Bah, ik zit op dit moment echt met een flink dilemma, namelijk of ik wel of niet bij Minolta moet blijven. Ik heb op dit moment een vrij leuke set spullen voor Minolta (7d met grip, 5600hs, flitskabel, 50mm/1.7, 17-35/2.8-4, sigma 70-300 en een peleng 8mm). Het enige dat ik hier bij wil is een uwa zoom (sigma 10-20 waarschijnlijk) en een diagonal AF fisheye (sigma 15mm/2.8, tenzij ik een betaalbare Minolta 16mm/2.8 weet te vinden).
Ik heb al zitten wachten met het aanschaffen van nieuwe spullen voor m'n camera sinds de bekendmaking van de overname het camera gedeelte van km door sony, maaaanden terug dus. Dit omdat ik niet wist wat sony ging doen enz, en geen geld uit wou gaan geven aan een lens voor een mount waar ik vanaf ging stappen. En al die maanden wou ik al een uwa zoom erbij. Maar ik dacht, ik wacht gewoon tot de zomer, en dan weet ik het.
Maar het probleem is, dat ik het nogsteeds niet weet. Ik hoopte namelijk nogal op gewoon een aantal ssm objectieven, aangezien ik gewoon goede snelle af wil. Maar ja, de enige ssm objectieven die zijn aangekondigd zijn out-of-budget rebranded minolta tele's, terwijl ik juist meer een groothoek persoon ben. En ik wil gewoon erg graag een reportage zoom (Iets als die CZ 16-80) met een ssm motor.
Ik neem ook wel gewoon aan dat sony wel met meer ssm spul gaat komen bij de volgende 'batch' lenzen, maar deze gaan waarschijnlijk pas op de photokina, of zelfs later, aangekondigd worden, en dan duurt het nog maanden voordat ze beschikbaar zijn.
En tja, ik wacht nou al een half jaar met aankopen, en ik kan nog steeds geen leuke reportagezoom met ssm aanschaffen. En dat wordt een beetje vermoeiend. Ik wil gewoonweg geen platen verneuken doordat m'n focus te langzaam naar het juiste punt wordt geslingerd, en dat lijkt me toch niet teveel gevraagd als je ziet wat nikon en canon hebben

.
Nou zou het allemaal niet zo rampzalig zijn als ik gewoon door bleef hobbyen, maar ik ga volgend jaar (als het goed is, vrijwel zeker though

), naar de foto academie, en tja, voor een studie wil ik me niet irriteren aan m'n gear

.
Daarom zit ik er dus aan te denken om over te stappen naar nikon (ik heb iets tegen canon, weet niet wat, kan m'n vinger er niet opleggen, kan het dus ook niet beargumenteren, maar ach, boeit eigelijk niet echt

). Maar dat gaat me dus een flinke dot geld kosten (iets van 3600 euro ofzo, als ik hetzelfde haal als wat ik voor Minolta ongeveer heb, plus wat ik dus al een half jaar wil kopen voor Minolta

). Dit doordat ik wel een d200 wil, aangezien ik gewoon een fatsoenlijke viewfinder wil, en een officiële grip. Maar ja, is dat het wel waard, kan ik niet gewoon beter nog de aankopen wat uitstellen, en gewoon niet zo zeuren en doen met wat ik heb

.
Heb dus voor mezelf even de voordelen en nadelen van overstappen naar nikon en het blijven bij Minolta/sony onder elkaar gezet.
Overstappen naar nikon:
+10,5mm diagonale fish beschikbaar, ik vind fisheyes erg fijn en leuk gereedschap, dus dit is een groot voordeel voor mij.
+veel lenzen met af-s beschikbaar, waaronder de erg fijne en betaalbare 18-70 af-s, sigma lenzen met hsm beschikbaar, en nieuwe sigma lenzen zijn eerder voor canon en nikon.
+hogere burst (ik fotografeer niet zo vaak op burst, maar als het nodig is, is het toch wel erg handig als je op 5fps kan schieten).
+4 megapixels meer (boeit me niet echt, maar ach, extra crop ruimte en meer dpi bij het printen is nooit erg)
+bouwkwaliteit van de body (geheel magnesium body+wheatersealing)
+grote 2de hands markt, dit itt de magere 2de hands markt van minolta.
+Nikon is ook goed pro georiënteerd, terwijl sony nog maar moet laten zien wat ze qua pro line-up doen.
+grid overlay in de viewfinder, toch wel iets wat ik een beetje mis bij minolta.
-Geld. Ik ben een arme net geslaagde middelbare scholier, dus geld is me nogal dierbaar. En om nou meteen m’n spaarrekening te legen…

-Ranzige high-iso peformance van de d200. Maar ja, de d200 is toch voornamelijk om tijdens de studie te schieten, en dan wordt er mag ik hopen niet naar de ruis gekeken

. Ook is de 7D geen fantastisch high-iso beest, dus zoveel ga ik niet achteruit.
-geen AS (eigelijk niet echt zo erg, aangezien ik toch het grootste deel van de tijd met <50mm schiet, en ik schiet bijna alleen maar mensen of andere bewegende onderwerpen, dus dan heb je al helemaal niks aan AS).
-Als ik overstap zul je natuurlijk zien dat sony allemaal dingen aankondigt die ik wil, en ik dus een boel geld voor niks heb uitgegeven
Bij minolta blijven
+Bespaart geld wat ik in de primes hieronder kan steken

+Sony heeft toch wel een stel _erg_ leuke primes aangekondigd. Vooral de 135mm/2.8 STF vind ik toch wel heel erg interessant, die bokeh is gewoonweg te mooi. Ook zijn de cz primes en die 35mm f/1.4 erg interessant (wel extreem duur, maar een mens mag dromen, toch?

).
+Ik ken de camera en accesoires nu al door en door.
+AS (klein voordeeltje door de bovengenoemde punten, maar als nog niet verkeerd om erbij te hebben).
-in-body AF, maar 2 nete dure ssm objectieven beschikbaar.
-lenzenrange is sowieso nogal beperkt. Wat low-end zooms, niks in het midden, dan een zooi erg dure pro primes en 1 dure pro tele-zoom.
-Je kan geen onderdelen bij sony nabestelen, waardoor als er iets stuk gaat, je het stukke product terug naar sony moet sturen, ipv gewoon even bij de lokale camera reparatie winkel langsgaan .
-Sony gaat waarschijnlijk een (enorme) flop hebben met de ps3 (tot nu toe alleeeen maar negatief nieuws over dat ding

), wat sony veel geld gaat kosten, en ze staan er financieel al niet al te rooskleurig voor, dus de toekomst is onzeker… En tja, als sony flopt is je gear al helemaal niks meer waard, terwijl het nu nog wel wat op de 2de hands markt opbrengt.
-Ik heb sowieso een hekel aan sony hun bedrijfsstrategieën enz, maar dat boeit geen fuck, want je gaat niet slechter fotograferen daardoor enz

.
-Als je iets specifieks 2de hands wilt voor minolta moet je of geduld, of veel geluk hebben.
Nu is mijn vraag aan jullie, of jullie mij kunnen helpen bij het maken van een keuze. Tuurlijk moet ik de keuze maken, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien, heb ik feiten verkeerd, of er staan anderen voor hetzelfde dilemma en hebben mensen iets aan deze post

.
[
Voor 3% gewijzigd door
Tonio op 22-06-2006 00:26
]