Als je een nieuwe koopt, is ie altijd voorzien van de nieuwste voet en zoniet dan kun je hem gratis laten upgraden (neem even contact op met de importeur, te weten Transcontinenta; uit mijn hoofd 0252 687555).
Dan moet je niet van die rare opmerkingen maken.lateef schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 18:14:
[...]
je hoeft mij niet te vertellen dat een aparte lichtmeter geen overbodige luxe is
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
het kwam inderdaad een beetje rot uit mijn strot, excuses. waar het op neer komt, is dat ik zelf verre van vies ben van een meer traditionele manier van fotograferen (handmatig lichtmeten (guesstimaten), handmatig scherpstellen, werken met primes, zelf ontwikkelen en afdrukken, etc.), maar bij een fotografie opleiding lijkt me niet het middel, maar het doel centraal te staan.
Tsjaa...aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. Ik heb nooit serieus analoog geschoten, dus de volautomatische camera is alles wat ik kan. Nou ja...ik weet wel een aantal zaken, maar als je nu naar buiten kijkt en aan me vraagt welke belichting ik daarvoor moet hebben weet ik het niet. Dus in die zin is het goed om het ook op de ambachtelijke manier te kunnen. Net als in de IT. Heel veel van die 'jochies' (ik mag het zeggen, ik ben pas 40) die alleen Windows kennen, hebben geen idee hoe je dingen zonder muis op de command line moet doen. Is misschien geen ramp, maar daardoor hebben ze vaak ook geen flauw benul hoe een storing te analyseren. Immers, als je alleen maar hoeft te klikken, weet je niet wat er in de achtergrond gebeurt. Heb je bv een DOS achtergrond, kun je je een voorstelling maken van wat er gebeurt.lateef schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 21:07:
[...]
maar bij een fotografie opleiding lijkt me niet het middel, maar het doel centraal te staan.
Maar goed, we dwalen enorm af...ik wilde er ook helemaal geen discussie over voeren en ik bedoelde mijn opmerking ook meer grappig. Uiteindelijk telt het resultaat.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Verwijderd
Flitsers: ik heb de Sigma EF-500 DG Super. Ik heb het al eerder gepost: met omnibounce (Versie OM-C) doet hij het aanzienlijk beter. Draadloos, HSS, slave, bounce, alles werkt bij mij inmiddels prima. Soms even met de draaiknop de flitssterkte bijregelen, maar ik ben er tevreden mee. Veel flits voor relatief weinig geld.
Iets raars: ik heb een Sweex CR002 cardreader gekocht, maar hij is langzamer in lezen dan wanneer ik het direct via de 7D uitlees?! Voor ca 800 MB kost het via de kaartlezer ca 6 minuten (volgens de copy pop-up) en via de camera 4-5 minuten...
Als iemand hier een verklaring voor heeft... Ergens een proggie waarmee ik de snelheid kan testen?
Hot pixels: schrok me weer eens rot, was wat aan het spelen met flits enzo, zag ik midden in beeld (zelfs op de LCD van 7D) een hot pixel! Maar, bij JPG erg goed zichtbaar, bij RAW niets. Noice red. stond aan. Hieronder de crops (177%)

van JPG

van RAW
1s sluitertijd bij beide. Erg typisch dat de in-camera jpg conversie zo'n impact kan hebben!
Iets raars: ik heb een Sweex CR002 cardreader gekocht, maar hij is langzamer in lezen dan wanneer ik het direct via de 7D uitlees?! Voor ca 800 MB kost het via de kaartlezer ca 6 minuten (volgens de copy pop-up) en via de camera 4-5 minuten...

Als iemand hier een verklaring voor heeft... Ergens een proggie waarmee ik de snelheid kan testen?
Hot pixels: schrok me weer eens rot, was wat aan het spelen met flits enzo, zag ik midden in beeld (zelfs op de LCD van 7D) een hot pixel! Maar, bij JPG erg goed zichtbaar, bij RAW niets. Noice red. stond aan. Hieronder de crops (177%)

van JPG

van RAW
1s sluitertijd bij beide. Erg typisch dat de in-camera jpg conversie zo'n impact kan hebben!
Zal wel geen USB2.0 high speed/full speed zijn. Ik heb ook zo'n rotding. Duurt eeuwen om een 1Gb kaartje leeg te lezen. Vanuit de cardreader in mijn PC (wél volledig USB2) gaat het stukken sneller.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 00:25:
Iets raars: ik heb een Sweex CR002 cardreader gekocht, maar hij is langzamer in lezen dan wanneer ik het direct via de 7D uitlees?!
Vaak zet men er compatible met USB2, maar daar bedoelen ze alleen mee dat ie aangesloten kan worden op een USB2 poort, niet noodzakelijkerwijs dat ie ook de volledige snelheid ondersteunt.
Wanneer is het oculair goed ingesteld? Ik zie het focusframe scherp in het hele + eind van de dioptrie-verstelling en als ik dan naar het - eind draai wordt het onscherp. Als ik het voor mijn gevoel goed heb ingesteld maak ik op MF toch foto's waarbij de scherptediepte net anders ligt dan dat ik gezien had bij het focussen.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Of de Raw conversie op de pc heeft zo'n inpact.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 00:25:
[afbeelding]
van JPG
[afbeelding]
van RAW
Als alles op auto staat gaat je RAW concersie van photoshop als nog overal mee aan de slag.
[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 29-06-2006 09:00 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Dan zal het compatible zijn.... heb ik er qua snelheid dus helemaal niets aan.... Gelukkig heb ik de bon nog. Iemand die een andere (niet te dure) kaartlezer kan aanraden (multi, ook voor SD, xD en MS Duo)?mphilipp schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 00:46:
[...]
Zal wel geen USB2.0 high speed/full speed zijn. Ik heb ook zo'n rotding. Duurt eeuwen om een 1Gb kaartje leeg te lezen. Vanuit de cardreader in mijn PC (wél volledig USB2) gaat het stukken sneller.
Vaak zet men er compatible met USB2, maar daar bedoelen ze alleen mee dat ie aangesloten kan worden op een USB2 poort, niet noodzakelijkerwijs dat ie ook de volledige snelheid ondersteunt.
@Martijn_tje: nee, alles qua PS RAW -> TIF heb ik alles uit en op 0 staan.... weet 't ook niet
EDIT: volgens Sweex website:
Dus hij zou wel 2.0 moeten zijn. En omdat m'n camera op dezelfde USB poort wel sneller is, geeft wel aan dat de poort potentie heeft. Ik doe het op m'n Dell 6400 notebook, misschien dat ik er zo'n PCMIA (of hoe dat ook heet) CF cardreader in kan stoppen. Hij heeft al een interne kaartlezer voor kleinere kaartjes (geen MS).Interface: USB 2.0, downward compatible with USB 1.1
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 09:42 ]
USB 2.0 op zich zegt niet zoveel. Je hebt daarbinnen Full speed (even snel als USB 1.1) en High speed (480MB/sec). Het lijkt erop dat jouw cardreader niet op high speed kan werken.
Werkt de card reader op andere computers ook zo langzaam?
Werkt de card reader op andere computers ook zo langzaam?
[ Voor 15% gewijzigd door agiessen op 29-06-2006 10:05 ]
Ik heb de rariteit met mijn camera (D5D) dat hij crashed nadat de eerste foto van de dag is gemaakt. Ook is die foto onderbelicht. Elk opvolgende foto geeft geen probleem. Kennelijk geeft het aanmaken van een nieuw mapje problemen. Kennen meer mensen dit probleem?
Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm
klinkt raar, heb je toevallig ook andere cf kaartjes geprobeert?joh14vers6 schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 13:10:
Ik heb de rariteit met mijn camera (D5D) dat hij crashed nadat de eerste foto van de dag is gemaakt. Ook is die foto onderbelicht. Elk opvolgende foto geeft geen probleem. Kennelijk geeft het aanmaken van een nieuw mapje problemen. Kennen meer mensen dit probleem?
Ik heb geen ander cf-kaartje voor handen.hilbren schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 18:04:
[...]
klinkt raar, heb je toevallig ook andere cf kaartjes geprobeert?
Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm
Ik hoor dit op andere forums ook wel eens.joh14vers6 schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 13:10:
Daar schijnt de consensus te zijn....
kun je er mee leven, niets van aantrekken...
is het te irritant en komt het terug met andere accu, card en lens dan opsturen naar sony
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Verwijderd
Dit is het zelfde probleem wat de 7 ook heeft. Kan verholpen worden ,geven geen garantie dat het verholpen is. Echt waar. Heb het al eerder geschreven, leer er maar mee te leven . Heb het met beide body'sjoh14vers6 schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 13:10:
Ligt het dan niet aan een specifieke instelling die op beide body's gebruikt. (even menu resetten, en kaartje formateren?)
Het mag waarschijnlijk niet maar plaats hem toch mar even.
Ik 'was' aan het sparen voor de 5D tot deze uit de roelatie werd gehaald, had helaas nog niet genoeg toen er allemaal aanbiedingen werden aangeboden. Hierdoor ben ik al geruime tijd op zoek naar de 5D waar dan ook maar kan er maar één vinden op marktplaats is dat. Weet niet of er mensen zijn die hem kwijt willen ik ben dan aanspreekbaar daarvoor, maar weten jullie nog ergens anders waar hij eventueel beschibaar is. Heb gehoord dat hij eventueel nog in Duitsland beschikbaar is maar ook nog niks kunnen vinden.
Ik hoop dat jullie mij eventueel kunnen helpen want met de nieuwe Sony die er aan zit te komen ben ik niet zo gecharmeerd van en de Nikon D50 is het net niet helemaal voor mij zegt mijn gevoel.
Ik 'was' aan het sparen voor de 5D tot deze uit de roelatie werd gehaald, had helaas nog niet genoeg toen er allemaal aanbiedingen werden aangeboden. Hierdoor ben ik al geruime tijd op zoek naar de 5D waar dan ook maar kan er maar één vinden op marktplaats is dat. Weet niet of er mensen zijn die hem kwijt willen ik ben dan aanspreekbaar daarvoor, maar weten jullie nog ergens anders waar hij eventueel beschibaar is. Heb gehoord dat hij eventueel nog in Duitsland beschikbaar is maar ook nog niks kunnen vinden.
Ik hoop dat jullie mij eventueel kunnen helpen want met de nieuwe Sony die er aan zit te komen ben ik niet zo gecharmeerd van en de Nikon D50 is het net niet helemaal voor mij zegt mijn gevoel.
