[Mac mini Intel] Discussietopic en Mini-FAQ Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste
Acties:
  • 14.682 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2024

Kul

mr_a schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:13:
Ik zit een beetje te kijken naar http://www.systemshootouts.org/processors.html

Op basis daarvan lijkt het alsof een 1.5 GHz Core Solo een beetje rond de 3,0 Pentium4 equivalenten zit (gelijk aan ruwweg Pentium M 750 1.86 GHz). Zou dat een beetje redelijk zijn of een overschatting? De Core Duo's in die tabel staan wel erg hoog ingeschaald!
Een 1.67GHZ Core duo is te vergelijken met een athlon 64 4000+? de effectiviteit ligt dan wel heel veel hoger 8)7

Kun je eigenlijk windows op een intel-mac, om Win32 spellen te kunnen spelen?
(ik bedoel windows 98, niet XP, als dat uitmaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KuL schreef op maandag 06 maart 2006 @ 23:40:
[...]
Een 1.67GHZ Core duo is te vergelijken met een athlon 64 4000+? de effectiviteit ligt dan wel heel veel hoger 8)7

Kun je eigenlijk windows op een intel-mac, om Win32 spellen te kunnen spelen?
(ik bedoel windows 98, niet XP, als dat uitmaakt)
Windows 98 kan binnenkort ja. MS werkt nu aan de manier om dat te doen (VPC). Ik weet nog niet precies wanneer ze dat denken uit te brengen, maar mischien dat op de site van Microsoft zelf wel meer te vinden is.

(beetje offtopic, maar Windows Vista komt ook standaard met VPC-E in de duurdere versies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2024

Kul

VPC is een soort emulator, die te vergelijken valt met een gameboy emulator, als ik het goed begrijp...

http://www.microsoft.com/...tualpc.aspx?pid=virtualpc

Maar het lijkt me niet dat je daar nou een spel mee kan spelen ofzo, omdat je dan 2 OS draait..

Omdat het een intel-based pc is kun je toch gewoon windows installeren, zodat je een dualboot hebt? of is dat helemaal niet mogelijk?

[ Voor 4% gewijzigd door Kul op 07-03-2006 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
KuL schreef op maandag 06 maart 2006 @ 23:40:
[...]

Denk dat het minder is...
Op Anandtech is een Core Duo (Yonah) 2 GHz getest, tegen zijn voorganger, de Pentium M 2.13 GHz, en tegen onder andere de dual core AMD 64 X2 3800+ (2 GHz, dual core).

Het blijkt dat de Core Duo 2 GHz vrij gelijk op gaat met de AMD X2 3800+, het wisselt per benchmark welke sneller is. De floating point performance (nodig voor games!) blijft wat achter, alhoewel het wel heel erg verbeterd is ten opzichte van de originele Pentium M.

Dus afgezien van floating point lijkt het er dan veel op dat het clock voor clock vrij gelijk op gaat, Core Solo vs. Athlon 64 (vs. ook de PPC G5)...

Dan kan je een beetje schatten hoe het in AMD's rating system uit zou komen.
* Core Solo 1.5 -> Ahtlon 64 van 1.5 GHz -> Athlon 64 2500+ of iets dergelijks (S939).
* Core Duo 1.66 -> Athlon 64 X2 van 1.66 GHz -> Athlon 64 X2 3300+ (plus/minus)

AMD rekent trouwens een dual core processor 20% sneller dan een single core in hun rating systeem, dat is dus vrij conservatief, Apple doet dat niet en roept simpelweg 'tot twee maal sneller'...... met het risico van reality distortion ;) :P

[ Voor 5% gewijzigd door mr_a op 07-03-2006 01:40 ]

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Zijn er tweakers die de MINI al hebben? Iemand deze toevallig bij een Applestore (op vooraad) gezien?

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ken schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 23:40:
Zijn er tweakers die de MINI al hebben? Iemand deze toevallig bij een Applestore (op vooraad) gezien?
Ik heb hem online besteld maar dat gaat potverdikkie nog tien dagen duren :S

Ondertussen heb ik al wel gezien dat ze hem bij de applestores in Woerden en Den Haag (Passage) op voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 00:07:
[...]

Ik heb hem online besteld maar dat gaat potverdikkie nog tien dagen duren :S

Ondertussen heb ik al wel gezien dat ze hem bij de applestores in Woerden en Den Haag (Passage) op voorraad hebben.
Wat hebt je besteld dan? Op de site staat verzending binnen 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ken schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 00:23:
[...]

Wat hebt je besteld dan? Op de site staat verzending binnen 24 uur.
Heb ze vanmiddag gebeld, blijkt dat het keyboard niet op voorraad is... Denk dat ik die maar separaat laat versturen, is natuurlijk onzin zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

KuL schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 00:29:
Maar het lijkt me niet dat je daar nou een spel mee kan spelen ofzo, omdat je dan 2 OS draait..

Omdat het een intel-based pc is kun je toch gewoon windows installeren, zodat je een dualboot hebt? of is dat helemaal niet mogelijk?
Als je al wat over de Mini Intel had gelezen dan had je al geweten dat ie Windows momenteel alleen via emulatie kan draaien omdat ie geen BIOS heeft in de traditionele zin. Volgens mij heeft ie om die reden ook een ander diskindeling (geen MBR of partitietabel meer).
Vista kan misschien native geinstalleerd worden als Microsoft het daarvoor geschikt maakt. Maar zover ik weet is dat met de huidige pre-versies van Vista nog niet het geval.
Alle andere Windows versies zullen vermoedelijk nooit werken behalve misschien via allerlei ingrijpende hacks. En de kans dat iemand die moeite voor W98 gaat doen lijkt mij vrijwel nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check this out: een voorproefje van de Mactel performance :)
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2713&p=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

De mijne is binnen!!!!!!!!!! JEEJ!
Ik heb de Duo met 1Gb ram. hij heeft geen enkele moeite met 1080HD films! Ow en De wireless muis + keyboard. Ook nice, alleen waarom geen wireles mighty mouse???? Onbegrijpelijk!

Anyway, it's my 1st mac.. :}

[ Voor 33% gewijzigd door dadj op 08-03-2006 13:23 ]

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
KuL schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 00:29:
VPC is een soort emulator, die te vergelijken valt met een gameboy emulator, als ik het goed begrijp...
Dat is wel heel kort door de bocht. Op het moment is het zo dat VPC een hele PC emuleert op je G4/G5 Apple. Vandaar dat de performance ook niet is om over naar huis te schrijven. Zodra MS VPC heeft herschreven voor de IntelMac zal de performance een stuk beter lopen, omdat de Intel processor niet hoeft te worden ge-emuleerd. Een stukje vertaalslag minder dus :)
Een correcte aanname. Het kan wel, maar de performance zal ongelooflijk zuigen.
Waar heb jij recent de tijd doorgebracht? Want het is al lang bekend dat dit niet kan.
* Vista -> Kan, zodra er UGA drivers zijn.
* XP -> Ondersteunt geen EFI, dus kan niet.
* Win 98 -> Hells no...

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

dadj schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 13:18:
De mijne is binnen!!!!!!!!!! JEEJ!
Ik heb de Duo met 1Gb ram. hij heeft geen enkele moeite met 1080HD films! Ow en De wireless muis + keyboard. Ook nice, alleen waarom geen wireles mighty mouse???? Onbegrijpelijk!

Anyway, it's my 1st mac.. :}
Cool, waar hebt je het gekocht? Via de Applesite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 13:42
De mijne maandagmiddag via de apple site besteld en zie net dat hij vandaag verzonden is. Ik kon maandag geen winkel vinden die 'm al op voorraad had. Is een Core Duo met 1GB Ram (2GB vind ik nog iets te duur, dat kan altijd later nog). Heb hiervoor een 1.42Ghz mini gehad, dat was m'n eerste Mac. Hopelijk komt hij nog voor het weekend binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

ken schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 13:51:
[...]
Cool, waar hebt je het gekocht? Via de Applesite?
Yess, www.apple.nl

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel denken jullie dat ik voor mijn mini kan vragen ?

1.42GHz PowerPC G4 (loopt standaard op 1,5)
Corsair 1GB DDR400 geheugen
ATI Radeon 9200
64MB DDR video memory
80GB Ultra ATA hard drive (5400rpm)
Combo drive (DVD/CD-RW)
DVI or VGA video output
Built-in AirPort Extreme and Bluetooth
Apple Wireless Bluetooth Mouse
Apple Wireless Bluetooth Keyboard
+ iWorks '06
+ Ilife '06

Deze is van week 2 van 06 dacht ik daarom standaard 1,5Ghz, 5400rpm schijf ipv 4200 en 64 mb videogeheugen ipv 32. Mac is 3 a 4 weken oud, factuur, doos en alle Accessory aanwezig.

Wil evt overstappen naar iMac of G5...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 14:24:

ATI Radeon 9200
64MB DDR video memory
Combo drive (DVD/CD-RW)
DVI or VGA video output
+ iWorks '06
+ Ilife '06

Deze is van week 2 van 06 dacht ik daarom standaard 1,5Ghz, 5400rpm schijf ipv 4200 en 64 mb videogeheugen ipv 32. Mac is 3 a 4 weken oud, factuur, doos en alle Accessory aanwezig.

D'r staan er heel wat op tweedehandsmac.nl, in prijs tussen de 550 en 650....
Het hangt er helemaal van af of je een koper vindt die precies jouw specs en accesoires zoekt.

Er is wel behoorlijk aanbod nu van Mini's in diverse configuraties, nu de Intel Mini's gelanceerd zijn...

Ik moet blij zijn als ik voor mijn 1.42 GHz mini met 1 GB PC3200, 80 GB disk, AP en BT, Combodrive nog 500 kan halen volgens mij.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04 07:47

Xu

Zijn er ook mensen die een inkoopactie willen organiseren voor het kopen van een mac mini intel duo core met 1gb? _/-\o_ of valt er niets te regelen met Apple?

[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Xu schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 17:43:
Zijn er ook mensen die een inkoopactie willen organiseren voor het kopen van een mac mini intel duo core met 1gb? _/-\o_ of valt er niets te regelen met Apple?
Die dingen zijn niet aan te slepen, en jij denkt dat Apple korting zou willen geven? 8)7

Het is wel weer oerhollands he.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyddil
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01-2021
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 14:24:

ATI Radeon 9200
64MB DDR video memory
Combo drive (DVD/CD-RW)
DVI or VGA video output
+ iWorks '06
+ Ilife '06

350 euro, dan koop ik hem :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kyddil schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 18:22:
[...]

