Heb laatst een A8N32SLI aangeschaft bij coolprices. Is een heel mooi mainboard, (buiten de onboard sound bug met de pc speaker) maar overclocken gaat niet zo goed als met mijn asrock. (ongeacht vcore)
Even een lijstje van mijn bevindingen. (heb het mainboard nu een week of 2 denk ik)
Geheugen is minder stabiel op hogere snelheden. (heb 3.0V nodig om dezelfde mate stabiel te kunnen overclocken als bij de asrock met de high setting (2.7V?)
De Nforce Chipset wordt veel heter dan bij de asrock.
Overclock van 2.8Ghz (X2 3800+) op 1.4V is niet mogelijk met de asus. Ik heb minimaal 0.75V meer nodig om ook maar enigsinds stabiel te zijn. (SP2004 getest)
Het valt op dat de vcore soms wel 0.5v zakt als de cpu zwaar belast wordt. Dit heb ik bij de asrock nog niet gezien.
Ook na vcore verhoging is de pc niet 100% stabiel meer op 2.8Ghz. Na een tijdje settlers 2 krijg ik regelmatig een hardlock op 2.8Ghz. Dit is nog nooit voorgekomen met de asrock.
Ik zal binnenkort eens een andere voeding aanschaffen, kijken of dit helpt. Maar ik vrees van niet. (heb momenteel een 430W enermax van eeen aantal jaren oud)
Op 2.75Ghz loopt ie overigens wel stabiel met default voltage.
Ga ik terug naar de asrock? Nee denkelijk niet, want de stillere fans door Qfan is wel prettig. (ondanks dat deze slechts 2 standen lijkt te hebben, langzaam en snel)
Performance is overigens +/- gelijk aan asrock.
UPDATE 28-11-06:
Met een nieuwe voeding loopt de asus ook op 2.8Ghz stabiel...
Helaas heeft mijn oude voeding (enermax 430W) nog net voordat ie buiten gebruik werd genomen één HD gekilled. (RIP Samsung 250GB)
[
Voor 7% gewijzigd door
KBDE op 28-11-2006 12:56
]