De Alpha 100 lijkt mij een waardige opvolger van de 5D, ik zou wachten als ik jou was.Dagg schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 22:08:
Verwijderd
bij speedtronic in Leiden staat er nog een, dacht ikDagg schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 22:08:
even een snelle vraag, ik sta op het punt om een minolta 505si te kopen (back-up en zwart wit+wide angle) en ik ben er al achter gekomen dat mijn 3600hs(d) werkt. Het enige wat ik graag zou willen wete is of mijn 28-75(d) f2.8 en 17-35(d) werken op deze analoge cam. Kan het zelf moeilijk vinden, dus als iemand ervaring heeft.....
Dat werkt. Ik heb beide lenzen die werken op mijn 700si, maar de 505si is absoluut geen probleem. 
Uiteraard verlies je het (D) voordeel omdat de body geen ADI ondersteund, maar PreflashTTL werkt goed.
Uiteraard verlies je het (D) voordeel omdat de body geen ADI ondersteund, maar PreflashTTL werkt goed.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Die lenzen werken zelfs goed op de veel oudere 7000AF, daar hoef je niet over te twijfelen.philippevk schreef op zondag 02 juli 2006 @ 00:28:
even een snelle vraag, ik sta op het punt om een minolta 505si te kopen (back-up en zwart wit+wide angle) en ik ben er al achter gekomen dat mijn 3600hs(d) werkt. Het enige wat ik graag zou willen wete is of mijn 28-75(d) f2.8 en 17-35(d) werken op deze analoge cam. Kan het zelf moeilijk vinden, dus als iemand ervaring heeft.....
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
en vinden jullie 100 euro voor:
-minolta 505si super
-28-80 pruts lens
-75-300 plastic-pruts, maar misschien goed te verkopen lens
-minolta tas waar alles hierboven in past
-en filters e.d.
-volgens verkoopster in bijna niet gerbuikte staat.
veel geld, of is het een buitenkansje
Wat ik dus wil is de lenzen verkopen zodat ik de +- 100 euro eruit heb (mag ook minder zijn)
dus eigenlijk een gratis back-up body en zoals al gezegd voor zwart wit
edit: geld was toch al meer op dan gedacht
-minolta 505si super
-28-80 pruts lens
-75-300 plastic-pruts, maar misschien goed te verkopen lens
-minolta tas waar alles hierboven in past
-en filters e.d.
-volgens verkoopster in bijna niet gerbuikte staat.
veel geld, of is het een buitenkansje
Wat ik dus wil is de lenzen verkopen zodat ik de +- 100 euro eruit heb (mag ook minder zijn)
dus eigenlijk een gratis back-up body en zoals al gezegd voor zwart wit
edit: geld was toch al meer op dan gedacht

[ Voor 6% gewijzigd door philippevk op 02-07-2006 14:44 ]
Het probleem zit hem denk ik in mijn trage Kingston Elite Pro kaartje. Wanneer ik gewoon even een minuutje wacht met het maken van de foto nadat ik hem die voor het eerst aanzet, heb ik geen probleem. Ik hoop dat met een firmware-update dit gefixed kan worden.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 19:57:
[...]
Dit is het zelfde probleem wat de 7 ook heeft. Kan verholpen worden ,geven geen garantie dat het verholpen is. Echt waar. Heb het al eerder geschreven, leer er maar mee te leven . Heb het met beide body's
Zijn er mensen met een 5D die ook een Apple iPod hebben?
Ik wil namelijk weten of de 5D aan de iPod gehangen kan worden om zo foto's over te hevelen naar de iPod. Op apple.nl staat dat de 7D wel wordt ondersteunt maar dat zegt natuurlijk niet dat de 5D ook wordt ondersteunt. Ik ga er wel van uit maar wil het even zeker weten.
Ik wil namelijk weten of de 5D aan de iPod gehangen kan worden om zo foto's over te hevelen naar de iPod. Op apple.nl staat dat de 7D wel wordt ondersteunt maar dat zegt natuurlijk niet dat de 5D ook wordt ondersteunt. Ik ga er wel van uit maar wil het even zeker weten.
De editknop laat zich niet zien dus vandaar even een nieuw bericht.
Ik ga van het weekend de 5D halen alleen nu zit ik met de objectieven en de flitser.
Objectieven:
Ik maak voornamelijk compositie, landschap, natuur en skyline (incl individuele gebouwen) foto's en zo af en toe sport foto's van het zaalvoetballen.
Zelf zat ik te denken aan twee objectieven, een groothoek en een tele of zoomlens. Ik weet dat er zoomlenzen zijn die een bereik hebben van groothoek naar zoom maar ik ben bang dat ik met het verkeerde thuis kom aanzetten. Ik ben bang dat de groothoek te klein is en de zoom ook te weinig is naar mijn smaak. Ik wil een grote hoek hebben bij de groothoek maar niet zo groot dat de foto vervormd word en ik heb ook gezien dat er verschillende filter diameters zijn voor opeenlopende groothoek objectieven. Wat is hier het nut van want dat snap ik niet goed. Het liefst moeten deze bij allebij de objectieven het zelfde zijn zodat er dezelfde poli en uv filter op kunnen.
Mijn keuze gaat momenteel uit naar Minolta's met ingebouwde afstandsmeters (D), waarom weet ik niet goed maar mijn gevoel zegt dat dat wel zo verstandig is. Bijkomend is dat de 'echte' groothoeken van Minolta geen (D) ondersteunen op een na de AF DT Zoom 11–18mm f/4.5–5.6(D).
Flitser:
Ik wil er ook een flitser bij kopen alleen heb ik hier helemaal geen kaas van gegeten. Ik weet wel dat ik een flitser met draaiende kop wil hebben zodat het maken van foto's binnenshuis niet het onderwerp wordt verlicht maar de omgeving. Wat hier ook 'belangrijk' is, is het geen hierboven te lezen is over de afstandsmeting in de objectieven. Ik ga hier dus ook het lliefst voor een Minolta.
Keuzes tot nu toe:
Objectieven:
AF DT Zoom 18–70mm f/3.5–5.6(D)
AF 75-300mm f/4,5-5,6 (D)
geen actuele prijzen van gevonden
Flitser:
Program Flash 3600HS(D) 219 EURO
Hebben jullie hier het een en ander over te melden, uitleg, tips, aan te vullen, op andere gedachtens brengen of wat dan ook zodat ik een betere keuze kan overwegen. Het is overigens zo dat de flitser waarschijnlijk later word gekocht maar het leek mij handig/noodzakelijk dat deze twee toebehoren samen gekozen dienen te worden daar je naar mijn idee anders niks aan de combinatie hebt als je later weer moet gaan zoeken.
Het te besteden budget is nagenoeg 1000 EURO maar of dat vanzelfsprekend is nu de camera 'niet meer' leverbaar is ed is nog de vraag.
Ik ga van het weekend de 5D halen alleen nu zit ik met de objectieven en de flitser.
Objectieven:
Ik maak voornamelijk compositie, landschap, natuur en skyline (incl individuele gebouwen) foto's en zo af en toe sport foto's van het zaalvoetballen.
Zelf zat ik te denken aan twee objectieven, een groothoek en een tele of zoomlens. Ik weet dat er zoomlenzen zijn die een bereik hebben van groothoek naar zoom maar ik ben bang dat ik met het verkeerde thuis kom aanzetten. Ik ben bang dat de groothoek te klein is en de zoom ook te weinig is naar mijn smaak. Ik wil een grote hoek hebben bij de groothoek maar niet zo groot dat de foto vervormd word en ik heb ook gezien dat er verschillende filter diameters zijn voor opeenlopende groothoek objectieven. Wat is hier het nut van want dat snap ik niet goed. Het liefst moeten deze bij allebij de objectieven het zelfde zijn zodat er dezelfde poli en uv filter op kunnen.
Mijn keuze gaat momenteel uit naar Minolta's met ingebouwde afstandsmeters (D), waarom weet ik niet goed maar mijn gevoel zegt dat dat wel zo verstandig is. Bijkomend is dat de 'echte' groothoeken van Minolta geen (D) ondersteunen op een na de AF DT Zoom 11–18mm f/4.5–5.6(D).
Flitser:
Ik wil er ook een flitser bij kopen alleen heb ik hier helemaal geen kaas van gegeten. Ik weet wel dat ik een flitser met draaiende kop wil hebben zodat het maken van foto's binnenshuis niet het onderwerp wordt verlicht maar de omgeving. Wat hier ook 'belangrijk' is, is het geen hierboven te lezen is over de afstandsmeting in de objectieven. Ik ga hier dus ook het lliefst voor een Minolta.
Keuzes tot nu toe:
Objectieven:
AF DT Zoom 18–70mm f/3.5–5.6(D)
AF 75-300mm f/4,5-5,6 (D)
geen actuele prijzen van gevonden
Flitser:
Program Flash 3600HS(D) 219 EURO
Hebben jullie hier het een en ander over te melden, uitleg, tips, aan te vullen, op andere gedachtens brengen of wat dan ook zodat ik een betere keuze kan overwegen. Het is overigens zo dat de flitser waarschijnlijk later word gekocht maar het leek mij handig/noodzakelijk dat deze twee toebehoren samen gekozen dienen te worden daar je naar mijn idee anders niks aan de combinatie hebt als je later weer moet gaan zoeken.
Het te besteden budget is nagenoeg 1000 EURO maar of dat vanzelfsprekend is nu de camera 'niet meer' leverbaar is ed is nog de vraag.
D-lenzen zijn niet noodzakelijk, maar wel fijn. Overigens gebruik ik ADI nooit, omdat ik dat anders steeds vergeet uit te zetten bij een non-D objectief. 
Qua wide-angle kan je een 17-35/2.8-4 nemen, dat is een kitlens van de 7D (geweest), maar is wel goed voor zijn prijs. Iig stuk beter dan de 17-80/3.5-5.6 die je opgeeft. Als je écht een ultra wide angle wilt kan je op zoek naar een Sigma 10-20, maar dat vervormt wel heel erg natuurlijk.
De 70-300/4.5-5.6 (D) is wel aardig, maar er zijn een aantal goede oude lenzen te koop 2e hands die hun werk uitstekend doen. Bijvoorbeeld de 70-210/4, 70-210/3.5-4.5, 100-200/4.5 om er maar een paar te noemen.
Als je een flitskop wilt hebben die kan draaien dan valt de 3600HS(D) af en moet je de duurdere 5600HS(D) nemen of een Metz (54 MZ-4).
Qua wide-angle kan je een 17-35/2.8-4 nemen, dat is een kitlens van de 7D (geweest), maar is wel goed voor zijn prijs. Iig stuk beter dan de 17-80/3.5-5.6 die je opgeeft. Als je écht een ultra wide angle wilt kan je op zoek naar een Sigma 10-20, maar dat vervormt wel heel erg natuurlijk.
De 70-300/4.5-5.6 (D) is wel aardig, maar er zijn een aantal goede oude lenzen te koop 2e hands die hun werk uitstekend doen. Bijvoorbeeld de 70-210/4, 70-210/3.5-4.5, 100-200/4.5 om er maar een paar te noemen.
