[13" MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste
Acties:
  • 8.772 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ligt eraan, OSX heeft minder schermruimte nodig dan Windows XP. Daarnaast is OSX vectorized waardoor bijna alles wel te scalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een 15" laptop met een resolutie van 1400 * 1050. Ik heb deze nu in 1280*768 mode gezet, en dan native. Het zichtbare schermdiagnaal is 12,9". Ik kan mijn laptop helaas niet op 1280*800 zetten, want dan gok ik dat ik dan een 13.3" beeld heb.

En dat vind ik prima werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 17:57:
Ik heb een 15" laptop met een resolutie van 1400 * 1050. Ik heb deze nu in 1280*768 mode gezet, en dan native. Het zichtbare schermdiagnaal is 12,9". Ik kan mijn laptop helaas niet op 1280*800 zetten, want dan gok ik dat ik dan een 13.3" beeld heb.

En dat vind ik prima werken :)
De macbook heeft dan ook een 13.3" scherm :)
13,3-inch (diagonaal) TFT-breedbeeldscherm met glanzende toplaag
Wat logisch is, aangezien de meeste van die schermen uit dezelfde 'wafers' gesneden worden. Dus jij en de macbook hebben eenzelfde dotpitch. Alleen is jouw scherm dus groter door de hogere resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Ok. So i leave you with how much of an update in the laptop line the MacBook really is. Every detail is taking care of. The OLDER Mac laptops had this type of lock. However, the DIFFERENCE is when you turn this lock it STAYS. The Powerbook line that has the twist battery unlock method, had a spring loaded action, that would bring the lock back into place to the LOCK position. It was a pain to deal with when you were taking the battery out and putting it back in. This just shows the excellent detail that Apple puts into most of its products."

http://www.johnwaller.org/apple/macbook/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:06
Na het zien van al die PICs, vooral de witte! Hebbuh!

Maar ik heb al een D610 (is maar 14 inch) incl. dockingstation, alles. Dammit, waarom zijn Appletjes zo mooi (ik ben een sucker voor design en ik wil altijd al graag Mac OS X uitproberen). En waarom ben ik zo verdomde materialistisch ingesteld. Dit gaat heel moeilijk worden :/.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 21:46
Boot filmpje van de Macbook

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenGans op 17-05-2006 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 11:45
Mijn grote vraag. Doet ie Aperture?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
kaandorp schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 18:53:
Mijn grote vraag. Doet ie Aperture?
Waarom niet? 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Toch schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 15:26:
[...]

Die van jou ook, of wordt die sneller geleverd?
Nee sorry, dat was van wat ik zag hier eerder. Ik heb gisteravond overgemaakt (ABN>rabo) maar staat nog steeds op "Wordt beoordeeld" :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabo_0
  • Laatst online: 10-09 14:53
Er waren geruchten dat het niet zou werken

en als ik de Min. Systeemeisen er even bij pak:

Minimale systeemvereisten

# 1 GB RAM (standaard 512 in MacBook)
# Een van de volgende videokaarten: ATI Radeon X800 XT Mac Edition; ATI Radeon X850 XT; ATI Radeon X1600; ATI Radeon 9800 XT of 9800 Pro; ATI Radeon 9700 Pro; ATI Radeon 9600 XT, 9600 Pro of 9650; ATI Mobility Radeon 9700 of 9600; ATI Mobility Radeon X1600; NVIDIA GeForce 6600 LE of 6600; NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL of 6800 GT DDL; NVIDIA GeForce 7800 GT; NVIDIA Quadro FX 4500

[ Voor 58% gewijzigd door Sabo_0 op 17-05-2006 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Laatst online: 07-09 16:29

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Weet iemand iets over de toetsenborden? Wordt ie standaard met liggende of staande entertoets geleverd?

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
Xilantof schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 19:26:
Weet iemand iets over de toetsenborden? Wordt ie standaard met liggende of staande entertoets geleverd?
Grapje ;) Sorry dak zo fel reageerde.. :X

*Jeroen heeft last van examenstress B)

[ Voor 55% gewijzigd door JeroenGans op 17-05-2006 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenGans schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 19:27:
[...]

Jezus.. bekijk de fo'to's ns man.. (liggend btw... :Y) )
[afbeelding]
Dat is dus de Amerikaanse versie, hij bedoeld de Nederlandse versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nederlands altijd staand. Helaas.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Laatst online: 11:41

botoo

💀 too old to die young

Bij gebrek aan betere benchmarks een paar voorbeelden van XBench:

MBdual2.0 vs MBPdual1,83 eindscore 51,42 vs 55,89 in het voordeel van de MBP.
Niet wereldschokkend dat er weinig verschil in te zien is, wel vreemd is dat de nieuwe MB het bij de user-interface test behoorlijk laat liggen.

Hetzelfde MacBookje tegen een oude 1,0GHz Titanium Powerbook (die zal zo'n 3 1/2 jaar oud zijn)
eindscore 51,42 vs 42,20 in het voordeel van de verse MB.

Een 'oude' G5dual2,3 veegt de straat aan met de MB en MBP klik

[ Voor 14% gewijzigd door botoo op 17-05-2006 20:06 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

grote kans dat Aperture NIET draait op de MacBook. Aperture leunt geheel op Core Image en maakt dus flink gebruik van de GPU. De GPU in de Mini en MacBook is niet krachtig genoeg, dus ik vermoed dat het niet zal werken (hooguit met een plist hackje maar dan zal het traag zijn)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
botoo schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 19:58:
Bij gebrek aan betere benchmarks:
MBdual2.0 vs MBPdual1,83 eindscore 51,42 vs 55,89 in het voordeel van de MBP.
Niet wereldschokkend dat er weinig verschil in te zien is, wel vreemd is dat de nieuwe MB het bij de user-interface test behoorlijk laat liggen.

Hetzelfde MacBookje tegen een oude 1,0GHz Titanium Powerbook (die zal zo'n 3 1/2 jaar oud zijn)
eindscore 51,42 vs 42,20 in het voordeel van de verse MB.
Dat ligt waarschijnlijk aan de grafische kaart. Verder vraag ik me ook af wat het verschil in ram voor invloed heeft op de benchmarks.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Hmm, staand dus.
En als je een andere "taal" kiest bij het bestellen (online)?

Je hebt 3 opties:
Toetsenbord & Mac OS (int'l English)
Toetsenbord (lokaal) & Mac OS (int'l English)
Toetsenbord & Mac OS
De onderste staat standaard aangevinkt. Maar bijv. de bovenste? is die niet andere versie? Vast niet hé?

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:25
nee, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:56
Ik hoorde via msn dat de nieuwe macbook véél warmer word dan bijvoorbeeld de ibook, en misschien zelfs wel warmer als de macbook pro.... Vind dat beetje een nadeel.

Verder vind ik het erg rot dat apple de zwarte versie 150 euro duurder heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

XBench heeft niet de meest betrouwbare naam in benchmarks, maar het geeft een klein beetje een indicatie, ook al ben ik bang dat XBench nog niet Universal is.

oeps:
Version History
1.2 [2005-07-30]
Built as a Universal Binary to run on both PowerPC and x86 Macs
:o

[ Voor 29% gewijzigd door botoo op 17-05-2006 20:12 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 00:10
nickvd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 20:07:
Ik hoorde via msn dat de nieuwe macbook véél warmer word dan bijvoorbeeld de ibook, en misschien zelfs wel warmer als de macbook pro.... Vind dat beetje een nadeel.

Verder vind ik het erg rot dat apple de zwarte versie 150 euro duurder heeft gemaakt.
Bron? MSN is niet echt iets waar je van op aan kunt. Ik wil het eerst wel es in een review lezen van iemand die er echt eentje heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
Ach op internet zie je nu veel zwarte macbooks. Ik vind het zelf een fantastische kleur, jammer dat de lader e.d. nog in het wit zijn.
Ik vraag me alleen af wat de verschillen tussen de lak soorten zijn... gevoeligheid voor krassen e.d.

Bovendien vind ik het prijsverschil van 150 euro nog steeds teveel. Dus ik ga zeer waarschijnlijk een witte bestellen.

[ Voor 21% gewijzigd door .NCK op 17-05-2006 21:19 . Reden: toegevoegt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Hmm ik lees wel dat de zwarte "dof" is. Terwijl de witte gewoon glanzend is...

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Xilantof schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:20:
Hmm ik lees wel dat de zwarte "dof" is. Terwijl de witte gewoon glanzend is...
Ik denk dat dat te maken heeft met de krasgevoeligheid. De zwarte iPod is bijv. ook veel vatbaarder voor krassen. Gewoon omdat je ze veel beter ziet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 17:51:
Dat ligt eraan, OSX heeft minder schermruimte nodig dan Windows XP. Daarnaast is OSX vectorized waardoor bijna alles wel te scalen is.
OSX bestaat, ontdanks de geruchten, gewoon uit pixels. Ook de iconen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
Ik heb de witte besteld... veel beter geprijst als de zwarte macbook. Kan niet wachten hem te mogen uitpakken, eerste mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
nickvd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:49:
Ik heb de witte besteld... veel beter geprijst als de zwarte macbook. Kan niet wachten hem te mogen uitpakken, eerste mac.
Ik ook ;)
De mensen die al een status update van de bestelling hadden, hebben die met Creditcard betaald? Ik heb met iemand anders allebei eentje besteld, allebei overschrijving, en hij moet nog beoordeeld worden. Jammer dat ze geen iDeal hebben, dan weet je gelijk of de klant betaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matiasjansen schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:21:
[...]

Weet je dat zeker? Als ik naar de iconen uit de dock kijk, en zie hoe groot ik die wel niet kan maken, vraag ik mij toch echt af of dat geen vectoren zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:45
AlexanderOnline schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:52:
[...]

Ik ook ;)
De mensen die al een status update van de bestelling hadden, hebben die met Creditcard betaald? Ik heb met iemand anders allebei eentje besteld, allebei overschrijving, en hij moet nog beoordeeld worden. Jammer dat ze geen iDeal hebben, dan weet je gelijk of de klant betaald heeft.
Ik bestelde eerst met de CC maar kreeg er gedonder mee. Moest dus via overschrijving. Bij mij staat de status ook nog op niet beoordeeld. Jammer dat ze met een extern betaalbureau werken, wordt er vast niet sneller op. iDeal zou inderdaad ideaal geweest zijn. Had wel van Apple verwacht dat dit toch wel tot een van de betalingsopties zou horen.

PS. Ook voor mij de eerste mac 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09-2024

GSL

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:55:
[...]

Weet je dat zeker? Als ik naar de iconen uit de dock kijk, en zie hoe groot ik die wel niet kan maken, vraag ik mij toch echt af of dat geen vectoren zijn?
Gewoon icons gemaakt uit png's of andere grafische bestanden die omgezet zijn naar .icns van 128 * 128 pixels. Geen vectoren dus :)

De macbook lijkt me trouwens een mooie vervanger voor mijn powerbook maar ik wacht eerst tot leopard uitkomt. Mijn powerbook is immers maar net 1 jaar oud.

[ Voor 22% gewijzigd door GSL op 17-05-2006 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deze macbook heeft mij overgehaald niet een imac te nemen maar een bookje >:)
Knal ik em met een mini dvi - dvi kaartje aan mijn 20inch acer en dan heb ik en thuis een lekkere desktop (ik speel geen games) en een handige laptop. alleen tja die prijs voor dat zwart... dat slaat weer nergens op.

