Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 16:10
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 03:14:
[...]

Bedankt voor de tip,
De HP staat nu boven de 3com op mijn lijstje :)
Ook geen problemen met transferspeeds enz?

Verder ben ik nu ook aan kijken naar netwerk kabels, maar daar zitten me toch verschillen in :|
Had al gelezen dat cat5e wel minimaal was en cat6 aan te bevelen was maar nu kom ik dus ook de verschillende shields tegen:
UTP (Geen shield)
FTP (Shield binnen de kabel)
STP (Shield om alle kabeltjes apart)
SSTP (Shield om alle kabeltjes + binnen de kabel)
SFTP (???)

Als ik toch aan nieuwe kabels geld moet uitgeven heb ik voorkeur voor gelijk goede kabels, mij lijkt dus de SSTP CAT6 het beste.
Natuurlijk hoop ik ook hier weer op advies van de mensen die er al ervaring mee hebben:)
SFTP is dat de 8 kabeltjes een plastic shield hebben + dat de 4 paren gescheiden zijn door een plasticje en dat er folie om het geheel zit + nog een dikke mantel :)
Heb zelf cat6 SFTP kabels liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

djluc schreef op woensdag 23 december 2009 @ 10:31:
Beetje persoonlijke voorkeur denk ik. Wil je energie besparen of wil je wat meer zekerheid hebben of nog iets anders. Ik kies vaak voor 2 switches met wat minder poorten in plaats van 1 grote om de doodsimpele reden dat we nog wat om kunnen prikken als een switch er uit knalt.
Als switches teveel eruit knallen en je begint aan te nemen dat ze ook regelmatig eruit knallen, dan kies je de verkeerde switches? Als reserveswitches heb je meestal nog wat 100 Mbps switches liggen?

Door alle kabels naar een centrale lokatie te trekken, kan het allemaal op dezelfde switch en backplane om bottlenecks uit te sluiten. Tussen 2 switches zou je over een voldoende sterke trunk moeten beschikken en dat (potentieel) probleem kan je uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Het is vooral de NAT die moeilijk blijkt te zijn. En voor die firewall functionaliteit ben ik al tevreden met wat ACL's. Ik wil cisco niet afbreken ofzo (ik werk er heel graag mee), maar cisco valt zeker buiten mijn budget.
Ik ben nu al een uur aan het zoeken naar switches met NAT erin, maar ik vind het niet...is dit dan een illusie?

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:51

DukeBox

loves wheat smoothies

L i m a schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:19:
Ik ben nu al een uur aan het zoeken naar switches met NAT erin, maar ik vind het niet...is dit dan een illusie?
NAT hoort niet thuis in een switch.. dus als je zoekt op NAT + SWITCH zal je idd niet veel vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 23-12-2009 16:34 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijspinguin
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:44
precies... misshien handiger om te kijken naar routertjes die een switch ingebouwd hebben, Die hebben die functionaliteit meestal wel.

http://www.netgear.com/Pr...spx?detail=Specifications

of een onbetaalbare cisco... :-)
http://www.cisco.com/en/US/products/ps6120/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

L i m a schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:19:
Het is vooral de NAT die moeilijk blijkt te zijn. En voor die firewall functionaliteit ben ik al tevreden met wat ACL's. Ik wil cisco niet afbreken ofzo (ik werk er heel graag mee), maar cisco valt zeker buiten mijn budget.
Ehm ja, zoals gezegd, dat hoort er niet thuis. Een switch is een switch (even uitgaand van huis-tuin en keukenswitches en niet professionele van 3000 Euro).

NAT doet je router. Gewoon een switch zoeken die jumbo frames ondersteunt en als het even kan QoS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima

Lima

Techno>Music

dus dan toch een aparte router + switch. Want die routers met een switch erin zijn ook moeilijk te vinden en vind ik moeilijk met geneog poorten.
Niet aan te doen...toch bedankt iedereen! Ik ga voor een managed switch gaan die vlan's aankan en men huidige router behouden...daarmee kom ik al een heel eind...

Techno>Music

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
En, niet onbelangrijk, als je ze al vindt moet je het maar doen met de GUI die er in zit. Speedtouch firewall? Ga maar met telnet in de weer, Draytek firewall is heel makkelijk verkeerd te doen, etc... Daarnaast zullen ze niet goedkoop zijn, aangezien het een niche is.

