Moet ik eens even proberen. Ik ben niet zo'n flitser. Mijn eerste idee is dat het geen probleem is, maar ik zal vanavond eens kijken.nomad85 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:22:
Geetee, heb wel een vraagje:
zit de lens (inclusief of exclusief) zonnekap ook in de weg voor de flitser op 18mm?
Zou je eens met en zonder zonnekap willen proberen met de Interne flitser (extern zal uiteraard wel goed gaan).?
Verwijderd
omg.. zeker geld teveel xDGeeTee schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:17:
[...]
Ik heb een 18-200 VR en die is vooral praktisch bij evenementen waar je soms een overzichtsfoto en soms dingen wat dichterbij wil zien (collega fotografen zie ik dan met 2 camera's lopen).
Maar iig... ik heb dan meteen nog een vraagje aan de mensjes, als ik buitenfoto's maan zijn de resultaten vaag; de foto's hebben een overdreven contrast vooral in fel zonlicht, instellingen veranderen helpt ook niet echt. Dit had ik ook met mijn vorige cam dus het ligt aan mij.
OF moet er een poli filter voor? ;o
ligt aan de filter he. Sommige hebben een schroefdop.. andere niet. Die met schroefdop kan weer gewoon een dop doorgaans.Carnagy schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:20:
als ik zo'n filter voor m'n lens doe? kan ik er dan alsnog een dop opdoen? past een dop op de filter of moet je die er elke keer afhalen als je je dop erop wilt doen?
Zit ook weer schroefdraad op je filter, dus je kan ook 2 filters op elkaar draaien (niet doen, krijg je amper meer van elkaar af) en je kan dus ook gewoon een dop erop zetten, dat veranderd dus niet.Carnagy schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:20:
als ik zo'n filter voor m'n lens doe? kan ik er dan alsnog een dop opdoen? past een dop op de filter of moet je die er elke keer afhalen als je je dop erop wilt doen?
en ik neem aan dat de schroefmaat niet veranderd? Als ik op mijn kitlens een filter doe kan ik gewoon de nikon 52mm dop erop zetten?nomad85 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:26:
[...]
Zit ook weer schroefdraad op je filter, dus je kan ook 2 filters op elkaar draaien (niet doen, krijg je amper meer van elkaar af) en je kan dus ook gewoon een dop erop zetten, dat veranderd dus niet.
en ik moet ook een 52 mm filter kopen toch?
[ Voor 4% gewijzigd door Carnagy op 24-08-2006 16:34 ]
Yups, klopt helemaal. Filter schroefdraad blijft hetzelfde aan beide kanten van het filter.Carnagy schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 16:24:
[...]
en ik neem aan dat de schroefmaat niet veranderd? Als ik op mijn kitlens een filter doe kan ik gewoon de nikon 52mm dop erop zetten?
en ik moet ook een 52 mm filter kopen toch?
UV filter is best aan te raden voor je kitlens, maar pas op dat je geen hele dure koopt, dat is alleen maar zonde. Een 52mm kom je niet zo vaak tegen dus de kan dat je hem weer kan gebruiken is niet zo groot. De lens is goed maar niet geweldig, een overkill filter geeft geen betere resultaten.
Tiffen 52mm filter is goed genoeg en kost 15 euro.
dan heb je 't over deze filter toch? http://www.tiffen.com/dis...ame=filters&itemnum=52UVPnomad85 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:13:
[...]
Yups, klopt helemaal. Filter schroefdraad blijft hetzelfde aan beide kanten van het filter.
UV filter is best aan te raden voor je kitlens, maar pas op dat je geen hele dure koopt, dat is alleen maar zonde. Een 52mm kom je niet zo vaak tegen dus de kan dat je hem weer kan gebruiken is niet zo groot. De lens is goed maar niet geweldig, een overkill filter geeft geen betere resultaten.
Tiffen 52mm filter is goed genoeg en kost 15 euro.
yup. (kort antwoordCarnagy schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:25:
[...]
dan heb je 't over deze filter toch? http://www.tiffen.com/dis...ame=filters&itemnum=52UVP
@GEETEE:
Das wel mooi om te horen, dat wist ik dus niet zeker. Ook met zonnekap op korte afstand zie je geen schaduw van de kap?.....had ik echt niet verwacht.