Als je een flitskop wilt hebben die kan draaien dan valt de 3600HS(D) af en moet je de duurdere 5600HS(D) nemen of een Metz (54 MZ-4).
Waar staat de G voor bij de AF 17-35mm f/3,5 G, is dat net zoals bij Nikon dat er geen diafragmaring ingebouwd is?
Heb je voorbeeld foto's van die lens. Je gebruikt hem zelf dus je zult het zelf wel het best weten maar de vervorming is bij die lens gering of te overzien neem ik aan?
Van de flitskop was me niet opgevallen maar goed dat je het even meld.
Heb je voorbeeld foto's van die lens. Je gebruikt hem zelf dus je zult het zelf wel het best weten maar de vervorming is bij die lens gering of te overzien neem ik aan?
De G lenzen, is een lenzen lijn die tot de absolute top behoren.Dagg schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 07:26:
Waar staat de G voor bij de AF 17-35mm f/3,5 G, is dat net zoals bij Nikon dat er geen diafragmaring ingebouwd is?
De G indicatie is min of meer vergelijkbaar met de Canon L-serie
(Maar Minolta is pas later zijn toplenzen gaan markeren met een G, waardoor er "gewone" lenzen zijn die minstens evengoed zijn op de twede handsmarkt)
Ik weet dat het niet hoort, maar wilde deze meevaller even posten om te laten zien dat marktplaats ook positieve dingen kan voortbrengen:
vandaag gekocht:
dynax 7000i (autofocus niet super werkend)
minolta 50 mm f1.7
minolta 35-80
rc-100s afstandsbediening
filters, accu's, films (ontwikkelen voor 1995
)
tas en effect card
voor: .......... 50 euro
@Oxi je moet toch een rede hebben om dit te plaatsen he
en idd die 50 is dat al waard (alhoewel sommigen hem ook voor 100 aanbieden)
vandaag gekocht:
dynax 7000i (autofocus niet super werkend)
minolta 50 mm f1.7
minolta 35-80
rc-100s afstandsbediening
filters, accu's, films (ontwikkelen voor 1995

tas en effect card
voor: .......... 50 euro
@Oxi je moet toch een rede hebben om dit te plaatsen he
en idd die 50 is dat al waard (alhoewel sommigen hem ook voor 100 aanbieden)
[ Voor 18% gewijzigd door philippevk op 06-07-2006 14:49 ]
Er zijn hier genoeg mensen die 2e hands spul hebben gekocht op eBay of marktplaats. 
Maar mooie deal hoor, de 50/1.7 is alleen al die €50,- waard.
Maar mooie deal hoor, de 50/1.7 is alleen al die €50,- waard.
Verwijderd
Gold. Canon gebruikt fluoriet in de L lensen, Minolta gebruikte goud in hun topobjectieven. Kijk voor voorbeeldfoto's even op pbase of op dyxum.Dagg schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 07:26:
Verwijderd
Volgens mij vervormt een 17-35 op 17mm best wel. Zeker wanneer je m op analoge cam gebruikt, maar digitaal ook. Maar misschien heeft Oxi, of een andere "die-lens-bezitter", een foto die dat kan illustreren?Dagg schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 07:26:
De 5600HS is aan te raden wanneer je vergelijkbare creatieve mogelijkheden met flitsen op de 5d wilt hebben als een 7d gebruiker. En uiteraard de draaibaarheid (270 graden) en 100 graden zwenkbaarheid, tov de 3600HS die slechts 90 graden kan zwenken. Verder heb je wat meer speel-ruimte qua afstand. Ow... en een strobe-functie wanneer je je 5d in manual mode gebruikt...
Erg leuk voor creatieve uitspattingen...
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 08:46 ]
De 17-35 van minolta is dezelfde optiek als die van tamron:
http://www.photozone.de/8...tamron_1735_284/index.htm
Ik heb hier de AF ZOOM 17-35mm 1:2.8(22) - 4 D te leen icm een KM 5D en heb er ook al wat foto's op 17mm mee gemaakt. De vervorming door de lens lijkt erger dan hij in werkelijkheid is heb ik het idee. Het resultaat is niet heel erg vervormd voor mijn gevoel, heb een paar foto's bijgevoegd. Het lijkt vrij erg op de thumbnails maar de grote versies vallen mee imhoVerwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 08:43:
[...]
Volgens mij vervormt een 17-35 op 17mm best wel. Zeker wanneer je m op analoge cam gebruikt, maar digitaal ook. Maar misschien heeft Oxi, of een andere "die-lens-bezitter", een foto die dat kan illustreren?

Als ik eerlijk moet wezen zie ik er geen vervorming in. Wel dat de verticale lijnen sterker naar elkaar nijgen dan in werkelijkheid met het blote oog te zien is maar dat is niet storend, ik vind het er zeer goed uitzien.
edit:
Daar heb je gelijk in Mud.Starrr. Maar is het niet zo dat bij de G versie er betere glazen worden gebruikt. Ik heb namelijk het idee dat het glas niet al te veel uit maakt wat vervorming betreft. Door het toepassen van beter glas zijn kleuren beter en worden de beelden scherper omdat er geen 'foutjes' in het glas zitten maar dat denk ik dus kan ook anders zijn.
edit:
Daar heb je gelijk in Mud.Starrr. Maar is het niet zo dat bij de G versie er betere glazen worden gebruikt. Ik heb namelijk het idee dat het glas niet al te veel uit maakt wat vervorming betreft. Door het toepassen van beter glas zijn kleuren beter en worden de beelden scherper omdat er geen 'foutjes' in het glas zitten maar dat denk ik dus kan ook anders zijn.
[ Voor 47% gewijzigd door Dagg op 07-07-2006 12:14 ]
Ging het niet om de f/3,5 G versie?hilbren schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 09:42:
De 17-35 van minolta is dezelfde optiek als die van tamron:
Het lijkt mij dat dat nog wel wat uitmaakt, of niet?
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Verwijderd
Ik denk dat het totaal een ander ontwerp is dan de 2.8-4.0 variant. De 17-35/ 2.8-4.0 heeft 14 elementen in 11 groepen, terwijl de 17-35/ 3.5 G 15 elementen in 12 groepen heeft. Wellicht dat er een extra G element bij geplaatst is, maar dat denk ik niet.Dagg schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 11:07:
edit:
http://dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=113
is hetzelfde als deze:
http://dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=27
edit: verkeert gelezen, zag even niet dat het echt om de G lens ging...
is hetzelfde als deze:
http://dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=27
edit: verkeert gelezen, zag even niet dat het echt om de G lens ging...
[ Voor 24% gewijzigd door hilbren op 07-07-2006 15:03 ]
De G lens is ook 7 jaar ouder als de niet g versie
http://www.mhohner.de/minolta/lenses.php
http://www.mhohner.de/minolta/lenses.php
[ Voor 32% gewijzigd door hilbren op 07-07-2006 15:06 ]
Ik dacht dat ik veel van techniek afwist, maar het volgende laat mij in het duister:
afgelopen week heb ik bij een foto-winkel mijn sensor laten schoonmaken (was echt nodig). Toevallig heb ik vlak voor en na het schoonmaken foto's gemaakt (zelfde lens, instelling enz) alleen kom ik er achter dat sinds het schoonmaken ik een dode (is altijd wit, zie je voornamelijk bij iets donkers) pixel heb. Op zich is dit geen ramp, wel vervelend maar niet overkomelijk, alleen ik snap niet hoe dit kan.
Zelf heb ik het wel eens meegemaakt dat ik een pixel eruit heb gewreven (tft-scherm) maar die zijn stuck niet dood. Heb alleen nog nooit gehoord van het erin wrijven van een dode pixel (bij hard duwen alles, maar zeker niet een). Dus iemand die dit kan uitleggen? (mocht het erger worden dan stuur ik hem na de vakantie natuurlijk op en ga zowiezo even langs de foto-zaak om het te melden)
edit @ Oxi,
Was ook geen klacht maar probeerde het gewoon te begrijpen. Heb net de datum truc toegepast (maand vooruit foto's nemen en terug) en hij lijkt weg dus ziet eruit als stuck idd. Vind het cool van je dat je mijn vragen altijd beantwoord, zijn er veel weet het, maar
op de volgende KM meeting krijg je een biertje van me
edit nr2. @ TS
Misschien is het wel een goede truc/tip om deze in de ts te vermelden, de automatische remapping van de 7d elke maand (weet niet of de 5d het ook heeft)
afgelopen week heb ik bij een foto-winkel mijn sensor laten schoonmaken (was echt nodig). Toevallig heb ik vlak voor en na het schoonmaken foto's gemaakt (zelfde lens, instelling enz) alleen kom ik er achter dat sinds het schoonmaken ik een dode (is altijd wit, zie je voornamelijk bij iets donkers) pixel heb. Op zich is dit geen ramp, wel vervelend maar niet overkomelijk, alleen ik snap niet hoe dit kan.
Zelf heb ik het wel eens meegemaakt dat ik een pixel eruit heb gewreven (tft-scherm) maar die zijn stuck niet dood. Heb alleen nog nooit gehoord van het erin wrijven van een dode pixel (bij hard duwen alles, maar zeker niet een). Dus iemand die dit kan uitleggen? (mocht het erger worden dan stuur ik hem na de vakantie natuurlijk op en ga zowiezo even langs de foto-zaak om het te melden)
edit @ Oxi,
Was ook geen klacht maar probeerde het gewoon te begrijpen. Heb net de datum truc toegepast (maand vooruit foto's nemen en terug) en hij lijkt weg dus ziet eruit als stuck idd. Vind het cool van je dat je mijn vragen altijd beantwoord, zijn er veel weet het, maar
edit nr2. @ TS
Misschien is het wel een goede truc/tip om deze in de ts te vermelden, de automatische remapping van de 7d elke maand (weet niet of de 5d het ook heeft)
[ Voor 25% gewijzigd door philippevk op 10-07-2006 00:54 ]
Het is een hot/stuck pixel, geen dode. Eruit wrijven kan je vergeten en helaas horen hot/dead pixels bij het leven van een digitale fotograaf. Als het te erg is dan is er altijd nog de garantie, maar voor elke hot pixel die je vind 'm op te sturen begint erg moe te worden na de zoveelste keer.
Even een kickje aangezien mijn vraag specifiek over de 5d gaat:
Ik ben op het moment een aantal dagen weg, een mooie gelegenheid om de pictbridge ondersteuning eens te proberen van de 5d.
Canon selphy cp600 neergezet op het terras (accutje
) , usb kabel aangesloten, direct via de pc connect poort op de 5d.
En dan....
De Camera blijft hangen op establishing usb connection (oid), maakt dus geen verbinding. De 5d schijnt pictbridge te ondersteunen, de printer doet dit zeker. Maar hoe nu verder?... Knap vervelend iig als het niet werkt, want dan heb ik aan de accu op de printer niet veel totdat ik een laptop oid heb).
Op het web is er iig niets te vinden (behalve een review waarin gemeld wordt dat er aan de linkerkant een pictbridge poort zit, maar daar zit alleen een de remote connector (zijn die dingen overigens nog ergens te bestellen voor weinig? ipv het zelfmaken waar ik niet al te handig in ben).
Ik ben op het moment een aantal dagen weg, een mooie gelegenheid om de pictbridge ondersteuning eens te proberen van de 5d.
Canon selphy cp600 neergezet op het terras (accutje
En dan....
De Camera blijft hangen op establishing usb connection (oid), maakt dus geen verbinding. De 5d schijnt pictbridge te ondersteunen, de printer doet dit zeker. Maar hoe nu verder?... Knap vervelend iig als het niet werkt, want dan heb ik aan de accu op de printer niet veel totdat ik een laptop oid heb).
Op het web is er iig niets te vinden (behalve een review waarin gemeld wordt dat er aan de linkerkant een pictbridge poort zit, maar daar zit alleen een de remote connector (zijn die dingen overigens nog ergens te bestellen voor weinig? ipv het zelfmaken waar ik niet al te handig in ben).
Sommiige camera´s gebruiken een andere "variant" van pict-bridge. (volgens mijn pixma handleiding), en moet je dat dus instellen in ge printer met z´n software.DinoPK schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 09:54:
Even een kickje aangezien mijn vraag specifiek over de 5d gaat:
Canon selphy cp600 neergezet op het terras (accutje) , usb kabel aangesloten, direct via de pc connect poort op de 5d.
En dan....
Ik kan niet voor de 5D praten, maar ergens in de setup zit bij de 7D een instelling "transfer mode" en daar kun je de camera instellen in storage, PTP (dat is dacht ik pictBridge) en bij de 7D ook remote storage.
Ik hoop je hiermee iet op weg geholpen te hebben, maar als ik het fout heb hoor ik het graag van de anderen.
(jammer voor je dat je dat niet ff thuis getest hebt, dat zou je een berg vakantie stress gescheelt hebben)
Verwijderd
Dat ziet eruit als een normaal (analoog) plaatje met 28mmJ0YR1D3R schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 10:46:
[...]
Ik heb hier de AF ZOOM 17-35mm 1:2.8(22) - 4 D te leen icm een KM 5D en heb er ook al wat foto's op 17mm mee gemaakt. De vervorming door de lens lijkt erger dan hij in werkelijkheid is heb ik het idee. Het resultaat is niet heel erg vervormd voor mijn gevoel, heb een paar foto's bijgevoegd. Het lijkt vrij erg op de thumbnails maar de grote versies vallen mee imho
[afbeelding] [afbeelding]
Als je alles echt straight wil hebben moet je met 35mm gaan schieten (analoog dus), en als je nog perfectionistischer bent, kun je t beste een 35mm shift bestellen (pas wel op voor je geldbuideltje, die gaat snel leeg bij zo'n 'shift' lens).
Bedankt!! het was dus idd de transfer mode,omgezet en het werktDuur schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 10:21:
[...]
Sommiige camera´s gebruiken een andere "variant" van pict-bridge. (volgens mijn pixma handleiding), en moet je dat dus instellen in ge printer met z´n software.
Ik kan niet voor de 5D praten, maar ergens in de setup zit bij de 7D een instelling "transfer mode" en daar kun je de camera instellen in storage, PTP (dat is dacht ik pictBridge) en bij de 7D ook remote storage.
Ik hoop je hiermee iet op weg geholpen te hebben, maar als ik het fout heb hoor ik het graag van de anderen.
(jammer voor je dat je dat niet ff thuis getest hebt, dat zou je een berg vakantie stress gescheelt hebben)
Raar trouwens dat hierover niet echt iets duidelijk in de pdf van greg staat (even een vriend snel laten checken).
Tjah thuis niet gecheckt idd, daar hangt die lekker aan de pc
Even een kick van mijn eigen vraag.
Kan iemand bevestigen of de 5D kan connecten met de iPod. Ben namelijk ook nog aan het kijken naar een mp3 speler en een image tank alleen als het allemaal in één kan is dat mooi meegenomen.
Ik heb de 5D gekocht een maandje geleden en komend jaar ben ik veel van huis en wil dus ergens mijn foto's op kunnen bewaren in plaats van dat ik bij wijze van tien geheugen kaarten dien te gebruiken. Een laptop meenemen is geen optie ook omdat ik dat zelf niet wil.Dagg schreef op maandag 03 juli 2006 @ 12:37:
Zijn er mensen met een 5D die ook een Apple iPod hebben?
Kan iemand bevestigen of de 5D kan connecten met de iPod. Ben namelijk ook nog aan het kijken naar een mp3 speler en een image tank alleen als het allemaal in één kan is dat mooi meegenomen.
ipod weet ik niet. Ik meen me te herinneren dat er iets bijzonders was met iPods waardoor dat wel eens moeilijk zou kunnen worden. Het apparaat moet nl USB host kunnen zijn en ik weet niet of een iPod dat doet. Doorgaans zijn MP3 spelers alleen slave en kunnen ze geen data ontvangen van een andere slave (zoals een camera).Dagg schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:04:
Mijn MP3 jukebox kan dat wél. Ik heb een iRiver H340 met 40Gb HD en die heeft een USB host functie. Niet alle camera's werken er goed mee, maar je kunt dan ook een cardreader aansluiten. Die werken weer wél.
Voor een iPod photo/video, of eigenlijk alle kleurenscherm iPods (behalve Nano), kun je een dingetje kopen zodat je de iPod als image tank kan gebruiken.
Ik weet niet of dit goed werkt.
http://store.apple.com/Ap...D?mco=93FE3FF0&nplm=M9861
[ Voor 32% gewijzigd door hansem op 03-08-2006 08:29 ]
Ja ik weet dat het mogelijk moet zijn maar als je gaat kijken welke camera's worden ondersteunt staat de 5D er niet tussen. Vandaar vroeg ik of iemand het kon bevestigen dat de 5D en de iPod samen kunnen werken.mschellings schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 08:25:
Voor een iPod photo/video, of eigenlijk alle kleurenscherm iPods (behalve Nano), kun je een dingetje kopen zodat je de iPod als image tank kan gebruiken.
Waarom niet naar de applestore gegaan met je cam en ipod?Dagg schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 09:54:
[...]
Ja ik weet dat het mogelijk moet zijn maar als je gaat kijken welke camera's worden ondersteunt staat de 5D er niet tussen. Vandaar vroeg ik of iemand het kon bevestigen dat de 5D en de iPod samen kunnen werken.
Meestal zijn ze echt niet te beroerd om je iets te laten testen...
Die dingen zuigen, want 1 gig overzetten = accu ipod helemaal leeg, en 't ondersteunt geen raw, ondingen dus. Daarnaast moet je én je camera en je ipod tegelijk aan.
|>
Ik heb er een geheugen kaartje bij. UIteindelijk een 1GB sandisk Ultra 2
Eerst had ik een dane elec kaartje geprobeerd maar dat was niet zo'n succes. 1 raw+jpeg weg schrijven duurde bijna 15 seconde (dat is nog geen MB/s). Dat is toch wat aan de lange kant (m'n sandisk cheapo 512MB kaartje deed daar net 2 seconde over (5,6 MB/s). In een cardreader deed het dana elec kaartje het wel flink sneller (rond de 4 MB/s). Dus ik gok dat m'n camera het kaartje niet mocht. Het ultra 2 kaartje is net iets sneler als het sandisc standaart kaartje
Uiteindelijk was goedkoop toch bijna duurkoop
.
Edit:
Snelheid gemeten. Het ultra 2 kaartje doet in m'n 5D rond de 6,5MB/s of wel bijna continues burst met large en jpeg fine.
large + jpeg fine is gemiddeld iets van 2,6 - 2,7 MB per foto
Eerst had ik een dane elec kaartje geprobeerd maar dat was niet zo'n succes. 1 raw+jpeg weg schrijven duurde bijna 15 seconde (dat is nog geen MB/s). Dat is toch wat aan de lange kant (m'n sandisk cheapo 512MB kaartje deed daar net 2 seconde over (5,6 MB/s). In een cardreader deed het dana elec kaartje het wel flink sneller (rond de 4 MB/s). Dus ik gok dat m'n camera het kaartje niet mocht. Het ultra 2 kaartje is net iets sneler als het sandisc standaart kaartje
Uiteindelijk was goedkoop toch bijna duurkoop
Edit:
Snelheid gemeten. Het ultra 2 kaartje doet in m'n 5D rond de 6,5MB/s of wel bijna continues burst met large en jpeg fine.
large + jpeg fine is gemiddeld iets van 2,6 - 2,7 MB per foto
[ Voor 16% gewijzigd door martijn_tje op 09-08-2006 16:08 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Ik gebruik Transcend kaartjes. Een 1 GB 80X en een 2 GB 120X kaartje. Die laatste kost op dit moment bij de online Transcendstore onder de 50 euro.... Volgens dynax.com is hij vrij snel. In de praktijk inderdaad sneller dan de 80X, maar heb het zelf nog niet goed gemeten.
Verwijderd
Hallo,
Toch maar de stoute schoenen aangetrokken om me te registreren en wat advies te vragen. Ik volg het forum al bijna een jaar, maar geneer me toch behoorlijk voor mijn geringe parate kennis over fotografie en ook over mijn camera.
Ik ben in het bezit van:
- Konica Minolta 7d
- Konica Minolta Dynax 700si
- Minolta AF zoom xi 80-200 4.5(22)-5.6-
- Minolta AF zoom 75-300 (4.5(32)-5.6 -
- Minolta AF zoom 28-80 4.5(22)-5.6 -
- Minolta Program Flash 3500 xi
De KM 7d heb ik nu een aantal maanden. Ik ben nu op zoek naar een goed boek over de camera,
omdat ik weliswaar soms leuke foto's maak, maar het gevoel heb dat dit meer geluk dan wijsheid is en ik meer bewuster wil fotograferen. De flitser gebruik ik bijna niet, omdat deze niet goed bij de 7d pas. De Dynax 700si gebruik ik bijna niet meer, maar ik ben er teveel aan gehecht om hem weg te doen.
Ik fotografeer heel vaak bloemen, planten etc. maar mis volgens mij een goede lens hiervoor. Misschien dat een ander forumlid mij kan adviseren??
Bij voorbaat bedankt,
Toch maar de stoute schoenen aangetrokken om me te registreren en wat advies te vragen. Ik volg het forum al bijna een jaar, maar geneer me toch behoorlijk voor mijn geringe parate kennis over fotografie en ook over mijn camera.
Ik ben in het bezit van:
- Konica Minolta 7d
- Konica Minolta Dynax 700si
- Minolta AF zoom xi 80-200 4.5(22)-5.6-
- Minolta AF zoom 75-300 (4.5(32)-5.6 -
- Minolta AF zoom 28-80 4.5(22)-5.6 -
De KM 7d heb ik nu een aantal maanden. Ik ben nu op zoek naar een goed boek over de camera,
omdat ik weliswaar soms leuke foto's maak, maar het gevoel heb dat dit meer geluk dan wijsheid is en ik meer bewuster wil fotograferen. De flitser gebruik ik bijna niet, omdat deze niet goed bij de 7d pas. De Dynax 700si gebruik ik bijna niet meer, maar ik ben er teveel aan gehecht om hem weg te doen.
Ik fotografeer heel vaak bloemen, planten etc. maar mis volgens mij een goede lens hiervoor. Misschien dat een ander forumlid mij kan adviseren??
Bij voorbaat bedankt,
Ik neem aan dat je van die planten en bloemen closeups schiet van de bladeren of de bloem zelf. Bij het denken aan het maken van closeup of macro foto's schieten me drie dingen te binnen: een macro lens en flitsen/veel licht of een statiefVerwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 16:52:
- Minolta AF zoom xi 80-200 4.5(22)-5.6 (Max. magnification 1:6.4 (0.16x))
- Minolta AF zoom 75-300 (4.5(32)-5.6 (Max. magnification 1:4 (0.25x))
- Minolta AF zoom 28-80 4.5(22)-5.6 (Max. magnification 1:4 (0.25x))
Een macro lens maakt het mogelijk om echt "dichtbij de bloem te komen" en de bloem beeldvullend te krijgen. De vergrotings maatstaaf (Max. magnification) van de meeste macro lenzen is 1:1 dat wil zeggen dat 1cm van de bloem ook 1cm op de sensor is. De sensor is 23.5 x 15.7 mm dus het kleinste gebied waar je dan een foto van kan maken is ook 23.5 x 15.7 mm. Daarnaast zijn veel macro lenzen (in iedergeval die minolta's en nog een aantal bekende/gerenomeerde macro lenzen) ook nog eens vreselijk scherp.
Veel licht/Flitsen of een statief:
Om een vodoende grote scherpte diepte te krijgen bij het fotograferen van een bloem is het raadzaam om het diafragma flink te knijpen. Natuurlijk heb je dan wel veel licht nodig of een erg lange sluitertijd nodig. Daarom kan het soms ook handg zijn om te flitsen. Als flitsen niet helpt ka een statief uitkomst brengen: een bloem loopt immers niet weg
Edit:
Misschien is het wel handig om te weten wat je graag beter zou willen. Het houft namelijk niet meteen te leiden tot de uitsplaak "misschien is .... (soort) lens wel iets voor jou". Vaak zijn er ook makkelijke truckjes of aandachtspunten waar je net even op moet letten die voor mooiere foto's/een beter geslaagt effect kunnen zorgen. Eigenlijk smeekt dit ook om voorbeeld foto's
[ Voor 10% gewijzigd door martijn_tje op 09-08-2006 17:25 ]
Verwijderd
Beste Martijn-tje,
Bedankt voor je snelle reactie.
Op de Minolta AF zoom 28-80 lens zit een macroknop die ik daarvoor gebruik. Ik heb de indruk dat deze lens niet toereikend is. Die lens heb ik nieuw gekocht bij het 700si een aantal (ca10) jaren geleden.
Graag zou ik een indruk willen geven van wat foto's, maar ik moet nog uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen.
Bedankt voor je snelle reactie.
Op de Minolta AF zoom 28-80 lens zit een macroknop die ik daarvoor gebruik. Ik heb de indruk dat deze lens niet toereikend is. Die lens heb ik nieuw gekocht bij het 700si een aantal (ca10) jaren geleden.
Graag zou ik een indruk willen geven van wat foto's, maar ik moet nog uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen.
(Bijna) verplicht leesvoer voor de beginnende 5D/7D-gebruikers:Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 16:52:De KM 7d heb ik nu een aantal maanden. Ik ben nu op zoek naar een goed boek over de camera, omdat ik weliswaar soms leuke foto's maak, maar het gevoel heb dat dit meer geluk dan wijsheid is en ik meer bewuster wil fotograferen.
Gary Friedman's 5D/7D E-book.
Niets dan lof over dit boek. Overigens is dit boek vooral bedoeld om alle instellingen te vinden en gebruiken. De basisprinciepes van fotografie worden ook wel uitgelegd, maar ik denk dat je daarvoor beter een apart boek erbij kunt kopen zodat je lekker veel voorbeelden hebt.
Bijvoorbeeld "Fotografie" van John Freeman (heb ik zelf, ben er erg tevreden over), of de "National Geographic Fotogids"
Verwijderd
Heb je die boeken via Internet (LULU) of ergens anders gekocht??BocraM schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 20:52:
[...]
(Bijna) verplicht leesvoer voor de beginnende 5D/7D-gebruikers:
Gary Friedman's 5D/7D E-book.
Niets dan lof over dit boek. Overigens is dit boek vooral bedoeld om alle instellingen te vinden en gebruiken. De basisprinciepes van fotografie worden ook wel uitgelegd, maar ik denk dat je daarvoor beter een apart boek erbij kunt kopen zodat je lekker veel voorbeelden hebt.
Bijvoorbeeld "Fotografie" van John Freeman (heb ik zelf, ben er erg tevreden over), of de "National Geographic Fotogids"
Ik heb via Friedman's Archive met PayPal betaald en de PDF gedownload. Is effe wat goedkoper dan een hard-copy.Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 21:07:
[...]
Heb je die boeken via Internet (LULU) of ergens anders gekocht??
Het is al eerder dit topic aangehaald, maar dat e-book is zeker een aanrader. Ik ben dan wel geen geweldige fotograaf, maar ik dat dat ik dankzij mijn gepruts en alles uitprobeer-fase toch wel alle kneepjes van mijn 7D kende. Dat was verre van waar, veel nieuwe handige dingen geleerd. Toch even de puntjes op de ï gezet. 
En met Paypal is het handig, dan heb je dat boek binnen 2 minuten nadat je besluit 'm te kopen.
En met Paypal is het handig, dan heb je dat boek binnen 2 minuten nadat je besluit 'm te kopen.
wrm geen sony dan? die is vrijwel gelijk, op een aantal punten zelfs beter.
Verwijderd
Omdat ik mijn 7D vandehand gedaan heb.
Ik heb nog 4 lenzen en een flits van Minolta en heb die aan een famillieprijsje aan mijn broer verkocht.
En die wilt zekers geen 900 euro aan een body geven,vandaar.
Mvg.
Ik heb nog 4 lenzen en een flits van Minolta en heb die aan een famillieprijsje aan mijn broer verkocht.
En die wilt zekers geen 900 euro aan een body geven,vandaar.
Mvg.
Of niet...
Ik zou het net even af struinen als ik jou was, zelf heb ik ook nog een 5D weten te bemachtigen en ben er zeer tevreden over.
Over de Sony in het algemeen is bekend dat ik daar niet zo gecharmeerd van ben maar heb hem afgelopen week in de handen gehad omdat ik voor lenzen ed aan het kijken was. Het viel mij meteen op dat de ergonomie wel iets beter was maar dat ik al meteen twee knoppen miste die ik zelf vaak gebruik. Deze zitten bij de Sony onder de witbalans draaiknop en dat vond ik persoonlijk niet zo fijn. Daarbij komt dat de sony wat stiller is dan de 5D met het wegklappen van de spiegel. De ontspanknop kwam bij mij ook niet helemaal lekker over overigens. Maar om te zeggen dat hij beter is dan de 5D nee. het is maar hoe je het bekijkt.
Misschien beter om dit ook even in het Sony toppic te plaatsen
Je moet even iemand zien te vinden die een 5D heeft om ze te kunnen vergelijken is misschien wel beter in plaats van dat je je helemaal gaat blind lopen te staren op de 5D. Je zou het overigens ook nog in Duitsland kunnen proberen om een 5D te bemachtigen.
edit:
Nog wat, welke flitsers gebruiken jullie allemaal op de 5D of de 7D? Ik ben me nog een beetje aan het orienteren wat flitsers betreft maar daar wordt ik niet veel wijzer uit. Waar moet ik op letten, wat ik wel fijn zou vinden is een flitser die verticaal kan bewegen en liefst ook nog horizontaal. Dat zijn de enige eisen maar voor de rest zou ik niet weten waar ik op moet letten, hebben jullie enige tips?
Ik zou het net even af struinen als ik jou was, zelf heb ik ook nog een 5D weten te bemachtigen en ben er zeer tevreden over.
Over de Sony in het algemeen is bekend dat ik daar niet zo gecharmeerd van ben maar heb hem afgelopen week in de handen gehad omdat ik voor lenzen ed aan het kijken was. Het viel mij meteen op dat de ergonomie wel iets beter was maar dat ik al meteen twee knoppen miste die ik zelf vaak gebruik. Deze zitten bij de Sony onder de witbalans draaiknop en dat vond ik persoonlijk niet zo fijn. Daarbij komt dat de sony wat stiller is dan de 5D met het wegklappen van de spiegel. De ontspanknop kwam bij mij ook niet helemaal lekker over overigens. Maar om te zeggen dat hij beter is dan de 5D nee. het is maar hoe je het bekijkt.
Misschien beter om dit ook even in het Sony toppic te plaatsen
Je moet even iemand zien te vinden die een 5D heeft om ze te kunnen vergelijken is misschien wel beter in plaats van dat je je helemaal gaat blind lopen te staren op de 5D. Je zou het overigens ook nog in Duitsland kunnen proberen om een 5D te bemachtigen.
edit:
Nog wat, welke flitsers gebruiken jullie allemaal op de 5D of de 7D? Ik ben me nog een beetje aan het orienteren wat flitsers betreft maar daar wordt ik niet veel wijzer uit. Waar moet ik op letten, wat ik wel fijn zou vinden is een flitser die verticaal kan bewegen en liefst ook nog horizontaal. Dat zijn de enige eisen maar voor de rest zou ik niet weten waar ik op moet letten, hebben jullie enige tips?
