Het grote mountainbike topic (deel 5) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste
Acties:
  • 13.547 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:01
The_Scarabial schreef op zondag 16 juli 2006 @ 22:55:
hmm, ik denk dat ik het gewoon ga proberen, of ik koop zijn velgen er ook bij :)
Probeer dit spul eens, van wat ik gehoord heb werkt het zeer goed.

www.notubes.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje Googlen op Stan's NoTubes zal ook wel wonderen doen.

Vandaag een stuk van mijn body afgescheurd met een abubaca. Goedkope paupernaaf, hele stuk waar je bij een singlespeednaaf het freewheel op schroeft is er compleet af gescheurd. Ach ja, de spaken moesten toch na worden gespannen, waarom dan niet meteen overspaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 00:36:
Beetje Googlen op Stan's NoTubes zal ook wel wonderen doen.

Vandaag een stuk van mijn body afgescheurd met een abubaca. Goedkope paupernaaf, hele stuk waar je bij een singlespeednaaf het freewheel op schroeft is er compleet af gescheurd. Ach ja, de spaken moesten toch na worden gespannen, waarom dan niet meteen overspaken ;)
Hierzie:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/s.veldhuizen/Ruud_naaf.jpg

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik overweeg dus om een Cube LTD Pro aan te schaffen. Alleen wel weer een dure uitgave en vraag me af of ik niet beter voor de Cube Acid Disc kan gaan. :|

Afbeeldingslocatie: http://www.bikewwworld.de/katalog/hrd-cub-ltd-006.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

harry64 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 23:02:
[...]

Probeer dit spul eens, van wat ik gehoord heb werkt het zeer goed.

www.notubes.com
Je mag gerust zijn dat het goed werkt, ik heb 450gr roterend gewicht van m'n fiets gehaald door 2 velglintjes en wat sop met korreltjes. Ook zalig om met de druk van tubeless banden te rijden en het gewicht van gewone bandjes. (ik heb vroeger nog tubeless gereden, maar ben ermee gestopt om het gewicht.)
Zelfs op 1.2 bar bleef de band nog liggen tijdens een afdaling: de band was even van de velgrand losgekomen waardoor wat lucht was ontsnapt maar de band "sprong" direct terug op z'n plaats. Wat lucht bij pompen en verder vlammen :p

Tot nu stopt hij alle gaatjes (ikzelf heb er zo'n 600 offroad km's en m'n neef al zo'n 3000) en ik heb al in aardig doornrijk gebied gereden. (veel regen + veel zon= veel onkruid, het pad was niet meer zichtbaar 8) )
Opstelling: crossride's met notubes en racing ralph's, 2e set: crossland's zonder notubes voor als de RR's niet goed genoeg zouden zijn. (met dan ofwel michelin XCR A/T, hutchinson piranha, scorpion's, bontrager revolt's, maxxis mimo)

@ ^^
Het verschil tussen de acid en de LTD zit vooral in de geometrie (naar horen zeggen) de acid is meer tourgericht en de LTD heeft meer een race zithouding.

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:00

The_Scarabial

MTB for life!

ik snap het ff niet meer :?

wat zijn nou die notubes? tubeless banden voor de gewone velg???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:01
The_Scarabial schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 11:42:
ik snap het ff niet meer :?

wat zijn nou die notubes? tubeless banden voor de gewone velg???
Je kunt een set kopen van een soort van velglint met een los ventiel die je op gewone wielen kunt monteren, je hebt dan geen binnenbanden meer nodig. Als je dan de vloeistof in de buitenband doe, en je rijd lek dan vult de vloeistof van binnenuit het gat op en kun je gewoon verder rijden met minimaal drukverlies(zo goed als niets). Of je kunt een set velgen voor tubeless banden kopen en veel duurder uit zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Xander2000 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 17:40:
Ik overweeg dus om een Cube LTD Pro aan te schaffen. Alleen wel weer een dure uitgave en vraag me af of ik niet beter voor de Cube Acid Disc kan gaan. :|

[afbeelding]
* Redje meld zich in dit topic omdat hij ook sinds kort een mtb heeft :D

Waarom geen LTD comp met HS33?

Ik heb deze fiets nu bijna 2 weken en ben er zeer tevreden mee.
Behoorlijk wat remvermogen en de gebruikte onderdelen zijn gewoon goed, enig verschil met de Pro zijn de voorvork en de remmen.

Sinds vrijdag gebruik ik het SPD systeem(Shimano 520's met M121 shoenen)
Afbeeldingslocatie: http://www.lycoseshop.it/WebRoot/lit/Shops/i-bike_002E_it/Products/0139/PDM520_s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xit.fi/verkkokauppa/images/shimano%20m121.jpg

De prijs valt erg mee. Een aanrader ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Redje op 22-07-2006 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:13
* L-VIS meld zich, heeft sinds vier werken een mtb 8)

Ik heb die schoen ook! Ik heb alleen de 540 pedalen bijgekocht omdat daar en adapter opzit zodat ik ook met normale schoen naar de fietsen maker kan gaan.

Ik heb een vraagje over hoe je pedalen het beste kan vervangen. Ik ben gisteren en uur bezig geweest om ze los te krijgen (de oude) en het is me niet gelukt. Heeft iemand hier tips voor?

[ Voor 9% gewijzigd door L-VIS op 28-07-2006 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gewoon losdraaien, pedaalsleutel gebruiken (dus met langere arm). Wel de nieuwe pedalen ff insmeren met vaseline oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
Ja das makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb 1 pedaal wel los gekregen maar de andere zat echt muurvast :?. Een pedaal sleutel heb ik trouwens niet, anders ga ik wel ff naar de fietsenmaker vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

zit er geen imbus aansluiting op in de as van het pedaal? dan kun je hem ook loskrijgen. Bij gebrek aan een pedaalsleutel kun je het ook doen met een waterpomptang maar omdat die bek wat breder is heb je kans op beschadigingen (ik heb oude pedaaltjes dus mij boeit dat niet maar als je nieuwe hebt is dat misschien zonde)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
Nou die andere is gelukt met een steek-sleutel. En beschadigingen vind ik niet zo erg, er komen toch nieuwe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
L-VIS schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:14:

Ik heb die schoen ook! Ik heb alleen de 540 pedalen bijgekocht omdat daar en adapter opzit zodat ik ook met normale schoen naar de fietsen maker kan gaan.
Ah ik wist niet dat het plaatje wel bij de 540's zat.
Ik heb nu dat plaatje los gekocht a 8,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

L-VIS schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:14:

Ik heb een vraagje over hoe je pedalen het beste kan vervangen. Ik ben gisteren en uur bezig geweest om ze los te krijgen (de oude) en het is me niet gelukt. Heeft iemand hier tips voor?
gewoon een sleutel met een lange arm (F=m.a) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:09

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Binnenkort maar eens de mtb uit de schuur halen en een poetsbeurt geven. :+

Heb nieuwe pedalen besteld, vorige eggbeaters Chrome waren kapot.
Denk dat deze een stuk robuuster zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.et-bike.ee/images/crankb_egg_sl.jpg

Eggbeater SL
Ben nou eenmaal erg te spreken over het eggbeater platform.

Een vraag aan de experts:
Heb nu een set wielen met de volgens specs:
Deore naven, lopen niet soepel meer
Fir velgen

Vind ze slap, vooral bij het heftig aanzetten merk je het.
Zit nu een tijdje te denken aan een lichter en stevige set wielen, iemand hier ervaringen mee?
Ga je uberhaubt verschil merken?

Dit is wel intressant:
http://www.roseversand.de...57&detail=10&detail2=7336

[ Voor 42% gewijzigd door Harmen op 28-07-2006 23:44 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Kijk anders even naar een setje crossrides op bikeshopnijnsel.nl, kosten 145 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
The_Scarabial schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 19:44:
[...]

Ja klopt, maar hij bleek door de fabriek er scheef in gezet te zijn. De fietsenmaker had er ook moeite meer. Gelukkig is de schroefdraad van de crank niet beschadigd en ging het erop zetten ee stuk makkelijker. Morgen maar ff goed testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

The_Scarabial schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 19:44:
[...]

M = F x d :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L-VIS schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 13:18:
Ja klopt, maar hij bleek door de fabriek er scheef in gezet te zijn.
Ja, right...

Als je al die tijd niet hebt gemerkt dat een pedaal scheef in je crank zat ben je wel érg lomp, ik denk dat ze gewoon geen vet hebben gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 02:09:
[...]

Ja, right...

Als je al die tijd niet hebt gemerkt dat een pedaal scheef in je crank zat ben je wel érg lomp, ik denk dat ze gewoon geen vet hebben gebruikt.
Ja ik vond het ook raar, ik was er zelf niet bij. Dus ik heb het niet kunnen zien. Volgens mij is het idd logischer dat er geen vet op zat. Ik zal de pedalen nog ff checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Laatst online: 18-08-2023
Nou, ik gisteren gefietst hier in de buurt en halverwege trap ik mijn ketting krom :'( Ik snap er ook nog niets van, maar ipv te knappen trok hij dus krom. Nou had ik dus redelijk nieuwe tandwielen erop zitten en d8 ik dat ik wel gewoon een andere ketting eorp kon gooien, maar ook dit keer weer pech. Alle tandwielen vervangen dus.
Nu wil ik dus de tandwielen van mijn crank dus vervangen, zijn de tandwielen niet demontabel. Argh, dus moet een heel nieuwe crankstel op. Zo kost een dagje fietsen wel een bult geld.

Wat denken jullie, is een Giant Terrago uit 2002 het nog waard? Heeft allemaal Deore schakel materiaal en straks dus ook Deore crankstel, ketting en achterbladen. Voorderraileur is btw Alivio.
Is de fiets de investering waard? want ook de voorvork begint nu na een maandje hard fietsen toch wel een beetje kuren te vertonen. Maar daar komt dan ook gewoon weer een Suntour XCR met lockout in straks, welke wel het volle bedrag van 85 euro kost.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ho ho ho hold your horses.

ketting krom? ik neem aan zijwaarts? Hoe doe je dat? Is je achterderailleur soms gaar?
Je had wat voor nieuwe tandwielen? Kettingbladen of de cassette achter?

En hoezo zijn de kettingbladen niet verwisselbaar? 4 of 5 bladboutjes losdraaien en klaar toch?

Op zich lijkt het me nog wel waard. 4 jaar is niet echt bejaard.

plaatje!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Dit is de oude ketting:
Afbeeldingslocatie: http://img122.imageshack.us/img122/6549/pict1008vw6.th.jpg

Dit de nieuwe op de tandwielen:
Afbeeldingslocatie: http://img204.imageshack.us/img204/9615/pict1001vu6.th.jpg

Dit de crank zonder verwisselbare tandwielen (wel verwisselbaar, maar alle tandwielen zitten aan elkaar)
Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/1234/pict0999tw0.th.jpg

En dit is de fiets waar het om gaat:
Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/2502/pict1003xn0.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img68.imageshack.us/img68/6426/pict1006ab6.th.jpg

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Shimano hyperglide ketting, prima ding normaliter.
Dat crankstel echter.. Heb je dat uit een oude russische tank gesloopt? ;)
Verder een keurig fietsje. Geen high-end maar dat had je zelf vast ook wel door. Wel wat lelijke roeststukjes zoals op cassette en voor v-brakes: slecht onderhouden?

Weet je fietsenmaker niet waarom die ketting zo vaag doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
De roest op de casette is niet van de casette maar de oude ketting, want die was al wel heel erg op, dus zat er eigenlijk wel aan te komen dit.
Ook de roest op de v-brakes is geen roest, maar zand ;)

Nouja, vroeg me gewoon af of ik er nog eens 150 euro in zal pompen ok hem weer helemaal in orde te krijgen. Dat kost een nieuwe crank (Deore), casette (Deore) en nieuwe voorvork (SR Suntour XCR met lockout)

Owja, die crank, idd een bagger ding, maar zit volgens mij standaard op de oude Terrago. Is wel Shimano btw, maar wel een bagger ding

[ Voor 14% gewijzigd door k0ewl op 01-08-2006 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

kun je voor de grap eens het shimano nummer voor me opzoeken (/me is materiaalfreak vooral met tabelletjes en getallen enzo ;)). Iets van FC-M100. Staat aan de binnenkant van je pedaalarmen. Kijk gelijk even voor me naar het jaartal. Twee letters in de trant van ZK ofzo. Kan ook AA etc zijn.

je kan ook voor de tussenoplossing gaan: 2e hands tjak erop doen. Op marktplaats zat moois te vinden voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

damn dat is raar, gewoon kats scheef, je zou haast denken dat je crank/trapas een zijdelingse beweging heeft moeten maken tijdens het aanzetten.

gisteren nog even in Lemele gefietst, die route blijft echt super spectaculair :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
misschien is er wel een tak ofzo tussen gekomen ofzo, tenminste daar denk ik aan, want de crank en trapas hebben geen speling, dus zijwaarts gaan ze niet.

Afbeeldingslocatie: http://img385.imageshack.us/img385/7262/pict1021kc9.jpg
Alsjeblieft Jazzper, blijkt dus Acera te zijn :r

@Jazzper:
Ik had wel een crankgevonden incl tandwielen Alivio voor € 20 met een vierkante trapas, maar mijn FM zei tegen me dat het zo niet ging passen en dat er dan een verloop ofzo tussen moet. Iemand hier meer over.

Ik heb op internet gevonden dat er voor vierkante trapassen 2 verschillende soorten zijn. Namelijk de Europese en de Japanse. Hierbij valt me dus op dat als ik van crankstel zal wisselen hier goed op moet letten. Alleen vraag ik me af dat als ik nu al een shimano crank heb en er wederom een shimano crank opzet, dat het dan geen verschil zal maken?

[ Voor 79% gewijzigd door k0ewl op 01-08-2006 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm een mountainbike topic, dat ik die nog niet was tegengekomen :P Maarja ik mountainbike dus ook wel is, meestal 1x per week een toch van 60km of meer en in de zomervakantie gaan de MTB's altijd mee naar Frankrijk waar ik elke dag wel een tochtje maak samen met m'n pa. Verder maak ik ook graag een tochtje op de racefiets maar die is voor mij (1.90m) eigenlijk te klein, daar komt dus een nieuwe voor in de plaats en dan waarschijnlijk een Bianchi of een Scott met minimaal 105 of Mirage, de groepen lager dan deze bevallen mij persoonlijk niet echt.

Hier een paar foto'tjes van de MTB's. (Sorry van brakke kleuren e.d., ik zat een beetje teveel met lichtinstellingen te klote en nu zijn de foto's best wel kut)

De Trek 6700 van m'n pa.
Afbeeldingslocatie: http://img160.imageshack.us/img160/6150/trekra1.jpg

Decathlon 8.1 van mij.
Afbeeldingslocatie: http://img78.imageshack.us/img78/4561/decathlonbm6.jpg

(klik voor de massive version)

TrekDecathlon
FrameTrek 6700 Alpha ZX aluDecathlon 8.1 Alu
VoorvorkMarzocchi MX Comp Was ROCKSHOX Judy CManitou Axel
VersnellingenDeore/Deore LXDeore/Deore LX
RemmenShimano V-BrakeHayes So1e schijfremmen
Velgen + BandenBontrager Superstock + Bontrager AC/JonesMavic + Hutchinson Bulldog
OverigVerder alles BontragerVeel decathlon spul en F'iz:ik Nisene zadel

De Trek begint wat kuren te vertonen na 4 jaar hard werken, er zit wat speling in het voorwiel en de voorste derailleur is een beetje scheef, daar komt dus een XT'tje voor in de plaats.

Geplande upgrades:
> Deore voorderailleur vervangen voor een XT'tje.
> Gios racefiets vervangen voor een Bianchi/Scott exemplaar met het liefst carbon voorvork en 105 of Mirage.
> Trek nieuwe bandjes, de Bontragers zijn versleten. Nieuwe bandjes worden waarschijnlijk Michelins.

Vragen of opmerkingen? Ik sta er open voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
nou het is wel duidelijk dat ik graag aan mijn fiets sleutel.
Die Terrago zijn voorvorkje is een beetje uitgesleten en daardoor zit er speling tussen de binnen en de buitenpoten.

Nou heb ik vandaag een goedkoop vorkje op de kop getikt á € 40, en wel een SR Suntour XCP met lockout. Deze wilde ik er al inzetten als vervanger, maar scheelt met toch zo meer als de helft :D
orgineel zit er in de fiets een SR Suntour XCR zonder lockout etc. Dus wel een beetje vooruitgang.

Nou alleen nog zorgen dat ik alles op de goede maat afzaag etc.
Straks ff mijn huidige voorvork eruit halen en de maat opmeten, dan kan ik dat natuurlijk meteen controleren of de maat niet te kort is als ik de vork ophaal. Maakt het uit als hij een paar milimeter te kort is ofzo, want dit heb ik nog nooit eerder gedaan?

het gaat om deze vork:
http://www.bike2build.com/toonartikel.php?id=14074

[ Voor 5% gewijzigd door k0ewl op 02-08-2006 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Mhh, volgens mijn vader komt de speling doordat de ringen die in de voorvork zitten versleten zijn.
Deze ringen zouden volgens hem ook gewoon los te koop moeten zijn, heeft iemand daar meer info over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Die ringen kan je van de meeste vorken wel los krijgen ja, maar ik denk dat die suntour het niet waard is om nieuwe bushings in te steken. (en ze zullen ook een stuk minder makkelijk te krijgen zijn dan bv. een RS reba)

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:54
Ik wil dus een nieuwe mountaibike kopen voor een beginner en vraag daarom jullie advies :) .

Ik heb al 2 fietsen op het oog:

Cube - Attention 2006 model -> 679,-

Specs:
FRAME ALU 7005, Geintegreerd Balhoofdstel
VORK Suntour XCR Lockout
BALHOOFDSTEL Ritchey Logic Geintegreerd 1 1/8“
STUUR/STUURPEN X-ACT Riser / Scape Alu Lite
HANDVATTEN Profile
ZADELPEN Scape Alu 31,6 mm
ZADEL Scape Active 3
CRANKSTEL Shimano FC-M440
BOTTOM-BRACKET Shimano Cartridge BB-TS30
DERAILLEUR-ACHTER Shimano XT
DERAILLEUR-VOOR Shimano LX
REMMEN Shimano V-Brake BR-M420
REMHENDELS Shimano Deore STI
SHIFTERS Shimano Deore STI
CASSETTE/KETTING Shimano Deore HG50 9-speed / Shimano HG 53
VELGEN/SPAKEN Rigida ZAC 19, 32-Gaats / DT Swiss 2.0 zilver
NAVEN Shimano Deore
BANDEN Schwalbe Fast Fred
PEDALEN Fasten Alu
FRAMEKLEUR Dark Red / Aluminium zilver
FRAMEMATEN 14“-16“-18“-20“-22“-Lady 18
GEWICHT 12,9 kg
EXTRA’S Vervangbare Derailleurhanger, Schijfremopname, Lockout
http://www.bike2build.com/toonartikel.php?id=13006

Cube - Analog 2006 model -> 579,-

Specs:
FRAME ALU 7005, Geintegreerd Balhoofdstel
VORK Suntour XCT Lockout
BALHOOFDSTEL Ritchey Logic Geintegreerd 1 1/8“
STUUR/STUURPEN X-ACT Riser / Scape Alu Lite
HANDVATTEN Profile
ZADELPEN Scape Alu 31,6 mm
ZADEL Scape Active 3
CRANKSTEL Shimano FC-M440
BOTTOM-BRACKET Shimano Cartridge BB-TS30
DERAILLEUR-ACHTER Shimano Deore
DERAILLEUR-VOOR Shimano Alivio
REMMEN Shimano V-Brake BR-M420
REMHENDELS Shimano Deore STI
SHIFTERS Shimano Deore STI
CASSETTE/KETTING Shimano Deore HG50 9-speed / Shimano HG 53
VELGEN/SPAKEN Rigida ZAC 19, 32-Gaats / DT Swiss 2.0 zilver
NAVEN Shimano RM 40
BANDEN Schwalbe Impac Semislick
PEDALEN Fasten Alu
FRAMEKLEUR Sky Blue / Aluminium zilver
FRAMEMATEN 14“-16“-18“-20“-22“-Lady 18“
GEWICHT 13,2 kg
EXTRA'S Vervangbare Derailleurhanger, Schijfremopname, Lockout
http://www.bike2build.com/toonartikel.php?id=13005

Ik zie dat de Analog niet volledig Shimano Deore afgemonteerd iets wat eigenlijk wel mijn eis is, of kan ik ook met iets minder doen ?
Ik zie hier ook op de cube site dat de Analog een hele andere afmontage heeft dan dat de site van www.bike2build.com aangeeft. De site van Cube geeft deze specs aan: http://www.cube-bikes.de/...zifikationen_id_7017_.htm

Ik zal dus even alles op een rijtje zetten aan informatie:

Ik ben 16 jaar en heb een binnebeen lengte van +/- 70cm en me lichaams lengte is 1.65 wat er op neer komt dat ik ongeveer een 16'' frame maat moet hebben.
Ik heb een budget van 700,- max. Dus dat is incl alles (dus spatbord, computertje, standaard, SPD pedalen/schoenen)

Ik ga er elke dag mee naar school crossen (10KM heen 10KM terug) en een aantal keer in de maand biken bij bergsenhoek.

Ik had allereerst eigenlijk een Trek 4900 model 2005 voor 599,- op het oog maar aangezien de winkel waar ze hem verkopen in zwolle is, is dit dus een No-go :(

De prijzen zijn misschien wat hoog maar ik hoop dat ik bij de LBS er wel wat vanaf kan pingelen

Weten jullie misschien een betere optie dan deze fietsen in de buurt van Rotterdam of misschien ergens waar ze nog 2005 modelen kopen met een betere afmontage _/-\o_ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aub geen Alivio :P Dat is leuk voor de échte beginner maar gaat zeker sneller kapot dan Deore. Ik spreek uit ervaringen want ik heb Alivio zelf nog kunnen meemaken op m'n vroegere Giant Boulder waarbij ik tot 2x een nieuwe achterderailleur moest kopen ivm verrot binnenwerk.

Ik ben zelf ook 16 en zoals ik een paar posts hierboven laat zien heb ik ook een MTB, voor ook 700 euro gekocht bij Decathlon. Prima ding en ziet er heel mooi uit in het echt, daar ging ik eigenlijk ook wel een beetje voor want ik hoef geen fancy kleuren en alles. Maarja Deore en Deore LX werkt daar perfect op en hoger is alleen maar beter, zoals bij die Cube Attention. Heerlijke onderdelen voor die prijs maar dan zou ik het wel weer zonde vinden als je daar mee naar school ging :P

Zelf vind ik niet alle Cube's even mooi dus ik zou hem zeker in het echt gaan bekijken! Misschien kan je ook vragen of je de fiets voor een dagje mag lenen, dat mocht m'n pa doen toen hij een Trek 6700 wilde aanschaffen. Dat is zeker handig omdat je dan een wat langere tocht kan maken en echt goed kan aanvoelen of het frame groot genoeg is (ik denk aan de groei) maar nog wel net zo dat je er nu lekker op kan fietsen. Ook de verhoudingen van het frame moeten goed zijn want dat kan nog wel is verschillen en bij langere tochten zorgen voor rug- of nekklachten.

Maarja over de merken, ach er zijn zoveel goede merken, maar voor jouw budget zou ik denken aan Giant, Cube, Decathlon ( >:) ), Red Bull en evt. ook Trek en Koga. Maar als ik het zo zie is die Cube Attention een zéér goede fiets voor een goede prijs. Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbel Fristie
Ik ben vandaag even lang geweest en de Cube Analog past gewoon meer bij mij kwa budget.
Er werd daar gezegd dat alleen de cranck en naven niet van Deore kwaliteit waren. Dus ik denk dat ik die dan 'upgrade' naar Deore kwaliteit.
Op de specificaties zie ook dat de voor derrie van Alivio is, dus die moet ik dan ook upgraden.

een Deore naaf kost 11,- http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=13073 2x nodig voor en achter ?
een Deore Cranck kost 55,- http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=188
een Deore Derailleur voor kost 23,- http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=7445

Zouden jullie dit mij ook aanbevelen ? of kan ik beter de oude erop laten zitten :)

@ Pindaaa, ik moet er mee naar school. Ik kon van me ouders kiezen of een 'mooie sponsering' voor een nieuwe fiets of een bus abonnement :9 Tja dan is de keuze snel gemaakt :D

[ Voor 29% gewijzigd door Dubbel Fristie op 03-08-2006 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

je kan ook eerst de oude onderedelen erop laten zitten en dan als ze versleten/kapot zijn het zaakje vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
ik ben het eens met ^^

zowiezo zijn alivio onderdelen niet al te slecht voor een beginner. Je voorderaileur krijgt ook lang niet zoveel te lijden als de achterderrailleur en een alivio crankstel is van staal en vervormd dus minder snel etc, maar weegt gewoon ietsje meer. Nou, dan heb je nog je naven. Nou goen dat je naven ietsje minder zijn, maar als je naven gaat vervangen wordt je ook niet blij, want dan moet je de hele velg opnieuw spaken en dat kost een hele hoop tijd/geld omdat je dat zelf niet kan.

En dan moet het ook nog eens zo zijn dat je de velgen wilt houden icm de naven, want dat veranderd dan ook nog wel.

Btw 1: in je berekening zeg je Deore naaf 11 euro, maar dat zijn voornaven, waar je er dus maar 1 van nodig hebt.

Btw 2: Je FC-M440 is ook een deore crankstel, alleen geen hollowtech. Wel is het zo dat je de kettingbladen van dit crankstel los kunt vervangen!

Btw 3: Als je alles optelt, kun je beter die 100 euro extra uitgeven voor die attention...

Ik zou zeggen, lekker door doen op het standaard spul en verder gaan kijken als het richting kapot gaat, want anders is het toch alleen maar weggegooid geld.

BTW, ik heb Suntour en Giant gemaild over mijn bushing geval en anders laat ik door de buren ff een stel bushings draaien op de draaibank, probleem opgelost voor helemaal gratis :D

[ Voor 18% gewijzigd door k0ewl op 04-08-2006 10:06 . Reden: bushing verhaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Als je 126 invult in deze link zie je foto's van mijn Waterloo afgelopen zondag in Duitsland. Meegereden in de Megabike van Waldbröl op waarschijnlijk de slechtste fietsdag van het jaar. Tsjezus wat had ik slecht benen en wat heb ik afgezien in die zes uur over 100 km en 2650 hoogtemeters. Maar wel gefinished en zoals te zien op de foto's aan de opgestoken duim heb ik geprobeerd de moed erin te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

KeX, duidelijk af te lezen aan je fietshouding. ;)
Je hooft laat je wat hangen naar rechts, heb ik zelf ook last van als ik moe ben.

Wel strak dat je bent gefinished!
Met welk materiaal fiets je momenteel?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX

KeX

Zelfde materiaal nog steeds. Centjes staan niet meer toe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Kex, je hebt een camelback zie ik, hoeveel liter zit daar in en kan je dat bijvullen onderweg of heb je ook nog extra bidons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:07

botoo

💀 too old to die young

Finishen =! Waterloo KeX, maar een moment waar je later, als het ff moeilijk gaat, op terug kan grijpen :Y)

Elke finish is een overwinning, juist die waar je het echt moeilijk hebt gehad.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX

KeX

The_Scarabial schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:21:
Kex, je hebt een camelback zie ik, hoeveel liter zit daar in en kan je dat bijvullen onderweg of heb je ook nog extra bidons?
Ik heb deze tocht met camelbak van 1,5 liter (met water) en met een driekwart liter bidon Enervit gereden. Tijdens de honderd kilometer was er vier keer "streckeverpflegung" waar je banaantjes, appels, mueslirepen, powerbars kon krijgen. Die reikten ze je op de fiets aan of je kon op je gemak daar gaan staan eten. Verder kon je qua drank water, apfelschorle of isotones getränk krijgen. Je kon bekertjes krijgen, je camelbak laten vullen of je bidon omruilen voor een nieuwe gevulde versie. Al met al een liter of vier uit de camelbak op, een bidon of vier met drinken, drie gelletjes en een powerbar. Ik had het nodig deze keer.
botoo schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 07:59:
Finishen =! Waterloo KeX, maar een moment waar je later, als het ff moeilijk gaat, op terug kan grijpen :Y)

Elke finish is een overwinning, juist die waar je het echt moeilijk hebt gehad.
Ja zo voelt het ook wel. Maar als je zes uur achter elkaar met je hartslag gemiddel op 170 hebt lopen ploeteren en je heb eigenlijk een slechte tijd dan ben je in eerste instantie fors chagrijnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
nou, net mijn voorvork uit elkaar geschroefd en nu ben ik toch echt toe aan een nieuwe.

Zit te denken aan een Rock Shox Judy, of Tora, of Manitou Axel. Moet wel 2e hands zijn btw, iemand nog zo een liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

* botoo heeft nog een Marzochi Bomber liggen, als je interesse hebt mail of DM maar ff, het valt een beetje buiten dit topic :+

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbel Fristie
Yesss !!!! heb eindelijk m'n eerste 'echte' MTB
Het is een Rock Machine Tsunami geworden

K zal het topic maar wat verfraaien met wat foto's :9
Afbeeldingslocatie: http://img431.imageshack.us/img431/2003/p1000808pj8.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img431.imageshack.us/img431/3822/p1000780us2.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img319.imageshack.us/img319/9970/p1000797ze3.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img319.imageshack.us/img319/4175/p1000790mj0.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img319.imageshack.us/img319/4192/p1000803ut0.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img431.imageshack.us/img431/4089/p1000800af8.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img344.imageshack.us/img344/2945/p1000807uc9.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img477.imageshack.us/img477/7493/p1000802bi5.th.jpg

Specs:
Frame: Aluminium Alpine Custom 7005 DB Superlight
Vork: Suntour AXON DRL 100 met Remote Lock-Out
Achterderailleur: Shimano Deore XT
Voorderailleur: Shimano Deore LX
Shifters: Shimano Deore
Remmen: Avid Digit 5 V-Brakes
Crankset: Truvativ Firex SX 44/32/22
Wielset: Ritchey Girder XC/OCR aluminium dubbelwandig

K ben er echt heel blij mee O+

Ik vraag me eigenlijk ook af waar de non-shimano onderdelen staan. Want van de crackset, remmen, naven en vork kan ik niet goed op internet vinden wat de kwaliteit hiervan is :? (kan ik het vergelijken met Deore niveau ? )

Let please niet op de spatborden en reflectoren :X moesten van me ouders 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Dubbel Fristie op 09-08-2006 01:11 . Reden: Vragen over non-deore spul ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

leuk ding! Ik ken het merk verder niet maar de MTB ziet er goed uit! Ook qua specs etc. Die opsmuk kan inderdaad echt niet.. waarom neem je niet een fiets voor school of weet ik het wat en laat je deze in de schuur tenzij je gaat mtb-en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
botoo schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 19:57:
* botoo heeft nog een Marzochi Bomber liggen, als je interesse hebt mail of DM maar ff, het valt een beetje buiten dit topic :+
Je hebt een DM! (hele leuke feature trouwens van het forum _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb weer een setje nieuwe pedalen gekocht. De oude waren helaas versleten.
Ben gelijk maar overgestapt van een Eggbeater C naar Eggbeater SL.

Afbeeldingslocatie: http://img231.imageshack.us/img231/2515/img1148sel9.jpg

Erg strakke pedalen kwa vormgeving.. damn! Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/worshippy.gif

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

oi oi oi ik zou ze in het foam laten.

Alsof een huurmoordenaar zijn wapengerij toont zo :)
Dit roept om een photoshopje, laat ik nou geen fuck te doen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
hmm weet niet waarom ik me nooit gemeld heb in dit topic :) ik fiets nu al zeker 2 jaartjes. Begon eerst een beetje met bijtraining voor andere sport (en ik wilde perse geen race fiets, iets waar ik nu wat milder in ben geworden)

maarja ik fietste zoveel dat de onderdelen al gauw begonnen te slijten (acera binnen 1 jaar kapot althans de cassette en de ketting)

Dus maar overgestapt op deore lx, zelf gemonteerd en afgesteld. Erg leuk om dat te doen trouwens. Neemt veel tijd in beslag, maar als er iets kapot is dan weet je ook precies hoe het gefixed meot worden. anyway van toenmalige fiets is weinig over gebleven, ik heb nu zo onderhand alles veranderd wat er veranderd kan worden. Alleen het frame de vork en de wielen zijn nog hetzelfde.

De crankas is nu holow tech, daar ben ik erg over te spreken. Ik moet nog even overwegen wat mijn volgende upgrades gaan worden, waarschijnlijk de pedaaltjes, of de voorvork, of het zadel.

btw heeft iemand wat suggesties mbt de zadel? ik wil al een tijdje een nieuw zadel kopen, maarja een zadel is nogal persoonlijk. Aangezien ik nergens echt een zadel kan proberen en ik best wel wil weten hoe zo'n zadel met zo'n gleuf is.

p.s. die pedaaltjes zouden shimano spd's worden, maar misschien toch maar even kijken naar eggbeater. :) ze zien er mooi uit, zijn er nog voordelen tov spd?

p.s.2 zucht... zit weer even in de parts list te kijken en ik zie al weer zoveel dingetjes die ik op mijn mtb wil hebben :| zadelpen gaat zeker vervangen worden, heb nu een verende zadelpen, leuk opzich, maar als je lange rechte stukken ook moet fietsen, en of je gaat van een stoepje af kan die vering behoorlijk ruk zijn

[ Voor 16% gewijzigd door justice strike op 11-08-2006 23:50 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Wat is Harmen Meendering daadwerkelijk van plan!!!!

Jazzper onthult het hier:

Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/3907/harmenkv0.th.jpg

Boefje!

Als goedmakertje hier een wallpaper voor je, of poster.
Holy shit, dit is echt 2 hobbies van me ineen: fotografie, techniek en mtb (oh dat zijn er 3 ;)).
http://static.flickr.com/41/101660028_82d4a54ef8_o.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Jazzper op 11-08-2006 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassGunner
  • Laatst online: 01-12-2024
Coole pedaaltjes meendering!

en lol @ jazzper, alleen is het assassin natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

LOL@Jazzper
Haaa, Jazzper had eventjes niks anders te doen. :Y)

Zal me benieuwen hoe de pedalen me bevallen!
(ps, heb nog een Eggbeater C over, volgensmij de linker)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

jezus wat dom.. ik nog op die dubbel s letten x2 en dan nog fout schrijven haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maandag is m'n achterwiel eindelijk _af_. Een 24" Sun Singletrack met XT naaf en een 18T BMX tandwiel gespacerd. Hopelijk kan dat ding m'n (ondertussen redelijk soepele) 180's weerstaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Nice meendering en uber 8) weergegeven Jazzper :Y)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Ik ben blij :D

Net een nieuwe voorvork op de kop getikt (Rock Shox Tora 318 80 mm met lockout uit november 2005) voor een leuk bedrag enheel toevallig ligt de plaats van ophalen precies op mijn route van maandag :D

Zal wel een verbetering worden ten opzichte van mijn versleten SR Suntour XCR uit 2002 met zoveel speling dat het eng wordt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
meendering schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 13:24:
LOL@Jazzper
Haaa, Jazzper had eventjes niks anders te doen. :Y)

Zal me benieuwen hoe de pedalen me bevallen!
(ps, heb nog een Eggbeater C over, volgensmij de linker)
Lekker die pedaaltjes Meendering.

Zelf aan het kijken naar de Candy's. Zijn tenminste ook nog enigzins te gebruiken als je eens niet de fietsschoenen aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

Ik heb een Santos Travelmaster (LX, hydraulische remmen, Exal velgen, enz) waar ik mijn fietsvakanties mee doe.

Nu ga ik elk jaar een weekje mountainbiken in de Ardennen en bedacht mij dat ik net zo goed (ipv elk jaar huren) twee andere banden onder mijn fiets kan zetten (er zitten nu Continental Top Touring 2000 onder), mijn dragers eraf en het is een mountainbike aangezien het frame een mountainbike frame is.

Hier heb ik nu een paar vragen over:

Is iemand die mij dit afraad? En zo nee, welke banden adviseren jullie mij om mee te mountainbiken in de Ardennen? Is het wellicht verstandig om er ook velgen bij te halen (als ik regelmatig zou mountainbiken dan wellicht wel, maar 1x per jaar)?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat die Travelmaster voorvork klappen van het formaat "down-hill mountainbiken" aan gaat kunnen. Daarnaast is het waarschijnlijk een vrij hoog frame, wat voor mountainbiken niet ideaal is (hoog zwaartepunt).

Ik raad het je persoonlijk af, simpelweg omdat het een touring frame is en geen mountainbike frame, zoals je zelf zegt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Afbeeldingslocatie: http://www.santos-bikes.nl/show_img.php?id=1355

mooie fietsjes die Travelmasters SSC01 TM met SSC01 frame. Een vriendin van mij heeft er ook een, een 2.6? 2.8? of hoe heten die dingen? Zij mountainbiked er ook mee trouwens. Zal wel niet die hard loodrecht naar beneden bergen afstorten zijn maar als dat je hobby is dan heb je toch wel een echte DH fiets. Als je het over cross country hebt dan wil die fiets prima volgens mij. Ik heb vorig jaar in de ardennen nog een keer een weekend gereden op een hele oude begin jaren 90 mountainbike die ik opgewaardeerd had naar XT. Maar het frame had ook zo'n lekker oude geometrie. Redelijk groot, niet sloping, en ongeveerd. Dat ging buitengewoon goed. Dus het kan prima imho.

update: Ok dit kan prima volgens mij Ik zou het prima kunnen (vorig jaar nog met ongeveerd dus gereden) maar het vergt wel sterke polsen en actief meerijden.

[ Voor 17% gewijzigd door Jazzper op 14-08-2006 12:56 . Reden: SSC01 niet TM, oh toch wel TM maar dan met SSC01 frame ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Plague schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 11:38:
Ik denk niet dat die Travelmaster voorvork klappen van het formaat "down-hill mountainbiken" aan gaat kunnen. Daarnaast is het waarschijnlijk een vrij hoog frame, wat voor mountainbiken niet ideaal is (hoog zwaartepunt).

Ik raad het je persoonlijk af, simpelweg omdat het een touring frame is en geen mountainbike frame, zoals je zelf zegt. :)
Ow sorry dat ik niet meer informatie gaf. Het is geen touring frame. Het is een mountainbike frame. Op www.santos-bikes.nl (doorklikken naar bikes --> mountainbike --> SCC01).

Ik heb een 2.6 aluminium.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Heb sinds maandag een "nieuwe" voorvork gekocht. 2e hands dus van een kerel uit Hattem en die heb ik vandaag onder mijn fiets gezet, vanavond lekker uitproberen :D

Nu alleen nog een keer een nieuw wielensetje en dan is ie helemaal 100% in orde.

Mijn oude Suntour XCR uit 2002 door een Rock Shox Tora 318 (niet luchtgeveerd)
brakke phone pics:
Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/2079/16082006003qc9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/5936/16082006dz3.jpg

x-post uit/naar grote mountainbike topic!

[ Voor 8% gewijzigd door k0ewl op 16-08-2006 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb Exal SP19 559x19 velgen op mijn fiets en ik vraag mij af hoe dik mijn band maximaal mag zijn. Ik kan nergens op internet hier iets over vinden.

Ik wil namelijk graag Schwalbe Nobby Nic 26x2.1 banden erom doen. Ik neem aan dat het gewoon kan, maar kan iemand dit bevestigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond mijn voorvering al erg ruim veren.... blijk ik een speling van enkele centimeters te hebben |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 12:57:
Ik vond mijn voorvering al erg ruim veren.... blijk ik een speling van enkele centimeters te hebben |:(
van enkele centimeters???? dat doe je wel heel erg goed dan!11oneone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k0ewl schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 15:48:
[...]

van enkele centimeters???? dat doe je wel heel erg goed dan!11oneone
Mijn voorvork schommelt gewoon los in het frame, en gaat zeker 2 cm op en neer.

Maar goed, maar even aangedraait met de waterpomptang en ik kan weer gaan :) Voortaan wat minder trappetjes pakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
aangedraaid met de waterpomptang?

hoe doe je dat dan, ik heb tot nu toe alleen ervaring met een A-headset, wil ik wel weten wat voor een jij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon die grote ring die boven op je voorvork zit, vlak bij het stuur. Zo'n A-headset is denk ik duurder dan mijn fiets waard is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ooh doe het dan goed. Reviseer hem dan. Super leuk klusje!
- Stuur en stuurpen eruit halen
- Borgring los draaien
- bovenste cup losdraaien
- voorvork eruit laten zakken (opletten dat de kogellagers (al dan niet in kooitje) niet wegvliegt)
- opletten in welke volgorde alles zit/zat en welke kant van de kogellagerkooitjes boven zit
- alles ontvetten (Dreft), schoonmaken en met schoon vet terug plaatsen
- op gevoel afstellen
- inrijden
- verder afstellen

niets speling!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Galois schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 10:51:
Ik heb een Santos Travelmaster (LX, hydraulische remmen, Exal velgen, enz) waar ik mijn fietsvakanties mee doe.

Nu ga ik elk jaar een weekje mountainbiken in de Ardennen en bedacht mij dat ik net zo goed (ipv elk jaar huren) twee andere banden onder mijn fiets kan zetten (er zitten nu Continental Top Touring 2000 onder), mijn dragers eraf en het is een mountainbike aangezien het frame een mountainbike frame is.

Hier heb ik nu een paar vragen over:

Is iemand die mij dit afraad? En zo nee, welke banden adviseren jullie mij om mee te mountainbiken in de Ardennen? Is het wellicht verstandig om er ook velgen bij te halen (als ik regelmatig zou mountainbiken dan wellicht wel, maar 1x per jaar)?
Tuurlijk kan je daarmee mountainbiken, aangezien de SCC01 gewoon een zeer degelijk mtb frame is. Velgen zullen wel stevig zijn aangezien het een touring fiets is. Andere bandjes idd en gaan :)

offtopic:
Waar ben je allemaal heengefietst? Misschien een site erover ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 16:50:
ooh doe het dan goed. Reviseer hem dan. Super leuk klusje!
- Stuur en stuurpen eruit halen
- Borgring los draaien
- bovenste cup losdraaien
- voorvork eruit laten zakken (opletten dat de kogellagers (al dan niet in kooitje) niet wegvliegt)
- opletten in welke volgorde alles zit/zat en welke kant van de kogellagerkooitjes boven zit
- alles ontvetten (Dreft), schoonmaken en met schoon vet terug plaatsen
- op gevoel afstellen
- inrijden
- verder afstellen

niets speling!!!
Och, het is mijn crossfiets. Er komt nog een dag dat hier een leuke fiets voor de deur staat, maar dat doe ik pas als deze op is. En dat is als een reparatie qua materiaal duurder word dan 50 euro, aangezien hij dan total-loss is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

dit is 10 minuten werk en een investering van een lik vet. Als je je balhoofd op rijdt dan kost het inderdaad wél ineens geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga binnenkort mijn fiets compleet demonteren (winterstop, hehe), ik zal dan gelijk dit soort dingen invetten en afstellen :)

Toch ben ik bang dat ik drie traptredes en een "stoeprand" verder ik weer van voor af aan kan gaan beginnen wat mijn voorvork betreft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

winterstop? de winter is hét mountainbike seizoen hoor! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 18:18:
winterstop? de winter is hét mountainbike seizoen hoor! 8)
Ik ben een Harley-Davidson achtige fietser, alleen in de zomer en alleen in een shirtje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Moet binnenkort eens aan de slag met mn wielen.
Ze lopen erg stroef.

Of zullen ze al versleten zijn na 2,5jr mountainbiken?
(Fir 232 met Deore naven)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

naven reviseren! whoohoo nog zo'n bevredigend klusje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassGunner
  • Laatst online: 01-12-2024
Jazzper schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 21:29:
naven reviseren! whoohoo nog zo'n bevredigend klusje!
Idd, vandaag ook even mijn racenaafjes (American Classic en Soul Kozak) uit elkaar gehaald en weer ingevet, leuk klusje :) . Maar dat zijn ook zulke minimalistische gevalletjes...

Ahead balhoofd vind ik ook altijd wel leuk om te servicen, lekker simpel.

[ Voor 9% gewijzigd door bassGunner op 16-08-2006 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kon me herinneren dat er ergens op een internet een how-to stond.
T'is toch gewoon een kwestie van de naaf openen, schoonmaken en nieuwe kogels erin?

Whatever.

• k0ewl
als ze al helemaal oud zijn moet je ook de conussen waar de lagers inliggen vervangen, anders krijg je speling!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja en geen kogels kwijtraken... essentieel ;)

handleidingen genoeg. Probeer m-gineering, sheldon brown of parktools maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Done! Wielen lopen weer een stuk beter. :)

Ik heb me trouwens ingeschreven voor de Hondsrug Marathon op 24 september.
Ga voor de 100km afstand, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. :Y)
Ze doen ook aan tijdsregistratie, best wel intressant.
Wie gaat er mee?

Hoogste afstand wat ik ooit heb gefietst op de mtb was 82km, tesamen met KeX en Klaartje. Was toen wel aardig kapot na al die heuveltjes op de veluwe. :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX

KeX

meendering schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 22:17:

Wie gaat er mee?

Hoogste afstand wat ik ooit heb gefietst op de mtb was 82km, tesamen met KeX en Klaartje. Was toen wel aardig kapot na al die heuveltjes op de veluwe. :)
Ik heb die marathon inderdaad ook gezien, maar hij valt op dezelfde dag als de hel van Groesbeek, wat tevens het NK Marathon is. En die wilde ik gaan rijden. Ik vind het wel een heel leuk initiatief dat ze de hondsru marathon met tijdsrgistratie erbij organiseren.

Zelf heb ik op het moment fors de balen. Ben vrij serieus naar 27 augustus toe aan het trainen voor de marathon van Houffalize ben ik gisteren echt fors ziek geworden. Alleen maar naar het toilet rennen en barstende koppijn. En ik vermoed dat het aan de trainingsarbeid ligt. Zaterdag en zondag uiteraard gefietst, diansdag 10 km hard gelopen. Woensdag 45 km op de mtb ( en zeiknat geregend) en donderdag weer 60 km op de racefiets. Ik wilde vandaag en urtje wielrennen op snelheid en morgen nog en uur of zes duur op de mtb doen en dan gaan rusten, maar ben nu gedwongen in bed te blijven. Ik hoop dat ik er niet al te veel last van zal houden. :/

edit:

Oh ja, Harmen, misschien leuk om te weten. Klaartje is heel goed bezig. Heeft als eerste NL vrouw ooit de Salzkammergut trophy gereden (214 km en 6400 hm) en in de week daarna de transschwarzwald. Vervolgens hebben we beiden meegereden in de megabike van Nutscheid die ze heeft gewonnen (zie ook www.rwpmarathoncup.nl) en morgen start ze in de grand raid cristalp. En jullie maar denken dat ik knettergek ben. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door KeX op 19-08-2006 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb banden op het oog maar nu het vraag wat is het verschil tussen 2?

aangezien ik niet weet wat tubelles is wie weet kan iemand mij hier verder helpen?

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=15395

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=14437

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Laatst online: 20-09 16:57
Bij tubeless banden gebruik je geen binnenbanden, maar volgens mij moet je velg er wel geschikt voor zijn om tubeless banden te monteren.
Op het totaal kan het je fiets wat lichter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja en en tubeless rolt lekkerder. Ook in de bochtjes en zo. Het is alleen een stuk bewerkelijker. We praten over lijmen, naaien etc :)

Ook hebben die banden een rijpings en een houdbaarheidsperiode..
en ze kosten meer.

In principe kun je tubeless banden niet op 'clinchers' (weet de nl name niet) leggen en andersom maar er zijn ombouwkitjes die goed schijnen te werken. Als je dus eens tubeless wil proberen op je normale velgen kan dat. Stans NoTubes heet dat geloof ik. Dan giet je een goedje in je normale band, legt de band erop, pompt het geheel op en dan droogt het luchtdicht op meen ik. Scheelt je 2 binnenbanden en rolt beter geloof ik. Maar je hebt nog wel je stalen hiel (die ijzerdraad rondom) dus qua gewicht schiet het niet echt op.

http://www.notubes.com/
Area51 verkoopt ze in nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:01

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
@ Kex: in hoeveel dagen heeft Klaartje dat gedaan? Knap hoor, feliciteer haar maar van me. Misschien is ze zo sterk geworden van het naar jou huis drukken van mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@KeX, damn die klaartje is goed bezig! :P
Wow, ze kan haast wel op zoek gaan naar een Sponsor.
Jammer dat de hondsrug marathon samen valt met het nk. :/
Je kan je nog inschrijven voor de Holland Casino Hondsrug Classic. :Y)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX

KeX

Januszjes schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:37:
@ Kex: in hoeveel dagen heeft Klaartje dat gedaan? Knap hoor, feliciteer haar maar van me. Misschien is ze zo sterk geworden van het naar jou huis drukken van mij ;)
Uhm, die 214 km en 6400 hm?

Schrik je als ik zeg dat dat een ééndaagse was? :+

[ Voor 18% gewijzigd door KeX op 19-08-2006 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
meendering schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 22:17:

Wie gaat er mee?

:o Held

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
door het vele rijden afgelopen tijd heb ik nu een deukje in mijn velg op de remrand en zit er een slag in. Tevens is mijn achternaaf naar de *****

Ik heb nu dus 2 aanbiedingen voor nieuwe wielen.
Namelijk een gebruikte Mavic XC717 met Deore XT naven voor 90 euro
of nieuwe Rigida ZAC2000 voor velgrem met Deore naven voor 75 euro

Vind ze eigenlijk allebei wel interessant. Wat kan ik volgens jullie het beste doen?

Denk dat ik toch voor de XC717 met XT's ga. De XT naven zijn beter dan de Deore en het totale gewichtsverschil is 300 gram. Daarnaast is de XC717 velg beter als de ZAC2000.
Heb nog een 45 minuten om te beslissen in ieder geval.

[ Voor 21% gewijzigd door k0ewl op 22-08-2006 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Nou heb toch maar de ZAC2000's genomen. Die zagen er stukken beter uit en passen beter bij de fiets qua onderdelen.
Heb alleen op de terugweg ook nog een Deore LX achterderrie en voorderrie meegenomen. Ik kon het gewoon niet laten >:)

Nu nog even de achterderailleur afstellen en ik kan weer fietsen. Ondertussen heb ik wel een vette fiets vind ikzelf.

Giant Terrago FS 2002 Alluxx 6061 maat L
Rock Shox Tora 318 80mm (nieuw)
Weinmann ZAC2000 velgen met Deore naven (nieuw)
Shimano Deore LX voorder. (nieuw)
Shimano Deore LX achterder. (nieuw)
Shimano Deore shifters
Shimano FC-M440 crankstel (nieuw)
Shimano Deore ketting en tandwielen (nieuw)
Shimano Deore remmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 13:51
Ik ben nu nog steeds (of opnieuw? ;)) aan het rondkijken voor een tweedehands fiets maar ik kan niet echt mijn gading vinden. Wel vind ik her en der onderdelen die te koop aangeboden worden en die mij iets lijken. Dus begin ik er aan te denken om een fiets volledig vanaf nul op te bouwen met zowel tweedehands als nieuwe onderdelen. Maar is dat wel verstandig voor iemand die dat nog nooit gedaan heeft? :D Ik heb zeker geen twee linkerhanden maar ik heb geen flauw idee waaraan ik me kan verwachten en welk materiaal ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Als je maar op een aantal dingen let.

Je moet namelijk wel rekening houding met waar de kabels vandaan komen met derailleurs. Ook of het frame wel bevestigingsmogelijkheden heeft voor schijfremmen en/of v-brakes. Net zoals de vork.

Dan letten op crankstel en trapas combinatie. Er zijn hier wel veel mensen die je er iets over uit kunen leggen en voor meer info kun je terecht op http://www.mountainbike.nl/forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 13:51
Door veel fouten te maken, leert men ;)
Maar ik twijfel nog wat :) Op het vlak van fietsen ben ik toch een echte leek.

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 23-08-2006 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Zorg er in ieder geval voor dat je de basis van je fiets goed hebt.
Een goed frame. Daarnaast is het verstandig om meteen er goed over na te denken of je v-brakes of schijfremmen wilt. De aanschaf van schijfremmen is duur en je moet je naven en wielen er ook op aanpassen. Een setje Magura HS11 of HS33 hydraulische velgremmen is ook een optie, maar dan heb je weer aparte shifters nodig die hydraulisch kunnen.

Dus is misschien de beste optie voor een beginner wel gewone v-brakes, maar wel de mogelijkheid voor schijfremmen. Zodra je dan je eerste setje wielen versleten hebt, kun je in 1 keer alles vervangen als je dat zou willen.

Je crankstel moet je in ieder geval 1 kopen met verwisselbare bladen, anders moet je elke keer je hele crank vervangen. Een casette, ketting en crank moet wel van dermate kwaliteit zijn dat het niet meteen afbreekt ofzo, een Deore afmontage is geen overbodige luxe dus.

Als je voor een beetje weinig geld wat wilt, moet je al marktplaats.nl afspeuren en daar alles los kopen, dat zal missschien wel schelen.

Ik zou gewoon een lijstje maken met onderdelen die je erop wilt hebben, dat opzoeken op inet en dan berekenen wat het kost. Kost het minder dan een nieuwe fiets, dan doen. Van fiets zelf in elkaar zetten leer je ook wel wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
Vraagje.

Ik ben op de bike van mijn broertje (Trek 8000 met een weerzinwekkend opwindende (mag geen aanstootgevende woorden gebruiken) Pace RC36 Evo voorvork(je weet wel, zo'n carbon ding)) een andere XT a-der. aan het zetten. Er zat eerst een long cage op, en nu komt er een short cage op.

Vraagje; hoeveel schakels moet ik uit mijn ketting halen (en ja ik weet hoe ik dat moet meten, maar ik wil gewoon even het getal).
Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.