Extra glas is slechter.Toff schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 14:33:
[...]
Vraag ik me af. Met een tusssenring zet je het objectief verder weg van de censor dan waar het voor bedoeld is, terwijl je aan de frontside dichterbij komt dan de bedoeling is. Heeft allebei toch ook wel obtische bezwaren lijkt me.
Als je een omgekeerde 50 mm op je objectief zet, komt je object ongeveer op de afstand waar die kant van de lens voor gemaakt is, je gaat oneindig op oneindig naar je feitelijke objectief, dat "normaal"op je camera zit.
Het extra glas zal in het laatste geval mogelijk ook nadelen met zich meebrengen, maar wat slechter is?
Wat tussenringen doen, de lens bijziend maken is niet schadelijk. Goh, het pijltje op je focusring wijst oneindig aan, terwijl het einde van de focus range nu (bijvoorbeeld) 3 meter is. Spannend. Hoogstens dat bepaalde eigenschappen als flare en CA gevoeligheid een beetje meespelen, maar die wegen altijd een paar factoren zwaarder mee als je met extra glas aan komt zetten.

Het enige echte optische nadeel bij tussenringen is het lichtverlies. Een ander nadeel is dat ze voor een ringetje vrij pittig geprijsd zijn, maar je moet maar denken aan hoeveel lol je er aan kan beleven ipv te bedenken hoeveel het fabrikant aan grondstoffen gekost heeft.

{signature}