Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 08:23
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/KMtopic/images/KM-logo.png
Algemeen
Welkom in het grote Minolta mount topic. De plek om te praten over alle digitale en analoge camera's uitgebracht door Konica-Minolta en Minolta.

Note!!
Zoals te zien wordt er hard gewerkt aan dit topic. Veel informatie mist nog, maar zal binnen korte tijd worden toegevoegd. Tabellen voor overzichten moeten nog gemaakt en gevuld worden. Helaas is het een klere werk om het allemaal perfect te krijgen. Wees geduldig, kan je wat RML code aanleveren voor vergelijkingstabellen, graag :)

Deze topicstart is om een overzicht te geven van de veelgebruikte camera's en lenzen. Ook is het een startpunt voor eenieder die meer wil weten van deze fantastische camera's.

Dank aan iedereen die heeft bijgedragen aan deze topicstart.

Ik zou zeggen, veel plezier, en hopelijk vind je de informatie die je zoekt.

InhoudsopgaveVorige delen:To Do
Intro plaatje bovenaan.
Geschiedenis
Minolta als bedrijf heeft zich jaren op de fotografie markt bevonden. In de tijdsperiode sinds 1928 tot 19 januari 2006 heeft dit bedrijf zich op de fotografie markt bevonden.

To Do
Uitbreiden
Digitale bodies
Digitale bodies. de Dynax 5D en de Dynax 7D

Dynax 5D
Front:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Zoefff/FG/cams/km5d.jpg

Reviews

Dynax 7D
Front:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1095264961.jpg

ReviewsTo Do
Specs toevoegen per camera
Kleinere plaatjes gebruiken, en die naast de specs plaatsen. Eventueel plaatjes gelinkt naar grotere versies,
Analoge bodies
De hoeveelheid body's van Minolta op de tweedehands markt is gigantisch. Zoveel verschillende modellen, series en types dat het geen zin heeft om hier een volledig overzicht van te willen (laat staan te kunnen) geven. Vandaar dat ik mij heb beperkt tot een overzicht van de meest populaire autofucus bodies.
  • Dynax 7
  • Dynax 700si
  • Dynax 7000i
  • Dynax 7000af
To Do
toevoegen plaatjes van een aantal modellen
toevoegen specs van de genoemde modellen.
Lenzen
Overzicht van de meest recente of populaire lenzen. Met links naar Dyxum.com voor alle specs.

Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/got/km/KMtopic-M24-2-8.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/got/km/KMtopic-M70-210-4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/got/km/KMtopic-M17-35-2-8-4.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/got/km/KMtopic-M50-1-7.jpg

To Do
Lijstje lenzen maken voor dit gedeelte
Plaatjes toevoegen van een aantal lenzen
Flitsers
Voor Minolta zijn er verscheidene flitsers. Van Minolta zelf niet zoveel, maar andere bedrijven hebben er des te meer. Overzicht van de meest gebruikte, en wat er niet werkt.

Minolta Program Flash 3600HS(D)
Afbeeldingslocatie: http://www.robineggenkamp.nl/portfolio/cpg/albums/website/materiaal/3600HS.jpg

To Do
Overzicht flitsers Minolta maken
Aantal andere flitsers ook noemen
Plaatjes toevoegen van de flitsers
Overige accesoires
Afstandsbedieningen, flash controllers, omnibounces. Noem het maar op, alles wat niet met een ander onderdeel te maken heeft hoort hier thuis.

To Do
Uitzoeken welke onderdelen hier moeten komen
Handige links
To Do
Meer links verzamelen
Zodra het aantal links groot word, opdelen in categoriën

[ Voor 82% gewijzigd door Wolfensteijn op 15-10-2006 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Reserverings post voor eventuele maximale post lengte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begint een mooi (?) lange reeks te worden, zo over de 5D en 7D!!
phaas schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 11:10:
Mijn probleem was idd ook het uit gaan van de camera tijdens het maken van een foto. Meestal de eerste paar foto's vlak nadat de accu was opgeladen. Op het moment heb ik er geen last meer van maar ik betwijfel of dat zo blijft.

Verder wil wil gewoon van Sony/KM af, vandaar dat ik van plan ben op Nikon over te stappen. Aangezien ik weinig hoop heb dat het met Sony beter wordt en ik gewoon een betrouwbare camera wil die ook daadwerkelijk gerepareerd wordt als er wat mee is, lijkt me dat gewoon een logische stap.

De 7D is overigens een geweldige camera en ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog weinig voordelen heb gevonden bij cam die ik aan wil gaan aanschaffen (D200) tov. de 7D, behalve de service dan :P
Hmm, vlak na opladen accu; ik zal er eens op gaan letten. Gebruikte je originele accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 13:36:
Begint een mooi (?) lange reeks te worden, zo over de 5D en 7D!!

[...]

Hmm, vlak na opladen accu; ik zal er eens op gaan letten. Gebruikte je originele accu's?
Ja, maar geen originele lader. Hoe dan ook, er is mij meerdere malen verteld dat dit niks uit zou mogen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

phaas schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 19:25:
[...]

Ja, maar geen originele lader. Hoe dan ook, er is mij meerdere malen verteld dat dit niks uit zou mogen maken...
Klinkt misschien bot....

Maar ik wordt onder tussen niet goed met aparaten waarmee je komt te zitten van "het zou goed moeten werken" en ondertussen het duidelijk dus niet doen.
En soms je zelfs bijna met geweld moet dreigen omdat de aparaten nou net niet doen waarvoor jij ze gekocht hebben en toch nog je geld terug krijgen. Want op een andere computer/camare doen ze het toch wel, terwijl je speciefiek gevraagt had naar een aparaat die je met deze machine die functie kunt laten vervullen.

Maar heb je de orginele lader nog? en heb je die al geprobeert? en blijven dan de problemen?
(lijkt me de snelste methode om uit te vissen of het aan die lader ligt)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Duur schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 19:43:
[...]

Klinkt misschien bot....

Maar ik wordt onder tussen niet goed met aparaten waarmee je komt te zitten van "het zou goed moeten werken" en ondertussen het duidelijk dus niet doen.
En soms je zelfs bijna met geweld moet dreigen omdat de aparaten nou net niet doen waarvoor jij ze gekocht hebben en toch nog je geld terug krijgen. Want op een andere computer/camare doen ze het toch wel, terwijl je speciefiek gevraagt had naar een aparaat die je met deze machine die functie kunt laten vervullen.

Maar heb je de orginele lader nog? en heb je die al geprobeert? en blijven dan de problemen?
(lijkt me de snelste methode om uit te vissen of het aan die lader ligt)
Originele lader is helaas overleden bij het planten water geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
Nieuw topic voor een heerlijke camera :)

2 vraagjes:
- budget koop tips: naast de beercan, zijn er nog andere echte koopjes? Mijn vrouwtje wordt er helaas niet zo happy van als ik enkele honderden euro's tussendoor spendeer aan een lens (dat wordt spaarwerk, maar dat duurt dus wel eventjes), maar als iemand nog een leuke tip weet voor een lensje van 300mm of meer?.. Evt dezelfde vraag mbt tot een macrolens, 1:4 wat ik nu haal is echt niet voldoende.
- flitsers: nergens kan ik een goede lijst vinden welke flitsers nu eigenlijk werken op de 5d en 7d. Natuurlijk, de 3600hs en de 5600hs, maar daarnaast (aangezien deze 2 amper te leveren zijn, en schreeuwend duur zijn over het algemeen)?... De 5400 schijnt te werken met beperkingen, maar metz heeft bijvoorbeeld ook weer wat compatible flitsers die niet veel hoeven te kosten. Als iemand een overzicht heeft, graag! Dyxum is lang niet volledig met de flashes pagina jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
DinoPK: 1.: waarom geen sigma 70-300 APO Macro? leuk telebereik, kost je rond de 200 a 250 euro. Over die flitsers: een vriend van me heeft een 5D met een sigma flitser, ik zal eens aan hem vragen welke dat is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Tjah kan zat lensjes kopen van 300mm voor weinig, maar het gaat om de pareltjes ertussen in, totdat ik weer een fatsoenlijke lens kan kopen (zo'n 300mm prime is wel leuk ;) ).
Ongelooflijk trouwens hoe snel sommige mensen hun lenzen bij elkaar kopen. Normaliter is het een multi jaren hobby, maar als je de collectie's ziet van sommige mensen, en hoe vreselijk snel die 50-500 bigma's verkocht worden, niet normaal.

Overigens, ik kon het niet goed zien, maar een aantal weken geleden stonden er bij steenweg in utrecht nog 2 nieuwe sigma 300mm primes voor 600 euro (afgeprijsd van de 1600 euro). Nou zijn er 2 modellen die veel op elkaar lijken, 1 die normaal 600 euro is 2e hands, maar zou het kunnen... dat het deze is: http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=8822 ?
Ik kom er alleen nooit normaliter, kan het dus niet controleren. Just a tip voor diegene die in de buurt is.

[ Voor 39% gewijzigd door pasajo op 15-06-2006 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de Metz site zijn de volgende flitsers geschikt:
Folgende Metz mecablitz sind für die ausgewählte Kamera geeignet:

mecablitz 76 MZ-5 digital
mecablitz 45 CL-4 digital
mecablitz 54 AF-1M digital (ab Version V2/onwards version V2)
mecablitz 44 AF-4M (ab Version V2/onwards version V2)
mecablitz 28 AF-3M digital (ab Version V2/onwards version V2)
mecablitz 54 MZ-4 / 54 MZ-4i
Sommige met iets "beperktere" functionaliteit, een 45 CL-4 doet bv. niet aan zoomen, maar bij zo'n flitser (gebruik 'm zelf i.c.m. een Pentax *ist DS) boeit dat niet of nauwelijks.

Via http://www.metz.de/photo_...sca_adaptersuche.143.html krijg je nog 's 6 extra mogelijkheden te zien, maar die ondersteunen dan geen ADI, en ik neem aan dat ze dan terugvallen op de "ouderwetse" 4-segments TTL-meting. Klinkt me heel bruikbaar... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

DinoPK schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:25:
Nieuw topic voor een heerlijke camera :)

2 vraagjes:
- budget koop tips: naast de beercan, zijn er nog andere echte koopjes? Mijn vrouwtje wordt er helaas niet zo happy van als ik enkele honderden euro's tussendoor spendeer aan een lens (dat wordt spaarwerk, maar dat duurt dus wel eventjes), maar als iemand nog een leuke tip weet voor een lensje van 300mm of meer?.. Evt dezelfde vraag mbt tot een macrolens, 1:4 wat ik nu haal is echt niet voldoende.
- flitsers: nergens kan ik een goede lijst vinden welke flitsers nu eigenlijk werken op de 5d en 7d. Natuurlijk, de 3600hs en de 5600hs, maar daarnaast (aangezien deze 2 amper te leveren zijn, en schreeuwend duur zijn over het algemeen)?... De 5400 schijnt te werken met beperkingen, maar metz heeft bijvoorbeeld ook weer wat compatible flitsers die niet veel hoeven te kosten. Als iemand een overzicht heeft, graag! Dyxum is lang niet volledig met de flashes pagina jammer genoeg.
De 50/1.7 is een goedkope lens dat eigenlijk in geen fototas zou mogen ontbreken. De 70-210/4 had je zelf al gevonden en is inderdaad een heerlijke lens, maar vanwege de 'hype' soms té duur. Er zijn alternatieven die iets nieuwer/ouder zijn maar wel redelijk vergelijkbaar presteren en niet zo duur zijn. Zo heeft RHE123 een mooie 100-200/4.5. Die lens is ook erg mooi, half zo groot en ook nog goed onder de €100,-.
En zo zijn er meerderen; om daar goed op te zoeken kan je misschien best Dyxum afstruinen naar ervaringen en waarderingen als je een lens gevonden hebt en twijfelt of het wat is. :)

Het is zeker mogelijk om met een beperkt budget en goed zoeken toch een leuke set lenzen bij elkaar te sprokkelen.

De Tamron 70-300 is een leuke lens met hele mooie bokeh maar is wel erg traag. Maar uiteindelijk gaat het om de resultaten en niet de snelheid en voor een "beperkt" budget is hij gewoon goed. De Sigma is geloof ik iets goedkoper, maar de Tamron is wel een stuk mooier. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Ik heb op het moment zelf, naast de 18-70 kitlens, de 50mm 1.7 en de 70-210 F4. Beiden in een totaal andere klasse qua scherpte dan de kutlens (nee geen typo ;) ). Ik mis dus puur wat qua macro, en een flinke zoom aangezien 210 echt te kort is voor vogeltjes etc.
Voorlopig ben ik nog steeds aan het leren, en af en toe wat moois produceren. Toch irriteer ik me als ik denk dat ik een mooie foto heb gemaakt met de kitlens, en het resultaat weer eens wat details mist als ik het bekijk op de pc. Ik hoef echt geen 10 lenzen te hebben, maar de krentjes uit de pap zoals idd de 50 1.7 en de beercan zijn te lekker om te laten liggen (voor deze 2 lenzen was ik samen 130 euro kwijt, beiden in nieuwstaat :) ). Dat is gewoon leuk kopen, al zou ik natuurlijk ook het liefst gaan voor een gloednieuwe 2.8 superlens. Dat komt op zijn tijd wel.
Een redelijk snelle lens vind ik juist wel prettig, de beercan is soms wat langzaam waardoor je shots mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
* joh14vers6 vraagt zich zo langzamerhand af of de tijd niet rijp wordt voor
Het grote A-Mount-objectieven-topic met al die vragen over objectieven in dit topic. Misschien met het leverbaar worden van de nieuwe Sony lenzen een idee.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Je kan denken aan een 2e hands 17-35/2.8-4 kitlens. Nieuw waren die goed onder de €300,- en aangezien het een veel voorkomende kitlens is zal die 2e hands niet zo duur zijn. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:52
Nog even over het verhaal van flitsres enzo. In groningen is een foto-winkel die nog een aantal 3600 hsd's te koop heeft voor 249. Misschien dat mensen die er nog naar op zoek zijn iets aan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Laatst online: 01-09 14:45
mwa... ik heb zelf de gear uit m'n sig.. de enige 'dure' lens was de 10-20. de rest was of kitlens, of onder de 100 euries.. (behalve flitsding en grip. :P )en 't gaat er prima mee. ik ga nu langzaam lenzen vervangen, over het algemeen voor lichtsterkere lenzen. daar ga ik wat langzamer aan werken, in plaats van alles in 3 maanden aan te schaffen.. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Korras op 16-06-2006 00:30 ]

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DinoPK schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 22:37:
Ik heb op het moment zelf, naast de 18-70 kitlens, de 50mm 1.7 en de 70-210 F4. Beiden in een totaal andere klasse qua scherpte dan de kutlens (nee geen typo ;) ). Ik mis dus puur wat qua macro, en een flinke zoom aangezien 210 echt te kort is voor vogeltjes etc.
Voorlopig ben ik nog steeds aan het leren, en af en toe wat moois produceren. Toch irriteer ik me als ik denk dat ik een mooie foto heb gemaakt met de kitlens, en het resultaat weer eens wat details mist als ik het bekijk op de pc. Ik hoef echt geen 10 lenzen te hebben, maar de krentjes uit de pap zoals idd de 50 1.7 en de beercan zijn te lekker om te laten liggen (voor deze 2 lenzen was ik samen 130 euro kwijt, beiden in nieuwstaat :) ). Dat is gewoon leuk kopen, al zou ik natuurlijk ook het liefst gaan voor een gloednieuwe 2.8 superlens. Dat komt op zijn tijd wel.
Een redelijk snelle lens vind ik juist wel prettig, de beercan is soms wat langzaam waardoor je shots mist.
Als je op "macro"-terrein te kort schiet, kun je denk ik veel beter aan een echte macro lens denken. de 100mm/2.8 van Minolta (KM/Sony) is dan weer flink aan de prijs (ca. 600 nieuwprijs). Als tegenhangers zou je kunnen denken aan de 90mm varianten van Tamron en Sigma, ook heeft Sigma een 100mm versie, en ook een 180mm/5.6 Macro... die ik ergens in de occasions vitrine heb gezien.

Voor tele... tsja... een leuke 500 of 800mm ofzo om de vogeltjes uit de bomen te prikken? Misschien een heel ander idee... stukken goedkoper dan een nieuwe lens, kan t idee van een teleconverter zijn voor je 70-210/4. Met een 2x teleconverter maakt dat een 140-440/8 wat met de crop-factor equivalent wordt aan een 210-660mm/8.

Dat is een heel respectabele tele lijkt mij. Naturlijk loop je dan wel t risico dat je AF niet meer werkt, maar goed, dat heb je met ultra-lange tele's ook.
(voor deze 2 lenzen was ik samen 130 euro kwijt, beiden in nieuwstaat :) ).
Volgens mij wil je overigens niet weten wat die lenzen nieuw gekocht hebben... Dat is een veelvoud van wat je er zelf voor betaald hebt!

Minolta-glas is overigens altijd duur geweest. Relatief gezien is t juist nu goedkoper dan ooit!
Ongelooflijk trouwens hoe snel sommige mensen hun lenzen bij elkaar kopen. Normaliter is het een multi jaren hobby, maar als je de collectie's ziet van sommige mensen, en hoe vreselijk snel die 50-500 bigma's verkocht worden, niet normaal.
Tsja... in mijn geval is t een multi-jaren + multi-person -hobby geweest. Dus verkijk je niet te snel op de hoeveelheid!
En ik hoop dat voor degenen die idd van 0 naar veel gaan de leuke 2de + 3dehands koopjes hebben gevonden. Anders hebben ze mogelijk de loterij gewonnen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Voor macro zou je naar de Sigma 105mm 2.8 kunnen kijken. Volgens reviews is dit een enorm goed stuk glas voor het geld. 375,- nieuw en er zijn ook wat oudere modellen van die je 2e hands goedkoop kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DinoPK schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:45:
Tjah kan zat lensjes kopen van 300mm voor weinig, maar het gaat om de pareltjes ertussen in, totdat ik weer een fatsoenlijke lens kan kopen (zo'n 300mm prime is wel leuk ;) ).

Overigens, ik kon het niet goed zien, maar een aantal weken geleden stonden er bij steenweg in utrecht nog 2 nieuwe sigma 300mm primes voor 600 euro (afgeprijsd van de 1600 euro). Nou zijn er 2 modellen die veel op elkaar lijken, 1 die normaal 600 euro is 2e hands, maar zou het kunnen... dat het deze is: http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=8822 ?
Ik kom er alleen nooit normaliter, kan het dus niet controleren. Just a tip voor diegene die in de buurt is.
Ik heb die twee 300 primes bij Steenweg ook gezien. Maar naar mijn (bescheiden) mening heb ik het idee dat ze misschien niet nieuw zijn. En volgens mij waren ze f4 en geen 2.8. Zelf denk ik als je iets rond de 300mm zoekt, je beter voor een Sigma 70-300 APO macro kan gaan. Deze heb ik ook sinds een paar weken en bevalt me prima. Vele malen beter dan de Minolta 75-300 kitlens van m'n 505si Super. En de Sigma koop je voor ergens boven de 200 euro, 2e hands onder de 200 euro. Die macro functie is trouwens ook wel geinig (werkt alleen tussen 200-300mm). Je hebt met zo'n lens veel meer bang for your buck dan voor die 600 euro voor die prime bij de Steenweg (waar je waarschijnlijk nog wel wat van af kan l#llen). Zelf kon ik weinig vinden over de prime die daar te koop stond. En zoals je misschien wel weet: het verschil tussen 210-300 is kleiner dan 110-200mm. Dus probeer zo'n 300 eerst uit om te kijken hoeveel meer tele je het nou oplevert.

Flitser spul: ik heb (ook sinds een paar weken) een Sigma EF-500 DG Super MA-ADI (232 euro, Digitalstreet.nl, maar daar zie ik hem niet meer staan). Die flitser kan vrijwel alles wat de 5600HS(D) ook kan, alleen zit hij er (vaak) naast met belichting; onderbelichte foto's. Draadloos, High Speed, zoom, draaien van de kop, alles werkt. Met de flitscompensatie draaiknop kan je redelijk veel opvangen. Ik ben nog aan het oefenen/spelen ermee, maar meestal is het foto maken, flitscompensatie aanpassen, goede foto maken. Gister las ik op stevesforum dat de flitsinstelling op draadloos zetten en de flitser op de camera houden ook voor (betere) resultaten kan zorgen. Zelf denk ik dat enige synchronosatie problemen ervoor zorgen dat de foto's wat onderbelicht zijn.

Wat wel typisch is: wanneer ik de camera op A zet, de flitser op FP (Highspeed) en dan diafragma 5.6, kiest de camera een sluitertijd van ca 1/60e en zijn de foto's onderbelicht. Kies ik stand M en dan bijvoorbeeld 1/500 en f4, maakt hij wel goede belichte foto's. Erg typisch, maar gezien de prijs en verkrijgbaarheid van de Minolta flitsers hebben mij voor de Sigma doen kiezen (die ook steeds moeilijker vindbaar is). Metz maakt ook mooie flitsers, maar zijn ook niet goedkoop en ook daar heb ik moeilijkheden over gelezen op internet.

Ondanks de onvolkomenheden van de Sigma flitser heb ik er zeker geen spijt van. Afgelopen weekend voor het eerst in een kroeg foto's lopen schieten en daar zijn een paar hele mooie uitgekomen die ik anders nooit had kunnen maken. Zoals eentje op 300mm (!): een mooi portret van iemand die lekker aan het feesten was. En de HSS functie is ook goed: mooi inflitsen in de volle zon zorgt voor betere portretten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joh14vers6 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 22:53:
* joh14vers6 vraagt zich zo langzamerhand af of de tijd niet rijp wordt voor
Het grote A-Mount-objectieven-topic met al die vragen over objectieven in dit topic. Misschien met het leverbaar worden van de nieuwe Sony lenzen een idee.
tsja... of het grote overige mounts topic kapen.

Oke ook weer wat lens ervaringen:

50 f1.4 (geleend) Erg scherp zelfs op 1.4 viel de scherpte me erg mee, vanaf 2 en hoger is die lens echt scherp. erg leuke portret lens op digitaal. Ik vond de lens alleen wat te klein. Zo klein dat je de lens moeilijk kan ondersteunen.

35-70 f3.5-4.5 (geleend) Wijd open scherper en vooral veel meer detail als de kitlens (18-70) op f8 en op f8 kan de 35-70 bijna met de 50 f1.4 mee. Verder schitterende kleuren, veel contrast, lekker rappe focus en compact (maar niet te klein). Alleen is ie niet super licht sterk.

17-35 2.8-4 (geleend) leuk lensje ;) (kandidaat kitlens vervanger als ik de lotto win :P )

Sigma
70-200 2.8 + 7D + Grip (kort in m'n handen gehad). Over de sigma het is een beest van een lens. Scherpte op f2.8 lijkt oke (scherper als kitlens). Op f4 is de sigma echt goed scherp. de AF is (voor minolta maatstaven) erg snel (geen HSM op monilta variant). Alleen jammer is de lange instel afstand van 1,8 meter. van AF naar MF overschakelen gaat wazig en kan je je focus motor kosten (kut systeem). De lens voelt super degelijk aan. Maar Dat vind ik er meteen het nadeel aan. Het geheel is erg zwaar: combi van ± 2,5 Kg.

Als eerste zou ik denk ik een flitster willen met hss, ttl, mogenlijkheid tot bouncen en wat meer power omdat dat toch ook wel heel handig is (ook voor buiten zijn met name hss en ttl handig)

[ Voor 29% gewijzigd door martijn_tje op 16-06-2006 16:06 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naast m'n 17-35 2.8-4 kitlens en m'n Sigma 70-300 APO 4-5.6 wil ik nog iets er tussenin hebben. Of iets waardoor ik de kitlens niet meer nodig heb, want dat is wel een erg kort bereik om flexibel te kunnen zijn. Ik heb nog wel een 28-80 Minolta dingetje (ook kitlens van de 505si Super) maar die vind ik niet goed genoeg voor de 7D; krijg er geen lekkere plaatjes mee (misschien maar eens dat goedkope filtertje eraf halen, maar toch...)

Als vervanger van de 17-35 zat ik aan de volgende opties te denken:

Minolta 18-70 3.5-5.6 5d kitlens, goedkoop en schijnt niet eens zo slecht te zijn. (~100 EUR)

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO mooi bereik en 2.8 @ 17mm, macro ook wel leuk. (~330 EUR)

Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC Nog wat groter bereik maar 3.5 @ 18mm. (~245 EUR)

Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Wel wat beperkt bereik wel 2.8 constant ((~400 EUR)

Denk dat de 18-125 me wel wat plezier kan geven (zeker gezien de prijs), maar hoe verhouden de andere objectieven zich tot deze? Het valt me trouwens wel op dat het steeds moeilijker wordt spullen voor Minolta te kopen, het schijnt nu allemaal goed op te drogen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

als je iets er tussenin wilt hebben kan je kiezen voor een Tamron SP AF 28-75 f 2.8 XR Di LD Aspherical (IF) A09 of de gerelabelde KM versie. komen erg mooie foto's uit. KM versie heb je voor € 290 nieuw.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Kijk, dat is nou eens een lekker inhoudelijk topic zonder veel gezeur :)
Als tegenhangers zou je kunnen denken aan de 90mm varianten van Tamron en Sigma, ook heeft Sigma een 100mm versie, en ook een 180mm/5.6 Macro... die ik ergens in de occasions vitrine heb gezien.
Jammer genoeg zitten er bij mij geen fotozaken in de buurt met occasions vitrines ;) . Ik moet het dus met 2e hands sites doen, of voor nieuw gaan wat nét ff wat te duur is op dit moment. Ik heb een bod uitstaan op een 90mm sigma, helaas geen reactie van de verkoper.
Misschien een heel ander idee... stukken goedkoper dan een nieuwe lens, kan t idee van een teleconverter zijn voor je 70-210/4.
Tjah graag, want het is gewoon een lekkere karakteristieke lens. Alleen teleconverters zijn amper te vinden :(
Volgens mij wil je overigens niet weten wat die lenzen nieuw gekocht hebben... Dat is een veelvoud van wat je er zelf voor betaald hebt!
Daarom zijn dat soort koopjes juist zo leuk (al vond ik mijn 50mm nog wel duur, 50 euro minder dan de nieuwprijs). Wat heeft die beercan origineel eigenlijk gekost? Lijkt mij een retedure lens voor zijn tijd.

