Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 13:02:
[...]
Foto's zien er opzich niet verkeerd uit.
Maar is de DOF op 1.8 niet onwijs dun? En hoe presteerd die lens op f/1.8 t.o.v. f/2.8 of f/4.0? Bij de 50mm f/1.8 is dat verschil ook behoorlijk groot, veel meer contrast en scherpte op f/4.0
Afstoppen loont dus vaak wel de moeite

Vrijdag heb ik vooral op 1.8 geschoten (75% van de pics)
Vooralsnog krijg ik de exif info niet uit deze pics op m'n gallery (ik had niet gechecked of ik RAW aan het schieten was), voor die van zaterdag dus wel.
Vrijdag vw de JPG's gewoon Xat Image Optimizer gebruikt, en die neemt blijkbaar de exif info niet over. Zaterdag had ik de RAW's on the spot (vanwege live projectie) door breezebrowser gehaald (want Resolume kan geen RAW's aan) en op aanraden van de 'old wise men' in #fotografie, ben 'k vooral op 2.8 gaan schieten. Nu moet ik wel zeggen dat die scherptediepte bij 1.8 vrij goed meevalt
Jaymz schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 13:23:
[...]
http://www.docgonzo.com/a...5B01h36%5D-Slices-094.jpg is toch wel toonbaar ?

(Ik zou'm anders gekadert hebben denk ik, maar da's een ander verhaal

)
Okee, 't kàn beter als ik je gallery bekijk. Framing / compositie is een aandachtspuntje (hoewel je met een prime ietsjes beperkter bent). Ga es experimenteren met je flitstert (geen idee of je iets met FEC kunt bdw) en verder is het leren met de omstandigheden om te gaan (what if de zaal opeens volledig uitgelicht wordt...) d'r zijn er die dat nooit zullen begrijpen, d'r zijn er die het heel snel oppikken....
FEC = Flash Exposure Compensation?
M'n 430EX met omnibounce stond -2/3, 90° of 75° naar boven, sluitertijden van 1/4 tem 1/60 (voor de 'party' feel)...
En ivm het uitlichten van de zaal, da's dus idd een kwestie van aanvoelen. Op de meeste plekken waar ik pics ga maken heb ik wel enige invloed bij de LJ, gelukkig, nu alleen nog zorgen dat je cam niet net op 1/4 staat als de blinders aangaan enzo
Ivm framing/compositie ben ik me volop aan het bijlezen (gulden snede, enz...)
Nu was ik al blij dat ik mijn onderwerp in het midden had, onder het juiste focuspunt.
(Manual meenemen als je met een vrij nieuwe cam op stap bent loont de moeite

Had het geluk dat ik een PDF'je op m'n laptop had staan zaterdag)
Ik ook met m'n kitlens hoor, maar ik wou echt gaan spelen met m'n nieuwe lensje, vandaar

Ga je tips volgend weekend in de praktijk omzetten

Ben erg tevreden over m'n aankoop van de 20mm. Als DSLR-n00b is het toch allemaal best wel een beetje een gok.