Het grote Canonmount-objectieven-topic V2.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 10.682 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Ohhhh cross-type, zeg dat dan 8)7

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan: noem het beestje gewoon bij zn naam. Bedankt abrakadaver :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
ach ja, maakt niet uit hoe ze het doen, ik merk dat het werkt.
In de praktijk (mijn praktijkervaring met de 20d) werkt een sigma 70-200 f/2.8 dan ook preciezer en sneller dan een canon 70-200 f/4 bij bijvoorbeeld concertfotografie. Vooral als er rook op het podium wordt gespoten waardoor het contrast minder wordt en de camera er wat moeite mee begint te krijgen.
Destijds op m'n 300d leek de f/4 wat preciezer te zijn (sigma huntte wat meer op die cam).

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 11:52

Res-q

Redder in nood?

Crosspost uit het Nikon-mount topic:

Foto Konijnenberg heeft de Sigma 70-200 f/2.8 MACRO op de site staan voor Nikon en Canon. Belangrijkste wijziging ten opzichte van het oude model is de minimale scherpstelafstand, deze is nu 100cm ipv 180cm. De prijs is €879, de oude kost nu €839 :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als focus verder even snel gebelven is, lijkt me dat voor die 40 euro geen moeilijk keuze. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Remy schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:12:
Ohhhh cross-type, zeg dat dan 8)7

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan: noem het beestje gewoon bij zn naam. Bedankt abrakadaver :)
gium schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:50:
[...]
Een Canon xD of xxD camera activeert bij een f/2.8 lens een of andere extragevoelige sensor (die waarschijnlijk in, onder of bovenop het normale, middelste, vierkantachtige focusblokje ligt), waardoor de camera zelf overschakelt naar een zogenaamde "preciezere focus modus" ...

Je kan het misschien oneens zijn over mijn opvattingen over het nut van die extra sensor en de praktische voordelen ervan, maar ik begrijp dus niet waarom mijn opmerking over de "preciezere focus modus" dan onzin is, want die "modus" bestaat toch echt "The central cross-sensor has a high-precision mode which is activated by use of a lens of f/2.8 or faster."
Ik durf het bijna niet te vragen, maarruh, een moderator met voorkeur wie wel en wie niet mag vertellen hoe iets zit?
Of is "The central cross-sensor" heel iets anders dan "cross-type" 8)7

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
abrakadaver schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:08:
[...]

Bij een 1d worden de middelste 6 focuspunten precieze cross-type sensoren wanneer er een f/2.8 of snellere lens gebruikt worden. En bij een f/4 lens alleen het middelste.
Bij een 20/30d achtige camera is dat alleen het middelste punt, bij lenzen die f/2.8 of sneller zijn.
zoals ik 15 posts hierboven ook al ongeveer schreef ;)

Dus ja... je hebt profijt van f/2.8 of snellere lenzen op een canon.
Daarnaast natuurlijk ook van snelle motoren in de lens, en een af-hulplicht.
@Remy
Maar het is echt niet zo dat een cam met een f/2.8-lens ineens preciezer gaat focussen. Als dat zo was, ging ik morgen over op Canon.
Ik vrees dat het Canon front er een nieuwe gebruiker bij heeft... hahahahaha. Sorry grapje. >:)

[ Voor 12% gewijzigd door regmaster op 04-06-2006 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 17:07

tweakraiser

I have such sites to show you

Ik ben van plan om binnenkort de Nikon D50 aan te schaffen.
ik twijfel echter nog sterk over het objectief wat ik erbij wil.

De kitlens van de D70 los voor 300,- : Nikkor AF-S 18-70MM/F3.5-4.5G DX IF-ED
of
Bijvoorbeeld een Macro Sigma 24-70mm F2.8 EX DG Macro Nikon-D

Is de DX aanpassing een groot voordeel in de vergelijking tussen de bovenstaande objectieven?

Strava | Webdesign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:56

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

tweakraiser schreef op zondag 04 juni 2006 @ 14:16:
Ik ben van plan om binnenkort de Nikon D50 aan te schaffen.
ik twijfel echter nog sterk over het objectief wat ik erbij wil.

De kitlens van de D70 los voor 300,- : Nikkor AF-S 18-70MM/F3.5-4.5G DX IF-ED
of
Bijvoorbeeld een Macro Sigma 24-70mm F2.8 EX DG Macro Nikon-D

Is de DX aanpassing een groot voordeel in de vergelijking tussen de bovenstaande objectieven?
Aangezien je een Nikon camera hebt zit je in het Canon objectieventopic verkeerd :)
Post dus even hier

Let er op dat je met een 24-70 lens geen groothoek hebt op een cropfactor camera zoals de D50.

[ Voor 8% gewijzigd door Kanarie op 04-06-2006 14:20 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 17:07

tweakraiser

I have such sites to show you

oeps sorry 8)7

Strava | Webdesign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn 18-55 kitlensje.

Nu zat ik te denken aan de Sigma 17-70 aangezien die redelijk lichtsterk is (correct me if i'm wrong) wat weer handig is als de 350D mee gaat naar een feestje (eigenlijk word ie daar het meest gebruikt, 350D past namelijk perfect in de platentas tussen vinyls, laptop, e.d)

Budget is rond de 350€, mag iets daar boven (tot een euro of 400), liefst iets daar onder natuurlijk maar aangezien kwaliteit ook in dit wereldje geld kost zal dat er wel niet in zitten ;)

Zal ik meteen even eerlijk bekennen dat ik een complete newbie ben op het gebied van digitaal spiegel reflex. Over de 17-70 las ik over het algemeen positieve ervaringen dus daar was tot op heden mijn oog op gevallen, maar aangezien hier toch wel aardig wat mensen met verstand van zaken zitten..... vraag ik het hier toch nog maar even voor de zekerheid.

[ Voor 14% gewijzigd door R2D2 op 04-06-2006 14:58 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Reind schreef op zondag 04 juni 2006 @ 14:49:
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn 18-55 kitlensje.

Nu zat ik te denken aan de Sigma 17-70 aangezien die redelijk lichtsterk is (correct me if i'm wrong) wat weer handig is als de 350D mee gaat naar een feestje (eigenlijk word ie daar het meest gebruikt, 350D past namelijk perfect in de platentas tussen vinyls, laptop, e.d)

Budget is rond de 350€, mag iets daar boven (tot een euro of 400), liefst iets daar onder natuurlijk maar aangezien kwaliteit ook in dit wereldje geld kost zal dat er wel niet in zitten ;)

------knip -------
Is groothoek belangrijk voor je? Zoniet dan is een Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 een erg betaalbaar en bijzonder lensje. Erg scherp en lichtsterk. Die Sigma ken ik zo niet, ik weet wel dat de overige Sigma standaard zoom lenzen erg soft kunnen zijn en een redelijk wat CA kunnen vertonen. Maar net als Tamron is het bij Sigma ook afhankelijk of je een goed model treft of niet. Kwaliteitscontrole bij beide merken wil weleens te wensen over laten. Ga naar een goede winkel toe en neem je camera mee om te testen. Of bestel bij een goede internetshop (zie pricewatch) en stuur de lens terug als ie niet bevalt, kan gewoon zonder opgaaf van reden binnen 7 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Voordeel van die lens is dat ie over het gehele bereik f2.8 heeft inderdaad.

Zou ik voor het groothoek gebeuren eventueel de kitlens in de tas kunnen houden en die later ooit nog eens kunnen vervangen of zit ik nu helemaal scheef te denken.

Naja eerst m'n kont maar eens even inclusief een beste stapel foto boeken op het dak terras parkeren want ik moet nog een hoop leren.... zeg maar gerust alles ;)

Waarom moest ik naast het dj'en nou nog een dure hobby erbij hebben...... ik had beter gewoon kunnen gaan joggen ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Reind schreef op zondag 04 juni 2006 @ 15:39:
Voordeel van die lens is dat ie over het gehele bereik f2.8 heeft inderdaad.

Zou ik voor het groothoek gebeuren eventueel de kitlens in de tas kunnen houden en die later ooit nog eens kunnen vervangen of zit ik nu helemaal scheef te denken.
Nee, hoor. Die kitlens is helemaal niet zo slecht als menigeen denkt. Met een beetje afstoppen presteert de kitlens best wel goed hoor. Zou zonde zijn om specifiek voor je groothoek een dure lens aan te schaffen. Mits groothoek foto's je ding is, of word. Maar dan kun je altijd nog beslissen of je daar veel geld tegenaan wil gooien. Want voor een beetje groothoeklens ga je wel ineens bijvoorbeeld naar een Canon EF 17-40L F4 kijken van zo'n 6 á 700 euri's. Dus...............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn nog wel meer goede alternatieven hoor ;), die nog goedkoper zijn ook.

Ik heb heb zelf de geopperde Sigma 17-70, prima objectief. Heb er vandaag wat foto's mee geknald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

regmaster schreef op zondag 04 juni 2006 @ 15:25:
[...]

Is groothoek belangrijk voor je? Zoniet dan is een Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 een erg betaalbaar en bijzonder lensje. Erg scherp en lichtsterk. Die Sigma ken ik zo niet, ik weet wel dat de overige Sigma standaard zoom lenzen erg soft kunnen zijn en een redelijk wat CA kunnen vertonen. Maar net als Tamron is het bij Sigma ook afhankelijk of je een goed model treft of niet. Kwaliteitscontrole bij beide merken wil weleens te wensen over laten. Ga naar een goede winkel toe en neem je camera mee om te testen. Of bestel bij een goede internetshop (zie pricewatch) en stuur de lens terug als ie niet bevalt, kan gewoon zonder opgaaf van reden binnen 7 dagen.
Ik heb de Sigma 24-70 EX 2.8 gehad. Optisch een prima lens hoor. Komt aardig in de buurt van L glas. Het enige nadeel, en dat is ook de reden dat ik hem geruild heb, is dat de focus niet erg snel is waardoor je toch nog wel eens de mist in kan gaan.

Ik heb dus zelf de keuze moeten maken tussen 2.8 of 4.0+IS. Ik heb uiteindelijk het laatste gekozen omdat ik toch vaker boven de 4.0 schiet en dan is de IS altijd een welkome aanvulling.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 04-06-2006 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Fairy schreef op zondag 04 juni 2006 @ 17:51:
[...]

Ik heb de Sigma 24-70 EX 2.8 gehad. Optisch een prima lens hoor. Komt aardig in de buurt van L glas. Het enige nadeel, en dat is ook de reden dat ik hem geruild heb, is dat de focus niet erg snel is waardoor je toch nog wel eens de mist in kan gaan.
Ik heb met zowel de 24-70 als de 28-70 van Sigma gewerkt en ik vond het helemaal niks. Met name de 24-70 was soft, aan het hunten, traag in de focus en leverde mij gewoon niet de plaatjes op die ik zocht. De 28-70 was al wel iets beter, maar die 4mm miste ik gewoon te hard. Uiteindelijk maar voor de 3x zo dure oplossing gekozen. :X
Ik heb dus zelf de keuze moeten maken tussen 2.8 of 4.0+IS. Ik heb uiteindelijk het laatste gekozen omdat ik toch vaker boven de 4.0 schiet en dan is de IS altijd een welkome aanvulling.
4.0+IS Werkt voor AboutDJ niet zo goed als het voor jou wellicht doet. Ik heb te veel situaties waarbij ik het met f/2.8 al lastig heb, met een diafragma van 4 moet ik dan bijvoorbeeld naar sluitertijden van 0,3-1s en hoewel ik een vrij vast hand heb, kan ik dat echt niet stilhouden, noch krijg ik dan een lekker bruikbaar resultaat.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Fairy schreef op zondag 04 juni 2006 @ 17:51:
[...]

De Sigma heeft hier het veld moeten ruimen voor een Tamron 28-75 die echt behoorlijk veel scherper is. Ik heb nooit echt lol gehad van die Sigma, soft zelfs op f/8, zwaar, dure filtermaat en vreselijk onhandig AF/MF switch systeem. Daarnaast had die lens inderdaad de AF motor van een koffiemolen.

Voor mij geen Sigma lenzen meer.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Floris schreef op maandag 05 juni 2006 @ 11:28:
[...]

Ik heb met zowel de 24-70 als de 28-70 van Sigma gewerkt en ik vond het helemaal niks. Met name de 24-70 was soft, aan het hunten, traag in de focus en leverde mij gewoon niet de plaatjes op die ik zocht. De 28-70 was al wel iets beter, maar die 4mm miste ik gewoon te hard. Uiteindelijk maar voor de 3x zo dure oplossing gekozen. :X

[...]

4.0+IS Werkt voor AboutDJ niet zo goed als het voor jou wellicht doet. Ik heb te veel situaties waarbij ik het met f/2.8 al lastig heb, met een diafragma van 4 moet ik dan bijvoorbeeld naar sluitertijden van 0,3-1s en hoewel ik een vrij vast hand heb, kan ik dat echt niet stilhouden, noch krijg ik dan een lekker bruikbaar resultaat.
In de situaties met erg weinig licht grijp is toch altijd naar de 50mm 1.4. In jouw geval met veel binnenfotografie heb je meer aan een 2.8 idd.
tazzman schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:11:
[...]

De Sigma heeft hier het veld moeten ruimen voor een Tamron 28-75 die echt behoorlijk veel scherper is. Ik heb nooit echt lol gehad van die Sigma, soft zelfs op f/8, zwaar, dure filtermaat en vreselijk onhandig AF/MF switch systeem. Daarnaast had die lens inderdaad de AF motor van een koffiemolen.

Voor mij geen Sigma lenzen meer.
Soft op F8? Volgens mij had ik dan wel een goede versie want die van mij was toch echt scherp! Het AF/MF systeem was idd niet je van het.

[ Voor 24% gewijzigd door Fairy op 05-06-2006 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Met Floris / tazzman eigenlijk, als Sigma nou in september een 24-70 met HSM zou introduceren en een christelijke bouw, dan haalde ik mezelf er één. Het probleem is alleen dat de Canon-variant zo godgruwelijk duur is en ook nog eens wat kwaliteitscontroleissues heeft waardoor je alsnog op moet passen. Ik ben er in ieder geval al achter dat 2.8 voor mij persoonlijk meer boeit dan IS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
ff oftopic, ik ga er geen appart topic voor openen:
Weet iemand of de richt getallen van fliters gewoon bijelkaar opgesteld kunnen worden als ze (bijv. alle 2) binnen de zelde exposure afgaan?
Mijn pa heeft namelijk nog een philips fliter (richtgetal 45) en ik heb een 430ex (richtgetal 43) en samen kunnen ze dan de hele kamer door bounchen (beide hebben draaibare koppen en difusers.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dit is behoorlijk offtopic: maar je zult niet opeens twee keer zo ver komen, maar in een ruimte zul je wel opeens een bak meer licht hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lennart_1337 schreef op maandag 05 juni 2006 @ 16:05:
ff oftopic, ik ga er geen appart topic voor openen:
Weet iemand of de richt getallen van fliters gewoon bijelkaar opgesteld kunnen worden als ze (bijv. alle 2) binnen de zelde exposure afgaan?
Mijn pa heeft namelijk nog een philips fliter (richtgetal 45) en ik heb een 430ex (richtgetal 43) en samen kunnen ze dan de hele kamer door bounchen (beide hebben draaibare koppen en difusers.)
Moet je dat niet x wortel(2) doen als 2x de hoeveelheid licht heb?
Dus zeg maar 44 x 1.4 = +/- 62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Is die losse flitser wel als slave te gebruiken?

Namelijk de 430EX (alle EX'en op digitaal) gebruikt een preflash waardoor je er mogelijk niks aan hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 05-06-2006 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dan zet je die ook fijn in de M-stand en ga je lekker full-manual knallen? :P

Maar dit gaat wayyyy offtopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
offtopic:
Bedankt voor de info _/-\o_ , het is mij nog niet helemaal duidelijk dat van x1,4 is idd. heel logische; ik ga morgen wel even bij de fotowinkel langs om te vragen hoe en wat. De slave word via de shoe getrigert dus ik moet een kabeltje met een extra shoe hebben, maar dat ga ik dus allemaal even navragen.
Mischien dat iemand die het wel weet een stukje voor de FAQ wil schrijven over hoe en wat met oude flitersers en nieuw spul gebruiken?

En hier astublieft niet meer op reageren ivm. topic vervuiling, liever even een mailtje (zie profiel).
(Mischien moet een modje even schoonmaak houden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Nou dan ben ik er uit.... het word de Tamron SP AF 28-75/f2.8

Leuk bijkomstig voordeel is dat ik net nog even 68€ uit een spijkerbroek tover voor ik hem in de wasmachine deed, er lag nog 300€ op de salontafel die ik afgelopen weekend verdiend heb met draaien dus morgen maar eens even op zoek naar een winkel in de buurt die hem op voorraad heeft.

Iemand die mij binnen een paar zinnen kan vertellen hoe ik snel kan zien of een lens in orde is of niet? Ik las namelijk wat over kwaliteits controle issue's en ik ben echt weer zo'n pipo de clown die dat moet overkomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:34

breinonline

Are you afraid to be known?

De snelle methode is denk ik camera op hoogste kwaliteit JPG zetten, sharpening op 0 en dan op 2.8 foto's maken. Foto's bekijken op het display en kijken hoe scherp de boel is. Als je geen ervaring met scherpte van dit soort objectieven hebt is het alleen wel erg lastig in te schatten hoe scherp scherp dan is :+

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Kan je ter plekke foto's maken Reind? Niet iedere winkel is daar zo happig op, hou daar rekening mee.

Testen op front- of backfocus kan, heel quick-and-dirty door heel schuin op een plat vlak met patroon te richten. Dan moet je een vast punt hebben waarop je kan focussen (met center point). Diafragma op f/2,8 om de scherptediepte klein te houden, en dan moet je voor en achter het punt waarop je scherpstelt ongeveer evenveel scherp gebied overhouden. Zorg voor hele korte sluitertijd of voor een statief zodat bewegingsonscherpte uit te sluiten is. Als je foto's niet scherp zijn op dat punt waarop je AF focus lockt, dan heb je een slecht exemplaar te pakken.

Verder moet je wat vergelijkingsmateriaal hebben: Foto's maken op 28, 50 en 75 mm, zowel op f/2,8 als op, zeg, f/4 en f/8. Als de foto's gemaakt op f/2,8 duidelijk veel minder scherp zijn dan op f/4 en f/8 (waarbij je wel rekening moet houden met de kleinere scherptediepte op open diafragma!) dan heb je een slechte te pakken.

Zie ook [rml]JumpStart in "[ lens test] Tamron 28-75 mm f/2,8 XR Di ..."[/rml]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
JumpStart schreef op maandag 05 juni 2006 @ 22:54:
Kan je ter plekke foto's maken Reind? Niet iedere winkel is daar zo happig op, hou daar rekening mee.
Dan reis ik gewoon door naar de volgende. Als een winkel dat al niet eens toe staat om even een lens op de 350D te schoeven en een pic te maken dan houd ik mijn hart vast als je daar dan toch een slecht exemplaar te pakken hebt en daar thuis pas achter komt.

Thanks voor de tips overigens, heb alles ff met de copy en paste in een txt bestand geplakt zodat ik dat onderweg nog even rustig door kan lezen in de trein.

Met een beetje mazzel ben ik vanavond mijn eerste eigen lens rijker, wel grappig.... voor een paar weken terug had ik de intentie niet echt om me er eens in te verdiepen en sinds ik de 350D heb wil ik alles weten want ik vind het zonde van de cam om niet alles er uit te kunnen halen.

Daarnaast is foto's maken een heerlijk relaxerend klusje.... een ware verademing ten opzichte van de normale dagelijkse stress :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Oh, pssst, als je toch in de winkel staat: Ook de Canon EF 50 mm f/1,8 Mk II inspecteren, kost rond de € 90.

Is een goedkoop stuk plastic met een fantastische prijs/prestatie verhouding. Ragscherp en vangt heeeeel veel licht. Is echt een goeie aanvulling (tenzij je voor de 50/1,4 wil gaan, kost alleen nogal wat meer.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
JumpStart schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 14:49:
Is echt een goeie aanvulling (tenzij je voor de 50/1,4 wil gaan, kost alleen nogal wat meer.)
Het is ook niet per se een echt goede aanvulling als je al een constant f2.8 standaard zoomlens hebt, zoals Reind de 28-75 van Tamron op het oog heeft.
Ik heb de 50 1.8 en wil graag de Tamron 17-50 f/2.8 en ik weet nu al dat zodra ik de Tamron heb, de 50mm nog maar weinig zal gebruiken, wellicht te weinig om hem te houden. :)

Jij hebt al een goede standaard zoom en de 50 1.8 en blijkbaar gebruik je de 50 wel genoeg, dus hangt het van het soort fotografie af. Reind heeft het over feestjes, dus zit qua gebruik inderdaad meer in jouw straatje.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Voutloos schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 15:21:
[...]
Het is ook niet per se een echt goede aanvulling als je al een constant f2.8 standaard zoomlens hebt, zoals Reind de 28-75 van Tamron op het oog heeft.
Ik heb de 50 1.8 en wil graag de Tamron 17-50 f/2.8 en ik weet nu al dat zodra ik de Tamron heb, de 50mm nog maar weinig zal gebruiken, wellicht te weinig om hem te houden. :)

Jij hebt al een goede standaard zoom en de 50 1.8 en blijkbaar gebruik je de 50 wel genoeg, dus hangt het van het soort fotografie af. Reind heeft het over feestjes, dus zit qua gebruik inderdaad meer in jouw straatje.
Van f/2,8 naar f/2 (niet eens helemaal open) scheelt 1 stop en ja, dat scheelt zeker bij party fotografie. Maar dat is op zich niet dè reden om de Plastic Fantastic te kopen. Sterker nog, het objectief is niet ideaal voor die tak van sport, 50 mm is niet echt wijd namelijk. Voor artiesten gaat het nog, voor publieksfotos wordt het lastiger.

Daar staat tegenover dat het ding heel compact en licht is, heel veel licht vangt en relatief weinig kost. Voeg daarbij dat de vaste focuslengte van 50 mm je dwingt/stimuleert om beter te kijken hoe je schiet en vanaf welke plek, wat ik zeker zie als iets positiefs. Een must-have dus, in mijn ogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
kheb die 50 mk2 wel vaak op m'n body zitten omdat ie zo licht en klein is.
zonder grip kan de cam dan mooi in de tas.
Alleen laatste tijd wordt ie vaak thuisgelaten voor een takumar 28mm f/2.5, omdat deze net een wat fijnere beeldhoek heeft voor de standaardfoto's.

M'n 2.8 zooms vind ik vaak te groot en zwaar om de hele dag mee rond te sjouwen als je er niet echt opuit gaat om te fotograferen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Voeg daarbij dat de vaste focuslengte van 50 mm je dwingt/stimuleert om beter te kijken hoe je schiet en vanaf welke plek, wat ik zeker zie als iets positiefs. Een must-have dus, in mijn ogen!
Als dat voor jouw een pluspunt is waardoor je een 50mm prime boven een standaard zoom verkiest dan raad ik jouw "locktight" aan, een paar druppels van dat spul in je zoom op 50mm en je hebt je objectief ge-upgrade! (niet op reageren... :P )
Maar je hebt idd. wel een punt over kritischer zijn met 50mm, maar 50mm is niet echt een heel lekker bereik, je moet op 10 meter afstand staan om met de 350D iemand met een beetje omgeving erop te krijgen, dus dat betekent dat er niemand in die 10 meter in de weg moet staan, en dat is niet altijd even makkelijk. Maar ik ga jouw tip eens gebruiken met de kitlens op 50mm en dan daarop houden en dan proberen van alles erop te krijgen, mishien valt het allemaal nog mee, en anders kijken naar een sigma 30mm f1.4 of 20mm f1,8 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Het is 50 mm EF, dus 50x1,6 = 80 mm EF-S. Dus je kitlens vastzetten op 80 mm. Ik ga ervan uit dat je kitlens een EF-S lens is.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Ik heb wel vaker de opmerking gelezen dat een prime je dwingt om beter na te denken, maar ik zie dat zelf als onnodig. Dat ik vaak een van mijn zoomlenzen gebruik betekent nog niet dat ik alleen maar snapshots neem. Ik acht het vanzelfsprekend om ook bij gebruik van een zoom over compositie na te denken. En als ik een bepaald onderwerp reeds in beeld heb en me bedenk dat met bijvoorbeeld een paar stappen achteruit en iets meer inzoomen de compositie beter wordt, doe ik dat ook ipv lui stil te staan en een snapshot te maken. :)
ajhaverkamp schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:11:
Het is 50 mm EF, dus 50x1,6 = 80 mm EF-S. Dus je kitlens vastzetten op 80 mm. Ik ga ervan uit dat je kitlens een EF-S lens is.
Sorry, maar bij objectieven met EF-S mount moet je nog net zo hard de cropfactor meerekenen. Dus kitlens (en daar bedoelt men doorgaans de EF-S 18-55 f/donker mee) op 50mm.

[ Voor 28% gewijzigd door Voutloos op 06-06-2006 17:13 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros
  • Laatst online: 27-07 22:09

Jan Laros

Aerschtuner

Ik weet niet 100 % zeker of dit de juiste plaats is om het te vragen, maar vooruit; zijn er in de taxfree shop van Schiphol lenzen te koop. Zo ja, is het de moeite waard?

Ik denk sterk na over de 50mm/1,8 van Canon en de 70-300 APO van Sigma. Ik vertrek op 23 juni voor een korte vakantie naar Mallorca en dan zou ik die lenzen meteen mooi kunnen testen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 29-08 08:14

djkooij

voorheen Facemodder

Wat ik me kan herinneren van de laatste keer dat ik daar was, is dat je veel beter via internet kunt kijken wie de beste prijs/kwaliteit biedt (pricewatch b.v.).
Ook tax free shops moeten het m.i. erg vaak afleggen tegen de webstores. Maar wellicht is er in een jaar tijd iets veranderd op dit vlak.

[ Voor 1% gewijzigd door djkooij op 06-06-2006 22:34 . Reden: altijd weer die dikke vingers hè ]

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 09:34

breinonline

Are you afraid to be known?

Voutloos schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:11:
Ik heb wel vaker de opmerking gelezen dat een prime je dwingt om beter na te denken, maar ik zie dat zelf als onnodig. Dat ik vaak een van mijn zoomlenzen gebruik betekent nog niet dat ik alleen maar snapshots neem. Ik acht het vanzelfsprekend om ook bij gebruik van een zoom over compositie na te denken. En als ik een bepaald onderwerp reeds in beeld heb en me bedenk dat met bijvoorbeeld een paar stappen achteruit en iets meer inzoomen de compositie beter wordt, doe ik dat ook ipv lui stil te staan en een snapshot te maken. :)
Ja, maar dan nog blijft het een leuk objectief voor low-light fotografie en omgekeerd als macroobjectief dienende.
Jan Laros schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 22:27:
Ik weet niet 100 % zeker of dit de juiste plaats is om het te vragen, maar vooruit; zijn er in de taxfree shop van Schiphol lenzen te koop. Zo ja, is het de moeite waard?

Ik denk sterk na over de 50mm/1,8 van Canon en de 70-300 APO van Sigma. Ik vertrek op 23 juni voor een korte vakantie naar Mallorca en dan zou ik die lenzen meteen mooi kunnen testen :).
Een webshop is vaak goedkoper en dan weet je ook zeker dat je het objectief hebt. Mochten ze het objectief wat je wilt niet hebben op het vliegveld, dan heb je dus ook niks mee op vakantie.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros

Jan Laros

Aerschtuner

breinonline schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 22:38:

[...]

Een webshop is vaak goedkoper en dan weet je ook zeker dat je het objectief hebt. Mochten ze het objectief wat je wilt niet hebben op het vliegveld, dan heb je dus ook niks mee op vakantie.
Het zou mooi meegenomen zijn, maar het is niet zo dat ik per sé de lenzen voor de vakantie móet hebben. Ik weet de prijzen die momenteel gangbaar zijn op het internet en ga dus gewoon even kijken in de SeeBuyFly. Dank voor de reacties, ik was gewoon benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
Jan Laros schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 22:42:
[...]

Het zou mooi meegenomen zijn, maar het is niet zo dat ik per sé de lenzen voor de vakantie móet hebben. Ik weet de prijzen die momenteel gangbaar zijn op het internet en ga dus gewoon even kijken in de SeeBuyFly. Dank voor de reacties, ik was gewoon benieuwd.
Anders kun je via http://content.schiphol.nl/sbf/contact/nl/vraag_photo.htm concreet vragen naar prijzen. Als het dan goedkoper zou zijn, kun je het vantevoren reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Een van de grote voordelen van een 50mm prime vind ik het 'standaard' perspectief. Het uitzoomen naar 24mm en dan 3x zo dichtbij gaan staan heeft wel tot gevolg dat de achtergrond heel wijd wordt. Bij een 50mm prime word je min of meer wel 'gedwongen' om even na te denken terwijl je met een zoom toch vaak sneller aan die ring gaat draaien, althans ik wel, maarja is ben dan ook niet zo slim hé ;). Daarnaast is een prime ook nog eens scherper en lichtsterker en dat is een extra voordeel.

Mijn 50mm 1.4 USM is toch wel mijn maatje hoor. Mijn volgorde is op dit moment:

24-105 IS L (Ja toch wel het meest op de camera vanwege de flexibiliteit)
50mm 1.4
70-200 2.8
10-22 EFS

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 06-06-2006 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 16:18

Sharky

Skamn Dippy!

ok ik twijfel nogal momenteel, mijn werkgever is lief geweest en ik kan mijn nieuwe lens een prijsklasse hoger zoeken.
Ik zit nu te twijfelen tussen een Canon 70-200/2.8L IS en een Canon 70-200/2.8L.
De lens zonder IS zou scherper zijn maar ik weet ook hoe enorm prettig beeldstabilisatie is. Ik vind scherpte erg belangrijk maar IS...sja, erg handig he. Kan iemand iets verlossend zeggen?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 11:52

Res-q

Redder in nood?

Schiet je vaak in low-light situaties?
Ja --> IS
nee --> non-IS

Het is leuk om 1/25 scherp uit de hand te kunnen schieten, maar als je zelden langer dan 1/100 schiet zou ik het geld lekker in de zak houden en voor de non-IS gaan :).

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een van de grote voordelen van een 50mm prime vind ik het 'standaard' perspectief.
50mm met een 1.6 cropfactor is in feite een portretlens, en geeft absoluut geen 'standaard' perspectief. Wel een prettig ogend perspectief, maar bepaald niet standaard.
Zelfs bij full frame is 50mm al iets aan de lange kant, iets idealer zou 43mm zijn (de diagonaal van een kleinbeeld negatief), maar dat lukte de lenzenbouwers toendertijd niet om betaalbaar (met 3 elementen) te maken, dus werd 50mm de standaard voor kleinbeeld.

28mm is voor dSLR's met een 1.6 of 1.5 cropfactor beter geschikt als standaardlens dan een 50mm. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Res-q schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 23:27:
Schiet je vaak in low-light situaties?
Ja --> IS
nee --> non-IS

Het is leuk om 1/25 scherp uit de hand te kunnen schieten, maar als je zelden langer dan 1/100 schiet zou ik het geld lekker in de zak houden en voor de non-IS gaan :).
ik denk niet dat ik met die lens heel vaak in situaties zal schieten met heel erg weinig licht, F2.8 biedt natuurlijk sowieso al de mogelijkheid om een relatief korte sluitertijd te gebruiken.
Maar voor de keren dat het net ff te donker is en ik heb geen statief dan baal je wel als je geen IS hebt. Verder zal ik er denk ik wel een extender bij kopen ooit maar dan zal ik vooral dieren fotograferen dus dan heb ik toch wel een statief bij me.
Ik koop sowieso een tussenring voor macrofotografie en dan wil je echt wel een scherpe lens. Ik neig nog naar de non-IS versie maar ik twijfel. Lastig.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 23:38:
[...]

50mm met een 1.6 cropfactor is in feite een portretlens, en geeft absoluut geen 'standaard' perspectief. Wel een prettig ogend perspectief, maar bepaald niet standaard.
Zelfs bij full frame is 50mm al iets aan de lange kant, iets idealer zou 43mm zijn (de diagonaal van een kleinbeeld negatief), maar dat lukte de lenzenbouwers toendertijd niet om betaalbaar (met 3 elementen) te maken, dus werd 50mm de standaard voor kleinbeeld.

28mm is voor dSLR's met een 1.6 of 1.5 cropfactor beter geschikt als standaardlens dan een 50mm. ;)
Voor zover ik weet is het perspectief onafhankelijk van de cropfactor, dus ongeacht de uitsnede op de foto, enkel de afstand zal bij 1.6 crop wat langer moeten zijn.
Sharky schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 23:39:
[...]

ik denk niet dat ik met die lens heel vaak in situaties zal schieten met heel erg weinig licht, F2.8 biedt natuurlijk sowieso al de mogelijkheid om een relatief korte sluitertijd te gebruiken.
Maar voor de keren dat het net ff te donker is en ik heb geen statief dan baal je wel als je geen IS hebt. Verder zal ik er denk ik wel een extender bij kopen ooit maar dan zal ik vooral dieren fotograferen dus dan heb ik toch wel een statief bij me.
Ik koop sowieso een tussenring voor macrofotografie en dan wil je echt wel een scherpe lens. Ik neig nog naar de non-IS versie maar ik twijfel. Lastig.
Als ik zou moeten kiezen zou ik de IS versie nemen. Het kwaliteitsverschil is héél erg klein en de voordelen van IS zijn natuurlijk behoorlijk, ook bij de kortere sluiters. Zeker als je straks ook nog een extender er aan wilt koppelen, dan kun je op bijv 400mm 5.6 niet zomaar uit de hand schieten en met IS wél.

[ Voor 41% gewijzigd door Fairy op 07-06-2006 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:56

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Sharky schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 23:24:
ok ik twijfel nogal momenteel, mijn werkgever is lief geweest en ik kan mijn nieuwe lens een prijsklasse hoger zoeken.
Ik zit nu te twijfelen tussen een Canon 70-200/2.8L IS en een Canon 70-200/2.8L.
De lens zonder IS zou scherper zijn maar ik weet ook hoe enorm prettig beeldstabilisatie is. Ik vind scherpte erg belangrijk maar IS...sja, erg handig he. Kan iemand iets verlossend zeggen?
Ik heb de IS versie. De belangrijkste reden dat ik voor de IS versie ben gegaan is het schieten op 1/60s op 200mm zonder dat je moeite hoeft te doen om de boel stil te houden.
Dat geeft een extra bruikbaarheid die voor mij zwaarder telt dan de iets grotere scherpte van de non-IS versie.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

THW Arie schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 01:32:
[...]

Ik heb de IS versie. De belangrijkste reden dat ik voor de IS versie ben gegaan is het schieten op 1/60s op 200mm zonder dat je moeite hoeft te doen om de boel stil te houden.
Dat geeft een extra bruikbaarheid die voor mij zwaarder telt dan de iets grotere scherpte van de non-IS versie.
bedankt voor je reactie en je mailtje :)
ik slaap er nog een paar nachtjes over. Ik weet het echt nog niet. Er staan nog een hoop dingen op mijn verlanglijstje en ik ben niet zo stinkend rijk dat ik van alles het beste van het beste kan kopen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
THW Arie schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 01:32:
[...]

Toevallig heb ik dit weekend met die lens kunnen schieten: optisch werkelijk een pracht, al zéér scherp wideopen en vanaf f/4 echt netescherp. Maar de IS kon me niet zo heel erg bekoren voor het werk wat ik deed: ik kon de sluitertijden op 200mm richting de 1/20ste drukken en soms nog een tikje verder (niet kritiek scherp meer, maar wel heel behoorlijk). Het probleem is alleen dat je onderwerp vaak niet zo lang stilstaat :P Met f/2.8 en goede handheldtechnieken redde ik me eigenlijk ook prima, ik heb de IS expres een tijdje uitgeschakeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

* JumpStart heeft afgelopen weekend weer mogen spelen met de 70-200/2,8 IS

En ik kwam zelfs een keer weg met acceptabele scherpte op 1/15e seconde sluitertijd :o Ja, op 200 mm (effectief 320) Nee, ragscherp was het zeker niet meer, maar wel goed bruikbaar. Het probleem wordt vervolgens dat zo'n sluitertijd gewoon niet voldoende is om normaal bewegende mensen scherp te krijgen...

Maar ook voor de gevallen waar je zelden onder de 1/100e zal duiken kan IS nog steeds heerlijk zijn. Je hebt de mogelijkheid om vrijer met je kanon te mikken en af te drukken. Je hoeft niet meer speciaal een stabiele houding aan te nemen, 1 voet voor, eentje achter, linker elleboog op je heup, enzovoorts, je bent dus veel flexibeler met het schieten uit de hand.

Canon 10D, EF 70-200/2,8 IS @ 200mm, 1/15e sec sluitertijd, f/4, ISO 400, sharpness 2.
Afbeeldingslocatie: http://strikerz.net/~geert/portfolio/SnC2k6/SnC-StuDuction_GJPluijms_CRW_3043_600.jpg

100% crop:
Afbeeldingslocatie: http://strikerz.net/~geert/portfolio/SnC2k6/CRW_3043.crop.jpg

Als ik het geld ervoor zou hebben, dan kwam de IS versie er, da's voor mij een no-brainer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Waarom neem je 'm dan op f/4, om de focus goed te houden? Anders kan ie nog beter..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Fairy schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 00:16:
[...]

Voor zover ik weet is het perspectief onafhankelijk van de cropfactor, dus ongeacht de uitsnede op de foto, enkel de afstand zal bij 1.6 crop wat langer moeten zijn.

[...]
perspectief is ook niet echt afhankelijk van de lengte van de lens.. Als je zoomt neem je gewoon meer van het midden van de lens. Daarom verdwijnt bijvoorbeeld tonvormige vervorming als je inzoomt. Misschien zijn er situaties dat een bepaald perspectief enkel met een groothoek lens te creëren is, maar de lens vervormt het perspectief niet. Is enkel ons gevoel.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 12-09 16:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Simon schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 08:43:
[...]

perspectief is ook niet echt afhankelijk van de lengte van de lens.. Als je zoomt neem je gewoon meer van het midden van de lens. Daarom verdwijnt bijvoorbeeld tonvormige vervorming als je inzoomt. Misschien zijn er situaties dat een bepaald perspectief enkel met een groothoek lens te creëren is, maar de lens vervormt het perspectief niet. Is enkel ons gevoel.
Klopt niet hoor. De brandpuntsafstand bepaalt de beeldhoek en de beeldhoek bepaalt het perspectief.

Stel je staat op 10 meter van boom 1 en 20 meter van boom 2 en je 10mm lens (grote beeldhoek) geeft boom 1 beeldvullend weer. Boom 2 is dan 2x zo ver weg dus vult de helft van je beeldhoek (en dus fotohoogte). Best sterk perspectief dus.

Dan zet je je 100mm lens op je camera. In plaats van 10 meter van boom 1 moet je 100 meter afstand nemen om boom 1 nog beeldvullend te fotograferen. Boom 2 is dan slechts 10% verder weg dan boom 1 en vult dus zo'n 90% van je beeldhoek (en dus hoogte op de foto), in plaats van 50% in de eerste situatie.

Bij het rekenen met de cropfactor geldt het WEL dat je slechts een uitsnede uit het midden van de foto maakt en het perspectief niet verandert, MITS je van dezelfde plek fotografeert en de cropfactor dus slechts als een verlenging van je brandpuntsafstand benut. Boom 2 is in de 2e situatie nog steeds zo'n 10% kleiner dan boom 1, alleen staat boom 1 niet meer helemaal op de foto.
Je zult dan nog verder achteruit moeten lopen om boom 1 weer op de foto te krijgen, en dan is boom 2 nog maar zo'n 6% kleiner dan boom 1 op de foto. Dus als je de cropfactor als een belemmering ziet om dingen helemaal op de foto te krijgen, dan verandert het perspectief weer wel.

[ Voor 1% gewijzigd door SnoeiKoei op 07-06-2006 10:32 . Reden: typo ]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
SnoeiKoei schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 10:29:
In plaats van 10 meter van boom 1 moet je 100 meter afstand nemen om boom 1 nog beeldvullend te fotograferen.
De brandpuntafstand is de reden dat je je postitie wil veranderen. Je verandere positie is de reden dat het diepte perspectief veranderd. Zo. Vaak genoeg behandeld. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Voutloos schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 11:16:
[...]
De brandpuntafstand is de reden dat je je postitie wil veranderen. Je verandere positie is de reden dat het diepte perspectief veranderd. Zo. Vaak genoeg behandeld. :)
Deels mee eens. Als je het zo stelt insinueer je imho slechts dat het perspectief een bij-effect is van je lens. Ik zou de zaak willen omdraaien: wil je weinig perspectief (fotografie is een creatief proces dus waarom niet?) dan kies je voor een lens met een lange brandpuntsafstand en neem je meer afstand van je object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

In 's hemelsnaam, is die perspectief-discussie niet al vaak genoeg gevoerd? Eens in de zoveel weken steekt ie weer de kop op in één of ander topic wat daardoor danig vervuild raakt. Echt heel erg jammer...

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Sorry hoor :| Ik ga wel weer fijn in mijn hoekje zitten. Als er nog eens iemand vraagt hoe iets zit dan laat ik hem wel lekker genoegen nemen met de korte onzinuitleg van Simon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Het is gewoon een beetje onzinnig om dezelfde discussie met dezelfde argumenten eens in de zoveel tijd opnieuw te gaan voeren. Lees bv. eens vanaf hier. Ook elders op het net is voldoende te vinden over de hele perspectief-discussie, bijvoorbeeld hier, hier, hier...

Het is vooral onzinnig omdat iedereen weet dat in de volksmond gesproken wordt over een brandpuntsafhankelijk perspectief en dat je op je klompen kunt aanvoelen dat als je maar genoeg zuigt over de exacte definitie van 'perspectief', je vroeg of laat wel een meningsverschil met iemand zal gaan hebben. En hoewel dat meningsverschil misschien nooit opgelost zal worden, zullen alle partijen gewoon een groothoek pakken als ze de achtergrond van een foto ten opzichte van de voorgrond willen wegdrukken en een lange lens als ze het perspectief juist willen samendrukken...

[ Voor 37% gewijzigd door koraks243 op 07-06-2006 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

koraks schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 12:49:
Het is gewoon een beetje onzinnig om dezelfde discussie met dezelfde argumenten eens in de zoveel tijd opnieuw te gaan voeren. Lees bv. eens vanaf hier. Ook elders op het net is voldoende te vinden over de hele perspectief-discussie, bijvoorbeeld hier, hier, hier...

Het is vooral onzinnig omdat iedereen weet dat in de volksmond gesproken wordt over een brandpuntsafhankelijk perspectief en dat je op je klompen kunt aanvoelen dat als je maar genoeg zuigt over de exacte definitie van 'perspectief', je vroeg of laat wel een meningsverschil met iemand zal gaan hebben.
Mee eens Koraks, maar als foute beweringen niet worden ontkrachtigd kun je mensen die voor de zoveelste keer naar zo'n kwestie vragen (beginners weten niet wat jij weet, ze kennen de volksmond niet voldoende, hebben nog nooit gehoord van een brandpuntsafhankelijk perspectief, hebben er nog geen onderbuikgevoel bij en zoeken daarom zo'n forum als dit op) niet bijvoorbeeld simpelweg naar de search verwijzen. Aan de opmerking van Simon hierboven heeft niemand iets. Ik heb moeite gestoken in een Jip-en-Janneke-uitleg. Dat doe ik niet voor jou maar voor mensen voor wie dit nieuw is. Misschien hebben sommige mensen er iets aan, ik heb iig eerst geconstateerd dat de uitleg over perspectief in de technische FAQ volstrekt onbegrijpelijk en nietszeggend is.
En hoewel dat meningsverschil misschien nooit opgelost zal worden, zullen alle partijen gewoon een groothoek pakken als ze de achtergrond van een foto ten opzichte van de voorgrond willen wegdrukken en een lange lens als ze het perspectief juist willen samendrukken...
Alle partijen die eerst een begrijpelijke uitleg hebben gehad ja. Alle partijen die begrijpen dat een telelens niet hetzelfde doet als een cropbewerking in Photoshop.

Anyways, wat mij betreft back on topic. Dit was de laatste zinnige reactie van mij in dit topic; de vorige keer dat ik hier postte vroeg ik naar macrolenzen van rond de 400-500 euro. Daar werd wat laatdunkend over gedaan ("te kleine markt, niet interessant voor een review" etc) dus posten jullie vooral ongestoord je onzin over perspectief maar en je gezwam over je dure L-glas. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

en je gezwam over je dure L-glas. :Z
Right, kalm aan SnoeiKoei: van mij mag het allemaal wel wat vriendelijker hier, èn ontopic.

Wie het perspectief-verhaal niet doorheeft, mag op zn gemak gaan zoeken: op internet tal van glasheldere teksten mèt voorbeeldfoto's waar niemand omheen kan: scheelt discussie.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Heeft hier iemand ervaring met de volgende combinatie:

Canon EF 50/1.4 USM + Canon 250D 58mm close up lens?

Ik twijfel nu over de aanschaf van bovenstaande lens of de veel goedkopere Canon EF 50/1.8 II. Echter schijnt die qua bouwkwaliteit niet echt super te zijn. En ik heb de 250D lens nog van mijn G5. Die lens past wel op de 1.4, maar niet op de 1.8 omdat die een filtermaat van 52 mm heeft. Op deze manier zou ik een lichtsterke lens hebben en misschien ook nog een leuke macro lens. Anders kan ik beter de veel goedkopere 1.8 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:14

YellowCube

Wait...what?

Remy schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 13:44:
[...]
Right, kalm aan SnoeiKoei: van mij mag het allemaal wel wat vriendelijker hier, èn ontopic.

Wie het perspectief-verhaal niet doorheeft, mag op zn gemak gaan zoeken: op internet tal van glasheldere teksten mèt voorbeeldfoto's waar niemand omheen kan: scheelt discussie.
Apart.

Niet dat ik maatschappelijk achterstand o.i.d. door het verkeerde inzicht in DOF vs focal length opgelopen heb, maar toch leuk om aan het einde van deze dag te gaan slapen met een nieuw inzicht.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

ajhaverkamp schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 13:50:
Heeft hier iemand ervaring met de volgende combinatie:

Canon EF 50/1.4 USM + Canon 250D 58mm close up lens?
Nee, geen ervaring mee. Wel met de 50/1.4 en ook wel met voorzetlensjes, maar niet met de combo.
Ik twijfel nu over de aanschaf van bovenstaande lens of de veel goedkopere Canon EF 50/1.8 II. Echter schijnt die qua bouwkwaliteit niet echt super te zijn.
De 50/1.4 is natuurlijk veel degelijker en zwaarder dan de 1.8. Of dat voor jou van doorslaggevend belang is, kan ik niet voor je bepalen. Zelf heb ik de 50/1.8 en die bevalt me prima. Ik zie voor mezelf echt geen enkele reden om de 1.4 aan te schaffen. Qua beeldkwaliteit ontlopen deze twee objectieven elkaar niet zo bijzonder veel (bokeh van de 1.4 is wel iets mooier) en de 1.8 is echt niet zo gammel dat ie spontaan uit elkaar valt. Sterker nog: hij kan best een stootje hebben.
En ik heb de 250D lens nog van mijn G5. Die lens past wel op de 1.4, maar niet op de 1.8 omdat die een filtermaat van 52 mm heeft. Op deze manier zou ik een lichtsterke lens hebben en misschien ook nog een leuke macro lens. Anders kan ik beter de veel goedkopere 1.8 kopen.
Koop gewoon een 52-->58mm step-up ring (kost je hooguit € 15) en de 1.8. Tenzij je geilt op FTM, een metalen lenshuis en -vatting en een romiger bokeh, dan is de 1.4 een betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
SnoeiKoei schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 13:37:

Anyways, wat mij betreft back on topic. Dit was de laatste zinnige reactie van mij in dit topic; de vorige keer dat ik hier postte vroeg ik naar macrolenzen van rond de 400-500 euro. Daar werd wat laatdunkend over gedaan ("te kleine markt, niet interessant voor een review" etc) dus posten jullie vooral ongestoord je onzin over perspectief maar en je gezwam over je dure L-glas. :Z
:? Kan het me haast niet voorstellen, maar kijk eens naar de 100 F/2.8 Macro USM van Canon. Pracht van een ding, goede focus en precies binnen je budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

koraks schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 14:02:[...]

Koop gewoon een 52-->58mm step-up ring (kost je hooguit € 15) en de 1.8. Tenzij je geilt op FTM, een metalen lenshuis en -vatting en een romiger bokeh, dan is de 1.4 een betere keus.
Waar zou ik die step-up ring kunnen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

neographikal schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 14:10:
[...]

:? Kan het me haast niet voorstellen, maar kijk eens naar de 100 F/2.8 Macro USM van Canon. Pracht van een ding, goede focus en precies binnen je budget :)
Bedankt. De Canon 100mm was toen 1 van de opties ja, samen met de Tamron (90mm), de Sigma (105mm) en een Tokina. Ik heb ondertussen de Sigma aangeschaft, is werkelijk een superlens. Eigenlijk is het enige nadeel tov de Canon dat 'ie langer wordt bij het dichterbij scherpstellen maar daar kan ik wel mee leven. AF gebruik ik amper dus daar betaal ik ook niet extra voor.

@Remy: het mag idd wel wat vriendelijker allemaal; geldt niet alleen voor mij lijkt me. Ik kan me voorstellen dat deze discussie hier werd ontvangen met een 'oh nee niet weer he' maar daar kun je mensen anders op wijzen. Misschien is het handig om een eenduidig en helder verhaal over perspectief in de technische FAQ te zetten. Mensen direct naar andere websites verwijzen is natuurlijk een beetje flauw als je probeert in de FAQ de basiskennis voor fotografie te geven. Er komen hier niet alleen mensen die al 10 jaar fotograferen.
ajhaverkamp schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 14:12:
[...]
Waar zou ik die step-up ring kunnen kopen?
Bij de meeste fotozaken kun je ze iig wel bestellen, van merken als Hama of Kaiser. Reken op 10-15 euro, vrij veel voor zo'n simpele metalen ring met twee maten schroefdraad maar het is niet anders.

[ Voor 15% gewijzigd door SnoeiKoei op 07-06-2006 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

SnoeiKoei: staat er ook in: FG Technische FAQ - Perspectief. En ja, mijn opmerking geldt voor iedereen hier :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
ajhaverkamp schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 14:12:
[...]Waar zou ik die step-up ring kunnen kopen?
Bijvoorbeeld hier, maar je lokale fototoko kan hem zo voor je bestellen (Hama ofzo, zoals SnoeiKoei al zei). Kost iig minder dan een Raynox DCR, hoewel die dan weer wel op meerder objectieven past. Geen idee over de kwaliteit van de Canon tov de Raynox trouwens. Iemand?

Overigens is het niet zomaar een "simpele metalen ring" maar een stukje hoogwaardige techniek met twee precisieschroefdraden, zal je lokale fotoboer je vertellen :). Het geheel moet ook best wel stijf zijn, anders schroeft het niet echt lekker. Ik heb een soortgelijk ding van Tiffen en die gaat soms bar moeilijk van mijn polafilter af, omdat je vrijwel geen houvast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros

Jan Laros

Aerschtuner

Jan Laros schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 22:42:
[...]

Goed, het is dus niet de moeite. Hieronder antwoord van SeeBuyFly:
De prijs van de Canon 50mm/1.8 EF II is 136 euro, de Sigma lens voeren
wij niet in ons assortiment.

Met vriendelijke groet,

Capi-Lux Netherlands B.V.
Cateringweg 19
1118 AM Schiphol
The Netherlands

T: +31 (0)20 4056611
F: +31 (0)20 6480492
E: info@capi.com
I: www.capi.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Jan Laros schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 14:57:
[...]

Goed, het is dus niet de moeite. Hieronder antwoord van SeeBuyFly:

[...]
Toen ik de laatste keer op bij zo'n tax free shop op schiphol was viel het mij ook al op dat de rommel daar echt vreselijk duur is. Ik durf te wedden dat Foto Vakobjectief in groningen (een zaak meer voor de 'pro', dus service, verstand, geduldige en aardige verkopers etc. Maar wel duur(der) ) nog goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Bij Crown is een 50 1.8 iig maar €79 nieuw.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Simon schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 08:41:
Waarom neem je 'm dan op f/4, om de focus goed te houden? Anders kan ie nog beter..
:X Ik schiet vrijwel altijd in M of Av, dit was Av op f/4, voor iets meer scherptediepte. De cam maakte er 1/15e van zonder dat ik dat besefte, dat zag ik pas na het maken van de foto :+

[ Voor 6% gewijzigd door JumpStart op 07-06-2006 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
JumpStart schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 22:56:
[...]

:X Ik schiet vrijwel altijd in M of Av, dit was Av op f/4, voor iets meer scherptediepte. De cam maakte er 1/15e van zonder dat ik dat besefte, dat zag ik pas na het maken van de foto :+
1/15e, nog best netjes. Helaas is dat ding verschrikkelijk duur. En SnoeiKoei, leuk dat je me zo afvalt hoor, maar doe 't dan een beetje normaal. Maar dat is OT.

Hoe zit dat eigenlijk met de Retractive Mirrors van EF-S camera's? De spiegel gaat dan een stukje naar achteren bij het opklappen ofzo?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Simon schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 08:05:
Hoe zit dat eigenlijk met de Retractive Mirrors van EF-S camera's? De spiegel gaat dan een stukje naar achteren bij het opklappen ofzo?
Waar heb je dat gelezen, term zegt mij niets? De spiegel van een camera met cropfactor en kleine viewfinder is sowieso gewoon al kleiner. :) Er hoeft niets heen en weer geschoven te worden.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Voutloos schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 08:28:
[...]
Waar heb je dat gelezen, term zegt mij niets? De spiegel van een camera met cropfactor en kleine viewfinder is sowieso gewoon al kleiner. :) Er hoeft niets heen en weer geschoven te worden.
Over het modden van een EF-S lens, naar EF. Iets met retractive mirror enzo...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Over EF-s modden:

De EF-s mount is voor APS-C sensors, cropfactor 1,6x dus. Dat betekent dat een kleinere spiegel volstaat en dus dat er meer ruimte overblijft tussen spiegel en lensmount. Daarom heeft Canon in de specificatie van EF-s toegelaten dat het rear-element van een objectief dieper naar binnen mag komen.

De pre EF-s mount crop camera's, de D30, de D60 en de 10D, kunnen dus, op papier in ieder geval, een aantal EF-s mount objectieven wel aan, omdat niet de volle diepte van EF-s specificatie benut wordt. Het enige dat dan nog wel moet gebeuren is dat of de lens mount van de body, of die van het objectief, op strategische plaatsen garantie-vernietigend bijgevijld moet worden.

[/open deur] enzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Retractive mirror betekent gewoon zoveel als terugklappende spiegel. Ik vermoed dat ze dus gewoon de spiegel bedoelen zoals die in iedere (d)SLR zit. Die is bij analoge en FF bodies groter dan bij cropfactor cams. Daarom kun je in principe geen EF-S lenzen gebruiken op een FF of analoge body. Kun je trouwens een linkje geven naar die info over modden? We blijven immers tweakers ;)

Off-topic: Simon, het was niet mijn bedoeling jou persoonlijk aan te vallen, je uitleg klopte alleen niet en ik heb lijkt me redelijk netjes verteld hoe de vork ongeveer in de steel zit. NOFI naar jou toe ofzo. Dat er onaardig werd gedaan had alles te maken met de "in hemelsnaam"- en "onzinnig"- reacties van Koraks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JumpStart schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 09:12:
Over EF-s modden:

De EF-s mount is voor APS-C sensors, cropfactor 1,6x dus. Dat betekent dat een kleinere spiegel volstaat en dus dat er meer ruimte overblijft tussen spiegel en lensmount. Daarom heeft Canon in de specificatie van EF-s toegelaten dat het rear-element van een objectief dieper naar binnen mag komen.

De pre EF-s mount crop camera's, de D30, de D60 en de 10D, kunnen dus, op papier in ieder geval, een aantal EF-s mount objectieven wel aan, omdat niet de volle diepte van EF-s specificatie benut wordt. Het enige dat dan nog wel moet gebeuren is dat of de lens mount van de body, of die van het objectief, op strategische plaatsen garantie-vernietigend bijgevijld moet worden.

[/open deur] enzo :+
Hou je er wel rekening mee dat o.a. de 10D een spiegel heeft die anders is dan een EOS350D of 20D? De 10D spiegel klapt dus wél tegen een EF-S 10-22 lens aan als deze in de 10-12 stand gebruikt wordt, wat een schade aan zowel het objectief (kras op het glas) als een gebroken spiegel tot gevolg heeft, schade hiervan is dus behoorlijk aangezien zo'n objectief al gauw 6 a 700 euro kost en een spiegel is ook niet bepaald goedkoop, ik meen zo rond de 250 euro excl afstellen en plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SnoeiKoei schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 09:15:
Retractive mirror betekent gewoon zoveel als terugklappende spiegel. Ik vermoed dat ze dus gewoon de spiegel bedoelen zoals die in iedere (d)SLR zit.
Wrong! :P retractive mirror betekent inderdaad, zoals Simon al aangaf, dat de spiegel een 'swing' maakt (net zoals met duurdere ruitenwissersystemen), waardoor hij in een kleinere ruimte kan 'omklappen'. Dit resulteert in een kleiner ontwerp voor body en objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
SnoeiKoei schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 09:15:
Retractive mirror betekent gewoon zoveel als terugklappende spiegel. Ik vermoed dat ze dus gewoon de spiegel bedoelen zoals die in iedere (d)SLR zit. Die is bij analoge en FF bodies groter dan bij cropfactor cams. Daarom kun je in principe geen EF-S lenzen gebruiken op een FF of analoge body. Kun je trouwens een linkje geven naar die info over modden? We blijven immers tweakers ;)

Off-topic: Simon, het was niet mijn bedoeling jou persoonlijk aan te vallen, je uitleg klopte alleen niet en ik heb lijkt me redelijk netjes verteld hoe de vork ongeveer in de steel zit. NOFI naar jou toe ofzo. Dat er onaardig werd gedaan had alles te maken met de "in hemelsnaam"- en "onzinnig"- reacties van Koraks.
Beste SnoeiKoei, voordat je melke keer verbetert, check even, ook over dat perspectief verhaal, ik ben er tijden eerder zelf op verbeterd. Je moet niet denken dat ik nu van alles zwam...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Fairy schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 09:25:
[...]

Hou je er wel rekening mee dat o.a. de 10D een spiegel heeft die anders is dan een EOS350D of 20D? De 10D spiegel klapt dus wél tegen een EF-S 10-22 lens aan als deze in de 10-12 stand gebruikt wordt, wat een schade aan zowel het objectief (kras op het glas) als een gebroken spiegel tot gevolg heeft, schade hiervan is dus behoorlijk aangezien zo'n objectief al gauw 6 a 700 euro kost en een spiegel is ook niet bepaald goedkoop, ik meen zo rond de 250 euro excl afstellen en plaatsen.
Daarom zei ik ook
kunnen dus, op papier in ieder geval, een aantal EF-s mount objectieven wel aan [...]
:+

Van de EF-s kitlens is bekend dat deze met een gerust hart gemod kan worden voor gebruik op D30/D60/10D. Ik wilde hier dus echt niet mee zeggen dat *ALLE* EF-s objectieven hiervoor geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Simon schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 10:15:
[...]

Beste SnoeiKoei, voordat je melke keer verbetert, check even, ook over dat perspectief verhaal, ik ben er tijden eerder zelf op verbeterd. Je moet niet denken dat ik nu van alles zwam...
Beste Simon, waarom voel je je toch zo ontzettend aangevallen? Ik geef een (=mijn) vermoeden, blijkbaar zit ik er naast, ik zeg nergens dat je zwamt en dat denk ik ook niet. Van de reactie van Non Plus Ultra leer ik hoe het zit, zo kun je het dus ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

JumpStart schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 10:39:
[...]
:+

Van de EF-s kitlens is bekend dat deze met een gerust hart gemod kan worden voor gebruik op D30/D60/10D. Ik wilde hier dus echt niet mee zeggen dat *ALLE* EF-s objectieven hiervoor geschikt zijn.
De 17-85 IS zou ook moeten kunnen, de 10-22 daarentegen alleen met beperking (12-22). Hoet het met de 60 en 17-55 IS zit zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb om mijn ef50 1.8 omgekeerd te monteren bovenop m'n EF70-300??? voor macrofotografie??

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2006 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
ik ben misschien dyslectisch, maar het is niet, écht niet, met een d. Het is nog steeds tegenwoordige tijd, en over die macro, eh, ja, gewoon 2 cokin filters opelkaar lijmen :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Simon schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:57:
[...]

ik ben misschien dyslectisch, maar het is niet, écht niet, met een d. Het is nog steeds tegenwoordige tijd, en over die macro, eh, ja, gewoon 2 cokin filters opelkaar lijmen :)
Verbeterd, verbeterde. Is toch met een D... Hmmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:54:
Kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb om mijn ef50 1.8 omgekeerd te monteren bovenop m'n EF70-300??? voor macrofotografie??
Een ring met schroef en beide kanten overeenkomstig met de filtermaat :?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
De oplossing voor een omkeerring heb ik toevallig onlangs hier beschreven.

[off topic] Simon heeft gelijk, het is met een T, in de tegenwoordige tijd. [/off topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 14:02
Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:54:
Je kunt twee filters op elkaar lijmen; als je iets minder hobbyistisch bent aangelegd (zoals ik) kun je ook een zgn 'omkeerring' kopen, dat is gewoon een ringetje met aan twee kanten schroefdraad, de ene kant past aan de voorkant van je EF70-300, en de andere aan de voorkant van je EF50/1.8. Aangezien de filtermaten respectievelijk 58 en 52 mm zijn, moet je dus een 52-58mm omkeerring hebben.

Het effect is in ieder geval best grappig, je krijgt een extreme vergroting (en een flinterdunne DOF, maar ja, je moet er wat voor over hebben ;))

Kun je waarschijnlijk bij de lokale specialist wel krijgen, of (waarschijnlijk een stuk goedkoper) op ebay halen, zoals hier (dat is degene die ik gekocht heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt!, gaat deze combinatie (70-300+50) beter werken dan mn 50 + extension tubes?

[offtopic: 8) sommige mensen gaan ook overal op in 8)7 ]

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2006 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Je moet er wel rekening mee houden dat de afstand van je onderwerp tot je omgekeerde objectief maar een paar cm zal zijn. Beestjes hebben de neiging om er niet op te wachten dat je ze plet en belichting is wat lastig. AF kan je ook vergeten, maar dat lukt met tussenringen ook maar zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar de vergroting van een 50mm plus set kenko ringen is 1:1 ongeveer, wat is de vergroting met zo'n omgekeerde lens dan? ( omgekeerde lens + tussenringen is al helemaal niet te doen?? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Eh, Josser, volgens mij hebben we het hier al eens eerder over gehad? De "E" van NEMEF is IRL 2 mm breed. Mag je zelf de afbeeldingsmaatstaf uitrekenen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat weet ik ook nog wel. Maar ik vroeg me dus alleen nog af wat beter werkt. Tussenringen of omgekeerde 50mm. ? Wat raden jullie me aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:47:
ja dat weet ik ook nog wel. Maar ik vroeg me dus alleen nog af wat beter werkt. Tussenringen of omgekeerde 50mm. ? Wat raden jullie me aan?
Zie ook bijvoorbeeld JumpStart in "Lens truuk: prime lens als "Macro Booste..."

Tamron 28-75 mm @ 75 mm en 50 mm prime geeft (ruwe visuele schatting) beter dan 1:1 vergroting.

Als je het met een telelens op, zeg, 200 mm doet ga je voorbij de 1:1.

Ik zou, uit praktische overwegingen, eerder voor een tussenring gaan dan een omkeerring. Dat eerste lijkt mij handzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JumpStart schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 12:34:
[...]

Zie ook bijvoorbeeld JumpStart in "Lens truuk: prime lens als "Macro Booste..."

Tamron 28-75 mm @ 75 mm en 50 mm prime geeft (ruwe visuele schatting) beter dan 1:1 vergroting.

Als je het met een telelens op, zeg, 200 mm doet ga je voorbij de 1:1.

Ik zou, uit praktische overwegingen, eerder voor een tussenring gaan dan een omkeerring. Dat eerste lijkt mij handzamer.
Optisch is een tussenring ook een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Maar als je alleen wat wilt experimenteren is zo'n omkeerring (zie e-baylinkje in de post van Dannr) wel de goedkoopste oplossing, tussenringen zijn bepaald niet goedkoop.

Als ik het goed begrijp is de vergrotingsfactor met omkeerring de brandpuntsafstand van de eerste lens gedeeld door die van de tweede. Met een 70-300mm lens met daarop een 50mm heb je dus een vergroting van 1.4:1 - 6:1 maar of die 6x vergroting bruikbaar is betwijfel ik wel. Wel heb ik diverse keren resultaten gezien met de combi 100mm + 50mm (2:1 dus), daar zijn iig hele aardige resultaten mee te halen.

[ Voor 56% gewijzigd door SnoeiKoei op 09-06-2006 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Fairy schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 12:48:
[...]Optisch is een tussenring ook een betere oplossing.
Vraag ik me af. Met een tusssenring zet je het objectief verder weg van de censor dan waar het voor bedoeld is, terwijl je aan de frontside dichterbij komt dan de bedoeling is. Heeft allebei toch ook wel obtische bezwaren lijkt me.
Als je een omgekeerde 50 mm op je objectief zet, komt je object ongeveer op de afstand waar die kant van de lens voor gemaakt is, je gaat oneindig op oneindig naar je feitelijke objectief, dat "normaal"op je camera zit.
Het extra glas zal in het laatste geval mogelijk ook nadelen met zich meebrengen, maar wat slechter is?

Praktisch nadeel van een extra objectief is het gewicht. Is niet echt leuk voor het voorste deel van je goede objectief, dus maak het niet te gek en ga er geen kilometers mee zeulen. Praktisch nadeel van tussenringen is, naast de hogere prijs, dat je body toch weer meer risico op stof loopt bij het wisselen. Is zo'n Raynox-geval niks? Kost niet te veel, is licht en de kwaliteit is, als ik sommige foto's hier zie, lang niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, ik ga denk ik maar zo'n omkeerring aanschaffen. Ik ben niet van plan heel veel te gaan doen met macro maar mocht ik de smaakt te pakken krijgen koop ik misschien alsnog een setje tussenringen.

bedankt iig...!
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.