Iig lekker veel tips voor wat nieuwe aankoopjes. Jammer genoeg beconcurreren we elkaar allemaal weer door het huidige tekort, en drijven we de prijs soms weer te ver op. Tijd dat sony eens met wat spulletjes komt.

Zoals velen ben ik dus ook op zoek naar een flitser. De 3600hs D het liefst natuurlijk, maar goed, amper te vinden. Nu zag ik vanmiddag in een winkel in amersfoort een sunpak pz40x flitser liggen. TTL, ADI, (wireless weet ik niet), voor een nette prijs. Maar daar is dus echt amper iets over te vinden. Iemand die deze lens even bij mij af wil raden aangezien het jeukt en ik geen zin heb in een vergissing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

DinoPK schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 21:04:
Jammer genoeg zitten er bij mij geen fotozaken in de buurt met occasions vitrines ;) . Ik moet het dus met 2e hands sites doen, of voor nieuw gaan wat nét ff wat te duur is op dit moment. Ik heb een bod uitstaan op een 90mm sigma, helaas geen reactie van de verkoper.
Heb zelf zo'n Sigma 90mm 2.8, en het is best een aardig ding hoor...
Alleen is hij wel wat traag...

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 16:29:
Naast m'n 17-35 2.8-4 kitlens en m'n Sigma 70-300 APO 4-5.6 wil ik nog iets er tussenin hebben. Of iets waardoor ik de kitlens niet meer nodig heb, want dat is wel een erg kort bereik om flexibel te kunnen zijn. Ik heb nog wel een 28-80 Minolta dingetje (ook kitlens van de 505si Super) maar die vind ik niet goed genoeg voor de 7D; krijg er geen lekkere plaatjes mee (misschien maar eens dat goedkope filtertje eraf halen, maar toch...)

Als vervanger van de 17-35 zat ik aan de volgende opties te denken:

Minolta 18-70 3.5-5.6 5d kitlens, goedkoop en schijnt niet eens zo slecht te zijn. (~100 EUR)

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO mooi bereik en 2.8 @ 17mm, macro ook wel leuk. (~330 EUR)

Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC Nog wat groter bereik maar 3.5 @ 18mm. (~245 EUR)

Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Wel wat beperkt bereik wel 2.8 constant ((~400 EUR)

Denk dat de 18-125 me wel wat plezier kan geven (zeker gezien de prijs), maar hoe verhouden de andere objectieven zich tot deze? Het valt me trouwens wel op dat het steeds moeilijker wordt spullen voor Minolta te kopen, het schijnt nu allemaal goed op te drogen.....
De 18-70 kitlens lijkt scherp (met geknepen diafragma). Maar als je daarna gaat vergelijke met andere echt scherpe lenze mis je een hele hoop details.

De sigma 18-50 zou eerder een vervanging zijn voor je 17-35 als een aanvuling. Jammer is wel dat de lens veel CA schijnt te geven.

De sigma 17-70 (lijkt me ook een erg leuke lens) past erg mooi binnen je bereik. Al heb je kans dat je je 17-35 dan niet vaak meer gebruikt.

De sigma 18-125 Inderdaad scherp geprijst. ook erg mooi bereik alleen jammer dat de scherpte na 100 mm wat af schijnt te nemen.

tsja... moeilijke keus. Een 2x-7x er tussen in lijkt mooi alleen is een 2x-7x wel een heel rare brandbunta afstand op digitaal niet echt tele en niet wide. ik denk dat ik me ook prima zou redden met een 17-35, 50mm 1.x en 70-300

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan misschien een Minolta 3600 HS flister op de kop tikken voor 170 euro, lijkt me best wel mooie prijs. Doch ik heb enkele vraagjes, die pre-flash waarvoor dient dit eigenlijk? Doet de flitser dit om de afstand te berekenen tussen voorwerp en camera en adhv hiervan de flitscompensatie te berekenen..? Doet de 3600 HS dit eigenlijk? Lijkt me nogal onhandig in veel situaties... Heb tal van foto's gezien waar mensen opstaan met ogen die gesloten zijn de gefaamde "blink-eyes" ofzo.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2006 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TTL preflash wekt inderdaad met een voorflits die de camera gebruikt om de hoeveelheid (flits) licht dat terug komt te meten en aan de hand daar van de flitskracht te regelen. Soms kan dit tot stoned kijken de mensen leiden. Maar dat heb ik eigenlijk nog nooit mee gemaakt. Met ADI maakte ik wel regelmatig mee dat een foto soms enorm (1-2 stops) overbelicht is.

Maar de 3600HS kan ook ADI flitsen dan gebruikt ie geen voorflits maar gaat de camera aan de slag met de afstands infotmatie die D objectieven geven. ADI flitsen vereist dus een D objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

ADI is wel met voorflits. Het is een voorflits systeem dat betrouwbaarder is omdat het óók de (focus-)afstand gebruikt die de lens doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Even een hele lullige vraag tussendoor: ik ben van plan mijn 7D te verkopen, iemand enig idee wat ik er voor kan vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
phaas schreef op zondag 18 juni 2006 @ 19:10:
Even een hele lullige vraag tussendoor: ik ben van plan mijn 7D te verkopen, iemand enig idee wat ik er voor kan vragen?
Hij is via internet nieuw nog tussen de 700 en 800 euro te krijgen incl kitlens. Je moet er dus wel veel voor over hebben om nu de overstap naar een D200 te maken......

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het is bijna zes weken geleden dat mijn Dynax 5D werd opgehaald en tot op heden er nog niks over gehoord. Nu met dat mooie weer en de vakantie in aantocht, hoop ik wel dat de camera zo ondertussen wel gerepareerd mag zijn. Voornamelijk dat mooie weer laten mijn handen jeuken en het niet hebben van je camera is een echte frustratie :|.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 09:17:
De 18-70 kitlens lijkt scherp (met geknepen diafragma). Maar als je daarna gaat vergelijke met andere echt scherpe lenze mis je een hele hoop details.

De sigma 18-50 zou eerder een vervanging zijn voor je 17-35 als een aanvuling. Jammer is wel dat de lens veel CA schijnt te geven.

De sigma 17-70 (lijkt me ook een erg leuke lens) past erg mooi binnen je bereik. Al heb je kans dat je je 17-35 dan niet vaak meer gebruikt.

De sigma 18-125 Inderdaad scherp geprijst. ook erg mooi bereik alleen jammer dat de scherpte na 100 mm wat af schijnt te nemen.

tsja... moeilijke keus. Een 2x-7x er tussen in lijkt mooi alleen is een 2x-7x wel een heel rare brandbunta afstand op digitaal niet echt tele en niet wide. ik denk dat ik me ook prima zou redden met een 17-35, 50mm 1.x en 70-300
Mmmm... ook ik ben op zoek naar een lens die overlap biedt tussen 17 a 18mm en ergens richting 100mm.
t Liefst 1 met filtermaat 55mm (ja, ik heb daar een rare reden voor) :+
18-125mm vind ik op zich heel interessant (gewoonweg vanwege t lange bereik).
(Ik heb een Sigma 17-35/2.8-4.0 en een Minolta 28-135/4-4.5, en zoals je al gokt... ik mis iets wat groothoek/tele overlapt.)

Iemand nog andere leuke aanraders?
Of weet iemand of die 18-125mm van Sigma ook (D) compatible is, dus met t ADI-flits-systeem overweg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phaas schreef op zondag 18 juni 2006 @ 19:10:
Heb je dr nog leuke objectieven bij? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 14:45:
[...]

Heb je dr nog leuke objectieven bij? :+
Ja, zie mijn sig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist omnibounce voor m'n Sigma EF-500 DG Super gehaald. WERELD VAN VERSCHIL!!! Waar indirect flitsen meestal een slecht/onderbelicht resultaat gaf, komen er nu na een paar keer spelen gewoon goede platen eruit!
:P
Dus ik ben weer helemaal blij!

En objectieven... Ik zit er toch hard aan te denken om de Sigma 17-70 eens te gaan halen. Is kwalitatief goed en is een mooie vervanger van de 17-35 en een aanvulling op de 70-300. Zojuist ook maar eens shots gemaakt op verschillende brandpunten en f-getallen om m'n objectieven eens te vergelijken. Eens kijken hoe slecht die 28-80 van Minolta nou eigenlijk is. Mocht ik interessante dingen vinden, zal ik dat zeker laten zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BocraM
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-07-2022
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 17:20:
En objectieven... Ik zit er toch hard aan te denken om de Sigma 17-70 eens te gaan halen. Is kwalitatief goed en is een mooie vervanger van de 17-35 en een aanvulling op de 70-300. Zojuist ook maar eens shots gemaakt op verschillende brandpunten en f-getallen om m'n objectieven eens te vergelijken. Eens kijken hoe slecht die 28-80 van Minolta nou eigenlijk is. Mocht ik interessante dingen vinden, zal ik dat zeker laten zien!
Ik kan in ieder geval zeggen dat ik tevreden ben over de 17-70. Enige probleem dat ik regelmatig last heb is backfocus op wide-angle (wijder dan 28mm). Dit schijnt echter vrij vaak voorkomend te zijn bij WA en aangezien de lens parfocal is kun je gewoon inzoomen, focussen en weer terug zoomen.

Dan nog iets anders, ik weet niet of het hier al is langsgekomen maar ik heb het iig niet gezien:
Vanuit het (waarschijnlijk) welbekende dyxum.com forum is er een petitie opgezet voor firmware-upgrades voor de 7D en 5D (gericht aan Sony uiteraard).
Belangrijkste punten zijn RAW-vergroting op de 7D en meer playback-zoom op de 5D.
Het is natuurlijk de vraag of het iets uit zal halen maar ik kan me voorstellen dat Sony iets zal proberen als veel mensen de petitie tekenen, zeker aangezien bovenstaanden eigenschappen wel op het andere type ingebakken zitten.
De thread op Dyxum.com
De petitie

Het is maar een minuutje werk, even je naam en email-adres invoeren. Wie weet heeft het effect :)
Eerst liep het niet echt storm maar sinds ik 10 minuten geleden tekende zijn er toch alweer 20 mensen die getekend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Dat loop inderdaad snel, paar uur geleden was ik nummer 41. :)

Ik denk niet dat het veel gaat helpen, maar laten we hopen van wel. Niet geschoten is altijd mis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Het zijn maar marginale updates als je het mij vraagt... Dat is aan de ene kant goed nieuws want dan mankeert er niet zoveel aan de firmware :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Bah, ik zit op dit moment echt met een flink dilemma, namelijk of ik wel of niet bij Minolta moet blijven. Ik heb op dit moment een vrij leuke set spullen voor Minolta (7d met grip, 5600hs, flitskabel, 50mm/1.7, 17-35/2.8-4, sigma 70-300 en een peleng 8mm). Het enige dat ik hier bij wil is een uwa zoom (sigma 10-20 waarschijnlijk) en een diagonal AF fisheye (sigma 15mm/2.8, tenzij ik een betaalbare Minolta 16mm/2.8 weet te vinden).

Ik heb al zitten wachten met het aanschaffen van nieuwe spullen voor m'n camera sinds de bekendmaking van de overname het camera gedeelte van km door sony, maaaanden terug dus. Dit omdat ik niet wist wat sony ging doen enz, en geen geld uit wou gaan geven aan een lens voor een mount waar ik vanaf ging stappen. En al die maanden wou ik al een uwa zoom erbij. Maar ik dacht, ik wacht gewoon tot de zomer, en dan weet ik het.

Maar het probleem is, dat ik het nogsteeds niet weet. Ik hoopte namelijk nogal op gewoon een aantal ssm objectieven, aangezien ik gewoon goede snelle af wil. Maar ja, de enige ssm objectieven die zijn aangekondigd zijn out-of-budget rebranded minolta tele's, terwijl ik juist meer een groothoek persoon ben. En ik wil gewoon erg graag een reportage zoom (Iets als die CZ 16-80) met een ssm motor.
Ik neem ook wel gewoon aan dat sony wel met meer ssm spul gaat komen bij de volgende 'batch' lenzen, maar deze gaan waarschijnlijk pas op de photokina, of zelfs later, aangekondigd worden, en dan duurt het nog maanden voordat ze beschikbaar zijn.
En tja, ik wacht nou al een half jaar met aankopen, en ik kan nog steeds geen leuke reportagezoom met ssm aanschaffen. En dat wordt een beetje vermoeiend. Ik wil gewoonweg geen platen verneuken doordat m'n focus te langzaam naar het juiste punt wordt geslingerd, en dat lijkt me toch niet teveel gevraagd als je ziet wat nikon en canon hebben :/.

Nou zou het allemaal niet zo rampzalig zijn als ik gewoon door bleef hobbyen, maar ik ga volgend jaar (als het goed is, vrijwel zeker though :P), naar de foto academie, en tja, voor een studie wil ik me niet irriteren aan m'n gear :).

Daarom zit ik er dus aan te denken om over te stappen naar nikon (ik heb iets tegen canon, weet niet wat, kan m'n vinger er niet opleggen, kan het dus ook niet beargumenteren, maar ach, boeit eigelijk niet echt :P). Maar dat gaat me dus een flinke dot geld kosten (iets van 3600 euro ofzo, als ik hetzelfde haal als wat ik voor Minolta ongeveer heb, plus wat ik dus al een half jaar wil kopen voor Minolta :P). Dit doordat ik wel een d200 wil, aangezien ik gewoon een fatsoenlijke viewfinder wil, en een officiële grip. Maar ja, is dat het wel waard, kan ik niet gewoon beter nog de aankopen wat uitstellen, en gewoon niet zo zeuren en doen met wat ik heb :+.

Heb dus voor mezelf even de voordelen en nadelen van overstappen naar nikon en het blijven bij Minolta/sony onder elkaar gezet.

Overstappen naar nikon:

+10,5mm diagonale fish beschikbaar, ik vind fisheyes erg fijn en leuk gereedschap, dus dit is een groot voordeel voor mij.
+veel lenzen met af-s beschikbaar, waaronder de erg fijne en betaalbare 18-70 af-s, sigma lenzen met hsm beschikbaar, en nieuwe sigma lenzen zijn eerder voor canon en nikon.
+hogere burst (ik fotografeer niet zo vaak op burst, maar als het nodig is, is het toch wel erg handig als je op 5fps kan schieten).
+4 megapixels meer (boeit me niet echt, maar ach, extra crop ruimte en meer dpi bij het printen is nooit erg)
+bouwkwaliteit van de body (geheel magnesium body+wheatersealing)
+grote 2de hands markt, dit itt de magere 2de hands markt van minolta.
+Nikon is ook goed pro georiënteerd, terwijl sony nog maar moet laten zien wat ze qua pro line-up doen.
+grid overlay in de viewfinder, toch wel iets wat ik een beetje mis bij minolta.

-Geld. Ik ben een arme net geslaagde middelbare scholier, dus geld is me nogal dierbaar. En om nou meteen m’n spaarrekening te legen… :+
-Ranzige high-iso peformance van de d200. Maar ja, de d200 is toch voornamelijk om tijdens de studie te schieten, en dan wordt er mag ik hopen niet naar de ruis gekeken :P. Ook is de 7D geen fantastisch high-iso beest, dus zoveel ga ik niet achteruit.
-geen AS (eigelijk niet echt zo erg, aangezien ik toch het grootste deel van de tijd met <50mm schiet, en ik schiet bijna alleen maar mensen of andere bewegende onderwerpen, dus dan heb je al helemaal niks aan AS).
-Als ik overstap zul je natuurlijk zien dat sony allemaal dingen aankondigt die ik wil, en ik dus een boel geld voor niks heb uitgegeven :P

Bij minolta blijven

+Bespaart geld wat ik in de primes hieronder kan steken :+
+Sony heeft toch wel een stel _erg_ leuke primes aangekondigd. Vooral de 135mm/2.8 STF vind ik toch wel heel erg interessant, die bokeh is gewoonweg te mooi. Ook zijn de cz primes en die 35mm f/1.4 erg interessant (wel extreem duur, maar een mens mag dromen, toch? :+).
+Ik ken de camera en accesoires nu al door en door.
+AS (klein voordeeltje door de bovengenoemde punten, maar als nog niet verkeerd om erbij te hebben).

-in-body AF, maar 2 nete dure ssm objectieven beschikbaar.
-lenzenrange is sowieso nogal beperkt. Wat low-end zooms, niks in het midden, dan een zooi erg dure pro primes en 1 dure pro tele-zoom.
-Je kan geen onderdelen bij sony nabestelen, waardoor als er iets stuk gaat, je het stukke product terug naar sony moet sturen, ipv gewoon even bij de lokale camera reparatie winkel langsgaan .
-Sony gaat waarschijnlijk een (enorme) flop hebben met de ps3 (tot nu toe alleeeen maar negatief nieuws over dat ding :X), wat sony veel geld gaat kosten, en ze staan er financieel al niet al te rooskleurig voor, dus de toekomst is onzeker… En tja, als sony flopt is je gear al helemaal niks meer waard, terwijl het nu nog wel wat op de 2de hands markt opbrengt.
-Ik heb sowieso een hekel aan sony hun bedrijfsstrategieën enz, maar dat boeit geen fuck, want je gaat niet slechter fotograferen daardoor enz :P.
-Als je iets specifieks 2de hands wilt voor minolta moet je of geduld, of veel geluk hebben.

Nu is mijn vraag aan jullie, of jullie mij kunnen helpen bij het maken van een keuze. Tuurlijk moet ik de keuze maken, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien, heb ik feiten verkeerd, of er staan anderen voor hetzelfde dilemma en hebben mensen iets aan deze post :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Tonio op 22-06-2006 00:26 ]

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

389 Signatures Total :)

@ phaas
Het zijn geen grote verschillen, maar zeker de moeite waard!
Het zijn punten waar heel veel mensen om vragen, en die ook vrij makkelijk uit te voeren zijn voor sony.
De vraag is alleen of ze dat ook willen doen, ze zullen het al druk hebben met hun nieuwe lijn camera's.
Maar als ze er op ingaan en een nieuwe firmware uitbrengen is dat wel erg klantvriendelijk van sony.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
  • Laatst online: 13-06-2024
BocraM schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 20:07:
Dan nog iets anders, ik weet niet of het hier al is langsgekomen maar ik heb het iig niet gezien:
Vanuit het (waarschijnlijk) welbekende dyxum.com forum is er een petitie opgezet voor firmware-upgrades voor de 7D en 5D (gericht aan Sony uiteraard).
Belangrijkste punten zijn RAW-vergroting op de 7D en meer playback-zoom op de 5D.
Het is natuurlijk de vraag of het iets uit zal halen maar ik kan me voorstellen dat Sony iets zal proberen als veel mensen de petitie tekenen, zeker aangezien bovenstaanden eigenschappen wel op het andere type ingebakken zitten.
De thread op Dyxum.com
De petitie

Het is maar een minuutje werk, even je naam en email-adres invoeren. Wie weet heeft het effect :)
Eerst liep het niet echt storm maar sinds ik 10 minuten geleden tekende zijn er toch alweer 20 mensen die getekend hebben.
Wat ik graag zou zien, is dat meer CF kaarten worden ondersteund (Kingston bijv.), zodat deze ook fullspeed te gebruiken zijn.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
_/-\o_ Ik zit met precies hetzelfde probleem... Ik ben al een tijdje helemaal verliefd op de D200 en ik ben er gewoon niet meer vanaf te brengen. Bovendien wil ik heel graag van Sony af vanwege de slechte service en de onzekere toekomst.
Helaas ben ik ook een arme middelbare scholier (hetzij nog niet geslaagd) maar ik heb besloten 'ach WTF', we zien wel hoe het uitpakt :)

Mijn argumenten:
+ Meer lenzen op de 2e hands markt
+ Ik doe graag macro en Minolta heeft nauwelijks mogelijkheden hiervoor (binnen mijn budget dan). Nikon is bij uitstek geschikt voor macro met z'n omkeerringen, bellows e.d.
+ Ik wil al heel lang een 85mm prime voor portret. Minolta heeft alleen de 85mm f/1.4 G en die is onbetaalbaar, zelfs 2e hands. Voor Nikon haal ik zo een 85mm f/1.8 voor 379,- :)
+ De D200 heeft betere low-iso ruiswaardes, high-iso gebruik ik toch nooit.
+ De D200 heeft geen colornoise
+ De D200 heeft een veel betere lichtmeting, die van de 7D zuigt namelijk :)

- Kost veel geld :)

Ik heb besloten het in het begin gewoon met wat minder te doen. Waarschijnlijk begin ik met een 18-70 AF-S of een 28-105. Later haal ik daar dan op eBay een 50mm met omkeerring voor macro bij en de felbegeerde 85mm f/1.8.

Kost me aanvankelijk waarschijnlijk niet eens zo heel veel geld. De grip ga ik denk ik toch niet echt missen.

M'n 70-210mm ga ik zeer zeker missen en dat wordt dus lang sparen voor een 2e hands 80-200 ED f/2.8...Lang wachten maar dan heb ik tenminste wel f/2.8 >:)

Just my 2 cents...

[ Voor 4% gewijzigd door phaas op 22-06-2006 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik stond voor dezelfde keuze als Tonio voordat ik een digitale body aanschafte. Ik had een 28-70/ 2.8 G en ergerde mij kapot aan de trage AF. In de tijd dat ik min of meer had besloten toch een D7D te kopen kwam het nieuws dat Sony de boel zou overnemen. Itt wat Tonio zegt over Sony denk ik dat het helemaal geen slechte ontwikkeling is dat Sony de boel overneemt. Qua service valt het allemaal wel mee (gewoon zelf even naar Badhoevedorp) en de bedrijfszekerheid van Sony is niet iets wat ter discussie staat (denk ik). Ik heb voor mijzelf op een rijtje gezet wat de mogelijkheden waren van Minolta en waar ik mij aan ergerde. Ik kwam bij Minolta tot de conclusie dat ik over de scherpste standaardzoom beschikte en er geen snellere variant was met eenzelfde bereik. Daar stond tegenover dat de bediening van de D7D beter was dan de op dat moment beschikbare alternatieven en de grips van Minolta qua ergonomie werkelijk briljant zijn.

Voor mij was de snelheid van de AF uiteindelijk doorslaggeven en ik ben toen in eerste instantie voor een Eos20D gegaan. Deze heb ik bijna gelijk weer teruggebracht om te ruilen voor een Eos30D toen ik merkte dat 1/3 stops ISO waardes toch wel erg handig waren. Verder heb ik een 17-40/ 4.0 aangeschaft. Voor mij was Nikon geen alternatief aangezien ik de extra investering mijzelf niet kan verantwoorden (Een D200 plus een pro lens van Nikon zijn veeeeel duurder dan een 30D icm een 17-40). Daarnaast was op dat moment nog niet bekend dat Inca doorgestreept zou worden en mijn ervaringen met Inca is dermate slecht dat ik mijn camera daar nooit heen zou sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Via mijn oom kreeg ik afgelopen zondag te horen dat er op zijn werk (een winkel) nog wat Minolta lenzen lagen te verstoffen. Deze winkel doet al tijden niets meer met fotografie, dus ze moeten er vanaf. Nu had hij het erover dat er een 70-210 nog lag, maar preciese specificaties wist hij niet meer, maar hij dacht dat het de f4 was.

Vandaag mailtje gehad, blijkt het de f3.5-4.5 te zijn. Maar nog wel volledig nieuw in doos met 1 jaar garantie. Voor 80 euro. Morgen kan ik hem ophalen, en dan lekker in de middag beetje mee spelen :). Het is niet de f4, dat is wel jammer, maar deze schijnt een stuk lichter te zijn en qua optische kwaliteit zeer vergelijkbaar met de 'beercan'.

Is er iemand die de f3.5-4.5 heeft en zijn/haar ervaringen erover wil posten? En is er iemand die ergens in de komende weken eens wil vergelijken tussen de f3.5-4.5 en de f4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de f/3,5-4,5 en ik ben er erg te vreden over. De f/4 heb ik nooit in m'n handen gehad dus ik heb ook geen vergelijkingmateriaal.

