[D70s] Gele lijn in foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 10:00
Ik heb ongeveer 2 maanden geleden een gloednieuwe D70s gekocht met een 24-120mm VR objectief. Vanmorgen haal ik foto's van gisteren van mijn kaartje en kom ik er tot mijn stomme verbazing achter dat al mijn foto's ineens een gele lijn in het beeld hebben. Het is echt heel bizar want dit had ik eergisteren nog niet.

Het maakt verschil uit op welke iso waarde ik schiet, devolgende twee zijn iso 200 en 1600:
Afbeeldingslocatie: http://img205.imageshack.us/img205/4945/isovergelijkvk0.jpg

En hier de hele foto op iso 1600:
Afbeeldingslocatie: http://img212.imageshack.us/img212/3397/iso1600voljs7.jpg

Wat kan dit zijn? Ik vrees dat ik mijn camera dus weer terug kan gaan brengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
Dat komt door een gebroken kristallijn, dus wissel je camera zo snel mogelijk in, want daar valt niks aan te doen... (De camera leest de capaciteiten (puntjes) met behulp van een matrix van horizontale en verticale verbindingen uit, dus als ergens een verticale of horizontale lijn breekt, krijg je gelijk dat een groot aantal pixels het niet doet)

[ Voor 87% gewijzigd door djexplo op 15-07-2006 10:57 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0kke
Bedankt voor de uitleg. :) Is het waarschijnlijk dat het toestel dan ter reparatie moet, of is dit vrijwel onmogelijk te repareren? Heb je enig idee wat de procedure is bij zo'n fout?

[ Voor 23% gewijzigd door F0kke op 15-07-2006 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Fokkie schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 10:59:
Bedankt voor de uitleg. :) Is het waarschijnlijk dat het toestel dan ter reparatie moet, of is dit vrijwel onmogelijk te repareren? Ik neem namelijk niet aan dat ik zo een nieuwe body kan meenemen bij de shop.
Dat wordt zeer waarschijnlijk ter reparatie aangeboden. Ga eens praten met de verkoper, misschien dat ze je matsen. :)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0kke
Bedankt allebei, ik weet wat me te doen staat.

[ Voor 36% gewijzigd door F0kke op 15-07-2006 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09-2024
*klein kickje.*

Ik kwam er gisteren achter dat mijn D50 ook al een tijdje zo'n soort probleem heeft. In mijn geval is het een blauwgroene pixel-met-lijn. Hij valt bij < 800 ISO bijna niet op, en omdat ik totnutoe nog niet veel op de hogere ISO's had geschoten had ik het nog niet gezien. Heb net oude foto's terug zitten kijken en hij is ergens rond foto 3000 ontstaan (heb afgelopen week nrs. 4700~5900 genomen); eerst alleen een kapotte pixel/een aantal kapotte pixels (het vlekje lijkt me een tikkie groot voor 1 pixel, maar meer dan 1 pixel lijkt me ook weer raar), daarna inclusief een lijn naar de zijkant. De lijn is behoorlijk dun, en in ieder geval dunner dan de pixel(s) waar-ie begint/eindigt.

Morgen maar eens terug naar de winkel en kijken of het nut heeft gehad 'm bij de 'winkelier om de hoek' (in mijn geval CombiFoto Muns in Amersfoort) i.p.v. een internetwinkel te kopen...

*edit*
Ben zojuist bij ze langs geweest; ze deden gelukkig absoluut niet moeilijk. Ze hebben de fout ter plekke geconstateerd en het klachtenformulier ingevuld; hij gaat dinsdag retour. Ik mag 'm zelfs dit weekend nog gebruiken en maandag in komen leveren. Aangezien ik vanmiddag nog een aantal foto's in de planning had komt me dat niet slecht uit (foto's die niet afgedrukt hoeven te worden; alleen ter referentie zeg maar, dus dan is die lijn niet zo'n bezwaar).

[ Voor 23% gewijzigd door puchelaar op 29-07-2006 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Wettelijk gezien is een camera die binnen 6 maanden na aankoop een defect vertoont al "defect bij aankoop". Je hebt dan recht op een nieuw toestel, dus laat je niet zomaar afschepen met reparatie. IANAL, maar het lijkt me wel iets om even na te vragen bij de jurifoon, consumentenbond, of rechtsbijstandsverzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door Fuzzillogic op 30-07-2006 03:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09-2024
Dat is goed om te weten. Echter, hoewel het effect zich al binnen 6 maanden voordeed heb ik het pas later, na 7½ maand, geconstateerd. Dus voorlopig ga ik even niet te hard op mijn rechten wijzen en alles in goede verstandhouding proberen op te lossen. Want ik heb de afgelopen jaren bij diverse computerwinkels wel gemerkt dat gelijk hebben 1 ding is, maar gelijk krijgen iets heel anders...

Mij werd verteld dat het waarschijnlijk maximaal 3 weken ging duren, maar dat er ook een redelijke kans was dat het binnen een week opgelost zou worden. Dus als het klopt wat djexplo zegt (dat het een niet te repareren fout is), neem ik aan dat ik een nieuwe krijg. Ze hadden ze i.i.g. op voorraad 8)

Overigens, is het probleem bij jou al opgelost Fokkie?

[ Voor 5% gewijzigd door puchelaar op 30-07-2006 09:19 . Reden: typo ]

Pagina: 1