350 euro, dan koop ik hem :>
Tuurlijk, om vervolgens 150 of meer winst te maken ? Voor 350 ben jij niet de enige die hem wil :P

Apple en inkoopactie's gaan denk ik niet samen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04 07:47

Xu

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 18:37:
[...]

Tuurlijk, om vervolgens 150 of meer winst te maken ? Voor 350 ben jij niet de enige die hem wil :P

Apple en inkoopactie's gaan denk ik niet samen ;)
Ik had volgens mij paar maanden geleden, voor de ouwe mini wel een animocheck gezien.. verder ook niet echt naar gekeken ;)

[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cailin_coilleach schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 13:41:
[...]
Dat is wel heel kort door de bocht. Op het moment is het zo dat VPC een hele PC emuleert op je G4/G5 Apple. Vandaar dat de performance ook niet is om over naar huis te schrijven. Zodra MS VPC heeft herschreven voor de IntelMac zal de performance een stuk beter lopen, omdat de Intel processor niet hoeft te worden ge-emuleerd. Een stukje vertaalslag minder dus :)
De intel processor moet wel gedeeltelijk worden ge-emuleerd. Anders zou je 2 protected mode besturings systemen naast elkaar hebben lopen. Zonder expliciete ondersteuning in je CPU en zonder hypervisor kan dat niet.

In dit geval moeten dus de protected mode instructies WEL geemuleerd worden. Voor een applicatie die veel eigen rekenwerk doet (usermode instructies dus) is je performance gewoon zoals native, maar voor een applicatie die veel kernel calls doet zit je tegen de performance van fully emulated aan te kijken.
Een correcte aanname. Het kan wel, maar de performance zal ongelooflijk zuigen.
Je kunt er eigenlijk alleen 2D games mee doen. Het jammere is namelijk dat VPC geen calls naar je grafische kaart doorsluist, maar alleen een ongelooflijk oude & antieke s3 trio32 emuleerd. Heel vroeger heeft Connectic (van wie VPC eerst was) dit wel met de Voodoo2 gedaan en toen was de performance top. Om onduidelijke redenen hebben ze dat later weer gedropped. De verklaring was altijd dat het niet (meer) kon omdat de bios van de grafische kaarten op de Mac anders was (vooral een endian issue).

Aangezien de grafische kaarten nu wel gewoon hetzelfde zijn als de PC (heck, per definitie want de nieuwe Macs ZIJN pcs), zou het in principe nu wel kunnen.

Een ander ding wat nu ook kan, is TOTALE INTEGRATIE van Windows en Mac OS X. Connectix heeft altijd in haar forom gezegd dat dit technisch mogelijk is, zodra ze toegang kregen tot de source van Windows. Zover is het nooit gekomen, maar waarschijnlijk heeft de Mac Business Unit van Microsoft wel toegang tot de Windows source. Met totale integratie bedoel ik dan dezelfde mate van integratie als Mac OS 9 en Mac OS X via classic. Je hebt dan geen aparte full-screen Windows desktop meer met een apart virtueel filesystem, maar je Windows applicaties zijn dan gewoon vensters op je Mac OS X desktop en gebruiken direct het Mac OS X filesystem.

[...]

Waar heb jij recent de tijd doorgebracht? Want het is al lang bekend dat dit niet kan.
* Vista -> Kan, zodra er UGA drivers zijn.
* XP -> Ondersteunt geen EFI, dus kan niet.
* Win 98 -> Hells no...[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
http://apple.slashdot.org...06/03/10/0526237&from=rss

Windows Vista gaat NIET werken. Er zit geen EFI support in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
Doorredenerend: Apple heeft er bij MS niet op aangedrongen EFI in te bouwen.
Concluderend: Apple is niet geinteresseerd in het verkopen van Macs aan mensen die Windows willen draaien.

Oftewel: geruchten dat Apple Windows zou gaan gebruiken ipv. MacOS zijn flauwekul. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Ik vind dat een vreemde redenatie: het lijkt mij sterk dat MS een feature uit zijn OS zou slopen op verzoek van een concurrent. Nee... lijkt mij heel sterk.

En je tweede punt, rond het vervangen van OS X met Windows, had ik je meteen al kunnen vertellen. Dat was natuurlijk de grootste onzin ooit...

EDIT:
OMG, Windows XP boots on a Mac!. Origineel gevonden op Slashdot, maar ik dacht'm hier ook te posten. Uitgevonden door deze lui.

[ Voor 43% gewijzigd door Liegebeest op 10-03-2006 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Mijn DUO Core MINI is binnen :) Zit nu nog helaas op mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ken schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 19:38:
Mijn DUO Core MINI is binnen :) Zit nu nog helaas op mijn werk.
Neem ontslag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HAHAHAHA :'D GENALE REACTIE

(sorry voor cabslock :P)

Btw, ik weet dat er eigenlijk weinig verschil zit tussen deze mini en de vorige qua uiterlijk, maar toch zou ik graag wat foto's zien :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 20:05:
[...]

Btw, ik weet dat er eigenlijk weinig verschil zit tussen deze mini en de vorige qua uiterlijk, maar toch zou ik graag wat foto's zien :9
De poorten zijn achter iets anders geplaatst, en de slot-in spleet is wat breeder omdat er nu een IR oogje bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 20:19:
[...]

De poorten zijn achter iets anders geplaatst, en de slot-in spleet is wat breeder omdat er nu een IR oogje bij zit.
Intel mini heeft 4 x USB wat vet handig is, bij oude waren er twee. Muis en Keyboard en je hebt geen andere meer voor bv een cardreader. Ik had daarom zo'n belkin 1x USB naar 4 x USB gekocht voor mijn mini. Mijn mini is trouwens verkocht voor 600 euro. Als iemand interesse heeft in dat Belkin USB ding hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Ben nu alles aan het instellen/downloaden/instaleren. Niet veel getest. Alleen internetten/ DivX kijken. 512 mb is echt te weinig. MacOSX is heel langzaam, reageert traag. Vaak komt de regenboog tevoorschijn. Snel 2GB erbij halen :)

Wat ik ook gemerkt heb. Azereus en DivX werkt niet met de standaard software. Hier moest ik op zoek gaan naar een ander versie wat speciaal voor Mac met Intel CPU is.
De DivX codec is een Beta versie en Azereus heb ik via Namu gedownload.

Frontrow is cool, alleen erg traag. Hoop dat dit komt door te weinig geheugen. Firefox is ook traag. Komt binnenkort een versie uit speciaal voor Intel CPU. Hoop dat het dan wat sneller wordt (of komt dit ook door te weinig geheugen?)

[ Voor 13% gewijzigd door ken op 11-03-2006 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:48

The_DoubleU

Tweaker in München

Hoelang heb je dat ding al ken?
Spotlight gaat nl eerst je hele HD langs om een index te maken. Het lijkt me heel sterk dat de Duo het zo slecht doet, ook al is het met maar 512 MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

The_DoubleU schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 01:19:
Hoelang heb je dat ding al ken?
Spotlight gaat nl eerst je hele HD langs om een index te maken. Het lijkt me heel sterk dat de Duo het zo slecht doet, ook al is het met maar 512 MB.
Draaid nu een aantal uurtjes. Hoe lang duurt dat indexen? Viel mij op dat het echt erg traag is. Reageert bijna niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:54

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

ken schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 00:54:
Ben nu alles aan het instellen/downloaden/instaleren. Niet veel getest. Alleen internetten/ DivX kijken. 512 mb is echt te weinig. MacOSX is heel langzaam, reageert traag. Vaak komt de regenboog tevoorschijn. Snel 2GB erbij halen :)

Wat ik ook gemerkt heb. Azereus en DivX werkt niet met de standaard software. Hier moest ik op zoek gaan naar een ander versie wat speciaal voor Mac met Intel CPU is.
De DivX codec is een Beta versie en Azereus heb ik via Namu gedownload.

Frontrow is cool, alleen erg traag. Hoop dat dit komt door te weinig geheugen. Firefox is ook traag. Komt binnenkort een versie uit speciaal voor Intel CPU. Hoop dat het dan wat sneller wordt (of komt dit ook door te weinig geheugen?)
512 mb is prima te doen hoor :) ben zelf alleen overgestapt naar 1 gb omdat ik veel met grote foto's werk in Photoshop. Firefox loopt hier net zo vlot als Safari (G4 1,42 GHz), dus ik vermoed dat je probleem opgelost is zodra er een Intel binary verschijnt.

Volgens mij persoonlijk is 2 GB RAM een beetje overkill voor als je alleen DivX etc. kijkt. Frontrow heb ik hier niet (eerste generatie Mini). Maar ik ben van plan een MacBook Pro to gaan kopen zodra mijn meubels binnen zijn en het vakantiegeld gestort is. Dan zal ik Frontrow ff gaan testen :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:19
Vergeet niet dat bij de nieuwe mini maar 432 MB
ram overblijft voor het systeem, de videokaart
slurpt (minimaal?) 80 meg op. 512 gaat idd wel,
maar die 80 meg aan het eind heb je dan wel
hard nodig ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gluten Parody op 11-03-2006 12:52 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Wacht ff... Gebruikt de nieuwe Mini zo'n Intel graphics kaart met shared memory? *ieks*

* Liegebeest gaat het checken.

EDIT:
Ewwww... Je hebt gelijk. Jakkes!

[ Voor 21% gewijzigd door Liegebeest op 11-03-2006 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cailin_coilleach schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 14:00:
Wacht ff... Gebruikt de nieuwe Mini zo'n Intel graphics kaart met shared memory? *ieks*

/me gaat het checken.

EDIT:
Ewwww... Je hebt gelijk. Jakkes!
zucht, grow up...

Zijn jullie tweaker (-geeks) geconditioneerd om bij het lezen van het woordje shared meteen half spastisch op te springen en te beginnen zeiken?

Ik heb hierboven al eens uitgelegd waarom dat dit wel de enige goede keuze zou zijn in een mac mini (en die ingenieurs bij apple zijn ook niet simpel he)

Trouwens: als je dat nu pas beseft... Het is HET "schandaal" van de laatste apple-weken...

In het kort: van alle consumenten is er echt NIEMAND die hier een probleem van zal maken in de doelgroep van de mini (of denken jullie echt dat de doelgroep alleen uit 'tweakers' bestaat, wat dat ook moge wezen)

Ten tweede, voor de taken en toepassingen van de mini zal je nauwelijks het verschil merken tussen onboard shared en dedicated. (maar het is natuurlijk wel zo 'pro' om hier effe over te janken)

De databussen zijn voldoende groot om alle verkeer op te vangen (FSB van 677Mhz, wat had de vorige mini? 147 of zo?)

En last but not least: wat heb je liever: een crappy radeon met 32 (!!) onboard, waar verder ook niets aan te veranderen valt, die NIET core image compatibel is, of een volledig in-house ontwikkeld intel platform (dus geen toestanden met compabiliteit, wat dan ook) die WEL alle mooie core image effectjes kan laten zien. Of mogen de budget apple users zich niet verheugen op alle 'coole' core image features. En nu kan je tenminste meer geheugen toewijzen als je wil, met die radeon zat je vast op 32 Mb

Nu ja, ieder z'n mening natuurlijk, maar het is toch zo vermoeiend om steeds dezelfde wannabee pro napraterij te moeten lezen... Wil je geen onboard? Prima, schaf dan een powermac aan, daar betaal je dan ook voor

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:17

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 14:33:
[...]

zucht, grow up...

Zijn jullie tweaker (-geeks) geconditioneerd om bij het lezen van het woordje shared meteen half spastisch op te springen en te beginnen zeiken?
Vroeger had hij gelijk. Die shared memory systeempjes waren een bak ellende. Maar tegenwoordig is het geen issue meer. Zolang je niet gamed is er niets aan de hand. Wel verstandig om er gewoon een gig in te stoppen, maar dat zou ik sowieso doen.

Het is geen vetpot, maar de doelgroep van de mini heeft geen brute video kaart nodig.

Je hebt helemaal gelijk, maar waarom dat op zon (typische apple-fanaat?!?!) flamerige wijze behaald moet worden is mij totaal onduidelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 11-03-2006 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 14:33:
[...]
zucht, grow up...

Kan je ook normaal reageren zonder op de man te spelen?
Ik heb hierboven al eens uitgelegd waarom dat dit wel de enige goede keuze zou zijn in een mac mini (en die ingenieurs bij apple zijn ook niet simpel he)
Je argumenten zijn JOUW meningen
DE consumenten, dat is jouw generalisering.
IK vond hem anders prima waar ik hem voor gebruikte: normale toepassingen met een goede beeldkwaliteit op mn 22"CRT projecteren...
"Core Image"? kan me gestolen worden.
Front Row draaide gewoon soepel op 1400x1050 op de Mini terwijl het niet eens ondersteund was.

Wellicht dat de nieuwe video oplossing in sommige dingen beter is als een Radeon met 64MB, maar -duh- de hele computer is sneller. Dus een beetje lastig vergelijken. Als de Core Solo nog niet eens 720p kan afspelen.... sorry dan is er toch wat mis met dat video gedeelte.
Apple hoeft eigenlijk maar heel weinig te betalen aan hun toeleveranciers, dus voor een paar tientjes had er gewoon een X600 ofzo ingezeten. Toch prettiger, ook voor de gemiddelde consument.
Nu ja, ieder z'n mening natuurlijk, maar het is toch zo vermoeiend om steeds dezelfde wannabee pro napraterij te moeten lezen... Wil je geen onboard? Prima, schaf dan een powermac aan, daar betaal je dan ook voor
Dat argument gaat niet op, de meerprijs is dan namelijk compleet zoek.

Het Apple probleem is gewoon dat ze all-in-one oplossingen maken, meestal met een goede configuratie, maar soms is het gewoon geen goede oplossing. In dat geval heb je vaak gewoon geen alternatief. In dit geval zeg je de Powermac. OK, lekker, even 2000 euro betalen voor het equivalent wat in de PC wereld 500 euro kost, en dan pas de mogelijkheid krijgen een betere videokaart te kiezen? Lijkt mij niet echt een serieus alternatief voor de doelgroep van de Mac Mini.

Nee, als Apple de plank mis slaat kun je maar 1 ding doen, en dat is stemmen met je voeten.
Die nieuwe Mac Mini gaat er bij mij niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 14:57:
[...]

Vroeger had hij gelijk. Die shared memory systeempjes waren een bak ellende. Maar tegenwoordig is het geen issue meer. Zolang je niet gamed is er niets aan de hand.
Ok, daar heb je wel een punt. Vroeger misschien nog wel.
Het is geen vetpot, maar de doelgroep van de mini heeft geen brute video kaart nodig.

Je hebt helemaal gelijk, maar waarom dat op zon (typische apple-fanaat?!?!) flamerige wijze behaald moet worden is mij totaal onduidelijk.
Ik heb zelfs helemaal geen mac :p Neemt niet weg dat ik in de verdeding mag geen tegen een in mijn opinie onzinnige of ondoordachtige tendentieuze opmerking. Maar goed, ik zal de toon in het vervolg iewat minderen. (misschien moet ik vandaag maar van die reply knop afblijven :) )
mr_a schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 15:06:
[...]
Kan je ook normaal reageren zonder op de man te spelen?
Een generaliserende opmerking dat veel technisch onderlegde mensen toch oeverloos kunnen emmeren en miereneuken over vaak insignificante dingen. Dus het was nog niet eens zo persoonlijk bedoeld. Daarbij, ik denk niet dat de persoon in kwestie in tranen gaat uitbarsten? Dus misschien moet je alles maar gewoon relativeren.

[...]
IK vond hem anders prima waar ik hem voor gebruikte: normale toepassingen met een goede beeldkwaliteit op mn 22"CRT projecteren...
Beweer ik dan anders? Dat is precies wat ik zeg. En dat is precies wat ik bedoel met 'wat de meeste consumenten van een mini verwachten'. Normale toepassingen met mooie beeldkwaliteit en vlotte 2D weergave op een goede resolutie weergeven.
"Core Image"? kan me gestolen worden.
Och ja, ik weet dat het in de tijdsgeest zit om effectjes en alles wat grafisch wel een beetje flashy is af te branden als 'geheugenverbruikend, nutteloos, niet pro, zo snel mogelijk af te zetten'. (denk maar aan de windows vista rants over het grafisch gedeelte)
Maar veel gebruikers vinden dat dit soort zaken het vaak saaie desktop gebeuren toch vaak wat meer spice geven. Dus sommigen hebben dit wel graag.
En nu bega je dezelfde fout, want dit is ook een persoonlijk MENING
Front Row draaide gewoon soepel op 1400x1050 op de Mini terwijl het niet eens ondersteund was.
Het zou me ten zeerste verbazen als je op de vorige mini high def content op die resolutie zonder haperingen zou kunnen draaien. Dus standaard 720p filmpjes of hoger. Ik kan het natuurlijk mis hebben, want ik heb zelf die mini niet in werking gezien, maar afgaande op de reviews... En er is uiteraard een verschil in het afspelen van een dvd in een programma waar de GUI (dat scherm met icoontjes van front row ;) ) op 1400*1050 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
Ja je beweerde anders, en ja je schrijfstijl was echt nutteloos geagiteerd, zonde.

Je beweerde bijvoorbeeld dat er van de doelgroep van de Mac mini NIEMAND is die problemen heeft met integrated graphics. Ik kan je verzekeren, ze zijn er wel. Aangezien ik een oude Mac mini met veel plezier gebruikt heb, reken ik mezelf ook tot de doelgroep van de niewe Mac mini.

Ik zie het zo: de oude Mac mini was een computer van een paar jaar oud in een nieuw leuk jasje. Het belang was dat hij een heel goedkope manier was om Mac OS X te leren kennen en mensen naar het Mac platform te lokken. Niemand zou beweren dat je met zo'n mini echt serieuze prestaties krijgt. Omdat geen topprestaties verwacht uit een G4, was de keuze voor Radeon 9200 helemaal niet verkeerd, het was niet uit balans.

De opvolger, de nieuwe Mac mini, biedt de potentie om meer prestaties te leveren voor een stukje meerprijs. Perfect so far. Ik zou dan voor de Core Duo gegaan zijn met in eerste instantie 1 GB geheugen bijvoorbeeld, en dan zou het mijn hoofdmachine geworden zijn. Maar ja, dan ga ik rekenen, dan kom je toch in het 900 euro gebied, en voor dat geld wil ik gewoon een serieuze, dedicated video oplossing, en Apple kan dat niet bieden, dus dan maar naar de echte PC.

P.S. Het is trouwens helemaal niet "hip" om weinig belang te hechten aan coole grafische effecten, alleen de effecten die de functionaliteit ondersteunen hebben wat mij betreft echt betekenis. De effecten die de functie in de weg zitten, vinden velen terecht alleen maar irritant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Wauw Alvi, je had het hoog zitten :)

D'accord, de punten die je maakt zijn correct en ik ging inderdaad nogal erg kort door de bocht wat betreft het shared memory gebeuren. Maar ja, dat is iets wat er bij mij nogal hard in zit: gedediceerd geheugen voor grafisch spul.

Maar ja: wat betreft PCs heb ik nooit aan het voorfront van de technische ontwikkeling gezeten :) Vandaar mijn enigszins gedateerde view point. Zo'n über-tweaker ben ik nou ook weer niet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm, beetje slechte dag gehad denk ik. zal niet meer gebeuren ;)
D'accord, de punten die je maakt zijn correct en ik ging inderdaad nogal erg kort door de bocht wat betreft het shared memory gebeuren. Maar ja, dat is iets wat er bij mij nogal hard in zit: gedediceerd geheugen voor grafisch spul.
Voor 3D toepassingen heb je gelijk, denk aan games, of 3d developer software. Dan heb je liever heel snel geheugen die dicht op de die van de grafische kaart zit, om zo voordeel te halen uit grotere bandbreedtes, directe toegang, bufferen, snelheid enz.

Voor 2D werk, waarvoor de mini dus voornamelijk zal gebruikt worden, is echt alles goed genoeg. Zoals alle low end gpu, onboard 'prut' :p van de laatste 5 jaar. Wie trouwens de mini gebruikt voor te zware toepassingen en dan klaagt over de performantie heeft alleen zichzelf te verwijten. Die hebben niet goed nagedacht bij het doelgebruik/doelpubliek en maken onoordeelkundig gebruik van een apparaat dat eigenlijk niet ontworpen is voor wat ze ermee willen doen. gelukkig draait de overgrote meerderheid van het pc gebruik wel gewoon vlot op de mini. Van photoshop tot programmeren, compilen, whatever. De 2D stuff dus, want laten we wel wezen, qua processorkracht en geheugen (DDR2) zit het bij de core duo mini zeker goed. One hell of a machine heb je daar. eigenlijk heb je daar bijna een macbook pro qua processor, chipset en geheugen (op die paar miezerige mhz'jes na in de proc) en met uitzondering van de dedicated grafische kaart in de MBP
Maar ja: wat betreft PCs heb ik nooit aan het voorfront van de technische ontwikkeling gezeten :) Vandaar mijn enigszins gedateerde view point. Zo'n über-tweaker ben ik nou ook weer niet :9
Ik ook niet hoor, technisch ben ik heel weinig onderlegd in hardware, en het weinige wat ik weet heb ik leren kennen door hier op tweakers te lezen. De basics zeg maar. Als je hier maar lang genoeg zit komt dat wel vanzelf :) Ik werd alleen een beetje lastig van de opmerking als dusdanig, nogal ondoordacht.. ;)

Verder interesseert het mij ook niet. En nu nog minder dan vroeger. Nu wil ik gewoon een pc die het doet, out of the box, zuinig, stil, goed doordacht. De rest boeit mij minder. (tja, als je al wat ouder wordt he :p , denk gewoon aan de game-console attitude, het interesseert me ook niet wat erin zit, ik wil alleen kunnen genieten van de functionaliteit) Vandaar dat ik leun naar het apple gebeuren. Die bieden precies dat aan, oa met de mini die ik heel interessant vind

De bandbreedtes naar het geheugen zijn zeker genoeg om zowel plaats te bieden aan het gewone pc werk als aan wat gerendered moet worden door de gpu. Je verlies idd wel wat MB aan geheugen, maar wie vindt dat nu nog erg met 1 Gig ram erin ;) Bij bvb grote fotos bewerken in PS heb je meer aan veel werkgeheugen dan aan een goede grafische kaart (itt wat iedereen hier lijkt te denken, ga maar kijken naar de 'ik-heb-een-pc-voor-photoshop-nodig,-zal-deze-geforce7800-wel-voldoen' topics)

Wist je trouwens dat de xbox360 ook gebruik maakt van shared geheugen? :p Ok, nogal een andere architectuur, maar daar heb je één pool van hetzelfde snelle geheugen, zowel voor systeem als voor graphics, waar alles rond georganiseerd zit
mr_a schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 15:47:
Ik zie het zo: de oude Mac mini was een computer van een paar jaar oud in een nieuw leuk jasje. Het belang was dat hij een heel goedkope manier was om Mac OS X te leren kennen en mensen naar het Mac platform te lokken. Niemand zou beweren dat je met zo'n mini echt serieuze prestaties krijgt. Omdat geen topprestaties verwacht uit een G4, was de keuze voor Radeon 9200 helemaal niet verkeerd, het was niet uit balans.
Daar geef ik je gelijk, de vorige was 'budget', zowel in prijs als in specs, en dan verwacht je ook minder. Ik moet toegeven dat ik het ook spijtig vind dat de instap 'try-it-out' mac niet meer beschikbaar is. Met een pricepoint van rond de 500€ was dit, vergeleken met andere pc hardware de moeite waard om naast je gewone pc osx te proberen en te leren kennen. Met een prijs van 900€ is dat zeker niet meer zo toegankelijk, en daarmee kom je in de prijsklasse van heel degelijke gewone p's. Dan moet je wel heel apple minded zijn om nog een mini te overwegen aan die prijs. Maar deze discussie is al ten overvloede gevoerd

Een G4 overwegen is niet echt een optie, ten eerste zou ik ook meteen een intel willen hebben, dat is immers te toekomst, en terug gaan in specs vind ik ook nog 'wringen'
De opvolger, de nieuwe Mac mini, biedt de potentie om meer prestaties te leveren voor een stukje meerprijs. Perfect so far. Ik zou dan voor de Core Duo gegaan zijn met in eerste instantie 1 GB geheugen bijvoorbeeld, en dan zou het mijn hoofdmachine geworden zijn. Maar ja, dan ga ik rekenen, dan kom je toch in het 900 euro gebied, en voor dat geld wil ik gewoon een serieuze, dedicated video oplossing, en Apple kan dat niet bieden, dus dan maar naar de echte PC.
Akkoord, 900 is heel veel, en ook zeker te veel voor mij. (als ik al een mini koop laat ik die meebrengen uit de US, waar de standaard core duo omgekerend 660€ kost, wat wel nog verdedigbaar is) Voor 900€ moet je wel heel erg fan zijn van het concept en heel erg mac osx willen. Beiden gelden voor mij, maar mijn budget is er niet op berekend, als student. Dus zowieso zal ik nog even moeten wachten (geen probleem)
P.S. Het is trouwens helemaal niet "hip" om weinig belang te hechten aan coole grafische effecten, alleen de effecten die de functionaliteit ondersteunen hebben wat mij betreft echt betekenis. De effecten die de functie in de weg zitten, vinden velen terecht alleen maar irritant..
Daarover zijn we het dan eens. Maar ook als ze de functionaliteit niet ondersteunen, en ook niet hinderlijk zijn vind ik het ook gewoon kunnen. Het argument van de performance hit gaat in deze tijden met de huidige hardware echt niet meer op. Het levert gewoon een aangenamere en meer sfeervolle werkopgeving op. Maar het mag niet hinderlijk zijn idd

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

ik heb de mac mini duo met 1Gbram nu een aantal dagen in bezit en kan je verzekeren dat hij erg snel is, ook frontrow is zeer smooth! Photoshop is uiteaard niet supersnel nog aangezien hij nog geen intel support heeft en het dus van emulatie moet hebben maar er is evengoed best goed mee te werken! HD 1080 video speelt tevens als een zonnetje. Xvid/divx speelt ook uitstekend via vlc of mplayer. Er schijnt een update voor de video driver in de maak te zijn waardoor de performance nog verder zal toenemen (al merk ik al weinig van enige vertraging ofzo). Ik had er veel minder van verwacht allemaal, erg leuk! Alleen krijg ik er geen 5.1 surround uit, slechts 2.1.. ben nog naar een oplossing aan het zoeken want hij schijnt toch echt 5.1 support te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben sinds een paar dagen ook de trotse bezitter van een Mac mini, ook met 1 GB ram, wat een fijn apparaatje!

@dadj: welke versie van Photoshop heb je erop staan? CS2? Ik ben van plan die aan te schaffen als dat goed draait, eerst even ervaringen afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:44:
@dadj: welke versie van Photoshop heb je erop staan? CS2? Ik ben van plan die aan te schaffen als dat goed draait, eerst even ervaringen afwachten :)
Ik heb Photoshop CS draaien met een G4 1.42GHz 512MB Mini, en dat draait al vrij aardig. Met CS2 lijkt ie zich sneller te verslikken, maar met 1GB geheugen zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn. Ik heb wel gelezen dat Rosetta enorm veel geheugen vreet, dus het wachten is echt op een native Intel binary voor Photoshop...

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:44:
Ik ben sinds een paar dagen ook de trotse bezitter van een Mac mini, ook met 1 GB ram, wat een fijn apparaatje!

CS2 inderdaad. Sluit me wel aan bij de posting hierboven trouwens.. emulatie is natuurlijk nooit echt wenselijk.. nu maar hopen dat adobe toch op korte termein een nieuwe build uitbrengt, al lijkt het daar niet op.. :{ Het botert helemaal niet goed tussen adobe en apple helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik draai nu CS2 op een laptop met 1,4 GHz en 512 MB ram, dat is ook al niet erg veel toch? Zou dat vergelijkbaar zijn met CS2 op een 1,66 GHz 1 GB Mac mini, geemuleerd? Dan zou ik al best tevreden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-08 09:44
Ik ben vandaag bij een mac center geweest op de mini te bekijken. Ik ben van plan om een mini te kopen om kennis te maken met Mac OS zodat ik kan beslissen of ik m'n huidige notebook wil vervangen met een Apple exemplaar. Een eis die ik stel aan de mini is dat hij later ook dienst kan doen als media center, verder doe ik voornamelijk simpel tekstverwerkingsspul en wil ik graag Firefox/Thunderbird draaien.

De verkoper raadt mij aan om een single core te nemen en hier minimaal 1 Gb intern in te prikken. Hier zou ik voor mijn doeleinden meer aan hebben dan de duurdere duo core met eventueel meer geheugen.

Graag jullie mening over dit advies.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

die malloten bij de apple stores weten erg weinig merk ik altijd weer.. De single core is useless wat mij betreft, hij heeft zelfs moeite met filmpjes op 720HD resolutie terwijl de Duo core 1080HD als een speer speelt. Lijkt me redelijk cruciaal voor een mediacentre die nog een paar jaartje mee moet gaan..
Flydesign.nl schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:30:
Ik ben vandaag bij een mac center geweest op de mini te bekijken. Ik ben van plan om een mini te kopen om kennis te maken met Mac OS zodat ik kan beslissen of ik m'n huidige notebook wil vervangen met een Apple exemplaar. Een eis die ik stel aan de mini is dat hij later ook dienst kan doen als media center, verder doe ik voornamelijk simpel tekstverwerkingsspul en wil ik graag Firefox/Thunderbird draaien.

De verkoper raadt mij aan om een single core te nemen en hier minimaal 1 Gb intern in te prikken. Hier zou ik voor mijn doeleinden meer aan hebben dan de duurdere duo core met eventueel meer geheugen.

Graag jullie mening over dit advies.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

dadj schreef op maandag 13 maart 2006 @ 17:23:
die malloten bij de apple stores weten erg weinig merk ik altijd weer.. De single core is useless wat mij betreft, hij heeft zelfs moeite met filmpjes op 720HD resolutie terwijl de Duo core 1080HD als een speer speelt. Lijkt me redelijk cruciaal voor een mediacentre die nog een paar jaartje mee moet gaan..

[...]
Als het alleen voor het afspelen van DVD's en muziek is volstaat een single core prima. Moet er ook HD gedecodeert worden, dan is een dual core wel aan te raden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Laatst online: 27-08 09:44
MST_Morpheus schreef op maandag 13 maart 2006 @ 18:20:
[...]

Als het alleen voor het afspelen van DVD's en muziek is volstaat een single core prima. Moet er ook HD gedecodeert worden, dan is een dual core wel aan te raden. :)
Ze hadden als testopstelling daar een single core met 512 Mb staan, hij heeft een HD trailer laten zien op 1080i, dat ging met veel moeite. Volgens de verkoper zou extra geheugen dit oplossen.

Ik weet niet of er al mensen met een single core 1 Gb mini zijn die in de praktijk hebben kunnen testen of die extra 512 Mb dat probleem oplossen? Dit soort dingen zijn inderdaad van belang als hij in de toekomst als media center dienst moet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Flydesign.nl schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:25:
[...]

Ze hadden als testopstelling daar een single core met 512 Mb staan, hij heeft een HD trailer laten zien op 1080i, dat ging met veel moeite. Volgens de verkoper zou extra geheugen dit oplossen.

Ik weet niet of er al mensen met een single core 1 Gb mini zijn die in de praktijk hebben kunnen testen of die extra 512 Mb dat probleem oplossen? Dit soort dingen zijn inderdaad van belang als hij in de toekomst als media center dienst moet gaan doen.
Volgens mij is het decoderen van een HD signaal behoorlijk CPU intensief. Ik denk niet dat 512 mb meer of minder veel uit zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Van wat ik gelezen heb is dat de Duo 1080HD kan afspelen en de Solo niet. Ook niet met extra geheugen. De solo kan wel 720HD aan. Ik zal dus even doorsparen en voor een Duo gaan :)

Vandaag 2GB geheugen bijgeplaatst. Wat een verschil zeg. 512mb is echt TE weinig. Vond het echt niet prettig werken. Er moet minimaal 1GB erin om lekker te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dadj schreef op zondag 12 maart 2006 @ 21:56:
ik heb de mac mini duo met 1Gbram nu een aantal dagen in bezit en kan je verzekeren dat hij erg snel is, ook frontrow is zeer smooth! [...] HD 1080 video speelt tevens als een zonnetje.
Mischien moeten we gewoon even af van het idee dat de Mini een budget computer zou moeten zijn en het ding gewoon als high-end zien. Ik heb de Mini altijd kwa uiterlijk op de cube vinden lijken, en feitelijk is de Mini dus ook gewoon een model wat kwa prijsstelling tussen de iMac en de Power Mac inzit in plaats van de G4 mini die juist voor de iMac en eMac kwam.

Bij de Apple store kun je nagaan dat de goedkoopste complete configuratie (dus met keyboard/muis/toetsenboard) 1782,- is, terwijl de goedkoopste iMac 1379,- Trek je de schermen gelijk kwa grootte dan komt de iMac op nagenoeg even duur uit 1798,- maar is wel in bijna alles krachtiger. Trek je hem ook nog omhoog kwa HD, dan is de mini echt stukken duurder maar nog steeds slechter kwa CPU, grafische kaart en HD.

iMac Mac Mini
Scherm 20" vast 20" los
Geheugen 512mb 512mb
HD250gb 120gb
CPU 2Ghz Duo 1.66Ghz Duo
GakaX1600/128MB geen (onboard)
Prijs NL1798,99 1922,02

Zoals je in deze tabel kunt zien is de Mac Mini dus duidelijk het duurdere model. Beargumenteerbaar is ie een stuk chiquer dan de iMac en daar betaal je dus ook (flink) extra voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Helaas klopt je vergelijking niet, want je de trekt de Mini op naar z'n inbouwlimieten, en de iMac geef je het standaard spul mee. Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking: de Mini is in principe bedoeld voor diegene die genoeg heeft aan de standaardopties, en eventueel z'n RAM nog wil upgraden. De iMac is bedoeld voor diegene die graag een all-in-one koopt die qua prestaties beter is dan de Mini. Als je ze dus op hun merites beoordeelt, is de Mini dus zeker niet het duurdere model: de basis is immers de helft goedkoper dan de iMac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

't punt is wel dat met die standaardopties een hoop mensen gaan lopen zeiken dat de GPU te sloom is voor spellen en de Core Solo te sloom voor 1080-HDD.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Evil Brain schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 00:11:
Helaas klopt je vergelijking niet, want je de trekt de Mini op naar z'n inbouwlimieten, en de iMac geef je het standaard spul mee.
Dan pakken we zoveel mogelijk de standaard modellen. Voor de Mac Mini pak ik dan wel de config met de Core Duo. Dat is geen inbouwlimiet ofzo, maar gewoon kwa cpu het best vergelijkbaar met de iMac.

iMac Mac Mini
Scherm 17" vast 20" los
Geheugen 512mb 512mb
HD160gb 80gb
CPU 1.83Ghz Duo 1.66Ghz Duo
GakaX1600/128MB geen (onboard)
Prijs NL1379,00 1782,01

Nog steeds is de Mac Mini duurder en nog steeds is de iMac bijna in alles beter. Alleen deze keer heeft de Mac Mini een beter (groter) scherm. Er is via de Apple site echter geen 17" scherm te configureren.

Wat is er eigenlijk inherrent evil aan het feit dat de Mac Mini nu gepositioneerd staat kwa prijs tussen de iMac en de Power Mac? Je gaat toch ook niet klagen dat de Power Mac een duurder model is dan de iMac en dat de iMac weer duurder was dan de eMac?

Ik denk dat Apple gewoon naar de markt heeft gekeken en gezien heeft dat de Mac Mini ongeveer hetzelfde publiek trok als de Cube. Geen budget computeraar dus, maar iemand die een chique design statement zoekt. Daarom staat de nieuwe mini nu tussen de iMac en Power Mac in, net zoals de Cube dat ook ooit deed. (gaat alleen mank op het feit dat de cube wel in alles krachtiger was dan de G3 iMacs van toen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-08 10:49
Maar als je al een toetsenbord, muis, keyboard en monitor hebt. is de mini wel weer een betere koop ;) ik heb hem nu met een 19" breedbeeld van Packard Bell (€300)
En ik ben huiverig voor all-in-one apparaten, als er 1 ding stuk gaat kan je de hele boel weg donderen

[ Voor 50% gewijzigd door justinb81 op 14-03-2006 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga niet akkoord, de mini komt gewoon voor de iMac's

Ten eerste, hou er nu eens rekening mee dat een Mac mini NIET high end hoeft te zijn zoals jij beweert? Waarom? Omwille van je scheefgetrokken prijsstelling?

Ten eerste is er al de volumebeperking. Probeer maar eens cutting edge hardware in een paar cd doosjes te stoppen... (Een ferrari motor past ook niet in een fiat punto)

Feit is gewoon dat een all-in-one oplossing ook niet zo populair is als het lijkt. (scherm bvb al onbruikbaar voor wat dan ook). Dus eigenlijk is de iMac voor de kapitaalkrachtiger consument die het niet kan boeien dat hij eigenlijk een scherm KWIJT is.

En daarbij, moet je de mini ook maar niet samenstellen met die apple schermen he, dat is express zoeken om je punt te kunnen maken. Er zijn genoeg schermen die kwalitatief beter zijn en veel minder kosten. En voor wie al een scherm heeft (de meerderheid) is dit dus geen issue. Integendeel, de meesten hebben een scherm, en de iMac maakt dat zelfs onbruikbaar (tenzij je dual screen wil draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 01:11:
En daarbij, moet je de mini ook maar niet samenstellen met die apple schermen he, dat is express zoeken om je punt te kunnen maken.
Nee in dit geval niet. Ik zat wel te kijken om de Mini anders te configureren. Punt is echter dat de iMac wel met een Apple scherm komt en dat ik onmogelijk die ook door een ander scherm kan vervangen om de vergelijking weer 'eerlijk' te maken.

Zelf zoek ik eigenlijk een box (maakt niet zozeer uit hoe groot) met de specs van de iMac maar dan zonder scherm. Je zou zeggen dat als apple nou exact de iMac neemt, zelfs bijna dezelfde case, daar dan GEEN LCD erin monteerd en ipv die LCD een afdekking erop zet, je een perfecte computer hebt. Stil, toch nog klein (vergeleken met ATX kast), en goedkoper als de mini. Je zou zeggen met 300,- voor het 17" scherm gerekend dat je dan net even boven de 1000,- uitkomt met keyboard/muis erbij en net even onder de 1000 zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Punt is echter dat de iMac wel met een Apple scherm komt en dat ik onmogelijk die ook door een ander scherm kan vervangen om de vergelijking weer 'eerlijk' te maken.
*kuch* Dell levert de zelfde schermen voor een veel prettigere prijs *kuch*

Kan dus makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Mini (en zeker de Duo versie) is qua prijsstelling een vrij high-end machine, ook al neem je een niet Apple scherm:
- Mini Duo + goedkoopste Apple muis+keyboard: € 963
- 17" scherm: € 200 tot € 250
Je zit dan gauw op € 1200, vrij prijzig voor een desktop, zeker een met een 80GB hard disk en Intel GMA 950 graphics.

Je betaalt bij Apple voor compactheid, zuinigheid en stilte, voor OS X en iLife en de hele "Apple experience", dat is het voor velen ook meer dan waard. Maar je krijgt qua pure hardware niet erg veel voor je geld. En dat komt natuurlijk doordat de Mini (en eigenlijk ook de iMac) in feite een laptop in een desktop doos is.

Als ik een PC desktop zou samenstellen die de Mini zo goed mogelijk benadert, kom ik uit op het volgende. De CPU wordt een Athlon X2, want de Pentium D presteerd minder en verbruikt meer, en Core Duo borden zijn nog duur en moeilijk verkrijgbaar.
- CPU: Athlon X2 2.0Ghz (3800+) €276
- MB: Asus A8N-VM CSM €80
- RAM: Kingston PC3200 €43
- HD: Hitachi 7K80 Sata 80Gb 7200Rpm €55
- DVD+/-RW: BenQ 1650 €44
- CASE: AOpen H340A €51
Totaal: €548 (alle prijzen van pricewatch incl verzendkosten)

Dit is qua hardware vrij goed vergelijkbaar met de Mini Duo van €879. De Mini is mooier, kleiner, zuiniger en stiller, de PC is sneller in vrijwel alle componenten (CPU, GPU, HD, DVD) en veel beter uitbreidbaar. Bij de Mac krijg je nog aan extra hardware: Wifi, Bluetooth, een afstandbediening en aan software: Mac OS X en iLife, en verder is alles goed geintegreerd en klaar voor gebruik. De meerprijs dat je hiervoor betaalt is €331 (= 60% meer).

Voor een vergelijking met de € 649 Mini Solo: vervang de PC CPU door een 1.8Ghz Athlon 64 (een S754 Sempron is goedkoper, maar ik blijf op de S939 bord vanwege uitbreidings mogelijkheden) en de prijs van de PC wordt €415, dus de meerprijs van de Mini is €234 (= 56% meer). Dan heb je op de PC een DVD writer en 20Gb extra harddisk. Als je die op de Mini Solo wilt, dan zit je op €749, een meerprijs t.o.v. de PC van €334 (= 80% meer).

Nogmaals, of de meerprijzen het waard zijn moet iedereen voor zichzelf uitmaken, deze post is alleen ter verduidelijking van wat je strict aan hardware betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Hoe stil is een Intel Mac mini? Horen jullie de fan draaien bij normaal gebruik?
Weet iemand hoeveel standen de fan heeft?

- uit
- normaal aan
- hard aan

Zijn hier nog tussenstappen? Ik hoor de fan wel draaien. Komt wel warme lucht uit de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 11:09:
de Pentium D presteerd minder en verbruikt meer
Niet om je aan te vallen, maar ik verbaas me over de bovenstaande zin. Kun je me uitleggen waarom je verbruikt met een t op het einde schrijft en in dezelfde zin dan toch presteerd typt. Ik zie dit soort dingen steeds vaker door steeds meer mensen fout gedaan worden en vraag me af waarom. De regel is immers simpel: stam+t. Dat geldt ook voor "het presteert" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals, of de meerprijzen het waard zijn moet iedereen voor zichzelf uitmaken, deze post is alleen ter verduidelijking van wat je strict aan hardware betaalt.
Je vergeet een besturingssysteem erbij te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heb ik vrij expliciet aangegeven wat je voor krijgt €331. Oorspronkelijke post:
Wifi, Bluetooth, een afstandbediening en aan software: Mac OS X en iLife, en verder is alles goed geintegreerd en klaar voor gebruik. De meerprijs dat je hiervoor betaalt is €331.
Sommigen zijn meer dan tevreden met Ubuntu of een andere Linux voor vrijwel niets. Anderen kunnen voor €20 een Surfspot licentie van Win XP krijgen. Weer anderen kopen liever een OEM XP MCE voor €100. En voor sommigen is OS X alleen al €300 waard. Daarom schreef ik ook:
ter verduidelijking van wat je strict aan hardware betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

ken schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 12:10:
Hoe stil is een Intel Mac mini? Horen jullie de fan draaien bij normaal gebruik?
Weet iemand hoeveel standen de fan heeft?

- uit
- normaal aan
- hard aan

Zijn hier nog tussenstappen? Ik hoor de fan wel draaien. Komt wel warme lucht uit de achterkant.
Heel erg stil, ik hoor m niet of nouwelijk , ook niet bij afspelen van video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 12:03

Collaborator

You! Cake or Death?

Exirion schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 12:44:
[...]

Niet om je aan te vallen, maar ik verbaas me over de bovenstaande zin. Kun je me uitleggen waarom je verbruikt met een t op het einde schrijft en in dezelfde zin dan toch presteerd typt. Ik zie dit soort dingen steeds vaker door steeds meer mensen fout gedaan worden en vraag me af waarom. De regel is immers simpel: stam+t. Dat geldt ook voor "het presteert" :)
Misschien omdat niet iedereen dat weet? Zou zomaar eens kunnen ;)
Veel mensen typen gewoon op gevoel.. dan sluipen zulke fouten er nog wel eens in.

/me kent geen enkele taalregel, maar maakt het nooit te bont (hoop ik)

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Nog steeds vind ik kant en klare computers wat betreft prijs niet vergelijkbaar met een winkelmandje vol onderdelen. Uiteindelijk heb je vast hetzelfde, maar zoals altijd geldt: zelfbouw is goedkoper. Je moet vergelijken met kant en klare pc's (Dell, HP, Acer, Fujjitsu-Siemens etc.) wil je een zinnige vergelijking kunnen maken.

Zelfs als je bij een systeem uit losse onderdelen de kosten voor assemblage en installatie van het OS bij een webwinkel, gemiddeld 50-80 euro) in beschouwing neemt, is de vergelijking naar mijn mening nog steeds scheef.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 15:31
dus omdat de mini EFI gebruikt, en er voor de windowsen die er zijn geen EFI support is kan er geen MS besturingssysteem op geinstaleerd worden.
EFI komt niet in windows vista

misschien later als patch of uypgrade, maar dan weer niet in de 32 bits versie.
De mini is 64 bits, dus er zal geen nomale windows komen die op de mac gaat draaien.
edit:
64 bit moet uiteraard 32 bit zijn, anders klopt het ook niet wat ik zeg ;-)

misschien is er iemand die een bootloader of ander soort 3rd party hack bedenkt, of dat er via emulatie gewerkt kan worden. maar dat zie ik niet echt als volwaardige oplossing.

vmware etc, zal ook eerst moeten worden herzien ivm nu opeens Mac OS x op een intel pc, met lichtelijk ver"appled" moederbord.

edit:
let op het ETC. emulatiesoftware die op een VMware achtige manier nu bestaat en op een windows/intel, linux/intel of mac/Gx systeem werkt kan niet rechtstreeks op een mac/intel draaien

de emulatie die dan verricht moet worden is heel anders dan tot nog toe het geval was neem ik aan.

[ Voor 17% gewijzigd door engelbertus op 15-03-2006 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:48

The_DoubleU

Tweaker in München

Als ik een PC desktop zou samenstellen die de Mini zo goed mogelijk benadert, [...], en Core Duo borden zijn nog duur en moeilijk verkrijgbaar.
Je hele vergelijking gaat daar al meteen de mist in.
Wil je de mini gaan vergelijken met een eigen systeem dan koop in iedergeval dezelfde onderdelen.
Zoals je zelf al aangeeft zijn de CoreDuo borden nog duur en zeker ook de processor zelf.

Een ander heel belangrijk ding hier is de formfactor. Zie maar eens een kast te krijgen ter groote van een mini.

Ja, de mini met Core Duo is duur tenopzichte van een desktop met betere hardware, maar als je zelf zo'n kleine PC gaat bouwen kom je op ongeveer hetzelfde uit, misschien 200 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Canaria schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 13:38:
[...]

Nog steeds vind ik kant en klare computers wat betreft prijs niet vergelijkbaar met een winkelmandje vol onderdelen. Uiteindelijk heb je vast hetzelfde, maar zoals altijd geldt: zelfbouw is goedkoper. Je moet vergelijken met kant en klare pc's (Dell, HP, Acer, Fujjitsu-Siemens etc.) wil je een zinnige vergelijking kunnen maken.

Zelfs als je bij een systeem uit losse onderdelen de kosten voor assemblage en installatie van het OS bij een webwinkel, gemiddeld 50-80 euro) in beschouwing neemt, is de vergelijking naar mijn mening nog steeds scheef.
Waarom is het niet vergelijkbaar? Ik heb de vergelijking helemaal uitgeschreven. Nogmaals, ik geef geen waarde oordeel, dit is niet bedoelt om te zeggen dat zelfbouw veel beter is dan een Mac of wat dan ook, ik geef alleen aan ongeveer welk gedeelte van je geld naar hardware gaat en welk gedeelte naar het integreren en volladen met een OS en extra software.

Voor sommigen is het zelf in elkaar steken een van losse componenten tot een functionerend systeem een fluitje van een cent, en wensen noch Apple, Dell noch een webshop hiervoor te betalen. Voor anderen is het een kleine prijs om iets kant en klaar te krijgen waarmee je direct aan de slag kunt en waar je maar 1 telefoonnummer nodig hebt als er wat dan ook mis gaat. En voor weer anderen is de Mini gewoon de goedkoopste manier om OS X te draaien en daarmee einde verhaal.

Om dan toch te eindigen met een waarde-oordeel. Bij de Core Duo vind ik dat je over het geheel genomen redelijk waar voor je geld krijgt. Grootste min-punt is 512MB RAM waarvan 80MB wordt ingepikt door de GPU, dus effectief 432MB. Het min punt hier is vooral dat het uitgesmeert is over 2x256MB die al je slots vullen. Later RAM erbij prikken is vrij onvoordelig, dus dan ben je snel geneigd om voor 1Gb te gaan, en dat is weer meteen + €110.

Bij de Core Solo vind ik de Combo drive een min-punt, een DVD writer is tegenwoordig echt geen grote luxe meer. Als je een Mac met DVD brander wilt zit je minimaal op €699, en zelf inbouwen is ook niet goedkoop met een slot-loading laptop drive. Dan wordt de Duo weer een stuk aantrekkelijker. Upselling noemen ze dat geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

The_DoubleU schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 14:26:
[...]
Ja, de mini met Core Duo is duur tenopzichte van een desktop met betere hardware, maar als je zelf zo'n kleine PC gaat bouwen kom je op ongeveer hetzelfde uit, misschien 200 euro goedkoper.
Precies. Ik heb m'n mini niet gekocht voor de hardware die erin zit, toen ik hem kocht heb ik geen G4 1,25GHz processor, Radeon 9200, 40GB 4200rpm harddisk enz. gekocht, maar een Mac mini. Die heb ik gekozen om twee redenen: het formaat (geen lelijke pc kast meer onder mijn bureau, maar een mooi klein doosje op m'n bureau) en het OS. Dat ik voor hetzelfde geld ook snellere pc-onderdelen had kunnen kopen, interesseert me niet.
Ik vind dat hetzelfde als een notebook qua kostprijs vergelijken met een pc + scherm.
(bijvoorbeeld een core duo notebook met een AMD X2 systeem)
De Mini (en zeker de Duo versie) is qua prijsstelling een vrij high-end machine, ook al neem je een niet Apple scherm:
- Mini Duo + goedkoopste Apple muis+keyboard: € 963
- 17" scherm: € 200 tot € 250
Je zit dan gauw op € 1200, vrij prijzig voor een desktop, zeker een met een 80GB hard disk en Intel GMA 950 graphics.

[...]
Bij de Mac krijg je nog aan extra hardware: Wifi, Bluetooth, een afstandbediening en aan software: Mac OS X en iLife, en verder is alles goed geintegreerd en klaar voor gebruik. De meerprijs dat je hiervoor betaalt is €331 (= 60% meer).
Deze vergelijking is wel heel erg specificatie-gericht en daardoor eenzijdig. Een Mac mini is niet de verzameling van de losse basiscomponenten. En ook al zou je er op die manier naar kijken, dan nog staan bij deze vergelijking veel essentiële onderdelen in de marge ("extra hardware"). Een kostprijs voor de hardware van de Mac mini opstellen kan mijns inziens niet zonder deze onderdelen te vergeten, en dan is het vergelijkmateriaal (de pc) niet gelijkwaardig. Dat jij onderdelen als bluetooth, en wifi als "extra hardware" ziet en niet als basisonderdelen die ook in de kostprijsberekening van de pc terugkomen, vind ik juist een voorbeeld van een waardeoordeel :)

[ Voor 4% gewijzigd door Canaria op 14-03-2006 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@pxa271:

Afbeeldingslocatie: http://www.elara.ie/elara/graphics/AOpen/OR670000035275.jpg

versus:

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/macmini/images/designpower20060228.jpg

Moeten we in dit topic nou nog echt zoiets met elkaar gaan vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet dat dat een M-ATX bordje is ;) Vergelijk het dan op zijn minst met een Mini-ITX bookshelf kastje:
Afbeeldingslocatie: http://www.mini-itx.com/reviews/3688/images/3688-0001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.itx-warehouse.co.uk/ProductImages/VIA_Sereniti_Mini_ITX_Case.jpg
Afbeeldingslocatie: http://venky.ws/images/autopc/c136.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gut, het lijkt alsof iedereen over me valt zodra ik prijzen begin te noemen :) . Voor de compleetheid: een USB Wifi stick kost €24, een BT dongle €15 bij de Media Markt en een afstandbediening weet ik niet zo gauw, ik schat rond de €35. Ik heb ze maar bij extra's gelaten omdat ik de prijzen niet zo snel kon vinden op Pricewatch. Het zou misleidend zijn om ze weg te laten, maar bij extra's kun ze zelf beoordelen hoeveel je ze waard vind. Windows en een uitgebreid software pakket kosten al gauw meer dan €250, dus de Mini is marktconform geprijsd. Iedereen tevreden nu?

Sterker nog, als je je beperkt tot SFF PCs is de Mini verreweg de voordeligste keuze. Apple is een vrij grote speler in het SSF segment. De PC equivalenten op dat formaat zijn bijna altijd duurder voor dezelfde hardware of presteren erg slecht (Mini-ITX). Het is maar net wat je belangrijk vind, als je mATX te groot vind, is de Mini de voordeligste keuze. Als je OS X erg belangrijk vind valt er helemaal weinig te kiezen. Maar er zijn genoeg mensen die mATX klein genoeg vinden, en dan kun je dus gewoon alles vergelijken.

Voor de duidelijkheid, ik ben ook in bezit van een 1.25Ghz G4 Mini. Midden vorig jaar als open-box model gekocht bij Acesdirect voor €340. Dat vond in nou waar voor mijn geld :) Als je een 40Gb model hebt met een Seagate HD is die zelfs 5400rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er ovigens als Mac Mini PPC kloonborden? Daar wil ik dan eigenlijk wel eens de prijs van weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

:) Prijzen vergelijken is een manier, maar het blijkt gewoon lastig zo niet onmogelijk om Apple hardware met PC hardware op dat gebied te vergelijken. Volgens mij is het ook van ondergeschikt belang. Mensen die met een bepaald budget een computer kopen, maken doorgaans eerst de keuze of ze voor het Apple platform dan wel het pc platform kiezen.

Het is niet zo dat men een lijstje met eisen aan specificaties opstelt (processor, moederbord, geheugen, grafische kaart, harddisk, netwerkaansluitingen, uitbreidingen etc.), vervolgens de prijzen gaat bekijken en tenslotte bij een Apple uitkomt omdat die de beste prijs/prestatie verhouding heeft.

Uiteraard zou je een volledige kostprijsberekening en -vergelijking kunnen maken, maar zelfs als dan de Mac mini er het voordeligst uitkomt, dan zou niet iedereen die een Windows pc met die specificaties op het oog heeft er een kopen. Andersom geldt dat ook. Zodra Windows op Apple hardware kan draaien en vice-versa is dat misschien een andere situatie, maar dan nog denk ik dat de keuze voor Apple hardware op voornamelijk andere gronden dan de specificaties en kostprijs wordt gemaakt.

Of de mini een high-end, low-end of mid-end computer is qua prijsstelling, doet er ook eigenlijk weinig toe. Hem vergelijken met de iMac op dat vlak is weinig zinvol. Als je een bepaald budget hebt en de keuze moet maken tussen een iMac en een Mac mini + scherm en toetsenbord, dan zijn er zoveel meer overwegingen dat die keuze niet gebaseerd zal zijn op een fictief label met high-, low- of mid-end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
dus omdat de mini EFI gebruikt, en er voor de windowsen die er zijn geen EFI support is kan er geen MS besturingssysteem op geinstaleerd worden.
Er is reeds een project gestart om op basis van Bochs een ge-emuleerde BIOS te maken die bovenop je EFI draait. Dan zou men alsnog Windows kunnen draaien. Dit was volgens mij vandaag op Slashdot te lezen...
De mini is 64 bits, dus er zal geen nomale windows komen die op de mac gaat draaien.
Ik neem aan dat je bedoelt dat de Mini _32_ bits is, want dat is ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cailin_coilleach schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 08:51:
[...]

*kuch* Dell levert de zelfde schermen voor een veel prettigere prijs *kuch*

Kan dus makkelijk.
Klopt, maar ik ga toch van een compleet Apple systeem uit. Op jou manier kan ik ook zeggen dat een Mercedes A klasse goedkoper is als een B klasse als ik de A klasse van allemaal Lada onderdelen voorzie. Een groot aantal Lada onderdelen is functioneel en zelfs kwalitatief identiek aan die van Mercedes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 12:50:
[...]

Die kun je toch gratis downloaden voor de PC?
vmware etc, zal ook eerst moeten worden herzien ivm nu opeens Mac OS x op een intel pc, met lichtelijk ver"appled" moederbord.

de emulatie die dan verricht moet worden is heel anders dan tot nog toe het geval was neem ik aan.
Er is nooit een vmware voor de Mac geweest. Simpelweg niet omdat vmware geen complete x86 emulatie doet (maar alleen een handjevol zogenaamde supervisor mode instructies emuleerd). Als er een vmware voor de Mac komt dan zal dat een vrij recht toe recht aan port van Linux zijn. Er zal een beetje werk aan de Host <-> Client OS integratie zijn, maar de emulatie core zal compleet onveranderd blijven. Nogmaals, vergeet niet dat de intel Mac een PC IS. Het is niet een nieuw platform die toevallig een x86 cpu gebruikt, nee het is een 100% standaard PC met als enigste extra een andere bios (maar die gaat dus ook voor de PC zelf komen) en een beveiligings chipje. Dat beveiligings chipje is eigenlijk dan weer identiek aan een USB dongle en zit alleen vast op het moederbord.

VPC voor Mac is vanuit een Mac gezichtspunt gezien wel radicaal anders, maar zal technisch gezien een kruising zijn van de huidige Windows versie (emulatie core) en Mac versie (Gui + integratie dingen als virtual switch etc).
Of de mini een high-end, low-end of mid-end computer is qua prijsstelling, doet er ook eigenlijk weinig toe.
Ben ik niet helemaal met je eens. Voor veel leken maakt het mischien niet uit, maar voor technische proffesionals die graag Apple's gedrag analyseren (aka veel tweakers dus) is het wel degelijk interesant. Als de mini inderdaad als high-end gepositioneerd staat dan betekend dit dat er dus geen low-end computer is van Apple (de iMac is dan mid-end). Tevens zou je het als advies aan vrienden en familie kunnen meenemen als je je realiseerd dat de Mini een duurdere computer is dan de iMac. Ze 'lijkt' in eerste instantie goedkoper, maar als je ze tegenover elkaar zet blijkt de Mini dus de duurdere variant te zijn.

Tevens zou je kunnen verwachten dat als er geen low-end Mac is dat Apple mischien binnenkort met een nieuw model komt wat wel low-end gericht is. De G4 mini was mischien een vergissing marketting technisch gezien. Hij was gericht op de budget computeraar maar de gadget freak kocht hem. Als Apple nog steeds een budget computer wil hebben komen ze mischien wel met zoiets kwa model als de Mac LC van vroeger (de Pizza formfactor). Deze is dan niet echt uitbreidbaar (een recht wat op het Mac platform aan de Power series is voorbehouden), gebruikt standaard desktop componenten en zou ook weer zonder muis/keyboard kunnen komen.

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2006 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Even wat 1080p HD trailers bekeken op de Apple site.

Geen problemen voor de Duo core Mac mini :)

[ Voor 6% gewijzigd door ken op 15-03-2006 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Hoi ik zit zo naar die macs te kijken ivm mogelijke swich. Vooral die dual mini is toch wel erg sexy.
Nu vroeg ik me af hoe het tegenwoordig met die interne hd is gesteld. Mijn pc staat toch wel een groot deel van de tijd te parren en rarren.

Maar ik hoorde ook dat het met de nieuwste interne hds die in de nieuwe minimacs zitten, wel meevalt (maar 10% langzamer) iemand ervaring die wat meer kan vertellen.

Natuurlijk kan ik wel meteen een externe snelle hds kopen maar dat wordt wel meteen een flink stuk duurder.
Dus liever wacht ik even, bovendien lijkt sata aansluiting me een flink stuk sneller dan "maar" fw400 of usb2.

btw bestaan er op de mac ook programma's om bv je radio via de "line in" aan te sluiten en dan op te programeren tijdstip op te nemen (realtime naar mp3 (nu lame encoder).

