[Vista] Het grote Vista Ervaringen Topic [Deel 3]

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.979 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 15:20
Ik heb een algemene vraag over (Notebook) videokaarten en Aero Glass. Als ik nu test (Vista Beta Upgrade Advisor) met mijn X300 64 mb dan heb ik niet genoeg videogeheugen, dat is niet zo gek want mij laptop scherm is 1400*1050 en mijn desktopscherm is 1680*1050. Dus ik zou dan een andere grafische chip moeten nemen, immers 128 mb is het minimum voor die resoluties.

Nu is er een mogelijkheid om een Intel GMA900 erin te bouwen, maar om de één of andere reden wordt dat niet ondersteunt. Tenminste ik heb wat rond gezocht op internet en nog geen mensen gevonden die de beta konden draaien met Aero. Het is wel heel vreemd want de GMA950 wordt wel ondersteunt. Ze hebben allebei DirectX 9 support en Pixel Shader 2.0 support. Daarnaast gebruiken ze allebei 128 mb gedeeld geheugen. Heeft iemand een linkje of meer informatie, waarom de één wel zou werken en de ander niet? Of is dat inherent aan de beta en zal de uiteindelijke versie ook de GMA 900 ondersteunen?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:19
Hoedje schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 14:11:
Ik heb een algemene vraag over (Notebook) videokaarten en Aero Glass. Als ik nu test (Vista Beta Upgrade Advisor) met mijn X300 64 mb dan heb ik niet genoeg videogeheugen, dat is niet zo gek want mij laptop scherm is 1400*1050 en mijn desktopscherm is 1680*1050. Dus ik zou dan een andere grafische chip moeten nemen, immers 128 mb is het minimum voor die resoluties.

Nu is er een mogelijkheid om een Intel GMA900 erin te bouwen, maar om de één of andere reden wordt dat niet ondersteunt. Tenminste ik heb wat rond gezocht op internet en nog geen mensen gevonden die de beta konden draaien met Aero. Het is wel heel vreemd want de GMA950 wordt wel ondersteunt. Ze hebben allebei DirectX 9 support en Pixel Shader 2.0 support. Daarnaast gebruiken ze allebei 128 mb gedeeld geheugen. Heeft iemand een linkje of meer informatie, waarom de één wel zou werken en de ander niet? Of is dat inherent aan de beta en zal de uiteindelijke versie ook de GMA 900 ondersteunen?
nou dat is wel heel technisch hoor... :+
maar of de uiteindelijke versie het zal ondersteunen weten we pas als deze uit is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
Moning2 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 13:48:
Ik weet niet of dit al eerder is gepost, maar als Vista jantje tering traag bij je loopt en je gebruikt nvidia drivers dan moet je even een OpenGL applicatie draaien zoals Google Earth en het draait allemaal weer zo smooth als het maar kan 8) Heb het hier getest en Vista draait nu te geweldig 8)
Bron :) : http://www.osnn.net/forum/showthread.php?p=731662#post731662
Ik denk dat wel meerdere mensen dit probleem hebben dus ik heb een vraagje aan een willekeurige programmeur die dit toevallig leest :) , zou iemand hier een workaround programma voor kunnen maken die bijvoorbeeld opengl aanroept en dan er weer mee kapt ? deze kopieëren naar de map startup en dan is het vrijwel opgelost :)
Ik heb totaal geen verstand van programmeren dus ik weet niet hoeveel werk dit is :/
Maar ik zou het geweldig vinden als iemand dit even deed 8) :+

[ Voor 8% gewijzigd door Moning2 op 16-06-2006 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Hoedje schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 14:11:
Ik draai zelf op 1400x1050 met een Radeon 9600 64Mb, en dat werkt perfect. Jouw X300 kan ook heus nog wel wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Moning2 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 14:04:
[...]

ik 2046 ipv 2048 :/
en mijn videokaart 520 :) wat 256 moet zijn :/

nouja als het maar werkt 8)
Vista geeft zelf ook aan in een 1 of ander scherm hoe het zit met de video kaart. Ik heb een Dell Inspirion 6400 met een ATI X1400 256MB kaart. Maar Vista geeft maar 128Mb aan... bij eigenschappen van de kaart geeft ie zelfs helemaal niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Sapphire Radeon 9800 pro 128 MB word gezien als 256 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net Vista ens gedualboot installed op mijn low budget Aspire3002. Werkt doenbaar, heb alleen al 1 heel merkwaardig feit ondervonden...

Onder XP haal ik met mijn Belkin routertje en de onboard Broadcom Wifi maximaal een 600K/sec transfer. Maakt niet uit of het vanop een andere pc mijn netwerk komt of vanaf het internet.

Wat zie ik nu onder Vista (met de default Vista Broadcom drivers) ? Dat ik met gemak mijn beschikbare 10mbit internet connectie kan voltrekken...

Downloaden aan 1080K/sec in Vista, wireless over hetzelfde Belkin routertje...

Die 10mbit haalde ik altijd al met de wired pc aan de router, maar wireless nooit, en nu wel. Het ligt dus duidelijk enkel en alleen aan XP en/of de Broadcom drivers onder XP.

Iemand een verklaring daarvoor ?

Ik ga zelf eens verder kijken in de default instellingen die Vista gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Heb tot nu toe al 2 maal vista beta2 gedownload en op een andere locatie geprobeerd op te slaan, maar krijg dus steeds dezelfde error;
Afbeeldingslocatie: http://img474.imageshack.us/img474/9711/vista3vz.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door elevator op 17-06-2006 18:26 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 18:52
Xadeon schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:52:
Heb tot nu toe al 2 maal vista beta2 gedownload en op een andere locatie geprobeerd op te slaan, maar krijg dus steeds dezelfde error;
[afbeelding]

Meer FF-gebruikers hier last van?
ja ik ook, daarna direct maar een gratis download manager gebruikt en die deed het wel, 3 uurjes later heb je hem weer joh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vista x64 draait hier op een Athlon64 systeem met 2GB RAM als een trein. 2 minpuntjes: opstarten gaat niet zo soepel als bij XP x64 en soms reageert Vista wat minder vlot dan ik gewend ben van XP. Hopelijk brengt de door MS geplande optimalisatie daar verandering in. Verder is die user account control aardig irritant: teveel schermen, zelfs als je bijv slechts een nieuwe map wilt aanmaken. Nu heb ik gelezen dat MS daar nog wat aan gaat doen. Hopelijk lukt het ze om het wat fijner te laten werken want het zal de veiligheid alleen maar ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:53
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 16:57:
Ik heb net Vista ens gedualboot installed op mijn low budget Aspire3002. Werkt doenbaar, heb alleen al 1 heel merkwaardig feit ondervonden...

Onder XP haal ik met mijn Belkin routertje en de onboard Broadcom Wifi maximaal een 600K/sec transfer. Maakt niet uit of het vanop een andere pc mijn netwerk komt of vanaf het internet.

Wat zie ik nu onder Vista (met de default Vista Broadcom drivers) ? Dat ik met gemak mijn beschikbare 10mbit internet connectie kan voltrekken...

Downloaden aan 1080K/sec in Vista, wireless over hetzelfde Belkin routertje...

Die 10mbit haalde ik altijd al met de wired pc aan de router, maar wireless nooit, en nu wel. Het ligt dus duidelijk enkel en alleen aan XP en/of de Broadcom drivers onder XP.

Iemand een verklaring daarvoor ?

Ik ga zelf eens verder kijken in de default instellingen die Vista gebruikt...
Een voordeel van Vista is het enorm verbeterde netwerk gedeelte. Het blijkt voor iedereen veel sneller te zijn. Het gaat veel beter met het netwerkverkeer om dan XP en 2003 dat doen, gewoon omdat het anders is opgebouwd. Dat is mijn enige verklaring, ik kan je de code helaas niet geven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 23:13
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 16:09:
Mijn Sapphire Radeon 9800 pro 128 MB word gezien als 256 MB
Heb dezelfde kaart en ook hetzelfde verschijnsel.
Alles lijkt wel gewoon te werekn. Geen problemen met games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doctormetal schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 22:53:
[...]

Heb dezelfde kaart en ook hetzelfde verschijnsel.
Alles lijkt wel gewoon te werekn. Geen problemen met games.
Je krijgt er wel een enorm hoge rating voor terug 5.9 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er mensen die Vista nu al als standaard OS gebruiken? Wat stoort je dan het meest aan het OS?

Is er al informatie of zijn er geruchten waaruit blijkt wanneer de volgende release beschikbaar wordt? Als dat nog een paar maanden gaat duren dan wil ik wel overwegen om XP definitief te vervangen. Anders wacht ik nog even op een nieuwere versie.

Van XP was ik gewend om "my documents" naar een andere map op een andere partitie te laten verwijzen. In Vista kan dat ook, maar dan moet je niet 1 maar meerdere mappen naar behoefte anders instellen, waaronder Documents, Pictures, Music en Videos. Het had handiger geweest als je in 1 keer de hele gebruikersmap (of zelfs de complete map "Users" met alle gebruikers) kunt verplaatsen. Gemiste kans van Microsoft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2006 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:54
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 01:00:
Zijn er mensen die Vista nu al als standaard OS gebruiken? Wat stoort je dan het meest aan het OS?
Gebruik 'm nu dus als standaard omdat ik de blingbling veel mooier vindt :P en sommige games wat soepeler lopen op mijn laptop.

Grootste minpuntjes:
- Relatief lange opstarttijd
- Heeft meer moeite dan XP om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren
- Heb voor het eerst sinds jaren weer eens blauwe schermen gezien.. zitten dus nog enkele foutjes in
- Moet soms een grote omweg nemen om een programma te installeren (MS had dit kunnen oplossen door programma's te laten denken dat het XP is)

Pluspuntjes:
+ Grafisch vele malen mooier dan XP
+ Menu-indeling e.d. vertoont wat meer logica en duidelijkheid
+ Gebruiksvriendelijker
+ Na opstarten qua prestaties ongeveer gelijk aan XP
+ Vista zoekt naar oplossingen bij problemen

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net een en ander gelezen over het mui-karakter van Vista. Vista is dus een "language neutral" OS, zelfs de Engelse Vista is een kaal OS met een Engels taalpakket :). Geen "localized versions" meer dus zoals bij XP en voorgangers. Nu vraag ik mij af: als er in de toekomst updates en service packs uitkomen dan moet Windows natuurlijk wel goed blijven werken met alle bestaande taalpakketten. Waar voorheen eerst de Engelse Windows werd gepatcht moet nu een patch uitkomen die voor elke taal geschikt is (tenzij de patch natuurlijk de grafische interface ongemoeid laat). Zou dat niet betekenen dat bepaalde patches pas een stuk later uitkomen dan nu het geval is? En hoe zit dat met de MUI-pakketten van XP/2000?

Natuurlijk ben ik meteen gaan zoeken naar een Nederlands pakket maar helaas is dat er nog niet (overigens gebruik ik persoonlijk liefst een Engelstalig OS). Op de dvd staat alleen het Engelse taalpakket en op internet kon ik helaas geen andere talen vinden. Dit balletje is bij mij trouwens gaan rollen toen ik in de System32-map allerlei taalmappen ontdekte (waaronder nl-NL) met .mui bestanden. Erg mooi dat Microsoft MUI nu voor een groter publiek beschikbaar maakt dan alleen grotere bedrijven en multinationals :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een el cheapo 100k pixel webcam van Sweex, en nu vroeg ik me eigen af ofdat deze gewoon onder Vista x64 gaat werken, aangezien er nergens x64 drivers voor deze cam te krijgen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dicht voor onderhoud.

Terug open :)

[ Voor 37% gewijzigd door elevator op 17-06-2006 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DT-PiSanG schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 01:28:
Grootste minpuntjes:
- Relatief lange opstarttijd
- Heeft meer moeite dan XP om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren
- Heb voor het eerst sinds jaren weer eens blauwe schermen gezien.. zitten dus nog enkele foutjes in
- Moet soms een grote omweg nemen om een programma te installeren (MS had dit kunnen oplossen door programma's te laten denken dat het XP is)
Die opstarttijd moet MS nog echt wat aan doen. En als de desktop dan eindelijk verschijnt, wordt er nog van alles op de achtergrond geladen, wat de eerste paar minuten aardig wat resources kost. Multitasken gaat tot dusver net zo vlot als met XP, mits alles dus is opgestart. Installatie van Nero 7 ging hier niet zo lekker. Met admin privileges ging het wel, maar de installatie is nog steeds niet helemaal voltooid. Geen shortcuts bijv in het startmenu, hoewel Nero Burningrom gelukkig gewoon zijn werk doet. Iets anders van het Neropakket gebruik ik toch niet.
DT-PiSanG schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 01:28:
Pluspuntjes:
+ Grafisch vele malen mooier dan XP
+ Menu-indeling e.d. vertoont wat meer logica en duidelijkheid
+ Gebruiksvriendelijker
+ Na opstarten qua prestaties ongeveer gelijk aan XP
+ Vista zoekt naar oplossingen bij problemen
Vista is absoluut veel mooier afgewerkt dan XP. De zilveren XP-look was wel ok (veel beter dan dat blauw in ieder geval!), maar pas met Vista weet MS de juiste draai te geven aan de looks van hun OS. De menu-indeling is erg wennen maar idd na verloop van tijd heel fijn. Ik heb bijv zelfs de classic view van het control panel weer teruggedraaid, daar waar deze praktisch noodzakelijk was in XP om nog op redelijke wijze bij alle instellingen te komen. Vista is kort gezegd een stuk gebruikersvriendelijker geworden (hetzelfde kan overigens gezegd worden van Office 2007 met de ribbon i.p.v. ondoorzichtelijke pulldown menu's).

Iets minder handig vind ik het network center. Het hele beginoverzicht is m.i. vrij nutteloos. Pas bij network connections kun je daadwerkelijk LAN- en VPN-verbindingen maken. Overigens geeft dat laatste een vreemd bij-effect. Ik heb hier een draadloos netwerk. Als ik vervolgens een VPN-verbinding maak (maar niet activeer) naar mijn server elders dan geeft de draadloze netwerkverbinding "connected to <<VPN-naam>>" aan (wat dus duidelijk niet het geval is). Als ik de VPN activeer en dan weer verbreek dan verdwijnt deze melding en wordt, nu dus correct, "connected to <<wifi-naam>>" weergegeven. Na iedere reboot doet dit verschijnsel zich voor. Lijkt dus op een bug.

O ja, :) de Epson C1100 laserprinter werkt beter met de driver voor XP x64 dan met de ingebouwde Vistadriver. Als Logitech nu nog voor Vista geschikte Setpoint software uitbrengt dan zijn er voor wat betreft de hardware geen bezwaren meer tegen een definitieve overstap. Nieuwe Vistadrivers voor de onboard geluidskaart van het Asus-moederbord (A8N-E met ALC850 realtek chip) zouden het afronden (nu slechts monogeluid).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2006 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
Setpoint werkt hier goed behalve helaas het volume :/ balkje werkt wel maar volume verandert niet 8)7
Ik heb em vandaag op mijn laptop geinstalleerd en et draait gruwelijk goed alleen vista wil niet werken met mijn 2200BG wifi adapter |:( wel verbonden met netwerk, alleen ....tsja.. geen verbinding 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 18:54:
Die opstarttijd moet MS nog echt wat aan doen.
Als ik het goed had (kan zijn dat ik het weer verkeerd heb hoor :P ) is het de bedoeling van Microsoft dat PCs minder vaak uit gezet worden maar eerder in een hibernate gezet worden. Ik gebruik dat nu al een tijdje op mijn Vista test systeempje (een laptop) en ik vind dat het terugkomen uit hibernate eigenlijk snel genoeg (op één bug na en dat is dat je tijdens het terugkomen even een toets in moet drukken omdat hij anders te langzaam is :P ) :)
Vista is absoluut veel mooier afgewerkt dan XP. De zilveren XP-look was wel ok (veel beter dan dat blauw in ieder geval!), maar pas met Vista weet MS de juiste draai te geven aan de looks van hun OS.
Bwah dat weet ik niet. Ik gebruik zelf Windows MCE (en dus ook de MCE look) en heb de titlebar een stuk kleiner gezet dan default en dan vind ik XP's theme ook erg fijn hoor :)

Het nadeel van Vista vind ik wederom de grotere titelbalk en de vaak grote leegruimte tussen content en titelbalk. Ook het wel en niet focus hebben van applicaties vind ik nog niet duidelijk genoeg.
Iets minder handig vind ik het network center.
Ik ook - wat is dat irritatie opwekkend om mee te werken zeg, totaal onduidelijk. Nu schijnen wij niet de enige te zijn:
Network Center has also baffled and confounded many a user.

...
As for Network Center, I can't find it anymore! I don't know whether its gone completely, or I just can't find it. The bottom line is that it looks like some changes are coming in this area.
Dus er is goede hoop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moning2 schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 19:54:
Setpoint werkt hier goed behalve helaas het volume :/ balkje werkt wel maar volume verandert niet 8)7
Precies wat ik zeg: voor Vista geschikte Setpoint. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
Ik heb geen problemen met dat network center, vind het makkelijk werken, soms wat onoverzichtelijk, maar verder niks op aan te merken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moning2 schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 20:52:
Ik heb geen problemen met dat network center, vind het makkelijk werken, soms wat onoverzichtelijk, maar verder niks op aan te merken :/
Mijn punt is dat het niet zo functioneel is. Ze kunnen beter bepaalde netwerkinstellingen direct in het network center aanpasbaar maken ipv alsnog door te moeten klikken naar de verschillende onderdelen.
elevator schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 20:03:
Het nadeel van Vista vind ik wederom de grotere titelbalk en de vaak grote leegruimte tussen content en titelbalk. Ook het wel en niet focus hebben van applicaties vind ik nog niet duidelijk genoeg.
De breedte van de titelbalken is mij nooit echt opgevallen. Ik heb er dus geen probleem mee. En dat van die focus heb ik vaker gelezen, maar ik vind het juist erg duidelijk: het venster met het rood gemarkeerde kruisje is actief. We zijn al sinds Windows 95 gewend om het aan de balk zelf te zien. Nu moet je even naar de rechter bovenhoek kijken. Kwestie van wennen dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Laatst online: 15-09 17:47
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 22:44:
Mijn punt is dat het niet zo functioneel is. Ze kunnen beter bepaalde netwerkinstellingen direct in het network center aanpasbaar maken ipv alsnog door te moeten klikken naar de verschillende onderdelen.
Helemaal mee eens, hoe langer ik mee werk hoe onoverzichtelijker ik dat hele network center vindt. Laten we hopen dat ze daar iets aan doen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heb je eigenlijk aan network map, mijn mijn niet-domein netwerk zie ik alleen mijn eigen pc, de router en internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook bij mij werkt vista nu al een paar dagen mooi vloeiend, op wat driverproblemen na:

soundblaster x-fi fatality drivers werken nog niet goed
mijn onboard gigabit nic wordt aanzien als een gewone 100mb nic (Gigabyte K8N Pro SLI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 22:44:
De breedte van de titelbalken is mij nooit echt opgevallen. Ik heb er dus geen probleem mee.
Windows XP Standaard
Afbeeldingslocatie: http://pinky.elexer.com/zooi/title-01.png

Windows Vista
Afbeeldingslocatie: http://pinky.elexer.com/zooi/title-03.png

Windows XP aangepast (zo draai ik hem)
Afbeeldingslocatie: http://pinky.elexer.com/zooi/title-02.png

In de setup van Vista verlies je dus - net als in XP - vrij veel ruimte. Wat me verder heel erg stoort is dat de hoogte van die titelbalk in "desk.cpl" bijvoorbeeld veel kleiner is dan de hoogte in Explorer - in Explorer is ie niet alleen veel te hoog, ze hebben voor het gemak ook de hele titlebar maar leeggelaten wat ook geen verbetering is imho.

Die Vista screenshot is trouwens gemaakt met de Vista Sniping tool die wel nice is :)
En dat van die focus heb ik vaker gelezen, maar ik vind het juist erg duidelijk: het venster met het rood gemarkeerde kruisje is actief. We zijn al sinds Windows 95 gewend om het aan de balk zelf te zien. Nu moet je even naar de rechter bovenhoek kijken. Kwestie van wennen dus. :)
Mjah - maar waarom zou je de herkenbaarheid terugbrengen naar zo'n klein gedeelte van je scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
elevator schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 20:03:
[...]

Als ik het goed had (kan zijn dat ik het weer verkeerd heb hoor :P ) is het de bedoeling van Microsoft dat PCs minder vaak uit gezet worden maar eerder in een hibernate gezet worden. Ik gebruik dat nu al een tijdje op mijn Vista test systeempje (een laptop) en ik vind dat het terugkomen uit hibernate eigenlijk snel genoeg (op één bug na en dat is dat je tijdens het terugkomen even een toets in moet drukken omdat hij anders te langzaam is :P ) :)
Hibernate gebruik ik voor Win XP ook altijd, opstarten gaat veel vlugger zo. Ik ben meestal zo'n ongeduldig iemand, als ik achter de pc zit wil ik er direct met kunnen werken :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 07:05:
Ook bij mij werkt vista nu al een paar dagen mooi vloeiend, op wat driverproblemen na:

soundblaster x-fi fatality drivers werken nog niet goed
mijn onboard gigabit nic wordt aanzien als een gewone 100mb nic (Gigabyte K8N Pro SLI)
mijn xtrememusic werkt er ook niet al te geweldig mee, veel cpu gebruik en dan gaat het allemaal kraken :/
winamp geeft ook aan dat hardware mixing niet ondersteund wordt, morgen maar eens nieuwere XP drivers proberen, misschien werkt et dan wel :)
Hacku schreef op zondag 18 juni 2006 @ 11:10:
[...]

Hibernate gebruik ik voor Win XP ook altijd, opstarten gaat veel vlugger zo. Ik ben meestal zo'n ongeduldig iemand, als ik achter de pc zit wil ik er direct met kunnen werken :p
Hibernate bij Vista werkt bij mij toch een stuk beter dan bij XP want bij Vista slaat ie POST over en ben ik binnen een seconde weer in Windows, zal wel een andere mode gebruiken (dat S3 enz. gebeuren :) ) of is dit ook mogelijk met XP ?

[ Voor 32% gewijzigd door Moning2 op 18-06-2006 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The__Virus schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 22:42:
Een voordeel van Vista is het enorm verbeterde netwerk gedeelte. Het blijkt voor iedereen veel sneller te zijn. Het gaat veel beter met het netwerkverkeer om dan XP en 2003 dat doen, gewoon omdat het anders is opgebouwd. Dat is mijn enige verklaring, ik kan je de code helaas niet geven :).
Vreemd dat ik wired onder XP exact hetzelfde krijg, alleen wireless niet. En dat dit onder Vista alsnog kan.

Lijkt me eerder een XD driver probleem te zijn dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Moning2 schreef op zondag 18 juni 2006 @ 12:02:
Hibernate bij Vista werkt bij mij toch een stuk beter dan bij XP want bij Vista slaat ie POST over en ben ik binnen een seconde weer in Windows, zal wel een andere mode gebruiken (dat S3 enz. gebeuren :) ) of is dit ook mogelijk met XP ?
Hm nee, bij XP gaat 'ie eerst voorbij de POST, maar daarna gaat het pas vlot. Wat ik gewoon wou zeggen is dat het opstarten vanuit hibernate sowieso sneller gaat.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Zo mijn eerste probleem (of eik tweede) alweer opgelost [rml][ Vista]Probleem met renderen websites met Firefox & IE7[/rml]. Dus dan kan ik nu wat vertellen over mijn ervaringen met Vista.

WOW! Ik was vrijwel meteen onder de indruk. Ik heb het een half jaar geleden ook uitgeprobeerd en toen was het een drama. Je kunt het nu eigenlijk vrij goed als alternatief voor XP draaien. Het is veel stabieler (als toen) en een stuk strakker afgewerkt.

Het meest in het oog springende is natuurlijk Aero. Dat was voor mij ook de voornaamste reden om het uit te proberen. Een tijdje terug had ik begrepen dat je voor een resolutie hoger dan 1024*768 een kaart nodig had met meer dan 64 mb geheugen, dus 128 mb. Gelukkig blijkt dat niet zo te zijn. Dat bleek al op de vorige pagina. Met mijn X300 64 mb kan ik dan ook prima Aero glass draaien op zowel mijn externe scherm (1680*1050) als op mijn notebook (1400*1050). Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Ik had namelijk wel meteen Aero, maar geen Glass. Ik kreeg het niet aan de gang. Dus heb ik eerst de drivers geupdate. Dat werkte niet. Daarna Windows geactiveerd, dat werkte ook niet. Toen heel lang op internet gezocht. Daar vond ik website waar iemand eerst een stapje terug ging. Dus eerst naar Vista Basic en daarna weer terug naar Vista Aero. En guess what? Dat werkt! Ik ben onder de indruk, de previews zijn heel handig en ook de windows + tab functie is handig.

Ik vind het nieuwe startmenu ook heel prettig. Maar ik ben benieuwd of andere mensen dat ook vinden. Veel mensen weten niet eens wat er op hun computer staat, die weten dus niet eens wat ze moeten zoeken. Verder ben ik het met de meeste mensen eens dat netwerk gedeelte (visueel) niet echt een verbetering is. Het is nu alleen lastiger om de opties te vinden i.p.v. makkelijker. Ik vind daarentegen het nieuwe control panel echt top. De opties zijn duidelijk gegroepeerd en het is gewoon heel makkelijk om te vinden wat je nodig hebt. Maar ook daar vind ik maffe dingen. Zo vind ik het heel gek dat het instellen van geluiden onder hardware en sounds staat en niet bij personalization.

Ik begin nu ook een beetje het idee te krijgen waar ze heen willen met de interface. Zo vind ik het opmerkelijk dat de bestand-bewerken etc. menubalk aan het uitsterven is. Zowel Office 2007 (wat is dat mooi trouwens), WMP11 en IE7 hebben hem niet meer. Ik ben benieuwd wat andere softwaremakers daarmee gaan doen.

Ik draai het op een notebook (D610). Dan is het leuk om te zien dat ze veel extra opties speciaal voor mobiel gebruik hebben toegevoegd. Zo zie je nu de batterijindicator niet alleen leeglopen, maar ook weer vollopen bij het opladen. De mobility opties zijn verder ook handig, alle belangrijke opties onder één kopje. Vreemd genoeg is de batterijduur ook helemaal niet zoveel slechter dan onder XP, ondanks het draaien van Glass en het volgende verhaal:

Het draait prima, maar het neemt vrij veel geheugen in beslag en hij is vrij veel aan het swappen. Daarom is mijn vraag hoeveel geheugen gebruiken jullie en bij hoeveel loopt de beta soepel? Ik heb er zelf maar 512 mb inzitten en dat gaat sowieso verhoogd worden. Ook onder XP was het met hevig multitasken niet genoeg.

Dan hebben nog de drivers. M'n touchpad werkt wel, maar de ALPS touchpaddrivers om extra opties in te kunnen stellen kan ik niet eens installeren. Het gekke is dat andere mensen (gezien door google) het wel lukt :?. Verder kon Windows zelf voor vrijwel alle onderdelen zelf drivers vinden. Ook vind ik het bijzonder dat Ati voor Vista wel notebook drivers levert, terwijl het anders altijd alleen maar vanuit de fabrikant mag komen. Daarnaast heb ik nog wat problemen met mijn dock en het externe scherm. Docken en undocken gaat prima, ook al heb ik daarvoor geen drivers geinstallerd. Maar de hogere resolutie van het scherm, daar wil Vista (willekeurig) niet altijd aan.

Tot slot, ik ben blij verrast. Ik hoop dat Microsoft de lijn kan vasthouden. Natuurlijk de fouten eruit kan halen, en nog wat dingen logischer en minder ingewikkeld kan maken (door net als bij Office goed te kijken naar de gebruiker).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb al een tweak waardoor de harde schijf wat sneller is, die ik ook in xp kon gebruiken

deze computer - rechtermuisknop op c:\ - eigenschappen - en dan indexing for faster searching afvinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 17:00
ok, mijn ervaringen....

games:
niet allemaal willen ze installeren en als ze het wel doen, dan werken ze duidelijk niet zo stabiel als xp. games die ik gebruikte: Hitman blood money, fear,NFS underground en most wanted.

Netwerkgedeelte vind ik niet echt lekker werken, vind dat ik veelste veel moet zoeken. ook knalt mijn inet er heel de tijd uit. dat had ik voorheen niet met xp...

aero: geweldig, alleen hij vind je geheugen volgens mij wel lekker. heb standaard iets van 700 mb in gebruik.

driver ondersteuning: tot nu toe valt het niet tegen. al merk ik wel dat niet iedere driver lekker loopt. geluid haperd af en toe. (soundmax integrated)
raid strip heb ik helaas niet aan de gang gekregen.

Applicatie ondersteuning: niet echt heel erg te spreken over. een goede virtual drive applicatie was even zoeken.want de meest bekende: Deamon tools en alocohol, draaide niet vlekkeloos
ook grabit werkte niet optimaal.

ook werd ik gek van de meldingen als ik bijvoorbeeld een icoon van de desktop verwijderde. moest drie keer op ja klikken, en ben administrator..blablabla. misschien dat je het kan uitzetten, maar nog niet gevonden.

iexplore 7: werkt lekker en overzichtelijk. ook stabiel. niks op aan te merken
nieuwe WMP:playlist werkte niet helemaal stabiel. als ik ging sorteren hing die, en kreeg ik hem niet meer wakker. layout was goed.

windows zelf draait welk lekker en redelijk stabiel. ziet er goed uit. er is al heel wat verbeterd in die tussentijd. heb alle alpha´s en beta 1 ook geprobeerd. en het gaat de goede kant op vind ik. zit met spanning te wachten op de officiele release van vista

als er nog iets te binnen schiet, edit ik mijn berichtje wel even O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de tweaks hierboven geprobeerd en nog een paar NTFS tweaks gedaan.

ik moet zeggen dat Vista nu een STUK sneller aanvoeld, ik moet nog effe een paar tests doen hoeveel het scheeld, maar de tweaks werken dus in Vista ook.
yonexfreak schreef op zondag 18 juni 2006 @ 16:30:
[...]

probeer het en post hier je bevindingen zou ik zeggen :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img222.imageshack.us/img222/5489/firstvistarun2yw.th.jpg

Mag ik ook even trots vermelden dat ik Vista werkende heb hier. En wat al helemaal te mooi voor woorden is dat mijn hardware volledig wordt herkent. Ik draai nu op Aero, dat opaque-gedoe en ik kan niet zeggen dat Vista traag is. Het is ongeveer even snel als XP. Misschien ben ik hier in het voordeel dat ik 2048 MB ter beschikking heb :)

Vanavond ga ik de games proberen.

Heb je die taskmanager gezien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 19:50:
[afbeelding]

Mag ik ook even trots vermelden dat ik Vista werkende heb hier. En wat al helemaal te mooi voor woorden is dat mijn hardware volledig wordt herkent. Ik draai nu op Aero, dat opaque-gedoe en ik kan niet zeggen dat Vista traag is. Het is ongeveer even snel als XP. Misschien ben ik hier in het voordeel dat ik 2048 MB ter beschikking heb :)

Vanavond ga ik de games proberen.

Heb je die taskmanager gezien :X
ik heb maar 512mb en bij mij loopt ie nu ook even snel als bij xp, wel na het instellen van een paar tweaks wat enorm veel scheelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Vertel dan ook even welke tweaks je hebt gedaan, dan hebben anderen daar ook nog wat aan. :z

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtleX schreef op zondag 18 juni 2006 @ 20:14:
Vertel dan ook even welke tweaks je hebt gedaan, dan hebben anderen daar ook nog wat aan. :z
ja ik post ze binnenkort effe, ben er nog effe een paar aan het testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:38

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb het nu ook een dag draaien. Ik had wel een erge blunder met de installatie, ik had mijn win2k laten hibernaten en daardoor kon het bootmenu van windows blijkbaar niet aangepast worden. Ik kon dus mijn verse Vista niet booten.
De tweede keer installeren ging wel prima. Vista herkende direct mijn dualscreensetup en installeerde die ook correct. Ook het netwerk kreeg ik direct aan de praat.
Ik kreeg wel een hartverzakking van het geheugengebruik van Vista. Duidelijk is nu wel dat de fase van minimaal 1GB per pc is aangebroken. Mijn Athlon XP2200+ heeft tot nu toe geen moeite om de rauwe processorkracht te leveren en ook mijn 6600GT weet het wel aardig bij te houden.
Ik ben wel benieuwd hoe mijn pc zich zal gaan houden als ik morgen weer aan het werk ga. Firefox, Paint shop pro en nog wat spul aan en dan hopelijk niet swappen.
Ik heb wel het idee dat je dit OS op een modernere PC moet installeren dan in het verleden. Kon je vroeger 98, win2k en XP nog op een ongeveer 4 jaar oude PC gebruiken, voor Vista lijkt twee jaar oud toch wel het minimum.

Die sidebar is wel erg leuk wanneer je twee schermen hebt. Dan staat het ding niet snel in de weg en je kan snel zien hoe zwaar je CPU en mem belast worden. Hopelijk worden er snel tooltjes gemaakt waarmee je ook je temps kan aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

Ik draai Vista nu ook al een paar dagen en alles werkt allemaal perfect goed.

Installatie verliep vlot, duurde volgens mij een half uurtje. Niet alle hardware werd goed geinstalleerd. Voor de 3Com EtherLink 3C900-TPO werden geen drivers gevonden. Ook de onboard NIC niet. Deze dus ff snel via XP gedownload.

Ik kon Vista gelijk activeren, toch maar ff gedaan. Maar na een reboot kwam er weer de melding dat ik m'n Vista kon activeren. Nu gaf 'ie de foutmelding dat er onjuiste data was opgegeven..mja.

In de vorige betaversie, kreeg ik volgens mij wel Windows Live Messenger oid, heb dat nu niet :? Maarja, Vista draait nu als een tiet, op deze config:

AMD Athlon 64 3000+
512MB PC3200
ATi Radeon 9600 256MB
Your computer has an overall Windows System Performance Rating of 3
Ook kan ik NFS: Most Wanted aardig draaien, met de standaard drivers. Zal straks ff de goede drivers downloaden, zal dan nog beter gaan.

Heb trouwens alleen de SearchIndexer en User Account Control ( :r ) uitgezet. Ook kan ik gewoon gebruik maken van dat Aero Glass dinges, werkt allemaal prima :).

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Mijn Vista Beta2 x64 installatie-ervaring op een Asus K8V SE moederbord met AMD64 proc (s.754) gebruik makend van een onboard Promise 378 s-ata RAID-controller.:

Ik wilde graag een dual-boot tussen Vista x64 en mijn huidige XP 32-bit installatie.

Het koste mij veel moeite een werkende driver te vinden voor mijn Promise RAID controller. De x64 versie van die driver op de Asus site wordt niet geaccepteerd door Vista. Uiteindelijk een driver gevonden die wel werkte (mirror).

Vanuit WinXP 32-bit Vista x64 installeren kan je vergeten, dus vanaf de DVD geboot.
Eerst met het handje de RAID-driver geladen via een USB-stick waarna de installatie begon.
Vista meldde dat mijn oude Windows werd hernoemd naar Windows.OLD. Prima dacht ik. Als ik er maar naar kan booten vind ik het best.
Daarna werd Vista netjes geïnstalleerd. Eerst bestanden kopiëren, daarna expanden en dan de afronding.
Na de reboot bleek al snel dat Vista er geen zin in had. Hij kon de .sys file van mijn RAID config niet vinden in /windows/system32/drivers (rare plek voor een x64 OS maar OK). Vreemd, want na controle bleek deze er toch heus te staan.
Vervelender was dat mijn oude Windows (waarvan alle bestanden waren verplaatst naar Windows.old) ook niet meer wilde booten. Hier begon ik wel van te zweten.
Uiteindelijk heb ik via het driver-inlaadmenu van de Vista DVD (wat een soort explorer geeft) m'n oude windows folders één voor één weer op de oude plek terug gezet (Documents and Settings, Users, Windows, Program Files, etc.). Wonderbaarlijk genoeg kon ik daarna in ieder geval mijn oude Windows weer opstarten via de Vista bootloader.
Dit betekent wel dat dual-boot zwaar onmogelijk is met mijn RAID config aangezien Vista het oude OS onklaar maakt met dat verplaatsen(!)
Via Google nog een progje gevonden (Vistabootpro) om de Vista bootloader aan te passen zodat standaard na 0 sec. mijn oude Windows wordt geladen i.p.v. Vista (default).

En dat is het einde van mijn Vista avontuur. Terug bij af. Wel een mooie Vista bootloader aan overgehouden die je niet ziet :)

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PWM schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 13:14:
Ik zei eerder dat Linus zich niet heeft uitgesproken over TPM.

Dat was onjuist. Linus is voor :? Gek, aangezien TPM alles wat Open Source is tegengaat :+

In de laatste Linux Kernels zit zelfs TPM ondersteuning.

Wat dat betreft loopt Linux zelfs voor op Windows >:)
(offtopic) voor steun tegen drm/tpm moeten we inderdaad niet bij Linus zijn. hij verwart in het hele verhaal - en volgens mij met opzet, want zo dom kan hij gewoon niet zijn - drm met encryptie, en er zullen grote problemen ontstaan voor linux (het os) bij het uitkomen van gpl versie 3. opgelet op het verschil tussen open source en vrije sofware dat net in deze optiek cruciaal wordt.

deze grote vista draad schiet een beetje tekort vind ik als het aan komt op bespreking van technieken als tpm/drm/encryptie/bitlocker/virtualisation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elevator schreef op zondag 18 juni 2006 @ 11:06
In de setup van Vista verlies je dus - net als in XP - vrij veel ruimte. Wat me verder heel erg stoort is dat de hoogte van die titelbalk in "desk.cpl" bijvoorbeeld veel kleiner is dan de hoogte in Explorer - in Explorer is ie niet alleen veel te hoog, ze hebben voor het gemak ook de hele titlebar maar leeggelaten wat ook geen verbetering is imho.
Ik snap je wel, maar ik wilde alleen maar zeggen dat het mij niet opvalt en niet stoort tijdens het gebruik. Misschien ligt dat ook wel aan de monitor waar ik nu voor zit (19 inch tft).
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 15:07:
ik heb al een tweak waardoor de harde schijf wat sneller is, die ik ook in xp kon gebruiken

deze computer - rechtermuisknop op c:\ - eigenschappen - en dan indexing for faster searching afvinken
Je kunt beter meteen de service Windows Search uitschakelen. Dan stopt niet alleen het indexeren, het scheelt ook iets van 70MB geheugengebruik. :)
mediabeast schreef op zondag 18 juni 2006 @ 20:42:
Ik heb het nu ook een dag draaien. Ik had wel een erge blunder met de installatie, ik had mijn win2k laten hibernaten en daardoor kon het bootmenu van windows blijkbaar niet aangepast worden. Ik kon dus mijn verse Vista niet booten.
De tweede keer installeren ging wel prima.
Dat bootmenu had je ook later kunnen maken mbv de Vista-dvd. Had je een volledige tweede installatie gescheeld. ;)
Ik heb wel het idee dat je dit OS op een modernere PC moet installeren dan in het verleden. Kon je vroeger 98, win2k en XP nog op een ongeveer 4 jaar oude PC gebruiken, voor Vista lijkt twee jaar oud toch wel het minimum.
Wat voor XP als nieuw OS gold, geldt voor Vista ook weer: geheugen uitbreiden en je kunt er weer tegenaan. Een pc van 4 jaar oud heeft in de meeste gevallen een >1GHz cpu (hoewel ik verwacht dat zelfs een oude P3 nog wel voldoet). Wat RAM bijprikken en je kunt weer upgraden. Hooguit is de videokaart te oud voor de glass-interface, maar niemand houdt je natuurlijk tegen om Vista in de basic of zelfs classic look te draaien. :)
Die sidebar is wel erg leuk wanneer je twee schermen hebt. Dan staat het ding niet snel in de weg en je kan snel zien hoe zwaar je CPU en mem belast worden. Hopelijk worden er snel tooltjes gemaakt waarmee je ook je temps kan aflezen.
Die sidebar staat nooit in de weg, omdat het een desktoptool is waar gewoon vensters overheen kunnen staan. De oude variant was inderdaad een window die zelf permanent schermruimte in beslag nam, maar dat is gelukkig veranderd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:38

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 02:15:
[...]
Dat bootmenu had je ook later kunnen maken mbv de Vista-dvd. Had je een volledige tweede installatie gescheeld. ;)

[...]

Die sidebar staat nooit in de weg, omdat het een desktoptool is waar gewoon vensters overheen kunnen staan. De oude variant was inderdaad een window die zelf permanent schermruimte in beslag nam, maar dat is gelukkig veranderd. :)
Die optie ben ik niet tegengekomen toen ik de tweede keer de Vista-dvd erin deed en de installatie startte. Heb ik wat over het hoofd gezien?

Idd, de sidebar staat niet in de weg als je vensters er overheen staan. Maar dan zie ik mijn sidebar ook nooit omdat ik altijd minimaal 10 vensters open heb staan. En aangezien ik dat kladblokje en de cpumeter wel erg kan waarderen wil ik de sidebar wel altijd vooraan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 19:50:Ik draai nu op Aero, dat opaque-gedoe en ik kan niet zeggen dat Vista traag is. Het is ongeveer even snel als XP. Misschien ben ik hier in het voordeel dat ik 2048 MB ter beschikking heb :)
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 19:57:
[...]

ik heb maar 512mb en bij mij loopt ie nu ook even snel als bij xp, wel na het instellen van een paar tweaks wat enorm veel scheelde
Toch knap dat jullie er in slagen om ondanks het enorme geheugengebruik, de vertragende debugcode, de fancy Aero-engine en de fors hogere systeemeisen van Vista erin slagen om (zelfs met 512MB!) het OS even snel als XP te maken. Dat is mij bij lange na nog niet gelukt.

Ben toch wel razend benieuwd naar alle supertweaks die dat allemaal mogelijk maken... :Y)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Ik zie iedereen over het geheugenverbruik heen vallen. Maar het is een Beta... het geheugengebruik zal bij de uiteindelijke versie nog ver terug gebracht kunnen worden. Daarnaast kost bijv. een sidebar natuurlijk ook veel geheugen.

@hierboven: dat is logisch :P. Aero wordt gedaan door de videokaart, dus daar heb je verder geen "last" van. Verder heb je alleen last van het geheugenverbruik bij multitasken. Maar Vista is alles behalve traag. Het is zeker niet storend t.o.v. XP, voorzover het al trager is.

Maar ik wil ook graag die tweaks horen :Y)

[ Voor 42% gewijzigd door Hoedje op 19-06-2006 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Hoedje schreef op maandag 19 juni 2006 @ 10:11:
Ik zie iedereen over het geheugenverbruik heen vallen. Maar het is een Beta... het geheugengebruik zal bij de uiteindelijke versie nog ver terug gebracht kunnen worden. Daarnaast kost bijv. een sidebar natuurlijk ook veel geheugen.

@hierboven: dat is logisch :P. Aero wordt gedaan door de videokaart, dus daar heb je verder geen "last" van. Verder heb je alleen last van het geheugenverbruik bij multitasken. Maar Vista is alles behalve traag. Het is zeker niet storend t.o.v. XP, voorzover het al trager is.

Maar ik wil ook graag die tweaks horen :Y)
Ik denk niet dat het geheugenverbruik veel terug gebracht zal worden. De sidebar verbruikt ongeveer een 6MB, wat nou ook niet echt veel is. Ik denk dat we met een kale Vista toch wel tegen de 400-600MB geheugengebruik aanzitten. En ik denk dat de reden is dat iedereen Vista ongeveer even snel vindt draaien als XP, omdat je niet met AV/Firewall en andere programma's op de achtergrond draait...
Toch kan er nog behoorlijk wat aan dit OS gesleuteld worden, het is naar mijn mening nog verre van af.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Hoedje schreef op maandag 19 juni 2006 @ 10:11:
Dat weet ik ook allemaal wel natuurlijk 8)
Bij mij draait Vista ook wel OK, maar om nou te gaan zeggen dat het even snel als XP is :?

Come on.

De wens is de vader van de gedachte hier. Bovendien is 'even snel als' een zeer subjectieve uitspraak als je geen harde cijfers hebt om dat mee te onderbouwen.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
FnF schreef op maandag 19 juni 2006 @ 10:16:
[...]

Ik denk niet dat het geheugenverbruik veel terug gebracht zal worden. De sidebar verbruikt ongeveer een 6MB, wat nou ook niet echt veel is.
Bij mij gebruikt de sidebar zonder widgets of gadgets toch al bijna 40 mb :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Laatst online: 15-09 17:47
SysRq schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 13:07:
Hmm, ik mis de telnet tool. :? Raar dat het er niet meer in zit.
Hij zit er dus wel in, maar niet standaard geïnstalleerd. Via Control Panel -> Programs -> Windows Features is hij te installeren. :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
m.lammers schreef op zondag 18 juni 2006 @ 15:23:
ok, mijn ervaringen....

games:
niet allemaal willen ze installeren en als ze het wel doen, dan werken ze duidelijk niet zo stabiel als xp. games die ik gebruikte: Hitman blood money, fear,NFS underground en most wanted.
Interessant.
Ik ervoer spelletjes juist als stabieler dan op XP. Maar al die spellen zijn minder stabiel?
aero: geweldig, alleen hij vind je geheugen volgens mij wel lekker. heb standaard iets van 700 mb in gebruik.
Bij mij gebruikt dwm.exe zo'n 67Mb, alles bij elkaar is 680Mb
Applicatie ondersteuning: niet echt heel erg te spreken over. een goede virtual drive applicatie was even zoeken.want de meest bekende: Deamon tools en alocohol, draaide niet vlekkeloos
ook grabit werkte niet optimaal.
Nee, inderdaad, Daemon tools daar kan je de nieuwste niet mee draaien.
Maar vergeet niet dat er nog geen echte Vista-software is :)
ook werd ik gek van de meldingen als ik bijvoorbeeld een icoon van de desktop verwijderde. moest drie keer op ja klikken, en ben administrator..blablabla. misschien dat je het kan uitzetten, maar nog niet gevonden.
Ja, kan je op verschillende manieren uitzetten (policy, services, msconfig).
windows zelf draait welk lekker en redelijk stabiel. ziet er goed uit. er is al heel wat verbeterd in die tussentijd. heb alle alpha´s en beta 1 ook geprobeerd. en het gaat de goede kant op vind ik. zit met spanning te wachten op de officiele release van vista
Same here :)
:D

Toen 98 en XP uitkwamen kon je dat echt nevernooitniet op een vier jaar oude pc spelen, hoor :D
Volgens mij ook niet met 2 jaar oude pc's, als mijn geheugen nog een beetje correct is :)
Tachyon schreef op maandag 19 juni 2006 @ 10:09:
Toch knap dat jullie er in slagen om ondanks het enorme geheugengebruik, de vertragende debugcode, de fancy Aero-engine en de fors hogere systeemeisen van Vista erin slagen om (zelfs met 512MB!) het OS even snel als XP te maken. Dat is mij bij lange na nog niet gelukt.

Ben toch wel razend benieuwd naar alle supertweaks die dat allemaal mogelijk maken... :Y)
Searchindex uitzetten scheelt een hele hoop. Hier 1Gb en draait Aero ook net zo vlot als XP :)
FnF schreef op maandag 19 juni 2006 @ 10:16:
[...]

Ik denk niet dat het geheugenverbruik veel terug gebracht zal worden. De sidebar verbruikt ongeveer een 6MB, wat nou ook niet echt veel is. Ik denk dat we met een kale Vista toch wel tegen de 400-600MB geheugengebruik aanzitten. En ik denk dat de reden is dat iedereen Vista ongeveer even snel vindt draaien als XP, omdat je niet met AV/Firewall en andere programma's op de achtergrond draait...
Toch kan er nog behoorlijk wat aan dit OS gesleuteld worden, het is naar mijn mening nog verre van af.
Ik heb door (een beetje random O-) ) processen te sluiten, om geheugen vrij te maken voor een spelletje, Vista terug kunnen brengen tot 350Mb (of iets in die richting).
Maar de basis hebben wel zoiets nodig, veel lager dan dat (Vista lite :+ ) zie ik nog niet gebeuren :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 16:19
Ook maar eens geprobeerd om Vista op mn PC-tje met NForce4 bordje, 3500+ en 1GB RAM te installen (wel dual boot ofc).
Ik moet zeggen, zeker voor een Beta valt het me helemaal niet tegen. Het vreet flink wat geheugen, maar het draait eigenlijk heel stabiel. Qua hardware ben ik eigenlijk nog maar weinig problemen tegengekomen, alleen mn webcammetje doet het niet.
Aero ziet er super uit, hier heeft Microsoft een stukje puik werk geleverd vind ik. Ook meteen Office 2007 geinstalleerd en ook dat ziet er rete-strak uit.

Hoewel verschillende dingen behoorlijk veranderd zijn (Control Panel), is alles toch wel zo intuitief, dat je vrij snel al je settings hebt staan zo je ze wil hebben. Naar sommige dingen is het even zoeken, maar niks wat niet zal wennen. Later eens proberen wat tweaks van hierboven te doen, dat zal de prestaties nog wel ten goede komen.

Helaas heb ik wel problemen met EVE Online. Dat draait gewoon erg traag onder Vista (geeft ook een leuke - te negeren - foutmelding over DirectX trouwens). Zelfs met AA en AF uit is het merkbaar trager dan onder Win XP. Het is speelbaar, maar verre van vloeiend en dat is jammer.
Geen idee waar het aan ligt, ik lees toch verschillende berichten dat games onder Vista juist beter draaien dan onder XP. Misschien is EVE de uitzondering die de regel bevestigt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

nope bij deze Beta heb ik eigenlijk nog niet echt positieve dingen over games gehoord.

ik heb van't weekend WoW gedraaid, die gaf in de drukke gebieden superveel lag, veel meer als onder XP.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Toen 98 en XP uitkwamen draaiden die niet op een 4 jaar oude PC. MS kreeg toen ook veel commentaar dat het allemaal te zwaar was.

Een nieuw besturingssysteem is een OS voor de toekomst, niet voor 4 jaar geleden. Als MS steeds rekening zou moeten houden met 128mb intern en een P3 733 Mhz, zouden we niet ver komen.

Mensen kunnen op hun 4 jaar oude PC toch prima Windows XP draaien? Kopen ze een nieuwe PC, dan kunnen ze Vista er op draaien.

Ik zie het probleem niet zo. Elke PC van >2 jaar oud, draait Vista, al dan niet met Aero. Ik vind dat al best netjes.

Ik heb 2 laptops, 1 Vista Ready, de ander niet. Prima toch? XP draait toch ook goed op een oudere machine. Je moet niet upgraden.
Chaoss schreef op maandag 19 juni 2006 @ 12:22:
nope bij deze Beta heb ik eigenlijk nog niet echt positieve dingen over games gehoord.

ik heb van't weekend WoW gedraaid, die gaf in de drukke gebieden superveel lag, veel meer als onder XP.
Volgens Becnhmarks die online staan, doet Vista niet onder voor XP. Soms draait het iets minder, soms draait het iets beter.

En dat is op een Beta OS, met Beta Videodrivers. Niet slecht dus.

De laatste Ati drivers hebben bij mij voor een performance boost gezorgd, en dat is pas de 2de beta driver die Ati heeft vrijgegeven. Het lijkt er dan ook op, dat het qua gaming helemaal goed komt.

[ Voor 26% gewijzigd door PWM op 19-06-2006 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

ik heb er ook wel vertrouwen in dat het kwa gaming goed komt met vista, iig wel met de dikke systemen... voor mijn eigen (middelmatig) systeem is het nog afwachten ik zie wel.

maar hier op GoT lees ik toch redelijk veel problemen met games onder vista... kheb naast wow verder ook nog niets getest, maar wow was iig een ramp kwa lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 16:19
Ik denk ook wel dat het nog goed zal komen met die games. Ook zal het geheugengebruik nog wel wat teruggedrongen worden denk ik.
Helaas dat sommige games het (nog) niet echt lekker doen, maar zeker voor een Beta ben ik in totaal toch aangenaam verrast door Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Chaoss schreef op maandag 19 juni 2006 @ 13:05:
ik heb er ook wel vertrouwen in dat het kwa gaming goed komt met vista, iig wel met de dikke systemen... voor mijn eigen (middelmatig) systeem is het nog afwachten ik zie wel.

maar hier op GoT lees ik toch redelijk veel problemen met games onder vista... kheb naast wow verder ook nog niets getest, maar wow was iig een ramp kwa lag.
Wow is apart inderdaad.
Ik heb het eerst geprobeert met de Vista Beta Catalyst van ATI. Alles draait, leuk de aero skin (echt geweldig), maar niks werkt ook verder met die drivers.
Ik start WoW op:
- De gamma werkt niet (lekker donker spel)
- Als je je muis beweegt staat het spel zo goed als vast
(Zet mouse hardware support uit, en het draait wel goed, maar het muist dan niet lekker meer)
- Als je een muisknop inhoud werkt het prima en na mijn gevoel soepeler dan in XP

Nu heb ik de Catalyst XP drivers geinstalleerd en WoW draait beter:
- gamma werkt
- af en toe een beetje lag maar dat komt om dat Vista dan weer eens ff druk aan het ratelen is
- Verder soepeler dan XP

Ook Guildwars gedaan, en met zowel de Beta als de officiele Catalyst geen problemen mee.

Nu even over Vista zelf wat vraagjes:
- Wat doet Vista zo goed als constant op de achtergrond? En kan dit minder/uit?
- Mijn harde schijven gaan om de 5/10 minuten uit als deze niet actief zijn. Leuk stroombesparing, maar lijkt me niet echt goed. Op een gegeven moment gaf Vista zelfs aan dat er 1 kapot was. Erg raar. Ook ziet Vista mijn harde schijven als een media (duh), maar dus ook met auto-run elke keer, dat heb ik dan wel uit gezet.

Het geluid met een audigy 2 is ook niet geweldig, als Vista druk is dan gaat dat zeker ten koste van het geluid in de zin van kraken, haperen, vertragen. Maar dit is goed te doen met de Vista drivers van www.soundblaster.com.

Jammer dat je met de oude Catalyst geen aero kan draaien, maar ik wacht wel op nieuwe Catalyst Beta drivers voordat ik het weer probeer.

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
de nieuwste beta drivers voor x-fi voor xp werken ook goed in vista, het hapert niet meer als de cpu druk bezig is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb Vista nou ook 2 dagen draaien op een XP2000 (naah eerder een overklokte 1600 maar ach das bijzaak) met 512mb intern en een GF6200.

De installatie liep vlot en verdomt simpel, nadat de computer opnieuw was opgestart was Vista in eerste instantie super langzaam, omdat er nog wat drivers geinstalleerd moesten worden denk ik. Zowel mijn SB-live, wifi en connexant modem werden goed herkend en de drivers werden netjes geinstalleerd, dat dacht ik tenminste. Na een 2e reboot duurde het opstarten ruim 5 minuten erg langzaam dus, maar dat was snel verholpen het bleek dat de connexant drivers niet lekker werkte, maar na verwijdering en een nieuwe reboot liep het stukken sneller gelukkig :)

Mijn eerste bevindingen:

- Mooi uiterlijk, maar erg wennen kwa overzicht
- De Control Panel heeft zoveel (sub)opties dat het erg onoverzichtelijk word imo
- Redelijk geheugengebruik (zit op 67% gemiddeld)
- IE7 vreet CPU kracht zit regelmatig op 100% cpu gebruik met IE7
- Normaal cpu gebruik is rond de 6%

Wat ik nog steeds mis is de optie om de te installeren componenten voorafd te kunnen selecteren of deselecteren, zoals ook win98 had. nu moet ik achteraf bij 'Control Panel > Programs > Windows Features' de zaken (de)installeren die ik wel en of niet wil hebben. Een voorbeeld 'Tablet PC Optional Components' werd automatisch geinstalleerd terwijl ik niets te maken heb daarmee dus die was snel uit de lijst verdwenen en een aantal andere zaken zoals bv telnet was snel geinstalleerd.

De waarschuwingen mbt downloads en instalatie van software heb ik snel uitgezet, want als iets irritant isis het dat wel denk ik, maar gelukkig kun je het in elk geval uitzetten als je wilt, wat voor de wat meer ervarene gebruikers een hele opluchting is lijkt me.

ondanks wat kleine ergenisen en wat problemen met software die ik niet werkende krijg (bv nero-express6) vind ik Vista absoluut niet tegenvallen en zal het zeker eenOSkunen zijn die ik straks op mijn (nog te kopen) nieuwe PC aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 00:00

Nibbz

Postmaster General

Wat ik me afvraag is hoeveel de GUI gaat veranderen in de Final

Zie hier een screenshot van Windows XP nog in een beta stadium
Afbeeldingslocatie: http://www.winsupersite.com/images/reviews/wh2257_pro_0007.gif

Zal vista ook nog veel veranderen?

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Nibbz schreef op maandag 19 juni 2006 @ 16:28:
Wat ik me afvraag is hoeveel de GUI gaat veranderen in de Final

Zie hier een screenshot van Windows XP nog in een beta stadium
[afbeelding]

Zal vista ook nog veel veranderen?
jammer dat ze dat hebben veranderd.. ik vind de standaardlook van XP echt om van te walgen. de blokjes in het actieve venster zijn nice..

[ Voor 5% gewijzigd door powerflux op 19-06-2006 16:34 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
Ik heb zojuist speech recognition aangegooid en het werkt geweldig 8) zo nu en dan wat gedoe maar de vreemdste programma namen herkent ie nog, geweldig 8)

neemt wel 10% cpu in gebruik, maar dan heb je ook wat :)

[ Voor 17% gewijzigd door Moning2 op 19-06-2006 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
ReCreator schreef op maandag 19 juni 2006 @ 13:37:
Jammer dat je met de oude Catalyst geen aero kan draaien, maar ik wacht wel op nieuwe Catalyst Beta drivers voordat ik het weer probeer.
Hier exact hetzelfde probleem. Die Vista-beta-drivers lopen voor geen meter (krijg hooguit 1024x768 resolutie terwijl dit 1200x800 hoort te zijn) en gamen lukt dan ook niet meer.

Hoop dat ze dit probleem snel gaan oplossen want een x700 is toch echt wel geschikt voor nieuwe games, vista en aero glass.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

DT-PiSanG schreef op maandag 19 juni 2006 @ 18:41:
[...]

Hier exact hetzelfde probleem. Die Vista-beta-drivers lopen voor geen meter (krijg hooguit 1024x768 resolutie terwijl dit 1200x800 hoort te zijn) en gamen lukt dan ook niet meer.

Hoop dat ze dit probleem snel gaan oplossen want een x700 is toch echt wel geschikt voor nieuwe games, vista en aero glass.
Ja ik heb een Asus X800 PRO TVD en ik vond het met de vista drivers echt niet opschieten... Had er meer van verwacht. Ik neem ook aan dat met andere/nieuwe drivers de boel toch lekkerder moet draaien, want zo gek oud is dat kaartje niet, en heb em toen de kaart net uit was en hoop voor dat geld nog ff door te kunnen.
Kan deze videokaart ook nog overclocken/flashen naar een XT, dat zal vast ook wel helpen, maar dat is een ander topic ;)

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
DT-PiSanG schreef op maandag 19 juni 2006 @ 18:41:
[...]

ik heb die drivers op 1280x800 lopen op mijn laptop met x700 erin :) draait top alleen geen transparant glass mogelijk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rb338 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 13:58:
Gisteren Vista beta 2 geinstalleerd en aangezien mijn pc vooral een HTPC is wilde ik meteen kijken of Media Center lekker werkt. Niet dus, tenzij ik iets fout doe.

Ik heb mijn bureaublad uitgebreid naar de tv via Catalyst Control Center (heb de Vista beta 2 drivers van ati.com gehaald) en dat werkt prima. Overscan aan en mijn wallpaper komt prima beeldvullend op de tv. Echter, als ik Media Center opstart en het venster naar de TV sleep en alt+enter druk, dan wordt het beeld echt superslecht en blijft stilstaan. Sleep ik hem terug naar m'n monitor, is het weer prima.

Onder XP doe ik dit ook en dan is het beeld perfect, dus wat ik nu verkeerd doe...?
Heb hier het zelfde probleem met mijn x800 pro.. afspelen van (dvd-)video loopt vast of gaat op zwart bij afspelen op extended tv-out.
Het lijkt erop dat het beeld op de monitor uitbreiding nog niet door deze beta driver word geaccelereerd.

Iemand bekend met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Realiseer me ineens dat het eigenlijk nogal wonderlijk is dat Microsoft een 32bit versie van Vista ontwikkelt. Het is duidelijk dat het OS voor moderne pc's is bedoeld en die hebben tegenwoordig allemaal een x64-cpu. Ik draai momenteel de x64-versie van Vista en daarop kan ik ook prima 32bit software draaien (net als op XP x64 trouwens). Waarom zou je dus nog de 32bit variant willen hebben? Bedenk dat je met 64bit zonder problemen meer dan 4GB RAM kunt gebruiken. Niet dat dat per direct van belang is, maar over een paar jaar ongetwijfeld wel.

Zou de opvolger van Vista nog slechts in 64bit-uitvoering op de markt komen?

/edit

Heb een manier gevonden om de hibernate functie volledig uit te schakelen. Start de command prompt met adminrechten en voer het volgende commando uit:

powercfg /h off

Hiermee verlaag je de sleepstate van S4-niveau (suspend-to-disk) naar S3-niveau (suspend-to-ram), wat ik in ieder geval veel fijner vindt, omdat de pc dan binnen 2 seconden uit is en binnen 5 tellen weer daar is waar je gebleven bent. En ondanks die snelheid is de pc toch praktisch helemaal uitgeschakeld (eigenlijk alle onderdelen behalve natuurlijk het geheugen). Het bestand hiberfil.sys wordt ook meteen automatisch gewist.

/edit2

Wie vindt net als ik het loginscherm van XP fijner dan dat van Vista? Met XP kun je in hetzelfde scherm je wachtwoord invoeren terwijl de andere gebruikersnamen gewoon in beeld blijven. Bij Vista verdwijnen de andere users uit beeld, en dat betekent ook dat als je niet uitlogt maar je account even op slot zet je eerst nog op "switch user" moet klikken voordat de andere namen in beeld komen. Ik ervaar het als redelijk omslachtig. De XP-manier met Vista-looks zou ik veel fijner vinden.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 21:40
Hmm, mijn kersverse MacBook bijvoorbeeld heeft wel een hele nieuw Intel proc maar geen 64-bit support netzoals alle nieuwe Core Duo notebooks. Vandaar dat het toch wel fijn is dat er ook een 32-bit variant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet niet of hij al geplaatst is maar hier een site met een aantal optimalisatie settingsvoor Vista
http://thegreenbutton.com/forums/post/119447.aspx

(staat ook een optie om van de security center icoon af te komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 01:40:
Realiseer me ineens dat het eigenlijk nogal wonderlijk is dat Microsoft een 32bit versie van Vista ontwikkelt. Het is duidelijk dat het OS voor moderne pc's is bedoeld en die hebben tegenwoordig allemaal een x64-cpu.
onzin, ik heb een pc die vista prima kan draaien (XP2600 @ fsb182, 1GB ram en Geforce 6800LE), ik draai dus gewoon met de glass skin aan etc. draaid opzich prima viel mij niet tegen, het enige wat mij tegenvalt is de osptart tijd (ook van login scherm naar volledig geladen desktop). maar met gewoon windows/office/internet gebeuren draaid vista even soepel als XP.

ik heb geen 64bit cpu maar kan het wel gemakkelijk draaien, en net als mij zijn er genoeg mensen met een 2000-3000 cpu die geen 64bit hebben maar het wel kunnen draaien...ik denk dat MS het grootste gedeelte van de vista doelgroep afstoot als ze geen 32bits versie hadden gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
Moning2 schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 00:24:
ik heb die drivers op 1280x800 lopen op mijn laptop met x700 erin :) draait top alleen geen transparant glass mogelijk :'(
Dan heb jij dus waarschijnlijk ook niet de Vista-drivers geïnstalleerd, anders zou glass wel mogelijk moeten zijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 01:04:
Heb hier het zelfde probleem met mijn x800 pro.. afspelen van (dvd-)video loopt vast of gaat op zwart bij afspelen op extended tv-out.
Het lijkt erop dat het beeld op de monitor uitbreiding nog niet door deze beta driver word geaccelereerd.
Heb hier de XP-drivers voor mijn x700 geïnstalleerd en het loopt dan allemaal perfect op Vista. Kan gewoon Media Center op de tv laten zien, dvd'tje afspelen en ondertussen verder gamen. Zou dus geen probleem moeten zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door Jorco op 20-06-2006 10:26 ]

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
Ik heb vista ook, draaid prima hierzo, alleen even geemmer met het geluid maar dat werkt nu ook!

Moeten we alleen niet een grote Vista Faq maken? Ik kan me zo voorstellen dat er nog meer mensen zijn die gezeik hebben met hun geluidskaart, en een oplossing zoeken terwijl ik die nu gewoon zou kunnen opperen. Maar dat krijg je nooit gevonden in zo'n dik topic....
T Ging trouwens om Realtek AC '97 onboard drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
Hebben jullie er ook zo'n last van dat het geluid, of liever gezegd de muziek ENORM hapert. Bij alles wat je doet lijkt het of je LP blijft hangen. Continue, soms kort klein hapertje, soms llaaaaaannnngggggggg en daaan weerrr ko rt .... ?
beetje erg irritant nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 11:49

DeluxZ

Livin' the good life

Bij mij is het geluid automatisch geinstalleerd (drivers dan) Ook Realtek AC'97 geluid en werkt perfect nu :)

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opperhoof schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 13:51:
Hebben jullie er ook zo'n last van dat het geluid, of liever gezegd de muziek ENORM hapert. Bij alles wat je doet lijkt het of je LP blijft hangen. Continue, soms kort klein hapertje, soms llaaaaaannnngggggggg en daaan weerrr ko rt .... ?
beetje erg irritant nl.
installeer een nieuwe nvidia driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnend
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik heb zonet ook vista beta 2 geinstalleerd. Echt een geweldig besturingssysteem, en dat voor een beta.
Nu valt me 1 ding op. Mijn processor temp (amd athlon 64 300+ is een stuk hoger dan in Xp. Nu heb ik cool en quiet altijd aan in Xp. Maar ik kan geen driver vinden voor in vista. Klopt dit of heb ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Nu online
lapino schreef op zondag 11 juni 2006 @ 21:53:
Enige probleem tot nu toe is zeer gebrekkige drivers voor mijn XiFi geluidskaart (dateren van nov 2005!! wake up Creative!).
Heb jij ook problemen met haperingen (heb hier namelijk een x-fi fatality en af en toe zijn er haperingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 09:17
Ik heb een dual boot Vista/XP Home. Tweede partitie aangemaakt op mijn raid configuratie 2 * WD raptor 74Gb. Partitie aangemaakt met Partion Magic. Eerst resizen en daarna de partitie aangemaakt. Ging allemaal perfect.

Draai nu twee dagen op een Asus P4P800E-DeLuxe met een 3.0Ghz Prescott, 1024mb geheugen en een XFX 7800 GS. Draait soepel genoeg om er mee te kunnen werken maar niet net zo soepel als XP.

Niet elk software programma werkt.Logisch ook. Zoals de Logitech software voor mijn G15 toetsenbord. Emule werkt trouwens wel weer goed.

De hardware werd bijna allemaal vanzelf herkend. Alleen de audio drivers moest Vista zelf downloaden. Dit is beter dan XP, waar je na installatie nog een half uurtje drivers aan het installeren bent.

Aero met glass staat aan en ik heb nog geen tweaks gedaan. Misschien gaat het daarna allemaal wel wat sneller.

Wanneer dit OS uitkomt zal ik zeker overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
Nouja, ik hoop maar dat dit nog een echte, echte, BETA is. Lekker werken doet het gewoon echt nog niet. Veel geemmer, vast lopen en dan weer doorgaan, traag reageren, moeilijk doen met venstertjes. Het is zeker wel mooi, het ziet er gewoon gelikt uit. Maar het draaid zo stroef dat het niet prettig is. Ze moeten het nog flink olieen en waat smoother maken. Maar nu is het gewoon niet prettig. Op het moment dat je op je systeem aan het werk moet zit je heel de tijd vast en wacht je je een opgeluk. Ik blijf nog ff bij xp, maar vista blijft er op staan voor de fun uurtjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het is niet voor niks dat de release nog bijna een jaar op zich laat wachten. ;) Dit is echt nog een beta, met veel overbodige debugcode en de bijbehorende traagheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Voor degene die last hebben van een niet werkende virusscanner onder Vista:

Avast heeft een Virusscanner die Vista support EN gratis is (voor de Tweakers meestal een voordeel):

http://www.avast.com/eng/...us-and-windows-vista.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtleX schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 20:09:
Het is niet voor niks dat de release nog bijna een jaar op zich laat wachten. ;) Dit is echt nog een beta, met veel overbodige debugcode en de bijbehorende traagheid.
Je bedoelt nog enkele maanden. In november komt hij al mondjesmaat uit voor bedrijven en januari ofzo toch voor de gewone consument. Dus hooguit nog 6 maanden. De eerste RC zal ook niet meer al te lang op zich laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Terug open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mensen die de top borders te dik vinden. dit is makkelijk op te lossen:

- rechtermuisknop op bureaublad en kies personalize
- kies voor Visual Appearance
- kies Open classic appearance properties
- kies Advanced
- In het Item menu kiesvoor Active Window Border
- Set size kleiner bv op 2
- opslaan en apply
- bekijk het resultaat en volg de stappen indien gewenst nog een keer.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2006 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Laatst online: 13-09 10:42
mijn ervaringen zijn nu na een reinstall een heel stuk positiever! Het loopt nu eigenlijk als een zonnetje waar het voorheen vastliep, langzaam was en bestanden beschadigde. Dit nadat ik ergens had gelezen dat een hoop anderen dit probleem hadden als ze de vista partitie met acronis disk director hadden aangemaakt, wat ik ook had gedaan. Nu heb ik gewoon die partitie verwijdert en via de installatie van vista een nieuwe partitie aangemaakt, zo moest het dus zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Misschien een tip voor mensen die bepaalde dingen niet geinstalleerd krijgen. Ik kon de installer van mijn touchpad drivers niet draaien. Maar wat wel werkt is gewoon de drivers updaten via device manager. Daardoor heb ik nu dus toch alle geavanceeerde functies van m'n touchpad draaiend. Kortom ik heb nu alles werkend.

Ik vind Vista btw steeds relaxter. Ik vind vooral Aero heel goed werken. Die previews in de taakbalk zijn echt geweldig! Je hoeft niet iedere keer het venster helemaal te openen, gewoon even je muis hoveren en je ziet wat er gebeurd. Ik ben benieuwd wat ze verder nog voor leuke dingen verzinnen met/voor Aero.

Ik draai het nu full-time als vervanging van XP, en ondanks mijn 512 mb (wordt binnekort uitgebreid) is het bij niet al te intensief multitasken ongeveer even snel als XP, ik heb gelukkig geen last van vastlopers of blauwe schermen, dus een waardige vervanger.

Ik gebruik wel Firefox (onder XP altijd IE6) omdat IE7 gewoon problemen heeft met meer dan een kwart van de websites, waaronder de meest belangrijke ;). Verder heb ik nog steeds problemen met m'n externe scherm, ik krijg dat niet helemaal lekker werkend. Dus ik moet zo nu en dan (geheel willekeurig) even handmatig de resolutie instellen.

Bedankt btw. voor de tip van Avast. Dat draait prima!

[ Voor 13% gewijzigd door Hoedje op 21-06-2006 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
PWM schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 21:11:
Voor degene die last hebben van een niet werkende virusscanner onder Vista:

Avast heeft een Virusscanner die Vista support EN gratis is (voor de Tweakers meestal een voordeel):

http://www.avast.com/eng/...us-and-windows-vista.html
Bedankt :) Scheelt weer om norton te installeren.

Ik moet wel zeggen dat vista een stuk sneller en lekerder loopt dan xp. Het enigste wat ik nog moet overbruggen, is dat ik mijn fav van firefox er nog niet in krijg, en outlook wil niet de backup die ik in xp heb gemaakt in vista accepteren. Dit zijn nog kleine hindernissen die ik nog moet nemen voordat ik echt overstap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik kwam er gisteren achter dat als je een filmpje afspeelt het afspelen gewoon doorgaat in de 3D windows als je "windows-TAB" doet. Best coole feature. Maar ik had van Areo toch wat meer verwacht. Nl. dat je de windows ook tijdens normale windows acties sommige windows ook in 3D kon wegzetten, ipv het normale minimisen naar de task-bar. Of zie ik iets over het hoofd?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

DaannO schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 14:37:
outlook wil niet de backup die ik in xp heb gemaakt in vista accepteren
Daar had ik in eerste instantie ook last van. Ik heb hem toen maar naar de Vista-partitie gekopieerd vanaf m'n datapartitie en hernoemd, daarna werd de .pst probleemloos geïmporteerd :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Canaria schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 15:45:
[...]

Daar had ik in eerste instantie ook last van. Ik heb hem toen maar naar de Vista-partitie gekopieerd vanaf m'n datapartitie en hernoemd, daarna werd de .pst probleemloos geïmporteerd :)
Gaan we proberen, thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Installatie blijft bij mij hangen net als hij geboot heeft van de DVD, en je net de gekleurde achtergrond ziet met de cursor erbij... vervolgens doet hij gewoon helemaal niks. Cursor kan ik ook niet bewegen.

Heb dit nou al met alle versies gehad van Vista.

Specs :

Athlon 64 3000+
Shuttle AN50R
OCZ Gold PC3500 2x512
Samsung 160GB SATA
XFX 6800LE AGP

Zou echt niet weten waar het aan kan liggen? Vind het namelijk wel jammer, lijkt me opzich wel leuk om een keer te installeren.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NLuna schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 16:03:
Installatie blijft bij mij hangen net als hij geboot heeft van de DVD, en je net de gekleurde achtergrond ziet met de cursor erbij... vervolgens doet hij gewoon helemaal niks. Cursor kan ik ook niet bewegen.

Heb dit nou al met alle versies gehad van Vista.

Specs :

Athlon 64 3000+
Shuttle AN50R
OCZ Gold PC3500 2x512
Samsung 160GB SATA
XFX 6800LE AGP

Zou echt niet weten waar het aan kan liggen? Vind het namelijk wel jammer, lijkt me opzich wel leuk om een keer te installeren.
Had ik ook, bij mij was het probleem dat ik mijn tv en 2e monitor in mijn NVidia had zitten. met 1 aangesloten installeerde hij perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie weet wanneer de RC1 Vista uit komt?

Ik ben benieuwd hoe snel Vista loopt als ze de debug code uit halen, want bij mij liep hij al snel maar het kan dus nog veel sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Nee, want zoals je in de topic warning kunt zien die in koeieletters boven je replyvenster staat worden hier geen technische vragen beantwoord. Dit topic gaat over ervaringen, tips & trucs en eventuele geruchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:58
Toch nog wel wat bugjes hoor. Allereerst werkt het geluid soms niet (reboot is dan vereist). Daarnaast levert het gebruik van de 3D-functies van Aero soms artifacts op. Overschakelen naar classic mode en dan weer terug naar Aero lost 't wel op, maar toch. Houd ik over het oneindige geswitch en gespring van resolutie en aan/uit. Ik word er gek van. Tijdens het opstarten van Vista verandert de boel 3x van resolutie en gaat het scherm constant op zwart en dan weer aan. Dat had ik trouwens ook steeds met dat User Nogwat Security, maar nu ik dat uitgezet heb, heb ik daar geen last meer van. Mis trouwens ook het nVidia control panel, kan mijn TV-out nu niet goed instellen. Vervelend :(.

Maar goed, verder oogt 't behoorlijk compleet en ziet het er prachtig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormstreber
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 18:41:
Wie weet wanneer de RC1 Vista uit komt?

Ik ben benieuwd hoe snel Vista loopt als ze de debug code uit halen, want bij mij liep hij al snel maar het kan dus nog veel sneller
Volgens WinSuperSite op 25 augustus 2006.

www.gijsbesselink.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 15:34

Sayko

Knowledge Is Power

Hwt mooiste van Vista momenteel vind ik dat mijn el cheapo BT stick het out of the box doet. Gewoon pairen en bestanden versturen zonder thrdprt software of drivers.. Perfect
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic aub tot tips en ervaringen met Vista/Longhorn.

Let even op:

• De publieke beta 2 van Vista is op 8 juni 2006 uitgegeven. Nieuwere versies zijn nog steeds private en vragen om download locaties daarvan is niet toegestaan.

• Beperk dit topic tot ervaringen, tips en trucs, en geruchten.

• Als je een technische vraag hebt (bv: Mijn video driver werkt niet), lees dan even dit topic en [Vista] Het grote Vista Topic (voorheen Longhorn) door en lees even de andere Vista topics door in dit forum - kom je er niet uit open dan een *nieuw topic*. Ga dit topic niet vervuilen met je technische vraag
Pure technische 'probleem vragen' worden vanaf nu verwijderd en je krijgt hier een waarschuwing voor.