een combinatie van reviews/gebruikers ervaringen is inderdaad wel een goeie manier.
vooral om bijvoorbeeld scherpte of contrast te beoordelen (hoewel het verschil daarin vaak maar marginaal is, en eerder aan de fotograaf dan de apparatuur ligt).
Bouwkwaliteit is daarentegen ook maar relatief.

zo heb ik 2 jaar professioneel met een 300d (en eentje als backup, nooit nodig gehad) gefotografeerd, en dat ding heeft de wildste dingen meegemaakt. Een jaar van 150 opdrachten per jr waarvan de meeste hardcore/punk/metal concerten, ruige outdoorsporten, houseparties, kermisattracties. ding heeft aardig wat bier gedronken, zweet/bloed gevangen. hitte, vrieskou, zeezout, zand, regen... 2 maanden flink outdoorsporten/hiken in nieuwzeeland en werkte nog steeds perfect.
Wel met wat stevige lichtsterke lenzen, maar dat was meer om de lichtsterkte dan om de bouwkwaliteit, ik denk dat een 18-55 kitlens het ook wel bij mij uitgehouden had. (m'n 50mm mk2 f/1.8 doet het ook nog steeds perfect).
om te bepalen of apparatuur aan wat je van bouwkwaliteit en duurzaamheid verwacht voldoet kan je nog het beste bepalen door het zelf in de hand te houden.