"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Het gebrom heb ik ook 1x gehoord, maar na een sleep en wake is er niets meer aan de hand.
De snelheid is zeer goed en de manier waarop OSX met het geheugen omspringt is op zijn minst verfrissend te noemen
Leuk detail: Als je Mac mini slaapt ziet het lampje er ook uit als een ademend iets
Het netwerk werkt hier nog niet super (shares delen met Windows pc's), maar het is al ernstig hoe erg het nu verdeeld is. Eerst was het 90% laptop en 10% desktop en nu is dat alweer volledig omgedraaid
Het is mij ook bijzonder meegevallen hoe snel je went aan OSX. Natuurlijk 'beheers' ik het nog niet zo goed als XP, maar ik kan me toch redelijk uit de voeten maken (met behulp van een #appelaar
Dat is juist het voordeel. Mac OS X 'pakt' gewoon zoveel geheugen als er is, waar Windows een deel onbenut laat. Beter nuttig gebruikt voor applicatie caches bijvoorbeeld dan een deel gewoon links laten liggen. Als ergens anders geheugen nodig is, is dat zo weer beschikbaar, dus zonde om het niet te gebruiken.Rox_NL schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 18:16:
De snelheid is zeer goed en de manier waarop OSX met het geheugen omspringt is op zijn minst verfrissend te noemen. Zeker wanneer je vaak dezelfde apps draait is het ideaal en stukken sneller dan bijvoorbeeld in Windows. Het probleem is alleen dat het wel lomp veel geheugen vraagt. Ik heb iStat nano draaien en die geeft al gauw aan dat er nog maar een mb'tje of 200 vrij is.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Dat klinkt inderdaad goed en op dit moment heb ik er ook geen last van, maar als je vanuit een Windows omgeving komt valt het wel opCanaria schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 20:43:
[...]
Dat is juist het voordeel. Mac OS X 'pakt' gewoon zoveel geheugen als er is, waar Windows een deel onbenut laat. Beter nuttig gebruikt voor applicatie caches bijvoorbeeld dan een deel gewoon links laten liggen. Als ergens anders geheugen nodig is, is dat zo weer beschikbaar, dus zonde om het niet te gebruiken.
Voor de rest ben ik nu al verliefd en vrees ik voor het bestaan voor mijn laptop
Verwijderd
Lees ook dit: Mac OS X: Reading system memory usage in Activity MonitorRox_NL schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 18:16: Hoe zit dat trouwens met inactive? Is dat geheugen waar programma's instaan die op dit moment niet aan het draaien zijn?
je bedoeld dat zachte gebrom? Klinkt als een brommende voeding vindt, denk niet dat het een fan is.Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 12:57:
Enige waar ik toch wat problemen mee heb is de toch hoorbare fan. Heel jammer, want het is dus geen airflow geluid wat ik hoor, maar echt een mechanisch lager geluid. Pc kost 890 euro en dan zetten ze daar een slecht gelagerd cheap fannetje, beetje jammer...
Verwijderd
Zoals ik zei, beetje wennen en zo, maar het gaat wel. En in het ergste geval boot je gewoon in windows, dan is de mini net als iedere andere pc. (heb ik zelf nog maar één keer gedaan, gewoon om te testen, normaalgezien bevind ik mij in osx)
Integretad graphics is geen enkel probleem. Ik begrijp maar niet waarom iedereen daar blijft op terug komen. Ik heb het al gezegd voor ik de mini had, en ik zeg het nu opnieuw: de integretad graphics voldoen prima. Dus geen vertragingen of hick ups bij het openen van vensters, renderen van vensters/programma's, effectjes (zoals dat effect wanneer je een widget toevoegt) Verder zijn de graphics helemaal core image compatibel, dus je hoet niets te missen van de 'grafische trukkjes'.
Dat je geen games kan spelen spreekt voor zich, dat kan je zo ook wel beseffen. Kijk gewoon naar de omvang en besef dat daar geen gamerskaart inpast. En als je een mini koopt, dan weet je toch dat het NIET is om te gamen... Dus waarom toch proberen.
De mini is een 'low end' multimedia/office/consumenten machientje, deze is ook niet bedoeld voor high end 3d software of games. Daarvoor heb je de (power)mac en macbook pro... Ik mis het gamen ook wel een beetje, maar ik voel het steeds minder. Het is een verademing. Geen frustraties meer over je hardware. Gewoon een apparaatje dat 'out of the box' z'n ding staat te doen. En niet meer gamen? tja , dan is dat maar zo
Het powerledje ademt inderdaad als de mini sleept
Ik blijf alleen een beete zitten met de buzz van het dingetje. (en nee, het is niet de voeding, dat ben ik wel zeker, het komt gewoon uit de mini). Het gewone geluid van een draaiende fan, ik had het wat minder verwacht. En het moet zeker minder kunnen. Het lijkt alsof het fannetje slecht gelagerd is...
We zien wel wat we daar aan doen, desnoods vervang ik het zelf. (het draait wel altijd, niet snel, dat wel) en het geluid van de optische drive. Behalve dat prima computer, zou niet anders meer willen
ben niet echt rijk enzo, dus ik ga dan (december pas
Ik wilde voor die tijd een 19" tft widescreen kopen, omdat ik wel een fatsoenlijk beeld wil
Ik vroeg me af wat ik voor tb/muis zou doen... ik wi lin principe wel graag een bluetooth, maar die zijn heel duur (van logitech althans), de andere optie is de speciale mac tb+muis van logitech, verder had ik eigenlijk weinig ideen, want ik wil wel draadloos
Waar kan ik beter in investeren, 1gb geheugen ipv 512, of een bluetooth tb+muis ? Ofwel, is bluetooth een groot voordeel boven gewoon draadloos, en is 1GB echt essentiel?
Verwijderd
Zonder twijfel 1Gig geheugen, ik heb spijt dat ik er zelf maar 512 heb, alles is vrij traag. (had er ook niet genoeg budget voor maar goed.)KuL schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 13:13:
Ik ga wachten tot me verjaardag
ben niet echt rijk enzo, dus ik ga dan (december pas) voor het laagere model (hopelijk zijn ze dan vernieuwd
)
Ik wilde voor die tijd een 19" tft widescreen kopen, omdat ik wel een fatsoenlijk beeld wil
Ik vroeg me af wat ik voor tb/muis zou doen... ik wi lin principe wel graag een bluetooth, maar die zijn heel duur (van logitech althans), de andere optie is de speciale mac tb+muis van logitech, verder had ik eigenlijk weinig ideen, want ik wil wel draadloos
Waar kan ik beter in investeren, 1gb geheugen ipv 512, of een bluetooth tb+muis ? Ofwel, is bluetooth een groot voordeel boven gewoon draadloos, en is 1GB echt essentiel?
Draadloos heeft nauwelijks voordelen. Ja, als je die twee kabeltkes niet over je desk wil zien lopen... Als je daarvoor tientallen euros meer wilt neertellen, be my guest, maar ik alleszins niet. Ik begrijp ook de hele draadloos hype niet echt. Het is meer omdat het kan dan omdat het echt nodig is. Met draad heb je dan ook nog een usb hubb in je apple toetsenbord (wat zonder draad niet mogelijk is). Geen gedoe met batterijen, uitval, haperende letters. Idem met muis... En het is toch een dektop? Hoe ver ga je lopen met je invoerapparaten? Ik heb nu een wit apple toetsenbord en een zwarte meest cheap ass logitech muis die er is. (alle twee met kabel) en dat bevalt prima (eventueel schaf ik later nog wel de mighty mouse aan).
Als ik één tip heb: ram is de meest zinvolle upgrade. Dat komt ten goede aan je computer ervaring en de 'workability' terwijl een draadloze invoerset daar nauwelijks toe bijdraagt imo...
Klopt..Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:07:
Als ik één tip heb: ram is de meest zinvolle upgrade. Dat komt ten goede aan je computer ervaring en de 'warkability' terwijl een draadloze invoerset daar nauwelijks toe bijdraagt imo...
maar k heb nu een draadloze tb+muis, en ik vind het wel fijn werken eigenlijk
Je kan gewoon typen met je tb op schoot en ik kan ze gewoon even opzijn leggen als ze in de weg liggen.. de andere optie is idd apple tb+muis..
maar ik vind dat TB er niet echt uitzien alsof het goed is
typt het wel goed enzo?
(usb erop is wel coool btw, en er is een bluetooth variant, daar zou ik wel gewoon een wired muis bij nemen)
ehm... nog een vraag.. Ik wil OS X wel int engels BTW (ben duitse en nederlandse versies wel zat

wat moet ik dan kiezen? int'l english? <- wat is dat eigenlijk?
[ Voor 28% gewijzigd door Kul op 02-06-2006 14:22 ]
Verwijderd
Het toetsenbord typt echt zalig. En ik wou een apple toetsenbord erbij omdat de 'invoer' toch ook voor een groot deel de experience bepaald. En ook de positie van de bvb het apple toetsje enz... Maw ik wou het er gewoon bij om de ervaring compleet te maken. Denk er wel aan: geen usb hub op het draadloze toetsenbord he. Bij mij gaat de kabel een goede 30 cm naar achter op mijn bureau, verdwijnt er kort achter en komt dan terug naar de mini op de plaats waar de mini staat. Eccht, voor die 30-40 cm kabel ga ik echt geen draadloos setje kopen (met zoals gezegd de nadelen van dien. Een kabel is de meest simpele en straightforward verbinding)KuL schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:15:
[...]
Klopt..
maar k heb nu een draadloze tb+muis, en ik vind het wel fijn werken eigenlijk
Je kan gewoon typen met je tb op schoot en ik kan ze gewoon even opzijn leggen als ze in de weg liggen.. de andere optie is idd apple tb+muis..
maar ik vind dat TB er niet echt uitzien alsof het goed is
typt het wel goed enzo?
(usb erop is wel coool btw, en er is een bluetooth variantdaar neem ik wel gewoon een wired muis bij)
Ga het toetsenbord gewoon even proberen. Het ademt klasse en kwaliteit uit en typt zalig licht
Verder wel handig in de huiskamer zo zonder kabels.
Wat anders: Ik hem mn intel mini net na de introductie gekocht en heb alleen osx, geen dual boot. is dat alsnog makkelijk te regelen?
[ Voor 13% gewijzigd door dadj op 03-06-2006 00:30 ]
XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm
yup, heb ik al jaren, zou niet meer zonder kunnen! en zeker als apple nog altijd een muis levert zonder scrollmuis is het helemaal geen overbodige luxe!Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 00:37:
Een scrollwheel op een toetsenbord???
XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm
Verwijderd
Is dat bij jullie ook? vind het redelijk bizat. ok de drive zit daar natuurlijk juist onder, maar als die niet tegen zo een klein duwtje kan...
Disk temp wordt bij mij ook 50°, wat ik ook wat hoog vind. Op m'n pc had ik zoiets niet toegelaten in elk geval
Ik start m'n mac mini op bij dit weer en haal zonder iets te doen 48° (Celcius welteverstaan).Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 16:18:
Disk temp wordt bij mij ook 50°, wat ik ook wat hoog vind. Op m'n pc had ik zoiets niet toegelaten in elk geval
Dit kan niet gezond zijn!
Nu begin ik me al af te vragen of er net zoals bij die andere macs ook hier nog niet ergens een plasticje hangt.
Ik weet ook wel dat in zo een kleine case ik geen 10° moet verwachten, maar 48° door op te starten is ongezond.
le·vens·moe (bn.)
1.genoeg van het leven hebbend, het leven als een last beschouwend.
wat had je verwacht bij 32 graden buitentemp ..... en zo een kleine caseBlue_man schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:44:
[...]
Ik start m'n mac mini op bij dit weer en haal zonder iets te doen 48° (Celcius welteverstaan).
Dit kan niet gezond zijn!
Nu begin ik me al af te vragen of er net zoals bij die andere macs ook hier nog niet ergens een plasticje hangt.
Ik weet ook wel dat in zo een kleine case ik geen 10° moet verwachten, maar 48° door op te starten is ongezond.
48 is nog zeer goed vind ik
mijn acer laptopje loopt al dik tege 60 graden na een minuut na de opstart zonder maar 1 app te starten
zelf heb ik natuurlijk ook een mac mini ( intel duo) deze staat nu reeds een week nonstop aan en zit op dit moment aan 64 graden
mijn mac mini (intel dualcore) die nog al 3 dagen opstaat staat nu op 64 graden
[ Voor 33% gewijzigd door kloon op 13-06-2006 22:35 ]
http://web.mac.com/kl00n
Twijfel namelijk om het geheugen te upgraden en het zelf te doen .
Hier 54 graden . Staat sinds vanochtend aan / in gebruik .
[ Voor 23% gewijzigd door carfreak02 op 13-06-2006 22:37 ]
Verwijderd
Valt wel mee toch, lees eigenlijk alleen wat over het geluid wat ie produceerd.Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 01:18:
Ik lees zo de laatste paar pagina's eigenlijk alleen maar gejammer over de mac mini, heb hem nu zelf een week of 2 en vind het een super ding. lekker klein en toch krachtiger dan de tower die ik hier voor gebruikte. Mijn mini wordt ook redelijk warm aan de onder kant, maar dat maakt in principe niets uit. Daar tegenover staat dat ik bij de mac mini vrijwel nooit een fan hoor en de computer eigenlijk vrijwel stil is. Mij hoor je niet klagen
Hoor jij ook constant een lichte brom?
Ik lees dat sommigen alleen wat horen de de processorbelasting wat hoger is, dat heb ik nog nooit meegmaakt. In idle maakt hij dezelfde brom als in volle belasting. Zijn er meer mensen met ALTIJD die brom, of heb ik weer een slecht exemplaar?
Alleen jammer dat er nog lang niet allemaal Universal programma's zijn, maar goed. Langzaamaan begint dat wel te komen en begin ik alle programma's te vinden die ik nodig heb.
Af en toe heb ik trouwens wel het idee dat de remote niet echt snel reageert, maar ik kan er goed mee leven
Hey, van mij uit ook geen slecht woord over die mac mini hoor. Maar het is nu eenmaal gemakkelijker te klagen dan een lofzang af te stekenVerwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 01:18:
Ik lees zo de laatste paar pagina's eigenlijk alleen maar gejammer over de mac mini, heb hem nu zelf een week of 2 en vind het een super ding. lekker klein en toch krachtiger dan de tower die ik hier voor gebruikte. Mijn mini wordt ook redelijk warm aan de onder kant, maar dat maakt in principe niets uit. Daar tegenover staat dat ik bij de mac mini vrijwel nooit een fan hoor en de computer eigenlijk vrijwel stil is. Mij hoor je niet klagen
Bij deze:
Hebben jullie dat ook dat je na een uur -voor het eerst met mac OS X werken- je er al helemaal mee wegbent?
le·vens·moe (bn.)
Ik twijfel enorm tussen de Mac Mini Duo Core en de Imac 20inch.
De twijfel die ik heb is of de harde schijf van de Mini wel snel genoeg is (5400rpm tegenover de 7200rpm van de Imac). In een 'normale' pc kom je dit namelijk amper meer tegen en ik wil niet over een half jaar teleurgesteld zijn over mijn aankoop.
De werkzaamheden die ik verricht zijn:
- Webdesign
- Photoshop
- Programmeren (studie informatica)
(en natuurlijk internetten,dvd,msn,muziek maar dat is totaal niet relevant)
Dus ik heb nu de volgende opties:
- Nu een Mini halen, en mijn 19inch scherm erop aansluiten.
- Eind van de vakantie de Imac 20inch halen (met eventueel een gratis Nano als actie)
De 17inch Imac valt sowieso af omdat ik nu al een 19 inch heb en wil zeker niet kleiner
Wat zouden jullie doen?
gewoon de Imac 20inch halenluuks schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 23:14:
Ok ik heb een probleem
Ik twijfel enorm tussen de Mac Mini Duo Core en de Imac 20inch.
De twijfel die ik heb is of de harde schijf van de Mini wel snel genoeg is (5400rpm tegenover de 7200rpm van de Imac). In een 'normale' pc kom je dit namelijk amper meer tegen en ik wil niet over een half jaar teleurgesteld zijn over mijn aankoop.
De werkzaamheden die ik verricht zijn:
- Webdesign
- Photoshop
- Programmeren (studie informatica)
(en natuurlijk internetten,dvd,msn,muziek maar dat is totaal niet relevant)
Dus ik heb nu de volgende opties:
- Nu een Mini halen, en mijn 19inch scherm erop aansluiten.
- Eind van de vakantie de Imac 20inch halen (met eventueel een gratis Nano als actie)
De 17inch Imac valt sowieso af omdat ik nu al een 19 inch heb en wil zeker niet kleiner
Wat zouden jullie doen?
http://web.mac.com/kl00n
Een losse 7200rpm schijf via firewire aan je macmini hangen, daar het OS opzetten, en het prijsverschil aan leuke dingen uitgeven.luuks schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 23:14:
Wat zouden jullie doen?
I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
Ik heb nu 2 gig van die gast op ebay besteld, en denk wel dat m'n mini nu wat lekkerder ga draaien.
Maar ik heb het idee dat die hardeschijf van de mini hem ook behoorlijk vertraagd.
Nu heb ik van het weekend mac osx op een usb2 externe hardeschijf gemikt, en hem daar via laten opstarten (wat stukken traager is). Eenmaal in osx gaat het ongeveer hetzelfde als met de interne hardeschijf van de mini.
Is die firewire HD nu echt sneller, of kan ik er beter een 7200 rpm in zetten?
Heeft mischien iemand hier al ervaring mee?
Mini en dan later een leuk 21/24 inch schermpje kopen, kun je ook voor andere dingen gebruiken, bijv xbox360/ps3/Wii aansluiten.luuks schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 23:14:
Wat zouden jullie doen?
Verwijderd
Dat kan niet met een Cinema Display.dolby schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:26:
[...]
Mini en dan later een leuk 21/24 inch schermpje kopen, kun je ook voor andere dingen gebruiken, bijv xbox360/ps3/Wii aansluiten.
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:25:
Nu heb ik van het weekend mac osx op een usb2 externe hardeschijf gemikt, en hem daar via laten opstarten (wat stukken traager is). Eenmaal in osx gaat het ongeveer hetzelfde als met de interne hardeschijf van de mini.
Is die firewire HD nu echt sneller,

Verwijderd
Mac mini core duo zonder twijfel. Ik heb het zelf ook, en het bevalt prima, ook voor de taken die jij er mee zou willen doen. En laat je niet van de wijs brengen door die video chipset en het gelul daarover. Werkt echt prima in je OS en op de desktop. (zoals ik altijd al verwacht had) Maar veel 'pro's' moeten natuurlijk érgens over zeiken.
Het voordeel is dat je je eigen scherm kan behouden. Of zelf een kwalitatief goed scherm erbij nemen, naar keuze. En dat je andere bronnen op dat scherm kan aansluiten. (wat bij de imac onmogelijk is. Het kan best dat je daar geen nood toe hebt, maar dat moet je voor jezelf beslissen)
Andere bronnen: laptop, pc die je ineen zet voor iemand, xbox360 , enz...
EDIT: maar nu ben ik wel redelijk pissed. De mac mini core duo is van 840 euro naar 760 euro gegaan, met een betere dvd brander (dual layer en de + formaten) (met studentenkorting)
Dat is 80 euro verschil. Ik heb m'n mini pas twee weken, waarom moet zoiets mij altijd overkomen. Ik heb al heel diep moeten gaan voor de core duo, en nu dit. Screwed over, zoals altijd
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 13:54 ]
Verwijderd
En op dat plaatje is mooi usb2 met firewire vergeleken, maar wat scoort die interne hdd van de mac mini zelf? en hoe snel is hij dan met opstarten?
Verwijderd
Het inlog scherm (username en paswoord) komt bijna ogenblikkelijk bij het indrukken van de powerknop (en ja, mini stond dan echt af) en na het invoeren van het paswoord laadt het OS. Geen issues dus.
Als je je aan die paar seconden die nodig zijn om de mini op te starten al stoort, tja... Het gaat echt gewoon rap. Laat je OS maar op de interne disk staan, veel makkelijker. En dan hoeft de externe disk niet constant aan te liggen, want die kunnen ook wel lawaaierig zijn als je pech hebt. De interne disk is imo responsief en snel genoeg, en stil. Ik zie geen reden om extern te beginnen prutsen.
aan wrcveen: verder geen enkel probleem hoor. Bij nader inzien valt de disk drive goed mee qua geluid. Alleen is er een beetje die brom van de fan bij lage belasting. Maar hij spint dan ook nooit op, zelfs niet in de warme dagen van de voorbije week (35 graden of zo). Dus op zich niet zo erg, maar als je zoveel geld neertelt voor zo een klein doosje verwacht je perfectie, en een iets stillere idle fan had het net helemaal afgemaakt. Maar het is maar hoe gevoelig je ervoor bent natuurlijk.
Voorts, nergens problemen mee, dus als je het nog wil, zeker doen.
aan RoxNL: zelfde hier, als m'n externe disk aanligt maakt die veel meer lawaai dan de mini zelf, dan hoor je het 'brommetje' al niet meer. Daarom gebruik ik die slechts als tussenstation, wat ik nodig heb of wil horen zet ik op de interne disk, en dan gaat de externe terug af
En idd, het complete pakket, het totaalplaatje maakt een dergelijke aankoop helemaal af. Zoveel relaxter dan zelf een pc ineen steken. Hiermee kan je meteen netjes aan de slag. Out of the box. Inpluggen en gaan (beetje extra software bijzetten, maar dat is het dan ook wel). Ik vergelijk het met consoles om te gamen. Doos open, en gaan (en geen gepruts met koelers, grafische kaarten, drivers enz...) En dat is wat de consument wil. Het is echt een kleine minderheid die aan zelbouw doet. (waarom kopen zoveel jongeren, terecht!!!, consoles om te gamen. Gemakkelijk, en minder duur)
Verwijderd
Maar bijvoorbeeld het starten van Word (via vm dan wel) duurt super lang.
Ook een programma zoals iweb of iets dergelijks gaat naar mijn mening te traag omdat die schijf constant bezig is.
Wat mij ook opviel is bijvoobeeld programma's als Photoshop & Dreamweaver, dat die nou niet echt snel te noemen zijn op mijn mini
Verwijderd
Dat die programma's zo traag zijn komt allemaal door de PPC Emulatie RosettaVerwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 16:08:
Toegegeven dat de mini snel start, vind ik het toch not lang duren dat dat rondje blijft lopen, dit kan makkelijk tot 15 seconde duren, maar dat kan aan het geheugen liggen (512), ik heb ondertussen 2 gig besteld via ebay.
Maar bijvoorbeeld het starten van Word (via vm dan wel) duurt super lang.
Ook een programma zoals iweb of iets dergelijks gaat naar mijn mening te traag omdat die schijf constant bezig is.
Wat mij ook opviel is bijvoobeeld programma's als Photoshop & Dreamweaver, dat die nou niet echt snel te noemen zijn op mijn mini
Verwijderd
Ik hoop dat deze pakketen (zeker office!) snel universeel of voor intel uitkomen, zodat ik m'n mac ook voor de office omgeving kan gebruiken (school, verslagen en dergelijke)
Verwijderd
Heeft meer met CPU vertraging te makenVerwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 16:16:
Mijn fout, ik wist niet dat dat zo veel hardeschijf vertraging opleverde![]()
Ik hoop dat deze pakketen (zeker office!) snel universeel of voor intel uitkomen, zodat ik m'n mac ook voor de office omgeving kan gebruiken (school, verslagen en dergelijke)
En in plaats van Office zou je OpenOffice kunnen gebruiken of NeoOffice als het eindelijk Universal is (1 juli)
Natuurlijk. Wat zal ik zeggen? Het is een harddisk. Het icoontje is anders. Verder werkt het niet anders.Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 14:37:
Oke, maar heeft er iemand ook ervaring mee met zo'n firewire externe harddisk.
Die vergelijking is niet gemaakt. Als ik een omgekeerd verloopje kan vinden (om een 3.5 inch disk op een 2.5 connector aan te sluiten) zou ik het kunnen doen. Het mooie van de vergelijking was dat het dezelfde hardware met enkel en alleen een andere bus was. Als je schijven met elkaar gaat vergelijken wordt het al snel een stuk lastiger. Maar ik zal eens kijken wat ik kan klooien.En op dat plaatje is mooi usb2 met firewire vergeleken, maar wat scoort die interne hdd van de mac mini zelf? en hoe snel is hij dan met opstarten?
Wat bedoel je met die brander? Ik heb ook 2 weken een mini, maar die doet ook + en DL??Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 13:46:
[...]
.
EDIT: maar nu ben ik wel redelijk pissed. De mac mini core duo is van 840 euro naar 760 euro gegaan, met een betere dvd brander (dual layer en de + formaten) (met studentenkorting)
Verwijderd
En de dure prijs of de 'goedkopere' prijs. Want in mijn specs stond er alleen DVD-R (dus geen + en geen dual layer)wrcveen schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 17:40:
[...]
Wat bedoel je met die brander? Ik heb ook 2 weken een mini, maar die doet ook + en DL??
Kan zijn dat ik een apparaat had die al langer in stock was, en jij bij een sneller verlopende stock dichter bij deze nieuwe modellen en al een andere brander hebt
Verwijderd
zit met het zelfde al jouwzelfde doeleinde ect.luuks schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 23:14:
blabla
Wat zouden jullie doen?
maar gratis nano actie hebben je daar bronnen van of wat dan word het wel intresant?
In Amerika is dat , en vaak komt het dan een tijdje later naar Europa.Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 14:38:
[...]
zit met het zelfde al jouwzelfde doeleinde ect.
maar gratis nano actie hebben je daar bronnen van of wat dan word het wel intresant?
Maar ik heb geen bevestiging ergens gezien, helaas.
Verwijderd
Verwijderd
Wat ik gedaan heb om dit te voorkomen, mijn externe 200gb hdd onder mac formatteren met FAT32, onder Mac os x heb je niet de 32gb beperking zoals de onder Windows wel is. Vervolgens kun je de HD onder beide platformen gebruiken.
Ik ben van plan een mac mini aan te schaffen bij mailamac.nl, namelijk deze:
Mac mini 1.66GHz Core Duo, 512 Mb /80 GB harddisk / SuperDrive DL / Airport /
BT / Remote MA206
Nu wil ik graag wat extra geheugen erbij plaatsen, namelijk 2gb, dus klik ik op de site op geheugen, mac mini-alle modellen, dan krijg ik het volgende geheugen voorgeschoteld:
1024Mb Premium Quality -module Power Mac G5, iMac G5, Mac Mini ((PC3200/DDR400)
(m.u.v. Dual-core)
Maar hier staat dus (m.u.v. Dual-core) bij, zal dit geheugen nu wel of niet in de bovenstaande mini passen?!
Niet. Dit is een DIMM en je hebt voor de Intel Mac Mini (dus eigenlijk ook de core-solo) SO-DIMM nodig. Je kunt kijken wat ze aan geheugen voor een MacBook, MacBook Pro of een Intel iMac verkopen, want dat is precies hetzelfde geheugen wat ook in de Intel Mac Mini gaat.Xboty schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 11:47:
Hoi!
Ik ben van plan een mac mini aan te schaffen bij mailamac.nl, namelijk deze:
Mac mini 1.66GHz Core Duo, 512 Mb /80 GB harddisk / SuperDrive DL / Airport /
BT / Remote MA206
Nu wil ik graag wat extra geheugen erbij plaatsen, namelijk 2gb, dus klik ik op de site op geheugen, mac mini-alle modellen, dan krijg ik het volgende geheugen voorgeschoteld:
1024Mb Premium Quality -module Power Mac G5, iMac G5, Mac Mini ((PC3200/DDR400)
(m.u.v. Dual-core)
Maar hier staat dus (m.u.v. Dual-core) bij, zal dit geheugen nu wel of niet in de bovenstaande mini passen?!
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Gisteren viel mijn oog echter op een bluetooth headsetje voor de GSM!
Zou wel über zijn, maar heeft er iemand ervaring mee? Zou het kunnen werken? Op wat moet ik letten?
le·vens·moe (bn.)
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer
Als ik deze afzet tegen de huidige 1.5Ghz Core-solo voor 619,- dan scheelt het eigenlijk maar erg weinig. Wat denken jullie hier nou van? Hadden die oude G4 mini's niet wat goedkoper gemoeten of is het toch niet zo'n slechte deal? Het lijkt mij dat de 1.42Ghz G4 echt -veel- trager is dan een 1.5ghz Core-solo.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Of mensen zijn te snel hebberig en denken niet na. Dan plakt zo'n mac winkel er een stikkertje op: van 790,- nu voor 499,- en dan willen de mensen hem meteen hebben. Ze vergeten echter dat die 790,- prijs gold VOOR de intel mini's uitkwamen.Acolyte57 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 19:10:
Ik ben er ook erg teleurgesteld in, ik had gehoopt op een veel grotere price drop... Blijkbaar zijn ze toch te gewild.
Ietwat extreem voorbeeld, maar ik kan ook een Mac Classis te koop aanbieden voor 900,- en dan zeggen nieuwprijs 2000,-. Ja, -ooit- was die 2000,-... in 1984 ofzo.
De mac store in arnhem is nog extremer. Ik was daar laatst en ze hebben zo'n oud 15" studio display staan uit 2000. Daar vragen ze rond de 500,- voor. Een 15" uit 2000(!). Je hebt tegenwoordig een nieuwe 17" met -veel- betere specs voor 175,-. Ook staan daar helemaal achterin rechts nog wat oude g4 ibooks en powerbooks. De prijs die ze daar voor vragen is hoger als de nieuwe mac book.
Onbegrijpelijk...
Ik zou graag nog een G4 mini willen kopen, maar een 1.42Ghz zou ik eerder op zo'n 300,- berekenen.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Ja zou alleen voor internetgesprekken zijn, niet voor muziek oid. Daar heb ik nog steeds mijn luidsprekers voor.CyBeR schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 10:15:
Die dingen klinken werkelijk kut, dus tenzij je dat alleen wilt gebruiken voor skype e.d. zou ik er een met een draadje nemen.
Maar heeft dat al iemand geprobeert een bluetooth headset op een mac (mini) aan te sluiten en zo een gesprek te hebben? 50 euro uitgeven en er dan niets mee kunnen doen lijkt me vrij suf.
le·vens·moe (bn.)
Ik heb 't zelf een keer geprobeerd met een Jabra.
Verwijderd
voor een hoog uurloon is er misschien wel eentje die dat voor je wil doen. Maar als je vriendjes wil blijven met de macwinkel, zou ik daar het geheugen ook gewoon kopen. Cheap-ass geheugen uit taiwan(?) + uurloon komt misschien in de buurt van geheugen bij een macwinkel dat ze als service voor je inbouwen.. Is misschien met het oog op garantie wel net zo mackelijk.Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 21:50:
Ik wil binnenkort ook extra geheugen gaan bestellen via Ebay, maar ik plaats het er liever niet zelf in, zou ik dat kunnen laten doen in een mac winkel, of doen ze dat alleen als je daar het geheugen ook koopt??
Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...
Verwijderd
Nu zit ik nog met enkele vraagjes. Ik ga hem niet voor games maar alleen als downloadmachine/surfmachine/muziekmachine gebruiken. Voor het zwaardere grafische werk - binnenkort een HD camera - zal ik de MacBook gebruiken. Ik denk dus aan een goedkope 1.25 G4 versie, misschien iets beter.
Vereisten: min. 512 MB + bluetooth + airport + liefst 60 of meer GB HD met superdrive. De huidige Dual kost in deze uitvoering meer dan 700, ik zoek zelf iets van max 500.
Waar kan ik goedkoop nog een nieuwe G4 kopen, ik ben flexibel qua specs, de prijs is hier belangrijker omdat de kracht al in de MacBook zit.
Voldoet de G4 aan mijn eisen of is het toch handiger/slimmer om een Core of Duo te kopen?
En klopt het dat ik mijn Airport Express dan kan verkopen en de Mini als draadloos netwerk kan instellen incl. Airtunes?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 19:23 ]
Verwijderd
Je kunt wel een soortement van software basestation opzetten ja (computer-to-computer netwerk) maar dan kun je geen gebruik maken van airtunes.Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 23:31:
En klopt het dat ik mijn Airport Express dan kan verkopen en de Mini als draadloos netwerk kan instellen incl. Airtunes?
Verwijderd
Zou wel handig zijn, want misschien haal ik ooit wel een psp, en dan kan ik gewoon online spelen door vanaf de mini een draadloos netwerk te hosten.