Wat me opvalt in vergelijking met de kit lens is voral de auto focus snelheid (vooral op 70-100mm veel sneller en minder hunten als de kit lens), de veel kortere scherptediepte en mooiere onscherpte en de scherpte zelf. De bevestiging van de lenskap voelt nog al gammel aan, maar de lens kap is nog wel te gebruiken om de lens te ondersteunen. Bij niet alle exemplaren gaat de focus ring even soepel. De lens heeft geen last van zoomcreep als je de lens naar beneden houdt (wat een wonder is voor een lange uitschuivende lens). Metalen mount, redelijke bouwkwaliteit, redelijk licht (500 gram)

Dat is deze [rml]martijn_tje in "[ dSLR] Konica Minolta Dynax 5D & 7D Topi..."[/rml]

Een 6MP voorbeeld foto
[rml]martijn_tje in "[ dSLR] Konica Minolta Dynax 5D & 7D Topi..."[/rml]

Nog eendje
Afbeeldingslocatie: http://img142.imageshack.us/img142/9262/pict0329kleincopy0uj.jpg

De zelfde als in die link (alleen nu 400x600 in plaats van 2000x3000)
Afbeeldingslocatie: http://img101.imageshack.us/img101/6069/pict0319kleincopy5la.jpg

M'n eerste foto met die lens :9
Afbeeldingslocatie: http://img161.imageshack.us/img161/826/pict0126resize26ve.jpg

Alle drie de foto's op 210mm f/4,5 (scherpte wijd open is redelijk tot goed, maar wordt op f5,6 en f8 beter)

[ Voor 45% gewijzigd door martijn_tje op 22-06-2006 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tonio, de spullen die je nu hebt zijn ruim voldoende om op de foto academie mee te beginnen. Als 't goed is gaat 't daar nl. niet om de apparatuur die je hebt, maar om de resultaten die je ermee behaalt. En zeker in het eerste jaar zul je niet zo gauw ssm/hsm/usm/whatever lenzen nodig hebben omdat 't dan vooral om de techniek zal gaan. Misschien ben je dan zelfs met MF lenzen wel in 't voordeel... :)

Bovendien kun je misschien via (contacten via) die foto academie wel geschikt aan nieuwe spullen komen, al zal een D200 "voor weinig" er niet zo gauw inzitten. ;) Maar bv oud(er) Minolta glas is wel een optie, want daarvan zwerft er genoeg rond. Een extreme groothoek zal er dan niet inzitten, maar een leuke 28-80 levert i.c.m. je 17-35 een prima reportage set op.

offtopic:
Toen ik in een grijs verleden met de fotovakschool begon, had ik een Pentax MX (100% handinsteller) en 5 primes: 28, 35, 50, 85 en 135mm. Maar ja, toen waren alle opdrachten nog in zwartwit, en moest je zelf de doka in om de boel te ontwikkelen en af te drukken... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Die voorbeelden zien er netjes uit, denk dat ik wel blij ga zijn met dat lensje :), morgen ophalen :D

offtopic:
Oh, ik heb totdat ik mijn D5D binnen kreeg geschoten met een Pentax KM. 28-50, 50 en 135mm lenzen erbij :). Was best leerzaam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 21:33:
Tonio, de spullen die je nu hebt zijn ruim voldoende om op de foto academie mee te beginnen. Als 't goed is gaat 't daar nl. niet om de apparatuur die je hebt, maar om de resultaten die je ermee behaalt. En zeker in het eerste jaar zul je niet zo gauw ssm/hsm/usm/whatever lenzen nodig hebben omdat 't dan vooral om de techniek zal gaan. Misschien ben je dan zelfs met MF lenzen wel in 't voordeel... :)

Bovendien kun je misschien via (contacten via) die foto academie wel geschikt aan nieuwe spullen komen, al zal een D200 "voor weinig" er niet zo gauw inzitten. ;) Maar bv oud(er) Minolta glas is wel een optie, want daarvan zwerft er genoeg rond. Een extreme groothoek zal er dan niet inzitten, maar een leuke 28-80 levert i.c.m. je 17-35 een prima reportage set op.

offtopic:
Toen ik in een grijs verleden met de fotovakschool begon, had ik een Pentax MX (100% handinsteller) en 5 primes: 28, 35, 50, 85 en 135mm. Maar ja, toen waren alle opdrachten nog in zwartwit, en moest je zelf de doka in om de boel te ontwikkelen en af te drukken... :+
ik weet dat de spullen voldoende zijn voor de foac (heck, ik ben qua gear ansich 'overgequalificeerd', als je daar begint moet je een lichte groothoek prime/zoom, standaard lens en een licht tele objectief hebben, en een statief. Dus nog geen flitser en dat soort spul).
Maar, als ik bezig ben voor een opdracht, wil ik niet met m'n autofocus lopen ruzieen ofzo, maar wil ik gewoon op m'n aparatuur kunnen vertrouwen, ipv dat ik een goed moment mis ofzo doordat de lens aan het hunten is oid :P

Over die 70-210/4 vs 70-210/3.5-4.5:
Qua scherpte ontlopen ze elkaar idd niet zoveel vziw, maar het verschil ligt 'm in de kleuren. Die beercan heeft een 'karakter' qua kleuren, waardoor hij niet neutraal is. Dit geeft foto's gemaakt met die lens een bijna onmogelijke te reproduceren 'look'. Beetje vintage achtig. En dat is toch wel erg leuk :).

[ Voor 15% gewijzigd door Tonio op 23-06-2006 01:11 ]

Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tonio, op een beroepsopleiding fotografie schiet je per dag misschien wel 100 opnames gemiddeld.Kan ook meer zijn. Dat is in 3 jaar meer dan 100.000 maal sluiter open en dicht.Dat trekt geen enkele amateurkamera (Canon 30D en Nikon D200 halen het net). Informeer eens waar de studenten aan het eind van de opleiding mee fotograferen, dat zal ook jouw eindstation zijn. Ik verwacht veel profspullen van Nikon en Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Sluiters zijn er om vervangen te worden nietwaar :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 04:50:
Tonio, op een beroepsopleiding fotografie schiet je per dag misschien wel 100 opnames gemiddeld.Kan ook meer zijn. Dat is in 3 jaar meer dan 100.000 maal sluiter open en dicht.Dat trekt geen enkele amateurkamera (Canon 30D en Nikon D200 halen het net). Informeer eens waar de studenten aan het eind van de opleiding mee fotograferen, dat zal ook jouw eindstation zijn. Ik verwacht veel profspullen van Nikon en Canon.
Overstappen kan dan altijd nog. Al begin je met je KM7D en hij gaat na een aantal maanden of misschien zelfs een jaar stuk dan kan je altijd nog kiezen: of een nieuwe sluiter of een nieuwe sony of overstappen naar een ander platform.
phaas schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 09:29:
Bovendien wil ik heel graag van Sony af vanwege de slechte service en de onzekere toekomst.
...
De service van sony vond ik juist erg goed: 2x een kapotte minidisc. de eerste keer net buiten de garantie maar werd toch gratis gerepareerd. Beide keren was ie na anderhalve week klaar. Gerepareerd (niet alleen inwendig maar ook de licht beschadigde buitenkant) en volledig schoon gemaakt. Zelfs het stof achter het display was weg.
phaas schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 09:21:
Ik ken wel iemand die aan z'n 2e sluiter en 2e AFmotor bezig is. Maar die heeft op de een of andere manier vaak problemen met apperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phaas schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 09:21:
wat zal dat niet kosten. Ook leuk als je kamera een maandje verhuisd naar Badhoevedorp of naar Polen. En hoe verder op school zonder kamera.Een Nikon of Canon body lenen van een docent of student zal wel gaan, maar wie heeft er een KM body over.
Vraag was investeren in KM spullen als toekomstig prof fotograaf, ja of nee. Eens zal je over moeten naar C of N, of naar middelformaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 04:50:
huh? waar heb ik het over mijn zorgen over m'n sluiter? :P Een camera is een gebruiksartikel, dus daar mag best wel iets aan verslijten ;). Maar opzich is het idd wel een goed punt dat bijna iedereen (daar) met canon of nikon schiet, waardoor, als er een keer iets in m'n body stuk gaat, ik lastig een body even kan lenen.

Godver, dit gaat echt een duur geintje worden :/ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tonio schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 15:44:
[...]

wees blij dat je geen taxi chauffeur wil worden, dan had je moeten sparen voor een mercedes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Tonio schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 15:44:
[...]

huh? waar heb ik het over mijn zorgen over m'n sluiter? :P Een camera is een gebruiksartikel, dus daar mag best wel iets aan verslijten ;). Maar opzich is het idd wel een goed punt dat bijna iedereen (daar) met canon of nikon schiet, waardoor, als er een keer iets in m'n body stuk gaat, ik lastig een body even kan lenen.

Als je camera bij een goede winkel vandaan komt moet je wel een leentoestel mee kunnen krijgen als je hem 'beroepsmatig' nodig hebt.
Ik heb hem iig bij steenweg utrecht vandaan en die doen daar gelukkig niet moeilijk over :)

Edit en zeer offtopic:
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 16:02:
[...]

wees blij dat je geen taxi chauffeur wil worden, dan had je moeten sparen voor een mercedes!
Of een Citroen C6 :9~

[ Voor 22% gewijzigd door Mud.Starrr op 23-06-2006 16:26 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overstappen naar nikon:

----
+bouwkwaliteit van de body (geheel magnesium body+wheatersealing)
--
+Nikon is ook goed pro georiënteerd, terwijl sony nog maar moet laten zien wat ze qua pro line-up doen.
Bouwkwaliteit als argument vin'k altijd wat een vreemde. Ik ken niemand waarbij de body ooit 'brak' of dat mensen extreem last hadden van vocht. Weathersealing klinkt leuk, maar ik denk dat weinig mensen in de stromende regen 'normaal' gaan fotograferen. meesten gaan zo voorzichtig om met hun materiaal, dat dit nooit een issue wordt.

Ik heb ook in dubio gestaan. Had al Minolta materiaal (Tokina F2.8 lenzen), en kon vrij goedkoop een KM5D op de kop tikken. Tuurlijk had ik liever een 20D gehad met F2.8 Canon lenzen, maar als je kijkt wat het daadwerkelijke verschil is..... dat is marginaal. Ok, hij focussed beter die Canon, zal misschien sneller zijn, etc, etc, maaruh.... om dan meteen duizenden euro's extra uit te geven... mwah.
+ De D200 heeft een veel betere lichtmeting, die van de 7D zuigt namelijk
hm, ik dacht dat het aan mij lag! Ik heb nl. ook erge ruzie met de lichtmeting van de 5D. Dat lichtmetertje wantrouw ik bij voorbaat. bijna altijd is foto overbelicht als ik erop af ga.... Daarnaast, de samenwerking 'auto ISO' en instelling diafragma/sluiter zuigt. Zeker als je ook nog flits gebruikt. En aangezien ISO niet onder een wieltje zit bij de 5D is dat bij vlagen erg irritant.
Daarnaast, waarom geeft het toestel bij AUTO ISO niet aan welk ISO hij 'kiest'? Moet toch softwarematig mogelijk zijn lijkt mij? Zou mij enorm helpen nl., nu moet ik achteraf maar zien wat voor ISO hij gekozen heeft!! In mijn situatie bij concerten, maakt dit enorm verschil nl. Kies je voor hoog ISO of gok je dat lage sluitertijden toch nog goed uit pakken.... Auto belichting bij concerten gaat geheid fout, dus.... Minolta, bij lichtmeting aangeven welk ISO gekozen wordt!!
Nu schiet ik van te voren maar een aantal test 'shots', en baseer daar m'n belichting en instellingen op. Te vaak verknalt de 'auto' instelling de foto's, ik vertrouw er nie meer op....

Maar goed, ik hou m'n Minolta . Ik heb momenteel het geld er niet voor over om totaal over te stappen. Daarvoor fotografeer ik te weinig. En de discussie 'professioneel' gebruik,.... mijn foto's zijn dit jaar gebruikt voor het Oerol festival op Terschelling (bijlage NRC, website en programmablad).... 2 van de 4 foto's die gebruikt zijn, zijn geschoten met een Canon S1 en Panasonic FZ5..... het gaat veel opdrachtgevers niet zo om met welk toestel je schiet, maar om WAT je schiet. Gek genoeg zijn dat ook vaak foto's die helemaal niet superscherp hoeven zijn, of 'correct' qua compositie. Gaat veelal om een bepaalde 'sfeer' te laten zien. Kijk maar's naar bands en hun promo materiaal.... veel CD hoesjes en live materiaal is zo blurry as een gek, daar heb je dus echt geen profi materiaal voor nodig! ;)
Ik heb naast die 'profi's' gestaan, meesten met D200 en zware F2.8 lenzen..... ik maak exact dezelfde foto's, sterker nog, bij 1 evenement wat afgesloten werd door vuurwerk, waren mijn foto's zeker beter! Publiciteitsmedewerkster van Oerol (vriendin van mij) gaf dat ook al toe ...... (al had ik graag ook met hun materiaal geschoten!! ;) )
Ik ben notabene gevraagd om een trouwerij te fotograferen op basis van 'partypics' geschoten met die Canon S1..... >:) maaruh, trouwerij fotograferen.... al had ik zwaar D1 materiaal ... ik durf het nog nie aan.....

Nahja, als schip met geld ooit binnen komt varen.... (schip is wel in zicht, maaruh ziet mijn haven nog nie...... ) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Sinds gisteren lensje binnen:
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/3741-2/PICT0562.jpg

Bevalt erg goed moet ik zeggen. Heb er nog niet super veel mee gefotografeerd, maar voelt beter aan de a 28-300 van Cosina die ik heb. Zeker wat bokeh betreft. Ik kan geen onderbouwde conclusies geven, maar qua gevoel kan ik zeggen dat de foto erg scherp zijn, dat de bokeh erg mooi is, en dat hij lichter is dan de f4 versie van deze lens ;).

Komende dinsdag komt er nog een 50mm 1.7 bij voor 75 euro. En dan heb ik voorlopig wel genoeg uitgegeven. Misschien ergens aan het eind van de vakantie nog een flitser ofzo, maar daarvoor zou ik eerst een baantje moeten zien te vinden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Om nog even terug te komen op mijn vorige post...
Iemand is bereidt mijn 7D te kopen voor 700 euri, is dit een aardige deal volgens jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phaas schreef op maandag 26 juni 2006 @ 09:01:
Om nog even terug te komen op mijn vorige post...
Iemand is bereidt mijn 7D te kopen voor 700 euri, is dit een aardige deal volgens jullie?
de laatste bodies gingen ook voor zo'n prijs de winkel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
Sinds vrijdag ben ik in het bezit van een 3600hsd. Werkt allemaal goed en prima, er zijn alleen een paar dingen die mij opvallen. Zodra ik de flitser in de draadlose mode zet brandt het lampje van de hss en ik kan dit ook niet uitzetten. Is dit normaal of is er iets aan de hand? En als ik mijn camera (7d) in de p stand zet (program dus niet vol-automatisch) dan kan ik niet schakelen tussen de verschillende diafragma en sluitertijd voorkeuren, dit lukt wel als de flitser niet op de camera staat. Als iemand anders hier ervaring mee heeft en zou kunnen zeggen of dit normaal is dan hoor ik het graag. De eerste foto's met flits volgen nog.

edit @oxi↓

Heb nog even gekeken, maar zodra ik de flitser op de camera heb staan en de flitser staat aan kan ik in de p-stand na het meten van het licht niet meer iets in Pa of Ps veranderen, er verandert niets. Als de flister uitstaat of niet erop staat kan dit wel. Gebruik zelf ook meestal de A-stand, maar soms ook P. Vind dit wel vaag en denk dat dit niet zo hoort.

[ Voor 24% gewijzigd door philippevk op 26-06-2006 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

philippevk schreef op maandag 26 juni 2006 @ 09:57:
Sinds vrijdag ben ik in het bezit van een 3600hsd. Werkt allemaal goed en prima, er zijn alleen een paar dingen die mij opvallen. Zodra ik de flitser in de draadlose mode zet brandt het lampje van de hss en ik kan dit ook niet uitzetten. Is dit normaal of is er iets aan de hand?
Dat is een feature. En ja, dat wil je en het hoeft nooit uit. :)
En als ik mijn camera (7d) in de p stand zet (program dus niet vol-automatisch) dan kan ik niet schakelen tussen de verschillende diafragma en sluitertijd voorkeuren, dit lukt wel als de flitser niet op de camera staat. Als iemand anders hier ervaring mee heeft en zou kunnen zeggen of dit normaal is dan hoor ik het graag. De eerste foto's met flits volgen nog.
Als ik de lichtmeting gedaan heb, dan kan ik daarna met de 2 verstelwieltjes Pa of Ps mode activeren. Flits heeft hierop geen invloed. Voor de lichtmeting (half indrukken van de sluiter) werkt dat niet, maar zonder flits ook niet.
Overigens ik schiet (bijna) altijd in A of S-priority, dat geeft me toch wat meer controle over het eindresultaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 12:35:
[...]

Bouwkwaliteit als argument vin'k altijd wat een vreemde. Ik ken niemand waarbij de body ooit 'brak' of dat mensen extreem last hadden van vocht. Weathersealing klinkt leuk, maar ik denk dat weinig mensen in de stromende regen 'normaal' gaan fotograferen. meesten gaan zo voorzichtig om met hun materiaal, dat dit nooit een issue wordt.
Ik zeg ook niet dat het een enorm groot pluspunt is ofzo, maar het is gewoon fijn om te weten dat die body een stukkie meer kan hebben.
[...]

Maar goed, ik hou m'n Minolta . Ik heb momenteel het geld er niet voor over om totaal over te stappen. Daarvoor fotografeer ik te weinig. En de discussie 'professioneel' gebruik,.... mijn foto's zijn dit jaar gebruikt voor het Oerol festival op Terschelling (bijlage NRC, website en programmablad).... 2 van de 4 foto's die gebruikt zijn, zijn geschoten met een Canon S1 en Panasonic FZ5..... het gaat veel opdrachtgevers niet zo om met welk toestel je schiet, maar om WAT je schiet. Gek genoeg zijn dat ook vaak foto's die helemaal niet superscherp hoeven zijn, of 'correct' qua compositie. Gaat veelal om een bepaalde 'sfeer' te laten zien. Kijk maar's naar bands en hun promo materiaal.... veel CD hoesjes en live materiaal is zo blurry as een gek, daar heb je dus echt geen profi materiaal voor nodig! ;)
Ik heb naast die 'profi's' gestaan, meesten met D200 en zware F2.8 lenzen..... ik maak exact dezelfde foto's, sterker nog, bij 1 evenement wat afgesloten werd door vuurwerk, waren mijn foto's zeker beter! Publiciteitsmedewerkster van Oerol (vriendin van mij) gaf dat ook al toe ...... (al had ik graag ook met hun materiaal geschoten!! ;) )
Ik ben notabene gevraagd om een trouwerij te fotograferen op basis van 'partypics' geschoten met die Canon S1..... >:) maaruh, trouwerij fotograferen.... al had ik zwaar D1 materiaal ... ik durf het nog nie aan.....

Nahja, als schip met geld ooit binnen komt varen.... (schip is wel in zicht, maaruh ziet mijn haven nog nie...... ) :Y)
Waar zeg ik in godsnaam dat ik denk dat ik betere platen ga schieten? Laten we dit alsjeblieft niet in een 'Je gear maakt niks uit in het eindresultaat' discussie veranderen, daar zijn er al genoeg van geweest. Het gaat mij niet daarom, het gaat mij om het feit dat ik me stoor aan bepaalde aspecten van mijn huidige gear, en of het dan niet slimmer is om over te stappen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Gezien de overgang van Konica Minolta naar Sony lijkt het mij nu niet slim over over te gaan stappen. Wacht de komende paar maanden nog even af om te kijken waar Sony mee gaat komen, de kans dat er een goede opvolger van de 7D tussen zit is volgens mij best groot.

Als je nu over gaat stappen en Sony komt met iets goeds dan is dat volgens mij zonde. Komt Sony met niets, dan heb je daar tenminste zekerheid over en dan zou ik zeker overstappen.

Wat betreft het floppe van de PS3, dat is een totaal andere afdeling met eigen budget en dergelijke. Dat zal geen invloed hebben op de Alpha afdeling, lijkt mij dus een non-argument.

De vraag is meer hoe graag jij bij je huidige mount wil blijven, en of je het voordeel van body's lenen op de foac wilt hebben of niet. Zowiezo is de zomer nog niet voorbij, dus wacht in ieder geval tot september om dan pas een beslissing te nemen. Zeker voor dit soort beslissingen kan je beter uitstellen dan te vroeg een keuze maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Wolfensteijn schreef op maandag 26 juni 2006 @ 15:47:
Gezien de overgang van Konica Minolta naar Sony lijkt het mij nu niet slim over over te gaan stappen. Wacht de komende paar maanden nog even af om te kijken waar Sony mee gaat komen, de kans dat er een goede opvolger van de 7D tussen zit is volgens mij best groot.

Als je nu over gaat stappen en Sony komt met iets goeds dan is dat volgens mij zonde. Komt Sony met niets, dan heb je daar tenminste zekerheid over en dan zou ik zeker overstappen.

Wat betreft het floppe van de PS3, dat is een totaal andere afdeling met eigen budget en dergelijke. Dat zal geen invloed hebben op de Alpha afdeling, lijkt mij dus een non-argument.

De vraag is meer hoe graag jij bij je huidige mount wil blijven, en of je het voordeel van body's lenen op de foac wilt hebben of niet. Zowiezo is de zomer nog niet voorbij, dus wacht in ieder geval tot september om dan pas een beslissing te nemen. Zeker voor dit soort beslissingen kan je beter uitstellen dan te vroeg een keuze maken ;)
Mee eens !
Zorg ervoor dat je achteraf geen spijt hebt.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar staat tegenover dat de gemiddelde gebruiker een kitlens + een 70-300 wil hebben. Deze set zal in de komende jaren waarschijnlijk weinig uitbreiding genieten en daarin is de A100 een zeer aantrekkelijke keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Aan de andere kant zal de 2e hands prijs zakken als de A100 op de markt komt...

Heeft er nou nog iemand commentaar op het bod dat ik kreeg voor 700,-? Ik graag ff zeker weten dat ik mijn cam niet voor een al te lage prijs dump (prijs is eigenlijk altijd te laag, maja). Denk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
Ben ik weer eens, probeer echt te genieten van mijn camera en mijn gear maar dat lukt op deze manier niet helemaal. Bij mijn 28-75D lijkt het wel of deze lens op 75 mm bij f2.8 en 3.6 de focus niet achter het punt legt van waar ik het wil, is in het echt 0,2 centimeter ofzo, is dit iets waar je maar genoegen mee moet nemen omdat dit in de foutenmarge zit of moet de lens terug om gefixed te worden. Vanaf f4 is alles wel superscherp op het instelpunt (vanwege DOF denk ik dan). Bij mijn 70-210 f4 @f4 gaat alles wel goed, dus lijkt me meer aan de lens te liggen dan aan de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

philippevk schreef op maandag 26 juni 2006 @ 21:56:
Ben ik weer eens, probeer echt te genieten van mijn camera en mijn gear maar dat lukt op deze manier niet helemaal. Bij mijn 28-75D lijkt het wel of deze lens op 75 mm bij f2.8 en 3.6 de focus niet achter het punt legt van waar ik het wil, is in het echt 0,2 centimeter ofzo, is dit iets waar je maar genoegen mee moet nemen omdat dit in de foutenmarge zit of moet de lens terug om gefixed te worden. Vanaf f4 is alles wel superscherp op het instelpunt (vanwege DOF denk ik dan). Bij mijn 70-210 f4 @f4 gaat alles wel goed, dus lijkt me meer aan de lens te liggen dan aan de camera.
Ik zou hem direct terug brengen en er nooit iets meer kopen. Hoe durfen ze het, een objektief met zo'n afwijking te verkopen. Je kunt niemand meer vertrouwen tegenwoordig.!!!!!
Ik steek er nog een aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:33:
[...]
Ik zou hem direct terug brengen en er nooit iets meer kopen. Hoe durfen ze het, een objektief met zo'n afwijking te verkopen. Je kunt niemand meer vertrouwen tegenwoordig.!!!!!
Ik steek er nog een aan.
ok ik snap het laten zitten dus, zou je eventueel ook op een andere manier kunnen zeggen mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Lekker subtiel regelmaat :O

philippevk, als het maar 2mm is dan betwijfel ik of je het real-life gaat merken. Sowieso moet je er rekening mee houden dat het grootste deel van je scherptediepte áchter het focuspunt ligt, dat is niet 50:50 verdeeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
bedankt oxi,

het is misschien ook wel dat ik meer pure perfectie verwacht en daarom elke onvolkomenheid zie als een maandagmorgem model achtig iets.
Maar toch nog even over de flitser: zou jij mijn edit nog even willen lezen en zeggen wat jij ervan vindt? En soms flipt mijn flitser een beetje, kan dan niet meer naar gemaakte foto's kijken want schiet steeds terug naar het blauwe scherm. Zodra ik mijn lens verder of indraai is alles weer goed. (is dus misschien op moeilijk aantal mm's voor de flitser?, tussen 35 en 85 in bv?)
weet dat het niet hoort maar wilde je toch even bedanken voor je antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Dat weet ik zo niet, misschien dat het een instelling is.

Maar dat je camera terugschiet naar het blauwe scherm is normaal, en je kan instellen dat je X aantal secondes de foto blijft zien. (Of bedoel je dit niet :?)
De flitser die zoomt in om zichzelf effectiever te maken, want de lichtmeting is daar niet afhankelijk van. Minolta gebruikt een Pre-Flash om te meten en vervolgens een echte flits voor het echte belichten.
Ikzelf ondervind soms wat verkeerd belichte foto's als ik een Non-D lens gebruik terwijl ADI ingeschakeld staat. Zowel volgens de handleiding als de beweringen van andere forumgebruikers zou de camera vanzelf PreFlash-TTL moeten gebruiken als er geen D objectief gebruikt wordt, maar dat is niet altijd het geval (bij mij).
fyi: jouw beercan is geen D-objectief, de 28-75 wel.

