Het grote Canonmount-objectieven-topic V2.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 10.676 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
Ik wil het toch even melden. Ik had voor mijn vader een Eos 350D gekocht. Hij had al een 1000F met daar wat lenzen bij. Vandaar ook weer een canon. Onder andere heeft hij een sigma 70-300. Die werkte alleen niet. Na advies van hier is die lens naar de winkel gegaan om er een andere chip in te laten zetten. Maar na 2 weken krijgt hij het bericht dat dat niet kan met deze lens. Beetje jammer en slordig.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Timlog schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 10:14:
Ik wil het toch even melden. Ik had voor mijn vader een Eos 350D gekocht. Hij had al een 1000F met daar wat lenzen bij. Vandaar ook weer een canon. Onder andere heeft hij een sigma 70-300. Die werkte alleen niet. Na advies van hier is die lens naar de winkel gegaan om er een andere chip in te laten zetten. Maar na 2 weken krijgt hij het bericht dat dat niet kan met deze lens. Beetje jammer en slordig.
Tja, dat is een nadeel met 3rd party objectieven. Ik heb zelf ook een Tokina 12-24 en een Sigma 70-200 2.8. Ik hoop ook maar dat die objectieven gesupport blijven, maar je blijft afhankelijk van de goodwill van de leverancier.

PS het stukje "De aarde is rond. Net als een pannekoek." is van Herman Finkers en luidt: "De aarde is rond, zo rond als een pannekoek". :)

Ah straks lekker vertrekken naar Luxemburg *D

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 11-05-2006 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:42
Fairy schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 22:18:
Of een Tokina 12-24, iets minder extreem maar het ding bevalt me heel goed. Verschil tussen 10 en 12 mm is ook iets van 2 stappen als ik het goed heb (correct me if i'm wrong).
Binnen, met je rug tegen de muur is het vrij lastig om nog twee stapen naar achteren te zetten :)
Daar komt die 2mm extra dus goed van pas....
Aankomende donderdag heb ik een lang weekend in Luxemburg met mijn vriendin. Zij met een 350D en ik met de 20D.
PS jongens, ik ben aankomend weekend (vanaf morgen voor mij dus) op vakantie in luxemburg met mijn vriendin, beiden met dSLR op stap :) :7
mochten jullie me missen :p not
Fairy schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 10:17:
Ah straks lekker vertrekken naar Luxemburg *D
't liekt wel een Luxemburg promotieforum hier :o

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Tsja, maar een EOS1000F is van eind jaren '80 (of het moet een Fn zijn, dan is ie iets nieuwer) en ik ga ervan uit dat het Sigma objectief ook uit die tijd stamt, of is het veel nieuwer? Hoe dan ook, Sigma heeft nooit een officiële spec van het EF-protocol gekocht/gelicenseerd, vandaar dat dit soort problemen voorkomen. Beetje jammer wel. Slordig? Och, ik zou als fabrikant ook geen 10+ jaar oud objectief van nog geen € 250 gaan supporten. Wel een beetje reëel blijven he ;)

[ Voor 4% gewijzigd door koraks243 op 11-05-2006 11:37 ]

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaguit
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09 21:25

Haaguit

HBZNPLT!

Liquid schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 10:11:
Ik zag dat bij veel mensen het kortingsboekje nooit was aangekomen. Ik heb ze vandaag pas gekregen en meteen 2 :P

Ik denk dat ze vanaf vandaag wel bij iedereen in de bus valt.

Maar wie die tweede wilt mag mij mailen :)
Zit er een bonnetje in voor de 28-135 IS USM of 70-300 IS USM (niet DO)? Dan heb ik zeker interesse!

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Haaguit schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 14:39:
[...]

Zit er een bonnetje in voor de 28-135 IS USM of 70-300 IS USM (niet DO)? Dan heb ik zeker interesse!
Voor de 70-300 IS USM nonDO zit er een bon bij, heb ik net gezien, ter waarde van 50 Euro...
70-300 DO IS USM ook, twv 100 euro.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

liquid schreef:
[...]

Ik zag dat bij veel mensen het kortingsboekje nooit was aangekomen. Ik heb ze vandaag pas gekregen en meteen 2 :P

Ik denk dat ze vanaf vandaag wel bij iedereen in de bus valt.

Maar wie die tweede wilt mag mij mailen
Zit er een bon bij voor de Canon 70/200L f4? Als ik die van je zou mogen ontvangen dan _/-\o_ :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
matthijst schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 10:48:
Binnen, met je rug tegen de muur is het vrij lastig om nog twee stapen naar achteren te zetten :)
Daar komt die 2mm extra dus goed van pas....
ik vind die vertekening van een 10mm binnenshuis best lelijk eigelijk (van een 12mm ook al, maar iets minder)...
dus... dan kan je het shot wel nemen (lees: een hele kamer beeldvullend op de foto zetten), maar als het vervolgens zo vertekend is dat het er niet meer uit ziet.... heb je nog geen mooie foto.

Als je zo'n lens outdoor gebruikt, dan vind ik zo'n supergroothoek wat beter tot z'n recht komen, maar dan heb je aan een 12mm (of 16 of 17mm) imo wel genoeg, want dan kan je meestal wel een stapje achteruit maken.

of je moet net op die bergkam staan ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2021
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 15:43:
Zit er een bon bij voor de Canon 70/200L f4? Als ik die van je zou mogen ontvangen dan _/-\o_ :)
De Canon 70-200 L F4 zit er niet bij. Hier staat waar je allemaal korting op kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Liquid schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 10:11:
Idem bij mij 2 boekjes vandaag, mogelijk toch maar zo;n 10-22 mm lens halen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
abrakadaver schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 15:46:
[...]

ik vind die vertekening van een 10mm binnenshuis best lelijk eigelijk (van een 12mm ook al, maar iets minder)...
dus... dan kan je het shot wel nemen (lees: een hele kamer beeldvullend op de foto zetten), maar als het vervolgens zo vertekend is dat het er niet meer uit ziet.... heb je nog geen mooie foto.

Als je zo'n lens outdoor gebruikt, dan vind ik zo'n supergroothoek wat beter tot z'n recht komen, maar dan heb je aan een 12mm (of 16 of 17mm) imo wel genoeg, want dan kan je meestal wel een stapje achteruit maken.

Als je naar achteren loopt, krijg je niet opeens meer lucht op de foto hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
qless schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 09:55:
[...] Voor de DO versie zijn de waardes toch niet verelijkbaar met de "gewone" 70-300?
Waarom zouden die waarden anders zijn? De DO werkt intern wel anders, maar het uiteindelijke beeld wat er achter uitkomt is volledig gelijk aan dat van welk andere EF 70-300 objectief dan ook volgens mij. Hoe zou je camera er anders chocola van moeten maken?
Anyway, wat Voutloos al zei, misschien staat er in je eigen boekje ook wel wat.
Om je een idee te geven van wat je kan verwachten met de EF25 II op 70mm heb ik, zonder enige artistieke aspiraties een huissleutel op een tuintegel gelegd:
Afbeeldingslocatie: http://img239.imageshack.us/img239/9717/sleutel686lg.jpg
Dit is het volle "negatief" op mijn 350D, uiteraard resized.
Als je "echt" makro wil, kan je misschien beter een oud 50mm objectief zoeken en dat achterstevoren op je 70-300 schroeven. Ben je minder geld kwijt en je krijgt een veel hogere afbeeldingsmaatstaf (en dat maakt het ook weer een heel stuk moeilijker).

edit: dezelfde opname op 100% (detail):
Afbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/1262/sleutdet685jj.jpg

Beide foto's volledig onbewerkt en per abuis op ISO-1600 geschoten.

[ Voor 13% gewijzigd door Toff op 11-05-2006 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bassa schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 15:54:
[...]

De Canon 70-200 L F4 zit er niet bij. Hier staat waar je allemaal korting op kan krijgen.
Jammer :(

Ik heb hem trouwens net ontvangen :D Wel snel zeg, gisteren besteld en geld overgemaakt, en vandaag ontvangen :P AF is echt super snel. Ik ga vanavond de batterij even volledig opladen en dan morgen wat foto's schieten met de 70-200 en de Sigma 70-300, zet ik hier wel wat vergelijkingsplaten neer :)

Grootte valt best mee, hij zoomt en focust volledig intern en is bij gebruik net zo lang als de Sigma, die wel uitschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hé bedankt, heb 't ff opgezocht in mn boekje en het is idd hetzelfde als bij de DOversie.

Weet niet of t de moeite (het geld) waard is, ik zal er in de toekomst toch nog wel eens een macro lens bij kopen.

Een 50mm aan mn 70-300 vast schroeven? krijg je daar beetje goede resultaten mee dan? niet bepaald lichtsterk meer dan neem ik aan :S

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
thijz schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 16:27:
[...]

net zoveel als wanneer je dezelfde beelduitsnede wil krijgen door 'uit te zoomen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
thijz schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 16:27:
Naar voor en/of naar achteren lopen om de gewenste beelduitsnede te krijgen wordt ook wel "benen zoom" genoemd.

Stel dat je voorwerp altijd even groot op de foto komt ongeacht of je nou voor of achteruit loopt, hoe zou dan met een Prime je beelduitsnede kunnen veranderen? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 11-05-2006 19:33 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet dat het perspectief wél veranderd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Josser: Even uit de losse hand, wat eigenlijk niet hoort, vind ik zelf, een opname van dezelfde sleutel. Geschoten met de Canon 350D, 70-300 DO op 70 mm en een 50 mm F 1.4 FD objectief er achterstevoren voor (mbv omkeerring 55-55 en stepdownring 58>55mm). Verlichting is 1 20W halogeenlampje op 25 cm. EXIF: 1/250 F/9 ISO-1600. "Gewoon" automatisch scherpgesteld en belicht en AWB. Beetje geknoei dus, maar ik heb die stepdownring pas een paar dagen in huis, dus nog geen echt goede pics mee gemaakt. Er mankeert natuurlijk van alles aan de foto, maar het meeste is met wat zorgvuldigheid wel op te lossen of te voorkomen. Ik zie wat lichtafval in de hoeken, maar dat is mogelijk weg te croppen of zefs nog te verminderen door het UV-filter van die FD te schroeven :D. Anyway, er is best mee te werken en de afbeeldingsmaatstaf is wel iets groter dan met een tussenringetje :P. En dat voor een fractie van de kosten. Resized "hele negatief":
Afbeeldingslocatie: http://img245.imageshack.us/img245/7084/sleutel706wr.jpg
En de deelopname op 100%:
Afbeeldingslocatie: http://img139.imageshack.us/img139/7538/sleuteldet708zw.th.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Toff op 12-05-2006 12:02 . Reden: tikvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ziet er niet gek uit.
Ik bedenk me net alleen dat de 70-300 IS (geen DO) bij het scherpstellen draait aan het uiteinde dus neem aan dat het automatisch scherpstellen dan sowieso niet (nauwelijks) werkt (of wel?)

Het word dan toch nog ff wachten totdat ik geld genoeg heb voor een 'echte' makro lens.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik heb voor de grap ook even een 100mm F2.8 FD ervoor geschroefd, ipv die 50 mm. Geeft uiteraard een kleinere afbeeldingsmaatstaf en dus meer beeld en een grotere afspand tot het object (bij de 50mm zit je echt op 3-5cm), maar ook veel meer lichtafval. Ik post de foto maar niet, anders krijg ik straks nog een ban voor sleutelmerkspammen ;).

Overigens is de juiste methode voor scherpstellen bij makro eigenlijk: MF, meestal op oneindig, en dan de cam heen en weer bewegen tot de ideale scherpte is bereikt. Het draaien van je voorste lensdeel zou in principe niet echt veel uitmaken. Met die 100mm lukte de AF overigens niet, hetgeen zou kunnen betekenen dat de lichtsterkte te gering is voor AF (minimaal F8 dacht ik). Een tussenring kost trouwens ook lichtsterkte.

Het hoeft ook niet echt een bestaand objectief te zijn hoor, je kan ook voorzetlenzen bouwen van verrekijkerlenzen, zoals The Alchemist bewijst, maar daar kan ik je verder niet bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

abrakadaver schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 19:06:
[...]

net zoveel als wanneer je dezelfde beelduitsnede wil krijgen door 'uit te zoomen'.
Als ik op 100 meter afstand een foto maak met een bigma @ 500mm, of een foto met een groothoeklens @ 10mm van 2 meter afstand, dan ziet mijn foto er toch heel anders uit, ondanks dat ik hetzelfde onderwerp er op heb staan. De benenzoom heeft nou eenmaal andere effecten op je beeld dan het aantal millimeters op de teller :).

Overigens ben ik me er niet zeker van of de meter-afstanden hierboven kloppen, maar het gaat om het idee. Canon heeft ook zo'n leuk speeltje online staan waarbij je de verschillende beeldverhoudingen kan zien bij gelijkblijvend onderwerp en verschillende brandpuntsafstanden.

Het verschil tussen 55mm en 70mm is overigens natuurlijk niet zo groot als het verschil tussen een 500mm tele en een 10mm groothoek, maar het gaat om het idee he ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaguit
  • Laatst online: 03-09 21:25

Haaguit

HBZNPLT!

dodge_911 schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 15:03:
[...]

Voor de 70-300 IS USM nonDO zit er een bon bij, heb ik net gezien, ter waarde van 50 Euro...
70-300 DO IS USM ook, twv 100 euro.
Als je die voor de 70300 IS USM non-DO niet gebruikt, ben ik er wel mee geholpen! Zou je die op willen sturen?

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Haaguit schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 11:04:
[...]Als je die voor de 70300 IS USM non-DO niet gebruikt, ben ik er wel mee geholpen! Zou je die op willen sturen?
Voor we hier het grote mag-ik-je-bon topic gaan krijgen:
Het is heel eenvoudig om hier gratis je eigen boekje aan te vragen, zoals al meerdere malen voorbij is gekomen. Er worden door Canon geen vragen gesteld over welk product je gekocht hebt, waar het boekje bij had moeten zitten (EOS 30D), maar uitsluitend bewijs van aankoop van het artikel waar de voucher voor geldt.
Opsturen van bonnen naar medetweakers is natuurlijk wel symphatiek, maar wie weet of hij voor 31-12-2006 niet alsnog een ander artikel uit het boekje bijkoopt? Stel, een van mijn huidige objectieven valt kapot (niet verzekerd), of ik wil toch nog een 580EX erbij, dan laat ik die natuurlijk wel door mijn vrouw aanschaffen (het is 1 per persoon).
De actie loopt sinds 15 maart en "iedereen" heeft inmiddels tegelijk het boekje binnengehad, dus als je er nu een aanvraagt, zal het echt geen maand duren voor je het in huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah oke, dat wist ik niet, ik dacht dat je dan een copie van een aankoop bon moest insturen :) Vraag er meteen eentje aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 12:56:
Ah oke, dat wist ik niet, ik dacht dat je dan een copie van een aankoop bon moest insturen :) Vraag er meteen eentje aan :)
Dit kon je ook gewoon met de search vinden.. In deel 1 van dit topic is de nieuwe cashback al uitgebreid besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

abrakadaver schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 15:46:
[...]

Maar hoe wil je bijv. deze foto op 17mm maken?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/IMG_1151.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Oke hier een ongelovelijke noobvraag, maar ik kan het antwoord niet zo snel vinden, heb deze thread gelezen en die van de Eos 350d.
Ik heb nu een A520 en wil graag wat groters, dus dacht ik aan de Eos 350D. Veel over te lezen en iedereen is wel positief. Zou ik deze kopen, dan ben ik de rest van het jaar wel redelijk blut, zeker geen geld voor extra lenzen. Nou koop ik natuurlijk wel de kit en dan krijg je die standaard 18-55mm lens erbij. Kan ik hier wat mee om mee te beginnen? Ik heb ook een casio camera die 8x optisch zoemt. Zal deze veel verder komen dan de Eos met kitlens?...hoeveel ben ik kwijt voor een beginners zoom lens?
Het zijn basic vragen en jullie kennis is me veel waard :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb drie tips voor je: in de startpost van dit topic en de faq van het forum staat veel beschreven, maar ook bijvoorbeeld hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

nomad85 schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 00:15:
Nou koop ik natuurlijk wel de kit en dan krijg je die standaard 18-55mm lens erbij. Kan ik hier wat mee om mee te beginnen? Ik heb ook een casio camera die 8x optisch zoemt. Zal deze veel verder komen dan de Eos met kitlens?...hoeveel ben ik kwijt voor een beginners zoom lens?
Heb je dit geweldige verhaal al eens doorgelezen? Heeft Sander ook niet voor de kat z'n gat zitten typen en beantwoord eigenlijk (bijna) al je vragen.

Ik kwam in mijn archief wat aardigs tegen. Vorig jaar met 350D en Sigma 70-300 APO DG een foto van een kat gemaakt, nu onlangs dezelfde foto gemaakt met 30D en Canon EF 70-200 f/2.8 L. Links de Sigma, rechts Canon, beiden op grootste diafragma en op het lange eind. Klik erop voor een grotere weergave:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/sigma_vs_L_sm.jpg

En een crop van beiden:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/sigma_vs_L_crop_sm.jpg

Geen wetenschappelijke test uiteraard..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 00:37:
[...]

Heb je dit geweldige verhaal al eens doorgelezen? Heeft Sander ook niet voor de kat z'n gat zitten typen en beantwoord eigenlijk (bijna) al je vragen.

Ik kwam in mijn archief wat aardigs tegen. Vorig jaar met 350D en Sigma 70-300 APO DG een foto van een kat gemaakt, nu onlangs dezelfde foto gemaakt met 30D en Canon EF 70-200 f/2.8 L. Links de Sigma, rechts Canon, beiden op grootste diafragma en op het lange eind. Klik erop voor een grotere weergave:

[afbeelding]

En een crop van beiden:

[afbeelding]

Geen wetenschappelijke test uiteraard..... :)
Ik wilde volgende week een 70-300 kopen van sigma, omdat de prijzen zo ongelovelijk verschillen.
Nu ik dit verschil aanschouw... damn you!
Maar wat een verschil! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Voor de prijs van de Canon koop je ruim 5 Sigma's, dus het mag ergens ook wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sorry dat ik zulke stomme vragen stelde. Ik had voor mijn gevoel goed gezocht op GoT, maar kwam niks tegen waarvan ik dacht dat het op mij sloeg, maar jullie links laten me duidelijk zien dat er genoeg over geschreven is. Toch bedankt, ben wel verder gekomen nu, ik denk dat ik nog even wacht en veel ga lezen, dan een "budget" Dslr koop, met later betere lenzen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MartijnGizmo schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 00:50:
Voor de prijs van de Canon koop je ruim 5 Sigma's, dus het mag ergens ook wel. ;)
Als de foto's echt op het lange end gemaakt zijn, is er ook nog een significant verschil. De Sigma heeft dan 300mm f5.6 en de Canon 200mm f2.8. Maakt mss ook wel wat uit in scherpte.

[ Voor 34% gewijzigd door zonoskar op 13-05-2006 09:32 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Laten we wel wezen: van de foto's is geen EXIF beschikbaar, dat maakt het al dat we de foto's niet kunnen vergelijken.

Mochten ze beiden met een volledig geopende lens zijn gemaakt, dan is het verschil natuurlijk schokkend te noemen.

Ik zal dadelijk was bloemetjes fotograferen met een paar verschillende lenzen en diafragma-standen, dat is misschien wel leuk ter vergelijk :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Sigma foto is op 300mm, f/5.6 en 1/500s, Canon foto is op 145mm, f/2.8 en 1/2000s. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Beide wide-open, maar niet beide op het maximale bereik. En omdat de sluitertijd ook flink verschilt kunnen we eventueel aanwezige 'trillingen' ook niet uitsluiten, toch jammer. Mijn ijverigheid van zoeven in de tuin heeft me 80 plaatjes opgeleverd; ik ga nu het nodige crop en resize-werk verrichten :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Floor: jij hebt de 70-200IS, heb je er toevallig ook een 2xTC bij? Ik ben nogal benieuwd naar de prestaties van de TC op die lens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Ik lees wel eens van test eens met 1,4x TC of 2xTC er op, maar er zijn toch een stuk of 4 merken TC?
Presteren die allemaal even goed, of zit daar ook nog kwaliteits verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Om het verschil in scherpte en DOF te laten zien heb ik het volgende gedaan:

Camera op statief gezet, ISO200 en Aperture Priority ingesteld. Dan op een aantal diafragma's plaatjes geschoten en de volgende lens erop gezet. Alleen bij mijn tele heb ik de positie van het statief moeten veranderen, omdat die een scherpstel-afstand heeft van 1m40.
Ik heb gewoon in JPG geschoten en heb alle foto's 1/3e stop onderbelicht.

Gebruikte apparatuur voor de fetisjisten onder ons:
Canon EOS 1D MarkII
Sigma 15fish
Canon 17-35L
Canon 24-70L
Canon 50/1.4
Canon 70-200L IS

1e lens: Sigma 15mm fisheye f/2.8

15fish, f/2.8:
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/15_2.8_600.jpg
Orig

15fish, f/3.2
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/15_3.2_600.jpg
Orig

15fish, f/4
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/15_4_600.jpg
Orig

15fish, f/4.5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/15_4.5_600.jpg
Orig

15fish, f/5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/15_5_600.jpg
Orig

15fish, f/5.6
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/15_5.6_600.jpg
Orig

15fish, f/8
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/15_8_600.jpg
Orig

15fish, f/11
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/15_11_600.jpg
Orig

2e lens: Canon 17-35mm f/2.8 L

17mm, f/2.8:
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/17_2.8_600.jpg
Orig

17, f/3.2
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/17_3.2_600.jpg
Orig

17, f/4
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/17_4_600.jpg
Orig

17, f/4.5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/17_4.5_600.jpg
Orig

17, f/5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/17_5_600.jpg
Orig

17, f/5.6
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/17_5.6_600.jpg
Orig

17, f/8
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/17_8_600.jpg
Orig

17, f/11
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/17_11_600.jpg
Orig

en op 35mm:

35mm, f/2.8:
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/35_2.8_600.jpg
Orig

35, f/3.2
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/35_3.2_600.jpg
Orig

35, f/4
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/35_4_600.jpg
Orig

35, f/4.5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/35_4.5_600.jpg
Orig

35, f/5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/35_5_600.jpg
Orig

35, f/5.6
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/35_5.6_600.jpg
Orig

35, f/8
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/35_8_600.jpg
Orig

35, f/11
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/35_11_600.jpg
Orig

2e lens: Canon 24-70mm f/2.8 L

24mm, f/2.8:
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/24_2.8_600.jpg
Orig

24, f/3.2
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/24_3.2_600.jpg
Orig

24, f/4
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/24_4_600.jpg
Orig

24, f/4.5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/24_4.5_600.jpg
Orig

24, f/5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/24_5_600.jpg
Orig

24, f/5.6
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/24_5.6_600.jpg
Orig

24, f/8
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/24_8_600.jpg
Orig

24, f/11
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/24_11_600.jpg
Orig

en op 70mm:

70mm, f/2.8:
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70_2.8_600.jpg
Orig

70, f/3.2
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70_3.2_600.jpg
Orig

70, f/4
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70_4_600.jpg
Orig

70, f/4.5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70_4.5_600.jpg
Orig

70, f/5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70_5_600.jpg
Orig

70, f/5.6
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70_5.6_600.jpg
Orig

70, f/8
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70_8_600.jpg
Orig

70, f/11
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70_11_600.jpg
Orig

Dan heb ik nog een 50/1.4 gebruikt:

50mm, f/1.4:
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/50_1.4_600.jpg
Orig

50, f/1.6
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/50_1.6_600.jpg
Orig

50, f/1.8
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/50_1.8_600.jpg
Orig

50, f/2
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/50_2_600.jpg
Orig

50, f/2.2
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/50_2.2_600.jpg
Orig

50, f/2.5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/50_2.5_600.jpg
Orig

50, f/2.8
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/50_2.8_600.jpg
Orig

50, f/3.2
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/50_3.2_600.jpg
Orig

50, f/4
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/50_4_600.jpg
Orig

50, f/4.5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/50_4.5_600.jpg
Orig

50, f/5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/50_5_600.jpg
Orig

50, f/5.6
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/50_5.6_600.jpg
Orig

50, f/8
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/50_8_600.jpg
Orig

50, f/11
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/50_11_600.jpg
Orig

En de laatste lens, een Canon 70-200mm f/2.8 L IS

70mm, f/2.8:
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70IS_2.8_600.jpg
Orig

70, f/3.2
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70IS_3.2_600.jpg
Orig

70, f/4
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70IS_4_600.jpg
Orig

70, f/4.5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70IS_4.5_600.jpg
Orig

70, f/5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70IS_5_600.jpg
Orig

70, f/5.6
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70IS_5.6_600.jpg
Orig

70, f/8
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70IS_8_600.jpg
Orig

70, f/11
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/70IS_11_600.jpg
Orig

en op 200mm:

200mm, f/2.8:
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/200IS_2.8_600.jpg
Orig

200, f/3.2
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/200IS_3.2_600.jpg
Orig

200, f/4
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/200IS_4_600.jpg
Orig

200, f/4.5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/200IS_4.5_600.jpg
Orig

200, f/5
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/200IS_5_600.jpg
Orig

200, f/5.6
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/200IS_5.6_600.jpg
Orig

200, f/8
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/200IS_8_600.jpg
Orig

200, f/11
Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/lenstestje/200IS_11_600.jpg
Orig

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 18-05-2006 15:45 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

neographikal schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 10:37:
Floor: jij hebt de 70-200IS, heb je er toevallig ook een 2xTC bij? Ik ben nogal benieuwd naar de prestaties van de TC op die lens :)
Ik heb (helaas) helemaal geen TeleConverter, heb wel met de 1.4 van KrL gewerkt. Je merkt wel wat kwaliteitsverlies, maar het is nog niet bepaald schokkend. Ik vond het verlies aan licht wel erg vervelend moet ik zeggen. (2/3e stop bij de 1.4xTC, een volle bij de 2xTC). Nikon heeft een 1.7xTC waarbij je 2/3e stop verliest :9
Lennart_1337 schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 11:17:
Ik lees wel eens van test eens met 1,4x TC of 2xTC er op, maar er zijn toch een stuk of 4 merken TC?
Presteren die allemaal even goed, of zit daar ook nog kwaliteits verschil in?
Daar zit mijns inziens een flink kwaliteitsverschil in. De Canon vind ik het beste, daarna de Sigma en de andere 2 heb ik nog niet mee gewerkt, maar wat ik ervan heb gehoord zijn die niet echt aan te raden.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Floris schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 11:48:
[...]

Ik heb (helaas) helemaal geen TeleConverter, heb wel met de 1.4 van KrL gewerkt. Je merkt wel wat kwaliteitsverlies, maar het is nog niet bepaald schokkend. Ik vond het verlies aan licht wel erg vervelend moet ik zeggen. (2/3e stop bij de 1.4xTC, een volle bij de 2xTC). Nikon heeft een 1.7xTC waarbij je 2/3e stop verliest :9
Klopt, maar je krijgt wel een bak bereik ervoor terug met IS én USM. Optisch zal het onderhand beter presteren dan de 100-400, qua autofocus zéér zeker beter dan de Sigma 80-400, terwijl je de 3stops IS behoud. Al die lange tele's zijn sowieso F/5.6 op het lange eind, dus wat dat betreft heeft die TC geen heel groot nadeel.

Dat zou de reden zijn om die combi een keer aan te schaffen: de veelzijdigheid: portret/concert/lange tele, allemaal in één stukje glas :) Leuke test trouwens, van de week eens kijken naar de resultaten :)

Mocht je trouwens een TC aan willen schaffen, ik heb hier een €50,- cashback bon liggen inmiddels. Canon is niet meer zo scheutig met het versturen van die boekjes lijkt wel..

[ Voor 14% gewijzigd door neographikal op 13-05-2006 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 16:25
Een 70-200 met 2X zal het helaas toch echt moeten afleggen tegen een 100-400, heel misschien is de score gelijk op F5,6 maar ga je op F8 zitten komt de 100-400 echt beter weg.
De 2x extender is een leuk ding maar icm de 70-200 IS moet je geen wonderen verwachten, ik hou de 2x extender vanwege het gemak, maar als ik weet dat ik de mm's nodig zal hebben gaat de 100-400 mee ipv de 70-200IS.
Gebruik je een 100-400 buiten met genoeg licht is het een waanzinnig fijne lens en ERG scherp, heb je de mm's niet nodig is het fijn een kortere en snellere lens als de 70-200 IS te gebruiken.
HIER op LL staat een mooi vergelijk tussen de 2 lenzen.
In tegenstelling tot de 1,4 geeft de 2x extender toch iets meer verlies wat betreft kwaliteit, maar de flexibiliteit is weer erg handig, misschien maar hopen op een mooie 100-300mm IS F4 L van Canon waar je met een 1,4 extender dan prima weg komt????? :P

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Floris schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 11:48:
[...]

Volgens mij is het fysiek bepaald dat je met een 1,4xTC 1 stop verliest en met een 2xTC 2 stops.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MartijnGizmo schreef op zondag 14 mei 2006 @ 18:10:
[...]

Volgens mij is het fysiek bepaald dat je met een 1,4xTC 1 stop verliest en met een 2xTC 2 stops.....
Fysiek in geval van beweging? Je verliest namelijk ook gewoon licht... Of bedoel je dat anders?

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 14-05-2006 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:57

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

[...]

Dat dacht ik ook, doordat je het beeld vergroot smeer je een kleinere hoeveelheid licht uit over dezelfde oppervlakte.

offtopic:
post nummer 2000

[ Voor 6% gewijzigd door Kanarie op 14-05-2006 20:44 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is beter een 75-300mm f/4-5.6 III of een 70-200mm f/4L USM met een 1.4extender(of mischien een 2.0) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eh, gaan we nu een objectief van 220 euro vergelijken met eentje die 400 euro duurder is? Naar mijn mening kun je beter een Sigma 100-300/4.0 kopen als je een optisch goede zoomlens zoekt die tot 300 mm gaat. Zie www.photozone.de voor een goede review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 20:31:
Wat is beter een 75-300mm f/4-5.6 III of een 70-200mm f/4L USM met een 1.4extender(of mischien een 2.0) ?
De Canon 70-200 4L staat erom bekend ragscherp te zijn, de 75-300 is berucht omdat het een behoorlijk soft ding is, vooral op 300mm.
Mijn gevoel is dus dat de 70-200 4L met 1.4 extender betere prestaties zal neerzetten op 300mm dan de 75-300.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

THW Arie schreef op zondag 14 mei 2006 @ 20:46:
[...]

De Canon 70-200 4L staat erom bekend ragscherp te zijn, de 75-300 is berucht omdat het een behoorlijk soft ding is, vooral op 300mm.
Mijn gevoel is dus dat de 70-200 4L met 1.4 extender betere prestaties zal neerzetten op 300mm dan de 75-300.
Ik wilde het weten omdat ik in de zomer dan eindelijk de 350 heb :) :P
En ik zat dus te twijfelen welke ik zou nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien je de Sigma blijkbaar niet serieus neemt, hier even een review van de Canon en hier eentje van de Sigma. Beide worden ook met 1.4x converter getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
[...]
Jep. Je kan niet een TC maken met minder lichtverlies, dus die Nikon 1.7 met 2/3 stop verlies die Floor noemt kan gewoon niet.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

THW Arie schreef op zondag 14 mei 2006 @ 20:26:
[...]

Dat dacht ik ook, doordat je het beeld vergroot smeer je een kleinere hoeveelheid licht uit over dezelfde oppervlakte.

offtopic:
post nummer 2000
Nou, als je de brandpuntsafstand verlengt met 1,4 of 2, doe je hetzelfde met de noemer uit de diafragmabreuk. De diaframa-opening van de 70-200 f/2.8 op 200mm is 71,4mm en daar veranderd een extender helemaal niks aan. Met een 1,4xTC kom je dus op 280 f/4 en met een 2xTC op 400 f/5.6, en verlies je dus 1 respectievelijk 2 stops. Dit dus in tegenstelling tot wat Floris hier eerder zei. :)

Bij de 1.7xTC van Nikon die Floris noemt, wordt het effectieve diafragma door de elektronica wat enthousiast naar beneden afgerond, maar je verliest wel degelijk meer dan 2/3e stop. Volgens de lichtmeter in de camera verlies je 1,5 stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ben nu toch echt serieus op zoek naar een vervanger voor de 18-55 kitlens (voor op m'n 300D). Het korte tele bereik is afgedicht door een 28-135 IS USM dus ik blijf toch uitkomen op de 17-40 (L) van Canon. Eigenlijk schreeuwt ook elke site dat dit dé kitlens vervanger is voor als je daar uit gegroeid bent. Nu vind ik 'm toch een beetje prijzig, en vroeg me af, zijn er nog alternatieven van andere merken bijvoorbeeld? Ik zie bjvoorbeeld een Tamron 17-35 en een Sigma 17-35 bij Konijnenberg staan, iemand ervaring met deze lenzen in vergelijk met de 17-40L?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Er zit ook nog een €100,- cashback op de 17-40 wat het verschil met de andere lenzen behoorlijk dicht. De Sigma 17-35 is ondanks de HSM alsnog een koffiemolen, vraag me niet hoe het kan, maar ik heb er twee in de handen gehad die alsnog behoorlijk veel geluid produceren. Daarnaast zijn er veel individuele problemen met de lens (QA-issues, zie FredMiranda o.a.). De Tamron is een aardig alternatief, maar optisch niet heel erg jofel. Zowel Photozone als wat ervaringen van anderen hier (Justmental o.a.) lijken dat te bevestigen. Daarnaast is de autofocus niet heel rap :)

Persoonlijk zou ik die €200,- meer neerleggen voor de 17-40, wat optisch gewoon een pracht is, vandaar dat ik het ook heb gedaan :P . Contrastrijk en érg scherp in combinatie met ra-zend-snelle USM-motor :)

Nog een tip: de startpost van die topic :)

[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 15-05-2006 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:19
Servor schreef op maandag 15 mei 2006 @ 09:38:
Ik ben nu toch echt serieus op zoek naar een vervanger voor de 18-55 kitlens (voor op m'n 300D). Het korte tele bereik is afgedicht door een 28-135 IS USM dus ik blijf toch uitkomen op de 17-40 (L) van Canon. Eigenlijk schreeuwt ook elke site dat dit dé kitlens vervanger is voor als je daar uit gegroeid bent. Nu vind ik 'm toch een beetje prijzig, en vroeg me af, zijn er nog alternatieven van andere merken bijvoorbeeld? Ik zie bjvoorbeeld een Tamron 17-35 en een Sigma 17-35 bij Konijnenberg staan, iemand ervaring met deze lenzen in vergelijk met de 17-40L?
Je zou ook heel even kunnen wachten, Klaus van photozone heeft net de nieuwe Tamron 17-50 f2.8 weten te regelen, die komt a.h.g.i. volgend weekend bij hem aan!

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fingerprint88
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-09 20:17
Ik geloof dat de eerste Tamron 17-50 f/2.8's al een weg gevonden hebben naar een nieuwe eigenaar.

Link: http://forums.dpreview.co...orum=1029&thread=18417289
Photozone komt volgende week met een review: http://www.photozone.de/a...sp?id=1070365A&forum=1024

edit:
sneller leren typen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Fingerprint88 op 15-05-2006 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Sigma 17-70? Die kost rond de €350, ben ik ook naar aan het kijken :) Ik heb net al een L lens gekocht, en 2 achter elkaar wordt wel erg duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Dit zou mijn eerste L lens worden. En aan de ene kant ben ik erg 'benieuwd' naar zo'n lens, aan de andere kant is het gewoon een sloot geld voor de hobbyist. Maar die cashback is erg interessant en misschien dat ik nog een paar tientjes voor die 18-55 kan krijgen, dat verlicht de pijn wat.

Aan de andere kant is f2.8 ook wel prettig in het geval van die Tamron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Servor schreef op maandag 15 mei 2006 @ 11:41:
Dit zou mijn eerste L lens worden. En aan de ene kant ben ik erg 'benieuwd' naar zo'n lens, aan de andere kant is het gewoon een sloot geld voor de hobbyist. Maar die cashback is erg interessant en misschien dat ik nog een paar tientjes voor die 18-55 kan krijgen, dat verlicht de pijn wat.

Aan de andere kant is f2.8 ook wel prettig in het geval van die Tamron.
Die L lenzen zijn über geil :Y Ik twijfel ook nog of ikde Sigma 17-70 haal of nog even wacht en dan voor de 17-40 L ga...

Voorlopdig nog niet iig, moet nog bijkomen van de aanschaf van een 70-200 L f/4 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Als je ook al een 28-135 hebt, is een 10-22 misschien een overweging waard? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 29-08 08:14

djkooij

voorheen Facemodder

Gek word ik van al die keuze mogelijkheden...
Wat raden jullie mij aan als ik onderstaande keuze dan toch moet/wil maken:

70-200 F4 L (2e hand ca. 575,- of nieuw ca. 625,-)
of
70-300 IS USM (met cashback ca. 475,-)

Denk dan aan toepassingen als; 1: vliegtuigen (militair en civiel) en 2: dieren in de vrije natuur
Bovenstaande prijzen zijn toch echt wel de top van het budget vooralsnog.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik wilde trouwens dit nog even met jullie delen :

een voorbeeld foto van de 100 f2 USM die ik laatst gekocht heb (echt een koopje, 190 euro, inclusief UV filter en zonnekap!)

Afbeeldingslocatie: http://www.vanloo.org/fotos/nieuwbouw/IMG_1626_L_resized.JPG

100mm (dûh), F2.0, 1/200sec. Lens is echt super scherp (veel scherper dan 50mm 1.8 IMO) en DOF is echt super klein (een boel foto's zit mn focus er net ff een tikkie naast doordat ik er niet genoeg tijd voor neem..).

Oh ja, dit is een JPG direct uit de camera, geen sharpening of wat.

[ Voor 9% gewijzigd door WVL_KsZeN op 15-05-2006 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ah, het ondergewaardeerde (maar stiekem betere) broertje van de 85 f/1.8..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op maandag 15 mei 2006 @ 12:32:
[...]

Als je ook al een 28-135 hebt, is een 10-22 misschien een overweging waard? :)
Hm, op zich een idee maar voor het groothoekwerk heb ik al een Zenitar en ik vind die gedeeltelijke overlap wel prettig eigenlijk. Maar ik zie dat er ook een cashback op de 10-22 zit, zal 'm eens gaan uitpluizen. (Alhoewel het wel een EF-S is... maar goed, ik verwacht niet binnen afzienbare tijd naar full frame te gaan eigenlijk).

[ Voor 25% gewijzigd door Servor op 15-05-2006 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"de 100 f2 USM die ik laatst gekocht heb (echt een koopje, 190 euro"

waar haal je die voor zo weinig geld dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
MartijnGizmo schreef op maandag 15 mei 2006 @ 13:21:
Ah, het ondergewaardeerde (maar stiekem betere) broertje van de 85 f/1.8..... :)
Denk dat dat komt doordat ze niet zoveel verschillen, en de 85 wat goedkoper is.. 1.8 of 2.0 maakt niet zoveel uit, 100 is iets langer en kan wat dunnere DOF maken..
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 13:32:
"de 100 f2 USM die ik laatst gekocht heb (echt een koopje, 190 euro"

waar haal je die voor zo weinig geld dan?
goed opletten op marktplaats, ik heb er trouwens ook de 28mm f2.8 bijgekocht voor 90 euro, maar die vind ik maar zo-zo.. wilde hem eigenlijk wel eens proberen, en waarom niet, voor 90 euro ben ik hem ook zo weer kwijt.. Ik vind hem niet wijd genoeg op mn 350d, dus ik denk dat ik hem wegdoe als ik een nieuwe walk-around zoom haal (heb ik nog steeds niet besloten, maar ik denk de tamron 17-50 of tokina 16-50, ik hoop maar dat ze niet tegenvallen..)

[ Voor 71% gewijzigd door WVL_KsZeN op 15-05-2006 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Ik stond een jaartje geleden voor dezelfde keuze en ben toen voor de Tamron gegaan. De Canon presteert optisch iets beter (maar niet bijzonder veel) en de AF van de L-lens is natuurlijk veruit superieur aan de ouderwetse Tamron-techniek. Ik vond die verbeteringen echter de meerprijs niet waard, zeker ook omdat snelle AF bij een groothoek veel minder belangrijk is dan bij een (lange) tele. De optische prestaties liggen, op een cropfactor cam, zo dicht bij elkaar dat ik daar voor mezelf de meerprijs van de Canon niet mee kan verantwoorden. En de Tamron is f/2.8 aan het lange eind, wat voor mij toch erg prettig is; ik schiet vrij veel binnenshuis en dan is dat een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Tamron 17-35 op Photozone: aangezien je meer reacties tegenkomt over tegenvallende optische prestaties lijkt het me niet dat Klaus een uitzondering te pakken heeft: de Canon-kitlens presteert bijna net zo goed aan de randen :)

Het is gewoon een andere klasse lens dan de 17-40, maar daar is de prijs ook naar. De 17-40 is aanzienlijk duurder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Facemodder schreef op maandag 15 mei 2006 @ 13:11:
Gek word ik van al die keuze mogelijkheden...
Wat raden jullie mij aan als ik onderstaande keuze dan toch moet/wil maken:

70-200 F4 L (2e hand ca. 575,- of nieuw ca. 625,-)
of
70-300 IS USM (met cashback ca. 475,-)

Denk dan aan toepassingen als; 1: vliegtuigen (militair en civiel) en 2: dieren in de vrije natuur
Bovenstaande prijzen zijn toch echt wel de top van het budget vooralsnog.
Ik ben blind voor de 70-200 L gegaan. Die extra 100mm en IS boeien mijn iet zo heel erg, feit is gewoon dat de L objectieven beter afgewerkt zijn, plus dat de optics beter zijn. Wat ik van de 70-200 prettig vind is dat hij niet uitschuift. Zowel het scherpstellen als het zoomen gebeurt intern, waardoor hij beter in de hand ligt tijdens het fotograferen.

Ook las ik op fm.com wat minder goede dingen over e 70-300 IS USM, terwijl ik over de 70-200 L eigenlijk alleen maar goede dingen las :)

Kijk ook eens hier naar:
pbase 70-200L f/4 user gallerij
pbase 70-200L f/4 gallerij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:25:
[...]

Ik ben blind voor de 70-200 L gegaan. Die extra 100mm en IS boeien mijn iet zo heel erg, feit is gewoon dat de L objectieven beter afgewerkt zijn, plus dat de optics beter zijn.
Hoooooooo even, de veronderstelling dat de L's sowieso beter zijn moet ik hier écht even ontkrachten: de 70-300 is nétescherp en is zelfs scherper dan de 70-200 F/4L. De bouw e.d. laten te wensen over, dat ben ik zeker met je eens, maar schilder alsjeblieft niet meteen een L af als de optisch betere. Er zijn zeker een aantal voorbeelden te vinden van L's die niet lekker presteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

neographikal schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:29:
[...]
de 70-300 is nétescherp en is zelfs scherper dan de 70-200 F/4L.
Ohja? In ieder geval niet significant, want om veel meer detail waar te nemen dan een 70-200L kan vastleggen, volstaat een huidige generatie digitale sensor of hoge kwaliteit film niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

neographikal schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:29:
[...]

Hoooooooo even, de veronderstelling dat de L's sowieso beter zijn moet ik hier écht even ontkrachten: de 70-300 is nétescherp en is zelfs scherper dan de 70-200 F/4L. De bouw e.d. laten te wensen over, dat ben ik zeker met je eens, maar schilder alsjeblieft niet meteen een L af als de optisch betere. Er zijn zeker een aantal voorbeelden te vinden van L's die niet lekker presteren :)
En dan is er nog het portret-stand-probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:35:
[...]

En dan is er nog het portret-stand-probleem. :)
Ik zeg ook niet dat het objectief heilig is, maar er wordt hier een conclusie getrokken aan de hand van het rode randje: dat het objectief dan persé goed zou zijn. Dat is niet waar, dus kijk niet alleen naar het rode randje en vergelijk het alsnog goed met anderen :)
koraks schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:33:
[...]

Ohja? In ieder geval niet significant, want om veel meer detail waar te nemen dan een 70-200L kan vastleggen, volstaat een huidige generatie digitale sensor of hoge kwaliteit film niet.
Dat is zeker waar, maar mijn punt was meer het verbinden van conclusies aan het rode randje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de reviews die ik heb gelezen is de 70-300 optisch op z'n minst net zo goed als de 70-200L.
De bouwkwaliteit is uiteraard wat minder, maar zeker niet slecht te noemen.,

Het grote voordeel van die 70-300 is uiteraard die 100mm meer bereik (nauwelijk kwaliteitverschil op 300mm!) en de ImageStabilizer waarmee je dus 3 stops winst hebt. Dat de 70-300 uitschuift op aan het uiteinde is alleen vervelend icm filters etc, je merkt er verder niks van met het "in de hand houden" zeg maar.

Je kan natuurlijk zo'n extender bij een 70-200L kopen maar dan heb je bij iets minder goed licht zeker een statief nodig.

[het portet-stand probleem heb ik zelf nog niet ontdekt]

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Sorry, maar dat laatste is ook nogal overtrokken. 300mm F/5.6 is prima uit de hand te doen met wat licht erbij, zo heel veel heb je niet nodig :) Desnoods de iso omhoog gooien óf even een beetje vastflitsen en je red het prima.

Het ligt er maar net aan wat je precies wilt gaan doen met de lens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Bovendien is die 70-300 altijd al iets minder lichtsterk, dus dan heeft josser nu ook al een statief nodig met die lens @ 300mm :P

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
De ene Tamron 17-35 die ik heb gehad vond ik zeker niet tegenvallen. Zeer scherp, zelfs in de hoeken. Alleen jammer van dat krasje binnen in de lens zelf. :P Maar ik heb er na die eerste week geen spijt van gehad om toch de 17-40 te kopen, aangezien ik de veel snellere AF wel begon te waarderen.

Over de 70-200/4 ben ik op zich wel positief. Mooi lensje, erg goede bouw. Heb er twee gehad vorige week en allebei weer doorverkocht. Dat komt doordat ik na wat foto's achter kwam dat m'n 100-300 op 200mm, f/5.6 en f/8 scherper was dan de twee 70-200s op 200mm. Nu is dat natuurlijk niet eerlijk, aangezien 200mm in het midden zit van m'n 100-300 en het maximale uiteinde is van de 70-200.
Maar goed, als ik geen 100-300 zou hebben, dan had ik er zeker eentje gehouden.

Zo heb ik dus wat winst gemaakt en deze donderdag een 5D camera gekocht. En nu ben ik erachter dat ik het verschil tussen 17mm en 24mm niet groot genoeg vind om de 17-40L te houden. M'n Peleng geeft me dan weer een heel mooi rond beeld, maar dat is me dan weer iets te extreem.

Vandaar dus dat ik in de markt ben om de 17-40 te vervangen voor een Sigma 12-24. Heeft iemand misschien ervaring met de 12-24 van Sigma? Ik heb natuurlijk wel de positieve test op photozone gelezen, maar ben vooral benieuwd naar hoe hij in de hand ligt en hoe flare gevoelig die 12-24 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 14:06

salient

Want omdat ik herhaal

Weet iemand de AF snelheid van de Canon EF 70-300 4.5-5.6 DO IS USM ?
Ik ben in principe van plan zo'n ding aan te schaffen als vervanging voor mijn 70-200 2.8L IS USM want dat ding neem ik te weinig mee vanwege het gewicht. Je maakt tenslotte mooiere foto's met een lens die je bij je hebt dan met eentje die je thuis laat liggen :)
De extender kan dan ook meteen de deur uit.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb hem één keer in de handen gehad, gewoon ring-usm snelheid, dus prima te doen :) Misschien dat hij een tikje trager is dan je 70-200 vanwege de F/5.6 vs F/2.8, maar veel zal het niet zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

gium schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:56:
Vandaar dus dat ik in de markt ben om de 17-40 te vervangen voor een Sigma 12-24. Heeft iemand misschien ervaring met de 12-24 van Sigma? Ik heb natuurlijk wel de positieve test op photozone gelezen, maar ben vooral benieuwd naar hoe hij in de hand ligt en hoe flare gevoelig die 12-24 is.
Ik zag het op DPZ dat je interesse hebt in de 12-24 ;) Zelf vind ik dat lensje gewoon niet scherp genoeg, can't be helped. Maarja, het is de enige 12mm fullframe, voorzover ik weet. Heb je die 12mm op fullframe echt nodig? Het is namelijk wel erg extreem. In jouw geval zou ik lekker de 17-40 houden; persoonlijk vind ik 17mm op fullframe wijd genoeg. Eventueel nog een 16mm fish erbij voor de leuk; op fullframe werkt dat wel lekker. Is anders een Tamron 14mm prime geen idee voor het echt wijde werk? Zo nu en dan duikt er 2e hands wel eens een op. Schijnt niet onaardig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

neographikal schreef op maandag 15 mei 2006 @ 17:20:
Ik heb hem één keer in de handen gehad, gewoon ring-usm snelheid, dus prima te doen :) Misschien dat hij een tikje trager is dan je 70-200 vanwege de F/5.6 vs F/2.8, maar veel zal het niet zijn :)
Vond je het wat, die lens?
Ik ga morgen naar iemand toe die zo'n ding heeft om er wat testshots mee te maken. De maat/gewicht en de 100mm extra tov de lens die ik nu heb bevallen me erg. Ik weet dat ik er kwa lichtsterkte (en ook wel optisch) op in ga leveren maar ik wil gewoon eens zien hoe veel dat dan is.
Nogmaals, met een mindere lens die je bij je hebt maak je mooiere foto's dan met de beste die je thuis laat.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hmja, optisch zijn er genoeg voorbeelden te vinden op het web: ik heb er te weinig mee geschoten om er een mening over te kunnen vormen op basis van eigen foto's. De foto's die op het web rondcirculeren zeggen vaak genoeg, in dit geval soms rare bokeh. Voor de rest is het een fijn licht ding, niet groot en redelijk goed gebouwd. Wat betreft de bouw heeft hij zéker een streepje voor op de 70-300 IS en de AF is aanmerkelijk rapper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:41:
Volgens de reviews die ik heb gelezen is de 70-300 optisch op z'n minst net zo goed als de 70-200L.
De bouwkwaliteit is uiteraard wat minder, maar zeker niet slecht te noemen.,

Het grote voordeel van die 70-300 is uiteraard die 100mm meer bereik (nauwelijk kwaliteitverschil op 300mm!) en de ImageStabilizer waarmee je dus 3 stops winst hebt. Dat de 70-300 uitschuift op aan het uiteinde is alleen vervelend icm filters etc, je merkt er verder niks van met het "in de hand houden" zeg maar.

Je kan natuurlijk zo'n extender bij een 70-200L kopen maar dan heb je bij iets minder goed licht zeker een statief nodig.

[het portet-stand probleem heb ik zelf nog niet ontdekt]
Als het dan qua scherpte niet tot zeer weinig scheelt (wellicht verliest de 70-300 op 200-300 wel duidelijk) dan ga ik toch voor de 70-300.
Het heeft wel IS (niet heilig, wel lekker) een groter bereik en in het 70-200 gebied ongeveer te vergelijken met een 70-200 L F4.
Aangezien de 70-300 micro-usm heeft zal het focussen wel een stukje trager zijn, maar ja... je kunt niet alles hebben voor dat geld denk ik dan.
Het uitschuiven van het objectief vind ik persoonlijk geen nadeel, het schuift namelijk ook weer in en da's wel handig voor transport, elke cm is er één. Bovendien is het voor mij geen walk'around lens dus zit het meer in de tas dan erop.
Dank voor de hulp bij het maken van een keuze in elk geval...

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voutloos schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:56:
Bovendien is die 70-300 altijd al iets minder lichtsterk, dus dan heeft josser nu ook al een statief nodig met die lens @ 300mm :P
:S nee daar komt de IS om de hoek kijken! 3 stops omhoog met die sluitertijd en weg statief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Facemodder schreef op maandag 15 mei 2006 @ 17:44:
[...]

Als het dan qua scherpte niet tot zeer weinig scheelt (wellicht verliest de 70-300 op 200-300 wel duidelijk) dan ga ik toch voor de 70-300.
Het heeft wel IS (niet heilig, wel lekker) een groter bereik en in het 70-200 gebied ongeveer te vergelijken met een 70-200 L F4.
Aangezien de 70-300 micro-usm heeft zal het focussen wel een stukje trager zijn, maar ja... je kunt niet alles hebben voor dat geld denk ik dan.
Het uitschuiven van het objectief vind ik persoonlijk geen nadeel, het schuift namelijk ook weer in en da's wel handig voor transport, elke cm is er één. Bovendien is het voor mij geen walk'around lens dus zit het meer in de tas dan erop.
Dank voor de hulp bij het maken van een keuze in elk geval...
Nog twee nadelen die niet genoemd zijn: de 70-300IS is niet parafocaal en heeft een roterend front element.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

salient schreef op maandag 15 mei 2006 @ 17:14:
Weet iemand de AF snelheid van de Canon EF 70-300 4.5-5.6 DO IS USM ?
Ik ben in principe van plan zo'n ding aan te schaffen als vervanging voor mijn 70-200 2.8L IS USM want dat ding neem ik te weinig mee vanwege het gewicht. Je maakt tenslotte mooiere foto's met een lens die je bij je hebt dan met eentje die je thuis laat liggen :)
De extender kan dan ook meteen de deur uit.
Wat wil je voor die 70-200 hebben als je 'm wegdoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

breinonline schreef op maandag 15 mei 2006 @ 18:15:
[...]

Nog twee nadelen die niet genoemd zijn: de 70-300IS is niet parafocaal en heeft een roterend front element.
Dat ie niet parafocaal is wist ik niet, maar ik denk niet dat ik dat echt vervelend ga vinden.
Het roterende front element is idd wel lastig. Pola'tje gebruiken wordt dan een beetje vervelend.
Toch is het geen onoverkomelijk probleem, fotowinkel kan gelukkig ook het e.e.a. "goedmaken".

[ Voor 15% gewijzigd door djkooij op 15-05-2006 18:35 . Reden: typo ]

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

[...]

Whuuuu my bad, sorry. Zat echt met andere getallen in mijn hoofd, maar logischerwijs klopt dit niet. Mijn excuses.

offtopic:
Sucks he knieschijf breken? Hoe hebben ze de jouwe weer aan elkaar geplakt?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
koraks schreef op maandag 15 mei 2006 @ 17:23:
Ik zag het op DPZ dat je interesse hebt in de 12-24 ;) Zelf vind ik dat lensje gewoon niet scherp genoeg, can't be helped. Maarja, het is de enige 12mm fullframe, voorzover ik weet. Heb je die 12mm op fullframe echt nodig? Het is namelijk wel erg extreem. In jouw geval zou ik lekker de 17-40 houden; persoonlijk vind ik 17mm op fullframe wijd genoeg. Eventueel nog een 16mm fish erbij voor de leuk; op fullframe werkt dat wel lekker. Is anders een Tamron 14mm prime geen idee voor het echt wijde werk? Zo nu en dan duikt er 2e hands wel eens een op. Schijnt niet onaardig te zijn.
Over de scherpte heb ik wisselende verhalen gehoord. Photozone is weer heel positief, maar het blijft een Sigma = russisch roulette. Gelukkig lijkt het alsof ik wel geluk heb gehad met scherpe Sigma's (heb/had er 4 , en allen waren scherp), dus ik hoop dat de volgende ook weer gewoon goed is. Zo heb ik op pbase scherpe full size foto's gezien, maar ook weer een paar full size foto's die me niet zo bevielen. Testen voor de aankoop dus B) .

Over de distortie lees ik wel over het algemeen heel positieve berichten. Ik zoek trouwens juist dat extreme. Het gebruik van m'n Peleng op m'n 20D vond ik helemaal geweldig. Dat wil ik weer hebben op full frame. Ik kan natuurlijk ook het Peleng beeld croppen op m'n 5D en dat weer gaan defishen, maar dan heb ik het gevoel dat ik m'n apparatuur niet volledig benut.

De 14mm van Sigma/Tamron had ik inderdaad ook overwogen, net zoals de 15/2.8 fish van Sigma/Canon. Lichtsterker, ongeveer even groot/zwaar, maar die extra twee milimetertjes maken voor mij net het verschil. Vandaar ook dat ik het verschil tussen 17 en 24mm ook te klein vind. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is parafocaal (heb gegoogled maar kan het niet vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 19:00:
Wat is parafocaal (heb gegoogled maar kan het niet vinden)
Dat je na zoomen niet opnieuw scherp hoeft te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

gium schreef op maandag 15 mei 2006 @ 18:55:
[...]

Over de distortie lees ik wel over het algemeen heel positieve berichten. Ik zoek trouwens juist dat extreme. Het gebruik van m'n Peleng op m'n 20D vond ik helemaal geweldig. Dat wil ik weer hebben op full frame. Ik kan natuurlijk ook het Peleng beeld croppen op m'n 5D en dat weer gaan defishen, maar dan heb ik het gevoel dat ik m'n apparatuur niet volledig benut.
Waar ik zelf mee zit, is dat vooral mensen buiten het midden van het beeld met een rectilineaire groothoek echt idioot afgebeeld worden. Op 24mm (FF) valt dat nog mee, maar op 17mm (FF) is het echt niet meer te pruimen. Let wel: deze vervorming is heel anders dan fisheye-vervorming, die op mensen wat 'natuurlijker' uitwerkt. Als je voorheen de Peleng op je 20d gebruikte en niet defishte, dan lijkt me nu een 15/16mm fisheye (dus een diagonale, bv. de Canon/Sigma 15 of Zenitar 16) de meest voor de hand liggende keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:40:
[...]

Ik zeg ook niet dat het objectief heilig is, maar er wordt hier een conclusie getrokken aan de hand van het rode randje: dat het objectief dan persé goed zou zijn. Dat is niet waar, dus kijk niet alleen naar het rode randje en vergelijk het alsnog goed met anderen :)
Nee hoor, ik trek conclusies uit wat ik lees op internet :) Ik geef toe dat ik niet verder dan FM heb gekeken, maar dat kwam vooral omdat ik een objectief wou dat retesnel is met scherpstellen en van goede bouwkwaliteit is. Die 100mm extra en IS zal mij een wost wezen :P Optische vergelijking is er dan misschien wat bij ingevallen :D

Een soepele zoom en scherpstel ring vind ik belangrijker dan dingen als IS.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nee oke, maar dat schreef je net wel neer, vandaar dat ik er even op in ging :) Vergis je ook niet in het FM-publiek: het zijn nogal L-snobs en zeurpieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Floris schreef op maandag 15 mei 2006 @ 18:54:
[...]

Whuuuu my bad, sorry. Zat echt met andere getallen in mijn hoofd, maar logischerwijs klopt dit niet. Mijn excuses.

offtopic:
Sucks he knieschijf breken? Hoe hebben ze de jouwe weer aan elkaar geplakt?
offtopic:
Conservatieve behandeling, dus spalk erom en op bed liggen. Het breken viel wel mee, heb er nog een uur mee gelopen. Door zelf hard te trainen kunnen voorkomen dat ik naar een revalidatiekliniek moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 19:54:
[...]

Nee hoor, ik trek conclusies uit wat ik lees op internet :)
zoals neo als zegt is dat niet de verstandigste manier. en al helemaal niet als je op die manier mensen adviseert. Op fm zitten ook mensen die op hun 1ds alleen leica lenzen gebruiken, ga je dat ook aan mensen aanraden omdat ze dat op fm schrijven? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Fairy schreef op maandag 15 mei 2006 @ 18:22:
[...]

Wat wil je voor die 70-200 hebben als je 'm wegdoet?
Als ik hem idd switch voor een 70-300 DO dan heb ik al een koper :)

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
MartijnGizmo schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 23:55:
[...]

Maar hoe wil je bijv. deze foto op 17mm maken?

[afbeelding]
ik begrijp wat je bedoelt, maar je kiest nu wel een beetje een raar voorbeeld, zo'n foto kan ik nog wel met een 200mm maken :zorg gewoon dat je de horizon op de zelfde hoogte in de zoeker hebt en zoek maar een leeg weiland uit met een strak blauwe lucht erboven.
dit is nou typisch zo'n voorbeeld van een paar stappen achteruit en je hebt exact hetzelfde op de foto, want bij deze foto zie je het effect van zo'n supergroothoek dus totaal niet.

edit:
dit is bijvoorbeeld ook gewoon op 17mm. (op een 1.6x crop camera)
Afbeeldingslocatie: http://www.koenrutten.com/New_Zealand/images/CRW_6107web.jpg
en deze ook:
effe klikken want hij is te breed voor got

[ Voor 19% gewijzigd door abrakadaver op 15-05-2006 20:55 . Reden: fotootje plaatsen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abrakadaver schreef op maandag 15 mei 2006 @ 20:39:
[...]

zoals neo als zegt is dat niet de verstandigste manier. en al helemaal niet als je op die manier mensen adviseert. Op fm zitten ook mensen die op hun 1ds alleen leica lenzen gebruiken, ga je dat ook aan mensen aanraden omdat ze dat op fm schrijven? ;)
Het is natuurlijk een combinatie van dingen, wat in dit topic over de 70-200 geschreven wordt reken ik ook mee, plus de foto's van pbase.com, en ik heb via google nog op andere sites gelezen/gekeken.

Ik heb FM.com meer als 'uitvalsbasis' genomen, wat ik daar las over de 70-200 l bevestigde mijn keus wel, maar daarna heb ik nog via verschillende sites gelezen over dit objectief. Ik schreef alleen waarom ik hem koos, ik zei niet dat hij hem nu meteen ook maar moest gaan kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
een combinatie van reviews/gebruikers ervaringen is inderdaad wel een goeie manier.
vooral om bijvoorbeeld scherpte of contrast te beoordelen (hoewel het verschil daarin vaak maar marginaal is, en eerder aan de fotograaf dan de apparatuur ligt).

Bouwkwaliteit is daarentegen ook maar relatief. :)
zo heb ik 2 jaar professioneel met een 300d (en eentje als backup, nooit nodig gehad) gefotografeerd, en dat ding heeft de wildste dingen meegemaakt. Een jaar van 150 opdrachten per jr waarvan de meeste hardcore/punk/metal concerten, ruige outdoorsporten, houseparties, kermisattracties. ding heeft aardig wat bier gedronken, zweet/bloed gevangen. hitte, vrieskou, zeezout, zand, regen... 2 maanden flink outdoorsporten/hiken in nieuwzeeland en werkte nog steeds perfect.
Wel met wat stevige lichtsterke lenzen, maar dat was meer om de lichtsterkte dan om de bouwkwaliteit, ik denk dat een 18-55 kitlens het ook wel bij mij uitgehouden had. (m'n 50mm mk2 f/1.8 doet het ook nog steeds perfect).
om te bepalen of apparatuur aan wat je van bouwkwaliteit en duurzaamheid verwacht voldoet kan je nog het beste bepalen door het zelf in de hand te houden.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.