Zo mijn eerste probleem (of eik tweede) alweer opgelost
[rml][ Vista]Probleem met renderen websites met Firefox & IE7[/rml]. Dus dan kan ik nu wat vertellen over mijn ervaringen met Vista.
WOW! Ik was vrijwel meteen onder de indruk. Ik heb het een half jaar geleden ook uitgeprobeerd en toen was het een drama. Je kunt het nu eigenlijk vrij goed als alternatief voor XP draaien. Het is veel stabieler (als toen) en een stuk strakker afgewerkt.
Het meest in het oog springende is natuurlijk Aero. Dat was voor mij ook de voornaamste reden om het uit te proberen. Een tijdje terug had ik begrepen dat je voor een resolutie hoger dan 1024*768 een kaart nodig had met meer dan 64 mb geheugen, dus 128 mb. Gelukkig blijkt dat niet zo te zijn. Dat bleek al op de vorige pagina. Met mijn X300 64 mb kan ik dan ook prima Aero glass draaien op zowel mijn externe scherm (1680*1050) als op mijn notebook (1400*1050). Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Ik had namelijk wel meteen Aero, maar geen Glass. Ik kreeg het niet aan de gang. Dus heb ik eerst de drivers geupdate. Dat werkte niet. Daarna Windows geactiveerd, dat werkte ook niet. Toen heel lang op internet gezocht. Daar vond ik website waar iemand eerst een stapje terug ging. Dus eerst naar Vista Basic en daarna weer terug naar Vista Aero. En guess what? Dat werkt! Ik ben onder de indruk, de previews zijn heel handig en ook de windows + tab functie is handig.
Ik vind het nieuwe startmenu ook heel prettig. Maar ik ben benieuwd of andere mensen dat ook vinden. Veel mensen weten niet eens wat er op hun computer staat, die weten dus niet eens wat ze moeten zoeken. Verder ben ik het met de meeste mensen eens dat netwerk gedeelte (visueel) niet echt een verbetering is. Het is nu alleen lastiger om de opties te vinden i.p.v. makkelijker. Ik vind daarentegen het nieuwe control panel echt top. De opties zijn duidelijk gegroepeerd en het is gewoon heel makkelijk om te vinden wat je nodig hebt. Maar ook daar vind ik maffe dingen. Zo vind ik het heel gek dat het instellen van geluiden onder hardware en sounds staat en niet bij personalization.
Ik begin nu ook een beetje het idee te krijgen waar ze heen willen met de interface. Zo vind ik het opmerkelijk dat de bestand-bewerken etc. menubalk aan het uitsterven is. Zowel Office 2007 (wat is dat mooi trouwens), WMP11 en IE7 hebben hem niet meer. Ik ben benieuwd wat andere softwaremakers daarmee gaan doen.
Ik draai het op een notebook (D610). Dan is het leuk om te zien dat ze veel extra opties speciaal voor mobiel gebruik hebben toegevoegd. Zo zie je nu de batterijindicator niet alleen leeglopen, maar ook weer vollopen bij het opladen. De mobility opties zijn verder ook handig, alle belangrijke opties onder één kopje. Vreemd genoeg is de batterijduur ook helemaal niet zoveel slechter dan onder XP, ondanks het draaien van Glass en het volgende verhaal:
Het draait prima, maar het neemt vrij veel geheugen in beslag en hij is vrij veel aan het swappen. Daarom is mijn vraag hoeveel geheugen gebruiken jullie en bij hoeveel loopt de beta soepel? Ik heb er zelf maar 512 mb inzitten en dat gaat sowieso verhoogd worden. Ook onder XP was het met hevig multitasken niet genoeg.
Dan hebben nog de drivers. M'n touchpad werkt wel, maar de ALPS touchpaddrivers om extra opties in te kunnen stellen kan ik niet eens installeren. Het gekke is dat andere mensen (gezien door google) het wel lukt

. Verder kon Windows zelf voor vrijwel alle onderdelen zelf drivers vinden. Ook vind ik het bijzonder dat Ati voor Vista wel notebook drivers levert, terwijl het anders altijd alleen maar vanuit de fabrikant mag komen. Daarnaast heb ik nog wat problemen met mijn dock en het externe scherm. Docken en undocken gaat prima, ook al heb ik daarvoor geen drivers geinstallerd. Maar de hogere resolutie van het scherm, daar wil Vista (willekeurig) niet altijd aan.
Tot slot, ik ben blij verrast. Ik hoop dat Microsoft de lijn kan vasthouden. Natuurlijk de fouten eruit kan halen, en nog wat dingen logischer en minder ingewikkeld kan maken (door net als bij Office goed te kijken naar de gebruiker).
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."