Het grote Canonmount-objectieven-topic V2.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 10.677 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ok, afgaande op de adviezen hier en de reviewen elders, ben ik toch maar gegaan voor de 17-40 van Canon. (Mede ingegeven door het vakantiegeld en de cashbackactie van Canon trouwens. :P. ) Hopelijk komt íe morgen binnen, ik zal jullie laten weten hoe íe bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

gium schreef op maandag 15 mei 2006 @ 18:55:
Photozone is weer heel positief, maar het blijft een Sigma = russisch roulette.
Nou, als je photozone mag geloven is Canon L pas echt roulette spelen. Het lijkt wel of alle dure L`s daar problemen hebben (16-35, 24-70, 300f4 etc)

Iemand al ervaring/ review gevonden van de nieuwe Sigma 70-200 2.8 marco ?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 14:06

salient

Want omdat ik herhaal

bombadil schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:12:
[...]
Nou, als je photozone mag geloven is Canon L pas echt roulette spelen. Het lijkt wel of alle dure L`s daar problemen hebben (16-35, 24-70, 300f4 etc)
Ik heb soms ook mijn twijfels bij de reviews van photozone.de, of ik heb natuurlijk geluk dat ik zelf nog nooit een verkeerd exemplaar van een lens heb gehad.
Ik hoop die 'traditie' voort te zetten met de 70-300 DO die er binnenkort bijkomt.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:38

Damian

Insane Obtrusion

Iemand ervaring met de Sigma 28-300 ??

Lijkt me een leuk lensje..

Klik hier voor meer info

[ Voor 44% gewijzigd door Damian op 18-05-2006 17:51 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Damian schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 17:46:

Klik hier voor meer info
http://www.fredmiranda.co...=183&sort=7&cat=37&page=2

google even en je vind wel meer...

Het blijkt dus een hele softe lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Fairy schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 17:53:
[...]

google even en je vind wel meer...

Het blijkt dus een hele softe lens.
Ook niet heel verwonderlijk bij een superzoom.

@Damian: over het algemeen zijn de posters in dit topic het eens dat een superzoom niks is. Over het algmeen kan je stellen dat een meer dan 3x zoomobjectief op kwaliteit een hoop moet inleveren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
heb je al gezocht?

TS
Het grote Canonmount-objectieven-topic V2.0

2 voorbeelden van hoe de lens beordeeld wordt:
http://www.photozone.de/a...20brand='Vivitar%20AF'%22
breinonline schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 17:57:
[...]

Ook niet heel verwonderlijk bij een superzoom.

@Damian: over het algemeen zijn de posters in dit topic het eens dat een superzoom niks is. Over het algmeen kan je stellen dat een meer dan 3x zoomobjectief op kwaliteit een hoop moet inleveren.
Een sigma 50-500 (10xzoom) is wel weer enorm scherp. En bijvoorbeeld de sigma's 18-125 (7x zoom) en 17-70 (4xzoom) schijnen ook nog goed te doen te zijn. Op de sigma 50-500 na leveren alle 10x of meer zoom objectieven enorm veel op beeldkwaliteit in.

[ Voor 62% gewijzigd door martijn_tje op 18-05-2006 18:04 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
breinonline schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 17:57:
[...]@Damian: over het algemeen zijn de posters in dit topic het eens dat een superzoom niks is. Over het algmeen kan je stellen dat een meer dan 3x zoomobjectief op kwaliteit een hoop moet inleveren.
In het algemeen kan je stellen dat dit soort algemene uitspraken weinig waarde heeft.

Natuurlijk is ieder objectief een optelsom van compromissen. Dit geldt zeker voor zoomobjectieven, maar om alles groter dan 3x zonder verdere onderbouwing af te schrijven gaat mij te ver. De prijs in natuurlijk ook onderdeel van de deal, maar om bijvoorbeeld een EF24-105L of een EF70-300DO (beide +4x) als kwalitatief minderwaardig af te doen?
Damian is, gezien de prijs van het door hem voorgestelde objectief, waarschijnlijk niet in de markt voor L-spul. Hij geeft helaas niet aan, waar hij het objectief op en voor wil gebruiken, dus alternatieven aandragen heeft weinig zin. Als je voor hetzelfde geld hetzelfde bereik wilt dekken, zijn er waarschijnlijk weinig alternatieven. Zo gauw je het bereik met twee objectieven dekt, verdubbel je de kosten eigenlijk al immers.

Blijft de oorspronkelijke vraag: wie heeft er ervaring met de Sigma 28-300 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Toff schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 19:42:
[...]

Blijft de oorspronkelijke vraag: wie heeft er ervaring met de Sigma 28-300 ?
Lees de reviews, ik heb je al 1 link gegeven.

Goeie quote waar ik me wel in kan vinden:
Put this on your DSLR and you will transform it into a compact 10.8X zoom Digicam. If you compare it that way,. then it isn't soo bad,. but considering that a great 10X zoom digicam can be had these days for $400.00,.. why would you wnat to spend over a graand on a DSLR and this lens to get a similar image?

[ Voor 44% gewijzigd door Fairy op 18-05-2006 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Lees de reviews, ik heb je al 1 link gegeven. Goeie quote waar ik me wel in kan vinden:[...]
Ja, dat is nu precies mijn punt. Napraten kunnen we allemaal, maar heb jij dezelfde ervaring?
Ik heb de standaard kitlens laten liggen omdat "iedereen" het maar niks vond, maar ik zie toch heel aardige foto's die ermee gemaakt zijn. Achteraf denk ik, dat ik hem voor die vier tientjes beter gewoon erbij had kunnen nemen. We staren ons hier soms blind op specificaties die je in de praktijk vaak nieteens terugziet.

Om je quote nog even onderuit te halen c.q. met andere ogen te bekijken: Als je al een 350D met kitlens hebt, bijvoorbeeld, is het goedkoper om die Sigma 28-300 erbij te kopen dan om een digicompact van $400 aan te schaffen. Bovendien biedt de DSLR-body veel meer opties en hogere kwaliteit dan welke compact dan ook (anders had ik wel een compact gekocht). Denk maar aan reactietijd, ruis etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik snap jou punt ook wel, maar niemand heeft hier ooit beweerd hier dat de kitlens een slechte koop is voor die paar tientjes. Er zijn alleen betere objectieven. Je moet alleen altijd zelf bepalen wat je genoeg vind, qua prestatie en budget. :)

De 18-200 en 28-300 zijn optisch gewoon minder. Toch hebben ze bestaansrecht, maar dan vooral als je de mindere optische prestatie niet erg vind omdat je een stukje mobiliteit en gemak ervoor terug krijgt. Als je berg beklimt wil je niet 5 aparte objectieven. :P

Je moet uiteindelijk de afweging zelf maken, maar een 28-300 objectief biedt gewoon niet alleen maar voordelen tegenover eentje met een deel van dat bereik. Dan is dat gewoon alvast gezegd.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Toff schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 19:42:
[...]
In het algemeen kan je stellen dat dit soort algemene uitspraken weinig waarde heeft.

Natuurlijk is ieder objectief een optelsom van compromissen. Dit geldt zeker voor zoomobjectieven, maar om alles groter dan 3x zonder verdere onderbouwing af te schrijven gaat mij te ver. De prijs in natuurlijk ook onderdeel van de deal, maar om bijvoorbeeld een EF24-105L of een EF70-300DO (beide +4x) als kwalitatief minderwaardig af te doen?
Damian is, gezien de prijs van het door hem voorgestelde objectief, waarschijnlijk niet in de markt voor L-spul.
Juist ja: alleen bij de hele dure objectieven is de verhouding beter. Beter, want een 70-200 is nog altijd scherper om over primes maar niet te spreken. Zoals je al zelf ging het meer om goedkopere objectieven. Ik stel het misschien wat zwart/wit, maar de compromissen worden gewoon wat groter boven de 3x.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het met Toff eens wat betreft afgaan op specificaties en andere reviews. Specificaties zijn leuk, maar wanneer je foto's maakt om bepaalde momenten vast te leggen (dat is waar het fotograferen om gaat uiteindelijk) waarbij je het moment belangrijk vindt, of je foto's voornamelijk voor web of hoogstens 13x18 gebruikt heb je bij lange na geen L glas nodig. Bovendien zijn in dergelijke gevallen, en geef toe mensen: minstens 90% van alle foto's, uitspraken als "meer dan 4x zoom is teveel" volstrekt zinloos. Azen op de beste apparatuur maar dit vervolgens, vaak onbewust, niet nodig hebben is pure kapitaalvernietiging. Dat ik de 70-200L f/2.8 IS niet heb is geen kwestie van geld (wat naar mijn idee de reden van veel mensen is hier, met alle respect), maar omdat ik die f/2.8 en IS nauwelijks nodig heb.

Goed, ik probeer elke euro goed te besteden en ik zal dus geen spul kopen waar ik spijt van krijg. Maar, als je Sigma 28-300 je goed bevalt en aan je eisen voldoet dan ben je toch klaar? Dan zijn juist mensen met ervaring belangrijk. Die ervaring lees je op FM ook wel, maarja, die mensen kan je moeilijk vragen stellen nietwaar?
breinonline schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 22:26:
[...]

Juist ja: alleen bij de hele dure objectieven is de verhouding beter. Beter, want een 70-200 is nog altijd scherper om over primes maar niet te spreken. Zoals je al zelf ging het meer om goedkopere objectieven. Ik stel het misschien wat zwart/wit, maar de compromissen worden gewoon wat groter boven de 3x.
Bij "heel dure objectieven is de verhouding beter" is ook teveel generaliseren. Wat vind je bijvoorbeeld duur. Allemaal onzin als je het mij vraagt. Waar heb je nou meer aan: een moment vastleggen of lenzen wisselen, het moment aan je voorbij laten gaan, en een tot in de hoeken haarscherpe opname maken van iets anders?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 22:32 . Reden: reactie op breinonline ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie een 30D kan betalen, kan ook l-glas betalen, dat is het punt niet. Maar word je nu zoveel gelukkiger van l-glas. Het is verstandiger te kijken naar gebruiksgemak. een rugzak vol dure, zware objectieven, daar word je toch niet blij van als je dat een paar weken moet meesjouwen. Ik kan heel goed begrijpen dat sommigen -eventueel naast eerste kwaliteit objectieven- ook minder materiaal kopen omdat dat soms veel handiger is. Want hoe handig is het in de stuifmeeltijd waarin we momenteel leven om de haverklap lenzen te wisselen. Ik denk maar: een ferari is een prachtauto, maar als je in amsterdam pakjes moet bezorgen, is renault kango een veel betere keus. Een superzoom is in veel gevallen niet zo'n slechte keus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 22:29:
[...]

Bij "heel dure objectieven is de verhouding beter" is ook teveel generaliseren. Wat vind je bijvoorbeeld duur. Allemaal onzin als je het mij vraagt. Waar heb je nou meer aan: een moment vastleggen of lenzen wisselen, het moment aan je voorbij laten gaan, en een tot in de hoeken haarscherpe opname maken van iets anders?
Wat mij betreft dan maar het moment missen. Misschien zit daar dan ook het verschil in onze gedachtengang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Toff schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 21:49:
[...]
Ja, dat is nu precies mijn punt. Napraten kunnen we allemaal, maar heb jij dezelfde ervaring?
Nee dat is geen napraten. Ik heb een collega die ook een dSLR had met een set redelijk standaard objectieven (18-55 + 75-300 IS USM) maar die heeft hem uiteindelijk verkocht om over te gaan op een Canon S3 IS omdat dit voor hem een stuk practischer is.
Ik heb de standaard kitlens laten liggen omdat "iedereen" het maar niks vond, maar ik zie toch heel aardige foto's die ermee gemaakt zijn. Achteraf denk ik, dat ik hem voor die vier tientjes beter gewoon erbij had kunnen nemen. We staren ons hier soms blind op specificaties die je in de praktijk vaak nieteens terugziet.

Om je quote nog even onderuit te halen c.q. met andere ogen te bekijken: Als je al een 350D met kitlens hebt, bijvoorbeeld, is het goedkoper om die Sigma 28-300 erbij te kopen dan om een digicompact van $400 aan te schaffen. Bovendien biedt de DSLR-body veel meer opties en hogere kwaliteit dan welke compact dan ook
En die kwaliteit ga je teniet doen door zo'n objectief erop te zetten, dan kun je wel minder ruis hebben, maar als dan nog de foto's een stuk onscherper zijn dan uit een compact dan moet je niet gaan klagen.

[ Voor 26% gewijzigd door Fairy op 19-05-2006 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Ik zal dan ff wat duidelijker zijn ;)

Ik heb een EOS 300D. Ik wil de camera vooral gaan gebruiden voor Rally fotografie, en voor de standaard vakantie/vrije tijds kiekjes.

De lens leek mij vooral door zijn veelzijdigheid erg interessant.

En ik vroeg inderdaad of er HIER iemand ervaring mee had, dus of iemand hem toevallig ook heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Damian schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 09:30:

Ik heb een EOS 300D. Ik wil de camera vooral gaan gebruiden voor Rally fotografie, en voor de standaard vakantie/vrije tijds kiekjes.

En ik vroeg inderdaad of er HIER iemand ervaring mee had, dus of iemand hem toevallig ook heeft...
Snap je punt wel, maar niet de noodzaak om HIER iemand te hebben die de lens kan beoordelen. Als ik zo lees hoe de prestaties van het objectief zijn zou ik persoonlijk al in de gordijnen geklommen zijn. Lijkt je een 18-200 van Sigma niet iets? Ik denk dat die optisch beter presteert, en dan heb je nog wat wide ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damian schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 09:30:

Heb je dan niet de behoefte aan een USM en evt. IS lens? De Canon 70-300mmIS USM is dan de enige die in de buurt komt.

Als je dit teveel geld komt, dan kom je eigenlijk uit bij de Sigma 70-300 APO, ik weet alleen niet of de AF wel rap genoeg is voor rallysport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 11:47:
[...]

Als je dit teveel geld komt, dan kom je eigenlijk uit bij de Sigma 70-300 APO, ik weet alleen niet of de AF wel rap genoeg is voor rallysport.
Nee, de AF op de Sigma is niet snel genoeg voor continues AF.
Zelf gebruik ik deze lens ook voor autosport en pre-focus meestal.
Beetje spelen dus, een USM lens is natuurlijk beter maar daar betaal je ook flink voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, prijsverschil is iets van €325. Maar dan krijg je er ook IS bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

[...]

Heb je dan niet de behoefte aan een USM en evt. IS lens? De Canon 70-300mmIS USM is dan de enige die in de buurt komt.

Usm is interessant voor het snelle focussen, IS is ook wel leuk, maar komt toch wel wat weer in de duurdere klasse. Ik heb ook bewust gekozen voor een 300D, omdat de 350D mij gewoon te duur is.

En het hele voor een dubbeltje op de eerste rij zitten verhaal heb ik ook gehoord, maar gaat in dit geval toch niet op voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 14:06

salient

Want omdat ik herhaal

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 23:58:
Wie een 30D kan betalen, kan ook l-glas betalen, dat is het punt niet. Maar word je nu zoveel gelukkiger van l-glas. Het is verstandiger te kijken naar gebruiksgemak. een rugzak vol dure, zware objectieven, daar word je toch niet blij van als je dat een paar weken moet meesjouwen. Ik kan heel goed begrijpen dat sommigen -eventueel naast eerste kwaliteit objectieven- ook minder materiaal kopen omdat dat soms veel handiger is. Want hoe handig is het in de stuifmeeltijd waarin we momenteel leven om de haverklap lenzen te wisselen. Ik denk maar: een ferari is een prachtauto, maar als je in amsterdam pakjes moet bezorgen, is renault kango een veel betere keus. Een superzoom is in veel gevallen niet zo'n slechte keus!
Precies de reden dat ik een 70-300 DO koop, dan kan mijn 70-200 2.8 IS lekker thuisblijven voor de meeste uitstapjes (dat bleef hij toch al vaak vanwege gewicht). Ik snap dat hij optisch wat minder goed is maar je maakt betere foto's met een (kwalitatief mindere) lens die je bij je hebt dan met eentje die je thuis laat.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
[...]

De micro-usm die in die lens zit is niet veel rapper dan een ouderwetse micromotor, alleen wel stiller. Dus of je dat nou een heel groot voordeel moet vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 13:56:
[...]

De micro-usm die in die lens zit is niet veel rapper dan een ouderwetse micromotor, alleen wel stiller. Dus of je dat nou een heel groot voordeel moet vinden :)
budget USM :P Ik heb zelf geen ervaring met die micro USM dingen, maar als het weinig uitmaakt dan zie ik het nut er ook niet echt van in... Meen ook ergens gelezen te hebben dat die dingen toch best nog lawaai maken. Ga je je afvragen waarom ze überhaupt gebruikt worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:32

Spotter

Lichtnicht

Damian schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 17:46:

Klik hier voor meer info
Niet met de sigma, wel met de 28-300. Dit was mijn DSLR beginnerslens, en hij is een tijdje leuk geweest, maar hij is toch best soft. Geen moment spijt van gehad dat ik em vervangen heb door een 50-500.

Onlangs is hij bij een overval in 2en gebroken, en ik kan niet zeggen dat ik het heel erg vind....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 14:21:
[...]

budget USM :P Ik heb zelf geen ervaring met die micro USM dingen, maar als het weinig uitmaakt dan zie ik het nut er ook niet echt van in... Meen ook ergens gelezen te hebben dat die dingen toch best nog lawaai maken. Ga je je afvragen waarom ze überhaupt gebruikt worden....
Het heet USM en het zal wel goed verkopen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 14:36:
[...]

Het heet USM en het zal wel goed verkopen :Y)
Precies, marketing 101 B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch ben ik het daar niet helemaal mee eens. Micro USM is inderdaad niet zo snel als ring usm, en wordt voornamelijk op de goedkopere lenzen gebruikt. Maar het is sowieso sneller en stiller dan de gewone micromotoren.
Neem bijvoorbeeld de 50mm f/1.4, die heeft een micro USM maar is gewoon in staat om FTM AF toe te passen en is bijzonder stil en gewoon snel.
Het is goed om kenbaar te maken dat er 2 typen USM zijn ontwikkeld door Canon, en verschil is er. Maar om het allemaal af te gaan doen als marketing is mij iets kort door de bocht. Zeker als je aangeeft dat je er helemaal geen ervaring mee hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
:? Ik ken een aantal lenzen met micro-usm en de snelheid is oke, maar veel beter dan een lens met een micromotor is het over het algemeen niet op de geluidsproductie na :) De geluidsproductie valt me trouwens soms wat tegen, de 55-200 heeft ook micro-usm, maar om die nou stil te noemen. (toevallig dit weekend weer eens in de handen gehad) De 50/1.4 is met zijn FTM trouwens de enige uitzondering, de rest moet het toch echt zonder FTM stellen :)

Er wordt gewoon een USM-logo opgeplakt terwijl het geen volledig USM is, ik vermoed toch echt dat het marketingtechnische redenen zijn :) Ook op de site staat in de titel gewoon USM, op de overzichtspagina ook, pas wanneer je in de specs duikt zie je dat het micro-usm is :)

[ Voor 28% gewijzigd door neographikal op 19-05-2006 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
tja... het is nog steeds een ultrasonicmotor.
dus (qua marketing) logisch dat ze die naam ook gebruiken :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zit jij op de F5 te bashen of zo? :P
Tuurlijk is het marketing, alles is marketing bij dat soort bedrijven. Micro USM is zeker voor de kitlenzen uitgebracht als marketing-item. Maar het positioneert zich toch netjes tussen MM en R-USM in, en blijkbaar is men in staat een M-USM te maken die nauwelijks onderdoet voor ring-USM.
/me moest kiezen had hij toch nog altijd liever M-USM dan MM :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 16:04:
zit jij op de F5 te bashen of zo? :P
Tuurlijk is het marketing, alles is marketing bij dat soort bedrijven. Micro USM is zeker voor de kitlenzen uitgebracht als marketing-item. Maar het positioneert zich toch netjes tussen MM en R-USM in, en blijkbaar is men in staat een M-USM te maken die nauwelijks onderdoet voor ring-USM.
* neographikal moest kiezen had hij toch nog altijd liever M-USM dan MM :P
Nou ja, qua afkortingen wordt het anders inderdaad een ramp, maar het is wel duidelijker om aan te geven wat er nou daadwerkelijk in zit :)
blijkbaar is men in staat een M-USM te maken die nauwelijks onderdoet voor ring-USM.
Pak een keer een 70-200 2.8L in je handen en je weet gelijk hoeveel het scheelt: heel veel :) Ring-USM is echt *Zoefff*bam*raak in plaats van *maal*maal*raak* (micromotor zou in deze terminologie *maal*maal*krggtttttttt*raak* zijn ofzo :+ )
ginkgo schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 16:11:
De 18-55 kitlens is in twee versie verkrijgbaar, een gewone en een met micro USM. Ik ga er vanuit dat deze twee versie werkelijk verschillen. Ik heb ze allebei wel eens in r.l. gezien, de non-USM had ik zelf, maar eigenlijk is het allemaal plastic-not-fantastic.

De AF van de 17-40 is pas snel en stil :9. HSM van Sigma is trouwens ook niet verkeerd, zelf heb ik de 100-300 EX, en qua snelheid en stilte niets te klagen.
HSM presteert ook zeker erg lekker en het is erg stil :) Dat de 17-40 snel is, is zéker waar: door het korte focuspad en de usm-motor is het ding zo ongeveer het snelste van wat ik in de handen heb gehad :)

[ Voor 26% gewijzigd door neographikal op 19-05-2006 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginkgo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:24
De 18-55 kitlens is in twee versie verkrijgbaar, een gewone en een met micro USM. Ik ga er vanuit dat deze twee versie werkelijk verschillen. Ik heb ze allebei wel eens in r.l. gezien, de non-USM had ik zelf, maar eigenlijk is het allemaal plastic-not-fantastic.

De AF van de 17-40 is pas snel en stil :9. HSM van Sigma is trouwens ook niet verkeerd, zelf heb ik de 100-300 EX, en qua snelheid en stilte niets te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Micro-USM kan wel merkbaar beter zijn dan MM/AFD, maar bij de 18-55 is het verschil tussen wel en geen micro-USM imo verwaarloosbaar. En ja, ik heb ze zelf allebei, terwijl ze allebei op 300D zaten kort achter elkaar getest, dus dit is geen 'stom napraten'.

Ik weet best dat een 50 1.4 USM een stuk beter focust dan de 50 1.8, maar ik weet ook best dat een ring USM het daar weer van wint.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 16:11:

Pak een keer een 70-200 2.8L in je handen en je weet gelijk hoeveel het scheelt: heel veel :) Ring-USM is echt *Zoefff*bam*raak in plaats van *maal*maal*raak* (micromotor zou in deze terminologie *maal*maal*krggtttttttt*raak* zijn ofzo :+ )
/me is gelukkige bezitter van een 200mm f/2.8L dus kent de ring USM :P

Neemt niet weg dat je gelijk hebt hoor!

waarom linkt jouw woordje *zoefff* naar een profilepagina? Is dat een MyReact feat ofzo? 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2006 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
offtopic:
Nee en wees maar blij dat dat niet automatisch gebeurt bij woorden welke tevens username zijn, zou nogal een kermis worden . ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Ring USM suckt.

Een aantal keer met een 100-400 geschoten. Iedere keer dat je met je focus punt nét naast je onderwerp zit focust het ding direct (en dan ook écht direct, niet zoals mijn eigen 70-200 welke wel snel is, maar niet direct ergens op focust) ergens op de horizon met als gevolg dat je shot totaal onscherp is :(
En nee hij staat niet op AI focus ;)

Om je een idee tegen hoe snel een écht objectief focust ;) En ik mis het totaal niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie vergeten dat het de camera is die focust en niet de lens. De lens beschikt alleen over een focusmotor. De M in USM staat dan ook voor motor. Ring USM is sneller en accurater.

@thijz: dat zegt meer over waar jij je focuspunt neerzet dan over de lens. Als je je focuspunt op een effen vlak hebt kan je camera niet scherpstellen of pas na een paar keer jagen. Als je scherpstelt, zorg er dan voor dat er een kleurovergang of lijn door je focuspunt heenloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
Ik bedoelde meer dit: je focust op iets wat op 100 meter afstand is. Een vliegtuig bijvoorbeeld. Op de achtergrond zijn alleen weilanden met een paar km verderop bebouwing. Als je met een normaal objectief op het vliegtuig probeert te focussen, en je focus punt floept even van het onderwerp, terwijl het objectief nog aan het scherpstellen was, kun je normaal gesproken nog 'terug' corrigeren door je focus punt weer op het vliegtuig te richten. Maar omdat dat ding zo snel focust zit je direct al op infinity en mis je dus min of meer je plaat.

Gebeurde mij zon 1 op de 10~20 keer met het betreffende objectief. Laat wel duidelijk zijn dat dit de eerste keer was dat ik met dat ding schoot ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Kapitein Edward op 19-05-2006 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 21:56:
Jullie vergeten dat het de camera is die focust en niet de lens. De lens beschikt alleen over een focusmotor. De M in USM staat dan ook voor motor. Ring USM is sneller en accurater.
Maar het objectief maakt wel degelijk een hoop uit. Ik heb een Sigma 24-70/2.8 gehad en die hunt verschrikkelijk snel, waar mijn oude Sigma 18-50 totaal geen last van had. Dezelfde camera, maar een enorm verschil in focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@thijz: ja ik snap wat je bedoelt. Gewoon vaak doen is de oplossing. Ik zet het focuspunt gewoon op het midden, ontspanknop half in en compositie maken als hij scherpgesteld is (in een mum van tijd met mijn lenzen). Als je het punt even mist omdat je je camera niet stil genoeg houdt dan kan je camera daar toch ook niets aan doen?

@breinonline: dat wijt ik aan de synchronisatie tussen de lens en de camera wat betreft focus, de accuratie van de focusmotor dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Laatst online: 25-11-2024
koraks schreef op maandag 15 mei 2006 @ 19:27:
[...]
Waar ik zelf mee zit, is dat vooral mensen buiten het midden van het beeld met een rectilineaire groothoek echt idioot afgebeeld worden. Op 24mm (FF) valt dat nog mee, maar op 17mm (FF) is het echt niet meer te pruimen. Let wel: deze vervorming is heel anders dan fisheye-vervorming, die op mensen wat 'natuurlijker' uitwerkt. Als je voorheen de Peleng op je 20d gebruikte en niet defishte, dan lijkt me nu een 15/16mm fisheye (dus een diagonale, bv. de Canon/Sigma 15 of Zenitar 16) de meest voor de hand liggende keus.
Bedankt voor het advies Koraks. :) Na het verder bestuderen van je voorgestelde alternatieven ga ik wel voor een 15/16 fisheye. De beeldhoek is daarvan groter; 180mm op 15/16mm fisheye, tegenover 122 van de 12mm. Ook heb je de keuze tussen het wel of niet defishen van de fisheye, zodat je zelf het effect van de fisheye kan beïnvloeden. Nogmaals thx voor het advies _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
We gaan binnenkort een 350D kitje (17-55) kopen met een telelens erbij. Ik twijfelde tussen de Canon 70-200 F4 L USM en de Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, maar denk voor de laatste te gaan vanwege IS en het extra bereik.
Het is voor de hobby (vakantie, dierentuin etc), maar we willen wel foto's kunnen uitvergroten. Als tweakert wil je natuurlijk graag het allerbeste, maar helaas is er ook een budget (en meerdere andere hobby's).

Ik heb er wel wat vragen over:
Is de 70-300 beter qua optische kwaliteit dan de standaard kitlens?
Hoe "zichtbaar" is het verschil in kwaliteit tussen de 70-200L en de 70-300?
Heeft IS ook in de volautomatische stand (Edit: van de 350D) voordelen, dat hij (Edit: de 350D) dus zelf weet dat er IS op (edit: het objectief) zit en tot langere sluitertijden gaat indien nodig?

[ Voor 6% gewijzigd door BounceMeister op 20-05-2006 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

BounceMeister schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 08:30:
Ja
Overal zou je een verschil in kunnen ontdekken, maar ik zeg vrijwel niet.
Heeft IS ook in de volautomatische stand voordelen, dat hij dus zelf weet dat er IS op zit en tot langere sluitertijden gaat indien nodig?
Nee, dat moet je hem eerst vertellen ;) Uiteraard zal IS de nodige aanpassingen automatisch doen.

http://forums.dpreview.co...rum=1029&message=17599358

[ Voor 7% gewijzigd door marco899 op 20-05-2006 08:55 ]

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
breinonline schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 06:36:
[...]

Wat mij betreft dan maar het moment missen. Misschien zit daar dan ook het verschil in onze gedachtengang :)
Écht?! Dat is wel ernstig hoor. Fotografie gaat juíst om het moment. De techniek is daar ondergeschikt aan.

En helaas, mijn 17-40 is nog niet binnen omdat deze slecht leverbaar zou zijn... Terwijl 'ie bij Konijn en KE wél op voorraad staat. Jammer, even wachten dus nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Servor schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 10:26:
[...]

Écht?! Dat is wel ernstig hoor. Fotografie gaat juíst om het moment. De techniek is daar ondergeschikt aan.
Dáár ben ik het wel mee eens, maar als een foto gewoon te wazig is dan kan het moment nog zo goed zijn, de foto is voor mij dan mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BounceMeister schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 08:30:
We gaan binnenkort een 350D kitje (17-55) kopen met een telelens erbij. Ik twijfelde tussen de Canon 70-200 F4 L USM en de Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, maar denk voor de laatste te gaan vanwege IS en het extra bereik.
Het is voor de hobby (vakantie, dierentuin etc), maar we willen wel foto's kunnen uitvergroten. Als tweakert wil je natuurlijk graag het allerbeste, maar helaas is er ook een budget (en meerdere andere hobby's).

Heeft IS ook in de volautomatische stand (Edit: van de 350D) voordelen, dat hij (Edit: de 350D) dus zelf weet dat er IS op (edit: het objectief) zit en tot langere sluitertijden gaat indien nodig?
Je moet even kijken welk bereik je zowieso wilt hebben. De 350d heeft een x factor van 1.6, op 200mm kom je dan uit op 320mm. Ik vind het zelf erg prettig dat bij de 70-200 alles intern gebeurt, dus geen uitschuifend einde, wat de 70-300 wel heeft.

Verder wordt de 70-200 geleverd met zonnekap en zachte koker, de 70-300 niet. Optisch zijn beide vele en vele malen beter dan die lenskit :)

Optisch zijn ze geloof ik gelijk, heb geen ervaring met de 70-300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
gium schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 06:33:
[...]

Bedankt voor het advies Koraks. :) Na het verder bestuderen van je voorgestelde alternatieven ga ik wel voor een 15/16 fisheye. De beeldhoek is daarvan groter; 180mm op 15/16mm fisheye, tegenover 122 van de 12mm. Ook heb je de keuze tussen het wel of niet defishen van de fisheye, zodat je zelf het effect van de fisheye kan beïnvloeden. Nogmaals thx voor het advies _/-\o_
Op een 5D is een fullframe 15mm fisheye echt teh bomb :9 Hoewel het op een cropfactorcam opeens een hele leuke groothoek is, omdat hij niet zo erg vervormt, is ook dat fisheffect wel erg koel :)

Qua fisheyes kan ik je de 15mm Sigma aanraden, pracht van een lens. Als je wat fullsize platen wil hebben: stuur even een mail. Het ding is heerlijk scherp met een contrast waar je echt u tegen zegt (17-40+Hoya Pro1 pola bijna bij kunnen houden vind ik indrukwekkend) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er lopen hier een aantal mensen rond met een Sigma 17-70mm meen ik mij te herrineren :)

Paar vraagjes:
Hoe voelt de zoom/focus ring aan? Een groot nadeel van de 70-300 APO vond ik de stroeve zoomring.

Hoe snel is de AF? Voor de meeste foto's die ik met deze lens zal gaan maken heb ik geen ring-type USM snelheid nodig, maar een beetje rapheid mag wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 16:42:
Er lopen hier een aantal mensen rond met een Sigma 17-70mm meen ik mij te herrineren :)

Paar vraagjes:
Hoe voelt de zoom/focus ring aan? Een groot nadeel van de 70-300 APO vond ik de stroeve zoomring.

Hoe snel is de AF? Voor de meeste foto's die ik met deze lens zal gaan maken heb ik geen ring-type USM snelheid nodig, maar een beetje rapheid mag wel ;)
Beetje vreemde vragen voor iemand die 'm al in zijn sign heeft staan..... :?

Ik heb 'm niet maar kwa bouw lijkt hij op de 18-125 en daar gaat de zoom ring niet (meer) stroef. Lijkt wel dat je hem in moet "schieten". Omdat hij in het begin wat zwaarder ging.

Volgens Photozone heeft hij een snelle AF klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

littlejoannes schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 17:04:
[...]

Beetje vreemde vragen voor iemand die 'm al in zijn sign heeft staan..... :?
Er staat waarschijnlijk niet voor niets 'wishlist' voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Laatst online: 09-01 11:04
thijz schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 19:57:
Ring USM suckt.

Een aantal keer met een 100-400 geschoten. Iedere keer dat je met je focus punt nét naast je onderwerp zit focust het ding direct (en dan ook écht direct, niet zoals mijn eigen 70-200 welke wel snel is, maar niet direct ergens op focust) ergens op de horizon met als gevolg dat je shot totaal onscherp is :(
En nee hij staat niet op AI focus ;)

Om je een idee tegen hoe snel een écht objectief focust ;) En ik mis het totaal niet :+
En schroef je de lens daarna op een 1D(s) MKI/II/N dan merk je het verschil. Dat ligt gewoon aan de 10D zn focussysteem en lichtmeter. De lens is gewoon okey alleen jij vindt het ruk omdat je niet weet te betitelen waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
Stinger666 schreef op zondag 21 mei 2006 @ 05:48:
[...]

En schroef je de lens daarna op een 1D(s) MKI/II/N dan merk je het verschil. Dat ligt gewoon aan de 10D zn focussysteem en lichtmeter. De lens is gewoon okey alleen jij vindt het ruk omdat je niet weet te betitelen waar het aan ligt.
Er staat ook niet voor niets ' :+ ' bij

Ik heb nog nooit eerder zon retesnel objectief in mijn handen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Laatst online: 09-01 11:04
thijz schreef op zondag 21 mei 2006 @ 16:25:
[...]

Er staat ook niet voor niets ' :+ ' bij

Ik heb nog nooit eerder zon retesnel objectief in mijn handen gehad.
Owh, nee dan is het goed :P >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 29-08 08:14

djkooij

voorheen Facemodder

Iemand hier toevallig ervaring met de Tokina AT-X 840 AF-II 80-400 mm f/4.5-5.6 ?
Ben vooral benieuwd of hier een airshow (zo nu en dan airshow en af en toe Schiphol (eham)) mee te doen is. Daarnaast is het bereik m.i. ook leuk voor beestjes in de natuur/dierentuin. Prijs is in elk geval aantrekkelijk in vergelijk tot de Bigma.

Op bovenstaande link zegt men dat het voor vogels niet echt rap genoeg is, maar aangezien ik doorgaans geen vogels zonder motor fotografeer, kan ik moeilijk vergelijken of dit dan automatisch ook voor vliegtuigen geld.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Facemodder schreef op zondag 21 mei 2006 @ 22:30:
Iemand hier toevallig ervaring met de Tokina AT-X 840 AF-II 80-400 mm f/4.5-5.6 ?
Ben vooral benieuwd of hier een airshow (zo nu en dan airshow en af en toe Schiphol (eham)) mee te doen is. Daarnaast is het bereik m.i. ook leuk voor beestjes in de natuur/dierentuin. Prijs is in elk geval aantrekkelijk in vergelijk tot de Bigma.

Op bovenstaande link zegt men dat het voor vogels niet echt rap genoeg is, maar aangezien ik doorgaans geen vogels zonder motor fotografeer, kan ik moeilijk vergelijken of dit dan automatisch ook voor vliegtuigen geld.
Wel een trage focusmotor kan ook bij vliegtuigen voor problemen zorgen, als je out-of-focus raakt heb je kans dat je vliegtuig totaal onzichtbaar word, daardoor kun je niet meebewegen, je lens gaat zoeken maar vind vervolgens niks meer, maar om je nu meteen een 100-400 L IS aan te raken..... zal het budget niet toelaten neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 29-08 08:14

djkooij

voorheen Facemodder

Fairy schreef op zondag 21 mei 2006 @ 22:37:
[...]

Wel een trage focusmotor kan ook bij vliegtuigen voor problemen zorgen, als je out-of-focus raakt heb je kans dat je vliegtuig totaal onzichtbaar word, daardoor kun je niet meebewegen, je lens gaat zoeken maar vind vervolgens niks meer, maar om je nu meteen een 100-400 L IS aan te raken..... zal het budget niet toelaten neem ik aan.
Het budget wat ik in mijn hoofd heb voor een telelens is idd niet toereikend voor een 100-400 L'utje, dat kan ik voor mezelf niet verantwoorden (verdien mijn brood er niet mee) gezien de frequentie waarmee ik de lens zal gebruiken. Dat geld steek ik liever in portret lensjes. Budget waar ik aan denk is 500,- max. Dat ik dan keuzes moet maken vind ik niet zo'n probleem, tenzij (extreem voorbeeldje) van de 100 vliegtuigen er 10 scherp zijn doordat de AF het niet kan bijbenen.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47
en Klaus z'n review van de tamron 17-50 is binnen : http://www.photozone.de/8.../tamron_1750_28/index.htm

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Is een beetje wat er van te verwachten viel qua prijs en prestatie. Gaat wel mee in de voorlopige selectie als ik eind dit jaar de kitlens ga vervangen. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
neographikal schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 12:31:
Op een 5D is een fullframe 15mm fisheye echt teh bomb :9 Hoewel het op een cropfactorcam opeens een hele leuke groothoek is, omdat hij niet zo erg vervormt, is ook dat fisheffect wel erg koel :)

Qua fisheyes kan ik je de 15mm Sigma aanraden, pracht van een lens. Als je wat fullsize platen wil hebben: stuur even een mail. Het ding is heerlijk scherp met een contrast waar je echt u tegen zegt (17-40+Hoya Pro1 pola bijna bij kunnen houden vind ik indrukwekkend) :)
Bedankt voor het voorstel en ik ben altijd wel geïnteresseerd in leuke plaatjes. :) De Sigma had ik inderdaad op het oog. Maar ik heb het geld, dat ik in principe voor die Sigma zou gebruiken, voor nu geïnvesteerd in een 2de handse 350D. Op deze manier kan ik de Peleng blijven gebruiken en heb ik ook een kleine body voor het telewerk en als backup.

Als heel goedkoop alternatief voor FF heb ik ook wat informatie opgezocht over die Zenitar fisheye lens. Ik heb zo de indruk dat deze qua 'kwaliteit' vergelijkbaar is met de Peleng. De indruk die ik heb is dat de Zenitar natuurlijk wel achterblijft qua scherpte op de Sigma en Canon alternatieven, gevoeliger is voor flare en natuurlijk geen AF heeft.

Verder gaan de ontwikkelingen voor 1.6x crop erg de goede kant op. En dan komt er ook nog een Tokina 16-50/2.8 aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Voutloos schreef op maandag 22 mei 2006 @ 10:55:
Is een beetje wat er van te verwachten viel qua prijs en prestatie. Gaat wel mee in de voorlopige selectie als ik eind dit jaar de kitlens ga vervangen. :)
Als je geen IS nodig hebt, dan lijkt me dit het beste alternatief eigenlijk :o Hoewel de USM op de 17-40 erg prettig is, zijn de prestaties van deze lens gewoon beter qua resolutie. Impressive, ze hadden alleen een usm-look-a-like erop moeten plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Op zich heb ik IS wel nodig (ja, ook op groothoek), maar de prijs van de 17-55 is me wat te gortig. :P

Maar deze Tamron heeft inderdaad een grote kans. Mede op basis van mijn mening over de 28-75 welke toch een redelijk vergelijkbare techniek heeft.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:16
Ik zit erover te denken om een zoomobjectief te kopen met een groter bereik dan de kitlens.
Nu heb ik eens bij Konijn gekeken en kwam ik op een aantal objectieven. Aangezien de meldingen voor mij abracadabra zijn. Vroeg ik me af welke van deze 4 het beste zou zijn.

1. Canon EF 100-300/4.5-5.6 USM ø 58mm
€299,-
Zeer praktisch en draagbaar telezoomobjectief. De vijf zoomgroepen maken een afstand van slechts 121,5 mm mogelijk. Bij het scherpstellen met het systeem aan de achterzijde wordt de afstand niet gewijzigd en roteren er geen lensgroepen. Eventuele filtereffecten blijven daarom gehandhaafd. Bovendien zorgt dit voor een snelle en stille autofocus.

2. Canon EF 75-300/4.0-5.6 III USM ø 58mm
€219,-
Het lichtste 4x telezoomobjectief in zijn klasse. Ideaal voor o.a. sport-, portret- en dierenfotografie. Door het tele-effect ziet de opname er gecomprimeerd uit of heeft deze een fraaie onscherpe achtergrond.

3. Hier is ook een goedkopere van met een DC ipv een USM motor. Neem aan dat USM beter is.
€188,-

4. Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM 58mm
€199,-
De optische onderdelen van de EF 90-300mm f/4.5-5.6 USM zijn gebaseerd op die van de EF 75-300mm f/4-5.6 III USM en de optische prestaties zijn identiek. De AF aandrijving is echter geoptimaliseerd voor de EOS 300V, waardoor de AF snelheid hoger is. De communicatiesnelheid tussen de lens en de camera vindt sneller plaats dankzij een nieuwe hoge snelheid CPU. Bovendien is een nieuw AF algoritme ontwikkeld. Alle lenselementen zijn vervaardigd van milieuvriendelijk loodvrij glas. Een nieuw ontworpen elektromagnetisch diafragma (EMD) zorgt voor een opening die bij de breedste instellingen bijna cirkelvormig is. Dit zorgt voor een verbeterde onscherpe achtergrond. De lens is uitgevoerd met een micro USM (Ultrasonische motor) die bijna geruisloos functioneert.

Objectief 1 is eigenlijk mijn eerste keus geweest, maar lens 4 zag ik net staan en ziet er ook goed uit.
2 en 3 zou opzich ook een mogelijkheid zijn, maar geen idee of ze beter of minder zijn dan de andere twee.
Als ik zou kijken naar de prijs, dan zou objectief 1 beter zijn.
Zou een zonnekap ook een aanrader zijn? Wil waarschijnlijk in Frankrijk gaan fotograferen in de buurt van de Mont Blanc. Overigens als ik het objectief dan al heb aangeschaft. Maar het zal veelal buiten gebruikt worden.

Alvast bedankt in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Facemodder schreef op zondag 21 mei 2006 @ 23:07:
[...]

Het budget wat ik in mijn hoofd heb voor een telelens is idd niet toereikend voor een 100-400 L'utje, dat kan ik voor mezelf niet verantwoorden (verdien mijn brood er niet mee) gezien de frequentie waarmee ik de lens zal gebruiken. Dat geld steek ik liever in portret lensjes. Budget waar ik aan denk is 500,- max. Dat ik dan keuzes moet maken vind ik niet zo'n probleem, tenzij (extreem voorbeeldje) van de 100 vliegtuigen er 10 scherp zijn doordat de AF het niet kan bijbenen.
Kijk anders eens naar een 70-200 F4/L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 16:42:

Paar vraagjes:

Ik heb beide lenzen en kan vertellen dat de zoomring van de 17-70 een stuk soepeler loopt dan die van de 70-300. Verder ben ik vrij nieuw op dSLR gebeid, dus ik kan de snelheid van de autofocus niet echt ergens mee vergelijken, behalve dat ik hem 'snel genoeg' vond. Ik had alleen een keer het probleem dat als ik op de ontspanknop drukte hij het hele focusgebied afging, heen en terug, en vervolgens geen foto maakte. Ik heb alleen nog niet verder kunnen testen of dat aan de lens, de body of een instelling lag :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
NielsOveres schreef op maandag 22 mei 2006 @ 12:23:
Aangezien de meldingen voor mij abracadabra zijn. Vroeg ik me af welke van deze 4 het beste zou zijn.
Dan verdiep je je daarin. Wat je daar overigens niet voor moet doen, is de beschrijving van konijn lezen want daar leer je niets van en bijvoorbeeld dat verhaal over een hoge snelheid CPU bij lens #4 slaat nergens op.

Overigens zijn de objectieven wel eens behandeld in deze topicreeks. Met name de 75-300 is vaak aan bod gekomen en telkens als die aan bod komt, wordt ook de Sigma 70-300 APO genoemd. Maar goed, de discussie tussen die twee ga ik niet nog eens herhalen. :)
Zou een zonnekap ook een aanrader zijn? Wil waarschijnlijk in Frankrijk gaan fotograferen in de buurt van de Mont Blanc. Overigens als ik het objectief dan al heb aangeschaft. Maar het zal veelal buiten gebruikt worden.
Ik ben zelf echt zonnekap-fetishist, dus mijn antwoord op deze vraag is 'Ja'. :P Ik blijf het spijtig vinden dat je ze bij Canon vaak alsnog voor een aantal tientjes erbij moet bestellen.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap niet dat de AF snelheid bij het fotograferen van vliegtuigen erg interessant is. Ik neem toch aan dat je fotografeert van een afstand >20 meter en je de scherpstelling altijd tussen net niet oneindig en oneindig hebt staan. Naar mijn bescheiden mening kun je hem dus makkelijker op MF zetten met scherpstelling op oneindig en eventueel een heel klein beetje corrigeren. Dit voorkomt hunten van een goedkoper objectief en bijna gegarandeerd een scherpe foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
Dan verdiep je je daarin.
Hard, maar helemaal waar. Lezen... dat zou ik eens meer moeten doen.
Overigens zijn de objectieven wel eens behandeld in deze topicreeks. Met name de 75-300 is vaak aan bod gekomen en telkens als die aan bod komt, wordt ook de Sigma 70-300 APO genoemd. Maar goed, de discussie tussen die twee ga ik niet nog eens herhalen. :)
Ik heb gezocht op al die objectieven, maar kwam er niets over tegen in de voorgaande topics.
Ik ben zelf echt zonnekap-fetishist, dus mijn antwoord op deze vraag is 'Ja'. :P Ik blijf het spijtig vinden dat je ze bij Canon vaak alsnog voor een aantal tientjes erbij moet bestellen.
Ik vind die van Canon ook niet mooi (maar ja, zolang ze hun werk doen).

Ik ga nu eerst eens kijken wat de verschillende dingen betekenen.
In iedergeval nogmaals bedankt dat je tijd hebt genomen om te antwoorden en ook om me op deze dingen te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 13:36:
Ik snap niet dat de AF snelheid bij het fotograferen van vliegtuigen erg interessant is. Ik neem toch aan dat je fotografeert van een afstand >20 meter en je de scherpstelling altijd tussen net niet oneindig en oneindig hebt staan. Naar mijn bescheiden mening kun je hem dus makkelijker op MF zetten met scherpstelling op oneindig en eventueel een heel klein beetje corrigeren. Dit voorkomt hunten van een goedkoper objectief en bijna gegarandeerd een scherpe foto.
Die mening deel ik met je. Ook zou ik eventueel AF Servo aanraden, omdat deze veel minder snel zal gaan hunten als je even geen focuslock meer hebt op je onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:52
Iemand ervaring met de Canon 24-105?
Liefst komend vanaf een Sigma 18-125 (of andere 17/18--- lens) op een 1.6 crop cam.

Mis je die 6mm erg? Veel extra wisselen naar UW, of valt het mee: Is de 24-105 een goede allround zoom op een crop cam, of mis je teveel wijdte?

En is het verschil in scherpte/contrast etc. de 600 euro ruimschoots waard?

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Hee matthijst.

Ik heb ervaring met de 24-105 op een crop camera. Vond het zelf, heel persoonlijk, een fijne walk around lens met z'n 38 tot 168mm. Heb helaas geen ervaring met een Sigma 18-125.

Maar dit is dus persoonlijk. Wat ik kan aanraden is dit programmaatje:
exposureplot

Het is freeware (gratis dus) en naar mijn mening werkt het een stuk makkelijker en beter dan de andere progs die ik heb gebruikt (zoals exif analyzer).

Daar kan je supergemakkelijk van dit soort schemaatjes krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://i.pbase.com/g4/02/594402/2/60364697.1785_lengths.jpg

Op die manier kun je zelf even je foto's analyseren en kijken hoe vaak je op 17mm zit met je 17-85. Mocht dat niet vaak het geval zijn, dan kan ik de 24-105 zeker aanraden. Mocht dat wel het geval zijn, dan zou ik persoonlijk voor die nieuwe Canon 17-55/2.8 IS of Tamrons 17-50/2.8 gaan. (of als duur alternatief de 24-105, maar dan met een andere camera)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
zijn er ook van die programmatjes die ook RAW (canon CRW of CR2) kunnen lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

matthijst schreef op maandag 22 mei 2006 @ 14:01:
Iemand ervaring met de Canon 24-105?
Liefst komend vanaf een Sigma 18-125 (of andere 17/18--- lens) op een 1.6 crop cam.

Mis je die 6mm erg? Veel extra wisselen naar UW, of valt het mee: Is de 24-105 een goede allround zoom op een crop cam, of mis je teveel wijdte?

En is het verschil in scherpte/contrast etc. de 600 euro ruimschoots waard?
De canon 24-105 F4/L IS heb ik ervaring mee. Ik neem aan dat je die bedoelt.

Dit objectief zit bijna altijd op mijn camera. De groothoek 24mm is wel even wat minder dan de 18mm, maar vaak kan ik me met een paar stappen achteruit prima redden. Bij echte behoefte aan groothoek pak ik de 12-24. Voor binnen heb ik niet snel te kort aan 24mm. Wijder gebruik ik meestal voor overzichtsfoto's (concertzaal e.d.) en dan bereid ik me toch altijd voor op die bepaalde shot, met bijbehorende 12-24 objectief.

De lens is over het hele bereik haarscherp en de IS functie is subliem. Zelfs pannen geeft geen problemen als de IS perongeluk aanstaat. Tevens is de lens behoorlijk lichter dan de 24-70 2.8.

Als ik een nadeel van dit objectief zou moeten noemen is het de F4 ipv 2.8, maar daarvoor krijg je een behoorlijke gewichtsreductie voor terug. Tevens gebruik is het bereik 70-105 regelmatig, waardoor een 24-70 2.8 voor mij geen optie was.

Door de F4 is het voor buiten een ideale lens, voor binnen kun je soms iets licht te kort komen. Dit is prima af te vangen door een goede flitser met bounce mogelijkheid of een plastic fantastic 50 mm 1.8 lensje.

[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 22-05-2006 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
gium schreef op maandag 22 mei 2006 @ 14:23:
Hee matthijst.
Maar dit is dus persoonlijk. Wat ik kan aanraden is dit programmaatje:
exposureplot
Goeie tip, bedankt, zal 't vanavond 's proberen!
Die 18-55 2.8 lijkt me ook een mooie lens, 55 "klinkt" zo kort; 125mm van Sigma komt aardig goed uit. En EF-S, tsja, ben er nog steeds niet uit of dat nou wel zo'n slimme keuze is.

@Fairy, het lijkt me echt een perfecte lens. 24-70 misschien ook mooi, maar ook daar weer: die 35mm extra lijkt me wel erg handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Die 35 mm aan het einde mis je minder dan wat je tekort zou komen aan het begin. 35mm tele is werkelijk 1-2 stappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

matthijst schreef op maandag 22 mei 2006 @ 15:09:
[...]

Goeie tip, bedankt, zal 't vanavond 's proberen!
Die 18-55 2.8 lijkt me ook een mooie lens, 55 "klinkt" zo kort; 125mm van Sigma komt aardig goed uit. En EF-S, tsja, ben er nog steeds niet uit of dat nou wel zo'n slimme keuze is.

@Fairy, het lijkt me echt een perfecte lens. 24-70 misschien ook mooi, maar ook daar weer: die 35mm extra lijkt me wel erg handig...
2 soorten publiek, 1 vind de 4.0 + IS het eindje met een mooi stukje bereik erbij. De ander zweert bij 2.8 max diafragma.

Ik meen dat Neo meer van e 24-70 2.8 was als ik het goed heb, en ikzelf ben helemaal verzot op de 24-105 L IS F4. Voor partyfotografie (onderwerpen bewegen) zou een 24-70 2.8 practischer zijn, maar ik heb toch meer situaties waarbij is meer aan de 24-105 heb, duss :)

24-70 is overigens wel behoorlijk zwaar (veel glas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Fairy schreef op maandag 22 mei 2006 @ 16:14:
[...]....Voor partyfotografie (onderwerpen bewegen) zou een 24-70 2.8 practischer zijn, maar ik heb toch meer situaties waarbij is meer aan de 24-105 heb, duss :)
Voor partyfotografie van een portret maakt het niet zoveel uit. Ik doe nl. partyfotografie met die f/4 en heb totaal geen problemen met beweging.. (flitsertje helpt om je onderwerp stil te leggen....) De IS is juist ideaal om ook je eigen hand stil te krijgen als je op 1/6e gaat schieten. Ik merk zelfs dat ik op 40% van m'n foto's moet afstoppen naar f/5.6 om meerdere personen scherp te krijgen.

Wel zou die 2.8 helpen bij een overzichtsshot zonder flitser, maar daarvoor ben ik aan het kijken voor een utra wide angle of fish met f/2.8.

[ Voor 9% gewijzigd door guillaumemay op 22-05-2006 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

gium schreef op maandag 22 mei 2006 @ 16:22:
[...]
Voor partyfotografie van een portret maakt het niet zoveel uit. Ik doe nl. partyfotografie met die f/4 en heb totaal geen problemen met beweging.. (flitsertje helpt om je onderwerp stil te leggen....) De IS is juist ideaal om ook je eigen hand stil te krijgen als je op 1/6e gaat schieten.

Wel zou die 2.8 helpen bij een overzichtsshot zonder flitser, maar daarvoor ben ik aan het kijken voor een utra wide angle of fish met f/2.8.
Een fish zou kunnen, maar persoonlijk vind ik de vertekening net iets té.
Ik heb voor overzichten binnen hele goede ervaringen met de Tokina 12-24. Die is ook heel recht qua vorm, mits goed gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 22:36
abrakadaver schreef op maandag 22 mei 2006 @ 14:29:
zijn er ook van die programmatjes die ook RAW (canon CRW of CR2) kunnen lezen?
Ja, photoshop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Fairy schreef op maandag 22 mei 2006 @ 16:30:
[...]

Een fish zou kunnen, maar persoonlijk vind ik de vertekening net iets té.
Een fish heeft natuurlijk extreme barrel distortion. Bij sommige onderwerpen is dat erg storend (denk aan gebouwen etc.; in feite alles wat een 'rechtlijnige' vorm heeft), maar juist bij organische vormen (mensen, planten enz.) is de rectilineaire groothoekvertekening veel storender. Zo zul je bij extreme groothoeken (bv. 17mm op FF of 12mm op APS-C) zien dat gezichten die te ver buiten het midden van het beeld vallen, er volslagen idioot (en bijna angstwekkend) uit gaan zien. Voor extreem grote hoeken zou ik dus zeker de voorkeur geven aan een fisheye i.p.v. een rectilineaire lens zolang het gaat om het fotograferen van (groepen) mensen.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 22:36
Ik ben op zoek naar een nieuwe walk-around lens met een bereik van 17-xx of 18-xx voor mijn Canon EOS350D.

Keuzemogelijkheden:

Canon EF-S 17-85 F/4-5.6 IS USM
Voor 600 euri's heb je een degelijk zoombereik, USM en een Image stabiliser. Onwijs jammer van de gigantische hoeveelheid chromatische abboraties. Ook is de lensopening niet al te groot.

Canon EF-S 17-55 F/2.8 IS
Klinkt als de ideale lens, is zowat de ideale lens. Jammer alleen dat hij 1000 euro kost en dat is me redelijk hoog (ben pas 15, maar heb wel redelijk wat geld over). Ook is het zoombereik me te klein.

Sigma 17-70 F/2.8-4.5
Klinkt voor mij als een zeer fijne lens. Een degelijk zoombereik, scherpe foto's, weinig CA, redelijk grote lensopening, macro mogelijkheden en hij kost slechts 350 euro! Er is alleen voor mij één gigantisch nadeel: hij mist een image stabiliser. Ik heb al een e-mail gestuurd naar Sigma en ik citeer: "Sigma does have one lens with Optical Stabilization (OS), our 80-400. We do plan on adding more to this line. I do not have any info as to which lenses will be released with OS and when they will be out in the dealer locations."... Spannend...

Tamron 17-50 F/2.8
F/2.8 met een betaalbare prijs! Jammer, weer geen IS. Ik heb de review hierboven zojuist gelezen: gemiddelde vignettering en gemiddelde chromatische abboraties. Wel is deze betaalbaar rond de 400 euro.

Sigma 18-125 F/3.5-5.6, 18-200 F/3.5-6.3 en Tamron 18-200 F/3.5-5.6
Deze hebben wel heel erg veel zoom (11,1 keer!) en zijn erg betaalbaar, maar optisch niet erg sterk. Ook geen IS...

Waar is de Sigma 18-50 F/2.8 gebleven? Uit de handel genomen?
Ik weet ook dat er binnenkort nog twee objectieven van Tokina uitkomen, namelijk een 16-50 F/2.8 en een 17-135 F/3.5-5.6. Weer geen IS, maar hopelijk zijn deze wat.

Kunnen jullie me vertellen welke van deze ik moet nemen en/of welke andere alternatieven (die ik over het hoofd gezien heb) er zijn?

Waarom houd ik zo van IS?
Omdat ik er (mijn vader heeft een IS lens) gewoon veel betere en scherpere foto's mee maak en je kan langere sluitertijden gebruiken. Ik heb genoeg gehad van motion blur...

Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
koraks schreef op maandag 22 mei 2006 @ 16:54:
[...]Een fish heeft natuurlijk extreme barrel distortion. Bij sommige onderwerpen is dat erg storend (denk aan gebouwen etc.; in feite alles wat een 'rechtlijnige' vorm heeft), maar juist bij organische vormen (mensen, planten enz.) is de rectilineaire groothoekvertekening veel storender. Zo zul je bij extreme groothoeken (bv. 17mm op FF of 12mm op APS-C) zien dat gezichten die te ver buiten het midden van het beeld vallen, er volslagen idioot (en bijna angstwekkend) uit gaan zien. Voor extreem grote hoeken zou ik dus zeker de voorkeur geven aan een fisheye i.p.v. een rectilineaire lens zolang het gaat om het fotograferen van (groepen) mensen.
Deze bevindingen heb ik inderdaad ook gemerkt nadat ik wat had gespeeld met een Sigma 12-24. (Je had het natuurlijk ook al eerder opgeschreven. :P ) Maar ik ben het dus zeker met je eens.Plus: je kan altijd nog een fisheye defishen om toch nog het rectalineaire effect te krijgen. Plus, op full frame geeft een 15mm fish je 180 graden beeld, iets wat je met een 12mm op full frame ook nog niet lukt.

Hier wat grappige voorbeelden van een 15/2.8 fisheye op een 5D die ik recent tegenkwam. Foto's gemaakt door Eric Tischer
Afbeeldingslocatie: http://www.lastnightphoto.com/events/2006-05-21/800/2IMG_1582.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lastnightphoto.com/events/2006-05-21/800/5IMG_1569.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lastnightphoto.com/events/2006-05-21/800/5IMG_1551.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Wat een geweldig topic! Wist niet dat het bestond, maar ja, eens moet de eerste keer zijn.

Ik ben aan het neuzen voor een goede lens. Met goed bedoel ik goed. Dus ik kijk & vergelijk op fredmiranda.com. Twee blijven er over:
• de Canon 24-105L IS USM - is genoeg hier over te vinden
de Tamron 24-135, die aldaar met een 9,1! wordt bekroond. Kent iemand dit product? Heeft iemand deze in gebruik? Ik ben wel benieuwd. De prijs is nl een stuk lager dan de Canon.
En hup: SLRGear geeft 10 / 9 / 9 :)
Nog een keer hup: photozone.de
Nadeel: hij is 3.5-5.6. Maar wat zegt dat? Daar wordt vaak wat moeilijker over gedaan, maar met een goede flitser & driepoot kom je een eind. Voor reportage vind ik zoiets wel geschikt. Wie gaat er trouwens bij een receptie (binnen!) zoomen tot 135mm?

Nog iets anders: ik heb binnenkort een bruiloftte fotograferen en heb wat rondgekeken voor lenzen huren. Nu moet een bedrijf geld verdienen (dat snap ik), maar welke is in jullie ervaring het goedkoopste? Of zijn er ook tweakers die (tegen vergoeding) hun lenzen verhuren ?

[ Voor 27% gewijzigd door Eusebius op 22-05-2006 17:33 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Eusebius schreef op maandag 22 mei 2006 @ 17:28:
Wat een geweldig topic! Wist niet dat het bestond, maar ja, eens moet de eerste keer zijn.

Ik ben aan het neuzen voor een goede lens. Met goed bedoel ik goed. Dus ik kijk & vergelijk op fredmiranda.com. Twee blijven er over:
• de Canon 24-105L IS USM - is genoeg hier over te vinden
de Tamron 24-135, die aldaar met een 9,1! wordt bekroond. Kent iemand dit product? Heeft iemand deze in gebruik? Ik ben wel benieuwd. De prijs is nl een stuk lager dan de Canon.
Je noemt niet wat voor cam je hebt, maar waarschijnlijk iets met een APS sensor.
24mm is imho te lang als groothoek op een lens die je binnen wil gebruiken.

Wat nog niet op Fredmiranda staat is de EF-S 17-55 f/2.8 IS welke extreem goed getest is op photozone.
Alternatief zonder IS, zonder en groot deel van het prijskaartje: de ook recent geintroduceerde Tamron 17-50 f/2.8 yadamassastamrontypenamen. Ook errug goed getest door Klaus.

Persoonlijk zou ik voor het gebruik wat jij omschrijft liever een van deze 2 pakken, met voorkeur op absolute kwaliteit en IS voor de canon (Test van fstopjojo/lightrules op pbase ziet hij er echt heeeeeeel sprankelend en scherp uit)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

masser120 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 17:07:
Ik ben op zoek naar een nieuwe walk-around lens met een bereik van 17-xx of 18-xx voor mijn Canon EOS350D.

Keuzemogelijkheden:

Canon EF-S 17-85 F/4-5.6 IS USM
Voor 600 euri's heb je een degelijk zoombereik, USM en een Image stabiliser. Onwijs jammer van de gigantische hoeveelheid chromatische abboraties. Ook is de lensopening niet al te groot.

Canon EF-S 17-55 F/2.8 IS
Klinkt als de ideale lens, is zowat de ideale lens. Jammer alleen dat hij 1000 euro kost en dat is me redelijk hoog (ben pas 15, maar heb wel redelijk wat geld over). Ook is het zoombereik me te klein.

Sigma 17-70 F/2.8-4.5
Klinkt voor mij als een zeer fijne lens. Een degelijk zoombereik, scherpe foto's, weinig CA, redelijk grote lensopening, macro mogelijkheden en hij kost slechts 350 euro! Er is alleen voor mij één gigantisch nadeel: hij mist een image stabiliser. Ik heb al een e-mail gestuurd naar Sigma en ik citeer: "Sigma does have one lens with Optical Stabilization (OS), our 80-400. We do plan on adding more to this line. I do not have any info as to which lenses will be released with OS and when they will be out in the dealer locations."... Spannend...

Tamron 17-50 F/2.8
F/2.8 met een betaalbare prijs! Jammer, weer geen IS. Ik heb de review hierboven zojuist gelezen: gemiddelde vignettering en gemiddelde chromatische abboraties. Wel is deze betaalbaar rond de 400 euro.

Sigma 18-125 F/3.5-5.6, 18-200 F/3.5-6.3 en Tamron 18-200 F/3.5-5.6
Deze hebben wel heel erg veel zoom (11,1 keer!) en zijn erg betaalbaar, maar optisch niet erg sterk. Ook geen IS...

Waar is de Sigma 18-50 F/2.8 gebleven? Uit de handel genomen?
Ik weet ook dat er binnenkort nog twee objectieven van Tokina uitkomen, namelijk een 16-50 F/2.8 en een 17-135 F/3.5-5.6. Weer geen IS, maar hopelijk zijn deze wat.

Kunnen jullie me vertellen welke van deze ik moet nemen en/of welke andere alternatieven (die ik over het hoofd gezien heb) er zijn?

Waarom houd ik zo van IS?
Omdat ik er (mijn vader heeft een IS lens) gewoon veel betere en scherpere foto's mee maak en je kan langere sluitertijden gebruiken. Ik heb genoeg gehad van motion blur...

Alvast bedankt _/-\o_
Eigenlijk wil je een 18-1xx met 2.8 en IS. Dat kan dus niet. Vergeet de IS en leer je toestel stil te houden. Het ideale compromis wat je hierboven hebt genoemd wordt dan de 17-70 Sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
@Gium, dit krijg ik eruit:
http://home.versatel.nl/mthalen/Focal_length_graph.jpg
http://home.versatel.nl/mthalen/Focal_length_graphHK.jpg

Gefilterd op Canon 20D, maar: dit zijn de 35mm waardes? Oftewel: het meeste is op 30mm, maar dat zou: 30/1.6 = 18,75mm zijn. Of niet?

Hmmm :(
Toch wel erg fan van wide angle, maar niet van veel lens wisselen...

[ Voor 26% gewijzigd door matthijst op 22-05-2006 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

matthijst schreef op maandag 22 mei 2006 @ 18:31:

Gefilterd op Canon 20D, maar: dit zijn de 35mm waardes? Oftewel: het meeste is op 30mm, maar dat zou: 30/1.6 = 18,75mm zijn. Of niet?

Hmmm :(
Toch wel erg fan van wide angle, maar niet van veel lens wisselen...
30 * 1.6 = 48 effectief. niet dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
matthijst schreef op maandag 22 mei 2006 @ 18:31:

Klopt ja. Standaard berekent het programma alles al naar 35mm, dus je hoeft bij die grafiek niet nog eens x1.6 te doen. Je ziet dus ook bijvoorbeeld dat de grafiek niet bij 10mm begint, maar op 16mm. We kunnen dan ook concluderen dat je je 10-22 het vaakst op 10mm gebruikt. :)

Je zit, zoals ik het zie, in veel gevallen net onder die 38mm, rond de 30 tot 33mm. Ik denk dus niet dat de 24-105 je goed zou bevallen als rondloop lens. Je zit trouwens ook vrij vaak op 80mm, wat dus een indicatie kan zijn dat 55mm (x1.6=88m) van een 17-55 op zich goed zou werken.

[ Voor 54% gewijzigd door guillaumemay op 22-05-2006 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
RonaldH schreef op maandag 22 mei 2006 @ 17:50:
[...]
Je noemt niet wat voor cam je hebt, maar waarschijnlijk iets met een APS sensor.
24mm is imho te lang als groothoek op een lens die je binnen wil gebruiken.
Eos D60
Wat nog niet op Fredmiranda staat is de EF-S 17-55 f/2.8 IS welke extreem goed getest is op photozone.
Is EF-S, voor zover ik weet, kan mijn camera alleen EF aan. Ik ga niet investeren in lenzen voor APS-sensors, omdat ik tzt naar een grotere sensor wil overstappen
Alternatief zonder IS, zonder en groot deel van het prijskaartje: de ook recent geintroduceerde Tamron 17-50 f/2.8 yadamassastamrontypenamen. Ook errug goed getest door Klaus.
yadamassastamrontypenamen ??
Persoonlijk zou ik voor het gebruik wat jij omschrijft liever een van deze 2 pakken, met voorkeur op absolute kwaliteit en IS voor de canon (Test van fstopjojo/lightrules op pbase ziet hij er echt heeeeeeel sprankelend en scherp uit)
Beide lenzen die je aanbeveelt, zijn voor de APS-DSLR sensor om het zo maar even te noemen. Ik wil graag, wat ik nu investeer, ook gebruiken op een fullsize sensor. Dus blijf ik even zoeken, bijvoorbeeld naar een 17-40 f/4 L. Liefst natuurlijk naar een grotere range, maar prioriteit is nu even kwaliteit. Een cheap overall zoomlens kan er altijd bij.

[ Voor 15% gewijzigd door Eusebius op 22-05-2006 19:14 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Eusebius schreef op maandag 22 mei 2006 @ 18:54:
[...]
bijvoorbeeld naar een 17-40 f/4 L. Liefst natuurlijk naar een grotere range, maar prioriteit is nu even kwaliteit. Een cheap overall zoomlens kan er altijd bij.
24-105 L IS USM F4 niet meer verder zoeken *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Fairy schreef op maandag 22 mei 2006 @ 19:40:
[...]

24-105 L IS USM F4 niet meer verder zoeken *D
Maar wat dan met grotere ranges? 24 of 19 is toch wel een stukje ... Canon heeft wel een EF-S 17-85, maar geen EF ... Al was het maar een EF 17-70, die goed aansluit op een 70-200.

Al is zoomrange ook weer niet zaligmakend. Een stapje naar achteren of naar voren helpt vaak ook.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Eusebius schreef op maandag 22 mei 2006 @ 18:54:
[...]

Eos D60

[...]

Is EF-S, voor zover ik weet, kan mijn camera alleen EF aan. Ik ga niet investeren in lenzen voor APS-sensors, omdat ik tzt naar een grotere sensor wil overstappen
[...]

yadamassastamrontypenamen ??

[...]

Beide lenzen die je aanbeveelt, zijn voor de APS-DSLR sensor om het zo maar even te noemen. Ik wil graag, wat ik nu investeer, ook gebruiken op een fullsize sensor. Dus blijf ik even zoeken, bijvoorbeeld naar een 17-40 f/4 L. Liefst natuurlijk naar een grotere range, maar prioriteit is nu even kwaliteit. Een cheap overall zoomlens kan er altijd bij.
Kijk, daarom is het handig om je wensen er goed bij te zetten :)

Ben het eens met die persoon hierboven gezien je wensen.
24-105 + 17-40 en niet verder kijken.

en yadamassastamrontypenamen = alles wat tamron aan hun lensnamen toevoegt, zijn er meestal enorm veel :D
Maar wat dan met grotere ranges? 24 of 19 is toch wel een stukje ... Canon heeft wel een EF-S 17-85, maar geen EF ... Al was het maar een EF 17-70, die goed aansluit op een 70-200.

Al is zoomrange ook weer niet zaligmakend. Een stapje naar achteren of naar voren helpt vaak ook.
Niet merkeigen canon, en/of niet 35mm compatible :)

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 22-05-2006 21:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Eusebius schreef op maandag 22 mei 2006 @ 21:28:
[...]

Overlappen is juist wel prettig, ik gebruik mijn 24-105 vaak boven de 70 terwijl ik ook een 70-200 heb. Scheelt weer lens wisselingen.

Die groothoek kun je altijd met een Tokina opvangen. Ik weet niet hoe rijk je bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Zou wel goed kijken wat je vaak gebruikt (zie dat programma van Gium).
24-105 is vast een super lens, maar als je dan steeds moet wisselen naar je 10-20 als je wijder wilt is dat ook niet alles. Vind nu wisselen al redelijk irritant en ik kan tot 18mm wijd.
Denk ook dat je meer "last" zult hebben van het tekort aan wijd, dan aan het tekort aan zoom; 105mm is al een aardig eindje, als je veel verder gaat zul je neem ik aan een specifiek doel hebben (auto's, dierentuin, zoiets) en dus de zoom er een langere tijd op hebben zitten, terwijl je "wijd" juist vaak tussendoor gebruikt, als je bv. door een stad loopt, of ergens binnen bent.

Misschien is het een kwestie van wennen en gebruik je, als je alleen maar 24mm hebt ipv 18, gewoon standaard 24mm het meest...

edit: probeer het net binnen en het is het verschil 18-24 is een meter naar achter stappen (op 5 meter ongeveer)....
edit2: bekijk net de foto's die op 18mm zijn gemaakt en eigenlijk zijn dat bijna allemaal wel foto's waar ik wel naar achteren had kunnen lopen OF waar je een serie achter elkaar op 18mm binnen bent en voor langere tijd zou kunnen wisselen voor een 10-2*.

Die 24-105 klinkt steeds aanlokkelijker.

[ Voor 66% gewijzigd door matthijst op 22-05-2006 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Om steeds wisselen te voorkomen heb ik voor een EF-S 17-85 IS USM gekozen. Ik weet van m'n oude analoge SLR dat ik 28mm groothoek toch wel graag wil hebben. Door de cropfactor van de dSLR's vallen dan veel EF lenzen af: enerzijds doordat ze pas bij 24 of 28 beginnen, wat dus nog keer 1,6 moet, of omdat ze niet genoeg zoombereik hebben. Daarom toch voor de EF-S gekozen.
Ik combineer hem met een EF 70-300 IS USM, (als die tenminste leverbaar is).

Na veel lezen was mijn conclusie dat als een EF lens belangrijk voor je is, je een een concessie moeten doen in max. groothoek of in bereik. Ik heb daarom toch voor een redelijk betaalbare EF-S gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

matthijst schreef op maandag 22 mei 2006 @ 22:03:
Zou wel goed kijken wat je vaak gebruikt (zie dat programma van Gium).
24-105 is vast een super lens, maar als je dan steeds moet wisselen naar je 10-20 als je wijder wilt is dat ook niet alles. Vind nu wisselen al redelijk irritant en ik kan tot 18mm wijd.
Denk ook dat je meer "last" zult hebben van het tekort aan wijd, dan aan het tekort aan zoom; 105mm is al een aardig eindje, als je veel verder gaat zul je neem ik aan een specifiek doel hebben (auto's, dierentuin, zoiets) en dus de zoom er een langere tijd op hebben zitten, terwijl je "wijd" juist vaak tussendoor gebruikt, als je bv. door een stad loopt, of ergens binnen bent.

Misschien is het een kwestie van wennen en gebruik je, als je alleen maar 24mm hebt ipv 18, gewoon standaard 24mm het meest...

edit: probeer het net binnen en het is het verschil 18-24 is een meter naar achter stappen (op 5 meter ongeveer)....
edit2: bekijk net de foto's die op 18mm zijn gemaakt en eigenlijk zijn dat bijna allemaal wel foto's waar ik wel naar achteren had kunnen lopen OF waar je een serie achter elkaar op 18mm binnen bent en voor langere tijd zou kunnen wisselen voor een 10-2*.

Die 24-105 klinkt steeds aanlokkelijker.
Bij de 24-105 heb ik niet snel een tekort aan groothoek. Daarnaast vind ik het ook een voordeel dat er op 24mm het perspectief geschikt blijft voor portretten e.d. bij 17 mm word de vertekening toch al snel wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
:+
maar dan nog eentje die wat statistiekjes kan laten zien over je 'brandpuntafstandgebruik'.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
BounceMeister schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 07:26:
Om steeds wisselen te voorkomen heb ik voor een EF-S 17-85 IS USM gekozen. Ik weet van m'n oude analoge SLR dat ik 28mm groothoek toch wel graag wil hebben. Door de cropfactor van de dSLR's vallen dan veel EF lenzen af: enerzijds doordat ze pas bij 24 of 28 beginnen, wat dus nog keer 1,6 moet, of omdat ze niet genoeg zoombereik hebben. Daarom toch voor de EF-S gekozen.
Ik combineer hem met een EF 70-300 IS USM, (als die tenminste leverbaar is).

Na veel lezen was mijn conclusie dat als een EF lens belangrijk voor je is, je een een concessie moeten doen in max. groothoek of in bereik. Ik heb daarom toch voor een redelijk betaalbare EF-S gekozen.
Jammer dat Canon geen goede 17-85 maakt in het L bereik

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Eusebius schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 09:42:
Jammer dat Canon geen goede 17-85 maakt in het L bereik
Was DE ideale lens geweest voor crop cams idd; een 17-85IS met L-kwaliteit glas :(

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.