Bedankt, dan ga ik sinterklaas maar eens een briefje schrijvenGekkePrutser schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:06:
[...]
Nee, de randen zie ik echt wel.. Ik denk dat dat commentaar van brildragers kwam. Dat had ik ook ergens gelezen namelijk. Als je je oog wat verder van het lensje af houdt, zie je inderdaad niet het hele beeld meer. Bij de originele zoeker heb je dat wat minder, al was het alleen maar omdat het beeld dan kleiner is.
Verwijderd
Ook ik zit te denken aan een Nikon D50. Prachtige camera.
Ik zit alleen stevig te twijfelen tussen de standaard kitlens (18-55) of een iets duurder maar kwalitatief beter objectief.
Ik zie tussen de objectieven het bos niet meer :-). Ik heb echt al vele topics afgelezen, maar wat zijn "recommended" objectieven qua prijs/kwaliteit? Ik zoek gewoon een allround objectief.
En is de standaard kitlens dan echt zo slecht? Op internet vnid je testfoto's, maar die zijn zovaak met andere objectieven gemaakt dat dat slecht te boordelen is. Extra links zijn altijd welkom. Hartelijk bedankt
Ik zit alleen stevig te twijfelen tussen de standaard kitlens (18-55) of een iets duurder maar kwalitatief beter objectief.
Ik zie tussen de objectieven het bos niet meer :-). Ik heb echt al vele topics afgelezen, maar wat zijn "recommended" objectieven qua prijs/kwaliteit? Ik zoek gewoon een allround objectief.
En is de standaard kitlens dan echt zo slecht? Op internet vnid je testfoto's, maar die zijn zovaak met andere objectieven gemaakt dat dat slecht te boordelen is. Extra links zijn altijd welkom. Hartelijk bedankt
De Nikkor AF-S 18-70 wordt vaak aangeraden ipv de kitlens. Prijs zit net boven de 300 euro.Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 13:01:
Algemeen:
De kitlens is goed, optisch goed in elkaar met slechts een beetje CA dat in 95% van de gevallen niet bestaat en in 4% makkelijk weg te halen is. Kortom, volgens mij geen serieuze issue voor de meesten.
De lens is scherp, focust redelijk snel en is mooi stil, bovendien erg licht. Daarnaast, hij kost werkelijk geen drol. Nadelen zijn er ook, hij is slecht gebouwd, prima als je niet beter weet, maar heb je andere lenzen vast gehouden dan ga je scheef naar je lens kijken. Verder is handmatig focussen er gewoon niet bij, wil amper. Verder vind ik het geen wonder qua contrast performance en heeft hij behoorlijke distortions. Vooral bij 18mm valt dat op.
Mijn aanrader: de 18-70, hij is zoveel beter gebouwd, is super scherp, contrastrijker heeft net een fijner bereik door de 15mm er bovenop die vaak fijn is. Manual override functie zodat je manual kan bijstellen terwijl de lens op autofocus staat. Interne focus, zodat de lens niet beweegt bij focussen, de voorkant draait ook niet mee, wat noodzakelijk is om pola-filters te kunnen gebruiken.
De 18-70 is gewoon op alle gebieden beter, maar ook een stukje duurder. Zo'n 200 euro duurder
Andere mogelijkheid is de 17-70, die ook erg scherp is, maar ikzelf iets minder vind door de bouw, focus en CA.
Probeer eens in de winkel uit, de kitlens is echt niet slecht. Als je 900 euro totaal hebt zou ik zeggen neem de de kit met een 70-300 van sigma, heb je daarentegen 1300 euro te besteden zou ik stemmen voor de 18-70 icm een flitsertje erbij en nog steeds die 70-300 van sigma (wel apo versie).
Veel mensen in dit topic hebben een D50 met 18-70 en 70-300 apo sigma, ik denk dat dat genoeg zegt.
edit: had niet gezien dat ik in D50 topic zat, anders had ik dit wel korter gehouden en idd verwezen naar dat topic
De kitlens is goed, optisch goed in elkaar met slechts een beetje CA dat in 95% van de gevallen niet bestaat en in 4% makkelijk weg te halen is. Kortom, volgens mij geen serieuze issue voor de meesten.
De lens is scherp, focust redelijk snel en is mooi stil, bovendien erg licht. Daarnaast, hij kost werkelijk geen drol. Nadelen zijn er ook, hij is slecht gebouwd, prima als je niet beter weet, maar heb je andere lenzen vast gehouden dan ga je scheef naar je lens kijken. Verder is handmatig focussen er gewoon niet bij, wil amper. Verder vind ik het geen wonder qua contrast performance en heeft hij behoorlijke distortions. Vooral bij 18mm valt dat op.
Mijn aanrader: de 18-70, hij is zoveel beter gebouwd, is super scherp, contrastrijker heeft net een fijner bereik door de 15mm er bovenop die vaak fijn is. Manual override functie zodat je manual kan bijstellen terwijl de lens op autofocus staat. Interne focus, zodat de lens niet beweegt bij focussen, de voorkant draait ook niet mee, wat noodzakelijk is om pola-filters te kunnen gebruiken.
De 18-70 is gewoon op alle gebieden beter, maar ook een stukje duurder. Zo'n 200 euro duurder
Andere mogelijkheid is de 17-70, die ook erg scherp is, maar ikzelf iets minder vind door de bouw, focus en CA.
Probeer eens in de winkel uit, de kitlens is echt niet slecht. Als je 900 euro totaal hebt zou ik zeggen neem de de kit met een 70-300 van sigma, heb je daarentegen 1300 euro te besteden zou ik stemmen voor de 18-70 icm een flitsertje erbij en nog steeds die 70-300 van sigma (wel apo versie).
Veel mensen in dit topic hebben een D50 met 18-70 en 70-300 apo sigma, ik denk dat dat genoeg zegt.
edit: had niet gezien dat ik in D50 topic zat, anders had ik dit wel korter gehouden en idd verwezen naar dat topic
[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 01-12-2006 13:51 ]
De 18-70 is ook goed tweedehands te vinden voor ongeveer 200 euro. Maar er staat niet voor niks een waarschuwing: Babbelen over objectieven kan in Het grote Nikonmount-objectieven-topic V3.0
ik heb hem binnen .. en ik moet zeggen, het ziet er goed uit. Het beeld is wat vergroot inderdaad en ik ben er tevreden over. Hij vervormd enigszins naar de randen toe maar das eigenlijk minimaal. Mocht je hem zelf willen kopen Verwacht er geen wonderen van.. maar het helpt wel weer een beetje (met het manueel focussen.. handig voor goede oude lenzen!).henkleerssen schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:57:
Ik zal mijn bevindingen plaatsen hier.. maar ik hoop dat ik betere ervaringen heb dan jij dadelijk (ik heb goede ogen .. zover ik weet)...
24 nov besteld en betaald (paypal).. pas 27 nov verzonden uit Hong Kong. Dus ff wachten.
Gelijk daarmee heb ik een nieuwe focusing screen gekocht .. maar deze is niet gecentreerd .. dat split screen rondje zit boven (of onder.. ligt eraan hoe je hem erin legt). Ondanks dit gegeven ben ik ook tevreden hierover. Ik had hem eerst ondersteboven liggen.. en focuste helemaal neit. Omgedraaid en voila .. probleem opgelost.
Nu net ca 20 fotos geschoten.. en ziet er goed uit! Je bent niet meer zolang aan het focussen.. het zit eigenlijk gelijk goed.
edit: @Wijnands .. de Nikon DK-21m heb ik gekocht .. geen hoekzoeker (?).
Mooi dat hij bij jou wel goed werkt. Is hij bij jou wel goed scherp in het midden? Dan heb je zeker betere ogen dan de mijne (-1)?henkleerssen schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:31:
[...]ik heb hem binnen .. en ik moet zeggen, het ziet er goed uit. Het beeld is wat vergroot inderdaad en ik ben er tevreden over. Hij vervormd enigszins naar de randen toe maar das eigenlijk minimaal. Mocht je hem zelf willen kopen Verwacht er geen wonderen van.. maar het helpt wel weer een beetje (met het manueel focussen.. handig voor goede oude lenzen!).
En over dat focus screen, hoe werkt dat eigenlijk? Wordt dan het middelste rondje uitvergroot zodat je beter kan zien of het scherp is?
niet uitvergroot nee. Maar het rondje geeft doormiddel van 2 glaasjes aan of iets in focus is of niet.GekkePrutser schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:51:
[...]
Mooi dat hij bij jou wel goed werkt. Is hij bij jou wel goed scherp in het midden? Dan heb je zeker betere ogen dan de mijne (-1)?
En over dat focus screen, hoe werkt dat eigenlijk? Wordt dan het middelste rondje uitvergroot zodat je beter kan zien of het scherp is?
Out of focus:

In focus:

Zo ziet mijn zoeker er niet uit hoor.. het is alleen een voorbeeld van die split focussing screen. Het rondje zit bij mij bij het bovenste focus punt... kan ik mee leven.
Erg handig bij een kleine zoeker en/of handmatig focussen en/of weinig licht.
[ Voor 0% gewijzigd door henkleerssen op 01-12-2006 16:45 . Reden: ff bronvermelding voor de plaatjes http://www.dyxum.com/columns/other/HaodaScreen/gubbe.asp ]
bij nader inzien even over de Nikon DK-21m. Ik heb hem op een F65 gezet maar daar ziet het beeld eruit zoals GekkePrutser het aangaf.. dus niet goed.
Bij nog wat meer fotos maken in voornamelijk donkere omgeving (binnen dus), backfocus ik hem vaak. Das minder. Waardoor dat komt weet ik niet. Met veel licht heb ik dat niet.
Bij nog wat meer fotos maken in voornamelijk donkere omgeving (binnen dus), backfocus ik hem vaak. Das minder. Waardoor dat komt weet ik niet. Met veel licht heb ik dat niet.
oops..dp
[ Voor 95% gewijzigd door henkleerssen op 01-12-2006 18:53 ]
@henkleerssen, Bedankt voor de uitgebreide informatie met foto's!! Het is me nu duidelijk hoe het werkt.
Ik zat er al over te denken om er zo een te kopen maar als ik dan zie dat je in je camera moet gaan peuteren met haakjes enzo om hem te installeren.. Brrrr.
Hij is nog maar net nieuw. Misschien over een jaar of 2 als hij al wat ouder is, dat ik het dan aandurf
Maar dan ben ik misschien toch wel toe aan een D80 of wat er dan te koop is, met grotere zoeker.
Jammer trouwens dat jij ook dezelfde problemen had met de DK-21m.
Ik zat er al over te denken om er zo een te kopen maar als ik dan zie dat je in je camera moet gaan peuteren met haakjes enzo om hem te installeren.. Brrrr.
eeuh welke problemen? Op de andere camera ja... maar NIET op de D50 (hij is tikkeltje softer aan de zijkanten.. maar verder eigenlijk wel fijn).GekkePrutser schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 23:31:
@henkleerssen, Bedankt voor de uitgebreide informatie met foto's!! Het is me nu duidelijk hoe het werkt.
Ik zat er al over te denken om er zo een te kopen maar als ik dan zie dat je in je camera moet gaan peuteren met haakjes enzo om hem te installeren.. Brrrr.Hij is nog maar net nieuw. Misschien over een jaar of 2 als hij al wat ouder is, dat ik het dan aandurf
Maar dan ben ik misschien toch wel toe aan een D80 of wat er dan te koop is, met grotere zoeker.
Ik ben tevreden over die combi van zoeker "enhancements" maar nog het meest over de DK-21m! Maar nogmaals.. de vergroting is wel fractioneel.. maar das soms net wat je nodig hebt bij handmatig focussen.
btw.. hij is bij mij ook net nieuw.. maar het blijft een gebruiksvoorwerp.
[ Voor 3% gewijzigd door henkleerssen op 01-12-2006 23:37 ]
Ja, sorry, ik zie nu pas dat je het bedoelde op een F65. Ik kende dat type helemaal niet (ik heb nooit veel met analoog gedaan) dus ik wist niet dat het om een camera ginghenkleerssen schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 23:35:
[...]eeuh welke problemen? Op de andere camera ja... maar NIET op de D50 (hij is tikkeltje softer aan de zijkanten.. maar verder eigenlijk wel fijn).
ik zit erover te denken om over enige/ niet al te lange tijd ook een d50 aan te schaffen, alleen nou vroeg ik mij nog af of het enige verschil tussen een internationaal en nederlands model de taal is waarin de handleiding geschreven is.
Jup, alleen t boekje.
Vroegâh, toen Inca nog Nikon importeerde, had je ook alleen recht op service bij Inca als je camera ook door hen was geïmporteerd. Tegenwoordig doet Nikon alles zelf, dus heb je dat 'probleem' niet meer
Vroegâh, toen Inca nog Nikon importeerde, had je ook alleen recht op service bij Inca als je camera ook door hen was geïmporteerd. Tegenwoordig doet Nikon alles zelf, dus heb je dat 'probleem' niet meer
en zo is het voorspeld!
Ik had een duits boekje... (aaahhhh die vertalen echt elke technische term, dus aan dat boekje heb je niet zo veel). Je kunt wel na registratie van je serienummer op de Nikon Support site de nederlandse handleiding gewoon dowloaden.rjvisje schreef op woensdag 06 december 2006 @ 14:28:
ik zit erover te denken om over enige/ niet al te lange tijd ook een d50 aan te schaffen, alleen nou vroeg ik mij nog af of het enige verschil tussen een internationaal en nederlands model de taal is waarin de handleiding geschreven is.
Enne... de beperkingen nu dan? want ik denk niet dat nikon erop zit te wachten om garantie te verlenen op een door mij uit hongkong besteld of in hongkong aangeschaft objectief. Krijg ik daar nu dus service of volle garantie?Res-q schreef op woensdag 06 december 2006 @ 14:33:
Jup, alleen t boekje.
Nee maar de meeste internationale modellen hier komen uit duitsland. Wil Nikon NL 'm niet fixen dan kun je bij je leverancier terrecht.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
ok vanuit hongkong of iets anders van ver buiten europa (amerika) is het ook wat anders, had ik al ergens gelezen, maargoed als het enige verschil de taal van het boekje is (en niet van de camera) dan is het dus niet zo'n ramp. weet iemand trouwens of de verzekering nog moeilijk doet over zo'n zogenaamd internationaal (duits) model?
Heb je daar een link voor? Heb me net maar even geregistreerd maar ik kan het niet vinden.hars73 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 14:44:
[...]
Ik had een duits boekje... (aaahhhh die vertalen echt elke technische term, dus aan dat boekje heb je niet zo veel). Je kunt wel na registratie van je serienummer op de Nikon Support site de nederlandse handleiding gewoon dowloaden.
registreren was niet eens nodig geweest. Ik heb het gelijk maar even gebruikt voor een NL handleiding van de Coolpix 3200 van mijn ouders.
Handleiding D50
Handleiding D50
EDIT: @Hierboven.. zit ik hiervoor al die tekst in te tikkenWilko schreef op woensdag 06 december 2006 @ 15:06:
[...]
Heb je daar een link voor? Heb me net maar even geregistreerd maar ik kan het niet vinden.

Weet niet of rechtstreekse links werken naar de supportsite, dus ik leg het wel even uit:
1. Open www.nikon.nl
2. Dan in het midden op 'support' klikken, dan kom je in tabblad 'Antwoorden'
3. In het rood staat daaronder 'U bent niet ingelogd' met daarnaast 'Log hier in'. Hierop klikken om in loggen.
4. Na het inloggen zorgen dat je weer in het tabblad 'Antwoorden' komt te staan. Als het goed is staat er nu niet meer 'U bent niet ingelogd', maar staat er 'Ingelogd als' NAAM
5. Gebruik als zoektekst 'd50 handleiding' en laat hem zoeken.
6. Als eerste antwoord vind je 'D50 gebruikshandleiding'. Hierop klikken en hierna zijn de normale en de snelhandleiding te downloaden!
[ Voor 3% gewijzigd door hars73 op 06-12-2006 15:21 ]
Bedankt
Blijkbaar zocht ik niet goed dus
Wel lekker om ook gewoon een Nederlandse handleiding erbij te hebben. M'n Duits is toch niet al te best.

Het is wel stukken beter zo. "vroeger" toen inca nog de support deed kon ik dus gewoon GEEN nederlandse handleiding krijgen omdat ik de gele garantiekaart kwijt was/niet had waardoor ik bij hun niet kon bewijzen of het grijze import was of niet. Er was ook geen pdf versie beschikbaar zoals nu.
Even verschil tussen matrix en center meting:
matrix:

center:

OK, die tweede heeft een klein beetje unsharp mask gehad maar het is toch een aardig voorbeeldje denk ik.
Ik begin steeds meer te leren dat matrix de "lekker makkelijk en meestal wel prijs" instelling is maar dat je met center meer dramatische plaatjes kan schieten.
matrix:

center:

OK, die tweede heeft een klein beetje unsharp mask gehad maar het is toch een aardig voorbeeldje denk ik.
Ik begin steeds meer te leren dat matrix de "lekker makkelijk en meestal wel prijs" instelling is maar dat je met center meer dramatische plaatjes kan schieten.
[ Voor 12% gewijzigd door Wijnands op 09-12-2006 19:02 ]
Bedoel jou nou center-weight of spotmetering?Wijnands schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 19:02:
Even verschil tussen matrix en center meting:
matrix:
[afbeelding]
center:
[afbeelding]
Centrum, spot beheers ik nog niet genoeg en gebruik ik zeer zelden
Verwijderd
Thx bedankt voor de tip. Heb hier nog niet mee gespeeld, maar dan weet ik dit dus alvastWijnands schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 19:02:
Ik zou er ook eens mee spelen, met spotmetering kan je heel leuke dingen doen, zoals dit:Wijnands schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 19:47:
Centrum, spot beheers ik nog niet genoeg en gebruik ik zeer zelden

Hier heb ik de spotmetering op de zonsondergang gericht zodat de camera zo'n korte sluitertijd heeft gebruikt dat de zonsondergang ongeveer middelmatig belicht werd (in plaats van fel zoals het werkelijk was). Hierdoor werd de voorgrond helemaal zwart, zodat je een silhouette effect krijgt. De kleur in de lucht wordt dan ook nog sterker zodat je een heel mooi effect krijgt. Ik heb alleen de kleurbalans een beetje naar rood verschoven (was oranje).
Maar afgezien van dit soort foto's gebruik ik de spotmetering eigenlijk nooit, ik vind hem vooral leuk voor effecten waar je echt extreme belichtingen bij wil gebruiken.
Edit: Het was trouwens wel even prutsen voor ik deze foto precies had zoals ik hem wou, afwachten tot de zon precies achter het huis zat, en tig keer proberen
[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 21-12-2006 16:06 ]
Hey allen,
Na maanden van uitstellen, heb ik een paar dagen geleden de knoop doorgehakt, en mn Nikon D50 18-55mm kit besteld. Ik heb em besteld bij Digi2u / Foto ten Velde voor slechts €499.
Gister geld overgemaakt, vanochtend binnen, mijn snelste bestelling ooit! Maar goed, de rest van de winkel behandel ik wel in de Shopsurvey
.
Ik sta te poppelen om aan de slag te gaan
Na maanden van uitstellen, heb ik een paar dagen geleden de knoop doorgehakt, en mn Nikon D50 18-55mm kit besteld. Ik heb em besteld bij Digi2u / Foto ten Velde voor slechts €499.
Gister geld overgemaakt, vanochtend binnen, mijn snelste bestelling ooit! Maar goed, de rest van de winkel behandel ik wel in de Shopsurvey
Ik sta te poppelen om aan de slag te gaan
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Gefeliciteerd dan maar, het is een fijne camera dus je zal er geen spijt van krijgen.
Hou je er wel rekening mee dat de kitlens 18-55 geen tele-lens bereik heeft en je dus niet die enorme "zoom" hebt?. Eventueel een tele-lens ernaast aanschaffen is geen raar idee. Tot een bedrag van zon 400 euro is je beste keus dan de sigma 70-300 APO. Een niet erg snelle tele-lens die wel lekker scherp en contrastrijk is. Bovendien goede macro mogelijkheden bied.
Hou je er wel rekening mee dat de kitlens 18-55 geen tele-lens bereik heeft en je dus niet die enorme "zoom" hebt?. Eventueel een tele-lens ernaast aanschaffen is geen raar idee. Tot een bedrag van zon 400 euro is je beste keus dan de sigma 70-300 APO. Een niet erg snelle tele-lens die wel lekker scherp en contrastrijk is. Bovendien goede macro mogelijkheden bied.
Dank je voor de tipnomad85 schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 14:31:
Gefeliciteerd dan maar, het is een fijne camera dus je zal er geen spijt van krijgen.
Ik moet het voornamelijk hebben van overzicht en landschap foto's. Dan heb ik juist profijt van wide angle, die wel bij de lens zit.
Ik zal de tele lens in gedachte houden.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Staan nog een paar 28mm 2.8 lenzen op marktplaats. :-) Zal je niet al te erg NAS aanpraten, komt vanzelf wel. Welkom bij de D50 club!
Even een stomme vraag: Wat is NAS eigenlijk? Nikon Aankoop Syndroom ofzo?Wijnands schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 16:07:
Staan nog een paar 28mm 2.8 lenzen op marktplaats. :-) Zal je niet al te erg NAS aanpraten, komt vanzelf wel. Welkom bij de D50 club!
ja opzich wel ja, maar dan in het engels: Nikon Acquisition SyndromGekkePrutser schreef op zondag 24 december 2006 @ 19:47:
[...]
Even een stomme vraag: Wat is NAS eigenlijk? Nikon Aankoop Syndroom ofzo?
Nooit gerealiseerd dat het in het nederlands ook prima werkt.
Ik ben met mijn D50 nu een paar foto's tegengekomen die me op de één of andere manier niet aanstonden, zoiets als dit:

En dat heb ik dus bij nog een paar foto's in mijn archief (zegge: gemiddeld 3 op 1000, dus tis niet zo dat het er massa's zijn) gezien. De in-cam sharpening verneukt het hier gewoon. Kreng stond bij mij altijd op Auto, nu dus op 0 - normal gezet, wat al een hele hoop scheelt, en misschien dat ik hem nog terug ga schroeven naar -2, maar ik moet even bekijken of daar dan niet weer een soort unsharpen-bewerking overheen gehaald wordt.
Deze foto is trouwens genomen met mijn 80-200, dus aan de lens heeft het niet gelegen
geen photoshopbewerking, de exif zit dr nog in.
eigenlijk best dom, alle andere instellingen staan al op custom en aangepast, alleen die hebbik even overgeslagen?

En dat heb ik dus bij nog een paar foto's in mijn archief (zegge: gemiddeld 3 op 1000, dus tis niet zo dat het er massa's zijn) gezien. De in-cam sharpening verneukt het hier gewoon. Kreng stond bij mij altijd op Auto, nu dus op 0 - normal gezet, wat al een hele hoop scheelt, en misschien dat ik hem nog terug ga schroeven naar -2, maar ik moet even bekijken of daar dan niet weer een soort unsharpen-bewerking overheen gehaald wordt.
Deze foto is trouwens genomen met mijn 80-200, dus aan de lens heeft het niet gelegen
eigenlijk best dom, alle andere instellingen staan al op custom en aangepast, alleen die hebbik even overgeslagen?

[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 25-12-2006 13:26 ]
bij -2 gaat die dan niet blurren?
Maar met welk programma heb je hem nou geresized? Artefacten zie ik inderdaad hier wel.. maar ik ben benieuwd naar het orgineel.
Maar met welk programma heb je hem nou geresized? Artefacten zie ik inderdaad hier wel.. maar ik ben benieuwd naar het orgineel.
Dat blurren weet ik dus niet, daarom staat hij nu op 0, ik ga binnenkort eens uittesten wat nou precies wat doet.henkleerssen schreef op maandag 25 december 2006 @ 14:31:
bij -2 gaat die dan niet blurren?
Ik heb hem enkel gecropt met irfanview, maar ik zal zo even het origineel uploaden.
http://www.redxrad.nl/GoT/images/fotos/DSC_6036.JPG origineel
[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 25-12-2006 14:42 ]
Sharpening heb ik 's op +1 gezet, wel overdreven inderdaad. Meestal staan al die settings op 0. Denk dat je met hoge kwaliteit lenzen 't best op -1 mag zetten.
Enige wat in deze tijd van het jaar wel prettig is is verzadiging op +1
Saturation staat bij mij standaard op enhanched, ik hou wel van kleurtjes ;)colormode IIIa (sRGB) en voor de rest alles op 0.Wijnands schreef op maandag 25 december 2006 @ 14:50:
Sharpening heb ik 's op +1 gezet, wel overdreven inderdaad. Meestal staan al die settings op 0. Denk dat je met hoge kwaliteit lenzen 't best op -1 mag zetten.
tja.. ik denk dat het resultaat boven te wijten is aan de crop EN opnieuw opslaan EN op laatste eindje van de lens schieten (300mm zie ik hem staan in EXIF .. of kan de specifieke lens nog meer?) EN sharpening wat hoger.. dan krijg je dat resultaat he... ik kijk er eigenlijk niet zo van op. Vind het eigenlijk een bijzodner goede timing.. ja mag van geluk spreken dat die zo uit je cam is gerold eigenlijk..
De crop kan ik inkomen, maar aan de andere kant moet dat gewoon praktisch niets schelen en dat doet het ook niet, de verschillen met het origineel zijn minimaal tot níet zichtbaar. Ook op de originele plaat zie je de rare sharpen-artifacts terugkomen.henkleerssen schreef op maandag 25 december 2006 @ 18:17:
tja.. ik denk dat het resultaat boven te wijten is aan de crop EN opnieuw opslaan EN op laatste eindje van de lens schieten (300mm zie ik hem staan in EXIF .. of kan de specifieke lens nog meer?) EN sharpening wat hoger.. dan krijg je dat resultaat he... ik kijk er eigenlijk niet zo van op. Vind het eigenlijk een bijzodner goede timing.. ja mag van geluk spreken dat die zo uit je cam is gerold eigenlijk..
De lens is een Nikkor AF-S 80-200 ED D, waarvan je wel mag verwachten dat het een scherp apparaat is, ook op 200/2.8
De timing is trouwens heel bewust en zeker geen geluk, ik heb zat honden geschoten om te weten wanneer ik af moet drukken
Het was dus ook niet zozeer een probleem waarvan ik niet wist wat het was, maar meer een waarschuwing of algemene opmerking voor andere D50 users
Even iets waar ik al heel lang mee zit eigenlijk. De D50 wil 'best' vaak niet fotograferen, volgens mij is dit omdat hij (vind hij zelf) nog niet succesvol heeft scherp gesteld, maar zijn er nog andere redenen mogelijk wanneer hij dit weigert?
Ook in manual modus is dit het geval, enige alternatief is dan om hem op manualfocus te zetten, maar dat vind ik echt niet handig om altijd maar te doen. Soms wil je gewoon net die shot hebben en ook al is die niet helemaal scherp, dan wil ik nog die foto kunnen nemen als ik dat wil!
Ook in manual modus is dit het geval, enige alternatief is dan om hem op manualfocus te zetten, maar dat vind ik echt niet handig om altijd maar te doen. Soms wil je gewoon net die shot hebben en ook al is die niet helemaal scherp, dan wil ik nog die foto kunnen nemen als ik dat wil!
Zet 'm 's op AF-C ipv AF-A
dat is nog wel een idee idd, kijk daar heb ik wat aan, want had er nog niet aan gedacht. Wat stom zeg. Ga ik uit proberenWijnands schreef op donderdag 28 december 2006 @ 09:19:
Zet 'm 's op AF-C ipv AF-A
Verwijderd
Hier een leuke link naar de D50 en de instellingen daarvan etc.
http://www.kenrockwell.com/nikon/d50/d50-settings.htm
Edit:
En deze:
http://www.nikondigitutor.com/eng/d50/index.shtml
http://www.kenrockwell.com/nikon/d50/d50-settings.htm
Edit:
En deze:
http://www.nikondigitutor.com/eng/d50/index.shtml
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 17:57 ]
Weet iemand een goede plek om nu nog een goedkope D50 aan te schaffen met een redelijk objectief erbij (kit objectief is prima)? Bi Digi2U is hij al uitverkocht
...
Simpel? pricewatch: Nikon D50 (6MP) en pricewatch: Nikon D50 Kit (6MP, 18-55mm f/3.5-5.6)
[ Voor 40% gewijzigd door Wortelsoep op 30-12-2006 20:11 ]
Verwijderd
Bij MM in Heerlen lag ie nog volop afgelopen Donderdag. Met kitlens 529 euro dacht ik.VeeGee schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 20:09:
Weet iemand een goede plek om nu nog een goedkope D50 aan te schaffen met een redelijk objectief erbij (kit objectief is prima)? Bi Digi2U is hij al uitverkocht...
Heb daar meteen ff de D200 vastgehouden
Ik heb de indruk dat MM zich wat meer gaat richten op de gevorderde fotograaf, er staat nu een rek vol met Nikon en Canon spiegelreflexen.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2006 20:24 ]
In groningen had ik dat ook al bij de mediamarkt, er staan echt rekken vol body's en objectieven, ook van nikon en zelfs wat van sony.Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 20:22:
[...]
Bij MM in Heerlen lag ie nog volop afgelopen Donderdag. Met kitlens 529 euro dacht ik.
Heb daar meteen ff de D200 vastgehouden![]()
![]()
![]()
Ik heb de indruk dat MM zich wat meer gaat richten op de gevorderde fotograaf, er staat nu een rek vol met Nikon en Canon spiegelreflexen.
altijd is het rustig bij de foto afdeling van de mediamarkt. tot ik er toevallig wil kijken, dan is het opeens dringen geblazen

