Nikon D50 - Deel 2

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.000 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 17:35
Thanks. Hoe gevoelig voor schommelingen is deze camera overigens? De meeste foto's zal ik wel uit de vrije hand maken zonder statief, is dat een probleem? Zit er iets van IS standaard op de camera of moet je 'm echt heel stil houden om geen bewogen foto's te krijgen? Verschil dat eventueel nog per lens? (en zo ja, hoe doen die 18-200 mm lensen het dan op dit gebied)

Sorry voor al die vragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sigma 18-200 review

Tamron 18-200 review

Samenvatting:
In the field the Tamron AF 18-200mm XR felt far more convincing than the Sigma AF 18-200mm DC thanks to a decent AF performance so if it has to be such an extreme zoom lens the Tamron is the better bet
devv05 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:36:
Thanks. Hoe gevoelig voor schommelingen is deze camera overigens? De meeste foto's zal ik wel uit de vrije hand maken zonder statief, is dat een probleem? Zit er iets van IS standaard op de camera of moet je 'm echt heel stil houden om geen bewogen foto's te krijgen? Verschil dat eventueel nog per lens? (en zo ja, hoe doen die 18-200 mm lensen het dan op dit gebied)

Sorry voor al die vragen :P
Er zit geen IS op de camera, dus je kunt alleen IS krijgen door een objectief te kopen met IS. Deze functie heet VR (vibration reduction) en zit bijvoorbeeld op de betere en duurdere Nikon 18-200 VR. Voor het normale bereik zal je het niet missen (immers de standaard 18-55 had het ook niet gehad), maar wellicht dat je aan het tele einde meer kans op bewegingsonscherpte krijgt. Dit komt ook doordat deze objectieven een relatief klein maximaal diafragma hebben, namelijk f/6.3.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Oke diafragma enzo is nog een beetje out of my league :+

Maar in normale woorden, bij 200mm kan het dus wat onscherp worden, maar hoeft niet per se. Die Nikon 18-200 is sowieso te duur (bijna het dubbele van die anderen) dus dat is geen optie. Denk toch niet dat ik de 200 mm vaak volledig zal benutten, maar het is wel lekker om het te hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is het misschien geen idee om deze discussie even hier naartoe te verplaatsen:

Waarschuwing:
Babbelen over objectieven kan in Het grote Nikonmount-objectieven-topic V3.0
Het gaat nu wel heel off-topic zo.

Overigens heb ik mijn D50 inmiddels 1,5 week binnen in combinatie met een Sigma 18-125mm lens. Echt een fijne combinatie, toestel is snel bij het aanzetten, zit op zich best logisch in elkaar en heeft voldoende opties. Ligt goed in de hand en genoeg houvast. Erg fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vuistregel voor het produceren van scherpe platen is het aanhouden van een minimale sluitertijd (korter is beter) van "1/ effectieve brandpuntsafstand". In geval van een 18-200 betekent dat 1/(1.5*200) sec.

De lichtmeting van een camera omvat altijd een combinatie van diafragma en sluitertijd. Bij een bepaalde lichtmeting kun je verschillende combinaties diafragma en sluitertijd behalen. Een belichting van 1 sec met een diaframa van f/4 is hetzelfde als een belichting van 1/2 sec met een diaframa van f/2.8. Het probleem van de 18-200 is dat de grootste opening f/6.3 is en dat je hierdoor een relatief lange sluitertijd nodig hebt. Het alternatief is een objectief met een grotere maximale diafragma (bijv f/4), maar deze bestaan niet in dit zoombereik en zijn veel groter, zwaarder en duurder.

Voor meer info over basisbegrippen van fotografie verwijs ik je even naar Fotografie technische FAQ en Koopadviezen

Edit: verder sluit ik mij aan bij de opmerking van J0YR1D3R

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:53:
Een vuistregel voor het produceren van scherpe platen is het aanhouden van een minimale sluitertijd (korter is beter) van "1/ effectieve brandpuntsafstand". In geval van een 18-200 betekent dat 1/(1.5*200) sec.
Waarom hou je hier ook rekening met de cropfactor ? Je brandpuntsafstand is hier toch (max.) 200 ? Die cropfactor heeft er toch niets mee te maken, of vergis ik me hier ?
De lichtmeting van een camera omvat altijd een combinatie van diafragma en sluitertijd.
en iso... ;)
Zit er iets van IS standaard op de camera of moet je 'm echt heel stil houden om geen bewogen foto's te krijgen?
Bij Nikon zit dit op de lenzen (niet bij alle natuurlijk), en heet het VR. (Wat je lens wel weer wat duurder maakt natuurlijk)
De Nikkor 18-200 heeft een VR functie.

[ Voor 19% gewijzigd door whoami op 19-08-2006 20:26 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whoami schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:25:
Waarom hou je hier ook rekening met de cropfactor ? Je brandpuntsafstand is hier toch (max.) 200 ? Die cropfactor heeft er toch niets mee te maken, of vergis ik me hier ?
Speciaal voor het modje dan maar even een oude uberpost van Grrrrrene opgezocht (kostte me nog moeite ook). Grrrrrene in "Het grote Canonmount-objectieven-topic" BTW hoeveel r-en zitten er nou in die naam?
Inderdaad, bedankt.
/me mompelt iets over mieren
/me mompelt ook iets over nieuwe spelling

:P
whoami schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:25:

Bij Nikon zit dit op de lenzen (niet bij alle natuurlijk), en heet het VR. (Wat je lens wel weer wat duurder maakt natuurlijk)
De Nikkor 18-200 heeft een VR functie.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:37:

Er zit geen IS op de camera, dus je kunt alleen IS krijgen door een objectief te kopen met IS. Deze functie heet VR (vibration reduction) en zit bijvoorbeeld op de betere en duurdere Nikon 18-200 VR.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Shit, dus als ik die camera binnenkort ergens wil kopen is ie nergens verkrijgbaar.... :( Heb ook even gechecked, vrijwel overal niet op voorraad en leverdatum onbekend.

Alleen met kit zijn ze er wel, maarja ik wil juist los een 18-200 mm lens erbij kopen. Zelfs op Marktplaats is bijna geen D50 te vinden. Hopelijk is dit leveringsprobleem slechts van korte duur? Beetje vreemd wel.

[ Voor 14% gewijzigd door .GoO op 19-08-2006 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het heeft zeer waarschijnlijk te maken met het sluiten van de Nederlandse importeur en het ontbreken van vertegenwoordigers bij Nikon Europe. Kortom, op dit moment wordt er van importeur gewisseld. We lopen nu een beetje tegen de problemen van deze overgang aan. Je kunt altijd nog de kit kopen en de lens weer via MP verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Ik lees zojuist dat de camera maximaal 1GB geheugenkaartjes ondersteund? Ik heb namelijk nog een 2GB kaart en het zou zonde zijn als ik die niet kon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
devv05 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:31:
Shit, dus als ik die camera binnenkort ergens wil kopen is ie nergens verkrijgbaar.... :( Heb ook even gechecked, vrijwel overal niet op voorraad en leverdatum onbekend.

Alleen met kit zijn ze er wel, maarja ik wil juist los een 18-200 mm lens erbij kopen. Zelfs op Marktplaats is bijna geen D50 te vinden. Hopelijk is dit leveringsprobleem slechts van korte duur? Beetje vreemd wel.
Als ze er met kit zijn, zijn ze ook los. Een beetje winkel kan de kitlens ook los verkopen, dus dat is onzin. Foto konijnenberg heeft hem op voorraad, bestellen en betalen op dag 1, camera verzenden op dag 2, camera binnen op dag 3. Geen probleem. Ik zou eerder zelf toch voor een 18-125 gaan maar dat is mijn keuze. De 18-200 is nog meer inleveren op bepaalde vlakken tenzij je de niet verkrijgbare 18-200VR neemt. De leverbaarheidsproblemen zijn niet van korte duur denk ik, ik ben er ook tegenaan gelopen een tweetal weken terug. En het is nog maar net het begin..
devv05 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 23:27:
Ik lees zojuist dat de camera maximaal 1GB geheugenkaartjes ondersteund? Ik heb namelijk nog een 2GB kaart en het zou zonde zijn als ik die niet kon gebruiken.
Gaat prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Die lens dat is van latere zorg, eerst de body maar eens. Heb van een internetshop net (om half 12 savonds!!) een mail terug dat ie maandag voor me gaat bellen. Dus dat wacht ik even af :)

Maar ik dacht dat een 18-200 alleen maar voordelen had t.o.v. van bijv. een 18-125, maar dat is dus niet zo? Lever je dan in op kwaliteit ofzo? Want je hebt sowieso een groter zoombereik.
Gaat prima werken.
Gelukkig :)

[ Voor 6% gewijzigd door .GoO op 19-08-2006 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
devv05 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 23:42:

Maar ik dacht dat een 18-200 alleen maar voordelen had t.o.v. van bijv. een 18-125, maar dat is dus niet zo? Lever je dan in op kwaliteit ofzo? Want je hebt sowieso een groter zoombereik.
Met zo'n superzoom lenzen doe je altijd concessies aan kwaliteit.
fMaar, het is nu ook niet zo dat het echte baggerkwaliteit ofzo is, je zal er zeker tevreden mee zijn.

Maar, dit past toch beter in het nikon mount objctieven topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-04 15:02
Ik heb hem begin deze week nog bij Dixons gekocht. De 18-55 kit is daar wel 650,- maar het is wel zeker een nederlands model (en geen import) en voor ongeveer 100 euro heb je 3 jaar 'all risk' garantie...
Bovendien had ik (zie post met flitsprobleem) een defect aan mijn apparaat. Hij kon gewoon DOA gemeld worden en ik kreeg meteen een nieuwe mee... niets anders dan lof voor Dixons...

Dixons Nederland heeft en volgens mij nog genoeg op stock... de rest van Nederland kampt met een minimale levertijd van 3 weken...
devv05 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:31:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Laatst online: 26-08 16:09

pvr

Voor diegene die hem nog zoeken of niet hebben:

Nikon D50 NL handleiding op binsearch.net

[knip]

Ik weet niet of dit mag, handleiding zie ik niet als Warez :D

Als je niet weet of het mag, waarom post je het dan? Handleidingen zijn met copyright beschermd en mogen dus niet vrij aangeboden worden, tenzij de fabrikant dit doet, dan mag je de link naar de fabrikant posten. De fabrikant doet dit niet, dus mag jij het ook niet doen.

Overigens staat dit letterlijk in de policy, dus je had het kunnen weten.

[ Voor 67% gewijzigd door Grrrrrene op 20-08-2006 12:05 ]

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Thanks voor die link, altijd handig :) Wat is het verschil tussen een Nederlands en een import model dan, behalve de taal van de handleiding?

Bij de Dixons zullen ze 'm inderdaad wel hebben, maar daar betaal je dan ook een stuk meer en je bent verplicht die kit te nemen waarvan ik de lens liever niet wil. (Bij de It's hadden ze 'm hier gisteren ook, zelfde kit voor zelfde bedrag. Daar heb ik 'm even vast kunnen houden, maar helaas kon ie niet aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gemini85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-03 19:53
Misschien een rare vraag, maar hoe kan ik in de exif informatie van een foto de ISO snelheid opmaken? Ik heb diverse programma's geprobeerd (exif reader, ps2, picasa) maar ik kan het nergens vinden. Ik weet dat het er wel ergens in moet zitten want dat mooie border tooltje wat hier ergens op dit forum rond moet zweven kan de iso informatie wel lezen, maar dan zit er gelijk een kader omheen en dat wil nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pvr schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 10:04:

Ik weet niet of dit mag, handleiding zie ik niet als Warez :D
Iets dat auteursrechtelijk beschermd is zie ik wel als warez en als mensen de FAQ zouden lezen dan kun je dat daar ook terugvinden. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
gemini85 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 10:39:
Misschien een rare vraag, maar hoe kan ik in de exif informatie van een foto de ISO snelheid opmaken? Ik heb diverse programma's geprobeerd (exif reader, ps2, picasa) maar ik kan het nergens vinden.
Bijvoorbeeld met Irfanview (freeware) bekijk plaatje en druk op e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
gemini85 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 10:39:
Misschien een rare vraag, maar hoe kan ik in de exif informatie van een foto de ISO snelheid opmaken? Ik heb diverse programma's geprobeerd (exif reader, ps2, picasa) maar ik kan het nergens vinden. Ik weet dat het er wel ergens in moet zitten want dat mooie border tooltje wat hier ergens op dit forum rond moet zweven kan de iso informatie wel lezen, maar dan zit er gelijk een kader omheen en dat wil nou ook weer niet.
In Irfanview kan ik het zo uitlezen:

Afbeeldingslocatie: http://xs305.xs.to/xs305/06330/eixf_iso.jpg
Zelfde als hierboven maar dan met toelichting dus..

[ Voor 3% gewijzigd door J0YR1D3R op 20-08-2006 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zelfs Windows XP doet dat standaard al, gewoon eigenschappen van de foto opvragen, dan 2e tabblad (Summary/Samenvatting?) even "Advanced/Geavanceerd?" ofzo kiezen en je ziet de exif...

Nog even voor devv05: Het is niet de bedoeling een hele discussie over objectieven hier te gaan voeren. Een enkele opmerking ofzo wordt nog wel getolereerd, maar pagina's vol objectieveninfo staan al in Het grote Nikonmount-objectieven-topic V3.0 (wat overigens ook in de topicwaarschuwing stond!).

Mocht je nog meer vragen hebben die niet al in de Fotografie technische FAQ en Koopadviezen staan, dan kun je ze dus daar kwijt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Grrrrrene schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 11:59:
Zelfs Windows XP doet dat standaard al, gewoon eigenschappen van de foto opvragen, dan 2e tabblad (Summary/Samenvatting?) even "Advanced/Geavanceerd?" ofzo kiezen en je ziet de exif...
Dat is niet juist Grrrrrene, bij mij is de ISO waarde niet in Windows XP te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gemini85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-03 19:53
Grrrrrene schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 11:59:
Het probleem was niet zozeer dat ik de exif niet zag maar dat de iso er niet tussen staat. Maar de truk van J0YR1D3R werkt goed genoeg, het is nou niet dat ik bij elke foto even kijk wat de iso is.

Maar bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Bob Popcorn

Plop!

GsJosh schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:14:
Ik heb vandaag een universele afstandsbediening gekocht van Provision en ik heb even gezocht op internet, blijkbaar werken vaak de codes van Sony op de D50 maar helaas werkt dat niet voor mij.

Ik heb alle codes van Sony geprobeerd en ook een deel van die van Sanyo maar de D50 doet niets. Moet je nog een specifieke knop indrukken of moet hij een foto schieten bij welke knop dan ook? Iemand een idee welk merk ik naast Sony kan proberen?

Never mind, heb de code al gevonden. Het was een Sanyo Code :) . Om precies te zijn code 308 (op de Provision afstandsbediening van de Blokker, 4,99 - )

[afbeelding]
Mooi klein dingetje :)
Kun je hier misschien iets meer informatie over geven? Een site ofzo?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

GsJosh schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:14:
Ik heb vandaag een universele afstandsbediening gekocht van Provision en ik heb even gezocht op internet, blijkbaar werken vaak de codes van Sony op de D50 maar helaas werkt dat niet voor mij.

Ik heb alle codes van Sony geprobeerd en ook een deel van die van Sanyo maar de D50 doet niets. Moet je nog een specifieke knop indrukken of moet hij een foto schieten bij welke knop dan ook? Iemand een idee welk merk ik naast Sony kan proberen?

Never mind, heb de code al gevonden. Het was een Sanyo Code :) . Om precies te zijn code 308 (op de Provision afstandsbediening van de Blokker, 4,99 - )

[afbeelding]
Mooi klein dingetje :)
maar euh .. het werkt ook om op afstand fotos te maken? Of is die alleen maar om fotos af te draaien? Als foto op afstand toch werkt.. dan is dat een leuke vervanging van de standaard AB..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 21:57

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

De afstandbediening voor de D50 / D70(s) werkt als externe ontspanknop. Je kunt nog instellen of de foto direct gemaakt wordt of na 2 seconden.

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

adoy schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 18:34:
De afstandbediening voor de D50 / D70(s) werkt als externe ontspanknop. Je kunt nog instellen of de foto direct gemaakt wordt of na 2 seconden.
je bedoelt dus die van de Blokker.. die werkt als externe ontspanknop.. of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Als ik het goed begrijp zijn er ook afstandsbedieningen waardoor je van afstand foto's kunt nemen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

devv05 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 11:18:
Als ik het goed begrijp zijn er ook afstandsbedieningen waardoor je van afstand foto's kunt nemen? :D
Dat is het hele doel van de afstandsbediening. Als je je camera op een statief hebt staan en je wil een foto op bulb nemen, dan kan je niet de ontspanner ingedrukt houden, dan beweegt de camera als nog. Door een afstandsbediening te gebruiken heb je dat probleem niet.
henkleerssen schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 11:15:
[...]

je bedoelt dus die van de Blokker.. die werkt als externe ontspanknop.. of niet?
Een willekeurige afstandsbediening die het juiste IR signaal stuurt kan je als externe ontspanner gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door the_shadow op 21-08-2006 11:50 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

the_shadow schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 11:49:
[...]

Dat is het hele doel van de afstandsbediening. Als je je camera op een statief hebt staan en je wil een foto op bulb nemen, dan kan je niet de ontspanner ingedrukt houden, dan beweegt de camera als nog. Door een afstandsbediening te gebruiken heb je dat probleem niet.

[...]

Een willekeurige afstandsbediening die het juiste IR signaal stuurt kan je als externe ontspanner gebruiken.
ja ok... maar die van de blokker specifiek.. die werkt dus als externe ontspanknop? Kan ik naar de blokker rennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Wat is het verschil tussen de D50 en de D70, maakt laatstgenoemde nog betere foto's? Na wat webshops gevraagd te hebben over de levering van de D50 kreeg ik namelijk als antwoord dat deze op korte termijn vervangen gaat worden door de D70, en dat ik misschien beter even kan wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
devv05 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 20:46:
Wat is het verschil tussen de D50 en de D70, maakt laatstgenoemde nog betere foto's? Na wat webshops gevraagd te hebben over de levering van de D50 kreeg ik namelijk als antwoord dat deze op korte termijn vervangen gaat worden door de D70, en dat ik misschien beter even kan wachten?
8)7
De D70(s) is opgevolgd door de D80, de D50 staat daar los van. Op termijn zal die waarschijnlijk opgevolgd worden door de D60, maar daar is nog niets van bekend.
Enige dat bekend is, is dat er leveringsproblemen zijn door de overstap van importeur (zowel in Nederland als in België heeft Nikon de distributie in eigen handen genomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Ik vond het ook al een vreemd verhaal. Gelul dus van die webshop. Weet ik in ieder geval waar ik niet moet zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 18:46
Zojuist is mn D50 kapot gegaan door mn eigen onhandigheid :( Ik wou de sensor reinigen (zat een groot stofje in beeld op elke foto), alleen na het reinigen (blazen) klapte ik het spiegeltje in, glipt die cam uit mn hand 8)7... dus ik snel proberen te pakken met andere hand, in de gauwigheid knal ik met een vinger in de lensopening, ik denk tegen het spiegeltje. Dus ik denk shit, da's niet best. En dat is het ook niet. Nu wil die geen pics meer maken, krijg constant een Err boodschap op het schermpje. Hij wil niet meer focussen en geen pics meer wegschrijven. De sluiter werkt nog en het spiegeltje klapt op en neer tijdens een foto maken. Dit zie je ook als de lens eraf is, wat volgens mij normaal niet mag werken?? Vond dit nogal erg vreemd. Volgens mij heb ik iets goed verkloot in het ding.

Nikon ff gemaild, hopelijk is dit onder fabrieksgarantie te fixen. Ik baal hier ontzettend van, vooral omdat het door mn eigen onhandigheid komt |:( Dikke schijtzooi, ik gebruik die cam echt elke dag en heb er in een maand al 4500 pics mee gemaakt en dan krijg je zoiets :'(

Iemand enig idee of Nikon hier moeilijk over kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Neoflip schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:43:
Zojuist is mn D50 kapot gegaan door mn eigen onhandigheid :( Ik wou de sensor reinigen (zat een groot stofje in beeld op elke foto), alleen na het reinigen (blazen) klapte ik het spiegeltje in, glipt die cam uit mn hand 8)7... dus ik snel proberen te pakken met andere hand, in de gauwigheid knal ik met een vinger in de lensopening, ik denk tegen het spiegeltje. Dus ik denk shit, da's niet best. En dat is het ook niet. Nu wil die geen pics meer maken, krijg constant een Err boodschap op het schermpje. Hij wil niet meer focussen en geen pics meer wegschrijven. De sluiter werkt nog en het spiegeltje klapt op en neer tijdens een foto maken. Dit zie je ook als de lens eraf is, wat volgens mij normaal niet mag werken?? Vond dit nogal erg vreemd. Volgens mij heb ik iets goed verkloot in het ding.

Nikon ff gemaild, hopelijk is dit onder fabrieksgarantie te fixen. Ik baal hier ontzettend van, vooral omdat het door mn eigen onhandigheid komt |:( Dikke schijtzooi, ik gebruik die cam echt elke dag en heb er in een maand al 4500 pics mee gemaakt en dan krijg je zoiets :'(

Iemand enig idee of Nikon hier moeilijk over kan doen?
Ik wil je niet ontmoedigen.. maar ze zijn daar vrij precies in. Als er iets externs kapot gaat aan deze cam (lees alles behalve electronica) dan valt zoiets snel buiten garantie.
Zo bleef de flitser op een gegeven moment op staan bij mij (lipje kapot of zo). Dacht ook dat dit in de garantie valt. Niet dus. Iets externs volgens hen en dat kon ook door onzorgvuldig gebruik zijn (ze beschuldigen mij daar nog net niet van .. maar het was door externe druk veroorzaakt en daardoor gescheurd. Hun woorden hoor .. alhoewel ik hen niet kon overtuigen van het feit dat deze dan blijkbaar in mijn fototas kapot is gegaan).. Kosten :178 euro.. (of 10 euro terug sturen ongerepareerd). 18 Juli verstuurd naar Inca (voormalige importeur van Nikon spul zie ook Inca en Nikon uit elkaar?).
Ik wacht nog steeds op dat ding .. nu uit Duitsland. Als je hem nu zou opsturen, gaat die naar een Nikon service/reparatie punt in Beverwijk.
Nikon vind ik duidelijk niet service gericht en klantvriendelijk gericht is dus mijn ervaring (ondanks hun slogan "Een perfecte service geboren uit passie: Nikon "Service by heart" van de Service/support link van hun site).
Maar het is nog steeds het proberen waard en ik hoop van ganser harte dat jou het wel lukt kosteloos te laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
henkleerssen schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:06:
Nikon vind ik duidelijk niet service gericht en klantvriendelijk gericht is dus mijn ervaring (ondanks hun slogan "Een perfecte service geboren uit passie: Nikon "Service by heart" van de Service/support link van hun site).
hoho, Inka was duidelijk niet service gericht. hoe dat nu met nikon is, valt nog niet veel over te zeggen, maar de kans dat de benodigde reparatie voor de TS binnen de garantie valt, acht ik nul (en terecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Hmm dat klinkt niet echt positief inderdaad over de service van Nikon. Naja, we shall see. Alles beter dan de nieuwprijs moeten dokken... Bedankt in ieder geval voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
lateef schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:09:
[...]

hoho, Inka was duidelijk niet service gericht. hoe dat nu met nikon is, valt nog niet veel over te zeggen, maar de kans dat de benodigde reparatie voor de TS binnen de garantie valt, acht ik nul (en terecht).
Ik ben niet de TS hoor ;) Maargoed, het is mijn eigen domme fout en daarom wil ik er ook best wel wat voor betalen. Maar het zou mooi zijn dat het binnen de garantie vergoed wordt. Als dat niet het geval is, zoals ik hierboven ook al zei: alles beter dan de nieuwprijs opnieuw betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

lateef schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:09:
[...]

Heb jij andere ervaringen dan? Met zowel Inca als Nikon?
Tja.. ik weet niet hoor.. je komt met je vinger net te hard (wat is hard?) tegen de spiegel bij het opvangen van het ding. Waarom is het niet robuust genoeg om daar tegen te kunnen?
Het is wat iedereen zou kunnen overkomen.. maar waarom doet Nikon daar zo debiel over? Repareer dat ding toch als in de garantie valt ..kosteloos!
Ik weet dat je het ding niet moet laten stuiteren en daarna proberen op te vangen.. maar voor al het andere zou moeten gelden dat het gerepareerd zou moeten worden ..kosteloos (onder garantie dan wel)... nu lijkt het dat ze maar al te graag reparatie kosten willen declareren bij de klant met vanalles en nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
uuh topicstarter, ach je begreep me wel 8)7

maar ik verwacht dat de reparatiekosten zeker de helft van de nieuwprijs zullen zijn. klinkt iig als een kostbare schade (spiegel van streek, af-sensor kaduuk, sensor kaduuk, electronica kaduuk, of wat voor ellende nog meer, iig iets waarbij een kapotte flitser niets is).
wel klote dat soort acties en in je schrikreactie doe je dan vaak meer fout dan goed. waarschijnlijk was er niets aan de hand geweest als je hem had laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Neoflip schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:11:
[...]

Ik ben niet de TS hoor ;) Maargoed, het is mijn eigen domme fout en daarom wil ik er ook best wel wat voor betalen. Maar het zou mooi zijn dat het binnen de garantie vergoed wordt. Als dat niet het geval is, zoals ik hierboven ook al zei: alles beter dan de nieuwprijs opnieuw betalen :)
... maak je borst maar nat. Als het lipje 178 euro kost..
Onderzoekskosten/uur prijs reparatie is namelijk 100 euro (ex btw) per uur voor iemand van Nikon (das in Duitsland komt van mijn gespecificeerde rekening.. zal wel niet veel schelen met Nederlandse R&S point).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
henkleerssen schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:18:
[...]

Tja.. ik weet niet hoor.. je komt met je vinger net te hard (wat is hard?) tegen de spiegel bij het opvangen van het ding. Waarom is het niet robuust genoeg om daar tegen te kunnen?
Het is wat iedereen zou kunnen overkomen.. maar waarom doet Nikon daar zo debiel over? Repareer dat ding toch als in de garantie valt ..kosteloos!
Ik weet dat je het ding niet moet laten stuiteren en daarna proberen op te vangen.. maar voor al het andere zou moeten gelden dat het gerepareerd zou moeten worden ..kosteloos (onder garantie dan wel)... nu lijkt het dat ze maar al te graag reparatie kosten willen declareren bij de klant met vanalles en nog wat.
Ja nou ja bij dat soort dingen zit natuurlijk ook een grens. Ik bedoel, ik raakte de spiegel, voor hetzelfde geld was die nog ingeklapt en knal ik met mn vinger tegen de ccd die erachter zit... dan heb je nog veel meer schade lijkt me. Maargoed, ik zie wel wat Nikon er van zegt en zal uiteraard wel proberen of dit kostenloos vergoedt kan worden, ben gek als ik dat niet probeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
henkleerssen schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:21:
[...]

... maak je borst maar nat. Als het lipje 178 euro kost..
Onderzoekskosten/uur prijs reparatie is namelijk 100 euro (ex btw) per uur voor iemand van Nikon (das in Duitsland komt van mijn gespecificeerde rekening.. zal wel niet veel schelen met Nederlandse R&S point).
Naja, ALS Ik moet betalen kan ik dan niet eerst vragen wat het ongeveer gaat kosten? Ze mogen toch niet zomaar uren eraan werken om vervolgens nog meer dan de nieuwprijs te rekenen voor de reparatie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
henkleerssen schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:18:
nee, heb helemaal geen ervaring met de service van inca of nikon (heb geen nikon), maar inca stond nou niet bepaald bekend om zijn goede service. en nikon is nog maar net begonnen met de service in nederland en ik heb iig geen ervaringen van nikon langs zien komen.

en het is natuurlijk heel lullig voor neoflip, maar het spiegelhuis van een camera is niet ontworpen om 'klappen' op te kunnen vangen, zeker niet van een consumenten camera. als dit soort acties door garantie gerepareerd zouden worden, dan zou de prijs van de camera waarschijnlijk een stuk hoger moeten worden. garantie is bedoelt voor fouten aan de kant van de producent, niet aan de kant van de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Neoflip schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:23:
Ze mogen toch niet zomaar uren eraan werken om vervolgens nog meer dan de nieuwprijs te rekenen voor de reparatie :X
nee, dan wordt je camera total-loss verklaard. als die gemaakt is, je camera gelijk maar verzekeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
lateef schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:27:
[...]
garantie is bedoelt voor fouten aan de kant van de producent, niet aan de kant van de consument.
dat klopt helemaal, dus ik leg me er maar bij neer als er een (behoorlijke) rekening komt. Ik weet in ieder geval even voldoende zo, en wacht maar af wat Nikon zegt en of ik me er nog uit kan lullen ;) Dit zijn wel dingen om van te leren, volgende keer pas ik dus echt wel 10x beter op met mn camera! Ik laat binnenkort wel even weten hoe Nikon denkt over dit soort dingen (als ze geen bombrief sturen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
lateef schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:29:
[...]

nee, dan wordt je camera total-loss verklaard. als die gemaakt is, je camera gelijk maar verzekeren...
Die is verzekerd... naja zit bij de inboedelverzekering in. Maar als je hem zelf kapot maakt wordt dat niet uitbetaald lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Neoflip schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:32:
Die is verzekerd... naja zit bij de inboedelverzekering in. Maar als je hem zelf kapot maakt wordt dat niet uitbetaald lijkt mij?
waarschijnlijk niet, moet je je polis even doornemen. maar alles is te verzekeren. er zijn speciale cameraverzekeringen die alles dekken, dus ook de schade die je zelf berokkend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
lateef schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:48:
[...]
waarschijnlijk niet, moet je je polis even doornemen. maar alles is te verzekeren. er zijn speciale cameraverzekeringen die alles dekken, dus ook de schade die je zelf berokkend...
Hmm dat is wel handig als ze alles dekken... maar daar betaal je waarschijnlijk ook een aardig bedragje per maand/kwartaal voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Neoflip schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:23:
[...]

Naja, ALS Ik moet betalen kan ik dan niet eerst vragen wat het ongeveer gaat kosten? Ze mogen toch niet zomaar uren eraan werken om vervolgens nog meer dan de nieuwprijs te rekenen voor de reparatie :X
Ze geven WEL keurig VANTEVOREN aan wat je opties zijn voordat ze repareren (of juist niet repareren). Dat hebben ze dan wel goed voor elkaar. Sterker nog .. als er meerdere reparaties zouden zijn aan je camera, kun je aangeven welke reparatie je zou willen laten uitvoeren en welke niet (via een pdf uitprinten.. en aankruisen .. en dan weer doorfaxen).
Das mijn ervaring met de Duitse repair service (Dusseldorf).. en deze zal ongeveer het zelfde zijn als in Beverwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
Neoflip schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:50:
[...]

Hmm dat is wel handig als ze alles dekken... maar daar betaal je waarschijnlijk ook een aardig bedragje per maand/kwartaal voor?
Hier in België (Ethias) gaat het mij €27,10 per jaar kosten. Geen bedrag waar je moeilijk over kunt doen lijkt me :) Zeker als je weet dat de verzekerde waarde nu €959 is (body met 2 lenzen, ik heb er maar €650 voor betaald tweedehands, maar ze aanvaardden enkel het originele aankoopbewijs van september vorig jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
ComBax schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 23:29:
[...]

Hier in België (Ethias) gaat het mij €27,10 per jaar kosten. Geen bedrag waar je moeilijk over kunt doen lijkt me :) Zeker als je weet dat de verzekerde waarde nu €959 is (body met 2 lenzen, ik heb er maar €650 voor betaald tweedehands, maar ze aanvaardden enkel het originele aankoopbewijs van september vorig jaar)
Dat valt mee ja. Mijn D50+zooi accesoires zit rond de 1200 gok ik dus dan valt 27 per jaar reuze mee. Maar dit zal wel per verzekeraar schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 16:08

EgoPro

Time is an illusion.

Ik ben voor 135 euro 2 jaar verzekerd, met een uitgebreidde dekking, diefstal, beschadiging noem maar op alles valt eronder. Heb net 800 euri teruggehad van de verzekeraar dus het werkt echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

wat had je dan met je camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
jrutjes schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 08:58:
Ik ben voor 135 euro 2 jaar verzekerd, met een uitgebreidde dekking, diefstal, beschadiging noem maar op alles valt eronder. Heb net 800 euri teruggehad van de verzekeraar dus het werkt echt.
Da's wel redelijk duur dan, want bij mij is het ook een verzekering tegen alles (diefstal, schade, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Tja 1 van de verschillen die ik tegenkwam was het volgende:
Stel je staat op een mooie klif in Frankrijk en door de harde wind pleurt je camera uit je handen, 75 meter naar beneden te pletter op de rotsen en daarna in de zee.
Bij een hoop verzekeraars moet je nu de zee in om de restanten van je camera op te duiken en in te leveren zodat je een nieuwe krijgt, bij deze verzekering hoeft dat niet. Ook het reinigen van de CCD valt onder de dekking. En er is geen afschrijving. Tja misschien is het duur maar ik heb het nu al terug verdient.

Op de LoveParade werdt mijn Crumpler tas met D50 dubbelkit gejat, enige voordeel is dat ik nuheb kunnen kiezen voor de 18-70 (D70kitlens).
En het allerergste is natuurlijk die 518 foto's die ik gemaakt had :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

jrutjes schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 09:30:
Tja 1 van de verschillen die ik tegenkwam was het volgende:
Stel je staat op een mooie klif in Frankrijk en door de harde wind pleurt je camera uit je handen, 75 meter naar beneden te pletter op de rotsen en daarna in de zee.
Bij een hoop verzekeraars moet je nu de zee in om de restanten van je camera op te duiken en in te leveren zodat je een nieuwe krijgt, bij deze verzekering hoeft dat niet. Ook het reinigen van de CCD valt onder de dekking. En er is geen afschrijving. Tja misschien is het duur maar ik heb het nu al terug verdient.

Op de LoveParade werdt mijn Crumpler tas met D50 dubbelkit gejat, enige voordeel is dat ik nuheb kunnen kiezen voor de 18-70 (D70kitlens).
En het allerergste is natuurlijk die 518 foto's die ik gemaakt had :(
das dan een goeie deal .. ik verwacht alleen (als ik mijn ongerepareerde D50 weer terug krijg van de reperatie service) dat ik toch niet echt nodig zal hebben verder.. hopelijk.. ff afkloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 15-09 10:08
Kwam deze tegen op de dpreview forums: http://www.nikondigital.com/d50_digitutor/index.html
Misschien grappig voor mensen die niet graag handleidingen lezen?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Wijnands schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 09:40:
Kwam deze tegen op de dpreview forums: http://www.nikondigital.com/d50_digitutor/index.html
Misschien grappig voor mensen die niet graag handleidingen lezen?
leuke tip.

Een andere vraag. Stel dat ik dat ding op auto iso zet en op A mode .. Past die dan eerst de sluitertijd aan of de iso voor de goede belichting? .. dus wat heeft voorrang: iso of sluitertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Wat ik uit de handleiding begrijp kun je in A geen auto-iso instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Wijnands schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:14:
ok.. kon het ff niet uittesten (hij is onderweg van reparatie dus). Stom eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Mensen, er is een wonder geschied. Ik deed zojuist mijn camera aan voor de gein (eigenwijs he), weer een Err op het scherm, ik op de sluiterknop drukken; "prrrtttt" "prrtttttt" klik klik klapperdeklapper, geen foto, ik denk ok echt kapot. Ik nog een keer op de knop drukken, klik klik, hey een foto op het scherm! Ik nog een paar keer proberen, autofocus weer aangezet; zoem zoem, tuut tuut (focus), klik, een haarscherpe foto. Nog 20x proberen, werkt weer perfect! HEEL erg vaag, misschien door de blikseminslag hier in de buurt gisteren een lekkere positieve inductie op zn harses gekregen _/-\o_

Ik ben hier echt heel blij mee, scheelt me een paar honderd euro. Ik snap niet hoe dit kan maar ik neem er maar genoegen mee 8)

Van de week maar meteen allrisk laten verzekeren, zo'n schrik (van kostenplaatje) wil ik niet nog een keer meemaken.

Woohoo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:41

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Wijnands schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:14:
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar volgens mij heb ik het toch echt samen gebruikt.
Als ik het goed heb kan je bij de auto ISO instellingen kan je aangeven vanaf welke sluitertijd de ISO aangepast wordt. (Heb m'n D50 nu niet bij de hand dus kan het niet opzoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 19:55

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Neoflip schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:48:
Mensen, er is een wonder geschied. Ik deed zojuist mijn camera aan voor de gein (eigenwijs he), weer een Err op het scherm, ik op de sluiterknop drukken; "prrrtttt" "prrtttttt" klik klik klapperdeklapper, geen foto, ik denk ok echt kapot. Ik nog een keer op de knop drukken, klik klik, hey een foto op het scherm! Ik nog een paar keer proberen, autofocus weer aangezet; zoem zoem, tuut tuut (focus), klik, een haarscherpe foto. Nog 20x proberen, werkt weer perfect! HEEL erg vaag, misschien door de blikseminslag hier in de buurt gisteren een lekkere positieve inductie op zn harses gekregen _/-\o_

Ik ben hier echt heel blij mee, scheelt me een paar honderd euro. Ik snap niet hoe dit kan maar ik neem er maar genoegen mee 8)

Van de week maar meteen allrisk laten verzekeren, zo'n schrik (van kostenplaatje) wil ik niet nog een keer meemaken.

Woohoo!
Probeer even of alles het weer doet, maar het klinkt in ieder geval super...ben blij voor je..

succes nog :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Bob Popcorn schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 13:29:
[...]

Kun je hier misschien iets meer informatie over geven? Een site ofzo?
Nee, ik heb gewoon alle Sanyo codes geprobeerd en toevallig werkte 308. Ik heb gegoogled maar daar werd ik niet veel wijzer van, ik heb gewoon Sanyo en Sony codes geprobeerd.
henkleerssen schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 12:26:
[...]

ja ok... maar die van de blokker specifiek.. die werkt dus als externe ontspanknop? Kan ik naar de blokker rennen?
Vele universele afstandsbedieningen werken maar als ik heb het getest, de PROVISION van de BLOKKER werkt op CODE 308.

[ Voor 33% gewijzigd door Josh op 22-08-2006 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the_shadow schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 11:49:
[...]

Heb je niet perse een afstandsbediening voor nodig, zelfontspanner haalt ook die trilling weg, alleen... dan moet je ff wachten.
Op mn Fuji s5500 zit een zelfontspanning van 2 sec. waardoor je dus precies de trilling niet hebt, volgens mij had de D50 dat ook...
Hoef je geen ab te gebruiken ;) Maar goed, op de knop drukken en direct een foto hebben is wel fijn opzich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Wellicht een domme vraag, maar waarop moet je richten met de afstandsbediening om af te drukken? Op de voor- of achterkant van de D50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

wilko2 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:19:
Wellicht een domme vraag, maar waarop moet je richten met de afstandsbediening om af te drukken? Op de voor- of achterkant van de D50?
Voorkant (lens kant) en dan naar het rechterhandvat (wat van voren gezien links zit)...daar zit een zwart gleufje (bij het rode pijltje)

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 22-08-2006 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Vlakbij het rode stukje op het handvat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
L_Jinx schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:22:
[...]

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar volgens mij heb ik het toch echt samen gebruikt.
Als ik het goed heb kan je bij de auto ISO instellingen kan je aangeven vanaf welke sluitertijd de ISO aangepast wordt. (Heb m'n D50 nu niet bij de hand dus kan het niet opzoeken)
Ik zou me best kunnen vergissen hoor. Op blz. 91 van de handleiding staat dit tabelletje:

Afbeeldingslocatie: http://i45.photobucket.com/albums/f81/wijnands/D50_iso.jpg

En op de volgende bladzijde (zie ik nu net pas) staat:

Afs u Aan selecteert, wordt het menu rechts
weergegeven . In de standen P, A, An , 1, ©, !
-k, ► i en ® kan de gebruiker een maximale sluitertijd
selecteren . Als de sfuitertijd bij de gevoeligheid
die de gebruiker heeft geselecteerd langer
zou zijn dan deze waarde, verhoogt de camera
ter compensatie automatisch de gevoeligheid
Selecteer P. A. DVP stand als u de maximale
sluitertijd wilt instellen (de standaardinstelling is
1/30sec) . Selecteer Gereed om terug te keren naar
het menu met persoonlijke instellingen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:48:
[...]

Heb je niet perse een afstandsbediening voor nodig, zelfontspanner haalt ook die trilling weg, alleen... dan moet je ff wachten.
Op mn Fuji s5500 zit een zelfontspanning van 2 sec. waardoor je dus precies de trilling niet hebt, volgens mij had de D50 dat ook...
Hoef je geen ab te gebruiken ;) Maar goed, op de knop drukken en direct een foto hebben is wel fijn opzich...
Zo heb ik met m'n oude Minolta's in franse kerken de meest mooie foto's gemaakt. Camera op een rand neergelegd en met een sjaal eronder precies goed gericht, Zelfontspanner aan, uit beeld stappen en foto's met 5 seconden sluitertijd waren geen probleem meer. (behalve overstekende toeristen af en toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Hebben ze die afstandsbedieningen nog bij de Blokker? Misschien wel handig om alvast te hebben, kost toch niks. Om welke ging het precies?

[ Voor 10% gewijzigd door .GoO op 22-08-2006 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
nomad85 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:30:
[...]

Probeer even of alles het weer doet, maar het klinkt in ieder geval super...ben blij voor je..

succes nog :)
Hij doet het weer, vanmiddag een boel pics gemaakt en geen problemen meer. Erg vagow. Mn pa vertelde me dat toen hij vroeger fotograaf was, mensen vaak kapotte camera's langsbrachten in zijn fotozaak voor reparatie. Die legde mn pa dan tijdelijk in de kelder (zijn donkere ontwikkelkamer) van de winkel en een maand later werkten ze soms zomaar weer. Lijkt wel of die dingen soms moeten uitrusten ofzow :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Raar verhaal van die spiegel nu. Maar fijn voor jou!
Mijn camera is gereparareerd terug gekomen! Daar had ik dus niet om gevraagd (daar de kosten 178 euro zouden zijn voor de flitser te maken, had ik nee gezegd .. dan maar een externe flitser). Nu was er dus een rekening mee gekomen van 182 euro.
Dus ik vandaag terug mailen .. het was een misverstand van hun kant. Nu willen ze dat ik de helft betaal.. wat zal ik doen?
Tjonge jonge.. wat zijn dat toch klungels zeg.. Geen goed woord voor over eigenlijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

devv05 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:36:
Hebben ze die afstandsbedieningen nog bij de Blokker? Misschien wel handig om alvast te hebben, kost toch niks. Om welke ging het precies?
Dat heb ik nu al 3 keer gepost dus ga alsjeblieft even verder kijken dan je neus lang is.
henkleerssen schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 21:08:
Mijn camera is gereparareerd terug gekomen! Daar had ik dus niet om gevraagd (daar de kosten 178 euro zouden zijn voor de flitser te maken, had ik nee gezegd .. dan maar een externe flitser). Nu was er dus een rekening mee gekomen van 182 euro.
Dus ik vandaag terug mailen .. het was een misverstand van hun kant. Nu willen ze dat ik de helft betaal.. wat zal ik doen?
Tjonge jonge.. wat zijn dat toch klungels zeg.. Geen goed woord voor over eigenlijk zo.
Eerst standvast blijven en zeggen dat je niets betaald omdat het hun fout is, stel dat het uit de hand loopt dan kan je altijd terugkomen op die regeling van half-half. Ik zou hoe onmenselijk het ook klinkt, vies gebruik maken van de situatie, eigen schuld dikke bult, eerst voor niets proberen te krijgen dus.

[ Voor 58% gewijzigd door Josh op 22-08-2006 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Uiteraard betaal je niet. Je hebt toch duidelijk aangegeven wat je wilt.
Gaan ze moeilijk doen hebben ze echt geen poot om op te staan en ze gaan hem echt niet weer slopen hoor!
Bovendien verdienen ze zooo vies op dat repareren...het is voor hun 10 minuten werk om zo'n flitsertje te vervangen.....katching 180 euro :S

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 22-08-2006 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

Het vervangen van de flitser misschien wel, maar de meneer van het magazijn en de dame aan de telefoon en de mevrouw van de debiteuren administratie en het gebouw waar het allemaal in gebeurt moeten ook betaald worden hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Hoezo raar verhaal? Ik had gewoon het idee dat de spiegel beschadigd was oid aangezien ik er tegenaan kwam met een vinger en aangezien het ding meerdere keren klapperde tijdens een foto maken in plaats van normaal 1x. Daarom vind ik het ook zo vaag, het was de spiegel die moeilijk deed tijdens een poging een foto te maken. Met zoiets neem je gewoon aan dat er misschien een klein onderdeeltje gebroken is.

Een tip van Nikon was om 24 uur de accu eruit te halen en dan een reset te doen. Ik had de camera gisteren al een paar keer gereset en vannacht de batterij er uit gelaten. Misschien dat dat geholpen heeft, geen idee hoe. Anyway, ik maak me er niet druk meer om, ik heb gewoon erg veel geluk gehad dat ie het ineens weer deed!

En feli dat je je cam eindelijk terug hebt ;) Beetje dom van hun om het zomaar te repareren. Ze kunnen wel "willen" dat je de helft betaald, maar jij bent niks verplicht. Je hebt hun geen toestemming gegeven tot reparatie dus ze kunnen geen geld van je eisen lijkt mij! Dit is hun fout, niet de jouwe. Dat hun arbeidsuren er in zitten is niet jouw probleem. Jij wou alleen de verzendkosten voor het terugsturen betalen, als je dat duidelijk hebt aangegeven mogen ze gewoon niks beginnen. Heb je die reparatiestatus en opmerkingen en alles op de Nikon site staan? Toen ik mijn D50 opgaf voor reparatie zag je precies wat er getypt was door mij en door de Nikon medewerker. Als je dat kopieert heb je mooi bewijs. Succes! Ik zou niet zomaar betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
ze zullen je sowieso de onderzoekskosten in rekening brengen omdat ze naar het apparaat gekeken hebben.
als je pech hebt is dat meer dan de helft van de reparatie.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Neoflip schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 23:00:
[...]

Hoezo raar verhaal? Ik had gewoon het idee dat de spiegel beschadigd was oid aangezien ik er tegenaan kwam met een vinger en aangezien het ding meerdere keren klapperde tijdens een foto maken in plaats van normaal 1x. Daarom vind ik het ook zo vaag, het was de spiegel die moeilijk deed tijdens een poging een foto te maken. Met zoiets neem je gewoon aan dat er misschien een klein onderdeeltje gebroken is.

Een tip van Nikon was om 24 uur de accu eruit te halen en dan een reset te doen. Ik had de camera gisteren al een paar keer gereset en vannacht de batterij er uit gelaten. Misschien dat dat geholpen heeft, geen idee hoe. Anyway, ik maak me er niet druk meer om, ik heb gewoon erg veel geluk gehad dat ie het ineens weer deed!

En feli dat je je cam eindelijk terug hebt ;) Beetje dom van hun om het zomaar te repareren. Ze kunnen wel "willen" dat je de helft betaald, maar jij bent niks verplicht. Je hebt hun geen toestemming gegeven tot reparatie dus ze kunnen geen geld van je eisen lijkt mij! Dit is hun fout, niet de jouwe. Dat hun arbeidsuren er in zitten is niet jouw probleem. Jij wou alleen de verzendkosten voor het terugsturen betalen, als je dat duidelijk hebt aangegeven mogen ze gewoon niks beginnen. Heb je die reparatiestatus en opmerkingen en alles op de Nikon site staan? Toen ik mijn D50 opgaf voor reparatie zag je precies wat er getypt was door mij en door de Nikon medewerker. Als je dat kopieert heb je mooi bewijs. Succes! Ik zou niet zomaar betalen.
Die mail wisseling wordt inderdaad vastgehouden op de nederlandse support site.. Maar niet bij de Duitse (waar mijn cm dus uiteindelijk is terecht gekomen).
Ik heb een hele mail wisseling met de Duitse repair service gehad. Allemaal bewaard (wel 10 keer RE: in mijn subject/onderwerp). Allemaal in mijn beste Duits. Aan mijn kant lag het niet. Ze gaven zelf helemaal de fout toe. Ze zeuren nu dat het wel een schappelijke prijs is die 91 euro...
Ik heb geen zin in een incassoburo of deurwaarder, dus ik ben wel bereid om wat te betalen.. uiteindelijk. Dus ik heb ze (heel schappelijk vind ik) 60 euro aangeboden (das dus 43 euro voor het materiaal en verzendkosten ongeveer dacht ik.. Inderdaad loon niet meegerekent). Ik hoor morgen weer meer.
Maar het blijft gezeur.. ik hoop dat ik echt hierna NOOOIT meer met Nikon support/service heb te doen (zowel in Nederland als Duitsland).
Ik overweeg stappen bij Kassa/consumentenbond of whatever.. maar aan de andere kant kost me dat uiteindelijk veel te veel energie en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

nou er valt niet echt veel te onderhandelen daaro.. 88.94 euro en daarmee uit volgens hen.. maar doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkleerssen schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:01:
nou er valt niet echt veel te onderhandelen daaro.. 88.94 euro en daarmee uit volgens hen.. maar doen?
Wil je graag je camera terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:48:
[...]

Wil je graag je camera terug?
Volgens mij is die camera al terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, ik ging ervan uit dat de camera ter reparatie was aangeboden bij een winkel en hij hier was teruggekomen. In dat geval zou ik ze even aan het lijntje houden. Desnoods even opzoeken wat onderzoekskosten zouden zijn en deze overmaken (evt verrekend met kosten van het onderdeel). Dan moet je echter wel zeker weten dat je de camera nooit meer naar hun opstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Ik heb de cam dus terug... en de onderzoekskosten zijn niet gespecifcieerd op de rekening.
Feit blijft dat ik juist NIET om de reparatie gevraagd heb en dus daarmee de bijkomende kosten.
Alhoewel ik de flitser liever gemaakt zag ..maar dus niet voor het oorspronkelijke bedrag.

[ Voor 29% gewijzigd door henkleerssen op 23-08-2006 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Heb de camera in werking gezien vandaag en ik denk dat ik er uit ben;

Ik koop eind deze/begin volgende week een kit D50 + 18-55 AF-S lens (589 euro) en ga daarna voor de Sigma 70-300 APO lens, alleen die koop ik niet meteen omdat die wat duurder is (250 dacht ik, en dan kom ik boven mijn budget van 800 euro)

Komt ook wel goed uit, want nu heb ik wat geld over voor accessoires. Ik heb sowieso voor mn lens een filter nodig neem ik aan? Wat is nog meer aan te raden, een tasje natuurlijk en doppen of iets? Of zitten die er al bij? Ben ik dan helemaal klaar? (geheugen heb ik al voldoende, 2 gb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

devv05 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:43:
Heb de camera in werking gezien vandaag en ik denk dat ik er uit ben;

Ik koop eind deze/begin volgende week een kit D50 + 18-55 AF-S lens (589 euro) en ga daarna voor de Sigma 70-300 APO lens, alleen die koop ik niet meteen omdat die wat duurder is (250 dacht ik, en dan kom ik boven mijn budget van 800 euro)

Komt ook wel goed uit, want nu heb ik wat geld over voor accessoires. Ik heb sowieso voor mn lens een filter nodig neem ik aan? Wat is nog meer aan te raden, een tasje natuurlijk en doppen of iets? Of zitten die er al bij? Ben ik dan helemaal klaar? (geheugen heb ik al voldoende, 2 gb)
Tasje zit er niet bij.. dus ff zoeken wat het meest geschikt is. Batterijen kunnen ook nooit kwaad. 1 extra lijkt me voldoende. Waarom zou je per se een filter willen hebben? Zou ik gewoon extra batterijen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Filter is niet persé nodig, maar kan wel handig zijn voor bescherming van je objectief. (Een UV filter of Skylight filter).
Verder heb je natuurlijk ook polarisatie filters, grijsfilters, etc... maar ik denk niet dat je daar nu al nood zult aan hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
henkleerssen schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:49:
[...]

Tasje zit er niet bij.. dus ff zoeken wat het meest geschikt is. Batterijen kunnen ook nooit kwaad. 1 extra lijkt me voldoende. Waarom zou je per se een filter willen hebben? Zou ik gewoon extra batterijen kopen.
De gast in die fotowinkel zei dat dat een must is ter bescherming van je objectief/lens. Polarisatiefilters zal ik inderdaad op dit moment nog niet nodig hebben, eerst de camera maar eens leren kennen zoals ie is :) Tasje komt wel goed natuurlijk. Extra batterij kan handig zijn, hoe laadt je die eigenlijk op? Moet de batterij eerst uit de camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag in mijn abonnementje op de MM aanbiedingenkrant dat het filiaal in Rotterdam de kit voor 555 in de bonus heeft. Als je nog steeds in de buurt van Alkmaar woont kun je natuurlijk even langswippen (in Alkmaar) om hem daar voor dezelfde prijs te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Filters zoals een UV-filter zijn niet echt een must, behalve als je ze wilt verkopen ;) Het is wel aan te raden omdat een UV-filter nou eenmaal goedkoper is dan een lens. Of je extra batterijen nodig heeft vraag ik me trouwens af. De D50 is erg zuinig. Je kan met gemak vierhonderd foto's schieten, misschien wel een paar honderd meer. Dat is mijn ervaring, en het is alle gevallen zonder de flitser te gebruiken en met de AF-S kitlenzen. Ik denk dat je het doorgaans wel zal redden met de meegeleverde batterij. Je kan later altijd nog besluiten er één bij te halen. Scheelt toch weer met je budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:56:
Ik zag in mijn abonnementje op de MM aanbiedingenkrant dat het filiaal in Rotterdam de kit voor 555 in de bonus heeft. Als je nog steeds in de buurt van Alkmaar woont kun je natuurlijk even langswippen (in Alkmaar) om hem daar voor dezelfde prijs te scoren.
Volgens mij zijn die aanbiedingen filiaalgebonden :( Was hier laatst bij de MM Alkmaar en daar hadden ze de D50 uberhaupt niet eens staan.

Denk inderdaad dat ik die extra batterij voorlopig laat zitten. Overigens moet ik zeggen dat die zoeker van de D50 best relaxed is. Ik zag het eerst als een nadeel ten opzichte van compactcamera's maar het valt eigenlijk wel mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:06:
Filters zoals een UV-filter zijn niet echt een must, behalve als je ze wilt verkopen ;) Het is wel aan te raden omdat een UV-filter nou eenmaal goedkoper is dan een lens.
Bij mij zit die UV-filter er meer op om krassen op de lens zelf te voorkomen :) Zo'n UV-filter is goedkoper dan een nieuwe lens.
(Dat de foto's weer iets beter zijn, is natuurlijk mooi meegenomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Ik neem wel een UV-filter als ik het zo hoor, al is het maar voor de zekerheid. Zit een dop voor de camera zelf er gewoon bij of moet ik daar ook iets voor ter bescherming? Wat is overigens het verschil tussen de Sigma 70-300 mm met of zonder APO? Ik weet dat de APO duurder is en betere foto's schijnt te maken, maar hoe zit dat ongeveer?

Kan ik met die 18-55mm lens trouwens ook Macro foto's maken?

[ Voor 8% gewijzigd door .GoO op 23-08-2006 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
devv05 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:33:
Ik neem wel een UV-filter als ik het zo hoor, al is het maar voor de zekerheid. Zit een dop voor de camera zelf er gewoon bij of moet ik daar ook iets voor ter bescherming? Wat is overigens het verschil tussen de Sigma 70-300 mm met of zonder APO? Ik weet dat de APO duurder is en betere foto's schijnt te maken, maar hoe zit dat ongeveer?

Nee, die focust pas vanaf zo'n 10 cm. Je kunt wel voor +-35 euro een Raynox DCR-250 erbij kopen bij bijvoorbeeld Foto Konijnenberg, die klik je op je kitlens en dan kom je al een stuk dichter bij (qua afstand om te focussen en qua zoom). Succes. Die APO lens is trouwens af en toe in de aanbieding bij die winkel voor rond de 199 euro. Ik heb m zelf ook, fijne zoomlens om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

devv05 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:33:

Filter wel nemen: kosten 15 euro (standaard tiffen filter, is goed genoeg en toch bescherming).

Doppen zitten erbij.

Sigma met of zonder apo, wat is het verschil? In de apo versie zitten 3 extra lenzen (of waren het er nou 2?) die vertekeningen tegenhoudt en zorgt voor betere contrast e.d. De apo versie is zéker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds een weekje de Nikon D50
Hij bevalt me echt super = D

Ik heb hem zonder de 18-200 gekocht maar wel met de kitlens en ik heb er al flink wat mooie foto's mee kunnen maken, verder maak ik gebruik van een super oude Nikkor 55 mm manual focus lens, die overigens prima resultaten afleverd, helemaal met macro shots.

Ik zit erover na te denken om straks de 70-300 mm zoomlens te halen met VR functie, ik vraag me af of dat een goeie lens zou zijn :? Kan iemand me daar al wat over vertellen?

Ziehier:
( gemaakt met de oude Nikkor 55 mm )
Afbeeldingslocatie: http://img474.imageshack.us/img474/3803/garlicyq8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img247.imageshack.us/img247/8593/kitchenfloepdw6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img183.imageshack.us/img183/9859/passagexdbt8.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

youri:

We hebben opzich een apart nikon lenzen topic, maar ik kan best wat zeggen over de 18-200 VR nikon.
Allereerst, ik heb hem niet, maar wel serieus naar gekeken omdat ik er ook aan dacht om te kopen.
Ik heb hem niet gekocht, omdat ik lenzen wisselen niet heel erg vind en al een 70-300 heb die goed bevalt, hierdoor wel erg veel overlap.

De 18-200 is de beste in zijn soort. Er zijn zelfs semi-pro's, die vooral foto's schieten belangrijk vinden en niet zozeer die technische specs, en deze lens geweldig vinden omdat ze altijd de juiste lens gemonteerd hebben en er goede resultaten mee halen. De lens is erg veel geprezen en voor zijn soort is het een super lens, werkelijk waar. Helaas is deze soort standaard een compromis en ontkomt deze lens er ook niet aan. Barrel aan de wide en pincushion aan de tele kant. Kortom, wat vertekeningen die bij normale fotografie niet zó opvallen, maar bij architectuur wel een beetje. Prima recht te trekken softwarematig, met helaas wel een klein beetje verlies van kwaliteit hierdoor.
Hij is niet goedkoop en al helemaal niet lekker leverbaar, maar het feit dat hij zó ontzettend gewild is zegt eigenlijk al genoeg.
Kortom, denk je eraan om een alles in 1 lens te kopen en kan je leven met de kleine compromissen van zo'n lens, dan heb je aan de 18-200 VR van nikon een úitstekende lens.

Verwijderd

Bedankt voor deze informatie

De 18-200 lijkt mij ook een heel praktische lens, alleen wassie wel een tikkie duurder dan de 70-300 ( dit was overigens een nieuw exemplaar met VR II )dus dat wordt maar een beetje kijken wanneer de tijd rijp is, nogmaals bedankt _/-\o_

Wel een beetje jammer Dat Nikon, Canon en co met hun 10.1 MP camera's komen, maja die zijn ook weer meteen 1100+ dus ik heb niks te klagen dacht ik zo, verder presteerd de Nikon echt geweldig ik heb nog nooit zoiets in mijn handen mogen houden, geweldig ! :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 09:44 ]

• GeeTee
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-10-2006
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 09:43:
Bedankt voor deze informatie

De 18-200 lijkt mij ook een heel praktische lens, alleen wassie wel een tikkie duurder dan de 70-300 ( dit was overigens een nieuw exemplaar met VR II )dus dat wordt maar een beetje kijken wanneer de tijd rijp is, nogmaals bedankt _/-\o_

Wel een beetje jammer Dat Nikon, Canon en co met hun 10.1 MP camera's komen, maja die zijn ook weer meteen 1100+ dus ik heb niks te klagen dacht ik zo, verder presteerd de Nikon echt geweldig ik heb nog nooit zoiets in mijn handen mogen houden, geweldig ! :D
Ik heb een 18-200 VR en die is vooral praktisch bij evenementen waar je soms een overzichtsfoto en soms dingen wat dichterbij wil zien (collega fotografen zie ik dan met 2 camera's lopen).

10 MP begint de norm te worden (ook met de nieuwe canon die eraan zit te komen). Of 10MP echt een voordeel is weet ik niet. Je geheugenkaartje zit alleen maar sneller vol. Als je echt veel dingen op groot formaat (groter dan A4) wil afdrukken kan het een voordeel zijn. Verder kun je volgens mij met een D50 nog wel een paar jaar vooruit. Ik heb hem zelf ook nog maar sinds kort, maar ik heb niet het gevoel dat ik die 10MP direct nodig ga hebben.
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Babbelen over objectieven kan in Het grote Nikonmount-objectieven-topic V3.0