ComBax schreef op zondag 17 september 2006 @ 10:18:
Heeft hier nog iemand problemen met de automatische scherpstelling?
Ik heb al willen merken dat hij niet altijd goed scherp stelt. Gisteren ook weer. Het was goed weer, dus nog een middagje gaan wakeboarden met wat vrienden en ook wat foto's getrokken. Hoewel het fototoestel scherp stelde op de skiër, is hij toch nooit scherp 

En zo zijn er nog al foto's geweest. Met grafische programma's is het natuurlijk nog te verbeteren, maar ik vraag me dus af of ik iets verkeerd doe...
Manueel scherpstellen is niet echt een optie (nu nog kitlens, volgend jaar wss wel eens iets beter kopen). Of ligt het aan de (goedkopere) lens? Of een andere instelling van de camera? Ik heb de P-stand van de camera genomen, misschien toch beter de sportstand gekozen (of hoe heet die stand met dat lopertje?)...

Ik had v/d week precies het zelfde probleem, heel veel foto's onscherp, maar ik deed het met onze portret lens (50 mm).
Ok, het moest wel binnen gebeuren, maar goed, normaal schoot ik en het was scherp, zelfs al doe ik het in de donkerdere borrelkelder. Zelfs met de flitser had ik problemen scherpe foto's te maken...
Echt verschrikkelijk irritant!
Wat ik heb geprobeerd:
-lens er nieuw op zetten (werkte niet)
-andere lens
-andere diafragma waarden
-lens ff doekje langs halen
-andere focus punten geprobeerd (ipv die boven of links, maar gewoon in t midden op iemands gezicht scherpstellen en dan pas compositie)
Maar t mocht niet echt baten, het werd wel even wat beter, maar echt tevreden was ik niet.
Weet iemand hoe de camera precies scherpstelt als dat ding op AF staat? Misschien dat even op dat puntje schoonmaken helpt.... hoop ik...
^^ handige site 

zeker het proberen waard!