[Voor 9% gewijzigd door negerzoen op 27-06-2006 17:05]

Prijs en het iets langere bereik is eigenlijk ook wel prettig.Bean77 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 14:37:
Vraagje nu het we toch over objectieven hebben.
Over Canon EF 17-40mm f/4 USM L lees ik al tijden goede positieve reacties en de resultaten zijn er ook naar. Toch vraag ik mij af waarom men voor de eerstgenoemde objectief kiest en niet voor de Canon EF 16-35mm f/2.8L USM. Deze lichtsterkere lens zou een geduchte concurrent zijn, enkel ik zie enkel 17-40 bezitters en vrijwel geen 16-35'ers.
Zouden jullie kunnen aangeven waarom de 17-40 en niet de 16-35? (gezien het aantal bezitters van de 17-40 ben ik benieuwd naar de reacties).
Is het puur het verschil in prijs of ook beeldkwaliteit?
"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.
http://www.16-9.net/lens_tests/1740.html
De 16-35mm f2.8L is (qua scherpte) nog een stapje achteruit.
Slaat nergens op. Alsof een 17-40 van dichtbij en veraf kan focussen tegelijkertijd. Duidelijk te zien dat sommige delen niet in de DOF liggen.zonoskar schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 17:28:
Die 17-40mm f4.0L is niet zo goed als iedereen denkt, check deze site maar eens
tja, extreme groothoek is niet bepaald het sterke punt van Canon. Maar ja, dan heeft Nikon wellicht wel een hele goed extreme groothoek(zoom)lens, alleen geen digitale camera die daar optimaal gebruik van kan maken.zonoskar schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 17:28:
Ik moet toch wel zwaar mijn best doen om zulke onscherpe foto's te maken hoor...zonoskar schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 17:28:
Of dit was een kapot exemplaar, of de test is niet geheel eerlijk gehouden. Zijn tweede exemplaar deed het beter (even doorklikken op de site) maar de onscherpe foto's daar lijken toch wel verdacht veel op bewegingsonscherpte. Het is niet echt dé test om op af te gaan als ik het zo zie.
"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.
Opvallend dat er tussen de 17-40 f/4 en 16-35 f/2.8 zo weinig gewichtsverschil zit trouwens. Dat is bij telelenzen wel even anders. Maar dan nog had ik voor de 17-40 gekozen wegens het bereik.
[Voor 29% gewijzigd door negerzoen op 27-06-2006 20:46]
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
feit is natuurlijk wel dat de beide canon's slechter presteren dan de zeissen, zuiko's, leica's of de nikkor. en het is niet voor niets dat velen full-frame canon gebruikers hun heil zoeken bij andere merken, waardoor ze bijv. zaken als AF kwijt raken. voor extreme groothoek moet je niet bij canon zijn, maar ja, ze zijn wel de enige met een full-frame sensor, waarbij de kwaliteiten van een extreme groothoek lens het best tot zijn recht komt.koraks schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:04:
Then again, laat mij eens een UWA-zoom zien die ook aan de randen écht scherp is...ik ken er geen, zeker niet op fullframe!
wanneer je een zeer goede extreme groothoek lens wilt, die ook nog eens volledig compatible is met een digitale body, dan moet je heil toch echt zoeken bij een four-thirds camera

[Voor 3% gewijzigd door lateef op 27-06-2006 22:39]

[Voor 49% gewijzigd door neographikal op 27-06-2006 22:56]
Als je focus-t op de hyperfocal afstand, kan idd alles wat je ziet in focus zijn. Het is met de Leica die hij als vergelijk hanteert toch ook gelukt. Volgens photozone.de is de 17-40mm overigens wel het minst rond 24mm, dus dat kan misschien ook nog de reden zijn.Nielsracing schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 17:32:
Slaat nergens op. Alsof een 17-40 van dichtbij en veraf kan focussen tegelijkertijd. Duidelijk te zien dat sommige delen niet in de DOF liggen.
[Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 27-06-2006 23:06]
Wat betreft de bouw van 17-40 en 16-35:
17-40:

16-35:

En de oudere 17-35 f/2.8 L:

Het minst, maar het is nog lang niet zo slecht dat het dit soort resultaten zou verklarenzonoskar schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:05:
[...]
Als je focus-t op de hyperfocal afstand, kan idd alles wat je ziet in focus zijn. Het is met de Leica die hij als vergelijk hanteert toch ook gelukt. Volgens photozone.de is de 17-40mm overigens wel het minst rond 24mm, dus dat kan misschien ook nog de reden zijn.

Nou skip je alleen even het feit dat het four thirds systeem een cropfactor heeft van 2x.lateef schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:39:
[...]
wanneer je een zeer goede extreme groothoek lens wilt, die ook nog eens volledig compatible is met een digitale body, dan moet je heil toch echt zoeken bij een four-thirds camera
Fijn dat Olympus de Zuiko Digital 7-14 mm f/4 maakt, maar dat is in feite een 14-28 mm lens als je compenseert voor cropfactor. Als je ècht full frame wijd wilt, primes en fisheyes uitgezonderd, dan kom je uit op de Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG, die wel 36x24 mm film of full frame sensor kan belichten en volledig AF aangestuurd is.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
het ding is al meerdere malen door verscheidene magazines getest en is daar altijd uitermate goed uit te voor schijn gekomen.neographikal schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:50:
waarvan ik trouwens graag een test van zou zien
tja, het is een dure lens, maar wel naar mijn idee zijn geld waard.ExCibular in Centraal objectieven-topic V5.0
[...]het Duitse fotoMAGAZIN heeft een aantal UWA lenzen getest (sommige al in eerdere edities) en naast elkaar gezet.
Dit waren de resultaten (optische score/mechanische score)
1. Olympus Zuiko Digital ED 7-14mm f/4: 93/91
[...]
6. Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM: 68/71
[...]
nee hoor, dat skip ik niet, maar een kijkhoek van 114 graden is naar mijn mening toch wel extreem groothoek. [edit] en iig een grotere groothoek dan alle andere zoom lenzen de sigma 12-24 uitgezonderd.JumpStart schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:14:
Nou skip je alleen even het feit dat het four thirds systeem een cropfactor heeft van 2x.
ik had het over een zéér goede extreme groothoek lens en dat is die Sigma 12-24 toch echt niet...JumpStart schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:14:
Als je ècht full frame wijd wilt, primes en fisheyes uitgezonderd, dan kom je uit op de Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG, die wel 36x24 mm film of full frame sensor kan belichten en volledig AF aangestuurd is.
[Voor 6% gewijzigd door lateef op 27-06-2006 23:23]
Nuttig zonder verdere onderbouwing én een zeer vreemd lijstje van het blad in kwestie. De volgorde is op sommige punten merkwaardig, to say the least.lateef schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:18:
tja, het is een dure lens, maar wel naar mijn idee zijn geld waard.

hier en in de gallery zijn testshots van de 7-14 te vinden Niet echt indrukwekkend imo.

[Voor 19% gewijzigd door neographikal op 27-06-2006 23:34]
Vergeleken met andere sites/bladen onderwaardeert fotoMAGAZIN imo alle objectieven van Canon (dus niet alleen groothoek).lateef schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:18:
tja, het is een dure lens, maar wel naar mijn idee zijn geld waard.
Ik zeg niet dat Canon altijd het beste is, maar dat blad is vrij duidelijk 'biased'.
[Voor 14% gewijzigd door Voutloos op 27-06-2006 23:36]
{signature}
Tsja, dan zit je nu met een compound problem, oftewel je probeert 2 verschillende dingen onder 1 noemer te vergelijken. (Optisch) zeer goed èn extreem groothoek. Daar bezorg je een lens-ontwerper echt migraine mee, want die 2 zijn erg slecht te verenigen.lateef schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:21:
[...]
ik had het over een zéér goede extreme groothoek lens en dat is die Sigma 12-24 toch echt niet...
12 mm rectilineair op full frame is uiteindelijk 122 graden, wat extremer groothoek is dan de 114 graden van 7 mm rectilineair op four thirds. Dat is één deel van de vergelijking, strict oordelend op Field of View.
Dat de Zuico optisch beter is dan de Sigma geloof ik op je woord. Die eerste kost meer dan twee keer zoveel geld en hoeft tegelijkertijd op slechts 1/4e (!!) van de oppervlakte van een full frame te projecteren.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Dit topic is gesloten.