[ Voor 15% gewijzigd door Dagg op 10-08-2006 16:50 ]
Verwijderd
Ik gebruik een Sigma EF-500 DG Super MA-ADI op m'n 7D. Kort samengevat:
+ draadloos werkt
+ HSS (High Speed Sync) werkt
+ kop draait links/rechts/achteren en kantelt meer dan 90 graden
+ hoog richtgetal
+ prijs (tov 5600)
+ nog andere leuke functies (slave, strobe, handmatig instelbaar)
- Compatibiliteit. In mijn ogen zit de belichting er net wat te vaak naast. Onder/overbelichten gaat vaak goed, maar ook regelmatig mis. Flitser moet in FP stand staan (Sigma's HSS stand) om goed met digitaal te kunnen werken. Gebruik van Omnibounce heeft een positief effect. Soms moet ik de FEC standaard op +2 zetten, soms niet. Voordeel digitaal: je ziet meteen of het goed is gegaan.
- Kwaliteit. Mijn flitser kon ik al binnen een week omruilen voor een nieuw exemplaar omdat de flitser vond dat hij op bounce stond, met als gevolg dat FP niet meer mogelijk was en dus helemaal niet goed meer werkte. Bounce met Omnibounce maakt bounce-flitsen veel beter. Ook de bevestiging op de camera geeft weinig vertrouwen, zit niet echt muurvast, naar mijn idee. Tevens heb ik af en toe dat de flitser spontaan begint te zoomen, weet niet of dat door lege batterijen komt, vuile contacten, compatibel-probleem met 7D of slechte kwaliteit van de flitser is.
Over het algemeen: flitser met veel mogelijkheden voor een redelijke prijs (die van mij was EUR 232) maar die niet altijd even consistent werkt. Ik wist dat van te voren en weet ermee te leven. Verkrijgbaarheid van 5600 en de prijs daarvan vond ik niet opwegen. Daarbij, ook met een 5600 moet je soms body + flitser insturen voor synchronisatie, ivm mogelijke problemen.
+ draadloos werkt
+ HSS (High Speed Sync) werkt
+ kop draait links/rechts/achteren en kantelt meer dan 90 graden
+ hoog richtgetal
+ prijs (tov 5600)
+ nog andere leuke functies (slave, strobe, handmatig instelbaar)
- Compatibiliteit. In mijn ogen zit de belichting er net wat te vaak naast. Onder/overbelichten gaat vaak goed, maar ook regelmatig mis. Flitser moet in FP stand staan (Sigma's HSS stand) om goed met digitaal te kunnen werken. Gebruik van Omnibounce heeft een positief effect. Soms moet ik de FEC standaard op +2 zetten, soms niet. Voordeel digitaal: je ziet meteen of het goed is gegaan.
- Kwaliteit. Mijn flitser kon ik al binnen een week omruilen voor een nieuw exemplaar omdat de flitser vond dat hij op bounce stond, met als gevolg dat FP niet meer mogelijk was en dus helemaal niet goed meer werkte. Bounce met Omnibounce maakt bounce-flitsen veel beter. Ook de bevestiging op de camera geeft weinig vertrouwen, zit niet echt muurvast, naar mijn idee. Tevens heb ik af en toe dat de flitser spontaan begint te zoomen, weet niet of dat door lege batterijen komt, vuile contacten, compatibel-probleem met 7D of slechte kwaliteit van de flitser is.
Over het algemeen: flitser met veel mogelijkheden voor een redelijke prijs (die van mij was EUR 232) maar die niet altijd even consistent werkt. Ik wist dat van te voren en weet ermee te leven. Verkrijgbaarheid van 5600 en de prijs daarvan vond ik niet opwegen. Daarbij, ook met een 5600 moet je soms body + flitser insturen voor synchronisatie, ivm mogelijke problemen.
Ben zelf geen KMpersoon (heb een Nikon), maar volgens mij zag ik anderhalve week terug nog een 5D en/of een 7D staan bij CombiFoto Muns in Amersfoort. Ik dacht in ieder geval een 7D, maar wellicht ook een 5D. Als dit niet te ver uit de buurt is voor je; ik heb goede ervaringen met hen.Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 15:09:
Weet iemand waar ik nog een 5D kan vinden,of iemand tweedehands.
Ik hoor het wel.
Mvg.
Ik kon niet bouncen met mijn Sigma flitser, want dan ging HSS uit en schoot hij altijd op volle kracht. 
Het spontaan zoomen komt denk ik door de contacten of door de camera, want mijn 3600HS(D) doet het ook (zelden). Maar bijvoorbeeld de 3600 van RHE123 doet het veel meer.

Het spontaan zoomen komt denk ik door de contacten of door de camera, want mijn 3600HS(D) doet het ook (zelden). Maar bijvoorbeeld de 3600 van RHE123 doet het veel meer.
Verwijderd
De HSS gaat idd uit, maar ik krijg (zeker icm Omni) regelmatig prima resultaten:Oxi schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:03:
Ik kon niet bouncen met mijn Sigma flitser, want dan ging HSS uit en schoot hij altijd op volle kracht.

nog steeds Mijnalbum, maar compressie en compositie boeien nu niet
Verwijderd
Alvast bedankt,maar ligt inderdaad niet in de buurt.puchelaar schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 10:08:
[...]
Ben zelf geen KMpersoon (heb een Nikon), maar volgens mij zag ik anderhalve week terug nog een 5D en/of een 7D staan bij CombiFoto Muns in Amersfoort. Ik dacht in ieder geval een 7D, maar wellicht ook een 5D. Als dit niet te ver uit de buurt is voor je; ik heb goede ervaringen met hen.
Hebben ze een webshop ?
Toch bedankt
Mvg.
Mijn 5D sprong vandaag op tilt tijdens het maken van een foto van mijn witte ventilator. Ik moest de camera uitzetten om weer iets met de camera te kunnen doen. De gemaakte foto was helemaal zwart.
Het gebeurde met de volgende instellingen:
Waar zou het aan kunnen liggen? Firmware fout, mechanische fout?
Nog een vraagje: Werkt de Sony HVLF56AM of KM Program Flash 5600HS(D) ook op alle oude analoge AF body's of is er sprake van dezelfde problemen van oude flitsers op de 5D/7D?
Het gebeurde met de volgende instellingen:
- F: 2.8
- S: 1/1250
- ISO: 3200
- AF mode: spot, single shot.
- Metering mode: multisegment
- Drive mode: continious
Nog een vraagje: Werkt de Sony HVLF56AM of KM Program Flash 5600HS(D) ook op alle oude analoge AF body's of is er sprake van dezelfde problemen van oude flitsers op de 5D/7D?
zover ik begrepen heb werkt de 3600 en de 5600 (en hun sony equivalenten) goed op alle AF body´s behalve die van de 5000AF, 7000AF en 9000AF serie, want die hebben nog de klassieke hotshoe zoals je nu nog bij nikkon/canon vindt.Grubeater schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 20:00:
Mijn 5D sprong vandaag op tilt tijdens het maken van een foto van mijn witte ventilator. Ik moest de camera uitzetten om weer iets met de camera te kunnen doen. De gemaakte foto was helemaal zwart.
[knip]
Volgens mij hebben meer mensen dit probleem wel eens gehad en dit is de eerste keer dat het mij gebeurd in 2000+ foto's die ik tot nu toe heb gemaakt.
En dat op tilt slaan, daar heeft mijn 7D soms ook last van (vooral als ik de programm schakelaar niet goed in een klik heb laten vallen, of een "verdacht" CF kaartje gebruik.) Dat vast lopen lijkt wel standaard voor alles waar een computer in verstopt zit
Was je het je eerste foto na een tijdje (dag(en)/uren) niet gefotografeerd te hebben?Grubeater schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 20:00:
Het gebeurde met de volgende instellingen:Volgens mij hebben meer mensen dit probleem wel eens gehad en dit is de eerste keer dat het mij gebeurd in 2000+ foto's die ik tot nu toe heb gemaakt.
- F: 2.8
- S: 1/1250
- ISO: 3200
- AF mode: spot, single shot.
- Metering mode: multisegment
- Drive mode: continious
Mijn 5D heeft dat namelijk is hiervoor naar Sony voor reparatie onder garantie. Ik kon helaas niet wachten tot na mijn vakantie. omdat dan de garantie voorbij is. Heeft iemand misscihien een 5D/7D/100Alpha te leen/huur voor september?
komt dat misschien door het feit dat de camera zich bij iedere nieuwe maand zichzelf kalibreerd op hotpixels?
Ik heb trouwens een focus probleem van mijn camera opgelost, het werd nu wel erg overduidelijk met een 90mm tamron en een 80-200 2.8 lens. zie voor meer details:
Front/back focus, oorzaak?
ik zal vanavond even wat echte foto's proberen te maken met het opnieuw ingestelde toestel.
Ik heb trouwens een focus probleem van mijn camera opgelost, het werd nu wel erg overduidelijk met een 90mm tamron en een 80-200 2.8 lens. zie voor meer details:
Front/back focus, oorzaak?
ik zal vanavond even wat echte foto's proberen te maken met het opnieuw ingestelde toestel.
Ik zou mij er geen zorgen over maken, ik heb nu na 6.5k foto's het net een handvol keren meegemaakt. Het is irritant maar het komt zo weinig voor dat Sony er toch niets aan doet. (Dan krijg je ws te horen "geen defect gevonden").Grubeater schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 20:00:
Volgens mij hebben meer mensen dit probleem wel eens gehad en dit is de eerste keer dat het mij gebeurd in 2000+ foto's die ik tot nu toe heb gemaakt.
Als het echt vaak voorkomt -dus bijna elke keer dat je de camera aanzet- dan is het wel zaak om die terug te sturen. Volgens mij had RHE123 daar wel last van..
Dat uitvallen is wel goed om in de gaten te houden. Het kan namelijk gewoon "pech" zijn met een omballend bitje ofzo. Maar het kan idd ook een aanwijzing zijn dat er een storing in aantoch is...
Hou er rekening mee dat als het een echte storing is, de reparatie door sony lang kan duren ivm met te kort aan brepaalde onderdelen.
Ik zou er zelf niets aan doen, tenzij het te vaak voor komt, en het vlak tegen de einde van de garantie aan zit. (als die storing maar 1 op 100 keer aanzetten voorkomt is de kans dat Sony het ook merkt en kan vinden en repareren wat het is veel kleinder dan als het iedere 5x gebeurt)
Hou er rekening mee dat als het een echte storing is, de reparatie door sony lang kan duren ivm met te kort aan brepaalde onderdelen.
Ik zou er zelf niets aan doen, tenzij het te vaak voor komt, en het vlak tegen de einde van de garantie aan zit. (als die storing maar 1 op 100 keer aanzetten voorkomt is de kans dat Sony het ook merkt en kan vinden en repareren wat het is veel kleinder dan als het iedere 5x gebeurt)
De vorige foto was maximaal 5 minuten eerder denk ik.joh14vers6 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 07:27:
[...]
Was je het je eerste foto na een tijdje (dag(en)/uren) niet gefotografeerd te hebben?