Misschien kan je wat meer vertellen over de situaties dat je dit overkomt, want ik kan er weinig van maken op dit moment. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
nee ik bedoel dit niet (ben beginner maar niet totaal onwetend). Als ik op "play" knop druk om de gemaakt foto's te bekijken dan schiet hij soms terug naar het blauwe scherm, net alsof ik met mijn vingers aan de ontspanknop kom, en heb ik strepen op de plaats waar normaal de sluitertijd staat. Dit lost zichzelf dan wel weer op maar is niet normaal.
Ik weet van het flisten met een d en zonder d-objectief. Het niet werken van de p-stand doet hij bij het d-objectief zowel als bij de beercan, kan dus zowel diafragma als sluitertijd niet veranderen na het belichten. Als de flitser uit staat wel, dat is dus het rare (of het logische). Het lijkt me dat dit niet normaal is, en zou eigenlijk niet weten of het aan de camera of de flitser ligt.

edit @baslap

strepen bedoel ik in de zin van dater geen sluitertijd genoemd wordt maar gewoon twee streepjes staan -- dus geen strepen door het beeld

[ Voor 11% gewijzigd door philippevk op 27-06-2006 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Als ik terug kijk schiet de cam ook regelmatig terug naar de "foto neem" modus, maar dit is eigenlijk altijd terug te voeren op het feit dat je één van de vele knopjes geraakt heb, die geen funcite hebben tijdens het afspelen.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baslab
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
philippevk schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:09:
nee ik bedoel dit niet (ben beginner maar niet totaal onwetend). Als ik op "play" knop druk om de gemaakt foto's te bekijken dan schiet hij soms terug naar het blauwe scherm, net alsof ik met mijn vingers aan de ontspanknop kom, en heb ik strepen op de plaats waar normaal de sluitertijd staat. Dit lost zichzelf dan wel weer op maar is niet normaal.
Dit klinkt niet echt normaal, strepen in het beeld hoort volgens mij niet. Heb je al eens een firmware update gedaan. Gewoon de nieuwe versie eventueel er nog eens overheen schrijven...

Net zoals Duur schrijft; het gebeurt bij mij wel eens dat ik bij het terug kijken met vinger/hand tegen het objectief release knopje druk. Dan gaat ook het display uit...

D'r zitten ook zoveel knopjes op die camera ;) bijna een reden om te verkopen (zie advertentie op marktplaats enige tijd geleden...)

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook wel eens gehad dat de camera om (op dat moment) onduidelijke redenen terug sprong naar het blauwe scherm (klinkt bijna uit een Windows-tijdperk).

Uiteindelijk kwam ik erachter dat de AF-selectie knop (die je op lock kunt zetten) tussen twee standen in stond. Misschien dat bij jou juist je draaiwieltjes voor Ps of Pa tussen twee klikjes instaan op dat moment, wat dan misschien die streepjes zou kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tonio schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 00:21:
Bah, ik zit op dit moment echt met een flink dilemma, namelijk of ik wel of niet bij Minolta moet blijven. Ik heb op dit moment een vrij leuke set spullen voor Minolta (7d met grip, 5600hs, flitskabel, 50mm/1.7, 17-35/2.8-4, sigma 70-300 en een peleng 8mm). Het enige dat ik hier bij wil is een uwa zoom (sigma 10-20 waarschijnlijk) en een diagonal AF fisheye (sigma 15mm/2.8, tenzij ik een betaalbare Minolta 16mm/2.8 weet te vinden).

[..] Enorme lap tekst [...] Komt er op neer dat je overweegt om te verkassen naar een ander merk, omdat Minolta/Sony nog niet over de juiste high-tech lenzen beschikt naar jouw idee [...]

Nu is mijn vraag aan jullie, of jullie mij kunnen helpen bij het maken van een keuze. Tuurlijk moet ik de keuze maken, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien, heb ik feiten verkeerd, of er staan anderen voor hetzelfde dilemma en hebben mensen iets aan deze post :P.
Allereerst kwam ik ergens een stukje van jezelf tegen: http://gathering.tweakers...message/24629980#24629980 ergens verdwaald op dit forum...
Wat ik met enige verbazing las. (Had verwacht dat je - op de manier hoe je jezelf profileert - toch wel wat meer ervaring zou hebben... :X)

Als ik t goed begrijp ben je nu (al) 1 jaar bezig met het fotograferen met een (d)slr?

Vind je t zelf niet een beetje krankjorum om op basis van dat hele kleine beetje ervaring met zoveel geld te gaan smijten? En ja, t overhoppen van t ene merk naar t andere kost een behoorlijke duit pleuro.
Daarnaast heb je mijns inziens een leuke set, waar je best een lekker tijdje mee vooruit kan, zonder dat je tegen de problemen aan hoort te lopen, waarvoor je zonder ssm, etc. niet uit de voeten zou kunnen.
Misschien eens tijd om t optimale te halen uit de gear die je hebt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tonio schreef op maandag 26 juni 2006 @ 15:13:
[...]

Ik zeg ook niet dat het een enorm groot pluspunt is ofzo, maar het is gewoon fijn om te weten dat die body een stukkie meer kan hebben.
Tuurlijk is het leuk om te weten, maar is het het geld waard. Is veelal verkoop truc, omdat 90% van de fotografen niets heeft aan een stijvere body met magnesium skelet (ha, dan breekt je camera niet, maar dacht je echt dat de rest in je camera het nog deed na een harde val of ruw gebruik??) ... maar goed...
Tonio schreef op maandag 26 juni 2006 @ 15:13:
[...]

Waar zeg ik in godsnaam dat ik denk dat ik betere platen ga schieten? Laten we dit alsjeblieft niet in een 'Je gear maakt niks uit in het eindresultaat' discussie veranderen, daar zijn er al genoeg van geweest. Het gaat mij niet daarom, het gaat mij om het feit dat ik me stoor aan bepaalde aspecten van mijn huidige gear, en of het dan niet slimmer is om over te stappen ;).
rustig, rustig.... was geen aanval cq. kritiek.... :) Je hebt gelijk, ik mag aannemen dat nergens iets in Gods naam gezegd hebt, ik weet ook niet of hij verstand heeft van digitale fotografie.... :Y)

Jij stoort je aan dingen van je huidige camera, klaar, jij vraagt je af of het slimmer is om over te stappen, nou nee denk ik, aanhalend dat er op fotokwaliteit (toch veelal het belangrijkste lijkt mij) niet veel verschil zit tussen DSLR's. Dat dit niet het antwoord is wat je blijkbaar wil horen, blijkt wel uit je reactie dacht ik.... mijn antwoord op jou vraag is 'nee het is niet slimmer om over te stappen. Je hebt je keus nu gemaakt, stick with it'. Leer je toestel kennen, weet wat het kan en niet kan.
Gras is altijd groener bij de buren.....

Nogmaals:
AF is sneller bij Canon en misschien ook Nikon mede door de lenzen (motor in lens), maar dit 'verschil' is alleen 'merkbaar' bij zaken als sportfotografie. Ruis is bij hoog ISO is bij de D200 'slechter' zelfs dan bij de KM5d/7d, en de 30D is weer beter (cleaner) dan de Minolta's.

Ik zelf wil ooit overgaan op Canon, vanwege de AF snelheid, accuraat heid van AF onder low light (concerten), en de kwaliteit van de Canon F2.8 lenzen (duur, maar heb je ook wat). Verder is de low noise van de 20D/30D een grote pre. Handling issue boeien me niet zo, ik merk niet zo dat een toestel 'lekkerder' in de hand ligt, boeit me ook niet. Dat gedoe bij de KM5D betreffende ISO en lichtmeting is wel een zware 'nono' voor mij, maar ik kan er voorlopig mee leven. AF snelheid zou nog wel een reden kunnen zijn. Laatst op Terschelling bleek ook bij goeie lichtomstandigheden dat deze niet altijd even rap is, en niet altijd 'spot on', zelfs bij AF op spot, en zelfs met F2.8 lenzen. Valt me nog te vaak 'tegen'...

Maar ja, is simpelweg de keus tussen nu lekker doorpielen of opnieuwe 3 mille moeten investeren in een Canon gear die waarschijnlijk net zulk materiaal oplevert als m'n Minolta set....
Waar ik nog wel van baal is het ontbreken van de scherpte van m'n 80-200/F2.8 PRO lens. deels door backfocus trouwens, deels ook door die 1.5 factor, waardoor het nog lastiger wordt om uit de hand te kunnen schieten, AS of niet... De Peleng is ook een mixed bag, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

philippevk schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:09:
Ik weet van het flisten met een d en zonder d-objectief. Het niet werken van de p-stand doet hij bij het d-objectief zowel als bij de beercan, kan dus zowel diafragma als sluitertijd niet veranderen na het belichten. Als de flitser uit staat wel, dat is dus het rare (of het logische). Het lijkt me dat dit niet normaal is, en zou eigenlijk niet weten of het aan de camera of de flitser ligt.

edit @baslap

strepen bedoel ik in de zin van dater geen sluitertijd genoemd wordt maar gewoon twee streepjes staan -- dus geen strepen door het beeld
Ik dacht even aan vuile contactjes op je body (want ik neem aan dat beide lenzen het hebben). Maar als ik in P-mode mijn Peleng aansluit (Dus geen electronische contacten) dan staat er in P-mode (na de lichtmeting) 60 -- (1/60s, F/--). Uit jouw beschrijving maak ik op dat het -- -- is? Maar dan zou het hetzelfde resultaat moeten geven als de flitser uitstaat.
Krijg je hetzelfde met de 3600HS(D) en de onboard flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 16:40:
Laatst op Terschelling bleek ook bij goeie lichtomstandigheden dat deze niet altijd even rap is, en niet altijd 'spot on', zelfs bij AF op spot, en zelfs met F2.8 lenzen. Valt me nog te vaak 'tegen'...

Maar ja, is simpelweg de keus tussen nu lekker doorpielen of opnieuwe 3 mille moeten investeren in een Canon gear die waarschijnlijk net zulk materiaal oplevert als m'n Minolta set....
Waar ik nog wel van baal is het ontbreken van de scherpte van m'n 80-200/F2.8 PRO lens. deels door backfocus trouwens, deels ook door die 1.5 factor, waardoor het nog lastiger wordt om uit de hand te kunnen schieten, AS of niet... De Peleng is ook een mixed bag, maar goed.
tsja... je AFpunt kiezen wordt je vanzelf handig in denk ik. Ik kom van een S45. Die was in het donker ook nergens met scherpstellen. M'n 5D vind ik dan op zich nog best gaan. In het donker zet ik em altijs op wide AF + AF-S. AF spot vind ik te gevoelig voor net naast een contrastrijk gedeelte mikken. Overdags meestal spot AF + AF-S. Met m'n 70-210 f3,5-4,5 kom ik echt in het donker pas in de problemen (daarom wil ik een flitser) overdags gaat prima ISO 100 of 200 en sluitertijden van 1/100 of korter. 3 maanden terug op een athletief vereniging geschoten en er achter gekomen dat AS toch niet heilig is ;) . Voor rennende mensen komt 1/500 meer in de buurt.

Over fucos met 2.8 lenze door dat er meer licht op je AF sensoren komt gaat je autofocus wel iets sneller(vooral de inzet), maar een trage lens zal er niet van gaan vliegen. Neem een 35-70 f3,5-4,5 die lens vliegt wel naar z'n focus punt toe niet omdat ie lichtsterk is maar gewoon omdat ie "rete snel" focust.

Over licht tekort overdags met een 2.8 lens op welk diafragma schiet je (is ie op dat diafragma uberhoubt wel scherp?) en wat voor sluitertijden?

[ Voor 26% gewijzigd door martijn_tje op 27-06-2006 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
@Oxi

In de p-stand staat er gewoon 60 f4 bijvoorbeeld na de lichtmeting, deze getallen kan ik dus niet meer veranderen. Heb het net ook geprobeerd met de onboard flitser en krijg hetzelfde probleem, lijkt dus aan de camera te liggen.

Om even samen te vatten:
-in de p-stand kan ik niet de diafragma of sluitertijd voorkeuren nog veranderen na de belichting (Pa of Ps)
-dit probleem komt alleen voor als ik een flitser (3600hsd of onboard) aansluit of omhoog klap
-het probleem met het terugspringen van het foto-kijk scherm laat ik even in het midden (i.v.m. toch eventueel andere knopjes induwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03 00:06
Bedoel je überhaupt het wijzigen (exposure compensation) of de sluitertijd/diafragma combinatie wijzigen met gelijkblijvende belichting (program shift)?