Hoe zit het eigenlijk, als je hem besteld via applestore heb je dan ook service bij je lokale apple centre? Wel makkelijk, dan bestel ik hem en heb ik service bij bossina hiero@groningen.

En met geheugen, als je dat vervangt (want ik betaal geen 500eu voor 2GB) dan vervalt de andere garantie toch niet, zo als bij een mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Toch schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 16:35:
Ik denk niet dat ze na de zomer al de nieuwe processoren erin stoppen hoor..
Met een beetje geluk kan je die er dan zelf in stoppen: http://feedjeff.com/2006/05/17/13-macbook-taken-apart (tenminste, volgens mij zie je daar een Core Duo op een socket?). Als het BIOS EFI het accepteert, dat is nog wel een voorwaarde... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
John_Glenn schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:18:
[...]

Met een beetje geluk kan je die er dan zelf in stoppen: http://feedjeff.com/2006/05/17/13-macbook-taken-apart (tenminste, volgens mij zie je daar een Core Duo op een socket?). Als het BIOS EFI het accepteert, dat is nog wel een voorwaarde... :)
Geen socket te bekennen hoor, dus dat zou een leuk soldeerklusje moeten worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:11:
En met geheugen, als je dat vervangt (want ik betaal geen 500eu voor 2GB) dan vervalt de andere garantie toch niet, zo als bij een mini?
Zorg er gewoon voor dat je het originele geheugen bijhoudt. Ik heb al wel vaker verhalen gehoord dat mensen hun Mac ter reparatie naar Apple stuurden met non-Apple-geheugen, en hem in dezelfde staat terugkregen. Wanneer ze hem opnieuw terugstuurden met het originele geheugen, was alles pico bello in orde.

En over het draaien van Aperture op de MacBook: Ik vrees ervoor dat dat niet zal gaan. De MacBook gebruikt de Intel-chip als videokaart, die op shared geheugen werkt. Die dingen zijn m.a.w. nog slechter dan de 32mb Radeon 9200's die in de vroegere iBooks zaten. Ik heb Aperture eens geprobeerd op mijn 12-inch PowerBook. Eerst werkte alles, maar enorm traag. Toen ik de update naar 1.1 uitvoerde, wees mijn Macje erop dat mijn videokaart het niet zou aankunnen om Aperture te draaien. In m'n PB zit trouwens een 5600FX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aha, dat is wel een goede tip 8)
nog voorkeur tussen kongston en corsair, of maakt dat in zo'n bookje niet zo uit? Dan ga ik later de Hd ook maar vervangen voor een 7200Rpm exemplaar, draait OSX ook weer wat sneller als het goed is.

Ik wacht nog even tot ik een partij positieve reviews zie verschijnen waar je van gaat kwijlen en dan moet ik er ook maar aan geloven :9~

nog iemand een idee over het online bestellen winkelservice verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
weet iemand of de sudden motion sensor ingebouwd is in de hardeschijf of in de laptop?

wat me opvalt is dat de hhd redelijk simpel te vervangen is door een grotere exemplaar... maar als de sudden motion sensor in de hdd zit. ben je wel gelijk de functie kwijt.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

ludo schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:22:
Geen socket te bekennen hoor, dus dat zou een leuk soldeerklusje moeten worden ;)
* John_Glenn kijkt nog eens naar andere foto's van sockets; hmmm, dat ziet er idd anders uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:22:
[...]

[...] Ik heb Aperture eens geprobeerd op mijn 12-inch PowerBook. Eerst werkte alles, maar enorm traag. Toen ik de update naar 1.1 uitvoerde, wees mijn Macje erop dat mijn videokaart het niet zou aankunnen om Aperture te draaien. In m'n PB zit trouwens een 5600FX.
Knappe PB heb jij. Het 'snelste' wat er in een PB12" heeft gezeten is een GeForceFX 5200 Go ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:27
Eastman schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:30:
weet iemand of de sudden motion sensor ingebouwd is in de hardeschijf of in de laptop?

wat me opvalt is dat de hhd redelijk simpel te vervangen is door een grotere exemplaar... maar als de sudden motion sensor in de hdd zit. ben je wel gelijk de functie kwijt.
volgens mij in de hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

matiasjansen schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:21:
[...]

Nog wel, ja. Maar daar wordt aan gewerkt. Aangezien pixels op displays steeds kleiner worden, is 't tijd dat interfaces resolution-independent worden. Dus gescaled worden van heel klein tot heel groot. (Zodat ze even groot worden in millimeters). Dat gebeurt nu nog door gewoon pixel-based scaling toe te passen (als je de devtools installeert kun je 't met Quartz Debug uitproberen), maar men wil natuurlijk zo veel mogelijk naar vector-based graphics toe zodat 't zonder kwaliteitsverlies kan.
Zit in de laptop. De schijf kan er technisch ook wel een hebben, maar da's dan onafhankelijk van de laptop. Die schijfjes zijn gewoon standaard namelijk. Die sensor zou anders ook zeer waarschijnlijk niet door het OS uitgelezen kunnen worden, en dat kan nu wel.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 17-05-2006 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Heb vanmorgen gebeld met Apple, kreeg een behulpzame engelsman aan de telefoon die mij vertelde dat de MacBook een levertijd van 10 werkdagen heeft, toen ik vroeg naar de levertijd van BTO voor mij (1gb ram, 80gb hdd) was de levertijd ook 10 werkdagen.
Vanmiddag besteld, en geld overgemaakt. ABN->Rabo doet normaal 2 werkdagen. Dus volgende week beginnen ze dan, dus dan heb ik em pas over 3 weken. Dus ik denk dat 6 juni inderdaad wel realistisch is, al heb ik zelf nog geen leverdatum gekregen.

Heb nog wel een vraagje: Werkt BootCamp hier op? En werkt iSight ook met MSN of Skype for windows?

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:48
Ik heb (eindelijk) de stap genomen: van een Dell Latitude C600 naar een 1.83 GHz, 1 GB MacBook :)

Er zijn wel een paar vragen die ik heb voor de Apple experts:
  • Onder Windows gebruik ik UltraEdit als editor voor Perl, PHP. Wat is een goede tekst-editor voor de Mac? Vereisten zijn goede syntax-highlighting, sftp en function list.
  • Onder Windows gebruik ik ODBC om met Acces queries te draaien op diverse databases (PostgeSQL, MySQL en Oracle). Zijn er goede (gratis) alternatieven wat betreft Acces voor de Mac?
  • Zijn er mensen met OpenOffice ervaring op de Mac? Is het een goed alternatief voor Office 2004? Het gaat mij voornamelijk om Word en Excel bestanden die ik moet uitwisselen met Windows gebruikers.
Waarschijnlijk zal ik Parallels aanschaffen om bepaalde Windows tools te kunnen blijven gebruiken voor werk maar ik wil natuurlijk zoveel mogelijk onder OSX werken 8)

En nu rest mij niets anders dan wachten...
Verwachte leverdatum: dinsdag 30 mei.

[ Voor 3% gewijzigd door Freaky Max op 17-05-2006 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Freaky Max schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:13:
Ik heb (eindelijk) de stap genomen: van een Dell Latitude C600 naar een 1.83 GHz, 1 GB MacBook :)

[list]
• Onder Windows gebruik ik UltraEdit als editor voor Perl, PHP. Wat is een goede tekst-editor voor de Mac? Vereisten zijn goede syntax-highlighting, sftp en function list.
TextMate, kickt UltraEdit's ass hands-down (gebruikte onder Windows ook Ultraedit). Heeft alleen nog geen (s)ftp support, maar daarvooor gebruik ik hem icm Cyberduck.
[..]• Zijn er mensen met OpenOffice ervaring op de Mac? Is het een goed alternatief voor Office 2004? Het gaat mij voornamelijk om Word en Excel bestanden die ik moet uitwisselen met Windows gebruikers.
[/list]
Juist dan zou ik voor Office 2004 kiezen.. dat werkt namelijk naadloos samen met zijn Windows-broertjes. OpenOffice is onder OS X nog net iets crappier als onder Windows.
[..]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 11:40
Zijn er mensen met OpenOffice ervaring op de Mac? Is het een goed alternatief voor Office 2004? Het gaat mij voornamelijk om Word en Excel bestanden die ik moet uitwisselen met Windows gebruikers.
Ik vind het op Mac OS X nog veel beroerder dan onder Windows. Ik geloof ook dat de enige volledige 'native' versie van OO voor OS X nog ergens rond 1.1 zwerft. Er is ook een 2.0 die onder X11 draait, maar die wordt door de ontwikkelaars als 'zeer Alpha voor MacIntels' genoemd en integreert niet mooi in het OS; doordat deze onder X11 draait ziet het er niet uit als een Mac-applicatie.

Afgaande op eerdere ervaringen is Office 2004 momenteel echt het enige volledige Officepakket voor OS X dat de moeite waard is. Is de eerste software die ik erop zal zetten als m'n MacBook binnenkomt.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Overigens, indien mensen die 200 euro meerprijs voor slechts een DVD-brandertje niet zien zitten....... voor een fractie van dat bedrga heb je een luxe externe DVD-brander, dus kan je die andere centen mooi bewaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46

The_DoubleU

Tweaker in München

• Onder Windows gebruik ik ODBC om met Acces queries te draaien op diverse databases (PostgeSQL, MySQL en Oracle). Zijn er goede (gratis) alternatieven wat betreft Acces voor de Mac?
  • Zijn er mensen met OpenOffice ervaring op de Mac? Is het een goed alternatief voor Office 2004? Het gaat mij voornamelijk om Word en Excel bestanden die ik moet uitwisselen met Windows gebruikers.
Ik gebruik Textwrangler, het is gratis, maar je kan ook betalen voor BBedit van dezelfde makers.
Dit progje ondersteund oa php, perl, html, c/c++, java, css en meer. Syntax-highlighting en sftp worden ondersteund. Ik weet zo niet wat je bedoelt met function list, maar dit progje heeft wel script mogelijkheden ingebouwd, hoewel ik daar nooit meegewerkt heb. Verder ondersteund het veel verschillende encodings.

In OO2 zit ook een soort access tool, maar ik heb er nog nooit meegewerkt en kan je dus niet zeggen welke database verbinding ondersteund worden, hoewel het me sterkt lijkt als MySQL en PostgeSQL niet ondersteund worden.
OO2 start langzaam op maar is prima te gebruiken voor simpel documenten verspreiding. Macro's worden niet ondersteund. Ook templates kunnen lastig zijn. Wat dan wel helpt is de template importeren en zelf iets aanpassen. Bijv. bullet points worden soms vierkantjes of andere rare tekens bij bepaalde fonts. Powerpoint documenten doen het over het algemeen prima, maar hier is ook bulletpoints weer iets waar je op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:55:
[...]

Knappe PB heb jij. Het 'snelste' wat er in een PB12" heeft gezeten is een GeForceFX 5200 Go ;)
Woops, foutje. Het is inderdaad een FX5200 Go ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Ecteinascidin schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:32:
Overigens, indien mensen die 200 euro meerprijs voor slechts een DVD-brandertje niet zien zitten....... voor een fractie van dat bedrga heb je een luxe externe DVD-brander, dus kan je die andere centen mooi bewaren :)
Ja, maar de kans bestaat (was in het verleden iig wel zo) dat je b.v. iDVD niet kan installeren als er tijdens de installatie geen DVD brander herkend word.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Je krijgt er ook een snellere CPU bij :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Laatst online: 14:56

En nu rest mij niets anders dan wachten...
Verwachte leverdatum: dinsdag 30 mei.
Hé hoe kan dat nou? Ik heb ook een BTO besteld op 16 mei, maar bij mij staat er:

verwachte verzenddatum: 24 mei
verwachte leverdatum: 6 juni :(

maarjah... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De MacBook doet _wel_ Aperture :D zie ook http://discussions.apple....=482808&messageID=2338082

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
botoo schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:41:
[...]
Ja, maar de kans bestaat (was in het verleden iig wel zo) dat je b.v. iDVD niet kan installeren als er tijdens de installatie geen DVD brander herkend word.
Kan iemand bevestigen of dit echt het geval is: iDVD installatie niet mogelijk als er geen DVD brander herkend wordt.
Ik heb namelijk de MacBook met combo-drive genomen omdat mijn desktop PC al een DVD-brander heeft.
iDVD kan namelijk ook images wegschrijven i.p.v. gelijk een project te branden.
Mijn plan was dan de image over te zetten en met mijn desktop DVD-brander weg te schrijven.
(voordeel van de Gigabit aansluiting op de nieuwe MacBooks)

Als ik echter iDVD niet kan installeren dan moet ik mijn bestelling wijzigingen (als dat nog kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

botoo schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:41:
[...]
Is al een tijdje niet meer zo. Sinds versie 5 (geloof ik) kan iDVD ook naar DVD images 'branden', zodat je ze naar een andere computer kunt sturen om te fikken. Of met je extrerne brander natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
Flatwhite schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:49:
[...]

Hé hoe kan dat nou? Ik heb ook een BTO besteld op 16 mei, maar bij mij staat er:

verwachte verzenddatum: 24 mei
verwachte leverdatum: 6 juni :(

maarjah... 8)7
Geen idee, 17 mei besteld en verwachte verzenddatum 26 mei / leverdatum 30 mei.
Het zijn schattingen van Apple...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ecteinascidin schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:32:
Het spreekt dan voor zich dat je dan weer een extra ding moet meeslepen. Erg portable (lees: klein en licht) zijn die externe drives nog niet. De vraag is dan ook: ga je voor super portability (dvd fikker in de mac) of voor mindere portability (externe dvd fikker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cure
  • Laatst online: 13:03
Stomme vraag misschien hoor, maar is de dvd-speler zo'n slot-in speler, dus geen laatje wat naar buiten komt maar een sleuf in de laptop zegmaar?

Wordt ook mn eerste Mac :9~ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Cure schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 00:00:
Stomme vraag misschien hoor, maar is de dvd-speler zo'n slot-in speler, dus geen laatje wat naar buiten komt maar een sleuf in de laptop zegmaar?

Wordt ook mn eerste Mac :9~ :)
Slot-in, sleufje dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:59:
[...]

Het spreekt dan voor zich dat je dan weer een extra ding moet meeslepen. Erg portable (lees: klein en licht) zijn die externe drives nog niet. De vraag is dan ook: ga je voor super portability (dvd fikker in de mac) of voor mindere portability (externe dvd fikker).
Wat dacht je ervan om de dvd-fikker thuis te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cure
  • Laatst online: 13:03
thnx,

heerlijk 8)

3 weken duren best wel lang, maar t wachten waard :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
ppl schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:59:
[...]

Mijn keuze viel op de combo-drive omdat:
  1. Scheelt 200 euro
  2. Als ik niet thuis of op werk (stopcontact) ben toch geen DVD's zal branden (batterij)
  3. De harde schijf groot genoeg is om images te bewaren mocht ik onderweg iets leuks tegenkomen
Wat wel een voordeel van de superdrive is, is de dual-layer leesmogelijkheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Freaky Max op 18-05-2006 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
Bigs schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:26:
[...]

TextMate, kickt UltraEdit's ass hands-down (gebruikte onder Windows ook Ultraedit). Heeft alleen nog geen (s)ftp support, maar daarvooor gebruik ik hem icm Cyberduck.

[...]

Juist dan zou ik voor Office 2004 kiezen.. dat werkt namelijk naadloos samen met zijn Windows-broertjes. OpenOffice is onder OS X nog net iets crappier als onder Windows.

[...]
Ik zie zojuist dat met onderwijskorting Office 2004 iets minder dan 50 euro is (surfspot.nl).
Schaf ik dat ook maar gelijk aan, scheelt weer heel veel hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Laatst online: 14:56
Ik zie zojuist dat met onderwijskorting Office 2004 iets minder dan 50 euro is (surfspot.nl).
Software

* Mac OS X versie 10.4 Tiger (met Spotlight, Dashboard, Mail, iChat AV, Safari, Adresboek, QuickTime, iCal, Dvd-speler, Xcode Developer Tools)
* iLife '06 (bevat iTunes, iPhoto, iMovie HD, iDVD, iWeb, GarageBand), Microsoft Office 2004 for Mac Test Drive, iWork-proefversie (30 dagen), Big Bang Board Games, Comic Life, Omni Outliner en Apple Hardware Test
* Front Row

Zoals je ziet wordt MS office 2004 meegeleverd met de MacBook, maar volgens mij is dit een trialversion (zie Test Drive)

EDIT: het is inderdaad een Trial. Een 30 dagen trial om precies te zijn!

BTW werkt die MS Office 2004 van surfspot.nl wel op de intel Macs. Is deze software niet geschreven voor de PowerPC Macs

[ Voor 13% gewijzigd door Flatwhite op 18-05-2006 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
Flatwhite schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 00:14:
[...]

Software

* Mac OS X versie 10.4 Tiger (met Spotlight, Dashboard, Mail, iChat AV, Safari, Adresboek, QuickTime, iCal, Dvd-speler, Xcode Developer Tools)
* iLife '06 (bevat iTunes, iPhoto, iMovie HD, iDVD, iWeb, GarageBand), Microsoft Office 2004 for Mac Test Drive, iWork-proefversie (30 dagen), Big Bang Board Games, Comic Life, Omni Outliner en Apple Hardware Test
* Front Row

Zoals je ziet wordt MS office 2004 meegeleverd met de MacBook, maar volgens mij is dit een trialversion (zie Test Drive)
Moet haast wel want bij het afsluiten van de winkelwagen probeerde Apple mij nog wat spullen te verkopen waaronder MS Office 2004 ;)
Ik geloof voor 200 euro of zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik via mijn school een Windows licentie voor Office 2003 heb, kan ik dan probleemloos Office for Mac 2004 gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 00:54:
Als ik via mijn school een Windows licentie voor Office 2003 heb, kan ik dan probleemloos Office for Mac 2004 gebruiken?
Nee, het zijn twee verschillende producten met verschillende licenties.
Flatwhite schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 00:14:
BTW werkt die MS Office 2004 van surfspot.nl wel op de intel Macs. Is deze software niet geschreven voor de PowerPC Macs
Ja die werkt gewoon, weliswaar onder Rosetta omdat het inderdaad een applicatie is die nog niet is herschreven voor de Intel processoren, maar daar merk je bij Office-werk weinig tot niets van. Tijdens de introductie van de Intel iMac werd Office 2004 ook gedemonstreerd op die computer.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
Hoe zit het nou met het een merkbaar snelheidsverschil tussen 1.83 of 2ghz?
Scheelt me weer wat geld anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:46
Ik ga straks even met Regent Street bellen in Londen of ze ze al op voorraad hebben; dan ga ik zaterdag om 7 uur vliegen die kant op en ben ik om 17 uur weer terug :P
Call me nuts!
Neobender schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 01:38:
Hoe zit het nou met het een merkbaar snelheidsverschil tussen 1.83 of 2ghz?
Scheelt me weer wat geld anders
Scheelt nada, maar je hebt dan ook een DVD fikker erbij he...

[ Voor 45% gewijzigd door Uberprutser op 18-05-2006 07:27 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Freaky Max schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 00:06:
[...]

Die mogelijkheid heb ik ook.

Grappig is, als ik via mijn moeder bestel (docente) bij Slim dan kost zo'n pakket maar 20 euro. 8)7

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Interessante benchmark bij Macworld tussen MB, MBP, Powerbook, iMac en iBook, waarbij Speedmark 4.5 - Adobe Photoshop CS2 - Cinema 4D XL 9.5.21 - Compressor 2.1 - iMovie 6.0.1 - iTunes 6.0.4 - Unreal Tournament 2004 - Zip Archive vergeleken zijn :Y)
Hier word het grootste verschil tussen MB en MBP duidelijk: UT 2004, av framerate 17.8 vs 63,1 :o

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15:56
botoo schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 08:38:
Interessante benchmark bij Macworld tussen MB, MBP, Powerbook, iMac en iBook, waarbij Speedmark 4.5 - Adobe Photoshop CS2 - Cinema 4D XL 9.5.21 - Compressor 2.1 - iMovie 6.0.1 - iTunes 6.0.4 - Unreal Tournament 2004 - Zip Archive vergeleken zijn :Y)
Hier word het grootste verschil tussen MB en MBP duidelijk: UT 2004, av framerate 17.8 vs 63,1 :o
Mja, geen verassing toch? De videochip is een van de verschillen, en een X1600 maakt (zoals verwacht en zoals wederom bewezen) gehakt van geintegreerde Intel-graphics.

Wel jammer dat je tenopzichte van een iBook (G4) wat graphics betreft erop achteruit gaat... Een Radeon 9200 is nog steeds sneller dan deze Intel...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Canaria schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 01:29:
Ja die werkt gewoon, weliswaar onder Rosetta omdat het inderdaad een applicatie is die nog niet is herschreven voor de Intel processoren, maar daar merk je bij Office-werk weinig tot niets van. Tijdens de introductie van de Intel iMac werd Office 2004 ook gedemonstreerd op die computer.
Is bekend of er een Office voor Intel CPU's gepland is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Dit maakt me toch wel huiverig om een MacBook aan te schaffen... dat er dus geen goede, goedkope, Office suite voor te krijgen is. Ik ben geen student, dus MS Office 2004 is te duur en OpenOffice (wat ik op Windows en Linux tot volle tevredenheid al een paar jaar gebruik) is blijkbaar niet beschikbaar.

Nu mag ik voorlopig toch nog niet van mijn vrouw :+ , dus ik zit er momenteel niet zo mee. Ik hoop alleen dat er wel een goede OOo voor MacOS X is tegen de tijd dat ik haar overtuigd heb. Overigens, hoe komen jullie erbij dat OOo voor Windows brak is? Het is een bijzonder stabiel programma wat ik dagelijks zakelijk gebruik en nog nooit problemen mee heb gehad, het ziet er zelfs erg mooi uit sinds versie 2.0.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

is iWork ook dan geen goed alternatief? Meen me te herinneren dat we die voor 90eu hebben aangeschaft hier.. Krijg je er ook meteen een vele betere 'powerpoint' bij.... (keynote)

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 00:03:
Wat dacht je ervan om de dvd-fikker thuis te laten?
En hoe had jij dan onderweg dvd's willen fikken?
Voor een groot aantal mensen wel zo handig omdat die geen vaste werkplek hebben. Die verhuizen tussen school, werk, thuis, vrienden, etc.
Backupje maken van de geschoten foto's op DVD ofzo...
Even wat verder nadenken en je ziet zelf ook wel in dat een dvd fikker thuis laten ook lang niet altijd een optie is.
Xilantof schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 08:27:
[...]

Die mogelijkheid heb ik ook.

Grappig is, als ik via mijn moeder bestel (docente) bij Slim dan kost zo'n pakket maar 20 euro. 8)7
Wat voor jou net zo legaal is als het downloaden van MS Office vanaf een of ander P2P netwerk...
Die licenties van Slim zijn persoonsgebonden en je mag er ook maar 1 bestellen.

[ Voor 30% gewijzigd door ppl op 18-05-2006 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

ppl schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:24:

[...]

Wat voor jou net zo legaal is als het downloaden van MS Office vanaf een of ander P2P netwerk...
Die licenties van Slim zijn persoonsgebonden en je mag er ook maar 1 bestellen.
Ik was het woordje "zou" vergeten in mijn zin. ;)

Wat ik wilde aantonen is het prijsverschil in docent- en studentlicensie. Ik zie niet in waarom daar verschil in zou moeten zitten.

Ook de studentenversie zou voor mij snel illegaal zijn, omdati k binnenkort geen student meer ben. Of mag je zo'n licensie dan "behouden"? Weet niet hoe dat zit.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
Xilantof schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:31:
[...]

Ik was het woordje "zou" vergeten in mijn zin. ;)

Wat ik wilde aantonen is het prijsverschil in docent- en studentlicensie. Ik zie niet in waarom daar verschil in zou moeten zitten.

Ook de studentenversie zou voor mij snel illegaal zijn, omdati k binnenkort geen student meer ben. Of mag je zo'n licensie dan "behouden"? Weet niet hoe dat zit.
Sinds januari dit jaar zijn alle Microsoft licenties gekocht bij Surfspot levenslag geldig. Vandaar dat alle prijzen toen ook omhoog zijn gegaan van ± € 17,- naar € 50,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15:56
Gerco schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:16:
Dit maakt me toch wel huiverig om een MacBook aan te schaffen... dat er dus geen goede, goedkope, Office suite voor te krijgen is. Ik ben geen student, dus MS Office 2004 is te duur en OpenOffice (wat ik op Windows en Linux tot volle tevredenheid al een paar jaar gebruik) is blijkbaar niet beschikbaar.
Moet je even zoeken naar NeoOffice, een OOo speciaal voor MacOSX.
(je kunt natuurlijk altijd Linux gaan draaien op je MacBook).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Breepee schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 08:43:
[...]

Mja, geen verassing toch? De videochip is een van de verschillen, en een X1600 maakt (zoals verwacht en zoals wederom bewezen) gehakt van geintegreerde Intel-graphics.
Nee, het is idd geen verrassing dat de Intel-graphics het onderspit moet delven, maar ik had toch gehoopt dat die moderne chip een 'aanvaardbare' (subjectief :+) score neer zou kunnen zetten. Ik ben een beetje bang dat het grafische (on)vermogen van de MB in meer dingen dan games de bottle-neck gaat vormen.

Hoe vervelend ik het ook vind, ik denk dat ik nog even moet wachten met mijn bestelling :| tot er wat meer ervaringen uit het veld bekend worden. Deze MB zou de vervanger van mijn 1.0GHz TiBook moeten worden, maar dan wil ik liever geen 'kreupel' systeem terug.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
Heb een bevestiging :)
Hoe lang duurt het voordat mijn bestelling wordt geleverd?
Uw bestelling zal worden verzonden op of voor 25.05.2006
We verwachten dat uw bestelling op uw afleveradres afgeleverd wordt op of voor 06.06.2006.

Even wachten dus. Bel straks de Apple Store nog even om een mini-dvi > svideo/composite ding toe te voegen, ik wil wel op tv kunnen aansluiten.
Ik heb ook voor de 1e versie met combodrive gekozen, omdat het verschil tussen 1.83 en 2 ghz, en een superdrive ipv combo ik het geld niet waard vind. Het in m'n pc al een DVD fikker, en ik fik toch niet zo vaak DVD's , dat kan ik dan gewoon thuis wel ff doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Hmm, die van mij wordt natuurlijk pas op de 29ste verzonden en wordt op 08.06 verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Modbreak:Mensen, kappen met die "whoo, ik heb er één besteld en mijnes wordt op ... geleverd" reacties. Daar zit nog altijd echt niemand op te wachten :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IbexGirl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-02-2021

IbexGirl

Love Ibex forever

Ik heb nog even een vraagje.
Ik ga over twee weken ongeveer een MacBook bestellen. Het wordt mijn eerste Mac, dus ik ben nog niet echt thuis in het wereldje. Bij een Mac zit standaard Mac OS X, maar ik vraag me af hoe het zit met updates. Zijn die gratis? Of moet je voor bepaalde updates betalen? Security-updates enzo lijkt me vrij logisch dat het gratis is, maar hoe zit het met nieuwe versies enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
Ibex_Girl schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 11:13:
Ik ga over twee weken ongeveer een MacBook bestellen. Het wordt mijn eerste Mac, dus ik ben nog niet echt thuis in het wereldje. Bij een Mac zit standaard Mac OS X, maar ik vraag me af hoe het zit met updates. Zijn die gratis? Of moet je voor bepaalde updates betalen? Security-updates enzo lijkt me vrij logisch dat het gratis is, maar hoe zit het met nieuwe versies enzo?
Updates gratis, Mac OS X 10.4.6 (10.4.6 krijg je dacht ik meegeleverd?) de "6en" krijg je gratis.. de major updates (de 4 in de naam) kosten geld (130 eurie, Leopard is de 10.5 versie, komt eind dit jaar) Rest is voor nop!

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenGans op 18-05-2006 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ibex_Girl schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 11:13:
Om het jaar heb je een grote update van het OS die 130 euro kost :) Updates tussendoor zijn gratis.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
Schokkend hoor, vooral voor die meerprijs ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenGans schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 11:15:
[...]

Updates gratis, Mac OS X 10.4.6 (10.4.6 krijg je dacht ik meegeleverd?) de "6en" krijg je gratis.. de major updates (de 4 in de naam) kosten geld (130 eurie, Leopard is de 10.5 versie, komt eind dit jaar) Rest is voor nop!
Als die Leopard 10.5 Versie uitkomt, zal die dan ook meteen meegeleverd worden met de nieuwste Macbooks? Ik neem aan van wel 8)7

Of zal eerst de software los uitkomen, daarna (na een maand ofzo) pas meegeleverd worden met de nieuwe Macbooks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:35

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 12:04:
[...]

Als die Leopard 10.5 Versie uitkomt, zal die dan ook meteen meegeleverd worden met de nieuwste Macbooks? Ik neem aan van wel 8)7

Of zal eerst de software los uitkomen, daarna (na een maand ofzo) pas meegeleverd worden met de nieuwe Macbooks
Meestal komt er eerst de aankondiging dat de nieuwe versie op een bepaalde datum in de winkel ligt, en wordt het vanaf die datum ook meegeleverd. Als je vanaf een week voor die aankondiging of zo een nieuwe Mac hebt gekocht met de oude versie krijg je meestal voor een euro of tien het nieuwe OS.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Hertog schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 12:18:
[...]

Meestal komt er eerst de aankondiging dat de nieuwe versie op een bepaalde datum in de winkel ligt, en wordt het vanaf die datum ook meegeleverd. Als je vanaf een week voor die aankondiging of zo een nieuwe Mac hebt gekocht met de oude versie krijg je meestal voor een euro of tien het nieuwe OS.
Dat is dan ook imo het beste moment om een nieuwe Apple aan te schaffen. Zodra de installatiedvd's met het nieuwe OS klaar zijn, krijg je namelijk niet meer de volledige versie op een losse dvd, maar een soort OEM recoverydvd met daarin de nieuwe versie van Mac OS X geïntegreerd. Zelfde geldt voor iLife: ik heb liever een losse iLife dvd dan een versie die geïntegreerd is in de recoverydvd.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Zal het mogelijk zijn om dan los de uiteindelijk versie van 'Bootcamp' of hoe het ook zal noemen, te verkrijgen. Of moet je wel overstappen naar het nieuwe besturingssysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Laatst online: 18:46

The_DoubleU

Tweaker in München

Canaria schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 12:31:
[...]
Dat is dan ook imo het beste moment om een nieuwe Apple aan te schaffen.
Precies, daarom wacht ik braaf tot dat 10.5 er is. Maar Apple maakt het voor mij niet makkelijk, zijn erg leuke notebooks die er nu zijn. Maar tegen de tijd dat 10.5 er is, zullen de nieuwe Intel procs ook wel in de notebooks zitten. Altijd maar wachten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:00

Apoca

Array Technology Industry

Enig idee hoe lang de 10.5 nog op zich laat wachten?

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Apoca schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 12:41:
Enig idee hoe lang de 10.5 nog op zich laat wachten?
Eind dit jaar of begin volgend jaar, waarschijnlijk.

Overigens zijn er ALTIJD leuke nieuwe dingen in het vooruitzicht die het wachten waard zijn :P

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

keek ernaar uit om een Macbook te halen voor het nieuwe collegejaar vanaf september

Iets langer wachten dan maar, voor zo'n stomme update 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
Ik dacht eerst ook dat wachten beter was, maar opeens realiseerde ik me dat je een computer wilt kopen je áltijd wel kunt wachten op iets beters, iets snellers of iets goedkopers. Als je iets nu goed genoeg vindt, dan moet je dat gewoon kopen. Dat er over een aantal maanden iets beters is, dat verandert daar niet zoveel aan, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 13:11:
Iets langer wachten dan maar, voor zo'n stomme update 8)7
Wie kan dit nu een stomme update noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dat is wel ontzettend snel. Zoals het daar al staat "binnen 24 uur na de aankondiging".
Ik had al een idee dat het "mooie glossy scherm" onbruikbaar zou zijn en ik vind het dan ook heel grappig om te lezen dat juist dit "mooie glossy scherm" 1 van de vele klachten is. Waarover klaagt men? Het is moeilijk te lezen.

Laten we hopen dat Apple niet een uiterst domme actie uithaald en alle Macbook PRO versies ook standaard van die rukke glossy schermen gaat voorzien. Laat dat toch lekker een optie zijn aangezien er maar heel weinig mensen zijn die het prettig vinden.

Dat van het keyboard is denk ik meer een kwestie van wennen. Het is nogal een apart laptopkeyboard. In plaats van keys die in een kuiltje liggen, liggen ze er nu bovenop. Ik ben benieuwd wat men verstaat onder "lack of keytravel", die is bij notebook keyboards altijd minimaal.

Dat coating gebeuren lijkt wel wat op de klachten die men had bij de eerste batch van Palm Zire72 PDA's. Daar liet de coating ook los en Palm was zo vriendelijk om dan je unit kostenloos te vervangen (wat je ook gewoon in de winkel kon laten omruilen).

Wat mij wel opvalt: geen klachten mbt de Intel GMA950 graphics, dat vind ik al een positief punt.
We wachten nog even verder af. Ik hoop dat Apple uiteindelijk netzoals bij de Macbook PRO ook voor de Macbook dat glossy als optie maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 18-05-2006 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-edited-

Dit bericht is ingetrokken op 13:58

[ Voor 171% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 13:58 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor levertijden hebben we een apart topic. Ga daar dus niet hier mensen mee vervelen