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
ErikRo schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:34:
Maar ik hoorde ook dat het met de nieuwste interne hds die in de nieuwe minimacs zitten, wel meevalt (maar 10% langzamer) iemand ervaring die wat meer kan vertellen.

Natuurlijk kan ik wel meteen een externe snelle hds kopen maar dat wordt wel meteen een flink stuk duurder.
Dus liever wacht ik even, bovendien lijkt sata aansluiting me een flink stuk sneller dan "maar" fw400 of usb2.
De relatieve mindere performance van een notebook schijf komt door de schijf zelf. De kleine formfactor en het energiezuinige ontwerp betekent kleine motortjes, trage kopbewegingen en vaak een lagere rotatiesnelheid. Ook is de datasnelheid onder de koppen lager doordat de schijf een kleinere diameter heeft. De bottom line is dat de lees/schrijfsnelheden van laptopschijven toch wel vaak behoorlijk achter liggen op 7200rpm desktop schijven van 3.5". Tot wel een factor 2 of meer

Wat voor interface er dan opzit (S/P ATA), maakt dan allemaal niet zo gek veel uit, want daar zat het probleem niet. Als er een bepaalde bottleneck is (schijf performance), maar je verbetert iets anders (elektrische interface) dan verbetert je situatie niet want je pakt het verkeerde probleem aan, de bottleneck blijft bestaan.

Ik denk dat als je een performance mini wilt, dat je echt niet om de externe firewire disk heen kan ook al kleven daar wel nadelen aan.

Nadelen:
- Extra kabels (adapter!), moet je wel willen accepteren
- Moet wel altijd eerst de drive aanzetten etc. en dan pas de mini, anders start hij van de interne drive op...
- Omgekeerd als je de mini uitzet blijft de schijf draaien, dat is ook onhandig.
- Je onderneemt waarschijnlijk eenmalig de actie dat je de firewire disk uitzet nadat je de mini tot slaap brengt, maar dat kan dus niet!! :X (als je dat doet wordt de mini met een schrik wakker gemaakt en crasht hij hard want hij is zijn disk kwijt)

Wat wel cool is bij de nieuwe mini is, is dat extra geheugen. Hij kan tot 2 GB. Ik zou er sterk aan denken om dat te nemen als je een performance mini wilt. Ik had 1 GB zitten in mijn oude, maar je komt er toch snel aan. Zeker met grafische programma's.
Het extra RAM vertaalt zich direct in performance door betere diskcaching. Afhankelijk van wat je doet kan dat meer of minder van toepassing zijn natuurlijk. :P

Ik ben net geswitcht van de single core G4 mini en single core Athlon XP 1800+ naar een nieuwe dual core Athlon 64 X2 en dat vliegt rondjes om wat ik eerst had, voornamelijk doordat hij 2 cpu's heeft. Dus dual core is echt een enorme verbetering, geniale uitvinding!! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 20:52:
[...]

Klopt, maar ik ga toch van een compleet Apple systeem uit. Op jou manier kan ik ook zeggen dat een Mercedes A klasse goedkoper is als een B klasse als ik de A klasse van allemaal Lada onderdelen voorzie. Een groot aantal Lada onderdelen is functioneel en zelfs kwalitatief identiek aan die van Mercedes.
offtopic:
Een Mercedes A klasse is sowieso goedkoper dan een Mercedes B klasse... Daarvoor hoef je echt geen lada onderdelen in de mercedes te stoppen...

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eastman schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 11:14:
[...]

offtopic:
Een Mercedes A klasse is sowieso goedkoper dan een Mercedes B klasse... Daarvoor hoef je echt geen lada onderdelen in de mercedes te stoppen...
Yeah. sure. whatever. Gaat om het idee dat je elk duur model goedkoper kan maken door goedkopere onderdelen te gebruiken, maar dat het dan een beetje suf is om dat te gaan vergelijken met een model wat eerst goedkoper was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mr_a schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 02:04:
- Omgekeerd als je de mini uitzet blijft de schijf draaien, dat is ook onhandig.
- Je onderneemt waarschijnlijk eenmalig de actie dat je de firewire disk uitzet nadat je de mini tot slaap brengt, maar dat kan dus niet!!
Nou heb ik een nette externe firewire-drive, en die gaat 2 minuten nadat de macmini uit gaat ook netjes in deep sleep, wordt wakker als ik de macmini aanzet. Los daarvan gaat 'ie in standby als de macmini in sleep gaat, en wordt ook weer wakker zodra ik m'n muis beweeg. Voor een typische PC harddisk (WD) valt dat erg mee.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Heeft iemand al prijsstunten gezien met de oude Mini? Ik ben erg benieuwd...

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 21:22:
[...]

Yeah. sure. whatever. Gaat om het idee dat je elk duur model goedkoper kan maken door goedkopere onderdelen te gebruiken, maar dat het dan een beetje suf is om dat te gaan vergelijken met een model wat eerst goedkoper was.
In de Dell monitor zit hetzelfde panel, wat waarscheinlijk het duurste onderdeel is van het hele scherm. Dus de vergelijking A klasse en B klasse zou hier wel op kunnen gaan, maar de Lada onderdelen niet. A klasse en B klasse van mercedes staan op het zelfde chassis, hebben de zelfde motoren, dashboard etc, alleen de vormgeving is anders (B klasse is groter).

Bij deze monitoren gaat het ook daarom, de Apple monitor is duurder, maar ook mooier (subjectief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:31:
Sterker nog, als je je beperkt tot SFF PCs is de Mini verreweg de voordeligste keuze. Apple is een vrij grote speler in het SSF segment. De PC equivalenten op dat formaat zijn bijna altijd duurder voor dezelfde hardware of presteren erg slecht (Mini-ITX). Het is maar net wat je belangrijk vind, als je mATX te groot vind, is de Mini de voordeligste keuze. Als je OS X erg belangrijk vind valt er helemaal weinig te kiezen. Maar er zijn genoeg mensen die mATX klein genoeg vinden, en dan kun je dus gewoon alles vergelijken.
Mini-ITX slechte prestaties? Aopen komt binnenkort met een Core Duo Mini-ITX bordje, dat is natuurlijk klinkklare onzin he :)

En wat betreft het "Kant en klare Apple Experience".... een beetje tweaker vind het toch juist leuk een systeem te assembleren?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2006 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 09:19:
[...]

Mini-ITX slechte prestaties? Aopen komt binnenkort met een Core Duo Mini-ITX bordje, dat is natuurlijk klinkklare onzin he :)

En wat betreft het "Kant en klare Apple Experience".... een beetje tweaker vind het toch juist leuk een systeem te assembleren?
De AOpen Mini-PC is geen Mini-ITX (formaat is iets anders, zoek de specs maar op), de meeste Mini-ITX borden draaien op een VIA processor die trager is dan een G4, laat staan een Core Duo. Er zijn wel enkele Mini-ITX borden met een P4 of P-M, maar die zijn zeldzaam en flink duurder dan VIA's borden. Bovendien denk ik niet dat de AOpen goedkoper zal zijn dan de Mac Mini. De bestaande versie met de oudere 915 chipset en P-M socket kost meestal rond de $300 als barebone. Tel daarbij een notebook HD, geheugen en processor, en je zit al gauw boven de Mac prijs, en dan heb je nog geen software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 09:19:
[...]

Eigenlijk niet. Veel te veel moeite, duurt 't alleen maar langer voor ik 't kan gebruiken en aan PC hardware (bij macs nog nooit gebeurd) hou ik er altijd wel een of andere verwonding aan over.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 09:53:
[...]

De AOpen Mini-PC is geen Mini-ITX (formaat is iets anders, zoek de specs maar op), de meeste Mini-ITX borden draaien op een VIA processor die trager is dan een G4, laat staan een Core Duo. Er zijn wel enkele Mini-ITX borden met een P4 of P-M, maar die zijn zeldzaam en flink duurder dan VIA's borden. Bovendien denk ik niet dat de AOpen goedkoper zal zijn dan de Mac Mini. De bestaande versie met de oudere 915 chipset en P-M socket kost meestal rond de $300 als barebone. Tel daarbij een notebook HD, geheugen en processor, en je zit al gauw boven de Mac prijs, en dan heb je nog geen software.
http://mini-itx.com/2006/03/09/shuttles-xpc-mini-x100
http://mini-itx.com/2006/...intel-viiv-mini-itx-board

Vergeet je deze twee jongens niet?
CyBeR schreef op maandag 20 maart 2006 @ 09:59:
[...]

Eigenlijk niet. Veel te veel moeite, duurt 't alleen maar langer voor ik 't kan gebruiken en aan PC hardware (bij macs nog nooit gebeurd) hou ik er altijd wel een of andere verwonding aan over.
Och, ik vind het wel leuk. Vaak ben ik ongeveer 10 minuten bezig met het assembleren, en dan vervolgens nog een kwartiertje bezig om alle kabels netjes te maken, en hier en daar wat lelijke dingetjes weg te dremelen. Als tweaker zijnde vind ik het zelf enorm leuk, en ik krijg precies wat ik wil ipv. een kant en klare 12-in-een-dozijn doos :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2006 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

hmz, ik heb de mini duo met 1Gb ram en fullHD filmpjes van de quicktime movie database draaien prima maar ik probeer nu een .TS file (texas chainsaw massacre) af te spelen met VLC maar dat trekt ie dus absoluut niet goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 09-09 08:00
dadj schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 13:59:
hmz, ik heb de mini duo met 1Gb ram en fullHD filmpjes van de quicktime movie database draaien prima maar ik probeer nu een .TS file (texas chainsaw massacre) af te spelen met VLC maar dat trekt ie dus absoluut niet goed..
offtopic:
Toont ie IETS? Op mijn pc (geen mac... nog niet) krijg ik het niet afgespeeld... Weliswaar een andere film (Swordfish)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 11-09 17:17
ken schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 00:29:
Even wat 1080p HD trailers bekeken op de Apple site.

Geen problemen voor de Duo core Mac mini :)
En hd wmv? Lukt dat ook? Ik bekijk die dingen de laatste tijd veel op mijn powerbook maar dat is echt een diashow :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

lowfi schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 15:08:
[...]

En hd wmv? Lukt dat ook? Ik bekijk die dingen de laatste tijd veel op mijn powerbook maar dat is echt een diashow :(
Heb je een linkje? Zal het dan even testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 11-09 17:17
op www.xboxyde.com staan er een boel :)

thnx
Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.