Mocht je program shift bedoelen: volgens de handleiding van de 7D is dat niet mogelijk met de ingebouwde flitser, zie blz. 41, 1e alinea. Ze noemen expliciet dat het niet kan met een ingebouwde flitser, of het mogelijk is met een externe flitser wordt daar niet duidelijk :(

[ Voor 48% gewijzigd door agiessen op 27-06-2006 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
@ iedereen

Heb het even nagelezen en inderdaad schijnt mijn p-stand probleem gewoon te komen door het feit dat het niet kan. Had de gerbuiksaanwijzing beter moeten lezen. Vind het wel vaag aan de ene kant, hoewel het aan de andere kant ook wel weer logisch is aangezien het beichten met flitser toch anders is.
In ieder geval bedankt voor alle input, alles gaat dus weer goed hier.
Binnenkort maar is minolta dag in Groningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Sorry voor de beetje felle reactie, had die dag niet echt m'n dag zeg maar.
Maargoed, we zitten dus eigelijk een beetje in hetzelfde bootje :P.
Ik zit ook heel erg tegen het doorpielen aan, maar aan de andere kant, nu overstappen kost een bom met geld, maar als ik door ga pielen met minolta, ga ik er sowieso nog een fish en uwa bijhalen, wat me een slordige 1000 euro kost bij elkaar. En als ik dan over een half jaar alsnog overstap, omdat ik er gewoon echt genoeg van heb, en sony niet echt interessant spul heeft aangekondigt, ben ik eigelijk meer geld kwijt dan nu, aangezien m'n spullen gedurende die tijd devalueren op de 2de hands markt, en ik meer moet verkopen.
En dat is dus eigelijk mijn probleem, moet ik nu overstappen en het risico lopen dat sony over een half jaar al mijn dromen waarmaakt qua aankondigingen, of niet overstappen en het risico lopen dat ik net zo goed nu had kunnen overstappen en dan minder geld kwijt zou zijn...

[ Voor 56% gewijzigd door Tonio op 27-06-2006 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 16:40:
[...]

Tuurlijk is het leuk om te weten, maar is het het geld waard. Is veelal verkoop truc, omdat 90% van de fotografen niets heeft aan een stijvere body met magnesium skelet (ha, dan breekt je camera niet, maar dacht je echt dat de rest in je camera het nog deed na een harde val of ruw gebruik??) ... maar goed...

Wil toch even kwijt dat ik mijn KM7D recentelijk heb laten vallen :'( .........ik weet het STOM STOM STOM....een hond sprong tegen me aan toen ik de camera in mijn hand had. Die viel vanaf ongeveer een meter op een stenen vloer........kadengggggg....(kun je het voorstellen?).
Goed, mijn maag draaide om....voelde me wat shaky worden.....
Nou, ik kan je vertellen dat ik toch wel heel blij ben met een sterke body.....geen krasje.....en nog beter hij werkt nog 100 %.........groet van een gelukkige KM7D begruiker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Tonio schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 00:21:
Dit doordat ik wel een d200 wil, aangezien ik gewoon een fatsoenlijke viewfinder wil, en een officiële grip.
Wat dacht je van een 2de handse Canon 1D. Die zijn al voor rond de €1000 zu haben. Of een 1DmkII, maar dan ben je €2500 verder. Beest van een cam, en voldoet volgens mij ook zo'n beetje aan de eisen die jij stelt. Matglas is uitwisselbaar, en ze zijn er met grids.

En als je dat spul wat je nu hebt verkoopt kun je volgens mij ook best nog wel wat vangen. KM spul zit weer een beetje in de lift, dus echt een groot probleem zal dat niet worden.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

mphilipp schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 08:39:
[...]

Wat dacht je van een 2de handse Canon 1D. Die zijn al voor rond de €1000 zu haben. Of een 1DmkII, maar dan ben je €2500 verder. Beest van een cam, en voldoet volgens mij ook zo'n beetje aan de eisen die jij stelt. Matglas is uitwisselbaar, en ze zijn er met grids.

En als je dat spul wat je nu hebt verkoopt kun je volgens mij ook best nog wel wat vangen. KM spul zit weer een beetje in de lift, dus echt een groot probleem zal dat niet worden.
Maar het blijft een kapitaal vernietiging.

Ik zou me eerder druk maken of in Tonio´s geval welke eisen zijn opleiding stelt. (De foto opleiding hier in de buurt stelt voor het eerste jaar een alleen handmatig te focussen 50mm lens verplicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

[...]

Als Tonio al het woord ruis vermeld valt voor mij de Canon 1D al af hoor. ;)
Ik heb foto's gezien van Floris toen hij een 1D te leen had en dat is geen vooruitgang ten opzichte van Tonio's 7D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
[...]

hmm, waarom zou een 1DmkII voor mij beter zijn dan een d200? Het enige qua meerwaarde is de lagere cropfactor. Maar om dat 900 euro meer voor te gaan lappen? Ja ok, tuurlijk heeft het meer voordelen, hogere burst, betere bouwkwaliteit, verwisselbaar matglas, betere iso peformance (toch? :P), maar zoals ik al in mijn initiele post aangaf, dat zijn de dingen die leuk en aardig zijn, maar niet voor mij echt belangrijk zijn :). En als ik 2500 euro zou gaan betalen voor een cam, zou ik denk ik eerder een 5d halen, dan heb ik tenminste 1.0x crop :P.
Maargoed, ik vind een d200 al op het randje qua prijs, maar nog wel te doen. 2500 euro daarentegen vind ik gewoon niet te verantwoorden als ik naar de voordelen van een 1dmkII/5d tegenover een d200 kijk :).

Maargoed, eerst beslissen of ik wel of niet bij minolta moet blijven, dan pas kijken naar wat ik ga kopen als ik het minolta-schip verlaat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tonio schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 13:22:
[...]
hmm, waarom zou een 1DmkII voor mij beter zijn dan een d200?
Ik zei niet beter, het was gewoon een suggestie als in 'is het misschien wat?'. Voor jou dus duidelijk geen voordeel, dus dan niet. Heel simpel.

@hier ergens boven: het ruisverhaal van Floris is voor hém geldig. Ik vind het hele ruisgeleuter precies dat: geleuter. Erg belangrijk als je een cam zoekt om voornamelijk avondfoto's of partypix te schieten, maar verder is het gewoon een prima cam. Niet omdat ik 'm zelf heb, maar omdat het gezeur over ruis vaak helemaal nergens over gaat. Zwaar overdreven en in 9 van de 10 gevallen napraterij/interessant doenerij.

En MF zit ook op een 1D overigens. Op veel camera's trouwens ;)

btw: die D7D blijft een wereldcamera natuurlijk. Ik had 'm ook bijna gekocht (scheelde denk ik een week of 2 hooguit), maar toen kwam die EenD voorbij. En daar ben ik ook erg blij mee.

[ Voor 13% gewijzigd door mphilipp op 28-06-2006 14:07 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

mphilipp schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 14:04:

[..]

En MF zit ook op een 1D overigens. Op veel camera's trouwens ;)

[..]
Op de opleiding is het dus niet toegestaan een AF lens op MF te gebruiken, want dat is achteraf niet controleerbaar. Alleen een MF only lens mag en beoordelings-werkstukken moeten nog op film gemaakt worden. (oefenwerk mag digitaal, maar liever niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
wat voor opleiding is dat :?

ik neem trouwens ook aan dat je alles dan voor je opleiding zelf ontwikkelt en afdrukt. en lichtmeten hoe doe je dat, met een selicium lichtmeter? en flitsen, met een hoop alumium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Laatst online: 09-09 16:24
Duur schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 15:05:
[...]

Op de opleiding is het dus niet toegestaan een AF lens op MF te gebruiken, want dat is achteraf niet controleerbaar. Alleen een MF only lens mag en beoordelings-werkstukken moeten nog op film gemaakt worden. (oefenwerk mag digitaal, maar liever niet)
Belachelijk! Is hetzelfde om in een formule 1 auto te rijden met koppeling en schakelpook, dan met volautomatische flippers! (Jawel, bij 't wegrijden gebruiken ze aan het stuur een koppeling...ik weet 't ;) )
Fotografie opleidingen moeten wel met hun tijd meegaan. Autofocus is nu eenmaal een feit, dus waarom pielen met MF....Raar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Waar dient die opleiding voor? Ik neem niet aan dat het is om een vakfotograaf te worden, aangezien vakfotografen al een 'tijdje' met AF spul werken, en digitaal... 8)7

@mphilipp
De D7d is idd een prachtcamera, maar het systeem dat er aan vast zit stelt mij gewoon een beetje teleur.

[ Voor 30% gewijzigd door Tonio op 28-06-2006 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Laatst online: 09-09 16:24
Tonio schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 16:47:
Waar dient die opleiding voor? Ik neem niet aan dat het is om een vakfotograaf te worden, aangezien vakfotografen al een 'tijdje' met AF spul werken, en digitaal... 8)7

@mphilipp
De D7d is idd een prachtcamera, maar het systeem dat er aan vast zit stelt mij gewoon een beetje teleur.
Ikzelf zou geen "risico" nemen als je er serieus mee verder wilt. Hoe je het ook bekijkt, Canon en Nikon zijn de twee monopolisten. Je zult zometeen meer studiegenoten zien die een Canon of een Nikon hebben. Lijkt mij toch wel erg handig als je dingen met elkaar kan uitwisselen. De één heeft die lens, de ander heeft die flitser zodat je met slaves weer dingen kunt bereiken etc. Misschien hebben ze daar wel een complete flits-setup die niet geschikt is voor KM's....
't Punt is alleen dat je je natuurlijk wel kan onderscheiden met een Minolta... Qua autofocus is het een feit dat Minolta een tikkie langzamer is dan de C&N's. Of je je hieraan ergert kan ik niet beoordelen, zo ja dan wordt het een duur grapje met ssm lenzen...
Wat Sony precies gaat doen weten we niet, al ziet het er niet slecht uit.
Kortom, je 7D spul + lenzen zijn nu nog wat waard, en goed verkoopbaar. Over een jaar kan dat weer heel anders liggen...
Kortom, continuïteit --> C&N's
Risico'tje --> KM/Sony ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Nielsracing op 28-06-2006 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nielsracing schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 15:44:
[...]
Autofocus is nu eenmaal een feit, dus waarom pielen met MF....Raar...
Op zich wel leuk als je de techniek beheerst, maar om het als vereiste te stellen is idd niet meer van deze tijd. Maar goed, de opleiding vereist het, dus moet je je daaraan conformeren. Je kunt je afvragen of het iets toevoegt aan de vakkennis van de fotograaf...

Als het dan persé moet, kun je altijd nog Canon MF lenzen kopen en met een koppelstukje werken. Die zijn er. Kun je de oude MF lenzen op EOS gebruiken. Ik zat er zelf een keer aan te denken om gewoon eens voor de fun mezelf een weekendje te verplichten om alles handmatig te doen. En dan kijken hoe het gaat. Gewoon om te zien hoe goed je nou werkelijk bent. Alleen op de techniek vertrouwen is ook niet altijd goed. Een vriend van me die vroeger in het manual tijdperk fotograaf was zei dat je gewoon altijd moest weten hoe je camera stond en al die tabellen uit je hoofd moest weten... Zo hoorde ik op Le Mans ook nog twee fotografen met elkaar praten 'Wat denk je ervan?' antwoord: 'Nou...het is denk ik 500 F4 vandaag...'. Hmmm.... ;)

@lateef: een aparte lichtmeter is overigens geen overbodige luxe. Je kunt er veel nauwkeuriger mee werken. Ook kun je (afh.van het type) opvallend licht of weerkaatst licht meten. Erg handig in de studio.

[ Voor 10% gewijzigd door mphilipp op 28-06-2006 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
mphilipp schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 17:59:
@lateef: een aparte lichtmeter is overigens geen overbodige luxe. Je kunt er veel nauwkeuriger mee werken. Ook kun je (afh.van het type) opvallend licht of weerkaatst licht meten. Erg handig in de studio.
je hoeft mij niet te vertellen dat een aparte lichtmeter geen overbodige luxe is, werk er zelf regelmatig mee, al is het alleen al omdat ik camera's heb zonder (werkende) lichtmeter. maar een ouderwetse selenium lichtmeter ( wat ik bedoelde waar ik selicium zei) is echt niet zo heel handig (en betrouwbaar).

in de buitenlucht guesstimate ik trouwens dikwijls de EV waarde, zo moelijk is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Laatst online: 09-08 17:54
even van camera gooien naar flitsers...
Heeft iemand toevallig ervaring met verschillende flitsers?

ik zat te kijken naar de sigma en de Metz

ik denk dat de minolta fliters niet meer te krijgen zijn voor een redelijke prijs?
(buget <300 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe Sony flitsers (zeg maar de 3600 HS) gaat inkoop ex BTW tussen de 175 en 200 euro kosten (ik weet het precies, maar dat ga ik natuurlijk niet posten). De verkoopprijs incl BTW zal rond de 250 euro bedragen. Deze zijn volledig compatible met Minolta gear.

Zowel Metz als Sigma heeft goede flitsers, waarbij ikzelf mijn hart heb verpand aan de flitsers van Metz (met SCA adapter) waardoor je je flitser kan upgraden naar nieuwe functies/ camera's zelfs van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

De Sigma EF-500 DG Super werkt het beste van de Sigma flitsers, maar ik raad 'm af. Hij is niet volledig functioneel. Hij werkt alleen in beperkte omstandigheden.

Metz werkt wel goed, maar zorg dat je de laatste SCA voet hebt, anders beperk je jezelf alsnog. ;)

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste