hm, iemand ervaring met het bestellen van lenzen via eBay uit HongKong? komt zeker inklaringskosten bij van 20% ofzo zodat ik hem net zo goed in .nl kan kopen, of niet?
UTRECHT
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
UTRECHT
Als het pakketje wordt onderschept, dan krijg je inderdaad 25% erbij (19% BTW, 6% douane). Of dat rendabel zal zijn hangt af van hoe goedkoop je het daar kan kopen.Sgoldie schreef op zondag 28 mei 2006 @ 23:46:
hm, iemand ervaring met het bestellen van lenzen via eBay uit HongKong? komt zeker inklaringskosten bij van 20% ofzo zodat ik hem net zo goed in .nl kan kopen, of niet?
[ Voor 44% gewijzigd door neographikal op 28-05-2006 23:55 ]
Die stelregel geldt eigenlijk voor analoog met Tmax100 film, met het hoger oplossende vermogen van de moderne sensors en de op 100% pixelpeepende gebruikers voldoet die 1/focallength niet meer altijd.WhizzCat schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 16:11:
[...]
De stelregel is 1/focallength. Maar met goeie handheld technieken is hier natuurlijk nog het een en ander aan bij te schaven, maar naarmate het meer tele wordt, wordt het wel steeds moeilijker. 1/30 op 50mm (met cropcam) is nog prima te doen, maar ik zelf vind 1/250 op 200mm (300mm in35mm equiv) al lastig worden eigenlijk, maar ik ben dan ook maar een prutser
Verwijderd
Ik kan niet uit ervaring spreken. Klaus heeft wel een objectieve test voor je gericht op Bildqualität (deze reviews zeggen meer dan ervaring wat betreft beeldkwaliteit):blakez schreef op maandag 29 mei 2006 @ 01:08:
Ik heb even een vraagje.. Is de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM een waardige vervanger voor de Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro?Ik gebruik op dit moment deze Sigma 70-300 lens op een EOS 350D. Met IS en USM ga ik er waarschijnlijk wel op vooruit, maar het belangrijkst voor mij is de beeldkwaliteit. Ik weet dat de beeldkwaliteit van de Sigma na 200mm afneemt, maar hoe zit dit met de Canon 70-300? Heb op internet wel al wat reviews gevonden van deze twee lensen, maar nog geen review waar deze twee lenzen eens naast elkaar getest worden.. Iemand hier die misschien ook deze overstap gemaakt heeft of juist zegt dat het een verspilling van het geld is?
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 01:17 ]
Ja.blakez schreef op maandag 29 mei 2006 @ 01:08:
Ik heb even een vraagje.. Is de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM een waardige vervanger voor de Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro?Ik gebruik op dit moment deze Sigma 70-300 lens op een EOS 350D. Met IS en USM ga ik er waarschijnlijk wel op vooruit, maar het belangrijkst voor mij is de beeldkwaliteit. Ik weet dat de beeldkwaliteit van de Sigma na 200mm afneemt, maar hoe zit dit met de Canon 70-300? Heb op internet wel al wat reviews gevonden van deze twee lensen, maar nog geen review waar deze twee lenzen eens naast elkaar getest worden.. Iemand hier die misschien ook deze overstap gemaakt heeft of juist zegt dat het een verspilling van het geld is?
[ Voor 10% gewijzigd door Kanarie op 29-05-2006 01:25 ]
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Mag ik daar (cursivering van mij) mijn vraagtekens bij zetten? Een objectief dat vroeger in de hoeken een onderscheidend vermogen van zo'n 100 lijnen/mm had, was "kantje boord". In het centrum was 300 lijnen/mm niks bijzonders, zo meen ik me te herinneren. Lees ook dit eens, bv:MartijnGizmo schreef op maandag 29 mei 2006 @ 01:15:
[...]Die stelregel geldt eigenlijk voor analoog met Tmax100 film, met het hoger oplossende vermogen van de moderne sensors en de op 100% pixelpeepende gebruikers voldoet die 1/focallength niet meer altijd.
[ Voor 14% gewijzigd door Toff op 29-05-2006 02:50 ]
Verwijderd
Je vergeet alleen dat op een grotere sensor bij dezelfde focal length de beweging ook een stuk minder is, en een grotere sensor heeft tot nu toe altijd verhoudingsgewijs grotere pixels dan een kleinere sensor, dus je bewerking gaat (op dit moment) nog niet op.Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 01:58:
Voordat dezelfde discussie hier weer losbarst is die 1/focallength regel niet toe te passen op elk type camera. De sensorgrootte maakt niets uit maar de resolutie van de sensor wel. Het is heel simpel: als jij een 8 megapixel sensor van formaat X is minder gevoelig voor beweging dan een 16 megapixel sensor van formaat X als je de platen op 100% vergelijkt. Ditzelfde geldt in zekere zin ook voor films waarbij niet het aantal pixels maar het aantal korrels bepalend is.
Ik geloof je niet want deze berekening is hartstikke fout.Toff schreef op maandag 29 mei 2006 @ 01:45:
De 350D heeft 8 Megapixels, de 5D bijna 13. Hoeveel megapixels van de 5D FF sensor vallen binnen het bereik van een EF-S objectief? Juist, 12,8 / 1,6 = 8 megapixels... Het enige wat je op de 5D meer hebt, is de beeldhoek, geloof me nou maar.
{signature}
UTRECHT
Verwijderd
The Tamron AF SP 200-500mm f/5-6.3 Di LD (IF) is a worthy representative of its (rare) species. The performance figures are generally on a very high level - very good between 200-400mm and still good at 500mm. The distortions are exceptionally low throughout the ranage and vignetting is nothing to worry about on an APS-C DSLR. Add the very good build quality on top combined with the very moderate price tag and you've an attractive package here. Unless you need the extra flexibility of the Sigma 50-500mm EX the Tamron is a better bet all-in-all. The only thing that is missing here is an image stabilizer. Handheld photography is often doomed due to the need for very fast shutter speeds at these focal lengths. An extra support such as a monopod or tripod is surely a good idea - otherwise you'll waste much of the quality potential of this lens.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 10:28 ]
Ik heb hem bij Speedtronic in Leiden in de vitrine zien liggen.. prijs geen idee, maar je zou kunnen bellen?Sgoldie schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:07:
ik weet niet of iemand mij daarmee kan helpen, maar ik heb besloten de Sigma 50-500 kopen, en wil hem zsm in huis. Bij fotokonijnenberg kost hij 929 euro, maar hebben ze hem niet op voorraad en weten ze ook niet wanneer ze deze krijgen. Daarna vind ik hem alleen voor 989 euro (via pricewatch) bij een online winkel. Weet niet iemand in omgeving Utrecht een goede fotowinkel waar deze verkocht wordt?
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Beetje late reactie, maar ik kan bevestigen dat die Sigma 70-200 perfect functioneert op een 300Dtimcooijmans schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 13:09:
[Van anderesigma lensen lees ik idd. wel eens horror verhalen over falende autofocus, rare foutmeldingen etc. en vooral in combinatie met 60d,10d,300d maar dan werkt het meestal wel met de 350d,20d en nog beter op de 5d.
Of weet iemand of deze verhalen ook voor dir model sigma objectief op gaan?]
Dat gaan ze maar zoals je zelf al aangeeft alleen voor de D60 10D en 300D. (en de 1D)
Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | black | 19"
hm, die tamron ziet er inderdaad ook goed uit, en heeft net iets betere resultaten...Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:27:
Je begint je post met een aantal prijzen. Vervolgens vraag je om een goede fotowinkel in de buurt van Utrecht. Ik neem aan dat je het argument prijs nu laat varen?
offtopic:
De reden waarom ik deze opmerking plaats is omdat broer konijn het meerendeel van de professionele producten direct uit Azie importeert en je lokale fotoboer per definitie veel duurder is door hem in NL te bestellen. Als je dit niet acceptabel vindt, dan denk ik dat je vraag niet een bevredigend antwoord krijgt.
Edit: Tip
[...]
UTRECHT
Hier heb je helemaal gelijk in. Wel off topic misschien, maar het fysieke aantal pixels van de 5D is 13.3MP. Het fysieke aantal pixels op een 20D sensor is 8.2MP. De resolutie van zowel de sensor als de foto van een 5D camera is dus hoger dan die van elke hedendaagse crop camera.Voutloos schreef op maandag 29 mei 2006 @ 08:08:
Ik geloof je niet want deze berekening is hartstikke fout.Een sensor is nog altijd een oppervlakte en de 1.6 slaat op de verhouding in 1 dimensie.
Dus 12.8 / (1.6 2) < 8 en dus heeft de 5D wel degelijk grotere pixels.Maar goed, het blijft sex met mieren.
In Zwolle zit een fotozaak waar ze dik een half jaar geleden een oa een 80-400 en ander sigma ex spul hadden. Toen had ik 2e hands cam van iemand gekocht en zij had mij gedropt vlakbij die winkel. Aardig personeel, heb er met mijn broer zowat tot sluitingstijd lensen staan proberenSgoldie schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:07:
ik weet niet of iemand mij daarmee kan helpen, maar ik heb besloten de Sigma 50-500 kopen, en wil hem zsm in huis. Bij fotokonijnenberg kost hij 929 euro, maar hebben ze hem niet op voorraad en weten ze ook niet wanneer ze deze krijgen. Daarna vind ik hem alleen voor 989 euro (via pricewatch) bij een online winkel. Weet niet iemand in omgeving Utrecht een goede fotowinkel waar deze verkocht wordt?
Combi Hans Keuzekamp toevallig ?thijz schreef op maandag 29 mei 2006 @ 12:17:
[...]
In Zwolle zit een fotozaak waar ze dik een half jaar geleden een oa een 80-400 en ander sigma ex spul hadden. Toen had ik 2e hands cam van iemand gekocht en zij had mij gedropt vlakbij die winkel. Aardig personeel, heb er met mijn broer zowat tot sluitingstijd lensen staan proberen
Ik weet alleen niet meer hoe die zaak heet. Ze zitten iig in het centrum. Gouden gids is je vriend
Niet goed?
[ Voor 41% gewijzigd door Fairy op 29-05-2006 14:18 ]
Verwijderd
Verwijderd
rapture schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 23:15:
[...]
Hoe presteert de objectief op f/2.8? Het is waarschijnlijk niet te zwaar voor een analoge EOS 5? Zijn de risico's groot dat zulke objectieven kapot gaan (geen reperatie mogelijk)?
Haters everywhere but I don’t really care
Wat je vertelt klopt inderdaad. Als je van 50mm naar 100mm inzoomt is je beeld 2x zo klein (de oppervlakte dus 22 keer)matthijst schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:32:
Vraagje, nog steeds bezig met 24-105 vs. 17-55 dilemma.
Foto's aan het doorkijken en het meeste zit onder de 55mm.
Nu de vraag, stel:
foto a, 1200x1800, ingezoomde vogel, 100% beeldvullend, op 110mm.
foto b, 1200x1800, vogel volledig ingezoomd op 55mm, uiteraard niet beeldvullend....
Geldt dan: aantal mm van foto a is 2x zo groot, de als je foto b 2x zo klein maakt heb je qua uitsnede eenzelfde foto (resolutieverschillen daargelaten)?
Oftewel foto a 1200x1800 = foto b 600x900?
Of zit er nog een of ander vaag geintje in waardoor 2x zoveel mm niet 2x zo'n groot plaatje oplevert?
Beetje vaag omschreven misschien, maar neem aan dat iemand begrijpt wat ik bedoel
[ Voor 3% gewijzigd door 0fbe op 30-05-2006 15:10 ]
Op m'n werk, geen camera bij de hand
Verwijderd
[ Voor 13% gewijzigd door koraks243 op 30-05-2006 16:19 ]
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
[ Voor 23% gewijzigd door Sgoldie op 30-05-2006 17:08 ]
UTRECHT
Zoek eens even naar tips over filters in deze topic-reeks. Dit is ook al echt heel vaak langs gekomen.Sgoldie schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 17:03:
zow, ik heb een Bigma (sigma 50-500mm) gekocht en ben er tot nu toe zeer content mee
Nu wil ik eigenlijk een polarisatiefilter erbij kopen, maar heeft iemand hier tips voor? het moet een 86mm zijn en ik wil hem ook in Afrika gebruiken om meer contrast te krijgen in de foto's.
Zit er veel verschil in kwaliteit in van verschillende merken of is deze (http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=10859) ook prima?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Die moet je dus iig niet hebben, zie verder mijn voorganger.....Sgoldie schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 17:03:
Zit er veel verschil in kwaliteit in van verschillende merken of is deze (http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=10859) ook prima?
Verwijderd
Je wilt meer tele, neem ik aan? Meer zoom krijg je niet, of een objectief zoomt, of het zoomt niet. Sim-pel.Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 18:46:
Ik heb sinds afgelopen zomer een Canon 350D met kitlens.
Maar ik wil nu toch naar een andere lens gaan kijken, omdat ik wat meer zoom wil hebben.
Haal liever de Sigma 70-300 APO of spaar door voor een Canon 70-300 IS. Zonde om op kwaliteit in te leveren.Nu ben ik al enige tijd aan het kijken naar de Tamron 18/200 3,5-6,2 XR Di II , maar ik twijfel heel sterk. Omdat deze toch in verhouding met een Tamron/Sigma of Canon 70-300 duurder is.
Niet, tenzij je gaat wisselen in een zandstorm. Hij wordt hoogstens vies en dan moet je hem schoonmakenHoe groot is trouwens de kans dat je je camera beschadigd door stof die op je censor valt?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Inderdaad door het vallende stof komen er geen deuken in je sensor.breinonline schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 18:51:
Niet, tenzij je gaat wisselen in een zandstorm. Hij wordt hoogstens vies en dan moet je hem schoonmaken
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Verwijderd
Inderdaad de topicstart goed doorlezen en in de FAQ staat ook wel het een en ander uitgelegd.Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 20:22:
Net als zovelen heb ook ik een Canon Eos 350D. Verstand van lenzen heb ik niet, ook niet na het lezen van al het bovenstaande. Al die getallen...eerlijk gezegd zegt het me vrij weinig.
in je topic wat inmiddels gesloten is, gaf je aan dat je €500,- te besteden hebt. ik denk dat jíj dat het beste kan investeren in een goede fotocursus en/of een paar goede boeken in plaats van in een lens. leer eerst eens fotograferen, voordat je allemaal geld in zaken steekt waarvan je geen idee hebt wat het doet...Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 20:22:
Klopt dit of adviseren jullie me iets anders?
Verwijderd
€500 aan boeken is ook weer overdrevenlateef schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 21:07:
[...]
in je topic wat inmiddels gesloten is, gaf je aan dat je €500,- te besteden hebt. ik denk dat jíj dat het beste kan investeren in een goede fotocursus en/of een paar goede boeken in plaats van in een lens. leer eerst eens fotograferen, voordat je allemaal geld in zaken steekt waarvan je geen idee hebt wat het doet...
Nee hoor, staat nog niet in de topicstartVerwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 22:33:
[...]
In de topicstart wordt een zeer goede site genoemd: http://www.photoworkshop.com/canon/
Ik heb net de Sigma 17-70 DC Macro besteld
Zie de reactie van Breinonline en de topicstart over superzooms. Ik heb het vermoeden dat je je eerder nog wat beter in zult moeten lezen, dan dat je meteen op glas moet gaan duikenVerwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 00:38:
Welke lens raden jullie me dan aan?
Ligt eraan wat je wilVerwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 00:38:
[ Voor 6% gewijzigd door Lennart_1337 op 31-05-2006 01:00 ]
Sigma 70-300 APO als je het niet erg vind om te wisselen, dan houd je nog geld over voor een Canon 50 1.8 voor in het donker.Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 00:38:
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Verwijderd
Dat hoor je vaker. Ik denk er dus over om wel een super zoom (18-200) te gaan kopen. Het is denk ik ook maar wat voor eisen je steld eraan. Daarnaast is lang niet het verwisselen van lensen de enige reden om een DSLR te nemen. Met name de grotere sensor (veel minder ruis) / manier van zoomen (handmatig ipv electronisch) etc dat zijn imo ook erg grote verschillen met een compact.THW Arie schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 02:04:
[...]
Sigma 70-300 APO als je het niet erg vind om te wisselen, dan houd je nog geld over voor een Canon 50 1.8 voor in het donker.
Als je liever niet wisselt kan een superzoom leuk zijn, maar als je nooit lenzen wilt wisselen en een zeer matige superzoom koopt, waarom heb je dan geen prosumer compactcamera gekocht?
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 08:38 ]
Verwijderd
Dat moet in de topic startTHW Arie schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 02:04:
[...]
Als je liever niet wisselt kan een superzoom leuk zijn, maar als je nooit lenzen wilt wisselen en een zeer matige superzoom koopt, waarom heb je dan geen prosumer compactcamera gekocht?
Wil je f2.8 over het hele bereik? Tokina en Sigma bieden er twee aan die zo'n beetje hetzelfde bereik hebben als de kitlens. Canon heeft er ook één, maar dan ben je meteen meer dan €1000 kwijtLennart_1337 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 00:59:
[...]
Ligt eraan wat je wil![]()
Ik heb de 350D met kitlens nu 3kwart jaar en ik ga binnenkort werken voor nieuwe objectieven. (de kitlens is tot nu toe mijn enige)
Eerst ga ik de kitlens vervangen door een betere (meer contrast, meer scherpte, snellere autofocus en een wat lichtere/snellere, in de zin van de hoeveelheid licht dan, niet in gewicht...
Dit omdat ik de foto's toch vind tegenvallen en tegen allerlei beperkingen aanloop.
De kitlens is aardig donker f3,5 t/m 5.6 en ik aas op f2.8 glas wat bijna 2x meer lichtsterk is dan f4.0 en 4x meer lichtsterk dan f5.6
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 12:21 ]
zelf de antwoorden gevonden:bombadil schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 11:50:
* De Sigma TCs, werken die samen met de Canon lenzen, zo ja dan alleen die hierboven genoemd of met alle lenzen? Hoe zit dat met de eigen Sigma lenzen, passen ze daar wel overal op?
* Gaan Sigma TCs wel gewoon AF als je lens-TC combi boven de f5.6 uitkomt?
[ Voor 23% gewijzigd door bombadil op 31-05-2006 20:27 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Verwijderd
Dus het enige voordeel is lenzen verwisselen? Denk dat een 350d met 18-200 sigma heel wat beter werkt dan een S3 IS. Kijk nou alleen al eens naar de sensor!Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:19:
[...]
Dat moet in de topic start
Vind ik dus ook onzin, mensen die een sigma/tokina/weet ik wat 18-200 gaan kopen en deze als enigste objectief gaan gebruiken. Dan kan je net zo goed een S3 IS oid kopen.
Verwijderd
[ Voor 22% gewijzigd door inquestos op 31-05-2006 14:00 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Er staat 'which should be used with only listed lenses.', dat is niet hetzelfde als dat het alleen maar met die objectieven werkt. Wel is de AF van de 70-300 APO uberhaupt al niet optimaal en als er dan ook nog een 1 of 2 stops kostende TC tussen gaat zitten wordt focussen wel heel erg moeilijk.bombadil schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 13:03:
[...]
zelf de antwoorden gevonden:
*ja, nee
* nee
http://www.sigma-photo.co...pport/faq/condaitr.htm#02
En helaas, niet compatibel met mijn 70-300 apo
{signature}
De 'goedkope' Canon SLRs stoppen met AF na F5.6, aangezien de Sigma 70-300 begint op F4 wordt dat niet leuk met een 1,4x TC.Voutloos schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 15:14:
[...]
Er staat 'which should be used with only listed lenses.', dat is niet hetzelfde als dat het alleen maar met die objectieven werkt. Wel is de AF van de 70-300 APO uberhaupt al niet optimaal en als er dan ook nog een 1 of 2 stops kostende TC tussen gaat zitten wordt focussen wel heel erg moeilijk.
Hoe goed/slecht werkt je autofocus nog op 300mm?matthijst schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 15:53:
Tamron 1.4TC werkt prima met bv. Canon 70-300IS.
Geloof dat die Tamron helemaal niks doorgeeft...
Uiteraard wel voldoende licht nodig om hunten te voorkomen...
[ Voor 4% gewijzigd door matthijst op 01-06-2006 17:50 ]
Kun je nog wat meer vertellen over die lens?matthijst schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 17:49:
Na lang dubben vandaag toch maar de 17-55 2.8IS gehaald, wegens meer groothoek dan de 24-105.
Net ff een vlug rondje buiten gedaan en damn, scherp, zelfs op 2.8 (vergeleken met Sigma 18-125, zoals te verwachten)
Verder een lekkere range zo op het eerste gezicht, mooie standaardzoom.
Mja, wat wil je weten. Lens is vrij groot en zwaar (ff wennen, maar balans is prima op 20D), te verwachten wegens 2.8. Uiteraard lang zo zwaar niet als de 24-70L. Volgens twee tests schijnt ie enorm scherp te zijn en dat kan ik beamen.masser120 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 18:32:
[...]
Kun je nog wat meer vertellen over die lens?
[ Voor 12% gewijzigd door matthijst op 01-06-2006 19:46 ]
Ah, ik had geen andere L-lenzen, vond deze aardig zwaar, voor wat ik gewend ben...Stinger666 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 20:32:
Ik ben zelf ook in het bezit van de 17-55 IS USM.
Helaas niet de bouw van een L lens en dat merk je. Ik vind het gewicht meevallen. Hiervoor alleen maar ervaring met L lenzen. De scherpte is erg okey.
NADEEL: De lens zuigt zich vol met stof, ik heb meer stof in mn lens zitten dan erop denk. Ik ben met Canon en Etbass aan het praten over een schoonmaakbeurt.![]()
![]()
De bouw is gewoon niet stofdicht.
Dat is zeker minder. Was erg benieuwd naar jullie ervaringen want ik twijfel nog of ik mijn 24-105L ga inruilen voor een 17-55.Stinger666 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 20:32:
NADEEL: De lens zuigt zich vol met stof, ik heb meer stof in mn lens zitten dan erop denk. Ik ben met Canon en Etbass aan het praten over een schoonmaakbeurt.![]()
![]()
De bouw is gewoon niet stofdicht.
Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn
Die heeft ook de bijnaam "Dust Collector"matthijst schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:53:
Verder nog nergens van dat "stofprobleem" gelezen, alleen over de 100-400....
Meen je? Ik zou helemaal gek worden als ik dat stukje tele moet missen. Ik heb aan 24mm groothoek vaak genoeg (ideaal zonder vertekening) en het telestukje gebruik ik toch heel vaak voor portret. Voor groothoek pak ik de 10-22 wel.marco899 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:27:
[...]
