[13" MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste
Acties:
  • 8.779 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31
Mei schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 21:55:
[...]

Dit is meer een kwestie van kiezen tussen een desktop en een notebook, toch?
Da's waar. Ik heb al een tijd de PowerMac G5 en de pc (P4 1,8) voor games en maar 1 beeldscherm, niet handig. Ik wilde altijd een notebook voor erbij, lekker in bed / op de bank surfen alhoewel een nieuwe notebook daarvoor zwaar overkill is en 3 computers is voor mij alleen wel wat veel. Maar nu overtreft de Macbook qua prestaties m'n pc, maar niet voor de games. De 15" MBP vind ik dan weer wat groot. Een iMac naast m'n PowerMac kan ook wel, ook leuk om een beetje mee te netwerken, maar een notebook is ook wel cool.... luxeprobleem....

[ Voor 16% gewijzigd door Dancing_Animal op 21-05-2006 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 19:37:
Ik zou graag deze laptop kopen. Vooral omdat ik er ook windows xp kan op draaien.
Maar werkt windows vista nu ook al op de laptop? Of moet ik telkens wachten tot er een nieuwe release is van bootcamp?
miss offtopic maar op het moment wil je vista nog helemaal niet draaien... veels te onstabiel als je er meer op installeerd dan alleen office ofzo :P (en dan nog) tis een ramp!.. en dat terwijl ik toch wel redelijk MS aanhanger ben ;)..

ontopic:
dit wordt mijn eerste mac :D ik weet het zeker eerst ff mijn huidige ASUS laptop verkopen en dan gaat deze op de bestelling :)

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Hij ziet er mooi uit, heeft mooie spec's (voor zn prijs). Het is dat ik een G4 iBook heb anders had ik mischien een impulsive aankoop gedaan :p

Valt me op dat veel mensen hier wel een macbook willen, maar dan om er onmiddelijk linux of windows op te gooien. Aan die mensen zou ik zeggen, probeer OSX toch ook maar eens :p

[ Voor 40% gewijzigd door Yalopa op 21-05-2006 09:37 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airliner
  • Laatst online: 19-05 09:47

airliner

Swell

is het touchpad nu tweeknops, net als de mighty mouse? kan hier niet echt veel info over vinden... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-09 16:29

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

airliner schreef op zondag 21 mei 2006 @ 09:38:
is het touchpad nu tweeknops, net als de mighty mouse? kan hier niet echt veel info over vinden... :/
Het heeft er maar 1 knop onderzitten.
Maar als je "rechts wil klikken" kun je gewoon met 2 vingers op je touchpad staan en dan klikken

(net zoals je 2 vingers gebruikt om te scrollen).

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:19

Q

Au Contraire Mon Capitan!

-overbodig-

edit: dat met die 2 vingers wist ik niet, wist wel dat je zo kunt scrollen. lijkt me prima oplossing.

[ Voor 173% gewijzigd door Q op 21-05-2006 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yalopa schreef op zondag 21 mei 2006 @ 09:35:
Hij ziet er mooi uit, heeft mooie spec's (voor zn prijs). Het is dat ik een G4 iBook heb anders had ik mischien een impulsive aankoop gedaan :p

Valt me op dat veel mensen hier wel een macbook willen, maar dan om er onmiddelijk linux of windows op te gooien. Aan die mensen zou ik zeggen, probeer OSX toch ook maar eens :p
Als ik een Mac ga kopen, ga ik er voorlopig ook nog wel XP op zetten, aangezien er nog geen Universal binaries zijn voor Dreamweaver en Photoshop :( dat zijn toch wel de 2 belangrijkste programma's voor mij ;) (Als deze onder Linux/BSD konden draaien was ik al naar Linux geswitched ;))

Maargoed, is het misschien een idee om alle reviews in de topicstart te zetten? Ik zoek dit topic altijd af naar links naar reviews ;)

http://arstechnica.com/reviews/hardware/macbook.ars
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2946
http://reviews.cnet.com/A...4505-3121_7-31884384.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 11:33:
[...]

Als ik een Mac ga kopen, ga ik er voorlopig ook nog wel XP op zetten, aangezien er nog geen Universal binaries zijn voor Dreamweaver en Photoshop :( dat zijn toch wel de 2 belangrijkste programma's voor mij ;) (Als deze onder Linux/BSD konden draaien was ik al naar Linux geswitched ;))
Als ik jou was zou ik het toch eerst gewoon proberen. De meningen lopen nogal uiteen. Sommigen vinden Photoshop op de MacBook aan de trage kant, anderen vinden dat wel meevallen en zeker goed mee te werken. Dreamweaver op de MacBook lijkt me sowieso geen probleem eigenlijk.

Vergeet niet dat Rosetta wel wat processor kracht kost maar dat dat voor een groot deel weer wordt opgevangen door de fors snellere CPU in de MacBook (Pro). Veel apps zijn daardoor nog steeds sneller dan op oudere iBooks en Powerbooks.

[ Voor 16% gewijzigd door Maurits van Baerle op 21-05-2006 11:59 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik trouwens de enige die de Superdrive een beetje lame vind?
Slot-loading SuperDrive met double-layer-leesondersteuning (dvd+r DL/dvd±rw/cd-rw): brandt dvd-r- en dvd+r-schijven met max. 4-voudige snelheid, brandt dvd-rw- en dvd+rw-schijven met max. 4-voudige snelheid, leest dvd's met max. 8-voudige snelheid, brandt cd-r-schijven met max. 24-voudige snelheid, brandt cd-rw-schijven met max. 10-voudige snelheid en leest cd's met max. 24-voudige snelheid
24x branden is zoooo 2002. In 2004 had ik al een 52x brander :{

Of DVDs dan, met een magere 4x. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Volgens mij is dat voor een notebook toch wel aardig normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 15:01:
Ben ik trouwens de enige die de Superdrive een beetje lame vind?

[...]

24x branden is zoooo 2002. In 2004 had ik al een 52x brander :{

Of DVDs dan, met een magere 4x. :r
Pfff, alsof je die 2 minuten gaat merken. Daarnaast, hoge snelheden bezorgen me alleen maar herrie en uit elkaar spattende schijven...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:19

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

't zal gewoon een stroom issue zijn: een 4x doet er langer over maar verbruikt uiteindelijk minder - en dat is goed voor battery life. Mijn g5 heeft een 8x dual layer, die heb ik al een jaar, maar ik brand nooit dual layer en ook niet op 8x. De spindles 4x zijn gewoon nog niet op..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Breepee schreef op zondag 21 mei 2006 @ 15:21:
[...]

Pfff, alsof je die 2 minuten gaat merken. Daarnaast, hoge snelheden bezorgen me alleen maar herrie en uit elkaar spattende schijven...
Leuk verdedigd, maar als ik 30 audio-cds bak doe ik dat dan maar op mijn 52x externe bakker :)

24x is en blijft lame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 15:23:
[...]