Dat klopt, Windows kan het filesystem van MacOS X niet lezen en/of schrijven (ook niet van alle andere operating systems overigens). Er is software voor Windows waarmee dat wel mogelijk word. MacDrive bijvoorbeeld.Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:32:
Ik heb mijn externe HDD geformatteerd met m'n mac, maar nu kan windows hem niet meer lezen, eerst was ie NTFS en toen kon mac os hem niet beschrijven. In windows als FAT32 formatteren gaat niet want dan is ie te groot
[ Voor 7% gewijzigd door Gerco op 06-07-2006 16:06 ]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Verwijderd
is er een handig proggie voor de mac waarmee ik mijn externe windows hd kan lezen en copieren? (wegschrijven hoeft niet)Gerco schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:03:
[...]
Dat klopt, Windows kan het filesystem van MacOS X niet lezen en/of schrijven (ook niet van alle andere operating systems overigens). Er is software voor Windows waarmee dat wel mogelijk word. MacDrive bijvoorbeeld.
In principe heb je dat niet nodig, want als je een NTFS geformatteerde HD hebt, wordt hij read-only gemount. Je kan dan gewoon ervan lezen en copieren. Wil je ook kunnen schrijven, dan moet je 'm als FAT32 formatteren, als je 'm ook nog onder Windows wilt gebruiken. Met de standaard tools onder Windows kun je een hd van maximaal 32 GB nog als FAT32 formatteren. Maar m.b.v. van andere tools (zoals Partition Magic) is dit op te rekken tot 2 TB. Windows kan FAT32 schijven, groter dan 32 GB trouwens gewoon lezen. Wat trouwens blijft, is dat bestanden maximaal 4GB (min 1 byte, maar dat zijn detailsVerwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 00:11:
[...]
is er een handig proggie voor de mac waarmee ik mijn externe windows hd kan lezen en copieren? (wegschrijven hoeft niet)
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Verwijderd
Is dat gewoon wifi wat de psp heeft? dus kan wifi met airport samen?Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:58:
Dus je kan van de mini een ethernet aansluiting draadloos delen? (dus eigenlijk een soort accespoint, draadloze 'router' van maken?)
Zou wel handig zijn, want misschien haal ik ooit wel een psp, en dan kan ik gewoon online spelen door vanaf de mini een draadloos netwerk te hosten.
Thnx! werkt goed dat progje!Gerco schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:03:
[...]
Dat klopt, Windows kan het filesystem van MacOS X niet lezen en/of schrijven (ook niet van alle andere operating systems overigens). Er is software voor Windows waarmee dat wel mogelijk word. MacDrive bijvoorbeeld.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 00:28 ]
Launching containers into space
Airport is gewoon Apple's fancy naam voor 802.11b/g (Wi-Fi dus inderdaad)Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 00:24:
[...]
Is dat gewoon wifi wat de psp heeft? dus kan wifi met airport samen?
[vies met mieren mode]Bigs schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 12:17:
[...]
Airport is gewoon Apple's fancy naam voor 802.11b/g (Wi-Fi dus inderdaad)
Airport = 802.11b
Airport Extreme = 802.11g
Airport Basestation = het grijze Airport 'ufo' accesspoint, 802.11b
Airport Extreme Basestation = het melkwitte Airport 'ufo' accesspoint, 802.11b/g
Airport Express Basestation = die oversized oplader kloon die printserver, accesspoint en muziekplug speelt
of de Airport standaard ook 802.11a ondersteunt weet ik niet.
[/vies met mieren mode]
Launching containers into space
Verwijderd
Dacht het niet, de macbooks doen a wel omdat die een standaard intel chippie gebruikenof de Airport standaard ook 802.11a ondersteunt weet ik niet
Verwijderd
Yep, dat bedoel ik. Ik heb echter geen andere wifi enabled apparaten dus ik heb het nog nooit kunnen proberen. Maar op zich lijkt het me wel makkelijk. Met de typische gebruiksvriendelijke menuutjes om alle instellingen te voorzien (broadcasting van ... , Wep, wpa, ik ben geen wifi expert... maar zoiets is het toch)Whieee schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 12:14:
Je kan een Mac met Airport in soort van accesspoint mode laten werken. Je doet dit in System Prefs - Sharing - Internet. Je geeft dan aan dat je de internetverbinding die binnenkomt via Ethernet wil delen over Airport, en voilá!
Op zich vind ik dat wel netjes gedaan, weer een extra functie die m'n mac mini zou kunnen vervullen. En waarvoor ik weer minder randdapparatuur nodig heb (ik denk aan wifi usb sticks of zo)
En zoals gezegd, ik heb er weinig ervaring mee, maar ik weet niet of de standaard laptop dat ook kan? Is er eigenlijk een verschil tussen gewoon wifi om op een netwerk in te loggen, en wifi om zelf als accespoint te draaien? Daarmee bedoel ik, kan elke wifi chip op elke laptop/computer zomaar ook internet delen?
Nope. "AirPort" is idd synoniem voor 802.11b en g. De intel macs (iig macbooks en macbook pros) kunnen wel op 802.11a netwerken (vanwege idd de intel wifi chipset) maar Apple ondersteunt dat niet officieel.Whieee schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 12:35:
[...]
of de Airport standaard ook 802.11a ondersteunt weet ik niet.
binnenkort komt er een elgate eyetv dingetje aan, en dan is het feest compleet! whoei!
Netjesoverhyped schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 15:53:
Zo, mijn mac mini is ook onderweg! het wordt een core duo met 2 gig ram, en de functie wordt: Mediacenter!
binnenkort komt er een elgate eyetv dingetje aan, en dan is het feest compleet! whoei!
Heb zelf 1 gig en dat is al voldoende om te genieten van OSX
Tja, mischien wel, maar de meerprijs vondt ik nogal meevallen, en omdat ik via het nog aanstaande eytv boxje ook hdtv via de sat ga kijken is extra ram wel handig bij opnames. Hoemeer in ram gecached kan worden hoe beter. Dat is het voordeel van een unix systeem, die gaan lekker goed om met geheugen!Rox_NL schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 19:36:
[...]
Netjes. Maar is 2 gig niet een beetje overkill voor alleen Mediacenter?
Heb zelf 1 gig en dat is al voldoende om te genieten van OSXen Front Row.
Ik ga er ook nog een bluetooth muis en KB bij kopen, toch wel handig en ik heb nog een tafeltje over
Hij komt vanmiddag trouwens
[ Voor 3% gewijzigd door overhyped op 14-07-2006 12:42 . Reden: iets vergeten! ]
nu alleen nog kiezen wat voor mediacenter software ik ga gebruiken en dat is nog best lastig.
MEdiacentral spreekt mij erg aan, maar die ondersteund de eyetv 310 niet en laat dat nu net de tv tuner zijn die ik wil gaan kopen.
Frontrow is leuk, maar beperkt.
centerstage is veel belovend, maar nog niet stabiel en uitontwikkeld genoeg.
lastig lastig, keuzes keuzes
Iemand suggesties of ervaringen?
Verwijderd
Een windows MCE pc ineensteken.overhyped schreef op maandag 17 juli 2006 @ 08:51:
Iemand suggesties of ervaringen?
Sorry maar als je een dergelijke dure mini koopt met 2 gig ram en dat alleen als veredelde dvd speler gaat gebruiken. Dat is gewoon zonde. En dan zitten klooien met ondersteunde hardware al dan niet. Je wist zowieso al dat dit soort dingen delicaat zouden worden op een mac.
Windows MCE, zo goed als alle hardware wordt ondersteund. En je was (een stuk) goedkoper klaar geweest. En er zijn wel degelijk kleine mooie cases te vinden voor een mediacenter.
Je kan eventueel nog proberen MCE op de mini te zetten. Dat zou wel moeten lukken met bootcamp.
Win MCE is zowiezo geen optie omdat winmce geen cam ondersteund. Daarnaast is een HTPC meer dan een veredelde DVD speler, maar die discussie ga ik niet aan.Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2006 @ 11:12:
[...]
Een windows MCE pc ineensteken.
Sorry maar als je een dergelijke dure mini koopt met 2 gig ram en dat alleen als veredelde dvd speler gaat gebruiken. Dat is gewoon zonde. En dan zitten klooien met ondersteunde hardware al dan niet. Je wist zowieso al dat dit soort dingen delicaat zouden worden op een mac.
Windows MCE, zo goed als alle hardware wordt ondersteund. En je was (een stuk) goedkoper klaar geweest. En er zijn wel degelijk kleine mooie cases te vinden voor een mediacenter.
Je kan eventueel nog proberen MCE op de mini te zetten. Dat zou wel moeten lukken met bootcamp.
De hardware wordt prima ondersteund door mac zelf, alleen de aplicaties zijn nog erg hard in ontwikkeling, dit wist ik ook van te voren, dus ik ben echt niet overvallen door het feit dat ik nog geen 100% complete aplicatie heb.
Verder is dit volgens mij tweakers.net en geen ikwilalleskantenklaarineenkeer.nu dus een reactie in de vorm van: als je op deze wiki kijkt dan zie je daar een link naar een beta van een plugin daarvoor waardoor je via aplicatie zus en zo dit en dit krijgt lijkt mij gewenster dan een reactie "whuu sukkel ga MCE gebruiken man!"
Verwijderd
Opera 8.5 was blijbkaar ppc en opera 9.0 duidelijk universal

Aangezien ik nog het meest van al mijn browser gebruik, beetje surfen en zo viel het me daar het meeste op uiteraard. Alles reageert net iets laggy'er dan ik zou verwachten of willen. Net genoeg om irritant te zijn, maar niet traag genoeg om een groot probleem te zijn.
Ik heb het over switchen naar opera van een ander programma. De sites renderen redelijk traag. (vergeleken met een gelijkaardig systeem, het betreft hier tenslotte 'maar' een browser he, die moeten overal goed op draaien) Scrollen was alsof de pagina 'vastplakte', je weet vast wel wat ik bedoel, zo haperend. En tussen pagina's switchen was ook niet enorm vlot.
Uiteindelijk werkte ik er zo wel mee, en achteraf bekeken ging het best nog wel goed, beseffende dat dit geëmuleerd was. Ik dacht ook dat het gewoon zo hoorde en dat het aan m'n 512 Mb ram lag. Een minder ervaren gebruiken zou het nauwelijks merken of er geen probleem van maken. Ikzelf had er iets meer last mee, als het wat stoort, dan stoort het hé.
Maar goed, dat is nu opgelost met deze universal build, i'm verry happy now.
Opera vliegt terug zoals het hoort, ogenblikkelijk en razendsnel. Met de mouse gestures, ideaal...
En aangezien ik voorlopig weinig tijd heb om veel belastende taken te verzinnen voor mijn computer, hoef ik nog niet meteen ram bij te kopen en de mac opendoen
Verwijderd
Wat maakt dat nu uit? Of je laat je weer inpakken door de hypes en de namen... conroe... merom...CobraX schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 03:17:
Heeft er iemand een idee of er voor het einde van het jaar Intel Mac Mini's komen met een Intel Conroe of Intel Merom processor? Ik wil namelijk mijn eerste Mac (de Intel Mac Mini) aanschaffen, maar zou doodgraag een Conroe of Merom erin willen i.p.v. de Yonah.
Wat wil je met je mac mini gaan doen dat je denkt dat de yonah niet genoeg is. Een paar maand geleden waren er nog mini's te koop met een G4 in.
Je zal op je mini echt wel geen dingen doen waar je zal mérken dat er een conroe inzit ipv yonah. Ik krijg met zwaar multitasken nauwelijks die cores allebei gestressed. En de mac mini is geen Mac pro he, en dan nog, je kan het vergelijken met een X2 3800+ (zonder de 64 bit, waar je natuulijk geen drol van merkt als gewone gebruiker)
Ik ben alleszins tevreden dat ik nu al over een mini beschik, en anders kan je blijven wachten. En eenmaal dat doosje op je bureau staat maak je helemaal abstractie van wat erin zit, geloof me. That's the mac way. Dat wordt dan een computer die doet wat die moet doen.
Ik denk dat niemand precies kan zeggen wanneer dit zo zal zijn. De processoren zullen in elk geval niet in grote getale aanwezig zijn. En aangezien de mac mini altijd al laptop hardware geweest is (door het volume en toegelaten warmte in dat kleine doosje) betreft het dus de merom, en niet de conroe. De merom is nog niet uit, en mijn vermoeden is dat eerst de macbook pro's zullen uitgerust worden met deze processor. Als state of the art notebooks verdienen zij dat als eerste.
Bijkomend, ik heb mijn mini nog gekocht voor 880 euro, nu is die nog 790 of zo. Profiteer daarvan.
En als allerlaatste: processor maakt nog het minst van al uit. RAM IS VEEL BELANGRIJKER.
Vraag er voldoende ram bij, dus zeker minstens 1 Gb. Anders moet je zoals ik het zelf gaan doen, en daar heb ik weinig zin in
Wat het uitmaakt? Voor HD content playback zou de Merom wel eens een stukje beter kunnen zijn (1080p content zonder framedrops afspelen). Clock voor clock is de Yonah ongeveer gelijk aan de Athlon64, terwijl de Conroe (en dus waarschijnlijk ook de Merom aangezien het gewoon de mobile versie is) z'n voeten veegt aan een Athlon64. Het is lang geleden dat er nog zo'n performance verschil is geweest in de "processor wereld" (althans als ik de vele benchmarks mag geloven). Bovendien krijg je nog eens x86-64 extensies erboven op. Als er ooit een 64-bit versie komt van Mac OS voor Intel Macs of mocht je ooit willen dual booten met Win XP/Vista 64-bit versie dan kan zoiets handig zijn.Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 12:25:
[...]
Wat maakt dat nu uit? Of je laat je weer inpakken door de hypes en de namen... conroe... merom...
Wat wil je met je mac mini gaan doen dat je denkt dat de yonah niet genoeg is. Een paar maand geleden waren er nog mini's te koop met een G4 in.
Je zal op je mini echt wel geen dingen doen waar je zal mérken dat er een conroe inzit ipv yonah. Ik krijg met zwaar multitasken nauwelijks die cores allebei gestressed. En de mac mini is geen Mac pro he, en dan nog, je kan het vergelijken met een X2 3800+ (zonder de 64 bit, waar je natuulijk geen drol van merkt als gewone gebruiker)
Ik ben alleszins tevreden dat ik nu al over een mini beschik, en anders kan je blijven wachten. En eenmaal dat doosje op je bureau staat maak je helemaal abstractie van wat erin zit, geloof me. That's the mac way. Dat wordt dan een computer die doet wat die moet doen.
Ik denk dat niemand precies kan zeggen wanneer dit zo zal zijn. De processoren zullen in elk geval niet in grote getale aanwezig zijn. En aangezien de mac mini altijd al laptop hardware geweest is (door het volume en toegelaten warmte in dat kleine doosje) betreft het dus de merom, en niet de conroe. De merom is nog niet uit, en mijn vermoeden is dat eerst de macbook pro's zullen uitgerust worden met deze processor. Als state of the art notebooks verdienen zij dat als eerste.
Bijkomend, ik heb mijn mini nog gekocht voor 880 euro, nu is die nog 790 of zo. Profiteer daarvan.
En als allerlaatste: processor maakt nog het minst van al uit. RAM IS VEEL BELANGRIJKER.
Vraag er voldoende ram bij, dus zeker minstens 1 Gb. Anders moet je zoals ik het zelf gaan doen, en daar heb ik weinig zin in
Ben ook in een lokaal Apple center binnen geweest en die kerel daar dacht dat de Macbook Pro's en de Mac Pro's eerst een Conroe CPU gingen krijgen (binnen een maand al of zo). Voor de Mac Mini's verwachtte hij eerder een prijsdaling dan een zwaardere processor. Prijsdaling zou leuk zijn, maar geef mij liever een Conroe/Merom erin.
Ik ben sinds ik met computers bezig ben een Windows man om het zo maar te zeggen. Dat wil ook zeggen dat ik mijn PCs zelf assembleer. Ik loop dus (in tegenstelling tot veel Mac gebruikers denk ik?) wel warm voor de hardware die erin zit. Zo vind ik de zwakke punten van een Mac Mini (op hardwarevlak) het onboard geluid en de onboard videokaart, maar ik kan leven met deze punten.
Ik was sowieso van plan om 1 GB ram te laten steken. Ik dacht eerst aan 1 latje van 1 GB zodat ik later er nog eentje kan bijsteken (slechts 2 ramsloten). Ik geloof dat er een dual channel moederbord in de Mac Mini zit (dus best latjes per 2 steken), maar bij PCs was het niet noodzakelijk om dual channel effectief te gebruiken (dus 1 latje steken ging ook). Nu vraag ik mij af wat de performance penalty is van 1x 1GB vs 2x 512MB. Als je nu bvb 2x 512MB koopt en je wil later upgraden, dan ben je niets meer met die latjes van 512MB aangezien je dan 2x 1GB moet kopen. Zoiets zou ik dus enerzijds willen voorkomen. Aangezien van 512MB naar 2GB 300 euro kost, is direct 2 GB nemen geen optie.
Wat ik met die Mac Mini wil doen? Ik denk vooral aan wat Photoshoppen (als CS3 er is), Dreamweaver, surfen, chatten, mailen, muziek beluisteren, filmpje kijken en misschien wel als Media Center gebruiken.
Verder zal de Mac Mini er ten vroegste binnen 2-3 maanden komen (en ten laatste hopelijk in december). Heb nu andere kosten die primeren.
Verwijderd
idemCobraX schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 14:32:
[...]
Ik ben sinds ik met computers bezig ben een Windows man om het zo maar te zeggen. Dat wil ook zeggen dat ik mijn PCs zelf assembleer.
idemIk loop dus (in tegenstelling tot veel Mac gebruikers denk ik?) wel warm voor de hardware die erin zit.
Ik ben absoluut hardware minded. Ik ging eerder voor de mini als concept en hardware, dan voor de mini als mac. Duo core, nieuwe intels, ... jummie
Het staat daar gewoon mooi en stil en stijlvol te wezen, en doet z'n ding, vlot, productief... Zoals een dvd speler of gameconsole, je hoeft dan ook niet te weten wat erin zit, en hoeveel ik zou kunnen overclocken of wat dan ook. Gewoon de taken uitvoeren waarvoor het dient
Valt gewoon mee. Optisch geluid is zowieso zonder merkbaar kwaliteitsverlies, of dat nu onboard of met een dedicated chipje wordt gedaan. Alleen uw cpu wordt een heel klein beetje meer belast (maar waarvoor heb je anders een dikke cpu.) Onboard video is meer dan voldoende voor multimedia en gewone computer taken. Dus alles minus gamen en sommige 3d modelling. (maar behalve gamers is het echt een minderheid die zware gpu's nodig heeft. Onboard is al jaren prima ins taat grote desktops voor de gewone gebruiker prima te renderen zonder stotteren enz enz...Zo vind ik de zwakke punten van een Mac Mini (op hardwarevlak) het onboard geluid en de onboard videokaart, maar ik kan leven met deze punten.
Daarom is het ook mijn menig dat er een steeds groter gat zal vallen tussen de gewone pc en de game pc. Want echt alles voldoet gewoon om als gewone pc te kunnen werken. Terwijl vroeger de geforce 2 die je kocht voor een spelletje ook wel betere kwaliteit gaf bij the usual 2D. Nu helemaal niet meer nodig, maar dat is een andere discussie.
Verder ben ik als hardware liefhebber echt onder de indruk van de mini. Sterke hardware, zuinig, in een klein doosje... Daarom heb ik deze ook gekocht. Ik wou eens een kleine elegante pc ipv die grote logge cases. Gamen doe ik merendeel van de tijd toch nauwelijks.
Asymmetric dual channel werkt wel met deze chipset. En anders single channel dan maar. Je zal met wat je er mee wil doen echt geen verschil merken. Mensen overschatten dat vaak. Je hoeft het ook niet via apple te laten doen, je kan het zelf, maar dat is wat mij nu overkomt, en ik heb weinig zin om te gaan prutsen aan mijn mini (duur genoeg) en ik wil geen risico's lopen. Dus ik zou er dan alsnog mee terug moeten naar de apple store. Als je denkt dat je niet de moed zal hebben om het zelf te doen, gewoon bij apple extra geheugen laten insteken. En 1 Gig is idd de sweet spot, want 2 Gig is wel in proportie te duur. Zowieso, als je 1 Gig bestelt krijg je twee latjes van 512 Mb. (niet eentje van 1 dus)geheugen
Ja, en daar zal je echt wel het verschil mee merken tussen yonah en merom. No offence, maar dat zal je dus niet. Iedere moderne processor is tegenwoordig ruim bemeten op gewone productiviteits en multimedia taken, dit ga je echt niet merkbaar voelen. Hoe er rekening mee dat ram echt veel belangrijker is voor de te multitasken. En als uw proc dan iets 15% trager 'uitvoert' ga je dat nog steeds niet merken. 15% van bijna een paar seconden is nog altijd bijna niets.Wat ik met die Mac Mini wil doen? Ik denk vooral aan wat Photoshoppen (als CS3 er is), Dreamweaver, surfen, chatten, mailen, muziek beluisteren, filmpje kijken en misschien wel als Media Center gebruiken.
(itt met vroeger waar een upgrade van 40 Mhz naar 166 Mhz echt wel de moeite was
En hoe vaak zal je 1080p bekijken. Ik dacht zelf ook dat af en toe te doen, uiteindelijk zijn het gewoon dvd's geworden. Zowieso moet je alles binnenhalen via netwerk of internet, te omslachtig.
1080p schijnt met iets meer ram en de duo core yonah ook gewoon te lukken.
In elk geval maakt bovenstaande dan toch niets uit, dan moet je op die moment de toestand nog maar eens herbekijken. Veel kans dat er dan idd een upgrade is geweest. (kan ook niet anders, want de yonahs waren een tussenstapje op de brug te slaan tussen netburst en nieuwe architectuur, en die zullen met de komst van de merom wel snel uit productie genomen worden. Maar hoeveel voorraad intel en apple nog hebben, en tot hoelang ze nog yonah's zullen steken in hun low end market producten valt natuurlijk niet te voorspellen. En van apple zal je het helemaal niet te horen krijgen. Die zeggen nooit zoiets op voorhand, omdat anders toch steeds een afwachtende houding zal aangenomen worden. Ineens is het er, that's the apple way, love it or leave it. (niet plezant kan ik je vertellen, maar het is niet anders, mijn mini is ook 100 euro gedaald toen ik die twee weken had, dat had mijn 1 Gig upgrade kunnen zijnVerder zal de Mac Mini er ten vroegste binnen 2-3 maanden komen (en ten laatste hopelijk in december). Heb nu andere kosten die primeren.
Als je bij apple iets nodig hebt: gewoon op die moment kijken wat er is, en wat je wil, en kopen. Wachten en zo haalt bij apple niets uit. Dat is mijn ervaring
Bwa ik bekijk het anders. Je kan beter een zo snel/nieuw mogelijke processor hebben want een mac mini kan je amper upgraden (cpu, videokaart, ram ook 'maar' tot 2 gb). Verder vraag ik mij af of het overschakelen naar een nieuwe versie van Mac OS geen 'vertraging' met zich meebrengt zoals dat bij Windows het geval is. Of programma's die zwaarder worden (Photoshop CS2 voelt bvb zwaarder aan dan CS1 onder windows). Voor zulke dingen kan je best gewapend zijn met de nieuwste en snelste technologie (Merom).Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 15:24:
idem
Ik ben absoluut hardware minded. Ik ging eerder voor de mini als concept en hardware, dan voor de mini als mac. Duo core, nieuwe intels, ... jummieMaar je zal zelf ook wel merken dat je, als je wat langer een mac hebt, je voor al die hardware hype toestanden ook minder warm zal lopen, zoals je het zelf zegt. Of dat het gewoon minder kan boeien. Een mac is een totaal plaatje, die helemaal abstractie maakt van wat erin zit, daar moet de gewone gebruiker z'n hoofd niet over breken. Je koopt iets, en je weet dat hij het doet. Hoeveel Mhz, gigaflops, enz blablabla erin zit is gewoon veel minder belangrijk en interessant.
Het staat daar gewoon mooi en stil en stijlvol te wezen, en doet z'n ding, vlot, productief... Zoals een dvd speler of gameconsole, je hoeft dan ook niet te weten wat erin zit, en hoeveel ik zou kunnen overclocken of wat dan ook. Gewoon de taken uitvoeren waarvoor het dient
Mja i.v.m. die onboard video ben ik nog niet helemaal gerust. Wat als je nu op een hoge resolutie zou werken (pakweg 1600x1200 of 1680x1050) en je hebt 20 vensters openstaan. Zal Exposé dan nog vlot werken? Hier zal het normaal gezien wel 1280x1024 worden, maar toch leuk als je weet dat hij op hogere resoluties ook alles vlotjes aankan.Valt gewoon mee. Optisch geluid is zowieso zonder merkbaar kwaliteitsverlies, of dat nu onboard of met een dedicated chipje wordt gedaan. Alleen uw cpu wordt een heel klein beetje meer belast (maar waarvoor heb je anders een dikke cpu.) Onboard video is meer dan voldoende voor multimedia en gewone computer taken. Dus alles minus gamen en sommige 3d modelling. (maar behalve gamers is het echt een minderheid die zware gpu's nodig heeft. Onboard is al jaren prima ins taat grote desktops voor de gewone gebruiker prima te renderen zonder stotteren enz enz...
Daarom is het ook mijn menig dat er een steeds groter gat zal vallen tussen de gewone pc en de game pc. Want echt alles voldoet gewoon om als gewone pc te kunnen werken. Terwijl vroeger de geforce 2 die je kocht voor een spelletje ook wel betere kwaliteit gaf bij the usual 2D. Nu helemaal niet meer nodig, maar dat is een andere discussie.
Idem. Gamen doe ik ook niet zo vaak. En daarvoor heb ik m'n Athlon64 3000+ met Geforce 6600GT wel. Over de hardware zelf ben ik niet mega onder de indruk, maar er zit een goede processor in en dat is al veel waard.Verder ben ik als hardware liefhebber echt onder de indruk van de mini. Sterke hardware, zuinig, in een klein doosje... Daarom heb ik deze ook gekocht. Ik wou eens een kleine elegante pc ipv die grote logge cases. Gamen doe ik merendeel van de tijd toch nauwelijks.
Wel zo denk ik er ook een beetje over. Het zelf steken houdt een risico in omdat het ding niet zo eenvoudig opengaat als een PC case lijkt me. Verder vraag ik mij ook af of het wel nodig is om die 2 jaar extra garantie van 194 euro te nemen. Dat maakt de Mini een stuk duurder en niet echt een instapmodel meer.Asymmetric dual channel werkt wel met deze chipset. En anders single channel dan maar. Je zal met wat je er mee wil doen echt geen verschil merken. Mensen overschatten dat vaak. Je hoeft het ook niet via apple te laten doen, je kan het zelf, maar dat is wat mij nu overkomt, en ik heb weinig zin om te gaan prutsen aan mijn mini (duur genoeg) en ik wil geen risico's lopen. Dus ik zou er dan alsnog mee terug moeten naar de apple store. Als je denkt dat je niet de moed zal hebben om het zelf te doen, gewoon bij apple extra geheugen laten insteken. En 1 Gig is idd de sweet spot, want 2 Gig is wel in proportie te duur. Zowieso, als je 1 Gig bestelt krijg je twee latjes van 512 Mb. (niet eentje van 1 dus)
Euh dat zal je wel merken volgens mij. Bijvoorbeeld bij bepaalde filters in Photoshop. Of als je een keer overschakelt naar een 64-bit versie van een OS. Verder kan het ook nog zijn dat ik aan XviD/x264 encoding ga doen (is nog niet zeker). Daarbij zou je het ook al kunnen merken.Ja, en daar zal je echt wel het verschil mee merken tussen yonah en merom. No offence, maar dat zal je dus niet. Iedere moderne processor is tegenwoordig ruim bemeten op gewone productiviteits en multimedia taken, dit ga je echt niet merkbaar voelen. Hoe er rekening mee dat ram echt veel belangrijker is voor de te multitasken. En als uw proc dan iets 15% trager 'uitvoert' ga je dat nog steeds niet merken. 15% van bijna een paar seconden is nog altijd bijna niets.
(itt met vroeger waar een upgrade van 40 Mhz naar 166 Mhz echt wel de moeite wasiedere cycle extra laadde windows net dat beetje rapper
)
Als ik een trailer wil zien van een film, zal ik altijd achter de HD trailer zoeken. Momenteel neem ik 720p omdat die bijna altijd vlotjes draait. Ik weet dat ik sowieso de 1080p versie zou nemen als deze vlot zou bollen. En met Blueray en HD-DVD voor de deur, zou het wel heel handig zijn, mocht een Mac Mini 1080p vlotjes kunnen afspelen.En hoe vaak zal je 1080p bekijken. Ik dacht zelf ook dat af en toe te doen, uiteindelijk zijn het gewoon dvd's geworden. Zowieso moet je alles binnenhalen via netwerk of internet, te omslachtig.
1080p schijnt met iets meer ram en de duo core yonah ook gewoon te lukken.
Mja dat zuigt wel hard. Heeft een beetje weg van een "de klanten in het zak zetten" mentaliteit. Je betaalt veel geld voor een 'verouderde' machine. Ik zie het al voor me: klant x koopt machine y en één week later heeft machine y een serieuze upgrade gekregen. Je zou voor minder vloeken.In elk geval maakt bovenstaande dan toch niets uit, dan moet je op die moment de toestand nog maar eens herbekijken. Veel kans dat er dan idd een upgrade is geweest. (kan ook niet anders, want de yonahs waren een tussenstapje op de brug te slaan tussen netburst en nieuwe architectuur, en die zullen met de komst van de merom wel snel uit productie genomen worden. Maar hoeveel voorraad intel en apple nog hebben, en tot hoelang ze nog yonah's zullen steken in hun low end market producten valt natuurlijk niet te voorspellen. En van apple zal je het helemaal niet te horen krijgen. Die zeggen nooit zoiets op voorhand, omdat anders toch steeds een afwachtende houding zal aangenomen worden. Ineens is het er, that's the apple way, love it or leave it. (niet plezant kan ik je vertellen, maar het is niet anders, mijn mini is ook 100 euro gedaald toen ik die twee weken had, dat had mijn 1 Gig upgrade kunnen zijnen financieel heb ik het ook niet zooo breed)
Als je bij apple iets nodig hebt: gewoon op die moment kijken wat er is, en wat je wil, en kopen. Wachten en zo haalt bij apple niets uit. Dat is mijn ervaring
Mac OS X is juist elke versie sneller geworden dan zijn voorganger. Je moet het Windows-denken echt helemaal loslaten, Apple houdt er op sommige gebieden een totaal andere filosofie op na. Soms is dat ook een nadeel, dat geef ik toeCobraX schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 15:21:
[...]
Bwa ik bekijk het anders. Je kan beter een zo snel/nieuw mogelijke processor hebben want een mac mini kan je amper upgraden (cpu, videokaart, ram ook 'maar' tot 2 gb). Verder vraag ik mij af of het overschakelen naar een nieuwe versie van Mac OS geen 'vertraging' met zich meebrengt zoals dat bij Windows het geval is. Of programma's die zwaarder worden (Photoshop CS2 voelt bvb zwaarder aan dan CS1 onder windows). Voor zulke dingen kan je best gewapend zijn met de nieuwste en snelste technologie (Merom).
Hier stond achterhaalde informatie…
Mja is dat niet omdat bij Panther de GUI (meer) gerenderd werd door de CPU terwijl Tiger meer OpenGL is en dus gerenderd wordt door de videokaart?DiGiSTORM_ schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 16:01:
Mac OS X is juist elke versie sneller geworden dan zijn voorganger.
Hopelijk bolt Leopard dan even vlot of vlotter op een Mac Mini.
Mja daar vreesde ik dus een beetje voor. Nu in principe mits je genoeg RAM hebt (1GB of meer) dan zou dat onboard zijn van de videokaart toch amper iets mogen uitmaken met zo'n snelle CPU (buiten bij games dan)? Ik wil gewoon heel vlotte animaties bij Mac OS X en Exposé ongeacht de resolutie van het scherm en het aantal open vensters. Nu in de meeste reviews zijn ze toch vrij positief over de Intel GMA950. Ze noemen de kaart zelfs beter dan de Radeon 9200 met 32MB RAM die in de mac mini g4 zit.Je moet het Windows-denken echt helemaal loslaten, Apple houdt er op sommige gebieden een totaal andere filosofie op na. Soms is dat ook een nadeel, dat geef ik toeWaar je jezelf vooral mee moet wapenen is genoeg RAM. Verder maakt de videochip ook veel uit, en daar is de huidige Mini dan helaas wel zwak in
Veel geheugen maakt inderdaad uit met de GMA 950, maar dat is volgens mij ook omdat er dan meer RAM toegewezen wordt aan de GMA. Al staat dat nergens gedocumenteerd enzo. Verder is in 2D zaken de GMA inderdaad razend snel, dat bleek wel uit tests. In 3D is hij even snel als een G4 met Radeon 9200, maar goed, je was al niet van plan om 3D te gaan doen geloof ik.
Verder moet je bedenken dat beeld en video processing gebruik maakt van Core Image, dat ook draait op de grafische kaart. Onder andere Photoshop en Final Cut, iMovie maken er gebruik van. Nu schijnt het dat de GMA 950 Core Image maar ten dele ondersteunt, dus dat is wel iets om in het achterhoofd te houden.
Verwijderd
Ok, maar bij mij is het begrip hardware de laatste jaren toch wel veel meer dan alleen maar koude specs op papier. Wat ik dus bedoelde te zeggen is dat je voor de formfactor en het volume een heel degelijk in elkaar gezet pc'tje krijgt. De constructie, het inpassen van de onderdelen, de afwerking. Daar straalt pure kwaliteit van af. Zeker A merk. (dat zie je ook al aan de verpakking en de presentatie. Zelfs de verpakking opendoen en je product ontdekken is een ware belevenisCobraX schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 15:21:
[...]
Idem. Gamen doe ik ook niet zo vaak. En daarvoor heb ik m'n Athlon64 3000+ met Geforce 6600GT wel. Over de hardware zelf ben ik niet mega onder de indruk, maar er zit een goede processor in en dat is al veel waard.
Absoluut iets om rekening mee te houden. In die impasse bevind ik mij nu ook. Ik kan het zelf doen, ik ben ook niet onhandig, maar ik wil mijn zuurbetaalde aankoop ook niet om zeep helpen, of beschadigingen veroorzaken op de case. Eenmaal dat gebeurt, vloek je wel denk ik. Ik heb in iig nog wat overwegingen te makenWel zo denk ik er ook een beetje over. Het zelf steken houdt een risico in omdat het ding niet zo eenvoudig opengaat als een PC case lijkt me.
In één woord, nee. Dit is meer iets voor laptops die vaak 'de baan op zijn' en waar veel mee gesleurd wordt. (je bedoelt toch apple care he?) Je hebt één jaar garantie op fabrieksfouten, en ga er maar vanuit dat als er in dat eerste jaar geen fout is, de mini wel z'n volledige levenscyclus zal kunnen afwerken. Applecare is bij een desktop als de mac mini in die zin vrij overbodig. (werd mij zo ook geadviseerd in de apple reseller in de buurt vanwaar mijn mac komt)Verder vraag ik mij ook af of het wel nodig is om die 2 jaar extra garantie van 194 euro te nemen. Dat maakt de Mini een stuk duurder en niet echt een instapmodel meer.
Als je dat maar weet, zeker als student met weinig te spenderen. Dit bedrag was in mijn geval echt een rib uit mijn lijfMja dat zuigt wel hard. Heeft een beetje weg van een "de klanten in het zak zetten" mentaliteit. Je betaalt veel geld voor een 'verouderde' machine. Ik zie het al voor me: klant x koopt machine y en één week later heeft machine y een serieuze upgrade gekregen. Je zou voor minder vloeken.
Ivm met exposé, GMA950 enz...
Gma 950 ondersteunt wel volledig en normaal Core Image voor zover ik weet. Wat dus niet het geval was met de radeon kaart uit de oude mac mini. Dat was pas niet netjes vond ik. En dan nog zijn er die dit onboard geval verkiezen voor een moderne integrated intel chip. Alles inhouse ontwikkeld voor een intel chipset. Hoe solide kan je zitten.
In mijn geval, expose draait heel vlot (met 512Mb ram. Vaak ook veel vensters) Althans, de tweede keer dat je het activeert (F9 bvb). De eerste keer kan het soms (nadruk op soms) een miniem beetje schokken om van huidige toestand naar het overzichtsbeeld van expose te gaan. bvb twee minor tikjes. De volgende keer gaat het gewoon vlekkeloos. Duidelijk dus een teken dat dit 'proces' of wat dan ook in het geheugen moest ingeladen worden. Nu bvb gaat het meteen goed, ik heb ook niet zoveel werk openstaan. Dus met 1 gig of zelfs meer kan expose en dashboard en dergelijke geen probleem vormen lijkt me zo. Maar daarvoor zou je de mening van mensen moeten vragen die effectief meer ram hebben. In elk geval: ga niet voor 512, dat is toch al één regel van advies die ik je kan meegeven.
Tweede regel
Niet zo solideVerwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 01:36:
[...]
Gma 950 ondersteunt wel volledig en normaal Core Image voor zover ik weet. Wat dus niet het geval was met de radeon kaart uit de oude mac mini. Dat was pas niet netjes vond ik. En dan nog zijn er die dit onboard geval verkiezen voor een moderne integrated intel chip. Alles inhouse ontwikkeld voor een intel chipset. Hoe solide kan je zitten.
Mja voor mij is hardware in de eerste plaats nog alles wat in de case zit. Het 'hart' van de PC om het zo maar te zeggen. Verder moet ik ook toegeven dat de Mini er erg knap uitziet. Het uiterlijk is zeker een pluspunt, maar het 'hart' van een computer vind ik belangrijker. Verder is de Mini ook nog eens zalig stil (spijtig genoeg zit er een trage 5400 rpm laptop HD in, had liever een 7200 rpm laptop HD erin gezien).Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 01:36:
Ok, maar bij mij is het begrip hardware de laatste jaren toch wel veel meer dan alleen maar koude specs op papier. Wat ik dus bedoelde te zeggen is dat je voor de formfactor en het volume een heel degelijk in elkaar gezet pc'tje krijgt. De constructie, het inpassen van de onderdelen, de afwerking. Daar straalt pure kwaliteit van af. Zeker A merk. (dat zie je ook al aan de verpakking en de presentatie. Zelfs de verpakking opendoen en je product ontdekken is een ware belevenis. De osx cd's in een stijlvol grijs hoesje (geen plastiekje of zo) alles netjes verpakt. Sober, klasse gewoon. Dat rekende ik er ook bij... (en verder zijn de specs idd niet verkeerd, remote, optisch geluid, dvi, 4x usb, met apple toetsenbord nog eentje bij zelfs, firewire... Een complete package met andere woorden)
Idem hier. Heb al verschillende keren ram gestoken (sdram, rdram, ddr sdram) en nog nooit problemen mee gehad. Maar bij een Mac Mini ga ik het toch niet riskeren denk ik. Kost het plaatsen van ram in een apple center eigenlijk veel meer?Absoluut iets om rekening mee te houden. In die impasse bevind ik mij nu ook. Ik kan het zelf doen, ik ben ook niet onhandig, maar ik wil mijn zuurbetaalde aankoop ook niet om zeep helpen, of beschadigingen veroorzaken op de case. Eenmaal dat gebeurt, vloek je wel denk ik. Ik heb in iig nog wat overwegingen te maken
Inderdaad Apple Care. Schandalig duur (vooral bij de Macbook Pro's). Goed om te weten dat het niet nodig is voor een Mini.In één woord, nee. Dit is meer iets voor laptops die vaak 'de baan op zijn' en waar veel mee gesleurd wordt. (je bedoelt toch apple care he?) Je hebt één jaar garantie op fabrieksfouten, en ga er maar vanuit dat als er in dat eerste jaar geen fout is, de mini wel z'n volledige levenscyclus zal kunnen afwerken. Applecare is bij een desktop als de mac mini in die zin vrij overbodig. (werd mij zo ook geadviseerd in de apple reseller in de buurt vanwaar mijn mac komt)
Ik was sowieso van plan om 1 GB te nemen. In mijn windows bak zit ook 1 GB en dat bevalt me prima. Gezien het feit dat de GMA950 nog eens 80 MB gebruikt van het main geheugen, vind ik 512 MB echt te weinig.Als je dat maar weet, zeker als student met weinig te spenderen. Dit bedrag was in mijn geval echt een rib uit mijn lijf. Als je dan verneemt dat met twee weken te wachten je die fameuze ram upgrade er had kunnen bijnemen, en misschien zelfs nog goedkoper uit zijn. Pijnlijk. Nu ja, niets aan te veranderen.
In mijn geval, expose draait heel vlot (met 512Mb ram. Vaak ook veel vensters) Althans, de tweede keer dat je het activeert (F9 bvb). De eerste keer kan het soms (nadruk op soms) een miniem beetje schokken om van huidige toestand naar het overzichtsbeeld van expose te gaan. bvb twee minor tikjes. De volgende keer gaat het gewoon vlekkeloos. Duidelijk dus een teken dat dit 'proces' of wat dan ook in het geheugen moest ingeladen worden. Nu bvb gaat het meteen goed, ik heb ook niet zoveel werk openstaan. Dus met 1 gig of zelfs meer kan expose en dashboard en dergelijke geen probleem vormen lijkt me zo. Maar daarvoor zou je de mening van mensen moeten vragen die effectief meer ram hebben. In elk geval: ga niet voor 512, dat is toch al één regel van advies die ik je kan meegeven.
Tweede regel: koop er meteen een mac toetsenbord bij. Geen volledige 'mac experience' zonder een aangepast toetsenbord, met de juiste tekens en zo (sommige dingen zijn anders, bvb een @ dat op de toets boven tab staat, zonder dat je shift moet gebruiken, zelfde met bepaalde haakjes en zo). De invoer is toch de manier waarop je met je computer communiceert, en die verdient ook wat aandacht. Het is overigens een subliem toetsenbord. Mooi, stijlvol, klein, niet al te groot maar toch volledig met numpad en zo. typt zaaalig... Heeft twee usb poorten, heel handig om niet achter de mini te moeten prutsen, of om je muis in te pluggen bvb. Een aanrader
Zo'n Apple toetsenbord (het standaard wired) heb ik een paar dagen geleden in huis gehaald voor 29,5 €. Geen slecht prijsje en redelijk knap, maar mijn Logitech UltraX keyboarden moeten er kwa looks toch niet voor onderdoen
Werkt prima. Ik heb dan wel geen mini maar een MacBook, maar die heeft ook de GMA 950, en ik heb 1920x1200 op m'n externe scherm. Exposé werkt zonder merkbare vertraging, ook met 20+ vensters. Ik heb wel 2GB geheugen. Maar op m'n voormalige Mac mini (G4 1,25GHz met de 32MB Radeon 9200 en 1GB geheugen) werkte Exposé ook prima op 1920x1200.CobraX schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 15:21:
Mja i.v.m. die onboard video ben ik nog niet helemaal gerust. Wat als je nu op een hoge resolutie zou werken (pakweg 1600x1200 of 1680x1050) en je hebt 20 vensters openstaan. Zal Exposé dan nog vlot werken? Hier zal het normaal gezien wel 1280x1024 worden, maar toch leuk als je weet dat hij op hogere resoluties ook alles vlotjes aankan.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Je kunt bij de toegankelijkheids instellingen een zwevend toetsenbord oproepen, dat dezelfde indeling heeft als het toetsenbord dat je op dat moment gebruikt. Als je dan de Option (alt) indrukt zie je alle knoppen veranderen.CobraX schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 02:15:
[...]
Zo'n Apple toetsenbord (het standaard wired) heb ik een paar dagen geleden in huis gehaald voor 29,5 €. Geen slecht prijsje en redelijk knap, maar mijn Logitech UltraX keyboarden moeten er kwa looks toch niet voor onderdoen. Wat ik me wel afvraag is hetvolgende: waar staan de accolades op het toetsenbord? De gewone haakjes zie ik, maar die accolades dus niet (nogal noodzakelijk als je CSS files aan 't schrijven bent
). Misschien één of andere toetsencombinatie (ik heb de franse azerty toetsenbordindeling)?
Heeft iemand deze software al geprobeerd op de mini duo core?
Ben nu toch voor het wit met zilver gegaan en besloten een Mac Mini Intel aan te schaffen.
Nu ben ik nogal een power user en iemand die vaak genoeg bijdehand is, dus als ik de mini ga kopen wil ik er ook alles mee kunnen.
Ik ga waarschijnlijk voor de Core Duo 1,7 variant omdat ik veel rekenwerk doe (renders, audio, dat soort shit) en begin voorlopig even met 512MB RAM. Als er iets bij moet stop ik er wel een paar nieuwe reepjes DDR2 in. Zelfde met de harddisk.
Wat ik persoonlijk fijn vind aan de Mini is dat ie compact is en dus overal mee naartoe kan. Kleine 15" TFT erbij kan meestal wel nog in een normale laptoptas, en kwa prestaties heb je dan een machine die veel kan en er ook nog eens niet verkeerd uitziet. Waar ik hem straks vooral voor zal gebruiken is zaken als audio-editing, video-opnames op locatie en DJ werk. Iets waar je de GMA950 niet zoveel mee zal belasten.
Wat ik ook nog leuk zou vinden is om er Bootcamp op te zetten en dan een dual of triple boot te maken met Linux en eventueel Windows Vista Beta 2, en dan kijken hoe dat loopt. Niet om te gamen, maar de SSE3 ondersteuning van een Core Duo is ongeëvenaard en onder Windows werkt dat met bv. Photoshop, Premiere, Audition, Encore en After Effects als geen ander. Low-tech renders waar de CPU ook nogal wat voor zijn kiezen krijgt zoals SketchUp gaan waarschijnlijk ook prima (dat doet mijn Centrino 1,4 met Intel 855 nog vlekkeloos) en video afspelen wordt al helemaal lekker onder OSX, HDTV playback gaat waarschijnlijk niet zoveel moeite kosten. Nu nog een geschikt scherm ervoor vinden, mijn AL1715 kan 720p zonder problemen aan, zij het met zwarte balken, maar 1080p wordt een beetje moeilijk, daar heb ik niet genoeg pixels voor
Ik ben benieuwd of iemand het al geflikt heeft om Windhoos op een Intel mac te zetten, sommigen vinden het heiligschennis, maar het is toch gewoon een x86 machine, dus waarom niet? Met Bootcamp moet het gewoon kunnen, net zo makkelijk als het andersom nu kan (OSX op een x86 machine). Mijn huidige bak, een AMD 2600+, heeft nu al moeite met de moderne werksoftware omdat het allemaal op SSE2 of SSE3 draait. De nieuwe Adobe programma's installeren al niet meer als je geen SSE2 support hebt. Lekkere domper als je daar even dik 600 euro voor gelapt hebt.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Verwijderd
teeeut... wrong answer. 512 is zeker niet genoeg. Aan jouw eisen te zien zal je je frustreren van bij de eerste boot. (en van zodra je een paar progjes draait). Ik kan er net mee leven (leren leven) , ook omdat ik geen zin heb om zelf de mini open te halen en ik voorlopig weinig ruimte heb voor extra uitgaven. (en ik heb sinds ik de mini heb helemaal niets zwaar gedaan, gewoon multitasken)Stoney3K schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 18:38:
Dag mensen,
Ben nu toch voor het wit met zilver gegaan en besloten een Mac Mini Intel aan te schaffen.
Nu ben ik nogal een power user en iemand die vaak genoeg bijdehand is, dus als ik de mini ga kopen wil ik er ook alles mee kunnen.
Ik ga waarschijnlijk voor de Core Duo 1,7 variant omdat ik veel rekenwerk doe (renders, audio, dat soort shit) en begin voorlopig even met 512MB RAM. Als er iets bij moet stop ik er wel een paar nieuwe reepjes DDR2 in. Zelfde met de harddisk.
Dat wordt dus je eerste upgrade.
Idd, GMA950 ruim voldoende, maar die eerste opmerking slaat werkelijk nergens op.Wat ik persoonlijk fijn vind aan de Mini is dat ie compact is en dus overal mee naartoe kan. Kleine 15" TFT erbij kan meestal wel nog in een normale laptoptas, en kwa prestaties heb je dan een machine die veel kan en er ook nog eens niet verkeerd uitziet. Waar ik hem straks vooral voor zal gebruiken is zaken als audio-editing, video-opnames op locatie en DJ werk. Iets waar je de GMA950 niet zoveel mee zal belasten.
Had dan een macbook gekocht. Die kan gemakkelijker ergens mee naar toe, en kan desgewenst op vaste locatie als een mac mini gebruikt worden. Het zijn namelijk twee identieke apparaten.
Uw opmerking qua prestaties is er ook helemaal naast. Het zijn twee identiek dezelfde computers. alleen heeft de macbook een webcam erbij en een toetsenbord. Tegenwoordig kan zelfs de budget laptop van apple externe schermen aansturen via dvi, extended desktop zlfs (wat vroeger alleen mogelijk was met een hack op de oude iBook)
Voor die paar honderd euro meer... (ik heb het zelf ook niet gedaan omdat ik toen die paar honderd euro echt niet had, en ik snel een mac wou, anders had ik het ook wel geweten)
Euhm? het bootcamp topic? Talloze mensen hebben dat al gedaan. Daar is zeker niets moeilijk of 'hocus pocus' aan. Ik heb het ook gedaan. Werkt gewoon prima, alles ondersteund. (behalve paar dingen, maar ik had geen zin om te kijken of daar drivers voor waren, het staat er voorlopig alleen op voor UT en ET)Ik ben benieuwd of iemand het al geflikt heeft om Windhoos op een Intel mac te zetten, sommigen vinden het heiligschennis, maar het is toch gewoon een x86 machine, dus waarom niet? Met Bootcamp moet het gewoon kunnen, net zo makkelijk als het andersom nu kan ....
Ivm sketchup, vergeet dat maar native op OSX. Ik heb het een paar dagen geleden ook willen proberen. Draait verschrikkelijk, dat komt omdat google nog geen Universal Binary (UB) van sketchup heeft gerealesed en het dus nog altijd een PPC build betreft die dus op een door rosetta ge-emuleerde PPC moet draaien. Met 512 Mb niet te doen, met 1 Gig waarschijnlijk ook niet.
Gewoon native onder windows doen. (zoals ik deed) en daar zul je zien dat de gma (of rest van pc?) soms ook flink gaat 'haperen' als je rond je objecten gaat draaaien.
Beetje behelpen dus soms, maar desalnietemin ben ik heel tevreden over mijn mini. Hij had wat stiller mogen zijn, maar prima apparaatje dus
De mini heb ik vooral gekocht omdat ik ook graag in wou stappen in de Mac wereld en daarna nog een Dualcore machine wou. Ik ben bewust niet voor de G4 gegaan omdat je die niet kunt Bootcampen, en de Mini wel...
De opmerking over een MacBook snap ik dan ook niet. Ik was niet op zoek naar een laptop en wilde geen 1200 euro uitgeven aan zo'n ding, simpelweg omdat ik het niet had. De Mini is meer dan voldoende voor mijn eisen en vooral op LAN parties lijkt hij me heel leuk om te hebben zolang je maar bijvoorbeeld Battlefield 1, Red Alert 2, Counterstrike en dat soort games speelt. Mijn laptop (een 1,4 Centrino met 64MB integrated Intel 855) speelt zelfs Battlefield 2 nog speelbaar dus je hoeft in principe niet meer grote lompe kasten mee te sjouwen naar een LAN. Wat voor mij een enorm voordeel is sinds ik vaak afhankelijk ben van het OV en een Mac + TFT + attributen makkelijk mee te nemen is en toch krachtiger is dan een laptop van dezelfde prijs.
(En ja, het gamen op de Mini onder Windows is al gebenchmarkt en zeer goed te doen, net zogoed als een Intel machine van die specs. Op LAN's is het wel leuk als je top-of-the-line gaat spelen maar niet alle spelers hebben een lompe stampmachine bij zich... spellen als San Andreas, Freelancer en Battlefield moeten prima kunnen sinds ze op mijn laptop ook goed gaan)
Overigens heb ik een kleine issue met het installeren van Windows maar dat pak ik dan in het Bootcamp topic wel even op. Wel netjes dat ze Bootcamp standaard in Leopard stoppen waardoor je dus ook naar Apple kan bellen (of Microsoft) als iets niet lukt. Beetje wil doen ze de andere richting uit ook wel en kunnen ze wel eens een geduchte concurrent worden voor PC gebruikers die nu op Windows draaien. Als een beetje hacker het kan doen dan kan het bedrijf dat de software geschreven heeft het zeker als ze merken dat een hele partij fanatieke gebruikers OSX gaan draaien. Zeker nu de Conroe op de markt komt, dan kom je aardig in de buurt van de specs van een G5.
Wat betrefrt geluid valt het ding reuze mee hoor. Hij is inderdaad wat luidruchtiger dan mijn laptop als ie een beetje op zijn staart getrapt wordt, maar ernaast staat mijn XP2600+ met Spire koeler die het geheel geheel overspoelt.
De grafische adapter van de Mini is inderdaad geen snelheidsmonster, maar hij is sneller dan de MacBook, Een beetje standaard GeForce 6600 zal ie nooit bijhouden, maar het ligt er maar net aan waar je hem voor gebruikt. Ik heb ook ooit The Nomad Soul: Omikron gespeeld op een Intel Celeron 500MHz, en dat spel heeft enorme omgevingen met effecten en dat soort rommel, en toch haalde ik behoorlijk nette frame rates.
Ik heb hem voornamelijk gekocht als Windows-werkstation en om ook eens te snuffelen aan wat een Mac kan. Overigens is ie toch nog behoorlijk rap in OSX en ook daar ga ik genoeg leuks mee doen, vooral in de serieuze multimedia (geen games) kun je ontzettend veel. Final Cut Pro zal ie niet halen, maar daar draai ik wel Premiere voor onder Windows, mede omdat ik al een tijd daarmee werk. Zelfde met Photoshop... geen Universal versie van uit? Makkelijk, gewoon de Windows versie gebruiken.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Dit topic is gesloten.