when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal
If it ain't broken, tweak it!
Ik was persoonlijk op zoek naar een iets meer budget oplossing (zonder wireless gedoe). Ik had het nooit echt gezien in D-link producten, maar ik heb ondertussen naar alle tevredenheid een D-link 5-poorts Gbit switch (DGS-1005D) draaien.
Kostte me slechts €35. Heb er nog wat CAT6 kabeltjes (2x 1m, 2x 5m, 1x20m) en een Gbit kaartje (D-link met Realtek chip afaik) bijgekocht. En nu ben ik voor +/- €65 volledig op Gbit met 3 pc's.
De bandwidth limiet ligt nu uiteraard bij de harde schijven, maar het ging me gewoon om de winst tov 100Mbit. Nu haal ik toch wel makkelijk 3-4 keer hogere snelheden en dat was de bedoeling.
Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus
Maar, met je huidige apparatuur zou 10MB/s ook zeker mogelijk moeten zijn, ik zou dus eerst maar eens uitzoeken wat het probleem is voor je gaat investeren in nieuwe apparatuur. Misschien wil die machine gewoon niet meer doen, of de harde schijven zijn te traag... het kan van alles zijn.
when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal
Met gigabit zie ik vooral hoge cpu-loads als ik het met iperf bench. Onder Linux ben ik tot 500Mbps geraakt in iperf.
[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 26-11-2006 15:52 ]
Verwijderd
Het ligt er ook aan hoe snel de rest van je netwerk is. Welk protocol je gebruikt om de zaakjes te delen. Via ftp zal je vaak sneller gaan dan via smb. Ook maakt het nogal uit hoe groot je bestanden zijn . Heb je 1000 kleine bestanden van 1kb duurt dit langer dan 1 vast groot blok.FatalError schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 12:46:
Als je nu 50 mbit haalt is er toch echt iets anders mis. Met 100 mbit apparatuur moet toch minstens 80 mbit/s te halen zijn.
1000 kleintjes duurt met ftp opvallend langer, wegens bestandje per bestandje versturen. Je kan in ftp-programma's meestal instellen dat er meerdere connecties tegelijkertijd gemaakt wordt, dan gaat het een stuk sneller.Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 17:56:
Het ligt er ook aan hoe snel de rest van je netwerk is. Welk protocol je gebruikt om de zaakjes te delen. Via ftp zal je vaak sneller gaan dan via smb. Ook maakt het nogal uit hoe groot je bestanden zijn . Heb je 1000 kleine bestanden van 1kb duurt dit langer dan 1 vast groot blok.
Maar waar heb je het meeste waar voor je geld bij asus of netgear?Xe0n schreef op woensdag 22 november 2006 @ 23:44:
Ik sta nu ook echt op het punt om een gigabit switch aan te schaffen. Hoeveel poorts moet ik ook nog ff bekijken maar ik zit tussen deze te twijdefelen:
(bovenste switch is steeds de goedkoopste)
5 poorts:Hier onder staan de links naar de 8 poorts versies:
- pricewatch: Asus GigaX 1105 (5x 1000Mbps) Is de niet N versie, support dus geen jumbo frames
- pricewatch: Netgear GS105 Switch (5x 10/100/1000Mbps) Gewoon no nonsense switch die al tijdje te koop is (2004)
- pricewatch: Asus GigaX 1105N (5x 1000Mbps) De N versie met ander uiterlijk en support voor jumbo frames
- pricewatch: Netgear GS605 Switch (5x 100/1000Mbps) Nieuwe dan de gs105 verbeteringen zijn alleen uiterlijk en geheugen
Welke switch zouden jullie kiezen?
- pricewatch: Netgear GS108 10/100/1000 Gigabit 8-port ^
- pricewatch: Asus GigaX 1108N (8x 1000Mbps) ^
- pricewatch: Netgear GS608 Switch (8x 100/1000Mbps) ^
Ik ben van plan om aardig wat data over de gigabit poort te pompen dus welke switch kan dit het snelst?
...
Wat is een Dell waard? Je betaald natuurlijk voor het merk maar zit er een voordeel aan?
[ Voor 32% gewijzigd door Westereen op 04-01-2007 14:13 ]
Met namen die van de Asus GigaX 1108N, 8 poorts.
De Netgear GS608 heeft een backplane van 16Gbits dus, dit is ook een 8 poorts switch dus 1Gbit up als 1Gbit down per poort stimulane. Dit kan ik van de Asus nergens vinden.
Ik twjifel tussen de Asus en de Netgear GS608, stabiliteit en snelheid zijn belangrijk in deze.
Verwijderd
http://www.routershop.nl/...it-10-100-1000-switch.htm
Ik moet zeggen dat ik het een erg mooi dingetje vind. Apart is dat hij blauwe lampjes heeft in plaats van groen of oranje
Performance ben ik ook wel over te spreken, al gebruik ik hem natuurlijk niet zakelijk.
Wel wat duurder dan de instapmodellen van bijv. Linksys, maar het geld zeker waard.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Het ziet er wel "excellent" eruit tov de huishoudelijke switches die hun theoretische backplane niet halen.Kanarie schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 14:55:
Heb nu al een aantal weken de HP ProCurve 1800-8G. Stevig, degelijk en snel. Met iperf haal ik een perfecte 115MB/s. Transfers van files verlopen met ruwweg de maximale snelheid van de schijven.
Wel wat duurder dan de instapmodellen van bijv. Linksys, maar het geld zeker waard.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik heb nog geen huis-tuin-en-keuken gigabit switch gezien die de theoretische snelheid NIET haalt (nou ja, op 5-10% na dan).rapture schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 15:57:
[...]
Het ziet er wel "excellent" eruit tov de huishoudelijke switches die hun theoretische backplane niet halen.
Vanaf het moment dat je lastige testen erop loslaat, bv tegelijkertijd verzenden en ontvangen met iperf, dan kan de performance van switches in elkaar zakken. Full-duplex moet het materiaal toch kunnen draaien? Tot nu toe heb ik met iperf nog geen cijfers hoger dan 500 Mbps gezien, zal eens een HP procurve halen en benchen tussen gigabitnetwerkkaart op 64bit 66MHz PCI-bus en mijn desktop met onboard Gigabit (en indien nodig een PCI-Express Intel gigabitnetwerkkaart in de desktop steken).FatalError schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 16:21:
Ik heb nog geen huis-tuin-en-keuken gigabit switch gezien die de theoretische snelheid NIET haalt (nou ja, op 5-10% na dan).
3Com 3CGSU08 Gigabit Switch 8 (8x1Gbps, RJ-45)
Netgear GS108 (8x1Gbps, RJ-45)
prijs is hetzelfde, alleen de netgear is van metaal en heeft de aansluitingen voorop.
welke kan ik het beste nemen?
Dan denk ik toch dat de netwerkkaarten / drivers of OS de bottleneck zijn.rapture schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 16:27:
[...]
..Tot nu toe heb ik met iperf nog geen cijfers hoger dan 500 Mbps gezien, zal eens een HP procurve halen en benchen tussen gigabitnetwerkkaart op 64bit 66MHz PCI-bus en mijn desktop met onboard Gigabit (en indien nodig een PCI-Express Intel gigabitnetwerkkaart in de desktop steken).
Ik twijfel ook tussen deze 2 betaalbare switches.Chutney schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 10:58:
Sorry voor de schop, maar is er inmiddels duidelijk hoe de backplane van de Asus GigaX is uitgerust?
Met namen die van de Asus GigaX 1108N, 8 poorts.
De Netgear GS608 heeft een backplane van 16Gbits dus, dit is ook een 8 poorts switch dus 1Gbit up als 1Gbit down per poort stimulane. Dit kan ik van de Asus nergens vinden.
Ik twjifel tussen de Asus en de Netgear GS608, stabiliteit en snelheid zijn belangrijk in deze.
Bij de Asus staat dat hij jumboframes ondersteunt, bij de Netgear niet.
Welke is het snelst ?
Zag ook de SMC SMCGS8 welke 5 jaar garantie heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door abusimbal op 24-03-2007 22:13 ]
Ik heb eens wat zitten zoeken en lezen op diverse sites, maar ik wat is nu hét verschil tussen de nieuwere 3Com® Gigabit Switch 8 en de al wat oudere 3Com® OfficeConnect® Gigabit Switch 8?
Ik heb zelf te weinig technische kennis om hier de significante verschillen uit te pikken, graag een helpende hand
Fun while it lasted: World Community Grid!
Waarom niet? Ik ken genoeg mensen die een 1Gbit verbinding vol kunnen trekken. Als dat efficienter gaat door jumbo frames te gebruiken dan heeft het best nut volgens mijCyBeR schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:30:
Jumbo frames zijn voor thuisgebruikers compleet niet boeiend.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ik ken heel weinig mensen die met hun spulletjes thuis regelmatig gbit voltrekken. Ik kan 't ook wel, maar m'n buren niet.Demoniac schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 13:32:
[...]
Waarom niet? Ik ken genoeg mensen die een 1Gbit verbinding vol kunnen trekken. Als dat efficienter gaat door jumbo frames te gebruiken dan heeft het best nut volgens mij
Het oudere model is stackable (stapelbaar) met andere OfficeConnect producten. Daarnaast lijken ze optisch ook op de overige OfficeConnect producten zodat je 1 geheel krijgt als je die producten op elkaar stapelt.scorpionv schreef op donderdag 12 april 2007 @ 20:36:
Ik zit een beetje te zoeken naar een fatsoenlijke switch voor thuisgebruik, na een beetje zoek/leeswerk komt 3COM switch als een goede mogelijkheid uit de bus.
Ik heb eens wat zitten zoeken en lezen op diverse sites, maar ik wat is nu hét verschil tussen de nieuwere 3Com® Gigabit Switch 8 en de al wat oudere 3Com® OfficeConnect® Gigabit Switch 8?
Ik heb zelf te weinig technische kennis om hier de significante verschillen uit te pikken, graag een helpende hand
Nadeel van het oudere model, is dat deze geen jumboframes ondersteunt en de nieuwe wel.
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Daar heb je toch degelijke en recente hardware voor nodig... De meeste mensen zitten nog op een standaard PCI bus te werken, dus 40-50MB/s is dan toch wel het max.Demoniac schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 13:32:
[...]
Waarom niet? Ik ken genoeg mensen die een 1Gbit verbinding vol kunnen trekken. Als dat efficienter gaat door jumbo frames te gebruiken dan heeft het best nut volgens mij
Op deze PCI bus heb ik overlaatst tests gedaan met goedkope tot dure switches en daar was geen verschil in te merken. Hou daar ook zeker rekening mee, elke iets of wat degelijke switch haalt die 40-50MB/s wel.
Voor thuisgebruik zeg ik wel, op LAN parties is het een heel andere zaak, dan worden die krengen veel zwaarder belast.
[ Voor 26% gewijzigd door codemann op 13-04-2007 14:38 ]
32bit 33MHz PCI-bus haalt in praktijk 100MB/s, hoogste dat ik ooit gemeten had was 120MB/s (mogelijk een fout in Winbench 99). Het is weldegelijk een bus, zo'n ding waar alle kaarten hun data opsmijten. Als je raid-controller tegen 50MB/s data naar het geheugen stuurt (DMA) en je gigabit-netwerkkaart haalt 50MB/s data van het geheugen, dan hou je niks meer over. Hierdoor is er een praktijklimiet van 50MB/s, dit kan opgerekt worden door zware caching op je fileserver. bv 2GB ram als harde schijf cache misbruiken, hoezo iemand schept op met zijn 16MB cache harde schijven. Daar past wel een filmpje in en een hele lanparty kan trekken aan de gigabitnetwerkkaart.codemann schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 14:37:
Daar heb je toch degelijke en recente hardware voor nodig... De meeste mensen zitten nog op een standaard PCI bus te werken, dus 40-50MB/s is dan toch wel het max.
Tegenwoordig is vooral PCI-Express de oplossing voor zulke I/O-problemen, terwijl het vroeger enkel voor servers en dure workstations voorbehouden is.
Kan je me meer info geven over dat "zware caching op je fileserver", misschien een externe leeslink? Klinkt wel interessantrapture schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 15:43:
[...]
32bit 33MHz PCI-bus haalt in praktijk 100MB/s, hoogste dat ik ooit gemeten had was 120MB/s (mogelijk een fout in Winbench 99). Het is weldegelijk een bus, zo'n ding waar alle kaarten hun data opsmijten. Als je raid-controller tegen 50MB/s data naar het geheugen stuurt (DMA) en je gigabit-netwerkkaart haalt 50MB/s data van het geheugen, dan hou je niks meer over. Hierdoor is er een praktijklimiet van 50MB/s, dit kan opgerekt worden door zware caching op je fileserver. bv 2GB ram als harde schijf cache misbruiken, hoezo iemand schept op met zijn 16MB cache harde schijven. Daar past wel een filmpje in en een hele lanparty kan trekken aan de gigabitnetwerkkaart.
Tegenwoordig is vooral PCI-Express de oplossing voor zulke I/O-problemen, terwijl het vroeger enkel voor servers en dure workstations voorbehouden is.
Linux heeft de gewoonte om vrije ram te gebruiken als caching. Onder Windows kan je dat ook aanzetten, normaal gezien staat het enkel op servers aan.codemann schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 16:40:
Kan je me meer info geven over dat "zware caching op je fileserver", misschien een externe leeslink? Klinkt wel interessant
Zware caching is tegenwoordig zo goedkoop en belangrijk geworden, dat databaseservers niet eens het verschil tussen WD Raptor schijven en 15k rpm SCSI-schijven merken. Omdat de database volledig in het ram geladen kan worden en vanuit het ram werken.
[ Voor 26% gewijzigd door rapture op 13-04-2007 17:21 ]
Aah OK, dat stackable heb ik totaal niet nodig, dus daarom zou ik 'm in ieder geval niet per se willen hebben_Brake_ schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 13:52:
[...]
Het oudere model is stackable (stapelbaar) met andere OfficeConnect producten. Daarnaast lijken ze optisch ook op de overige OfficeConnect producten zodat je 1 geheel krijgt als je die producten op elkaar stapelt.
Nadeel van het oudere model, is dat deze geen jumboframes ondersteunt en de nieuwe wel.
Over die jumboframes, bij de (oude) 3Com® OfficeConnect® Gigabit Switch 8 staat Jumbo Frame support for reduced network load, bij de (nieuwe) 3Com® Gigabit Switch 8 staat Jumbo Frame
support up to 9K in de specs, het lijkt er dus op dat ze het allebei ondersteunen, maar er zit blijkbaar wel verschil in
Bij het oude type switch staat wel dat deze 'non-blocking' is, bij de nieuwe niet. Is dat een grof nadeel voor de nieuwe, of valt dat ook weer wel mee?
Fun while it lasted: World Community Grid!
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
En zoals eerder aangegeven is er GEEN verschil in prestaties tussen de gigabit switches (tot 24 of misschien zelfs 48 poorten presteren alle non-managed switches gelijk), ook niet met alle poorten bezet en belast. Dan zijn bouwkwaliteit, geluidsproductie, prijs en garantie de dingen waar je op moet leten bij je keuze.
Ik ben (gewoon uit interesse) toch best benieuwd waar je dat op kan baseren.FatalError schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 21:49:
(tot 24 of misschien zelfs 48 poorten presteren alle non-managed switches gelijk)
Vroeger waren er weinig crossbar switches omdat dit duurder is (meer onderdelen/grotere chips), tegenwoordig zijn de kosten ook van deze chips erg laag.
[ Voor 11% gewijzigd door FatalError op 16-04-2007 22:15 ]
Met grote frames ja. Maar wat gebeurt er als de frames opeens minimaal van grootte zijn? Crossbar of niet, die switches moeten wel alle frames controleren op MAC-adressen, CAM-tables raadplegen, etc.FatalError schreef op maandag 16 april 2007 @ 22:13:
Lees _alle_ tests van switches maar eens na. Zelfs in een C't van n aantal jaar terug haalden de budget switches 100% snelheid bij volledige belasting.
Het is interessanter om te bekijken, welk binnenwerk er in een bepaalde switch zit. Met 100 Mbps merk ik veel verschil tussen een elcheapo 8-poorten switch met Realtekchips en een 3com 24-poorten switch met Broadcom binnenwerk.
Naast binnenwerk, moet een switch natuurlijk een zomer van tegenwoordig (ja, de rare weersomstandigheden) kunnen overleven. Er zijn hier een hoop huishoudswitches gecrasht tijdens de zomer van 2006. Mijn 19" switches hebben het wel overleefd.
Ook met kleine frames hoor, lees de tests er maar op na. Je hebt gelijk dat die controle een bottleneck zou kunnen zijn, in de praktijk is dit niet (zelden?) het geval.CyBeR schreef op maandag 16 april 2007 @ 23:24:
[...]
Met grote frames ja. Maar wat gebeurt er als de frames opeens minimaal van grootte zijn? Crossbar of niet, die switches moeten wel alle frames controleren op MAC-adressen, CAM-tables raadplegen, etc.
Je betaald nu idd voor de degelijkheid, sommige fabrikanten bezuinigen op de voeding of op het koelblokje op de chip.
[ Voor 10% gewijzigd door FatalError op 17-04-2007 10:58 ]
Verwijderd
Heb hier ook maar mijn opgestapelde Linksys AG241 onder de WRT54GL vandaan gehaald. Werd ook wat te warm met het weer van de afgelopen twee dagen.Dan spreek ik nog niet over switches, die veel specs beloven, maar in praktijk weinig kunnen waarmaken. (ok, het zijn wel cheapass bakjes, die oververhit geraakt worden als het weer te warm wordt).

Er is nu zelfs een actie van hp, dat als je hem voor 30 april registreerd, krijg je de helft van je geld terug, http://h41201.www4.hp.com...gramid=540&resellerid=540
Kreeg trouwens deze tip van CyBeR, wat betreft de switch, iemand nog ervaring met deze,
Hmm, volgens de voorwaarden van die actie moet je wel een reseller zijn om daarvoor in aanmerking te komen. De rebate is dan 35 euro, ongeveer de helft van de prijs van de switch, ex. btw.Totaalgeflipt schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 09:03:
Er is nu zelfs een actie van hp, dat als je hem voor 30 april registreerd, krijg je de helft van je geld terug, http://h41201.www4.hp.com...gramid=540&resellerid=540
Heb je trouwens wat foto's van CyBeR van de switch, op internet zijn ze allemaal van klein formaat
[ Voor 12% gewijzigd door Totaalgeflipt op 20-04-2007 09:25 . Reden: Leesbaar maken tekst ]

Geen echte foto, maar 't komt wel ongeveer overeen met de werkelijkheid
Dus kan hem niet bekijken, helaas
Of je moet hem even in je gallary willen zetten
Verwijderd
Jammer van die HP. Zag het te laat, anders had ik er eentje meegepakt.
Heb afgelopen week zitten kijken naar Gbit switches. Er lijkt niet echt vooruitgang in die dingen te zitten. Het is allemaal nog steeds krap een tientje per poort

ik heb eenVerwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 16:17:
Nieuw leven in het topic?![]()
Jammer van die HP. Zag het te laat, anders had ik er eentje meegepakt.
Heb afgelopen week zitten kijken naar Gbit switches. Er lijkt niet echt vooruitgang in die dingen te zitten. Het is allemaal nog steeds krap een tientje per poort
D-Link DGS-1224T (afgedankt door me werk
Maja das ook meer een huis tuin en keuken ding
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
mjah misschien laat ik er wel per ongeluk 1 vallen ofzoM14 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 03:27:
Het punt is juist dat die cisco switches pas worden gerouleerd, wanneer het echt te oud is. Wanneer je die switch mee naar huis krijgt heeft iedereen al standaard glasvezel in huis liggen
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Verwijderd
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2016 16:51 ]
Ik heb ff voor je gekeken en er zitten van die sleufjes onderin waarmee je 'm aan een spijker of een schroef kan hangen.Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 20:47:
Iemand een idee of je de Asus GigaX 1108N aan de muur kan ophangen?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2016 16:57 ]
Verwijderd
Waarom niet meteen het premium product in de LAN kaarten en die Intel kaart van ~25 euro?Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:49:
Dank jeIk heb 'm zojuist besteld samen met een asus gigabit PCI kaartje van 15 euro.
Verwijderd
Als mijn nieuwbouwhuis einde dit jaar gereed is wil ik een net afgewerkt lan gaan aanleggen. Daarvoor zijn er in de bouw al een groot aantal loze leidingen meegenomen. Ik hoop een 19" rackje in de meterkast te kunnen passen. Met 16 poorten denk ik eigenlijk wel voldoende aansluitingen te hebben.
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
Eind deze maand komt er een lanparty aan waar deze switch het hart van zal zijn.. er zullen dan een 10tal mensen intensief gamen.. en updates sharen
Hij is wel degelijk muisstil, maar ik heb de managed mode terug afgezet. Die dhcp server stelt echt niet veel voor. ik kon niet eens de range instellen. Port control lijkt me ook vrij basic.
Achja, het is goedkoop voor wat het is, dus moet je geen wornderen verwachten van de mogelijkheden.. maar de specs mogen er zijn denk ik.
Tussen 2 Gb pc's ging het verkeer 264 Mbit per seconde.. (= 33 MB/seconde)
Ze zeggen dat in een bedrijf deze switch 'geroosterd' wordt bij zwaar verkeer. maar bij jou thuis zal hij goed staan.
Waar heb je dat vandaan? Het binnenwerk is gewoon Marvell en dat is erg ok..tokesnugerd schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 22:49:
Ze zeggen dat in een bedrijf deze switch 'geroosterd' wordt bij zwaar verkeer. maar bij jou thuis zal hij goed staan.
Volgens moet de lat dan wel héél hoog liggen
Ik heb nog wat verder naar reviews lopen zoeken en dat sluit aan bij jouw verhaal dat unmanaged het een prima switch is. Het managed onderdeel is aardig, maar zou je gerust links kunnen laten liggen.tokesnugerd schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 22:49:
..
Hij is wel degelijk muisstil, maar ik heb de managed mode terug afgezet. Die dhcp server stelt echt niet veel voor. ik kon niet eens de range instellen. Port control lijkt me ook vrij basic.
Achja, het is goedkoop voor wat het is, dus moet je geen wornderen verwachten van de mogelijkheden.. maar de specs mogen er zijn denk ik.
Het stroomverbruik, ook niet onbelangrijk als hij dag en nacht aanstaat, kan ik nergens vinden. tokesnugerd, weet jij het toevallig?
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
Even de timer opzetten, anders vergeet ik het 100% zeker.
Edit: de switch is unmanaged aangesloten op een ander netwerk.. maar voor derest geen andere pc's.
Nu verbruikt hij 9 watt, (als je er iets mee bent: met een vermogensfactor van 0,50 cos phi, geen idee wet dat betekent ?
9 watt valt dus redelijk mee naar mijn mening.. ik zou ook nog eens moeten kijken wat onze router verbruikt..
[ Voor 54% gewijzigd door Phalox op 14-10-2007 19:59 ]
9 watt is veel lager dan ik had verwacht, dacht van andere switches hier en daar zo'n 20 watt gelezen te hebben en vond dat best stevig.
Heb wel eens uitleg gehad maar ben niet zo into the cosinus-phi-kennis
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2007 21:27 ]
Eigelijk moet ik gewoon alle toetsellen in huis testen
Edit: een paar metingen meer
- 8 poorts 10/100 mb switch: 3-4 Watt
- USR adsl wlan router:
- Opstarten: 8-9 Watt
- Geconnecteerd met internet + wlan: 11 Watt
- Voor de lol - als hij af staat: 2 Watt = sluipverbruik van de adapter
[ Voor 47% gewijzigd door Phalox op 15-10-2007 18:45 ]
Valt allemaal wel mee die paar watt maar bijelkaar... Straks heb ik in de meter kast ook het e.e.a. bijelkaar hangen. Gigaset ontvanger, router, modem, switch, voip ata's. Een server die 24/7 aan staat. Het hoort bij de hobby en mijn vak denk ik dan maar.
[ Voor 50% gewijzigd door bladebla op 18-10-2007 22:49 ]
Een kleine rekensom (met zeer afgeronde waarden) 8 watt per uur, tegen een prijs van 20 cent per Kwh.
Dat geeft je 0,0016 cent per uur.
Op 5 dagen en 5 uur heb je dus 1 Kwh opgestookt... Zo'n 15 euro per jaar.
Wat is het leven toch duur!
Jij hebt dus een halve kerncentrale nodig om je meterkast te voorzien van stroom
Heb je nog meer ervaringen met de switch ?
Verwijderd
Ben ik het bezit van de 2724. Met fan dus, en nee je wilt er niet naast slapen. Gelukkig hoef ik dat ook niet hij staat op kantoor en in een appart hok naast server(s) die ook niet fluister still zijn. Let wel op dat 2724 2716 en groter wel jumbo frames ondersteund. De 8 poorts iig niet. Managed features ben ik wel tevreden over maar nog niet mee echt gespeeld. (VLAN's LAG etc)bladebla schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 17:16:
Zijn er ook ervaringen met de Dell PowerConnect 2724 / 2716 van respectievelijk €219,- en €129,- ex. BTW en verzendkosten?
IceManX schreef: sowieso
Ik gebruik enkel de LAG setting op mijn 2724. Bevalt prima, simpel maar doeltreffend. Heb met 5 clients (vanaf 1 fileserver) tot zo'n 180MB/s gepiekt over een 2xgbit link.Mr_Light schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 08:52:
[...]
Ben ik het bezit van de 2724. Met fan dus, en nee je wilt er niet naast slapen. Gelukkig hoef ik dat ook niet hij staat op kantoor en in een appart hok naast server(s) die ook niet fluister still zijn. Let wel op dat 2724 2716 en groter wel jumbo frames ondersteund. De 8 poorts iig niet. Managed features ben ik wel tevreden over maar nog niet mee echt gespeeld. (VLAN's LAG etc)
Verwijderd
Zijn er nog andere "managed" switches dan de dell die fanless zijn?
Ik vond deze network performance test van de dell:
http://www.lsc-group.phys...-performance/netperf.html
En dat ziet er natuurlijk niet goed uit, 20 tot 30% minder dan wirespeed bij grote MTU sizes.
Hein
Kijk eens naar HP Switches. Op mijn werk hebben we 2 maal de 1400-24G geplaatst die is alleen unmanaged helaas.Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 23:16:
bump
Zijn er nog andere "managed" switches dan de dell die fanless zijn?
Ik vond deze network performance test van de dell:
http://www.lsc-group.phys...-performance/netperf.html
En dat ziet er natuurlijk niet goed uit, 20 tot 30% minder dan wirespeed bij grote MTU sizes.
Hein
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Iemand die nog iets kan zeggen over die HP switch?CyBeR schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 09:35:
[afbeelding]
Geen echte foto, maar 't komt wel ongeveer overeen met de werkelijkheid
Heb hem ook maar besteld, fanless vind ik prettig en prijs is goed. Twijfelde nog een beetje tussen een asus en deze, maar heb met de 10/100 gigaX dingetjes van Asus best veel problemen gehad daarom toch maar die HP. Maar als iemand echt een beter weet switch ik de order gewoon
Verder vind ik asus een top merk hoor
Mijn 3com 100mbit superstack doet nu ongeveer 6-8 mb per seconde. Die HP gbit moet toch wel minimaal 50-60 mb halen toch? Hoop eigenlijk op nog wel een stukkie sneller. 3com Pci-e gbit kaartje in de server en andere pc's gebruiken allemaal gbit onboard van het p5b deluxe moederbord.
[ Voor 16% gewijzigd door Operations op 04-12-2007 11:53 ]
PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Ik heb het nieuwere broertje, de 1800-8G. Op een bug in SNMP na is het een fantastisch ding.Operations schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 11:50:
[...]
Iemand die nog iets kan zeggen over die HP switch?
Heb hem ook maar besteld, fanless vind ik prettig en prijs is goed. Twijfelde nog een beetje tussen een asus en deze, maar heb met de 10/100 gigaX dingetjes van Asus best veel problemen gehad daarom toch maar die HP. Maar als iemand echt een beter weet switch ik de order gewoon
Verder vind ik asus een top merk hoorVGA en moederborden heb ik altijd van asus
Mijn 3com 100mbit superstack doet nu ongeveer 6-8 mb per seconde. Die HP gbit moet toch wel minimaal 50-60 mb halen toch? Hoop eigenlijk op nog wel een stukkie sneller. 3com Pci-e gbit kaartje in de server en andere pc's gebruiken allemaal gbit onboard van het p5b deluxe moederbord.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
[...]
Die 3com moet gewoon 11,5MBps halen als het een switch betreft. 6-8mbit is te weinig. Die HP gaat gewoon wirespeed trekken, het hangt volledig van je clients af hoe snel de boel gaat. 50/60mbit haal je ook over 100mbit dus (5/6MBps tov. 11,5MBps).Mijn 3com 100mbit superstack doet nu ongeveer 6-8 mb per seconde. Die HP gbit moet toch wel minimaal 50-60 mb halen toch? Hoop eigenlijk op nog wel een stukkie sneller. 3com Pci-e gbit kaartje in de server en andere pc's gebruiken allemaal gbit onboard van het p5b deluxe moederbord.
Ik bedoelde eigenlijk 50/60MB/sYapser schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 15:42:
[quote]Operations schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 11:50:
[...]
[...]
Die 3com moet gewoon 11,5MBps halen als het een switch betreft. 6-8mbit is te weinig. Die HP gaat gewoon wirespeed trekken, het hangt volledig van je clients af hoe snel de boel gaat. 50/60mbit haal je ook over 100mbit dus (5/6MBps tov. 11,5MBps).
[ Voor 20% gewijzigd door Operations op 04-12-2007 16:15 ]
PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Meet het eens met ftp, scp, sftp, etc.
Trotse vader!
Nee okee niet de volle 100MB/sTH0R schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 16:17:
Dat gaat over windows filesharing, dat is niet altijd erg snel (hoewel het al een betere versie is in Vista, of was dat pas vanaf 2008?).
Meet het eens met ftp, scp, sftp, etc.
Verwijderd
'k ben benieuwd...
Gr,
Ries
Ik gebruik (sinds vandaag) passmark performancetest 6.1. Linkje!Operations schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 16:32:
[...]
Nee okee niet de volle 100MB/smaarre het gaat in mijn netwerkje vooral om file sharing en streamen van media center opnames. dus het gaat mij puur om de snelheid van windows filesharing tussen sbs2003 en 3 x vista en 2 x xp machines. Dus iemand die er dan iets over kan zeggen?
Bij advanced zit een netwerktest. Werkt blijkbaar met ramdisks of zo, want de 1GB/s wordt netjes dichtgetrokken door het testprog.
Je kunt een eval versie downloaden, alleen met de volledige versie werkt de netwerktest.
Trotse vader!
Heb hier net vandaag de 3com 2816 binnen gekregen.Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 17:49:
Vandaag de HP Procurve 1800-24G besteld. 24 poorts managed switch ZONDER ventilator. Let wel op dat je de nieuwe B revisie hebt, de A heeft wel een fan. Kost wat (352 btw. inclusief) maar dan heb je wel wat. De unmanaged versie is 287 (1400-24g)
'k ben benieuwd...
Gr,
Ries
Zit helaas een heel erg veel geluidmakende fan in, erg jammer. Had ik toch voor de officeconnect moeten gaan, ipv de baseline
Trotse vader!
Of gebruik 'iperf' als je een gratis test wiltTH0R schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 18:24:
[...]
Ik gebruik (sinds vandaag) passmark performancetest 6.1. Linkje!
Bij advanced zit een netwerktest. Werkt blijkbaar met ramdisks of zo, want de 1GB/s wordt netjes dichtgetrokken door het testprog.
Je kunt een eval versie downloaden, alleen met de volledige versie werkt de netwerktest.
Natuurlijk had ik dat door, maar letterlijke interpretatie is leuk somsOperations schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 16:11:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk 50/60MB/sTik foutje.

Als die 3com een switch is dus en je met bijv. NetCPS test hoor je ~11,5MB/sec te halen. Je datatransfers via gigabit hangen van je harde schijven af, van de gebruikte netwerkkaart, enz. De switch heeft een iets mindere rol.Ah okee nou ja als ik in vista iets kopieer naar een andere vista machine (is niet helemaal de correcte manier van meten dat snap ik) geeft die tussen de 6-8 MB/s aan. Hier hoop ik dus minimaal 50 a 60 te halen met de nieuwe switch. En liever dus nog hoger. Mijn verhaal nu duidelijker?
Dit is een L2 manageable switchje. 16 Gbps backplane. Netjes in metalen behuizing en niet zo'n standaard linksys playmobil behuizing.
Het leuke is dat ie ook link aggregation ondersteund. Hij staat voor ong. 85 euro in pricewatch: Linksys SLM2008
Hier een review
I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie
Ik ben sinds kort ook aan het kijken naar Gigabit switches, en deze staat op het lijstje om nader te gaan bekijken. Als je hem hebt, dan hoor ik graag je ervaringen...Shuriken schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 20:42:
Ik zit zelf te kijken naar de Linksys SLM2008.
Dit is een L2 manageble switchje. 16 Gbps backplane. Netjes in metalen behuizing en niet zo'n standaard linksys playmobil behuizing.
Het leuke is dat ie ook link aggregation ondersteund. Hij staat voor ong. 85 euro in pricewatch: Linksys SLM2008
Hier een review
Mooooooeeeee......
De 1800 serie is een 'Smart Switch'. Die zijn inderdaad redelijk wat slimmer dan unmanaged switches maar ze zitten zeker niet op hetzelfde nivo als 'echte' managed switches. Die Smart Switches kun je meestal alleen instellen via http (en bij die 1800 niet eens via httpsVerwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 17:49:
Vandaag de HP Procurve 1800-24G besteld. 24 poorts managed switch ZONDER ventilator. Let wel op dat je de nieuwe B revisie hebt, de A heeft wel een fan. Kost wat (352 btw. inclusief) maar dan heb je wel wat. De unmanaged versie is 287 (1400-24g)

Maar op zich heb ik dat ook allemaal niet nodig en zijn die Smart Switches een heel erg welkome aanvulling in het assortiment van de fabrikanten. Unmanaged is te kaal, web managed is een mooie tussenvorm tussen een goedkoop maar te eenvoudig en duur maar volledige switch (1100 euro instap model). Heel veel meer dan VLANs en het uitlezen van statistieken heb ik toch (nog) niet nodig.
Verwijderd
Die blauw-zwarte 'playmobil' kastje van Linksys zijn anders ook damned degelijk. Ik heb er hier drie. Mooi stapelbaarShuriken schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 20:42:
Ik zit zelf te kijken naar de Linksys SLM2008.
Dit is een L2 manageable switchje. 16 Gbps backplane. Netjes in metalen behuizing en niet zo'n standaard linksys playmobil behuizing.
Hier een review
Maar hoe lees je de statistieken uit van een switch zonder SNMP? En in geval van een gigabit switch, wat heb je aan SNMP als er alleen 32bit tellers zijn?bartvb schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 23:56:
Heel veel meer dan VLANs en het uitlezen van statistieken heb ik toch (nog) niet nodig.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Je kunt ze niet instellen via SNMP, wel uitlezen. SNMP is read-only, met andere woorden. Ze hebben ook wel 64-bits counters maar daar zit idd (was ik ook al tegenaangelopen) een bug in. Workaround is vaker dan eens per vijf minuten pollen.Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 05 december 2007 @ 00:35:
[...]
Maar hoe lees je de statistieken uit van een switch zonder SNMP? En in geval van een gigabit switch, wat heb je aan SNMP als er alleen 32bit tellers zijn?
(Aan de andere kant, als je traffic zodanig is dat je grafieken serieuze problemen vertonen omdat je geen 64-bits counters gebruikt moet je mischien een wat serieuzere switch nemen zoals bijvoorbeeld een 2800 series.)
[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 05-12-2007 01:32 ]
Ik heb wel het idee dat als je het PCI kaartje gebruikt icm een IDE controller die op dezelfde bus zit, dat dan de snelheid wat achterblijft vanwege gedeelde bandbreedte, maar zodra je gebruik maakt van een MB met PCI-e speelt dat geen rol meer.
Setup is een eitje en de webinterface is ook behoorlijk overzichtelijk. Wel irritant dat een firmware upgrade niet werkt vanuit Safari en my.procurve.com is nogal takke traag (als in; onbereikbaar).
[ Voor 8% gewijzigd door bartvb op 06-12-2007 22:38 ]