[13" MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste
Acties:
  • 8.776 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Datafeest schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 13:50:
Hoelanger ik erna kijk hoe enthousiaster ik word :P
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Linux (Suse Linux, en/of Ubuntu) op deze MacBook zal draaien voor het geval dat MacOSX me niet echt bevalt (of de benodigde software te duur is).
Er is ook een aptitude port voor OSX beschikbaar. Dus je kunt er net zo op werken als linux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperbird
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Linux (Suse Linux, en/of Ubuntu) op deze MacBook zal draaien voor het geval dat MacOSX me niet echt bevalt (of de benodigde software te duur is). Aangezien het x68 hardware betreft vermoed ik zat dit wel zou moeten draaien, kan iemand hier een wijs woord over zeggen? :P
Wat zijn bestaande Mac users nou gemiddeld kwijt aan extra software? Moet je net zoals bij Windows $50 voor ieder simpel en sneu programma'tje betalen? :X
OSX heeft een BSD kernel, heel veel (open-source) linux apps werken dus ook onder OSX :) Daarnaast zijn er nog flink wat freeware apps te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 21:46
Neobender schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 13:43:
[...]

Het blijft vreemd dat ze het koelpasta probleem dan niet gelijk hebben aangepakt bij de release van de Macbook. Ik ben zelf nou niet echt zo'n klusfan wat betreft laptops en zeker niet als ik m voor mijn opleiding nodig heb (ipv privé klus pc)
En toch word er op veel sites gezecht dat het probleem met de koelpasta verholpen is, en dat ze er deze keer wel met fatsoen mee om zijn gegaan! Ik snap het ook niet hoor.. Ik moet toch nog 4 weken wachten.. misschien dat ze er dan wat tegen gdaan hebben ofzo.. Het kan ook zijn dat sommige reviewers rotte Apple's hebben (citaat naar Mac-X :+ ) Ik ben bnieuwd wat er gaat gebeuren de komende weken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
Ik schaf m gelukkig ook pas rond september aan, dus ik heb nog wel even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Xander2000 schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 15:54:
Dus ik mag aannemen dat jij een MacBook en Sony in je handen hebt gehad? De schermen van Sony zijn vooralsnog superieur in helderheid en contrast in vergelijking met andere laptop schermen, dat heeft niets te maken met voorkeur het gaat hier gewoon om pure prestaties. Vreemd dat jij zomaar conclusies kan trekken terwijl je er nooit 1 vast hebt gehouden.
Vreemd dat jij niet in staat bent om reviews te lezen. Lees eens wat er op die links staat die hier gepost worden. Dat van mij is niet meer dan een samenvatting (en dus geen conclusie zoals jij meent) van wat ik tot dusver ben tegengekomen over dat scherm. De eindconclusie die ik steeds weer tegenkom: kwaliteit is erg goed, maar het glimmen is stukken minder dan de rest van het veld. De vergelijking met een Sony scherm kwam uit 1 van de hier gepostte reviews. Dat minder glimmen is interessant voor heel veel mensen omdat er een hele grote aversie is tegen dat soort schermen (en niet alleen hier op dit forum, ik merk dat van ieder Macbook bericht die ik lees er altijd een groot aantal mensen posten die het glimmende scherm maar niks vinden).

Daarnaast doe je je ook goed aan om eens wat meer te verdiepen in die TFT schermen. Er is namelijk geen verschil tussen contrast en helderheid van schermen met een glossy laag en schermen zonder die laag. Een glossy scherm krijgt een speciale laag voor het TFT gezet waardoor het lijkt alsof het een hogere helderheid en contrast heeft. Een gewoon scherm krijgt een matte laag ervoor gezet waardoor het lijkt alsof het scherm een lagere helderheid en contrast heeft. Technisch gezien is dit niet zo. Het is het filter (die laag die er voor zit) die hier dat verschil veroorzaakt, niet het scherm zelf. Sony schermen en superieur aan anderen...hardly temeer omdat ook Sony niet alles inhouse maakt. Het is normaal dat scherm bouwers de TFT schermen van anderen vandaan halen en die in hun eigen scherm zetten met hun eigen laag ervoor.
Daarnaast is het ook een kwestie van smaak aangezien er maar bar weinig mensen zijn die dat glim gebeuren prettig vinden. Het werkt niet in een kantooromgeving waar nou juist de meeste laptops worden gebruikt.

Damn, wat gaat er veel koelpasta op. Het lijkt wel of iemand z'n tanden gaat poetsen. Het is genoeg om de complete processor te bedekken i.p.v. alleen die core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hyperbird schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 13:58:
[...]

OSX heeft een BSD kernel, heel veel (open-source) linux apps werken dus ook onder OSX :) Daarnaast zijn er nog flink wat freeware apps te vinden.
Ik begreep dat veel native Linux applicaties niet zomaar onder OS X aangezien deze programma's uitgaan van X.org / X11 ofzo :? :o

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:41

botoo

💀 too old to die young

Linux zou op de MacBook moeten kunnen draaien, mss niet onmiddelijk omdat er ongetwijfeld een paar dingen nog net niet 100% compatible zijn met de hardware, maar Yellow Dog timmert altijd goed aan de Apple/Linux weg :)
Ik heb op een ouwe iBook Ubuntu met OS X dualboot gehad, maar toen dat eenmaal goed werkte heb ik Ubuntu nauwelijks nog opgestart, OS X is 'ergerlijk compleet' te noemen, daar kan weinig tegen op.

Helaas moet je voor elk sneu programma'tje betalen (freeware uitgezonderd natuurlijk, en dat is er ook volop :)), maar OS X heeft standaard al heel veel aan boord dus zal dat in de praktijk best meevallen.

Pro-apps zijn wel duur.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:52

The_DoubleU

Tweaker in München

Datafeest schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 14:07:
[...]
Ik begreep dat veel native Linux applicaties niet zomaar onder OS X aangezien deze programma's uitgaan van X.org / X11 ofzo :? :o
Er is gewoon X11 voor de Mac.
Wordt niet standaard geinstalleerd maar is wel aanwezig op de install DVD.
Zo heb ik bijv Gimp onder X11 op de Mac.

Er is zelf een hele goede package manager voor de Mac.
http://fink.sourceforge.net/about.php?phpLang=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Ik ben toch wel erg benieuwd naar dat Glossy scherm. Dat is een van de dingen die mij zou kunnen tegenhouden om de MacBook te kopen. Dat andere is de warmte, maarja, dat is ook de reden waarom ik de MacBook nog niet vanaf de release koop: de kinderziektes.

Hier nog een lang artikel over het glossy scherm:http://arstechnica.com/staff/fatbits.ars/2006/5/16/4004

leuke quote:
Glossy displays have effectively taken over the entire laptop market. Why are they so popular? Here are three possible reasons.

1. They are better than matte-finish displays.
2. They are cheaper than matte-finish displays.
3. People are idiots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
botoo schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 14:16:
Linux zou op de MacBook moeten kunnen draaien, mss niet onmiddelijk omdat er ongetwijfeld een paar dingen nog net niet 100% compatible zijn met de hardware, maar Yellow Dog timmert altijd goed aan de Apple/Linux weg :)
Bijna alles werkte dan ook onder Linux voor wat die oude iBook G4 laptops betreft. Het enige wat niet werkte was de wireless kaart. Welke gebruikt Apple nu in hun Macbook/Macbook Pro laptops? Gewoon die van Intel? If so, dan is alleen EFI een klein obstakeltje (wat met boot camp waarschijnlijk makkelijk op te lossen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:57
Zo, ik heb kort met een zwarte MacBook kunnen spelen. Wat opvalt is dat vinger vlekken duidelijk zichtbaar blijven ondanks dat het mat zwart is.

Verder ben ik wel erg onder de indruk, hij oogt lekker klein en compact en het gewicht valt me ook reuze mee.

Display kan ik nog niet veel over zeggen aangezien ik hem alleen binnen heb gezien en het daar er iig goed uit zag.

En dan het keyboard, ff wennen en ik zal er langer op moeten werken om daar een serieus oordeel over te kunnen vellen.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel mensen hebben hier daadwerkelijk ervaring met glossy schermen?

Zelf heb ik een Toshiba met een glanzend scherm en ik ben er zeer tevreden mee.

Voordelen;
- Lichtbron wordt direct weerkaatst zonder over het scherm uit te smeren zoals bij matte schermen gebeurt.
- Kleuren komen helderder over. (levendig)
- Het geeft op een voor mij niet direct verklaarbare manier veel extra aan video, niet alleen zozeer door de vibrante kleuren, maar misschien meer gewoon door het 'gelikte'.

Nadelen;
- Als het scherm donker is (uitstaat) dan zie je jezelf echt in vol ornaat zitten. Nu komt het aantal malen dat ik naar een scherm zit te staren dat uitstaat zelden voor...
- Ja, je hebt af en toe reflectie, maar het went. Ik ervaar het nimmer (in welke omgeving dan ook) meer als storend, iets wat ik het in het begin overigens wel deed.

Ook qua viezigheid/vingerafdrukken schijnen er voor en nadelen te zijn, maar ik ben niet zo'n schoonmaakfreak, dus kan ik verder weinig over zeggen.

Voor mij persoonlijk wegen de voordelen dik op tegen de nadelen, zo sterk zelfs dat ik ervan baalde dat een Macbook Pro tot voorheen niet met een glanzende coating leverbaar is.

Het vervelende is wel dat ik me kan voorstellen dat er mensen zijn die er niet aan zullen kunnen wennen op langere termijn. Je hebt die tijd nodig om te wennen en dat kan nu eenmaal niet. Voordeel van Apples is wel de goede restwaarde. Mocht je er na twee maanden onverhoopt echt niet aan gewend zijn, dan kan je 'm altijd nog voor een mooie prijs kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digit7722
  • Laatst online: 27-11-2018

digit7722

Rule # 217

De meeste zullen mij wel raar vinden maar ik ben toch niet verdrietig dat ik twee maandjes geleden een iBook 12" aangeschaft heb.

Een hoop mensen zullen denken:"wat zonde man, voor 100 € meer had je een macbook gehad" maar ik ben zo gelukkig met mijn iBook (eerste mac trouwens) en ach kinderziektes heb ik zeker geen last van.
Nu zeg ik niet dat de macbook stijf staat van de kinderziektes hoor maar toch.
Ik twijfelde zelf ook even over de aanschaf van mijn iBook door de "geruchten" dat er een nieuw Bookje aan zat te komen en was bang dat ik spijt zou krijgen, maar nee.

You can't free a fish from water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben nu al een tijdje op een brak iBook G3 800-je aangewezen. De MacBook lijkt me een mooie vervanger. Gezien mijn budget lijkt het me wel verstandig even de eerste ervaringen af te wachten, met name de geïntegreerde shared-memory video, temperatuur en mogelijke gebruiksduur op batterijen hebben mijn interesse.

Wanneer wordt de zwarte kleur volgens mijn medeforummers eigenlijk eindelijk voor 't zelfde geld aangeboden( ;) ) Ik denk over 5 maanden...
Pro apps zijn meestal voor de meeste besturingssystemen duur.

offtopic:
harjan schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 16:04:
...
- Kleuren komen vibranter over.
- ... de vibrante kleuren ...
...

vibrant is in het Nederlands een nogal apart woord, en IHMO het niet erg mooi. De juiste vertaling lijkt mij helder. Eventueel zou stralend, levendig... ook wel te gebruiken zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 19-05-2006 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 14:59
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Linux (Suse Linux, en/of Ubuntu) op deze MacBook zal draaien voor het geval dat MacOSX me niet echt bevalt (of de benodigde software te duur is). Aangezien het x68 hardware betreft vermoed ik zat dit wel zou moeten draaien, kan iemand hier een wijs woord over zeggen? :P
Wat zijn bestaande Mac users nou gemiddeld kwijt aan extra software? Moet je net zoals bij Windows $50 voor ieder simpel en sneu programma'tje betalen? :X
Daar ben ik ook benieuwd naar en heb hem daar eigenlijk ook voor besteld. Nog ff wachten tot ie binnen is en Fedora Core 6 er aan komt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 15:46
Ik vind dat een verkeerde benaming; pro apps zijn gemaakt voor mensen die het pakket in een zeer korte tijd terug verdienen / gereedschap.
Dat mag van mij best wel wat kosten !
Heb zakelijk ook alle software gekocht die ik nodig heb zoals Office, Adobe CS2 etc. maar prive meestal niet.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
begintmeta schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 16:37:
Pro apps zijn meestal voor de meeste besturingssystemen duur.
Als je iedere Linux distro als een eigen besturingssysteem ziet is hetgene wat je beweerd onjuist :+ Maar ok, het punt is duidelijk. :) Als het goed is werkende de bestaande binaries (RPM/DEB) die bij de meeste distros voor x86 zijn gecompiled gewoon op de MacBook, right? Dus opzich zou een installatie van Suse oid niet zo'n probleem moeten zijn :). Natuurlijk koop je zo'n MacBook ook voor Mac OS X, maar het kan maar zo zijn dat het toch niet bevalt :P

* kamerplant gaat verder kwijlen :9 :+

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Datafeest schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 18:20:
(..[rml]begintmeta in "[ 13" MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ"[/rml]..)

Als je iedere Linux distro als een eigen besturingssysteem ziet is hetgene wat je beweerd onjuist :+
...
waarom :? 't ligt natuurlijk ook allemaal een beetje aan wat als pro app gezien wordt. nmap, apache, oracle, mathematica, photoshop...

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 19-05-2006 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
begintmeta schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 18:32:
offtopic:
Datafeest schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 18:20:
(..[rml]begintmeta in "[ 13" MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ"[/rml]..)

Als je iedere Linux distro als een eigen besturingssysteem ziet is hetgene wat je beweerd onjuist :+
...
waarom :? 't ligt natuurlijk ook allemaal een beetje aan wat als pro app gezien wordt. nmap, apache, oracle, mathematica, photoshop...
offtopic:
Ehm, omdat vrijwel ieder Linux programma gratis is? Ook de professinele 3d applicaties als Blender? :P

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

Creative Suite en/of Production Studio is toch niet duur? Als je de paketten los koopt... zijn ze veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Datafeest schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 19:07:
[...]

[ot]Ehm, omdat vrijwel ieder Linux programma gratis is? Ook de professinele 3d applicaties als Blender? :P

Ik verwijs even naar mijn door jou aangehaalde post (definitiekwestie) verder is bijvoorbeeld blender niet alleen voor linux/GNU gratis, maar ook voor Windows, Mac OS... photoshop is dan weer niet gratis, oracle niet, TeX wel... mijn punt is dat het in de eerste post waar ik op reageerde pro apps duur genoemd worden, waarbij een beetje geïmpliceerd werd dat dat juist voor Mac OS X het geval zou zijn. Dat is IMHO niet zo, pro apps zijn over het algemeen voor diverse besturingssystemen even duur(IMHO niet helemaal trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Men zegt dat de grafische chipset van de MacBook niet sterk genoeg is voor games en OpenGL. Wat moet ik dan precies verstaan onder OpenGL, want alle OpenGL-apps die ik ken zijn games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
Misschien een beetje offtopic, maar in het Windows forum had ik weinig duidelijkheid:

Voor zover ik weet is het niet mogelijk om bij Apple of bij Apple Centre CS en OEM licentie voor Windows XP te kopen bij een MacBook. Weet iemand misschien of het legaal is om ergens anders een OEM licentie te kopen?

En als ik dan eenmaal een licentie heb, mag ik die dan gebruiken voor een install op andere partitie - dual boot - én Parallels? Het is immers letterlijk gezien 'één computer'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
F e r o x schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 21:19:
Men zegt dat de grafische chipset van de MacBook niet sterk genoeg is voor games en OpenGL. Wat moet ik dan precies verstaan onder OpenGL, want alle OpenGL-apps die ik ken zijn games?
De GMA950 in de MacBook presteert voor zover ik heb gehoord beter dan de Geforce FX Go5200 die in bijvoorbeeld de PowerBook 12" zat. Games werken er wel op, maar denk niet aan hoge details oid. Spellen als Wolfenstein: ET, Quake 3, en in zekere mate World of Warcraft en UT 2004 werken er op, al moeten bij de laatste twee de instellingen laag gezet worden.

Er zijn ook niet-gaming OpenGL applicaties, denk aan de 3D screensavers in OS X... verder zou ik er zo geen weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:28

Ibex

^^ met stom.

F e r o x schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 21:19:
Wat Sijmen idd zegt; 3D screensavers, eventuele visualisaties bij muziekspelers, ook bepaalde grafische effecten van de desktop zouden in OpenGL kunnen zijn...

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
Dus eigenlijk kan deze grafische kaart perfect alles aan, uitgezonderd enkel games (die ik overigens toch niet speel, gauwja niet op een notebook). Dit wist ik natuurlijk al langer vanuit deze thread, maar heb nog niet echt een antwoord gehoord rond videobewerking. Dit zou hij dan in principe ook perfect moeten aankunnen, zonder enige vertragingen, ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:56
Hoe zit het trouwens met garantie als je de koelpasta vervangt voor beter spul? Vervalt deze dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimy
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10-2024

Vimy

Gaan met die banaan!

Zou 3DS MAX 7/8 (in windows ) wel goed werken op een macbook?
If yes= Nieuwe laptop voor m'n studies :D

http://www.noizystudios.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sijmen schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 21:19:
Misschien een beetje offtopic, maar in het Windows forum had ik weinig duidelijkheid:

Voor zover ik weet is het niet mogelijk om bij Apple of bij Apple Centre CS en OEM licentie voor Windows XP te kopen bij een MacBook. Weet iemand misschien of het legaal is om ergens anders een OEM licentie te kopen?

En als ik dan eenmaal een licentie heb, mag ik die dan gebruiken voor een install op andere partitie - dual boot - én Parallels? Het is immers letterlijk gezien 'één computer'.
Je gaat je Macbook toch niet vervuilen met zo'n lelijke OEM-sticker :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vimy schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 22:45:
Zou 3DS MAX 7/8 (in windows ) wel goed werken op een macbook?
If yes= Nieuwe laptop voor m'n studies :D
Gezien dat 3ds max op je graka draait denk ik niet dat het heel soepel zal lopen op een macbook... misschien doorsparen voor een pro model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Beetje vreemd.. in de review van de MacBook Pro zagen ze de Magsafe als een Con (minpunt) maar in de review van de MacBook is diezelfde Magsafe ineens een Pro (pluspunt).. Ook vonden ze het ontbreken van een FW800-poort op de MacBook Pro een gemis, bij de MacBook wordt er geen woord over gerept..

Verder vind ik het helemaal niet zo'n interessante review.. de meeste dingen had je zelf ook wel kunnen verzinnen. Dat het glossy scherm z'n voor- en nadelen heeft weten we inmiddels ook wel.. De benchmarks zijn heel erg voorspelbaar, bijna overal is het in volgorde MacBook, MacBook Pro, Mac Mini, iBook (de gebruikte MacBook Pro heeft een T2400 en de MacBook een T2500..). En verder somt 'ie gewoon op wat het apparaat allemaal aan boord heeft (iSight, nieuw Trackpad, etc.)..
Enige interessante dingen die overblijven die ik wel interessant vind, zijn de battery life, en dat het blijkt dat 'ie toch wel redelijk warm wordt..

[ Voor 11% gewijzigd door HyperioN op 20-05-2006 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevox
  • Laatst online: 25-07-2022
Wat ik mij zojuist afvroeg, PCMCIA systemen... dat kent de MacBook niet eh? dat is wel jammer, ik heb namelijk een KPN-umts internet kaartje...

BramBoterham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 22:54:
[...]

Je gaat je Macbook toch niet vervuilen met zo'n lelijke OEM-sticker :r
Ik wist niet dat je de sticker er dan ook op moet plakken :/. Kijk, ik wilde OEM omdat ik geen oude Windows licenties meer heb om een upgrade op te doen. Misschien kan ik anders bij iemand anders een leftover 95/98/ME krijgen, dan koop ik voor 50,- een XP upgrade licentie bij Surfspot.

De vraag is dan alleen nog of ik beiden Parallels en Bootcamp mag gebruiken moet die ene licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:10:
magneetje x pinpas gaan niet samen! Toch. Dat bedoel ik :P
Hebben ze eens getest in Mythbusters, bleek dat je een zeer sterke magneet nodig had om het pasje te wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HyperioN. schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 00:23:
[...]

Ook vonden ze het ontbreken van een FW800-poort op de MacBook Pro een gemis, bij de MacBook wordt er geen woord over gerept..
Dat is omdat FW800 voor professionals is en de Macbook 13.3" geen pro-versie is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 17:17
LJ LIGHTNING schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 00:32:
Wat ik mij zojuist afvroeg, PCMCIA systemen... dat kent de MacBook niet eh? dat is wel jammer, ik heb namelijk een KPN-umts internet kaartje...
zat op de ibook ook niet. Powerbook had dat wel maar de macbook pro is inmiddels alweer overgestapt op xpress nog wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit te denken de MacBook te kopen, weet iemand zo de maat (lxbxh) zodat ik een leuke tas erbij kan zoeken voor een leuk prijsje.

Bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 08:39:
Ik zit te denken de MacBook te kopen, weet iemand zo de maat (lxbxh) zodat ik een leuke tas erbij kan zoeken voor een leuk prijsje.
32,5 cm breed, 22,7 cm diep, 2,75 cm dik. (bron :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56
Ik heb een vraag over de audio-kant van deze MacBook. Ik kan nergens vinden wat voor chip er gebruikt wordt en ik ben ook benieuwt of de optische uitgang (kan ik die eigenlijk zondermeer out-of-the-box gebruiken of heb je daar hulpstukken voor nodig?) bit-perfect is/kan zijn. Meeste andere laptops hebben AC97 achtige chips met een vaste 48kHz of de optische uitgang (als die er al is).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Breepee schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 09:24:
Ik heb een vraag over de audio-kant van deze MacBook. Ik kan nergens vinden wat voor chip er gebruikt wordt en ik ben ook benieuwt of de optische uitgang (kan ik die eigenlijk zondermeer out-of-the-box gebruiken of heb je daar hulpstukken voor nodig?) bit-perfect is/kan zijn. Meeste andere laptops hebben AC97 achtige chips met een vaste 48kHz of de optische uitgang (als die er al is).
Combined optical digital audio input/audio line in (minijack)
Combined optical digital audio output/headphone out (minijack)

Weet niet of dat antwoord op je vraag? Maar jgebruikt dus gewoon je audio 3.5 en microfoon 3.5 jack.

Dus ik denk dat het via een verloopstekkertje gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Let ook op de kleine verschillen tov de oude iBook: digital line-in, digital line out.

Het verbaast mij hoezeer de macbook een macbook pro qua specs benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:15
(jarig!)
Sijmen schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 00:34:
[...]

Ik wist niet dat je de sticker er dan ook op moet plakken :/. Kijk, ik wilde OEM omdat ik geen oude Windows licenties meer heb om een upgrade op te doen. Misschien kan ik anders bij iemand anders een leftover 95/98/ME krijgen, dan koop ik voor 50,- een XP upgrade licentie bij Surfspot.

De vraag is dan alleen nog of ik beiden Parallels en Bootcamp mag gebruiken moet die ene licentie.
Nee je hoeft er geen sticker op te plakken, en een OEM licentie zou je nooit los kunnen kopen (officieel) alleen voorgeinstalleerd op een computer.
Maar als je de mogelijkheid hebt om een Upgrade licentie te kopen bij Surfspot waarom doe je dat dan niet gewoon? Hij vraagt tijdens de installatie echt niet om een oudere versie hoor (eigen ervaring)
En als het je gaat omdat anders de licentie niet geldig is (big deal als student volgens mij) dat is ie ook niet als je een win98 licentie van iemand anders gekocht hebt want dat mag niet.

Strikt gezien mag je Windows XP op 1 computer installeren, maar omdat je maar 1 keer kunt activeren lukt het niet om twee keer op 1 computer te installeren. Maar daar heb je een telefoonnummer van Microsoft voor die lossen dat binnen een minuut op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 09:34:
[...]

Combined optical digital audio input/audio line in (minijack)
Combined optical digital audio output/headphone out (minijack)

Weet niet of dat antwoord op je vraag?
Nope, niet uitsluitend althans. Met name de audiochip interesseerd me, en dat is werkelijk nergens te vinden. Uiteindelijk gaat het me erom of the optische uitgang een bit-perfect signaal kan uitsturen, zonder geresample en dergelijke.
Dus ik denk dat het via een verloopstekkertje gaat.
Als het op de MiniDisc-manier gaat (die hebben ook allemaal gecombineerde ingangen), dan kun je gewoon een mini Toslink in het 3,5mm gat steken. Ik kan me weinig andere manieren van een gecombineerd slot voorstellen, maar wie weet. Niemand die dit for-a-fact weet?

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 20-05-2006 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
arjenhiemstra schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 09:41:
[...]
Nee je hoeft er geen sticker op te plakken, en een OEM licentie zou je nooit los kunnen kopen (officieel) alleen voorgeinstalleerd op een computer.
In dat geval dus geen OEM voor de MacBoook :)
Maar als je de mogelijkheid hebt om een Upgrade licentie te kopen bij Surfspot waarom doe je dat dan niet gewoon? Hij vraagt tijdens de installatie echt niet om een oudere versie hoor (eigen ervaring)
De nieuwe CD's van Surfspot, die met de grijze hoesjes ipv. de gele, vragen weldegelijk om een CD van een oudere Windows versie, ook eigen ervaring ;).
En als het je gaat omdat anders de licentie niet geldig is (big deal als student volgens mij) dat is ie ook niet als je een win98 licentie van iemand anders gekocht hebt want dat mag niet.
Ja, daar gaat het inderdaad om. Maar ik mag toch wel een retail Windows 98 met CD en licentie overkopen van iemand?
Strikt gezien mag je Windows XP op 1 computer installeren, maar omdat je maar 1 keer kunt activeren lukt het niet om twee keer op 1 computer te installeren. Maar daar heb je een telefoonnummer van Microsoft voor die lossen dat binnen een minuut op.
Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
[...]

Als je een OEM koopt MOET je een stikker op je computer plakken anders is je licentie niet geldig.
Staat heel groot op het papiertje wat je bij een OEM licentie krijgt!
Nou ken ik niemand die dat ook daadwerkelijk gedaan heeft (inc. me) maar het moet eigenlijk wel.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Breepee schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 09:49:
[...]
Nope, niet uitsluitend althans. Met name de audiochip interesseerd me, en dat is werkelijk nergens te vinden. Uiteindelijk gaat het me erom of the optische uitgang een bit-perfect signaal kan uitsturen, zonder geresample en dergelijke.
Is een Texas Instruments Crystal Semiconductor CS84xx
[...]

Als het op de MiniDisc-manier gaat (die hebben ook allemaal gecombineerde ingangen), dan kun je gewoon een mini Toslink in het 3,5mm gat steken. Ik kan me weinig andere manieren van een gecombineerd slot voorstellen, maar wie weet. Niemand die dit for-a-fact weet?
Net als met de Airport Express en idd de minidisc is het een mini toslink :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Hier staat nog een vergelijking tussen de MacBook en de MacBook Pro met Geekbench Preview 3 (Build 78): http://www.geekpatrol.ca/blog/118/
Zo te zien presteren de MacBook en de MacBook Pro ongeveer gelijk, dat is ook wel logisch aangezien de test voornamelijk om de snelheid van de processor draait.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruikers ervaring na 2 dagen van de meest basic macbook:
- Donderdag gekocht op Regent Street

- De accu houd het hier tot nu tot wel een uur of vijf en een beetje..onder aardige load.

- Ik vind het niet echt snel, het geheugen zit snel vol, ik zou ook zeker aanraden om meer te nemen dan 512. zeker weten dat ik bij ga prikken. Maar goed ik ben een 64 3200 gewent met 1gig en 2 raptors in raid..dus moet ik even wennen..en niet ongeduldig zijn.

- Dat hele verhaal over dat scherm snap ik niet, ik vind het echt een super chill mooi scherp scherm, en heb nog geen last gehad van het "glossy" gedonder.

- Hij wordt wel vrij warm, de onderkant bij de accu met opladen..je kan zeg maar net je hand er opleggen, bijna onprettig. Wel lekker warm opschoot,

so far boss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

OT: Who Needs a License When We Have BitTorrent. Bill Don't Mind, He Gives Away 90% Of The Money He Stole From Us Anyway ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ballebek schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 10:05:
Is een Texas Instruments Crystal Semiconductor CS84xx
[...]

Net als met de Airport Express en idd de minidisc is het een mini toslink
OK, ziet er goed uit. Die chip kan 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz op 16bit, nu nog uitvinden wat MacOSX doet (ala Windows kmixer alles resamplen naar 48kHz of netjes zoals Linux gewoon doen wat het moet doen). Als iemand daarover nog informatie heeft, ik dank u zeer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 10:35:
[...]

OT: Who Needs a License When We Have BitTorrent. Bill Don't Mind, He Gives Away 90% Of The Money He Stole From Us Anyway ;)
hou je kinderachtige reacties voor je

ben nog wel geinteresseert of je deze MacBook nou gaat kopen
je was wel erg nieuwsgierig de laatste tijd

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij word het dus een MacBook met 2x512 ipv 2x256. Vind het onnodig 200 extra te betalen voor een dvd brander, 200 Mhz en een 20GB verschil. Voor dat geld haal ik een mooie tas (tevens voor school, en een externe dvd brander.)

Ben voor een kleine 1300 klaar met alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Breepee schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 10:39:
[...]
OK, ziet er goed uit. Die chip kan 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz op 16bit, nu nog uitvinden wat MacOSX doet (ala Windows kmixer alles resamplen naar 48kHz of netjes zoals Linux gewoon doen wat het moet doen). Als iemand daarover nog informatie heeft, ik dank u zeer ;)
Check:
Formats:
PCM 16:
Bit Depth: 16
Bit Width: 16
Channels: 2
Mixable: Yes
Sample Rates: 32 KHz, 44.1 KHz, 48 KHz, 64 KHz, 88.2 KHz, 96 KHz

PCM 24:
Bit Depth: 24
Bit Width: 32
Mixable: Yes

AC3 16:
Bit Depth: 16
Bit Width: 16
Mixable: No
BTW: Je MacBook kan zelfs 24 bits gebruiken in 96Khz (zoals hierboven te lezen) gebruik het regelmatig op mijn PowerBook G4 laatste serie en dat gaat perfecto!

[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 20-05-2006 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Murcielago schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 10:52:
[...]

hou je kinderachtige reacties voor je

ben nog wel geinteresseert of je deze MacBook nou gaat kopen
je was wel erg nieuwsgierig de laatste tijd
Ironie is moeilijk te lezen he, vooral als er een knipoog achter staat he , wink wink, nudge nudge, know what I mean, know what I mean , ;) , ;) .
Anyway, ik snap dus niet waarom ze geen 13 inch MacBook Pro releasen maar aangezien de MacBook beter is dan de Pro qua specs is dat ook wel weer begrijpelijk.

Wat Apple onderschat is dat er een markt is voor een kleine laptop met metalen behuizing. Ik ga pas over tot aanschaf als ik de MacBook in het echt gezien heb, naast de 12 inch PowerBook.
Ik weet nl. niet hoe 'groot' hij aanvoelt, dat kun je niet van plaatjes zien. Of is er ergens een youtube filmpje waar ze beiden naast elkaar worden getoond?

Die 13 inch Pro gaat er echter nooit komen, gezien alle problemen met hitte ontwikkeling dus het wordt een witte MacBook voor mij, zolang die maar niet te groot voelt. Anders koop ik wel een PB in de uitverkoop.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Laatst online: 14:56
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 11:25:
[...]
.....zolang die maar niet te groot voelt. Anders koop ik wel een PB in de uitverkoop.
Dit is een foto van een iBook 12 inch bovenop een MacBook 13,3 inch

Afbeeldingslocatie: http://media.arstechnica.com/reviews/hardware/macbook.media/11-2books.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Laatst online: 21-07 16:23
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 11:25:
[...]

Ironie is moeilijk te lezen he, vooral als er een knipoog achter staat he , wink wink, nudge nudge, know what I mean, know what I mean , ;) , ;) .
Anyway, ik snap dus niet waarom ze geen 13 inch MacBook Pro releasen maar aangezien de MacBook beter is dan de Pro qua specs is dat ook wel weer begrijpelijk.

Wat Apple onderschat is dat er een markt is voor een kleine laptop met metalen behuizing. Ik ga pas over tot aanschaf als ik de MacBook in het echt gezien heb, naast de 12 inch PowerBook.
Ik weet nl. niet hoe 'groot' hij aanvoelt, dat kun je niet van plaatjes zien. Of is er ergens een youtube filmpje waar ze beiden naast elkaar worden getoond?

Die 13 inch Pro gaat er echter nooit komen, gezien alle problemen met hitte ontwikkeling dus het wordt een witte MacBook voor mij, zolang die maar niet te groot voelt. Anders koop ik wel een PB in de uitverkoop.
Het leek meer een arrogante wink, maargoed O-)
Ironie is lastig te lezen als het gewoon plain text is, zelfs een smiley kan anders geinterpreteerd worden.
Zodra ik mijn MacBook binnen heb zal ik hiervan uiteraard verslag doen. Heb nu een 12" iBook.
Maar ik denk dat hij voor mijn gevoel lichter zal aanvoelen, omdat ie net wat groter is. Het formaat zal wel meevallen, hij is alleen echt merkbaar breder, heb ik gelezen (2 cm extra).
Alleen: waarom zit je al die tijd af te wachten of er een MacBook komt, en wil je nu plotseling liever een Powerbook omdat die iets kleiner is?

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Murcielago schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 12:06:
[...]

Zodra ik mijn MacBook binnen heb zal ik hiervan uiteraard verslag doen. Heb nu een 12" iBook.
Maar ik denk dat hij voor mijn gevoel lichter zal aanvoelen, omdat ie net wat groter is. Het formaat zal wel meevallen, hij is alleen echt merkbaar breder, heb ik gelezen (2 cm extra).
Alleen: waarom zit je al die tijd af te wachten of er een MacBook komt, en wil je nu plotseling liever een Powerbook omdat die iets kleiner is?
Ik wilde altijd al een PowerBook hebben, maar die was gewoon veel te weinig value en helemaal na de laatste ' update'. Als ze er toen een iSight in hadden gebouwd had ik 'em al gekocht, maar zoals
die nu kaal is voor 1600 euro is die het geld niet waard. Als Apple een laptop had uitgebracht in klein format, of het nu 11, 12 of 13 inch breedbeeld is dan had ik die gekocht. Nu ben ik aangewezen op de MacBook waar de specs heel erg goed van zijn, maar ik ben niet zo dol op wit. Ik las dat ie 2 inches breder was dan de oude iBook, dat is 5 centimeter. Op de foto zie je dat een beetje, maar ik ben benieuwd naar een filmpje waar je het echt helemaal kan zien, dat iemand ze op elkaar legt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
Eind mei zouden de prijzen van de Core Duo's voor laptops dalen. Zou dit dan ook te merken zijn op de prijs van de MacBooks? En wanneer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ballebek schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 11:25:
[...]

Check:

[...]

BTW: Je MacBook kan zelfs 24 bits gebruiken in 96Khz (zoals hierboven te lezen) gebruik het regelmatig op mijn PowerBook G4 laatste serie en dat gaat perfecto!
Kun jij ook verifieren of dat bit-perfect is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F e r o x schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 12:35:
Eind mei zouden de prijzen van de Core Duo's voor laptops dalen. Zou dit dan ook te merken zijn op de prijs van de MacBooks? En wanneer dan?
Nee, dat soort prijsverlagingen is niet des Appel's. Verhoging van specs zou kunnen maar een prijsverlaging komt alleen voor wanneer een product de status E(nd)O(f)L(ife) heeft bereikt. Bijvoorbeeld de iMac G5 20" een paar maanden geleden.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
  • Laatst online: 17:48
F e r o x schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 12:35:
De kans is klein dat de prijzen van de MacBooks dan dalen.
Waarschijnlijker is dat Apple de processoren upgrade en de prijs hetzelfde blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door Freaky Max op 20-05-2006 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QyRoZ
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 23:37

QyRoZ

Just Q it!

Ik heb zojuist mijn allereerste Mac besteld, een MacBook. Ik zat er al jaren tegenaan te hikken en alhoewel ik eigenlijk nog nooit fatsoenlijk met OS X heb gewerkt, behalve een beetje spielen met de showmodellen bij de Apple Centers heb ik er toch eentje besteld. Ik denk niet dat ik teleurgesteld ga worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Breepee schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 12:46:
[...]

Kun jij ook verifieren of dat bit-perfect is?
Ehhhh wat wou je op je pistolet ?

edit: Lijkt mij wel (wiki gelezen).

[ Voor 9% gewijzigd door Uberprutser op 20-05-2006 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Weten of het signaal bit-perfect is, staat er toch duidelijk?

Ik wil het graag zeker weten (99% van de hardware is het namelijk niet) en welke wiki bedoel je precies?

[ Voor 47% gewijzigd door Brent op 20-05-2006 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Ik ben van plan de Macbook binnekort te bestellen maar heb nog enkele vragen. Zoals in de reviews te lezen is de HD makelijk te vervangen. De Seagate Momentus 7200.1 s-ata met 100gb spreekt me aan. Is het zo als ik de HD vervang dat ik Mac OS X makelijk kan reinstallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Breepee schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 12:57:
Weten of het signaal bit-perfect is, staat er toch duidelijk?

Ik wil het graag zeker weten (99% van de hardware is het namelijk niet) en welke wiki bedoel je precies?
Ik weet niet of de onboard audio van Apple goed is, maar ze worden wel heel veel door musici en dergelijke gebruikt. Ook de laptops. Zelf gebruik ik een externe Firewire geluidskaart, omdat ik een iBook heb die al dat moois moet missen.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Bartjeee schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 13:15:
Ik ben van plan de Macbook binnekort te bestellen maar heb nog enkele vragen. Zoals in de reviews te lezen is de HD makelijk te vervangen. De Seagate Momentus 7200.1 s-ata met 100gb spreekt me aan. Is het zo als ik de HD vervang dat ik Mac OS X makelijk kan reinstallen?
Ja, dit is eenvoudig. Er zit een installatiecd bij waarmee je OS X opnieuw kan installeren. Houd er wel rekening mee dat de schijf maximaal 9.5mm hoog mag zijn! Ik weet niet hoe hoog die schijf is die jij noemt, maar als hij 12.5 mm hoog is dan gaat het niet passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
ludo schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 13:24:
[...]
Ja, dit is eenvoudig. Er zit een installatiecd bij waarmee je OS X opnieuw kan installeren. Houd er wel rekening mee dat de schijf maximaal 9.5mm hoog mag zijn! Ik weet niet hoe hoog die schijf is die jij noemt, maar als hij 12.5 mm hoog is dan gaat het niet passen :)
12,5mm heb ik al in geen ages meer gezien alles is tegenwoordig tot 9,5mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je de huidige schijf niet overkopieren naar de nieuwe HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 09-09 08:00
Bartjeee schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 13:15:
Ik wil precies hetzelfde doen... Het enige waar ik een beetje bang voor ben, is het geluid. Hij zou niet veel lawaai maken volgens storagereview.com, maar toch wel beduidend meer dan een 5400RPM (voor de hand liggend natuurlijk). De vraag is of het storend is of niet...
(Qua stroomverbruik ligt hij ook een stukje hoger, maar op die halve watt gaat het nu niet echt aankomen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Bashrat schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:03:
[...]

Ik wil precies hetzelfde doen... Het enige waar ik een beetje bang voor ben, is het geluid. Hij zou niet veel lawaai maken volgens storagereview.com, maar toch wel beduidend meer dan een 5400RPM (voor de hand liggend natuurlijk). De vraag is of het storend is of niet...
(Qua stroomverbruik ligt hij ook een stukje hoger, maar op die halve watt gaat het nu niet echt aankomen...)
zoals ik al eerder zei: Je merkt alleen maar dat je een 7200RPM schijf hebt in de snelheid en niet aan verbruik, warmte of whatever.
Gemiereneuk in de marge noemen we dat ook wel is misschien is het 1 of 2 DB harder maar het geluid is minder irritant dus je merkt het niet op.

Dan nog is het geluid ZACHT ik hoor nooit wat als ik aan het werk ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Uberprutser op 20-05-2006 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Laatst online: 21:21
De vooroordelen over 7200 rpm notebookschijven zijn groot! Helaas, ze zijn echt geweldig. Je harde schijf is, alhoewel bij een Mac iets minder, altijd de vertragende factor (veruit het langzaamste onderdeel), dus daarom is een snellere harde schijf zo'n goede investering. Je merkt het vrijwel meteen (notebook voelt echt sneller) en met vrijwel alles wat je doet. Het enige nadeel is de relatief hoge prijs.

http://www.xbitlabs.com/a...y/hitachi-25-7200_18.html
&
http://www.storagereview.com/articles/200511/notebook_1.html
Those in the market for an upgraded notebook hard drive seek more capacity and/or speed. At a rather steep price ($230 at the time of this writing), Hitachi's Travelstar 7K100 offers gobs of both. Though it overall remains a far cry from that of the typical desktop unit, the 7K100 nonetheless delivers the best performance around when it comes both to office/productivity applications and games. Newcomer Seagate's Momentus 7200.1 also deserves an honorable mention. The Momentus for the most part keeps up the pace while offering a slightly lower noise floor. Interestingly, one sacrifices neither quiet nor cool operation when choosing a 7200 RPM device over a 5400 RPM one.
Overigens komen de 7k100 en 7k60 prestatiegewijs in de meeste tests beter naar voren dan de vergelijkbare schijven van Seagate. Daarnaast zijn ze ook nog goedkoper :).

[ Voor 9% gewijzigd door Hoedje op 20-05-2006 14:26 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
DiGiSTORM_ schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 13:17:
[...]

Ik weet niet of de onboard audio van Apple goed is, maar ze worden wel heel veel door musici en dergelijke gebruikt. Ook de laptops.
Helaas zegt dat niet zoveel, als je ziet wat er voor een crap op de markt is en wat sommige musici gebruiken. Doorgaans is het ook niet/moeilijk te horen, dus maakt het ook niet zoveel uit. Ik ben echter op zoek naar uitsluitsel: is de optische uitgang bit-perfect of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Tja de prijs, een Seagate Momentus 7200.1 S-ATA met 100GB kost ongeveer 165 euro, je hebt dan wel een 7200rpm schijf met S-ATA en 100GB, als je bij Apple een 100GB schijf erin zou laten zetten dan zou dat 150 euro kosten. Maar waarschijnlijk is die schijf van Apple 5400rpm.
En als je een schijf apart koopt dan houd je nog gewoon die 60GB harde schijf die er standaard inzat en nieuw kost die ook al gauw 60-70 euro.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Wat is dat voor chatprogramma, aan de rechterkant van het linkerplaatje? :x
http://tweakers.net/ext/f...0b4e7ca87a520f3a/full.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 10:49

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 15:02:
offtopic:
Wat is dat voor chatprogramma, aan de rechterkant van het linkerplaatje? :x
http://tweakers.net/ext/f...0b4e7ca87a520f3a/full.jpg
Adium

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 09-09 08:00
Hoedje schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:25:
...

Overigens komen de 7k100 en 7k60 prestatiegewijs in de meeste tests beter naar voren dan de vergelijkbare schijven van Seagate. Daarnaast zijn ze ook nog goedkoper :).
Alleen heeft Hitachi nog geen 2,5" SATA schijven, enkel PATA. Volgens de Pricewatch toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Laatst online: 21:21
Bashrat schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 15:17:
[...]

Alleen heeft Hitachi nog geen 2,5" SATA schijven, enkel PATA. Volgens de Pricewatch toch...
Volgens de Hitachi site wel: http://www.hitachigst.com...3a6a384ccf1824a0eac4f0a0/. En hij staat inderdaad niet in de PW. Maar als je gewoon kijkt bij de winkels uit de PW, dan zul je zien dat ze ze vrijwel allemaal verkopen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
Ik ben op zoek naar een mooie sleeve voor mijn MacBook.

Deze vind ik mooi van WaterField Designs:
http://www.sfbags.com/products/sleevecases/sleevecases.htm

Iemand nog meer goede tips voor een mooie sleeve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:02:
Kun je de huidige schijf niet overkopieren naar de nieuwe HDD?
zoek op het programmatje superduper! (incl !)

dat doet het truukje waar je naar zoekt. heb het meerdere malen gebruikt en het werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk filmpje over de macbook (zwart), damn wat ziet dat ding er sexy uit... http://www.youtube.com/watch?v=SnO5uJIvZG8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Freaky Max schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 15:37:
Ik ben op zoek naar een mooie sleeve voor mijn MacBook.

Deze vind ik mooi van WaterField Designs:
http://www.sfbags.com/products/sleevecases/sleevecases.htm

Iemand nog meer goede tips voor een mooie sleeve?
Zeker mooi! Ookl eventuele toevoegingen als schouderband zijn vet. Helaas zijn ze erg duur. Je kan ook even wachten tot Tucano enzo een 13" sleeve hebben voor de MacBook, die zijn meestal zo'n 30 eur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderOnline schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 16:46:
[...]

Zeker mooi! Ookl eventuele toevoegingen als schouderband zijn vet. Helaas zijn ze erg duur. Je kan ook even wachten tot Tucano enzo een 13" sleeve hebben voor de MacBook, die zijn meestal zo'n 30 eur.
Als ik mij niet vergis zijn deze dingen custom-build, en dan is het zeker de prijs waard. Een normale laptoptas kost al snel 130-140 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Klopt, maar dit is tich wel meer een sleeve met een flap eromheen. Je bent er minimaal 40 dollar kwijt, en ook nog heel veel voor verzending. Kijk eens in de Apple store, daar hebbe ze ook mooie 9ook wel duur) tassen van o.a. Crumpler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Laatst online: 20-02 13:44
Breepee schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:50:
[...]

Helaas zegt dat niet zoveel, als je ziet wat er voor een crap op de markt is en wat sommige musici gebruiken. Doorgaans is het ook niet/moeilijk te horen, dus maakt het ook niet zoveel uit. Ik ben echter op zoek naar uitsluitsel: is de optische uitgang bit-perfect of niet?
Ik denk dat je dan beter naar de betere muziek fora kunt gaan.

@eh..
Wat die opmerking betreft over muzikanten die apples gebruiken, de apple dient dan meestal alleen om MAX/MSP of andere software aan te sturen. Maar er wordt meestal geen gebruik gemaakt van de audio-capaciteiten van de machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou graag deze laptop kopen. Vooral omdat ik er ook windows xp kan op draaien.
Maar werkt windows vista nu ook al op de laptop? Of moet ik telkens wachten tot er een nieuwe release is van bootcamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

De Waterfield bags zijn echt super. Had er 1 voor mijn pb G4 15" en nu voor de MBP 15". Volgende week 1 bestellen voor mijn MB :)

Persoonlijk vind ik het beter dan de 2nd skin (voelt cheap aan).

[ Voor 4% gewijzigd door ken op 20-05-2006 20:26 ]

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
AlexanderOnline schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 16:46:
[...]

De Tucano sleeve is ook mooi en beter geprijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 16:48:
[...]

Als ik mij niet vergis zijn deze dingen custom-build, en dan is het zeker de prijs waard. Een normale laptoptas kost al snel 130-140 euro.
Offtopic: Ik weet niet waar jij je tassen koopt, maar ik heb voor 50 euro een stevige 15" tas hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mei schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 20:27:
[...]

Offtopic: Ik weet niet waar jij je tassen koopt, maar ik heb voor 50 euro een stevige 15" tas hoor...
http://www.dewinkel.nl/pi1036634679.htm?categoryId=356

http://www.dewinkel.nl/pi-488245844.htm?categoryId=357

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe stylish je de boel wilt hebben :P

Maargoed, weer ontopic, schiet anders niet op zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img519.imageshack.us/img519/4461/lvbag4nr.jpg

535 Pond maar 8)7

Ik zou hem eerlijk gezegd best wel willen krijgen, als cado O-)

offtopic:
Bedankt nog voor je antwoord, Antichris

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31
Misschien moeten we de glanzende schermen eens vergelijken met bv de iiyama die ik hier heb staan. Die glimt ook een beetje, maar last heb ik er niet van. Nou heb ook geen lichtbron achter me staan. Ik kan me voorstellen dat een Macbook in een lokaal met tl-buizen de tl-buizen weerspiegelt.

De twijfel die ik heb tussen een iMac en een Macbook wordt wel steeds lastiger...

[ Voor 13% gewijzigd door Dancing_Animal op 20-05-2006 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Dancing_Animal schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 21:39:
De twijfel die ik heb tussen een iMac en een Macbook wordt wel steeds lastiger...
Dit is meer een kwestie van kiezen tussen een desktop en een notebook, toch? Je moet gewoon afwegen waar je het ding het meest voor zal gebruiken. Je kan ook een Macbook nemen en er thuis op je bureau een los toetsenbordje en muis aan vast koppelen. Met een standaardje erbij heb je dan eigenlijk ook een desktop. Het enige nadeel is dat het wat meer kost voor minder performance als desktop.

Sjemig, die Macbooks zijn echt geil :9~ Helaas heb ik momenteel geen geld. Misschien volgend jaar als ik misschien ga studeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 14:28

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik was even verbaast dat er inmiddels al een MacBook is uitgekomen, op zich heel interessant. Ik hoop alleen wel dat wat ik hier lees een uitzondering gaat worden. Zou zonde zijn als er problemen zijn met warmte.

Wat me wel iets tegenstaat aan de MacBook is de grootte van het scherm. Ding lijkt me perfect met een iets groter scherm en hogere resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat me wel iets tegenstaat aan de MacBook is de grootte van het scherm. Ding lijkt me perfect met een iets groter scherm en hogere resolutie.
Helaas is hij dan niet meer portable, en kun je beter voor de Macbook Pro 15" gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 14:28

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 22:41:
[...]

Helaas is hij dan niet meer portable, en kun je beter voor de Macbook Pro 15" gaan :)
Het prijsverschil vind ik net te gortig daarvoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12-2024

hbokh

Unox: the worst OS!

[Blijkbaar overbodige post verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door hbokh op 21-05-2006 12:57 ]

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 16:25
Dat is echt al 3x voorbij gekomen hoor, hbokh :P.
Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor levertijden hebben we een apart topic. Ga daar dus niet hier mensen mee vervelen