[DSLR] Konica Minolta Dynax 5D & 7D topic.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 11.537 views sinds 30-01-2008

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:43
Welkom in het grote Konica Minolta Dynax 5D & 7D Topic.

Doel van het topic:
Een plek waar huidige en toekomstige 5D & 7D eigenaren elkaar kunnen helpen en informeren over al het moois wat Konica Minolta te bieden heeft.

Hoe zien die mooie DSLR's er dan uit? Wat zijn de specs? Zie hieronder!

KM 5D

Foto's

Front:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Zoefff/FG/cams/km5d.jpg
Front & Back:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1121268764.jpg

General links
Handleidng
Reviews

De prijzen (klik voor de Pricewatch)

KM 7D

Foto's

Front:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1095264961.jpg

Back:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1095264895.jpg

General links
Handleiding
Reviews

De prijzen (klik voor de Pricewatch)

Lenzen

Afbeeldingslocatie: http://konicaminolta.com/products/consumer/digital_camera/slr/dynax-7d/img/top_image.jpg

Er is een groot scala aan lenzen te vinden voor de Dynax/ Maxumm 5D/ 7D mount.
Hieronder een lijsjte met handige informatieve links m.b.t. lenzen.

De specs

Afbeeldingslocatie: http://konicaminolta.com/products/consumer/digital_camera/slr/dynax-7d/img/top_image_02.jpg
  • Omdat ik het niet voor elkaar heb gekregen om een mooie specs vergelijking in elkaar te zetten verwijs ik graag naar deze tabel voor een vergelijk van de specs van de KM 5D,KM 7D,Nikon D50,Canon 350D

Laat het een mooi informatief topic worden!
Graag geen flames tussen KM & Canon & Nikon etc.
vergelijken is prima... maar houd het gezellig.

[ Voor 93% gewijzigd door Wild pigeon op 03-01-2006 00:03 . Reden: Startpost update ]

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09 16:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
=> Review update Done!
---
Ik ben trouwens wel benieuwd wie hier allemaal een 5D of 7D heeft?
Ik ga de 5D KIT (NL versie) bestellen zodra deze voor 800 euro of minder inclusief verzenden op mijn deurmat ligt.
Wie heeft nog maar aanschaf plannen? Of heeft al een KM SRL op GOT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Wild pigeon schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 17:22:
=> Review update Done!
---
Ik ben trouwens wel benieuwd wie hier allemaal een 5D of 7D heeft?
Ik ga de 5D KIT (NL versie) bestellen zodra deze voor 800 euro of minder inclusief verzenden op mijn deurmat ligt.
Wie heeft nog maar aanschaf plannen? Of heeft al een KM SRL op GOT?
Ik heb sinds een week de Konica Minolta 7D.
Enne, hij bevalt rete-goed! 8)~
Mag ik vragen waarom je voor de 5D kiest?

Enne, http://www.cameranu.nl/de...cameras.php?camera_id=188 is íe 769....

[ Voor 16% gewijzigd door Nielsracing op 02-09-2005 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook wel geinteresseerd in de 5D ( 7D is te groot en vooral te duur) maar wat mij opvalt is dat je er nergens wat over leest ( op de aankondiging na) ; nergens reviews ( geen Previews dus) of wat ook .
Jammer want ik ben toch wel benieuwd of dat Anti Shake echt heel veel helpt en vooral of die kitlens ook wat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 15:34

T.T.

Sowieso

Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 17:55:
Jammer want ik ben toch wel benieuwd of dat Anti Shake echt heel veel helpt en vooral of die kitlens ook wat is
Daar hoef je niet de reviews van de 5D voor af te wachten. Dikke kans dat ze exact hetzelfde ontwerp hebben gebruikt als bij de 7D. Lees gewoon een goede 7D review en je weet het :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 17:55:
Ik ben ook wel geinteresseerd in de 5D ( 7D is te groot en vooral te duur) maar wat mij opvalt is dat je er nergens wat over leest ( op de aankondiging na) ; nergens reviews ( geen Previews dus) of wat ook .
De 5D is redelijk nieuw dus nog weinig reviews...
De kitlens van de 7D, de 28-100 is niet veel soeps. Voelt plastic aan, beeldkwaliteit is ook niet om over naar huis te schrijven. Daarom heb ik een Sigma 18-125 erbij gekocht.
En believe me, anti-shake helpt echt!
't Scheelt ongeveer 2 tot 3 stops. Vooral s'avonds is dit erg handig.

[ Voor 5% gewijzigd door Nielsracing op 02-09-2005 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
Nielsracing schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 17:44:
[...]

Ik heb sinds een week de Konica Minolta 7D.
Enne, hij bevalt rete-goed! 8)~
Mag ik vragen waarom je voor de 5D kiest?

Enne, http://www.cameranu.nl/de...cameras.php?camera_id=188 is íe 769....
Ik kies voor de 5D puur vanwege mijn budget... ik wil namelijk voor 800 euro een DSRL incl standaard lens (de 5D kit lens is een goed begin, goedkoop maar prima start)

Enne, bij camera.nu is de 769 body only... ik wacht dus nog even op een 800 kit prijsje.

seirgin => Officieel is de 5D zelfs pas leverbaar vanaf eind augustus/ half september! Dus ik verwacht nog geen definitieve reviews tot eind oktober!
Maar als je zo de voorlopige berichten leest is de Anti Shake gewoon perfect net zoals op de 7D (Ja, het scheelt echt 2a3 stops!) en is de Kitlens (voor zijn prijs 150 euro) echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Is de kitlens van de 5D ook een 28-100?
Kijk, reeel gezien is een 5d of 7D body natuurlijk perfect. Met een beetje goede lens haal je er al snel meer uit, anders heeft zo'n mooie body ook geen zin.
MAAR, als je begint met de kitlens kun je daar ook mooie foto's mee maken hoor.
By the way, mijn 28-100 staat te koop, nooit gebruikt...Misschien iemand interesse...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
Nielsracing schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 18:26:
No offense, maar overal is te lezen dat de 5D een kitlens van 18-70 heeft
Vergelijkbaar van kwaliteit met de D70 kitlens van Nikon.

De 18-70 maakt deel uit van de 3 nieuwe DT (DIGITAL SRL ONLY!) lensen van KM die de komende maanden uit komen.
Zie deze info
En check deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0507/kmdtlenses.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Wild pigeon op 02-09-2005 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Nielsracing schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 18:04:
De kitlens van de 7D, de 28-100 is niet veel soeps. Voelt plastic aan, beeldkwaliteit is ook niet om over naar huis te schrijven. Daarom heb ik een Sigma 18-125 erbij gekocht.
ER zijn volgens mij (minstens) drie d7d kits, maar de kitlens van de d7d is toch wel de 17-35/2.8-4 d en dat is wel weer een mooie lens. het is jammer dat de kitlens van de d5d niet als kitlens voor de d7d wordt geleverd, want dat is best een mooie lens, zeker voor beginners/niet zo heel kritische gebruikers. en de 28-75/2.8 van tamron/konica minolta is natuurlijk ook een mooie 'walkaround' lens voor op de d5d/d7d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Wild pigeon schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 18:33:
[...]

No offense, maar overal is te lezen dat de 5D een kitlens van 18-70 heeft
Vergelijkbaar van kwaliteit met de D70 kitlens van Nikon.

De 18-70 maakt deel uit van de 3 nieuwe DT (DIGITAL SRL ONLY!) lensen van KM die de komende maanden uit komen.
Zie deze info
En check deze foto:
[afbeelding]
Dat veranderd inderdaad de zaak. Die lens schijnt vele malen beter te zijn dan de 28-100.
Daarom vroeg ik ook of de 5D ook de 28-100 als kitlens had...blijkbaar niet dus dat is mooi meegenomen :)

EDIT: Ik wacht op die 18-200 van KM. Perfect bereik natuurlijk...
Iemand enig idee wat de prijzen hiervan zullen zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Nielsracing op 02-09-2005 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
  • Laatst online: 21-03 00:06
Nielsracing schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 19:03:
EDIT: Ik wacht op die 18-200 van KM. Perfect bereik natuurlijk...
Iemand enig idee wat de prijzen hiervan zullen zijn?
Ik gok dat de prijs zo'n € 70-100 boven die van Tamron zal zitten, en die laatste kost op dit moment zo'n 400 euri bij Kamera Express. Al met al een hoop geld dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1964
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01-2022
Hoi,

Ik ben nieuw hier en heb lang getwijfeld over de aanschaf van de 7D (budgetprobleem). De 5D biedt daarom veel perpectief. Heb de camera zelfs al in de handen gehad bij de plaatselijk "fotograaf". De Kit kostte 891 pleuro. Nog steeds veel geld maar voor mijn budget haalbaar. Heb alleen de neiging de aankoop uit te stellen omdat de prijzen nog steeds dalen.

Daarnaast twijfel ik tussen een internetshop en de "gewone"winkel.

Hebben jullie advies?

Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
wbt de prijzen van de nieuwe DT lenzen.
18-70 (dus niet in KIT vorm uiteraard) €150
18-200 €500
11-18 +- €600

Deze prijzen zijn naar schatting met uitzondering van de 18-70 want die is al leverbaar voor 150 euro.

En wat betreft internet of winkel... dat is altijd lastig... wat mij betreft moet het verschil minimaal 50 euro (voor zo een grote aankoop that is) zijn met een winkel om hem via het net te bestellen. En altijd even de shop survey bekijken voor ervaringen met de shop natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1964
Hmm. Verschil is € 52. :) De internetwinkel is gevestigd in mijn woonplaats. Maar de fotograaf kon er weer een geheugenkaartje bij leveren en het tesamen afronden op een mooi bedrag. Daarnaast kan ik m'n ouwe spul nog inruilen. Krijg er weliswaar niet veel voor mar ik doe er toch niets meer mee.

Toch maar de fotograaf denk ik!

Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Nielsracing schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 18:26:
Kijk, reeel gezien is een 5d of 7D body natuurlijk perfect. Met een beetje goede lens haal je er al snel meer uit, anders heeft zo'n mooie body ook geen zin.
MAAR, als je begint met de kitlens kun je daar ook mooie foto's mee maken hoor.
By the way, mijn 28-100 staat te koop, nooit gebruikt...Misschien iemand interesse...?
Sorry, maar dit vind ik zulke grote onzin. Ik gebruik de kitlens, en dat ding is misschien niet fantastisch, maar heb er echt totaal niks over te klagen. Hij is maar iets van €100,- en werkt fantastisch voor dat geld. Hij heeft geen fantastisch oplossend vermogen, etc, maar ik kan er goede pics door maken. De body gaat er niet door achteruit, en ik kan dingen doen die je met een compact niet kan, dus om nou te zeggen dat het onzin is om zo'n mooie body te kopen als je er een budget lens op zet, is dikke onzin in mijn ogen.
Je kan met scherptediepte spelen, je kan hoge iso waardes gebruiken, ergonmie is heerlijk, etc. Jammer dan dat ik wat softere pics maak dan met een duur stuk glas, ik ben een amateur, ik maak de foto's voor mezelf, hoef ze niet te verkopen oid, dus waarom dan investeren in duur glas?
Een dure camera geeft mij opties waar ik met een goedkope prosumer/compact niet over beschik, terwijl ik met een duur stuk glas alleen scherpere plaatjes schiet en snellere autofocus hebt. Het voordeel van de dure body is voor mij groter dan duur glas, dus voor mij is die keuze snel gemaakt

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Elite_Dead schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 00:53:
[...]

Sorry, maar dit vind ik zulke grote onzin. Ik gebruik de kitlens, en dat ding is misschien niet fantastisch, maar heb er echt totaal niks over te klagen. Hij is maar iets van €100,- en werkt fantastisch voor dat geld. Hij heeft geen fantastisch oplossend vermogen, etc, maar ik kan er goede pics door maken. De body gaat er niet door achteruit, en ik kan dingen doen die je met een compact niet kan, dus om nou te zeggen dat het onzin is om zo'n mooie body te kopen als je er een budget lens op zet, is dikke onzin in mijn ogen.
Je kan met scherptediepte spelen, je kan hoge iso waardes gebruiken, ergonmie is heerlijk, etc. Jammer dan dat ik wat softere pics maak dan met een duur stuk glas, ik ben een amateur, ik maak de foto's voor mezelf, hoef ze niet te verkopen oid, dus waarom dan investeren in duur glas?
Een dure camera geeft mij opties waar ik met een goedkope prosumer/compact niet over beschik, terwijl ik met een duur stuk glas alleen scherpere plaatjes schiet en snellere autofocus hebt. Het voordeel van de dure body is voor mij groter dan duur glas, dus voor mij is die keuze snel gemaakt
Dit ben ik niet echt met je eens. Wat je doet (en ik eigenlijk ook) is een supercamera kopen die maar voor 30% wordt benut doormiddel van de "relatief goedkope" lens.
Tuurlijk maak je er goede pics mee, 't enige wat ik aan wil geven is dat je veel scherpere en contrastrijkere pics kunt maken i.c.m. met een iets duurdere lens.
Nu ben ik zelf ook een amateur-fotograaf en hoef absoluut niet het beste glas wat er is. Alleen ik vind persoonlijk dat de 28-100 net iets te weinig kwaliteit biedt in combinatie met de body. Vandaar mijn keuze voor de Sigma 18-125 die uiteraard ook niet perfect is.
Je moet alles wel in het juiste perspectief zien. Je hebt gelijk als je zegt dat de foto's voor jezelf zijn en daarom tevreden bent met de kitlens. Mooi toch, je hoort mij daar niet over klagen hoor ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Nielsracing op 03-09-2005 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
  • Laatst online: 21-03 00:06
In z'n algemeenheid denk ik dat het verstandig is, wanneer je nog geen of weinig ervaring hebt met een (D)SLR, om met een kitlens te beginnen. Achterliggende reden is dat je weinig of niets weet van de objectieven, en je beter weet wat je wilt en waarop je moet letten wanneer je enige ervaring hebt opgedaan met je kitlens.

[ Voor 5% gewijzigd door agiessen op 03-09-2005 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
Wie heeft zin om volgende week zondag een dagje samen met mijn 100-300 APO D lens en zijn/ haar 5D of 7D te spelen?
Ik krijg namelijk als het goed is komende week mijn KM 100-300 APO D lens van eBay binnen maar heb momenteel nog geen body om hem op te testen.

Dus wie woont in Utrecht of omstreken en heeft zin om een keer een middagje te testen samen.

startpost aangepast met links naar officiele KM site met oa sample pics, enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Wild pigeon schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 19:18:
Wie heeft zin om volgende week zondag een dagje samen met mijn 100-300 APO D lens en zijn/ haar 5D of 7D te spelen?
Ik krijg namelijk als het goed is komende week mijn KM 100-300 APO D lens van eBay binnen maar heb momenteel nog geen body om hem op te testen.

Dus wie woont in Utrecht of omstreken en heeft zin om een keer een middagje te testen samen.

startpost aangepast met links naar officiele KM site met oa sample pics, enjoy!
Ik zou wel willen maar zit helaas bij de Formule 1....tenminste, helaas is een groot woord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
Nielsracing schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 19:50:
[...]

Ik zou wel willen maar zit helaas bij de Formule 1....tenminste, helaas is een groot woord ;)
Nou dat is wel erg jammer ja :Y)
Maaaruh, mocht niemand naders kunnen/ willen dan kunnen we misschien nog wel wat afspreken voor de week daarna!
Happy shooting gewenst iig bij de Formule 1!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Kunnen we geen mini-meet organiseren met alle 5D en 7D owners. Degene die nog twijfelen om zo´n camera te kopen kunnen dan zelf dat ding uitproberen.
Ik ben namelijk ook wel nieuwschierig naar eigenaars van andere lensen op de Konica Minolta´s...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
Ik ben voor!

Ik doe dan maar gelijk een voorstel voor sunday 18 sep. op een nog nader te bepalen lokatie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1964
Heeft iemand van jullie ervaring met de 28-105 AFXI 3.5-4.5 (of een andere XI lens)op zijn/haar 5D of 7D?

Ik las laatst ergens dat ze nog wat stroom "vreten". Is dat zo? Is de werking op de 5D of 7D hetzelfde als op mijn analoge Minolta?

Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
@Jack1964 Wat ik me zo herinner is dat ze wel werken, alleen de powerzoom werkt niet. Het stroom vreten zal dan ook wel meevallen :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Jack1964 schreef op zondag 04 september 2005 @ 21:32:
Heeft iemand van jullie ervaring met de 28-105 AFXI 3.5-4.5 (of een andere XI lens)op zijn/haar 5D of 7D?

Ik las laatst ergens dat ze nog wat stroom "vreten". Is dat zo? Is de werking op de 5D of 7D hetzelfde als op mijn analoge Minolta?
Ik heb een tijdje geleden bij een fotoboer een zoomXI 70-300 occasion geprobeert op m'n 7D, en wat een kut systeem is dat :/ Zoomen gaat langzaam en is veel rotter dan gewoon manual zoomen, maar het manual focussen is nog wel het ergste. Je moet de zoom ring naar achter trekken en dan een bepaalde kant op draaien, maar dit gaat enorm langzaam. Daarnaast vreet het idd ook extra stroom. Ik snap echt totaal niet hoe ze er bij minolta op zijn gekomen deze dingen te produceren :X

Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Wild pigeon schreef op zondag 04 september 2005 @ 20:11:
Ik ben voor!

Ik doe dan maar gelijk een voorstel voor sunday 18 sep. op een nog nader te bepalen lokatie....
Nice >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1964
Jiriki en Tonio bedankt voor jullie reacties. Zodra ik het toestel heb aangeschaft zal blijken of het echt een kutsysteem :) is. Ben natuurlijk wel aan het langzame zoomen gewend en in sommige situaties maakt het niet uit of er snel of langzaam kan worden gezoomd. We shall see.

Bevalt het niet dan gaat ie in de verkoop. De lens bedoel ik dan natuurlijk.

Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Voorlopig is het helaas nog ff sparen voor mij voordat ik een mooie nieuwe 7D (hoop ik) in mijn vingers kan houden.

Tot die tijd doe ik het maar met een tweetal oudere analoge 7000 SLR´s

Als er een meet gehouden wordt wil ik met plezier mijn 4 lenzen meeslepen, alleen al om ze te kunnen vergelijken met de moderne uitvoeringen van die toch meestal wat oudere lenzen.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdisk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 11:30

fdisk

XBL: fd1sk

Ik ben ook overstag gegaan en heb een 7D aangeschaft. Het enige wat ik een beetje jammer vond was dat mijn 3500 xi er niet echt goed mee samenwerkt. Ik weet niet of er anderen zijn die mogelijk hier tegenaan gaan lopen maar ik meld het maar even. Inmiddels toch maar een 3600 HS erbij gehaald, de 5600 HS vond ik wel erg prijzig net na de 7D en zo.. ;) Verder werkt al mijn lenzenspul erop, incl. een stokoude Sigma 24mm waar ik al twijfels had of die op de 800si zou gaan werken toen ik hem had ge-ebayed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een link naar de van de Minolta site te downloaden engelse versie van de handleiding van de 7D: http://kmpi.konicaminolta...Maxxum_7D?mDetail=Manuals

Veel plezier ermee.

Peter

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 16:16 ]

• Jack1964
Ik heb de knoop doorgehakt en gisteren bij de fotoboer in het wijkwinkelcentrum mijn 5D besteld. Volgende week woensdag of vrijdag kan ik um afhalen. Ik heb gekozen voor de Kit. De lens schijnt (voor een "Kitlens") behoorlijk goed te zijn dus ik ben zeer benieuwd. Nog 6 nachtjes slapen (zucht).

Jack

• Wild pigeon
Toegevoegd!
Tevens heb ik de startpost geupdate met een aantal handige links ivm info over lenzen!
Jack1964 schreef op donderdag 08 september 2005 @ 20:58:
......Ik heb de knoop doorgehakt en gisteren bij de fotoboer in het wijkwinkelcentrum mijn 5D besteld.....
Congrats! Ik ben benieuwd, houd ons vooral op de hoogte!!!!

Tenslotte heb ik mijn 100-300 APO D binnen, hij ziet er erg goed uit... alleen heb ik nog geen 5D (nog even wachten....)
Is er nog iemand die volgend (17/18 sep) weekend zin/ tijd heeft samen met deze lens te spelen?

[ Voor 20% gewijzigd door Wild pigeon op 08-09-2005 21:44 . Reden: Extra Quote toevoegen ]

• fdisk

fdisk

@Jack1964: Ging je je oude spul nog inruilen? En ga je ook je XI objectief gebruiken op de 5D?

@Wild pigeon: Moet je lang wachten (als in heb je al besteld)? Ik zou er niet goed tegen kunnen om een lens te hebben zonder cam of heb je wel nog analoog?

[ Voor 47% gewijzigd door fdisk op 08-09-2005 21:52 ]

• Wild pigeon
@fdisk Ik heb helaas nog niet besteld.
Ik stond op het punt... maar ik kon deze lens niet laten liggen en heb daarom nu een honderdje of twee tekort voor mijn 5D... dus ik moet nog even geduld hebben (wel frustrerend met een mooie lens naast mij!)

• Jack1964
@fdisk: Ik heb niets ingeruild. Toch maar besloten om af te wachten hoe de XI lens bevalt op de 5D. Kan daarna altijd nog het spul via Marktplaats o.i.d. verkopen.

De fotoboer had trouwens niets op voorraad. Sterker nog, hij wist niet eens dat het toestel al uit was in Nederland. Beetje te lang op vakantie geweest in het buitenland :)

Jack

• Nielsracing
Kan ik die 100-300 APO niet lenen voor het Grand Prix weekend :P
Ik ga morgen (vrijdagochtend) de 7D + Sigma 18-125 eens uitgebreid aan de tand voelen :*)
Ik ben er dus 3 dagen, en met een imagetank van 30Gig kan ik me helemaal "lens" schieten.
By the way, op www.deverkoper.nl verkopen ze namaak accu's, de NP-400.
Ik heb er één gekocht en ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden mee ben.
Als een aantal foto's goed zijn gelukt zet ik ze begin volgende week wel online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

M'n nichtje heeft haar 5D binnen (na een rampzalige afhandeling van constante focus-problemen op meerdere 7D toestellen):

TT: en wat zijn je eerste indrukken?
> leuk cameraatje
> de bediening is erg makkelijk
> net zo makkelijk als de 7d, ondanks dat ie minder knopjes heeft
> de kleuren zijn mooi
> ik heb wel het idee dat ie mooier zou kunnen verkleinen (heb de jpg`s op kleiner formaat geschoten)
TT: en werkt AS een beetje?
> niet geweldig heb ik t idee eigenlijk, maar heb alleen een snelle test gedaan
> ik vond wel dat ie een beetje de neiging had tot overbelichten
> alhoewel dat op mn laptop mee lijkt te vallen
> lcd blijft goed leesbaar in fel zonlicht btw
> de awb doet het ook goed

Afbeeldingslocatie: http://tinypic.com/dhejyq.jpg
Genomen met Sigma 180mm f5.6 (f8, 1/160, 400 iso)
cropje uit een foto en klein beetje bewerkt + resized

Afbeeldingslocatie: http://tinypic.com/dhfg5f.jpg
Genomen met de kitlens @ 18mm

[ Voor 73% gewijzigd door T.T. op 09-09-2005 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

zou je wat meer pics kunnen/willen plaatsen? ik overweeg nl. deze camera te kopen. maar er is nog niet echt veel over te vinden.
(en een goede review heb ik al helemaal niet kunnen vinden)

op dit moment twijfel ik tussen de D50 en de 5d

edit:
50D moet natuurlijk D50 zijn

[ Voor 22% gewijzigd door fenrir op 10-09-2005 12:39 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 23:08
fenrir schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 17:35:
zou je wat meer pics kunnen/willen plaatsen? ik overweeg nl. deze camera te kopen. maar er is nog niet echt veel over te vinden.
(en een goede review heb ik al helemaal niet kunnen vinden)

op dit moment twijfel ik tussen de 50d en de 5d
De 50d :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosR
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09-2024
Hierbij een 'officiele' link naar de handleiding van de Dynax 5D:
http://konicaminolta.com....owner/dynax5d_owner_e.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

fenrir schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 17:35:
Mn nichtje is er geloof ik erg tevreden over. Ze fotografeert al jaren met analoog en sinds enkele maanden heeft ze het geprobeerd met de 7D dus ze weet wel waar ze het over heeft. Ik zal haar vragen om eens hiernaar te kijken en wat bevindingen te sturen, maar kan niets beloven :)

[ Voor 17% gewijzigd door T.T. op 09-09-2005 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
JosR schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 18:08:
Hierbij een 'officiele' link naar de handleiding van de Dynax 5D:
http://konicaminolta.com....owner/dynax5d_owner_e.pdf
Thanks!
Toegevoegd.

waarom was ik opzoek naar een officiele link? zodat het legaal is op GOT, eerder topics met requests voor handleiding zijn namelijk gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Welke snelheid van de CF-kaart is minimaal aan te raden in gebruik met de 5D?

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1964
Gisteren werd ik gebeld door de fotohandelaar dat mijn 5D was gearriveerd. Zou niet eerder komen dan a.s. woensdag, dus dit was wel een heel aangename verrassing.

Ik ben zeer onder de indruk. Toestel voelt prima aan en na enige beginnersproblemen (door onkunde mijnerzijds overigens, en het vertikken van het eerst lezen van het instructieboekwerk :D )ben ik aardig achter de vele mogelijkheden in de diverse menu's gekomen. Gisteren dus snel met mijn dochter naar de kinderboerderij vertrokken voor wat eerste pogingen.

Er zat een boekwerk bij van 150 pagina's en natuurlijk ditzelfde boekwerk op CD-rom.

Ook heb ik even snel mijn "oude" XI-objectief uitgeprobeerd en alles werkte als een zonnetje.

@Tonio: Het (manual)zoomen gaat inderdaad niet zo snel, maar dat is ook niet in alle omstandigheden nodig.

Alleen mijn flitser (3500XI) nog niet geprobeerd. Ik weet dat deze flitser niet werkt zoals een flitser zou moeten werken op dit toestel maar ik ben toch wel nieuwsgierig wat ie nog wel doet. Heb ik er nog wat aan wanneer ik draadloos wil flitsen bijvoorbeeld.

Vraag me alleen af waarom er MACRO op de kitlens staat. Hebben jullie enig idee? En zo ja, hoe gebruik ik de macro-mogelijkheid dan?

Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Ik heb ook eventjes met de 5D kunnen spelen. Schermpje is GROOT, maar de resolutie is niet zo hoog. Je hebt geen extra schermpje voor status-informatie. Overal wordt dat grote scherm voor gebruikt. Camera ligt prima in de hand. Voelt af en toe wel wat plastic aan.

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/joterlouw/GoT/5D_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/joterlouw/GoT/5D_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/joterlouw/GoT/5D_3.jpg

Kwaliteit van bovenstaande foto's is niet zo hoog, moest ze even snel maken :)

[ Voor 19% gewijzigd door T.T. op 12-09-2005 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdisk

fdisk

@Jack1964: draadloos flitsen is nou net iets wat volgens mij niet gaat, dat was een van de dingen wat ik wel jammer vond, heb inmiddels dan ook maar een 3600 HS erbij genomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T.T. schreef op zondag 11 september 2005 @ 22:08:
Ik heb ook eventjes met de 5D kunnen spelen. Schermpje is GROOT, maar de resolutie is niet zo hoog. Je hebt geen extra schermpje voor status-informatie. Overal wordt dat grote scherm voor gebruikt. Camera ligt prima in de hand. Voelt af en toe wel wat plastic aan.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Kwaliteit van bovenstaande foto's is niet zo hoog, moest ze even snel maken :)
Looks good :) Bedankt voor de pics!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Zo, net weer terug uit Spa.
Zal binnenkort wel even wat foto's uploaden.
Hier alvast voorproefje...

Afbeeldingslocatie: http://img365.imageshack.us/img365/9254/wallporsche2yj.jpg

By the way, wat is die 7D toch een UBERLEKKERE camera zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joh14vers6 schreef op zondag 11 september 2005 @ 21:49:
Welke snelheid van de CF-kaart is minimaal aan te raden in gebruik met de 5D?
Raw files zijn 8.9 MB en doe je daar direct een gemiddelde JPEG bij dan is die 2 MB. Ik neem aan dat de grootste JPEG rond de 3 MB zal zijn. Mag je zelf rekenen wat je nodig denkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Er is al een apart topic geopend, maar de race-pics zet ik hier ook wel even neer.
Alles is dus gemaakt met een 7D i.c.m. Sigma 18-125 lens.

Afbeeldingslocatie: http://img394.imageshack.us/img394/125/porsche19zi.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img394.imageshack.us/img394/2554/porsche27lj.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img395.imageshack.us/img395/9763/eaurouge3sm.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img394.imageshack.us/img394/2049/porsche35sb.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img394.imageshack.us/img394/2834/porsche49oi.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img394.imageshack.us/img394/7237/gp222kr.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img391.imageshack.us/img391/6595/fer5vi.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img394.imageshack.us/img394/2338/gp20id.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img394.imageshack.us/img394/296/f1toyo16yk.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img394.imageshack.us/img394/9167/f1will7be.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img389.imageshack.us/img389/9294/fan7yw.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img394.imageshack.us/img394/543/f1300minardi6vu.th.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Nielsracing op 12-09-2005 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosR
Ter info:
Op zoek naar een Dynax 5D review vond ik het volgende (half Engels, half Arabisch?) review met toch best wel interessante resultaten, ook over de 18-70mm lens:
http://www.photohobby.net...?Category=alldata&No=5613
http://www.photohobby.net...?Category=alldata&No=5659

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Dat is een van de eerste (p)reviews die er van de 5D was, oud nieuws dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosR
Tonio schreef op maandag 12 september 2005 @ 13:02:
Dat is een van de eerste (p)reviews die er van de 5D was, oud nieuws dus :)
van 28 juli en 1 augustus 2005; firmware 1.00e: dat 'oud' valt wel mee lijkt me. En de 18-70 lens zal ondertussen toch ook wel niet veranderd zijn.
Maar als jij iets nieuwers weet hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
JosR schreef op maandag 12 september 2005 @ 16:57:
[...]
van 28 juli en 1 augustus 2005; firmware 1.00e: dat 'oud' valt wel mee lijkt me. En de 18-70 lens zal ondertussen toch ook wel niet veranderd zijn.
Maar als jij iets nieuwers weet hou ik me aanbevolen.
Mja, de cam zelf is ook nog niet zo oud he ;) Maar het ging me er meer om dat die review al een tijd geleden was gepost in het 7D topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosR
Tonio schreef op maandag 12 september 2005 @ 17:07:
Mja, de cam zelf is ook nog niet zo oud he ;) Maar het ging me er meer om dat die review al een tijd geleden was gepost in het 7D topic :)
Ah, o.k., ik had alleen dit topic ge-checked of iemand die link al had gepost.
Misschien moet ik het 7D topic ook maar eens doorspitten, want één van deze twee (5D of 7D) ga ik binnenkort toch wel aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Misschien een vraag die nergens op slaat...
Komt er nog een nieuwe firmware uit voor de 7D? Zo ja, wat zouden jullie graag willen zien als verbetering t.o.v. de huidige versie? Ik zou wel een aantal dingen weten...

- Een foto automatisch roteren (het display verandert namelijk wel, kleine moeite om de foto ook zo op te slaan...
- ...
- ...

Bij nader inzien is dit eigenlijk alles :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Nielsracing schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 23:28:
Misschien een vraag die nergens op slaat...
Komt er nog een nieuwe firmware uit voor de 7D? Zo ja, wat zouden jullie graag willen zien als verbetering t.o.v. de huidige versie? Ik zou wel een aantal dingen weten...
- Een foto automatisch roteren (het display verandert namelijk wel, kleine moeite om de foto ook zo op te slaan...
Bij nader inzien is dit eigenlijk alles :|
Kan ie al inzoom op een RAW plaatje? Dat kon ie in ieder geval in het begin niet, en dat vind ik reuze irri. Mijn A1 kan dat ook al niet en elke andere cam kan het gewoon wél...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdisk

fdisk

Hij kan (nog) niet inzoomen op RAW tenzij je ook jpeg opslaat. Plaatje geroteerd opslaan vind ik zelf eigenlijk ook erg handig, ik had eigenlijk ook verwacht dat ie dat zou doen... Ook vermelden brandpuntafstand bij de info per foto zou wel handig kunen zijn, maar dat vind ik minder belangrijk.

EDIT: Ik bedenk me nog wat, wat ik al eens had bedacht, maar net vergeten was: bij MF gebruik kun je in de zoeker zien if het AF systeem denkt dat er focus lock is, dat zou aan en uit moeten kunnen en optioneel voorzien worden van een piepje...

[ Voor 31% gewijzigd door fdisk op 14-09-2005 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
het kan wel als je raw+jpeg doet, maar ja, dat kost weer vrij veel extra ruimte op je kaartje per foto. Gelukkig heb ik een imagetank, dus ik kan gewoon op die mode wegknallen, maar als je dat niet hebt is het wel zonde.
Ook zouden ze misschien een wat beter raw comprimeer algoritme kunnen schrijven, aangezien de raws nu best wel groot zijn naar verhouding met andere cam's. De raws van een d70 zijn zo'n 4 tot 6mb, en dat is toch wel een flink verschil met de 8-9mb die de 7D per raw nodig heeft.
Ben het idd mee eens dat de rotatie sensor voor de foto;s gebruikt zou moeten worden. In exif is voor zover ik weet plek om op te geven of de camera in portrait of landscape stand stond, dus waarom ze die mogelijkheid niet gebruik snap ik niet.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tonio schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 23:58:
Ook zouden ze misschien een wat beter raw comprimeer algoritme kunnen schrijven, aangezien de raws nu best wel groot zijn naar verhouding met andere cam's. De raws van een d70 zijn zo'n 4 tot 6mb, en dat is toch wel een flink verschil met de 8-9mb die de 7D per raw nodig heeft.
Klopt, ik heb op mijn A1 ook een grotere RAW dan een 300D (7 tegen 6Mb). Nadeel van een gecomprimeerde RAW is weer dat het bekijken langer duurt. Dat ervaarde is dus bij de 300D, waar het dus een eeuwigheid duurt (tov mijn A1) voor die foto nu eens in beeld komt. Maar misschien is de 300D gewoon traag daarmee, maar ik kan me voorstellen dat het decomprimeren weer tijd kost. Hoe is dat op een Nikon?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Wat het vooral bij compact/prosumers is, is dat een goed lossless compressie algoritme veels te veel peformance vreet, en daar hebben dslr's dus niet zo'n last van, door snellere processors. En je zou toch verwachten dateen 7D wel ongeveer even snel is als een d70, of zelfs sneller (7D is toch net een stapje hoger wat betreft prijs en prestatie).
En wat betreft de snelheid van raw's bekijken op een d70:
quote: irc://irc.tweakers.net/fotografie
<ThunderNet> klik en het staat er? :P
Maar het kan zijn dat de d70 embedded jpg's daarvoor gebruikt :)

• Nielsracing
Zo, ik heb een hele discussie losgemaakt :D
Inderdaad, inzoomen op RAW is wel erg handig. Ik beschik ook over een imagetank dus voor mij is dit niet zo'n probleem.
Eigenlijk zijn dit de enige echte minpunten zo te horen. Niet slecht toch! Nu maar hopen dat ze dezr twee dingen in de volgende firmware verbeteren.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nielsracing schreef op woensdag 14 september 2005 @ 00:37:
Eigenlijk zijn dit de enige echte minpunten zo te horen. Niet slecht toch! Nu maar hopen dat ze dezr twee dingen in de volgende firmware verbeteren.
Ik help het je hopen...de A1 is niet echt een hele nieuwe camera en die kan het nog steeds niet. De enige 'innovatie' waar Minolta onlangs een firmware revisie voor uit heeft gebracht is support voor CF kaarten groter van 4Gb. Je gelooft het haast niet...na 1 jaar stilte komt er een nieuwe firmware en het enige dat er gedaan is, is dat...

• Nielsracing
mphilipp schreef op woensdag 14 september 2005 @ 02:12:
[...]

Ik help het je hopen...de A1 is niet echt een hele nieuwe camera en die kan het nog steeds niet. De enige 'innovatie' waar Minolta onlangs een firmware revisie voor uit heeft gebracht is support voor CF kaarten groter van 4Gb. Je gelooft het haast niet...na 1 jaar stilte komt er een nieuwe firmware en het enige dat er gedaan is, is dat...
Tja, opzich is er goed mee te leven hoor maar het zou mooi zijn als KM de feedback gebruikt om de firmware aan te passen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nielsracing schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:43:
[...]
Tja, opzich is er goed mee te leven hoor maar het zou mooi zijn als KM de feedback gebruikt om de firmware aan te passen.
Tuurlijk. Echt heel belangrijk is het niet, maar wel lastig soms. Het is vaak erg lastig om te zien of een foto écht scherp is. Maar ik heb niet veel ervaring met dat breedbeeld scherm van de 7D. Misschien is het daarop wel heel goed te zien. Alternatief is een paar met RAW+JPG schieten om te spieken en dan overschakelen naar RAW.

Verwijderd

Ik heb al een tijdje een 7D en ben daar erg blij mee:-). Ben nu op zoek naar een 15-50 (analoog) of 20/28-70 (D) lense. Ik had een vriend uit de US gevraagd om advies en die adviseerde tegen het kopen van een D lens en gaf drie redenen. Vroeg me af of iemand een D lens had (groothoek/zoom) en wat hun bevindingen zijn en of men hier het inderdaad 'beter' vindt om een goede analoge lens te kopen, of dat het niet veel uitmaakt?
bedankt alvast
annemarie

Verwijderd

Ik heb al een tijdje een 7D en ben daar erg blij mee:-). Ben nu op zoek naar een 15-50 (analoog) of 20/28-70 (D) lense. Ik had een vriend uit de US gevraagd om advies en die adviseerde tegen het kopen van een D lens en gaf drie redenen. Vroeg me af of iemand een D lens had (groothoek/zoom) en wat hun bevindingen zijn en of men hier het inderdaad 'beter' vindt om een goede analoge lens te kopen, of dat het niet veel uitmaakt?
bedankt alvast

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 15:46:
Ik heb al een tijdje een 7D en ben daar erg blij mee:-). Ben nu op zoek naar een 15-50 (analoog) of 20/28-70 (D) lense. Ik had een vriend uit de US gevraagd om advies en die adviseerde tegen het kopen van een D lens en gaf drie redenen.
Welke drie redenen gaf hij dan?
Ik ben geen expert, maar als je alleen maar digitaal schiet maakt het niet zo gek veel uit. Tenminste...dat wordt nog al eens als argument gebruikt. Je zou moeten kunnen uitwisselen met analoge camera's. En lenzen die speciaal voor digitaal zijn gemaakt zijn vaak ook nog een van een speciale coating voorzien om spiegelingen tussen sensor en achterste element te voorkomen. Ik hoop dat ik het goed zeg, anders corrigeren de specialisten me wel.

Maar ik denk niet dat er kwalitatief wat aan te merken is op digital-lenzen. Wél is het zo dat je nog wel eens een koopje kunt hebben als je een 'analoge' lens koopt, al dan niet tweedehands. Wel even opletten of iet echt wel gaat werken op de D7D...

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 15-09-2005 16:36 ]

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Het grote voordeel van lensen die voor 35mm zijn gemaakt, en niet voor aps-c, is dat je de lensen kan gebruiken als je een upgrade doet naar een digitale body met een full frame sensor. Als bijvoorbeeld in de toekomst sensors darastisch in prijs zakken en alle dslrs een FF sensor krijgen, en jij wilt upgraden, is het een beetje zonde als je een deel van je lensen niet kan gebruiken.
Het voordeel van aps-c lensen is dat deze lichter zijn, en je nauwelijks ultrawideangle zoomlensen hebt voor FF (de sigma 12-24 is volgens mij de enige) en voor aps-c er veel meer zijn. Bijvoorbeeld de tokina 12-24 (helaas alleen nikon en canon mount) de tamron 11-18, de sigma 10-20, de canon 10-22, etc.
Maar het klopt idd dat aps-c lenzen niet slechter zijn dan FF lenzen. Natuurlijk heb je budget aps-c lenzen, maar ja, die heb je bij FF lenzen ook :).

Het is gewoon een afweging die je moet maken, 'goedkoper en lichter' of 'op de toekomst voorbereid zijn'.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tonio schreef op donderdag 15 september 2005 @ 16:44:
Het is gewoon een afweging die je moet maken, 'goedkoper en lichter' of 'op de toekomst voorbereid zijn'.
Als dat op de toekomst voorbereid zijn zinvol is. Ik hoor dat idd vaker roepen, maar het is helemaal niet gezegd dat binnen x jaar alles FF is. Ik denk dat er wel een beweging in die richting zal komen (zie 5D), maar je hoeft daar ook niet aan mee te doen. Als ik de kwaliteit van de huidige camera's zie weet ik niet of een overstap naar FF echt zoveel zal toevoegen. Niet dat ik tegen innovatie/modernisering ben ofzo, maar gewoon...ik vraag het me af. Moet je steeds meegaan met de 'waan van de dag'?

Ook wat mij betreft is het dus een afweging die je moet maken. Bovendien worden er zoveel spullen voor camera's met cropfactor verkocht momenteel dat er best een markt voor zal blijven. Het zal niet ineens ophouden.

• fdisk

fdisk

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 15:47:
bedankt alvast
De (D) aanduiding bij Minolta heeft niets te maken met digitaal. Dit geeft aan dat de lens afstand kan doorgeven waarop gefocust wordt, zodat dit gebruikt kan worden bij ADI flitsbelichtingsmeting. Ik heb zelf de KM 17-35 (D) bij de camera en die doet het ook prima op mijn analoge 800si.

Verwijderd

offtopic:
Alleen jammer dat ADI het niet doet op een 800si ;) Volgens mij heb ik niet eens D lenzen. Wellicht dat de 50 mm 1.7 een D lens is, maar ik denk het niet.

• fdisk

fdisk

Mijn 50mm 1.7 in ieder geval niet... Volgens Minolta zijn de D lenzen te herkennen aan de zilveren ring en zijn het met name de nieuwere lenzen. ADI niet op de 800si is wel jammer idd... Maar nog jammerder vond ik dat de 3500 xi niet op de 7D werkt dus heb ik nu twee flitsers... Overigens wordt als de lens geen D lens is en je toch ADI instelt gewoon teruggeschakeld op TTL met voorflits.

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
fdisk schreef op donderdag 15 september 2005 @ 17:16:
[...]

De (D) aanduiding bij Minolta heeft niets te maken met digitaal. Dit geeft aan dat de lens afstand kan doorgeven waarop gefocust wordt, zodat dit gebruikt kan worden bij ADI flitsbelichtingsmeting. Ik heb zelf de KM 17-35 (D) bij de camera en die doet het ook prima op mijn analoge 800si.
Klopt idd, bij minolta gebruiken ze de aanduiding Di voor aps-c lenzen :)

Verwijderd

Dit is een gedeelte uit dat e-mailtje.
Snap dat D niet stond voor Digitaal, maar was wel korter en geloof dat jullie het wel begrepen hadden:-)
Weet iemand wat vignette in deze situatie betekent? Ik heb een egyptisch vignette, maar dat heeft niks te maken met de betekis van dit woord. :-)

Because of their compact size, a DC lens may not have as fast a focusing motor as it's full-size counterpart. That's certainly true for Sigma's 17--35mm zooms. (The full-size version has a `Hypersonic' motor, which is both fast and quiet; the DC version does not.)

1. Their smaller diameter prevents their being used with film cameras because they'll vignette. In fact, some of the zoom DC lenses vignette at or near their maximum length on digital cameras!

2. The center portion of a camera lense is the least likely to have flaws; the outer portions typically have flaws. (One reason why larger diameter lenses cost more to manufacture.) Therefore, you're less likely to have lense-related distortion / light abberation problems with full-sized lenses---whether you're shooting with a digi or film camera.

3. Some manufacturers tout their DC lenses as having a `special digital camera coating'. Since there are no such things as `digital light' or `film light', any such coatings would really be intended to help overcome any sensor light-capturiing deficiencies. Any such coatings would best be placed directly on the sensor or some other in-body filter. (Sigma's *dust protector*, located just inside the lens mount opening, is also an infa-red light filter.) I have serious doubts that any of these coatings produce benefits for digital cameras, and I'm confident that any effect they'd have with a film camera would be negative.

I do have to admit, however, that their lighter weight and smaller size is appealing----that's why so many amateur photographers want them!

Bedankt voor alle reacties.

• a3konijn
Vignettering is toch het effect dat foto's aan de randen donker de zijn. Dit doordat er onvoldoende belichting is geweest. Treed volgens mij vooral op in groothoekstand.

Verwijderd

Tonio schreef op donderdag 15 september 2005 @ 17:39:
Klopt idd, bij minolta gebruiken ze de aanduiding Di voor aps-c lenzen :)
Dat moet DT zijn zie deze dpreview link

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
darn, Di was van tamron :+ Wil iemand mij even wakker slappen? :P

• fdisk

fdisk

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 18:02:.knip.

Because of their compact size, a DC lens may not have as fast a focusing motor as it's full-size counterpart. That's certainly true for Sigma's 17--35mm zooms. (The full-size version has a `Hypersonic' motor, which is both fast and quiet; the DC version does not.)

1. Their smaller diameter prevents their being used with film cameras because they'll vignette. In fact, some of the zoom DC lenses vignette at or near their maximum length on digital cameras!

2. The center portion of a camera lense is the least likely to have flaws; the outer portions typically have flaws. (One reason why larger diameter lenses cost more to manufacture.) Therefore, you're less likely to have lense-related distortion / light abberation problems with full-sized lenses---whether you're shooting with a digi or film camera.

3. Some manufacturers tout their DC lenses as having a `special digital camera coating'. Since there are no such things as `digital light' or `film light', any such coatings would really be intended to help overcome any sensor light-capturiing deficiencies. Any such coatings would best be placed directly on the sensor or some other in-body filter. (Sigma's *dust protector*, located just inside the lens mount opening, is also an infa-red light filter.) I have serious doubts that any of these coatings produce benefits for digital cameras, and I'm confident that any effect they'd have with a film camera would be negative.
.knip.
Dat van die motor gaat niet echt op bij Minolta omdat de motor daar in de camera zit.

over die pounten:
1. Als je de lens alleen digitaal gebruikt en hij is goed gemaakt dan maakt het dus niet zoveel uit.
2. Is op zich wel waar, maar als je zo doorgaat dan zit je snel met middenformaat lenzen op je analoge camera omdat je dan ook relatief meer midden van de lens gebruikt.
3. De coating schijnt met name te zijn omdat een CCD/CMOS veel meer reflecteerd dan film en de kans bestaat dat je dit tegen de achterkant van de lens zou gaan 'zien'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
is er eigenlijk bekend wanneer, en of minolta een fullframe camera gaat maken?
met mn huidige lensen arsenaal en de lenzen die op dit moment in de winkel te koop zijn heb ik daar veel meer aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

hilbren schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 07:40:
is er eigenlijk bekend wanneer en of minolta een fullframe camera gaat maken?
Nee, maar gezien de uitspraak van Canon mbt de 5D zullen ze uiteindelijk wel moeten denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nah, is niks "moeten" aan hoor, Nikon roept ook al jaren dat DX "the way to go" is en die houden daar voorlopig gewoon aan vast. Even als reactie op de topicreport: ik zal dit weekend 's kijken naar de FG FAQ en er wat nieuwe termen in zetten, vignetting is een van de eenvoudigere termen, dus dat moet weinig moeite zijn :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
hilbren schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 07:40:
is er eigenlijk bekend wanneer, en of minolta een fullframe camera gaat maken?
Volgens de geruchten zal er begin 2006 een 7D update komen (7Di of 7Ds oid) en een "9D" full frame aangekondigd worden (die dan halverwege 2006 leverbaar zou moeten zijn).... maar ja tot dan zullen het altijd rumors zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Grrrrrene schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 09:37:
Nah, is niks "moeten" aan hoor, Nikon roept ook al jaren dat DX "the way to go" is en die houden daar voorlopig gewoon aan vast.
Dat kan best zijn, maar de markt verandert ondertussen. Ik wed dat als de grootste concurrenten FF gaan inzetten en zij weten iedereen (de klanten) te overtuigen dat het veeeeel beter is, dan moet je zien hoe snel Nikon, Minolta et al een FF camera op de plank hebben liggen.

Wat dat betreft is het in marketing-land vaak wél moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
Wat ziet mijn oog in de pricewatch (zie topicstart voor link):

De 5D body onder de €700 :9~
De 5D KIT voor €800 :9~
De 7D Body voor €900 :9~

Wat een zalige prijzen!
Nog eventjes wachten en dan ga ik de 5D kit bestellen! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Wild pigeon schreef op zondag 18 september 2005 @ 17:33:

Wat een zalige prijzen!
Wachten op wat :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
Op die laatste euro's op mijn bankrekening (i'm allmost there, but not yet :( !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Wild pigeon schreef op zondag 18 september 2005 @ 18:32:
[...]

Op die laatste euro's op mijn bankrekening (i'm allmost there, but not yet :( !)
Ga je voor de 5D?
Ook met het geringe prijsverschil van de 7D.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3konijn
Wild pigeon schreef op zondag 18 september 2005 @ 17:33:

Wat een zalige prijzen!
Ik kijk nu bijna dagelijks op de site van Topvision.com en update dan ff de pricewatch. Helaas worden hun bedragen niet automatisch geupdate in de pricewatch, maar ze gaan soms wel met sprongen omlaag. Als je de 5D bij hun in Duitsland koopt betaal je zelfs nog ruim 20 euro minder.
Nielsracing schreef op zondag 18 september 2005 @ 19:04:
[...]

Ga je voor de 5D?
Gering? 200 euro? Is bijna 30% prijsverschil. En dan komt er nog steeds een lens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
Wild pigeon schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 17:40:
[...]

Volgens de geruchten zal er begin 2006 een 7D update komen (7Di of 7Ds oid) en een "9D" full frame aangekondigd worden (die dan halverwege 2006 leverbaar zou moeten zijn).... maar ja tot dan zullen het altijd rumors zijn!
ik hoor net dat ik alvast ga sparen.... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
Nielsracing schreef op zondag 18 september 2005 @ 19:04:
[...]

Ga je voor de 5D?
Zoals al eerder gezegd... het verschil is 200 euro, dat is voor een student aardig wat en ik steek die 200 euro dan ook liever in een goede lens!
En op dit moment zal wbi jelke DSRL dan ook vooral ikzelf de beperkende factor zijn, en tegen de tijd dat ik alles uit de 5D gehaald heb is er vast een mooie opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
Ik heb onlangs de 5D aangeschaft, echter ondanks dat er sticker op de doos staat "Nederlandse handleiding toegevoegd" zit er geen handleiding in, maar een kaartje dat je op kan sturen naar KM in Maarsen waarna zij hem opsturen zodra zij hem kunnen leveren.

Heeft iemand al een Nederlandse handleiding?

P.S. Topvision levert de 5D met Franse en Duitse handleiding.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Wild pigeon schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 17:40:
[...]
Een nieuwe versie van de D7D zal natuurlijk weer in eerste instantie hoger geprijsd zijn. Ik zit juist te wachten tot ie €800 is. Ik schat dat ie dat tegen de kerst zal zijn. En dan sla ik toe. Ik vind €800 meer dan genoeg. Moet ook nog glaswerk hebben...mijn glasservies lijst staat nu al op €1400... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Wild pigeon schreef op zondag 18 september 2005 @ 20:36:
[...]

Zoals al eerder gezegd... het verschil is 200 euro, dat is voor een student aardig wat en ik steek die 200 euro dan ook liever in een goede lens!
En op dit moment zal wbi jelke DSRL dan ook vooral ikzelf de beperkende factor zijn, en tegen de tijd dat ik alles uit de 5D gehaald heb is er vast een mooie opvolger.
Je hoort mij ook niet zeggen dat 200 euro geen veel geld is.
Ben zelf ook student :) en stond dus voor dezelfde keuze.
Persoonlijk vond ik het design van de 7D meer aanspreken als de 5D. Ik hou wel van veel knopjes etc.
Maar ik kan ook goed begrijpen dat het formaat van de 5D ook erg handig kan zijn. Opzich kwa fotokwaliteit maakt het niks uit. De lens is inderdaad erg belangrijk.
Zoals al eerder gezegd, mijn kitlens (KM 28-100) is nooit gebruikt en kan voor een zacht prijsje worden overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Wild pigeon schreef op zondag 18 september 2005 @ 20:36:
[...]
Fotografisch is er geen verschil tussen de 5D en 7D. Het is alleen de hogere resolutie v/h scherm, handy knoppen interface en aansluiting externe flitser (dacht ik), zoeker, en misschien nog wat details. Het is maar net wat je belangrijk vind voor die €200. En natuurlijk het formaat, en het feit dat op de 5D geen battery grip kan. Maar met de een of de ander maak je geen mooiere of minder mooie plaatjes. Wat dat betreft zijn ze hetzelfde.

Ik stel persoonlijk veel prijs op gebruiksgemak en wil dus de extra euri schokken voor de D7D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1964
@joh6vers6. Vreemd verhaal over de Nederlandse handleiding. Bij mij zat een zelfde soort sticker op de doos. In de doos zat de Nederlandse handleiding in boekvorm en op CD-rom.
Wat zat er dan wel in de doos aan handleiding?

Gewoon de leverancier aanspreken lijkt me!

Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
Jack1964 schreef op zondag 18 september 2005 @ 21:49:
@joh6vers6. Vreemd verhaal over de Nederlandse handleiding. Bij mij zat een zelfde soort sticker op de doos. In de doos zat de Nederlandse handleiding in boekvorm en op CD-rom.
Wat zat er dan wel in de doos aan handleiding?

Gewoon de leverancier aanspreken lijkt me!
Niets dus.
Waarschijnlijk lag deze 5D al tijdje op de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is geen vreemd verhaal. Minolta haalt de camera's uiteraard ook gewoon uit het buitenland. Blijkbaar hebben ze problemen met hun drukker, want ook andere modellen hebben dezelfde notitie in het doosje zitten. Niks vreemds aan dus..... Gewoon even het briefje opsturen en je krijgt een handleiding thuisgestuurd, zodra ze klaar zijn. Bovendien wordt er een handleiding op CD meegeleverd.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.