Nikon D50 - Deel 2

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.011 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the_shadow schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:39:
[...]

Groot diafragma heb je inderdaad maar een beperkte afstand voor en achter je onderwerp wat scherp is, dus heb je een kleine Depth Of Field. Grote DOF = meer scherp = klein diafragma. :)

[...]

RawShooter en C1P hebben als voordeel dat je met een paar klikken de eigenschappen van 1 foto over andere foto's kan kopieren (zoals belichtings instellingen bijvoorbeeld). Kan picassa dat ook? * the_shadow heeft picassa al een hele tijd niet meer gebruikt. Helemaal verslingerd aan C1P O+
Ok :)
Maar pfoe, dat weet ik niet, het klinkt opzich wel handig, maar liefst stel ik elke foto toch nog ff anders bij enzo... blijft t een beetje uniek, en niet elke foto is bij mij altijd t zelfde belicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou graag voor mijn D50 een onderwaterbehuizing willen hebben. maar nu bedenk ik me dat ik ook rekening moet houden met de lens die erop zit (ik heb alleen een Sigma 18-200).

klopt dit? en zijn er meer dingen waar ik rekeing mee moet houden?

Ik ben niet een pro en wil gewoon een (relatief) goedkope waar ik gewoon een beetje mee kan experimenteren op vakantie tijdens het snorkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trigger808 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:15:
Ik zou graag voor mijn D50 een onderwaterbehuizing willen hebben. maar nu bedenk ik me dat ik ook rekening moet houden met de lens die erop zit (ik heb alleen een Sigma 18-200).

Ik ben niet een pro en wil gewoon een (relatief) goedkope waar ik gewoon een beetje mee kan experimenteren op vakantie tijdens het snorkelen.
Bestaan ze voor de D50?
Ik zit net ff bij foto Konijnenberg te kijken, en daar hebben ze voor de coolpix van nikon, maar die kosten al 180 euro! :X
Zag laatst bij de Etos dacht ik een weggooi onderwatercamera voor een paar euro... is dat niet wat leuker om mee te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 09:31
De onderwaterbehuizingen die ik voor de D50 ben tegengekomen kosten 1000+ Euro...

Dan koop ik liever een ixus 50 met onderwaterbehuizing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ja hier staan er een paar maar die liggen een beetje buiten mijn budget. ik heb vandaag ook naar onderwater behuizingen voor een camcorder gekeken en daar had je 2 grote verschillen tot ± 2m en tot 70 m. die eerste was vele malen goedkoper en ik verwachtte dat ik zulke ook wel voor de D50 kon vinden.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:29:
Zag laatst bij de Etos dacht ik een weggooi onderwatercamera voor een paar euro... is dat niet wat leuker om mee te spelen?
die heb ik al 3 klaar liggen. ook goede ervaringen mee! maar een D50 is toch wel van iets betere kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10 09:15
mijn Nikon D50 is binnen.

Redcoon heeft nog NL exemplaren liggen dus misschien een idee om daar bij te bestellen voor degene die hem willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 23:44

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Heb gisteren over moeten werken en dufde het niet aan om terug te moeten naar huis om de camera te brengen dus heb hem niet meegenomen. Achteraf stom want er werd nergens op gecontroleerd. Je kon zo binnen wandelen met tassen enz.. damnz..wel wat fotootjes kunnen schieten met mijn dsc-p150 maar moet die nog bekijken ! Zit nl. weer op het werk ! Damn nog niet de camera kunnen testen :(

[ Voor 5% gewijzigd door AndereKoekoek op 05-08-2006 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44
Nog een vraagje, hoe werkt het wisselen tussen manual en auto focus? Kan ik wanneer de camera gewoon in AF modus staat gewoon een zwiep aan de focus ring geven als ik het niet eens ben met de beslissing van de camera? Of moet ik eerst overschakelen naar manual focus? Of verschilt dit per lens ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Laatst online: 04-10 00:40

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Dit verschilt per lens. De kitlens bv. kun je in de AF stand niet met de hand beinvloeden. De Nikkor 18 - 200 VR heeft bv. AF met manual override. Bij deze lens kan het weer wel. :9

De D50 heeft onder de lensmount een klein knopje voor AF of M, hiermee kies je voor of AF of M.

(Dit was het even kort, ik val om val de slaap! :*) )

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:26
trigger808 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:15:

Onderwaterbehuisingen zijn echt schreeuwend duur. Zeker voor 'een beetje experimenteren tijdens het snorkelen' raad ik het je af om een onderwaterbehuizing voor je D50 aan te schaffen, met een beetje 'geluk' gaat die behuizing namelijk duurder zijn dan je camera, zeker als je nog een custom behuizing moet hebben om de 18-200 erin te passen.

Dan kan je beter een IXUS aanschaffen met bijbehorende behuizing, ben je een stuk goedkoper uit :X

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 25-09 12:41
DRAFTER86 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 23:55:
Nog een vraagje, hoe werkt het wisselen tussen manual en auto focus? Kan ik wanneer de camera gewoon in AF modus staat gewoon een zwiep aan de focus ring geven als ik het niet eens ben met de beslissing van de camera? Of moet ik eerst overschakelen naar manual focus? Of verschilt dit per lens ofzo?
Reken er maar op dat je voor de meeste goedkope en oudere lenzen het knopje op de body moet omzetten. Als je het niet eens ben met AF, vergeet niet dat je makkelijk kunt schakelen tussen de verschillende meetpunten.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
adoy schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 01:27:
Dit verschilt per lens. De kitlens bv. kun je in de AF stand niet met de hand beinvloeden. De Nikkor 18 - 200 VR heeft bv. AF met manual override. Bij deze lens kan het weer wel. :9

De D50 heeft onder de lensmount een klein knopje voor AF of M, hiermee kies je voor of AF of M.

(Dit was het even kort, ik val om val de slaap! :*) )
Bij mij is het een knopje op de lens zelf dat verschoven moet worden, op de body zelf zit er idd ook zo'n knopje, maar dat haalt niets uit (ok, het fototoestel zet niet zelf meer scherp als je het verzet, maar ik kan nog altijd niet met de lens zelf scherp zetten, daarvoor moet ik het knopje op de lens zelf verzetten).
En alleen dat knopje op de lens is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44
ComBax schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 10:42:
[...]

Bij mij is het een knopje op de lens zelf dat verschoven moet worden, op de body zelf zit er idd ook zo'n knopje, maar dat haalt niets uit (ok, het fototoestel zet niet zelf meer scherp als je het verzet, maar ik kan nog altijd niet met de lens zelf scherp zetten, daarvoor moet ik het knopje op de lens zelf verzetten).
En alleen dat knopje op de lens is voldoende.
Welke lens heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
Gewone kitlens, AF-S Nikkor 18-55mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nikkor AF-S lenzen hebben de focusmotor in het objectief zelf zitten,
het schakelaartje onderaan de D50 is voor camera aangedreven lenzen
e.g. de 50mm prime en sigma 70-300 APO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netsensei916
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

Hoi,

Ik wilde even zeggen dat ik sinds gisteren mijn d50 heb. Het heeft me heel wat moeite gekost: in België zijn er blijkbaar zware leveringsproblemen. Ik had eerst een body en de 18-70 lens bij een fotohandelaar besteld, maar na 5 weken wachten konden ze mij nog niet zeggen wanneer hij werd geleverd.

Ik heb die bestelling dan maar geannuleerd (die combo zat toch een eind boven mijn vooropgesteld budget).

Eerder bij toeval kon ik bij de Photohall er nog een op de kop tikken: ze hadden over gans Vlaanderen nog nét 5 kits op stock. Binnen de week was ie binnen.

Nu ligt hij hier mooi naast mij. Ik heb er vanmiddag wat mee gespeeld. Ik kom van een Powershot A60 en ik was bereid de stap naar een DSLR te maken. Ik ga niet uitweiden over de redenen om voor de d50 te kiezen, want die liggen nogal voor de hand.

Mijn eerste indrukken dan maar:

- ligt zeer goed in de hand. Niet te groot/klein/zwaar/licht/...
- lekker groot LCD scherm (1/3de groter dan de A60)
- de ingebouwde flitser is no good: mijn testfoto's zijn nogal overbelicht. Ik heb wel gespeeld met de auto-stand omdat ik mij even nog geen zorgen wilde maken over de rest. Ik veronderstel dat de flitser met oefenen op sluitertijden en diafragmering, beter tot zijn recht zal komen.
- alle knoppen zitten vrij goed op hun plaats, ik moet mijn vingers niet breken om een knoppencombo in te duwen.
- deze camera reageert écht wel razendsnel in vergelijking met de A60: geen lange wachttijden om een foto te nemen en weg te schrijven.

Als ik al een minpunt moet geven, dan is het dat de focusring van de kitlens inderdaad zoals hierboven geschreven nogal onstevig aanvoelt wegens plastic fabricaat. Ik veronderstel dat dat bij andere, duurdere lenzen anders ligt. Nu ja, het is dan ook een 'goedkope' kitlens en als beginner is het een ideale lens om mee te starten.

Ik neem aan dat het indrukken zijn die iedereen hier heeft gehad bij zijn eerste momenten met de d50. :)

@bouwfraude: aha! alvast bedankt voor het antwoord. Mijn eerste reactie was 'he, er zitten hier twee AF/M knoppen? Waarom en wat is het nut daarvan?' Als ik het nu goed begrepen heb, dan werkt de AF/M knop op de body niet met de kitlens. Of beter: het maakt niet in welke stand je hem zet omdat ie toch de kitlens niet kan aansturen.

Nu ja, ik ga er alvast een heel eind mee oefenen. :)

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@netsensei; Nikon is dus blijkbaar lekker bezig als de D50 zelfs in België ook niet verkrijgbaar is ;)
Maar flitser is toch bij te stellen als ik het goed heb? Je kan hem zachter zetten, alleen gaat dat volgens mij niet in de automagische stand...
Maar een beetje met de instellingen klieren en je kan al een deel van de overbelichting weghalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
netsensei schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 00:15:
<snip>
Mijn eerste indrukken dan maar:

- ligt zeer goed in de hand. Niet te groot/klein/zwaar/licht/...
- lekker groot LCD scherm (1/3de groter dan de A60)
- de ingebouwde flitser is no good: mijn testfoto's zijn nogal overbelicht. Ik heb wel gespeeld met de auto-stand omdat ik mij even nog geen zorgen wilde maken over de rest. Ik veronderstel dat de flitser met oefenen op sluitertijden en diafragmering, beter tot zijn recht zal komen.
<Snip>
Als ik al een minpunt moet geven, dan is het dat de focusring van de kitlens inderdaad zoals hierboven geschreven nogal onstevig aanvoelt wegens plastic fabricaat. Ik veronderstel dat dat bij andere, duurdere lenzen anders ligt. Nu ja, het is dan ook een 'goedkope' kitlens en als beginner is het een ideale lens om mee te starten.
Vreemd dat je testfoto's zo overbelicht zijn. Ik was juist erg onder de indruk wat er nog uit dat kleine flitsertje komt en hoe beheerst dat gaat. Ik heb samples ermee die stukken beter belicht zijn dan wat ik met m'n Metz flitser en m'n F60 meestal schoot.

Wat de focusring betreft, ik denk dat dat een bewuste keuze is omdat het grootste deel van de gebruikers zeer zelden manual focus zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:01

Roy

Hobbies?

Zaterdag heb ik ook maar de knoop doorgehakt en een D50 gekocht bij foto de Boer in Oldenzaal (had ze gelukkig op voorraad :)). Ik was van plan om de Tamron 18-200 er meteen bij te halen, maar wegens beperkt budget toch maar voor de kitlens gegaan. Op zich lijkt me dit nu wel een goede keus want nu kan ik even een paar maand foto's maken en de camera leren kennen, en dan aan de hand van m'n ervaringen een passende lens erbij kopen. Want de Sigma 70-300 APO lijkt me eigenlijk ook wel een interessante lens. En ja, dan loop ik ineens weer tegen de Nikkor 50mm 1.8 aan, die ook wel leuk is :S
Dat worden dus nog moeilijke keuzes... Ik denk wel dat ik deze week nog een Raynox 250 voorzetlensje haal voor macro-fotos, dat ding kost maar iets van 40euro dus dat valt mee. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Roy, het beste wat je kan doen is in het macro topic kijken, de raynox 250 wordt daar veel gebruikt, icm met o.a. de 70-300 apo sigma die jij wilt aanschaffen.

iedereen is er heel tevreden mee, maar het wordt wel een handmatig gebeuren, autofocus is weg. Je DoF wordt ook extreem klein, maar je vergroting erg groot :)

[ Voor 26% gewijzigd door Nomad op 07-08-2006 10:09 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 08:53:
@netsensei; Nikon is dus blijkbaar lekker bezig als de D50 zelfs in België ook niet verkrijgbaar is ;)
Dat komt omdat ze ook in België de verdeling ed zelf beginnen doen, vroeger gebeurde dit door De Beukelaer. Die deden dat naar het schijnt (want ik heb mijn Nikon nog maar een goeie maand) heel goed, maar blijkbaar wou Nikon het, zoals in Nederland, ook voortaan zelf doen.

Wat die kitlens betreft: ze doet wat ze moet doen, maar soms vind ik het bereik wel iets te klein en het zou wel handig zijn moest je, zonder extra knopjes, handmatig kunnen scherp zetten. Maar ja, da's iets voor de duurdere lenzen (voor volgend jaar, hopelijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netsensei916
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

ComBax schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:36:
[...]

Dat komt omdat ze ook in België de verdeling ed zelf beginnen doen, vroeger gebeurde dit door De Beukelaer. Die deden dat naar het schijnt (want ik heb mijn Nikon nog maar een goeie maand) heel goed, maar blijkbaar wou Nikon het, zoals in Nederland, ook voortaan zelf doen.

Wat die kitlens betreft: ze doet wat ze moet doen, maar soms vind ik het bereik wel iets te klein en het zou wel handig zijn moest je, zonder extra knopjes, handmatig kunnen scherp zetten. Maar ja, da's iets voor de duurdere lenzen (voor volgend jaar, hopelijk ;) )
Welja,

Ik heb in het doosje van de body inderdaad het certificaat van De Beukelaer gevonden. Dat ze het zelf willen doen: no problem. Maar dat ze dan wel de overgang op een vlotte manier laten verlopen. Nu kan je bestellen en weet je nog niet wanneer ie wordt geleverd. Een serieuze afknapper als klant. En van de kant van Nikon blijft het oorverdovend stil. Ik heb wel al geruchten gehoord over oktober en zelfs december eer er weer een D50 wordt geleverd. Maar dat zijn ook maar geruchten. :?

Van de kitlens is het inderdaad wel een beetje frustrerend dat de A/M knop op de lens zit en dat je niet die op de body kan gebruiken. Maar ik veronderstel dat je die niet constant zit te switchen als aan het fotograferen bent. En een extra/andere lens, dat zal nog wel even duren. O-)

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
netsensei schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:57:
[...]
Van de kitlens is het inderdaad wel een beetje frustrerend dat de A/M knop op de lens zit en dat je niet die op de body kan gebruiken. Maar ik veronderstel dat je die niet constant zit te switchen als aan het fotograferen bent. En een extra/andere lens, dat zal nog wel even duren. O-)
Inderdaad, daar zit je dus niet mee te switchen (ook al omdat het manueel scherpstellen niet zo vlot gaat met de kitlens). Mijn nicht heeft echter ook een Nikon (D70) met een 18/70mm Nikon waarbij je de automatische scherpstelling kan gebruiken of gewoon manueel, zonder een knopje te verzetten. En dat is wel handig :) Manueel scherpstellen gaat ook een stuk beter met die lens, maar de prijs zal er ook wel naar zijn :|

[ Voor 6% gewijzigd door ComBax op 07-08-2006 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag met Progress gebeld en die verzekerder mij nogmaals dat de camera echt nog in de week van 21 aug geleverd gaat worden. Ze namen ook nog steeds bestellingen aan voor de d50. Ook na mijn aanbod om dan de duurdere d70s te kopen bleeft de vriendelijke dame volhouden dat ze gewoon geleverd gaan worden. Het zal mij benieuwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas,
ik zag vandaag in het systeem dat de leverdatum inmiddels week 37 is geworden. Progress had deze nieuwe datum doorgekregen van de leverancier. Ik ga de camera morgen annuleren en hem ergens anders halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 08:42

pvr

Is hier ook te bestellen,de body :)

http://www.cameranu.nl/ar...9/758/D50_Body_Zwart.html

Kan je er ook een losse lens, wat beter is als de kit lensen erbij nemen

Nikkor AF-S DX 18-70/3.5-4.5 G

http://www.cameranu.nl/ar...3.5-4.5_G_IF_ED_BULK.html
Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 13:51:
Helaas,
ik zag vandaag in het systeem dat de leverdatum inmiddels week 37 is geworden. Progress had deze nieuwe datum doorgekregen van de leverancier. Ik ga de camera morgen annuleren en hem ergens anders halen.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Is hij bij Cameranu ook écht op voorraad? Week 37 wordt me toch iets te lang :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
We zijn niet de enige met leveringsproblemen. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1007&message=19487801 wijst erop dat ze ook in de US leveringsproblemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Of 200 pleurotjes meer, en je hebt een Nikon D70s+18-70

http://www.cameranu.nl/artikelen/26/119/599/D70s_18-70.html

Bestel hier ook vaak, binnen 2a3 dagen in huis :D
wilko2 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 16:14:

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Nope, ik wil een D50. Heb het verschil gezien in ruis tussen beide camera's en aangezien ik op concerten wil gaan fotograferen (hogere ISO's) lijkt de D50 me een veel betere keuze.
En de 18-70 heb ik al op Marktplaats gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pvr schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 16:38:
Of 200 pleurotjes meer, en je hebt een Nikon D70s+18-70

http://www.cameranu.nl/artikelen/26/119/599/D70s_18-70.html

Bestel hier ook vaak, binnen 2a3 dagen in huis :D
[...]
Of... je gaat langs de lokale foto- / electronicaboer en je hebt hem direct *O* (lolz ;) )

Dacht dat Konijn hem nu ook weer ff had, die was m iig aan t rondsturen heb ik zo gehoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
wilko2 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 16:14:
Wil niet een speciale zaak promoten maar ik heb cameraland, waar ik de mijne vandaan heb, even gemaild.

Cameraland
to me
5:44 pm (0 minutes ago)
Goedemiddag,

Wij hebben de D50 in zowel zwart als zilver op voorraad.

Met vriendelijke groet,
Susaanna, Cameraland.

[ Voor 39% gewijzigd door Wijnands op 08-08-2006 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

IK Wou ook in eerste instantie D50, maar ik vond
de extra optie,s leuk, verlichting voor je LCD is héél handig,
iets meer opties bij de witbalans,maximale sluitertijd 1/8000,het extra wieltje,wat extra tussenstapjes bij de ISO,
scherptediepte-controle knop,en je kan de interne flitser slaves aansturen.
Daarbij ging ik ook voor de lens, 18-70 kitlens.
En de D70S ziet er veel stoerder uit :+

De D50 geeft heel goede ruisprestaties en die van de D70 is meer gemiddeld.
wilko2 de D50 is ook een top camera ;)

Succes met je nieuwe aaankoop :)
wilko2 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 16:46:
Nope, ik wil een D50. Heb het verschil gezien in ruis tussen beide camera's en aangezien ik op concerten wil gaan fotograferen (hogere ISO's) lijkt de D50 me een veel betere keuze.
En de 18-70 heb ik al op Marktplaats gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Top LCD verlichting kan handig zijn, meer iso stops is zeker handig maar wanneer gebruik je nou 1/8000???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Zo, bij deze even lof voor Foto Konijnenberg, prima geregeld. Vrijdag besteld, geld over gemaakt, gister bevestiging via SMS gehad dat hij op de bus is gegaan en vandaag alles (D50 + Sigma 18-125) binnen gehad. Prima verlopen allemaal :) Nu lekker spelen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Kan je gebruiken voor astrofotografie >:)

Maar serieus, Ik gebruik zelden een tijd sneller dan 1/500 :)
Wijnands schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 19:09:
Top LCD verlichting kan handig zijn, meer iso stops is zeker handig maar wanneer gebruik je nou 1/8000???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

pvr schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 20:52:
Kan je gebruiken voor astrofotografie >:)

Maar serieus, Ik gebruik zelden een tijd sneller dan 1/500 :)

[...]
1/8000 is misschien niet voor allerdaags gebruik, maar het is wel degelijk handig als je cam ook snel kan. Ik heb eergister nog een fotoshoot gemaakt van surfers. Dan is het toch wel mooi als je cam snel kan, ziet er leuk uit met 'stil hangend' op spattend water :)

Maar sneller dan de 1/4000 van de D50 zal je niet heel snel nodig hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door the_shadow op 08-08-2006 22:01 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik denk dat je al met knap speciale dingen bezig moet zijn wil je 1/4000 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Je hoeft zeker géén rare dingen te doen, om tegen de beperking van 1/4000 te lopen.
Ik zou zeggen, meer dan 1x per week heb ik dat probleem wel. Wanneer je een sterk verlicht object fotografeert (dier in dierentuin in felle zon) en je wilt graag een mooie DoF houden en dus F/4 (of groter natuurlijk) gebruiken op iso 200, dan zit je wel eens tegen de Hi (kortste sluitertijd is dan bereikt, maar volgens de lichtmeting is het niet voldoende) melding aan. Ik had graag gewild dat hij doorging tot 1/8000. Meer ISO tussenstopjes had ik ook graag gewild, maar ben toch heel blij met mijn camera, hij gaat nog wel een tijd bij me blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ok, dus er is wel degelijk een "normaal" gebruik voor een dergelijke optie. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker bij een minimum ISO van 200 en bijvoorbeeld de 50mm 1.8 op een zonnige dag zul je vaak tegen die grens aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het is me eigenlijk ook een raadsel waarom ISO 200 de laagste gevoeligheid is die de D50/D70(s) aankan, dit is echt niet handig. Inderdaad, bij een 50mm prime, heb je zeker overdag veel te snel last van overdadig licht. Een ISO tot 50 zou perfect zijn, 4x minder licht gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-10 23:13

Barrycade

Through the...

Ik heb naar aanleiding van de discussie over de sluitertijden eens naar mijn sluitertijden zitten kijken: maar de keren dat ik de 1/4000 heb aangetikt zijn op 1 hand te tellen. En ondertussen heb ik toch aardig wat foto’s gemaakt.

Specs heb je altijd te kort, maar als je kijkt hoe vaak je zo'n extreme spec gebruikt in het normale gebruik is het eigenlijk onzinnig om je keuze van dat soort specs af te laten hangen.

Ik vind het leuker om een workaround te vinden. In het geval van Nomad zou je bv ook een polarfilter kunnen gebruiken voor een "zonnebril" werking. Het is tenslotte maar 1 stopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-04 15:02
Misschien offtopic hier maar toch een waarschuwing :)

De D50 kit (18-55 + 70-300) die nu voor 699,- in de pricewatch staat is met een 28-80 mm lens ipv de 18-55mm... had hem bijna besteld... :X

edit: 18-55 is wel beschikbaar via dixons... kost echter 726,- (ook een mooie prijs). Prijs is net aangepast.

Please ignore me :+

[ Voor 55% gewijzigd door kalechinees op 12-08-2006 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

littlejoannes schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 09:29:
Ik heb naar aanleiding van de discussie over de sluitertijden eens naar mijn sluitertijden zitten kijken: maar de keren dat ik de 1/4000 heb aangetikt zijn op 1 hand te tellen. En ondertussen heb ik toch aardig wat foto’s gemaakt.

Specs heb je altijd te kort, maar als je kijkt hoe vaak je zo'n extreme spec gebruikt in het normale gebruik is het eigenlijk onzinnig om je keuze van dat soort specs af te laten hangen.

Ik vind het leuker om een workaround te vinden. In het geval van Nomad zou je bv ook een polarfilter kunnen gebruiken voor een "zonnebril" werking. Het is tenslotte maar 1 stopje.
Klopt, dat is ook een van de dingen die op mijn wenslijstje staat, een pola filter. Is wel duur, want dan wil ik eigenlijk een pola die op alle lenzen past en mijn grootste filter maat maakt het niet een goedkoop filter.

is op een macro lens ook een pola nuttige te gebruiken (tijdens macro shoots dan he)? Kan dat voor mooier licht zorgen, of is dit gewoon onzin? Want als ik daar geen rekening mee hoeft te houden scheelt dat misschien weer :)

[ Voor 10% gewijzigd door Nomad op 12-08-2006 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even inhaken op de discussie over een standaard te hoge ISO 200:

Als je echt heel serieus met fotografie bezig bent (kortom trips maken puur voor de foto's, zoals naar de dierentuin), dan zul je vanzelf ook meer met het licht bezig zijn. Een foto maken bij super fel zonlicht op het midden van de dag zal dermate contrastrijk zijn dat het er niet uitziet (dichtgelopen schaduwen, overbelichte achtergrond). Als je dan toch een dergelijk reisje maakt, ga dan overdag lopen kijken en aan het einde van de middag/ begin van de avond pas fotograferen. Je foto's zullen veel mooier worden.

Daarnaast is het begrijpen van de DOF in je foto ook een belangrijke. Je hoeft niet altijd te werken met f/2.8 om een kleine DOF te krijgen. Als je maar voldoende dicht op je onderwerp zit dan wordt je DOF vanzelf kleiner. Als je dus de beperking hebt van extreem veel zonlicht en een sluiter die niet sneller kan, probeer eens dichter naar je onderwerp toe te lopen of wacht tot je onderwerp dichterbij is, zodat je met bijv f/8 kunt werken.

Mocht ook dit niet werken, dan kun je denken aan een grijsfilter (of pola). Dit filter is sowieso handig voor op vakantie om stromingen in een rivier/ verkeer vast te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Klopt mig28 :9

Heb ik ook wel gedaan, maar veelal (zeker ook in de dierentuin) kan je gewoonweg niet heeel dichtbij komen (bij de leukere dieren althans). Apen enzo zitten nou eenmaal op hun eigen eiland, dus dichterbij dan 10 meter kom je meestal niet. Maar zeker met een F/5.6 etc of zelfs F/8 kun je nog een prima DOF krijgen, zeker wanneer de achtergrond een stuk verder weg is dan je onderwerp. Een pola filter helpt ook een stopje, iets wat ik zeker ga aanschaffen.

in de dierntuin viel het me trouwens op dat ik soms tegen 1/4000 sluiter aanliep en even later tegen bewegingsonscherpte :P. Met mijn tele-lens zit ik op f/5.6 samen met een handheldtechniek dat mij niet lager laat gaan dan 1/100s op 300mm (ongeveer, verschilt ook hoe je "kunt" staan (boom, paaltje e.d.)) en ISO400 voor mij als max, gaf soms problemen. Ik had dit op kunnen lossen door 1 of zelfs 2 stops onder te belichten, maar dat ben ik vergeten te doen.

[ Voor 32% gewijzigd door Nomad op 12-08-2006 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:17
Zoefff schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 12:01:
[afbeelding]
• [afbeelding] Je kan de ISO-waarde op de D50 handmatig alleen in stappen van 1EV veranderen, i.p.v. 1/3EV op de D70(s).
Ik weet niet of dit al eerder opgemerkt is, maar bovenstaande zie ik op bijna alle sites staan (dpreview, nikon's eigen site zelfs geloof ik). Maar ik heb nu zo'n camera sinds een paar weken, en bij mij kan ik die belichting gewoon (handmatig) instellen in stappen van 1/3EV. Gewoon instellen op bv. 'P' stand, en dan aan de command dial draaien terwijl je de +/- knop ingedrukt houdt. Op de top-display verschijnt dan gewoon -0.3EV, -0.7EV, -1.0EV etc. dus stapjes van 1/3EV, of ben ik nou gek 8)7

Misschien is er een firmware update geweest ofzo? I wonder...(niet dat je mij hoort klagen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Nee, ik heb het over de ISO-waarde en niet over de belichtingscorrectie. Stel de ISO maar eens handmatig in, de D50 zal dat in stappen van 1EV doen (dus 200 -> 400 -> 800 -> 1600), terwijl de D70(s) dat in stappen van 1/3EV doet (dus 200 -> 250 -> 320 -> 400 -> 500 -> 640 -> 800 -> etc.) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En oh wat mis ik dat zeg! (zonder sarcasme). Van iso 400 naar 800 is gewoon echt teveel. Iso400 is prima en 800 echt teveel. Een iso 640 O+ ..die wil ik, wanneer ik kan ik mijn D50 aan de computer klikken en updaten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Op ISO-auto pakt 'ie die stappen overigens wel mee, maargoed. Da's ook niet echt de meest ideale oplossing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom koop je geen grijsfilter als je tegen de beperking van 1/4000e aanloopt? Never been there, maar een grijsfilter is niet duur (in ieder geval een stuk minder dan het prijsverschil tussen de D50 en D70s) en heeft bovendien als voordeel dat je ook een lángere sluitertijd in kan stellen als dat gewenst is (denk aan een waterval) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2006 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:32
nomad85 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 15:17:
En oh wat mis ik dat zeg! (zonder sarcasme). Van iso 400 naar 800 is gewoon echt teveel. Iso400 is prima en 800 echt teveel. Een iso 640 O+ ..die wil ik, wanneer ik kan ik mijn D50 aan de computer klikken en updaten :D
What about Raw schieten, instellen op iso 800, en 1/3e stop overbelichten, dan 1/3e stop terugtrekken via de raw converter ?

Op mijn canon apparaat maakt het niet uit kwa ruis of ik de echte iso gebruik, of push/pull.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik mis het omdat het gewoon de makkelijskte manier is, maar in RAW schieten en 1/3 overbelichten enzo, geen ervaring mee. Andersom wel. Iso400 gebruiken en 1/2 stop overbelichten. Toch niet helemaal ideaal, maar het werkt inderdaad prima.
Toch is het fijner om gewoon iso640 te kunnen instellen.
Ik stoor me er ook niet aan tijdens een shoot, maar het zou erg fijn zijn als je iets kleinere stappen in ISO had. Ach, zo is het ook niet behelpen hoor, de D50 voldoet elke dag prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb enkele vraagjes over de D50.

Deze week ben ik bij de mediamarkt langs geweest om de d50 te bekijken.
Een mooi degelijk toestel, mooie specificaties en een hele mooie prijs.
Echter hadden de medewerkers weinig tijd voor me. :(

Dus ben ik zelf wat gaan klooien.

1) Wat mij opviel was dat de zoeker erg donker was in vergelijking met bijv. de Sony a100.
Is dit normaal ??
2) Verder kon ik het beeld in de zoeker niet scherp krijgen ... ook nog aan de zoekerdioptrie (hoop dat ik het goed schrijf) gesleuteld maar niet scherp te krijgen ....

De camera stond wel uit ... maakt dit wat uit.

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
frissie schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 13:27:

1) Wat mij opviel was dat de zoeker erg donker was in vergelijking met bijv. de Sony a100.
Is dit normaal ??
2) Verder kon ik het beeld in de zoeker niet scherp krijgen ... ook nog aan de zoekerdioptrie (hoop dat ik het goed schrijf) gesleuteld maar niet scherp te krijgen ....

Dennis
de camera moet aanstaan wil je een goed beeld in je zoeker krijgen ja. iig de batterij moet erin zitten. bij me om een goed beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Is dit normaal ??

Dennis
Klopt, de zoeker wordt lichter en scherp zodra er stroom beschikbaar is, wat je zag is dus normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
nu van mij een vraag: Hoe hebben jullie je picture project ingesteld. Als ik nu foto's overspeel van m'n camera naar m'n pc dan krijg ik de foto's in de map die dezelfde datum heeft als de datum wanneer ik de foto's overspeel.

ik wil echter dat de datum van schieten de mapnaam wordt (zoals bij m'n oude canon software) Is dat in te stellen?

en een 2e vraag: mijn transend 150x SD-kaart is niet te lezen in m'n kaartlezer. hebben meerdere mensen hier last van? Het lezen duurt erg lang en uiteindelijk krijg ik niks te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedankt voor de opmerkingen.

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
I
Zoals gezegd, zoeker heeft power nodig. Scherpstellen, tja, als 'ie uit staat heb je geen AF, voor hand focussen moet je met een G objectief toch echt de camera op Manueel Focus zetten. Je kunt dan met de dunne ring aan het uiteinde van de lens scherp stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wijnands op 14-08-2006 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 07:17
Zoefff schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 14:03:
Nee, ik heb het over de ISO-waarde en niet over de belichtingscorrectie. Stel de ISO maar eens handmatig in, de D50 zal dat in stappen van 1EV doen (dus 200 -> 400 -> 800 -> 1600), terwijl de D70(s) dat in stappen van 1/3EV doet (dus 200 -> 250 -> 320 -> 400 -> 500 -> 640 -> 800 -> etc.) :)
Ah right, ja dat klopt inderdaad. Maar bij automatisch belichten krijg je die tussenwaarden idd wel heb ik gezien...doh 8)7

• Wijnands
Wilke schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 21:36:
[...]

Ah right, ja dat klopt inderdaad. Maar bij automatisch belichten krijg je die tussenwaarden idd wel heb ik gezien...doh 8)7
Ja, bracketing doet 't wel. Daarom heb ik vaag de hoop dat nikon hier nog 's een firmware update voor uitgeeft.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Wilke schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 21:36:
[...]

Precies.. met Auto ISO dus .. maar handig is het niet idd.

• kalechinees
Hey luitjes,
Sinds gisteren een trotse eigenaar van een D50 + 15-55 en 55-200.
Het is m'n eerste digitale reflex camera (voorheen alleen maar analoog).

Ik moet zeggen dat ik met de meeste standen al goed overweg kan alleen heb ik het gevoel dat de auto stand niet helemaal werkt.

De bijgevoegde foto is in een redelijk donkere kamer gemaakt. Wel met flitser (hij flitst ook) maar het resultaat is nog steeds pruts. Ook zet hij de ISO waarde maar op 400...

Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/7290/dsc0062qa0.th.jpg

Ik heb geen idee hoe dit komt... op Manual stand, hogere ISO en langere sluitertijd komt ie er wel goed uit. Waarom ziet mijn Auto modus dit dan niet? Zou mijn lichtsensor kapot zijn?
oja wel bij vermelden dat bij goed daglicht de auto functie het wel goed doet (niet altijd de instellingen die ik wil maar toch :))

Bijgaande de Exif info... wellicht dat jullie hier iets mee kunnen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
   Image                           
      Image description            
      Artist                       
      Copyright                    
      Exposure time                1/60 s
      F-number                     4
      Exposure program             Not defined
      Date/time original           17-8-2006 19:02:51
      Date/time digitized          17-8-2006 19:02:51
      Component config             YCbCr
      Compressed BPP               4
      Exposure bias value          0.000000
      Max. aperture value          4.000000
      Metering mode                Pattern
      Flash                        Flash fired, strobe detected. [auto]
      Focal length                 55 mm
      User comment                                                    
      Subsec time                  00
      Subsec time original         00
      Subsec time digitized        00
      Colorspace                   sRGB
      Pixel X dimension            3008
      Pixel Y dimension            2000
      Sensing method               One-chip color area sensor
      Scene type                   Photographed image
      CFA pattern                  (00,02,00,02,02,01,01,00)
      Custom Rendered              Normal process
      Exposure mode                Auto exposure
      Digital zoom ratio           1
      Focal length in 35mm film    82 mm
      Scene capture type           Standard
      Gain control                 None
      Contrast                     Soft
      Saturation                   Normal
      Sharpness                    Normal
      Subject distance range       Unknown

• Wijnands
Hm, 1/60, F4 en flash fired, dat zou niet zo donker mogen zijn. Misschien toch even terug? Of heeft iemand andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Laatst online: 04-10 00:40

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

@kalechinees : Inderdaad vreemd, bij mij geeft de auto stand binnen of bij donkere kleine ruimtes altijd perfecte fotos! Het enige vreemde in de EXIF info is, dat de camera de afstand tot het onderwerp niet kan bepalen, dit zou een reden kunnen zijn dat de flits niet genoeg power geeft. De rest van de EXIF info ziet er gewoon goed uit.

Als je op de flits let, als je dit soort fotos maakt, heb je dan het idee dat er genoeg power achter zit?

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
Dat was ook mijn idee een beetje. Als ik namelijk handmatig de flitser op FULL zet, krijg ik een witte plaat :) Power ontbreekt dus niet in de flitser... alleen gebruikt ie het niet

Mijn ideeen
- Timing van de flitser is niet goed, flitst of te vroeg of te laat -> resultaat foto onbelicht
- Lichtsensor is niet goed, schat de foto veel lichter in dat hij werkelijk is

Iemand nog iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik je een accessoire flitser of de ingebouwde? Controleer sowieso of de type flitsmeting goed staat (i-TTL) of in ieder geval op TTL. Het klinkt een beetje alsof hier een instelling verkeerd staat. Wat ik niet begrijp is dat in de auto stand (gebruik je de groene stand of de P stand?) de flitsintensiteit kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
Ik gebruik de ingebouwde flitser. Groene Autostand -> Flitser altijd op TTL.
Flitser intensiteit kun je alleen in (semi) manuele standen aanpassen. Zodra ik deze maar op 1/16 laat flitsen is m'n plaat al (over) belicht.

Volgens mij doe ik niets fout... maar ik wil er eerst wat zekerder van zijn voordat ik terug ga naar de winkel...
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 10:21:
Gebruik je een accessoire flitser of de ingebouwde? Controleer sowieso of de type flitsmeting goed staat (i-TTL) of in ieder geval op TTL. Het klinkt een beetje alsof hier een instelling verkeerd staat. Wat ik niet begrijp is dat in de auto stand (gebruik je de groene stand of de P stand?) de flitsintensiteit kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 18:25
Ik heb ook een keer zoiets gehad (sorry plaatjes zijn weg) : http://gathering.tweakers...message/25180760#25180760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kalechinees schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 10:31:
Ik gebruik de ingebouwde flitser. Groene Autostand -> Flitser altijd op TTL.
Flitser intensiteit kun je alleen in (semi) manuele standen aanpassen. Zodra ik deze maar op 1/16 laat flitsen is m'n plaat al (over) belicht.

Volgens mij doe ik niets fout... maar ik wil er eerst wat zekerder van zijn voordat ik terug ga naar de winkel...
Zodra je de camera op Auto (groen) hebt staan dan mag er niks fout gaan met het inflitsen van een onderwerp op 3 meter afstand. Als je dan een zwarte foto hebt is er iets aan de hand met de camera. Mijn tip: ga niet te lang lopen zoeken, anders is je camera straks geen DOA (direct omruilen) maar een reparatiegeval. In het laatste geval krijg je een gerepareerde camera terug nadat die eerst een tijd is weggeweest. Bijkomend probleem is dat ik op dit moment als retailer niet eens weet waar ik de spullen NU naartoe moet sturen; Inca, het nieuwe servicepunt in NL of naar Duitsland. Uiteraard is dit telefonisch na te vragen, maar het is een situatie vol potentiele gevaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:16

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

(EN = Dead On Arrival) (NL = Direct Omruilen Aanbevolen)

[ Voor 6% gewijzigd door PvH18 op 18-08-2006 15:18 ]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben eens op zoek gegaan naar een powergrip, en duswel de hähnel grip. Het ziet er allemaal prachtig uit, maar toch heb ik nog een paar vragen.
Die pin (om het zo te noemen) die gaat in de accugleuf. Moet je dat klepje voor de accu dan eraf halen, of kan dat keurig blijven zitten. En er kan geen accu meer in de gleuf zitten dan. En de grip zelf wordt vastgeschroeft in de gleuf voor statief enz. Is het als je de grip erop hebt zitten, dan nog mogelijk om een statief erop te zetten, of ben je dan eerst genoodzaakt de grip er weer vanaf te halen? Weet ook iemand hoe duur die grip ongeveer is, daar ben ik ook erg benieuwd naar.

Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Heeft iemand enig idee of op redelijk korte termijn (lees: voor het einde van dit jaar) een opvolger van de D50 te verwachten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Nee, de D50 is pas 16 maanden oud, dat is voor Nikon nog te jong om met een D50s-achtige te komen: er is echter al wel een upgradepath gemaakt: de D80: een D50 met D200-features en de D200-sensor, voor 900 eur body only :)

Als je -nu- een D50 wil, moet je nu een D50 kopen, zogezegd: als je geduld hebt, wacht je nog gewoon even ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:53:
Hallo,

Ik ben eens op zoek gegaan naar een powergrip, en duswel de hähnel grip. Het ziet er allemaal prachtig uit, maar toch heb ik nog een paar vragen.
Die pin (om het zo te noemen) die gaat in de accugleuf. Moet je dat klepje voor de accu dan eraf halen, of kan dat keurig blijven zitten. En er kan geen accu meer in de gleuf zitten dan. En de grip zelf wordt vastgeschroeft in de gleuf voor statief enz. Is het als je de grip erop hebt zitten, dan nog mogelijk om een statief erop te zetten, of ben je dan eerst genoodzaakt de grip er weer vanaf te halen? Weet ook iemand hoe duur die grip ongeveer is, daar ben ik ook erg benieuwd naar.

Robin
Je moet het klepje eraf halen, je batterijslot wordt inderdaad opgevuld door de grip. In de grip is plaats voor twee accu's. De grip schroef je vast in de schroefdraad voor statief inderdaad. Onderop de grip zit ook weer schroefdraad, zodat je de camera inclusief grip op ene statief kan schroeven. De grip kost ergens tussen de 100 en 200 euro.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:11:
[...]

Je moet het klepje eraf halen, je batterijslot wordt inderdaad opgevuld door de grip. In de grip is plaats voor twee accu's. De grip schroef je vast in de schroefdraad voor statief inderdaad. Onderop de grip zit ook weer schroefdraad, zodat je de camera inclusief grip op ene statief kan schroeven. De grip kost ergens tussen de 100 en 200 euro.
Ok, bedankt voor de uitleg. Het is wel erg handig dat je op de grip ook een schroefdraad hebt :)
Is dat klepje verwijderen moeilijk, want ik zit zo eens te kijken en.... dat lijkt me niet het makkelijkste :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Nee hoor, je trekt het er zo vanaf, gewoon niks forceren en het lukt allemaal makkelijk. That is, bij een D70, ik neem aan dat dat bij de D50 ook geen probleem zal zijn.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Ik ga morgen wat vuurwerk op de foto zetten en nu wil ik vragen welke instellingen jullie zoal daarvoor gebruiken?

Hoge ISO waarde?
Sluitertijd van hoe lang? seconde ofzo?
diafragma? etc etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carnagy schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:53:
Ik ga morgen wat vuurwerk op de foto zetten en nu wil ik vragen welke instellingen jullie zoal daarvoor gebruiken?

Hoge ISO waarde?
Hallo,

Ten eerste, ik neem aan dat je dit gaat doen met een statief. Als je het doet met een statief het volgende:

ISO: 200
Sluiterstijd: 30 seconden
Diafragma: Zo laag mogelijk.

Dan krijg je echt veel vuurwerk door elkaar heen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
En wat was de oplossing hiervan? Ben je terug gegaan naar de winkel / reparatie etc?
Ik heb hem sinds woensdag dus ik kan hem nog wel DOA claimen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 18:25
kalechinees schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 18:34:
En wat was de oplossing hiervan? Ben je terug gegaan naar de winkel / reparatie etc?

[...]
De afloop kun je daar ook lezen.
http://gathering.tweakers...message/25217489#25217489

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
8)7 sorry, heb ik helemaal overheen gelezen. Eerste wat ik doe is morgen naar de winkel toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Ik heb vandaag een universele afstandsbediening gekocht van Provision en ik heb even gezocht op internet, blijkbaar werken vaak de codes van Sony op de D50 maar helaas werkt dat niet voor mij.

Ik heb alle codes van Sony geprobeerd en ook een deel van die van Sanyo maar de D50 doet niets. Moet je nog een specifieke knop indrukken of moet hij een foto schieten bij welke knop dan ook? Iemand een idee welk merk ik naast Sony kan proberen?

Never mind, heb de code al gevonden. Het was een Sanyo Code :) . Om precies te zijn code 308 (op de Provision afstandsbediening van de Blokker, 4,99 - )

Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/upload/files/DSC_0886.JPG
Mooi klein dingetje :)

[ Voor 21% gewijzigd door Josh op 18-08-2006 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carnagy schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:53:

Hoge ISO waarde?
Het hangt helemaal van het vuurwerk zelf af. Een statief is sowieso een must, maar de grootte van het vuurwerk bepaalt de lengte van de sluiter. Een groot vuurwerk met een sluitertijd levert je een zeer rommelig plaatje op (het vuurwerk is niet meer te onderscheiden) terwijl je met een sluitertijd van circa 3 sec een foto neemt van ongeveer 2 a 3 grote explosies. Fotografeer je een kleiner vuurwerk dan is een langere sluitertijd wellicht te adviseren om een beetje vulling van je frame te krijgen.

Om de achtergrond voldoende te belichten is een grote opening te adviseren (wellicht een beetje dicht geknepen). Mijn tips:
-camera op statief
-draadontspanner aansluiten
-focus op MF en scherpstellen
-oculair afdekken tegen strooilicht
-gebruik de camera op M (je belichting is 's nachts veel minder gevoelig dan met veel licht, dus je kunt gewoon je sluitertijd varieren)
PvH schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:17:

(EN = Dead On Arrival) (NL = Direct Omruilen Aanbevolen)
Ik kende alleen de Engelse term welke ik derhalve ook bedoelde. Een winkel kan in zo'n geval de camera direct omruilen (zou ik ook eisen) en DOA sturen naar de leverancier.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
GsJosh schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:14:

Never mind, heb de code al gevonden. Het was een Sanyo Code :) . Om precies te zijn code 308 (op de Provision afstandsbediening van de Blokker, 4,99 - )

Mooi klein dingetje :)
En welk knopje is het dan?

Op de medion (aldi) dingetjes is het de play knop van een Sony VCR (code 313)
volgens google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

bouwfraude schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 11:19:
[...]

En welk knopje is het dan?

Op de medion (aldi) dingetjes is het de play knop van een Sony VCR (code 313)
volgens google
Bijna alle knopjes werken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Laatst online: 27-09 00:53
Ik overweeg de Nikon D50 aan te schaffen. Ik heb nog geen enkele ervaring met dSLR camera's dus je kunt me gerust een newbie op dit gebied noemen. Vandaag heb ik 'm even vastgehouden in de winkel (helaas zat er geen accu bij dus kon 'm niet werkend zien) en dat beviel me goed. Zo'n 18-200 mm lens is dat beter dan bijvoorbeeld een 28-300 mm lens?

Weet iemand toevallig waar de 18-200 mm lens te koop is tegen een nette prijs (of liever nog een kit, met de D50 erbij, zo goedkoop mogelijk uiteraard). Of misschien een winkel in regio Alkmaar waar ik de D50 werkend kan bezichtigen. Maar een 18-200 mm lens is wel goed voor de meeste situaties en om mee te beginnen toch? Is het een groot risico als ik een lens 2e hands koop, kan er veel mis mee zijn?

Ik zoek in eerste instantie een standaard lens waarmee ik gewoon de meeste situaties aan kan, omdat ik er niet meteen allerlei lensen bij wil kopen. Vandaar dat ik me in eerste instantie richt op een 18-200 mm lens. Wat zijn trouwens de verschillen tussen bijvoorbeeld deze en deze 18-200 lens? En past zo'n zonnekap op elke lens en is dat aan te raden?

Verder zal ik nog wel heel veel vragen gaan stellen de komende tijd :P Maar de D50 is wel goed als instapmodel in de dSLR wereld toch? Ik heb natuurlijk wel wat compactcamera ervaring maar met die basis houdt het ook echt wel op. Ik weet pas sinds gisteren ongeveer wat Macro inhoudt en fotografeerde normaal gesproken bijna volledig automatisch.

-edit- ik zie hier en daar iets staan over filters. hoe werkt dat precies?

[ Voor 18% gewijzigd door .GoO op 19-08-2006 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
Ik zat in dezelfde situatie voor mijn vakantie, ik heb toen via een 2dehands site een Nikon D50 kunnen kopen met 2 lenzen (18-55 en 55-200) voor minder dan de kit-prijs (dus body en 18-55). Toestel was zeer goed behandeld en nu nog ruim een jaar in garantie, dus een interessante beginnersaankoop :)

De kit is enkel met 18-55mm lens te verkrijgen, een goedkope 18-200mm lens heeft Nikon niet (wel een model waar dan oa ook optische stabilisatie op zit, maar daar betaal je dan ook voor). Sigma heeft er wel een betaalbare, maar dan moet je wel body en lens apart kopen.

Voor de beginner is de D50 zeker een leuk toestel, ik ben er net 2 weken mee op reis gegaan en heb er heel wat leuke foto's mee getrokken. Ik heb ook gemerkt dat ik nog lang niet alle instelmogelijkheden onder de knie heb, dus daar is nog wat werk aan. 'k Moet nog wat ervaring kweken ;)

Zelf denk ik er ook aan om een 18-200mm lens te kopen (niet voor direct, tegen de volgende vakantie in juli) omdat de 18-55 soms wat te weinig kan zoomen en als je snel even iets in de verte wil trekken, dan begin je niet aan het wisselen van lenzen natuurlijk :) Voordeel van de duurdere lenzen is ook dat je het automatisch scherpstellen kan 'overrulen' zonder knopjes te moeten verzetten, want de automatische scherpstelling is toch niet altijd ok (voor afdruk-formaat wel, maar als je wat gaat inzoomen zie je toch dat het niet altijd even scherp is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
Een interessante review
De Nikon, Tamron en Sigma 18-200mm naast elkaar :)

En filters zijn handig om uv-licht te filteren zodat je foto's betere kleuren hebben (uv-licht wordt ook nog gedeeltelijk opgevangen door de sensor, filter je het uv-licht volledig weg, dan krijg je betere kleuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
De 18-200 mm van Tamron en Sigma zijn dus ook prima lensen in principe? Die zitten in de prijsklasse rond de 350 euro, wat ik nog te doen vind. Die andere is 1000+, dat vind ik echt te gek om mee te beginnen :P

Dat ik de body apart moet kopen vind ik niet zo'n probleem, scheelt qua prijs toch niks. Beter dan dat ik met een lens zit waar je extra voor betaald maar ik eigenlijk niks aan heb.

Maar jij kon de draad als newbie dus vrij snel oppakken begrijp ik uit je verhaal?

[ Voor 9% gewijzigd door .GoO op 19-08-2006 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
devv05 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 16:06:
Maar jij kon de draad als newbie dus vrij snel oppakken begrijp ik uit je verhaal?
Het is een fototoestel hé, op de auto-stand is het gewoon point-and-click, daar is niet zoveel aan. Het zijn gewoon de dingen zoals sluitertijd, diafragma, etc... die ik nog niet echt onder de knie heb. In de auto-stand gaat dat automatisch, maar soms kan het manueel beter, alleen weet ik nog niet wanner ik bijvoorbeeld beter een groter diafragma gebruik en wanneer juist niet. Da's gewoon nog wat opzoekwerk op het net en (nog belangrijker) ervaring.

En die nikon-lens is idd niet de goedkoopste, rond de €750. Wie weet, als'k volgend jaar geld genoeg heb ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ComBax op 19-08-2006 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Dan ga ik liever voor een van die andere twee 18-200mm lensen, zoveel verschil zal er toch ook weer niet inzitten? Zeker voor mij als newbie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Had je al in andere topics geholpen, maar ik wil best vragen blijven beantwoorden:

De D50 heeft een prima autostand, waar je een stuk mooiere foto's mee maakt dan met welke compacte camera dan ook op handmatige instellingen. Voornamelijk omdat je focus, witbalans, optische kwaliteit (is natuurlijk altijd hetzelfde, auto stand en handmatige stand) en sluitertijden gewoon goed zijn op auto stand.

Er zit een prima flitser op, maar zoals alle ingebouwde flitsers flitst die wel hard licht. Een externe flitser die je bovenop je camera monteert heeft een omnibounce, wat het licht mooier verspreid. Bovendien is de hoek van een externe flitser instelbaar en kan je kiezen om via het dak te flitsen, maar dat is allemaal van latere zorg. Flitser hoef je nu niet naar te kijken.

18-200 kan prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
nomad85 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 16:40:
Er zit een prima flitser op, maar zoals alle ingebouwde flitsers flitst die wel hard licht. Een externe flitser die je bovenop je camera monteert heeft een omnibounce, wat het licht mooier verspreid. Bovendien is de hoek van een externe flitser instelbaar en kan je kiezen om via het dak te flitsen, maar dat is allemaal van latere zorg. Flitser hoef je nu niet naar te kijken.
Je kan de intensiteit van de flitser wel wat bijregelen, maar het blijft een ingebouwde flitser natuurlijk :)
Wat ook handig is, is de slow-stand van de flitser. De flits is dan maar de helft van je sluitertijd aan. Hierdoor krijg je een langere sluitertijd, maar ook veel natuurlijkere kleuren (was met iemand op reis die redelijk wat afweet van fotografie, dus dat was best handig ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt de site van Broer Konijn wel, daar zijn filters en flitsers ook al zo moeilijk uit elkaar te houden. Maar ja, mensen die blij zijn met een aankoop lezen waarschijnlijk niet meer zo nauwkeurig ;)

Nikon D50 body icm een leuke 18-200 is een prima beginners aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Maar die 18-200 mm lens staat niet in de pricewatch. Weet iemand die ergens tegen een nette prijs te verkrijgen? (en dan de Tamron of de Sigma, want die Nikon is niet te betalen voor me)

De body staat wel in de pricewatch voor een mooie prijs dus dat zal wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:35

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

devv05 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:49:
Maar die 18-200 mm lens staat niet in de pricewatch. Weet iemand die ergens tegen een nette prijs te verkrijgen? (en dan de Tamron of de Sigma, want die Nikon is niet te betalen voor me)

De body staat wel in de pricewatch voor een mooie prijs dus dat zal wel goedkomen.
sigma: pricewatch: Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC (ø62mm)
tamron: pricewatch: Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di II LD ASP IF (ø62mm)

zat er zelf ook al naar te kijken nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
En ze zijn beide evengoed ongeveer? Ik zou echt niet weten welke beter is of waar ik uberhaupt op zo moeten letten bij zulke dingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
devv05 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 18:37:
En ze zijn beide evengoed ongeveer? Ik zou echt niet weten welke beter is of waar ik uberhaupt op zo moeten letten bij zulke dingen :+
http://www.cameralabs.com/reviews/Sigma18200mm/index.shtml

(staat trouwens op dezelfde site als de link die ik al eerder doorgaf)
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Babbelen over objectieven kan in Het grote Nikonmount-objectieven-topic V3.0