Heb geen 2GHz C2D Mac Mini maar een 1,5 Core Solo met 2GB. Binnen 30 seconden bruikbaar na koude start. Mijn Macbook 1,83Ghz 2GB na 25 seconden (bijna identieke hardware als Mac Mini). 2Ghz C2D met 2GB zal dus nog wel wat sneller zijn denk ik. Mijn Mac Mini maakt wel een klein beetje geluid als ie aanstaat zonder belasting (standaard 1500rpm fan + HD), maar nauwelijks hoorbaar. Is in sleepstand echt stil (geen fan en HD) en dan duurt het booten maar een paar seconden.Doritos schreef op donderdag 13 september 2007 @ 19:28:
Ik lees hier redelijk veel topic, maar nergens gaat iemand zeggen
"He, mijn mini maakt nu ineens geluid, terwijl die normaal geen geluid maakt"![]()
Kan iemand ook even zeggen hoe lang het booten duurt op een mini met ongev 2gig ram en een 2ghz c2d.
En weet iemand hoeveel/wanneer OS X 10.5 zou gaan kosten/ gereleased wordt (meer info dan "in Oktober")
OK, bedankt voor het vermelden
Nu nog 2.5 maanden wachten (1.5 maand voor Leopard, en 1 maand voordat leopard op de Macs van Mail-a-Mac staan
)
Nu nog 2.5 maanden wachten (1.5 maand voor Leopard, en 1 maand voordat leopard op de Macs van Mail-a-Mac staan
Anoniem: 37526
2.5 maanden wachten voor een OS-upgrade? Ik zou het er niet voor over hebbenDoritos schreef op donderdag 13 september 2007 @ 21:14:
OK, bedankt voor het vermelden![]()
Nu nog 2.5 maanden wachten (1.5 maand voor Leopard, en 1 maand voordat leopard op de Macs van Mail-a-Mac staan)
Ik ook niet
Maar men vader vind toch dat nog even moet wachten (tja, dat heb je als je nog niet 18+ bent
)
Ach nog een paar nachtjes over slapen, en dan beslis ik wel
Maar men vader vind toch dat nog even moet wachten (tja, dat heb je als je nog niet 18+ bent
Ach nog een paar nachtjes over slapen, en dan beslis ik wel
Er stonden er gisteravond nog een stuk of 10. Heb een superdrive 80gb gekocht voor 499. Doos was nog nooit opengeweest, dus ga ervanuit dat ie nieuw is.
Er zit 512MB in maar ik wil zowiezo 2GB en dan was de 1GB van het nieuwe model ook niet goed genoeg. En geen ilife08. Maar het prijsverschil met de laatste generatie is dusdanig groot dat ik dit allemaal wel acceptabel vind :-)
Dus dank davidgilmour voor de tip!
Er zit 512MB in maar ik wil zowiezo 2GB en dan was de 1GB van het nieuwe model ook niet goed genoeg. En geen ilife08. Maar het prijsverschil met de laatste generatie is dusdanig groot dat ik dit allemaal wel acceptabel vind :-)
Anoniem: 87302 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 16:39:
Mediamarkt Amsterdam heeft een aanbieding:
De oude voorraad Core Duos gaat weg als 'demo'. 90% nieuw en een of twee echte demos. Mac Mini 1.66 Core Duo voor 449. Sommige met combo en sommige met superdrive. En voor 499 heb je de 1.83 Superdrive 80GB versie.
Dat is mijn 3e Mac Mini in 3 maanden.
(1.66 Core Duo combo 619 tijdelijk gehad en teruggebracht, 1.5 Core Solo na 2 maanden tegen kostprijs weggedaan en nu voorlopig definitief de 1.83 Core Duo 80GB).
Misschien dat je alsnog recht heb op een iLife pakketmbrb schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 08:57:
Er stonden er gisteravond nog een stuk of 10. Heb een superdrive 80gb gekocht voor 499. Doos was nog nooit opengeweest, dus ga ervanuit dat ie nieuw is.
[...]
Apple heeft recentelijk de modellen waar het voor geld uitgebreid. Kijk voor de lijst (en de andere voorwaarden) op: www.apple.com/nl/ilife/uptodate
Meteen even gekeken en volgens mij is het antwoord JA ! Dit ga ik vandaag meteen doen. Bedankt Rox_NL!
Rox_NL schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:03:
[...]
Misschien dat je alsnog recht heb op een iLife pakket.
Apple heeft recentelijk de modellen waar het voor geld uitgebreid. Kijk voor de lijst (en de andere voorwaarden) op: www.apple.com/nl/ilife/uptodate
We zitten stilletjes aan al weer even over de duizend posts heen. Als iemand dit topic wil voortzetten met een nieuw deel, neem dan even contact op met mij of Daedalus voor toestemming, dan kan deze op slot
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Anoniem: 232049
'bijna identieke hardware' is mijns inziens een beetje een understatement als je de 1,5 solo core vergelijkt met de 1,83 duo core (of heeft jouw MB een 1,83 single core??). Deze processoren verschillen toch behoorlijk (theoretisch) Dat het in de praktijk maar 5 seconden scheelt in opstarten dat kan. Maar het verschil in prestaties zal groter worden als je bijvoorbeeld een vergelijking maakt op basis van programma bewerkingen waarbij de processor een belangrijker rol speelt (zoals het rippen naar mp3 in itunes of een bewerking in photoshop) dan (snelheid en performance van) de harddisk.donaldo schreef op donderdag 13 september 2007 @ 21:07:
[...]
Heb geen 2GHz C2D Mac Mini maar een 1,5 Core Solo met 2GB. Binnen 30 seconden bruikbaar na koude start. Mijn Macbook 1,83Ghz 2GB na 25 seconden (bijna identieke hardware als Mac Mini). 2Ghz C2D met 2GB zal dus nog wel wat sneller zijn denk ik.
Bekijk bijv. deze test van pc world maar eens waaruit de verschillen tussen de 1,83 en 2,0 (idem voor de C2D's) al noemenswaardig zijn. Hier valt ook enorm op hoe 'slecht' de mac mini als game machine is vs. de imac...(test resultaat van Unreal)
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 232049 op 14-09-2007 12:13 ]
Ik begrijp je comment niet ergAnoniem: 232049 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 10:52:
[...]
'bijna identieke hardware' is mijns inziens een beetje een understatement als je de 1,5 solo core vergelijkt met de 1,83 duo core (of heeft jouw MB een 1,83 single core??). Deze processoren verschillen toch behoorlijk (theoretisch) Dat het in de praktijk maar 5 seconden scheelt in opstarten dat kan. Maar het verschil in prestaties zal groter worden als je bijvoorbeeld een vergelijking maakt op basis van programma bewerkingen waarbij de processor een belangrijker rol speelt (zoals het rippen naar mp3 in itunes of een bewerking in photoshop) dan (snelheid en performance van) de harddisk.
Bekijk bijv. deze test van pc world maar eens waaruit de verschillen tussen de 1,83 en 2,0 (idem voor de C2D's) al noemenswaardig zijn. Hier valt ook enorm op hoe 'slecht' de mac mini als game machine is vs. de imac...(test resultaat van Unreal)
Hangt natuurlijk ook af van wat er allemaal opgestart wordt. Mijn CD 1.66 Ghz is schoon ook snel maar met vanalles geinstalleerd kan ik beter even wat te drinken o.i.d. halen want het duurt dan wel eventjes.
...je hebt gelijk, ik bedoelde "overstatement"donaldo schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 14:36:
[...]
Ik begrijp je comment niet erg(gezien het tweede deel denk ik ook dat je overstatement ipv understatement bedoelt in je eerste zin).
..dan heb ik je verhaal verkeerd begrepen en bedoelen we hetzelfdeDat er een performance verschil is tussen de processoren is juist wat ik aangeef
...ook dat kan nog verschillen in snelheid (klinkt wel erg w2k trouwens)Kapitein Prozac schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 15:18:
Hangt natuurlijk ook af van wat er allemaal opgestart wordt. Mijn CD 1.66 Ghz is schoon ook snel maar met vanalles geinstalleerd kan ik beter even wat te drinken o.i.d. halen want het duurt dan wel eventjes.
Anoniem: 227856
Ik heb de indruk dat Apple dat beter voor elkaar heeft dan MS. In X 10.4 kan ik meteen beginnen met werken als het Dock verschijnt. Mijn XP-machine moet ik na het verschijnen van het bureaublad nog een minuut of 2-3 met rust laten (is zo druk bezig met het opstarten van vanalles dat het geen zin heeft om programma's te gaan starten).
Ik heb vanmiddag ook een 1.83GHz Core Duo met superdrive gehaald, zojuist alle bestanden overgeschreven. Van dit model zijn er nu nog een stuk of vier, plus nog een paar met combodrive, en 1.66 modellen. Ik stond in de winkel nog wel even te twijfelen of ik niet beter over een maand de C2D kon kopen, met Leopard... Maar de superdrive gaf de doorslag. Geheugen bijplaatsen moet in elk geval snel gebeuren. Ook mijn dank aan davidgilmour.mbrb schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 08:57:
(...)
Oh boy... De mac mini net een half dagje in huis en nu begint de harddisk te klikken. Het is een zachte klik, ongeveer 1 keer per 5 seconden, alsof hij geparkeerd wordt. Het blijkt een bekend fenomeen met sommige laptop-drives (in dit geval een Fujitsu).
Het gebeurt alleen als de harddisk niet wordt gebruikt. Na herstart heb ik de klik nog niet waargenomen.
Het gebeurt alleen als de harddisk niet wordt gebruikt. Na herstart heb ik de klik nog niet waargenomen.
[ Voor 34% gewijzigd door torp op 15-09-2007 14:07 ]
Heb je al in System Profiler gekeken? Daar kan je de SMART-status van de drive zien.
De status is Verified. Heb na die herstart geen klik meer gehoord.Heb je al in System Profiler gekeken? Daar kan je de SMART-status van de drive zien.
Als jij je mac met rust laat gaat Spotlight de database bijwerken. Afhankelijk van waar je data staat en de directory die er naar verwijst levert dat lange seeks in een laag tempo op. Ik heb een ouwe DV5000 aan firewire hangen, en die maakt zoveel herrie dat ik bijna kan horen waar 'ie bezig is met updaten.torp schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 10:03:
Het gebeurt alleen als de harddisk niet wordt gebruikt.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Anoniem: 87302
mbrb schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 08:57:
[...]
You're both welcome. Overigens had ik de mazzel dat ik een 1.83 Superdrive versie voor 449 meekreeg, de enige die ze niet goed hadden geprijsd. Er zaten ook 1.66 Superdrives voor 449 dus kijk goed op de onderkant wat er exact in zit.torp schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 18:57:
[...]
Ik heb vanmiddag ook een 1.83GHz Core Duo met superdrive gehaald, zojuist alle bestanden overgeschreven. Van dit model zijn er nu nog een stuk of vier, plus nog een paar met combodrive, en 1.66 modellen. Ik stond in de winkel nog wel even te twijfelen of ik niet beter over een maand de C2D kon kopen, met Leopard... Maar de superdrive gaf de doorslag. Geheugen bijplaatsen moet in elk geval snel gebeuren. Ook mijn dank aan davidgilmour.
Zelf ben ik erg blij met de Superdrive. Ik heb ook een MacBook met SD en ik koop altijd van die goedkope DVDR's (100 voor 25 euro). Daar had ik op mijn MB 50% uitval mee en dan nog op 1 speed branden. Nu brand ik op deze SD alles op 8 speed en 0% uitval. Die drives uit de MacBook zijn dan toch iets kritischer met goedkope media
Is het verschil in performance tussen de CD en C2D erg groot? Nee toch?
En over iLife 2008. Als je dat dan voor 14 euro bestelt, krijg je dan het mooie pakket dat voor 79 euro in de winkel ligt (inclusief doosje en handleiding) of sturen ze je een losse DVD op?
[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 16-09-2007 09:14 ]
Core Duo vs. Core 2 DuoIs het verschil in performance tussen de CD en C2D erg groot? Nee toch?
Veel verschil in de snelheid van de applicaties/ engerieverbruik is er idd niet.
Dit is misschien ook een interessante link met benchmarks van veschillende CD en C2D Mac Mini's:Doritos schreef op zondag 16 september 2007 @ 12:57:
[...]
Core Duo vs. Core 2 Duo
Veel verschil in de snelheid van de applicaties/ engerieverbruik is er idd niet.
http://www.macworld.com/2...macminicore2cuo/index.php
Volgens mij is het belangrijkste verschil dat de Core 2 Duo een 64 bit processor is, dus: klaar voor de toekomst zeg maar....
Weet iemand waar ik een netstroomkabel voor de adapter van een mac mini kan kopen? Heb er nu een UK stekker op, maar wil toch een Nederlandse 
Thanks!
Thanks!
| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |
Anoniem: 124681
Die kleine opzetstukjes (je weet wel wat ik bedoel) kun je gewoon bij een Apple winkel kopen. Ze zitten ook op die opladers voor de iPod. Kabel zelf: geen idee . .ck2000nl schreef op zondag 16 september 2007 @ 20:30:
Weet iemand waar ik een netstroomkabel voor de adapter van een mac mini kan kopen? Heb er nu een UK stekker op, maar wil toch een Nederlandse
Thanks!
Als de UK adapter gewoon 220-240 VOLT is kun je gewoon de UK stekker er af knippen en een gewone stekker op de kabel (laten) monteren...ck2000nl schreef op zondag 16 september 2007 @ 20:30:
Thanks!
Mac OS-X is 64-bits sinds 24 juni 2003, dus over welke toekomst heb je het nu eigenlijk?Anoniem: 232049 schreef op zondag 16 september 2007 @ 20:13:
Volgens mij is het belangrijkste verschil dat de Core 2 Duo een 64 bit processor is, dus: klaar voor de toekomst zeg maar....
I don't like facts. They have a liberal bias.
En er past toch niet meer dan 3 GB RAM in, dus aan die 64 bits adresruimte heb je toch niets.
Anoniem: 37526
Leopard is toch pas de eerste OS X variant die 64-bits volledig ondersteund? Tenminste, wat Steve tegen ons zei...burne schreef op maandag 17 september 2007 @ 00:19:
[...]
Mac OS-X is 64-bits sinds 24 juni 2003, dus over welke toekomst heb je het nu eigenlijk?
Tiger kan al 64-bit adressering aan, maar zo te zien zijn in Tiger nog niet alle applicaties en frameworks 64-bit clean. Wat dat in de praktijk voor beperking inhoudt, weet ik niet.
De vraag was wat nu eigenlijk het verschil is tussen de Core Duo en de Core 2 Duo...burne schreef op maandag 17 september 2007 @ 00:19:
[...]
Mac OS-X is 64-bits sinds 24 juni 2003, dus over welke toekomst heb je het nu eigenlijk?
In mijn antwoord had ik het niet over de software, maar over de hardware.
Misschien is OSX al wel sinds juni 2003 64 bits compatible, het is zeker niet alleen 64 bits, anders zou het niet op de Core Duo (Yonah) systemen kunnen draaien en op de oudere G processoren. De G5 werd pas als eerste 64 bits (correct me if i'm wrong) en van de intel familie de Core 2 Duo (Merom)
Een ander, niet onbelangrijk verschil is dat Intel claimt dat de intel C2D (Merom) 20% minder stroom verbruikt (en dat is handig als je een laptop hebt)
Verder is het volgens mij zo dat in tegenstelling tot windows, je voor OSX geen aparte versie nodig (of hoef je zelf niet te kiezen) hebt voor een 64 bits - versie.
"EM64T (Intel x86-64bit-extensies) worden niet ondersteund door Yonah. EM64T-ondersteuning is echter wel gepland voor Yonahs opvolger, Core 2, met codenaam Merom"
En hier nog meer info, met quotes van de master himself
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 232049 op 17-09-2007 21:05 ]
Procedure is dat je het pakket besteld op de website voor E14 en dan een formulier met aankoopbon naar ierland opstuurt. Ik verwacht eigenlijk wel het hele pakket met handleiding, maar kan dat pas zeggen als ik het krijg.Anoniem: 87302 schreef op zondag 16 september 2007 @ 08:57:
[...]
En over iLife 2008. Als je dat dan voor 14 euro bestelt, krijg je dan het mooie pakket dat voor 79 euro in de winkel ligt (inclusief doosje en handleiding) of sturen ze je een losse DVD op?
Wat is nu de officiele policy van Apple omtrent het openmaken en geheugen bijplaatsen en het al dan niet behouden van garantie. Want ik heb nu 2 x 1Gb SODIMM liggen (de Ibood van zondag) en ik wil dit er graag in stoppen. Alleen kan ik nergens op Apple.com iets vinden of dit nou wel of niet met behoud van garantie kan, als ik hem zelf zou openmaken.
edit:
En heb natuurlijk ook al de topics hier doorgezocht, maar niets 'officieels' hierover gevonden
En heb natuurlijk ook al de topics hier doorgezocht, maar niets 'officieels' hierover gevonden
[ Voor 13% gewijzigd door Red op 18-09-2007 17:24 ]
Als ik het me goed kan herinneren (helaas ook geen link) was het in principe wel toegestaan maar als je iets kapotmaakt dan ben je wel zelf verantwoordelijk. Dus je fabrieksgarantie blijft wel geldig tenzij je zelf iets stukmaakt. Zo had ik het in elk geval begrepen.
Ik heb zelf ook de stap maar genomen, met de iFixit instructies. Was op zich prima te doen. Let er wel op dat je de CD drive niet naar achteren kantelt zoals zij zeggen want dan breek je het printplaatje, is mij bijna gebeurd! Je moet hem eerst naar boven trekken zodat het printplaatje los komt, voor je hem kan kantelen
Edit: Volgens Apple mag je je ram wel vervangen als ik dit stukje goed begrijp... Ik zou wel de originele ram terug steken voor je hem voor garantie retour stuurt. En het is niet helemaal duidelijk of dit voor de mac mini ook geldt, in het mac mini G4 topic was daar een discussie over. Ik neem aan dat wat voor de G4 geldt, ook voor de intel mini geldt want de behuizing en de manier van RAM vervangen is bijna hetzelfde (nouja, bij de intel moet je de DVD drive losmaken, dat wel).
Ik heb zelf ook de stap maar genomen, met de iFixit instructies. Was op zich prima te doen. Let er wel op dat je de CD drive niet naar achteren kantelt zoals zij zeggen want dan breek je het printplaatje, is mij bijna gebeurd! Je moet hem eerst naar boven trekken zodat het printplaatje los komt, voor je hem kan kantelen
Edit: Volgens Apple mag je je ram wel vervangen als ik dit stukje goed begrijp... Ik zou wel de originele ram terug steken voor je hem voor garantie retour stuurt. En het is niet helemaal duidelijk of dit voor de mac mini ook geldt, in het mac mini G4 topic was daar een discussie over. Ik neem aan dat wat voor de G4 geldt, ook voor de intel mini geldt want de behuizing en de manier van RAM vervangen is bijna hetzelfde (nouja, bij de intel moet je de DVD drive losmaken, dat wel).
[ Voor 39% gewijzigd door GekkePrutser op 18-09-2007 18:16 ]
Als alles vlot verloopt krijgen we op school voor onze richting (Multimedia en CommunicatieTechnologie @ KdG Hoboken, Belgie) 2 van deze leuke speeltjes voor de lessen streaming. Mogen we een servertje opstarten.
Je mag als gebruiker niet zelf het geheugen van de Mini intel veranderen. Bij de G4 Mini was het geheugen direct bereikbaar na het openen van de deksel, maar bij de intel Mini zit het geheugen diep weggestopt en je moet het ding bijna geheel slopen om erbij te kunnen.GekkePrutser schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 18:09:
[...]
En het is niet helemaal duidelijk of dit voor de mac mini ook geldt, in het mac mini G4 topic was daar een discussie over. Ik neem aan dat wat voor de G4 geldt, ook voor de intel mini geldt want de behuizing en de manier van RAM vervangen is bijna hetzelfde (nouja, bij de intel moet je de DVD drive losmaken, dat wel).
Voor wat betreft het geheugen veranderen van de iMac kun je dacht ik de meegeleverde gebruiksaanwijzing er op naslaan, daar staat nl. beschreven hoe je dit zelf kunt doen.
Klopt. alsook voor de G5 serie.Deephouse schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 20:58:
[...]
Je mag als gebruiker niet zelf het geheugen van de Mini intel veranderen. Bij de G4 Mini was het geheugen direct bereikbaar na het openen van de deksel, maar bij de intel Mini zit het geheugen diep weggestopt en je moet het ding bijna geheel slopen om erbij te kunnen.
Voor wat betreft het geheugen veranderen van de iMac kun je dacht ik de meegeleverde gebruiksaanwijzing er op naslaan, daar staat nl. beschreven hoe je dit zelf kunt doen.
We kunnen verder in [Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Dit topic is gesloten.