@ Oxi en Duur: Ik maak me ook geen zorgen, maar ik hou het wel in de gaten natuurlijk.
Verwijderd
5600HSD ooit gekocht voor Minolta 505si.... werkt uiteraard super.Grubeater schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 20:00:
...
Hij werkt ook op de KM5D maar.... je moet wel zaken goed instellen!! Zo werkt strobe niet als je een sluitertijd korter insteld dan je totale 'duur' van het strobe effect.
Verder zijn de instellingen van de 5D wat bizar, bijna altijd op 400ASA (as je die op AUTO zet), en altijd F2.8 / 1/100sluiter (op F2.8 lens uiteraard). Nogal maffe instelling. Zet je 'm op P, werkt opeens het wieltje voor de 'stops' niet meer. Je moet dus als o A, S of M werken wil je 'normale' instellingen krijgen tijdens flitsen. Op automaat zetten is GEEN goed idee met flitser.. .krijg je erg bizarre belichtingen.
TTL van die 5600HS is wel super, of je 'm nu op F5.6 of op F2.8 zet.... met vast sluitertijden, belichtingen zijn bijna altijd gelijk! Flits dus keurig harder of zachter....
Leuke hobby hoor dat fotograferen maar het is wel erg irritant als je nog veel spullen moet (wil) kopen om een leuke set bij elkaar te krijgen en daar prioriteiten in moet stellen. Des te meer ik na ga denken, des te meer ik twijfel (en straks weer wat anders koop dan iets voor de camera).
Ik heb op dit moment de 5d met sh...kitlens , 50mm 1.7 en de 70-210 f4.
Ik wil... een flitser, vervanging voor de kitlens, macrolens, grote telelens etc etc... Maar wat eerst..
Vervanging van de kitlens zal waarschijnlijk wel de 17-35 2.8-4 en 28-70 2.8 combi worden. Maar welke eerst heh.
Daarbij de flitser; ik heb nog nooit met een externe flitser geschoten maar ik heb het vermoeden dat ik dit wel nodig heb (ik schiet veel binnen, en daar is het zwaar behelpen, zelf met de 50mm.
Tjah en dan dat type weer, ga ik voor een 2e hands 3600, de nieuwe Sony 36 (56 is mij echt te gortig) of een ander type (sigma 500 blabla is 239 en qua opties te vergelijken met de 5600 of wellicht een metz tot 250.-).
Een grote telelens heb ik even op de lange baan geschoven, zoveel vogels zitten hier toch niet in de buurt.
Waar zouden jullie de voorkeur aan geven? Flitser of objectiefjes erbij?.. (en zo ja, altijd leuk om meningen en suggesties te horen mbt types).
Persoonlijk neig ik naar de nieuwe 36 flitser van sony, aangezien de minolta flitsers 2e hands te duur zijn. Maar goed, die is weer amper instelbaar en niet kantelbaar in portrait mode... Keuze's keuze's.. (ja ik heb de laatste pagina en dyxum doorgelezen maar echt eruit komen doe ik nog niet).
Ik wil... een flitser, vervanging voor de kitlens, macrolens, grote telelens etc etc... Maar wat eerst..
Vervanging van de kitlens zal waarschijnlijk wel de 17-35 2.8-4 en 28-70 2.8 combi worden. Maar welke eerst heh.
Daarbij de flitser; ik heb nog nooit met een externe flitser geschoten maar ik heb het vermoeden dat ik dit wel nodig heb (ik schiet veel binnen, en daar is het zwaar behelpen, zelf met de 50mm.
Tjah en dan dat type weer, ga ik voor een 2e hands 3600, de nieuwe Sony 36 (56 is mij echt te gortig) of een ander type (sigma 500 blabla is 239 en qua opties te vergelijken met de 5600 of wellicht een metz tot 250.-).
Een grote telelens heb ik even op de lange baan geschoven, zoveel vogels zitten hier toch niet in de buurt.
Waar zouden jullie de voorkeur aan geven? Flitser of objectiefjes erbij?.. (en zo ja, altijd leuk om meningen en suggesties te horen mbt types).
Persoonlijk neig ik naar de nieuwe 36 flitser van sony, aangezien de minolta flitsers 2e hands te duur zijn. Maar goed, die is weer amper instelbaar en niet kantelbaar in portrait mode... Keuze's keuze's.. (ja ik heb de laatste pagina en dyxum doorgelezen maar echt eruit komen doe ik nog niet).
Dat blijf je houden met een dSLR. 
Die Sigma flitser kan ik alleen maar afraden, ik heb er hier thuis 1 liggen en het werkt alleen wireless goed genoeg. Metz werkt wel goed, maar is weer even duur als de Minolta varianten.
Die Sigma flitser kan ik alleen maar afraden, ik heb er hier thuis 1 liggen en het werkt alleen wireless goed genoeg. Metz werkt wel goed, maar is weer even duur als de Minolta varianten.
Sigma is een prima flitser voor wèinig. Zelfde features als de 5600 en een mooi prijsje. Ik heb er indertijd nieuw €199 (500 superdeluxe model) voor betaald bij een Duitse toko. Ik zou even rondkijken als ik jou was. Ga je geen spijt van krijgen.DinoPK schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:08:
Een externe flitser is gewoon een noodzaak om lekker binnen te kunnen werken. Door indirect flitsen, diffuser en/of bouncekaartje kun je veel mooiere resultaten behalen dan met de pop-up flash.
Vervelende alleen met die sigma flitser is dat er nogal wat problemen lijken te zijn, en dat de resultaten lang niet altijd voorspelbaar/betrouwbaar zijn. Anders was dat in principe een no brainer. (bijkomend dat de sigma's 2e hands niet te vinden zijn, en om zoiets te proberen kan je toch beter iets minder betalen dan gelijk nieuw aan te schaffen). Oxi, wat zijn jouw problemen met de sigma 500 flitser?
mphilipp vergeet te vermelden dat hij de Sigma gebruikt heeft op een Minolta A1, iets wat uitstekend werkt. Bij de 5D/7D heb je de beperking dat je HSS moet gebruiken voor een goede belichting. En HSS (FP op de Sigma) gaat uit zodra je de kop draait of tilt.
Het is trouwens een Sigma EF-500 DG Super met serienummer 7xxxxxx. Dat is volgens mij de nieuwste serie.
Ik heb tot voor kort een Minolta 3600HS(D) gehad die uitstekend werk verricht op de 5D/7D, maar vanwege de beperkingen (geen manual, geen draaikop) toch maar een 5600HS(D) gekocht.
Koop er wel een omnibounce bij, dat is een must-have.
Het is trouwens een Sigma EF-500 DG Super met serienummer 7xxxxxx. Dat is volgens mij de nieuwste serie.
Ik heb tot voor kort een Minolta 3600HS(D) gehad die uitstekend werk verricht op de 5D/7D, maar vanwege de beperkingen (geen manual, geen draaikop) toch maar een 5600HS(D) gekocht.
Koop er wel een omnibounce bij, dat is een must-have.
Klopt, maar ik meende ook dat de problemen inmiddels opgelost zijn bij de Sigma. Kijk anders even op de DPreview forums. Zat mensen die 'm gebruiken.Oxi schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 12:36:
mphilipp vergeet te vermelden dat hij de Sigma gebruikt heeft op een Minolta A1, iets wat uitstekend werkt. Bij de 5D/7D heb je de beperking dat je HSS moet gebruiken voor een goede belichting. En HSS (FP op de Sigma) gaat uit zodra je de kop draait of tilt.
DPreview forums heb ik nog niet gekeken, op dyxum is men het in ieder geval niet eens. Tis als het goed werkt wel aantrekkelijker dan een 3600 mijns inziens.
Verwijderd
Zo shitty is die kitlens niet hoor!DinoPK schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:08:
Leuke hobby hoor dat fotograferen maar het is wel erg irritant als je nog veel spullen moet (wil) kopen om een leuke set bij elkaar te krijgen en daar prioriteiten in moet stellen. Des te meer ik na ga denken, des te meer ik twijfel (en straks weer wat anders koop dan iets voor de camera).
Tsja... keuzes makenIk wil... een flitser, vervanging voor de kitlens, macrolens, grote telelens etc etc... Maar wat eerst..
Heb zelf op t moment maar 1 wensje: een 500mm RF f/8.
Heerlijk ding... lekker licht... en ideaal voor portretfoto's (op afstand)!
De 5600hs is een goede aanvulling op de 5d voor vrijwel alle creatieve neigingen. Op de 7d zitten al manual flits-settings ingebouwd in de body. In dat geval kun je met veel andere flitsers prima uit de voeten (3600hs bijvoorbeeld), maar ook oudere typen flitsers.Daarbij de flitser; ik heb nog nooit met een externe flitser geschoten maar ik heb het vermoeden dat ik dit wel nodig heb (ik schiet veel binnen, en daar is het zwaar behelpen, zelf met de 50mm.
De kitlens is voor wat hij waard is zeker niet slecht. Tuurlijk kan het altijd beter, maar daar betaal je dan ook meteen flink voor. Als ik zo kijk wat jij nu aan gear hebt zou ik voor een flitser gaan. Daar ga ik nu namelijk ook voor, en ik heb momenteel precies dezelfde lenzen die jij ook hebt. En een flitser is wat ik momenteel het meeste mis.
Ik ga dan trouwens voor de F56 van Sony (of de KM 5600 als ik die betaalbaar kan vinden), maar dat zal nog wel even duren. In de meeste situaties kan ik het makkelijk af met de gear die ik heb, en anders wordt het statief gebruiken of flitsen als ik geen te hoge ISO wil gebruiken. ISO 3200 is handig, maar de foto's worden er niet beter op. Zeker niet wanneer je dan nog moet onderbelichten en dus 1 to 2 stops moet pushen.
Op de langere termijn wil ik ook wel een vervanging van de 18-70 kitlens, maar daar kijk ik over een aantal jaar wel naar. Misschien dan een CZ 16-80, of misschien iets totaal anders.
Wees tevreden met de spullen die je hebt, en probeer die tot hun grenzen te gebruiken. Pas wanneer je voor jezelf kan verantwoordend dat je echt iets beters/duurders nodig hebt (en het kan betalen) zou ik naar vervanging gaan kijken. Tot die tijd kijken naar de dingen die je nog niet hebt en echt mist (zoals een flitser). Maar goed, dat is mijn mening
Ik ga dan trouwens voor de F56 van Sony (of de KM 5600 als ik die betaalbaar kan vinden), maar dat zal nog wel even duren. In de meeste situaties kan ik het makkelijk af met de gear die ik heb, en anders wordt het statief gebruiken of flitsen als ik geen te hoge ISO wil gebruiken. ISO 3200 is handig, maar de foto's worden er niet beter op. Zeker niet wanneer je dan nog moet onderbelichten en dus 1 to 2 stops moet pushen.
Op de langere termijn wil ik ook wel een vervanging van de 18-70 kitlens, maar daar kijk ik over een aantal jaar wel naar. Misschien dan een CZ 16-80, of misschien iets totaal anders.
Wees tevreden met de spullen die je hebt, en probeer die tot hun grenzen te gebruiken. Pas wanneer je voor jezelf kan verantwoordend dat je echt iets beters/duurders nodig hebt (en het kan betalen) zou ik naar vervanging gaan kijken. Tot die tijd kijken naar de dingen die je nog niet hebt en echt mist (zoals een flitser). Maar goed, dat is mijn mening
Verwijderd
Inderdaad, ik heb deze lens 2e hands gekocht. en heb tests gedaan metZo shitty is die kitlens niet hoor!
Sigma 18-125, Minolta 24-105, KM 28-75 2.8, Sigma 12-24 en de KM 18-70
getest waar mogelijk op 18, 24 en 28mm met f5.6 - f8 en f11
De sigma 18-125 kwam bij alle opnamen als slechtste eruit, scherpte en vertekening in de hoeken waren zeer teleurstellend. heb dit objectief dan ook snel weer verkocht. (en de 18-70 gehouden)
De 18-70 kitlens was niet de beste maar gaf toch zeer goede resultaten, ik was zelf zeer verrast.
Natuurlijk was de 28-75 beter zeker op f5.6, maar dit is een veel duurder objectief met kortere brandpuntsafstand. (heb deze trouwens ook 2e hands gekocht op marktplaats).
Is er iemand die ervaring heeft met de Tumax DPT 386 AFZ voor de minolta? Hij is goed betaalbaar maar misschien uiteindelijk een duurkoop? Ben erg benieuwd of iemand de flitser kent en kan beoordelen.
Ik vind van mijn kitlens de scherpte en vertekening op 18mm tegenvallen (maakt niet uit welk diafragma). Mischien dat ik een slechte heb getroffen.Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:25:
De sigma 18-125 kwam bij alle opnamen als slechtste eruit, scherpte en vertekening in de hoeken waren zeer teleurstellend. heb dit objectief dan ook snel weer verkocht. (en de 18-70 gehouden)
De 18-70 kitlens was niet de beste maar gaf toch zeer goede resultaten, ik was zelf zeer verrast.
Natuurlijk was de 28-75 beter zeker op f5.6, maar dit is een veel duurder objectief met kortere brandpuntsafstand. (heb deze trouwens ook 2e hands gekocht op marktplaats).
Maar vanaf 28mm lijkt ie heel behoorlijk te presteren. Zeker op f/8 heb ik weinig shots waarvan de scherpte tegenvalt. Al heb je dan een iets minder subtiele sluitertijd en scherptediepte
Uiteindelijk denk ik dat ik naar een 1x-50/2.8 + 50-150 f/2.8 + 1.4xTC combo toe wil. Met name bij portret/mensen foto's grijp ik nu vaak mis qwa lens. de 18-70 is vaak te kort en de 70-210 vaak te lang (maar levert wel een veel mooier bokeh).
Voor portretten is de 50/1.7 erg goed te gebruiken, de 70-210 (maakt bijna niet uit welke versie) doet het voor portretten ook erg netjes, zeker omdat je dan net dat stapje verder bij ze vandaan kan staan en zo dus de mensen wat meer op hun gemak kan stellen. Voor wat meer overzichts foto's heb je qua bereik inderdaad de 18-70 nodig, en daar wil ik op den duur dus zeker wel een vervanging voor. Maar nu is hij nog goed te gebruiken. En zowiezo heb ik momenteel nog niet het geld voor een dergelijke vervanging, en de lens die ik dan wil is ook nog niet beschikbaar
Dat is het grappige iederen heeft z'n eigen voorkeur en eigen manieren om tot redelijk veel op elkaar lijkende resultaten te komen.
Zo is gewicht voor mij belangrijk omdat ik er vaak mee op stap ga en ook nog wel eens een uur (of meervoud daarvan) mee op de fiets zit of er mee rondloop. Dus het aantal lenzen zou ik het liefst beperkt en licht van gewicht houden, als ik er dan niet de hele dag mee hoef te zeulen kan ik altijd meer mee nemen. (in de vakantie ook een wandel dag tocht over heel beroerd terein gedaan, blij dat ik alleen die 18-70 en 70-210 f3.5-4.5 (500 gram) had om mee te nemen)
M'n 70-210 f/3.5-4.5 hou ik zo ie zo. Van die lens vind ik de verhouding IQ en gewicht erg goed zonder dat de bouw, AF snelheid of handeling slecht zijn. Alleen is het soms prettiger om wat meer lichtsterkte/kortere scherptediepte te hebben.
M'n 18-70 voelt naar mijn mening net wat te gammel, licht en goedkoop aan (kraakt en geeft mee als hem net onder de de zoomring pakt en er zit wat speling in het uischuivende deel.
Ook vind ik bij 70mm wisselen van lens erg ongelukkig omdat ik heb gemerkt dat ik veel rond (net boven of net onder de 70 mm) schiet wat ik voor de rest van het bereik gebruik is eigenlijk het stukje van 18-28mm en 210mm.
Voor mij zou wisselen bij bijvoorbeeld 50mm gunstiger zijn, zeker met de nog niet voor minolta beschikbare 50-150 er achter (heb je als nog redelijk wat lengte en lichtsterkte beschikbaar). Maar in plaats van een 1x-50 zou er net zo goed een 17-70 of een 16-80 voor kunnen, wat overlap is nooit verkeerd.
Zo is gewicht voor mij belangrijk omdat ik er vaak mee op stap ga en ook nog wel eens een uur (of meervoud daarvan) mee op de fiets zit of er mee rondloop. Dus het aantal lenzen zou ik het liefst beperkt en licht van gewicht houden, als ik er dan niet de hele dag mee hoef te zeulen kan ik altijd meer mee nemen. (in de vakantie ook een wandel dag tocht over heel beroerd terein gedaan, blij dat ik alleen die 18-70 en 70-210 f3.5-4.5 (500 gram) had om mee te nemen)
M'n 70-210 f/3.5-4.5 hou ik zo ie zo. Van die lens vind ik de verhouding IQ en gewicht erg goed zonder dat de bouw, AF snelheid of handeling slecht zijn. Alleen is het soms prettiger om wat meer lichtsterkte/kortere scherptediepte te hebben.
M'n 18-70 voelt naar mijn mening net wat te gammel, licht en goedkoop aan (kraakt en geeft mee als hem net onder de de zoomring pakt en er zit wat speling in het uischuivende deel.
Ook vind ik bij 70mm wisselen van lens erg ongelukkig omdat ik heb gemerkt dat ik veel rond (net boven of net onder de 70 mm) schiet wat ik voor de rest van het bereik gebruik is eigenlijk het stukje van 18-28mm en 210mm.
Voor mij zou wisselen bij bijvoorbeeld 50mm gunstiger zijn, zeker met de nog niet voor minolta beschikbare 50-150 er achter (heb je als nog redelijk wat lengte en lichtsterkte beschikbaar). Maar in plaats van een 1x-50 zou er net zo goed een 17-70 of een 16-80 voor kunnen, wat overlap is nooit verkeerd.
CZ 16-80Wolfensteijn schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 11:45:En zowiezo heb ik momenteel nog niet het geld voor een dergelijke vervanging, en de lens die ik dan wil is ook nog niet beschikbaar
Ik weet niet of iemand anders ze al gevonden had maar de gebruikshandleiding van de 5D en 7D zijn ook in het nederlands te vinden. Ze stonden hier, al de andere handleidingen zoals van de 5600HS (D) zijn er ook te vinden, wel alleen in het engels.
Officiele gebruikshandleiding KM Dynax 7D NL (pdf)
Officiele gebruikshandleiding KM Dynax 5D NL (pdf)
Officiele gebruikshandleiding KM Dynax 7D NL (pdf)
Officiele gebruikshandleiding KM Dynax 5D NL (pdf)
edit:
@ hilbren
Dyxum.com staat tussen mijn bookmarks en daar staan ze dus ook
. In de topic start mag dat wel vermeld worden bij dyxum. Bij het linkje dat ik hierboven post kun je de handleidingen van alle digitale camera's van KM downloaden.
@ hilbren
Dyxum.com staat tussen mijn bookmarks en daar staan ze dus ook
[ Voor 13% gewijzigd door Grubeater op 31-08-2006 22:36 . Reden: Reactie op hilbren. ]
Toevallig al eens op www.dyxum.com geweest?
Verwijderd
Sinds kort doet mijn 5D vreemd.
De White Balance knop heeft 4 standen. Zowel in AWB als de K-stand kan in de Color Temperature instellen en in de 2 andere standen heb ik de Custom White Balance mogelijkheid.
Moet hij hiervoor nagekeken worden of kan ik de firmware ergens vandaan halen en opnieuw flashen (en hoe dan)?
Hoor graag van jullie
De White Balance knop heeft 4 standen. Zowel in AWB als de K-stand kan in de Color Temperature instellen en in de 2 andere standen heb ik de Custom White Balance mogelijkheid.
Moet hij hiervoor nagekeken worden of kan ik de firmware ergens vandaan halen en opnieuw flashen (en hoe dan)?
Hoor graag van jullie
Er is naar mijn weten geen downloadbare firmware te vinden voor de 5D. Op Dyxum.com is er wel recent een actie geweest voor een petitie naar Sony voor nieuwe firmware voor de 5D en 7D (Zie het Dyxum-forum, zie link TS of hier boven..Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 19:50:
Sinds kort doet mijn 5D vreemd.
Hoor graag van jullie
Verwijderd
Dat betekent dus wegbrengen. Ik was er al bang voor.joh14vers6 schreef op maandag 04 september 2006 @ 12:15:
[...]
Er is naar mijn weten geen downloadbare firmware te vinden voor de 5D. Op Dyxum.com is er wel recent een actie geweest voor een petitie naar Sony voor nieuwe firmware voor de 5D en 7D (Zie het Dyxum-forum, zie link TS of hier boven..
Het klinkt helaas ook als een los contactje en geen firmware bug.
Ik weet dat het geen oplossing is, maar als je in RAW schiet maakt de witbalans alleen uit voor je preset en kan je die later op je computer zonder kwaliteitsverlies weer goed zetten. Misschien een tijdelijke oplossing totdat je je camera hebt op kunnen sturen.
Ik weet dat het geen oplossing is, maar als je in RAW schiet maakt de witbalans alleen uit voor je preset en kan je die later op je computer zonder kwaliteitsverlies weer goed zetten. Misschien een tijdelijke oplossing totdat je je camera hebt op kunnen sturen.