Mijn 18-70 met zonnekap heeft daar bijvoorbeeld al last van en volgens mij is de 18-200 zeker niet kleiner dan dat, maar goed
[ Voor 36% gewijzigd door Nomad op 24-08-2006 19:53 ]
Geprobeerd op 5 afstanden met en zonder zonnekap, maar ik zie geen problemen.RedXraD schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 12:08:
Test hem dan ook op verschillende afstanden. Allicht dat een zonnekap meer in de weg zit bij heel erg close-up dan bij overzichtshots...
Weet je zeker dat het niet meer uitmaakt wat voor lens hij koopt, zijn lenzen worden daarmee gedegradeerd tot compact-kwaliteit...
Het belang van goede filters
Heb kortom geen negatieve effecten meegemaakt met deze lens, maar een goed filter is zeker belangrijk. Heb voor mijn duurdere lenzen dan ook B+W filters
die site is uiteraard bekend, ook bij mij. Mijn mening staat in de eerste 2 alinea's hierboven, voor mij viel dat filter best mee en duurder filter wil je toch niet op je kitlens!
[ Voor 21% gewijzigd door Nomad op 24-08-2006 20:46 ]
Verwijderd
Kreeg allemaal flares. Zelfde foto zonder filter en niets aan de hand.
Doe het nu meestal zonder, maar heb ook Hoya filters gekocht. Hoya HMC Super geloof ik.
hoe vaak laat je zo'n ding nou vallen
Het gaat ook prima zonder. Bij de duurdere sigma 70-300 zit een zonnekap
van het formaat koffiemok, dat biedt toch meer bescherming dan een dun glazen plaatje.
ik ben wel van plan om een sigma 70-300 apo aan te schaffen. is een zonnekap dan beter dan een filter? Je hebt opzich wel gelijk dat je zei dat de kitlens minder dan 100 euro is en dus niet superveel waard is. Had alleen zondag m'n 1ste krasje eropbouwfraude schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:09:
Je hoeft op een lens van 100 euro toch geen filter te zetten?
hoe vaak laat je zo'n ding nou vallen
Het gaat ook prima zonder. Bij de duurdere sigma 70-300 zit een zonnekap
van het formaat koffiemok, dat biedt toch meer bescherming dan een dun glazen plaatje.
Ik denk dat ik de filter of zonnekap pas aan ga schaffen als ik de 70-300 binnen heb. Neemt zo'n zonnekap niet veel licht weg trouwens? Waardoor je dus met een langere sluiter moet fotograveren?
Zonnekap moet je zeker niet altijd gebruiken, alleen in fel licht, ik ken mensen die ze bij grote concerten gebruiken, ikzelf alleen overdag in de felle zon.
Voor die twee tientjes ga ik niet met het risico lopen dat ik ineens een kras heb, ook niet op een goedkope lens. En alles is inweze verzekerd, maar die verzekering spreek ik liever pas aan als alles gejat wordt oid.
Ik heb mijn zonnekap erop zitten zodra er fel licht is of ik bang ben dat mijn lens snel beschadigt. Dus toen ik door de Cathedrale de Barcelone liep heb ik tóch mijn zonnekap op mijn 17-70 gehad.
Een zonnekap neemt alleen licht weg dat níet zichtbaar is op je foto. Dus als je mét zonnekap ineens een stop verschil ziet komt dat door rare lichtinvallen die je zonnekap dus wegneemt, zoals het hoort.
Zonnekap is een prima bescherming, maar een goed filter doet meer dan alleen fysiek beschermen.
zoals?nomad85 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 17:18:
maar een goed filter doet meer dan alleen fysiek beschermen.
Verwijderd
mrc filters van B+W doen echt wel meer dan fysieke objecten tegenhouden. Een goedkoper filter doet dat ook nog steeds wel.
Verder zie Mig29, i second him
omdat mensen hier allerlei (dure) filters wordt aangepraat, terwijl ik de noodzaak daarvan niet zie. als een uv-filter echt meer doet dan fysiek beschermen (wat ook ter discussie gesteld kan worden) dan zou nomad dat toch wel uit kunnen leggen?Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 17:40:
Ik vraag me trouwens wel af waarom je zo'n hetze voert tegen filters?
verder is het volgens mij zo dat hoe goed je filter ook is, dat je zonder filter toch nog minder last van flares hebt.
Een UV-filter filtert uv-licht, dat zien wij niet, ook niet op de foto, maar kan wel je lichtmeting verkrachten.
Afgezien van de bescherming he...