Beter koop je dan een router met NAT en firewall die je begrijpt en waarmee je uit de voeten kunt, en een leuk switchje.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Lima

Lima

Techno>Music

deze switches lijken mij interessant dan:
http://www.hardware.info/...d_Gigabit_Switch_SRW2008/

en

http://www.hardware.info/...ed_Gigabit_Switch_3CDSG8/

als ik kijk naar de linksys:
http://www.cisco.com/en/U...ata_sheet_c78-502486.html
heeft die toch meer features zoals ACL's, SNMP3 (encryptie voor de strings), en je kan hem nog deftig in een rack monteren ook. Voor ongever 150€ is dit wel redelijk denk ik...wat denken jullie? Ook twijfel ik of ik dan niet meteen 16poorten zou nemen, 8 is nu al wat krap, als ik alleen ga wonen ga ik er zeker meer nodig hebben...

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon 16 pakken, altijd handig voor een LAN party :9

En 1 Gbit wordt natuurlijk steeds langzamer, dus dan ga je naar dual-port; 2xGbit :9

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 09:58
Ik ben op zoek naar een managed Gbit switch met minimaal 8 poorten die enigszins betaalbaar is.

Van de producten die aan dit topic gekoppeld zijn heb ik enkele vraagtekens bij de D-Link en de Netgear.
Ik vond van deze niet meteen user reviews. Van de D-Link is de link naar de fabrikant dood.

Welke switch raden jullie mij aan?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hipska schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 17:26:
Ik ben op zoek naar een managed Gbit switch met minimaal 8 poorten die enigszins betaalbaar is.
Hoe manageable? D'r zit nog een verschil tussen managed met een webinterface en dat 't dan voornamelijk om vlans en link aggregation gaat, en managed waarbij je ook meteen layer 3 kunt routen, layer 4 acl's kunt doen en layer 7 kunt load balancen.

In dat eerste geval: HP 1800.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 09:58
De HP is idd ook de goedkoopste.

Ik zou vooral poorten willen kunnen toewijzen aan VLANs en eventueel ook QoS.

Maar vooral betaalbaar en 8 x Gbit.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 15:09
Wat dacht je van: http://www.3com.com/produ...htype=purchase&sku=3CDSG8 ?
Die heb ik zelf en ben er zeer tevreden over. Ding is stil (geen fan), zuinig (8 watt ongeveer), vrij klein, heeft n SFP slot voor als je nog n keer glasvezel wilt:) en kost rond de 95 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door FatalError op 18-02-2010 22:46 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-05 08:14

ambi

IGN: EvulKlowne

Noob vraagje, als ik 2 Cisco SLM2008 met elkaar verbind, wisselen ze dan hun verschillende VLAN info uit met elkaar? Ik vermoed dat dat zowiezo het hele idee achter 802.1Q is en dat ze die functionaliteit automatisch van elkaar detecteren, maar ben hier niet echt in thuis, dus twijfel ik wat.

Steam/uPlay: EvulKlowne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Nee, dat doen ze niet. Voor die functionaliteit heeft Cisco het VTP protocol uitgevonden, dat zit enkel in de professionele Cisco switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambi

ambi

Da's heel jammer, dus als ik op elke Cisco SLM2008 een VLAN 2 heb, zijn die van elkaar geisoleerd tenzij ik de link tussen beide switches ook aan VLAN 2 toevoeg? Maar als ik dan eveneens op dezelfde manier een VLAN 3 heb, kan ik de link tussen beide niet bij VLAN 3 bijzetten (omdat ie al bij VLAN 2 zit). Dus om meerdere VLANs aan een poort toe te wijzen, heb ik VTP nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Ja dat klopt. Voor het automatisch fixen hiervan is inderdaad VTP nodig.
Bij de professionele Cisco's gaan standaard alle vlans over een dot1q trunk, ik weet niet hoe dat bij de consumentenmodellen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Nee hoor je kan gewoon een trunk maken tussen die SLM 2008's zodat je kan tot maximaal 16 vlans aanmaken op dat ding en die kunnen ook allemaal over een enkel touwtje heen.

In het vlan->vlan settings-> menu selecteer je een vlan en dan klik je op modify. Vervolgens kan je dan aangeven welke poorten lid zijn van dat vlan.
in vlan-vlan port settings-> Geef je aan welk vlan untagged over de link moet gaan. Het best kan je hier gewoon vlan 1 voor gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door TrailBlazer op 06-03-2010 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambi

ambi

TrailBlazer schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 13:17:
In het vlan->vlan settings-> menu selecteer je een vlan en dan klik je op modify. Vervolgens kan je dan aangeven welke poorten lid zijn van dat vlan.

in vlan-vlan port settings-> Geef je aan welk vlan untagged over de link moet gaan. Het best kan je hier gewoon vlan 1 voor gebruiken.
In de manual zie ik volgende opties bij vlan port settings:
Enable Tx Force Untag
When this option is enabled, all egress frames from this port become untagged. The default value is Disable. When this function is disabled, only frames with the VLAN ID equal to the PVID will become untagged, otherwise, frames are sent with a VLAN tag.
Enable Ingress Filter
Determines how to process frames tagged for VLANs for which the ingress port is not a member. The default value is enabled. Ingress filtering only affects tagged frames. If ingress filtering is disabled and a port receives frames with a VLAN tag that uses a different PVID than the receiving port, the packet types will be forwarded to the port belonging to the appropriate VLAN (determined by the VLAN tag). If ingress filtering is enabled and a port receives frames tagged for VLANs for which it is not a member, these frames will be discarded.
Acceptable Frame Type
Sets the interface to accept all frame types, including tagged or untagged frames, or only tagged frames. When set to receive all frame types, any received frames that are untagged are forwarded to the VLAN based on the PVID of its ingress port. All frame types are selected by default.
PVID (Port VLAN Identifier)
VLAN ID assigned to untagged frames received on the interface. The default value is 1. For all other VLANs, an interface must first be configured as an untagged member before you can assign its PVID to that group.
Als ik dit allemaal goed begrijp, dan zet ik gewoonweg PVID=1 (default) op de poorten die tot de link tussen beide SLM2008 behoren, Tx Force Untag zet ik disabled (default) zodat alle VLAN egress frames die niet tot VLAN 1 behoren nog steeds tagged over de link gaan en Ingress filering zet ik op disabled zodat ingress frames die niet voor VLAN 1 bestemd zijn gewoon geforward worden naar hun respectievelijke poorten en that's it! Dit is wat je bedoelt, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 04:21

scorpionv

This space for rent

Excuses voor de enorme schop, maar heeft iemand al een HP Procurve 1810g switch in gebruik?

Deze switch is nog relatief nieuw, en afgezien van een niet bepaald lovend stukje hier en wat random problemen en oplossingen kan ik er niet veel over vinden op internet. Wie trekt me over de streep? :D

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:16
Heb de 24 ports op veel plekken weggezet als access switch en ook bij kleinere bedrijven (en hier thuis) omdat er geen fan in zit. Is snel, doet alles wat ik verwacht en energiezuinig.

Zoiets?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Thuis : 2 maal 1400 serie 8 poorts en werken perfect.
@Werk : 2 maal 1400 serie 24 poorts en werken ook perfect.

Conclusie : 1810g moet ook goed zijn en zou ik zo kopen zonder na te denken en vooral wegens de 24 uurs garantie _O_

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Wat is op dit moment, de goedkoopste 1Gb switch met 4 poorten die er is? Moet er 1 hebben die gewoon een stuk meer als 100Mb/s levert, maar het hoeft niet de volle 1Gb te zijn.. dus een high-end switch is niet direct nodig :P

Wie helpt mij?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb ook nog 2 maal 5 poorts Sweex, omdat HP niks heeft in die categorie en die doen het ook perfect net als bij een vriend van mij i.c.m. een Netgear ;)

/EDIT : http://www.hardware.info/...test_25_gigabit_switches/ <= Handig !!!

[ Voor 27% gewijzigd door nero355 op 18-06-2010 14:06 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:03
Tja, je kan gewoon de pricewatch gebruiken en sorteren. Ik heb laatst de netgear 608 (8poorts) gekocht voor 40 euro ofzo, die doet gewoon wat ie moet doen. De 5 poorts (gs105 en gs605) is een paar euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

nero355 schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:55:
Thuis : 2 maal 1400 serie 8 poorts en werken perfect.
@Werk : 2 maal 1400 serie 24 poorts en werken ook perfect.

Conclusie : 1810g moet ook goed zijn en zou ik zo kopen zonder na te denken en vooral wegens de 24 uurs garantie _O_
Euh, de 1400 is een unmanaged switch, de problemen die genoemd worden met de 1810 zitten allemaal in de management interface. Conclusie: jouw conclusie is nergens op gebaseerd.
scorpionv schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:23:
Excuses voor de enorme schop, maar heeft iemand al een HP Procurve 1810g switch in gebruik?

Deze switch is nog relatief nieuw, en afgezien van een niet bepaald lovend stukje hier en wat random problemen en oplossingen kan ik er niet veel over vinden op internet. Wie trekt me over de streep? :D
Ik heb dit ding zelf een aantal maanden in gebruik, geen idee of de beweringen in deze review kloppen, maar ik vind een hoop nogal vergezocht.
De losse adapter kan je vervelend vinden, maar het gebruik van een ingebouwde voeding heeft wel als nadeel dat het ding flink wat groter wordt. Daarbij denk ik dat HP hier zeer bewust voor heeft gekozen, het ding kan namelijk ook via PoE gevoed worden en dan kan die losse adapter mooi de kast in.
Dat DHCP niet ingeschakeld staat, nee gelukkig niet zeg, dan had ik weer in mijn server mogen zoeken op welk IP-adres dat ding nou eigenlijk te vinden is. Dat DHCP in praktijk niet fatsoenlijk blijkt te werken is slordig, maar zeg nou zelf, is het zoveel moeite om een adresje in te stellen? Sowieso ben ik geen voorstander van het gebruik van DHCP voor infrastructuur.
NTP-server uit DHCP wordt niet overgenomen, zie hierboven. Stel het handmatig in en je hebt nergens meer last van.
Gebrekkige loop-detection, probleempjes met HTTPS en certificaten zijn allemaal dingen die in een enterprise-omgeving erg vervelend zijn, maar waar heb je dat nou voor nodig als je één of twee van die switches in je huis hebt hangen?

Al met al ben ik dolgelukkig met mijn 1810G-8, voor 90 euro levert het ding erg veel waar voor zijn geld.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 17:34

ThaHandy

Discovery Channel

nero355 schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 14:01:
Ik heb ook nog 2 maal 5 poorts Sweex, omdat HP niks heeft in die categorie en die doen het ook perfect net als bij een vriend van mij i.c.m. een Netgear ;)

/EDIT : http://www.hardware.info/...test_25_gigabit_switches/ <= Handig !!!
Bij die test hadden eigenlijk ook een full load test moeten doen op alle poorten, zodat je kan of de backbone op z'n gat gaat of niet. (tja hoe vaak komt het voor dat dat nou in de praktijk gebeurd :P )

zelf gebruik ik paar jaar een netgear gs116 waarbij ik tevreden over ben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor mij is het belangrijker dat ze de switches in een piepschuimdoos steken, opstoken tot 40 °C en een dagje laten draaien. Zien dat ze een stevige zomer stabiel en zonder performanceverlies kunnen overleven. Op koeling en andere degelijkheidsparameters wordt er meestal bespaard zodat de switches net niet werken op het moment dat je ze nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Demoniac schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 14:39:
De losse adapter kan je vervelend vinden, maar het gebruik van een ingebouwde voeding heeft wel als nadeel dat het ding flink wat groter wordt. Daarbij denk ik dat HP hier zeer bewust voor heeft gekozen, het ding kan namelijk ook via PoE gevoed worden en dan kan die losse adapter mooi de kast in.
Tja en een switch met adapter is ook erg groot met als toegevoegd nadeel dat zo'n grote adapter andere stopcontacten afdekt waardoor ze niet meer te gebruiken zijn. Een grotere switch is een veel kleiner probleem, dat valt nog wel een keer makkelijk weg te werken. Zo gek veel groter wordt een switch met ingebouwde voeding nou ook weer niet. Apple heeft sindskort een ingebouwde voeding voor de Mac mini, al met al is de nieuwe mini een stuk kleiner dan de oude die nog een losse voeding had. Het kan dus ook het apparaat kleiner maken ;)
Dat DHCP niet ingeschakeld staat, nee gelukkig niet zeg, dan had ik weer in mijn server mogen zoeken op welk IP-adres dat ding nou eigenlijk te vinden is. Dat DHCP in praktijk niet fatsoenlijk blijkt te werken is slordig, maar zeg nou zelf, is het zoveel moeite om een adresje in te stellen? Sowieso ben ik geen voorstander van het gebruik van DHCP voor infrastructuur.
Daar kan ik alleen maar over zeggen dat je dan echt geen flauw idee hebt waar DHCP voor toe te passen is. HP gaat er vanuit dat je weet wat DHCP is en hoe je het allemaal moet instellen. Zij verwachten dat jij een fixed ip-adres middels DHCP aan de switch (en evt. andere componenten) kan uitdelen. Dat is niet zo raar aangezien deze switch een smart switch is. Smart switches hebben geen commandline gebeuren en zijn niet via een com-poortje te beheren. Het enige wat die dingen hebben is een webinterface en dan zit je al aan het gebruik van een ip-adres vast. Het gebruik van DHCP is overigens sterk aan te raden voor infrastructuur, zeker als het aantal apparaten fors is. Je hebt nu 1 centrale plek voor het beheer van je ip-adressen, je hoeft dus niet alle apparaten af te gaan (en als het er 10 zijn is dat nog te doen, bij 100 absoluut niet). Werkstations kun je dan laten voorzien van een adres uit een pool en dingen als printers, switches, servers, etc. kun je middels DHCP laten voorzien van een vast adres. Bijkomend voordeel: mocht er ooit iets door een update/upgrade op dhcp springen dan bespaart je het enorm veel moeite omdat het oude bekende adres wordt uitgedeeld.

Antwoord op je vraag: ja zoveel moeite is het om handmatig een ip-adresje in te stellen, dat soort dingen vind ik via DHCP toch een stukje handiger en slimmer. Dat DHCP is er juist om het beheer van ip-adressen gemakkelijker te maken. Why not use it?
NTP-server uit DHCP wordt niet overgenomen, zie hierboven. Stel het handmatig in en je hebt nergens meer last van.
Dit soort problemen zou een reden zijn om geen DHCP te gebruiken voor het betreffende apparaat. Helaas kun je bij sommige devices nou eenmaal geen aparte NTP server instellen (ik ben het bijv. bij Snom telefoons tegengekomen).

Je mist hier alleen het belangrijke intro stukje van de review. Daar staat namelijk het volgende:
I've just been asked to deploy some HP ProCurve 1810G-8 switches (J9449A) into a network environment containing a large number of managed and unmanaged ProCurve switches. This network has an existing ProCurve Manager installation which controls all policies for existing managed ProCurve switches. Whilst on paper the switch looks pretty good, it is not really an appropriate product for medium-sized business networks.
De kritiek richt zich dan ook op het gebruik in een grote omgeving wat niet de doelgroep van de switch is. In zulke omgevingen wil je heel erg graag via DHCP ip-adressen aan apparatuur uitdelen omdat het anders onbegonnen werk is; er gaan teveel uren zitten in configuratie van je infrastructuur. Datzelfde geldt voor de kritiek op het NTP verhaal. In zo'n groot netwerk wil je alles graag centraal doen en dat werkt niet lekker met deze switch. Is dat een probleem voor menigeen hier die 'm voor thuis wil gebruiken? Neuh, die hebben vast niet meer dan 1 switch dus dan kun je 'm nog wel eens een keertje handmatig instellen.

Het probleem van de review zit 'm in het feit dat een SOHO switch wordt getest in een medium-sized netwerk waarbij men de mogelijkheden switches zoals de HP 2510-24 is gewend. Het moge duidelijk zijn dat een SOHO netwerk totaal anders is dan een medium-sized netwerk en dat een 1800 & 1810 die hierop zijn gericht ook een totaal ander soort switch zijn dan een 2510-24. De conclusie van die review is dan ook totaal niet terecht en zeer dom. Hij verwacht van een fiets dat het dezelfde comfort en snelheid biedt als dat van een auto 8)7 De review is verder wel aardig omdat het laat zien welke problemen je tegen kunt komen als je SOHO switches in zo'n medium-sized netwerk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Laatst online: 12-09 04:21

scorpionv

This space for rent

Kijk eens aan, dat zijn de replies waar ik een hoop aan heb! Allen bedankt voor het delen van jullie ervaringen met de HP Procurve 1810G switches. Ik ga er maar één bestellen denk ik :*)

Ik dacht inderdaad al dat de kritiek uit de review wat gezocht was, maar het is dus een review vanuit een andere invalshoek. SOHO of een echt groot netwerk scheelt nogal in onderhoud en beheer.

@ Demoniac, waar vind jij een HP1810G-8 voor 90 euro? Is dat groothandelsprijs oid? :?

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
scorpionv schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:21:
@ Demoniac, waar vind jij een HP1810G-8 voor 90 euro? Is dat groothandelsprijs oid? :?
Standaard groothandel prijs is ongeveer 102 euro excl. btw. voor die switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

@ppl: ik had het stuk over het gebruik in enterprise-omgevingen inderdaad gemist. Maar wat jij ook al zegt, hij vergelijkt een prima fiets met een auto en ja, dan legt de fiets het af. Overigens weet ik prima waar ik DHCP voor kan gebruiken en ik had ook best het MAC-adres van die switch in mijn DHCP-server kunnen kloppen, maar in de SOHO-omgevingen (of fanatieke thuisgebruikers) waar deze switches het meest gebruikt zullen worden, wordt over het algemeen waarschijnlijk gebruik gemaakt van de DHCP-diensten van een DSL-routertje en die kunnen lang niet allemaal IP's uitdelen op basis van MAC-adressen.

@scorpionv: voor zover ik mij kan herinneren, heb ik niet meer dan 100 euro incl betaald voor mijn 1810G-8. Het kan zijn dat ik het mis heb hoor, maar als je naar de grafiek van de Pricewatch kijkt, zie je dat de minimumprijs begin dit jaar onder de 100 euro zat.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Demoniac schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 11:15:
... maar in de SOHO-omgevingen (of fanatieke thuisgebruikers) waar deze switches het meest gebruikt zullen worden, wordt over het algemeen waarschijnlijk gebruik gemaakt van de DHCP-diensten van een DSL-routertje en die kunnen lang niet allemaal IP's uitdelen op basis van MAC-adressen.
Dat kan inderdaad ook hoewel dat maar een deel van de SOHO markt is. Zodra men iets als een smart-switch (want dat zijn de switches van de 1800 en 1810 serie) gebruikt dan is dat meestal vanwege de vlan mogelijkheden. Dan heb je al snel wat andere apparatuur staan en ook (extern) systeembeheer die weet wat ze er mee moeten doen. Voor het hele simpele werk is de unmanaged versie (dus de 1400 serie) al voldoende, lijkt mij dat je die ook eerder ziet bij de hele simpele netwerken waar inderdaad zo'n dsl routertje hangt die geen DHCP op basis van MAC-adressen kan doen.

Als ik het goed heb is er standaard al een bepaald ip-adres ingesteld waarop je de interface kunt bereiken. Je hebt dus feitelijk geen DHCP nodig om de switch te bereiken om 'm daarna te kunnen configureren. Dat via DHCP is gewoon handig en zorgt er ook voor dat je het adres van de switch niet nog eens uitdeelt aan wat anders.

[ Voor 14% gewijzigd door ppl op 23-06-2010 22:05 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-08 19:29
Ik heb 2 switches gekozen via de pricewatch / reviews van tweakers.net. Dat zijn de 3Com 3CGSU05A en de Sitecom LN-120. Nu heeft de 3com twee jaar garantie en de Sitecom tien jaar, en de Sitecom is nog goedkoper ook! Is de Sitecom nu veel beter in prijs kwaliteit? Of valt dat toch tegen, en moet ik de 3com nemen, of heel iets anders wat in deze prijsklasse valt?

PS, bij de sitecom wordt niet vermeld dat ie full-duplex ondersteund, maar dat doen ze tegenwoordig allemaal toch? 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door sticx op 25-06-2010 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

scorpionv schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:21:
Kijk eens aan, dat zijn de replies waar ik een hoop aan heb! Allen bedankt voor het delen van jullie ervaringen met de HP Procurve 1810G switches. Ik ga er maar één bestellen denk ik :*)
Beetje laat misschien, maar ik gebruik ook al een tijdje zo'n ding. ben er erg tevreden over :)

[ Voor 255% gewijzigd door Gunner op 25-06-2010 16:10 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

13lack Mamba schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 16:07:
Is de Sitecom nu veel beter in prijs kwaliteit? Of valt dat toch tegen, en moet ik de 3com nemen, of heel iets anders wat in deze prijsklasse valt?
Dat je bij Sitecom voor een lagere prijs meer garantie krijgt kan ook zeggen dat het product van mindere kwaliteit is omdat de lange garantietermijn doet vermoeden dat de kans op problemen jarenlang nog erg hoog is. Bij 3Com is het maar 2 jaar wat in dat opzicht duidt op een veel kortere periode waarin men problemen verwacht. Het is nogal kort door de bocht maar het is ook alleen maar bedoeld om even te laten zien dat er ook nog een andere zijde aan de medaille zit. De waarheid ligt echter ergens in het midden, de garantieperiode en de prijs zeggen dan ook niet zo erg veel. Veel belangrijker is om te kijken naar wat de apparaten kunnen, hoe goed ze het kunnen en wat jij nodig denkt te hebben.

Kortom, wat ben je van plan qua netwerk wat die switch betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

ppl schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 21:12:
[...]
Dat je bij Sitecom voor een lagere prijs meer garantie krijgt kan ook zeggen dat het product van mindere kwaliteit is omdat de lange garantietermijn doet vermoeden dat de kans op problemen jarenlang nog erg hoog is.
Jij bent een goeie verkoper...
De garantie-termijn duidt redelijkerwijs aan wanneer ze net geen problemen verwachten. Bij een termijn van 3 jr verwacht de producent gedurende de eerste 3 jaar weinig uitval en pas daarna wel. Economisch komt dat hen het best uit.

Een grotere garantietermijn kan ook gewoon duiden op meer service willen bieden natuurlijk.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
[...]
Kortom, wat ben je van plan qua netwerk wat die switch betreft?
HD Films / muziek naar tv streamen, verder vrij gewone zaken zoals printen, af en toe bestandje overzetten, dus een managed switch is denk ik niet nodig. Belangrijkste punten zijn vooral dat het stabiel en snel is, maarja in welk netwerk is dat niet het geval :P Bovendien lijkt me full-duplex wel handig, om een beetje toekomst gericht te zijn. En kep ook gelezen dat Jumbo Frames ondersteuning en QoS een must zijn en auto-uplink is ook wel handig. Voor de rest weet ik niet echt wat de aldi en top merken van switch producenten zijn, dus daar loop ik een beetje vast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

H!GHGuY schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 22:09:
[...]

De garantie-termijn duidt redelijkerwijs aan wanneer ze net geen problemen verwachten. Bij een termijn van 3 jr verwacht de producent gedurende de eerste 3 jaar weinig uitval en pas daarna wel. Economisch komt dat hen het best uit.

Een grotere garantietermijn kan ook gewoon duiden op meer service willen bieden natuurlijk.
Het kan ook een mooie belofte zijn om nu veel winst te maken en later failliet te gaan ;)

Het zal mij eerlijk gezegd een worst wezen hoeveel garantie ergens opzit, als het maar niet kapot gaat.

Ik koop dus liever een Lenovo ThinkPad uit de VS zonder garantie dan een Acer met 5 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Dat je bij Sitecom voor een lagere prijs meer garantie krijgt kan ook zeggen dat het product van mindere kwaliteit is omdat de lange garantietermijn doet vermoeden dat de kans op problemen jarenlang nog erg hoog is. Bij 3Com is het maar 2 jaar wat in dat opzicht duidt op een veel kortere periode waarin men problemen verwacht.
Dan vraag ik me toch af of mijn keuze voor HP switches (met levenslange garantie) de goede was :P

Je draait 't natuurlijk precies om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 02:13:
[...]

Het kan ook een mooie belofte zijn om nu veel winst te maken en later failliet te gaan ;)

Het zal mij eerlijk gezegd een worst wezen hoeveel garantie ergens opzit, als het maar niet kapot gaat.

Ik koop dus liever een Lenovo ThinkPad uit de VS zonder garantie dan een Acer met 5 jaar garantie.
Tja als iedereen weet of iets later kapot zal gaan is 't wel erg makkelijk winkelen eh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:21
Ik heb hier nog een 1810G-24 toegevoegd, de opvolger van de 1800. Mooi webmanageable, prestaties zijn zeer goed en voor een 24poorts is het redelijk betaalbaar.

Degelijk HP materiaal :Y) :7

(nog steeds geen 2510, maar kom ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 26-06-2010 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

H!GHGuY schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 22:09:
[...]

Dat is de theorie, de praktijk laat alleen vaak anders zien. Een garantietermijn afgeven zegt niet zo gek veel. De wet baseert zich er ook op, zij gebruiken het inderdaad ook als indicator voor de levensduur die je van het apparaat mag verwachten. Uiteindelijk kun je in dat soort dingen aflezen wat je wil aflezen en dat was min of meer mijn punt, je moet ook even bij nadenken wat het betekent en of die garantie ook echt standhoud. Ik zou verder kijken dan de garantie alleen. Denk hierbij ook aan de garantieafhandeling: wat doen ze op moment dat jij met een claim aan komt?
13lack Mamba schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 00:41:
[...]

HD Films / muziek naar tv streamen, verder vrij gewone zaken zoals printen, af en toe bestandje overzetten, dus een managed switch is denk ik niet nodig. Belangrijkste punten zijn vooral dat het stabiel en snel is, maarja in welk netwerk is dat niet het geval :P Bovendien lijkt me full-duplex wel handig, om een beetje toekomst gericht te zijn. En kep ook gelezen dat Jumbo Frames ondersteuning en QoS een must zijn en auto-uplink is ook wel handig. Voor de rest weet ik niet echt wat de aldi en top merken van switch producenten zijn, dus daar loop ik een beetje vast ;)
Tja, dan is iedere switch wel prima eigenlijk. Zo gek veel verschil zit er nou ook weer niet in dat unmanaged segment. Dat QoS is geen must, het is een leuke toevoeging voor wie graag iets als VoIP verkeer wat meer voorrang wil geven. Dat zie je vaak bij bedrijven en bij de hobbyist die er mee aan het spelevaren is. Ik denk dat je aan beide genoemde switches een prima switch zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ppl schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 23:56:
[...]
De wet baseert zich er ook op, zij gebruiken het inderdaad ook als indicator voor de levensduur die je van het apparaat mag verwachten.
Ja. De levensduur die van het apparaat verwacht wordt. Daar baseert de wet zich op alsmede de fabrikant (wij verwachten dat je de eerste X jaar geen problemen met dit apparaat hebt die je niet zelf veroorzaakt hebt.) Jij zegt: 'wij verwachten dat je de eerste X jaar problemen met dit apparaat gaat hebben, dus kom maar steeds terug en dan verliezen wij een boel geld eraan'.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 17:34
Redelijke kick, maar wel geoorloofd denk ik. Ik zie in de pricewatch de pricewatch: D-Link DGS-1210-24 staan. Een managed 24 poort Gbit-switch met VLANs, 0dB geluid, een mooie 1U grootte, en meer van dat soort leuke dingen. En dat voor een prijs van minder dan 200 euro.. Ik kan er echter op google geen reviews van vinden, google images geeft ook geen IRL-pics.. Iemand hier er toevallig toch ervaring mee? Lijkt me een mooie vervanging voor de 2 losse switches die hier nu liggen :)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik denk dat die switch voor thuis en eventueel MKB echt een heel goed apparaat is. Maar voor 200 euro ook heel veel L2 functionaliteit...? Ze hebben ergens op lopen beknibbelen en ik denk dat 't performance is.

Harde feiten moet ik je schuldig blijven, maar zo te zien is dit op zich qua prijs/prestatie echt een hele goeie (al zou ik ze niet professioneel inzetten :P )

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• AlterMann
Het is ook voor thuis :) Vandaar ook mijn vraag, ik zie ontzettend veel L2-functies in zo'n cheape switch. Kan zo te zien wel gewoon wirespeed switchen (48gb backplane meen ik gezien te hebben). Misschien maar eens een gokje wagen :+

• Gianni Rombios
  • Niet online
http://www.dlink.com/products/?pid=DGS-1210-24
Als je op find retailers klikt zie je dat de reguliere prijs tegen de 400 dollar aanzit, dus een koopje is het sowieso.

• The-Hi_End
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
AlterMann schreef op donderdag 30 september 2010 @ 15:35:
Redelijke kick, maar wel geoorloofd denk ik. Ik zie in de pricewatch de pricewatch: D-Link DGS-1210-24 staan. Een managed 24 poort Gbit-switch met VLANs, 0dB geluid, een mooie 1U grootte, en meer van dat soort leuke dingen. En dat voor een prijs van minder dan 200 euro.. Ik kan er echter op google geen reviews van vinden, google images geeft ook geen IRL-pics.. Iemand hier er toevallig toch ervaring mee? Lijkt me een mooie vervanging voor de 2 losse switches die hier nu liggen :)
Ik heb deze staan bij mij thuis. Momenteel echt nog geen klachten over, maar wegens tijdgebrek heb ik ook nog geen performancetesten kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
Mocht je er nog tijd voor vinden hoor ik er graag van :) Zou het mogelijk zijn om wat screenshots van de webinterface te plaatsen? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Even een semi-gerelateerde vraag: ik heb voor mijn 1810G-8 een PoE-injector nodig (je voorziet je huis van walloutlets en een 8-poorts patchpaneel in de trapkast en bedenkt je dan pas dat je daar geen stopcontact hebt 8)7) maar ik heb eigenlijk geen idee hoe of wat.. In de pricewatch staan wat dingen, de Gbit-exemplaren zijn erg prijzig, 100Mbit is betaalbaarder maar ik weet niet of dat wel met elkaar gaat werken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik gebruik op kantoor deze: http://www.centralpoint.n...ector-art-j9407a%2523abb/

Dat zijn eigenlijk PowerDSine apparaatjes met een HP sticker op de doos. Het rottige van veel goedkope PoE injectors is dat ze niet standards-compliant zijn waardoor ze of niet werken of je apparatuur naar de klote helpen.

Ah, de goedkoopste 802.3af in die shop is deze: http://www.centralpoint.n...-psa16u-480%2528poe%2529/ daar heb ik er ook een van (meegeleverd met een DECT AP) en die doet 't ook prima.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 02-10-2010 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na lang te hebben gezocht naar een betaalbare 8-Ports Gigabit switch voor thuis gebruik kwam ik uit op de Netgear GS108T ProSafe 8-Port Smart Switch.
Na wat prijs en vergelijk vond ik MAXICT, heb de website bezocht en na een telefoontje besloten om hem te gaan bestellen. Woensdag besteld,twee dagen later al huis, een goede snelle service!
Heb de switch geplaatst met UTP CAT6 kabels en werkt prima naar behoren _/-\o_
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste