Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
(Er zijn meerdere topics verschenen hiervoor, maar ze lijken vrij oud te zijn - eentje van 2004. En 2006 is andere tijd waat Gbit steeds normaal wordt op moederborden... Dus ik begin maar nieuw topic met normale topictitel.)

Beste tweakers,

Gigabit wordt steeds meer normaal beeld in de huiskamer en in sommige lanparties. Velen hebben al een moederbord met Gbit mogelijkheid (meestal Intel of Broadcom, soms lame goedkoop merk) en daar willen sommigen wel graag van profiteren.

En zoals sommigen al heeft gelezen, zijn er al paar tests geweest (ik heb ze helaas niet gelezen) in computerbladen. We kunnen dus gerust discussie houden over de Gigabit switches.

Voor zover ik kan zien zijn er 3 soorten switches:
- pure Gbit switches
Hiermee bedoel ik dat switches alleen maar Gbit aansluiting kennen. 10/100 kennen ze niet. Sommigen modellen zijn zelfs ook voorzien van optische Gbit poorten. Wellicht dure switch.

- Switches met aparte Gbit poorten
Vaak te zien bij grote 'budget' switches. 24 poort 10/100 switch met 2 Gbit poorten bijvoorbeeld.

- Full range switches
Dat houdt in dat switch 10/100/1000 kunnen verwerken. Sommige switches zijn ook met netwerk test gedeelte om te kijken of kabel in orde is.

Full range switches (of ik mag raar spreken) zijn dus meest interessant en goedkoper omdat je geen enkele poort ongebruikt laat. Het is dus ideaal voor LAN welke sommigen nog niet Gbit heeft.

De eerste optie die ik elders in deze forum al heb kunnen opvangen is deze: http://www.dlink.com/products/?pid=230. Een full range 8 poorts switch. Zou rond 100 Euro kosten.

Ik ben benieuwd naar 8 poorts switches merken. Meer poorten zal wellicht sneller in prijs stijgen, en toppunt van 24 poort full range switch heb ik niet gezien. Wel switches met aparte Gbit poorten.
Van 5 of 8 poorten switches zijn er meer modellen van dan 12-24 poorts versies.

Je mag je ervaringen over Gbit switches laten tonen en welke modellen aanbevolen en betaalbaar zijn.
Ik merk ook dat sommigen graag voor fanloze versies kiezen ivm huisgebruik. Alleen op lanparties is fanloze niet aan te raden vanwege meer toename in warmte (veel netwerkverkeer!) en ik heb al eens oververhitte switch meegemaakt met veel te kleine fan...
Ik kijk dus naar beide versies voor huis en lanparty gebruik. Ook kijk ik naar switches met 12+ poorten.

Even tussendoor: DLINK Switch 1000/100/10M 24-port Rackmount 24 Poorten (DGS-1024D/E) kost minimaal 320 Euro. :)

Ga je gang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:19
Zoek de goedkoopste fanloze switch uit die je kan vinden.
ALLE (!!!) huis-tuin-en-keuken 5 en 8 poort gigabit switches doen full-duplex 10/100/1000 op alle poorten tegelijk.
Dus ook op maximum snelheid.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ook Sweex switches? :+

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Ik heb zelf gekozen voor een US Robotics 8 ports.

Reden:
- Fanloos
- Voeding zit onboard i.p.v. een akelige adapter
- Degelijke metalen behuizing

http://www.usr-emea.com/p...30&page=overview&loc=bene

Verkrijgbaar voor onder de 100 euro.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33

BCC

Ik vraag me dan altijd af wat de backbone grootte is van dat soort switches..

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasermen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-08 15:21
Ik heb die D-Link 8 poorts gbit switch staan waar je in je beginpost naar verwijst.
Het is een heerlijk ding wat ook perfect past op mijn router (d-link DGL-4300 die ene gaming router) zelfde formaat en krijg van die rubbertjes erbij dat ik ze op elkaar kan stapelen.
Hij haalt de full duplex op alle 8 de poorten tegelijk (getest op een lan met 8 gbit pc's)
Ik kon hem voor 90 eurie halen bij een winkel in Haarlem.
Als je hem aanzet gaat hij alle kabels langs voor een kabel test maar zelf nog niets mee gedaan.
Ook de lampjes zijn in geel en een stuk prettiger als je hem in je slaapkamer heb staan/net onder je monitor.
Degelijke behuizing en prima ontwerp en geen fan.

[ Voor 8% gewijzigd door lasermen op 04-04-2006 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09
BCC: Aangezien in zo goed als alle 5- of 8poort gigabit-switches dezelfde chip lijkt te zitten is dat bij allemaal hetzelfde, en allemaal voldoende om met zijn alleen tegelijk de lijn vol te stampen.

Overigens: Puur-gigabit-switches bestaan wel, maar afaik niet voor koper. Op misschien GBICs/SFPs na is er volgens mij geen enkele 1000base-T poort die niet ook 10 en 100 snapt...

Ik heb zelf ervaring met een paar switches. Ik had eerst een Repotec 8poort rackmountding. Daarmee had ik na anderhalf a 2 jaar het probleem dat de verbindingen gingen klapperen, alle lampjes gingen flippen en er was geen verbinding meer -> einde verhaal. Ik ga er echter vanuit dat dit incidenteel was, op basis van 1 slechte ervaring kun je natuurlijk niet een hele productgroep afschrijven :)

Tegenwoordig heb ik een Netgear GSM7224 en een Netgear FS728TS. Fully managed, SNMP etc etc, de eerste 24 poorten gigabit waarvan 4 combo (druk er een SFP in en de bijbehorende koper-poort doet niets meer), de 2e met 24 10/100, 2 gigabit en 2 combo (dus 4x gigabit in totaal) poorten. Maar ja, echt goedkoop zijn ze niet te noemen :) Wel zijn het de goedkoopste die ik kon vinden met degelijke specs :P (resp. 665 en 255 euro)

Echte load-tests heb ik echter nog niet mee gedaan, maar ik heb ze dan ook nog niet zo lang. De FS728TS is overigens ook fanloos :) De GSM7224 maakt redelijk wat herrie, maar die hangt toch samen met de servers in het serverhok :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Hier ook een.

Ik heb een half jaar geleden bij Alternate NL een 3Com OfficeConnect 8 poorts gigabit switch aangeschaft. Het pakket was zeer compleet, met doos, kabel, stapelbracket enzo. Hij koste toen 99 euro en was in de aanbieding. Bij 3Com zijn ze nu end of life, maar ik ben blij dat ik er nog een heb.

De voeding zit buiten de switch in een adapter, de behuizing is mooi stevig van metaal aan de onderkant en hij is goed te bevestigen. De switch wordt niet warm, of ie nou aanstaat of data verzet. Ik haal maximaal 115 MB/s tussen 2 pc's met een NVIDIA netwerkkaart op een Nforce3 mobo. Dat is getest met netio123 (zie link hieronder). Daarmee kun je de snelheid tussen 2 pc's meten zonder tussenkomst van hardeschijf, dus van geheugen naar geheugen. Prima switch IMO

http://www.xs4all.nl/~marisj/misc/netio123/

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilfish
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-09 22:14
Heb denk ik inmiddels ongeveer een jaar gigabit, met de asus giga-x 108 8 poorts switch (pricewatch: Asus GigaX 1108 (8x 1000Mbps)) en giga-x 105 8 poorts switch (pricewatch: Asus GigaX 1105 (5x 1000Mbps)). Dingen zijn fanloos en draaien al die tijd zonder problemen. Geen dure switches ook (< 100 en <75). Voeding zit los, waardoor het apparaat zelf minder warm word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Devilfish schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 10:30:
Voeding zit los, waardoor het apparaat zelf minder warm word.
Dat klopt niet helemaal. Van aantal switches weet ik dat adapter zelf niet gestabiliseerd is, en soms dus nog wisselstroom levert. In dat geval moet in de switch nog spanning gelijkgericht en gestabiliseerd worden. Dat kan wel wat warm worden.
De meeste switches hebben koelblok op de chips staan. Dit is nodig vanwege hoge dataverwerking van Gbit en dus meer warmte.
Bij sommige switches zit er mini fan in (iets van 2 cm of zo), die haast nutteloos is en amper lucht verplaats. Daar heb ik 1 oververhitte fan meegemaakt. Door switch (het is oude 10/100 switch) te modden van 5 cm fan aan bovenkant (dus aardig luchtverplaatsing) werkt switch weer goed onder belasting en haakt niet af. Zo zie je maar. :)

Is D-Link 24 port switch goed (zie startpost)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Heb vorige week nog 2x 8p 3Com OfficeConnects gekocht voor thuis, lekker stil bij gebrek aan fan..

Op de zaak koop ik alleen nog maar HP ProCurve 2824's, maar goed, die vallen niet meer onder de noemer 'betaalbaar'.. Nou ja, ligt eraan hoe je het bekijkt natuurlijk. Maar met die fans erin maken die dingen een behoorlijke herrie, zou ik thuis niet willen.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Laatst online: 29-08 17:40

ReseTTim

Chocolate addicted

vriend van me heeft een fijne 8P switch waarvan ook 1x glas aanwezig is :P :)

Afbeeldingslocatie: http://www.lancamp.be/gfx/photogallery/lc2005/lancamp%20dag%202/the%20widow%20maker/widow_dag2_05.jpg
mja alleen was lancamp toch iets te warm voor hem..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahahaha vette actie..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ReseTTim schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 12:59:
vriend van me heeft een fijne 8P switch waarvan ook 1x glas aanwezig is :P :)

[afbeelding]
mja alleen was lancamp toch iets te warm voor hem..
Leuk.. maar wat voor switch is het en wat kost ie? :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb goede ervaringen met de Linksys SR2024, een fullrange 24 poorts 10/100/1000 switch. Performance is goed, jumbo frames werken ook prima (ik las in een review van het 16 poort broertje dat daar versies van in omloop zijn zonder jumbo frame support!).
De switch wordt hier gebruikt voor een bedrijf met 2 servers, 6 werkstations & de nodige netwerk-randapparatuur.

http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

€ 383,- bij sallandautomatisering
http://www.sallandautomat.../productinfo.php?pid=3610

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik kijk nu naar SMC 24 poorts Smart switch. Dat is met kleine management mogelijkheid om b.v. VLAN's in te stellen. De prijs is rond 310 Euro.
Link is hier: http://www.smc.com/index....LD&cid=7&scid=39&pid=1486

Wat is ervaring met SMC switches?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Laatst online: 29-08 17:40

ReseTTim

Chocolate addicted

Demoniac schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 13:21:
Leuk.. maar wat voor switch is het en wat kost ie? :P
ik ga het is navragen.. iig wat ik weet kostte hij ong. 200,= euro..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik was jumbo frames even vergeten.
De artikel http://sd.wareonearth.com/~phil/jumbo.html laat zien dat zulke frames aantal voordelen hebben in hogere snelheid en minder cpu belasting.

Welke (goedkope) switches kennen of ondersteunen dus jumbo frames?

Edit:
Even nagekeken heeft SMC 16 en 24-port Smart switch (deels managed) kennelijk ondersteuning voor jumbo frames.
Van D-Link switch DGS-1024D unmanaged is er ook gezegd dat het ook jumbo frames zal ondersteunen.

[ Voor 31% gewijzigd door MrDummy op 04-04-2006 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

offtopic:
Zomaar een vraagje: Welke thuisgebruiker krijgt het voor elkaar om 1Gb ethernet vol te belasten? Ergo, wat is daar het nut van?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
  • Laatst online: 09-09 11:37
Voltrekken lukt niet, maar ik ben wel degelijk blij met de meerwaarde van Gbit over 100Mbit. Heb zelf een server staan met 250gbx4 in RAID5, en daar heb ik alle data als MP3 en films op staan. Even een dvdtje kopieren gaat over gbit een stukkie sneller dan 100mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Reden voor Gbit thuis:

- 100 Mbit lan kan niet bij snel 'live' branden. In dat geval is Gbit nodig om buffer vol te houden. (maximum rond 9000 kb/s) Dat is nog niet mogelijk bij 8x DVD burn, laat staan 16x DVD burn.
- Snel bestanden schuiven tussen gewone werk pc en server met veel hd's (storage pc) of op afstand server bestanden organiseren. Dat gaat sneller met Gbit.
- Steeds meer moederborden van goede merken hebben steeds meer standaard onboard Gbit. Waarom niet die snelheid benutten? :)
- Switches worden al goedkoper. Dus Gbit netwerk is al makkelijker geworden.

Mijn server heeft Gbit poort, mijn werkpc heeft Gbit, mijn laptop heeft ook Gbit poort. Waarom zou ik nog met 10/100 blijven doen? :) Het mag best wel sneller, omdat ik veel met bestanden zit te schuiven en te verwerken. Toch?

Verder heb ik straks lanparty in zomervakantie. Paar van mijn vrienden hebben al Gbit poorten. Dus moet ik wel Gbit switch kopen. Heb nog steeds 10/100 24 port switch, en dat gaat beetje sloompjes.
Daarom kijk ik even rond om Gbit speed te kunnen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:33

Quakie

quakelen

Sorry maar aan welke snelheden moet ik denken met "een stukkie sneller" ?

Zowat alles hier is giga behalve me router+wifi.

Ik wil best een extra switch neerzetten, maar dan moet het wel degelijk sneller zijn...

Zover ik gelezen heb mag je blij zijn als je 20mB haal (ietsjes sneller dus dan 100mbit)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik haal regelmatig (Samba + HW raid --> Windows + Raptor en andersom) 50 megabyte/s :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Ik doe hier ongeveer 60 Mbyte/s. single-disk<->single-disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

oke ongeveer 4 a 5 x sneller dus... kijk dan heeft het inderdaad nut...

even zien aantal watts wat een giga switch doet... modem/router + switch/wifi+ gigaswitch+ server 24uur aan gaat denk ik optellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Boeiend, zo'n switch doet hooguit 10 ~ 15 watt.. Niet echt een aanslag op je energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 19:17:
Ik haal regelmatig (Samba + HW raid --> Windows + Raptor en andersom) 50 megabyte/s :)
Die snelheden komen aardig bij mij in de buurt. Ik draai ubuntu server met samba en intel pro/1000GT zonder raid en haal ongeveer 45 mb/s schrijven maximaal, gemiddeld rond de 40 mb/s. Lezen hetzelfde
FatalError schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 19:17:
Ik doe hier ongeveer 60 Mbyte/s. single-disk<->single-disk.
Dat vind ik wel heel erg snel, van raptor naar raptor op windows met gigabit haal ik max een keer 45 mb/s, absoluut niet meer.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb hier een 3com 6poorts gigabit switch staan, gekocht 2de hands voor 50 euro :D 19" 1U , bij een mini-lan een keertje 2 mensen tegelijk van 1 van mijn schijven afplukken. Ging zo'n 50 á 60 MB/s :P

Ik moet eens proberen met meerdere mensen dingen van de raid 0 array in me htpc te plukken :D Kijken of ik een snelheidsrecord kan vestigen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Mijn opstelling is als volgt:

Switch:
Een 3Com 5-poorts Gigabit switch met auto MDI/MDX (voor herkenning 10/100/1000 netwerk + bekabeling patch/crossed). Een zeer degelijke en stabiele switch met duidelijke indicatie-leds. Werkt volledig fanloos en wordt niet eens zo heel warm (ook niet onder zware belasting). Hoge snelheden heb ik helaas nog niet echt gehaald, waar dat aan ligt weet ik niet. Switch kostte destijds 77 euro ofzo. Zal nu wel voor 60 euro te koop zijn.

Snelheden
Van server naar mijn PC haalt maximaal maar 30MB/s (30% dus in XP), meestal zelfs minder. Andersom van mijn PC naar server gaat ook ongeveer op die snelheid.

Netwerkkaarten en HDD's
Server: Linksys Gigabit LAN pci-kaartje van 30 euro. De HDD is een Samsung 160GB op een pci-raidkaartje van promise.

Mijn PC: Onboard Intel Pro 1000 gigabit LAN. De HDD's zijn 2x WD Raptor 74GB in raid 0 op onboard controller.

Hoe komt het dat ik niet boven de 30 MB/s uit kom? Volgens mij ligt het niet aan de switch.

Edit:
Ik heb nu een nieuw moederbord welke geen onboard gigabit heeft. Zou een sweex Gigabit pci kaartje snel genoeg zijn voor een raid0 setup van 3x WD Raptor 74GB?

[ Voor 19% gewijzigd door frankknopers op 04-04-2006 21:53 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Frank_Knopers schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:45:

Edit:
Ik heb nu een nieuw moederbord welke geen onboard gigabit heeft. Zou een sweex Gigabit pci kaartje snel genoeg zijn voor een raid0 setup van 3x WD Raptor 74GB?
Denk je zelf dat een PCI netwerkkaart een Gbit netwerkaansluiting vol kan douwen? Daar heb ik zeer grote twijfels bij.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

c70070540 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 23:06:
[...]

Denk je zelf dat een PCI netwerkkaart een Gbit netwerkaansluiting vol kan douwen? Daar heb ik zeer grote twijfels bij.
als dat nieuwe moederbord PCIe heeft...... daar zijn dacht ik al gigabitlankaartjes voor

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Sweex Gigabit laat CPU meer werken dan betere merk kaart. Dat is omdat het deel softwarematig verloopt. Dit maakt kaart goedkoop, maar je CPU zal hoger komen. Denk maar aan software modem (goedkoop) en hardware modem (duurdere merken) welke ook invloed heeft op CPU.

Ik heb transfer tussen beide hd's gemeten (met Total Commander) op server: dat komt op ongeveer 30 MB/s Dit is maximum van 7200 rpm hd's volgens mij. Je zal over Gbit netwerk dan ook die maximum zien, volgens mij. Zelfs USB2.0 extern naar interne hd op pc gaat ook niet hoger dan 30 MB/s. Alleen hd's die parallel in RAID draaien zullen meer dan 30 MB/s geven, en dat kan ook met hd met hogere toerental 10.000 of 15.000 rpm... Maar niet gewoon 7200 rpm transfers.
Bij 5200 rpm hd's weet ik limiet ongeveer: ergens in buurt van 9000 kb/s.

PCI Gigabit is minder voordeliger dan Gigabit via aparte bus (Intel mobo's hebben dat). Volgens mij heet dat CSA bus. Dat verbindt zich meteen met chipset en dat ontlast PCI bus. Dat zal hogere snelheid behalen en minder CPU belasting.
PCIe zal sneller gaan, maar het is toch nog belasting van de bus.... denk ik.

Mobo met non-intel Gigabit chip (Realtek vooral) gaan via PCI bus. Dat belast systeem meer.

Je kunt beste snelheden testen met gebruik van geheugen - geheugen transfer. Geheugen is nog sneller en daar zul je dan beter de kracht van Gbit zien. Daar is vele tests ook op gebaseerd.

We zijn hier voor Gigabit switches. De bijzaken rond Gigabit kaarten zijn goed, maar vergeet de main onderwerp niet :)

Ik heb interesse in SMC Smart switch. Die is gedeeltelijk managed, zoals QoS en Vlan instellen. Maar is het ook goed? Anders zou ik D-Link nemen, die helaas unmanaged is. Een managed D-Link is weer andere met aparte poorten, en dat maakt snel duurder. Het gaat dus om goedkopere 24 poorts switch. Sweex doe ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door MrDummy op 04-04-2006 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:34
MrDummy schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 23:39:
Ik heb transfer tussen beide hd's gemeten (met Total Commander) op server: dat komt op ongeveer 30 MB/s Dit is maximum van 7200 rpm hd's volgens mij. Je zal over Gbit netwerk dan ook die maximum zien, volgens mij. Zelfs USB2.0 extern naar interne hd op pc gaat ook niet hoger dan 30 MB/s. Alleen hd's die parallel in RAID draaien zullen meer dan 30 MB/s geven, en dat kan ook met hd met hogere toerental 10.000 of 15.000 rpm... Maar niet gewoon 7200 rpm transfers.
offtopic:
Wat een onzin :X Theoretisch kan een 7200 rpm UDMA133 schijf 133 MB/s halen. Zal ie nooit halen, but hey.. Die 30 MB limit is onzin :)
En een 5200 (is 5400, maar ok) rpm schijf 9 MB/s? Nah... Volgens mij mag jij je eens gaan verdiepen in harddisc-snelheden >:)

[ Voor 3% gewijzigd door AlterMann op 04-04-2006 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

knipknip

Ik heb interesse in SMC Smart switch. Die is gedeeltelijk managed, zoals QoS en Vlan instellen. Maar is het ook goed? Anders zou ik D-Link nemen, die helaas unmanaged is. Een managed D-Link is weer andere met aparte poorten, en dat maakt snel duurder. Het gaat dus om goedkopere 24 poorts switch. Sweex doe ik niet.
wat is dat eigenlijk met dat managed en unmanaged switches?

+ nog een vraag: zijn er gigabitswitches met 16 danwel meer poorten <200€???
zo niet, kan ik dan anders 2 of 3 8-poorts switches zonder problemen aan elkaar hangen??

en nu ik toch bezig ben, deze vraag ook nog even: moet een switch nog op de een of andere manier ingesteld worden?? of is het gewoon aansluiten en het werkt??

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
bartgrefte schreef op woensdag 05 april 2006 @ 01:39:
[...]

wat is dat eigenlijk met dat managed en unmanaged switches?
Unmanaged valt niets op in te stellen. Stroom erop, UTP erin en gaan.

Managed kun je veel meer instellen. Port-settings, Spanning Tree, VLAN's, mooie dataverkeergrafiekjes etc etc
+ nog een vraag: zijn er gigabitswitches met 16 danwel meer poorten <200€???
http://tweakers.net/price...0Mbps&Action=&Landfilter= :?
Ik zie daar 2 Netgears er een 50 euro onder en een U.S. Robotics er 5 euro boven.
zo niet, kan ik dan anders 2 of 3 8-poorts switches zonder problemen aan elkaar hangen??
Ja. Hang je er nog meer aan elkaar dan kun je ze beter niet daisy-chainen maar alle (op 1 na) switches in die ene andere prikken zodat je een ster krijgt. Zo weet je zeker dat alles ongeveer dezelfde bandbreedte heegt ipv dat de uplinks aan de buitenste kanten uit hun neus staan te peuteren en de verbinding in het midden overbelast.
en nu ik toch bezig ben, deze vraag ook nog even: moet een switch nog op de een of andere manier ingesteld worden?? of is het gewoon aansluiten en het werkt??
Aansluiten en het werkt :) Heb je een managed switch (of smart switch) dan _kan_ je nog een hoop instellen, maar out-of-the-box werkt het ook gewoon.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Switch:
Een 3Com 5-poorts Gigabit switch met auto MDI/MDX (voor herkenning 10/100/1000 netwerk + bekabeling patch/crossed). Een zeer degelijke en stabiele switch met duidelijke indicatie-leds. Werkt volledig fanloos en wordt niet eens zo heel warm (ook niet onder zware belasting). Hoge snelheden heb ik helaas nog niet echt gehaald, waar dat aan ligt weet ik niet. Switch kostte destijds 77 euro ofzo. Zal nu wel voor 60 euro te koop zijn.

Snelheden
Van server naar mijn PC haalt maximaal maar 30MB/s (30% dus in XP), meestal zelfs minder. Andersom van mijn PC naar server gaat ook ongeveer op die snelheid.

Netwerkkaarten en HDD's
Server: Linksys Gigabit LAN pci-kaartje van 30 euro. De HDD is een Samsung 160GB op een pci-raidkaartje van promise.

Mijn PC: Onboard Intel Pro 1000 gigabit LAN. De HDD's zijn 2x WD Raptor 74GB in raid 0 op onboard controller.

Hoe komt het dat ik niet boven de 30 MB/s uit kom? Volgens mij ligt het niet aan de switch.

Edit:
Heb zelf geen giga netwerk liggen, maar zo te lezen is dit gewoon een buffer probleem. Moest hier ook diverse settings wijzigen om 100mbit vol te krijgen (75% standaard xp installatie).
tcp optimizer helpt al veel en verder hangt het af hoe je natuurlijk je files verspreidt over je netwerk (via XP, via FTP)
ik haal 16mB via 100mbit (weet het, max zou 12,5mB moeten zijn maar smart ftp geeft het echt aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 05 april 2006 @ 08:45:
[...]
Unmanaged valt niets op in te stellen. Stroom erop, UTP erin en gaan.

Managed kun je veel meer instellen. Port-settings, Spanning Tree, VLAN's, mooie dataverkeergrafiekjes etc etc

[...]

http://tweakers.net/price...0Mbps&Action=&Landfilter= :?
Ik zie daar 2 Netgears er een 50 euro onder en een U.S. Robotics er 5 euro boven.

[...]
Ja. Hang je er nog meer aan elkaar dan kun je ze beter niet daisy-chainen maar alle (op 1 na) switches in die ene andere prikken zodat je een ster krijgt. Zo weet je zeker dat alles ongeveer dezelfde bandbreedte heegt ipv dat de uplinks aan de buitenste kanten uit hun neus staan te peuteren en de verbinding in het midden overbelast.

[...]
Aansluiten en het werkt :) Heb je een managed switch (of smart switch) dan _kan_ je nog een hoop instellen, maar out-of-the-box werkt het ook gewoon.
thanx voor de antwoorden!

de switches die jij bedoelt zijn volgensmij de:
- Netgear GS116 Gigabit Koper Switch (16x 10/100/1000Mbps)
- Netgear GS116GE Gigabit Switch (16x 1000Mbps)
- U.S. Robotics USR997932 Gigabit Switch (16x 1000Mbps)

wat is het verschil tussen de 1e 2? kan der maar 1 vinden op netgear site: de gs116. En de productlinks naar netgearsite doen het niet.

En dan nog de vraag: welke bevelen jullie mij aan? 'k weet namelijk niet waar ik op moet letten bij switches. Een ding weet ik wel, als ik een van die switches haal ga ik gelijk over op cat6 utp, kan ik waarschijnlijk wel goedkoop aankomen ;)

ik zit zo ineens iets te bedenken.. als ik gigabit lan kaartjes voor de pc's haal heb ik waarschijnlijk wel een probleem. er is hier namelijk maar 1 pc die die nieuwe(re) PCI standaard (2.nogwat ofsow) ondersteund. De andere pc's ondersteunen alleen de "originele" PCI standaard.....
ben ik achter gekomen mbv de realtek RTL8139D lankaart. werkt maar op 1 pc hier. waarom? Compliant to PCI Revision 2.2. en niet pci 2.1 wat ik in de andere pc's heb.

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 05-04-2006 14:17 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
Heb nu 2 pc's gekoppeld via utp dus zonder switch. Had eerst 100mbit. En haalde toen rond de 10mb. Nu ik gigabit heb haal ik rond de 30mb. Dus ja wel stukje sneller. Maar haal niet de snelheden zoals de anderen hebben. Maarja is ook geen raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enterprice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03-2024

enterprice

caseMODder

ReseTTim schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 14:06:
[...]

ik ga het is navragen.. iig wat ik weet kostte hij ong. 200,= euro..
150,- Pleuro's :)

Het is een 6p UTP, met 2x Fiber module erbij...

Merk.... Weet ik veel..

Het zit in m'n LANparty-hoek & die is (tijdelijk) ingebouwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 13:09

M14

* M14 heeft al ruim 2 jaar een Intel Gbit NIC, maar geen Gbit switch thuis. 8)7
Het kreng kostte destijds 55 euro ;).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:10:
[...]

wat is het verschil tussen de 1e 2? kan der maar 1 vinden op netgear site: de gs116. En de productlinks naar netgearsite doen het niet.

En dan nog de vraag: welke bevelen jullie mij aan? 'k weet namelijk niet waar ik op moet letten bij switches. Een ding weet ik wel, als ik een van die switches haal ga ik gelijk over op cat6 utp, kan ik waarschijnlijk wel goedkoop aankomen ;)

ik zit zo ineens iets te bedenken.. als ik gigabit lan kaartjes voor de pc's haal heb ik waarschijnlijk wel een probleem. er is hier namelijk maar 1 pc die die nieuwe(re) PCI standaard (2.nogwat ofsow) ondersteund. De andere pc's ondersteunen alleen de "originele" PCI standaard.....
ben ik achter gekomen mbv de realtek RTL8139D lankaart. werkt maar op 1 pc hier. waarom? Compliant to PCI Revision 2.2. en niet pci 2.1 wat ik in de andere pc's heb.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Snelheden
Windows sharing is niet een goeie methode om netwerkperformance te meten, met ftp krijg je al wat betrouwbaardere resultaten. Ik gebruik iperf om netwerkperformance te meten.

Windows sharing draait met Samba onder Linux tot 2x sneller dan onder Windows op dezelfde server, zegt genoeg over de betrouwbaarheid van zulke metingen. nieuws: Nieuwe Samba ruim twee keer zo snel als Windows 2003
Netwerkkaarten en HDD's
Goedkope gigabitnetwerkkaarten (meestal Realtek-gebaseerden) zijn kaarten zonder inhoud, ze gebruiken de processor om het werk te laten doen. Hierdoor kan zo'n Realtek gigabitnetwerkkaart de snelste Athlon 64 of Pentium 4 processor volledig belasten. Dan hebben we nog de PCI-bus waar je in praktijk max 100MB/s (120MB/s waren meetfouten in het labo) kan halen, je 7200rpm harde schijf kan max 40 à 50 MB/s lezen en de gigabitnetwerkkaart moet ongeveer 40 à 50 MB/s naar het netwerk "schrijven", dus je PCI-bus zit vol. We vergeten nog andere kaarten/onderdelen die van de PCI-bus gebruik maken.
Intel gigabitnetwerkkaarten belasten de processor weinig Intel-gigabitnetwerkkaarten kan op de PCI-bus of CSA (mooi term voor "direct op de northbridge koppelen") aangesloten zijn. Onboard harde schijven controller zit aan de southbridge aangesloten. PCI-Express brengt eindelijk verlossing voor de PCI-beperkingen, na 10 jaar PCI-bus worden wij eindelijk verlost.
Eerst alle netwerkkabels controleren of ze fatsoenlijk geknepen zijn. De server kan de "schuldige" zijn.
Een Intel of 3com gigabitnetwerkkaart halen.
7200rpm harde schijven halen meestal 40 à 50MB/s, mijn WD 160GB PATA doet gemakkelijk 40MB/s op een Promise-PCI-kaartje. Externe dozen zijn een klasse apart, zo'n doos heeft een chip dat je best met een computertje vergelijkt. Volgens de specs van de datasheets is het een ouwe pentiumtje dat je harde schijf laat draaien en over USB2.0 data moet sharen. En de bottleneck zit idd in die chipjes, dezelfde WD 160GB haalt max 20MB/s in een Icy Box externe doos.
PCI Gigabit is minder voordeliger dan Gigabit via aparte bus (Intel mobo's hebben dat). Volgens mij heet dat CSA bus. Dat verbindt zich meteen met chipset en dat ontlast PCI bus. Dat zal hogere snelheid behalen en minder CPU belasting.
PCIe zal sneller gaan, maar het is toch nog belasting van de bus.... denk ik.
De overstap naar PCI-Express is een grote stap zoals de overstap van ISA naar PCI.

PCI-Express biedt 250MB/s heen en 250MB/s terug op 1 lane, dus op een PCI-Express 4x slotje kan je 1000MB/s heen en 1000MB/s terugsturen. Elk slotje heeft een private hoeveelheid aan bandbreedte ipv het bus-systeem, waar je de totale bandbreedte met andere hardware moet delen. PCI-bus bied max 133MB/s voor al je PCI-kaarten, terwijl 1 PCI-Express 1x slotje het boeltje kan "ownen". http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1229315

Nu terug naar de gigabit-switches, ik ben nu ook bezig met een switchje uit te kiezen. De verkrijgbaarheid van netwerkmateriaal is in België wat moeilijker, tot nu toe heb ik maar 1 serieuze webshop gevonden die interessant netwerkmateriaal levert. http://www.backoffice.be/...59=&SortOrder=pu&x=54&y=8

Ik zoek ineens 8 poorten, 5 is echt weinig en meer dan 8 is nogal duur. Bovendien is het op lanparties leuk om deze gigabit-switchje te koppelen aan mijn grote switches met gigabit-uplinks.

Ik heb mijn twijfels over Netgear, wegens een hoop luidzoemende (voedingsmodule) Netgear hubs in het studentennetwerk.
NETGEAR GS608 € 88
Afbeeldingslocatie: http://www.netgear.com/images/products/large/gs608.jpg
  • Jumbo frames (tot 9000 bytes frames)
  • Non-blocking (uiteraard)
  • 1MB ram
  • 4k MAC-tabel
  • Externe voeding (adapter)
  • Fanless (betrouwbaarheid)
  • 802.1p QoS
  • Auto MDI/MDI-X
  • 2 jaar fabrieksgarantie
NETGEAR GS108 € 100
Afbeeldingslocatie: http://www.netgear.com/images/products/large/gs108_v3.jpg
  • 128KB ram
  • 4k MAC-tabel
  • 802.1p QoS
  • Auto MDI/MDI-X
  • 5 jaar fabrieksgarantie (op de switch)
  • Stalen behuizing dat degelijker eruit ziet.
D-Link DGS-1008D € 103
Afbeeldingslocatie: http://www.dlink.com/images/products/DGS-1008D/DGS-1008D_main.gif
  • 1MB ram
  • 8k MAC-tabel
  • 802.1p QoS
  • Auto MDI/MDI-X
  • 5 jaar fabrieksgarantie (op de switch)
US Robotics USR997930 € 104
http://www.usr.com/support/7930/7930.jpg
  • Geen jumbo frames ondersteuning?
  • 256KB ram
  • 8k MAC-tabel
  • Interne voeding !
  • geen 802.1p QoS
  • Auto MDI/MDI-X
  • 2 jaar fabrieksgarantie
  • Stalen behuizing dat degelijker eruit ziet.
SMC SMC8508T EU € 109
Afbeeldingslocatie: http://www.smc.com/images/products/150/SMC8508T_EU.jpg
  • Jumbo frames
  • 128KB ram
  • 8k MAC-tabel
  • geen 802.1p QoS ???
  • Auto MDI/MDI-X
  • limited lifetime ? fabrieksgarantie
3com 3C1670800A-ME € 111
Afbeeldingslocatie: http://www.3com.com/images/products/en_US/prd_lg_3c1670800.gif
  • Geen jumbo frames ondersteuning???
  • 1MB ram
  • 4k MAC-tabel
  • 802.1p QoS
  • Auto MDI/MDI-X
  • 3 fabrieksgarantie, vanaf dat je RMA-aanvraag goedgekeurd is, krijg je de volgende werkdag een nieuwe switch voor je deur
ff eigen post lezen en keuze maken...
  • NETGEAR GS608 € 88 heeft alle specs dat je zoekt voor een lage prijs.
  • 3com 3C1670800A-ME € 111 is een degelijk apparaat met goeie support, maar geen jumbo frames ondersteuning? Theoretisch is jumbo frames interessant, maakt dat in praktijk ook veel uit? http://sd.wareonearth.com/~phil/jumbo.html

[ Voor 27% gewijzigd door rapture op 07-04-2006 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de Netgear GS605. 5x10/100/1000
Deze heeft in ieder geval geen last van een zoemende voeding.
En ziet er erg modern uit
Van mijn server installeer/ kopieer ik vrij stabiel met ca 300Mb/s.(maxtor dm 10 200GB s-ata)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik moet zelf 2 switches kopen voor Gbit. 1 voor thuis en 1 voor lanparty gebruik (ik organiseer zelf parties)

8 ports versies bespreken we veel. Prima! Netgear of D-Link zal dus keuze worden voor mij.
Maar nu heb ik al voorkeuzes gemaakt op D-Link en SMC Smart 24 port switches. Hierop zou ik dus graag antwoord zien van jullie: welke voordelige 24 port switches bevallen goed in jullie ogen?
Ik moet wel wat hebben voor lanparty :X

P.S.: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/25531005 <-- zinloze quote post :(

[ Voor 12% gewijzigd door MrDummy op 07-04-2006 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MrDummy schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 09:25:
Ik moet zelf 2 switches kopen voor Gbit. 1 voor thuis en 1 voor lanparty gebruik (ik organiseer zelf parties)

8 ports versies bespreken we veel. Prima! Netgear of D-Link zal dus keuze worden voor mij.
Maar nu heb ik al voorkeuzes gemaakt op D-Link en SMC Smart 24 port switches. Hierop zou ik dus graag antwoord zien van jullie: welke voordelige 24 port switches bevallen goed in jullie ogen?
Ik moet wel wat hebben voor lanparty :X

P.S.: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/25531005 <-- zinloze quote post :(
tsja, als niemand andwoord is dit mijn manier van kicken

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf 3 x 5poorts van sweex en in de servers 3com Gbit kaarten

nr1 voor 3 filesservertjes (2TB total :+)
nr2 crossed naar nr1 en vandaar verdeeld naar 10/100 hubs en switches voor jetdirect meuk en mijn 3 andere gebakkies.

nr3 in de patch kast van ons antikraak pand maar dat is nog cat5 niet E. naar mijn hok. dus max 100Mbit.

Ik ben erg tevreden over die dingetjes, maar voor lanparties zou ik toch kijken naar 1 met een hogere doorvoer intern.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2006 11:30 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Gozer da's je 3e kick ofzo. GoTters hoeven ook niet -alles- te weten.
of ze hebben liever dat je zelf zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Yapser schreef op maandag 10 april 2006 @ 18:36:
Gozer da's je 3e kick ofzo. GoTters hoeven ook niet -alles- te weten.
of ze hebben liever dat je zelf zoekt.
i know, maar als ik geen antwoord krijg.... en ja, ik heb gezocht

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Laatst online: 12-09 13:02
En op wat voor een kaart zou je je dan voornamelijk moeten richten als je op zoek bent naar een pci-x gebaseerde gbit nic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Laatst online: 17:34
bartgrefte schreef op maandag 10 april 2006 @ 22:45:
[...]

i know, maar als ik geen antwoord krijg.... en ja, ik heb gezocht
Dan ga je geen topic kapen, maar zelf 1 openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Niet goed genoeg. IEDERE leverancier van de GS116GE in de pricewatch heeft een deep-link. Bij de meesten daarvan staat weer een link naar een PDF of naar de Netgear site, en _allemaal_ linken ze naar de GS116...

Netgear typenummers zijn wat vaag. Het deel na de cijfertjes kun je veelal vergeten, dat zijn zeg maar localized versies. Export beperkingen, 230V/50Hz, weet ik het. Zo zijn er een hoop met achtervoegsel EU, waarbij ik maar gok dat dat de versie voor de Europeesche Unie is :P

Hoe oud is de rest? Ik had hier in een Asus P2B-D (Pentium2 generatie dus) ook een probleem met Realtek gigabitkaartjes, maar een Intel Pro/1000 werkt er wel fatsoenlijk in. Goed, ze kosten 50 ipv 15 euro, maar het werkt als een tierelier.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

arnoman schreef op maandag 10 april 2006 @ 22:53:
En op wat voor een kaart zou je je dan voornamelijk moeten richten als je op zoek bent naar een pci-x gebaseerde gbit nic?
kijk eens naar de intel kaarten (desktop serie) die gaan vies hard, en op een hele grote en professionele test van de DUITSE CiT _/-\o_ (maatje wehkamp) kwam die uit beste uit de test met alles, transfer speeds tot features. ik heb zelf een pci (33-66) desktop 1000/GT
maar de pci-x versie (4 poorts weteverstaan, meteen je switchprobleem opgelost ;) ) is een paar tientjes duurder :Y)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

ff maar weer een quote van mijzelf met vragen die nog niet beantwoord zijn

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 05-01-2015 14:24 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
8139D kaarten werken volgens mij prima in oudere 2.1 sloten..
compliant wil volgens mij enkel zeggen dat het compatible is.
De 8139D is overigens n 100 mbit kaart :)

En welke switch je moet kiezen?.... Bij unmanaged switches: pak de goedkoopste die geen ventilator heeft

[ Voor 40% gewijzigd door FatalError op 11-04-2006 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
bartgrefte schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 23:23:
[...]
Je hebt wel lef om voor 3e keer helemaal opnieuw te quoten. Je hebt echt geen geduld he. Als niemand wat wil zeggen, moet je maar proberen zelf op te komen en bij andere topics kijken, of Google kijken voor paar antwoorden...

Maar ik zal klein beetje zeggen:

En dan nog de vraag: welke bevelen jullie mij aan? 'k weet namelijk niet waar ik op moet letten bij switches. Een ding weet ik wel, als ik een van die switches haal ga ik gelijk over op cat6 utp, kan ik waarschijnlijk wel goedkoop aankomen
Praktisch elke switch doet zijn werk. Zelfs Trust draait het (al is het niet aan te raden vanwege meer kans op defect, of gewoon veel argwaan omdat het nogal goedkoop merk is). Maar soms bepaalt de prijs van switch de aankoop. 1 ding mag ik wel zeggen: een Gbit switch moet jumbo frames ondersteunen, omdat het gunstig is voor overdracht grote bestanden en minder pc belastend is. Daarna maakt het bijna niet meer uit wat goed of slecht is. Koop gewoon geen Trust. SMC, D-Link, Netgear, ze zijn allemaal oke. Koop maar gerust wat je ziet in de winkel :) De merken die anderen in andere posts noemen zijn ook prima. Het gaat niet mis.
er is hier namelijk maar 1 pc die die nieuwe(re) PCI standaard (2.nogwat ofsow) ondersteund. De andere pc's ondersteunen alleen de "originele" PCI standaard.....
Ik ga van uit dat het aangepast is voor moderne moederborden. Maar PCI heeft verder geen bijzondere eisen qua voltage. Dat is alleen bij AGP slot (1,5 V en 3,3 V) dus je kan gerust 1 Gbit PCI kaart kopen zonder dat je mobo stuk gaat. Je kan dus kaart met PCI 2.2 ook in mobo's met PCI2.1 steken. Anders zou er een VETTE waarschuwing in de gebruiksaanwijzing komen te staan. Of op de moederbord.
Op dit moment zie ik alleen waarschuwing bij AGP slot. Voor PCI heb je weinig te vrezen als ik goed heb. Ik heb hier bijvoorbeeld in server gloednieuw mobo. Daar steek ik paar oude PCI kaarten gewoon in. Alles werkt gewoon. Alleen videokaart is AGP. Om geen risico te nemen heb ik nieuwe AGP kaart gekocht zodat 1,5 V zeker erop zit. Dat is dus eigenlijk alles. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

FatalError schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 23:24:
8139D kaarten werken volgens mij prima in oudere 2.1 sloten..
compliant wil volgens mij enkel zeggen dat het compatible is.
De 8139D is overigens n 100 mbit kaart :)

En welke switch je moet kiezen?.... Bij unmanaged switches: pak de goedkoopste die geen ventilator heeft
Dat die 100Mbit is weet ik. Maar deze wordt niet in pci v2.1 sloten gevonden hier. Vandaar dat ik dat pci v2.1/2.2 ff naar voren breng.
MrDummy schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 23:56:
Je hebt wel lef om voor 3e keer helemaal opnieuw te quoten. Je hebt echt geen geduld he. Als niemand wat wil zeggen, moet je maar proberen zelf op te komen en bij andere topics kijken, of Google kijken voor paar antwoorden...
die post is van 5 april..... dus week oud. je mag dus haast blij zijn dat ik maar 3 maal *gekickt* heb :P
Maar ik zal klein beetje zeggen:
thanx!
Praktisch elke switch doet zijn werk. Zelfs Trust draait het (al is het niet aan te raden vanwege meer kans op defect, of gewoon veel argwaan omdat het nogal goedkoop merk is). Maar soms bepaalt de prijs van switch de aankoop. 1 ding mag ik wel zeggen: een Gbit switch moet jumbo frames ondersteunen, omdat het gunstig is voor overdracht grote bestanden en minder pc belastend is. Daarna maakt het bijna niet meer uit wat goed of slecht is. Koop gewoon geen Trust. SMC, D-Link, Netgear, ze zijn allemaal oke. Koop maar gerust wat je ziet in de winkel :) De merken die anderen in andere posts noemen zijn ook prima. Het gaat niet mis.
geen idee wat jumbo frames is maar zal wel ff zoeken zo.
edit: (jumbo frames zijn ethernet frames > 1500 bytes, en een groot voordeel ervan is dat ze de processor usage terugbrengen. )
ah zo!

maar als jij zou moeten kiezen tussen die 3 switches uit mijn vorige post, welke zou jij dan nemen. waarom wel/niet enz... weet namelijk niets van switches. (wordt m´n eerste :P )
Ik ga van uit dat het aangepast is voor moderne moederborden. Maar PCI heeft verder geen bijzondere eisen qua voltage. Dat is alleen bij AGP slot (1,5 V en 3,3 V) dus je kan gerust 1 Gbit PCI kaart kopen zonder dat je mobo stuk gaat. Je kan dus kaart met PCI 2.2 ook in mobo's met PCI2.1 steken. Anders zou er een VETTE waarschuwing in de gebruiksaanwijzing komen te staan. Of op de moederbord.
Op dit moment zie ik alleen waarschuwing bij AGP slot. Voor PCI heb je weinig te vrezen als ik goed heb. Ik heb hier bijvoorbeeld in server gloednieuw mobo. Daar steek ik paar oude PCI kaarten gewoon in. Alles werkt gewoon. Alleen videokaart is AGP. Om geen risico te nemen heb ik nieuwe AGP kaart gekocht zodat 1,5 V zeker erop zit. Dat is dus eigenlijk alles. :)
ik bedoel dus net andersom, nieuwe pci kaart in oud mobo.
Het probleem is dat pci v2.2 kaarten in pci v2.1 sloten hier niet gedetecteerd worden.
Vandaar dat ik gigabit netwerkkaartjes zoek die werken in een pci v2.1 slot.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 12-04-2006 00:32 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
bartgrefte schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 23:23:
[...]

Je hebt zeker lef... Als je het topic niet leest dan blijf je je zogenaamd onbeantwoorde vragen kicken.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op maandag 10 april 2006 @ 23:04:Hoe oud is de rest? Ik had hier in een Asus P2B-D (Pentium2 generatie dus) ook een probleem met Realtek gigabitkaartjes, maar een Intel Pro/1000 werkt er wel fatsoenlijk in. Goed, ze kosten 50 ipv 15 euro, maar het werkt als een tierelier.
Zowieso werknen intel kaartjes beter dan een realtek kaartje.
Ik heb zelf een broadcom 1Gbit nic in men laptop en die haalt het niet qua snelheid (+/- 25Mb) t.o.v. van de intel nic's die ik overal thuis in pc's gebruik.

zal natuurlijk ook wel aan de hdd van de laptop liggen maargoed.

Verder is bezuinigen op switches vaak niet goed, je hebt bij alternate sweex dingen staan die nog neit de helft van de prijs van bv een 3com zijn maar ook zo slecht presteren als de prijs er naar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 12 april 2006 @ 09:58:
[...]

Je hebt zeker lef... Als je het topic niet leest dan blijf je je zogenaamd onbeantwoorde vragen kicken.
wat denk je dat ik afgelopen week heb zitten doen.... dit topic in de gaten houden dus....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 16:09
Wat een ge-ruzie toch weer.

Ik heb goede ervaringen met de instap Netgear gigabit reeks.
Deze blitse blauwe apparaatjes zitten in een stevige metalen behuizing en doen stil hun werk.

Er zijn verschillende instap modellen:

GS105: 5 poorts 10/100/1000
GS108: 8 poorts 10/100/1000
GS116: 16 poorts 10/100/1000
GS524T: 24 poorts 10/100/1000.

Modbreak:We zijn hier geen online winkel waarin gespamd kan worden met eigen prijzen

[ Voor 18% gewijzigd door Equator op 18-05-2006 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
bartgrefte schreef op woensdag 12 april 2006 @ 10:36:
[...]

wat denk je dat ik afgelopen week heb zitten doen.... dit topic in de gaten houden dus....
[rml]Paul Nieuwkamp in "[ Gbit] Betaalbare en goede Gigabit switc..."[/rml] :z

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Ik zou zelf ook voor n Netgear kiezen (als ik mocht kiezen tussen US Robotics en Netgear).
Verder vind ik Jumbo Frames onzin. Je kan Jumbo Frames alleen aan zetten als alle netwerkapparatuur in je netwerk dit aan kan, anders krijg je problemen.
Met de huidige PC's is de 1 gb/s ook met 1500byte pakketjes prima te halen (maar dat kost inderdaad wat meer CPU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
FatalError schreef op woensdag 12 april 2006 @ 11:23:
Verder vind ik Jumbo Frames onzin. Je kan Jumbo Frames alleen aan zetten als alle netwerkapparatuur in je netwerk dit aan kan, anders krijg je problemen.
Dit is toch per definitie bijna niet het geval aangezien vrijwel iedereen een kabelmodem danwel router (met 100mbit zonder jumbo frames) aan z'n gbit switch hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Paul Nieuwkamp schreef op maandag 10 april 2006 @ 23:04:
Niet goed genoeg. IEDERE leverancier van de GS116GE in de pricewatch heeft een deep-link. Bij de meesten daarvan staat weer een link naar een PDF of naar de Netgear site, en _allemaal_ linken ze naar de GS116...

Netgear typenummers zijn wat vaag. Het deel na de cijfertjes kun je veelal vergeten, dat zijn zeg maar localized versies. Export beperkingen, 230V/50Hz, weet ik het. Zo zijn er een hoop met achtervoegsel EU, waarbij ik maar gok dat dat de versie voor de Europeesche Unie is :P

Hoe oud is de rest? Ik had hier in een Asus P2B-D (Pentium2 generatie dus) ook een probleem met Realtek gigabitkaartjes, maar een Intel Pro/1000 werkt er wel fatsoenlijk in. Goed, ze kosten 50 ipv 15 euro, maar het werkt als een tierelier.
hmm, deze niet gezien. zal wel komen omdat ik zowat lag te ronken
tsja hoe oud. p2 en p3´s op slot1 bordjes, 1 merkloos/typeloos, een tekram p6b40-a4x en 1 compag zonder type. de ene die wel pci v2.2 ondersteund: zie sig.
ik zal eens ff kijken of die intel NIC hier erges in de buurt te krijgen is. thanx voor die tip!

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 12-04-2006 14:38 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04
Is die D-LINK DGS-1008D nou fanless of niet, ik kan het nergens terug vinden in de specs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Als de switch klein is, kun je meestal uitgaan dat het fanless is.
Alle grote switches worden zelden fanless, en 19 inch helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
MrDummy schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 21:01:
Als de switch klein is, kun je meestal uitgaan dat het fanless is.
Alle grote switches worden zelden fanless, en 19 inch helemaal niet.
Ze zijn er wel hoor :) Ik heb hier een fully maganed (zonder com-poort dus Netgear noemt hem "smart") 10/100 + 4x gigabit switch hangen, 19", maar zonder fans.

De managed gigabitswitch die aan de andere kant van een van bovenstaande gigabitpoortjes hangt heeft echter wel fannetjes.

Over het algemeen kun je er inderdaad echter wel vanuit gaan dat een 19" switch fans aan boord heeft. Bij 19" apparatuur is temperatuur een grotere factor dan lawaai :)

[ Voor 4% gewijzigd door Paul op 03-05-2006 22:48 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Naar aanleiding van dit topic heb ik ook een gigaswitch aangeschaft.
een 8poorts switch van SMC. (goede ervaringen mee qua router plus Wifi)

Nu kan ik niet spreken van een wereldsnelheid...
20MB a 25MB van pc naar pc (download van een raido opstelling)

Gekke is dat ik cat5e kabel van 15meter doorgeknipt heb en die zelf aan een kant geknepen..
nooit problemen gehad op 100mbit.. als ik nu die kabel in me nieuwe switch doe krijg ik netwerkkabel niet aangesloten 8)7 Doe ik hem erna gelijk weer in me 100mbit router ala switch heb ik weer 100mbit. Zet ik hem geforceerd op 100mbit base dan doet ie het gewoon goed op 100mbit.

Als ik daarna een nieuwe 15meter (Zelfde maar dan nieuw) en die erin doe heb ik wel gigalan...

Als ik mijn kabel naast de voorgeknepen kabel ligt is hij precies hetzelfde geknepen...

Waar kan dit aanliggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:54
In tegenstelling tot 100Mbit heeft 1 Gbit wel alle 4 ader paren nodig, misschien zitten er een paar niet goed, dit maakt voor 100Mbit niet uit omdat die maar 2 ader paren nodig heeft

En verder komt het crimpen van gbit kabels redelijk precies.

[ Voor 16% gewijzigd door Puch-Maxi op 18-05-2006 00:27 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-09 00:08
Zou het misschien een idee zijn om wat snelheden die met de verschillende switches gehaald worden op een rijtje te zetten?

En dan met alle info erbij, zoals welke switch er gebruikt word, welke netwerkkaarten, harde schijven (model, raid of geen raid) etc. etc.

Want ik ben zelf ook een keer bezig geweest met een switch, maar die waren de snelheden niet denderend.

Als er dan wat meer info zou zijn van mensen die een bepaalde switch hebben (en vooral de snelheden), dan weten degene die een gigabit switch aan willen schaffen meteen wat voor switch en netwerkkaarten e.d. ze nodig hebben om hetzelfde te bereiken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Puch-Maxi schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 00:25:
In tegenstelling tot 100Mbit heeft 1 Gbit wel alle 4 ader paren nodig, misschien zitten er een paar niet goed, dit maakt voor 100Mbit niet uit omdat die maar 2 ader paren nodig heeft

En verder komt het crimpen van gbit kabels redelijk precies.
Mmm, dat kan, is een van mijn eerste die ik zelf maak ja.. kan best dat er eentje niet goed verbinding maakt. Wel raar dat ie op de switch niet auto terugschakel naar 100mbit zoals op andere router...
Moet ik maar weer eens een krimptang en stekkers gaan halen....
Klopt toch dat je hem op zelfde manier krimpt als een normale 100Mbit ?? ?
Me vriendin wordt niet echt vrolijk van 15meter snoer door de huiskamer :9

Edit: klopt het trouwens dat ie om de zoveel minuten doodvalt? Het ziet er nl uit als een buffer probleem aangezien het ongeveer steeds op zelfde tijdsverstek is... 20Mb dan naar nul en gelijk weer naar 20...

[ Voor 18% gewijzigd door Quakie op 18-05-2006 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Ik ben ook aan het oriënteren op een degelijke gbit switch, en m'n enige voorwaarde is dat ie minstens 8 poortjes heeft, rond €100 kost en gewoonweg -niet- crashed, wat ie ook te verduren krijgt. Is 3Com spul dan leuk of werkt bijv. een D-link of Asus (ik overweeg ook de 1024p, een 24 port switch met gigabit uplinks) ook prima? Enlighten me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
  • Laatst online: 06-09 22:09
We hebben hier een Asus GigaX1008, niet duur en dat ding heeft nog nooit gecrashed. Wel met lan parties sustained 40 - 45 MB/s heen en weer lompen pompen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Wat ik me afvraag, stel je hebt 2 gelijke switches met gbi uplinks en die hang je aan elkaar. Hoeveel mbps halen die uplinks dan ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
bijna 1 gigabit/s :) (980 mbit/s ofzo)

[ Voor 50% gewijzigd door FatalError op 24-05-2006 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Hebben jullie toevallig nog settings gewijzigd?

Ik denk dat dat nogal een prestatie boost kan geven hier....

Mijn netwerk is ingesteld op 100mbit (doet ie goed 100% zelfs erover 17Mb) maar op 1000mbit is het gewoonweg droevig.. 22Mb met uitschieters richting 27Mb. (jumbo enabled)

Moet ik weer buffers wijzigen? over 100mbit is aardig wat te vinden maar echt iets serieus over 1000mbit niet echt nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Quakie schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 21:30:
Hebben jullie toevallig nog settings gewijzigd?

Ik denk dat dat nogal een prestatie boost kan geven hier....

Mijn netwerk is ingesteld op 100mbit (doet ie goed 100% zelfs erover 17Mb) maar op 1000mbit is het gewoonweg droevig.. 22Mb met uitschieters richting 27Mb. (jumbo enabled)

Moet ik weer buffers wijzigen? over 100mbit is aardig wat te vinden maar echt iets serieus over 1000mbit niet echt nee.
Het verschil tussen jumbo frames en non-jumbo frames schijnt in de praktijk weinig uit te maken. Plus het feit dat de meeste routers niet jumbo-frame compatible zijn, gaat dat niet lukken met een router in je netwerk.

Op non-jumbo haal ik met me 3com switch nog 65MB/s stabiel (hd is niet sneller) als mensen van mij leechen, dus ik heb er geen problemen mee :P (met realtek on-board gbit kaart overigens ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 24-05-2006 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Meuh, ik weet het niet :{

Als ik een gbit switch koop dan denk ik de 3com, maar bijv. de Asus GigaX 1024 met gbit poortjes is opzich ook niet verkeerd (het gaat me om de uplink). Of ik heb voor iedereen op LANs een gigabit poortje (ik moet meestal de switch op LAns meenemen) of ik heb op evenementen met geluk een gbit uplinkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

mmm,

me switch m oet het ondersteunen.. letterlijk op gelet.. dacht dat het wel snelheidsverhoging tot gevolg had... even mee testen..

maar heb je settings gewijzigd?> of is dit standard windows settings ? (Als je windows draait natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben de laatste dagen ook rond gaan kijken naar Gbit-switches en ik kwam in eerste instantie op de Linksys SD2005. Een 5-poorts Gbit-switch die ook jumbo frames ondersteunt, ook 10/100/1000 ondersteunt en bovenal van een redelijk merk. Maar na een beetje Googlen kwam ik eigenlijk te lezen dat de een meldt dat er een fan in zit, de ander weer niet... Dus ik denk dat er versies met een fan erin in omloop zijn.

Ben daarna nog eens verder gaan kijken en kwam op de Asus GIGAX 1108. Een 8-poorts Gbit-switch, ondersteunt ook jumbo frames en ook 10/100/1000. Deze leek mij een fijnere switch omdat hier geen fan in zit. Het design vind ik ook mooier (zwart). Ik heb ook een Asus router staan, dus qua merken zijn er dan ook geen mix-ups (hardware van hetzelfde merk zal beter samenwerken dan hardware van 7 verschillende merken door elkaar). En natuurlijk weten we dat Asus 100% kwaliteit is.

Ik ga dus voor de Asus GIGAX 1108.

En de 1105 is natuurlijk ook een alternatief, ik heb gekozen voor de 1108 omdat die ook in het budget pastte + voor eventuele uitbreiding later.

[ Voor 8% gewijzigd door Tanuki op 25-05-2006 09:19 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Die GigaX is prima spul, zeker omdat er een Marvell binnenwerk inzit.

Wat voor merk heeft 3Com in zijn (goedkoopste) 8 port Gbit switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:24

Nakebod

Nope.

Ben sinds vandaag ook een beetje aan het kijken voor een simpel Gbit netwerkje, feitelijk wil ik maar 2 pc's op Gbit laten werken, de "fileserver" en mijn eigen pc. De overige pc's mogen gewoon 100 mbit blijven.

1x een 8 poorts switch Netgear GS108
2x een netwerkkaartje Intel Pro/GT 1000

Maar ik twijfel nog een beetje over die 2x Intel.
Mijn pc heeft namelijk al een Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller
Alleen geen idee of die een beetje goed is. En voor de prijs van die Intel kaart hoef ik het eigenlijk niet te laten.

Dus ik weet het nog niet helemaal :P
* Nakebod gaat verder zoeken naar ervaringen van de 3 producten :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

die Marvell Yukon is bij mijn weten een prima controller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Ik zou die Marvell gebruiken, die is echt niet slecht. (hoewel de Intel wel beter is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:24

Nakebod

Nope.

Ik ga het gewoon proberen met die Marvell, en is het net niet is wat ik hoop, dan kan er altijd nog een Intel bij :)
Ook maar gelijk even 2 Cat6 kabels erbij, ligt nu cat5, dus theoretisch gezien zou het wel moeten werken, maar ik ga maar gelijk voor cat6.
Ook omdat de kabel die er nu ligt vrij oud is, en ook regelmatig ergens anders heeft gelegen, misschien wel onopgemerkte kabelbreuk ofzo :P

Edit:
Denk alleen dat het lastiger is om die Netgear GS108 te krijgen dan dat ik dacht :)
De link die ik hierboven gaf, zegt wel GS108, maar iedere shop verkoopt de GS108GE.
So? Zeker so...
De GS108GE: 1.06 Gbps, de GS108: up to 2000 Mbps
De GE is ook een stuk groter:
GS108 158x105x27 mm
GS108GE 287x100x25 mm
Scheelt dus wel redelijk. En er zijn vast nog wel meer verschillen.

Dus ik twijfel nu weer over de switch :P 1.06 Gbps is an sich niet slecht, maar ~2 Gbps is toch wel wat relaxter :) Help/tips/suggesties enzo zijn welkom.

[ Voor 41% gewijzigd door Nakebod op 25-05-2006 20:20 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf vorige week de Netgear GS108 8 poorts gigabit switch besteld bij salland, deze werd zonder problemen binnen een paar dagen geleverd. Inmiddels heb ik het afgelopen weekend een lanparty gehad en ook de kans om de swich even te testen.

Alle systemen (6 in totaal) hadden Intel Pro/1000 GT netwerkkaarten. Terwijl ik op 2 pc's bezig was file transfers te doen vanaf 2 andere pc's (dus 4 poorten waren al bezig) heb ik tussen de overgebleven 2 systemen met pcattcp een snelheidstest gedaan. Na wat optimalisaties haalde ik 66MB/s met minder dan 1 Ms lag. Terwijl dit allemaal gaande was werd de switch niet warmer dan anders, deze bleef gewoon handwarm.

Ik kan deze switch van harte aanbevelen, en de Intel kaarten ook. De kaarten halen hoge snelheden met zeer weinig cpu gebruik. Ik zou je zelfs willen aansporen om voor die paar tientjes extra toch meteen een tweede Intel kaart te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palmpaul
  • Laatst online: 06-08 15:05
Weet iemand of de Dlink DGS-1005D Jumbo Frames ondersteunt? Op de Nederlandse productpagina's kan ik er niets over vinden, en bij de Infrant ReadyNAS Hardware Compatability List kan ik het model ook niet vinden. Gek genoeg wordt het wel genoemd op de Amerikaanse specificatiepagina. Ik heb deze NAS namelijk aangeschaft en wil mijn netwerk helemaal gigabit + jumbo frame enabled maken, maar daarvoor heb ik uiteraard wel een switch nodig die dat ondersteunt. Ik ga het bij Infrant ook nog wel even vragen, maar misschien heeft iemand hier al ervaringen met deze switch.

Ik zie dat in deze post: [rml]rapture in "[ Gbit] Betaalbare en goede Gigabit switc..."[/rml] ook Jumbo Frame ondersteuning staan bij een aantal switches die ik weer niet als zodanig in de lijst van Infrant terugzie. Zijn deze allemaal confirmed v.w.b. de Jumbo-ondersteuning (even los van het debat: wel/niet Jumbo: ik wil dat graag)

Thanks!

Edit: Ik heb inmiddels D-Link zelf maar even gebeld :> De Europese versie van de DGS-1005D (en dus ook de DGS-1008D) heeft geen Jumbo Frame support. Dit zit alleen op de Amerikaanse modellen, dus vandaar het verschil in de website. De tabel van rapture is dus niet helemaal 100% correct. Mijn zoektocht gaat in ieder geval weer even verder. Jammer dat die krengen zo duur zijn :(

[ Voor 33% gewijzigd door palmpaul op 06-06-2006 16:34 . Reden: Info van DLink support toegevoegd ]

-always ill, but highly intelligent - | iCulture.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Ik wilde zojuist zo'n Asus Gigax 1008 bestellen bij PCHUT. Nu mailde ik hun mijn bestelling, echter kreeg ik daarop het volgende als reactie terug: 'Deze wordt niet meer gemaakt en is dus ook niet meer leverbaar. Hij wordt z.s.m. van de site afgehaald.' :?
Ik heb vanmiddag nog op Asus hun site gekeken en zag daar helemaal niks staan wbt end-of-sale oid? Weet iemand hier meer over? Als de switch niet meer gemaakt word, zou je aannemen dat er dus op korte termijn een nieuwe cq betere uitkomt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

De 1108N, idd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palmpaul
Ik heb vandaag bij Azerty de Asus GigaX 1005n besteld, volgens de Asus-website ook met Jumbo Frame support en niet al te duur (€ 50.92). Ze hebben bij Azerty ook de 8-poorts versie, maar ik snap niet zo goed waarom die net zo duur is als de "normale" GigaX 1108.

[Edit: Iets te lang over mijn post gedaan :+ [/Edit]

[ Voor 8% gewijzigd door palmpaul op 08-06-2006 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1050/1050_l.jpg
Leuk design, wel een aantal verbeteringen. Maar geen verbeteringen die ik zal gebruiken. De gewone/oude 1008 heeft toch ook al ondersteuning voor jumboframes? Als dat zo is, dan ga ik ff kijke waar ik nog een oude 1008 kan vinde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palmpaul
Volgens mij heeft de oude 1008 juist *geen* ondersteuning voor Jumbo Frames. Ik kan het bij Asus of andere sites althans niet vinden. Vandaar dat ik juist op zoek was naar de nieuwe 100xN serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Ik zie het nu ook palmpaul. Bij het nieuwe model stond iets te nadrukkelijk vermeld dat hij jumbo frames ondersteunde, vandaar dat ik begon te twijfelen en is verder ben gaan kijken.
Mijn vader betaald mee in de kosten en die wilde liever een 3com. Echter is de backplane van de 3com's onder de 150€ om van te janke :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

arnoman schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 20:31:
[afbeelding]
Leuk design, wel een aantal verbeteringen. Maar geen verbeteringen die ik zal gebruiken. De gewone/oude 1008 heeft toch ook al ondersteuning voor jumboframes? Als dat zo is, dan ga ik ff kijke waar ik nog een oude 1008 kan vinde :)
Ik heb deze sinds kort, en moet zeggen prima switch met Jumbo frames support. Ik meen dat
de switch een backplane heeft van 10Gbit. Voldoende lijkt me voor 5x1GB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

hmm, 2x een 1105N is best leuk opzich >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palmpaul
CRiSiS schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:38:
[...]
Ik heb deze sinds kort, en moet zeggen prima switch met Jumbo frames support. Ik meen dat
de switch een backplane heeft van 10Gbit. Voldoende lijkt me voor 5x1GB ;)
Ha! Een ervaringsdeskundige ;) Ik heb eigenlijk maar een vraagje: wordt ie (erg) warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
CRiSiS, up en download hè ;) Dus idd precies toereikend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Hmm ik ga denk ik een 5port en een 8port gbit switch bestellen. Dit ivm. de nogal belachelijke tentindeling op Campzone dit jaar..

Wat zouden jullie doen voor het budget van ca. €140? een 1105N en een 1108N of toch Netgear spul?
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste