[939Dual-SATA2]geheugen in DC op 400 mhz kan niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Goedendag,

Ik heb hier een AMD Athlon 64 3500+, 2x 1 GB Twinmos PC3200 (waarvan 1 CL2.5 en de ander CL3.0), en verder dus een ASrock 939Dual-SATA2 mobo. Nog een Seagate Barracuda 7200.10 320 GB HDD, en een Maxter 80 GB HDD.
Het probleem is dus dat als ik beide geheugen modules erin stop, dat hij dan niet altijd goed boot. Dit ligt dus aan de instellingen.

Ieder blokje kan individueel wel booten op 400 mhz, maar samen in Dual Channel is het maximaal 266 Mhz (effectief dus), anders krijg ik geen scherm en geeft hij zelf ook na 3x aan dat hij is "gefailed" met booten.

Verder heb ik alle timings op zijn hoogst gezet, maar zelfs dat lost niks op. Ze kunnen trouwens wel beiden op CAS latency 2.5 draaien.

Iemand toevallig een idee? Ik gebruik de nieuwste BIOS P2.20

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-01 20:11
ook al beiden op CL3 geprobeerd?

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Verder heb ik alle timings op zijn hoogst gezet, maar zelfs dat lost niks op.
Jah dus :)

maar nog geen resultaat :(

[ Voor 13% gewijzigd door LiquidT_NL op 09-07-2006 22:30 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 16:57
Dual channel werkt eigenlijk alleen als je 2 identieke modules hebt.
als je modules van elkaar afwijken qua SPD (cas,tras,trcd etc...)
zal het op de laagste speed werken.
het beste is zelfs geheugenreepjes te gebruiken uit dezelfde serie.

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wooley schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:55:
Dual channel werkt eigenlijk alleen als je 2 identieke modules hebt.
als je modules van elkaar afwijken qua SPD (cas,tras,trcd etc...)
zal het op de laagste speed werken.
het beste is zelfs geheugenreepjes te gebruiken uit dezelfde serie.
dat dualchannel alleen werkt als je geheugenreepjes identiek zijn is dikke BS...

ik had voor mijn 2gb ocz plat mem, 2 verschillende hokkietokkie geheugenbankjes in mijn pc zitten allebei op 400 megahertz maar de een was cas 2-4-4-8-2cmd en de andere was 2.5-5-5-8-1cmd, het draaide zelfs allebeide nog stabiel met de timings op 2.5-4-4-8-1cmd op een ht van 220mhz(of 440mhz ddr)... dusss... ze werkten allebeide perfect op dit bordje in dualchannel in combinatie met een opteron 165...

maar de geheugen controller zit in onze beide gevallen in de processor dus zou het kunnen zijn dat je geheugen instellingen gewoon ergens niet goed staan, of misschien moet je de 2 andere slots proberen of je geheugen wat meer sap(volt) geven???

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Mijn gare mobo (ga ik ook vervangen ;)) heeft alleen maar normal/high voltage setting. Hij staat nu op high, maar niks.

Ik heb ze al in de 2 andere slots geprobeerd, verder niks.

Ik zou niet weten wat ik verder aan settings moet nemen. Wat zijn jouw settings? Ik heb ze beiden op 3.0 gezet, maar geen resultaat :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
*schop*

ik heb ze beiden eens op single channel gezet, maar zelfs dan heb ik dezelfde problemen... Help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
*schop*

laatste hoop???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer wat met de voltages te spelen, een stapje of twee verhogen en dan aankijken. Anders moet je het maar testen met ander merk/type geheugenreepjes op je bord en/of moet je jouw reepjes testen op een ander bord. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
voltage? Dit board heeft alleen een normal en high setting. Ik vraag wel aan een maat van mij binnenkort, weet ik tenminste waar het aan ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
*schop*

Zal het feit dat mijn mobo zo gek doet met mijn DIMM's gerelateerd zijn met system hangups icm BSOD's? Ik krijg kernel_stack_inpage_error (0x0000007A) en kernel_data_inpage_error (0x00000077) meldingen? Volgens de KB van microsoft hebben die alleen te maken met de pagefile, maar andere sites zeggen ook dat het te maken kan hebben met het RAM. Ik krijg met Seagate diagnostic tools alleen maar een fout in mijn index, maar staat dat niet los van mijn pagefile? Verder krijg ik nog een vage melding, die zal ik later ff posten (ik kan er ff niet op komen).

Ik vind het maar vreemd, vanavond even mijn SATA kabel checken (of een goeie kopen :X) Iemand nog tips of enig idee hoe of wat?

[ Voor 12% gewijzigd door LiquidT_NL op 16-08-2006 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Alle timings handmatig invoeren, Single channel, DDR333 gebruiken en memtesten. Verander iets (zeg zet 't op DDR400) en nog eens memtesten etcetc. Verder niet overclocken natuurlijk. Memtest gebruikt geen pagefile, kan je IGG je geheugen uitsluiten.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Alle timings handmatig ingevoerd (op zijn hoogst) + geheugen op SC + DDR333/400 = een niet bootende PC hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
*flinke schop*

Ten einde raad mijn Twinmos CL2.5 1024 MB PC3200 reepje maar verkocht, en een Kingston ValueRAM CL3.0 1024 MB PC3200 reepje ervoor in de plaats gekocht... Zal dit mogelijk kunnen verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Tsja.. onmogelijk te bepalen wat het probleem is lijkt me niet, gewoon memtest draaien met de reepjes apart. Zelfde timings maakt volgens mij minder verschil dan chipsoort. Als de opbouw van het reepje gelijk is werkt het vaak het best, maar das bijna onmogelijk.

Ik zou juist nog een reepje twinmos kopen :X maar das een beetje laat. Gebruik je wel slot 3&4?

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Ik had eerst dus 2 twinmos reepjes, en die gaven juist gedonder :S
Memtest tests wezen niks uit, samen deden ze raar, als ik ze apart erin had had ik geen enkel probleem.

En ik heb alle slots gebruikt. Ook in SC deden die rotdingen het niet :S

Hopen dat dat reepje kingston helpt, anders verrekt dat systeem van me maar :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Gefixed!!!! :D

De boel draait nu ipv van 2x 1GB CL2.0 Dual-channel @266 mhz
op
2x 1GB CL3.0 Dual-channel @400 mhz...

Dus 133 mhz sneller (50% tov oude setup), maar wel van CL2.0 naar CL3.0

Ik neem aan dat 400 mhz DC @CL3.0 sneller is dan 266 mhz DC @CL2.0 ???

Of is dat verschil minimaal? (in games bijv)

Pagina: 1