Ik snap dat het dan even tegen viel, maar deze post is natuurlijk wel heeel nutteloos. Probeer alleen dingen te posten die voor andere mensen ook interessant zijnnnndoh schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:32:
altijd is het rustig bij de foto afdeling van de mediamarkt. tot ik er toevallig wil kijken, dan is het opeens dringen geblazen
Morgen ga ik (niet in test opstelling) mijn 70-300VR hopelijk wat meer testen. Morgen een beetje een fotografeer dagje gepland, of het er ook van komt is uiteraard een tweede
Als ik wat heb zal ik dat posten.
Over de bouw van de lens ben ik erg tevreden. Hij voelt steviger dan welke andere lens ik ook heb.
Hij focust intern, maar hij zoomt niet intern en tijdens het zoomen draait de lens, dat vind ik wel heel stom. Werkt niet fijn met een pola filter, want je hebt een zoom-lens vanwege creative mogelijkheden, die op deze manier beperkt worden.
zie net op weer.nl dat er flink shit weer gepland staat
Verwijderd
Ik zag vandaag bij de boekhandel een prachtig boek liggen over alleen de Nikon D50, de werking van de camera, uitleg over de knopjes, hoe de beste resultaten te behalen, uitbreidingen en enz, kortom zeer uitgebreid.
Ik schat ongeveer zo'n 350 bladzijdes en het koste 39,95. Had het bijna meegenomen maar heb toch maar gekozen voor een boek over Photoshop CS2 waar ik meer aan heb.
Titel van het D50 ben ik helaas vergeten, heb ook geen ISBN nummer, ik zal er volgend keer wel op letten.
Ik schat ongeveer zo'n 350 bladzijdes en het koste 39,95. Had het bijna meegenomen maar heb toch maar gekozen voor een boek over Photoshop CS2 waar ik meer aan heb.
Titel van het D50 ben ik helaas vergeten, heb ook geen ISBN nummer, ik zal er volgend keer wel op letten.
Tja, dan zeg ik gewoon dit. Online: Ken Rockwell of dpreview en offline: je manualVerwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:02:
Ik zag vandaag bij de boekhandel een prachtig boek liggen over alleen de Nikon D50, de werking van de camera, uitleg over de knopjes, hoe de beste resultaten te behalen, uitbreidingen en enz, kortom zeer uitgebreid.
Precies, de rest zal wel gewoon basis tips enzo zijn die voor elke dslr geleden en niet specifiek voor de Nikon D50. Maar toch leuk dat er voor de beginner een boek is, denk alleen dat jij niets aan dat boek heb Nomadmithras86 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:26:
[...]
Tja, dan zeg ik gewoon dit. Online: Ken Rockwell of dpreview en offline: je manual
Ik overweeg toch deze camera te kopen, omdat ik de standaard kit kan krijgen voor €440, nieuw! Maar nu komt een beetje de vraag, ik ben nog maar 16 jaar, en de camera is vooral bedoeld voor mooie vakantie foto's en/of foto's van andere reizen (met school bijv.) Mijn vraag, is dit een goede keuze of raden jullie aan om toch te gaan kijken naar een betere compact camera?
Waarom niet kopen? Natuurlijk is het geen vakantiecamera, daar maak je natuurlijk wel veel foto's maar waarom zou je hem buiten de vakanties om niet gebruiken. Ik gebruik hem wekelijks voor allerlei dingen etc.VeeGee schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:55:
Ik overweeg toch deze camera te kopen, omdat ik de standaard kit kan krijgen voor €440, nieuw! Maar nu komt een beetje de vraag, ik ben nog maar 16 jaar, en de camera is vooral bedoeld voor mooie vakantie foto's en/of foto's van andere reizen (met school bijv.) Mijn vraag, is dit een goede keuze of raden jullie aan om toch te gaan kijken naar een betere compact camera?
Als je fotografie leuk vindt en je wil je er graag in verdiepen dan zou ik deze camera gewoon aanschaffen hoor!
Wat wil je met de camera, wil je een zo multifunctioneel mogelijke camera zonder verdere investeringen of ben je bereid te investeren in bijvoorbeeld een blaasbalgje, 50mm 1.8, sigma 70-300 eventueel een flitser enz. enz.VeeGee schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:55:
groot vs klein
vaste lens vs verwisselbare lens
compleet vs verdere kosten
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ik heb vrij grote handen, dus het zou dan sowieso een ''grote'' compact camera moeten worden zo iets als sommige Olympus camera's, die ook best aan de dure kant zijn, en verwisselbare lens is idd wel erg fijn, zeker omdat mijn vader de D200 heeft met aardig wat lenzen die ik ook evt kan gebruiken, en hij is inderdaad compleet, bij andere camera's moeten misschien nog weer batterijen enzo, dus eigenlijk is het wel een goede camera, maar zoals ik zei, ik ben ook nog maar 16 en ik dacht misschien toch maar een compact, maar die zijn ook vrij prijzig, de meeste dan wel met een beetje kwaliteit...martijn_tje schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:07:
[...]
Wat wil je met de camera, wil je een zo multifunctioneel mogelijke camera zonder verdere investeringen of ben je bereid te investeren in bijvoorbeeld een blaasbalgje, 50mm 1.8, sigma 70-300 eventueel een flitser enz. enz.
groot vs klein
vaste lens vs verwisselbare lens
compleet vs verdere kosten
Da's wss Digitale Fotografie - Nikon D50 van Christian Haasz. Heb hem zelf onlangs gekocht, maar helaas nog niet veel tijd gehad om in te lezen. 'k Vind een boek nog altijd handiger om te lezen dan online tutorials ed.Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:02:
Als je pa een D200 heeft met lenzen die je mag lenen zou ik zeggen: DOEN. Het is een fantastisch ding
Als je advies wilt geven over een boek en mocht je Engels kunnen lezen... dan heb je meer aan het volgende boek :ComBax schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:23:
[...]
Da's wss Digitale Fotografie - Nikon D50 van Christian Haasz. Heb hem zelf onlangs gekocht, maar helaas nog niet veel tijd gehad om in te lezen. 'k Vind een boek nog altijd handiger om te lezen dan online tutorials ed.
Thom Hogan's - Complete Guide to the Nikon D50 meer dan 600 pagina's van iemand die al sinds jaar en dag in het vak zit. Btw ook nog goedkoper dan voorgaand Nederlands boek.
Als je dan geen antwoord vindt op een vraag gerelateerd aan de D50.. dan vind je het nergens.
Edit: het is alleen verkrijgbaar als e-book.. tja dan lees je dus dingen toch weer van een scherm sorry.. maar eerlijk.. het is de moeite waard .. is mijn mening.
[ Voor 8% gewijzigd door henkleerssen op 02-01-2007 16:35 ]
weet iemand hoe lang het duurt voordat je de knop indrukt en de foto gemaakt word ? en of deze bij dit toestel beter is dan bij de eos400D ?
alvast thanx
alvast thanx
Zit nauwelijks vertraging in. Denk dat het verschil met de 400d niet waarneembaar is. Ongeveer even snelJ-roenn schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:51:
weet iemand hoe lang het duurt voordat je de knop indrukt en de foto gemaakt word ? en of deze bij dit toestel beter is dan bij de eos400D ?
alvast thanx
wil toch even corrigeren dat bamboe vond dat hij een boek nodig had en niet ikJanuszjes schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:30:
[...]
Precies, de rest zal wel gewoon basis tips enzo zijn die voor elke dslr geleden en niet specifiek voor de Nikon D50. Maar toch leuk dat er voor de beginner een boek is, denk alleen dat jij niets aan dat boek heb NomadEn 40 euro is ook wel een beetje veel.
Als je pa trouwens een D200 heeft, neem dan zeker de D50, daar ga je plezier van hebben. Had ik maar zo'n paVeeGee schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:13:
[...]
Ik heb vrij grote handen, dus het zou dan sowieso een ''grote'' compact camera moeten worden zo iets als sommige Olympus camera's, die ook best aan de dure kant zijn, en verwisselbare lens is idd wel erg fijn, zeker omdat mijn vader de D200 heeft met aardig wat lenzen die ik ook evt kan gebruiken, en hij is inderdaad compleet, bij andere camera's moeten misschien nog weer batterijen enzo, dus eigenlijk is het wel een goede camera, maar zoals ik zei, ik ben ook nog maar 16 en ik dacht misschien toch maar een compact, maar die zijn ook vrij prijzig, de meeste dan wel met een beetje kwaliteit...
Verder zul je wel wat moeten investeren, maar je vader zal de meeste noodzakelijkheden wel hebben. Toch gaaf als je dan misschien wel samen een hobby kan uitoefenen
Om nog even terug te komen over mijn eventuele aanschaf, ik ben er toch nog niet helemaal zeker over, want als ik misschien naar concerten ga ofzo dan is het misschien wel weer onhandig dat je toch een beetje een grote camera hebt terwijl veel emer mensen gewoon een compacte nemen, dat is toch een beetje de afweging die ik moet maken, en ik vind het heel moeilijk
Wat ik heb gemerkt is dat je met een Dslr toch anders naar fotografie gaat kijken, je gaat erover lezen, gaat proberen en het resultaat is al heel snel heel gaaf. Dit gevoel heb ik nooit gehad met compacte camera's. Ook niet met de S9500 van fuji (heb ik ook gehad).VeeGee schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 09:26:
Om nog even terug te komen over mijn eventuele aanschaf, ik ben er toch nog niet helemaal zeker over, want als ik misschien naar concerten ga ofzo dan is het misschien wel weer onhandig dat je toch een beetje een grote camera hebt terwijl veel emer mensen gewoon een compacte nemen, dat is toch een beetje de afweging die ik moet maken, en ik vind het heel moeilijk
Volledig mee eens. Op mijn Panasonic FZ3 kan ik ook sluitertijden en diafragma's volledig handmatig instellen en toch deed ik dat niet. Nu op mijn D50 speel ik daar dus wel mee en probeer dingen daarmee uit.nomad85 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 09:46:
[...]
Wat ik heb gemerkt is dat je met een Dslr toch anders naar fotografie gaat kijken, je gaat erover lezen, gaat proberen en het resultaat is al heel snel heel gaaf. Dit gevoel heb ik nooit gehad met compacte camera's. Ook niet met de S9500 van fuji (heb ik ook gehad).
En soms vergeet je dat gewoon. Had 'm hier per ongeluk nog op f11 staan. Wat toch nog een leuk "d50 tussen de vissen" plaatje oplevert.

@VeeGee: Als je bij een concert al met een camera naar binnen mag kun je beter een D50 met een 1.8 mee hebben dan een compact. En een pa met een collectie Nikon glas waaruit je mag lenen.... erg verleidelijk. Tja, ligt eraan of je van fotografie een hobby wil maken.

@VeeGee: Als je bij een concert al met een camera naar binnen mag kun je beter een D50 met een 1.8 mee hebben dan een compact. En een pa met een collectie Nikon glas waaruit je mag lenen.... erg verleidelijk. Tja, ligt eraan of je van fotografie een hobby wil maken.
[ Voor 56% gewijzigd door Wijnands op 03-01-2007 10:24 ]
Een concert is over het algemeen low-light, dus over het algemeen gebruik je hoge ISO-waarden, en laat dSLR's nou gigantisch superieur zijn aan compactcamera's op hogere ISO-waarden.
Maar kan je niet af en toe de D200 lenen van je pa (als je belooft er héééél voorzichtig mee zal zijn) om te kijken of je er wat van vind? Op de D200 zitten natuurlijk een stuk meer toeters en bellen dan op een D50, maar je kan er wel mee bepalen of een dSLR wat voor jou is of niet.
Maar kan je niet af en toe de D200 lenen van je pa (als je belooft er héééél voorzichtig mee zal zijn) om te kijken of je er wat van vind? Op de D200 zitten natuurlijk een stuk meer toeters en bellen dan op een D50, maar je kan er wel mee bepalen of een dSLR wat voor jou is of niet.
Waar je er wel weer aan moeten denken dat jeop veel concerten met een semi-prof cam zoals de D50 niet binnenkomt en met een pocketcam weer wel. Wat niet wil zeggen dat ik ook vind dat je gewoon voor de d50 moet gaan, ik heb hem nu 3 maanden en heb nog nooit zoveel en zulke mooie fotos gemaakt. Op de een of andere manier ga je toch meer nadenken over je compositie, belichting etc. Met mijn oude compact kon dat ook alleen deed ik het toen nietWijnands schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 10:19:
Verwijderd
Het een hoeft het ander ook niet uit te sluiten... Ik heb een DSLR maar daar bij ook een compact cam. In gevallen waar ik geen zin heb om veel spul mee te sjouwen neem ik gewoon mijn compact mee. Het is gewoon een beetje wat je doel voor de foto's is denk ik. Wil je gewoon wat fun foto's van jouw+vrienden op een concert dan is compact vast voldoende. Wil je mooi, bijzonder, (hopelijkVeeGee schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 09:26:
[quote]nomad85 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 00:25:
[...]
Ik snap dat het dan even tegen viel, maar deze post is natuurlijk wel heeel nutteloos. Probeer alleen dingen te posten die voor andere mensen ook interessant zijn
dat jij het nutteloos vind is jouw probleem, als een mod het een nutteloze post vind, mag hij hem weghalen, ik lig daar niet wakker van.
ben wel genoeg nutteloze berichten tegengekomen hier en elders.
[...]
Ik snap dat het dan even tegen viel, maar deze post is natuurlijk wel heeel nutteloos. Probeer alleen dingen te posten die voor andere mensen ook interessant zijn
dat jij het nutteloos vind is jouw probleem, als een mod het een nutteloze post vind, mag hij hem weghalen, ik lig daar niet wakker van.
ben wel genoeg nutteloze berichten tegengekomen hier en elders.
zullen we de nutteloze opmerkingen en reacties er op dan bij deze laten voor wat ze zijn?
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
zie ook hierboven
[ Voor 95% gewijzigd door YellowCube op 04-01-2007 14:29 ]
ik heb trouwens het boek wat hier vermeld word, jammer dat er maar een paar pagina;s over de camera gaan en de rest over photoshop en aanverwante programma's
[ Voor 82% gewijzigd door nnndoh op 04-01-2007 22:52 ]
Naast de handleiding is het beste D50 specifieke boek wat ik tot nu toe gezien heb het boek van Thom Hogan. Als je engels voldoende beheerst en je wilt een zeer gedegen aanvulling op de handleiding kan ik het van harte aanraden.
Dat boek mag dan nog zo super zijn, $30 voor een pdf vind ik toch veel geldWijnands schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:57:
Naast de handleiding is het beste D50 specifieke boek wat ik tot nu toe gezien heb het boek van Thom Hogan. Als je engels voldoende beheerst en je wilt een zeer gedegen aanvulling op de handleiding kan ik het van harte aanraden.

De helft zou'k er nog aan willen geven, maar als je al zoveel uitgeeft, dan betaal ik liever nog wat meer voor een geprinte versie...
Iets wat ik niet zo snel kan vinden (ook niet in de handleiding, want die heb ik nog niet
)
Kun je ook je D50 om een bepaalde tijd een foto laten maken?
nee dat kan die niet, maar nikon heeft er wel software voor. Ik weet iig dat het met de D70 kan, zal dan ook wel met de D50 kunnen. Nikon capture gok ik. Iemand had toen een filmpje gemaakt met dit system met een D70.super-muffin schreef op zondag 07 januari 2007 @ 22:58:
Iets wat ik niet zo snel kan vinden (ook niet in de handleiding, want die heb ik nog niet)
Verwijderd
Nu heb je wel een handleidingsuper-muffin schreef op zondag 07 januari 2007 @ 22:58:
Iets wat ik niet zo snel kan vinden (ook niet in de handleiding, want die heb ik nog niet)
Moet ik dan de D50 koppelen aan mijn PowerBook met Nikon Capture, en die een foto laten maken?nomad85 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 23:01:
[...]
nee dat kan die niet, maar nikon heeft er wel software voor. Ik weet iig dat het met de D70 kan, zal dan ook wel met de D50 kunnen. Nikon capture gok ik. Iemand had toen een filmpje gemaakt met dit system met een D70.
@Bluecold; Thnx. Zal de handleiding maar gaan doornemen als ik vanavond thuis ben.
Het is wel een beetje jammer dat je het ons vraagt zonder ook maar even zelf gezocht te hebben.super-muffin schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 15:29:
[...]
Moet ik dan de D50 koppelen aan mijn PowerBook met Nikon Capture, en die een foto laten maken?
@Bluecold; Thnx. Zal de handleiding maar gaan doornemen als ik vanavond thuis ben.
Vind het beleefder om iets pas te vragen wanneer je er zelf niet uitkomt. Het is nu eigenlijk luiheid van jezelf dat je het ons maar laat uitzoeken/vertellen.
Op 8 November 2006 heb ik mijn D50 Europe edition Body besteld bij een foto internet winkel (Rabbit hill), enkele dagen hierna de vooruit betaling voldaan.
Hierna bijna wekelijks gebeld / ge-emailed wanneer de camera uitgeleverd werd. Hier kwam altijd het antwoord dat men geen levertijden krijgt van Nikon, maar dat ze in bestelling staan, men verwachtte iedere keer met ca 3 weken te kunnen leveren.
Na 2 maand krijg ik de melding dat men de D50 body niet meer kan leveren en dat ik mijn geld terug kan krijgen of een alternatief kan uitzoeken. Een goed alternatief kan ik niet vinden daar ik reeds bijpassende lenzen heb en de D80 vind ik te duur. De D40 is geen alternatief ivm motor in de lens ipv in de body.
Iemand enig idee wat de achterliggende gedachte is waarom de D50 body niet meer leverbaar zou zijn ?
Hierna bijna wekelijks gebeld / ge-emailed wanneer de camera uitgeleverd werd. Hier kwam altijd het antwoord dat men geen levertijden krijgt van Nikon, maar dat ze in bestelling staan, men verwachtte iedere keer met ca 3 weken te kunnen leveren.
Na 2 maand krijg ik de melding dat men de D50 body niet meer kan leveren en dat ik mijn geld terug kan krijgen of een alternatief kan uitzoeken. Een goed alternatief kan ik niet vinden daar ik reeds bijpassende lenzen heb en de D80 vind ik te duur. De D40 is geen alternatief ivm motor in de lens ipv in de body.
Iemand enig idee wat de achterliggende gedachte is waarom de D50 body niet meer leverbaar zou zijn ?
Gerjan
Pfoe, óf omdat de verkoper té lang niets van de leverancier krijgt, óf omdat de D60 dan dus op de PMA 2007 aangekondigd zal worden...Gerjan100 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:15:
Op 8 November 2006 heb ik mijn D50 Europe edition Body besteld bij een foto internet winkel (Rabbit hill), enkele dagen hierna de vooruit betaling voldaan.
Maar de PMA ligt wel een rot eind weg nog.
Ow, en, waar thundernet me net op wijst: vaak zijn de huidige body en de opvolger vaak nog tegelijk leverbaar, zoals nu bijvoorbeeld de D70s nog steeds te koop is naast de d80.
Ik weet het niet, maar volgens mij zijn er ook zat winkels die hem wél op voorraad hebben, dus geld terugvragen en de cam bij een andere winkel kopen?
[ Voor 15% gewijzigd door Henk op 13-01-2007 14:29 ]
Eerlijk gezegd zou ik nu ook geen D50 meer kopen, is inmiddels al weer verouderde techniek. D40 is een goeie cam, afgezien van die verrotte focusmotor eis. Als je niet al te gefixeerd bent op een merk, zou je ook een Canon kunnen overwegen. Over het algemeen is het lenssysteem daarvan ook iets voordeliger geprijsd imo. Kwalitatief ontloopt het elkaar nauwelijks, in tegenstelling tot wat sommige mensen nog al eens beweren.
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Fout, er zitten juist hele grote verschillen tussen canon en nikon. Het is alleen de vraag wat je belangrijk vindt. Nikon heeft bijvoorbeeld geen FullFrame body's maar wel een geweldig draadloos flitssysteem. En zo zijn er meer verschillen. De D50 is imho nog steeds een prachtige cam ook, als de mijne nu kapot zou gaan zou ik er zo weer één halen, tenzij je natuurlijk de centen voor een D80 of D200 kan neerleggen.RobertJ schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:28:
Eerlijk gezegd zou ik nu ook geen D50 meer kopen, is inmiddels al weer verouderde techniek. D40 is een goeie cam, afgezien van die verrotte focusmotor eis. Als je niet al te gefixeerd bent op een merk, zou je ook een Canon kunnen overwegen. Over het algemeen is het lenssysteem daarvan ook iets voordeliger geprijsd imo. Kwalitatief ontloopt het elkaar nauwelijks, in tegenstelling tot wat sommige mensen nog al eens beweren.
ook ik vroeg mij af wat de reden zou zijn voor het verdwijnen van de D50 uit de webshops, of zou de D40 echt als een soort van opvolger bedoeld zijn?
Ik spreek misschien wat te veel uit mijn eigen referentiekader. Maar ik had het iig over kwalitatieve verschillen, ik ontken nergens dat er verschillen zijn qua features.RedXraD schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:31:
[...]
Fout, er zitten juist hele grote verschillen tussen canon en nikon. Het is alleen de vraag wat je belangrijk vindt. Nikon heeft bijvoorbeeld geen FullFrame body's maar wel een geweldig draadloos flitssysteem. En zo zijn er meer verschillen. De D50 is imho nog steeds een prachtige cam ook, als de mijne nu kapot zou gaan zou ik er zo weer één halen, tenzij je natuurlijk de centen voor een D80 of D200 kan neerleggen.
Het FF verhaal is weer een hele andere discussie, dat is VER buiten het budget
Dat vind ik geen slimme zet van nikon, volgens mij zitten er genoeg kopers tussen de D40 en D80, waarbij ze geen geld hebben voor een D80, en de body van de D40 bijvoorbeeld te klein vinden, het vervelend vinden vanwege hun oude lenzen (geen motortje)....volgens mij zit er wel een groep die nu niet geholpen kan worden bij nikon.Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:41:
Ja. De d50 is gewoonweg niet meer bestelbaar.
Ikzelf zou zo iemand zijn, geen geld voor een D80 en zou (ook wanneer ik nu in zou stappen in Dslr wereld) zeker bij nikon wel een focus motor willen, de 70-300 sigma, de 50mm 1.8, etc etc. Ik zou die consessie niet doen.
Of er komt zometeen gewoon een D50s om de hoek kijken natuurlijk
Dat zou ik opzich niet eens zo raar vinden. Een wat groter display, betere accu-status en dat soort kleine dingetjes, eventueel backlit LCD...
En alle features die te flashen zijn dan in een D50 firmware upgrade
edit: nvm
Maar om nou gelijk uit te gaan van een opvolger en/of discontinued vind ik maf
In juli 2006 is ook zo'n 'discontinued'-verhaal rondgegaan, wat uiteindelijk leverproblemen bleken te zijn. Dus gewoon even afwachten nog. Ik zit ook wel te wachten op een nieuwe D50(s) of D60, maar die komt dan ws. echt niet eerder dan de PMA.
En alle features die te flashen zijn dan in een D50 firmware upgrade
edit: nvm
Maar om nou gelijk uit te gaan van een opvolger en/of discontinued vind ik maf
[ Voor 92% gewijzigd door Henk op 13-01-2007 15:04 ]
D55 zou het toch worden volgens geruchten? Maarja, geruchten

Dat zou ik dan wel een rare typering vinden, van D70 gaan ze naar D80, van D100 naar D200, de D40 past met zijn 'even' eerste getal ook mooi in het rijtje. D55 zou op mij erg raar overkomenRobertJ schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 15:09:
D55 zou het toch worden volgens geruchten? Maarja, geruchten
Maar we zien het wel, voorlopig hou ik het iig nog even op 'leveringsproblemen' en niet op discontinued.
Mja, het vreemde is dat ik dus laatst in een foto zaak was en die beweerde dan de D40 echt de opvolger voor de D50 was en de D50 had hij ook gewoon niet meer in het assortiment.RedXraD schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 15:20:
[...]
Dat zou ik dan wel een rare typering vinden, van D70 gaan ze naar D80, van D100 naar D200, de D40 past met zijn 'even' eerste getal ook mooi in het rijtje. D55 zou op mij erg raar overkomen
Maar we zien het wel, voorlopig hou ik het iig nog even op 'leveringsproblemen' en niet op discontinued.
Ook de Mediamarkt heeft de D50 niet meer staan, en als het alleen leveringsproblemen waren dan hadden ze nog wel een showmodel staan. De D40 hadden ze ook niet op voorraad, maar die stond wel in de etalage.
Nou zeggen twee winkels natuurlijk ook niet alles, en op internet zijn oudere modellen sowieso vaak wel langer te krijgen dan in de winkel op de hoek, maar toch.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Bij de mediamarkt in Amsterdam Zuidoost stond er gisteren nog een D50 op demo. Voorraad heb ik niet gecheckt want ik heb er al eentjeOrion84 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 15:36:Ook de Mediamarkt heeft de D50 niet meer staan, en als het alleen leveringsproblemen waren dan hadden ze nog wel een showmodel staan. De D40 hadden ze ook niet op voorraad, maar die stond wel in de etalage.
Maargoed misschien zijn ze gewoon wat langzamer met weghalen daar.
[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 13-01-2007 18:53 ]
en was er verschil in grootte van de zoeker?GekkePrutser schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 18:48:
[...]
Bij de mediamarkt in Amsterdam Zuidoost stond er gisteren nog een D50 op demo. Voorraad heb ik niet gecheckt want ik heb er al eentjeMaar ik heb er nog even mee zitten spelen, ik heb de zoeker even vergeleken met die van de D80.
Maargoed misschien zijn ze gewoon wat langzamer met weghalen daar.
ik ben helaas ook zo iemand, maar ik heb nog geen DSLRnomad85 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:55:
[...]
Dat vind ik geen slimme zet van nikon, volgens mij zitten er genoeg kopers tussen de D40 en D80, waarbij ze geen geld hebben voor een D80, en de body van de D40 bijvoorbeeld te klein vinden, het vervelend vinden vanwege hun oude lenzen (geen motortje)....volgens mij zit er wel een groep die nu niet geholpen kan worden bij nikon.
Ikzelf zou zo iemand zijn, geen geld voor een D80 en zou (ook wanneer ik nu in zou stappen in Dslr wereld) zeker bij nikon wel een focus motor willen, de 70-300 sigma, de 50mm 1.8, etc etc. Ik zou die consessie niet doen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Babbelen over objectieven kan in Het grote Nikonmount-objectieven-topic V3.0
Babbelen over objectieven kan in Het grote Nikonmount-objectieven-topic V3.0