Het grote verschil tussen DD en DPL/DPLII is dat de eerste sowieso een digitaa signaal is waarbij alle kanalen gescheiden zijn en dat DPL en DPLII, zoals MP ook al zei, in een stereo signaal verwerkt zijn en dus ook op een analoge drager kunnen staan. Daardoor werkt het dus ook nog als je cube analoog op je tv aansluit en het geluid vervolgens weer analoog is doorgelust naar je versterker., de kwaliteit van DPL en DPLII is echter wel degelijk lager dan DD. Als je echter goede kabels gebruikt dan zal het verschil tussen DD en DPLII niet zo groot zijn (behoorlijk klein zelfs denk ik), alleen dan moet je dus in je hele "lus" goede kabels hebben en in je tv moet het ook nog eens niet het geluid verneuken, een aparte digitale uitgang is dan gewoon makkelijker.
DTS is trouwens weer een heel ander verhaal, het heeft een hogere bitrate dan DD, maar het is niet "de"officiele standaard op DVD. Elke DVD moet een DD signaal dragen (kan ook DD stereo zijn) en DTS wordt dan ook minder ondersteund, met name op oudere apparatuur (zoals ook op mijn versterker) ontbreekt DTS.
@Blackjack:Een simpel alles in 1 setje heb je al vanaf zo'n 130,- daar hoef je dus echt geen tweaker voor te zijn als je het aanschaft. Veel mensen vinden het gewoon makkelijk om 1 apparaat te hebben staan dat tegelijkertijd DVD speler en radio/versterker is.
@Captain N: Het is idd zo dat je er wat vanaf moet weten om het verschil tussen alle standaarden te kennen, dus het zal Nintendo echt niet veel klanten gaan kosten. Maar veel mensen weten ook niet dat er een verschil is tussen PAL en NTSC en zo'n beetje elke tv van de afgelopen 10 jaar kan met beide systemen overweg, dus Nintendo zou de Wii ook best alleen in NTSC kunnen uitbrengen, het werkt zeer waarschijnlijk toch wel. Beetje kromme vergelijking, maar DD is gewoon de standaard voor surround geluid en DPLII niet, dus gebruik gewoon de standaard zou ik zeggen. Ik zie alleen maar voordelen.
Captain N schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 22:47:
Dat DPL II niet compatible is met alle DD setjes vind ik alleen dan wel weer wat teleurstellend. Wat krijg je dan voor geluid uit je oude DD setje die geen DPL II ondersteund? Gewoon stereo? En hoe zit het met ontwikkelkosten? Is het (veel?) duurder om DD in je console te implementeren dan DPL II? En idem voor de game developers in hun games? Zo ja, dan kan ik wel begrijpen dat Nintendo hier (nog) niet aan wil...
DPLII is zoals MP al zei wel compatible met DPL en dat hebben vrijwel alle versterkers ook wel aan boord, alleen mis je dan de scheiding op de achterkanalen en de scheiding tussen de andere kanalen is minder. Een geluidskaart die DD onderseteunt kost 7,- zag ik net in de pricewatch. Ik kan me dus niet voorstellen dat DD voor veel extra kosten zou zorgen. Voor developers kan het ook niet zoveel kosten betekenen, aangezien DPLII al in de buurt komt, dus als je daar wat mee wilt doen zullen de kosten net zo hoog zijn als bij DD.
Sommige mensen zijn in staat om een spel als Quake te spelen alleen op geluid, dus geluid kan zeker wel wat toevoegen aan een spel. Vooral bij FPS spellen, ideaal voor de Wii, voegt het wat aan de beleving toe als geluid dat van rechtsachter moet komen ook echt van rechtsachter komt.
Maar volgens mij heb ik nu wel weer genoeg geluld over DD

Ik ben er groot voorstander van, maar nogmaals ik denk niet dat mensen de Wii snel zullen laten
staan als het er niet op zit.
Edit: Lees ik op wikipedia toch nog even het volgende in
dit artikel:
The audio data on a DVD movie can be of the format PCM, DTS, MP2, or Dolby Digital (AC-3). In countries using the NTSC standard any movie should contain a sound track in (at least) either PCM or Dolby AC-3 formats, and any NTSC player must support these two; all the others are optional. This ensures any standard compatible disc can be played on any standard compatible player. The vast majority of commercial NTSC releases today employ AC-3 audio. The official allowed formats for the audio tracks on a DVD Video are:
Als Nintendo dus wil zeggen dat de Wii ook als DVD speler ingezet kan worden, dan moet de Wii dus DD (heet ook wel AC-3) ondersteunen, ik weet niet of de Wii er dan ook een output voor moet hebben (denk het niet), maar hij moet er dus wel mee overweg kunnen. Zou me vreemd lijken als die uitbreiding van de Wii om DVD's nog een extra chip zou bevatten die DD mogelijk maakt, dus lijkt me logischer als het er dan vanaf het begin in zat. Maar ik zit er wel eens vaker naast
[
Voor 65% gewijzigd door
Oscar Mopperkont op 21-05-2006 00:01
]