Je moet het wel aan zetten in je DVD player applicatie...
DTS en dolby heb ik al gevonden idd, die werken nu.
Is er ook nog een manier om 'em op 16:9 resolutie te zetten ?, momenteel kan ik alleen maar standaard monitor resoluties kiezen, geen TV resoluties. Daardoor moet ik met DVD's de zoom functie aanzetten en geeft quicktime iets te grote zwarte balken.
Is er ook nog een manier om 'em op 16:9 resolutie te zetten ?, momenteel kan ik alleen maar standaard monitor resoluties kiezen, geen TV resoluties. Daardoor moet ik met DVD's de zoom functie aanzetten en geeft quicktime iets te grote zwarte balken.
[ Voor 90% gewijzigd door Wunk op 27-05-2007 12:23 ]
Verwijderd
Dat is afhankelijk van de resolutie informatie die je monitor/TV terug stuurt naar de mini. OSX baseert de beschikbare resoluties op deze informatie.Wunk schreef op zondag 27 mei 2007 @ 12:06:
DTS en dolby heb ik al gevonden idd, die werken nu.
Met het tooltje DisplayConfigX kan je zelf resoluties aan het systeem toevoegen.
Verwijderd
Je kan de command rechts van de spatiebalk gebruiken om maar met 1 hand te moetenSeatRider schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 11:44:
[...]
Ja dat wist ik, maar dan moet ik het tobo met twee handen bedienen, terwijl je nu (in Windows) met mijn rechterhand kan terwijl het tobo gewoon op de bank ligt (htpc opstelling)
't schijnt dus na veel gezoek op internet en gepruts met DisplayConfigX dat de x86 Mac Mini (nog?) GEEN 16:9 resolutie ondersteunt via S-video i.c.m. de geintegreerde intel videokaart.Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 13:36:
[...]
Dat is afhankelijk van de resolutie informatie die je monitor/TV terug stuurt naar de mini. OSX baseert de beschikbare resoluties op deze informatie.
Met het tooltje DisplayConfigX kan je zelf resoluties aan het systeem toevoegen.
Ik kan de resoluties aanpassen naar 16:9 formaat wat ik wil, maar m'n TV lust ze dus niet. Via VNC werkt 't wel, maar daar heb ik natuurlijk niet zo veel aan
Van de week even een DVI splitter bestellen zodat ik ook een kabel naar m'n beamer kan trekken, kijken of 't daar wel op lukt.
De voor- en nadelen tot nu toe zoals ik ze ervaar als je 'em als mediacenter wilt inzetten:
---------
Nadelen:
Met alleen die remote die er bij zit heb je geen geavanceerd mediacenter control, voor sommige delen heb je simpelweg een toetsenbord en muis nodig.., de Front Row interface is erg leuk voor basic player opties, maar wil je meer moet je echt met opties aan de gang die vanuit daar niet beschikbaar zijn.
16:9 word niet ondersteund op analoge TV's met de S-video out plug (composite misschien wel, maar da's minder beeld en heb ik nog niet geprobeerd), is deels omheen te werken, je kunt namelijk met DVD's 't beeld zoomen als je de losse DVD speler gebruikt (vanuit frontrow nog niet gelukt) en dan alsnog 16:9 formaat hebt. Maar blijft lichtelijk irritant omdat je vrij snel te grote zwarte balken boven en onder de video/dvd op 't scherm hebt.
Hij valt nogal eens uit stand-by na een paar uur (waarom is me nog een raadsel, toch maar eens de logs gaan nazoeken)
512MB is echt te weinig, je moet er volgens mij echt minimaal 1GB in zetten om o.a. Joost! goed af te spelen (da's echt een geheugenvreter), hij hapert een heel klein beetje omdat 'ie volgens mij staat te swappen (moet ik nog even nakijken via top), ik ga morgen even een 2GB kit bestellen ervoor.
Front Row is dus nog niet te customizen, hopelijk voegt apple dat nog toe.
't is een hoop werk voor je 'em uiteindelijk naar wens hebt (ik ben nog steeds bezig), al is dat niet echt een nadeel want dit is weer eens ouderwets leuk uitzoek en tune werk)
M'n fucking muis heeft maar een bereik van 1 meter, dus ik moet die draadloze receiver steeds dichtbij zetten (dat krijg je voor een 19 euro draadloos keyboard/muis combi he ;-)
---
Voordelen:
Je hoort 'em dus gewoon helemaal NIET, m'n KPN Mine box maakt al meer herrie dan de Mac mini (en da's nie veel
Joost! werkt met de remote control en is default full-screen, dat is aanklikken en werken.
HD content spelen, ik moet nog even wat splitter kabels bestellen om de boel op m'n beamer goed aan te sluiten (moeten 2 VGA connectors tegelijk in m'n beamer, 1 voor de scart van Mine, xbox, etc en de Mac Mini en ik moet 'em bij m'n mac mini splitten naar DVI en VGA), maar als 't goed is heb ik daar geen problemen met 't 16:9 resolutie verhaal.
't ding staat leuk tussen m'n home cinema opzet en OSX is toch wel een supergeil OS ;-)
Ding geeft een VEEL helderder beeld weer van DVD's als m'n JVC DVD speler waarvan 't beeld veel donkerder is, geen flauw idee waarom dat is maar 't zou kunnen komen omdat er aan de scart aansluitingen van m'n DVD speler 20 meter aan kabel via een splitterbox zit wat voor signaalverlies zorgt. (toch eens testen)
Een bling bling pulserende witte LED als 'ie stand-by staat..
-----
Conclusie tot nu toe: Absoluut geen spijt dat ik 'em gekocht heb, maar ik moet denk ik toch eens naar een LCD tv gaan kijken
Ik heb van de week een DVI <> VGA+DVI splitter besteld: http://www.allekabels.nl/na/0/6362/VGA-DVI-SPLITTER.html
Maar dat werkt dus niet, op m'n PC werkt die splitter wel, maar op m'n Mac Mini werkt de uitgaande DVI connectie niet. (de vga overigens wel)
Ik wil dus 't signaal splitten zodat ik zowel m'n TV (via de DVI <> S-video/composite connector van apple) als m'n beamer (VGA connector) kan aansluiten op m'n mac mini.., heeft er iemand een idee hoe ik 't DVI signaal dan wel kan splitten zodat 't werkt ?
Maar dat werkt dus niet, op m'n PC werkt die splitter wel, maar op m'n Mac Mini werkt de uitgaande DVI connectie niet. (de vga overigens wel)
Ik wil dus 't signaal splitten zodat ik zowel m'n TV (via de DVI <> S-video/composite connector van apple) als m'n beamer (VGA connector) kan aansluiten op m'n mac mini.., heeft er iemand een idee hoe ik 't DVI signaal dan wel kan splitten zodat 't werkt ?
Verwijderd
Klopt het dat de Mac Mini dus pas 1 update als Intel heeft gehad en dat je nu redelijkerwijs mag aannemen dat er binnen afzienbare tijd een update komt met Core 2 Duos, meer memory en grotere HD?
Yep, maar er gaat ook het gerucht dat ze de Mini willen droppen.
Verwijderd
Slecht idee, want het is de enige betaalbare desktop mac die er is. Voor mensen die geen macbook nodig hebben, en gewoon het OS op een deskje willen voor wat simpel werk.Kapitein Prozac schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 01:52:
Yep, maar er gaat ook het gerucht dat ze de Mini willen droppen.
Heb er zelf ook nog één gehad maar verkocht btw. Het is een beetje een raar, dubbel apparaat. Wel leuk, maar de nadelen van een laptop, zonder de voordelen van een laptop.
De 'gap' tussen de mini en de macbook is gewoon te klein. Je kan bij manier van spreken beter gewoon een macbook kopen en deze gesloten gebruiken als mini (indien gewenst KAN je dan nog eens gebruik maken van het scherm en toetsenbord) ipv een mini te kopen.
Zowieso zijn ze vrij duur. Wat kost die core2duo (!) met 1 Gig ram en vista licentie en normale desktop HD (dus meer geheugen) van HP? Die is héél netjes geprijsd voor zover ik laatst heb kunnen zien. (als ik mij niet vergis bijna 200 euro onder de mini). Ok, niets verslaat de mini qua 'geliktheid en ultiem mini desktop pc'tje'...
Ik zou gewoon liever hebben dat ze een single core mini uitbrengen. (single core is voor mij meer dan genoeg op een mac.) osx is namelijk niet erg cpu hongerig, althans niet om gewoon wat appjes open en dicht te doen, maar heeft vooral veel geheugen nodig. Niemand uit het doelpubliek van een mac mini zal merken dat er een single core inzit. (apps blijven trouwens gewoon openstaan, en verder is de hd gewoon de beperkende factor).
Dus een mac mini met een celeron core solo, met standaard 1 Gig ram, dat voor een 420 tal euro. Dat zou uit de winkels vliegen, en een absolute besteller worden. Natuurlijk gaat dat nooit gebeuren omdat ze zo minder macbooks gaan verkopen.
In elk geval, als ze de mini droppen moet er 'iets' van desktop terug in de plaats komen. Niet iedereen wil namelijk een ingebouwd scherm, dus de iMac is voor velen geen optie, en de mac pro is voor het overgrote deel belachelijke overkill (als je geen workstation maar een desktop nodig hebt)
Verwijderd
Ik hoop zelf op de herintroductie van de Cube. Core 2 Duo 2.16Ghz, uitbreidbare graphics, 3.5" HDD in een net wat hogere behuizing
Verwijderd
Ik heb tijdelijk een Mac Mini 1.66. Voor 620 euro krijg je een prima apparaat. Als je er zelf nog een muis en monitor bij koopt ben je inderdaad 900 tot 1.000 euro kwijt. En dan is het verschil met de MB erg klein. Als je al een draadloze muis/tobo/monitor hebt dan is die 620 wel weer te doen, Ik hoop dat ie in het assortiment blijft maar dan met 1.8, 1GB en 80GB voor 599 euro. Qua design is het een perfect apparaat en als mediacenter voor het bekijken van 720p HD .mkv films (bluray/hddvd rips), cd burner, dvd player een hele goede computer.
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2007 08:47 ]
Op zich moet die splitter wel werken, ik heb er ook zo eentje in gebruik, je krijgt alleen nooit tegelijk signaal erop. Ik heb TV via VGA en beamer via DVI, zodra ik de beamer aan zet gaat het signaal van de VGA, stomtoevallig is dat precies zoals ik het wil hebben).Wunk schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:49:
Ik heb van de week een DVI <> VGA+DVI splitter besteld: http://www.allekabels.nl/na/0/6362/VGA-DVI-SPLITTER.html
Echter, in combinatie met die DVi naar Svideo connector werkt het ongetwijfeld niet. het is namelijk niet echt een converter, het svideo signaal stuurt de mac al uit over ongebruikte pinnetjes, en ik vermoed dat die VGA/DVI splitter die niet doorgeeft. Werkt ie wel als je alleen de S-video converter na de splitter aansluit, dus zonder VGA?
Nederlands is makkelijker als je denkt
Verwijderd
* zelfde hierVerwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 09:18:
Ik hoop zelf op de herintroductie van de Cube. Core 2 Duo 2.16Ghz, uitbreidbare graphics, 3.5" HDD in een net wat hogere behuizing
Mac mini is misschien wel dood met Leopard ja, te weinig Multimedia mogelijkheden in een te klein kastje. Lijkt me opzich goed mogelijk. Een herintroductie lijkt me perfect: toch klein en strak design, maar wat meer mogelijkheden. Hopen...Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 09:18:
Verwijderd
Hoe worden de DVD kwaliteiten van de Mac Mini beoordeeld t.o.v. andere dvd players?
En wie weet waar het vorige model van de Mac Mini nog te koop is (Intel 1.5)?
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 23:40 ]
Verwijderd
kleine bump. Heeft iemand hier een Mac mini 1.5 core duo? Speelt die.x264 bestanden in 720p goed af? Mijn 1.66 core duo doet dat probleemloos. Iemand die dat even kan testen?
Nee, dat werkt dus helaas niet.., klinkt wel logisch overigensSeatRider schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 10:03:
[...]
Op zich moet die splitter wel werken, ik heb er ook zo eentje in gebruik, je krijgt alleen nooit tegelijk signaal erop. Ik heb TV via VGA en beamer via DVI, zodra ik de beamer aan zet gaat het signaal van de VGA, stomtoevallig is dat precies zoals ik het wil hebben).
Echter, in combinatie met die DVi naar Svideo connector werkt het ongetwijfeld niet. het is namelijk niet echt een converter, het svideo signaal stuurt de mac al uit over ongebruikte pinnetjes, en ik vermoed dat die VGA/DVI splitter die niet doorgeeft. Werkt ie wel als je alleen de S-video converter na de splitter aansluit, dus zonder VGA?
Word 't toch eens tijd voor een HDTV met DVI/HDMI poort
Bij HTR (Utrecht/Veenendaal/Arnhem) komen er volgende week een stuk of 30 voor 349,- EURVerwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 21:37:
Hoe worden de DVD kwaliteiten van de Mac Mini beoordeeld t.o.v. andere dvd players?
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein
Hetzelfde geldt voor A-Mac in Utrecht, Amersfoort en Den Bosch...SerialThrillaZ schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 23:34:
[...]
Bij HTR (Utrecht/Veenendaal/Arnhem) komen er volgende week een stuk of 30 voor 349,- EUR
[ Voor 21% gewijzigd door Flatwhite op 15-06-2007 23:41 ]
Verwijderd
daar kost ie 369Flatwhite schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 23:39:
[...]
Hetzelfde geldt voor A-Mac in Utrecht, Amersfoort en Den Bosch...
Verwijderd
Twintig euro, dan koop ik hem liever bij A-Mac. Vind het persoonlijk een iets fijnere winkelVerwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 00:06:
[...]
daar kost ie 369. 349 is weer aantrekkelijker
Hebben jullie toevallig ook last van een raar klikgeluid in je intel mini? Ik heb hier twee mini's (een G4 en een Core Duo 1.6 (huidig model) van een maand oud, zelf geupgrade naar 2GB en superdrive.
Die G4 is lekker stil, maar de intel mini heeft de onhebbelijkheid om na een tijdje aan te staan elke 20 seconden een klik-klak geluid te geven.
Ik heb inmiddels het geluid weten te herleiden naar de HD, ik dacht eerst dat het de zelf ingebouwde superdrive was maar die is het niet. En als ik continu een 'find /' draai dan heb ik er totaal geen last van, houdt de HD lekker bezig. Maar dan wordt hij weer traag.
Het is alleen wel mateloos irritant. Het klinkt alsof de schijf in slaap gezet wordt ofzo maar die mogelijkheid heb ik al uit gezet in System Preferences. Echt bizar...
Ik ben op internet (en op GoT natuurlijk) wezen zoeken maar alleen referenties gevonden naar problemen met een seagate schijf, maar die van mij is een Fujitsu (MHV2060BHPL)
Dus ik vroeg me af of jullie dit ook kennen en er een oplossing voor weten. Als ik geen oplossing kan vinden dan koop ik wel een nieuwe HD, ik ga dan gelijk voor de 7200rpm denk ik... Maar ik heb al zoveel uitgegeven aan upgrades deze maand
Edit: zo klinkt het (beetje versterkt voor de duidelijkheid).
Die G4 is lekker stil, maar de intel mini heeft de onhebbelijkheid om na een tijdje aan te staan elke 20 seconden een klik-klak geluid te geven.
Ik heb inmiddels het geluid weten te herleiden naar de HD, ik dacht eerst dat het de zelf ingebouwde superdrive was maar die is het niet. En als ik continu een 'find /' draai dan heb ik er totaal geen last van, houdt de HD lekker bezig. Maar dan wordt hij weer traag.
Het is alleen wel mateloos irritant. Het klinkt alsof de schijf in slaap gezet wordt ofzo maar die mogelijkheid heb ik al uit gezet in System Preferences. Echt bizar...
Ik ben op internet (en op GoT natuurlijk) wezen zoeken maar alleen referenties gevonden naar problemen met een seagate schijf, maar die van mij is een Fujitsu (MHV2060BHPL)
Dus ik vroeg me af of jullie dit ook kennen en er een oplossing voor weten. Als ik geen oplossing kan vinden dan koop ik wel een nieuwe HD, ik ga dan gelijk voor de 7200rpm denk ik... Maar ik heb al zoveel uitgegeven aan upgrades deze maand
Edit: zo klinkt het (beetje versterkt voor de duidelijkheid).
[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 16-06-2007 02:26 ]
De 1.5 was een core solo. Je kunt wel zelf de CPU verwisselen voor een duo. Ik heb op die manier een mini met 2GHz core duo hier staanVerwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:46:
kleine bump. Heeft iemand hier een Mac mini 1.5 core duo? Speelt die.x264 bestanden in 720p goed af? Mijn 1.66 core duo doet dat probleemloos. Iemand die dat even kan testen?
Zet eens onder 'Datum en tijd' de optie 'knipperende scheidingstekens' aan. Ik kan me herinneren dat dit ervoor zorgde dat mijn oude G4 mini ophield met het geluid te maken dat jij beschrijft.GekkePrutser schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 02:09:
[...]Die G4 is lekker stil, maar de intel mini heeft de onhebbelijkheid om na een tijdje aan te staan elke 20 seconden een klik-klak geluid te geven.
[...].
Verwijderd
Klopt, ik heb hier een 1.66 core duo staan en die pakt 720p .mkv bestanden perfect. Ben alleen benieuwd of de core solo 1.5 dat ook doet.SeatRider schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 08:32:
[...]
De 1.5 was een core solo. Je kunt wel zelf de CPU verwisselen voor een duo. Ik heb op die manier een mini met 2GHz core duo hier staan. Doet 720p ook erg goed, kan ik zeggen
Een core duo 1.66 kost ca. 180 euro. 350 euro + 180 euro is 530 euro. Dan ben je 90 euro goedkoper uit dan een instap Mac Mini Core2Duo van 619. Die processor is toch het enige verschil met het huidig instapmodel?
is A-Mac die winkel op 2 minuten lopen van de Hema? of is dat juist die ander?Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 00:44:
[...]
Twintig euro, dan koop ik hem liever bij A-Mac. Vind het persoonlijk een iets fijnere winkel
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2007 08:48 ]
AllebeiVerwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 13:09:
is A-Mac die winkel op 2 minuten lopen van de Hema? of is dat juist die ander?
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein
't Is een core duo, geen core2duo he! En naast CPU is de hdd van de 1.5 60Gb ipv 80Gb. Verder is 430 euro best wek interessant, ik heb 575 betaald voor mijn 2GHz exemplaar met 1Gb.Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 13:09:
[...]
Klopt, ik heb hier een 1.66 core duo staan en die pakt 720p .mkv bestanden perfect. Ben alleen benieuwd of de core solo 1.5 dat ook doet, die is voor een vriendin van me.
Een core duo 1.66 kost maar 80 euro. 350 euro + 80 euro is 430 euro. Dan ben je 190 euro goedkoper uit dan een instap Mac Mini Core2Duo van 619. Die processor is toch het enige verschil met het huidig instapmodel?
Ik zou 't dus zo doen, probeer het eens met de core solo, werkt t niet kun je altijd nog 80 euro investeren (en je garantie verliezen, strict genomen).
In de huidige €619 model zit ook maar een Core Duo, geen Core 2 Duo. En een 20Gb HD upgrade is natuurlijk niet zo veel waard, een compleet nieuwe 120Gb HD kost maar rond de €65. Ik ben wel benieuwd waar davidgilmour voor €80 een 1.66Ghz Core Duo haalt, op Pricewatch staat hij nog op €184,34 minimum...
Bedankt!! Hij doet het nog steeds maar wel veel minder vaak! Zo is er wel mee te leven.Deephouse schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 09:28:
[...]
Zet eens onder 'Datum en tijd' de optie 'knipperende scheidingstekens' aan. Ik kan me herinneren dat dit ervoor zorgde dat mijn oude G4 mini ophield met het geluid te maken dat jij beschrijft.
Graag gedaan, en ik werd er destijds ook helemaal gek van.GekkePrutser schreef op zondag 17 juni 2007 @ 02:16:
[...]
Bedankt!! Hij doet het nog steeds maar wel veel minder vaak! Zo is er wel mee te leven.
Kijk ook eens hier naar, misschien helpt dit nog meer als je een Seagate hd hebt.
Het probleem zit 'm in de instellingen van het power management. Hitachi heeft een tooltje waarmee je dat kunt uitzetten, wellicht dat het ook met andere merken werkt mocht je geen Hitachi hd in je mini hebben. Je zult het wel onder native Windows moeten draaien.
Verwijderd
Dat geluid wordt veroorzaakt doordat de disk in principe een laptopdisk is en uit veiligheidsoverwegingen (onverwachte bewegingen) automatisch de koppen parkeert. Als 'ie dat lawaaierig genoeg doet kan ik me voorstellen dat het een hee irritant fenomeen is; mijn vorige laptop had af en toe ook zo'n bui...
Waarom doet de productpagina van de Mac mini het niet?
http://www.apple.com/nl/macmini/
Verdwijnt de mac mini? zou wel jammer zijn want ik was van plan om er ooit nog een te kopen.
Verdwijnt de mac mini? zou wel jammer zijn want ik was van plan om er ooit nog een te kopen.
Er gaan inderdaad steeds meer geruchten dat de mac mini zal verdwijnen, maar ik denk niet dat het al zo ver is. Hij staat namelijk nog wel in het overzicht op de 'Hardware' pagina. Het is niets voor Apple om de produkt pagina zomaar weg te halen terwijl er nog allemaal links naartoe wijzen vanaf andere pagina's.UserNick8482 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 12:18:
Waarom doet de productpagina van de Mac mini het niet?
Bovendien doet hij het op de Amerikaanse en Engelse sites nog wel. Zal gewoon wel een foutje zijn dit keer.
Ja, heDeephouse schreef op zondag 17 juni 2007 @ 10:26:
Graag gedaan, en ik werd er destijds ook helemaal gek van.
Bedankt voor de link naar declunk, ik heb een Fujitsu maar misschien helpt het toch wel, want het enige dat dat programma doet is af en toe wat HD activiteit genereren zo te zien. Volgens die man is het ook erg slecht voor de drive dus wel een goed idee om het te doen eigenlijk. Helaas heb ik dus geen hitachi dus dat tooltje kan ik niet gebruiken.Deephouse schreef op zondag 17 juni 2007 @ 10:26:
Kijk ook eens hier naar, misschien helpt dit nog meer als je een Seagate hd hebt.
Het probleem zit 'm in de instellingen van het power management. Hitachi heeft een tooltje waarmee je dat kunt uitzetten, wellicht dat het ook met andere merken werkt mocht je geen Hitachi hd in je mini hebben. Je zult het wel onder native Windows moeten draaien.
@Qlone: Ik denk niet dat het een bewegingssensor is, want de mini staat hier superstabiel op een stevige tafel. En het geluid was erg periodiek. Dus ik denk inderdaad meer aan power management zoals Deephouse zegt.
Het heeft inderdaad iets met het besparen van energie te maken, en je kunt dat uitzetten via de APM settings van je hd. Toen ik dat uitgezet heb op mijn Travelstar, was de klacht geheel verholpen. Ik moet daarbij wel vermelden dat het een zelfgekochte Travelstar betrof, dus zonder een speciaal voor Apple gemaakte firmware (die manipulatie van instellingen zou kunnen verhinderen).GekkePrutser schreef op zondag 17 juni 2007 @ 18:50:
@Qlone: Ik denk niet dat het een bewegingssensor is, want de mini staat hier superstabiel op een stevige tafel. En het geluid was erg periodiek. Dus ik denk inderdaad meer aan power management zoals Deephouse zegt.
Tooltje van Hitachi kun je hier vinden (werkt vaak gewoon met drives van andere merken!). Je zou desnoods Fujitsu kunnen mailen met de vraag of ze je kunnen helpen bij het deactiveren van APM.
Ik hoop dat het je lukt, want zoals je zegt de Mini is zo'n mooi klein apparaatje dat het enorm storend kan zijn als-ie een ergelijk geluidje maakt!
Weten jullie wat voor soort ram er in de Mac mini moet ?
Ik kan het niet vinden
Ik kan het niet vinden
G4: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300572Dahlia schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:47:
Ik kan het niet vinden
Intel: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303378
I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
wat voor mac mini heb je ?Dahlia schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:47:
Ik kan het niet vinden
een "oude" G4 CPU heeft gewoon DDR1 pc3200 geheugen, terwijl de intel modelletjes weer ddr2 SO-dim pc5300 hebben.
Verwijderd
Nee, geen bewegingssensor, maar meer een neiging van de schijf om te pas en te onpas de koppen te parkeren. Bij de meeste schijven worden de koppen bij het parkeren tegenwoordig echt fysiek van het schijfoppervlak gehaald wat ook een draaiende maar niet actieve laptopschijf veel robuuster maakt. Maar dat parkeren iedere keer komt wel met bijgeluiden. De schijf echt stoppen doet het power management van de apple ook, maar afaik is dat pas na een kwartier zonder diskactiviteit...GekkePrutser schreef op zondag 17 juni 2007 @ 18:50:
[...]
http://www.apple.com/macosx/leopard/ - OSX Leopard, uit in Oktober, ziet er wel erg geil uit moet ik zeggen..
Doet apple nog aan speciale OSX upgrade prijzen ofzo ?
Doet apple nog aan speciale OSX upgrade prijzen ofzo ?
Er is maar één versie, en dat is de upgradeversie. Je mag Leopard namelijk alleen installeren op een Mac, en elke Mac waar Leopard op kan draaien is ooit verkocht met een versie van OS X.
Dan vergeet je voor het gemak even al die Macs die zijn verkocht met Mac OS 9 en lagergebradenkip schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:42:
Er is maar één versie, en dat is de upgradeversie. Je mag Leopard namelijk alleen installeren op een Mac, en elke Mac waar Leopard op kan draaien is ooit verkocht met een versie van OS X.
Toch vermeldt de Apple store niet bij OS X 10.4 dat het een upgrade betreft, dus ik vermoed dat je dat pakket gewoon zonder de al dan niet bij je Mac meegeleverde installatiedisks kunt installeren.
Zijn er dan G4s of hoger verkocht met OS 9 en lager? Maar je kan inderdaad installeren zonder je vorige disks, maar goed, het zou niet logisch zijn om een upgrade én een retailversie aan te bieden.Deephouse schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:56:
[...]
Dan vergeet je voor het gemak even al die Macs die zijn verkocht met Mac OS 9 en lager
Toch vermeldt de Apple store niet bij OS X 10.4 dat het een upgrade betreft, dus ik vermoed dat je dat pakket gewoon zonder de al dan niet bij je Mac meegeleverde installatiedisks kunt installeren.
Maar weer even ontopic: Weet hier iemand toevallig wanneer die goedkope Core Solo's binnenkomen?
gebradenkip schreef op maandag 18 juni 2007 @ 20:33:
[...]
Zijn er dan G4s of hoger verkocht met OS 9 en lager?
offtopic:
De eerste Macintosh met een G4 was de Power Mac G4 (PCI Graphics). Deze computer is in augustus 1999 geïntroduceerd en werd standaard geleverd met Mac OS 8.6. De Power Mac G4 (QuickSilver), die in juli 2001 werd geïntroduceerd, was de eerste G4 waar zowel Mac OS X 10.0 als Mac OS 9.2 op stond. Tot januari 2003 heeft Apple al z'n computers met zowel Mac OS X als Mac OS 9 uitgeleverd. Vanaf januari 2003 worden alle Macintoshes met alleen Mac OS X 10.2 of hoger uitgeleverd. For the record: de eerste waren de Power Mac G4 (FW 800), de PowerBook G4 12-inch en de PowerBook G4 17-inch (een 15-inch PowerBook bestond toen nog niet, die werdt pas in september 2003 geïntroduceerd).
De eerste Macintosh met een G4 was de Power Mac G4 (PCI Graphics). Deze computer is in augustus 1999 geïntroduceerd en werd standaard geleverd met Mac OS 8.6. De Power Mac G4 (QuickSilver), die in juli 2001 werd geïntroduceerd, was de eerste G4 waar zowel Mac OS X 10.0 als Mac OS 9.2 op stond. Tot januari 2003 heeft Apple al z'n computers met zowel Mac OS X als Mac OS 9 uitgeleverd. Vanaf januari 2003 worden alle Macintoshes met alleen Mac OS X 10.2 of hoger uitgeleverd. For the record: de eerste waren de Power Mac G4 (FW 800), de PowerBook G4 12-inch en de PowerBook G4 17-inch (een 15-inch PowerBook bestond toen nog niet, die werdt pas in september 2003 geïntroduceerd).
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Zo, weer wat geleerd. Ik heb pas anderhalf jaar OS X en aangezien die al op 10.4 zat dacht ik dat OS 9 wel heel oud moest zijn, uit de tijd van de G3's.
Ik heb ooit nog heel even mogen proberen te internetten met OS 9 op een franse iMac en vond het echt verschrikkelijk onhandig, misschien omdat ik alleen windows gewend was.
Ik heb ooit nog heel even mogen proberen te internetten met OS 9 op een franse iMac en vond het echt verschrikkelijk onhandig, misschien omdat ik alleen windows gewend was.
Verwijderd
OS 9 zuigt ook tennisballen door een heel dun rietje. Apple heeft een behoorlijke tijd echt crisis gehad met hun operating system en waar de rest van de wereld al op preemptive multitasking zat met echt memory management was apple door aan het modderen met een co-operative multitasking speeltje zonder enig noemenswaardig memory management. Het is voor mij persoonlijk pas sinds OSX 10.3 dat ik apple weer al een serieus alternatief zie (en dan ook meteen een heel goed alternatief... OSX is redelijk geweldiggebradenkip schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:35:
Verwijderd
Ik ben van plan om ook deze week zo'n goedkope Mac Mini Intel 1.5 Ghz Core Solo aan te schaffen en later de proc te upgraden.
Maar, is het nu probleemloos mogelijk om later die Core Solo te vervangen voor elke Core Duo óf een Core2Duo met socket 479, of moet ik dan toch gaan kijken naar bepaalde types van deze processoren? (ben niet zo thuis in Mac, 't zal mn eerste worden
)
@davidgilmour: Ook ik ben erg nieuwsgierig waar jij een core duo 1.66 hebt gevonden voor 80,-
Maar, is het nu probleemloos mogelijk om later die Core Solo te vervangen voor elke Core Duo óf een Core2Duo met socket 479, of moet ik dan toch gaan kijken naar bepaalde types van deze processoren? (ben niet zo thuis in Mac, 't zal mn eerste worden
@davidgilmour: Ook ik ben erg nieuwsgierig waar jij een core duo 1.66 hebt gevonden voor 80,-
Als je een Mini voor €349 te pakken kunt krijgen, kun je ze volgens mij probleemloos over een week voor €400 op marktplaats of tweedehandsmac kwijt
De meesten vragen nog meer dan €300 voor een 1.25Ghz G4 model. Ik had anderhalf jaar geleden €329 betaald voor een nieuw exemplaar ...
@Pentaxiaan
Zo'n C2D upgrade lijkt me nog goed te doen, lees maar; http://www.macintouch.com/specialreports/minimonster/
Zo'n C2D upgrade lijkt me nog goed te doen, lees maar; http://www.macintouch.com/specialreports/minimonster/
Verwijderd
Ja, helaas zijn ze overal uitverkocht en niet meer te krijgen voor 349/369. Jammer maar over een maandje of twee komen ze wel weer. Computers worden alleen maar goedkoper.pxa270 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:05:
Als je een Mini voor €349 te pakken kunt krijgen, kun je ze volgens mij probleemloos over een week voor €400 op marktplaats of tweedehandsmac kwijtDe meesten vragen nog meer dan €300 voor een 1.25Ghz G4 model. Ik had anderhalf jaar geleden €329 betaald voor een nieuw exemplaar ...
Als je makkelijk geld wil verdienen nog een tip. Koop een Wii in de winkel voor 249 en verkoop die op marktplaats voor 300. Minder investering nodig en makkelijker verkrijgbaar, ik heb er de afgelopen maand wel 5 gezien bij de FRS/BS/Intertoys die ik zo mee kon nemen.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 19:08 ]
Maar als ze makkelijk verkrijgbaar zijn in de winkel, waarom zouden mensen hem voor meer op marktplaats kopen?
Verwijderd
Ze zijn 'relatief' makkelijk verkrijgbaar. Je moet er wel wat moeite voor doen.pxa270 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 19:43:
Maar als ze makkelijk verkrijgbaar zijn in de winkel, waarom zouden mensen hem voor meer op marktplaats kopen?
Verwijderd
De Mac Mini's nu al uitverkocht voor die prijs?Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 19:06:
[...]
Ja, helaas zijn ze overal uitverkocht en niet meer te krijgen voor 349/369. Jammer maar over een maandje of twee komen ze wel weer. Computers worden alleen maar goedkoper.
Als je makkelijk geld wil verdienen nog een tip. Koop een Wii in de winkel voor 249 en verkoop die op marktplaats voor 300. Minder investering nodig en makkelijker verkrijgbaar, ik heb er de afgelopen maand wel 5 gezien bij de FRS/BS/Intertoys die ik zo mee kon nemen.
Ik heb vandaag vanmiddag een besteld HTR voor € 349,-. Bijgevolg heb ik mn bestelling bij a-mac.nl geannuleerd. (dubbeltje en eerste rang rang he). Laat er wel voor € 120,- 2Gb geheugen inzetten (het geheugen bij HTR was ook nog es € 60,- goedkoper....) en bovendien verstuurt HTR ' em onder rembours, terwijl ik bij a-mac.nl zelf zo'n 170km zou moeten rijden om ' em op te halen.
Ze hebben ze alleen nog niet binnen, HTR niet en a-mac.nl ook niet. Volgens de persoon die ik bij HTR heb gesproken ontvangen zij ze aanstaande vrijdag en wordt mijn exemplaar begin volgnde week naar mij toegestuurd.
Nu nog ff weer wat sparen en dan de Core Solo verwisselen voor een Core Duo processor á 200,- ofzo, en dan heb ik voor minder dan € 700,- de zwaarste versie van een Mac Mini voor veel minder geld
Verwijderd
Gisteren gebeld met HTR Utrecht en die zeiden dat ze ze niet meer zouden krijgen want in heel Europa zijn ze niet meer leverbaar zijn door Apple EuropeVerwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 00:33:
[...]
De Mac Mini's nu al uitverkocht voor die prijs?
Ik heb vandaag vanmiddag een besteld HTR voor € 349,-. Bijgevolg heb ik mn bestelling bij a-mac.nl geannuleerd. (dubbeltje en eerste rang rang he). Laat er wel voor € 120,- 2Gb geheugen inzetten (het geheugen bij HTR was ook nog es € 60,- goedkoper....) en bovendien verstuurt HTR ' em onder rembours, terwijl ik bij a-mac.nl zelf zo'n 170km zou moeten rijden om ' em op te halen.
Ze hebben ze alleen nog niet binnen, HTR niet en a-mac.nl ook niet. Volgens de persoon die ik bij HTR heb gesproken ontvangen zij ze aanstaande vrijdag en wordt mijn exemplaar begin volgnde week naar mij toegestuurd.
Nu nog ff weer wat sparen en dan de Core Solo verwisselen voor een Core Duo processor á 200,- ofzo, en dan heb ik voor minder dan € 700,- de zwaarste versie van een Mac Mini voor veel minder geldOke ik mis dan wel de SuperDrive en een 60gb schijf ipv een 80gb, maar daar kan ik wel mee leven
Het gaat hier om de Core Solo's! Die worden allang niet meer gemaakt, dus dan kan het wel kloppen dat de voorraad op is.Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 08:21:
Wat is dan het meest waarschijnlijk denk je? Stopzetten van de reeks of een upgrade?
Geen van beide lijkt me, het betreft immers het 1,5Ghz model en dat zat al lang niet meer in het assortiment van Apple.Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 08:21:
Wat is dan het meest waarschijnlijk denk je? Stopzetten van de reeks of een upgrade?
Verwijderd
Ik heb gebeld met vestiging Veenendaal, rond 12:45. Hij heeft me rond 13:15 nog teruggebeld met de mededeling dat Apple Nederland de Mini's vrijdag geleverd zou krijgen (had hij nagevraagd) en dat zij ze daarna toegestuurd zouden krijgen. Dus in de loop van volgende week zouden ze mijn exemplaar naar mij versturen....Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 08:10:
[...]
Gisteren gebeld met HTR Utrecht en die zeiden dat ze ze niet meer zouden krijgen want in heel Europa zijn ze niet meer leverbaar zijn door Apple Europe. En A-Mac had al veel meer bestellingen binnen dan ze konden uitleveren. Welke vestiging van HTR heb jij gebeld?
Begin me nu toch wat ongerust te maken.. 'k zal straks toch direct nog even bellen met HTR voor nog een bevestiging.... Ik laat het straks nog wel weten...
Verwijderd
'k Heb zojuist gebeld met HTR Veenendaal, met Erwin (afd. verkoop)
Ze hebben gisteren contact gehad met Apple met de vraag wanneer ze de Mac Mini's nu precies zouden krijgen. het antwoord was dat die dingen eigenlijk niet meer geleverd zouden worden...
Echter, de bestellingen die HTR nu heeft staan (een stuk of 12 ofzo?) worden nog wel uitgeleverd, alleen kunnen ze dus geen nieuwe bestellingen meer aannemen. Maar goed, mijn bestelling staat nog wel genoteerd dus als't goed is wordt die van mij nog gewoon uitgeleverd
Ze hebben gisteren contact gehad met Apple met de vraag wanneer ze de Mac Mini's nu precies zouden krijgen. het antwoord was dat die dingen eigenlijk niet meer geleverd zouden worden...
Echter, de bestellingen die HTR nu heeft staan (een stuk of 12 ofzo?) worden nog wel uitgeleverd, alleen kunnen ze dus geen nieuwe bestellingen meer aannemen. Maar goed, mijn bestelling staat nog wel genoteerd dus als't goed is wordt die van mij nog gewoon uitgeleverd

Dan heb je geluk; ik had er gisteren ook een besteld maar die order hebben ze wel gecancelled
Verwijderd
Bij wie had je één besteld dan? Bij HTR of bij a-mac.nl. Als je bij HTR hebt besteld, hoe laat heb je contact gehad met hun gehad dan?Kapitein Prozac schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 12:25:
Dan heb je geluk; ik had er gisteren ook een besteld maar die order hebben ze wel gecancelled
Ik wil geen valse hoop wekken maar je zou nog es contact op kunnen nemen met a-mac.nl. Ik heb namelijk gisteren een reservering ongedaan gemaakt bij die winkel. Misschien kunnen ze dat exemplaar nog wel uitleveren?
Verwijderd
Ik had de mijne bij HTR besteld en die is door HTR geannuleerd wegens overschrijving van de bestelde voorraad. Bestellen bij A-Mac heeft ook geen nut, die hebben eveneens veel meer bestellingen dan voorraad. Jammer, maar helaas. Ik hoop dat computers vanaf nu niet plotseling duurder wordenVerwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 12:56:
[...]
Bij wie had je één besteld dan? Bij HTR of bij a-mac.nl. Als je bij HTR hebt besteld, hoe laat heb je contact gehad met hun gehad dan?
Ik wil geen valse hoop wekken maar je zou nog es contact op kunnen nemen met a-mac.nl. Ik heb namelijk gisteren een reservering ongedaan gemaakt bij die winkel. Misschien kunnen ze dat exemplaar nog wel uitleveren?
Verbaast me niets dat ze zo snel uitverkocht zijn, €349/€369 is wel erg goedkoop, vergeleken met bijvoorbeeld 2de hands (vraagt men al snel €450), met de huidige standaard Core Duo model van €619 (enige verschil is de CPU), of met bijv. de AppleTV, die veel minder bied voor €299. Als ze hem voor €449 bij HTR en A-Mac hadden gezet, raakten ze hem volgens mij ook nog binnen een paar weken kwijt.
Verwijderd
@ degene die nog geinteresseerd is in een Mac Mini 1.5 ghz Solo, a-mac.nl geeft nu op haar website aan dat deze vanaf eerste week van juli weer beperkt leverbaar is. Reserveren is aan te raden.
Als er nog liefhebbers zijn die hun Mac Intel 1.5 (of hoger) willen upgraden;
Ik heb mijn 1.5 pas verhoogd met extra geheugen en een T7200 met 4mb cache. Het verschil is enorm. Echt aan te raden ! Hij start bv. bijna de helft van de tijd sneller op
En daar hebben we V&A voor.
Ik heb mijn 1.5 pas verhoogd met extra geheugen en een T7200 met 4mb cache. Het verschil is enorm. Echt aan te raden ! Hij start bv. bijna de helft van de tijd sneller op
En daar hebben we V&A voor.
[ Voor 19% gewijzigd door Daedalus op 23-06-2007 21:40 ]
Kun je zelf redelijk makkelijk een superdrive inbouwen?Thommie007 schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 15:21:
Als er nog liefhebbers zijn die hun Mac Intel 1.5 (of hoger) willen upgraden;
*knip*
[ Voor 11% gewijzigd door Daedalus op 23-06-2007 21:41 ]
Verwijderd
Ik sta daar ook op lijst maar daar hadden ze me donderdag ook al verteld dat ze al meer bestellingen binnen hadden dan ze zouden krijgen. Snap niet dat ze hun advertentie aangepast hebben, want deze tekst stond er eerst niet, toen stond er binnenkort weer leverbaar.Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 17:03:
@ degene die nog geinteresseerd is in een Mac Mini 1.5 ghz Solo, a-mac.nl geeft nu op haar website aan dat deze vanaf eerste week van juli weer beperkt leverbaar is. Reserveren is aan te raden.
Verwijderd
Hmmm, dat is slecht nieuws...
Heb vandaag ook een mailtje met een reservering gestuurd, maar eigenlijk kan ik dat dus op mijn buik schrijven? Nouja, ik blijf maar hopen dat ze er zometeen nog eentje voor mij hebben.
Verwijderd
Ik hoorde dat Apple veel meer bestellingen binnen had gehad dan ze konden leveren.Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 01:58:
Hmmm, dat is slecht nieuws...Heb vandaag ook een mailtje met een reservering gestuurd, maar eigenlijk kan ik dat dus op mijn buik schrijven? Nouja, ik blijf maar hopen dat ze er zometeen nog eentje voor mij hebben.
Mwa. Is gewoon een kwestie van processor verwisselen, want de Core Duo van 619 is ruimschoots leverbaar. Alleen die prijs van 349/369 is interessant. Als dat ding meer dan 400 kost dan is die niet zo interessant meer, want de Core Duo 1.66 processor kost inderdaad 180 euro los. En Als student kost de basis mini met Core Duo 1.66 580 euro bij Apple.
Anyway, zijn het sowieso geen refurbished Macs? Apple maakt toch geen Core Solos meer en de oude stock zou toch al lang weg moeten zijn?
Misschien hebben ze nog een doosje op zolder gevondenVerwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 08:16:
[...]
Ik hoorde dat Apple veel meer bestellingen binnen had gehad dan ze konden leveren.
Mwa. Is gewoon een kwestie van processor verwisselen, want de Core Duo van 619 is ruimschoots leverbaar. Alleen die prijs van 349/369 is interessant. Als dat ding meer dan 400 kost dan is die niet zo interessant meer, want de Core Duo 1.66 processor kost inderdaad 180 euro los. En Als student kost de basis mini met Core Duo 1.66 580 euro bij Apple.
Anyway, zijn het sowieso geen refurbished Macs? Apple maakt toch geen Core Solos meer en de oude stock zou toch al lang weg moeten zijn?
Verwijderd
Als ze refurbished zijn, moeten ze die dan ook niet als 'refurbished' verkopen? Ze worden nu toch echt als 'nieuw' verkocht...Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 08:16:
[...]
Zit het er in dat er een CPU/VGA update voor de mini is ?
Ik twijfel tussen een mini en een imac, maar van de specs van de mini word je ook niet vrolijk....
Ik twijfel tussen een mini en een imac, maar van de specs van de mini word je ook niet vrolijk....
[ Voor 3% gewijzigd door BlackRageNL op 24-06-2007 10:17 ]
waarom denk je dan nog aan de minihermedico schreef op zondag 24 juni 2007 @ 10:05:
Zit het er in dat er een CPU/VGA update voor de mini is ?
Verwijderd
Ik zou het toch wel erg jammer van als de Mac Mini eruit ging en er niets voor in de plaats kwam. Ok je hebt de AppleTV maar dat voldoet niet echt als desktop.
Voor mensen als ik die misschien de overstap willen maken naar Mac OS was de Mini uitermate geschikt. Nu heeft de Mini al 290+ dagen geen update meer gehad en is het ding gewoonweg te duur. Ik heb er eventjes mee mogen spelen in de Mac Store in Rotterdam en ik vond het niet echt lekker werken moet ik zeggen, met de standaard 512MB ram.
Op de verschillende fora voor Mac users zoals 123macmini wordt al geroepen dat er wel een vervanger MOET komen maar zeker is dat niet. Misschien komt er wel een soort hogere Mini die je wel kan uitbreiden en meer uit normale pc onderdelen bestaat. Let wel, dit is allemaal gerucht afkomstig van de Mac Mini fora.
Mocht er een Mini opvolger komen dan zal dit na de launch van Leopard zijn schat ik.
Voor mensen als ik die misschien de overstap willen maken naar Mac OS was de Mini uitermate geschikt. Nu heeft de Mini al 290+ dagen geen update meer gehad en is het ding gewoonweg te duur. Ik heb er eventjes mee mogen spelen in de Mac Store in Rotterdam en ik vond het niet echt lekker werken moet ik zeggen, met de standaard 512MB ram.
Op de verschillende fora voor Mac users zoals 123macmini wordt al geroepen dat er wel een vervanger MOET komen maar zeker is dat niet. Misschien komt er wel een soort hogere Mini die je wel kan uitbreiden en meer uit normale pc onderdelen bestaat. Let wel, dit is allemaal gerucht afkomstig van de Mac Mini fora.
Mocht er een Mini opvolger komen dan zal dit na de launch van Leopard zijn schat ik.
Verwijderd
Klopt 620 euro voor een PCtje zonder brander met maar 512 MB en 60 GB is te duur.Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 12:15:
Ik zou het toch wel erg jammer van als de Mac Mini eruit ging en er niets voor in de plaats kwam. Ok je hebt de AppleTV maar dat voldoet niet echt als desktop.
Zou maximaal 449/499 mogen kosten of er had 1 GB met 120 GB en Superdrive in moeten zitten en dan voor 549/599. Kijk, dan is dat Core solo ding van 349 wel weer mooi want daarme kun je de iPod kopers die muziek willen rippen en dvdtjes kijken en webcammen overhalen.
Een uitbreidbare Mini/goedkope tower zou mooi zijn maar dan knibbelen ze weer aan hun eigen iMac/Mac Pro verkopen dus dat zie ik niet gauw gebeuren. Als er een opvolger komt zal het weer zoiets zijn als de Mini maar de AppleTV zit dan weer een beetje in de weg. Ik denk dat het einde oefening is maar ik hoop het natuurlijk niet.
Verwijderd
Het is nog maar de vraag of Apple de Mini zal handhaven met een update na Leopard. Of dat Apple met een nieuwe low-range machine komt die meer up-to-date is.Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 12:39:
[...]
Klopt 620 euro voor een PCtje zonder brander met maar 512 MB en 60 GB is te duur.
Zou maximaal 449/499 mogen kosten of er had 1 GB met 120 GB en Superdrive in moeten zitten en dan voor 549/599. Kijk, dan is dat Core solo ding van 349 wel weer mooi want daarme kun je de iPod kopers die muziek willen rippen en dvdtjes kijken en webcammen overhalen.
Natuurlijk zijn ze nu hard bezig met de iPhone, Leopard en een mogelijk redesign van de iMac. Ze hebben nu hun handen vol en misschien dat ze daarna weer wat meer tijd in de Mini willen steken.
Ik ga in ieder geval hopen dat er een low-range machine zal blijven bestaan voor mensen zoals ik die niet veel eisen van een PC en toch Mac OS X willen draaien tegen minimale kosten.
Een goedkopere Mac-tower (de xMac ?) zou natuurlijk hardstikke mooi zijn en ik hoop ook echt dat het ding er komt, maar ik zie het eigenlijk niet gebeuren. De mini gaat -verwacht ik- wel blijven, maar ik denk dat het ding een redesign krijgt. Als ik me niet vergis hebben de Airport Extreme en de AppleTV dezelfde footprint (correct me if I'm wrong) dus ik zou niet raar opkijken van een plattere Mini, met de footprint van de AppleTV/Airport Extreme
Launching containers into space
omdat hij klein is, dat is erg handig als je weinig ruimte hebt.
verder hoef ik niet zulke enorme specs, maar de prijs voor wat je krijgt bij de mini is te laag.
Verwijderd
Een compleet nieuwe Mac in de vorm van een mini-tower zie ik inderdaad ook niet snel gebeuren. Maar een geupdate Mac Mini met een redesign ala AppleTV zie ik wel weer zitten.Whieee schreef op zondag 24 juni 2007 @ 13:08:
Een goedkopere Mac-tower (de xMac ?) zou natuurlijk hardstikke mooi zijn en ik hoop ook echt dat het ding er komt, maar ik zie het eigenlijk niet gebeuren. De mini gaat -verwacht ik- wel blijven, maar ik denk dat het ding een redesign krijgt. Als ik me niet vergis hebben de Airport Extreme en de AppleTV dezelfde footprint (correct me if I'm wrong) dus ik zou niet raar opkijken van een plattere Mini, met de footprint van de AppleTV/Airport Extreme
Hoewel misschien de AppleTV een beetje de plaats in wil nemen van de Mac Mini aangezien deze Mini vaker wordt ingezet als MediaCenter dan als PC lijkt het wel...
Verwijderd
Vergis je niet in de kracht en veelzijdigheid van de Mac Mini hoor. Hij speelt 720p Bluray en HD DVD rips, kan alles met muziek uiteraard, DVD's afspelen, probleemloos draadloos internetten en met een programma als Macmame kun je duizenden spellen spelen. En dat alles in een superklein kastje. Ok, hij is duur (core duo model) maar design heeft zijn prijs. En ik vind het toch mooier dan dit van 499 (zit dan wel 80 gb 1gb dvd brander in):

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 13:33 ]
maar die draait geen OS X. en hij is gewoon oerlelijk
ik hoop dat er een update komt, anders ga ik voor de imac

ik hoop dat er een update komt, anders ga ik voor de imac
[ Voor 38% gewijzigd door BlackRageNL op 24-06-2007 15:24 ]
Helaas kan de 1.6 ghz core duo geen 1080i hd content afspelen: te langzaam 
Maar een 2 ghz core is nogsteeds peper duur.
edit: ik zie een Intel Core 2 Duo E4400 2.00 GHz, 800 MHz, 2 MB, Boxed voor 124 euro, dat is een mooi prijsje. Maar is dat compatibel?
Ik zie dat in een Mac Mini core duo een T2300 zit. Kan er dan ook een E4400 in?
edit: ik zie een Intel Core 2 Duo E4400 2.00 GHz, 800 MHz, 2 MB, Boxed voor 124 euro, dat is een mooi prijsje. Maar is dat compatibel?
[ Voor 48% gewijzigd door Q op 24-06-2007 18:45 ]
Ligt dat dan niet aan een te kort aan geheugen?Q schreef op zondag 24 juni 2007 @ 18:30:
Helaas kan de 1.6 ghz core duo geen 1080i hd content afspelen: te langzaam
1 GB is genoeg, ik heb nog zat ram vrij. Apple geeft zelf aan dat voor HD content in de hoogste mode je een 2ghz processor nodig hebt. Dus voor afspelen van 1920x1200.
Verwijderd
Nee, er zit een mobi(e)le versie van de processor in, dus je zult er ook weer een Txxxx in moeten stoppen. Helaas zijn die iets duurder.Q schreef op zondag 24 juni 2007 @ 18:30:
Fuck, je hebt gelijk. ongeveer 270 euro voor een mobile 2ghz. Damn. Gelukkig kan mijn macbook het wel aan. Maar dan moet ik dat ding telkens aansluiten. Het zal zo zijn.
[ Voor 53% gewijzigd door Q op 24-06-2007 21:31 ]
Socket 479, niet te verwarren met die van de Pentium M!hermedico schreef op zondag 24 juni 2007 @ 22:28:
dat is dan wel een idee. de CPU vervangen als hij te traag word.
welke socket heeft de mac mini ?
Met een half jaar tot een jaar vanaf nu zal die processor wel tot een betaalbaar niveau zijn gedaald en dan komt het er wel een keertje van. Oorspronkelijk zou mijn Mini vooral de rol van download-server krijgen, maar aangezien hij aan mijn oude 22" hangt is het ook nog handig als media speler. Geen geklooi met kabels.hermedico schreef op zondag 24 juni 2007 @ 22:28:
Gelukkig staat er een 20" iMac beneden die 1080i HD prima kan afspelen.
Oh en godv.. wat is HD mooi. Mooiste BBC natuurdocumentaires in hoge resolutie = niet te versmaden.
Verwijderd
De Mac Mini Intel werkt met socket 479.hermedico schreef op zondag 24 juni 2007 @ 22:28:
Dat is ook precies wat ik ga doen. Ik heb bij HTR een Mac mini besteld (die dus als't goed is nog wel wordt uitgeleverd) met de 1.5 Ghz Intel core solo, alleen wel met 2Gb geheugen. Ben dan vervolgens van plan om over een tijdje (dit komt mij financieel beter uit) die core solo te vervangen voor een Intel Core 2 duo, een T7200 2x2.0 ghz ofzo. Dan heb ik dus uiteindelijk een snellere Mac Mini dan de modellen die je nu kant en klaar kan kopen en dat voor minder geld
Verwijderd
Ik heb al filmpjes gezien waarin ze het geheugen vervangen maar de heatsink lijkt mij zo simpel niet...
Ik dacht dat die vastzat met zo'n eenmalig bevestigbare plastic dingen?
Hoe doe je dat misschien? Is inderdaad interessant voor later...
En hoe zit het met warmte? Nog steeds geen vastlopers en misschien iets sneller geluid van de fan?
Ben tegen elke vorm van warmte-monitoring ofzo maar bij een proc van bijna 50% sneller...
Ik dacht dat die vastzat met zo'n eenmalig bevestigbare plastic dingen?
Hoe doe je dat misschien? Is inderdaad interessant voor later...
En hoe zit het met warmte? Nog steeds geen vastlopers en misschien iets sneller geluid van de fan?
Ben tegen elke vorm van warmte-monitoring ofzo maar bij een proc van bijna 50% sneller...
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 11:57 ]
Verwijderd
Zijn er eigenlijk al mensen die wat hebben gehoord na hun reservering bij A-mac voor een Core Solo? Heb afgelopen weekend een reservering gestuurd via het formulier op hun site. Ben echt heel erg benieuwd of het nog wat wordt. Neem aan dat ze ook wel wat van zich laten horen als ze je geen mini meer kunnen leveren?
Mijn idee was ook om er dan na een tijdje een t7200 en 2x 1Gb in te zetten. Waarschijnlijk kan ie dan m'n (nog aan te schaffen
) Dell 2407wfp probleemloos op Hd resoluties aansturen. Vraag me alleen af of die t7200 niet veel warmer wordt dan de 1,5CS.. Misschien dat ervaringsdeskundigen (Thommie007) hier wat meer over kunnen vertellen?
Als ik geen mac mini meer kan krijgen voor die prijs ga ik terug op plan A: hopen dat apple binnen afzienbare tijd (1 á 2 jaar) een opvolger van de Cube maakt. Ik wil geen iMac, omdat ik het scherm voor meerdere computers wil kunnen gebruiken, en een Mac Pro is natuuurlijk veel te duur. Maar het liefst wil ik natuurlijk wel een 3d-kaart. Zo'n goedkope Mini lijkt me dan wel weer wat, omdat ik vooralsnog een vrij snelle laptop heb (mét 3d kaart).
Dit ziet er in ieder geval gelikt uit, nu nog écht maken!
Mijn idee was ook om er dan na een tijdje een t7200 en 2x 1Gb in te zetten. Waarschijnlijk kan ie dan m'n (nog aan te schaffen
Als ik geen mac mini meer kan krijgen voor die prijs ga ik terug op plan A: hopen dat apple binnen afzienbare tijd (1 á 2 jaar) een opvolger van de Cube maakt. Ik wil geen iMac, omdat ik het scherm voor meerdere computers wil kunnen gebruiken, en een Mac Pro is natuuurlijk veel te duur. Maar het liefst wil ik natuurlijk wel een 3d-kaart. Zo'n goedkope Mini lijkt me dan wel weer wat, omdat ik vooralsnog een vrij snelle laptop heb (mét 3d kaart).
Dit ziet er in ieder geval gelikt uit, nu nog écht maken!
Verwijderd
Hier een leuke database met Intel mac temperaturen:
http://www.intelmactemp.com/list
http://www.intelmactemp.com/profile/400
Verder heb ik op een ander forum gelezen dat het qua temperatuur nogal helpt om je Mac mini op pootjes te zetten (dus de onderkant vrij van de tafel).
http://www.intelmactemp.com/list
http://www.intelmactemp.com/profile/400
Verder heb ik op een ander forum gelezen dat het qua temperatuur nogal helpt om je Mac mini op pootjes te zetten (dus de onderkant vrij van de tafel).
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 13:07 ]
Verwijderd
Zeer fraai, ik kreeg een paar uur geleden een mailtje van A-mac dat als ik het filiaal opgaf waar ik het op zou halen, er eentje voor mij klaar zou staan. Helemaal mooi dacht ik
Krijg ik net nog een mailtje van het filiaal in Utrecht dat ze toch écht niet kunnen zeggen of ze genoeg binnen zullen krijgen om mij er ook eentje te kunnen garanderen. Dat klinkt ineens heel anders
Dus toch nog maar even wachten met een s530 bestellen

Krijg ik net nog een mailtje van het filiaal in Utrecht dat ze toch écht niet kunnen zeggen of ze genoeg binnen zullen krijgen om mij er ook eentje te kunnen garanderen. Dat klinkt ineens heel anders

Dus toch nog maar even wachten met een s530 bestellen

Verwijderd
Beetje jammer dat het scherm weer geen Full HD isQ schreef op zondag 24 juni 2007 @ 22:37:
Gelukkig staat er een 20" iMac beneden die 1080i HD prima kan afspelen.
Lekker, ik kan m'n Mini ophalen bij A-Mac
. Beetje jammer alleen dat het 2 uur treinen is
Verwijderd
Oh vertel! Ik neem aan dat het een core solo is, en zo ja, wanneer heb je die dan gereserveerd? Kennelijk hebben ze dus tussendoor ook nog een lading gekregen, of is dit de lading die ze voor begin juli verwachtten.
Ik had 15 juni al een mailtje gestuurd, omdat ik op de site dat model zag staan, maar toen stond erbij dat ze al op waren. Toch maar even gevraagd of ze er 1tje konden reserveren, en later zag ik dat ze nog een lading verwachtten. Die reservering telde daar dus voor mee, welke lading dit is, weet ik niet, ik gok de 2e.Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:54:
Oh vertel! Ik neem aan dat het een core solo is, en zo ja, wanneer heb je die dan gereserveerd? Kennelijk hebben ze dus tussendoor ook nog een lading gekregen, of is dit de lading die ze voor begin juli verwachtten.
Dit topic is gesloten.