Dat is zeker minder. Was erg benieuwd naar jullie ervaringen want ik twijfel nog of ik mijn 24-105L ga inruilen voor een 17-55.
[ Voor 53% gewijzigd door Fairy op 01-06-2006 21:55 ]
Dat is ook wel zo, maar ik vind 2.8 weer zo prettig. Ik kan de 10-22 wel pakken maar dan heb ik nog geen 2.8. En dat was ik wel gewend met de 24-70 f2.8 die ik had, maar die vond ik weer veel te zwaar om elke keer maar weer mee te torsen.Fairy schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:53:
Meen je? Ik zou helemaal gek worden als ik dat stukje tele moet missen. Ik heb aan 24mm groothoek vaak genoeg (ideaal zonder vertekening) en het telestukje gebruik ik toch heel vaak voor portret. Voor groothoek pak ik de 10-22 wel.
Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn
Ik heb zelf ook een 24-70 2.8 gehad maar ik heb toch denk ik meer voordeel bij de IS en het verdere bereik.marco899 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:13:
[...]
Dat is ook wel zo, maar ik vind 2.8 weer zo prettig. Ik kan de 10-22 wel pakken maar dan heb ik nog geen 2.8. En dat was ik wel gewend met de 24-70 f2.8 die ik had, maar die vond ik weer veel te zwaar om elke keer maar weer mee te torsen.
Als je het zo stelt lijkt de 17-55 ideaalmarco899 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:13:
Dat is ook wel zo, maar ik vind 2.8 weer zo prettig. Ik kan de 10-22 wel pakken maar dan heb ik nog geen 2.8. En dat was ik wel gewend met de 24-70 f2.8 die ik had, maar die vond ik weer veel te zwaar om elke keer maar weer mee te torsen.
Maak je niet al te veel zorgen over een beetje stof in de lens, dat ga je echt niet zien op je foto's.matthijst schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 20:50:
[...]
Ah, ik had geen andere L-lenzen, vond deze aardig zwaar, voor wat ik gewend ben...
Dat stofgebeuren klinkt minder grappig
Mij 2 cents.matthijst schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:34:
[...]
Of course, you can add an 10-22 lens to it. Seems nice on paper, but you'll probably be constantly switching between the 10-22 and the 24-105. And that pretty much defeats the purpose of your normal zoom...."
Ook ik overweeg om m'n 17-40 f/4 L ervoor weg te doen, maar ik wacht iig nog een tijdje tot er wat meer ervaringen te vinden zijn.marco899 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:27:
[...]
Dat is zeker minder. Was erg benieuwd naar jullie ervaringen want ik twijfel nog of ik mijn 24-105L ga inruilen voor een 17-55.
Waarom komt de Canon EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 USM IS eigenlijk niet voor in je lijstje? Misschien niet zo lichtsterk als de F2.8 of kwalitatief zo goed als de L lenzen, maar wel een (zeer) duidelijke verbetering t.o.v. de kitlens en een veel prettiger bereik, en IS.matthijst schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:34:
[...]
Als je het zo stelt lijkt de 17-55 ideaal
(knip)
Uiteraard ligt het aan wat je ermee wilt doen...neographikal schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 00:10:
Ik vind het véél te generaliserend eigenlijk, ik heb een 17-40 (27-64 FF) maar een 24-xxx zou altijd nuttig kunnen zijn. Het ligt gewoon teveel aan het gene wat je doet om dit soort uitspraken te kunnen doen. De 24-xxx lenzen op cropformaat zijn namelijk weer érg prettige reportagelenzen om eens wat te noemen
[ Voor 22% gewijzigd door matthijst op 02-06-2006 08:29 ]
[ Voor 3% gewijzigd door abrakadaver op 02-06-2006 08:59 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
2.8 is mij niet heilig. Ik merk dat ik mijn foto's met mijn toenmalige Sigma 24-70 2.8 toch vaak iets geknepen had voor een fatsoenlijke scherptediepte. En 4.0 focussed prima in donkerder omstandigheden. Ik heb dan toch altijd de flitser er op zitten en die stuurt een onzichtbaar IR patroon weg waarbij de camera zelfs op grotere afstanden heel goed kan focussen.marco899 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:13:
[...]
[ Voor 21% gewijzigd door matthijst op 02-06-2006 09:31 ]
[ Voor 7% gewijzigd door abrakadaver op 02-06-2006 09:28 ]
Een externe flitser werkt ietsje anders dan de interne, waardoor het flitsen opeens niet zo'n probleem meer ismatthijst schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 09:19:
2.8 vs 4.0 kan natuurlijk net het verschil zijn tussen wel en niet flitsen...
Gebruik zelf eigenlijk nooit een flitser (heb ook alleen de interne flister, als ie in 2 jaar tijd 50x uitgeklapt is geweest is het veel).....
[ Voor 72% gewijzigd door neographikal op 02-06-2006 09:31 ]
Ja, vermoedde het al, maar die krengen zijn vrij duur en nogal lomp om mee rond te sjouwenneographikal schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 09:29:
Een externe flitser werkt ietsje anders dan de interne, waardoor het flitsen opeens niet zo'n probleem meer is
[ Voor 9% gewijzigd door matthijst op 02-06-2006 09:36 ]
dat scheelt inderdaad ook nog allemaal.neographikal schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 09:29:
Als het je om de focus ook te doen is, zet dan je flitser erop en in je custom functies dat deze niet af mag gaanHeb je wel focusassist maar geen flits
Daarnaast heb ik ook het gevoel dat de motor héél belangrijk is: de Sigma 24-70 hunt snel ondanks zijn 2.8, mijn 17-40 met een USM-motor doet dat maar weinig (F/4)
Duur valt wel mee, een redelijke standaard flitser (430EX oid wat was het noumatthijst schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 09:34:
[...]
Ja, vermoedde het al, maar die krengen zijn vrij duur en nogal lomp om mee rond te sjouwen![]()
---> inderdaad zoals Marco, liefst niet teveel sjouwen....
Zit nog wel in de planning om dit jaar aan te schaffen, zolang die cashback erop zit en wie weet, word ik een flits-fan
Weet het, maar ik heb dan weer zo'n tic dat ik wel de 580EX wil, ipv 430EXFairy schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 09:48:
Duur valt wel mee, een redelijke standaard flitser (430EX oid wat was het nou) is niet zo heel duur. En als je later toch nog een duurdere flitser denkt nodig te hebben dan heb je meteen een leuke slave unit, aangezien een flash master unit net zo duur is als een 430EX kun je als je een 550 of 580 hebt beter een 430 erbij hebben.
{signature}
De vraag is in hoeverre je dat gaat gebruiken, ik trek m'n 550's eigenlijk nooit tot op zijn maxVoutloos schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 10:07:
De 430EX is qua features eerder een 580EX met minder vermogen, dan een nieuwe versie van de 420EX. Dit neemt uiteraard niet weg dat het verschil in richtgetal behoorlijk groot is.
Preciezer focussen is inderdaad correct, maar 'veel beter' is afhankelijk van de situatie. de xD of xxD serie gaat in "preciezere focus modus" doordat je bij f/2.8 een hele kleine DOF hebt en die extra precisie eigenlijk ook nodig hebt. Bij een f/4 lens heb je die "preciezere focus modus" eigenlijk niet nodig, doordat de grotere DOF het verschil compenseert. (zie: http://forums.dpreview.co...rum=1032&message=18343216 )abrakadaver schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 09:26:
ik gebruik wel graag lenzen met een maximale lensopening van f/2.8 of meer.... sowieso omdat de meeste camera's (20d, 1d) daarmee veel beter (lees preciezer) focussen in het donker.
[ Voor 10% gewijzigd door guillaumemay op 02-06-2006 15:13 . Reden: correctie bokeh stukje ]
Wel heb je bij f/2.8 t.o.v. f/4 natuurlijk een nóg kleinere DOF, je bokeh schijnt mooier te zijn
*update* het stuk wat ik hieronder opschrijf klopt niet.neographikal schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:10:
[...]
kan je me deze uitleggen, je dof wordt smaller, maar je bokeh mooier? Ik zie het verband niet
[ Voor 40% gewijzigd door guillaumemay op 02-06-2006 14:31 ]
Uh nee, da's vrij onzingaat in "preciezere focus modus" doordat je bij f/2.8 een hele kleine DOF hebt en die extra precisie eigenlijk gewoon nodig hebt.
Heeft dat niet direct met de grootte van je DOF te maken, waardoor de achtergrond dichter in de buurt van het scherptepunt komt?gium schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:12:
[...]
Je bokeh schijnt door de grotere lensopening nog iets smeuiiger te worden afgebeeld. .. even voorbeeld plaatje zoeken..
Met hemRemy schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:13:
[...]
Uh nee, da's vrij onzinDe focus-sensors krijgen gewoon meer licht, dus hebben meer contrast, dus betere focus. Zo simpel is het
mbt tot de bokeh: met f/2.8 ipv f/4 is je achtergrond extra onscherp ja, waardoor eventuele drukke/storende elementen extra worden vervaagd: dat klopt wel
Dit is volgens mij gewoon inherent aan de smallere DOF en niet zozeer aan de kwaliteit van de bokeh die opeens zou toenemenf/2.8, smeuiige bokeh:
[afbeelding]
f/2.0, grotere lensopening gekozen, smeuiigere bokeh:
[afbeelding]
[ Voor 57% gewijzigd door neographikal op 02-06-2006 14:20 ]
Theoretisch klopt jouw verhaal. Maar praktisch gezien is mijn verhaal weer geen onzin--> wanneer merk je die betere focus:Remy schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:13:
[...]
Uh nee, da's vrij onzinDe focus-sensors krijgen gewoon meer licht, dus hebben meer contrast, dus betere focus. Zo simpel is het
Je hebt gelijk, een f/2.8 lens kan een lelijkere bokeh hebben dan een f/4 lens. Zo vinden sommigen de bokeh van sommige snelle primes niet mooi. Ik ging in m'n redenatie teveel uit van het verschil in bokeh tussen twee specifieke lenzen (de 24-70L en een 24-105L). Na langer nadenken: ook hebben het aantal diafragmalamellen (vertaling van aperture blades?) natuurlijk betrekking op hoe bokeh wordt afgebeeld. Correctie dus :Dit is volgens mij gewoon inherent aan de smallere DOF en niet zozeer aan de kwaliteit van de bokeh die opeens zou toenemen
[ Voor 38% gewijzigd door guillaumemay op 02-06-2006 14:33 ]
En anders is er ook nog de ST-E2.....gium schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:08:
[...]
Maar sowieso gebruik ik altijd wel een AF Assist (een 220EX is heel erg compact).
Praktisch gezien klopt mijn verhaal ook, en jouw opmerking van 'preciezere focus modus' is echt onzin. De dingen die je hierboven noemt mbt de betere focus, kloppen ook maar tot op zekere hoogte, want die zijn ook afhankelijk van de AF-module van je body, niet alleen de lens. Maar het is echt niet zo dat een cam met een f/2.8-lens ineens preciezer gaat focussen. Als dat zo was, ging ik morgen over op Canon.gium schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:22:
[...]
Theoretisch klopt jouw verhaal. Maar praktisch gezien is mijn verhaal weer geen onzin--> wanneer merk je die betere focus:
- snel bewegende objecten
- in donkerdere omstandigheden waarbij je geen AF Assist gebruikt.
in andere omstandigheden zul je het verschil in focus niet merken, of het moet zo zijn dat je een kleinere DOF hebt bij een groter diafragma, en dus een betere focus nodig hebt. Maar dat is dan weer corresponderend met wat ik had geschreven...
Sorry, maar ik snap niet waarom je opeens op een boze toon begint te posten.Remy schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:38:
[...]
Praktisch gezien klopt mijn verhaal ook, en jouw opmerking van 'preciezere focus modus' is echt onzin. De dingen die je hierboven noemt mbt de betere focus, kloppen ook maar tot op zekere hoogte, want die zijn ook afhankelijk van de AF-module van je body, niet alleen de lens. Maar het is echt niet zo dat een cam met een f/2.8-lens ineens preciezer gaat focussen. Als dat zo was, ging ik morgen over op Canon.
Probeer nou niet je eigen verhaal erdoor te duwen omdat je het niet eens bent met mijn tekst graag: dat schiet niet op en is zeer irritant.
Dit is dus wel degelijk waar bij een Canon 1D-serie, 5D, 20D en 30D. (Alleen merk je het verschil niet in alle situaties) Morgen dus naar Canon?Maar het is echt niet zo dat een cam met een f/2.8-lens ineens preciezer gaat focussen. Als dat zo was, ging ik morgen over op Canon.
[ Voor 47% gewijzigd door guillaumemay op 02-06-2006 15:19 ]
Bij een 1d worden de middelste 6 focuspunten precieze cross-type sensoren wanneer er een f/2.8 of snellere lens gebruikt worden. En bij een f/4 lens alleen het middelste.Remy schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:52:
Enlighten me, ik heb er nog nooit van gehoord, en zoiets koels wil ik echt wel bekend mee zijn
[ Voor 14% gewijzigd door abrakadaver op 02-06-2006 15:09 ]
Ik wil ooit nog wel eens een keer een zelfbouw AF-hulplicht maken met felle LEDs, dat lijkt me echt super handig.. Laatst zelfs nog lopen zoeken, maar die stomme iso specificatie is echt nergens te vinden, en om er nou 50 euro voor te betalen :((abrakadaver schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:08:
[...]
Dus ja... je hebt profijt van f/2.8 of snellere lenzen op een canon.
Daarnaast natuurlijk ook van snelle motoren in de lens, en een af-hulplicht.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq