Beta Bios om Fanspeed aan te passen van Asrock

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman2oo6
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 18:44
Ok
mocht iemand het nodig hebben mail me maar op
tweakernet@home.nl
Deze is voor de Asrock ConroeXfire-eSATA2 versie is 1.40a
wat doet deze simpel in bios kun je nu alleen smartfan selecteren en daar aangeven
50C
Tolerance 02C
Fanspeed ( High / Medium / Low )

en deze bios veranderd het laatste in
100%
90%
80%
70%
enz enz

werkt goed had eerst mijn fan op LOW gezet ( fan is een Artic Cooling Freezer Pro )
en liep op 2200 t/pm in deze instelling
nu met nieuwe bios op 50% gezet en temp op 45 loopt mooi op 1400 t/pm
dus een aanrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Survivor1979
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-06 21:29
Mag ik je vragen hoe je aan dat bios gekomen bent? Ik heb een Asrock 939DUAL-VSTA, en daar is ook de instelling voor de CPU fan 'High', 'Medium' en 'Low'. Deze instellingen zijn voor mij niet voldoende, aangezien de 'Low' instelling volgens speedfan ongeveer overeenkomt met 70%. Dit is te snel voor mijn fan, die een top heeft van 4500RPM (stofzuiger geluidsniveau), en de huidige low setting verlaagt dit slechts naar 3800RPM (server geluidsniveau).

Ik gebruik nu speedfan om de fan speeds aan te passen, maar ervaar dit toch niet als ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman2oo6
Survivor1979 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 00:52:
Mag ik je vragen hoe je aan dat bios gekomen bent? Ik heb een Asrock 939DUAL-VSTA, en daar is ook de instelling voor de CPU fan 'High', 'Medium' en 'Low'. Deze instellingen zijn voor mij niet voldoende, aangezien de 'Low' instelling volgens speedfan ongeveer overeenkomt met 70%. Dit is te snel voor mijn fan, die een top heeft van 4500RPM (stofzuiger geluidsniveau), en de huidige low setting verlaagt dit slechts naar 3800RPM (server geluidsniveau).

Ik gebruik nu speedfan om de fan speeds aan te passen, maar ervaar dit toch niet als ideaal.
Hoi

Nadat ik ook dit zelfde probleem had heb ik contact op genomen met asrock support
en hun uitgelegd dat ik de fan totaal niet kon instellen via bios of proggie van buitenaf
Hun hebben mij toen deze beta opgestuurd en zoals mijn verhaal al bevestigde werkt dat perfect
Ze hebben op 4 okt een nieuwe bios uitgebracht de 1.50 dus ik vermoede dat ze het daarin hadden
aangepast HELAAS deze optie wat ik nu heb zit NIET in bios 1.50

ik raad je dus aan om gewoon contact op te nemen met asrock support ( kan gewoon in het nederlands ) en ze daar dit verhaal uit te leggen wie weet hebben ze ook een beta bios voor jou moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Survivor1979
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-06 21:29
Bedankt voor je antwoord. Ik heb Asrock gisteren een e-mail gestuurd, en vandaag een response MET een bios :). In de mail stond dat ze dit bios speciaal voor mij gemaakt was; ik ben vereerd, wat een service _/-\o_.

Nu net het bios geflashed en inderdaad, ik kan nu ook 10%-90% instellen. Het werkt zoveel beter dan speedfan. Met speedfan was de fan heel onregelmatig, en het bios heeft daar geen last van om de fansnelheden veel langzamer verhoogd en verlaagd worden.

In ieder geval wil ik net zo genereus zijn als Gman2oo6 en hem publiekelijk >:) beschikbaar maken. Je kan hem downloaden van meuktracker: Asrock 939Dual-VSTA 1.30A beta.

Let wel even op of je er wat aan hebt, want je hebt een 4-pins PWM fan nodig om er uberhaupt wat aan te hebben op dit mobo. Hier kan je ze bijvoorbeeld kopen: http://www.ikbenstil.nl/index.php?cPath=27_329. De 80mm fan die daar staat heb ik en past bij mij op de standaard stock cooler van mijn 4800+. De fan maakt zeer veel lawaai tijdens het opstarten (draait 4500rpm volgens speedfan), maar dit zakt langzaam weg tot 1000rpm (bijna onhoorbaar) bij de laagste instelling van dit bios (10%).

Het bios is voor het moederbord 939DUAL-VSTA, en zal dus niet werken op de 939DUAL-SATA2. De SATA2 versie van dit mobo heeft namelijk geen 4 pins PWM fan en is dus wezenlijk anders op dit punt.

Het bios moet in DOS geflashed worden, zie http://www.asrock.com/support/DOS.html hoe dit moet.

Verder is dit natuurlijk een BETA bios en gebruik lijkt is dus op eigen risico... Lijkt me niet handig om asrock hierover te mailen als je problemen hebt. Het bios is overigens gebaseerd op versie 1.30, en heeft de versie 1.30A gekregen.

[ Voor 2% gewijzigd door Survivor1979 op 12-10-2006 10:52 . Reden: Aangezien die nu toch in de meuktracker staat link verandert ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
offtopic:
Dan maar op deze manier :P.

meuktracker: Asrock 939Dual-VSTA 1.30A beta \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman2oo6
kijk dat is heel mooi gedaan dan zal ik die van mij ook online zetten is makkelijker ja
goed idee van jou survivor !!

Asrock ConroeXfire-eSATA2 versie is 1.40a hier downloaden

REMOVED

ps zelfde geld voor deze update als wat survivor al heeft verteld

deze verwijderd zie nieuwe posting 16-11-2006

[ Voor 9% gewijzigd door Gman2oo6 op 16-11-2006 11:18 ]

Pagina: 1