Een goedkoop tiffen filter doet dit uiteraard niet, maar nogmaal ik heb geen nadelige effecten gezien van mijn kitlens, maar misschien dat het in sommige situaties best nadelig is geweest hoor, maar dat het mij hier niet opviel. Was sowieso geen grote fan van die lens dus ja.
schitteingen en ook flare worden gewoon beter in de hand gehouden, verder berust ik mijn zootje kennis op sumiere eigen ervaring (alleen de test met en zonder uv filter in het begin van mijn Dslr periode
[ Voor 18% gewijzigd door Nomad op 25-08-2006 21:25 ]
(nee, ik ben er nog steeds niet 100% over uit
ik ga nooit naar het strand en een statief gebruik ik nauwelijks...nomad85 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 21:24:
maar ga eens naar het strand. Zet je camera op statief en maak wat foto's.
koop je een olympus e-330, dan kan je wel via het LCD-scherm fotograferen.devv05 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 22:47:
Is het nou geen nadeel dat je bij dSLR camera's alleen door de zoeker kunt fotograferen en niet via het LCD-scherm? Dat is toch een van de dingen wat ik als voornaamste minpunt van deze camera's beschouw...
Waarom zou je via het scherm willen fotograferen? Als je door de zoeker kijkt dan zie je exact wat je schiet met een dslr, dat vind ik het fijne ervan.. ook hou je de camera zo stabieler (tegen je hoofd gedrukt) resulterend in iets scherpere foto's dan wanneer je het ding met gestrekte armen voor je houdt.devv05 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 22:47:
Is het nou geen nadeel dat je bij dSLR camera's alleen door de zoeker kunt fotograferen en niet via het LCD-scherm? Dat is toch een van de dingen wat ik als voornaamste minpunt van deze camera's beschouw...
(nee, ik ben er nog steeds niet 100% over uit)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Dus er zijn dSLR camera's waarbij het wel degelijk kan? Ik dacht namelijk van niet..lateef schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 22:57:
[...]
koop je een olympus e-330, dan kan je wel via het LCD-scherm fotograferen.
@Nomad; ja dat is ongeveer wat me al vertelt was
Zou ook een veegje kunnen zijn op de lens (ze zijn erg besmettelijk), ik heb zo'n microvezel lensdoekje meebesteld voor een paar euro daarmee poets je het meeste wel weg.Carnagy schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:12:
waard is. Had alleen zondag m'n 1ste krasje eropdop schoot uit m'n vingers en raakte de lens, maar het krasje is amper zichtbaar met het blote oog. toch baal ik er wel van
Ik denk dat ik de filter of zonnekap pas aan ga schaffen als ik de 70-300 binnen heb. Neemt zo'n zonnekap niet veel licht weg trouwens? Waardoor je dus met een langere sluiter moet fotograveren?
De sigma lens komt inclusief zonnekap, werkt ook prima tegen regendruppels... en hij zit niet in het blikveld van de lens..
Verwijderd
Zoals lateef direct al aangaf bestaat er inderdaad een camera van Olympus die dat aankan.devv05 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 23:44:
Dus er zijn dSLR camera's waarbij het wel degelijk kan? Ik dacht namelijk van niet..
Link naar de pricewatch.
Link naar een review
Verwijderd
Ik wil dus nu graag reageren op deze post, het ging over buitenfoto's die een vaag resultaat geven.
Vooral met contrast en scherpte.
hier een voorbeeld, dit gebeurd dus met de meeste foto's
ze zijn vaal en onscherp met veel paarsachtige randen, ik gebruik meestal F 7 en goeie sluitertijden.
Het maakt vaak niet uit of ik zoom of niet.
Dus het is best vaag
( deze foto is vreselijk verkleind... dan zie je het minder maar het zijn absoluut geen foto's die geschikt zijn om te printen )
http://img211.imageshack.us/img211/760/dsc0612tc7.jpg
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2006 21:39 ]
als je meer tevreden over kleur bent wanneer je de camera instellingen van kleuren op "vivid" zet dan moet je dat doen trouwens. Bovendien kan een slecht filter kleuren en contrast verminderen.
lateef ik ga je gelijk geven op 1 punt. Heb vandaag mijn kitlens verkocht, maar heb nog wat foto's bekeken met en zonder UV filter en zonder uv heeft een ìets beter contrast, maar mijn filter is ook een goedkoop tiffen filter zonder multi coating. Ik ben wel nog steeds van mening dat een goed filter een positieve bijdrage geeft aan je foto's (ook zonder extreme situaties).
Het verschil met en zonder uv filter is trouwens beter te zien op een goed crt scherm

[ Voor 61% gewijzigd door Nomad op 26-08-2006 22:05 ]
Zet je cam eens op iso-200, knijp je diafragma naar f/8 en probeer eventueel een statief.
En haal alle mogelijke filters van je cam.
[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 26-08-2006 22:11 ]
Verwijderd
Dan heb ik niet echt goed gekeken voordat ik hem poste, sorry about that
ik zal deze dingen eens proberen!
bedankt voor de tips ^^
Secure Digital Card 4GB (Transcend, 150x)

Op 2 maanden tijd totaal andere policy dus.
@ComBax: Ermzz... ja, switch van Inca --> Nikon zelf? Nikon hanteert een wat andere policy dan Inca (godzijdank)
In België van De Beukelaer naar Nikon zelf, nochthans deed De Beukelaer het hier heel goed (ook qua garantie-afhandeling ed)RedXraD schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 11:35:
@ComBax: Ermzz... ja, switch van Inca --> Nikon zelf? Nikon hanteert een wat andere policy dan Inca (godzijdank)
http://www.photo.net/bboa...bboard_upload_id=30145184
(Stel dat je geen filter had op je vette 18-200 VR...

[ Voor 11% gewijzigd door adoy op 27-08-2006 12:08 ]
Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen
Maar als iemand dat soort dingen met zijn lens wil ervaren staat hem dat vrij
Tsja, maar door die overname zijn de prijzen wel met soms 40% gestegen!!RedXraD schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 11:35:
Mee eens, maar dat kan ook komen doordat winkeliers slim gebruik maken van de tijdelijke schaarste.GsJosh schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 13:01:
[...]
Tsja, maar door die overname zijn de prijzen wel met soms 40% gestegen!!
Ikzelf heb op het moment alleen maar sigma-objectieven en zit er ook hard aan te denken om een Sigma 70-200 f/2.8 te kopen ipv een Nikkor 80-200 f/2.8... en dat komt vooral door het ontbreken van AF-S op de 80-200...
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
*doet even wijzen naar de waarschuwing hieronder over het nikon-objectieventopic
[ Voor 15% gewijzigd door Henk op 27-08-2006 13:23 ]
4GB kaarten zijn zeldzaam, omdat het maximum in de SD-specificatie 2GB is. 4GB kan door de meeste cameras wel gelezen worden, maar niet geformateerd. Als je een aparte kaartlezer hebt dan kan je ze dus met de pc formateren, en dan de volle 4GB gebruiken. Misschien komt er ooit een nieuwe firmware die dit wel kan, maar momenteel blijft het een gok. Ik heb dan ook 2x 2GB ipv 1x 4GB.super-muffin schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 10:36:
vraagje: kun je deze geheugenkaart gebruiken in een D50?
Secure Digital Card 4GB (Transcend, 150x)
Ik was me aan het orienteren om er iets op te zetten.. iets op ebay gevonden: http://cgi.ebay.nl/1-25-2...6QQtcZphotoQQcmdZViewItem
Heeft iemand daar ervaring mee?
edit: dat ding wat je trouwens laat zien is een angle-viewfinder trouwens... dus handig als je van bovenaf door je zoeker wil kijken.
[ Voor 29% gewijzigd door Henk op 28-08-2006 08:38 ]
jip.. weet ik met die dioptrie (ik heb het schuifje helemaal naar beneden staan).. maar het helpt me niet. Onder een hoek kijken.. Kan wel eens handig zijn dacht ik..RedXraD schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 08:37:
Dat met dat scherp stellen kan ook bijgesteld worden met het schuifje rechts van je viewfinder. Hiermee stel je de dioptrie van je viewfinder in (geloof ik).
edit: dat ding wat je trouwens laat zien is een angle-viewfinder trouwens... dus handig als je van bovenaf door je zoeker wil kijken.
Als je een grotere hebt gevonden ben ik trouwens ook erg geinteresseerd
Verwijderd
review van photozone van de nikkor 18-55:
http://www.photozone.de/8...ikkor_1855_3556/index.htm
review van photozone van de sigma 18-50:
http://www.photozone.de/8...1850_3556_nikon/index.htm
Verder is er zat over deze lenzen te vinden, en er een ander topic voor
Verwijderd
Dat er een ander topic voor is weet ik, maar het ging mij om de aanbieding. Welke moet ik kiezen en daar is mijn vraag meer op gericht. Bij camaraland is namelijk ook een aanbieding met een 70-300 lens en een standaard 18-55 kitlens. Welke is beter?RedXraD schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:15:
@blade183:
review van photozone van de nikkor 18-55:
http://www.photozone.de/8...ikkor_1855_3556/index.htm
review van photozone van de sigma 18-50:
http://www.photozone.de/8...1850_3556_nikon/index.htm
Verder is er zat over deze lenzen te vinden, en er een ander topic voor
En dat die lenzen toevallig gebundeld zijn met een camera doet er niets aan af dat het gewoon lenzen zijn en dat daar een apart topic voor is.Regarding its weaknesses the corresponding Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6G ED DX may be a better choice though.
De 70-300 is ws. de Nikkor 70-300G f/4.0-5.6, geen toplens. Maar ook daarvoor: zie het lenzentopic.
[ Voor 32% gewijzigd door Henk op 28-08-2006 14:34 ]
Tja.. deze lijkt me wel geschikt ..alleen de prijs.. had ik iets anders voorgesteld, de Nikon DG-2 : http://www.amazon.com/gp/...9396140?v=glance&n=502394 .. ergens op ebay zou deze wat goedkopere kunnen zijn.. ik weet het niet..RedXraD schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 08:58:
Wel eens.... maar ik neem aan dat je dat ding niet als standaard-viewfinder op je cam wilt hebben. Voor een echte oplossing zou ik eerder naar een andere, gewone, viewfinder gaan zoeken.
Als je een grotere hebt gevonden ben ik trouwens ook erg geinteresseerd
zeker ..maar ook duur.. voor gewoon een klein vergrootglas op maat achter dat ding.. ik zat wat te klooien met een vergrootglas.. maar daar lukt het niet mee.RedXraD schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:55:
Dat ding wat jij nu aanhaalt is wel een erg gave toevoeging aan je camera idd. Zeker ook omdat ik áltijd met mijn neus tegen mijn LCD aanzit
en volgens mij ziet het er niet echt mooi uit op je body. Net als een grip op een D50 (kijk, ik heb een groter toestel ...henkleerssen schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 19:38:
[...]
zeker ..maar ook duur.. voor gewoon een klein vergrootglas op maat achter dat ding.. ik zat wat te klooien met een vergrootglas.. maar daar lukt het niet mee.
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Verwijderd
Domme opmerking natuurlijk, die grip heb je voor de extra accucapaciteit en het vasthouden van de cam is een stuk fijner. Zonder grip hangt het gewicht van mijn combinatie D50/Nikkor 80-200mm naar voren toe wat niet echt fijn is, met grip heb ik dit probleem niet.jvvv schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 19:43:
[...]
en volgens mij ziet het er niet echt mooi uit op je body. Net als een grip op een D50 (kijk, ik heb een groter toestel ...)
Verwijderd
Weet iemand ofdat er iets van een regenhoes (of iets dergelijks) te koop is. Ik heb nu in de afgelopen maand al 3x gehad dat het ontiegelijk hard regende, en dat is uiteraard niet het beste voor je fototoestel, wat erop neerkomt dat ik moet stoppen met de foto's. Dus is er iets beschikbaar voor het fototoestel om deze te beschermen tegen de regen?
Robin
edit: Ik heb dit gevonden http://abetterphotoguide.bizhosting.com/raincoat_16.html, is dit iets?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 18:48 ]
Ik vind een grip zo onhandig als de pest. En voor baterijen... Ik switch baterijen in 3sec. Voor het gewicht ok, maar dan zou ik liver gewoon een soort plaatje (gewicht) onder mijn caera willen schroeven, neemt minder plaats in. Het enig handige aan een grip is het feit dat jej je toestel eenvoudiger bestuurt (door gedupliceerde knoppen) en dat heb je juist niet bij de D50....Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 20:36:
[...]
Domme opmerking natuurlijk, die grip heb je voor de extra accucapaciteit en het vasthouden van de cam is een stuk fijner. Zonder grip hangt het gewicht van mijn combinatie D50/Nikkor 80-200mm naar voren toe wat niet echt fijn is, met grip heb ik dit probleem niet.
Als grip fabrikant zou k er een ontspanknop zetten en die dan via IR (met spiegel of ledje dat je voor de sensor van de IR D50 plakt ofzo) werkt. Zo heb je een soort 'work around' voor het missen van die functie op de D50.
Eigen mening, maar vind een grip op de D50 zinloos.
Nikon wil natuurlijk niet op z'n instap camera ALLE features zetten, dan hoef je in principe namelijk geen duur model meer te kopen
maar ondertussen .. iemand ervaring met die leuke viewfinder toevoeging of iets wat daar op lijkt?henkleerssen schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:53:
[...]
Tja.. deze lijkt me wel geschikt ..alleen de prijs.. had ik iets anders voorgesteld, de Nikon DG-2 : http://www.amazon.com/gp/...9396140?v=glance&n=502394 .. ergens op ebay zou deze wat goedkopere kunnen zijn.. ik weet het niet..
Verwijderd
Opzich gaat het de meeste mensen dan gewoon alleen om de stroom. Maar het is zeker jammer dat je niet een extra shutter erop hebt, en helaas dat nikon niet deze grip heeft gemaakt. Maar zoals verteld, er moet verschil blijven tussen de camera'sjvvv schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 19:03:
[...]
Ik vind een grip zo onhandig als de pest. En voor baterijen... Ik switch baterijen in 3sec. Voor het gewicht ok, maar dan zou ik liver gewoon een soort plaatje (gewicht) onder mijn caera willen schroeven, neemt minder plaats in. Het enig handige aan een grip is het feit dat jej je toestel eenvoudiger bestuurt (door gedupliceerde knoppen) en dat heb je juist niet bij de D50....
Als grip fabrikant zou k er een ontspanknop zetten en die dan via IR (met spiegel of ledje dat je voor de sensor van de IR D50 plakt ofzo) werkt. Zo heb je een soort 'work around' voor het missen van die functie op de D50.
Eigen mening, maar vind een grip op de D50 zinloos.
Verwijderd
d50 met kitlens ( 18-55 ) 589
NIKON D50 zwart + 18-55 AF-S + 55-200 Tamron Int. 699
Wat is het beste, voor die 110euro meer de tamron erbij nemen?
De tamron kost los 149euro.
Kan iemand me AUB helpen.
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 20:36 ]
Ik neem aan dat het je eerste DSLR is en dat je van een prosumer af komt.Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:25:
Heb een klein snel vraagje,
d50 met kitlens ( 18-55 ) 589
NIKON D50 zwart + 18-55 AF-S + 55-200 Tamron Int. 699
Wat is het beste, voor die 110euro meer de tamron erbij nemen?
De tamron kost los 149euro.
Prosumers hebben over het algemeen een vrij fors zoom bereik. Met alleen de 18-55 kit lens heb je effectief 27-83 mm dat is vrij kort. Een telelens is in dat opzicht erg makkelijk (bijvoorbeeld ook al voor portretten is het stukje van 55-100mm prima bruikbaar)
Die tamron 55-200 lens ken ik verder niet maar ik zou zeggen voor 110 euro kan je je er moeilijk een buil aan vallen. Het is namelijk onzin om als beginner lenzen van >1000 euro per stuk te kopen. (ik loop ook met een 2e hands en >15 jaar oude telelens rond die me 6 tientjes heeft gekost)
Ook een heel erg mooie combi (voor sommige mensen aleen jammer dat ie 300-400 euro duurder is).RobertJ schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:42:
Dat hangt van je budget af hé, dit is niet een vraag die kant en klaar te beantwoorden is op deze manier. Anders kun je een D50 met een Nikkor 18-70 en een Sigma 70-300APO nemen. Als je dat kunt betalen...
Wat betreft lenzen heb ik aan andere soort van line up ingedachten als ik de lotto win: 1x-50 f/2.8 + sigma 50-150 f/2.8 + 1.4xTC + misschien een langere telelens (bigma of 100-300 f/4) maar dat kost dan wel gruwelijk veel geld (2000euro, voor aan een body van in mijn geval 600 euro

Misschien dat de 50-150 + 1.4xTC er over een jaar of langer als nog komen (als het financieel mee zit), wat betreft de rest van het bereik of gebruik ik het weinig (ik heb nu ook niks langer als 210mm) of is het enige waar ik me aan stoor de vij forse vervorming (minolta 18-70 kitlens op 18 tot ~22mm)
[ Voor 40% gewijzigd door martijn_tje op 29-08-2006 21:08 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Heb nu een panasonic fz5- 36-432mm
Me budget is 700euro maximaal.
Maar ik kom er zelf echt niet aan uit en zeker omdat ik veel op school zit en uitelijk zaterdag hem moet hebben.
Dus heb ook geen tijd om langs winkels of helemaal uit te gaan zoeken, zit hele dagen op school.
700 euro dan gaat de optie 18-70+ 70-300 (denk ik) niet door, wat misschen wel zou kunnen ik 18-55(kitlens) + 70-300.Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:59:
Dit is me eerste DSLR ja.
Maar ik kom er zelf echt niet aan uit en zeker omdat ik veel op school zit en uitelijk zaterdag hem moet hebben.
Dus heb ook geen tijd om langs winkels of helemaal uit te gaan zoeken, zit hele dagen op school.
Maar bedenk wel dat er in iedergeval een goed tasje omheen moet, waar je zeker niet op moet bezuinigen (en sommige mensen vinden dat er ook een multicoated uv filtertje (hoya of B&W) voor je lenzen moet)
Misschien als je ook een SD kaartje moet, of er een extra accu bij wil dat die 110 euro tamron ook geen verkeerde keuze is.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Dit hoort eigenlijk in het objectieven topic thuis vermoed ik maar goed. Voor de prijs kun je je er geen buil aan vallen. http://www.photo.net/equipment/tamron/55_200_Di/. Ik vermoed echter dat je, tenzij je snelle AF nodig hebt, beter kunt rondstruinen naar een 2e hands 70-210. De versie zonder D is voor rond de 100 euro wel te vinden.Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:59:
[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 29-08-2006 22:25 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:59:
Voorraad hebben ze er zeker. Parkeren ook bepaald geen probleem.devv05 schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:09:
Bij Cameraland in Alkmaar is de D50 kit nu 569 euro, zeer nette prijs. Voordeel is vooral dat ze er meer dan 80 op voorraad hebben in tegenstelling tot veel winkels waar ze (bijna) niet meer te krijgen zijn. Hetzelfde geldt voor vrijwel alle lenzen en filters, alles hebben ze zo liggen. Heerlijke winkel dus.
Ik heb de mijne er ook gehaald, zie mijn shop survey: http://tweakers.net/shopsurvey/6973#50280
Vond ze met geheugen knap aan de prijs maar 10 minuten verder zit een mycom met goedkoper SD spul.
D50 + 18-70 is c.a. 20€ goedkoper dan de D70 met dezelfde (kit)lensRobertJ schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:42:
Dat hangt van je budget af hé, dit is niet een vraag die kant en klaar te beantwoorden is op deze manier. Anders kun je een D50 met een Nikkor 18-70 en een Sigma 70-300APO nemen. Als je dat kunt betalen...
Nu wil ze een nieuwe voor me kopen en was ze bij een lokale fotoboer langsgegaan om te vragen wat dat geintje zou kosten.
25 euro zei de beste man. Alleen moest dat besteld worden bij Nikon en dan zouden er ruim 50 euro aan administratiekosten bij op worden geteld

Gelukkig heeft konijn ze ook voor 14 eurotjes op z'n site staan
18-55 is dacht ik 52 mm maar dat kan je zelf toch even op de lens nakijken?
Verwijderd
Fijne fotoboerMAZZA schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 23:45:
25 euro zei de beste man. Alleen moest dat besteld worden bij Nikon en dan zouden er ruim 50 euro aan administratiekosten bij op worden geteldKom je dus rond de 75 euro voor een lensdop.

[ Voor 3% gewijzigd door Neofloppy op 31-08-2006 21:51 ]
I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 31-08-2006 22:33 ]
Omdat deze een 27mm schroefdraad heeft .. kan deze dus lenzen met die grootte aan schroefdraad.
Dus ook een wide angle 0.7.. Het zoeker/viewfinder beeld is daarbij ongeveer 1,5 groter geworden... precies genoeg om te zien wat je scherp stelt handmatig. (Manuele focus gaf door die kleine zoeker bij mij niet altijd een scherp resultaat)..Nu gaat het dus zo.
Spaar ik toch zo 65 dollar (+ verzendkosten) uit..
En volgens mij werkt dit ook voor andere Nikon viewfinders/zoekers.
edit: ik was er niet tevreen mee.. nu anders opgelost.. zie posts beneden.
[ Voor 14% gewijzigd door henkleerssen op 04-09-2006 17:27 ]
Held! Als je daarmee geen bekijks hebt, weet ik het ook niet meer.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
[ Voor 8% gewijzigd door henkleerssen op 01-09-2006 13:23 ]
Verwijderd

Verwissel ik de accus vervolgens van plaats kan ik weer gewoon door fotograferen. Erg vaag allemaal. Er is ook niet zoveel te zien in het binnenwerk of er iets defect is ofzo. Maar alleen voor die irritante speling heb ik hem er alweer vanaf gehaald. Gelukkig is een pleister op de wond dat er 2 extra accu's werden meegeleverd die ik gewoon los gebruik nu.
Voor de helft van de prijs kan dat ding dus de verkoop in

Verwijderd
AQ4U verkoopt een andere versie volgens mij. Ken iemand met een grip die daar besteld is, en hij is er erg tevreden over. Moet 90 Euro kosten geloof ik, incl. 2 accu's.Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 17:07:
Ik ben inmiddels afgestapt van de Powergrip van Hahnel, het dingt werkt niet goed en vertoont een ontzettende speling waardoor goed fotograferen lastig is als je camera op dat ding trilt. Ook de accu's worden niet geheel gelijkmatig verbruikt heb ik het idee. Mijn vermoeden bij mijn grip is dat alleen de eerste accu wordt gebruikt voor de energie, is die leeg is de 2 de nog steeds vol![]()
Verwissel ik de accus vervolgens van plaats kan ik weer gewoon door fotograferen. Erg vaag allemaal. Er is ook niet zoveel te zien in het binnenwerk of er iets defect is ofzo. Maar alleen voor die irritante speling heb ik hem er alweer vanaf gehaald. Gelukkig is een pleister op de wond dat er 2 extra accu's werden meegeleverd die ik gewoon los gebruik nu.
Voor de helft van de prijs kan dat ding dus de verkoop inTis absoluut geen aanrader dit ding.
URL: http://www.aq4u.nl
Ik was zelf aan het kijken.. ik zag op e-bay een leuke aanbieding.. maar als deze slechter presteert dan dat jij aangeeft (weet neit het merk).. dan weet ik nog neit of ik tot koop overga.
Verwijderd
Die 6 batterijen heb ik nog niet uitgetest. Maargoed, er zaten 2 accus bij, ik verwacht dat e.e.a. goed werkt als ik het koop. Dat ik de accu's van plaats moest wisselen als er eentje leeg was is tot daar aan toe, maar die irritante speling vindt ik niet kunnen.henkleerssen schreef op zondag 03 september 2006 @ 01:20:
@Bamboe .. en als je nu gewoon 6 AA betterijen er in doet.. wat dan? Gaat dat beter?
Ik was zelf aan het kijken.. ik zag op e-bay een leuke aanbieding.. maar als deze slechter presteert dan dat jij aangeeft (weet neit het merk).. dan weet ik nog neit of ik tot koop overga.
Hoe moeten die 2 accu's eigenlijk geschakeld staan, in serie of parralel? Ik vermoed dat hier iets mis mee is, hij trekt ze in ieder geval niet tegelijk leeg maar 1 voor 1.
Jammer dat Nikon geen eigen grip heeft voor de D50. Voor mij weer een bewijs dat thirtparty merken niet naar behoren funtioneren. Ben blij dat ik destijds niet voor de Sigma 70-200mm/2.8 heb gekozen en/of andere thirtpary lenzen. Ik blijf het fijn bij Nikon spul houden, dan weet ik zeker dat alles goed werken zal. Beter een beetje meer uitgeven dan achteraf een teleurstelling zoals deze grip meemaken

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
Hoevaak hoor je niet dat een thirtpary lens niet goed werkt en een error geeft? Zelfs in dit draadje heb ik dat al verschillende malen voorbij zien komen. Net weer een medling op Nikon club Nederland dat een Tamron lens niet werkt op een D70 en een error geeft die niet is op te lossen.Arfman schreef op zondag 03 september 2006 @ 10:36:
Ja, want grips zijn hetzelfde als objectieven.
><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>
In real life? Vrijwel nooit. Ik heb het nog nooit meegemaakt.Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 10:42:
[...]
Hoevaak hoor je niet dat een thirtpary lens niet goed werkt en een error geeft?
Sja .. internet. Daar hoor je alleen de mensen die problemen hebben, de duizenden fotografen die probleemloos schieten met Sigma/Tamron/Tokina spul hoor je niet.Zelfs in dit draadje heb ik dat al verschillende malen voorbij zien komen. Net weer een medling op Nikon club Nederland dat een Tamron lens niet werkt op een D70 en een error geeft die niet is op te lossen.
Als ik me niet vergis was jij een redelijk nieuwe DSLR gebruiker? Volgens mij moet je uitkijken met je assumpties en eerst eens een tijdje inlezen in de materie en zelf ervaring opdoen. NOFI.
Dit topic is gesloten.
Babbelen over objectieven kan in Het grote Nikonmount-objectieven-topic V3.0