Het grote Canonmount-objectieven-topic V2.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 10.435 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
breinonline schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 23:04:Maar dan is een FF DSLR ten opzichte van een digitale middenformaatcamera volgens die definitie ook digitale zoom :?
Om het vergelijkbaar te houden beperk ik me tot crop vs ff met identieke objectieven en min of meer vergelijkbare sensors. Compactjes hebben weer veel meer pixels/mm in de sensor en naar middenformaat kan ik alleen maar raden.
Of bedoel je dat het glas niet volledig gebruikt wordt en is daarmee een DSLR met crop en een EF-S objectief wel vergelijkbaar :?
Nee, dat bedoel ik niet, maar dat is wel waar, op een cropcam. Het extra beeld van het EF objectief wordt niet gebruikt en is dus in principe overbodig. Enig lichtpuntje hier is dat je van een EF objectief op een cropcam het beste deel gebruikt. Objectieven presteren in het algemeen minder in de hoeken en dat is precies het stukje dat je niet gebruikt.
Uiteindelijk maakt het allemaal volgens mij helemaal niets uit zolang er genoeg pixels zijn om een leuke afdruk te maken, de megapixelhype is wel over.
Nou, de hype mag wel over zijn en er is meer dan alleen brute aantallen, - RUIS om maar eens wat te noemen, maar meer resolutie is nooit weg. Vier maal zoveel pixels levert, bij gelijke sensorafmetingen en kwaliteit toch een twee maal zo groot beeld of, als je een kwart van je file uitknipt, kan je hem net zo groot afdrukken als je hele plaatje nu. Dat is het soort digitale zoom waar je toch nooit genoeg van kan hebben? Waarschijnlijk toekomstmuziek, want als het zo simpel zou zijn dan was het er al. Zal wel met lekstromen (=ruis?) in de sensorchip te maken hebben, als de rasters kleiner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Vandaag een 150mm Sigma EX 2.8 Macro objectief bemachtigd.

Morgen maar eens even uitgebreid aan de tand voelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Toff schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 22:59:
Voor mij valt dit in de categorie "digitale zoom": je neemt de 62,5% van je jpg en je blaast het op naar hetzelfde formaat als het origineel.
Hmmm.. ik begrijp je stuk niet helemaal (of helemaal niet), dus het kan ook zijn dat het stuk wat ik nu schrijf geen relevantie heeft tot jouw stuk :9, maar.. je blaast iets op? :? Je krijgt eigenlijk de projectie van het beeld (maakt niet uit of het een EF-S of EF lens is) op een oppervlak dat het formaat heeft van een APS-C sensor. Het licht valt dus op de vele pixels op dat oppervlakte, en dat wordt dus uiteindelijk ook gewoon je foto, zonder dat er dus iets wordt opgeblazen.
Goed om je te realiseren dat een fullframe digicam veel meer pixels zal moeten hebben om dezelfde resolutie te kunnen garanderen als een cropcam.
Bij een APS-formaat-uitsnede zal een 1Ds of 5D FF camera inderdaad meer pixels nodig moeten hebben om de resolutie van een cropcamera te evenaren. Een 5D sensor is ook niet simpelweg een vergrote 20D sensor (wat sommigen denken), want 12.8 / (1.6^2) = 5 en geen 8.2.Cropfactor camera's hebben dus een hogere pixeldichtheid, doordat ze gebruik maken van kleinere 'photosites/pixels'. Dit heeft zo z'n voor- en nadelen. Een full frame camera als de Canon 1Ds of 5D heeft wel een hogere resolutie (zowel sensor- als beeldresolutie) dan een willekeurige cropfactor camera.. blabla.. . hmm.. het gaat wel erg off topic.. dus ik hou maar op :) ..

[ Voor 63% gewijzigd door guillaumemay op 17-06-2006 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een Canon EF-S 10-22mm objectief met filtermaat 77mm. Daar zit nu een Slimline UV filter op van B+W (MRC).
Ik wil graag een polarisatiefilter erbij hebben van goede kwaliteit. Nu zag ik iets over Käsemann polarisatiefilters van B+W, en ook slimline polarisatiefilters, zoals het UV filter wat ik nu ook heb.
Kan een polarisatiefilter op dit objectief of krijg je dan te veel vignettering? Tot welke stand kan ik evt wel gaan met een gewoon polfilter erop? En met een slimline polfilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Slimline polafilter zou goed moeten gaan afaik, maar dan niet stapelen met je UV :) Kijk hier maar eens voor Hoya filters, ik heb de Hoya Pro1 77mm slimline pola en hij bevalt uitstekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:33

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

BounceMeister schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 11:36:
Ik heb een Canon EF-S 10-22mm objectief met filtermaat 77mm. Daar zit nu een Slimline UV filter op van B+W (MRC).
Ik wil graag een polarisatiefilter erbij hebben van goede kwaliteit. Nu zag ik iets over Käsemann polarisatiefilters van B+W, en ook slimline polarisatiefilters, zoals het UV filter wat ik nu ook heb.
Kan een polarisatiefilter op dit objectief of krijg je dan te veel vignettering? Tot welke stand kan ik evt wel gaan met een gewoon polfilter erop? En met een slimline polfilter?
Ik heb een gewoon Hoya S-HMC UV filter erop en dat geeft geen vignettering. Een gewone Hoya pola gebruik ik er af en toe ook op, die geeft op 10mm net kleine zwarte hoekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

BounceMeister schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 11:36:
Hou er rekening mee dat een polarisatie filter niet goed gaat werken op het wide end van een ultra wide angle objectief.

De polarisatieband is niet breed genoeg, dus kan je nooit alle lucht donkerder krijgen bij extreme groothoek. Zie http://www.kenrockwell.co...ms/comparison-filters.htm

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 10:40
jep, je krijgt een pola cone, oftewel, de lucht wordt niet evenwichtig blauw. Een ND gradueel filter biedt hier meer uitkomst :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik vind die pola-cone altijd koel eigenlijk :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-05 15:14

Daniel

Kapitein NCC-1701
neographikal schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 21:53:

Kan je me dit uitleggen? Optisch is de 60mm nl. gewoon een monster en zelfs beter dan de 100, alleen is de werkafstand korter :)
Een wat grotere werkafstand vind ik wel prettig...op 10 cm van het object moeten hangen maakt de boel er niet flexibeler op. De geluiden omtrent welke lens beter is zijn enigszins wisselend, maar na het lezen van enkele reviews kreeg ik toch de indruk dat de 100 mm nog een tikkeltje beter wordt gewaardeerd. Daar komt bij dat met de 100 mm mijn camera wat beter in balans is dan met de ultrakorte 60 mm, wat ik iets prettiger vind, en dat ik hem graag in de tas wil kunnen houden als ik nog eens over ga stappen op FF.

Ik heb al wat oefenshots gemaakt maar het is wel lastig, dat macroschieten. AF heb je eigenlijk bijna standaard niks aan, omdat de focuspunten zo klein zijn en het beschikbare licht bijna altijd een probleem is kun je bijna nooit meteen een goede focus krijgen. Je moet eigenlijk standaard gaan bijlichten om het goed scherp te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:03

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik heb sinds kort een EOS350D met kitlens. Iedereen die de 350D met kitlens heeft weet dat deze lens niet echt optimaal is: onscherpte, te soft, barrel etc. De onscherpte en de "softheid" zou volgens veel berichten moeten verdwijnen wanneer je er een beter objectief op zet (uitgaande van geen bewegingsonscherpte, goede focus etc). Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik ben op zoek naar een vervangende lens (all round) welke ik mee wil nemen op vakantie naar Thailand. Helaas ben ik nog niet zo thuis in de objectieven. Wie kan en wil mij wat adviseren?
Het budget is ongeveer 350-400 euro. Voor mij is scherpte erg belangrijk. Ik zoek een all-round objectief. Tijdens de vakantie naar thailand hoop ik een boel natuur, cultuur, architectuur etc te fotograferen alsmede "straat taferelen".

Bij foto konijnenberg werd mij de Tamron AF 18-200/3.5 - 6.3 XR DI-II aangeraden. Ik begrijp dat de 18-200 nog x 1,6 gaan gezien de cropfactor van de sensor.

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 18-06-2006 23:09 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Als je scherpte wilt zit je bij de 18-200 in ieder geval _niet_ goed. Kijk de startpost eens door en naar de nieuwe Tamron 17-50 F/2.8: erg scherp en €450,- op het moment :)
Daniel schreef op zondag 18 juni 2006 @ 22:36:
[...]

Een wat grotere werkafstand vind ik wel prettig...op 10 cm van het object moeten hangen maakt de boel er niet flexibeler op. De geluiden omtrent welke lens beter is zijn enigszins wisselend, maar na het lezen van enkele reviews kreeg ik toch de indruk dat de 100 mm nog een tikkeltje beter wordt gewaardeerd. Daar komt bij dat met de 100 mm mijn camera wat beter in balans is dan met de ultrakorte 60 mm, wat ik iets prettiger vind, en dat ik hem graag in de tas wil kunnen houden als ik nog eens over ga stappen op FF.
Bedankt voor je uitleg, als je me een beetje op de hoogte wilt houden hoe het bevalt, zou leuk zijn :)
Ik heb al wat oefenshots gemaakt maar het is wel lastig, dat macroschieten. AF heb je eigenlijk bijna standaard niks aan, omdat de focuspunten zo klein zijn en het beschikbare licht bijna altijd een probleem is kun je bijna nooit meteen een goede focus krijgen. Je moet eigenlijk standaard gaan bijlichten om het goed scherp te krijgen.
Daarvoor wil ik eens kijken of ik een mooie opstelling kan maken op basis van mijn statiefaansluiting en een verlengkabel voor de flitser :)

[ Voor 79% gewijzigd door neographikal op 18-06-2006 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ohhh-kay. Dus je wilt het optisch inferieure van je kitlens kwijtraken door het objectief te vervangen door het optisch inferieure van een hyper-zoom?

Hoe sterker de zoom-factor van een objectief, hoe zwaarder het compromis is tussen het tele-eind en het wijde eind, waardoor dit soort objectieven in de regel slecht presteren. 28-200 (7x) en 18-200 en 28-300 (11x) hyperzooms zijn optisch niet sterk. Als je dus je kit-lens kwijt wil vanwege matige optische prestaties, dan moet je hyperzooms links laten liggen.

( Uitzondering op die hyperzoom-is-slecht regel is de Canon EF 28-300L, maar die kost €2250 en is nog steeds niet zo scherp als ander L-glas. )

Mijn eerste tip zou zijn: ga met de tooltjes in de topicstart spelen, met name de focal length comparison tool. Kijk eens hoe een aantal mm zoom zich vertaalt naar daadwerkelijk bereik. Daarna eens kijken of je niet beter voor het standaard 24-70 (of 28/75) kan gaan, of anders 28-135 oid.

[ Voor 3% gewijzigd door JumpStart op 18-06-2006 23:20 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

neographikal schreef op zondag 18 juni 2006 @ 23:06:
Als je scherpte wilt zit je bij de 18-200 in ieder geval _niet_ goed. Kijk de startpost eens door en naar de nieuwe Tamron 17-50 F/2.8: erg scherp en €450,- op het moment :)

[...]

Bedankt voor je uitleg, als je me een beetje op de hoogte wilt houden hoe het bevalt, zou leuk zijn :)

[...]

Daarvoor wil ik eens kijken of ik een mooie opstelling kan maken op basis van mijn statiefaansluiting en een verlengkabel voor de flitser :)
Als je serieus met een macro bezig bent, kijk dan echt even naar de 150 MM Sigma EX Macro.

Ik heb een aantal objectieven uitgeprobeerd (Canon 100mm 180mm/L, de Sigma 105 en de Sigma 150mm 2.8 EX HSM).

Ik heb uiteindelijk de 150mm Sigma gekozen. Ik kan alleen maar zeggen, dit stuk glas is SUPER. Het 105 model had 1 groot nadeel, dat was dat ie bijna 2x zo lang werd. De 150 is volledig 1 lengte, de lens draait niet en veranderd niet qua grootte.

Daarnaast is het ook een hele prettige medium-tele prime. Het objectief heeft een hele lange focusbaan (zodat je heel nauwkeurig kunt focussen en manual focussen) deze is echter middels een 3staps schakelaar te beperken zodat je voor telewerk een prettige snelle focus hebt.

En o ja... De lens is héél scherp! en tevens futureproof (Full Frame). Daarnaast past ie bij mij rechtop in de tas. Dus mits je cameratas een beetje diep is kun je hem rechtop zetten zodat hij niet veel ruimte inneemt.

Afbeeldingslocatie: http://www.fotokonijnenberg.nl/images/content/vergroting/14657.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 19-06-2006 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mjah, de prijs is alleen dan wel dubbel zo hoog en ik vermijd als het *even* kan toch third-party alternatieven :) Niet omdat ze zoveel slechter zouden zijn, maar meer ivm de toekomstige compatibiliteit. Ik heb één Sigma en wil dat eigenlijk zo houden, hoewel hij uitstekend bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

neographikal schreef op maandag 19 juni 2006 @ 00:21:
Mjah, de prijs is alleen dan wel dubbel zo hoog en ik vermijd als het *even* kan toch third-party alternatieven :) Niet omdat ze zoveel slechter zouden zijn, maar meer ivm de toekomstige compatibiliteit. Ik heb één Sigma en wil dat eigenlijk zo houden, hoewel hij uitstekend bevalt :)
Ja dilemma had ik ook, maar omdat het Canon alternatief voor mij dus geen futureproof is, heb ik toch de Sigma genomen.

Een EF-S lens wil ik namelijk niet, ik heb al een 10-22 vanwege gebrek aan FF alternatief, maar daar wil ik het echt bij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Je beseft dat de 100/2.8 Macro ook gewoon EF is? :P Het futureproof-gedeelte zit hem voor mij dus ook in het rechippen, Sigma kapt daar na een x-aantal jaren mee, beetje jammer als het dan opeens niet meer werkt. Tegen de tijd dat ik fullframe *zou* gaan (net nieuwe 30D, not likely de komende drie jaar) valt het spul ook wel weer te verpatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Bor de Wollef schreef op zondag 18 juni 2006 @ 22:57:

...

Ik ben op zoek naar een vervangende lens (all round) welke ik mee wil nemen op vakantie naar Thailand. Helaas ben ik nog niet zo thuis in de objectieven. Wie kan en wil mij wat adviseren?
Het budget is ongeveer 350-400 euro. Voor mij is scherpte erg belangrijk. Ik zoek een all-round objectief. Tijdens de vakantie naar thailand hoop ik een boel natuur, cultuur, architectuur etc te fotograferen alsmede "straat taferelen".

Bij foto konijnenberg werd mij de Tamron AF 18-200/3.5 - 6.3 XR DI-II aangeraden. Ik begrijp dat de 18-200 nog x 1,6 gaan gezien de cropfactor van de sensor.
Niet handig zo'n superzoom. Op 200mm kan je met F6.3 officieel niet eens autofocus gebruiken op een 350D.

Voor een allround zoomobjectief binnen het gestelde budget zou mijn voorkeur uitgaan naar de door neo al gesuggereerde Tamron 17-50, of als je liever iets meer bereik+macro hebt ten koste van wat scherpte, de Sigma 17-70.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik zou lekker die kitlens houden en een EF28-135IS erbij kopen. Prima waar voor zijn geld (heb hem zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-05 15:14

Daniel

Kapitein NCC-1701
Dat is inderdaad geen verkeerde lens. Mijn vrouw heeft hem ook, en hoewel je op een cropcamera wel wat mist aan het wijde eind (28x1.6 = 45 mm) zijn de prestaties zeer aanvaardbaar voor het geld. Wijd open wordt de scherpte wel iets minder, maar dat is nog te overleven.
Een nog iets betere keuze zou de Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM zijn, dan kom je wat bereik wat beter uit (deze is feitelijk het EF-S equivalent van de normale EF 28-135) maar die is toch weer een stukje boven budget (laagste PW-prijs is 515)

Van andere merken wordt de Sigma 28-70mm f2.8 EX Aspherical DF vrij goed gewaardeerd, en deze valt ruim binnen je budget (~300 euro). Tamron heeft een zeer behoorlijke SP AF24-135MM F/3.5-5.6 AD Aspherical (IF) Macro (die namen zijn echt te leip :P) in het assortiment voor ongeveer 450 euro. Dan heb je qua range nog wat meer flexibiliteit.

Eens met Jumpstart wat super- en hyperzooms betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Als je dus je kit-lens kwijt wil vanwege matige optische prestaties, dan moet je hyperzooms links laten liggen.
Aannames, bah. Er zijn een aantal super- en hyperzooms die prima presteren. Geef die Bor de Wollef liever links naar foto's inc 100% crops gemaakt met super/hyperzooms, daar heeft hij echt meer aan :)

Hier een vergelijking tussen de Sigma 18-125, 18-200 en Tamron 18-200 link: laat hem verder lekker zelf beoordelen :) Meer met de Sigma 18-200 hier te vinden. Belangrijkste zin:
I'm sure it's not at good as the "L" lens and purists would find fault with it but for general picture taking I think it's pretty nice.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Daniel schreef op maandag 19 juni 2006 @ 07:54:
Dat is inderdaad geen verkeerde lens. Mijn vrouw heeft hem ook, en hoewel je op een cropcamera wel wat mist aan het wijde eind (28x1.6 = 45 mm) zijn de prestaties zeer aanvaardbaar voor het geld. Wijd open wordt de scherpte wel iets minder, maar dat is nog te overleven.
Een nog iets betere keuze zou de Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM zijn, dan kom je wat bereik wat beter uit (deze is feitelijk het EF-S equivalent van de normale EF 28-135) maar die is toch weer een stukje boven budget (laagste PW-prijs is 515)

Van andere merken wordt de Sigma 28-70mm f2.8 EX Aspherical DF vrij goed gewaardeerd, en deze valt ruim binnen je budget (~300 euro). Tamron heeft een zeer behoorlijke SP AF24-135MM F/3.5-5.6 AD Aspherical (IF) Macro (die namen zijn echt te leip :P) in het assortiment voor ongeveer 450 euro. Dan heb je qua range nog wat meer flexibiliteit.

Eens met Jumpstart wat super- en hyperzooms betreft :)
Sigma heeft alleen geen HSM op zijn normale zooms, daardoor focussen ze behoorlijk traag. Ik heb zelf een 24-70 2.8 EX gehad en hem daardoor ook weer van de hand gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 10:47
THW Arie schreef op maandag 19 juni 2006 @ 00:28:
[...]
Niet handig zo'n superzoom. Op 200mm kan je met F6.3 officieel niet eens autofocus gebruiken op een 350D.
Waarom kan dat niet? Valt er dan te weinig licht op de sensor om AF te gebruiken ofzo?

Verder vroeg ik me af of je met een EF-S lens nou wél, of geen cropfactor hebt?

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:56

Res-q

Redder in nood?

Fairy schreef op maandag 19 juni 2006 @ 08:31:
[...]

Sigma heeft alleen geen HSM op zijn normale zooms, daardoor focussen ze behoorlijk traag. Ik heb zelf een 24-70 2.8 EX gehad en hem daardoor ook weer van de hand gedaan.
Dan is de Tamron 28-75 weer een uitkomst :)
Frankster schreef op maandag 19 juni 2006 @ 08:49:
[...]

De cropfactor hangt af van de body, niet van de lens :). Een EF-S lens is gemaakt voor camera's met een cropfactor. Een EF-S lens kun je soms wel op fullframe gebruiken, maar het risico bestaat dat de spiegel tegen het achterste lens-element aan slaat.

EF lenzen zijn gemaakt voor fullframe, maar kunnen ook prima op cropfactor camera's gebruikt worden :).

[ Voor 6% gewijzigd door Res-q op 19-06-2006 08:53 ]

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Remy schreef op maandag 19 juni 2006 @ 08:29:
[...]

Aannames, bah. Er zijn een aantal super- en hyperzooms die prima presteren. Geef die Bor de Wollef liever links naar foto's inc 100% crops gemaakt met super/hyperzooms, daar heeft hij echt meer aan :)

[...]
Lekker Reem 7(8)7 Wie zegt dat ik dit klakkeloos aanneem? Maar vooruit, even wat quotes en linkjes van Klaus, ter onderbouwing van het feit dat superzooms en hyperzooms compromissen zijn die, in de regel, optisch complex zijn en daardoor steekjes laten vallen omdat ze binnen een budget ontworpen en gefabriceerd worden:

Bron: http://www.photozone.de/8...igma_18200_3563/index.htm
An extreme 11x zoom lens like the Sigma has to come up with a complex optical design in order to deliver an acceptable quality - it is made of 15 elements in 13 groups including 2 SLD (Super Low Dispersion) and 2 hybrid aspherical elements.

[...]

A major weakness of most long range zoom lenses is the level of distortions and the Sigma is no exception. At 18mm the lens produces a rather extreme degree of barrel distortions changing to pronounced pincushion distortions from 35mm and up.

[...]

There's no such thing as a free lunch in lens land and the Sigma AF 18-200mm f/3.5-6.3 DC is no exception here. The resolution figures are generally quite decent and regarding the extreme zoom range you may accept the very pronounced distortions present throughout the zoom range as well as a few other shortcomings.

[...]

So if you're interested in this lens it's a good idea to take your DSLR to your trusted photo dealer around the corner to check whether the camera's AF system is really up to the task. If so it is a good compromise between quality and zoom range.
Moet ik dezelfde soort quotes ook nog uit de Tamron 18-200 review van Klaus vissen of is het wel onderbouwd dat, in z'n algemeenheid, een hyperzoom een compromis is tussen optische kwaliteit en range? Ok, doen we ook nog even:

Bron: http://www.photozone.de/8...mron_18200_3563/index.htm
[...]

The Tamron shows a rather extreme degree of barrel distortions (3.6%) at 18mm which is only topped by the Canon EF 17-85mm IS so far. At 35mm and 80mm the situation changes to pronounced pincushion distortions decreasing to moderate pincushion distortions at 200mm. All-in-all no lens that you'd like to use for architecture photography.

[...]

The vignetting characteristic of the Tamron is generally decent EXCEPT at 18mm @ wide-open aperture where the problem is very pronounced at 1.4EV. It's probably a good idea to avoid that setting (as we'll also see in the MTF chapter). From f/5.6 there's only a moderate to low degree of vignetting throughout the zoom range.

[...]

In the MTF lab the Tamron delivered a relatively decent but certainly not flawless performance. The center portion is generally very sharp with excellent resolution figures at the wide end and still very good quality at 200mm. Unfortunately this isn't quite true for the borders at the extreme ends of the zoom range. At 18mm f/3.5 the border resolution is dismal but stopping down to f/5.6 lifts the quality to acceptable levels. A similar behaviour is observable at 200mm where the borders are quite soft at f/6.3. There's a slight increases in quality here towards medium aperture settings.

[...]

Chromatic aberrations (color shadows at harsh contrast transitions) are very pronounced at the extreme ends of the zoom range peaking in an average width of 1.4 pixels at the image borders. Reducing CAs via tools (e.g. RSE Essentials or PS ACR) may be a good idea here. At 35mm and 80mm the issue is rather moderate.

[...]

There's no such thing as a free lunch and the Tamron is no exception here. The extreme zoom range combined with the small lens dimensions comes at cost of some compromises. One is the rather slow max. aperture which limits the creative potential regarding shallow depth-of-field and the other compromise is, naturally, optical quality. In absolute terms the lens shows rather extreme distortions at the 18mm and vignetting as well as border quality don't impress either. The latter is also true for the 200mm setting. Nonetheless the lens is capable to deliver decent quality images under controlled conditions - reads: f/8 (see also the sample shots).

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

is het wel onderbouwd dat, in z'n algemeenheid, een hyperzoom een compromis is tussen optische kwaliteit en range?
Da's al stukken beter dan zeggen dat de beste man dergelijke zooms maar links moet laten liggen, terwijl hij toch een all-round objectief zoekt d:)b

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Remy schreef op maandag 19 juni 2006 @ 08:29:
[...]

[...]
Daar heeft hij niets aan. De hyperzooms zijn eigenlijk optisch niet beter dan de canon kitlens. Op verstoringen EN op scherpte. Het enige is dat ze gemak toevoegen, maar dat Vroeg Bor niet, hij vroeg iets over optische kwaliteit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Met die foto's komt hij te weten wat de optische kwaliteit is van die lenzen: dus daar heeft hij wèl wat aan.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

De Tamron kent toch ook geen enkele vorm van USM/HSM oid?
Is Tamron dan niet altijd een koffiemolen of heb ik het mis (geen ervaring met Tamron medium zooms, enkel tele).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 10:40
Tamron heeft geen USM/HSM ontwikkeld, de 70-300, das een echte koffiemolen. De 28-75 schijnt ok te zijn. Maar geen ervaring mee.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Laatst online: 15:56

Res-q

Redder in nood?

Ik heb wel ervaring met de Nikon variant van de 28-75. De AF is niet zo snel als de AF-S lenzen die ik ook heb, maar zeker acceptabel snel :). Hij is niet super traag ofzo. De AF-S lenzen zijn super-snel met focussen, de Tamron gewoon-snel ;)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Toff schreef op maandag 19 juni 2006 @ 01:27:
Ik zou lekker die kitlens houden en een EF28-135IS erbij kopen. Prima waar voor zijn geld (heb hem zelf).
Dit vind ik zelf ook een briljante aanvulling op de kitlens, heb zelf zo lang rondgelopen met deze combi. 't Is geen echte walkaround, aangezien 28x1.6 idd niet echt wijd is, maar voor veel voorkomende gevallen is het best. Zeker de IS voegt veel toe. Kun je altijd later nog gaan voor een 17-40 of een variant daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Res-q schreef op maandag 19 juni 2006 @ 08:53:
[...]

Dan is de Tamron 28-75 weer een uitkomst :)
ja die is nóg trager :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Simon schreef op maandag 19 juni 2006 @ 10:47:
Tamron heeft geen USM/HSM ontwikkeld, de 70-300, das een echte koffiemolen. De 28-75 schijnt ok te zijn. Maar geen ervaring mee.
28-75 is idd ok, maar absoluut geen USM ofzow. Daarom heb ik em ook weggedaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Frankster schreef op maandag 19 juni 2006 @ 08:49:
[...]

Waarom kan dat niet? Valt er dan te weinig licht op de sensor om AF te gebruiken ofzo?

Canon heeft gewoon een limiet ingebouwd die autofocus boven F5.6 onmogelijk maakt. De 1-series kan geloof ik tot F8 autofocus behouden (een F4 lens met 2x extender bijv.)
De Sigma 50-500 is op 500mm ook F6.3, maar stuurt naar de camera dat het een F5.6 lens is, zodat je toch de autofocus kan gebruiken.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
THW Arie schreef op maandag 19 juni 2006 @ 12:16:
[...]

Canon heeft gewoon een limiet ingebouwd die autofocus boven F5.6 onmogelijk maakt. De 1-series kan geloof ik tot F8 autofocus behouden (een F4 lens met 2x extender bijv.)
De Sigma 50-500 is op 500mm ook F6.3, maar stuurt naar de camera dat het een F5.6 lens is, zodat je toch de autofocus kan gebruiken.
Die limiet is niet voor niets ingebouwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Remy schreef op maandag 19 juni 2006 @ 09:10:
[...]
Da's al stukken beter dan zeggen dat de beste man dergelijke zooms maar links moet laten liggen, terwijl hij toch een all-round objectief zoekt d:)b
Tsja... Als je een beetje kaas gegeten hebt van optica dan is het een no-brainer dat 7x - 11x objectieven gewoon erg ingewikkeld worden want het lichtpad door het objectief moet een erg groot verschil in beeldhoek aankunnen. Je hebt een korte buis nodig voor wijd, en juist een lange buis voor tele (DO uitgezonderd) dus mag je flink creatief ontwerpen: Veel ver schuivende delen, veel lens elementen, veel lensgroepen en ook nog eens de Correctie Truukendoos opentrekken voor verschillende soorten optische correcte die niet per se over het hele bereik moeten werken. Ga er maar aanstaan.

Puur op die logische redenering kan je al stellen dat hyperzooms moeilijker optisch correct te maken zijn. Die stelling geldt altijd, of je nou nog praktische voorbeelden toont of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

thijz schreef op maandag 19 juni 2006 @ 12:17:
[...]

Die limiet is niet voor niets ingebouwd ;)
Precies, anders zou de camera als een bezetene gaan hunten. Zie je bijv. ook gebeuren met zo'n Tamron 1.4x (die geen info doorgeeft) op een 70-300 consumentenzoom.

Autofocus op f/8 met de 1-serie kan trouwens alleen met het middelste focuspunt.

[ Voor 26% gewijzigd door MartijnGizmo op 19-06-2006 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Die 18-200s geven waarschijnlijk ook aan de cam door dat ze f/5.6 zijn ipv. f/6.3. Anders zou de camera er niet eens aan beginnen. Bij goed licht geeft dat niet al te veel problemen, bij iets minder licht zal je op 200mm toch wel meer moeite hebben om scherp te stellen (hunten).
De AF van de 28-75 vind ik zeker wel ok. Geen USM, maar wel zeer acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Even een vraagje; zijn er hier nog mensen met een D30 (mijn reservecam) die ook problemen ervaren met de autofocus? Bij mij zit hij er meestal net iets naast en niet specifiek front of backfocus. Ik gebruik alleen het middelste focuspunt, maar zelfs bij 100% zonlicht krijg ik last van focusglitches met eigenlijk al m'n objectieven.

En m'n 300D is vandaag terug uit reparatie (shutter was dood na 7000 pics, Err 99) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-04 19:21
gium schreef op maandag 19 juni 2006 @ 14:41:
Die 18-200s geven waarschijnlijk ook aan de cam door dat ze f/5.6 zijn ipv. f/6.3. Anders zou de camera er niet eens aan beginnen. Bij goed licht geeft dat niet al te veel problemen, bij iets minder licht zal je op 200mm toch wel meer moeite hebben om scherp te stellen (hunten).
Maar... Maar... Mijn Tamron 28-300 (:x) op m'n 350D gaat op Av niet lager dan f/6.3, en de AF werkt nog gewoon. Nou ja, "gewoon", in de felle zon werkt hij ;)

Dus waarschijnlijk mis ik hier het punt? Kan iemand dat misschien verduidelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hoe het electronisch geregeld is weet ik niet, maar de camera denkt nog gewoon voor de autofocus met een F/5.6 lens te maken te hebben. Anders zet hij de AF gewoon uit, tenzij je de gelukkige bezitter van een 1D-serie bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-04 10:46

salient

Want omdat ik herhaal

Ik heb eens een keer 2 stuks 2x extenders (type II) van canon voor mijn 70-200 2.8 gezet, dat wordt dus f/11 maar hij schakelde de autofocus niet uit, goed werken deed het uiteraard niet meer, maar toch met veel licht locked ie soms nog wel :)

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

salient schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 09:59:
Ik heb eens een keer 2 stuks 2x extenders (type II) van canon voor mijn 70-200 2.8 gezet, dat wordt dus f/11 maar hij schakelde de autofocus niet uit, goed werken deed het uiteraard niet meer, maar toch met veel licht locked ie soms nog wel :)
Dat komt omdat de camera dan alleen met de converter die tegen de lens zit gaat communiceren, althans zo doen mijn sigma TC's het.

Als ik 2.0 en 1.4 op elkaar zet, dan geeft ie een te lage aperture aan en de foto raakt overbelicht (ivm metingcompensatie) en het diafragma geeft ie dus 5.6 ipv heel veel.

Ook focus gaat dan wel, maar niet super aangezien de focusmotor veel sneller over het focuspunt gaat dan de camera denkt. dus gaat ie heel snel trillen over het scherptepunt heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Maar afaik geven die Sigma TC's gewoon de signalen 1 op 1 door, en doen Canon TC's nog hun best om het eea aan te passen. ;)

Maar goed werken met een max diafragma kleiner dan f/5.6, laat staan f/11 is sowieso niet ideaal. :P

[ Voor 33% gewijzigd door Voutloos op 22-06-2006 13:02 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91735

gium schreef op maandag 19 juni 2006 @ 14:41:
De AF van de 28-75 vind ik zeker wel ok. Geen USM, maar wel zeer acceptabel.
Even de ervaring uit de praktijk: ik heb een 350D met 18-200 van Sigma.....En heb werkelijk totaal geen problemen met focussen ook niet op 200mm. Als je een allround zoekt voor gewoon leuke mooie foto's dan voeldoet dat ding prima. Maar je moet het natuurlijk niet gaan verglijken met Primes.
Ook snelheid van focussen etc het werkt gewoon goed.
Losse lensen is tuurlijk beter maar het is ook maar net wat je wil. Superzooms worden imo hier vaak afgeschilderd als knudde/troep en dat is absoluut gewoon niet waar.

Die F6.3 heeft dat nou ook te maken met het diafragma? kan ik hier uit afleiden dat een lens op een 350D dan niet op een diafragma hoger dan F5.6 zou kunnen autofocussen? of hebben de F's niks met elkaar te maken? Dit begrijp ik namelijk niet geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 91735 schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 13:04:
[...]

Losse lensen is tuurlijk beter maar het is ook maar net wat je wil. Superzooms worden imo hier vaak afgeschilderd als knudde/troep en dat is absoluut gewoon niet waar.
Wat er hier vaak wordt gezegd, is dat wanneer mensen zo'n lens als hoofdlens willen gaan gebruiken (of als enige), dat ze net zo goed een superzoom hadden kunnen kopen :) Superzooms zijn praktisch, maar je doet concessies op punten die op dit forum sterk gewaardeerd worden :P
Die F6.3 heeft dat nou ook te maken met het diafragma? kan ik hier uit afleiden dat een lens op een 350D dan niet op een diafragma hoger dan F5.6 zou kunnen autofocussen? of hebben de F's niks met elkaar te maken? Dit begrijp ik namelijk niet geheel.
Klopt, maar bedenk wel dat je wide open focust en dat je pas gaat knijpen als je de foto neemt :) Maar officieel werkt die F/6.3 dus niet, de camera wordt voor de gek gehouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Anoniem: 91735 schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 13:04:
[...]

Die F6.3 heeft dat nou ook te maken met het diafragma?
f/6.3 is idd het maximale diafragma aan het lange eind (200mm).
kan ik hier uit afleiden dat een lens op een 350D dan niet op een diafragma hoger dan F5.6 zou kunnen autofocussen?
Dat klopt inderdaad, alleen bij zoomlenzen waarbij één eind onder (of boven, net hoe je het defineert, maar iig dus een kleiner gaatje ;)) de f/5.6 uitkomt, blijkt AF toch te blijven werken. Weliswaar met beperkingen, want het AF-systeem van de consumentenbodies zoals de 350D en 20D kunnen niet erg goed overweg met erg weinig licht. Vandaar dat Canon ervoor kiest om in bepaalde situaties (max. diafragma < f/5.6) uit te zetten, blijkbaar om teleurstelling en geklaag over 'slechte AF' door gebruikers te voorkomen.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok is duidelijk, wist niet zeker dat een camera op grootste opening focussed.Maar dus zal de AF op 200 minimaal bij een 350D iets minder nauwkeurig zijn omdat hij niet op de juiste F kan focussen...

Vwb het aanschaffen van een superzoom als je toch geen lenzen wilt wisselen absoluut mee oneens. Dit hoor ik hier vaker, echter aan een 350D zitten meer voordelen dan alleen lenzen wisselen bijvoorbeeld: snelheid, spiegelreflex, zeer goed bruikbare hoge isowaarden / veel grotere sensor, handmatige zoom en focus.....allemaal redenen om ook een 350 aan te schaffen.

Ik ben wel van plan om over een half jaar o.i.d. wellicht nog eens een lens aan te schaffen maar heb de camera niet gekocht alleen vanwege lenzen wisselen. Als er een superzoom (prosumer) was geweest met een dergelijk lens (groothoek t/m zoom) plus andere eigenschappen van de 350D dan had ik waarschijnlijk daarvoor zelfs gekozen! Alleen zal het prijsverschil t.o.v. een DSLR dan erg weinig worden (kijk naar de Nikon 8800 die er uit is gegaan....met een erg lichtsterke lens met VR..die kosten tegen de 900euro!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Anoniem: 91735 schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 13:18:
Ok is duidelijk, wist niet zeker dat een camera op grootste opening focussed.Maar dus zal de AF op 200 minimaal bij een 350D iets minder nauwkeurig zijn omdat hij niet op de juiste F kan focussen...
Ehm, je snapt het nog niet helemaal, geloof ik. Er is niet zoiets als 'de juiste F'. Elk objectief heeft een maximale opening en deze diafragma-opening gebruikt de body om te focussen (als je normaliter door de zoeker kijkt, kijk je sowieso altijd door de maximale opening; pas tijdens het nemen van de foto en bij DoF-preview wordt het diafragma geknepen.) Hoe groter die maximale opening is, hoe meer licht er beschikbaar is in de viewfinder en voor het AF-systeem. Met een f/1.4 objectief is er dus (veel) meer licht beschikbaar voor AF dan bij een objectief met maximale opening f/5.6. Vandaar dat de AF beter zal presteren met het f/1.4 objectief: nauwkeuriger AF, minder kans op hunten.
Vwb het aanschaffen van een superzoom als je toch geen lenzen wilt wisselen absoluut mee oneens. Dit hoor ik hier vaker, echter aan een 350D zitten meer voordelen dan alleen lenzen wisselen bijvoorbeeld: snelheid, spiegelreflex, zeer goed bruikbare hoge isowaarden / veel grotere sensor, handmatige zoom en focus.....allemaal redenen om ook een 350 aan te schaffen.
Ben ik helemaal met je eens. Feit is alleen dat op de fotografiefora veel mensen rondlopen die proberen hun systeem zo ver mogelijk te optimaliseren. Een superzoom past (bijna) nooit in die strategie, vandaar dat er altijd een beetje op gerant wordt. Gewoon een kwestie van vertekening als gevolg van een specifieke gebruikersgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koraks schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 13:40:
[...]

Ehm, je snapt het nog niet helemaal, geloof ik. Er is niet zoiets als 'de juiste F'. Elk objectief heeft een maximale opening en deze diafragma-opening gebruikt de body om te focussen (als je normaliter door de zoeker kijkt, kijk je sowieso altijd door de maximale opening; pas tijdens het nemen van de foto en bij DoF-preview wordt het diafragma geknepen.) Hoe groter die maximale opening is, hoe meer licht er beschikbaar is in de viewfinder en voor het AF-systeem. Met een f/1.4 objectief is er dus (veel) meer licht beschikbaar voor AF dan bij een objectief met maximale opening f/5.6. Vandaar dat de AF beter zal presteren met het f/1.4 objectief: nauwkeuriger AF, minder kans op hunten.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat alleen op 200mm de 18-200mm de Canon zou moeten gaan focussen met F6.3 maar omdat de camera dat niet kan zal hij het op basis van F5.6 gaan doen terwijl er maar licht is obv F6.3. Dus dacht ingeval van F6.3 (de lens op 200mm) de AF iets minder juist zal zijn omdat de body uitgaat van F5.6. Anders hadden ze die limiet op F5.6 er net zo goed niet op kunnen zetten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Aha, maar wat ik bedoelde te zeggen, is dat het AF systeem in feite helemaal niet 'weet' door welke opening er gewerkt wordt: er wordt eenvoudig gefocust met behulp van het aanwezige licht. Het is ook niet zo dat de camera anders zal AF op f/5.6 dan op f/2.8 (één uitzondering daargelaten: het gebruik van de center-crosshair AF sensor bij objectieven van f/2.8 en sneller.) Het is dus niet zo dat de body 'uitgaat' van f/5.6 en dan slechter presteert omdat er maar f/6.3 beschikbaar is. Er is eenvoudigweg wat minder licht, maar het AF-systeem 'weet' niet dat dat door een kleiner diafragma komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

koraks schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 14:46:
[...]

Er is eenvoudigweg wat minder licht, maar het AF-systeem 'weet' niet dat dat door een kleiner diafragma komt.
Daar gaat het niet alleen om, het heeft ook te maken met scherptediepte:

Het AF systeem detecteert contrast (en dus scherpte) en daar is een bepaalde mate van snelheid in contrastovergang voor nodig. Op het moment dat je voorbij /f5,6 komt wordt de scherptediepte dusdanig groot dat de onscherp/scherp/onscherp overgang "langer" wordt en er meer verplaatsing van het focusserende lensgroep nodig is. Zeker voorbij f/6,3 is er een te lange haal nodig om het punt van overgang goed te detecteren.

De 1D serie komt er wel weer mee weg omdat die een aantal AF punten heeft met 3 keer hogere nauwkeurigheid. Daarom lukt AF dan wel goed op f/8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

JumpStart schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 15:42:
[...]
Op het moment dat je voorbij /f5,6 komt wordt de scherptediepte dusdanig groot dat de onscherp/scherp/onscherp overgang "langer" wordt en er meer verplaatsing van het focusserende lensgroep nodig is. Zeker voorbij f/6,3 is er een te lange haal nodig om het punt van overgang goed te detecteren.
Goed punt, bedankt voor de toevoeging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Ik heb de volgende lenzen in mijn bezit (bij mijn 350D):
Sigma 70-300 APO
50mm lens F1.8
Kitlens (18-55)

Nu zit er op elke lens een UV filter (ter bescherming).
Maar ik wil ook graag een polarisatie filter erop.
Ben bij cameranu.nl aan het kijken geweest en kwam op deze uit:

Of:
1x B+W Circulair Polarising MRC 52E (79,95)
2x B+W Circulair Polarising MRC 58E (94,95)

Of eerst een goedkope en dan later een duurdere.
En heb ook gelezen dat Hoya ook erg goed is, maar die hebben ze niet in de 52mm of 58mm maat.

Hoe monteer je zoiets?
Eerst Polar op de Lens en dan 't UV filter?
Of eerst 't UV en dan de polar?
Of enkel de Polar (of enkel de UV?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24

breinonline

Are you afraid to be known?

Klik nog eens op de link in het 350D topic en scroll naar beneden? Ik kopte hem zo mooi in ;(

Eerst pola dan UV heeft weinig zin. Dus of UV eraf, pola erop of als je te lui bent pola over het UV.

Waarom wil je 2x een 58mm pola? Je kan dat ding wisselen, je gebruikt de objectieven toch niet tegelijkertijd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

breinonline schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 19:08:
Klik nog eens op de link in het 350D topic en scroll naar beneden? Ik kopte hem zo mooi in ;(

Eerst pola dan UV heeft weinig zin. Dus of UV eraf, pola erop of als je te lui bent pola over het UV.

Waarom wil je 2x een 58mm pola? Je kan dat ding wisselen, je gebruikt de objectieven toch niet tegelijkertijd.
Sorry niet meer gelezen, daarboven werd ik namelijk hier naartoe verwezen. ;-)

2x een 58mm is handig, dan hoef ik niet en de lens en het filter nog eens te vervangen als ik even een ander shotje wil maken. Kan natuurlijk wel, maar of het nou gezond is om telkens die dingen erop en eraf te schroeven?

Hoezoe heeft het weinig zin?
Voor de kwaliteit? Ik dacht meer aan de bescherming van de wat duurdere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Anoniem: 111246 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 19:55:
[...]

2x een 58mm is handig, dan hoef ik niet en de lens en het filter nog eens te vervangen als ik even een ander shotje wil maken. Kan natuurlijk wel, maar of het nou gezond is om telkens die dingen erop en eraf te schroeven?

Voor de kwaliteit? Ik dacht meer aan de bescherming van de wat duurdere onderdelen.
Effe een kleine note. Ik meen (ik heb zelf geen ervaring met een polarisatiefilter) dat je die moet instellen. Dat wil zeggen, als hij een slag gedraaid is dat de werking wat minder optimaal is. Aangezien je een sigma 70-300 hebt, waarvan het voorste gedeelte draait als je scherpstelt, zul je de pola elke keer opnieuw moeten instellen voor het optimaale beeld. Mocht het niet zo zijn dan moet iemand me maar ff verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Jup, ook bij de kitlens werkt het zo. Gruwelijk irritant als je het mij vraagt. Helemaal bij het fragiele voorste deel van de kitlens, als je dan je pola draait is ook al snel de focus niet meer goed. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

[...]

Daar heb je dan wel gelijk in maar dat zou mij het geld niet waard zijn.
Als je een pola op het objectief hebt dan polariseerd dat filter het licht. Een UV filter heeft geen zin op DSLR, behalve voor bescherming. Als je een UV op een pola schroeft dan heb je alleen meer kans op ongewenste flares. Ook als je je UV op het objectief laat en daar de pola opschroeft, loop je dat risico. Het beste is alleen een losse pola erop dus. Ben je lui, dan draai je die gewoon op het UV filter.

Nadeel van 2 filters op elkaar kan zijn dat je ze moeilijk van elkaar krijgt. Maar dat is eigenlijk ook heel simpel. Gewoon geen kracht zetten bij draaien, dan vervormt de filter waardoor hij muurvast lijkt/komt te zitten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
90 euro meer betalen om een glasplaatje dubbel te hebben vind ik weer niet gezond. :+

Je hebt nog weinig ervaring met pola filters, dus ook op basis daarvan raad ik je aan om gewoon eerst met eentje te beginnen. Als je dan pola-verslaafd wordt en ze 90% van de tijd op je objectief wilt hebben zitten, dan is het imo pas handig genoeg om altijd op beide objectieven zo'n ding te hebben. :P
En heb ook gelezen dat Hoya ook erg goed is, maar die hebben ze niet in de 52mm of 58mm maat.
De Nederlandse internetshop voor filters: http://www.fotovideostore.nl/ :
HOYA POL CIRCULAR PRO 1 DIGITAL 52 € 36.25
HOYA POL CIRCULAR PRO 1 DIGITAL 58 € 40.99

[ Voor 16% gewijzigd door Voutloos op 23-06-2006 23:01 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Passen jullie wel enigszins op met het bestellen bij Fotovideostore?
Op DPZ loopt er een heel draadje over. Radiostilte bij geen voorraad, ellenlange levertijden, verkeerde leveringen...
Ik had het zelf ook pas te laat gezien dus het is voor mij ook maar afwachten wanneer ik mijn bestelde spullen binnenkrijg en of het dan de goede zijn.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Terwijl ik m'n filters uit Hong Kong (eBay) vaak met een dag of 4 heb. In het weekend bestellen = donderdag in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Ja ik denk dat ik de volgende keer ook maar weer bij Hong Sien Kwee bestel, dat ging de vorige keer buitengewoon best.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:14
Ik heb vandaag de Sigma 17-70 binnen gekregen. Ik had al een Sigma 70-300 APO en de kit-lens (18-55). Ik heb er even een paar uurtjes mee geschoten, het bevalt me nu al. :)

De kit-lens heb ik weer opgeborgen, het bereik hiervan valt namelijk toch binnen het bereik van mijn nieuwe Sigma. Na m'n vakantie ga ik maar eens sparen voor een nieuw objectief met een aardige tele. Die Sigma 70-300 is namelijk erg traag met focussen, en ik mis een IS (op 300mm uit vrije hand schieten is best lastig :P ).

Het is wel even wennen aan de grotere diameter van de lens. :+

Ik heb overigens het gevoel dat dit een dure hobby gaat worden. :X

[ Voor 7% gewijzigd door Mawlana op 24-06-2006 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Laatst online: 26-04 10:47
salient schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 12:43:
Ja ik denk dat ik de volgende keer ook maar weer bij Hong Sien Kwee bestel, dat ging de vorige keer buitengewoon best.
Heb je misschien een adres voor de e-bay winkel? Kan hem zelf niet vinden |:(

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

salient schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 11:17:
Passen jullie wel enigszins op met het bestellen bij Fotovideostore?
Op DPZ loopt er een heel draadje over. Radiostilte bij geen voorraad, ellenlange levertijden, verkeerde leveringen...
Ik had het zelf ook pas te laat gezien dus het is voor mij ook maar afwachten wanneer ik mijn bestelde spullen binnenkrijg en of het dan de goede zijn.
Ik bestel meestal bij cameranu.nl, daar heb ik tot nu toe alles voor m'n 350D vandaan (en het ding zelf ook). prima winkel, service, etc.
Eens vragen of de die hoya's ook kunnen leveren. Hebben toch net een iets aan trekkelijkere prijs dan de B+W's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Frankster schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 15:51:
[...]

Heb je misschien een adres voor de e-bay winkel? Kan hem zelf niet vinden |:(
Hij adverteert op fotoapparatuur.nl volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180218

- Canon 70- 200 mm L USM
ik maak veel fotos van bewegende paarden (paardensport) zowel indoor als outdoor.. regelmatig zijn het hoofd en lichaam van het paard scherp en de benen zijn bewogen, ik vraag me af hoe dit kan?
Een verkoper zegt dat het geen verschil maakt of ik nu wel of geen IS op deze lens heb, terwijl een kennis van mij beweert dat ik de IS had moeten kopen voor sportfotografie. Ik fotografeer uit de hand, zou IS veel uitmaken? Paarden bewegen ook, dit kan ook een bewogen foto geven..

- Canon 17 - 85 mm IS USM
deze lens gebruik ik voor portretfotografie, nu ook geprobeerd met sportfotografie.. maar helaas haal ik de afstanden buiten niet bij 20 meter afstand. Welke lens zou ik het beste kunnen gebruiken voor sportfotografie/ bewegende dieren die ik buiten wil fotograferen, de lens moet niet te zwaar zijn zodat ik uit de hand kan fotograferen. Afstanden fotografie is vanaf 6 meter tot 25 meter.. hooguit 30 meter afstand...

Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172123

De 70-200 f/2.8 lijkt mij een perfecte lens voor sportfotografie. Bij sport zijn korte sluitertijden van groot belang, dus een lichtsterke lens. IS is voor sport min of meer zinloos, omdat de sluitertijden die je voor sport nodig hebt te klein zijn om iets van IS te merken. Er zijn hier en daar uitzonderingen, waar je expres lange sluitertijden neemt (met auto- en motorsport geeft dit leuke effecten). In deze gevallen werkt IS echter vaak averechts.

Er zijn drie soorten onscherpten: bewegingsonscherpte van je camera, bewegingsonscherpte van je onderwerp en verkeerde focus. Op je foto is meestal in één oogopslag te zien welke vorm(en) van onscherpte er aanwezig is. Dus, laat eens een foto zien, dan kunnen we je meer vertellen. Het ligt iig niet aan je lens.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 172123 op 25-06-2006 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Laatst online: 21-07-2019
Bewegende benen:

Beginnersvraag: let op je sluitertijd, als deze te laag is dan zullen bewegende delen er natuurlijk niet scherp op komen. Het tegengestelde geldt voor de meer statische delen zoals een hoofd + lichaam.

Van de 17-85 had je vantevoren al kunnen moeten weten dat dit onbruikbaar zou zijn!!
Anoniem: 172123 schreef op zondag 25 juni 2006 @ 00:04:
De 70-200 f/2.8 lijkt mij een perfecte lens voor sportfotografie. Bij sport zijn korte sluitertijden van groot belang, dus een lichtsterke lens. IS is voor sport min of meer zinloos, omdat de sluitertijden die je voor sport nodig hebt te klein zijn om iets van IS te merken. Er zijn hier en daar uitzonderingen, waar je expres lange sluitertijden neemt (met auto- en motorsport geeft dit leuke effecten). In deze gevallen werkt IS echter vaak averechts.

Er zijn drie soorten onscherpten: bewegingsonscherpte van je camera, bewegingsonscherpte van je onderwerp en verkeerde focus. Op je foto is meestal in één oogopslag te zien welke vorm(en) van onscherpte er aanwezig is. Dus, laat eens een foto zien, dan kunnen we je meer vertellen. Het ligt iig niet aan je lens.
TS geeft al aan dat de het hoofd + lichaam van het paard vaak scherp zijn.........

[ Voor 10% gewijzigd door Sirius op 25-06-2006 00:10 ]

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Zoals al eerder opgemerkt is, heb je baat bij korte sluitertijden. Dit houdt in dat je het moet zoeken in lichtsterke objectieven of in een hogere ISO waarde. Alternatieven voor de 17-85 zijn de Canon 17-55/2.8 IS, de sigma 18-50/ 2.8 of de Tamron 17-50/2.8. Wat je ook nog kunt overwegen zijn vaste brandpunten (hiervoor moet je even kijken naar welke brandpunten je meestal gebruikt). Afhankelijk van de gewenste brandpunt kun je denken aan een 50/ 1.4 of een 85/ 1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180218

Hoe kan ik fotos tonen op dit topic, ben net nieuw hier, of kan ik ze mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41852

Anoniem: 22659 schreef op zondag 25 juni 2006 @ 00:20:
Zoals al eerder opgemerkt is, heb je baat bij korte sluitertijden. Dit houdt in dat je het moet zoeken in lichtsterke objectieven of in een hogere ISO waarde. Alternatieven voor de 17-85 zijn de Canon 17-55/2.8 IS, de sigma 18-50/ 2.8 of de Tamron 17-50/2.8. Wat je ook nog kunt overwegen zijn vaste brandpunten (hiervoor moet je even kijken naar welke brandpunten je meestal gebruikt). Afhankelijk van de gewenste brandpunt kun je denken aan een 50/ 1.4 of een 85/ 1.8.
Voor haar gebruik zou een Tamron 28-75 XR een betere keus zijn denk ik (meer tele) en f/2.8 over het hele bereik.

Maar inderdaad handig om wat foto's online te zetten inclusief de gebruikte instellingen (sluitertijd, diafragma, ISO-waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172123

Anoniem: 22659 schreef op zondag 25 juni 2006 @ 00:20:
Dan heeft ze dus te weinig tele. De aangewezen lens is de 70-200 f/2.8 en IS heb je niet nodig in dit geval. Gewoon de sluitertijd opvoeren dus. Ik zou niet weten welke sluiter je nodig hebt om benen van paarden scherp te krijgen. Ik vermoed dat dit wel richting 1/800 gaat. Als je camera een grotere opening wil dan 2.8, de iso iets opschroeven maar dit is buiten meestal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Anoniem: 180218 schreef op zondag 25 juni 2006 @ 13:08:
Hoe kan ik fotos tonen op dit topic, ben net nieuw hier, of kan ik ze mailen?
Je moet ze ergens uploaden (kan bij je eigen provider of op een site als deze) en dan linken naar de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-04 23:46

Xenan

Tree-of-life

Over de vervanger van de kitlens voor de Canon 350D is natuurlijk al veel geschreven, maar ik heb bij mijn speurtocht nog twee/drie zoomobjectieven gevonden die mij interessant lijken en in dit topic nog nauwelijks genoemd zijn. Ik zal even een opsomming geven. Hierbij noem ik alleen lenzen die beginnen bij 17/18, want 24/28 vind ik persoonlijk niet groothoek genoeg als standaardobjectief op een cropfactor camera.

* Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS --> De door Canon beoogde opstap voor de kitlens.
* Canon EF 17-40mm f/4 USM L --> Veel positieve reacties in dit topic.
* Canon EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS --> Is nieuw, deze ben ik nog niet vaak tegengekomen in dit topic.
* Sigma AF 18-50mm f/3.5-5.6 DC --> Sigma's budgetlens, niet echt een upgrade.
* Sigma AF 18-50mm f/2.8 EX DC Aspherical IF --> Misschien de meest voor de hand liggende upgrade toen de 17-70 er nog niet was als je op budget zit.
* Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro --> Vrij nieuw denk ik, nog niet veel info op dit topic.
* Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF] --> Vrij nieuw, nog niet veel info op dit topic, lijkt erg goed te zijn (maar... lees verder).

Nu mijn commentaar. Dit is een soort samenvatting van testresultaten die ik gelezen heb, zelf heb ik er geen ervaring mee.

Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS Dit lijkt een mooi objectief met USM en IS en vrij lang maar schijnt optisch gezien niet heel veel beter te zijn dan de standaard kitlens. Verder heeft het last van CA.

Canon EF 17-40mm f/4 USM L Een prachtig objectief, optisch heel goed, maar lijkt me wel wat kort voor een walkaround of standaard objectief.

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS Optisch prachtig objectief, lang, lichtsterk, L-kwaliteit voor de optiek, alleeen de bouw is niet L-lens kwaliteit. Waarschijnlijk kwalitatief het beste objectief uit deze lijst, maar erg duur. De duurste uit dit lijstje (ca 1000 euro).

Sigma AF 18-50mm f/3.5-5.6 DC Dit is meer een lens voor als je alleen een body hebt nauwelijks budget hebt, zeker geen upgrade voor de kitlens.

Sigma AF 18-50mm f/2.8 EX DC Aspherical IF Misschien het eerste alternatief voor de kitlens als je een beperkt budget hebt. Qua scherpte beter dan de kitlens, lichtsterker maar behoorlijk last van CA en zelfs van purple fringing!

Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro Vrij nieuwe lens, lijkt optisch beter dan de Sigma 18-50 f/2.8, en is zelfs goedkoper en langer! Alleen de performance op 17 mm is zelfs slechter dan op de kitlens.

Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF] Vrij nieuwe lens, optisch zeer goed, waarschijnlijk de beste third-party lens in dit bereik, betaalbaar, kortom de ideale lens maar heeft een heel lelijke bokeh. Ik kan haast wel janken :'( Heb ik de ideale lens gevonden op gebied van kwaliteit en prijs, maar een goede bokeh vind ik belangrijk en alleen daarom valt ie af.

Niet alle aspecten heb ik genoemd, alleen die dingen die voor mij belangrijk zijn. :)

Kortom, welke lens je ook kies, het is altijd een compromis. Of je hebt CA, of hij is niet scherp op groothoek, of je bankrekening is leeg, enzovoorts. B)

Ik neig nu naar de Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro maar heb nog niet definitief besloten. Is er iemand die aanvulling heeft, of ander commentaar?

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Tsja in mijn advies ga ik ervan uit dat ze inderdaad de 70-200/2.8 heeft, maar dat weten we nog niet zeker, aangezien dit niet is gespecificeerd. Daarnaast geef ik haar lichtsterke alternatieven in het standaardbereik. Ik geef daarbij gelijk aan dat we niet weten welke brandpunten ze vaak gebruikt, ergo huiswerk. Tot slot denk ik dat bij het fotograferen van paarden AF snelheid zeker erg belangrijk is, dus alles dat niet USM/ HSM is valt direct af.

Edit: @ nicetas:

jouw statement over de 17-85 zou ik niet durven maken. Optisch is deze lens absoluut interessanter dan de kitlens, mooi bereik, snelle AF, IS. Minpunten zijn de lichtsterkte en de aanwezigheid van CA (is overigens hetzelfde als purple fringing).

Als ik voor deze keuze stond dan zou ik of voor de Canon 17-40/4.0 gaan (mijn keuze) of voor de Canon 17-55/2.8 IS simpelweg omdat dit optisch de beste objectieven zijn en ik voor mijzelf weet dat ik altijd beter wil (dus koop je gelijk wat goeds). Echter het is erg belangrijk wat je wensen zijn tav de objectieven. In mijn geval was de bouwkwaliteit en de AF snelheid belangrijker dan lichtsterkte en IS.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 25-06-2006 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

nicetas, een 24-105 F4 IS/L is mijn standaardobjectief. Die 24 vind ik persoonlijk geen tekort aan wijd. Als ik echt wijd wil pak ik de 10-22 wel. Daarnaast het het telestukje heel prettig zodat je zonder lenswissel toch even dichtbij kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
@nicetas, heb sinds een maandje de 17-55IS 2.8.
Gebruikte hiervoor de Sigma 18-125.

17-55 IS is een flink stuke korter, maar stukken scherper en bruikbaarder voor mijn doel. Vooral 2.8 + IS is erg lekker, in vaag verlichte ruimtes...
Heb in twee dagen Istanbul iets van 600 foto's gemaakt. Ding focust als een gek, eigenlijk alles is scherp... ik vind het een meesterlijke lens die zijn geld meer dan waard is...
Onlangs ook bij familie etentje gebruikt; zonder flits op 2.8, schiterend :)
Heb de zoom van de Sigma nog niet echt gemist, omdat de lens scherp genoeg is om achteraf in te zoomen met Photoshop (bij gebruik van 1800x1200 15x10cm foto's).

Zoals je al zei; 17-55IS is waarschijnlijk de beste lens uit dat lijstje, zo niet de beste standaard zoom die Canon op dit moment maakt. punt.

Je kan je nog afvragen of je ooit naar FF wilt gaan en daardoor EF-S waardeloos zal zijn.
Zelf boeide me dat niet zo veel; kwestie van de 17-55 verkopen en voor ongeveer hetzelfde geld een 24-105 (of 24-70) terugkopen. Verlies je er een keer 100-200 euro op, maar je hebt nu wel een superlens :)

[ Voor 15% gewijzigd door matthijst op 25-06-2006 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenan

Xenan

Tree-of-life

Anoniem: 22659 schreef op zondag 25 juni 2006 @ 13:52:
jouw statement over de 17-85 zou ik niet durven maken. Optisch is deze lens absoluut interessanter dan de kitlens, mooi bereik, snelle AF, IS. Minpunten zijn de lichtsterkte en de aanwezigheid van CA (is overigens hetzelfde als purple fringing).
Die informatie haal ik uit Photozone.de:
Distortions
The lens broke a new record here - at 17mm it shows the most pronounced barrel distortions of all (supposedly) corrected lenses tested to date and that's by quite a margin.
Een vervorming van 4%! De meeste "middenkwaliteit" lenzen zitten op ca 2,5 %
Chromatic Aberrations (CAs)
Chromatic aberrations (color shadows at harsh contrast transitions) can be a significant problem from 17mm to 50mm where the average CA pixel width at the image corners can exceed 1.5 pixels, even 2 pixels at 17mm.
Meer dan 1 - 1,3 pixel CA is veel als ik zo al die andere reviews bekijk.
So at the end of the day the lens is a tad better than the cheapo EF-S 18-55mm f/3.5-5.6
"Tad" betekent "klein beetje, greintje" volgens Van Dale. Of is Klaus te streng?

En dan de user survey
code:
1
2
NAME     Performance WIDE (wide open)   Performance WIDE (stopped down) Performance LONG (wide open)    Performance LONG (stopped down) Distortions WIDE    Distortions LONG Vignetting WIDE    Vignetting LONG     Color Balance   Flare   Optical Verdict (max. 5 pts) AF Speed   Build Quality   Number of Inputs
Canon EF -S 17-85mm f/4-5.6 USM IS  poor (*)    Ok (**+)    Ok (**)     good (***-) critical (*)    significant (***+)  heavy(**)   little vignetting (w/o) (****-)     neutral     quite heavy (**)  sub-average (2.41)    Ok (***+)   good (***-)     122

Vandaar dus mijn uitspraak. Als ik dit lees weet ik niet meer of het zo'n mooie lens is. Maar misschien staar ik te veel naar de cijfertjes :)
Fairy schreef op zondag 25 juni 2006 @ 14:26:
nicetas, een 24-105 F4 IS/L is mijn standaardobjectief. Die 24 vind ik persoonlijk geen tekort aan wijd. Als ik echt wijd wil pak ik de 10-22 wel. Daarnaast het het telestukje heel prettig zodat je zonder lenswissel toch even dichtbij kunt halen.
Ik moet zeggen dat ik daar ook wel aan gedacht heb; een tweede lens erbij. Maar ik weet niet of dat handig is.

En Matthijst, bedankt voor je input over de Canon 17-55 f/2.8 IS. Misschien moet ik gewoon sparen :)

[ Voor 27% gewijzigd door Xenan op 25-06-2006 15:44 ]

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

nicetas schreef op zondag 25 juni 2006 @ 13:50:
Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS Dit lijkt een mooi objectief met USM en IS en vrij lang maar schijnt optisch gezien niet heel veel beter te zijn dan de standaard kitlens. Verder heeft het last van CA.
Qua scherpte doet die lens het wel beter dan de kit, maar distortion is net zo erg (erger op 18mm geloof ik zelf).
Canon EF 17-40mm f/4 USM L Een prachtig objectief, optisch heel goed, maar lijkt me wel wat kort voor een walkaround of standaard objectief.
Heb ik zelf, erg fijn objectief. Goede bouwkwaliteit, full-frame, stof/waterdicht (met filter).
Canon EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS Optisch prachtig objectief, lang, lichtsterk, L-kwaliteit voor de optiek, alleeen de bouw is niet L-lens kwaliteit. Waarschijnlijk kwalitatief het beste objectief uit deze lijst, maar erg duur. De duurste uit dit lijstje (ca 1000 euro).
Gruwelijk scherpe lens, F2.8, IS. Helaas geen pure L bouwkwaliteit en schijnt last te kunnen krijgen stof.
Sigma AF 18-50mm f/3.5-5.6 DC Dit is meer een lens voor als je alleen een body hebt nauwelijks budget hebt, zeker geen upgrade voor de kitlens.
Tja, een EF-S 18-55 of Sigma 18-50 3.5-5.6. Lood om oud ijzer vergeleken met de andere lenzen in je rijtje.
Sigma AF 18-50mm f/2.8 EX DC Aspherical IF Misschien het eerste alternatief voor de kitlens als je een beperkt budget hebt. Qua scherpte beter dan de kitlens, lichtsterker maar behoorlijk last van CA en zelfs van purple fringing!
Was een interessant alternatief voor de 17-40 4L tot er meer wide-angle objectieven kwamen voor dSLR.
Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro Vrij nieuwe lens, lijkt optisch beter dan de Sigma 18-50 f/2.8, en is zelfs goedkoper en langer! Alleen de performance op 17 mm is zelfs slechter dan op de kitlens.
+ Lekker bereik, goede prijs, degelijke optische prestaties.
- Bouwkwaliteit
Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF] Vrij nieuwe lens, optisch zeer goed, waarschijnlijk de beste third-party lens in dit bereik, betaalbaar, kortom de ideale lens maar heeft een heel lelijke bokeh. Ik kan haast wel janken :'( Heb ik de ideale lens gevonden op gebied van kwaliteit en prijs, maar een goede bokeh vind ik belangrijk en alleen daarom valt ie af.
Goede optische prestaties, op bokeh na inderdaad. Bokeh ziet er nogal druk uit op de foto's die ik gezien heb.
Ik neig nu naar de Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro maar heb nog niet definitief besloten. Is er iemand die aanvulling heeft, of ander commentaar?
De Sigma 17-70 is een goede lens, maar ik zou voor de 17-40 4L gaan. Iets duurder, maar veel betere bouwkwaliteit, full-frame en goede resell-value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenan

Xenan

Tree-of-life

Ter aanvulling, vroegah toen ik begon met spiegelreflex fotograferen (1990) had ik een Minolta 50 mm f/1.7 MD prime en die was scherp! Sindsdien nooit meer zo'n scherpe lens gehad. Als ik weer die scherpte kan krijgen dan ben ik tevreden. :)

Een paar maanden geleden heb ik al mijn (analoge) Minolta spullen verkocht en een Canon 350D aangeschaft. Dus ik ben niet helemaal nieuw op fotogebied, maar ik moet wel opnieuw beginnen :*)

P.S. Ik heb die Minolta 50 mm f/1.7 MD prime nog steeds, in nu ca 10 euro waard tweedehands (heeft geen autofocus). Ik heb er zoveel mooie foto's meegemaakt dat ik er geen afscheid van kon nemen, ook al kan ik hem niet meer gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door Xenan op 25-06-2006 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Als je macro's zou willen gaan maken komt die 50mm misschien nog van pas: linkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenan

Xenan

Tree-of-life

Thanks Toff. Daar heb ik niet aan gedacht. Ik vond nog dit linkje: http://www.nikonlinks.com/unklbil/macro_adapter.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 14:48
...

Ik ben sinds kort overgestapt van de 17-85 naar de 24-105. Ik heb deze upgrade gemaakt omdat ik steeds net niet tevreden was over de scherpte. Ik fotografeer veel binnen met flitser op de P stand, en dan kiest ie meestal toch de grootste opening. De 17-85 is daar niet op z'n best.

Echter toen ik de 24-105 kocht heb ik een paar foto's met beide lenzen gemaakt bij daglicht en dan valt het verschil in scherpte nog wel mee. De 24-105 is inderdaad scherper, de kleuren zijn iets mooier en er is minder vervorming en CA. Maar ik heb ook al enkele situaties gehad waar ik dat stukje groothoek miste (juist, binnen...).

Misschien toch nog maar eens een 17-40 erbij, maar dan moet je steeds wisselen. Ik houd ervan om portretten te maken van kinderen terwijl die aan het spelen zijn, en dan is dat extra beetje tele wel lekker bij de 24-105. Mijn reden om niet voor de 17-55 2.8IS te gaan.

Bottomline: de 17-85 is optisch niet zo'n gekke lens, en het bereik is erg prettig, maar over de hele linie wint bij mij de 24-105. Waardoor mijn 17-85 nu te koop staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Philips, hoe gaat dat qua DOF. Is die smal genoeg voor de portretten of zeg je van "toch liever een 2.8 als ik kon kiezen"? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

neographikal schreef op zondag 25 juni 2006 @ 23:09:
Philips, hoe gaat dat qua DOF. Is die smal genoeg voor de portretten of zeg je van "toch liever een 2.8 als ik kon kiezen"? :)
Als ik even mag reageren. Op wijd is de scherptediepte idd vrij lang, maar als je een beetje de tele kant opgaat kun je toch heel mooie portretten maken met bijbehorende korte DOF en mooie bokeh.

Maar uiteraard is die gewoon een stukje logica, zover ik weet heeft een 50mm 1.8 op F4 net zo veel scherptediepte als een 24-105 op 50mm op F4. Tenzij ik ergens op school een lesje gemist heb ;)

Mijn conclusie, op en beetje tele (+70mm) is hij prima voor portretten te gebruiken, maar uiteraard iets verder van de achtergrond af dan met een 2.8 lens.

Voordeel van de 24-105 is dan wel weer de betere scherpte overall wide open.

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 25-06-2006 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Fairy schreef op zondag 25 juni 2006 @ 23:45:
[...]
Voordeel van de 24-105 is dan wel weer de betere scherpte overall wide open.
Tsja, 4.0 vs 2.8 en dan nog vraag ik me af hoe groot dat verschil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

matthijst schreef op zondag 25 juni 2006 @ 23:55:
[...]

Tsja, 4.0 vs 2.8 en dan nog vraag ik me af hoe groot dat verschil is?
Nee, 4.0 wide open vs 2.8 stopped down (4.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Fairy schreef op zondag 25 juni 2006 @ 23:58:
[...]
Nee, 4.0 wide open vs 2.8 stopped down (4.0).
Huh, 24-105 @4.0 vs 17-55 @4.0 of vs. 17-85@ 4.0?
Op dpreview zitten ze bijna standaard met de p*nis in de hand te geilen op de scherpte van de 17-55 vs een 50mm 1.4 prime, waarbij de 17-55 schijnbaar de voorkeur geniet...
Vandaar m'n vraag....

[ Voor 3% gewijzigd door matthijst op 26-06-2006 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

En Fairy heeft het ws. over de 24-105 vs de 24-70 f/2.8 L..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 14:48
neographikal schreef op zondag 25 juni 2006 @ 23:09:
Wat Fairy ook zegt, je hebt wat ruimte omdat ie tot 105mm gaat, kun je wat afstand nemen en heb je toch een voldoende kleine DOF. Voor mij erg handig, want bij kinderen moet je niet te dichtbij komen.

De 24-70 1:2.8 was inderdaad ook een optie, als je echt de vrije keus hebt dan heeft 2.8 natuurlijk de voorkeur, maar de nadelen vond ik te zwaar wegen, letterlijk want dat ding weegt een kilo, die hang je niet voor je lol de hele dag om je nek. Daarbij het (voor mij) gebrek aan tele en de hogere prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
MartijnGizmo schreef op maandag 26 juni 2006 @ 00:17:
En Fairy heeft het ws. over de 24-105 vs de 24-70 f/2.8 L..... :)
O+ 't voetbal stijgt me naar m'n hoofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Op 5 meter afstand is je DOF (met een 1.6 cropcamera):
- 105 f/4: 0.34m
- 70 f/2.8: 0.54m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:43
Vraagje nu het we toch over objectieven hebben.

Over Canon EF 17-40mm f/4 USM L lees ik al tijden goede positieve reacties en de resultaten zijn er ook naar. Toch vraag ik mij af waarom men voor de eerstgenoemde objectief kiest en niet voor de Canon EF 16-35mm f/2.8L USM. Deze lichtsterkere lens zou een geduchte concurrent zijn, enkel ik zie enkel 17-40 bezitters en vrijwel geen 16-35'ers.
Zouden jullie kunnen aangeven waarom de 17-40 en niet de 16-35? (gezien het aantal bezitters van de 17-40 ben ik benieuwd naar de reacties).
Is het puur het verschil in prijs of ook beeldkwaliteit?

[ Voor 6% gewijzigd door Bean77 op 27-06-2006 14:37 ]

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Bean77 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 14:37:

Over Canon EF 17-40mm f/4 USM L lees ik al tijden goede positieve reacties en de resultaten zijn er ook naar. Toch vraag ik mij af waarom men voor de eerstgenoemde objectief kiest en niet voor de Canon EF 16-35mm f/2.8L USM. Deze lichtsterkere lens zou een geduchte concurrent zijn, enkel ik zie enkel 17-40 bezitters en vrijwel geen 16-35'ers.
Zouden jullie kunnen aangeven waarom de 17-40 en niet de 16-35? (gezien het aantal bezitters van de 17-40 ben ik benieuwd naar de reacties).
Prijs en de scherpte van de 17-40 is hier en daar wat beter als je de reviews mag geloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Prijs. De 16-35 heeft ook iets meer last van flares.
Bovendien kun je nu een EF-S 17-55 2.8 IS kopen voor minder dan de EF 16-35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

€1444 vs. €599..... lijkt me vrij duidelijk. :) Die extra stop zul je op een telelens eerder missen als op een groothoeklens.
Dat is wel de enige test die altijd wordt aangehaald, ook niet volledig objectief natuurlijk.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.