Ik heb Asrock gisteren een e-mail gestuurd, en gevraagd om een bios die de fan speeds van de 939DUAL-VSTA beter kan regelen dan met de instellingen 'Low', 'Medium' en 'High'. Vandaag had ik al een antwoord terug, MET een bios

. In de mail stond dat ze dit bios speciaal voor mij gemaakt was; ik ben vereerd, wat een service

.
Voor meer info, zie dit topic:
Beta Bios om Fanspeed aan te passen van Asrock.
Nu net het bios geflashed en inderdaad, ik kan de snelheid beter regelen, namelijk van 10% tot 90%. Het werkt zoveel beter dan speedfan. Met speedfan was de fan heel onregelmatig, en het bios heeft daar geen last van om de fansnelheden veel langzamer verhoogd en verlaagd worden.
In ieder geval wil ik net zo genereus zijn als Gman2oo6 en hem publiekelijk

beschikbaar maken. Je kan hem downloaden van
meuktracker: Asrock 939Dual-VSTA 1.30A beta.
Let wel even op of je er wat aan hebt, want je hebt een 4-pins PWM fan nodig om er uberhaupt wat aan te hebben op dit mobo. Hier kan je ze bijvoorbeeld kopen:
http://www.ikbenstil.nl/index.php?cPath=27_329. De 80mm fan die daar staat heb ik en past bij mij op de standaard stock cooler van mijn 4800+. De fan maakt zeer veel lawaai tijdens het opstarten (draait 4500rpm volgens speedfan), maar dit zakt langzaam weg tot 1000rpm (bijna onhoorbaar) bij de laagste instelling van dit nieuwe bios (10%).
Het bios is voor het moederbord 939DUAL-VSTA, en zal dus niet werken op de 939DUAL-SATA2. De SATA2 versie van dit mobo heeft namelijk geen 4 pins PWM fan en is dus wezenlijk anders op dit punt.
Het bios moet in DOS geflashed worden, zie
http://www.asrock.com/support/DOS.html hoe dit moet.
Verder is dit natuurlijk een BETA bios en gebruik lijkt is dus op eigen risico... Lijkt me niet handig om asrock hierover te mailen als je problemen hebt. Het bios is overigens gebaseerd op versie 1.30, en heeft de versie 1.30A gekregen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Survivor1979 op 12-10-2006 10:50
. Reden: Aangezien die nu toch in de meuktracker staat link verandert ]