hmm, beetje slechte dag gehad denk ik.
zal niet meer gebeuren
D'accord, de punten die je maakt zijn correct en ik ging inderdaad nogal erg kort door de bocht wat betreft het shared memory gebeuren. Maar ja, dat is iets wat er bij mij nogal hard in zit: gedediceerd geheugen voor grafisch spul.
Voor 3D toepassingen heb je gelijk, denk aan games, of 3d developer software. Dan heb je liever heel snel geheugen die dicht op de die van de grafische kaart zit, om zo voordeel te halen uit grotere bandbreedtes, directe toegang, bufferen, snelheid enz.
Voor 2D werk, waarvoor de mini dus voornamelijk zal gebruikt worden, is echt alles goed genoeg. Zoals alle low end gpu, onboard 'prut'

van de laatste 5 jaar. Wie trouwens de mini gebruikt voor te zware toepassingen en dan klaagt over de performantie heeft alleen zichzelf te verwijten. Die hebben niet goed nagedacht bij het doelgebruik/doelpubliek en maken onoordeelkundig gebruik van een apparaat dat eigenlijk niet ontworpen is voor wat ze ermee willen doen. gelukkig draait de overgrote meerderheid van het pc gebruik wel gewoon vlot op de mini. Van photoshop tot programmeren, compilen, whatever. De 2D stuff dus, want laten we wel wezen, qua processorkracht en geheugen (DDR2) zit het bij de core duo mini zeker goed. One hell of a machine heb je daar. eigenlijk heb je daar bijna een macbook pro qua processor, chipset en geheugen (op die paar miezerige mhz'jes na in de proc) en met uitzondering van de dedicated grafische kaart in de MBP
Maar ja: wat betreft PCs heb ik nooit aan het voorfront van de technische ontwikkeling gezeten

Vandaar mijn enigszins gedateerde view point. Zo'n über-tweaker ben ik nou ook weer niet

Ik ook niet hoor, technisch ben ik heel weinig onderlegd in hardware, en het weinige wat ik weet heb ik leren kennen door hier op tweakers te lezen. De basics zeg maar. Als je hier maar lang genoeg zit komt dat wel vanzelf

Ik werd alleen een beetje lastig van de opmerking als dusdanig, nogal ondoordacht..
Verder interesseert het mij ook niet. En nu nog minder dan vroeger. Nu wil ik gewoon een pc die het doet, out of the box, zuinig, stil, goed doordacht. De rest boeit mij minder. (tja, als je al wat ouder wordt he

, denk gewoon aan de game-console attitude, het interesseert me ook niet wat erin zit, ik wil alleen kunnen genieten van de functionaliteit) Vandaar dat ik leun naar het apple gebeuren. Die bieden precies dat aan, oa met de mini die ik heel interessant vind
De bandbreedtes naar het geheugen zijn zeker genoeg om zowel plaats te bieden aan het gewone pc werk als aan wat gerendered moet worden door de gpu. Je verlies idd wel wat MB aan geheugen, maar wie vindt dat nu nog erg met 1 Gig ram erin

Bij bvb grote fotos bewerken in PS heb je meer aan veel werkgeheugen dan aan een goede grafische kaart (itt wat iedereen hier lijkt te denken, ga maar kijken naar de 'ik-heb-een-pc-voor-photoshop-nodig,-zal-deze-geforce7800-wel-voldoen' topics)
Wist je trouwens dat de xbox360 ook gebruik maakt van shared geheugen?

Ok, nogal een andere architectuur, maar daar heb je één pool van hetzelfde snelle geheugen, zowel voor systeem als voor graphics, waar alles rond georganiseerd zit
mr_a schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 15:47:
Ik zie het zo: de oude Mac mini was een computer van een paar jaar oud in een nieuw leuk jasje. Het belang was dat hij een heel goedkope manier was om Mac OS X te leren kennen en mensen naar het Mac platform te lokken. Niemand zou beweren dat je met zo'n mini echt serieuze prestaties krijgt. Omdat geen topprestaties verwacht uit een G4, was de keuze voor Radeon 9200 helemaal niet verkeerd, het was niet uit balans.
Daar geef ik je gelijk, de vorige was 'budget', zowel in prijs als in specs, en dan verwacht je ook minder. Ik moet toegeven dat ik het ook spijtig vind dat de instap 'try-it-out' mac niet meer beschikbaar is. Met een pricepoint van rond de 500€ was dit, vergeleken met andere pc hardware de moeite waard om naast je gewone pc osx te proberen en te leren kennen. Met een prijs van 900€ is dat zeker niet meer zo toegankelijk, en daarmee kom je in de prijsklasse van heel degelijke gewone p's. Dan moet je wel heel apple minded zijn om nog een mini te overwegen aan die prijs. Maar deze discussie is al ten overvloede gevoerd
Een G4 overwegen is niet echt een optie, ten eerste zou ik ook meteen een intel willen hebben, dat is immers te toekomst, en terug gaan in specs vind ik ook nog 'wringen'
De opvolger, de nieuwe Mac mini, biedt de potentie om meer prestaties te leveren voor een stukje meerprijs. Perfect so far. Ik zou dan voor de Core Duo gegaan zijn met in eerste instantie 1 GB geheugen bijvoorbeeld, en dan zou het mijn hoofdmachine geworden zijn. Maar ja, dan ga ik rekenen, dan kom je toch in het 900 euro gebied, en voor dat geld wil ik gewoon een serieuze, dedicated video oplossing, en Apple kan dat niet bieden, dus dan maar naar de echte PC.
Akkoord, 900 is heel veel, en ook zeker te veel voor mij. (als ik al een mini koop laat ik die meebrengen uit de US, waar de standaard core duo omgekerend 660€ kost, wat wel nog verdedigbaar is) Voor 900€ moet je wel heel erg fan zijn van het concept en heel erg mac osx willen. Beiden gelden voor mij, maar mijn budget is er niet op berekend, als student. Dus zowieso zal ik nog even moeten wachten (geen probleem)
P.S. Het is trouwens helemaal niet "hip" om weinig belang te hechten aan coole grafische effecten, alleen de effecten die de functionaliteit ondersteunen hebben wat mij betreft echt betekenis. De effecten die de functie in de weg zitten, vinden velen terecht alleen maar irritant..
Daarover zijn we het dan eens. Maar ook als ze de functionaliteit niet ondersteunen, en ook niet hinderlijk zijn vind ik het ook gewoon kunnen. Het argument van de performance hit gaat in deze tijden met de huidige hardware echt niet meer op. Het levert gewoon een aangenamere en meer sfeervolle werkopgeving op. Maar het mag niet hinderlijk zijn idd
[
Voor 20% gewijzigd door
Verwijderd op 11-03-2006 22:41
]