Nikon D50 - Deel 2

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.011 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Wijnands schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 11:34:
[...]

Ja, dank je. Auto WB gaat soms wel 's de fout in dus. En wat die accu betreft, ik schiet 'm eerst 's helemaal leeg, dan krijg ik tenminste een idee hoe lang ik ermee doe.
Daar kan je zeker wel 1000 shot mee maken voordat ie leeg is,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Falcon2107 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 11:57:
[...]

Daar kan je zeker wel 1000 shot mee maken voordat ie leeg is,.
Mits je niet flitst want dan gaat de accuduur drastisch omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Nou 1000 foto's haal ik zeker niet hoor, maar 400 foto's wel. Zeker wanneer je de flits gebruikt en veel macro foto's maakt, is de batterij wel sneller leeg. Bij macro focus je vaak wel 5x ofzo voordat je de foto maakt (bij mijn niet superieure 70-300 sigma iig), focus kost wel wat energie dus tja....maar nog steeds een hele hoop foto's op 1 accu, zeker niet leeg te krijgen op 1 dag normaal foto's schieten. Een dag naar dierentuin emmen, dan is 1 accu zeker genoeg, ook wanneer je 500 foto's maakt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, dat is niet mijn ervaring. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je de camera op stand-by hebt staan zonder te schieten, maar meer dan 500 haal ik er (ook zonder flits) niet uit.
Wijnands schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 11:34:
[...]

Ja, dank je. Auto WB gaat soms wel 's de fout in dus. En wat die accu betreft, ik schiet 'm eerst 's helemaal leeg, dan krijg ik tenminste een idee hoe lang ik ermee doe.
Jup, klopt helemaal. Voor binnen is de auto-WB eigenlijk onbruikbaar, voor buiten werkt 'ie meestal wel.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
[...]

Jup, klopt helemaal. Voor binnen is de auto-WB eigenlijk onbruikbaar, voor buiten werkt 'ie meestal wel.
Ik heb dat portret van m'n dochter laten afdrukken bij de plaatselijke combi foto waar ze een fuji printstraatje hebben. Dat ding heeft de kleuren aangepast en de afdruk ziet er nu wel heel erg goed uit, scheelt me weer photoshoppen.. Sowiso nette printjes voor een redelijke prijs

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 09:31
Photoshop kan anders verrotte snel zijn met gare witbalanzen, kwestie van auto color + auto levels en je bent aardig op weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
RedXraD schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 14:16:
Photoshop kan anders verrotte snel zijn met gare witbalanzen, kwestie van auto color + auto levels en je bent aardig op weg :)
:D Was ik nou net van plan, even mee spelen om te kijken hoe ik zelf dergelijk resultaat krijg. En nog kijken of en hoe die nef plugin werkt en een telezoom uitzoeken en, en, en.....

Heerlijk zo bezig zijn met je speelgoed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Hij is binnen!

Afbeeldingslocatie: http://www.dereuswebdesign.nl/fotos/personal/vlinder1.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door Falcon2107 op 23-07-2006 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat een klein minpunt aan de D50 heb ontdekt. Als je de accu eruit haalt zit er een grote hoeveelheid stof in het accucompartiment :X Trekt die accu zoveel stof aan? Door spanning misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Laatst online: 08-10 21:41

Apoca

Array Technology Industry

Ik heb de D50 body nog steeds mooi in de doos zitten, maar ben zwaar aan het twijfelen of ik niet een EOS 350 moet gaan halen.

Ben gistern eens gaan kijken naar een 350 deze ligt toch wel minders in de hand, en mijn pink en ringvinger hangen der een beetje bij zeg maar. Wat ik wel fijn vond was dat de lens bij de EOS helderder leek, maar dat kan aan het showmodel liggen. Met de grip was hij wel fijner vast te houden moet ik eerlijk bekennen. ( past ook beter dan de 3th party op de D50, zover ik op foto's heb kunnen zien ) Ook dat je instelling display kunt verlichten was handig.

Ik ben nu wat reviews aan het lezen tussen beide maar ik moet zeggen het is erg moeilijk. Ik kan tot komende vrijdag de cam ruilen mocht ik dat willen. Als nog iemand enig advies heeft...

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Top lcd is idd niet verlicht, maar zovaak is dat niet van belang en door de zoeker zie je de meeste instellingen wel. Iso waardes o.a. niet, maar mocht je die willen veranderen kan dat nog steeds verlicht via het menu op lcd scherm.

Ik vind dat de foto's van de nikon harder zijn, waar ik van hou. Verder is de nikon fijner materiaal om vast te houden, alweer: mijn mening. Lenzen van beide merken zijn er genoeg, dus dat is even-balanced.

Ik vind de Eos350d te klein, waardoor hij teveel op een dslr-like lijkt.

Tja, gewoon zelf kiezen, ze zijn gelijkwaardig en allebei top camera's voor een amateur (om zo maar even te zeggen). D50 krijg je echt geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor lens zat er op de 350D?
Dat is namelijk wel bepalend voor de helderheid van de zoeker.
Mijn 50/1.8 is duidelijk helderder dan bij mijn 18-70/3.5-4.5.
Dit wordt veroorzaakt door het grootste diafragma van de lens.

Ik heb vanmiddag nog met een 350D geschoten en ik heb weinig verschil kunnen zien.
Deze 350D had ook een grip, maar erg veel beter werd het vasthouden niet.
Het balans van de camera met een flitser erop werd wel veel beter.
En ook het maken van foto's in portret stand word uiteraard beter.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 03:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Dat de zoeker van de D50 donkerder was lag voor 99% zeker aan het feit dat er op dat moment geen accu in de camera zat. Heb ik gelijk Apoca? :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Laatst online: 08-10 21:41

Apoca

Array Technology Industry

Nu je het zegt ja, ik heb 3 of 4 keer gekeken door de zoeker. En weet zeker dat ik ook allemaal die functies door de zoeker heb gezien, volgens mij heb ik de camera uitgezet en ben ik toen begonnen met vergelijken. Ja dat moet het wel zijn.

Ja het was warm dit weekend dan krijg je zo een dingen :P

straks ff back to the shop....

[ Voor 6% gewijzigd door Apoca op 24-07-2006 10:59 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Laatst online: 04-10 00:40

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Het enige wat ik echt 'mis' aan mijn D50, is de mogelijkheid om de belichtingsmanier direct te wijzigen. Ik had liever gezien dat ze de daar de QUAL knop voor hadden gebruikt.
Zijn er mensen die vaak hun formaat / kwaliteit wijzigen op die manier wijzigen? Ik kan me dat niet voorstellen... >:)

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05:58
Je hebt een vlinder gekocht? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Laatst online: 08-10 16:55

MAZZA

Barbie is er weer!

Yay :) Na veel gemier is mijn D50 kit ook eindelijk binnen. Na 3 winkels die beweerden de kit op voorraad te hebben en uiteindelijk hem niet op voorraad hadden, heb ik hem toch maar bij Konijnenberg besteld. Die stuurden hem dus wel diezelfde dag nog naar me op.

Als je dus een D50 wil kopen: Konijnenberg heeft ze zeker weten d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door MAZZA op 24-07-2006 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

suspect schreef op maandag 24 juli 2006 @ 12:17:
[...]

Je hebt een vlinder gekocht? ;)
ja, met een gratis D-50 om hem te fotograferen. :P :9
MAZZA schreef op maandag 24 juli 2006 @ 15:08:
Yay :) Na veel gemier is mijn D50 kit ook eindelijk binnen. Na 3 winkels die beweerden de kit op voorraad te hebben en uiteindelijk hem niet op voorraad hadden, heb ik hem toch maar bij Konijnenberg besteld. Die stuurden hem dus wel diezelfde dag nog naar me op.

Als je dus een D50 wil kopen: Konijnenberg heeft ze zeker weten d:)b
let wel op dat de rest van de bestelling ook voorradig is, anders wacht je nog een aantal weken op je D-50. Ik heb hem ook bij konijn gekocht en dat ging niet zonder slag of stoot.

[ Voor 61% gewijzigd door Falcon2107 op 24-07-2006 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-10 14:01
Ik heb de D50 (NL model) incl Tamron 18-200 bij redcoon besteld, dag later was hij binnen
Ben er heel blij mee, is mijn eerste digitale SLR en zal nog een hoop moeten leren.

[ Voor 33% gewijzigd door migeye op 25-07-2006 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

migeye schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 15:35:
Ik heb de D50 (NL model) incl Tamron 18-200 bij redcoon besteld, dag later was hij binnen
Ben er heel blij mee, is mijn eerste digitale SLR en zal nog een hoop moeten leren.
18-200 van tamron. Waarom deze keuze? Een Dslr heeft toch juist zijn kracht in de mogelijkheid van wisselen van lenzen? Natuurlijk wel een lekker allround bereik, maar optisch niet geweldig, zeker deze tamron niet. Ik bedoel het niet gemeen hoor, maar waarom een Dslr wanneer je toch (zo te zien althans) niet echt van plan bent om van objectief te wisselen. Mocht je niet het geld hebben voor de 18-200 van nikon, welke een stuk duurder is dan deze tamron, dan zou ik gekozen hebben voor de sigma 18-200 en niet de tamron versie.

Uiteraard is het nog steeds wel een goede lens en een prima body, waardoor je hoogstwaarschijnlijk verhoogd plezier van fotograferen hebt t.o.v. je vorige camera ervaringen :) Veel plezier en als je wat moois op de gevoelige plaat te pakken hebt, post het dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Laatst online: 08-10 16:55

MAZZA

Barbie is er weer!

Die 18-200 kan je standaard in een kit kopen bij Redcoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-10 14:01
nomad85 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 17:06:
[...]

18-200 van tamron. Waarom deze keuze?
Tja, waarom deze. Ik heb op verschillende sites gezocht en idd tussen deze 2 lenzen liggen twijfelen. De Tamron kwam goed uit de tests, daaarvoor deze keuze. De nikon lens was me idd te duur.

Ik weet dat de een slr bedoeld is om te wisselen van lenzen, maar gezien ik een beginnende hobbyist ben wilde ik het eerst zo doen. Later lenzen bij kopen zoals misschien wel een macro lens kan altijd nog.

Met de D50 ben ik heel blij i.i.g. Als ik wat foto's heb zal ik ze zeker eens posten:)

[ Voor 8% gewijzigd door migeye op 25-07-2006 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de Hahnel powergrip binnen gekregen. Heb een beetje een dubbel gevoel bij dit ding :? Voelt erg licht en fragiel aan en eenmaal op de D50 bemerk ik toch een klein rammeltje/spelinkje dat je voelt tijdens de bediening van de cam, niet erg fijn dit. Ook het plastick is van een ander soort.
Maargoed, heb hem gekocht voor de extra accu capaciteit en voor de extra houvast aan de camera zelf, zaten 2 accu's bij dus heb er nu 3.

Waarom maakt NIkon net zoals bij de D70 niet zelf zo'n grip voor bij de D50? Is toch veel vraag naar zo'n ding lijkt me. En dan liefst een van hetzelfde soort kunsstof als de D50 en een die wat beter op de body aansluit en dus geen rammel geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-10 09:19

quelake

PSN Quelake

Heren en dames fotoliefhebbers!

Verwachten jullie een prijsverlaging van de D50 kits, nu de D80 eraan komt? Ik probeer een D50 te bemachtigen, maar het is er nog niet van gekomen.

Dit komt overigens mede omdat ik op zoek ben naar een zilverkleurige. Toch verneem ik overal dat de zwarte veel populairder is. Enig idee wat de grondslag hiervan is? Is het handiger met het oog op toekomstige aanschaffen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
De grondslag: Veel mensen willen geen zilvere cam omdat ze die lelijk vinden. De kit lijkt misschien leuk (al vind ik dat ook niks), maar schroef er eens een zwarte lens op...

Dus vind je een zilveren cam met een zwarte lens niet erg, of ga je nooit een andere lens kopen dan de nikkor 18-55G, de 55-200G of de 70-300G, dan kun je een zilveren kopen.

Verder: die prijsdaling, ja en nee. Ja, de verwachting is dat de losse body aan het eind van het jaar rond de 400 euro zal kosten (nu rond de 435 in de pricewatch) maar dat zal niet door de D80 komen. De d80 is namelijk niet echt een concurrent van de D50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:20

Garyu

WW

Je zou eerder op de tweedehandsmarkt kunnen kijken voor mensen die hun D50 wegdoen om over te stappen op de D80. Al denk ik eigenlijk dat dit er ook niet zoveel zullen zijn....

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mensen willen ook een zwarte omdat die minder opvalt. Bovendien reflecteert zwart minder dan zilver, dus wanneer je een foto van dichtbij maakt zal je gauwer een zilveren camera in de reflectie zien dan een zwarte. Bovendien lijkt het "professioneler" (zwart). Eigenlijk alle lenzen zijn zwart met een enkele witte. Zilver en wit is afschuwelijk samen dus dat doet niemand en zilver en zwart vinden de meesten ook gewoon niet zo mooi. Zilver heeft de image dat het hoort bij compacte cameraatjes...zwart bij de "profs".... :P hoe stom dat ook is.
Garyu schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:09:
Je zou eerder op de tweedehandsmarkt kunnen kijken voor mensen die hun D50 wegdoen om over te stappen op de D80. Al denk ik eigenlijk dat dit er ook niet zoveel zullen zijn....
Denk dat je daarin wel gelijk hebt. Elke D50 bezitter weet dat 6mp genoeg is en zoveel nieuwe mogelijkheden lijkt de D80 niet te hebben, maar we zullen het zien. Die nieuwe lens wacht ik wel met Smart op!

[ Voor 33% gewijzigd door Nomad op 28-07-2006 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Laatst online: 06-10 09:19

quelake

PSN Quelake

Dank dank voor alle reacties!

Ik moet zeggen dat ik steeds meer begin te wennen aan de zwarte uitvoering, en ik vond de opmerking over reflecties zeker iets om mee te nemen!

De prijsdaling zal dus in de nabije toekomst niet dusdanig zijn om te zeggen; wacht maar even een maandje? Ter referentie; ik vind een prijsdaling van 100 euro significant, daar wacht ik wel voor. Voor 35 euro korting ga ik dan weer niet wachten.

edit: nog een extra vraag; ik zou graag een extra objectief erbij kopen, als ik daar geld voor heb. Ik vind het met name interessant om naast de 18-55 kitlens een lens te kopen met een goede zoom-mogelijkheid. De terminologie van de sites die ik heb bezocht op zoek naar antwoorden (Nikon, diverse lens-pagina's; waaronder hier op GoT), gaan me nog even te ver op dit moment, en ik kan er dus niet goed wegwijs worden over wat nou precies de zoomopties zijn. Als n00b ben ik gewend om camera's te kopen waar gewoon 10x optische zoom op staat. Waar moet ik op letten bij "echte", losse objectieven, en hoe kan ik afleiden hoe ver zo'n lens nu eigenlijk in kan zoomen? Uiteraard zijn tips of favo-lenzen altijd welkom!

[ Voor 46% gewijzigd door quelake op 28-07-2006 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:13

Barrycade

Through the...

Reflecties zou ik niet te veel rekening mee houden, of je moet standaard in een zwart pak willen gaan fotograferen en zwarte camouflage créme op je gezicht :). Als je te fotograferen object zoveel spiegelt dat je de camera kan zien in de spiegeling ben je namelijk zelf ook zichtbaar.

De zilveren uitvoering schijnt niet meer gemaakt te worden. Dus wellicht kan je daar wel een voordeeltje mee scoren door dat argument te gebruiken om die 35 euro er af te pingelen.

Qua zoomen: http://www.usa.canon.com/html/eflenses/lens101/focallength/

[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 28-07-2006 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:20

Garyu

WW

quelake schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:20:
edit: nog een extra vraag; ik zou graag een extra objectief erbij kopen, als ik daar geld voor heb. Ik vind het met name interessant om naast de 18-55 kitlens een lens te kopen met een goede zoom-mogelijkheid. De terminologie van de sites die ik heb bezocht op zoek naar antwoorden (Nikon, diverse lens-pagina's; waaronder hier op GoT), gaan me nog even te ver op dit moment, en ik kan er dus niet goed wegwijs worden over wat nou precies de zoomopties zijn. Als n00b ben ik gewend om camera's te kopen waar gewoon 10x optische zoom op staat. Waar moet ik op letten bij "echte", losse objectieven, en hoe kan ik afleiden hoe ver zo'n lens nu eigenlijk in kan zoomen? Uiteraard zijn tips of favo-lenzen altijd welkom!
Zie hier: Fotografie technische FAQ en Koopadviezen, voor een héél uitgbreide beschrijving :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Eerst inderdaad een beetje inlezen over bereik e.d. van lenzen. Heb je dat gedaan kom je waarschijnlijk in de buurt van de volgende lenzen:

55-200 van nikon
70-300 van sigma....wel of niet APO versie ..(heb je het geld enigzins dan zeker de APO versie, die is zijn geld duidelijk waard)
Deze 2 worden het meest gekocht, maar je hebt ook nog wel tamron varianten en nikon heeft zelf ook nog genoeg anders leuks.

Het ligt voornamelijk aan je budget. Heb je 1700 euro ongeveer :P dan raad ik stilletjes de 70-200 van nikon aan :D.....maar heb je ongeveer 200 euro te besteden (wat ongeveer een budget zoomlens kost) zou ik de 70-300 APO van sigma nemen. Deze heeft ook nog een macro functie waar zeker wel macro mee te schieten valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch lijkt me een sigma 18-200 ook geen gek alternatief voor de kit combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:00:
Toch lijkt me een sigma 18-200 ook geen gek alternatief voor de kit combi.
Klopt, deze lens doet niet echt onder voor de kitlens combi. Nadeel is dat hij op sommige stukken wat minder lichtsterk is, maar zeker wel een goed alternatief......had er niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als je op een budget zit, 2e hands 70-210 non-D lenzen vind je rond de 125 euro. Nikon maakt een 80-300 die nieuw voor 109 euro al te krijgen is.

Als vuistregel kun je hanteren dat boven de 200mm zonder oefening niet zo maar vanuit de hand mee te schieten is. 2e tip, dat stukje tussen een 18-55 en bijv. een 70-210 mis je niet echt, kwestie van een paar stappen voor- of achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:31
Zijn er al mensen die een Handstrap voor de d50 hebben aangeschaft?
Ik heb zelf nogal grote handen en trillende vingers en nu lijkt zo`n hand strap me wel een uitkomst.
Zag op ebay verschillende versies, vroeg me af of er nog tips zijn en dingen waar ik in combinatie met de d50 rekening mee moet houden.
Thanks,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ik heb zo'n ding, maar gebruik hem weinig. Hij zit goed in de weg als je je wijsvinger op de knopjes boven je sluiterknop wilt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind 300mm uit de hand geen probleem overdag.
Gewoon stand S met ongeveer 1/640 en auto iso aan, kan er weinig fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
300mm uit de hand is heel goed te doen, al doe ik het liever op S met handmatige iso, omdat mijn cam niet kan beslissen wat voor balans ik wil tussen iso en A.

Je red het trouwens ook nog wel op 1/250e ofzo...

[ Voor 15% gewijzigd door Henk op 28-07-2006 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Asprine schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:20:
Zijn er al mensen die een Handstrap voor de d50 hebben aangeschaft?
Ik heb zelf nogal grote handen en trillende vingers en nu lijkt zo`n hand strap me wel een uitkomst.
Zag op ebay verschillende versies, vroeg me af of er nog tips zijn en dingen waar ik in combinatie met de d50 rekening mee moet houden.
Thanks,
Zou zo'n strap moeten helpen voor het bibberen dan? Als valpreventie sla ik de normale strap een paar keer om een pols heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedXraD schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:03:
300mm uit de hand is heel goed te doen, al doe ik het liever op S met handmatige iso, omdat mijn cam niet kan beslissen wat voor balans ik wil tussen iso en A.

Je red het trouwens ook nog wel op 1/250e ofzo...
Klopt, als ik mijn best doe wel, maar meestal zwaai ik nog teveel met mijn armen...
Ik ben dan meestal al blij met een foto zonder bewegingsonscherpte :-$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb geen super handheldtechnieken, maar ben wel redelijk trillingsarm en weet wel hoe ik de camera goed moet vast houden. 300mm zoomen (450mm inclusief crop, maar dat hier los van) met mijn D50 kan succesvol met 1/100 sluitertijd. 1/60 wanneer je tegen een boom kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 22:59:
Klopt, als ik mijn best doe wel, maar meestal zwaai ik nog teveel met mijn armen...
Ik ben dan meestal al blij met een foto zonder bewegingsonscherpte :-$
offtopic:
En dat heeft niets met je Tweakers naam te maken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhhhh O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09-2024
Ben zojuist met m'n D50 terug geweest naar de leverancier omdat er een groenblauwe pixel-met-lijn verschenen was in m'n foto's (zie ook dit topic (een beetje een dubbelpost wellicht, maar ik kan me zo voorstellen dat niet iedere D50 bezitter een D70s-topic gaat doorlezen)).

Hij verscheen (als ik terug ga door mijn foto's) zo rond foto #3000, ongeveer 4 maanden na aankoop. Blijkbaar iets dat niet alleen gedurende de beginperiode kan ontstaan, en dus iets om goed in de gaten te houden. Bij mijn winkel (CombiFoto Muns in Amersfoort) hadden ze nog nooit zoiets gezien, maar gelukkig zijn ze daar altijd erg soepel als ze service/garantie kunnen verlenen (heb in het verleden ook 2x problemen gehad met het diafragma van een mechanische Minolta die we daar ooit 2ehands gekocht hadden en die hebben ze toen erg goed en deels op hun kosten opgelost) dus ik heb er alle vertrouwen in dat dit opgelost gaat worden. Ik hou jullie op de hoogte.

Verder een erg fijne camera, die me de afgelopen week op vakantie veel plezier heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maupie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik heb mijn camera nu al een tijdje, maar wat ik me afvraag is of ik hem alsnog kan verzekeren.
Waar hebben jullie je camera verzekerd en is dat bij dezelfde toko als waar jullie hem gekocht hebben?

Mooi is een woord van 3 letters .......AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk hier even. Ik heb hier speciaal een kostbaarheden verzekering van Ohra voor afgesloten. Verzekerde waarde ongeveer 2100 euro en betaal per maand ongeveer 3 euro.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2006 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vond vandaag op Marktplaats deze "Delta" powergrip:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.nl/kopen/6/7e/xKdTe2KSykU=.jpg

Deze ziet er op het plaatje iets minder 'nep' uit dan de welbekende Hähnel grip. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik, en ik kan je melden dat deze grip exact dezelfde is als die van Hahnel. Ik heb de Hahnel namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
  • Laatst online: 01-10 09:15
Mijn camera komt deze week ergens binnen!!!

1 vraagje. Ik heb in sommige topics lezen dat jullie niet in de auto stand schieten. jullie schieten vanuit een bepaald diafragma, of sluitertijd of beide. Mijn vraag is nu: Hoe kies je voor een bepaalde sluitertijd of een bepaald diafragma.

Hoe zijn jullie begonnen met beginnend professioneel fotograferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-10 15:03

Res-q

Redder in nood?

De handleiding lezen en vooral veel proberen :)
Het kiezen gaat gewoon met behulp van een instelwieltje, daar is niets moeilijk aan. Verder zit er in de zoeker een lichtmeter, dus kun je wel zien hoe je foto belicht wordt :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Carnagy schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 12:49:
Hopelijk bij jou thuis dan en niet ergens anders ;)
1 vraagje. Ik heb in sommige topics lezen dat jullie niet in de auto stand schieten. jullie schieten vanuit een bepaald diafragma, of sluitertijd of beide. Mijn vraag is nu: Hoe kies je voor een bepaalde sluitertijd of een bepaald diafragma.
Zie de FAQ's dat is namelijk een heel verhaal om uit te leggen.
Door de camera uit te pakken, de batterij op te laden, SD-kaartje er in en gaan met die banaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook bij progress besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

littlejoannes schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 12:53:
Door de camera uit te pakken, de batterij op te laden, SD-kaartje er in en gaan met die banaan! :)
:+ Tja, soms hoef je de batt. niet eens op te laden ;) En schiet je die eerst leeg.... maar mjah, das alleen als je te lui bent om je handleiding te lezen.

Maar echt beginnend professioneel fotograveren? Nou, ik noem t gewoon hobby hoor, en lekker spelen met de cam, zo moet je beginnen.

Naja, de tip is om op de P stand te beginnen, kan je als ik t goed heb een beetje spelen met het diafragma en wordt je gewezen op wanneer je te weinig licht hebt ed. Je sluitertijd past dan automagisch bij. Als je nou vindt dat je foto's dan toch te donker is / te licht, dan ga je je sluitertijd aanpassen (of diafragma, maar dat beinvloed ook weer de scherptediepte van je foto's). Of je hebt allemaal bewogen foto's, dan neem je een kortere sluitertijd en doe je je diafragma verder open, enz. etc. Op een gegeven moment weet je in welke situatie wel welke stand je ong. het liefst hebt om in te fotograveren, en hoef je niet zo te zoeken. Let op, hier gaan dus veeeeeeleeee mislukte foto's aan vooraf (hey, die van mij mislukken nog steeds meerendeel, omdat ik ook nog niet precies weet wanneer een foto nou perfect is!)

Als je het fijn vindt om op auto te scheten, moet je dat doen. Maar de meesten hier denk ik, hebben het probleem dat wanneer hij op de automaat staat, de cam niet precies doet wat je wil, en dat kan je dan in andere standen wel veranderen. En met die D50 is de overstap van auto naar gewoon alles instellen wat je wil erg fijn!!!!

Maar zo ga je meer zitten spelen met je cam, tot dat je je cam niet meer goed genoeg vind, en dan koop je een betere, en anders koop je met een DSLR andere lenzen...
Naja, meer technisch uitleg kan je denk ik beter in de FAQ vinden ja ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2006 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands

Gewoon proberen is de beste methode. En da's het leuke van digitaal, je kunt vrij simpel dezelfde scene met verschillende diafragma's en tijden schieten en meteen het resultaat terugkijken. Leer je vrij snel wat wat doet.

Ik wil best wat roepen over diafragma keuze en sluitertijd maar ik denk dat ik de mods over me heen krijg. Mocht het nodig zijn, mijn gmail adres staat in m'n profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik kreeg vanochtend een mailtje van Progress:
Geachte heer,

We hebben met onze leverancier en uitwijkleveranciers gesproken, maar
geen van hen durft ons een datum te garanderen.

Vriendelijke groet en onze excuses voor de vertraging,
het orderadministratie-team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wilko2 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:33:
[...]

[...]
Ik had niet anders verwacht ;) Bij mij staat er dat hij deze week verwacht wordt, maar dat wordt denk ik sowieso wel volgende week, helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:30:
Maar zo ga je meer zitten spelen met je cam, tot dat je je cam niet meer goed genoeg vind, en dan koop je een betere, en anders koop je met een DSLR andere lenzen...
Het valt me op dat veel mensen dit veel te snel doen. Ze beseffen niet dat ze zelf de beperkende factor zijn ipv de camera :+ Veel mensen presteren met een peperdure camera een stuk minder dan wat een goeie fotograaf met een compact camera nog tevoorschijn weet te toveren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wilko2 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:33:
[...]

[...]
Was de cam zoveel goedkoper bij Progress dan? Ik zou de cam dan toch liever bij een winkel bestellen, waar ik zeker weet dat deze ze in voorraad had en anders dat ik hem zou kunnen ophalen...

Maar goed, blijft vervelend natuurlijk dat Progress niet kan vertellen wanneer ze de cam kunnen uitleveren... Kan best begrijpen dat je erg ongeduldig ben, daarom zou ik er niet zo lang op kunnen wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Exirion schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:36:
[...]

Het valt me op dat veel mensen dit veel te snel doen. Ze beseffen niet dat ze zelf de beperkende factor zijn ipv de camera :+ Veel mensen presteren met een peperdure camera een stuk minder dan wat een goeie fotograaf met een compact camera nog tevoorschijn weet te toveren.
Tja... maar da's niet iets van de laatste tijd hoor. En je ziet 't ook niet alleen bij fotografie. Toen ik nog actief sportschutter was schoot ik met een pistool van 600 gulden beter dan sommige lui met een wapen van 4000 gulden.

Ach, zolang men er lol in heeft, waarom niet? Je ziet nog geen fotografie junkie's auto's openbreken om die 80-200 f2.8 te kunnen betalen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:36:
[...]

Oude discussie :Z

Maar geloof me, als je een compact cam hebt waarbij je de sluitertijden kan instellen oid, dan ben je toch blij dat je een cam hebt die dat wel kan ;) Tuurlijk, ik heb, vind ik, best hele mooie foto's met mn compact cam geschoten! Maar goed, een fijne macro ging toch wat lastiger... een foto schieten waarbij je speelt met het licht, zoals auto's die voorbij rijden in het donker, gaat ook lastig....

Maar ben het sowieso met je eens, een dure camera hoeft niet te betekenen dat je gelijk super plaatjes schiet, en dat je met een compact camera mooie plaatjes kan maken, klopt zeker ook! Maar soms wil je dingen doen die je camera simpel weg niet kan! Zoals dus het spelen met DOF / Diafragma / Sluitertijden en noem maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:39:
[...]

Tja... maar da's niet iets van de laatste tijd hoor. En je ziet 't ook niet alleen bij fotografie. Toen ik nog actief sportschutter was schoot ik met een pistool van 600 gulden beter dan sommige lui met een wapen van 4000 gulden.

Ach, zolang men er lol in heeft, waarom niet? Je ziet nog geen fotografie junkie's auto's openbreken om die 80-200 f2.8 te kunnen betalen. 8)
offtopic:
waar kan je dat doen??? Me desperate opzoek naar manieren om alle gear te krijgen die ik wil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
...zucht

camera besteld bij redcoon. geannuleerd diezelfde dag. is hij vandaag toch nog opgestuurd...

Nu kan ik de camera terugsturen en een week ofzo wachten op m'n geld. niet leuk.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carnagy schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 17:58:
...zucht

camera besteld bij redcoon. geannuleerd diezelfde dag. is hij vandaag toch nog opgestuurd...

Nu kan ik de camera terugsturen en een week ofzo wachten op m'n geld. niet leuk.......
Stomme oplossing:
verkoop m door aan de mensen die hier al een hele tijd zitten te wachten :P
Maar je krijgt er nu dus 2? Jeloers :+ Die ene die ik mag gebruiken ligt 200 km verderop ;(

Tja, als je betaald lijkt me dat best wel een duidelijke bevestiging van een bestelling, maar de wet kopen op afstand zegt volgens mij dat je binnen 3 dagen je gedachten kosteloos mag veranderen en de bestelling annuleren... best stom dat dat niet is doorgedrongen bij Redcoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44
Hmm moet toch maar eens uitzoeken of ik niet een D50 kan aanschaffen op naam van mijn bedrijfje, dan zou ik bijv de kit met de 18-55 en 55-200 voor ongeveer 430,- kunnen krijgen (ipv 765-). Toch wel de moeite waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 21:36:
[...]

Stomme oplossing:
verkoop m door aan de mensen die hier al een hele tijd zitten te wachten :P
Maar je krijgt er nu dus 2? Jeloers :+ Die ene die ik mag gebruiken ligt 200 km verderop ;(

Tja, als je betaald lijkt me dat best wel een duidelijke bevestiging van een bestelling, maar de wet kopen op afstand zegt volgens mij dat je binnen 3 dagen je gedachten kosteloos mag veranderen en de bestelling annuleren... best stom dat dat niet is doorgedrongen bij Redcoon.
op 1 camera heb ik een aanbetaling gedaan. Mediamarkt in eindhoven is de camera 569 euro. heb daar 57 euro aanbetaald. ik heb echt meteen die camera geannuleerd, is denk ik een miscommunicatie bij redcoon geweest.

Ik drop de camera nu in tilburg bij hun logistiek centrum en die sturen hem terug naar duitsland. Zodra hij is aangekomen in duitsland krijg ik m'n geld terug.

wet van koop op afstand is zelfs 7 dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

DRAFTER86 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 23:11:
Hmm moet toch maar eens uitzoeken of ik niet een D50 kan aanschaffen op naam van mijn bedrijfje, dan zou ik bijv de kit met de 18-55 en 55-200 voor ongeveer 430,- kunnen krijgen (ipv 765-). Toch wel de moeite waard...
Mocht je ruime hebben om de 55-200 niet te doen, maar in plaats daarvan de 70-300 apo sigma te nemen, dan zou ik dat zeker doen!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
nomad85 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 11:17:
[...]

Mocht je ruime hebben om de 55-200 niet te doen, maar in plaats daarvan de 70-300 apo sigma te nemen, dan zou ik dat zeker doen!.
Hmm ok, dat gat van 15 mm lijkt me niet heel erg? Aangezien de D70 kitlens (18-70 toch?) best prijzig is... Misschien wel de moeite waard dan. Maar eerst maar eens uitzoeken wat de belastingdienst precies van mijn plan vind :+

Edit:
Zo te zien is die dubbelkit wel aan de prijs, een losse body is nu 436,- de kit met de 18-55 en de 55-200 is 765,-. Dus je betaalt ongeveer 330,- voor die 2 lenzen. De 18-55 kost los 100,- en de 55-200 kost 179,-. Dus die ruimte voor de sigma 70-300 apo is er wel denk ik :9

tweede edit:
Wat zijn de meningen over de Sigma DC 18-200mm f/3,5-6,3? Die heeft wel een enorm bereik natuurlijk... En de Nikon 18-55 is ook F/3.5.

[ Voor 30% gewijzigd door DRAFTER86 op 02-08-2006 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
@Drafter86: dat gat is niet eng zolang je het niet mist op je kitlens. Ik had op mijn kitlens idd een 55-70 gat. Maar een tele die 55-70 bedekte zou dat niet oplossen voor mij, ik had gewoon wat meer tele nodig op mijn 'standaard' lens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Gewoon eventjes (om deze off topic discussie nog één stap te verlengen): ik heb de Nikkor 18-70 en Sigma 70-300 APO nét gekocht bij mijn nieuwe D50. Ik ben echt wel blij. En dat bereik is wel fijn, zo is je allround tenminste echt allround, en je telezoom ten minste echt telezoom.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
DexterBelgium schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:02:
Gewoon eventjes (om deze off topic discussie nog één stap te verlengen): ik heb de Nikkor 18-70 en Sigma 70-300 APO nét gekocht bij mijn nieuwe D50. Ik ben echt wel blij. En dat bereik is wel fijn, zo is je allround tenminste echt allround, en je telezoom ten minste echt telezoom.
Dat zijn ook mijn droom objectieven, alleen is dat voor 470,- aan objectieven... Toch wel veel.

Edit; misschien moeten we deze discussie toch even naar het Nikon objectieven topic verplaatsen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door DRAFTER86 op 02-08-2006 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Bij deze even een mededeling :) Ik heb een tweetal weken terug een zwarte D50 besteld bij Foto Booms in Amsterdam, zij zeiden dat hij op binnenkomen stond. Ik heb erbij een Sigma 18-125mm lens besteld. De D50 is inmiddels van de website verdwenen en ik werd net gebeld dat de D50 _niet_ meer gemaakt wordt. De komst van de D80 werd door Foto Booms ook bevestigd, evenals (waarschijnlijk) een D60..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
J0YR1D3R schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:31:
Bij deze even een mededeling :) Ik heb een tweetal weken terug een zwarte D50 besteld bij Foto Booms in Amsterdam, zij zeiden dat hij op binnenkomen stond. Ik heb erbij een Sigma 18-125mm lens besteld. De D50 is inmiddels van de website verdwenen en ik werd net gebeld dat de D50 _niet_ meer gemaakt wordt. De komst van de D80 werd door Foto Booms ook bevestigd, evenals (waarschijnlijk) een D60..
D50 al uit productie? Volgens mij heeft vrijwel geen enkele winkel hem op voorraad maar is er veel vraag naar... lijkt me een rare zet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:35:
D50 al uit productie? Volgens mij heeft vrijwel geen enkele winkel hem op voorraad maar is er veel vraag naar... lijkt me een rare zet toch?
Leek mij ook, maar hij kon hem niet meer leveren en ook niet bestellen. Zo werd het mij verteld, "de D50 wordt niet meer gemaakt, de D70s krijgt een update in de vorm van een D80 en er komt ws. een D60."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt mij erg sterk dat de d50 nu al uit productie gaat...haha! Het is leuk dat fotobooms het misschien zo verkoopt ipv " wij kunnen er zelf gewoon niet meer aankomen ". Denk dat het wel meer aangekondigd zou zijn als de d50 daadwerkelijk niet meer gemaakt zou worden. Het zou ook betekenen dat Nikon op dit moment niks in vergelijking met de eos350d aanbied omdat er nieuwe modellen aangekondigd zijn die voorlopig nog niet te koop zijn. Lijkt me niet een hele handige zet.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Laatst online: 09:51

-d-

Zal het er niet mee te maken hebben dat de leveringen overgezet gaan worden van Inca naar Nikon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Beetje vreemd van Joyrider om niet in dit topic te vermelden dat Boom 'm een D70s wilde aansmeren, aangezien ze daar natuurlijk moeilijk af komen door de komst van de D80.
En de D50 door de Inca/Nikon.nl move even moeilijk te leveren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
littlejoannes schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:18:
Beetje vreemd van Joyrider om niet in dit topic te vermelden dat Boom 'm een D70s wilde aansmeren, aangezien ze daar natuurlijk moeilijk af komen door de komst van de D80.
En de D50 door de Inca/Nikon.nl move even moeilijk te leveren is.
Euh, your point being? Ik snap heel goed dat de D50 moeilijk geleverd kan worden vanwege de overgang, maar als hij zegt dat er na contact met de importeur/leverancier werd gemeld dat de D50 niet meer gemaakt gaat worden, is dat ook wel gek toch? Ik snap ook heel goed dat Booms mij een D70s wil verkopen als alternatief. Ze laten me echter vrij in mijn keuze, laat dat voorop staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56
Zoals ik al in het D80 topic zei:
Die handelaar heeft dat gewoon gezegd als 'foefje', zodat hij jou misschien over de streep kon trekken om een d70 te kopen; aangezien die handelaar misschien bang is dat hij binnenkort de d70's die hij in voorraad heeft, niet meer kwijt zal raken door de intro van de d80.

Trouwens, best een beetje moeilijk volgen als je 2x dezelfde vraag in een ander topic stelt.

[ Voor 13% gewijzigd door whoami op 02-08-2006 15:30 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
whoami schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:30:
Zoals ik al in het D80 topic zei:
Die handelaar heeft dat gewoon gezegd als 'foefje', zodat hij jou misschien over de streep kon trekken om een d70 te kopen; aangezien die handelaar misschien bang is dat hij binnenkort de d70's die hij in voorraad heeft, niet meer kwijt zal raken door de intro van de d80.
Sowieso zat ik zelf al te twijfelen tussen een D50 en D70s. Met de komst van de D80 zal de prijs van de D70s wel moeten dalen denk ik en komt hij ook weer erg dicht op de D50 (wat hij nu al zit imho). Wat er precies gaat gebeuren weet ik dus ook niet.. Denk dat ik een D50 bij een andere zaak waar hij op voorraad is ga kopen :)
Trouwens, best een beetje moeilijk volgen als je 2x dezelfde vraag in een ander topic stelt.
Sorry, andere topic laat ik nu voor wat het is :) Het was meer omdat ik Remy wilde vragen of hij misschien iets wist rondom een eventuele D60.

Overigens heb ik net even een klein onderzoek gedaan naar de opmerking van Remy dat er nog 26 winkels oid zijn die de D50 leveren. Volgens de websites is dit de uitslag:

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/h.vanvenrooy/GoT/d50.jpg

Er zijn dus zegge en schrijven 2! winkels die de D50 met zekerheid hebben. De rest heeft allemaal een levertijd van 2+ weken of onbekend. Konijn heeft de D50 wel beschikbaar maar deze is onlangs van 525 naar 549 euro gegaan. Slimme zet :)

[ Voor 19% gewijzigd door J0YR1D3R op 02-08-2006 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J0YR1D3R schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:34:
[...]

Sowieso zat ik zelf al te twijfelen tussen een D50 en D70s. Met de komst van de D80 zal de prijs van de D70s wel moeten dalen denk ik en komt hij ook weer erg dicht op de D50 (wat hij nu al zit imho). Wat er precies gaat gebeuren weet ik dus ook niet.. Denk dat ik een D50 bij een andere zaak waar hij op voorraad is ga kopen :)

[...]

Sorry, andere topic laat ik nu voor wat het is :) Het was meer omdat ik Remy wilde vragen of hij misschien iets wist rondom een eventuele D60.

Overigens heb ik net even een klein onderzoek gedaan naar de opmerking van Remy dat er nog 26 winkels oid zijn die de D50 leveren. Volgens de websites is dit de uitslag:

[afbeelding]

Er zijn dus zegge en schrijven 2! winkels die de D50 met zekerheid hebben. De rest heeft allemaal een levertijd van 2+ weken of onbekend. Konijn heeft de D50 wel beschikbaar maar deze is onlangs van 525 naar 549 euro gegaan. Slimme zet :)
Mooi lijstje dat je daar hebt, doet me denken toen ik een jaar geleden mijn fuji s5500 wilde kopen, maar die ging toen echt uit de roulatie, want de datum voor opvolger s5600 was al bekend (ong. 2 maand later). Ik had mn cam echt nodig imho ;) andere cam was stuq...

Maar hoe zit het dan met de lokale fotoboeren? Foto Klein bijv. (Gouda, Rotterdam, eo.) die maakt er ong. elke week reclame voor (465 euro als ik t goed heb), dus lijkt me sterk dat zij geen D50 meer in voorraad hebben...
Dus das misschien wel het beste wat je kan doen als je zo naar het online lijstje kijkt, op naar de lokale fotoboeren en kijken wat zij nog hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:38:
Maar hoe zit het dan met de lokale fotoboeren? Foto Klein bijv. (Gouda, Rotterdam, eo.) die maakt er ong. elke week reclame voor (465 euro als ik t goed heb), dus lijkt me sterk dat zij geen D50 meer in voorraad hebben...
Dus das misschien wel het beste wat je kan doen als je zo naar het online lijstje kijkt, op naar de lokale fotoboeren en kijken wat zij nog hebben :)
Ik ga morgen even met Foto Booms bellen om te kijken wat zij kunnen doen. Ik kan me niet voorstellen dat zij geen connecties hebben dat ze er helemaal niet aan kunnen komen. Anders ga ik kijken wat ze kunnen doen wat betreft de prijs van de D70s. Als ze daar wat af kunnen halen (aangezien de D80 eraan zit te komen, zij de D50 niet meer aan mij kunnen leveren en ik al een objectief bij ze heb besteld dat binnen is) mogen ze wel iets doen om te zorgen dat ik niet naar een andere toko loop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J0YR1D3R schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:48:
[...]

Ik ga morgen even met Foto Booms bellen om te kijken wat zij kunnen doen. Ik kan me niet voorstellen dat zij geen connecties hebben dat ze er helemaal niet aan kunnen komen. Anders ga ik kijken wat ze kunnen doen wat betreft de prijs van de D70s. Als ze daar wat af kunnen halen (aangezien de D80 eraan zit te komen, zij de D50 niet meer aan mij kunnen leveren en ik al een objectief bij ze heb besteld dat binnen is) mogen ze wel iets doen om te zorgen dat ik niet naar een andere toko loop :)
Tja, ligt eraan hoe groot de voorraden zijn he? Vorig jaar ging de prijs van mijn s5500 niet echt omlaag omdat ze toen nog maar schaars waren. Wellicht zien ze misschien de D70 als vervanger van de D50, en dan wordt de verhouding die er nu is met D70/D80 het zelfde als D50/D70. Dus opzich zou de prijs dan wel omlaag moeten...

Naja, ben benieuwd. Gelukkig kan ik gewoon gebruik maken van een D50 in overleg, en heb ik altijd mn eigen s5500 nog ;) Misschien, over 2 jaar... maar wil eerst een autootje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 22:13:
[...]

Tja, ligt eraan hoe groot de voorraden zijn he? Vorig jaar ging de prijs van mijn s5500 niet echt omlaag omdat ze toen nog maar schaars waren. Wellicht zien ze misschien de D70 als vervanger van de D50, en dan wordt de verhouding die er nu is met D70/D80 het zelfde als D50/D70. Dus opzich zou de prijs dan wel omlaag moeten...

Naja, ben benieuwd. Gelukkig kan ik gewoon gebruik maken van een D50 in overleg, en heb ik altijd mn eigen s5500 nog ;) Misschien, over 2 jaar... maar wil eerst een autootje ;)
Tsja, de voorraden van de D50 zijn klein maar dat hoef ik je niet te vertellen denk. De voorraden van de D70s zijn groot en misschien zien ze inderdaad de D70s als vervanging voor de de D50. Het lijkt me haast niet, de D50 is nieuwer en heeft weer andere voordelen. Ik ben benieuwd waar we op uitkomen morgen.

Overigens een goede keuze hoor, een punto ;) Je mag me DM-en als je nog wat meer info wilt en ben ook wel benieuwd wat je zoekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even bij de Kamera-Express gekeken waar ik normaal shop, D50 body op voorraad voor 525

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ben ik toch net op tijd naar cameraland geweest zeg. :D

Ik kan me haast niet voorstellen dat de D50 er echt nu al uit gaat, vermoed dat dit toch met de overgang Inca-Nikon te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Progress heeft inmiddels de levering uitgesteld tot week 34 ... :(
(leverdatum in hun ordertracking systeem is week 34)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2006 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 10:26:
Progress heeft inmiddels de levering uitgesteld tot week 34 ... :(
(leverdatum in hun ordertracking systeem is week 34)
Hoop niet dat je een vakantie had gepland en daarbij graag de D50 had mee willen nemen...
Damn! Dat duurt dan gewoon nog 3 weken!
Ik leef met jullie mee, alhoewel het ook nog ong. 3 weken duurt voordat ik weer een D50 in mn handen kan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Heb net bij de mediamarkt even een D50 en D70 met bijbehorende kitlenzen in handen gehad. Moet zeggen dat ik vooral de 18-55 van de D50 erg gammel vond aanvoelen. Het zoomen ging wel erg soepel en de focusring was voor mijn gevoel veel te los. Nu is dit wel de eerste keer in 8 jaar ofzo dat ik een (d)SLR in m'n handen heb gehad.
De D70 kitlens was al een stuk beter maar dan ook een stuk duurder. Ik vraag me wel af of ik me op termijn zou gaan ergeren aan die 18-55, of dat het gewoon een kwestie van wennen is.
Ergonomie van beide camera's was wel weer perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeTee
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-10-2006
DRAFTER86 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 12:07:
Heb net bij de mediamarkt even een D50 en D70 met bijbehorende kitlenzen in handen gehad. Moet zeggen dat ik vooral de 18-55 van de D50 erg gammel vond aanvoelen. Het zoomen ging wel erg soepel en de focusring was voor mijn gevoel veel te los. Nu is dit wel de eerste keer in 8 jaar ofzo dat ik een (d)SLR in m'n handen heb gehad.
De D70 kitlens was al een stuk beter maar dan ook een stuk duurder. Ik vraag me wel af of ik me op termijn zou gaan ergeren aan die 18-55, of dat het gewoon een kwestie van wennen is.
Die 18-55 is ook geen hele goede lens. Maar ja "you get what you pay for". Als je op safe wil spelen kun je beter de D50 body met die 18-70 lens van de de D70 los erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
DRAFTER86 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 12:07:
Ik erger me (nog) niet aan die 18-55. Het plastic gevoel is wennen maar wat 'ie moet doen doet 'ie voor dat geld behoorlijk goed vind ik. Focusring vond ik niet overdreven los. Wel ben ik blij dat ik de 28-80 van m'n F60 nog heb bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 23:05:
Ben ik toch net op tijd naar cameraland geweest zeg. :D

Ik kan me haast niet voorstellen dat de D50 er echt nu al uit gaat, vermoed dat dit toch met de overgang Inca-Nikon te maken heeft.
Denk het ook, er is wel een opvolger voor de D70s aangekondigd maar niet voor de D50, en die blijft dan ook gewoon in het assortiment. En voor zover ik weet komt zelfs die D80 voorlopig nog niet in de winkels hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar misschien is het wel een slimme zet van Nikon om een schaarste van D50 nu te creeëren om zo dus de voorraad van D70 op te maken ;)
En komt er weer pas een nieuwe voorraad van D50 zodra de D80 op de markt is....

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2006 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 23:44

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Even een vraagje over de instellingen. Ik ga vanavond naar een exclusief concert van Kane en zou daar heel graag wat fotootjes willen schieten met mijn camera.
Het is in een klein zaaltje waar 150 man binnen kunnen en ga de kitlen gebruiken(omdat ik geen andere heb :()
Welke instellingen kan ik het beste gebruiken zonder flits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Zo groot mogelijke sluiter, zo groot mogelijk diafragma. Schieten op NEF en later nog extra bijsoepen? :P

*is geen party-fotograaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Floris-K schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:07:
Even een vraagje over de instellingen. Ik ga vanavond naar een exclusief concert van Kane en zou daar heel graag wat fotootjes willen schieten met mijn camera.
Het is in een klein zaaltje waar 150 man binnen kunnen en ga de kitlen gebruiken(omdat ik geen andere heb :()
Welke instellingen kan ik het beste gebruiken zonder flits?
Tja, de cam het liefst zo licht gevoelig mogelijk maken dus dit betekend;
-Iso op zn hoogst (1600), of 1 standje lager zodat er minder ruis is (alhoewel de ruis op 800 nog wel mee valt, tenzij je flink digitaal gaat zoomen)
-Diafragma ver open (f=3.5 dacht ik op zn hoogst, maar let dan wel op de scherpte van je foto's! Als je gaat inzoomen, kan je diafragma niet op zn verste stand open, maar goed, dan zie je natuurlijk Kane wel beter ;) )
-Je kan een lange sluitertijd doen, zodat er meer licht op je censor valt, maar dan kan je ook weer bewogen foto's krijgen. Kan je natuurlijk verhelpen door statiefje te gebruiken :)

Dit kan je allemaal instellen op de stand Manual, maar als je niet veel wil klieren met de sluitertijd (kost meestal wel wat tijd) zou ik hem op A zetten, dan doe je alleen je Iso omhoog en je diafragma (F zo laag mogelijk) open, en dan stelt hij zelf de sluitertijd bij. Grote kans wel dat je bewogen foto's krijgt want als het donker is, stelt de cam dan zelf een lange sluitertijd in.

Als je dus geen bewogen foto's wil, kan je de sluitertijd vast zetten in het standje Manual, moet je dus de sluitertijd wat korter doen dan wordt gegeven in stand A, maar dan worden wel weer je foto's donkerder.

Ik zou zeggen, speel ff met de instellingen, foto te donker? Zet dan je sluitertijd wat langer. Foto bewogen? Zet sluitertijd wat korter, enz.

Veel plezier vanavond! Ben benieuwd naar de resultaten!
RedXraD schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:31:
Zo groot mogelijke sluiter, zo groot mogelijk diafragma. Schieten op NEF en later nog extra bijsoepen? :P

*is geen party-fotograaf...
Je was alleen de ISO waarde ook vergeten ;) Maar in Raw, dus NEF schieten is wel slim ja! Dan kan je dus nog een heleboel bijsoepen (of picasa'en, vin'k zelf wat makkelijker en sneller ;) ), en kan je ook makkelijker je foto's lichter maken.

Misschien is het wel een goeie tip om ff te kijken in het topic over party fotografie en wat de instellingen zijn die ze daar gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 23:44

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Kijk ! Dank je wel ! Ben al heel de week aan het oefenen met de camera op zich al leuke foto's uitgekomen. Zelfs een cool zoomfoto van een vlieg (lol) (zie: http://members.home.nl/floris-k/Vlieg.jpg )

Ga vanavond eens knutselen.. hoop dat ik hem mee naar binnen krijg, maar meestal doen ze bij Kane niet zo moeilijk over digi-cams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Je kan ook belichtingscompensatie toepassen. Hierdoor kan je toch een iets snellere sluitertijd nemen en toch redelijk/goede plaatjes krijgen. Belichtingscompensatie kan je doen door in de A en S modi het knopje rechts bij je rechter wijsvinger in te drukken (die met de " +/- " er op ) en het wieltje naar links te draaien (op het top LCD zie je dan " + 0.0 " t/m " + 5.0 "). Ik zou eerst kijken of je het haalt met belichtingscompensatie en dan pas over gaan op erg hoge ISO waarden (zoals 1600). En zoals einsteintina al zegt: schiet NEF. Hierdoor kun je onderbelichte foto's toch nog tot op zekere hoogte redden. :)

Wat betreft de lange sluitertijd: Ik zou er zelf geen nemen boven de 1/focal distance. De kans dat je dan bewogen foto's krijgt is erg groot. Op de kitlens dus een sluitertijd van maximaal 1/55 s. Ideaal zou zijn als je dicht bij kon staan, dan kon je op 18mm schieten (= 1/18 s sluitertijd) met een diafragma van f/3.5. Let trouwens wel op dat bij een groot diafragma (= laag nummer) je een erg kleine DOF hebt. :)

Veel plezier vanavond :)

Edit:

Nog even over werken met NEFs. Ik weet niet hoe het in Picassa gaat, maar in Photoshop kan je niet makkelijk met grote hoeveelheden NEFs omgaan (vind ik). Programma's als RawShooter Essentials (gratis te downloaden tot Adobe Lightroom uit is) en CaptureOne Pro (demo) zijn hier speciaal voor ontwikkeld en kan je een stuk sneller mee werken (nadat je er even mee hebt geoefend). :)

[ Voor 21% gewijzigd door the_shadow op 04-08-2006 13:29 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the_shadow schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:21:
Je kan ook belichtingscompensatie toepassen. Hierdoor kan je toch een iets snellere sluitertijd nemen en toch redelijk/goede plaatjes krijgen. Belichtingscompensatie kan je doen door in de A en S modi het knopje rechts bij je rechter wijsvinger in te drukken (die met de " +/- " er op ) en het wieltje naar links te draaien (op het top LCD zie je dan " + 0.0 " t/m " + 5.0 "). Ik zou eerst kijken of je het haalt met belichtingscompensatie en dan pas over gaan op erg hoge ISO waarden (zoals 1600). En zoals einsteintina al zegt: schiet NEF. Hierdoor kun je onderbelichte foto's toch nog tot op zekere hoogte redden. :)

Wat betreft de lange sluitertijd: Ik zou er zelf geen nemen boven de 1/focal distance. De kans dat je dan bewogen foto's krijgt is erg groot. Op de kitlens dus een sluitertijd van maximaal 1/55 s. Ideaal zou zijn als je dicht bij kon staan, dan kon je op 18mm schieten (= 1/18 s sluitertijd) met een diafragma van f/3.5. Let trouwens wel op dat bij een groot diafragma (= laag nummer) je een erg kleine DOF hebt. :)

Veel plezier vanavond :)
Groot diafragma veel DOF toch? Als ik de terminologie goed begrijp, maar in het gewoon Nederlands is het dus dat je met een groot diafragma dus maar 1 klein deel hebt wat echt scherp is, wat ik dus ook al in mijn post had gezet ;)
Maar ja, ik was wel de belichtingscompensatie vergeten, die EV is wel een handige tip! Dus genoeg te doen om in donkere situaties zonder flits te schieten! Met flits is wel 'makkelijker', als je de flits goed instelt natuurlijk :+ Ik moet nog steeds goed leren omgaan met de SB600....
Edit:

Nog even over werken met NEFs. Ik weet niet hoe het in Picassa gaat, maar in Photoshop kan je niet makkelijk met grote hoeveelheden NEFs omgaan (vind ik). Programma's als RawShooter Essentials (gratis te downloaden tot Adobe Lightroom uit is) en CaptureOne Pro (demo) zijn hier speciaal voor ontwikkeld en kan je een stuk sneller mee werken (nadat je er even mee hebt geoefend).
Picasa gaat dus juist heerlijk met grote hoeveelheden, die laad ze in een keer en je kan ze achter elkaar bewerken, en daarnaast is het een heel simpel programma. Misschien kan je dan niet al te veel handmatig zelf bij stellen, maar voor grote hoeveelheden is dat ook niet echt nodig en wil je het gewoon snel simpel en goed hebben. Verder zitten er bij picasa genoeg leuke simpele functies :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Statief helpt alleen als je onderwerp niet beweegt, en ik mag toch aannemen dat kane niet als een standbeeld op het podium staat.

Verder zorgt die belichtingscompensatie ervoor dat je sluitertijd aangepast wordt (in P/A) of je diafragma (in S). Belichtingscompensatie instellen als je dus al op M zit gaat niet eens (de compensatie knop 'verandert' dan in je diafragmaknop).

Als ik er even vanuit ga dat je op 55mm gaat schieten (volle lengte van je lens) denk ik dat je toch je instellingen gaat vastgooien op iets van 1/50e sluiter en f/5.6 diafragma. de sluiter kan wel íetsje langer als je een vaste hand hebt (1/40e of 1/30e) maar ga je dan nog langer en beweegt de zanger van Kane te enthousiast bijvoorbeeld, worden je foto's weer bewogen.

Verder is het een kwestie van goed timen met de belichting. Feest - belichting volgt vaak vaste patronen, dus als je merkt dat een flink felle lamp elke 3s over het podium heen beweegt is dát het moment om af te drukken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:30:
[...]

Groot diafragma veel DOF toch? Als ik de terminologie goed begrijp, maar in het gewoon Nederlands is het dus dat je met een groot diafragma dus maar 1 klein deel hebt wat echt scherp is, wat ik dus ook al in mijn post had gezet ;)
Maar ja, ik was wel de belichtingscompensatie vergeten, die EV is wel een handige tip! Dus genoeg te doen om in donkere situaties zonder flits te schieten! Met flits is wel 'makkelijker', als je de flits goed instelt natuurlijk :+ Ik moet nog steeds goed leren omgaan met de SB600....
Groot diafragma heb je inderdaad maar een beperkte afstand voor en achter je onderwerp wat scherp is, dus heb je een kleine Depth Of Field. Grote DOF = meer scherp = klein diafragma. :)
[...]

Picasa gaat dus juist heerlijk met grote hoeveelheden, die laad ze in een keer en je kan ze achter elkaar bewerken, en daarnaast is het een heel simpel programma. Misschien kan je dan niet al te veel handmatig zelf bij stellen, maar voor grote hoeveelheden is dat ook niet echt nodig en wil je het gewoon snel simpel en goed hebben. Verder zitten er bij picasa genoeg leuke simpele functies :)
RawShooter en C1P hebben als voordeel dat je met een paar klikken de eigenschappen van 1 foto over andere foto's kan kopieren (zoals belichtings instellingen bijvoorbeeld). Kan picassa dat ook? * the_shadow heeft picassa al een hele tijd niet meer gebruikt. Helemaal verslingerd aan C1P O+

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Babbelen over objectieven kan in Het grote Nikonmount-objectieven-topic V3.0