[OC-939 Ervaringen] ASrock 939Dual-SATA2 Deel 5

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 09:44
Na wat experimenteren (onder andere door een low voltage burn in) en ander geheugen 2x1024MB GSkill Value (F1-3200PHU2-2GBNS) kan ik nu mijn X2 3800+ (0626) op 2800Mhz met standaard voltage draaien. (1.37V volgens tooltjes)

Probleem nummer 1 wat ik nu echter heb is dat het rebooten sinds ik mijn PCI-E 7900GT kaart heb altijd eindigt in een zwart scherm. Ik moet de pc dan uitzetten (4sec vasthouden) en direct hierna kan ik hem weer aanzetten dan boot hij wel.

Ook bij de shutdown wil het soms verkeerd gaan. Ook weer een zwart scherm en de pc draait vrolijk door.

Verder is me opgevallen dat de PCI-E (en dus ook PCI) frequentie niet meer aan te passen is van 100 naar een andere waarde sinds bios 2.2, het aanpassen gaat wel, maar de PCI-E en PCI bus lopen stug door op 100 en 33 mhz.

Bij het vorige bios wat ik erin had (1.6) ging dit wel zonder problemen. Dit was duidelijk merkbaar aan mijn raid kaart welke direct een stuk betere burst rates bereikte. (tot wel 125MB/s, waarbij dit nu maar rond de 99MB/s is)

Is er een samenhang? Misschien dat het bios bij de reboot de volledige 280/2 = 140Mhz op de PCI-E bus zet en daarom de pc hangt?

Iemand dezelfde ervaringen? Wellicht is er iets aan te doen?

[ Voor 6% gewijzigd door KBDE op 16-08-2006 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
heb ik ook, is AsRock eigen bij dit board. Ik snap je probleem ook, soms moet ik heb 2x rebooten voordat hij beeld geeft... Niks aan te doen afaik...

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pff klaar met de voltmod, toch een beetje lomp een soldeerpistool maar het is gelukt.
wou eerst vid4 en sgd met elkaar verbinden en mijn plan was een klein stukie tin in het midden leggen en dan met de soldeerbout voorzichtig aanraken dat het aan elkaar smolt.
trilde ik en schoot het stukie tin uit op de sgd tegen over vid3, toen heb ik die maar aan elkaar gemaakt. nu heb ik vcore van 1.552-1.568v

en ik ook weer blij, blijft een top bodje in mijn ogen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
eenvoudig vraagje:

Ik heb 2x1GB Dualchannel geheugen, moet je dan Bankinterleave aan zetten, zo ja 2 /4 of 8 ways of disablen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
LiquidT_NL schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 12:02:
heb ik ook, is AsRock eigen bij dit board. Ik snap je probleem ook, soms moet ik heb 2x rebooten voordat hij beeld geeft... Niks aan te doen afaik...
Welke bios, want ik had dat ook soms maar met de ocw7 nergens geen last meer van probeer deze eens. en zit je HTT wel onder de 1150Mhz?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Kakulukia schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 21:39:
eenvoudig vraagje:

Ik heb 2x1GB Dualchannel geheugen, moet je dan Bankinterleave aan zetten, zo ja 2 /4 of 8 ways of disablen.
Welke optie gebruiken jullie, kan op internet niet veel over bank interleave vinden.....

2 ,4,8 of disable

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Kakulukia schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 23:46:
[...]

Welke optie gebruiken jullie, kan op internet niet veel over bank interleave vinden.....

2 ,4,8 of disable
Waarom kick je he topic met een quote van je zelf, met ook nog de zelfde vraag? Beetje geduld mag wel, en ik kan er anders wel zat over vinden. :z

-Andere hobby- -

• Kakulukia
sorry maar ik vind niks :?

Maar toch bedankt voor de info

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Kakulukia schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 00:23:
sorry maar ik vind niks :?

Maar toch bedankt voor de info
Tip!
Zoek eens onder "memory interleave". ;)

Een quote uit één artikel van tweakers.net @2001
Memory Interleaving is een manier om de wachttijd binnen de geheugenchip te verkorten. Een enkele geheugenchip, waarvan er 8 of 16 op een reepje RAM zitten, bestaat uit een aantal 'velden'. Slechts een van deze velden kan 'open' zijn en dus klaar voor gebruik, de andere staan uit. Memeory Interleaving zorgt ervoor dat het wisselen van veld in de achtergrond gebeurt. Dit spaart RAM-cycles uit. Gevolg: data kan sneller uit de RAM gelezen worden. Dit komt de systeemprestaties ten goede. Aangezien de processor 90%-95% van de tijd zijn data uit de L1 of L2 cache haalt, zal dit effect vaak maar miniem zijn:

[ Voor 60% gewijzigd door mad_max234 op 17-08-2006 00:46 ]

-Andere hobby- -

• Kakulukia
Wil dat zeggen dat ik het op 8-way moet zetten.

Ik begrijp er niet echt veel van,

en waarom zijn ze allemaal uit 2001/2002, SD ram tijd???

• LiquidT_NL
mad_max234 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 22:44:
[...]

Welke bios, want ik had dat ook soms maar met de ocw7 nergens geen last meer van probeer deze eens. en zit je HTT wel onder de 1150Mhz?
Ik heb niet eens overgeclockt :S

\[939Dual-SATA2]geheugen in DC op 400 mhz kan niet

see? Mijn geheugen kan niet eens sneller dan 266 Mhz :(

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Gister zijn me nieuwe extra geheugenmodules binnen gekomen. Ik zat er nogal over in of je wel met 4 modules op 400mhz zou kunnen draaien. Nou dit kan :)

CPU: AMD Athlon 3000+ venice @ 2,26GHz
Geheugen: 4 x 512mb Twinmos Ram in Dual Channel mode, 2T en 406Mhz (ivm overclock)

Nu hopen dat mijn nog te bezorgen Amd Athlon X2 3800+ hier ook geen problemen mee heeft :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Verwijderd

getfirefoxnow schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 22:26:
Ik heb deze vraag hier al eens eerder gesteld, maar ik zoek passend geheugen bij dit moederbord. Ik las in de manual dat het PC3200, PC2700 & PC2100 aan kan.

Op pricewatch las ik dat deze hoog genoteerd staan:
- Kingston KVR266X64C25/1G, 1024 MB, DDR, PC2100, 266 MHz &
- 1GB PC2100 DDR (Dane-Elec)

Zijn deze ook dual channel?
Zijn deze geschikt voor dit moederbord?
Is er ander type geheugen dat nog beter is?
Corsair Twinx draait super op dit moederbord, stabiel en ver over te clocken.
Ik zou voor de aluminium gekoelde Cas2 versie gaan (dualchannel)

Verwijderd

Kakulukia schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 23:46:
[...]

2 ,4,8 of disable
ik gebruik optie 8 icm 1T, zou moeten werken maar misschien is mijn config weer anders dan de jouwe he ;)

• Kakulukia
Nee je hebt het over iets anders,

open is everest,

Moederbord>>chipset>>

daar zie je geheugen controller staan, daaronder BANK INTERLEAVe, heb je daar 8 of 4 way staan, of iets anders :P

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Kakulukia schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 17:53:
Nee je hebt het over iets anders,

open is everest,

Moederbord>>chipset>>

daar zie je geheugen controller staan, daaronder BANK INTERLEAVe, heb je daar 8 of 4 way staan, of iets anders :P
Is het zelfde "bank interleave" of "memory interleave".
8 is het snelste voor Dualchannel met "double sided module", als je geen probleem onder vind zou ik voor 8 gaan.

Hier nog wat info

[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 17-08-2006 23:48 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speek1984
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 11:00
Goeiesmorreges :)

Gisteren heb ik ook het 939-DualSata2 moederbord van ASRock gekocht, samen met een AMD 64 3200+ Venice processor.

Ik heb onder andere twee geheugen modules van elk 512 mb hierin overgezet. Het zijn beiden DDR1-modules, waarvan ik van de 1e het merk me zo niet meer herinner en de 2e van Kingston.

Beiden heb ik in de twee blauwe geheugenbanken gedaan, stond geloof ik in de manual van mobo dat DDR1 het beste daarin kon. Echter is het nu zo dat 1 vd twee niet herkend wordt.

Heb de kast verder niet meer opengehad om even van bank te wisselen oid, omdat ik hier gisteren geen tijd meer voor had en ik zit nu op mn werk. Als ik het me goed herinner heb ik de Kingston in bank 2 gedaan, degene die dus niet herkend wordt.

Weet iemand of hier iets aan te doen is, misschien door een instelling aanpassen in het BIOS, of misschien toch wisselen van geheugenbank proberen? Of misschien weer zon typisch Mobo-geheugen compatibility probleem?

Ohjah, en bios v2.20 is uit :)

[ Voor 4% gewijzigd door speek1984 op 18-08-2006 07:22 ]

"It's about time you showed up Fox!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Bios 2.20 is al een tijdje uit. ;) En "niet herkend" hoe bedoel je, ziet windows maar 512MB geheugen ofzo. en probeer eens bankje 3&4 lost een hoop problemen op.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speek1984
mad_max234 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:31:
Bios 2.20 is al een tijdje uit. ;) En "niet herkend" hoe bedoel je, ziet windows maar 512MB geheugen ofzo. en probeer eeen bankje 3&4 lost een hoop problemen op.
Precies, hij ziet inderdaad maar 512 mb :) Als ik in de BIOS kijk, wordt ook aangegeven dat er alleen in bank 1 een reepje zit.

Ander bankje proberen dacht ik inderdaad al, maar heb gisteren helaas nog geen tijd gehad. First thing to do when I get home.

Thx for the tip! ;)

EDIT: Ik dacht dat BIOS v2.20 nog niet in de StartPost stond namelijk, dattie al even uit is heb je gelijk in idd :)

[ Voor 9% gewijzigd door speek1984 op 18-08-2006 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speek1984
mad_max234 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:31:
Bios 2.20 is al een tijdje uit. ;) En "niet herkend" hoe bedoel je, ziet windows maar 512MB geheugen ofzo. en probeer eeen bankje 3&4 lost een hoop problemen op.
Worx like a sunshine! Thx! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Speek schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:43:
[...]

Worx like a sunshine! Thx! _/-\o_
Mooi dat het werkt. d:)b Ik ga morgen ff de startpost aanvullen heb het erg druk gehad met werken.(kom net thuis van mijn werk :( )

[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 18-08-2006 23:38 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

ik heb ff een vraagje over de voltmod, is het heel erg gevaarlijk ofzo dat je makkelijk je bord kan killen of valt dit wel mee :?

mitchell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TargetX schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 19:48:
Zegt mij toch iets over de kwaliteit van die AsRock...
Of van je geheugen natuurlijk, dat lekker zinnig is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 01:13:
hallo,

ik heb ff een vraagje over de voltmod, is het heel erg gevaarlijk ofzo dat je makkelijk je bord kan killen of valt dit wel mee :?

mitchell
Als je een vast hand hebt en de tijd neemt kan er weinig fout gaan.

1.Koop silververf/lak.(kost iets van 5-10 euro meer moet je niet betalen meestal een klein flesje)
2 Haal je mobo uit je kast. (als deze er in zit :P)
3. Leg hem op een goed verlicht tafel.
4. Schut het flesje heel erg goed en doen daarna (niet te lang wachten anders zakt het silver weer) wat silververf op een bordje ofzo en zet het flesje weer weg.
5. Trek een heel klein streepje van +- de dikte van de contact puntjes, zorg wel dat er genoeg verf is aangebracht.
6 laat het een +-5 min. drogen, en test je mobo ff buiten je kast of je de verf goed heb aangebracht.

Wel C&Q uitzetten anders werkt de mod niet. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En niet zo als iemand hier op GoT de zilververf laten uitlopen over het moederbord :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 13:01
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 01:43:
[...]

Of van je geheugen natuurlijk, dat lekker zinnig is. :)
En daarom geeft het geheugen in 2 andere moederborden na 10+ uur geen enkele memtest error en in het asrock moederbord al voordat de eerste pass voorbij is 530+ errors? Dit is op dezelfde settings en ook op lagere settings geprobeerd in het asrock bord, maar het wilde niet werken. Inmiddels AsRock bord doorverkocht voor 50 euro (marktplaats ftw :P nieuwprijs 51 euro verkoop ik em voor 50 lol) en nu een Epox 9NDA3i die goed stabiel is. Ik vind je reactie dus persoonlijk nergens op slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Het zegt alleen iets over de combinatie van die twee, want het zijn verder prima producten maar niet samen. Zoals zoveel mobo en ook die van 200+ euro. maar die opmerking zegt nog wel iets meer namelijk het inzicht van sommige gasten en dan ook denken dat ze het weten. lach me rot om sommige opmerking van noobs. _O- (dit is niet lullig bedoeld, en ik heb het ook niet over noob vragen, maar die opmerkingen af en toe)
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 01:52:
En niet zo als iemand hier op GoT de zilververf laten uitlopen over het moederbord :P
Ja daarom het bordje en het flesje weg zetten. :+ Was jij dat?

[ Voor 36% gewijzigd door mad_max234 op 19-08-2006 02:47 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 01:47:
[...]

Als je een vast hand hebt en de tijd neemt kan er weinig fout gaan.

1.Koop silververf/lak.(kost iets van 5-10 euro meer moet je niet betalen meestal een klein flesje)
2 Haal je mobo uit je kast. (als deze er in zit :P)
3. Leg hem op een goed verlicht tafel.
4. Schut het flesje heel erg goed en doen daarna (niet te lang wachten anders zakt het silver weer) wat silververf op een bordje ofzo en zet het flesje weer weg.
5. Trek een heel klein streepje van +- de dikte van de contact puntjes, zorg wel dat er genoeg verf is aangebracht.
6 laat het een +-5 min. drogen, en test je mobo ff buiten je kast of je de verf goed heb aangebracht.

Wel C&Q uitzetten anders werkt de mod niet. ;)
Oke bedankt voor de uitleg dan nog een klein vraagje wat niet over het mobo gaat, maar hoe weetje waneer je proc. meer stroom nodig heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Als ie niet meer verder wil overclocken (prime failed enzo) maar hij niet te warm word onder volle belasting? Ervanuitgaande dat je memory/mobo settings geen beperkende factor zijn natuurlijk.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een vraagje over de voltmod, kan je hem ook met potlood doen of koelpasta had laatst er iets over gelezen dat dat ook kon. iemand ervaring ermee? ben een betje bang dat ik iets meer mee soldeer dan de 2 puntjes die ik moet hebben. Ook kan het met bison electro of zilververf. ook geen ervaring mee maar zou denk ik wel lukken. maar als het met een beetje AS5 kan zou dat mooi zijn.

weet iemand trouwens ook de prijs van bison elektro kan het nergens vinde.
ben te lui om naar de gamma ofzo te gaan lopen(fietsie kapot).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TargetX schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 02:17:
[...]

En daarom geeft het geheugen in 2 andere moederborden na 10+ uur geen enkele memtest error en in het asrock moederbord al voordat de eerste pass voorbij is 530+ errors? Dit is op dezelfde settings en ook op lagere settings geprobeerd in het asrock bord, maar het wilde niet werken. Inmiddels AsRock bord doorverkocht voor 50 euro (marktplaats ftw :P nieuwprijs 51 euro verkoop ik em voor 50 lol) en nu een Epox 9NDA3i die goed stabiel is. Ik vind je reactie dus persoonlijk nergens op slaan.
Ik wil alleen maar zeggen dat je het ook van de andere kant kunt bekijken. Jij zegt: Asrock eet mijn geheugen niet, 2 andere mobo's wel. Maar je kan ook zeggen: Mijn geheugen werkt niet op een mobo, waar 1000 andere merken geheugen wel op werken, want zo veel incompabiliteitsproblemen met Asrock zijn er volgens mij niet.
Goed voor jou dat je iemand de volle hap hebt laten betalen voor een 2dehands moederbord wat je zelf als zeer slecht acht d:)b
mad_max234 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 02:38:
maar die opmerking zegt nog wel iets meer namelijk het inzicht van sommige gasten en dan ook denken dat ze het weten. lach me rot om sommige opmerking van noobs. _O- (dit is niet lullig bedoeld, en ik heb het ook niet over noob vragen, maar die opmerkingen af en toe)
Wie zijn opmerking bedoel je :?
[...]

Ja daarom het bordje en het flesje weg zetten. :+ Was jij dat?
Nee ik was het niet :) Was een andere dude hier op GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:54:
even een vraagje over de voltmod, kan je hem ook met potlood doen of koelpasta had laatst er iets over gelezen dat dat ook kon. iemand ervaring ermee? ben een betje bang dat ik iets meer mee soldeer dan de 2 puntjes die ik moet hebben. Ook kan het met bison electro of zilververf. ook geen ervaring mee maar zou denk ik wel lukken. maar als het met een beetje AS5 kan zou dat mooi zijn.

weet iemand trouwens ook de prijs van bison elektro kan het nergens vinde.
ben te lui om naar de gamma ofzo te gaan lopen(fietsie kapot).
AS5 geleid niet staat op hun site vermeld. en potlood werkt dacht ik ook niet.
Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)
En de prijs van bison elektro is +- 10 euro.

@Thunderbolt
Lees het topic maar eens goed door en beoordeel zelf maar. :+ (wil niemand in het harnas werken)

ps
Niet die van jou. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door mad_max234 op 19-08-2006 16:42 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 15:50:

En de prijs van bison elektro is +- 10 euro.
oo dat valt wel te doen ik dacht dat het rond de €30/40 zat.
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 16:59:
[...]

oo dat valt wel te doen ik dacht dat het rond de €30/40 zat.
:P
Ik denk dat je in de war bent met achterruitverwarming reparatie kit, die zijn wel iets van 20-30 euro. maar daar zit allemaal toep bij die je niet nodig heb, je gebruikt daarvan alleen de lijm die in de kit zit.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• getfirefoxnow
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gisteren mijn systeem binnen gekregen, met dit Asrock moederbord dus. Draai nu Athlon4200+ op dit bord.

Ik heb voor Kingston geheugen (1GBx2) gekozen en het lijkt prima te werken tot dusver. :)

Verder 2x250GB (Samsung Spinpoint) in RAID 0 hangen en loopt prima.

Tenslotte m'n oude Geforce5900 in de AGP gehangen, perfect! ;)

Installatie was ook een eitje voor iemand die hier niet dagelijks mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey5times
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Weet iemand waar je goedkoop bison electro, of andere zilververf/lijm kan kopen? Bij de praxis hadden ze het in ieder geval niet (praxis-medewerker: "is dat om zilver mee te lijmen?" 8)7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen het asrock 939 mobo. Alleen ik heb een probleempje. Ik heb 2 512 mb ddr 400 geheugen reepjes, eentje van kingston valueram. Van de ander weet ik de merknaam niet, maar het is ook 512 ddr400 geheugen.

Nu heb ik ze in allebei de blauwe bankjes gedaan, maar de pc draait ze niet in de dual channel mode. Daarna heb ik geprobeerd om ze in de zwarte bankjes te doen, maar ook daar krijg ik het niet in dual channel mode...

Daarna heb ik mijn bios geupdate, naar versie 2.20, maar ook dat lost het probleem niet op. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Want ik heb niet het idee dat ze kapot zijn, omdat de pc ze wel herkent....

Alvast bedankt voor het helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Even over die voltmod: Hoe trekken jullie dat spoor van zilver dan? :+ Met wat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:41
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 15:14:
Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen het asrock 939 mobo. Alleen ik heb een probleempje. Ik heb 2 512 mb ddr 400 geheugen reepjes, eentje van kingston valueram. Van de ander weet ik de merknaam niet, maar het is ook 512 ddr400 geheugen.

Nu heb ik ze in allebei de blauwe bankjes gedaan, maar de pc draait ze niet in de dual channel mode. Daarna heb ik geprobeerd om ze in de zwarte bankjes te doen, maar ook daar krijg ik het niet in dual channel mode...

Daarna heb ik mijn bios geupdate, naar versie 2.20, maar ook dat lost het probleem niet op. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Want ik heb niet het idee dat ze kapot zijn, omdat de pc ze wel herkent....

Alvast bedankt voor het helpen!
Dual Channel moet met 2 exact dezelfde bankjes anders werkt het vaak niet! :) Zelfde merk heb je nog kans, maar als het zelfs niet hetzelfde merk is dan gaat het je niet lukken... Ik heb een jaar geleden voor de zekerheid 2x512MB gekocht in een setje..

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp!tF!re schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 18:27:
[...]

Dual Channel moet met 2 exact dezelfde bankjes anders werkt het vaak niet! :) Zelfde merk heb je nog kans, maar als het zelfs niet hetzelfde merk is dan gaat het je niet lukken... Ik heb een jaar geleden voor de zekerheid 2x512MB gekocht in een setje..
Ja, nouja ik dacht dus, na het lezen van veel topics, dat dat onzin was. Maar in mijn geval lijkt dat toch zo te zijn. Want het is niet zo dat je bepaalde jumpers ofzo moet omzetten om het te activeren? Of iets in je bios moet changen?

Maar goed, dan ga ik nog maar een reepje halen. Toch jammer van de 50 euro...maar ja het scheelt volgens mij toch behoorlijk in prestaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Onzin het hoeft het zelfde merk te zijn als ze maar even groot zijn(2x512, niet 1x512 en 1x 256 dat werkt niet) en de zelfde timing aan kunnen gaat het gewoon werken. Ik heb ook eerst ch-5 en psc chipjes door elkaar gebruikt.Voor dual channel moet je bank 1&2 of 3&4 gebruiken om het te activeren. (de 2 meest links of de twee meest rechts) Bij dit bordje zou ik zeker voor de 3&4 gaan die werken vaak beter.

Die dual channel setjes zijn gewoon niet nodig is gewoon marketing onzin, en kosten vaak meer dan twee lossen. Je koopt er twee tegelijk en moet je meer betalen. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door mad_max234 op 20-08-2006 19:10 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:04:
Onzin het hoeft het zelfde merk te zijn als ze maar even groot zijn(2x512, niet 1x512 en 1x 256 dat werkt niet) en de zelfde timing aan kunnen gaat het gewoon werken. Ik heb ook eerst ch-5 en psc chipjes door elkaar gebruikt.Voor dual channel moet je bank 1&2 of 3&4 gebruiken om het te activeren. (de 2 meest links of de twee meest rechts) Bij dit bordje zou ik zeker voor de 3&4 gaan die werken vaak beter.

Die dual channel setjes zijn gewoon niet nodig is gewoon marketing onzin, en kosten vaak meer dan twee lossen. Je koopt er twee tegelijk en moet je meer betalen. 8)7
Maar goed, ik heb ze in allebei geprobeerd. En hij blijft maar 1024 single channel aangeven...
Dus blijkbaar is het toch zo dat twee verschillende (qua merk, niet qua type) niet werken..

Of heeft iemand nog enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik heb er ook geen problemen mee.
Keb laatst dit bord gekocht incl een xtra 512 reep (pc2700) als aanvulling op m`n oude geheugen. Nieuwe en oude reep (is uit 2003, merk onbekend) zitten in bank 1&2 en draait gewoon netjes DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
KBDE schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 09:41:
Na wat experimenteren (onder andere door een low voltage burn in) en ander geheugen 2x1024MB GSkill Value (F1-3200PHU2-2GBNS) kan ik nu mijn X2 3800+ (0626) op 2800Mhz met standaard voltage draaien. (1.37V volgens tooltjes)
Woei dat klinkt veelbelovend :)
Heb na het installeren van deze CPU ook meteen het voltage verlaagt naar 1.35. Alleen heb je hem hierop ook extra gestresst? Omdat je het over een burn-in hebt?
Ook eens kijken hoever ik kom met mijn X2 3800 :)

Met welk programma houden jullie de CPU temperatuur in de gaten?
Ik zie net dat MBM5 dit bord niet ondersteunt (of kijk ik verkeerD?) en AMD's Dashboard krijg ik niet aan de praat (misschien omdat Cool 'n Quiet uitstaat?)

[ Voor 36% gewijzigd door frickY op 21-08-2006 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

frickY schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 12:41:
[...]

Everest misschien?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mikey5times schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 14:33:
Weet iemand waar je goedkoop bison electro, of andere zilververf/lijm kan kopen? Bij de praxis hadden ze het in ieder geval niet (praxis-medewerker: "is dat om zilver mee te lijmen?" 8)7).
Goedkope geleidende lak voor unlocken cpu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Die link is uit 28-2-2002, bij gamma hebben ze het wel denk ik, want die gasten hebben een hele want met bison zooi. En waar woon je, want in nijmegen hebben ze het wel, silververf bij de electro winkel.

Hier een online shop hij is wel duur, ik zoek ff voor je of ik een goedkoper adres kan vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 21-08-2006 17:28 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit bordje ook en heb vandaag een X2 3800+ gekocht en die komt in de plaats van mijn 3200+. Volgens azerty komt hij het einde van deze week en dan kan ik weer beginnen aan het mod en tweak werk.

Even voor de zekerheid, ik hoef geen nieuwe drivers ofzo te installen he, een bios reset lijkt mij voldoende ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Windows zal automatisch de dualcorre processor driver installeren.
Zo niet dan kun je hem hier downen; http://www.amd.com/us-en/...utilities/amdcpusetup.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:14:
Ik heb dit bordje ook en heb vandaag een X2 3800+ gekocht en die komt in de plaats van mijn 3200+. Volgens azerty komt hij het einde van deze week en dan kan ik weer beginnen aan het mod en tweak werk.

Even voor de zekerheid, ik hoef geen nieuwe drivers ofzo te installen he, een bios reset lijkt mij voldoende ?
Volgens mijn moet je windows er opnieuw opzetten, maar dat weet ik niet zeker. Google ff, is vast en zeker wel te vinden. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gegoogled maar niet/niets goed/gevonden. Mijn logica dacht dat alleen een bios reset voldoende is omdat gewoon dezelfde chipset drivers gebruikt kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toen ik overging naar dualcore heb ik ook niet meteen geformatteerd. En alles werkte wel gewoon. Ik heb dan geen dualsata2 meer maar weet wel bijna zeker dat dat ook gewoon gaat werken. Zoek dan meteen ff naar de "dualcore optimizer" en de bijhorende registry tweaks. Kan ook een hoop schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:53:
Ik heb gegoogled maar niet/niets goed/gevonden. Mijn logica dacht dat alleen een bios reset voldoende is omdat gewoon dezelfde chipset drivers gebruikt kunnen worden?
Kijk eens hier en het gaat niet om je chipset drivers maar om je windows cpu drivers.

De dualcore optimizer lijkt me niet verstandig naar al die meldingen. ;) (En ook door mede tweakers hier op het forum)

[ Voor 33% gewijzigd door mad_max234 op 21-08-2006 18:15 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm... bij mij werkt t anders prima?
Toch maar ff opzoeken dan...

Edit: dat van de CPU drivers klopt inderdaad, had ik ff niet aan gedacht te vermelden. Zodra je die installeert zie je ineens je temp dalen en draait ie op 2 cores ipv 1. Alleen wat is er zo slecht aan die dualcore optimizer?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 18:25:
Hmm... bij mij werkt t anders prima?
Toch maar ff opzoeken dan...

Edit: dat van de CPU drivers klopt inderdaad, had ik ff niet aan gedacht te vermelden. Zodra je die installeert zie je ineens je temp dalen en draait ie op 2 cores ipv 1. Alleen wat is er zo slecht aan die dualcore optimizer?
Link

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnx voor de info, ik zal het allemaal even rustig uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:14:

Kun je gewoon verwisselen. Zelfs een bios reset is niet nodig. Windows herkent alles zelf en installeert automatisch de nodige driver/software. Een keer herstarten en klaar.
(zelf net gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben trouwens benieuwd hoe ver ik er mee ga komen, toch jammer dat dat altijd afwachten is. Maar laten we zeggen dat ik tevreden ben met 20% overclock. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 09:44
frickY schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 12:41:
[...]

Woei dat klinkt veelbelovend :)
Heb na het installeren van deze CPU ook meteen het voltage verlaagt naar 1.35. Alleen heb je hem hierop ook extra gestresst? Omdat je het over een burn-in hebt?
Ook eens kijken hoever ik kom met mijn X2 3800 :)

Ik zie net dat MBM5 dit bord niet ondersteunt (of kijk ik verkeerD?) en AMD's Dashboard krijg ik niet aan de praat (misschien omdat Cool 'n Quiet uitstaat?)
Ik gebruik everest (omdat je hier ook de temp van elke core appart ziet + totaal temp.) En voor even snel te kijken gebruik ik cbid800 (central brain identifier)

Helaas geen log functionaliteit, maarja, het werkt goed genoeg voor mij.
Hoe ver kom je tot nu toe? Heb laatst een andere 3800+ in handen gehad, deze deed max 2600mhz stabiel.

Gestressed via SP2004 (2x openen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Mijn Amd 64 X2 3800+ ook eens wat ' aangescherpt' naar 2,5GHz.. Hoger hoeft van mij niet omdat ik op deze manier optimale snelheden heb. Vervolgens gekeken of ik ook met minder Vcore hetzelfde resultaat kon behouden dit leek goed te gaan... Maar had nog geen tijd voor echte stress test en toen ik toevallig veel programma's aan had hing het systeem opeens wel eens (wat volgens mij een teken is van te weinig Vcore) En heb hem inmiddels op 1.375V ingesteld en in Sisoft sandra geeft hij 1.39V aan...

Temperatuur schommelt best wel (maar nog niet echt goed kunnen testen, wegens inconsequente belastingen en Fan snelheid) maar heb zowel de 35C gezien als rond de 48C (dit wel stressed en volgens mij op lage fan snelheid)

Wat helaas wel eventjes ietsjes meer is als mijn vorige AMD 64 3000+ @ 2,25GHz (hetzelfde optimale verhaal)

Verder heb ik gelukkig ook op deze X2 manchester mijn 4 reepjes twinmos geheugen op PC3200 lopen, dit dient wel geforceerd te worden maar het levert verder geen problemen op. (Auto kiest hij PC2700)

Ik denk ik deel mijn OC-939 ervaring even mee... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey5times
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
mad_max234 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:57:
[...]

Die link is uit 28-2-2002, bij gamma hebben ze het wel denk ik, want die gasten hebben een hele want met bison zooi. En waar woon je, want in nijmegen hebben ze het wel, silververf bij de electro winkel.

Hier een online shop hij is wel duur, ik zoek ff voor je of ik een goedkoper adres kan vinden.
Bedankt allebei, ik zal ook nog eens bij Halfords gaan kijken. Bij de Fixet kost Bison Electro €18,70. Mij net iets te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HydroDiOxide
  • Laatst online: 16-08 10:04
Hmmm, 't zal wel aan mij liggen maar ik draai dit bordje met BIOS 2.10 en wat ik ook probeer het aantal mhz gaan niet omhoog (of naar beneden). Als ik in de BIOS bijvoorbeeld 9x200 (voor mijn x2 3800) zetten geeft de bak als ik boot 1.80 Ghz aan, maar als ik Everest of CPU-Z draai staat ie netjes op 1.999. Wat dan ook aanpassen omhog resulteert ook niet in andere readings door eerder genoemde progs.

Misschien mis ik iets, maar kan iemand een simpele step by step doen hoe ik dit jekkel naar 2.2 ghz krijg (en eventueel hoger). Het lijkt zo makkelijk als dit leest, maar ik krijg dat ding dus niet geoc'ed (geheugen trouwens wel).

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

HydroDiOxide schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 22:47:
Hmmm, 't zal wel aan mij liggen maar ik draai dit bordje met BIOS 2.10 en wat ik ook probeer het aantal mhz gaan niet omhoog (of naar beneden). Als ik in de BIOS bijvoorbeeld 9x200 (voor mijn x2 3800) zetten geeft de bak als ik boot 1.80 Ghz aan, maar als ik Everest of CPU-Z draai staat ie netjes op 1.999. Wat dan ook aanpassen omhog resulteert ook niet in andere readings door eerder genoemde progs.

Misschien mis ik iets, maar kan iemand een simpele step by step doen hoe ik dit jekkel naar 2.2 ghz krijg (en eventueel hoger). Het lijkt zo makkelijk als dit leest, maar ik krijg dat ding dus niet geoc'ed (geheugen trouwens wel).
Multiplier is gelockt je moet overclocken via de FSB... CPU PCI-E op async zetten en dan langzaam cpu frequency gaan verhogen...

• frickY
@HydroDiOxide
Cool 'n Quiet staat uit? :)

• HydroDiOxide
@frickY. Nee, heb ik nog aan staan. Zou dat de boel op kunnen houden?

@NeHoX. De CPU-frequency kan ik verhogen als ik de cpu-pcie op async heb gezet (of moet cool'n'quiet dan eerst uit staan)? Ik kan me herinneren dat ik hem gisteren op async zette en dat er onder die optie toen twee opties niet meer uitgegrayed waren, ik kon er alleen niets mee doen.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
NeHoX schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 23:42:
[...]

Multiplier is gelockt je moet overclocken via de FSB... CPU PCI-E op async zetten en dan langzaam cpu frequency gaan verhogen...
Multiepleir is niet naar beneden gelockt alleen naar boven. ;)

En om je HTbus te veranderen typ je gewoon het gewensten getal in en druk op enter.

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 24-08-2006 15:02 ]

-Andere hobby- -

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 12:43
Ik heb sinds gisteren ook deze Mobo in samenwerking met een AMD X2 4600+, maar sinds vandaag krijg ik "freezes" in windows XP (verse installatie). Gisteren heeft de PC de hele dag en avond gewoon goed gewerkt. Vandaag ben ik verder gegaan met software installaties (o.a. AMD X2 drivers van de website).

