Over de vervanger van de kitlens voor de Canon 350D is natuurlijk al veel geschreven, maar ik heb bij mijn speurtocht nog twee/drie zoomobjectieven gevonden die mij interessant lijken en in dit topic nog nauwelijks genoemd zijn. Ik zal even een opsomming geven. Hierbij noem ik alleen lenzen die beginnen bij 17/18, want 24/28 vind ik persoonlijk niet groothoek genoeg als standaardobjectief op een cropfactor camera.
* Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS --> De door Canon beoogde opstap voor de kitlens.
* Canon EF 17-40mm f/4 USM L --> Veel positieve reacties in dit topic.
* Canon EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS --> Is nieuw, deze ben ik nog niet vaak tegengekomen in dit topic.
* Sigma AF 18-50mm f/3.5-5.6 DC --> Sigma's budgetlens, niet echt een upgrade.
* Sigma AF 18-50mm f/2.8 EX DC Aspherical IF --> Misschien de meest voor de hand liggende upgrade toen de 17-70 er nog niet was als je op budget zit.
* Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro --> Vrij nieuw denk ik, nog niet veel info op dit topic.
* Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF] --> Vrij nieuw, nog niet veel info op dit topic, lijkt erg goed te zijn (maar... lees verder).
Nu mijn commentaar. Dit is een soort samenvatting van testresultaten die ik gelezen heb, zelf heb ik er geen ervaring mee.
Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS Dit lijkt een mooi objectief met USM en IS en vrij lang
maar schijnt optisch gezien niet heel veel beter te zijn dan de standaard kitlens. Verder heeft het last van CA.
Canon EF 17-40mm f/4 USM L Een prachtig objectief, optisch heel goed, maar lijkt me wel wat kort voor een walkaround of standaard objectief.
Canon EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS Optisch prachtig objectief, lang, lichtsterk, L-kwaliteit voor de optiek, alleeen de bouw is niet L-lens kwaliteit. Waarschijnlijk kwalitatief het beste objectief uit deze lijst, maar erg duur. De duurste uit dit lijstje (ca 1000 euro).
Sigma AF 18-50mm f/3.5-5.6 DC Dit is meer een lens voor als je alleen een body hebt nauwelijks budget hebt, zeker geen upgrade voor de kitlens.
Sigma AF 18-50mm f/2.8 EX DC Aspherical IF Misschien het eerste alternatief voor de kitlens als je een beperkt budget hebt. Qua scherpte beter dan de kitlens, lichtsterker maar behoorlijk last van CA en zelfs van purple fringing!
Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro Vrij nieuwe lens, lijkt optisch beter dan de Sigma 18-50 f/2.8, en is zelfs goedkoper en langer! Alleen de performance op 17 mm is zelfs slechter dan op de kitlens.
Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF] Vrij nieuwe lens, optisch zeer goed, waarschijnlijk de beste third-party lens in dit bereik, betaalbaar, kortom de ideale lens maar heeft een heel lelijke bokeh. Ik kan haast wel janken

Heb ik de ideale lens gevonden op gebied van kwaliteit en prijs, maar een goede bokeh vind ik belangrijk en alleen daarom valt ie af.
Niet alle aspecten heb ik genoemd, alleen die dingen die voor mij belangrijk zijn.
Kortom, welke lens je ook kies, het is altijd een compromis. Of je hebt CA, of hij is niet scherp op groothoek, of je bankrekening is leeg, enzovoorts.
Ik neig nu naar de Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro maar heb nog niet definitief besloten. Is er iemand die aanvulling heeft, of ander commentaar?
Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM