julius schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 03:46:
Partyflock is niet de plek waar de meest intelligenten komen van deze aardkloot. Maar de discussie dik ik van één van de peeps achter Filterz en de heer DarkSkywise (DSW) te zien kreeg voerde wel op een wat hoger niveau. De argumenten die Filterz aandroeg "alles boven 80 db word gefilterd (kan het helaas niet meer vinden) boorde DSW iig de grond in. Want Filterz zijn simpelweg geen actieve, maar pasieve filters (mijn eigen woorden).
Daar heeft ie gelijk in, je filtert altijd passief (ik ken overigens geen dopopen die het wel aktief kunnen). Hetgeen wat de persoon van filterz beweerd klopt dus ook van geen kant.
Ergen op Partyflock (PF) heb ik ook gelezen dat juist je oren op de lage tonen anticiperen met de gehoorgang dicht te knijpen, en zo een lichamelijke reactie als bescherming tegen hard geluid te bieden. Echter, als bij bijv Exinore/Earproof die lage tonen ook gefilterd worden, is bij mij de vraag of dit niet te hard gebeurd zodat de doppen alsnog minder effect hebben....
Yeps, een natuurlijke protectie. Echter wist de KNO arts mij te vertellen dat wanneer dat gebeurd er evengoed schade optreed aan het oor. Je oor heeft daar een natuurlijke bescherming voor maar dat betekent niet dat het ook 100% werkt die protectie.
Hoe het gefilterd word hangt af van je filters, wil je een lineare demping of wil je wat anders. Mensen die bijvoorbeeld in de industrie werken hebben een heel ander filter in hun doppen zitten dan de musici onder ons.
Overigens mogen lage tonen minder schade toebrengen, je houd het er langer mee uit dan dezelfde hoeveelheid aan hoge tonen.... dan word je namelijk simpelweg heel erg snel gek van het geluid en loop je uit jezelf al weg. Effectief gezien zullen ze beide dus evenveel schade toebrengen.
Probeer voor de gein maar eens een 15khz toon te genereren en die op 90db over een koptelefoon af te spelen en dat een minuut vol te houden.... dat red je niet want je word gek.
Om de discussie (wellicht tov PF) wél op niveau te voeren zou ik je willen vragen om bepaalde quotes van hem te willen plaatsen, want ik ben van mening dat hij juist de verkoper van Filterz op z'n plaats aan't zetten is...
Speciaal voor jou dan.
ik hoefde maar 10 dB omdat mijn gehoorgang van nature al een flinke bocht maakt (stukje natuurlijke bescherming)

Complete onzin volgens de arts die ik gesproken heb voor het artikel (ik had het namelijk al wel eens vaker gehoord). Voor iedereen geld hetzelfde op dit gebied, ongeacht je gehoorgang of wat dan ook. De kromming van de gehoorgang is namelijk geen dempings factor (wel een factor die bepaald of je geluid goed kunt plaatsen)
Bovendien zijn ze vaak verzekerd tegen verlies of kun je ze laten verzekeren (en dan krijg je gratis nieuwe)
Standaard zijn ze nooit verzekerd, daar betaal je gewoon voor.
Overigens wel aan te raden want ik heb al een keer mee gemaakt dat de pasvorm voor geen meter meer klopte. Je oren groeien namelijk als 1 van de weinige onderdelen (lijkt wel alsof ik het over auto's heb) van je lijf je hele leven door (naja veranderen van vorm) en dat kan dus betekenen dat je doppen niet lekker meer willen zitten.
En ik heb een keer nieuwe moeten laten maken omdat mijn kat ze had gevonden op het nachtkastje na een avondje stappen...... s'ochtends stond ik in de douche mijn tanden te poetsen en voelde ik iets tussen mijn tenen en dat was dus 1 halve oordop. Waar de rest is gebleven.... joost mag het weten, ik heb de rest in ieder geval nooit terug gevonden

(Ander groot voordeel is trwns dat je op feesten waar t ietsje te druk is, kunt gaan staan op plekken waar t geluid voor de meeste mensen te hard is

)
En dat betekent dus ook voor iemand met oordoppen in dat ie daar juist NIET moet gaan staan. Zodra je doppen in hebt ben je echt niet meteen vogelvrij. Doppen zijn een bescherming net als condooms, nooit 100% zekerheid dus altijd blijven opletten.
Als je wat verder leest zie je ook dat DSW die doppen heeft omdat hij zelf artiest is of iig regelmatig in een studio te vinden is en iets met audio doet. Hij moet juist mét doppen in het geluid perfect kunnen horen. Om die reden heeft hij voor Elacin gekozen (dezelfde als Exinore). Deze gebruiken filters die over de gehele breedte redelijk gelijkmatig dempen. Iets wat voor goed kunnen luisteren een pre is.
En ik draai ondertussen al ruim 10 jaar en werk al ruim 4,5 jaar met oordoppen in en heb ondertussen alles wel aan merken in mijn oren gehad. Oordoppen gemaakt voor artiesten dempen altijd lineair (naja zo lineair mogelijk laten we het daar op houden, compleet lineair bestaat namelijk niet).
In een studio heb je geen doppen nodig, hij zal de eerste zijn in een studio die ik tegen kom met oordoppen in. In een studio hoeft het namelijk niet schofterig hard en voor die ene keer dat het wel even hard gaat hoef je geen doppen aan te schaffen.
Want waar ik last van heb als ik géén doppen gebruik is dat ik anderen slecht versta. Mét die gele gamma dingen in kan ik anderen veel beter verstaan.
Ik ken het

heb ik de conclussie getrokken dat mijn gehoorgang zich inderdaad dusdanig aanpast bij oordoppen. Dat geluid zuiverder m'n oren inkomen en ik stemgeluiden beter hoor daardoor.
Dat is omdat je een rustiger geluidsbeeld hebt en je oren ook niet in protection mode staan, en dat betekent dus dat JIJ als oordoppen dragen veel minder moeite hoeft te doen om het geluid wat je WIL horen er tussenuit te pikken.
Vorig jaar voor het eerste gezien om Mysteryland, dit jaar helaas moeten missen...
Draait al mee vanaf '99 geloof ik (ff diep graven in die grijze massa van me), ze heeft nog staan mc'en terwijl ik aan het draaien was in Bloemendaal op de toen nog zo geliefde 2Step feestjes. Beiden destijds net toe aan de wat grotere feestjes..... zij heeft het schijnbaar beter uit weten te buiten dan mijn persoon want ik was dit jaar niet eens op Mysteryland. (ik had wel een bandje maar vond een dagje bikeparken in duitsland toch wat aantrekkelijker)