Leuk verdedigd, maar als ik 30 audio-cds bak doe ik dat dan maar op mijn 52x externe bakker :)

24x is en blijft lame.
Audio-CD's bakken op die snelheid :X :X in zo'n drive :X :X Je wil gewoon misbaksels volgens bij. Op m'n Plextor ga ik nog niet eens over de 12 speed als ik brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Even een cd'tjes of dvd'tje fikken betekent al snel dat er minimaal 15 minuten van mijn accuduur wordt gesnoept. Bij een dvd kan het zelfs al een halfuur worden. Snelheid en duur van je brandsessie hebben dus nogal wat invloed op je accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op zondag 21 mei 2006 @ 15:29:
Even een cd'tjes of dvd'tje fikken betekent al snel dat er minimaal 15 minuten van mijn accuduur wordt gesnoept. Bij een dvd kan het zelfs al een halfuur worden. Snelheid en duur van je brandsessie hebben dus nogal wat invloed op je accuduur.
Als ik DVDs of CDs bak ga ik dat hoe dan ook niet op accu doen :)

Ik vind het gewoon triest dat ze dit een superdrive noemen terwijl de MBP 17" superdrive wél op 8x kan branden. Noem het dan gewoon een DVDR-Drive. Maar geen superdrive. Want zo super is hij dus helemaal niet :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 23:04

4POX

Everybody is wired

vanaf 16 x gaan branders over op een soort zone functiie.. Met goede oortjes hoor je die overgangen..

Ik flik alleen audio op cdr. En dat doe ik dus nooit sneller als 8x of 12x.

op 52x audio fikken kan prima voor de house-generatie :P

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou een audio-cd op 52x mislukken? Audio = data toch? Het zijn toch dezelfde putjes en deukjes als op een data-cd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperbird
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Breepee schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:50:
[...]

Helaas zegt dat niet zoveel, als je ziet wat er voor een crap op de markt is en wat sommige musici gebruiken. Doorgaans is het ook niet/moeilijk te horen, dus maakt het ook niet zoveel uit. Ik ben echter op zoek naar uitsluitsel: is de optische uitgang bit-perfect of niet?
Op het net kan ik er helaas ook weinig over vinden, zou je het willen laten weten als je hier meer over te weten komt?

Ik ben van plan mn macbook op een externe dac aan te sluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 15:41:
Waarom zou een audio-cd op 52x mislukken? Audio = data toch? Het zijn toch dezelfde putjes en deukjes als op een data-cd?
Nee. Audio is niet gewoon data. De putjes zijn hetzelfde maar de info die ermee wordt opgeslagen is totaal verschillend.

Data op een CD heeft vrij goede error correction. De CD-audio standaard daarentegen is gebaseerd op veel oudere techniek uit eind jaren zeventig. Error correction op audio CD's is naar huidige standaarden op z'n minst brak te noemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Maurits van Baerle op 21-05-2006 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 15:41:
Ga maar eens het Nero CD-check kijken... of wacht 1-2 jaar... Je zult verstelt staan wat wat trager branden voor een dramatische verbeteringen biedt. En juist bij audio speelt dat een enorme rol... audio is absoluut niet hetzelfde als data.

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 21-05-2006 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 15:46
Breepee schreef op zondag 21 mei 2006 @ 16:28:
[...]

Ga maar eens het Nero CD-check kijken... of wacht 1-2 jaar... Je zult verstelt staan wat wat trager branden voor een dramatische verbeteringen biedt. En juist bij audio speelt dat een enorme rol... audio is absoluut niet hetzelfde als data.
Ben erachter dat 16x voor audio toch echt max is en 4x voor dvd; als ik sneller dan dat brand pakt mijn 1000 euro DVD speler ze niet eens :P

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta op het punt om een witte 2 Ghz Macbook te kopen.
Nu wil ik (mede vanwege shared video geheugen) het geheugen uitbreiden tot 2GB.
(en een 100 GB hdd erin.)

Ik zit te denken om via apple.com te bestellen, met 2x256 MB SO-DIMMs
Die vervang ik met twee repen Kingston ValueRAM SO-DIMM 1 GB van Alternate (278 euro ipv 500 euro)
Vraag #1: kan dit?
en Vraag #2: is de Macbook eigelijk ook zonder hdd en zonder RAM te configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:19

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Vraag 1: mits je het juiste geheugen kiest ja, maar dat weet ik niet
Vraag 2: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4rlock
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-12-2014
Kijk ook eens naar de pricewatch, Alternate is ook niet de goedkoopste met SO-DIMMs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Laatst online: 22:18
Ballebek schreef op zondag 21 mei 2006 @ 16:38:
[...]

Ben erachter dat 16x voor audio toch echt max is en 4x voor dvd; als ik sneller dan dat brand pakt mijn 1000 euro DVD speler ze niet eens :P
same bij ons de dure dvd speler slikken alleen goed gefikte dvdtjes soms irritant maargoed komt de kwaliteit natuurlijk wel ten goede.

ontopic:

Ach ik zal het toch alleen maar gebruiken om soms onderweg ff dvdtje te branden voor iemand of cdtje voor in de auto etc. dan is 4x en 24x voldoende :) voor stapels cds branden zet ik me normale pc wel aan ;)

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ballebek schreef op zondag 21 mei 2006 @ 16:38:
[...]

Ben erachter dat 16x voor audio toch echt max is en 4x voor dvd
dat zeg ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 11:40
W4rlock schreef op zondag 21 mei 2006 @ 17:01:
Kijk ook eens naar de pricewatch, Alternate is ook niet de goedkoopste met SO-DIMMs ;)
Voor mensen met weinig geld die een gokje of eventueel lastige omruilprocedure niet schuwen: hier op eBay biedt een (gerenommeerde) HongKongse verkoper een Adata 1GB PC5300 SO-DIMM voor 54 euro + 10 euro verzendkosten. CL is 5-5-5, net als de modules die Apple af-fabriek monteert

Afgaande op reacties van gebruikers zou de uitval relatief hoog zijn bij deze units, maar de niet-defecte exemplaren zouden prima werken. Ik heb er zelf één besteld, mede omdat de aanschaf dankzij de hoge feedback van de verkoper tot 500 euro verzekerd is door PayPal. De tijd zal moeten uitwijzen of ik geluk heb of dat ik de Hong Kongse customer service op de proef moet stellen ;)

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

In aanvulling op bovenstaande: ik heb de so-dimms in m'n laptop ook via eBay gekocht. Voor 100 euro had ik 2x 1GB PC4200 DDR2. Pricewatch prijs op dat moment: 118 euro per stuk.
Je moet geluk (ik zeg liever: geen pech) hebben, maar het is zeker aan te raden om daar ook wat rond te kijken :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 11:33:
[...]

[Knip]
Maargoed, is het misschien een idee om alle reviews in de topicstart te zetten? Ik zoek dit topic altijd af naar links naar reviews ;)

http://arstechnica.com/reviews/hardware/macbook.ars
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2946
http://reviews.cnet.com/A...4505-3121_7-31884384.html
Bij die een-na laatste review, waar ook in dit topic zo over gespucleerd werd blijkt nu dat het warmte probleem alleen aan die MB lag( zie de update). Dus het warmte probleem is niet zo rampzalig als het blijkt :)

BramBoterham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Korte vraag: Zijn er ook speciaale klepjes om het gat van de accu te dichten, voor als er geen accu in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 19:50:
Korte vraag: Zijn er ook speciaale klepjes om het gat van de accu te dichten, voor als er geen accu in zit?
Weinig kans, nog nooit gezien bij een G4+ Apple Portable computer.
Vroegah hadden ze die dingen wel maar nu dient je accu ook als een soort buffer.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ballebek schreef op zondag 21 mei 2006 @ 19:56:
[...]

Weinig kans, nog nooit gezien bij een G4+ Apple Portable computer.
Vroegah hadden ze die dingen wel maar nu dient je accu ook als een soort buffer.
Dat is wel minder, want ik gebruik het liefst mijn accu zo weinig als mogelijk. 10 uur per dag druppelladen lijkt mij niet echt goed voor zo'n accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 19:56:
[...]

Dat is wel minder, want ik gebruik het liefst mijn accu zo weinig als mogelijk. 10 uur per dag druppelladen lijkt mij niet echt goed voor zo'n accu?
Tja, ik doe het nu al jaren en nooit echt last van mindere accu gehad.
De 12" van mijn vriendin hing altijd aan de lader en de accu is na 3 jaar nog steeds 70% van de cap.
Die heb ik echter van de week verkocht zodat ik een nieuwe MacBook voor haar kan kopen (is ze nog niet achter maar goed :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe.

Ik zal zelf mijn accu ongeveer 3 of 4 keer per jaar gebruiken (voor ondermeer vakantie en werken in de trein), en dan wil ik als het kan een 100% volle accu. Vandaar de vraag. 3 uur is al weinig, laat staan als je na een tijdje nog maar 70% hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:55
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:04:
Hehe.

Ik zal zelf mijn accu ongeveer 3 of 4 keer per jaar gebruiken (voor ondermeer vakantie en werken in de trein), en dan wil ik als het kan een 100% volle accu. Vandaar de vraag. 3 uur is al weinig, laat staan als je na een tijdje nog maar 70% hebt :P
een accu 3-4 keer per jaar gebruiken is mischien net zo schadelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Wat de reflecties in het nieuwe type scherm betreft, ik heb hem vanmiddag in de Apple Store gezien en het valt me mee. Hij glimt inderdaad meer dan de oude Apple schermen maar minder dan die mooie Sony Vaio schermen. Die vond ik altijd prachtig, alleen die reflectie was wel erg aanwezig. Kennelijk is de techniek vooruit gegaan want dit is een stuk beter.

Voor wat je er voor terugkrijgt, een veel scherper en helderder beeld, vind ik dat beetje meer reflectie in dit geval wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MauritsvanBaerle schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:11:
Wat de reflecties in het nieuwe type scherm betreft, ik heb hem vanmiddag in de Apple Store gezien en het valt me mee. Hij glimt inderdaad meer dan de oude Apple schermen maar minder dan die mooie Sony Vaio schermen. Die vond ik altijd prachtig, alleen die reflectie was wel erg aanwezig. Kennelijk is de techniek vooruit gegaan want dit is een stuk beter.

Voor wat je er voor terugkrijgt, een veel scherper en helderder beeld, vind ik dat beetje meer reflectie in dit geval wel waard.
Mag ik vragen welke Apple Center dat was? Wel in Nederland? Of in het buitenland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:32
Ik was eigenlijk ook van plan om deze laptop te kopen na mijn examens, maar ik ga volgend jaar Industrieel product ontwerpen doen en ga dus ook met progamma's als autoCAD e.d. werken..
Maar ik had gelezen dat een geintergreerde grafische kaart wordt afgeraden bij laptops, maar aangezien dit een redelijk nieuwe kaart is zou het hiermee wel mogelijk zijn?

Iemand hier meer informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er zojuist een bestelt. "Gewoon" een witte. Ik vind deze het mooist (zwarte is mat) en is ook nog eens 150 euro goedkoper.

MacBook 13-inch - Wit
2,0 GHz Intel Core Duo
Breedbeeldscherm van 13,3 inch
Resolutie van 1280 x 800 pixels
2,0-GHz Intel Core Duo 1
2048 MB (2 SO-DIMM?s van 1024 MB) *
80-GB seriële ATA harde schijf, 5400 rpm
SuperDrive (dvd±rw, cd-rw)

* Geheugen los gekocht (niet bij Apple dus).

Ik zoek nog naar leuke/handige accessoires. Ik wil graag zo'n sleeve, maar wel een 13" en niet een ruime 14". In de Mac store kan ik ook een extra accu kopen. Hoe is deze accu op te laden? Door de twee accu's steeds te wisselen? Of is deze extern van de MacBook op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:15:
[...]

Mag ik vragen welke Apple Center dat was? Wel in Nederland? Of in het buitenland?
Er zijn er 2 in Nederland en die staan bij Apple Nederland in Bunnik verstopt.
Ook zijn er geen Apple Stores in Nederland :)
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:20:

* Geheugen los gekocht (niet bij Apple dus).
Das ook het domste wat je kan doen, geheugen bij Apple zelf kopen!

Ik zoek nog naar leuke/handige accessoires. Ik wil graag zo'n sleeve, maar wel een 13" en niet een ruime 14".
Van Tucano komt er zeer binnenkort een 13" second skin aan.

Hoe is deze accu op te laden? Door de twee accu's steeds te wisselen? Of is deze extern van de MacBook op te laden?
Alleen intern

[ Voor 46% gewijzigd door Uberprutser op 21-05-2006 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:15:
[...]

De enige Apple Stores in Europa zijn vooralsnog in Engeland (er komt er wel op termijn eentje in Rome en eentje in Parijs).

In dit geval was het Apple Store Regent Street in London. Ik vrees dat je dat niet wilde horen he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ballebek schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:22:
[...]

Ook zijn er geen Apple Stores in Nederland :)
Dat weet ik, en ik hoopte dat Maurits stiekem een Apple Center bedoelde O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:23:
[...]

Dat weet ik, en ik hoopte dat Maurits stiekem een Apple Center bedoelde O-)
Dan had ik het al geweten en gepost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist mijn bestelling geplaatst. Nu aan het wachten op het bevestigings email. Daarna het geld overmaken en wachten op mijn BTO mac. Mijn eerste mac. Heb hier maanden op liggen loeren. Ga voor de standaard versie 1.83 wit. Regel zelf het geheugen wel aangezien het mij een beetje te duur word bij apple :)

edit: zojuist mijn geld overgemaakt!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Nog een tip voor mensen die los geheugen kopen: Dane Elec modules nog geen problemen mee gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Normaal is geheugen bij Apple kopen inderdaad fors duurder maar op dit moment lijkt het wel mee te vallen. Het opwaarderen van 512MB naar 1GB kost maar €100. Dat is best goedkoop en volgens mij goedkoper dan zelf ergens vandaan halen.

Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer je opwaardeerd naar 1GB betaal je €100 voor 512MB, wat niet echt goedkoop is. In de winkel heb je 1GB geheugen voor < €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4rlock
Je vergeet dat er standaard al 512 in zit ;). OK, dat zijn 2 reepjes van 256 maar voor Apple zal dat niet zoveel schelen in prijs denk ik.

Een reepje 512 MB PC5300 DDR2 SODIMM kost zo rond de 60 euro....

Niet dat het zo'n slecht upgrade is IMHO want ik denk niet dat je die twee 256 MB reepjes zo gemakkelijk 2e hands kunt verkopen.

[ Voor 23% gewijzigd door W4rlock op 21-05-2006 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MauritsvanBaerle schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:32:
Normaal is geheugen bij Apple kopen inderdaad fors duurder maar op dit moment lijkt het wel mee te vallen. Het opwaarderen van 512MB naar 1GB kost maar €100. Dat is best goedkoop en volgens mij goedkoper dan zelf ergens vandaan halen.

Of zie ik het verkeerd?
Op ebay nu: 1gb 667Mhz = 54 euro. Dus dat is 2GB voor 108 euro. Toch nog duur lijkt me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arthur schreef op zondag 21 mei 2006 @ 18:44:
[...]

Voor mensen met weinig geld die een gokje of eventueel lastige omruilprocedure niet schuwen: hier op eBay biedt een (gerenommeerde) HongKongse verkoper een Adata 1GB PC5300 SO-DIMM voor 54 euro + 10 euro verzendkosten. CL is 5-5-5, net als de modules die Apple af-fabriek monteert

Afgaande op reacties van gebruikers zou de uitval relatief hoog zijn bij deze units, maar de niet-defecte exemplaren zouden prima werken. Ik heb er zelf één besteld, mede omdat de aanschaf dankzij de hoge feedback van de verkoper tot 500 euro verzekerd is door PayPal. De tijd zal moeten uitwijzen of ik geluk heb of dat ik de Hong Kongse customer service op de proef moet stellen ;)
Zal graag willen weten hoe het verloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Maar als je dus zelf twee reepjes van 512 los moet kopen om hem te upgraden naar 1GB ben je dus duurder uit dan als je het bij Apple besteld.

Als je naar 2GB wil dan wordt Apple inderdaad alweer duurder.

[ Voor 19% gewijzigd door Maurits van Baerle op 21-05-2006 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MauritsvanBaerle schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:32:

Of zie ik het verkeerd?
Standaard zit er 2*256MB in, 2 * 512MB is ongeveer 70-80 euro. Voor de oude reepjes kun je zeker nog wel 30 euro vangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4rlock
Die Hong Kong dealer is idd érg interessant. Dan is de upgrade niet meer zo mooi nee :P

Thnx nog Arthur voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En vergeet niet dat je vanwege de shared memory videokaart het véél sneller werkt als je 2 identieke latjes in je Macbook stopt! Dual-Channel is hier zéér belangrijk.

2*512MB gaat dus stukken sneller dan 1*1GB.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:42:
[...]

Standaard zit er 2*256MB in, 2 * 512MB is ongeveer 70-80 euro. Voor de oude reepjes kun je zeker nog wel 30 euro vangen :)
Jij kunt ergens 512MB reepjes krijgen voor 35-40 euro per stuk incl. BTW en verzendkosten? Waar is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MauritsvanBaerle schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:44:
[...]

Jij kunt ergens 512MB reepjes krijgen voor 35-40 euro per stuk incl. BTW en verzendkosten? Waar is dat?
512MB module voor iMac Intel, MacBook en Mac Mini Intel (DDR2 SO PC667/5300)
Prijs: € 37,50
http://www.mailamac.nl/in...28c10d20a54af80f4aef59079

Mijn fout, inclusief btw en verzendkosten is het €104,73 :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:46:
[...]

[...]

http://www.mailamac.nl/in...28c10d20a54af80f4aef59079

Mijn fout, inclusief btw en verzendkosten is het €104,73 :)
OK, maar dat is dan inderdaad maar een klein beetje duurder dan via Apple zelf kopen. Ik vraag me af hoe dat komt, normaal betaal je bij Apple vaak veel hogere prijzen dan los in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Mag ik vragen waarom het nou dom is om geheugen bij Apple zelf erbij te bestellen ?
Tuurlijk het is duurder, in mijn geval (2gb) 240euro.

Maar ik vond het al moeilijk om hem gelijk te bestellen, gezien de problemen met de mbp. Dus ik weet gewoon 100% zeker dat het geheugen wat hun erin zetten ook werkt. Ongeacht specs van ander geheugen gelijk zijn, als het niet werkt dan bel ik met Apple.

Daarbij heb ik zoiets van ik bestel al een duur apparaat, dat kleine beetje erbij mag dan ook nog wel zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MauritsvanBaerle schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:50:
[...]

OK, maar dat is dan inderdaad maar een klein beetje duurder dan via Apple zelf kopen. Ik vraag me af hoe dat komt, normaal betaal je bij Apple vaak veel hogere prijzen dan los in de winkel.
Eh, vergeet niet dat je voor die 2*256mb met gemak 30 euro kan krijgen. Als je er de nieuwprijs voor zou kunnen krijgen (lets say: 50 euro?), dan zie je dat Apple bijna schoftelijk duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Airwolf] schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:55:
Maar ik vond het al moeilijk om hem gelijk te bestellen, gezien de problemen met de mbp. Dus ik weet gewoon 100% zeker dat het geheugen wat hun erin zetten ook werkt. Ongeacht specs van ander geheugen gelijk zijn, als het niet werkt dan bel ik met Apple.
Daar is het het slimst om bij mailamac.nl te bestellen, als het geheugen dan niet werkt terwijl je duidelijk geheugen voor je Macbook hebt bestelt, dan kun je gewoon even mailamac.nl mailen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
[Airwolf] schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:55:
Mag ik vragen waarom het nou dom is om geheugen bij Apple zelf erbij te bestellen ?
Tuurlijk het is duurder, in mijn geval (2gb) 240euro.

Daarbij heb ik zoiets van ik bestel al een duur apparaat, dat kleine beetje erbij mag dan ook nog wel zegmaar.
Klein beetje uhu...
Jammergenoeg is het altijd hetzelfde geheugen geweest als dat ik via mijn leverancier koop van het merk Dane Elec die verkopen namelijk exact hetzelfde geheugen.
Dit was al bij mijn eerste PowerBook G4 en nu bij de laatste serie met DDR2 geheugen ook ik kan het verschil niet in in opbouw, chiptype of zelfs het stikkertje (behalve dat er een klein dane elec stikkertje extra op zit!).
In mijn ogen dus zonde van het geld en als je het bij een Apple Centre of een andere Apple Reseller zou kopen sta je ook niet alleen ervoor als je geheugen het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik neem aan dat je uit ervaring spreekt, maar ik had zoiets van geen gezeur, gewoon een compleet apparaat. Mijn intresse in hardware is ook een beetje weg geraakt, geef me maar gewoon een werkend apparaat en dan werk ik er wel mee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
[Airwolf] schreef op zondag 21 mei 2006 @ 21:06:
Ik neem aan dat je uit ervaring spreekt, maar ik had zoiets van geen gezeur, gewoon een compleet apparaat. Mijn intresse in hardware is ook een beetje weg geraakt, geef me maar gewoon een werkend apparaat en dan werk ik er wel mee. :P
Ik werk nu zoon 8 jaar als service engineer met Apple stuff waarvan de laatste 6 jaar als ACSE'er (Apple Certified Service Engineer) en ACPE (Apple Certified Portable Engineer) en nog een hele zwik andere certificaten van Apple :)
Ik test altijd alles en pas als ik zeker weet dat het werkt koop ik het zelf :P

[ Voor 5% gewijzigd door Uberprutser op 21-05-2006 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op zich stopt Apple er doorgaans gewoon Kingston in, dat exacte geheugen kun je ook elders krijgen. Het is alleen de prijs die soms een beetje en soms veel (!) scheelt. Als je het gewoon bij Mailamac zou kopen dan weet je zeker dat het goed is en kunnen zij je ook helpen in geval van problemen.

Ik weet uit ervaring dat bijvoorbeeld MacHouse in Nederland vaak zelf het geheugen er in stopt en het niet bij Apple voorgeinstalleerd besteld. Het prijsverschil is voor de klant en je hebt gewoon een aanspreekpunt als er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
MauritsvanBaerle schreef op zondag 21 mei 2006 @ 21:10:
Op zich stopt Apple er doorgaans gewoon Kingston in.
Het is meestal Samsung, Infinion of Hynix, Kingston plakt er alleen maar een stikkertje op exact hetzelfde geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img126.imagevenue.com/loc55/th_40310_titanium.jpg
TiMacBook

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32

Apoca

Array Technology Industry

Die kleur zou ik gelijk halen :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apoca schreef op zondag 21 mei 2006 @ 22:04:
Die kleur zou ik gelijk halen :)
Geef mij maar mooi wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Wat ik me nu toch wel begin af te vragen is:
Gezien vele reacties van gebruikers (Apple forum, Flickr enz ) is het vrij normaal dat de MacBook regelmatig op 80 graden celsius loopt. Is dit op den duur niet schadelijk voor de hardware in de MacBook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Gabliboeba schreef op zondag 21 mei 2006 @ 22:09:
Wat ik me nu toch wel begin af te vragen is:
Gezien vele reacties van gebruikers (Apple forum, Flickr enz ) is het vrij normaal dat de MacBook regelmatig op 80 graden celsius loopt. Is dit op den duur niet schadelijk voor de hardware in de MacBook?
Je hebt het over de processor niet over je hele computer.
De processor is dan misschien 80 (en GPU) maar de rest is dan 40 a 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
  • Laatst online: 17:48
Wie van jullie heeft trouwens gelijk AppleCare (twee jaar extra garantie) erbij genomen?
Leek mij wel slim om te doen want:
  • Het is een nieuw model met misschien kinderziektes (klopt heel hard op hout ;) )
  • Bij laptops kun je zelf niets repareren of vervangen bij een defekt (geheugen en harde schijf uitgezonderd)
Jammer vind ik wel dat AppleCare niet diefstal en schade door vallen e.d. dekt.
Dell bijv. biedt deze optie wel voor veel minder geld (150 euro t.o.v. 223 euro ex. BTW) :X :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Freaky Max schreef op zondag 21 mei 2006 @ 23:22:
Wie van jullie heeft trouwens gelijk AppleCare (twee jaar extra garantie) erbij genomen?
Hier binnen Nederland is het niet nodig aangezien de wet een verplichting oplegt dat je garantie evenredig is met de verwachte levensduur van een apparaat. Voor computers/laptops ligt zo ergens rond de 2 ~ 3 jaar. Probleem is echter dat winkels dat dus keihard negeren en je in je uppie staat om je gelijk te halen. In theorie werkt het, in de praktijk dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kinderziektes komen in het eerste jaar wel boven. Ik vind Applecare echt veel te duur voor wat het biedt. Dan kun je beter ergens een losse laptopverzekering afsluiten. Kost iets meer, maar biedt ook veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
ppl schreef op zondag 21 mei 2006 @ 23:30:
[...]

Hier binnen Nederland is het niet nodig aangezien de wet een verplichting oplegt dat je garantie evenredig is met de verwachte levensduur van een apparaat. Voor computers/laptops ligt zo ergens rond de 2 ~ 3 jaar. Probleem is echter dat winkels dat dus keihard negeren en je in je uppie staat om je gelijk te halen. In theorie werkt het, in de praktijk dus niet.
Dat weet ik en daarom heb ik ook voor de extra garantie betaald.
Ik zie het als een "geen geouwehoer" afkoopsom.

Meerdere keren zelf in het verleden problemen gehad met winkeliers na de 1 jaar garantie periode over de redelijke levensduur van een apparaat.
Soms gewonnen soms verloren maar altijd te veel tijd en energie aan kwijt geweest om mijn gelijk te behalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
Bigs schreef op zondag 21 mei 2006 @ 23:30:
Kinderziektes komen in het eerste jaar wel boven. Ik vind Applecare echt veel te duur voor wat het biedt. Dan kun je beter ergens een losse laptopverzekering afsluiten. Kost iets meer, maar biedt ook veel meer.
En die losse laptopverzekering dekt ook "normale" defecten?
(niet alleen defecten bij val / koffie over het keyboard e.d.)

De enige laptopverzekeringen die ik kan vinden zijn voor schade door ongeluk of diefstal.

Links?

[ Voor 13% gewijzigd door Freaky Max op 21-05-2006 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
ppl schreef op zondag 21 mei 2006 @ 23:30:
[...]

Weet je wat hier nou heeel erg jammer aan is: Apple boeit het geen fuck dat een winkelier verplicht is om 2 jaar garantie te geven ofwel winkelier mag het lekker uit zijn eigen zak betalen.
Stel dat 1 op de 10 computers terugkomt binnen die 2 jaar (ruim genomen) en een reparatie kost ongeveer 250 euro dan is de marge die op een computer zit alleen daaraan al op waar moet een verkoper DAN van leven?
Die wet hebben ze verzonnen toen er nog 150 - 200 euro aan marge op een computer zat maar helaas is dat niet meer zo.
Ikzelf ben begonnen toen er nog 20% op een computer zat als dat nog zo was had ik het ook redelijk gevonden maar helaas worden winkeliers steeds meer met de rug tegen de muur gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Maar de grote vraag is dan: hoe zit het met de Nederlandse online store van Apple? Het is in principe een Nederlandse winkelier (verkoopt direct aan consumenten in Nederland), dus volgens mij vallen ze dan gewoon onder het Europees consumentenrecht (wat dus ook in NL geldt)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

ja, en volgens Apple moet je defect sinds het begin bestaan, en heb je 6 maanden sinds aankoop de tijd om dit te ontdekken en dan 2 jaar (pin me hier even niet op vast) de tijd om dit te melden.. alleen moet je na 6 maanden het zelf bewijzen dat het sinds het begin is. Over redelijke levensduur word nixs gezegt, aangezien dat zo heerlijk wazig in de wet staat. Want wat is redelijk? volgens Apple is 1 jaar redelijk, want alle defecten die bij fabricage aanwezig zouden kunnen zijn, kan je redelijkerwijs binnen een jaar ontdekken. en dat valt mooi onder de standaart garantie.

oh en alles niet bij de online store gekocht is het probleem van de winkelier en niet van Apple (als mensen dat nou gewoon eens zouden begrijpen, zou ik er niet zoveel telefoontjes over krijgen)
Ballebek schreef op zondag 21 mei 2006 @ 23:46:
[...]

Weet je wat hier nou heeel erg jammer aan is: Apple boeit het geen fuck dat een winkelier verplicht is om 2 jaar garantie te geven ofwel winkelier mag het lekker uit zijn eigen zak betalen.
Stel dat 1 op de 10 computers terugkomt binnen die 2 jaar (ruim genomen) en een reparatie kost ongeveer 250 euro dan is de marge die op een computer zit alleen daaraan al op waar moet een verkoper DAN van leven?
Die wet hebben ze verzonnen toen er nog 150 - 200 euro aan marge op een computer zat maar helaas is dat niet meer zo.
Ikzelf ben begonnen toen er nog 20% op een computer zat als dat nog zo was had ik het ook redelijk gevonden maar helaas worden winkeliers steeds meer met de rug tegen de muur gezet.
tjah risk of doing business.. jij verkoopt een product, jij verdient eraan (dat je genoegen neemt met een marge van 1% is jouw keuze) dus horen dit soort zaken ook op jouw bord te komen.

[ Voor 40% gewijzigd door Bezulba op 22-05-2006 00:28 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31
Op welke (lagere) resoluties kan het ding eigenlijk op z'n eigen scherm draaien? Ik vond het altijd wel comfortabel dat er een 14" met dezelfde resolutie als de 12" was, maar nu is dat dus niet meer en ik heb geen zin om de hele tijd met m'n B) op te werken, bv in bed ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dancing_Animal schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:32:
Op welke (lagere) resoluties kan het ding eigenlijk op z'n eigen scherm draaien? Ik vond het altijd wel comfortabel dat er een 14" met dezelfde resolutie als de 12" was, maar nu is dat dus niet meer en ik heb geen zin om de hele tijd met m'n B) op te werken, bv in bed ofzo.
Uit de specificaties:
Ondersteunde resoluties: 1280 x 800 (native), 1152 x 720, 1024 x 768, 1024 x 640, 800 x 600, 800 x 500, 720 x 480 en 640 x 480 bij een aspectratio van 16:10; 1024 x 768, 800 x 600 en 640 x 480 bij een aspectratio van 4:3; 720 x 480 bij een aspectratio van 3:2

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat vind ik nog de grootste vooruitgang. De hoge resolutie! Damn, 1024x768 is het net niet. Kan je net niet lekker in Photoshop werken. 1280x800 is echt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eendje schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:24:
ja, en volgens Apple moet je defect sinds het begin bestaan, en heb je 6 maanden sinds aankoop de tijd om dit te ontdekken en dan 2 jaar (pin me hier even niet op vast) de tijd om dit te melden.. alleen moet je na 6 maanden het zelf bewijzen dat het sinds het begin is. Over redelijke levensduur word nixs gezegt, aangezien dat zo heerlijk wazig in de wet staat. Want wat is redelijk? volgens Apple is 1 jaar redelijk, want alle defecten die bij fabricage aanwezig zouden kunnen zijn, kan je redelijkerwijs binnen een jaar ontdekken. en dat valt mooi onder de standaart garantie.

oh en alles niet bij de online store gekocht is het probleem van de winkelier en niet van Apple (als mensen dat nou gewoon eens zouden begrijpen, zou ik er niet zoveel telefoontjes over krijgen)
Als ik een laptop van Apple koop en die gaat binnen 2 jaar stuk dan gaat Apple voor 0 euros dit voor mij repareren. Met het wetboek in de hand kun je tot aan de Hoge Raad procederen en mag Apple ook alle kosten voor je betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:50:
[...]

Als ik een laptop van Apple koop en die gaat binnen 2 jaar stuk dan gaat Apple voor 0 euros dit voor mij repareren. Met het wetboek in de hand kun je tot aan de Hoge Raad procederen en mag Apple ook alle kosten voor je betalen.
Ligt eraan waar je de laptop koopt.
Als je de laptop via de Apple online store hebt gekocht, is Apple de 'tegenpartij', in het geval dat je de laptop via een dealer/winkel hebt gekocht, is dat de dealer/winkelier.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er ooit eens iets over gevraagd bij een Belgische reseller, en dit was z'n uitleg ongeveer.

Er is inderdaad de standaard 1 jaar garantie op je product. Geen discussies en geen gedoe als in die periode een probleem onstaat met je product.
Over de twee jaar regel had hij het volgende te zeggen: (wat op zich ook wel netjes en eenduidig is opgelost)=> Als het apparaat het eerste jaar geen defecten heeft ondergaan en pas in het tweede jaar een beroep op garantie moet worden gedaan, zal het moeilijk verlopen, en normaal niet onder garantie vallen. Als daarentegen een apparaat in het eerste jaar in garantie/reparatie is geweest passen ze officieus de twee jaar regel toe op dat apparaat, dus dat je dan wel recht hebt op de 'redelijke levensduur regel'.

Op zich vond ik dat een vrij cleane en overzichtelijke regeling. Itt de grijze zone waarin vaak wordt geoppereerd. Het is misschien niet helemaal volgens het boekje maar je weet wel waar je aan toe bent. Hou er ook rekening mee dat deze regeling over de redelijke termijn slechts een advies/richtlijn is. Geen algemeen bindende wet. Als de fabricant zegt: één jaar, dan is het één jaar. Dan kan je hoogstens beroep doen op wat goodwill van de winkelier.

Over apple care: in principe is dat alleen nuttig bij laptops omwille van de gebruiksbelastingen die ze ondergaan bij dagdagelijks intensief gebruik. Verplaatsingen, enz... Zowieso zou ik die er dan ook bijnemen bij een laptop. Bij een desktop wordt die bijna nooit afgesloten omdat daar in principe niet mee gesjouwd wordt en die steeds op dezelfde vaste locatie blijft staan. Een apparaat wat het dan in het eerste jaar nog doet zal in de regel gewoon verder blijven leven totdat de statisch verdeelde levensduur van de afzonderlijke componenten is bereikt.

In elk geval hoef je nu niet meteen die apple care aan te schaffen. Je kan die tot één jaar na aankoop bijkopen (als je je later bedenkt bvb). Dan wordt de garantie termijn verlengd tot 3 jaar na aankoop. (dus nog een extra 3 jaar min de leeftijd van het apparaat. Dus NIET de leeftijd van het apparaat plus nog eens drie jaar, 3 jaar in totaal dus)

Dus als het nu niet helemaal financieel past om de apple care erbij te nemen, kan je dat later doen. De vraag is natuurlijk of je dat dan uberhaupt nog zal doen, maar mogelijk is het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
Informatieve link over consumentengarantie:
http://www.justitie.nl/pu...entenkoop_en_garantie.asp

Kan ik uit jullie reacties opmaken dat de meesten geen AppleCare hebben aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brolsen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-02-2024
De amerikaanse apple store levert zeker niet in Nederland?
Ik leg namelijk liever dollars neer dan euros O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:50:
Dan ga ik je dag even verpesten: het antwoord is nee. En de Hoge Raad en het Europees Hof gaan dat bevestigen.

Wat Apple voor je repareert zijn defecten die ontstaan zijn uit fouten of onvolkomenheden die door Apple gemaakt zijn. Defecten die door slijtage, normaal gebruik of fouten van jouw kant onstaan vallen niet onder garantie. En onderschat dan niet wat je notebook zelf bijhoudt. Die sudden motion sensor is leuk, maar als jij 'm uit je klauwen laat vallen zal op grond van diezelfde sensor jouw garantie-claim afgewezen worden. Als je 'm vanuit de vriescel de tropische kas indraagt en je LCD barst heb je evenzeer pech. Als je harddisk het loodje legt en de SMART-teller laat 16.318 uren power-on zien is het ook fout.

Garantie is echt niet die alles-dekkende verzekering die sommigen er achter zoeken. Vergelijk je garantie onder Europees recht maar eens goed met de (uitgebreidere) dekking van Applecare.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

MauritsvanBaerle schreef op zondag 21 mei 2006 @ 15:57:
Error correction op audio CD's is naar huidige standaarden op z'n minst brak te noemen.
offtopic:
Ja. Het ding kan maar 2000 leesfouten per seconde onhoorbaar corrigeren, 3.5Kbit ontbrekende data terugrekenen, of 12Kbit ontbrekende data interpoleren. Daar heb je natuurlijk helemaal niets aan. Prutswerk. Schandalig.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
eendje schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:24:

tjah risk of doing business.. jij verkoopt een product, jij verdient eraan (dat je genoegen neemt met een marge van 1% is jouw keuze) dus horen dit soort zaken ook op jouw bord te komen.
Mijn punt is: die wetgeving is gemaakt met cijfers van 10 jaar oud toen de winkelier nog genoeg verdiende ik vind dat ze dit naar de fabrikant toe moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ballebek schreef op maandag 22 mei 2006 @ 08:57:
Mijn punt is: die wetgeving is gemaakt met cijfers van 10 jaar oud toen de winkelier nog genoeg verdiende ik vind dat ze dit naar de fabrikant toe moeten doen.
Dat zijn de afspraken die je als winkelier simpelweg met de fabrikant dient te maken. Daar moet je een consument niet mee lastig vallen. De consument kan zijn beklag doen bij diegene die hem het product heeft geleverd. Zodoende is het transparant en wordt de consument en wordt die niet van het kassie naar de muur gestuurd.

De regels zijn wat mij betreft dus nog steeds zeer terecht en glashelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 11-09 23:04

4POX

Everybody is wired

Zijn de Apple hardwarematig van hoge kwaliteit ? Iemand op mijn opleiding zegt van wel en demonstreerde dat door zijn powerbook (in een skin) van 40 cm hoogte op de tafel te werpen.

Ik heb nu al drie jaar lang een Toshiba. In het algemeen staat Toshiba erom om hoge kwaliteits producten te leveren. Ik verwacht ook dat als ik een macbook neem dat ik daar ook 3 jaar lang met veel plezier mee kan werken. Okeeh. Incidenten mogen gebeuren. Maar als de kwaliteit van Apple gelijk staat aan Acer of Packard Bell. Dan moet ik eerlijk bekennen dat ik bij x86 laptops blijf

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChris
  • Laatst online: 29-01 10:49

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

4POX schreef op maandag 22 mei 2006 @ 10:05:
Zijn de Apple hardwarematig van hoge kwaliteit ? Iemand op mijn opleiding zegt van wel en demonstreerde dat door zijn powerbook (in een skin) van 40 cm hoogte op de tafel te werpen.
Zou ik zelf niet doen, maar Apple hardware is wel stevig en kan het waarschijnlijk hebben ja :)
Dan moet ik eerlijk bekennen dat ik bij x86 laptops blijf
Blijf je toch wel, tenzij je een Sparcbook koopt, maar die zijn onbetaalbaar. MacBooks zijn ook x86 ;)

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
4POX schreef op maandag 22 mei 2006 @ 10:05:

Ik heb nu al drie jaar lang een Toshiba. In het algemeen staat Toshiba erom om hoge kwaliteits producten te leveren. Ik verwacht ook dat als ik een macbook neem dat ik daar ook 3 jaar lang met veel plezier mee kan werken. Okeeh. Incidenten mogen gebeuren. Maar als de kwaliteit van Apple gelijk staat aan Acer of Packard Bell. Dan moet ik eerlijk bekennen dat ik bij x86 laptops blijf
Ik denk wel dat ze van hogere kwaliteit zijn dan acer of PB. Maar om nou de stevigheid te gaan demonstreren door je laptop van tafel af te gooien :X
Mijn pa's scenic kreeg 5 sterren, en de kans dat je een frontale botsing overleeft is ook groter dan in een suzuki alto. Toch probeer ik het liever niet uit.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
Ik heb ook begrepend at zeker de MacBooks erg stevig zijn, door de constructie en het materiaal. Dat mag ook wel met dat gewicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een tijd bij een retailer gewerkt, 3 jaar.

Ik had altijd begrepen dat in het geval van europeese garantie fabrikanten alleen verplicht zijn om de kosten van de onderdelen te vergoeden.

Dus als de hard disk kapot gaat, zijn de verzendskosten, onderzoekskosten, uurloon gewoon voor eigen rekening. Veelal levert dit alsnog een zeer hoog bedrag op.

Dus tenzij apple je matst.. moet je altijd betalen... een verzekering hoeft nog helemaal geen slecht idee te zijn.. in mijn geval heb je hele goedkope studenten verzekeringen.. ook daar zitten natuurlijk addertjes onder, maar .... dat neem ik voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 14:16
Hmmm ik heb een G4 iBook op 1.33Ghz en deze brengt me toch wel aan het twijfelen. Heeft iemand al ervaring met de nieuwe MacBook die ook een oude G4 had? Ik vraag me af in hoeverre ik eventueel een verschil zou gaan merken, hoewel het wide-screen scherm en de duo cpu me zeker een groter verbetering lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
zeker een groot verschil in snelheid, apple zelf noemt tot 5x sneller, dus sneller is het zeker, of het merkbaar zijn hoor je eind deze week, dan worden de eersten geleverd

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Ballebek schreef op zondag 21 mei 2006 @ 23:46:
Als je direct van Apple koopt als consument zijnde heb je een aardig probleem. Een rechtzaak is niet bepaald cheap.
Hetzelfde als waar de halve ict wereld zich nu op start: support. Daar valt het meeste te halen tegenwoordig. Besides, het is ondernemersrisico. Er zijn heel wat meer zaken waar bar weinig marge op zit, andere zaken bevatten heel veel marge. Lijkt mij aan jou als ondernemer zijnde dan de keus welke producten/diensten je meer naar voren schuift...Als je dit soort dingen als ondernemer zijnde al niet kan bedenken dan is dat bedrijf van je ook niet bepaald een lang leven beschoren. Een ondernemer is creatief, als je jezelf bovenstaande vragen moet gaan lopen afvragen ben je dat dus niet.
Die wet is niet verzonnen toen er nog 150 - 200 euro aan marge op een computer zat. Die wet is verzonnen om consumenten te beschermen omdat de industrie zelf bar weinig aan garantie deed. Ze hebben het dus mooi voor zichzelf lopen verkloten en dan moeten ze nu dan ook maar niet lopen klagen.
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 01:33:
Op zich vond ik dat een vrij cleane en overzichtelijke regeling. Itt de grijze zone waarin vaak wordt geoppereerd. Het is misschien niet helemaal volgens het boekje maar je weet wel waar je aan toe bent. Hou er ook rekening mee dat deze regeling over de redelijke termijn slechts een advies/richtlijn is. Geen algemeen bindende wet. Als de fabricant zegt: één jaar, dan is het één jaar. Dan kan je hoogstens beroep doen op wat goodwill van de winkelier.
Het gaat hier ten eerste niet per se om de fabrikant maar om degene bij wie je een product koopt (kan direct van de fabrikant zijn, kan een winkel zijn, maar geldt niet voor tweedehandsjes van een particulier), die is wettelijk verplicht om daar garantie op te leveren voor de verwachte levensduur van dat product. Wetten zijn verplichtingen en zekersteweten geen advies/richtlijn, we zijn de EU niet. De EU heeft namelijk een richtlijn aangenomen waarin garantie wordt geregeld. Deze is echter stukken beperkter dan de wetgeving die wij hier in Nederland op dit moment kennen. Haal dat niet door elkaar :)

Grijze zone is het niet echt maar er zijn wel onduidelijkheden: wat is de verwachte levensduur van een bepaald apparaat?
Over apple care: in principe is dat alleen nuttig bij laptops omwille van de gebruiksbelastingen die ze ondergaan bij dagdagelijks intensief gebruik. Verplaatsingen, enz... Zowieso zou ik die er dan ook bijnemen bij een laptop. Bij een desktop wordt die bijna nooit afgesloten omdat daar in principe niet mee gesjouwd wordt en die steeds op dezelfde vaste locatie blijft staan. Een apparaat wat het dan in het eerste jaar nog doet zal in de regel gewoon verder blijven leven totdat de statisch verdeelde levensduur van de afzonderlijke componenten is bereikt.
Inderdaad: een laptop is veel gevoeliger voor defecten omdat er doorgaans heel erg veel meegesleept wordt. Dan kun je nog wel zo'n mooie tas hebben maar desondanks heeft ding dan nog veel te lijden.
In elk geval hoef je nu niet meteen die apple care aan te schaffen. Je kan die tot één jaar na aankoop bijkopen (als je je later bedenkt bvb). Dan wordt de garantie termijn verlengd tot 3 jaar na aankoop. (dus nog een extra 3 jaar min de leeftijd van het apparaat. Dus NIET de leeftijd van het apparaat plus nog eens drie jaar, 3 jaar in totaal dus)

Dus als het nu niet helemaal financieel past om de apple care erbij te nemen, kan je dat later doen. De vraag is natuurlijk of je dat dan uberhaupt nog zal doen, maar mogelijk is het wel
Dat is nou het mooie van AppleCare, je hebt een jaar de tijd om er over na te denken.

Ik zou dus eerst eens even een kosten-batenplaatje neerpennen op papier en uit die cijfers dan een conclusie trekken om het wil/niet te doen. Stel je dan de vragen als:
Hoe vaak zal er iets kapot gaan aan een laptop? Hoe duur is de reparatie? Koop ik binnen nu en 2 ~ 3 jaar weer een nieuwe of is dat eerder/later? Vind ik het een schappelijk bedrag? Is een laptopverzekering niet goedkoper/dekt het meer (als je naar school, uni, etc. gaat dan is dat antwoord simpelweg "nee" omdat er geen enkele verzekering is die dekking biedt op scholen, uni's, etc.)?
Ballebek schreef op maandag 22 mei 2006 @ 08:57:
Je koopt als consument bij iemand een product. Het probleem is dat de hele wetgeving op die wijze is ingesteld. Je mag namelijk iemand geen ondeugdelijk product verkopen. Veelal zal een fabrikant niet direct aan een consument verkopen maar wel aan de winkelier. Je zou dus als winkelier zijnde op hetzelfde kunnen beroepen als een consument. Of dat wettelijk ook daadwerkelijk zo is moet je zelf uitpluizen, ik kan het je niet garanderen dat het klopt.

Naar de fabrikant toe vanuit de consument gezien moet je niet eens willen. Het is een stuk service die jezelf als winkel levert. Goede service is tegenwoordig helaas vrij zeldzaam. Iedere winkel die aan goede service doet heeft een grote groep aan vaste klanten en ook aan nieuwe klanten. Service is iets wat tegenwoordig heel erg telt. Plus dat een fabrikant ook ineens met allerlei andere wet en regelgeving te maken krijgt. Uiteindelijk maak je de boel er alleen maar duurder en moeilijker mee. Gewoon de winkel (of evt. de fabrikant) waar je het product van koopt als centraal aanspraak punt is het makkelijkste en goedkoopste.

[ Voor 12% gewijzigd door ppl op 22-05-2006 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het in het eerder 2x zo snel is (in vergelijking met de iBook).

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 11:16 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor levertijden hebben we een apart topic. Ga daar dus niet hier mensen mee vervelen