Nikon D50 - Deel 2

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.997 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:23

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

DRAFTER86 schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 17:11:
Het is zover, ik ga een dezer dagen een D50 met Nikon 18-70 objectief aanschaffen. Het objectief koop ik tweedehands, de body nieuw. Iemand nog een leuke aanbieding gezien?
kijk de lens even goed na. Evenals de shit die op de sensor zit, dus even een F/22 foto van de lucht (blauwe lucht, niet grijze lucht!, en anders wit papier onscherp fotograferen) op de computer bekijken op 100%. Zie je alleen (enkele) grijze stipjes dan is het goed, maar zie je strepen en vegen etc, pas dan op of de sensor niet ook beyond repair vervuild/beschadigd is.

De 18-70 lijkt me een prima keuze, heb ik ook en het is echt een fijne lens, snelle focus, stil en lekker scherp/contrastrijk.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:16
nomad85 schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 22:21:
[...]

kijk de lens even goed na. Evenals de shit die op de sensor zit, dus even een F/22 foto van de lucht (blauwe lucht, niet grijze lucht!, en anders wit papier onscherp fotograferen) op de computer bekijken op 100%. Zie je alleen (enkele) grijze stipjes dan is het goed, maar zie je strepen en vegen etc, pas dan op of de sensor niet ook beyond repair vervuild/beschadigd is.

De 18-70 lijkt me een prima keuze, heb ik ook en het is echt een fijne lens, snelle focus, stil en lekker scherp/contrastrijk.
De body koop ik nieuw dus ik neem aan dat dat wel goed zit. Verder begreep ik van iemand dat ik bij de lens even de diafragma-schuif moet checken, veert die niet soepel terug is er iets mis. Maar op de lens zit ook nog een paar maanden garantie dus dat komt wel goed.

Kan niet wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

de combi is iig aan te raden :)...werkt echt heel fijn. 18-70 is ook gewoon een heerlijk bereik trouwens. Bevalt me echt beter dan de 18-55 die ik ook heb, maar uiteraard nu niet meer zoveel gebruik (alleen wel eens een testje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 16:08

EgoPro

Time is an illusion.

DRAFTER86 schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 17:11:
Het is zover, ik ga een dezer dagen een D50 met Nikon 18-70 objectief aanschaffen. Het objectief koop ik tweedehands, de body nieuw. Iemand nog een leuke aanbieding gezien?
He dat was ook mijn keuze, 2e hands 18-70 en een d50 body. Als je slim bent haal je het setje in 1 winkel en kan je er behoorlijk wat af dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
EgoPro schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 15:29:
[...]

He dat was ook mijn keuze, 2e hands 18-70 en een d50 body. Als je slim bent haal je het setje in 1 winkel en kan je er behoorlijk wat af dingen.
Heb hem binnen :)
Heb 170 betaald voor de lens en 450,- voor de body.
Waarom laden winkels de accu niet even op als ze toch weten dat je komt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poplitius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 12:13
Nog een vraag over de DOF en de gevolgen daarvan door de zoeker kunnen zien. Ik las ergens in Deel 1 dat toestellen mét DOF-preview knop bij indrukken daarvan het diafragma instellen op de corresponderende waarde en dat de D50 dit niet heeft. Je kan daardoor op de D50 niet zien wat die gevolgen zijn. Nu mijn vraag:

Wordt het diafragma na het nemen van een foto altijd na een standaardopening teruggezet, of blijft 'ie staan op de stand van de laatstgenomen foto? In het laatste geval zou je dan 'n extra foto kunnen schieten ipv een DOF-previewknop op te zoeken en in te drukken. Scheelt nog knopjesgepriegel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 21:57

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Helaas... Het diafragma wordt alleen 'gesloten' voor het nemen van de foto. Hierna staat het diafragma weer maximaal open.

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Poplitius schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 12:21:
Nog een vraag over de DOF en de gevolgen daarvan door de zoeker kunnen zien. Ik las ergens in Deel 1 dat toestellen mét DOF-preview knop bij indrukken daarvan het diafragma instellen op de corresponderende waarde en dat de D50 dit niet heeft. Je kan daardoor op de D50 niet zien wat die gevolgen zijn. Nu mijn vraag:

Wordt het diafragma na het nemen van een foto altijd na een standaardopening teruggezet, of blijft 'ie staan op de stand van de laatstgenomen foto? In het laatste geval zou je dan 'n extra foto kunnen schieten ipv een DOF-previewknop op te zoeken en in te drukken. Scheelt nog knopjesgepriegel ook.
op het moment dat je een foto maakt gaat je diafragma ring zodanig dicht als jij hebt ingesteld, na je foto schiet die weer helemaal open, zodat je zoveel mogelijk licht door je zoeker krijgt en dus zo duidelijk mogelijk erdoorheen kan kijken.

DoF preview werkt niet altijd even fijn, omdat je ogen geen lange sluitertijd ofzo hebben, een diafragma van F/10 ofzo terwijl je niet zo heel veel licht hebt, geen vooral een donkere zoeker. Maar soms werkt het best goed en kan het helpen......ikzelf heb het echt nooit gemist en ik schiet vooral macro, waar het handig voor zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Even heel iets anders:

Als jullie met de interne flits aan een foto maken, dan heb je zo goed als geen vertraging toch?
Als je nou de interne flits op rode ogen reductie zet (zodat hij meerdere keren flitst) krijg ik vervolgens een vertraging die echt heel duidelijk merkbaar is, soms gewoon vervelend.

Heeft iedereen dit?

[ Voor 14% gewijzigd door Nomad op 15-10-2006 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
nomad85 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 18:01:
Even heel iets anders:

Als jullie met de interne flits aan een foto maken, dan heb je zo goed als geen vertraging toch?
Als je nou de interne flits op rode ogen reductie zet (zodat hij meerdere keren flitst) krijg ik vervolgens een vertraging die echt heel duidelijk merkbaar is, soms gewoon vervelend.

Heeft iedereen dit?
:?

Mijn D50 zijn rode ogen reductie (met ingebouwde flits) is dusdanig dat ie met de AF-Assist lamp in iemand zijn waffel gaat zitten schijnen, heel vervelend. Flitst die van jou meerdere malen?

Meerdere keren flitsen doet mijn SB-800 wel, en interne flits gebruik ik dus ook never...

Maar ik denk dat daar dus je vertraging vandaan komt. Hij flitst niet, hij knalt je AF-assist aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RedXraD schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 18:07:
[...]

:?

Mijn D50 zijn rode ogen reductie (met ingebouwde flits) is dusdanig dat ie met de AF-Assist lamp in iemand zijn waffel gaat zitten schijnen, heel vervelend. Flitst die van jou meerdere malen?

Meerdere keren flitsen doet mijn SB-800 wel, en interne flits gebruik ik dus ook never...

Maar ik denk dat daar dus je vertraging vandaan komt. Hij flitst niet, hij knalt je AF-assist aan.
je hebt gelijk idd, eerst die stomme af lamp die zitten te schitteren in aanwezigheid zeg maar :)
Maar bijvoorbeeld in auto stand (die ik vorige week voor het eerst gebruikte! :S) kan hij wel meerdere keren flitsen, hoe doe ik dit handmatig dan, want de handleiding is niet half zo uitgebreid als ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Wat ik mij afvroeg, is het niet mogelijk om met IR te focussen? Bieden de Nikon flitsers misschien die mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
DRAFTER86 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:23:
Wat ik mij afvroeg, is het niet mogelijk om met IR te focussen? Bieden de Nikon flitsers misschien die mogelijkheid?
Die focussen idd met IR, al is daar ook rood licht van zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
RedXraD schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:25:
[...]

Die focussen idd met IR, al is daar ook rood licht van zichtbaar.
Dus dan geeft de flitsers rood/ir licht af zodat de cam kan focussen? Kan de cam IR zien dan?
En waarom dan nog rood licht? Als je het dan alsnog ziet heb je er toch niks aan?

Ik ben nu een paar dagen aan het spelen met mijn D50 maar het is toch wel erg vervelend dat iedereen vantevoren weet dat je een foto gaat maken door dat stomme lampje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

DRAFTER86 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:30:
[...]

Dus dan geeft de flitsers rood/ir licht af zodat de cam kan focussen? Kan de cam IR zien dan?
En waarom dan nog rood ligt? Als je het dan alsnog ziet heb je er toch niks aan?

Ik ben nu een paar dagen aan het spelen met mijn D50 maar het is toch wel erg vervelend dat iedereen vantevoren weet dat je een foto gaat maken door dat stomme lampje...
ir en rood ligt erg dichtbij elkaar, daarom overlapt het een beetje. Je camera kan idd infrarood net zien, maar niet ver in dat gebied, dus daarom ligt je ir lampje net op de grens en zie je het een beetje (volgens mij).
Zelf vind ik het erg fijn om in het donker te focussen met mijn flits erbovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Dat lampje ben je dus vanaf met een flitser, maar dat wordt vervangen voor een (door het menselijk oog waargenomen als) rood lampje. Deze projecteert een raster op je onderwerp. Dit is opzich best gaaf, want zelfs een witte muur wordt focus-baar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
nomad85 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 18:01:
Even heel iets anders:

Heeft iedereen dit?
Ja, dat is ook het idee achter de rode ogen reductie, door het schijnen in de ogen met de AF lamp,
of door korte flitsjes van de flitser worden de pupillen van de ogen van je slachtoffer kleiner zodat er minder licht reflecteert op het netvlies. Met een beetje geluk zie je dan de weerkaatsing van de flitser niet terug via de lens van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-08 11:16
Ik heb hem ook eindelijk besteld. De d50-kit, dus gewoon de kitlens. Ik ben een beginner dus ik neem aan dat het voorlopig genoeg is. In de toekomst ga ik ongetwijfeld wat beter lenswerk aanschaffen.

Ik vroeg me af of jullie garantie verlengen (mogelijkheid om hem naar 3 of 5 jaar te verlengen, 69,90 of 89,90) Is er iemand onder jullie die dit gedaan heeft, of is de nikon zo goed dat het totaal niet hoeft?

Ik heb keuze uit twee verschillende SD kaarten (ivm personeelskorting), namelijk de standaart Sandisk sd kaart, of de SanDisk Ultra.
De ultra is behoorlijk wat duurder. Maar maakt dit zoveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

keesheid schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 23:01:
Ik heb hem ook eindelijk besteld. De d50-kit, dus gewoon de kitlens. Ik ben een beginner dus ik neem aan dat het voorlopig genoeg is. In de toekomst ga ik ongetwijfeld wat beter lenswerk aanschaffen.

Ik vroeg me af of jullie garantie verlengen (mogelijkheid om hem naar 3 of 5 jaar te verlengen, 69,90 of 89,90) Is er iemand onder jullie die dit gedaan heeft, of is de nikon zo goed dat het totaal niet hoeft?

Ik heb keuze uit twee verschillende SD kaarten (ivm personeelskorting), namelijk de standaart Sandisk sd kaart, of de SanDisk Ultra.
5 jaar garantie voor 89,90, klinkt fijn. Aan de andere kant, over een jaar is je body al bijna niks meer waard, hoogstens 250 euro ofzo, dus vandaar zou ik zeggen dat je het niet moet doen. 1 jaar garantie, gaat het dan stuk, kun je best kijken naar een 2e hands D50 of je zoekt een nieuw model uit, mocht het al stuk gaan. Zo voelt de nikon in ieder geval niet, voelt echt degelijk :)

Qua geheugen, ik zou voor de ultra gaan, 1 keer wat duurder, maar lang plezier van. Je camera zit qua snelheid een beetje tussen de kaartjes in als ik me niet vergis, maar ook met uitlezen via de cardreader is het gewoon veel fijner (lees Stuk sneller!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik hier ook mijn gecropte foto's plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
stel, ik wil een nikon d50 camera kopen ( nieuw in doos, is een kit), via marktplaats. moet ik dan oppassen dat het niet een gestolen exemplaar is? ook al zegt de persoon dat hij hem gewonnen heeft met een foto wedstrijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-08 11:16
nnndoh schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 23:32:
stel, ik wil een nikon d50 camera kopen ( nieuw in doos, is een kit), via marktplaats. moet ik dan oppassen dat het niet een gestolen exemplaar is? ook al zegt de persoon dat hij hem gewonnen heeft met een foto wedstrijd?
Logisch 8)7

Maar als het een fotowedstrijd is geweest, zal er wel iemand zijn die antwoord op je vraag kan geven.
Wanener de verkoper dit ontwijkt weet je al genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door keesheid op 22-10-2006 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

keesheid schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 23:01:

Ik heb zelf een verzekering van 3 jaar, diefstal, beschadiging en alles er op en eraan. Deze verzekering is onafhankelijk van de dagwaarde, ik krijg gewoon het aankoopbedrag terug als mijn camera gejat wordt. Dit heb ik nu 1 keer meegemaakt en ben dus al met mijn tweede D50 bezig. Kan dus concluderen dat het geen verspild geld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 10:08
Bij wie had je die verzekering afgesloten?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Ik heb mijn camera bij www.combihanskeuzekamp gekocht in Zwolle, hij is aangesloten bij Combi en die bieden de volgende verzekering:
http://combi.nl/index.php...heid_plan&menu_selected=9

Nu moet ik zeggen dat dit natuurlijk een uitbesteed gebeuren is, ik weet alleen even niet welk bedrijf dit regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

nnndoh schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 23:32:
Ik zou uitkijken met zo'n fotowedstrijd verhaal: check eerst eens of alles er bij zit (garantiebewijs, bon, handleiding), dat hoort er ook bij te zitten, ook als het van een fotowedstrijd is. Zoniet dan mag je het voorbij laten gaan en ergens anders kijken voor een leuke D50-set :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een paar foto's (gecropt)

Afbeeldingslocatie: http://xs307.xs.to/xs307/06416/foto12.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs307.xs.to/xs307/06416/foto13.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs207.xs.to/xs207/06416/foto14.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs207.xs.to/xs207/06416/foto15.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs207.xs.to/xs207/06416/foto16.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs207.xs.to/xs207/06410/foto16.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs207.xs.to/xs207/06410/foto17.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs307.xs.to/xs307/06410/foto18.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs307.xs.to/xs307/06410/foto19.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs307.xs.to/xs307/06410/foto20.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:45:
Mag ik hier ook mijn gecropte foto's plaatsen?
Je kan daar een topic voor aanmaken onder test/show cases forum. Hier lijkt me niet de bedoeling maar kweenie pcies wat de regels zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

het zijn wel hele mooie dieren fotos.. maar of het in dit topic hoort... welke lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkleerssen schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:19:
het zijn wel hele mooie dieren fotos.. maar of het in dit topic hoort... welke lens?
Ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar, eerste plaat vind ik trouwens ook heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Nikkor 70-300mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

G of D versie? G variant heb ik ook.. maar dan nog .. goede platen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkleerssen schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 14:08:
[...]

G of D versie? G variant heb ik ook.. maar dan nog .. goede platen!
Geen idee, was maar geleend :) Vanaf woensdag heb ik mijn eigen Tamron 70-300. Vanavond kijk ik welke versie. En bedankt voor je compliment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
ik heb hem, de nikon d50, net na me werk opgehaald bij een nette meneer die hem te koop had staan op marktplaats

hij heeft de camera gewonnen bij een foto wedstrijd van ZOOM-magazine (2005 ? )
hij deed de camera weg omdat hij zelf al 2 heeft
en ik heb de nikon kit van hem gekregen voor €400,-
hij had hem zelfs nooit aan gezet, ongebruikt in doos compleet

geen geld lijkt mij :D

zeg maar dag fuji s9500 en hallo nikon d-50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu nog een lens nnndoh :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
er zat 1 lens bij, 18-55 mm
maar wil wel een lens erbij, 55-200mm of 70-300 mm want die wat er bijzit is niet bijster veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nnndoh schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 21:41:
[...]

er zat 1 lens bij, 18-55 mm
maar wil wel een lens erbij, 55-200mm of 70-300 mm want die wat er bijzit is niet bijster veel
Morgen heb ik de Tamron 70-300 :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Binnenkort ga ik ook een D50 halen. Dit wil ik doen bij digitalstreet, maar daar bieden ze ook een "extra garantie" aan. +1 jaar is dit 30,-.

Zelf ga ik altijd zorgvuldig met mijn spullen om, maar toch wil ik graag weten wat anderen hiermee doen. Gewoon aanschaffen, voor de zekerheid? Standaard zit er op elektronicaproducten 2 jaar garantie, wat denk ik ruim genoeg is. Een echt heel vervelend probleem moet dan al bekend zijn denk ik. Hoewel een kapotte sluiter natuurlijk niet is uit te sluiten. Tja, ik twijfel nog, maar hoor graag wat anderen hier over zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Nou als het gaat om "extra fabrieksgarantie" niet voor betalen. Europese Unie zegt standaard twee jaar. En wat gaat die +1 jaar betekeneb dan?
Als je nu een extra verzekering neemt, met diefstal, beschadiging en dat soort zaken zeg ik dat je er wel wat aan hebt voor mij heeft de verzekering van 100 nog wat euro mij een compleet nieuwe d50 opgeleverd nadat ik op de loveparade was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

extra garantie moet je niet doen. Verzekeren kan wel fijn zijn, maar ga niet oververzekeren ofzo, dat is alleen maar zonde van je maandelijks geld, immers het is onwaarschijnlijk dat er iets mee gebeurd.
Een kapotte sluiter is geen garantie (tenzij je echt nog maar 4000 foto's gemaakt hebt ofzo), het is dan gewoon slijtage.

400 euro is idd niet duur, zeker niet voor de kit, mooie koop gedaan dus :)

Zelf raad ik de 55-200 niet echt aan, hij is wel redelijk snel en stil, maar optisch niet geweldig.
Een hele stap beter is de 70-300 van sigma, maar die focust weer wat minder rap en met wat meer lawaai.
Heb je meer dan 500 euro te besteden, kijk dan naar wat andere lenzen (waarschijnlijk 2e hands), maar anders zou ik al snel kiezen voor de 70-300 APO van sigma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb mijn camera (D50) nog helemaal niet verzekerd :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 23:11:
Heb mijn camera (D50) nog helemaal niet verzekerd :$
ik ook nog niet, ondanks dat ik genoeg spul heb van waarde :)

Moet nog wel een keer, want heb niet het geld om het opnieuw aan te schaffen denk ik....
mocht ik alles kwijt raken, kocht ik misschien wel canon. Vooral door de ruis en lenzenaanbod van canon. Zeker hun nieuwe reeks tele-lenzen is iets waar nikon slechts kan naar kijken.
Wanneer komt nikon met een 70-200 F/4 (met of zonder VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
  • Laatst online: 21-07 14:51
ik ben afgelopen zondag naar de dierentuin gegaan, maar had best wat last van tegenlicht. Ik probeerde wat maki's te fotograferen die op een laddertje zaten. natuurlijk veel tegenlicht waardoor de maki's donker werken en niet mooi op de foto zouden komen,

Hoe kan ik dit nu goed oplossen zonder te flitsen. ik zat al met de belichtingswaarde te spelen. knopje naast de timer en deze aanpassen, maar dat had ook weinig nut. Ik had hem als ik het me herinner tot +2.0 gezet, maar dit hielpt niet.

iemand tips zodat ik de volgende keer een mooie foto maak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Carnagy schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:09:
ik ben afgelopen zondag naar de dierentuin gegaan, maar had best wat last van tegenlicht. Ik probeerde wat maki's te fotograferen die op een laddertje zaten. natuurlijk veel tegenlicht waardoor de maki's donker werken en niet mooi op de foto zouden komen,

Hoe kan ik dit nu goed oplossen zonder te flitsen. ik zat al met de belichtingswaarde te spelen. knopje naast de timer en deze aanpassen, maar dat had ook weinig nut. Ik had hem als ik het me herinner tot +2.0 gezet, maar dit hielpt niet.

Volgende keer center-weighted of spotmetering gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ja idd wat RedXrad zegt, spotmeting of center gebruiken. Helaas krijg je dan wel die overbelichte witte luchten die niet zo mooi zijn. Een fill flash (invulflits) is dan geen half raar idee, al is het maar met je interne flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of natuurlijk 2 pics samenvoegen, eentje met goed belichtte lucht andere met goed belicht maki-beest. Zal je wel statief moeten hebben en beest moet blijven zitten ;). Kweenie hoe natuurlijk/goed het er uiteindelijk uit komt te zien, maar waarschijnlijk is flitsen makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:10:
Of natuurlijk 2 pics samenvoegen, eentje met goed belichtte lucht andere met goed belicht maki-beest. Zal je wel statief moeten hebben en beest moet blijven zitten ;). Kweenie hoe natuurlijk/goed het er uiteindelijk uit komt te zien, maar waarschijnlijk is flitsen makkelijker.
HDR gebruiken kan best goed opzich, zo lang je er geen tonemapping overheen doet behoud je wel een natuurlijke foto met een groter dynamisch bereik. Opzich geen slecht idee, maar zoals je zegt heb je wel een statief nodig. Hij zei zelf al dat 2stops overbelichten niet genoeg was, dan zou ik met HDR ook niet voor 2 foto's gaan (veel te grote stap), maar eerder 4 foto's maken met 2/3 stop stappen, of 3 foto's met 1 stop stappen, 3 foto's is makkelijker vanwege de bracketing functie van de D50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nomad85 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:18:
[...]

ik ook nog niet, ondanks dat ik genoeg spul heb van waarde :)

Moet nog wel een keer, want heb niet het geld om het opnieuw aan te schaffen denk ik....
mocht ik alles kwijt raken, kocht ik misschien wel canon. Vooral door de ruis en lenzenaanbod van canon. Zeker hun nieuwe reeks tele-lenzen is iets waar nikon slechts kan naar kijken.
Wanneer komt nikon met een 70-200 F/4 (met of zonder VR)
Ik ga morgen in iedere geval naar de Rabobank. Daar kan je (heb ik gehoord van RedXraD) je camera en accesoires tot € 1400 verzekeren. Dus doe ik het. Ik weet nog niet wat het gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nomad85 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:04:
Ja idd wat RedXrad zegt, spotmeting of center gebruiken. Helaas krijg je dan wel die overbelichte witte luchten die niet zo mooi zijn. Een fill flash (invulflits) is dan geen half raar idee, al is het maar met je interne flitser.
Luchten kan je toch heel makkelijk photohoppen? Althans, ik kan dat wel ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:37:
Luchten kan je toch heel makkelijk photohoppen? Althans, ik kan dat wel ;) :)
Als et echt zo makkelijk is misschien handig om ff in twee regels te zetten hoe je dat moet doen 8) . Denk dat RedXraD daar iets meer aan heeft... en anders ik wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
misschien een stomme vraag, ik zit een beetje deze camera te vergelijken met de s9500 die ik nog heb , maar kan je ook zwart wit foto's schieten? of ben ik daarin beperkt tot het verwerken in photoshop?
kon er niets over vinden in het boekje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist een mailtje gehad dat mijn tamron lens is afgeleverd bij mijn ouders *O* hiephoi

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2006 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

nnndoh schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:15:
misschien een stomme vraag, ik zit een beetje deze camera te vergelijken met de s9500 die ik nog heb , maar kan je ook zwart wit foto's schieten? of ben ik daarin beperkt tot het verwerken in photoshop?
kon er niets over vinden in het boekje
Geen z/w conversie in je camera, en wees blij!
Een camera moet dat ook niet kunnen, in photoshop heb je zoveel meer controle daarover.
Wanneer je camera een z/w conversie doet krijg je vaak alleen grijstinten die nogal contrastloos zijn, in PS krijg je dat echt heel veel mooier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:35:
[...]

Ik ga morgen in iedere geval naar de Rabobank. Daar kan je (heb ik gehoord van RedXraD) je camera en accesoires tot € 1400 verzekeren. Dus doe ik het. Ik weet nog niet wat het gaat kosten.
Laat even weten hoe en wat. Ook of je daar inboedel bij moet nemen vind ik wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:51:
[...]

Als et echt zo makkelijk is misschien handig om ff in twee regels te zetten hoe je dat moet doen 8) . Denk dat RedXraD daar iets meer aan heeft... en anders ik wel :+
Opzich kan je een onderbelicht beest makkelijker fixen dan een overbelichte lucht. Kijk maar eens bij photoshop onder image --> shadows/highlights, wel oppassen dat je het niet overdone maakt, maar dat zie je vanzelf aan de lichtgevende randen.

Die verzekering bij de Rabobank is een reisverzekering (eigenlijk van interpolis) en die dekt idd tot €1400 aan fotoapparatuur. Hoe het verder allemaal zit weet ik niet precies, omdat ik voor mijn camera een kostbaarhedenverzekering bij AXA heb afgesloten (op naam van mijn pa om inboedel-gedoe te vermijden). Van wat ik ervan heb begrepen komt het er gewoon op neer dat wanneer onder normale omstandigheden iets met je cam gebeurt tijdens vakantie/weekendje weg (diefstal, verlies etc) je het vergoed krijgt (ja, ik heb die reisverzekering, maar om andere redenen ;) ).

Voor een échte verzekering zou ik gewoon een kostbaarhedenverzekering nemen, omdat die ten alle tijde dekt. Ik heb die rabo-reisverzekering toen aanbevolen aan Worldracing omdat we toendertijd een zondag naar blijdorp zijn geweest en hij helemaal geen verzekering had. Als je dan voor die paar dagen (weekend oid) een reisverzekering af kan sluiten (zeker als je cam in totaal niet boven de 1400 euro uit komt) zit je natuurlijk geweldig. Nogmaals, voor een lopende verzekering voor je cam ben je beter af met een kostbaarhedenverzekering, ben je bereid hier een inboedelverzekering voor af te sluiten etc, ga dan naar de ABN AMRO, die hebben érg gunstige voorwaarden.

Hulde voor het goed spellen van mijn nick

[ Voor 25% gewijzigd door Henk op 27-10-2006 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedXraD schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:29:
[...]

Die verzekering bij de Rabobank is een reisverzekering (eigenlijk van interpolis) en die dekt idd tot €1400 aan fotoapparatuur. Hoe het verder allemaal zit weet ik niet precies, omdat ik voor mijn camera een kostbaarhedenverzekering bij AXA heb afgesloten (op naam van mijn pa om inboedel-gedoe te vermijden). Van wat ik ervan heb begrepen komt het er gewoon op neer dat wanneer onder normale omstandigheden iets met je cam gebeurt tijdens vakantie/weekendje weg (diefstal, verlies etc) je het vergoed krijgt (ja, ik heb die reisverzekering, maar om andere redenen ;) ).

Hulde voor het goed spellen van mijn nick
Ik spel je nick toch altijd goed O-).

Dus ik heb eigenlijk niets aan de Rabobank-blabla? :) Dan ga ik wel wat anders zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:54:
[...]

Ik spel je nick toch altijd goed O-).

Dus ik heb eigenlijk niets aan de Rabobank-blabla? :) Dan ga ik wel wat anders zoeken
Je hebt er dusdanig wat aan dat wanneer je WEG bent je cam verzekerd is. Of dat hij ook verzekerd is als je hem thuis op je plavuizen laat kletteren betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedXraD schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:02:
[...]

Je hebt er dusdanig wat aan dat wanneer je WEG bent je cam verzekerd is. Of dat hij ook verzekerd is als je hem thuis op je plavuizen laat kletteren betwijfel ik.
Ga er morgen wel even heen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Carnagy schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:09:
[maki's]
Wachten tot ze op het gras zitten :)
Echt veel stilzitten doen ze niet en een beetje in de lens kijken ho maar ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~oce/maki.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Guys, blijven we een beetje on-topic? Gesprekken over verzekeringen zou ik voorstellen om in de volgende thread te plaatsen: Camera verzekering en ervaringen anno 2006

Have phun met jullie D50 en maak vooral leuke plaatjes, maar laten we het dus wel een beetje binnen de gestelde grenzen houden alsjeblieft. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
zo..vanavond naar een optreden geweest van een stel vrienden, baroeg in rotjeknor

alles in raw formaat geschoten, en moet zeggen, alles erg goed gelukt op 3 na die ik express met een te lange sluitertijd heb geschoten

het is me nog beter afgegaan dan met de fuji s9500, met dat lukte alleen zwart/wit foto wel aardig

1 keer heb ik gehad die hij niks wou afdrukken omdat ik waarschijlijk in het donker op een knopje had gedrukt. heb hem toen uitgezet en weer aan en ik kon weer verder gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

nnndoh schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 02:04:
zo..vanavond naar een optreden geweest van een stel vrienden, baroeg in rotjeknor

alles in raw formaat geschoten, en moet zeggen, alles erg goed gelukt op 3 na die ik express met een te lange sluitertijd heb geschoten

het is me nog beter afgegaan dan met de fuji s9500, met dat lukte alleen zwart/wit foto wel aardig

1 keer heb ik gehad die hij niks wou afdrukken omdat ik waarschijlijk in het donker op een knopje had gedrukt. heb hem toen uitgezet en weer aan en ik kon weer verder gaan
Gebruik dan manual settings en manual focus.. heb je dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

henkleerssen schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 08:24:
[...]

Gebruik dan manual settings en manual focus.. heb je dat probleem niet.
Das niet altijd handig natuurlijk, want soms moet je gewoon net dat moment vast leggen en wil je niet dat je cam op full handmatig staat. Wanneer ik meer tijd heb gebruik ik vaak manual focus, maar niet tijdens optredens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schiet nu mijn foto's altijd op de 'A-stand'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:02:
Ik schiet nu mijn foto's altijd op de 'A-stand'.
zoals de meesten dus. A stand is gewoon de meest fijne stand. Je hoeft niet veel in te stellen, maar je kan als je wilt eigenlijk alles zelf regelen wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou, ik vind diafragme beheersing het belangrijkste om te hebben, sluitertijd controleer ik wel maar is zelden de belangrijkste factor. Daarom is A-stand de meest gebruikte bij mij (da's al zo sinds m'n eerste minolta's eind jaren 80.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Tamron 70-300 is binnen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

gefeliciteerd opzich, maar eh lees dit eens:
Nieuwe apperatuur aangeschaft?

We snappen natuurlijk dat je erg blij bent met je nieuwe body, lens, flitser, tas, etc. Het heeft alleen niet zo veel zin om dit in een corresponderend topic rond te gaan bazuinen zonder verdere toevoeging. Replies als "Jeej, ik heb eindelijk een D200 gekocht!" kan je dus beter achterwege laten ;)
dit is een directe kopie uit algemene policy :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
ik heb dus gister alles in de 'P' stand geschoten
hoefde ook niets in te stellen, daarna een tijdje in de 'm' stand en een beetje met de sluitertijd gespeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

nnndoh schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 16:25:
ik heb dus gister alles in de 'P' stand geschoten
hoefde ook niets in te stellen, daarna een tijdje in de 'm' stand en een beetje met de sluitertijd gespeeld
je bent niet de enige die P stand een fijne stand vind, je camera is helemaal zo slecht nog niet met zijn keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
van de donkere tegenlicht foto's is niks meer te maken.

Afbeeldingslocatie: http://img511.imageshack.us/img511/5840/aapjebn0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img511.imageshack.us/img511/3888/anderaapjegc1.jpg

deze zijn wel beter gelukt :) maar is mis toch een telelensje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ik dacht laat ik er eens wat Foto's tussenknallen van mijn vakantie in Peru. (ben net 2 weken terug)

Met mijn Nikon D50 geschoten met een Sigma 18-200mm en Sigma 200-400mm
Ik heb uiteindelijk 2200 foto's op mijn imagebank staan en er een kleine 400 op mijn Homepage gezet . Ik heb echter de mooiste (in mijn mening) jullie niet willen ontnemen.

Afbeeldingslocatie: http://www.basandra.nl/photo/albums/Peru%202006/normal_0097.jpg
Een stadje Ariquipa waar 24000 van deze Taxies rijden. (nee dit is geen type fout 8)7 )

Afbeeldingslocatie: http://www.basandra.nl/photo/albums/Peru%202006/normal_0101.jpg
Een olielamp in een erg mooi gekleurd klooster.

Afbeeldingslocatie: http://www.basandra.nl/photo/albums/Peru%202006/normal_0139.jpg
Een meisje bij een kleine parkeerplaats op 4910 meter hoogte.

Afbeeldingslocatie: http://www.basandra.nl/photo/albums/Peru%202006/normal_0140.jpg
Een Lama herder op de hoogvlaktes.

Afbeeldingslocatie: http://www.basandra.nl/photo/albums/Peru%202006/normal_0246.jpg
Tijdens de Incatrail veel Kolibries gezien. maar die zijn erg snel, deze is de enige goed gelukte.

Afbeeldingslocatie: http://www.basandra.nl/photo/albums/Peru%202006/normal_0308.jpg
De beloning na 4 dagen door de Andes lopen. De inca stad Machu Picchu.

De camera is me op de reis prima bevallen. Vooral de optie hogelichten is een echte uitkomst om te zien waar je detail verliest. Daar staat mijn beeld eigenlijk altijd wel op. Ook de batterijen gingen mega lang mee, de 4 dagen van de incatrail had ik geen stroom en moest ik bijna elke dag na het schieten ook nog eens de foto's overzetten naar mijn imagebank ivm een kleine 512MB SDkaartje.
Maar eenmaal aangekomen in Machu Picchu was de batterij nog voor 2/3 vol dus echt perfect.

En verder gebruik ik eigenlijk 2 standen op de camera.

De A voor ja het standaard knalwerk.
En de P die heb ik anders ingesteld met b.v. spotmeting, vast focuspunt en het is erg makkelijk dat je in de P stand door verschillende belichtings mogelijkheden kan schuiven zodat je een bepaald effect kan maken, zoals scherptediepte of beweging.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Voor de mensen die dpreview normaal niet lezen. Hier http://forums.dpreview.co...rum=1034&message=20722357 heeft iemand een budget mod gemaakt om het gebrek aan lcd backlight op te lossen.

Afbeeldingslocatie: http://www.midaswelby.com/D50-LED008.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg ik nu iets heel fouts als ik denk dat je door dit lampje juist meer hinder ondervindt dan dat het praktisch is? Ok het is wel heel handig dat je het dan in het donker ook ziet.
Maar dan moet je wel iets doen aan het licht, zodat deze niet in je ogen schijnt.
Want dan houdt je een vlek over en zie je die vlek ook nog tijdens het fotograferen, toch?

Dus ik vind dat er nog een kapje overheen moet die het licht blokkeert wat naar je gezicht schijnt. :)

Verder een prima idee! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als je de thread zou lezen zou je zien dat ik precies dezelfde opmerking maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 21:53:
Als je de thread zou lezen zou je zien dat ik precies dezelfde opmerking maakte.
Ah sorry, ik had niet door dat er comments stonden. Maar ik zie inderdaad je naam er tussen staan met je comment ;)
Excuses dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 00:35:
[...]

Ah sorry, ik had niet door dat er comments stonden. Maar ik zie inderdaad je naam er tussen staan met je comment ;)
Excuses dus :)
NP, vond 't eigenlijk wel grappig dat we alletwee tot dezelfde conclusie kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Morgen krijg ik mijn D50 binnen met de standaard kitlens. Binnenkort kijk ik nog wel eens verder naar een telelens.

Ik zit nog wel even rond te snuffelen naar een tas. Voorlopig moet daar dus de D50+18-55mm inkunnen met een reserve accu. Daarnaast in de nabije toekomst een 70-300 lens (sigma of nikon) en misschien nog een 50mm f/1.8.

Ik vind de Lowepro Topload tassen er wel mooi en praktisch uitzien, maar vraag me af of zo'n complete set daarin zou gaan passen. Zijn er tassen die aan te bevelen zijn? Voorwaarden zijn eigenlijk een niet te overdreven grote tas en qua kosten moet ie toch ook niet echt boven de 50 euro uitkomen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
hars73 schreef op maandag 13 november 2006 @ 14:35:
Morgen krijg ik mijn D50 binnen met de standaard kitlens. Binnenkort kijk ik nog wel eens verder naar een telelens.

Ik zit nog wel even rond te snuffelen naar een tas. Voorlopig moet daar dus de D50+18-55mm inkunnen met een reserve accu. Daarnaast in de nabije toekomst een 70-300 lens (sigma of nikon) en misschien nog een 50mm f/1.8.

Ik vind de Lowepro Topload tassen er wel mooi en praktisch uitzien, maar vraag me af of zo'n complete set daarin zou gaan passen. Zijn er tassen die aan te bevelen zijn? Voorwaarden zijn eigenlijk een niet te overdreven grote tas en qua kosten moet ie toch ook niet echt boven de 50 euro uitkomen eigenlijk.
Hij is al wat afgezakt, maar toch hoort het hier :) :

Centraal Fototas Topic - Deeltje 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

RedXraD schreef op maandag 13 november 2006 @ 14:41:
[...]

Hij is al wat afgezakt, maar toch hoort het hier :) :

Centraal Fototas Topic - Deeltje 2
Oeps.. dank je.. die had ik helemaal over het hoofd gezien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb nu een week of 2 mijn D50 binnen, met af-s 18-70 (tweedehands) en 70-300g. Dit was voor mij de eerste dSLR na een reeks compacts (laatste een Kodak Z740), en ik ben er zeker blij mee. Het was wel even wennen, vooral het gewicht van camera+18-70 maar het went steeds meer!

Ik had alleen een vraag over de D50 specifiek, ik vind namelijk het zoekerbeeld wel heel erg klein. Ik heb geprobeerd om handmatig te focussen, maar vooral op 18mm zijn de details zo klein dat ik er vrijwel altijd naast zit. Ik heb ook al aan de dioptrie zitten draaien maar ik zie daar ook niet zoveel verschil bij (terwijl mijn ogen met -1 toch in de juiste range zitten).

Vandaar dat ik me afvroeg of iemand hier ervaring heeft met de DG-2, die wordt als accessoire genoemd in de handleiding van de D50. Deze zou het zoekerbeeld 2x moeten vergroten zodat je dan makkelijker kan scherpstellen. Ik zag alleen een review ervan en het lijkt me een behoorlijk lomp ding, bovendien kost hij 80 euro (plus nog een adapter voor de D50).

Ik heb het topic al even nageplozen en hij werd wel genoemd maar geen ervaringen, vandaar dat ik me afvroeg of iemand hem inmiddels heeft aangeschaft en er ervaringen mee heeft :)

Review voor de geinteresseerden

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Ik heb deze DG2 niet aangeschaft.. maar ik begin er steeds meer over na te denken... Ik heb namelijk wat oude MF lenzen.. en een goede zoeker is wel een vereiste. Ik heb zelf wat lopen prutsen met een schroefdraad (27mm dwarsdoorsnede) op de zoeker te plaatsen en daarop een groothoek (.7 van mijn DV cam) .. dat werkt enigszins (vooral in het midden) maar ik zoek naar een permanente oplossing (trouwens de zoeker is nog best redelijk als je dat vergelijkt met de D70).
Soms doe ik het ook zonder. Wat ik dan doen is dat schuifje helemaal naar benee dan proberen te focussen van dichtbij naar het onderwerp toe. Net wanneer dit scherp wordt (als je haartjes verfijnd in de zoeker ziet of andere "substructuren" noem ik het maar ff), klikken maar en dat geeft vaak mooie platen... maar ja dat zijn mijn ogen he... en deze tip gaat niet voor iedereen op.
Ik ben wat ebay aan het rondneuzen voor een dg-2.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

GekkePrutser schreef op woensdag 22 november 2006 @ 17:30:
Ik heb nu een week of 2 mijn D50 binnen, met af-s 18-70 (tweedehands) en 70-300g. Dit was voor mij de eerste dSLR na een reeks compacts (laatste een Kodak Z740), en ik ben er zeker blij mee. Het was wel even wennen, vooral het gewicht van camera+18-70 maar het went steeds meer!

Ik had alleen een vraag over de D50 specifiek, ik vind namelijk het zoekerbeeld wel heel erg klein. Ik heb geprobeerd om handmatig te focussen, maar vooral op 18mm zijn de details zo klein dat ik er vrijwel altijd naast zit. Ik heb ook al aan de dioptrie zitten draaien maar ik zie daar ook niet zoveel verschil bij (terwijl mijn ogen met -1 toch in de juiste range zitten).

Vandaar dat ik me afvroeg of iemand hier ervaring heeft met de DG-2, die wordt als accessoire genoemd in de handleiding van de D50. Deze zou het zoekerbeeld 2x moeten vergroten zodat je dan makkelijker kan scherpstellen. Ik zag alleen een review ervan en het lijkt me een behoorlijk lomp ding, bovendien kost hij 80 euro (plus nog een adapter voor de D50).

Ik heb het topic al even nageplozen en hij werd wel genoemd maar geen ervaringen, vandaar dat ik me afvroeg of iemand hem inmiddels heeft aangeschaft en er ervaringen mee heeft :)

Review voor de geinteresseerden
tja. ben wat rond aan het kijken.. maar een persoon heeft hier een slechte review achter gelaten.. mmm.. weet het nog niet zo zeker.

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 11:52

Res-q

Redder in nood?

Ik heb zelf de Nikon DK-21m magnifying eyecup (op ebay rond de $20) en ben er erg tevreden mee :). Het zoekerbeeld wordt er met 1.17x mee vergroot, wat toch wel erg prettig is. Elke keer als ik door een D50/D70 kijk zonder dat ding er voor valt me toch weer op hoe klein de zoeker standaard is :).

en zo is het voorspeld!

• Henk
Als je alleen het midden van je matglas/focussing screen ziet is het imho een aardig nutteloos ding....

edit: over de DG2 dus

edit2: res-q, waarom doe je dat nou :( nou wil ik ook zo'n ding... :P

[ Voor 32% gewijzigd door Henk op 23-11-2006 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Hee Allemaal,

Bedankt voor de reacties!! Ik dacht al dat de DG-2 niet zo'n handig ding was, vooral omdat hij zo ver uitsteekt en je de randen van het beeld dan niet meer kan zien. Maar ik wist niet van de DK-21m, vooral omdat hij niet in de manual genoemd wordt. Het is blijkbaar een accessoire die voor de D200 bedoeld is. Maar ik heb het even op internet opgezocht en het schijnt dat hij zelfs beter op de D50 past dan op de D200 :) Bedankt voor de tip, res-q!

Ik ga nu die kopen, dat is veel meer wat ik zoek dan de DG-2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Ik weet niet wat beter passen is.. dat die beter aansluit met die viewfinder? Is toch gewoon het zelfde? Die DK-21m geeft maar een vergroting van 1.17 .. das niet veel.. maar alle beetjes helpen. Dus ik heb er ook een gekocht via ebay. Ben benieuwd. Zal nog wel een 10 dagen duren voordat deze in huis en mijn bevindingen hier kan posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Edit: Post niet meer relevant, database is gefixt.

Edit2: Oh ja, over dat beter passen: Ik las dat hij beter past op de D50 omdat die een rechthoekige dioptrie aanpassing heeft in plaats van een ronde zoals op de D200. Terwijl er een rechthoekige uitsparing op de vergrotingsloep zit, die precies om de dioptrie slider van de D50 past. Las het ergens op de dpreview forums, ik kan de link helaas niet meer terugvinden.

Ik las er ook dat hij met een bril niet goed werkt omdat je je oog dicht bij het glas moet houden. Voor mij geen probleem want ik draag geen bril.

Ik zal het zelf ook binnenkort kunnen proberen, heb hem ook besteld! In Nederland, bij een webshop, want ik hou niet zo van paypal. Wel 2x zo duur als 20$ maargoed. Dat heb ik er wel voor over.

[ Voor 255% gewijzigd door GekkePrutser op 26-11-2006 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
hoe maken jullie HDR foto's met je D50?

Passen jullie de sluitertijd aan of ga je met de +/- knop spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FataMan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 23:01
Carnagy schreef op zondag 26 november 2006 @ 21:09:
hoe maken jullie HDR foto's met je D50?

Passen jullie de sluitertijd aan of ga je met de +/- knop spelen?
De D50 heeft een bracketing-mogelijk met 3 opname's, als je dat wilde horen?

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
FataMan schreef op zondag 26 november 2006 @ 21:39:
[...]

De D50 heeft een bracketing-mogelijk met 3 opname's, als je dat wilde horen?
bracketing is te weinig qua stops. max 3 foto's en voor HDR moet je toch tenminste 5 foto's maken.

maar het kan dus op 2 manieren. via de belichtingswaarde en via de sluitertijd. welke gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Carnagy schreef op zondag 26 november 2006 @ 23:13:
[...]

bracketing is te weinig qua stops. max 3 foto's en voor HDR moet je toch tenminste 5 foto's maken.

maar het kan dus op 2 manieren. via de belichtingswaarde en via de sluitertijd. welke gebruiken jullie?
Pfoe, niet dat ik veel HDR gedaan heb, maar ik zou dan toch zeker voor de sluitertijd gaan. Over het algemeen mag ik aannemen dat je HDR i.c.m. een statief schiet (om de platen zoveel mogelijk te laten corresponderen) dus een langere sluiter is imho dan wenselijker dan een hogere iso, puur vanwege de ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb best HDR geschoten en 3 foto's wil best goed. Je moet al een echt strakke witte lucht hebben en echt donkere partijen en dus een extreem contrast hebben wil je dat 3 foto's niet genoeg is. Tuurlijk, met 5 foto's en een hoop werk is dat misschien mooier, maar 3 wil heel goed, zeker met 1 stop verschil of zelfs 1.5 verschil. Meestal gebruik ik 2/3 stop, zodat ik ook nog een "normale" foto over hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:39
Je kunt natuurlijk ook in RAW-formaat schieten en daar dan een aantal exposures van opslaan en samenvoegen tot HDR-plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Morgion schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:47:
Je kunt natuurlijk ook in RAW-formaat schieten en daar dan een aantal exposures van opslaan en samenvoegen tot HDR-plaat.
Da's eigenlijk wel een heel aardig idee, toch 's naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:39
Ideaal voor actieshots waar je een beetje HDR overheen wilt gooien of als je geen statief bij je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Even terugkomend op de DK-21M vergrotende zoeker: Ik heb hem nu binnen gekregen. Hij past inderdaad perfect op de D50, er zit inderdaad een uitsparing waar je de dioptrie slider beweegt, dus die kan je nog gewoon gebruiken. Hij klikt netjes vast en blijft goed zitten.

De vergroting van het beeld is niet enorm, maar bij de toch vrij kleine zoeker van de D50 is elke vergroting meegenomen. Helaas viel hij nogal tegen.

Het probleem dat ik er mee heb is dat hij in het midden niet scherp is. Er zit een rondje in het midden (net iets rondom de middelste focus indicator) waar het beeld onscherp is. Zodra je daar buiten komt is het beeld vrij plotseling wel scherp. Ik heb ook al aan de dioptrie zitten schuiven maar dit helpt niet genoeg (in de onderste stand is het wel het beste maar is het midden dus nog onscherp. Normaal hoef ik hem nooit zo ver omlaag te zetten (mijn oog is -1 en hij gaat tot -1.6) dus ik denk dat het dioptrie bereik door deze vergrotingszoeker iets verkleind wordt.

Ik ben benieuwd of mensen die perfecte ogen hebben hier ook last van hebben of dat hij bij hen wel scherp is. Zelf heb ik er dus niet zoveel aan want ik wou hem juist voor het scherpstellen. En aangezien je vaak midden op het beeld wil scherpstellen... Jammer dus!

Ik zie ook trouwens wat er bedoeld wordt met brildragers, je ziet alleen het volledige beeld als je je oog heel dicht bij het lensje houdt. En zelfs dan zie je al een soort vignettering in de hoeken. Zou ik op zich niet zo'n probleem vinden, alleen die scherpte dus wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Ik zal mijn bevindingen plaatsen hier.. maar ik hoop dat ik betere ervaringen heb dan jij dadelijk (ik heb goede ogen .. zover ik weet)...
24 nov besteld en betaald (paypal).. pas 27 nov verzonden uit Hong Kong. Dus ff wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ik ben ook wel benieuwd, want ik las her en der dat hij op de D50 dusdanig zou vergroten dat je niet helemaal meer zou zien wat je fotografeert (als in: de randen vallen er iets af).

Dit leek me trouwens wel vaag, want afaik is de viewfinder van de D200 groter dan die van de D50...

• GekkePrutser
  • Niet online
RedXraD schreef op woensdag 29 november 2006 @ 15:18:
Ik ben ook wel benieuwd, want ik las her en der dat hij op de D50 dusdanig zou vergroten dat je niet helemaal meer zou zien wat je fotografeert (als in: de randen vallen er iets af).

Dit leek me trouwens wel vaag, want afaik is de viewfinder van de D200 groter dan die van de D50...
Nee, de randen zie ik echt wel.. Ik denk dat dat commentaar van brildragers kwam. Dat had ik ook ergens gelezen namelijk. Als je je oog wat verder van het lensje af houdt, zie je inderdaad niet het hele beeld meer. Bij de originele zoeker heb je dat wat minder, al was het alleen maar omdat het beeld dan kleiner is.
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Babbelen over objectieven kan in Het grote Nikonmount-objectieven-topic V3.0