Canon 50mm f1.8Maar ik kan het toch niet laten om even de Canon EF 50mm f/1.8 te promoten
De 50mm f1.8 is zeker de moeite waard, ik wil alleen zo snel mogelijk van de kitlens af als ik +- 450,- bij elkaar gespaard heb. Dus die 100,- voor de 50mm kan ik het beste nog ff bewaren voor een goede walk around lens. Maar daana is het idd. een hele goede koop!
10-20mm bereik:Wat betreft HSM, ja dat is iets langzamer dan AF-S en USM
HSM is behoorlijk snel het scheelt iets met USM maar echt niet veel.
Is het verschil USM - HSM echt zo klein? En hoe verhoud het zicht tot normale micromoter AF?
Ik lees namelijk wel eens dat USM, dus niet de ring variant wat HSM dus ook niet is; niet veel sneller is dan micromoter en alleen het geluid minder is.
UWA, ik heb de Tokina 12-24 en ik ben hier ook erg blij mee.
Als je voor die 2mm meer gaat van de Sigma
De sigma heeft natuurlijk HSM, de tokina is iets trager met AF
Wat is eigenlijk jouw motivatie geweest om voor de tokina te kiezen ipv. de sigma, ik lees namelijk dat de sigma alleen voor voordelen heeft tegenover de tokina:
- 2 mm meer bereik 12-24mm vs 10-20mm
- Sigma heeft HSM
- Sigma is iets scherper, vooral aan de randen (volgens photozone.de)
Ze doen 't allen niet op FullFrame
- FF voor dit bereik is idd. niet echt een nuttig, de vraag of de sigma 70-200 FF was is meer een bijkomstigheid dan dat het er met mijn 350D om te doen is, maar met een keuze tussen 2 objectieven die bijde hetzelfde presteren maar één van de 2 FF is dan neem ik die natuurlijk.
16-55mm bereik:APS-C. FullFrame kan je er niet mee
- In het 16-55mm is er niet veel keus als het om objectieven gaat die ook op FF passen.
Hoewel 17-55 wel een mooie groot hoek is dan...
Tokina is ook nog niet uit.
- Ik heb denk ik pas begin augustus het geld bij elkaar gewerkt voor dit objectief, dit word mijn eerste objectief dat ik koop en vervangt mijn kit-lens.
Tegen die tijd zijn er denk ik wel al reviews over de tokina om een keus te kunnen maken en anders ga ik van die 2 maanden langer wachten ook niet dood.
70-200mm bereik:het is maar waar je de lens voor wilt gebruiken. Als je de 70-200 puur gebruikt voor buitenshots (vliegtuigen / natuur / etc. etc.) in daglicht, dan zou ik zonder verder na te denken de Canon aanschaffen.
Als je daarentegen de 70-200 gebruikt voor bijv. concerten (of andere "binnenactiviteiten") dan zou ik zonder verder na te denken de Sigma met f/2.8 gaan halen
Ik gebruik de lens ook als het bewolkt is, einde van de dag, binnen in de dansschool etc. daarom lijkt mij f2.8 wel fijn. Maar als de canon echt zoveel beter is dan de sigma dan kan er nog wel een iso waarde hoger uitgeperts worden denk ik.
Ik heb zelf ook een 70-200 f2.8 ....
.... ik heb het gevoel dat ie zelfs bij genoeg licht scherper is dan zijn Canon broer.
Dit blijkt dus ook uit de reviews, optische zijn de sigma en canon L nagenoeg gelijk.
De Sigma's zijn niet geheel probleemloos zijn
Ik lees anders over alleen maar blije sigma 70-200 gebruikers die het hun L'tje noemen?
Van anderesigma lensen lees ik idd. wel eens horror verhalen over falende autofocus, rare foutmeldingen etc. en vooral in combinatie met 60d,10d,300d maar dan werkt het meestal wel met de 350d,20d en nog beter op de 5d.
Of weet iemand of deze verhalen ook voor dir model sigma objectief op gaan?
op toekomstige camera's nog doet (laten rechippen).
Dat rechippen is toch gratis?
Canon 70-300 IS ook niet uitsluiten
- Die lens is f5.6 op het lange eind en heeft 2 stops IS, dit komt neer op f2.8.
- Daarbij word het beeld niet bevroren maar alleen de sluitertijd 4x langer dan echte f2.8
- De optiche prestaties zijn niet echt goed volgens photozone.de
- 100mm extra vind ik niet echt doorslaggevent.
Die f4 is nog wel ok qua gewicht, die f2.8 is wel erg zwaar om de hele dag mee te nemen en te gebruiken.
-De canon is 705gram en de sigma 1270gram, dat is idd. nogal een verschil.
Ik denk dat ik hiervoor een keerje de 2 objectieven echt uit moet proberen in de winkel en dan idd. ff een half uur lang omhoog houden en klikken om het gewicht te voelen, dat voel je denk ik pas echt goed na 15min ofzo denk ik? Voor echt lange shoots is een mono/tripod denk ik goed te doen.
- Zijn er meer mensen die een hele dag met een zware lens rondlopen op een 350d? Ik heb trouwens wel een grip, dat maakt denk ik wel veel uit.
- De sigma komt trouwens met een gratis hood en tripod mount, zitten deze bij de canon f4 ook inbegrepen? Ik las ergens dat de tripod mount 140,- extra koste....
Het forum word zo aardig opgevult
Ik hoor graag de reacties
[
Voor 10% gewijzigd door
Lennart_1337 op 26-05-2006 12:31
]