. Wanneer Veolia bijvoorbeeld de beschikking krijgt over materieel dat maar 100 km/h kan rijden (bv. wadlopers), kom je dus in de problemen met je kruisingen en dan kun je dat opvangen door ergens de dienst te knippen of te verbussen. Hoewel ik dat ook vind thuishoren in de categorie "how low can you go".zwahiel schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 20:11:
Het lijkt me trouwens niet dat de lijn verknipt wordt... In Tegelen is een wissel baanvlak, in Reuver is dit en in Swalmen ook. Genoeg wissel baanvlakken dus... Overal zijn dubbele perrons, alleen in Tegelen wordt het dubbele perron sinds de aanleg van het nieuwe station niet gebruikt. Het zou dus onzinnig zijn (tenzij er een heus materiaal te kort is) om de lijn op te knippen. Wat wel logisch zou zijn is dat de trein van Reuver doorrijd naar Tegelen en daar stopt. Dat reizigers die naar Venlo of verder willen over moeten stappen naar Tegelen. Ook dit is echter onlogisch omdat het dan beter zou zijn om het huidige model te handhaven met overstappen in Venlo. Anderzijds kan Veolia er ook voor kiezen om het recentelijk gebouwde station tot volledigheid te gaan benutten.
We zullen zien wat er komt te rijden, het kan nog een paar kanten op.
[ Voor 12% gewijzigd door Luke! op 31-10-2006 14:05 ]
Verwijderd
not-known schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 18:25:
Het rondje RandstadRail ook gehad vandaag. Er was helaas weer eea aan pech/storing, maar de aanhouder wint. Uiteindelijk heeft de 1e dag redelijk gefunctioneerd en de belangstelling was vrij aardig te noemen iig.

Lol, het blijft niet bij 1x dus
De Veld C site!
Ik heb nog even verder gezocht en zag dat het document wat ik in handen had eigenlijk al verouderd is (was uit december 2005). Op de site van Prorail zijn nieuwere documenten te vinden waar e.e.a. op is uitgewerkt. Gelukkig staat er categorisch dat NS Reizigers (als toenmalig enig bekende vervoerder) niet geïnteresseerd was in het opknippen.Luccus schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:04:
[...]
Wadlopers op de zuidelijke Maaslijn zou trouwens nog niet zo heel erg zijn, de maximum snelheid is daar maar 100 km/h, je hebt alleen wat last van het langzame optrekken.
Verwijderd
rezigerscomfort en betrouwbaarheid?Maasluip schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:19:
je hebt alleen wat last van het langzame optrekken.
hmmm ja daar heb je gelijk in ja, dat is hét knelpunt van de lijn. Het zou voor de lijn beter zijn om een dubbel spoor te hebben, op die manier kon het ook doorgetrokken worden naar Maastricht als een aparte IC. Maar ja, dat is nu eenmaal niet. Ik vraag me wel af hoe hard de Buffels nu gaan, want ik heb ze nog nooit met 100 zien rijden volgens mij...Luccus schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:04:
[...]
Het probleem is niet dat er geen kruisingsmogelijkheden zijn, maar juist wáár die zijn. De huidige dienstregeling zit zo in elkaar dat er tussen Roermond en Venlo in Reuver wordt gekruist. Wanneer er een goederentrein rijdt, kruist die de reizigersdienst in Tegelen en in Swalmen. De Maaslijn is in die zin vervelend, doordat je weinig ruimte hebt om te schuiven. Je kunt niet een trein vijf minuten later laten rijden zonder over de hele lijn in de problemen te komen met kruisingen. Wanneer Veolia bijvoorbeeld de beschikking krijgt over materieel dat maar 100 km/h kan rijden (bv. wadlopers), kom je dus in de problemen met je kruisingen en dan kun je dat opvangen door ergens de dienst te knippen of te verbussen. Hoewel ik dat ook vind thuishoren in de categorie "how low can you go".
Verwijderd
Geen idee over Rm-Vl, daar kom ik niet wekelijks, maar op stukken als Nvd-Rat gaan ze gewoon netjes 140, en Vl-Nm zullen ook wel lange stukken liggen waar 120 wordt gereden volgens mijn idee.zwahiel schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:48:
[...]
Ik vraag me wel af hoe hard de Buffels nu gaan, want ik heb ze nog nooit met 100 zien rijden volgens mij...
En ik snap absoluut niet waarom er niet voor elke snelheidsstap en kleur is gekozen. Zoveel zijn dat er niet.

Zag er niet uit zeg... IEWL!!!
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Voor mij zijn ze 10000x beter dan die ouwe diesels die eerst reden op de lijnen. Het is voor als je van Roermond naar Nijmegen gaat wel vervelend die hoofdsteunen, je krijgt er nogal wat hoofdpijn van als je probeert te slapen
En ik heb altijd het idee dat het spoor tussen Vl en Nm een beetje een schommel is, 't stel wiebelt dan naar alle kanten op... Misschien is dat afgelopen nu dat ze zo'n beetje overal nieuwe rails aangelegd hebben, maar voorheen was 't best vervelend af en toe. Vooral als je half bezopen vrijdag middag van school af kwam en dan de trein in moest
Verwijderd
Dat is helemaal niet lastig: je hebt gewoon met je poten van andermans eigendom af te blijven.
Bovendien vindt elke spuitbusharrie zijn eigen werk kunst, terwijl de meningen daar op zn zachtst gezegd nogal over uit een lopen.
de SPURT (in hoofdletters ja)

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn
Is dit een grap?Moartn schreef op woensdag 01 november 2006 @ 15:54:
Nou mensen, de Arriva GTW heeft een officiele naam gekregen, het is geworden:
de SPURT (in hoofdletters ja)
Dat ligt echt aan jou ja.zwahiel schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:46:
Het kan aan mij liggen, maar ik heb die Maaslijn veel te vaak gedaan, maar ik heb volgens mij nog nooit 120 gereden...
Pas maar op, wie weet krijg je ze terugVoor mij zijn ze 10000x beter dan die ouwe diesels die eerst reden op de lijnen. Het is voor als je van Roermond naar Nijmegen gaat wel vervelend die hoofdsteunen, je krijgt er nogal wat hoofdpijn van als je probeert te slapen
Bron nu.nlFile-informatiesite traphic.nl biedt vanaf woensdag ook actuele informatie over de treinenloop.
Op de site is een interactieve kaart van het spoornet te zien. Stations worden daarop weergegeven in verschillende kleuren, die aangeven of er vertragingen zijn. Wie een station aanklikt, krijgt een overzicht van de actuele vertrektijden vanaf die locatie.
De site biedt al langer file-informatie aan. Mobiliteitsbedrijf Vialis en de NS hopen dat reizigers die nu met de treininformatie gaan vergelijken, en dan een kiezen of ze met de auto of het openbaar vervoer zullen reizen.
Linkje ook altijd handig: http://www.traphic.nl/trein.aspx
Ziet er wel goed uit... ben benieuwd hoe stak het bijgehouden gaat worden
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Erg leuke info! Nu nog ff een mobieltje kopen met inet en je kan zo kijken welke storingen er zijn e.d. Goed initiatiefBastien schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:37:
[...]
Bron nu.nl
Arriva:
Btw, voor de GTW's of (SPURTEen bijzondere trein
Het is al vaker genoemd, maar de nieuwe trein heeft een aantal bijzondere eigenschappen. Nog even alles op een rijtje:
Kenmerken nieuwe Arrivatreinen
• Instap op perronhoogte: rolstoelgebruikers kunnen straks zelfstandig reizen
met treinen van Arriva.
En ja hoor, het is weer herfst
Gladde-sporen Schiedam-Hoek van Holland
Tussen Maassluis en Maassluis West moeten reizigers rekening houden met een vertraging van ongeveer 15 minuten.
Vanwege gladde sporen door bladval rijden er tussen Maassluis en Maassluis West minder treinen.
Prognose:
*einde om ongeveer 20.00 uur.
Ik vind de beslissing welke kleur getoond wordt een beetje vreemd.Bastien schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:37:
[...]
Bron nu.nl
Weert staat op donker oranje (veel vertraingen) met één trein met +30 terwijl Eindhoven op licht oranje (vertragingen) staat met een trein met +40 en een trein met +30 en Roermond staat op geel (lichte vertragingen) met net als Weert één trein met +30.
Het lijkt erop alsof het aantal vertraagde treinen wordt afgezet tegen het totaal aantal treinen. Wat natuurlijk niet echt slim is, want als je 4 richtingen hebt heb je 2 keer zoveel treinen als wanneer je 2 richtingen hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 01-11-2006 19:55 ]
Volgens mij was het zo dat ProRail een fout had gemaakt bij de opgevraagde gegevens over de perronhoogte en niet Arriva.IJnte schreef op woensdag 01 november 2006 @ 19:48:
[...]
Btw, voor de GTW's of (SPURT) moeten weer een hele hoop perrons aangepast worden. De invalide instap schijnt niet goed ontworpen te zijn, of de verkeerde gegevens zijn doorgegeven aan prorail. Nu moeten een hele hoop perrons met een aantal centimeters verhoogt gaan worden. Ik zag het op editie NL...Daar ging een roelstoel gebruiker de trein in, maar die viel bijna van et perron
[ Voor 4% gewijzigd door Luke! op 01-11-2006 20:27 ]
Arriva vroeg de perronhoogte aan Prorail zodat ze die hoogte door konden geven aan de fabrikant van de treinen, en Prorail heeft dus de verkeerde doorgegeven. Daarom moeten ze dus alle perrons ophogen. En dat een rolstoelgebruiker bijna van het perron valt is nogal overdreven, want ik zag vanochtend een aantal rolstoelgebruikers die trein inrijden (ik was bij de ingebruikname), en het scheelt maar een paar centimeter. Ze kunnen nu al bijna zonder hulp erin rijden (klein duwtje was nog nodig), en dat is nu al stukken beter dan bij de NS.IJnte schreef op woensdag 01 november 2006 @ 19:48:
[...]
Btw, voor de GTW's of (SPURT) moeten weer een hele hoop perrons aangepast worden. De invalide instap schijnt niet goed ontworpen te zijn, of de verkeerde gegevens zijn doorgegeven aan prorail. Nu moeten een hele hoop perrons met een aantal centimeters verhoogt gaan worden. Ik zag het op editie NL...Daar ging een roelstoel gebruiker de trein in, maar die viel bijna van et perron
Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn
Wat ik zag iig in de reportage, was dat iemand in een rolstoel echt wel flink moest doorduwen om er in te komen. Je zag d'r wieltjes zo tussen het peron en het uitschuifplateau zitten.. Maar iig et scheelde wel wat.Moartn schreef op woensdag 01 november 2006 @ 20:31:
[...]
Arriva vroeg de perronhoogte aan Prorail zodat ze die hoogte door konden geven aan de fabrikant van de treinen, en Prorail heeft dus de verkeerde doorgegeven. Daarom moeten ze dus alle perrons ophogen. En dat een rolstoelgebruiker bijna van het perron valt is nogal overdreven, want ik zag vanochtend een aantal rolstoelgebruikers die trein inrijden (ik was bij de ingebruikname), en het scheelt maar een paar centimeter. Ze kunnen nu al bijna zonder hulp erin rijden (klein duwtje was nog nodig), en dat is nu al stukken beter dan bij de NS.
Verder vindt ik het ook wel een idee om meerdere perons op te hogen. Als ik b.v. uit Ah naar Ut reis en ik stap in vnd de klomp uit, dan stap ik gewoon uit te trein, en maak ik maar een kleine stap naar beneden. Reis ik dan vervolgens door naar Ut, en stap daar uit iets na de roltrappen (richting spoor 1 & 2) dan val ik half uit de trein, omdat het daar een groot hoogteverschil is tussen de trein (VIRM) en het peron (perron 5). Het wat nieuwer betegelde deel is wel wat beter tbh. Ik weet niet of er een standaard is binnen de NSR en andere maatschappijen wat betreft de uitstap hoogte eigenlijk
Leuke site btwm-m schreef op woensdag 01 november 2006 @ 20:43:
Ik was er inderdaad ook bij en inderdaad, het scheelde iig op Groningen CS maar een klein stukje, ik heb ook een dame in een rolstoel zonder hulp naar binnen zien rijden. En als dat niet lukt moet het met een klein beetje hulp wel lukken, in ieder geval niets waarvoor zoals nu bij de NS 3 uur van te voren gebeld moet worden. Trein reed fantastisch trouwens, het lawaai uit de motorwagen is wel vervelend, maar als de tussendeur dicht is hoor je er amper wat van.
Nee, niet echt. Wat betreft perronnen varieert het in Nederland van 760 tot 1000 mm boven BS, maar materieel is verschillend, en kan zelfs binnen "gelijke" treinstellen verschillen. Kijk maar eens daar de Duitse BR 423 en 425: de 423 heeft de vloer op 1025 mm liggen, de 425 op 798 mm. De 423 is het S-bahn stel voor München, en alle perrons liggen daar dus ook op 1 meter, de 425 is voor regionaal verkeer en komt ook op stations waar het perron nog op 550 m ligt.IJnte schreef op woensdag 01 november 2006 @ 20:46:
[...]
Ik weet niet of er een standaard is binnen de NSR en andere maatschappijen wat betreft de uitstap hoogte eigenlijk
GTW's kun je krijgen vanaf 400 mm, LINTen op 585 mm en ook Desiro's zitten rond die waarde. Dubbeldeks materieel in Duitsland is te vinden met instap boven de draaistellen (hoog) of op de onderverdieping (laag).
Dus nee, er is geen standaard of eenheid. Wat wel stuitend is is de regelneverigheid van Prorail die een oekaze heeft doen uitgaan dat het materieel geen lagere instap mag hebben dan het perron hoog is. Daarom ook die debiele constructies voor de LINTen in Arnhem en Zevenaar.
Elk zinnig mens vraagt zich af waarom een stap naar beneden bij instappen zo veel erger is dan een stap naar beneden bij het uitstappen.
Met je OV kom je niet buiten de landsgrenzen. Als het strippenkaarttarief tot Leer geldt dan kun je dat gebruiken, anders een regulier treinkaartje vanaf de grens naar Leer.IJnte schreef op woensdag 01 november 2006 @ 20:50:
[...]
Kan je met je OV kaart (als student zijnde) met die GTW naar Leer reizen, of moet je dan met een strippenkaart werken
[ Voor 13% gewijzigd door Maasluip op 01-11-2006 23:07 ]
Hmm lijkt me stug dat Peijs bevoegd is zich in de bediende cabine te bevinden, laat staan de trein te besturen.. Of is zij machinist (geweest)?m-m schreef op woensdag 01 november 2006 @ 20:43:
Ik was er inderdaad ook bij en inderdaad, het scheelde iig op Groningen CS maar een klein stukje, ik heb ook een dame in een rolstoel zonder hulp naar binnen zien rijden. En als dat niet lukt moet het met een klein beetje hulp wel lukken, in ieder geval niets waarvoor zoals nu bij de NS 3 uur van te voren gebeld moet worden. Trein reed fantastisch trouwens, het lawaai uit de motorwagen is wel vervelend, maar als de tussendeur dicht is hoor je er amper wat van.
Hoi Michiel

Verwijderd
Onder andere bussen Valkenswaard-Neerpelt (276), Luyksgestel-Lommel(272), Heerlen-Aken(44) en Breda-Antwerpen-Hulst(19) zijn toegankelijk met NL-vervoersbewijzen.Maasluip schreef op woensdag 01 november 2006 @ 23:05:
Met je OV kom je niet buiten de landsgrenzen. Als het strippenkaarttarief tot Leer geldt dan kun je dat gebruiken, anders een regulier treinkaartje vanaf de grens naar Leer.
Brugge-Breskens heeft volgens mij een apart tarief (Breda-Antwerpen eigenlijk ook; je mag met je NL vervoerbewijs niet in A'pen uitstappen, maar dat controleert geen mens natuurlijk)
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 04:51 ]
Ok thnxMaasluip schreef op woensdag 01 november 2006 @ 23:05:
[...]
Nee, niet echt. Wat betreft perronnen varieert het in Nederland van 760 tot 1000 mm boven BS, maar materieel is verschillend, en kan zelfs binnen "gelijke" treinstellen verschillen. Kijk maar eens daar de Duitse BR 423 en 425: de 423 heeft de vloer op 1025 mm liggen, de 425 op 798 mm. De 423 is het S-bahn stel voor München, en alle perrons liggen daar dus ook op 1 meter, de 425 is voor regionaal verkeer en komt ook op stations waar het perron nog op 550 m ligt.
GTW's kun je krijgen vanaf 400 mm, LINTen op 585 mm en ook Desiro's zitten rond die waarde. Dubbeldeks materieel in Duitsland is te vinden met instap boven de draaistellen (hoog) of op de onderverdieping (laag).
Dus nee, er is geen standaard of eenheid. Wat wel stuitend is is de regelneverigheid van Prorail die een oekaze heeft doen uitgaan dat het materieel geen lagere instap mag hebben dan het perron hoog is. Daarom ook die debiele constructies voor de LINTen in Arnhem en Zevenaar.
Elk zinnig mens vraagt zich af waarom een stap naar beneden bij instappen zo veel erger is dan een stap naar beneden bij het uitstappen.
[...]
Met je OV kom je niet buiten de landsgrenzen. Als het strippenkaarttarief tot Leer geldt dan kun je dat gebruiken, anders een regulier treinkaartje vanaf de grens naar Leer.

Inderdaad...Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 04:19:
[...]
Schaam je diep, heel erg diep, voor deze opmerking.
Maastricht-Aachen kan blijkbaar ook met (S)OV. Relaxt, mooi tochtje door het mooiste stukje Nederland.Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 04:22:
[...]Onder andere bussen Valkenswaard-Neerpelt (276), Luyksgestel-Lommel(272), Heerlen-Aken(44) en Breda-Antwerpen-Hulst(19) zijn toegankelijk met NL-vervoersbewijzen.
Brugge-Breskens heeft volgens mij een apart tarief (Breda-Antwerpen eigenlijk ook; je mag met je NL vervoerbewijs niet in A'pen uitstappen, maar dat controleert geen mens natuurlijk)
[ Voor 3% gewijzigd door Luke! op 02-11-2006 10:31 ]
Verwijderd
Een vrij compleet overzicht van grensoverscheidende buslijnen staat trouwens op http://www.evonet.be/~rvdborgt/bus/grensbus.html inclusief de vermelding van het tariefsysteem. SOV's vallen gewoon onder NTS.Luccus schreef op donderdag 02 november 2006 @ 10:31:
Maastricht-Aachen kan blijkbaar ook met (S)OV. Relaxt, mooi tochtje door het mooiste stukje Nederland.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 17:29 ]
En dan, met een flink aanloopje de niet-geëlektrificeerde Sloelijn op?Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 17:19:
Was het niet toevallig een geel/grijze 1600 van RN?
[ Voor 5% gewijzigd door Luke! op 02-11-2006 18:29 ]
het is een 1600 of 1700 geweest, ik heb het niet heel goed kunnen zien. Of het van RN was weet ik ook niet. Dit was voorbij de sloelijn, dus hij had hier al helemaal niet moeten wezen. Er waren ook geen treinen met storing of wat dan ook die weggesleept moesten worden. Misschien dat ie uitgerangeerd moest worden, maar daar gaat ie natuurlijk niet heel het traject Roosendaal - Goes - Vlissingen voor afleggen. Het was iig een vreemd gezicht.Luccus schreef op donderdag 02 november 2006 @ 18:28:
[...]
En dan, met een flink aanloopje de niet-geëlektrificeerde Sloelijn op?
Was dat op die donderdag zo rond een uur of 13:15-13:30?Bobje schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:11:
Vorige week donderdag kleine 10 minuten stilgestaan bij een overgang in Middelburg. Komt er een 1700 vanuit richting Goes voorbij rijden, door naar Vlissingen denk ik. Verder niets er achter of wat dan ook. Vlissingen is een station wat altijd leeg staat (meestal alleen vIRM of Plan V). Wat deed die 1700 op dit traject?
Even daarvoor zag ik namelijk in Goes de 1855 richting Vlissingen rijden als losse loc. Wat er mee aan de hand was weet ik niet, maar het ding maakte een hels kabaal (metaal op metaal alsof er ergens its aanliep).
Bij nader inzien zou de herie ook afkomstig kunnen zijn van het stoomboemeltje van de SGB wat rond die tijd altijd actief is, maar ik kan me niet herinneren of die vorige donderdag ook aan het rondkachelen was. Wel leuk, heb vanaf mijn werk zicht op het station Goes, precies op de plaats waar de SGB met zijn stoomlocjes bezig is. Kan ze ook altijd goed horen en vooral ruiken als dat zo is
Zie daar ook de 1145 (en nog een 1100, nummer niet zichtbaar) altijd staan... gebeurt er nog wat met die dingen of staan ze alleen stof te happen. SGB wilde ze ooit inzetten voor de hoofdlijn, maar is daar ooit nog wat voor gekomen? Uiterlijk zien ze er iig niet echt fraai meer uit...
[ Voor 31% gewijzigd door wildhagen op 02-11-2006 21:10 ]
Virussen? Scan ze hier!
Als je het over de duvel hebt... gisteren stonden beide 1100-en er nog, vanochtend waren ze opeens weg.wildhagen schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:05:
[...]
Zie daar ook de 1145 (en nog een 1100, nummer niet zichtbaar) altijd staan... gebeurt er nog wat met die dingen of staan ze alleen stof te happen. SGB wilde ze ooit inzetten voor de hoofdlijn, maar is daar ooit nog wat voor gekomen? Uiterlijk zien ze er iig niet echt fraai meer uit...
Naar de sloper of....?
Ik weet niet hoe ze weggehaald zijn. Wel kwam er vanochtend zo'n Belgische diesel richting Rsd (serie 5100? 5500? Zoiets iig, was niet zichtbaar vanaf hier), weet niet of die hem heeft weggesleept?
[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 03-11-2006 13:45 ]
Virussen? Scan ze hier!
Goh waar zou dát nou over gaanHettinga speecht in de stationshal waarbij ProRail het flink te verduren krijgt
Bekend, wel leuk (ja) dat iemand eindelijk openbaar ff in het bijzijn van de minister ProRail de wacht aan zegt, of de wacht aanzeggen... Zijn mening ventileert...
Vind het alleen geen naam, de Spurt... En dan al helemaal dat lelijke logo niet, dat kon iemand met Word wel in elkaar geknutselt hebbeen... Bleergh
Museumloccen die bewaard zijn met het doel rijvaardig te maken opeens naar de sloper sturen? Helaaswildhagen schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:44:
[...]
Als je het over de duvel hebt... gisteren stonden beide 1100-en er nog, vanochtend waren ze opeens weg.
Naar de sloper of....?
Reeks 55 aannemelijk. Die rijden regelmatig naar Sloe en ook voor ERSR rijdt er eentje op Rotterdam.Ik weet niet hoe ze weggehaald zijn. Wel kwam er vanochtend zo'n Belgische diesel richting Rsd (serie 5100? 5500? Zoiets iig, was niet zichtbaar vanaf hier), weet niet of die hem heeft weggesleept?
Verwijderd
In Swalmen geen probleem, maar in Reuver wordt het minder zo zonder tuin... Wel een groot gebouw. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom de gebouwen zo groot waren? Woonden er vroeger mensen in behalve dat het een stationsfunctie voldeed?
Naja de 1e keer in de dienst, daar voor is het in Zoetermeer ook al eens de rails uit gewandeld op een wissel.Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 00:58:
RandstadRail verloopt ook weer geheel vlekkeloos met het eerste ontpoorde stel vanavond...
De Veld C site!
Stonden een paar dames tegen de politie te vertellen dat er een explosie was... *zucht*
Heeft verder weinig met RR vandoen daar er ook al een ander trammetje op dat punt de wissel uit vloog eerder vorige maand.Luccus schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 20:19:
Die hele Randstadrailshit is inmiddels toch stilgelegd vanwege wéér een ontsporing vanochtend?
De Veld C site!
Verwijderd
Het was blijkbaar het derde RR-geval dat ontspoorde: gisteren twee schijnbaar en vanochtend nogmaals.not-known schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 23:46:
[...]
Heeft verder weinig met RR vandoen daar er ook al een ander trammetje op dat punt de wissel uit vloog eerder vorige maand.
Dat er al eerder iets ontspoorde lijkt me juist nog erger dan dat het op een 'nieuw' punt is.
ProRail kan me niet helpen, die zeggen dat niet te hebben. Iemand een oplossing?
Hebben ze wel, maar je krijgt ze nietBobje schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 13:58:
ProRail kan me niet helpen, die zeggen dat niet te hebben. Iemand een oplossing?
http://www.prorail.nl/ProRail/Loket/Applicaties/GEOweb.htm
Het gaat niet om de kabels, maar om de railstaven, wissels etc. Dit om een zo realistisch mogelijke impressie van Rotterdam CS na te maken.Il Ljama schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 15:21:
[...]
Hebben ze wel, maar je krijgt ze niet. De KS bladen uit Geoweb zouden je aardig helpen
http://www.prorail.nl/ProRail/Loket/Applicaties/GEOweb.htm
En ik heb geen login etc

Dit topic is gesloten.