Ballebek schreef op zondag 21 mei 2006 @ 23:46:
Weet je wat hier nou heeel erg jammer aan is: Apple boeit het geen fuck dat een winkelier verplicht is om 2 jaar garantie te geven ofwel winkelier mag het lekker uit zijn eigen zak betalen.
Als je direct van Apple koopt als consument zijnde heb je een aardig probleem. Een rechtzaak is niet bepaald cheap.
Stel dat 1 op de 10 computers terugkomt binnen die 2 jaar (ruim genomen) en een reparatie kost ongeveer 250 euro dan is de marge die op een computer zit alleen daaraan al op waar moet een verkoper DAN van leven?
Hetzelfde als waar de halve ict wereld zich nu op start: support. Daar valt het meeste te halen tegenwoordig. Besides, het is ondernemersrisico. Er zijn heel wat meer zaken waar bar weinig marge op zit, andere zaken bevatten heel veel marge. Lijkt mij aan jou als ondernemer zijnde dan de keus welke producten/diensten je meer naar voren schuift...Als je dit soort dingen als ondernemer zijnde al niet kan bedenken dan is dat bedrijf van je ook niet bepaald een lang leven beschoren. Een ondernemer is creatief, als je jezelf bovenstaande vragen moet gaan lopen afvragen ben je dat dus niet.
Die wet hebben ze verzonnen toen er nog 150 - 200 euro aan marge op een computer zat maar helaas is dat niet meer zo.
Ikzelf ben begonnen toen er nog 20% op een computer zat als dat nog zo was had ik het ook redelijk gevonden maar helaas worden winkeliers steeds meer met de rug tegen de muur gezet.
Die wet is niet verzonnen toen er nog 150 - 200 euro aan marge op een computer zat. Die wet is verzonnen om consumenten te beschermen omdat de industrie zelf bar weinig aan garantie deed. Ze hebben het dus mooi voor zichzelf lopen verkloten en dan moeten ze nu dan ook maar niet lopen klagen.
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 01:33:
Op zich vond ik dat een vrij cleane en overzichtelijke regeling. Itt de grijze zone waarin vaak wordt geoppereerd. Het is misschien niet helemaal volgens het boekje maar je weet wel waar je aan toe bent. Hou er ook rekening mee dat deze regeling over de redelijke termijn slechts een advies/richtlijn is. Geen algemeen bindende wet. Als de fabricant zegt: één jaar, dan is het één jaar. Dan kan je hoogstens beroep doen op wat goodwill van de winkelier.
Het gaat hier ten eerste niet per se om de fabrikant maar om degene bij wie je een product koopt (kan direct van de fabrikant zijn, kan een winkel zijn, maar geldt niet voor tweedehandsjes van een particulier), die is wettelijk verplicht om daar garantie op te leveren voor de verwachte levensduur van dat product. Wetten zijn verplichtingen en zekersteweten geen advies/richtlijn, we zijn de EU niet. De EU heeft namelijk een richtlijn aangenomen waarin garantie wordt geregeld. Deze is echter stukken beperkter dan de wetgeving die wij hier in Nederland op dit moment kennen. Haal dat niet door elkaar
Grijze zone is het niet echt maar er zijn wel onduidelijkheden: wat is de verwachte levensduur van een bepaald apparaat?
Over apple care: in principe is dat alleen nuttig bij laptops omwille van de gebruiksbelastingen die ze ondergaan bij dagdagelijks intensief gebruik. Verplaatsingen, enz... Zowieso zou ik die er dan ook bijnemen bij een laptop. Bij een desktop wordt die bijna nooit afgesloten omdat daar in principe niet mee gesjouwd wordt en die steeds op dezelfde vaste locatie blijft staan. Een apparaat wat het dan in het eerste jaar nog doet zal in de regel gewoon verder blijven leven totdat de statisch verdeelde levensduur van de afzonderlijke componenten is bereikt.
Inderdaad: een laptop is veel gevoeliger voor defecten omdat er doorgaans heel erg veel meegesleept wordt. Dan kun je nog wel zo'n mooie tas hebben maar desondanks heeft ding dan nog veel te lijden.
In elk geval hoef je nu niet meteen die apple care aan te schaffen. Je kan die tot één jaar na aankoop bijkopen (als je je later bedenkt bvb). Dan wordt de garantie termijn verlengd tot 3 jaar na aankoop. (dus nog een extra 3 jaar min de leeftijd van het apparaat. Dus NIET de leeftijd van het apparaat plus nog eens drie jaar, 3 jaar in totaal dus)
Dus als het nu niet helemaal financieel past om de apple care erbij te nemen, kan je dat later doen. De vraag is natuurlijk of je dat dan uberhaupt nog zal doen, maar mogelijk is het wel
Dat is nou het mooie van AppleCare, je hebt een jaar de tijd om er over na te denken.
Ik zou dus eerst eens even een kosten-batenplaatje neerpennen op papier en uit die cijfers dan een conclusie trekken om het wil/niet te doen. Stel je dan de vragen als:
Hoe vaak zal er iets kapot gaan aan een laptop? Hoe duur is de reparatie? Koop ik binnen nu en 2 ~ 3 jaar weer een nieuwe of is dat eerder/later? Vind ik het een schappelijk bedrag? Is een laptopverzekering niet goedkoper/dekt het meer (als je naar school, uni, etc. gaat dan is dat antwoord simpelweg "nee" omdat er geen enkele verzekering is die dekking biedt op scholen, uni's, etc.)?
Je koopt als consument bij iemand een product. Het probleem is dat de hele wetgeving op die wijze is ingesteld. Je mag namelijk iemand geen ondeugdelijk product verkopen. Veelal zal een fabrikant niet direct aan een consument verkopen maar wel aan de winkelier. Je zou dus als winkelier zijnde op hetzelfde kunnen beroepen als een consument. Of dat wettelijk ook daadwerkelijk zo is moet je zelf uitpluizen, ik kan het je niet garanderen dat het klopt.
Naar de fabrikant toe vanuit de consument gezien moet je niet eens willen. Het is een stuk service die jezelf als winkel levert. Goede service is tegenwoordig helaas vrij zeldzaam. Iedere winkel die aan goede service doet heeft een grote groep aan vaste klanten en ook aan nieuwe klanten. Service is iets wat tegenwoordig heel erg telt. Plus dat een fabrikant ook ineens met allerlei andere wet en regelgeving te maken krijgt. Uiteindelijk maak je de boel er alleen maar duurder en moeilijker mee. Gewoon de winkel (of evt. de fabrikant) waar je het product van koopt als centraal aanspraak punt is het makkelijkste en goedkoopste.
[
Voor 12% gewijzigd door
ppl op 22-05-2006 11:26
]