Ik gebruik een reepje crosair 1GB (PC3200) en een reepje Dane-elec 512 MB (PC3200) in single channel mode (beide uit m'n oude setup meegenomen en werken daarin perfect).
Ik had eerste beide in de zwart bankjes gedaan en zodoende ging de snelheid automatisch in de BIOS op 333 mhz (daarna handmatig in de BIOS op 400mhz gezet). Zowel bij 333mhz als bij 400 mhz "freezes".

Nu heb ik het reepje van 1GB in de eerste zwarte bankje zitten en de andere in het eerste blauwe bankje --> automatisch op 333 mhz (daarna op 400mhz gezet). Ook hier weer bij beide freezes.

In welke bankjes moeten de reepjes eigenlijk zitten zodat in single channel mode beide reepjes automatisch op 400mhz draaien of maakt dat niets uit? Moeten er in de bios ook nog iets veranderd worden? Ik draai trouwens de laatste bios V2.20

[ Voor 12% gewijzigd door lochtejans op 24-08-2006 15:26 ]

• Banjy
Ik weet niet in hoeverre het geheugen als oorzaak dient bij freezes etc. Maar mijn ervaring met mijn nieuwe X2 3800+ was dat ik na het overklokken freeses kreeg als ik hem teveel belaste. Dit heb ik opgelost door de Vcore weer naar een normalere hogere setting te zetten (ik probeerde zo laag mogelijk te gaan) Dus misschien eens proberen de Vcore gewoon op 1.4V te zetten?

Grote kans dat ik er ontzettend ver naast zit hoor, maar dit is het enige wat mij te binnen schiet. :)

• lochtejans
Ik heb alles gewoon op standaard snelheden lopen. De freezes lijken nu weg te zijn nadat ik in de bios "Flexibilty option" op "disabled" heb gezet. Hopelijk is het probleem hierdoor opgelost... O-)

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
lochtejans schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:19:
Ik heb alles gewoon op standaard snelheden lopen. De freezes lijken nu weg te zijn nadat ik in de bios "Flexibilty option" op "disabled" heb gezet. Hopelijk is het probleem hierdoor opgelost... O-)
Jij hebt Corsair ddr400. Ik ook en ik ben van plan dit bord aan te schaffen.
Mijn Corsair is 2*512 LL ddr400 met BH5 chips (TWINX rev 1.1).
Wat heb jij? Blijkbaar heb jij problemen met jouw latten?

• HydroDiOxide
Okeh, ik heb het grapje door. Nu nog even de vraag... mijn geheugen draait nu ook op 210, maar is eigenlijk 166 (pc2700). Welke instelling moet ik doen op die op 200 (of lager) te houden?

• lochtejans
corpseflayer schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:47:
[...]

Jij hebt Corsair ddr400. Ik ook en ik ben van plan dit bord aan te schaffen.
Mijn Corsair is 2*512 LL ddr400 met BH5 chips (TWINX rev 1.1).
Wat heb jij? Blijkbaar heb jij problemen met jouw latten?
Ik heb het volgende geheugen van Corsair:
Corsair ValueSelect VS1GB400C3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
lochtejans schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 23:16:
[...]

Ik heb het volgende geheugen van Corsair:
Corsair ValueSelect VS1GB400C3
Weet je ook welk type chips erop zitten? (Kijk eens als je case open staat en er geen heatspreaders opzitten). Ik heb de heatspreaders oiit vervangen voor echte koperen omdat de gewone er met ordinaire lijm op vastgekleefd waren. :/
Toen zag ik dat het BH5 is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 05:39
Ik heb voor dit moederbord een oud Firewirekaartje uit mijn oude PC erin gezet.
Het was een noname sweex o.i.d. met een agere chip erop.
Ik weet voor 90% zeker dat dit kaartje de oorzaak is voor mij BSOD's
Heeft iemand een firewirekaartje werkend zonder problemen in dit moederbord zitten zoja welke?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
pinojo123 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 20:18:
Ik heb voor dit moederbord een oud Firewirekaartje uit mijn oude PC erin gezet.
Het was een noname sweex o.i.d. met een agere chip erop.
Ik weet voor 90% zeker dat dit kaartje de oorzaak is voor mij BSOD's
Heeft iemand een firewirekaartje werkend zonder problemen in dit moederbord zitten zoja welke?
Alvast bedankt
Mijn geluidskaart Audigy2 Platinum ex heeft er 1 en werkt prima.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

HydroDiOxide schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 09:09:
@frickY. Nee, heb ik nog aan staan. Zou dat de boel op kunnen houden?

@NeHoX. De CPU-frequency kan ik verhogen als ik de cpu-pcie op async heb gezet (of moet cool'n'quiet dan eerst uit staan)? Ik kan me herinneren dat ik hem gisteren op async zette en dat er onder die optie toen twee opties niet meer uitgegrayed waren, ik kon er alleen niets mee doen.
Cool & Quiet moet idd uit...

Omdat de CPU multiplier naar boven is gelockt dus lekker de HTbus omhoogschroeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HydroDiOxide
@nehox. Ik heb de 3800 nu op 2.4ghz draaien, met cool'n'quiet aan.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TargetX
Ik ben ook op dit moment een X2 3800+ aan het overclocken. Draai inmiddels zonder VCORE verhoging al een paar dagen stabiel op 2.4Ghz (vanaf 2Ghz stock). Best een aardige overclock imho, en het mooie is dat als ik m'n mem dan op 166Mhz zet het precies op 200Mhz weer uitkomt (omdat het eigenlijk een multiplier is). Ook ik heb gewoon cool&quiet aan (hij klokt terug naar 1.2Ghz) en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
HydroDiOxide schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 21:40:
@nehox. Ik heb de 3800 nu op 2.4ghz draaien, met cool'n'quiet aan.... :?
C&Q kan ook gewoon aanblijven maar dan kan je niet het laatste beetje eruit halen wat in je cpu zit.
2,4Ghz is dus ook nog niet je max. er zit nog (iets) meer in. ;)

@TargetX
Het is eigenlijk een divider. :+

[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 26-08-2006 10:54 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn x2 3800+ ook binnen en draait stabiel op 2400 mhz ik heb hem op 1.40 volt gezet maar dan wordt ie aardig warm (46 graden) maar ik denk dat er nog meer uit te halen valt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TargetX
@TargetX
Het is eigenlijk een divider. :+
d0h! dom van mij :-) T was laat zullen we maar zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
HydroDiOxide schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:50:
Okeh, ik heb het grapje door. Nu nog even de vraag... mijn geheugen draait nu ook op 210, maar is eigenlijk 166 (pc2700). Welke instelling moet ik doen op die op 200 (of lager) te houden?
Pff, PC2700 (oem geheugen) op 210. Dat is mooi. Alleen denk ik dat het niet stabiel is _/-\o_

Je kan divider op 133 zetten, zodat die 33MHz omlaag gaat, ALS ie bij 210 al stabiel is, kun je zelfs verder klokken om terug dichtbij de 200 te komen. (eventueel flex optie aanzetten)

-C&Q, je kan het beter uitzetten, het hoeft niet. Het is handig bij pc's die vaak in standby/sleep/ office mode zijn. Maar ik neem aan dat we allemaal vaak gamen :9

[ Voor 12% gewijzigd door Kakulukia op 26-08-2006 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TargetX
Kakulukia schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 12:44:

-C&Q, je kan het beter uitzetten, het hoeft niet. Het is handig bij pc's die vaak in standby/sleep/ office mode zijn. Maar ik neem aan dat we allemaal vaak gamen :9
C&Q kun je toch ook uit zetten door gewoon je 'power mode' te veranderen naar Home/Office oid? Hij schakelt bij mij alleen terug als ik hem op 'Minimal Power Management' zet. Of moet dit echt in de bios uitgezet worden? Ik vind het namelijk wel een erg fijne feature als mijn pc staat te downloaden of gewoon tijdens MSN etc dan is ie lekker koud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Dualchannel geheugen goed werkend op de Asrock Dualsata 2 met verschillende merken geheugen zoals Madmax ook al aangaf. In de handleiding van de Asrock Dualsata2 staat specifiek dat geheugen van hetzelfde merk moet zijn voor Dualchannel maar dat is dus larie. Heb Dane-elec 512 MB PC3200 gecombineerd met Twinmos 512MB PC 3200 en het draait goed en stabiel. Nu heb ik ook nog 256MB geheugen liggen. Als ik dit er bij stop verlies ik Dualchannel door het oneven aantal reepjes. Waar zouden jullie voor kiezen: dualchannel 1024MB (1GB) of single channel 1280MB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook in het bezit van dit bord (zie voor verdere specs hieronder). Maar ik heb soms het probleem dat windows niet helemaal kan opstarten. Want dan herstart de pc opeens tijdens het windows laden (dus terug naar bios-test, zonder blauw scherm). Soms zelfs paar keer achter elkaar. Maar soms komt hij er wel direct langs.

Kan dit aan het moederbord liggen? Andere mensen hier ook van gehoord/gehad?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2006 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
-altijd gaat Dualchannel voor !!! Het verdubbelt de brandbreedte. ik dacht 3.2gbp/s single channel vs 6.4 gbp/s dualchannel mode.

-ja, ik had ook dezelfde opstart problemen. Het is volgens mij een bug van deze bord, netals de 1T-bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 17:51:
Ik heb Dualchannel geheugen goed werkend op de Asrock Dualsata 2 met verschillende merken geheugen zoals Madmax ook al aangaf. In de handleiding van de Asrock Dualsata2 staat specifiek dat geheugen van hetzelfde merk moet zijn voor Dualchannel maar dat is dus larie. Heb Dane-elec 512 MB PC3200 gecombineerd met Twinmos 512MB PC 3200 en het draait goed en stabiel. Nu heb ik ook nog 256MB geheugen liggen. Als ik dit er bij stop verlies ik Dualchannel door het oneven aantal reepjes. Waar zouden jullie voor kiezen: dualchannel 1024MB (1GB) of single channel 1280MB?
Dat is geen larie.
Veel merken gebruiken andere chips die, wanneer samen in 1 mobo, problemen kunnen geven.
Dat jouw 2 latjes samenwerken wil dus niets zeggen want er kunnen net zo goed dezelfde chips opzitten. :z
Dualchannel is altijd sneller dan singlechannel. Als je geen onboard vga hebt en ook geen X2 moet je zelf eens benches draaien, daar ben je toch tweaker voor he? :)
Ikzelf zou voor dualchannel gaan omdat 256MB meer niet echt boeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kakulukia schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 21:47:
-ja, ik had ook dezelfde opstart problemen. Het is volgens mij een bug van deze bord, netals de 1T-bug.
Jij had hetzelfde probleem? Hoe ben je er vanaf gekomen? Want ik clock niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Ik start op, windows bootscherm laat, en boem restart, hele process opnieuw, en windows start gewoon op. Dit was niet altijd, 1 op de 5 keer.
Oplossing?= weetnie, zo erg vond ik het niet, mn pc start toch snep op :) (al deed die het 2x )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
weet iemand trouwens of de voltmod (voor de cpu) opit moederbord ook werkt als je er een am2cpu board in heb zitten? want die heb ik namelijk en kan mijn 4200+ x2 niet echt verder dan 2,5 ghz stabiel krijgen.
dan krijg ik kuren als, bij het booten heel even blue screen dan reboot, als ik in windows zit een hard reboot en het opstarten van sommige programma's gaat ineens heel langzaam.
ik wou eigenlijk ook nog een artic freezer 64 pro kopen, ik denk wel dat dit helpt want de cpu wordt best wel heet als ik hem overclocked heb en hij reboot ineens (meteen in bios daarna iets van 47 graden maar dat is al als die dus al even is afgekoeld)

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
corpseflayer schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 21:50:
[...]

Dat is geen larie.
Veel merken gebruiken andere chips die, wanneer samen in 1 mobo, problemen kunnen geven.
Dat jouw 2 latjes samenwerken wil dus niets zeggen want er kunnen net zo goed dezelfde chips opzitten. :z
Dualchannel is altijd sneller dan singlechannel. Als je geen onboard vga hebt en ook geen X2 moet je zelf eens benches draaien, daar ben je toch tweaker voor he? :)
Ikzelf zou voor dualchannel gaan omdat 256MB meer niet echt boeit.
Het is voor 95% onzin, de meeste merken kunnen gewoon door elkaar gebruikt worden. Er is bij mijn weten alleen een probleem met ch-5 icm bh-5 wat voor probleem zorgt bij dit bordje, er zullen best nog wat reepjes problemen geven maar het meeste werkt gewoon goed samen. en die dualchannel reepjes is ook onzin, het is gewoon niet nodig.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
mad_max234 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 12:28:
[...]

Het is voor 95% onzin, de meeste merken kunnen gewoon door elkaar gebruikt worden. Er is bij mijn weten alleen een probleem met ch-5 icm bh-5 wat voor probleem zorgt bij dit bordje, er zullen best nog wat reepjes problemen geven maar het meeste werkt gewoon goed samen. en die dualchannel reepjes is ook onzin, het is gewoon niet nodig.
Een nieuw latje aangekocht door een maat zorgt ervoor dat zowel zijn pc met Kingstons (non BH5)als mijn pc met Corsairs (BH5) vastlopen in Windows. Mijn ervaring is dus dat het wel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
corpseflayer schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 13:52:
[...]

Een nieuw latje aangekocht door een maat zorgt ervoor dat zowel zijn pc met Kingstons (non BH5)als mijn pc met Corsairs (BH5) vastlopen in Windows. Mijn ervaring is dus dat het wel uitmaakt.
Dat zeg ik. :P Het komt alleen niet zo vaak voor maar bh-5 icm ch-5 en ook andere kan problemen geven.

Heb hier wel 4 merken geheugen gebruikt door elkaar en gaven geen problemen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door mad_max234 op 27-08-2006 13:57 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaar dat ik dus ook de merken geheugen erbij zette. Dane-elec 512MB (8x64) (gehaald bij MediaMarkt) i.c.m. Twinmos 512MB (8x64) (gehaald bij Computer Henkie op de hoek) loopt perfect dual channel op de Asrock DualSata2. Aangezien zowel Dane-elec en Twinmos zeer courant geheugen is kan dit bruikbare kennis zijn voor iedereen die aan de dual channel wil met dit moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 21:54:
Vandaar dat ik dus ook de merken geheugen erbij zette. Dane-elec 512MB (8x64) (gehaald bij MediaMarkt) i.c.m. Twinmos 512MB (8x64) (gehaald bij Computer Henkie op de hoek) loopt perfect dual channel op de Asrock DualSata2. Aangezien zowel Dane-elec en Twinmos zeer courant geheugen is kan dit bruikbare kennis zijn voor iedereen die aan de dual channel wil met dit moederbord.
Maar twinmos gebruikt tig aantal chipjes op hun reepjes, de info die jiji geeft zegt daarom niks. Kan je ff de chipjes opgeven die er op zitten? Het zelfde voor dane-elec wat voor een chipjes?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Hallo mede Asrock mobo eigenaren. ;)

Ik zou graag iets willen voorleggen met betrekking tot de Sata poorten.
Ik heb 2 Samsung Spinpoint SP2504C hardeschijven. En deze had ik toen ik een AMD 64 3000+ had in Raid 0 (dus beide op de onboard sata I controller)

Echter heb ik nu een AMD X2 3800+ en mijn idee was dat ik meer multitask performance kon behalen als ik de programma's strategisch zou verdelen over de schijven... Zodat beide cores zeg maar bezig konden zijn met losse programma's + schijf.

Maar wat ik mij nou afvraag, aangezien beide schijven nog steeds op dezelfde controller zitten; is dit ook echt zo? Kan hij nu van 2 schijven tegelijk lezen of kan een controller er eigenlijk maar 1 goed aanspreken.

Ik heb namelijk natuurlijk de mogelijkheid om een van de schijven op de Sata II poort aan te sluiten...Zou dit verstandig zijn, even de extra bandbreedte plus NCQ niet meegerekend?

Mijn vraag komt eigenlijk neer op het volgende: Is de controller hardware technisch verantwoordelijk voor het doorvoeren van de data? (eigen processortje?) Of is het slechts de ingang naar het mobo en doet de CPU eigenlijk al het werk in het geval van een onboard controller...?

Benieuwd naar jullie reacties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vraag heeft niet veel specifiek te maken met een asrock 939dual-sata2 moederbord :)

Volgens mij kan dit niet, omdat de Sata2 op een andere controller zit dan de sata1 aansluitingen. Daarnaast heeft de sata2 controller maar 1 ingang. Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet zeker ben, al is mijn vermoeden donkerbruin ;)

Een controller moet toch 2 ingangen hebben wil je raid kunnen gebruiken, dat 2 controllers samen kunnen werken heb ik nog nooit van gehoord.

Een dual core heeft trouwens sowieso al voordeel bij een raid-0 opstelling. dit gebeurt automatisch.
Ik zou de config lekker zo houden :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 15:47:
Je vraag heeft niet veel specifiek te maken met een asrock 939dual-sata2 moederbord :)

Volgens mij kan dit niet, omdat de Sata2 op een andere controller zit dan de sata1 aansluitingen. Daarnaast heeft de sata2 controller maar 1 ingang. Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet zeker ben, al is mijn vermoeden donkerbruin ;)

Een controller moet toch 2 ingangen hebben wil je raid kunnen gebruiken, dat 2 controllers samen kunnen werken heb ik nog nooit van gehoord.

Een dual core heeft trouwens sowieso al voordeel bij een raid-0 opstelling. dit gebeurt automatisch.
Ik zou de config lekker zo houden :)
Dan begrijp je mijn verhaal niet goed, en ik begrijp dat het opzich niet per definitie met dit mobo te maken heeft maar meer met mobo's in het algemeen echter verschillen de controllers nog wel eens tussen mobo's. En daar gaat mijn vraag eigenlijk over..

Even wat duidelijker:

Ik had:
Amd 64 3000+ Met 2x Samsung Spinpoint (beide op de Sata I poorten) in Raid 0

Ik heb nu:
Amd 64 x2 3800+ Met 2x Samsung Spinpoint (beide op de Sata 1 poorten) en programma's verdeeld over de schijven. (met het idee: er kunnen 2 programma's tegelijkertijd geladen worden; ipv 2 heel snel achter elkaar; maar mijn kennis van Raid 0 en HDD's is niet extreem groot ofzo ;) )

Zit te denken aan:
1x Samsung Spinpoint via Sata II aangesloten (als het goed is andere controller dan Sata I)
1x Samsung Spinpoint via Sata I aangesloten

Verder heb ik ervaren dat ik opzich geen echte voordelen van Raid 0 heb, ik kom nooit aan die verhoogde doorvoer aangezien ik meestal nog zat andere bottlenecks heb en de samsungs in single drive ook al een super hoge doorvoer hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Met raid 0 worden geen 2 programma's tegelijk geladen.
De 2 programma's staan elk voor 50% op 1 disk (in jouw geval).
De bandbreedte verdubbeld wel maar de seektime blijft hetzelfde.

Raid 1 (mirror) kan in het geval de raidcontroller het ondersteund wel 2 programma's tegelijk laden.

Raid 0 is dus vooral handig als je met grote dingen bezig bent, bvb uncompressed video ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
corpseflayer schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:43:
Met raid 0 worden geen 2 programma's tegelijk geladen.
De 2 programma's staan elk voor 50% op 1 disk (in jouw geval).
De bandbreedte verdubbeld wel maar de seektime blijft hetzelfde.

Raid 1 (mirror) kan in het geval de raidcontroller het ondersteund wel 2 programma's tegelijk laden.

Raid 0 is dus vooral handig als je met grote dingen bezig bent, bvb uncompressed video ed.
Bedankt voor je reactie maar geeft weer helaas niet echt antwoord op mijn vraag... Wat jij zegt bevestigd mijn idee over Raid 0.

Maar ik ben geintresseerd in de werking van de Sata port controllers op dit mobo. Heeft het nut om beide controllers te gebruiken (dus 1 HDD @ Sata I en 1 HDD @ Sata II controller) In plaats van 2 HDD's op de Sata I controller. Wellicht dat iemand mij hier antwoord op kan geven? Voordat ik dit hele topic volspam voordat alles duidelijk uitgelegd is... :+ O-)

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste