[Mac mini Intel] Discussietopic en Mini-FAQ Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:
  • 14.680 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

MarkvE schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 17:40:
[...]
Wanneer begrijpen de "zeurende posters" hierboven nou dat het prijsbeleid van Apple gericht is op (1) imago, (2) vormgeving, (3) kwaliteit in willekeurige volgorde.
Zeurende poster? Ik heb hier anders wel die goedkopere Macmini staan. Dus dat design en al die andere punten waren vorig jaar nog voor 150 euro minder te koop. En de specs mogen dan wel verbeterd zijn, de prijs ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:24
MMS_El_Guapo schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 17:42:
Jij bent ook een grapjas! Laten we eerlijk zijn: alles kost geld, maar deze vergelijking slaat nergens op.
Vergelijk het instap model van de Mini Mac eens met de instap laptop van Asus (Z92U: Sempron 3000+; 256MB; 40GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home).
Jij bent ook al zo'n lolbroek :D :+ _/-\o_ (in willekeurige volgorde).
customers can now effortlessly access shared iTunes playlists, iPhoto libraries and video throughout their home via Bonjour, Apple’s zero configuration wireless networking built into Mac OS X.
http://www.appleinsider.com/article.php?id=1560

Er staat mij iets bij dat dat ook op Windows computers met iTunes geinstalleerd wordt. Maar betekent dat dat je bijv. ook video's en foto's kan delen via dat systeem (dus bij Windows PC), want daar vind ik eigenlijk weinig informatie over. Dat zou het natuurlijk nog veel interessanter maken. Sowieso vind ik dit misschien wel één van de leukste ontwikkelingen. Als ze het simpel weten te houden, ook als ze meer funcionaliteit gaan toevoegen (bijv. PVR etc.), dan denk ik dat de toekomst wel eens rooskleurig kan zijn...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

alsjeblieft kunnen we gewoon normaal over de Mac hebben en niet altijd die andere meuk er bij halen? we gaan nu al amd pcs vergelijken met intel machines :/

Mensen die een Mac hebben weten ook waar het geld in zit die snappen waarschijnlijk al iets meer waarom die Mac duurder is. komt ook bij dat de 499€ Mac mini van het begin een 1.25Ghz G4 40GB HDD 4200RPM 256MB ram en ati 9200 32MB had.

Nu krijg je een 7200RPM hdd (beetje onduidelijk op de Apple site maar als het goed is is het wel de snellere) intel CPU, Airport, Bluetooth, 60GB hdd 512MB ram. 1GB lan, Optical in /out.

Als ik inspraak zou hebben bij Apple, ging ik nog een onderkant Mac mini uitbrengen:
Zonder Airport en Bluetooth (hebben veel mensen niet eens nodig omdat die UTP kabel er toch al ligt)
goedkopere CPU je zou eventueel ook nog wat dingen van het mobo gaan slopen maar dat vraagt weer een compleet nieuw moederbord...

[ Voor 22% gewijzigd door Qorne op 01-03-2006 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Qorne schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 18:35:
Als ik inspraak zou hebben bij Apple, ging ik nog een onderkant Mac mini uitbrengen:
Zonder Airport en Bluetooth (hebben veel mensen niet eens nodig omdat die UTP kabel er toch al ligt)
goedkopere CPU je zou eventueel ook nog wat dingen van het mobo gaan slopen maar dat vraagt weer een compleet nieuw moederbord...
Apple is natuurlijk niet gek. Ze zullen deze beslissing waarschijnlijk gewoon op basis van verkoopcijfers genomen hebben, en ze weten heel goed wat mensen bereid zijn te betalen. Als er te weinig instap-Mini's verkocht zijn, en Apple weet dat de potentiele kopers ook wel bereid zijn iets meer te betalen, dan is de keuze snel gemaakt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Exirion schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 18:43:
[...]

Apple is natuurlijk niet gek. Ze zullen deze beslissing waarschijnlijk gewoon op basis van verkoopcijfers genomen hebben, en ze weten heel goed wat mensen bereid zijn te betalen. Als er te weinig instap-Mini's verkocht zijn, en Apple weet dat de potentiele kopers ook wel bereid zijn iets meer te betalen, dan is de keuze snel gemaakt.
Dat zou idd ongetwijfelt zo zijn, als ik naar mijn cijfers kijk verkoop je meer dure mac Mini's ik heb nog een paar 499Macs in het magazijn staan, puur omdat iedereen wel een SuperDrive of Airport enz wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:39
Nog maar een keer:
Het geheugen is ddr2, ik heb daar geen verstand van maar je moet kiezen tussen 2 x 256/512/1024. Betekend dit nou dat je niet (optimaal) 256 en bijv 1024 erin kan steken (moeten dit dus 2 dezelfde repen zijn)?
Is dat ddr2 niet een 'voordeel' voor het videogeheugen tov andere kaarten die van standaard en dus langzamer geheugen gebruik maken, of is het geen significant sneller geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-08 15:54

sjaakaq

It might get loud

CyBeR schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 16:10:
[...]

Inderdaad. Volgens mij ben je niet verplicht bij wet om Windows te gebruiken: het staat je vrij om een ander OS te installeren. Dus, wat was je punt precies? :P
Dan zou GoT niet meer bestaan, dat is mijn punt :P

-"Help mijn printer wordt niet herkend in Windows"
"Volgens mij ben je niet verplicht bij wet om Windows te gebruiken: het staat je vrij om een ander OS te installeren."

Oftewel: je mag ook best klagen over iets dat je vrijwillig gekocht hebt of gebruikt hoor...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 18:02
Hoedje schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 18:29:
[...]
[...]
Jij bent ook al zo'n lolbroek :D :+ _/-\o_ (in willekeurige volgorde).
Valt wel mee... De vergelijking klopte qua prijs, en daar ging dat onderdeel van de discussie om.

Qua functionaliteit en vooral qua software zijn de systemen totaal niet met elkaar te vergelijken. Maar dat het hierin werderom om voorkeuren gaat, blijft weer als een paal boven water staan.
Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 16:17:
[...]
Precies, aangezien Apple lifestyle verkoopt is elke vergelijking compleet onzinnig.
Dit vind ik een hele scherpe!

Overigens moet ik eerlijk toegeven dat ik de Mini Mac een erg leuk bakkie vind, qua ontwerp en afmetingen. Het enige jammere is dat ik graag een spelletje speel en dat is toch wat lastig op de Mini Mac.

[ Voor 16% gewijzigd door Philip_Janssen op 01-03-2006 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Veel mensen hebben het hier over de vormgeving van de mac mini als voordeel.
Voordeel? eerder een nadeel zou ik zeggen en wel als volgt :

Een midi/maxi tower pc staat onder je buro waar je toch al ruimte genoeg hebt.
Een mac mini moet op je buro staan waar je altijd ruimte tekort hebt!

Kortom kleiner kan ook groter zijn in dit opzicht.

Beetje macinimini kost 1.229 (duo, 1gb, toet/muis, 120gb), doe er 150 euro bij en je hebt de veel en veel betere imac core duo MET scherm. (Of nog beter koop een x2 3800+ met x1800xt en the works en je houdt nog geld over, maar dit is het apple forum ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

HaseMike schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 19:43:
Beetje macinimini kost 1.229 (duo, 1gb, toet/muis, 120gb), doe er 150 euro bij en je hebt de veel en veel betere imac core duo MET scherm. (Of nog beter koop een x2 3800+ met x1800xt en the works en je houdt nog geld over, maar dit is het apple forum ;) )
Ja, als je een Golfje wil pimpen naar een BMW 3-serie dan kun je beter meteen die 3-serie kopen. Goh, niks nieuws dus.

Hadden we niet al een discussie gehad over iets met doelgroep enzo? :z

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik geen mac heb. (ik kan mezelf nog niet 100% motiveren om over te stappen, maar dat is een andere discussie)

Over hardware kan ik wel meepraten.

Al sinds 'day one' ben ik ongelooflijk gecharmeerd door de mac mini (nu al meer dan een jaar geleden, januari vorig jaar) Ik herinner het mij nog als de dag van gisteren, ik had nog nooit iets vergelijkbaar gezien, never... Ik zie steve nog zo op de presentatie een volledige computer in z'n handpalm houden...

Het design was fantastisch (vreemd he, we hebben het hier over een doos, maar toch) Het principe ook.

En ik kan alleen maar zeggen dat de kleine bemerkingen die ik toen had nu opgelost zijn. Ik heb niets laten weten aan apple ;) maar blijbkaar luisteren ze toch naar de consument.

• belangrijkste: AUDIO-IN!! eindelijk kunnen gebruik maken van iets anders dan een heel dure usb microfoon om bvb te skypen of te communiceren, en zo al één van de twee usb poorten op te offeren. Eigenlijk wel een heel grote nalatigheid bij de eerste mini als je het mij vraagt, temeer omdat zoiets echt niets kost.

• Optisch audio-out: Kost ook helemaal niets, zo een realtek chipje of wat dan ook. Dat was ook één van de punten die ik bij de vorige mistte.

• GPU: eindelijk een grafische kaart die volledig core-image ondersteund. Wat een misser om in die vorige die brol radeon 9200 te plaatsen. Heb je al die coole effectjes in OSX, dan kan je ze nog eens niet zien. Budget-mac of niet, grote nalatigheid...
En ik kan echt niet begrijpen waarom iedereen hier zo moeilijk over doet. Het gaat hier over een apparaat de grootte van een paar cd-doosjes he. Heb je al eens een normale grafische kaart gezien, met onboard mem chipjes, die dan ook nog eens warmte produceren en plaats innemen. Alsof op een moederbordje ter grootte van een cd nog plaats is om extra ram blokjes te plaatsen. Nu heb je de beschikking over 64Mb DDR2 geheugen voor het opbouwen van je beeld (ipv 32). En alle databussen zijn ruimschoots breed genoeg om dat klein beetje shared videogeheugen mee te delen. In alle normale laptops is dit ook zo. (de xbox360 heeft trouwens ook één grote pool van geheugen waar zowel het systeem als de gpu gebruik van maken :p )

Daarenboven zegt iedereen dat het volgende argument niet mag aangehaald worden: "als je een mac koopt dan weet je dat het niet is om mee te gamen". Maar dat is gewoon zo. Punt, einde discussie. Op een iBook valt ook niet te gamen, waarom zou dat dan op de mini wel het geval moeten zijn. Waarom zou je dus een dedicated gpu moeten hebben? Voor de laatste maal, van zodra je niet gamet (en die eis dus wegvalt) is echt ALLES goed genoeg om uw 2d desktop op te bouwen en uw interface te laten zien, zelfs als je photoshopt. Het is pas van zodra je iets 3d gaat doen dat de eisen van de videokaart heel hard de hoogte in gaan en een beetje goed verre van goed genoeg is.

Al die zeikers hier zijn diegenen zonder praktijk ervaring, die beginnen te stijgeren als ze ergens 'shared video geheugen' zien omdat ze geconditioneerd zijn om dat slecht te vinden. Ik durf wedden dat je in praktijk met 1Gb ram zelfs niet zal merken dat daar 64Mb van geshared is.

Ik vind het veel belangrijker dat core-image nu eindelijk ondersteund wordt. Hoe rap die kaart nu is of niet, en of ze al dan niet onboard is. Liever een mooi integrated all-intel platform. Platformen zijn de toekomst trouwens. Intel is op dat gebied goed bezig.

trouwens, denk je nu echt dat ze daar bij apple achterlijk zijn. Daar zitten heel capabele elektrotechnische enginieurs, wie beter kan, be my guest

• Nog steeds 2.5" harde schijf!!! (behoudt van formfactor zoals die was, ik vreesde al dat de mini niet meer zo mini zou zijn)

• geen ipod dock (ik haat rumors ;) )

• Dual core!! Iedereen maar klagen over die onboard video, niemand die er bij stilstaat dat ze een dual core pc in zo een klein doosje krijgen. Alles, van laptopschijf tot processor maakt die mini zo goed als even snel als de 2100€ kostende macbook pro (zonder scherm dan)

• 4 USB poorten: haleluja

Verder is het alleen spijtig dat dvd-r niet standaard ook in de goedkoopste mini zit.

De prijs is hoog, dat vind ik ook spijtig, de vorige mini was veel geschikter als overstap toestel om eens de smaak van osx te krijgen. Toegankelijker, beter betaalbaar, ook voor de arme student zoals ik. :) Echt een instapmac, dat is het nu niet meer, maar kijk naar wat het is. De prijzen kloppen echt wel als je alles begint samen te rekenen. (voeding, dual core cpu, nieuw centrino platform, dvd-rw drive, custom behuizing, super geil design, wifi , bluetooth, OS licentie, software, iLife, enz...)

Zowieso als ik er een zou kopen zal het in hong kong zijn, daar kost die duurste 630€ ipv 890 (!!!!) zoals hier in BE

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2006 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Exirion schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 19:48:
[...]

Ja, als je een Golfje wil pimpen naar een BMW 3-serie dan kun je beter meteen die 3-serie kopen. Goh, niks nieuws dus.

Hadden we niet al een discussie gehad over iets met doelgroep enzo? :z
Niks pimpen, gewoon de basis werkzaambaare config voor het mediacenter gebeuren waar apple de mini op mikt. Met 512mb - de onboard grafiek bereik je niets. Dus 1gb is nodig om het geheel wat snelheid te geven. Voor bij de Tv heb je toch een toets en een muis nodig of kan jij je vinger in de usb poort steken en de macinimini instructies geven ?

Die 120gb is zo op met wat divx / muziek dus ook niets bijzonders.

En die doelgroep ach ja daar zal je wel gelijk in hebben, als er mensen zijn die een ipodmapje kopen voor 99 euro zijn er ook wel die de macinimini kopen. What's next van apple, een doosje van fluweel om je macinimini in op te bergen a 349 euro ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

HaseMike, sorry maar macinimini vind ik het zelfde Als Microshoft en Micro$oft...
en leren hoesjes voor de iPod worden veel verkocht ik heb al een tijd van een andermerk te koop voor bijna de zelfde prijs. worden ook verkocht.

Al die diamanten op iPods enz. wordt ook gedaan. voor een leder hoesje van 99€ is zeker een markt, en dat zijn vaak geen "tweakers" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

HaseMike schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 19:57:
Niks pimpen, gewoon de basis werkzaambaare config voor het mediacenter gebeuren waar apple de mini op mikt.
Ehhhhh? Jij doet hier een aanname die kant noch wal raakt. Apple heeft nooit aangegeven dat ze een Media Center willen verkopen. Met de iMac deden (en met de nieuwste Mini doen) ze met de bijgeleverde de remote control alleen een voorzichtig stapje in die richting.
Met 512mb - de onboard grafiek bereik je niets. Dus 1gb is nodig om het geheel wat snelheid te geven.
Ik draai hier met een Mac Mini waar 512MB in zit en die doet alles wat ik wil. Verder heb ik een Windows MCE 2005 media center staan met..... 512MB. Draait super, dus ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt.
Voor bij de Tv heb je toch een toets en een muis nodig of kan jij je vinger in de usb poort steken en de macinimini instructies geven ?
Het idee achter de Mini was duidelijk: een compacte Mac voor mensen die al een keyboard/muis/monitor hadden. Daar is weinig aan veranderd.
Die 120gb is zo op met wat divx / muziek dus ook niets bijzonders.
Zucht.... ga je weer met je media center verhaal.
En die doelgroep ach ja daar zal je wel gelijk in hebben, als er mensen zijn die een ipodmapje kopen voor 99 euro zijn er ook wel die de macinimini kopen. What's next van apple, een doosje van fluweel om je macinimini in op te bergen a 349 euro ? ;)
Sja, met dit soort onzinnig gelul kan ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Zow! Hier zat ik op te wachten.. Heb m meteen besteld! de 1,66GHz versie met 1Gb ram en 100Gb HD.. Dit wordt mn 1e mac ooit (wel een ipod al :) .. Wil beter met macs leren omgaan omdat ik soms tijdens freelance projecten op macs moet werken.. En het lijkt me een ideaal apparaat voor de huiskamer. Zeeeeer benieuwd.. hoe stil zijn ze eigenlijk? (In vergelijking met een xbox 360 bijvoorbeeld)

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@exirion:

Nederlanders moeten altijd zo persoonlijk worden als ze hun gelijk niet direct krijgen ;)

Dat "soort onzinnig gelul" moet je niet vermelden om je punt duidelijk te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2006 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@dadj: Naja niemand weet hoe stil de intel versie is uiteraard, maar de 'oude' mini's hoorde je niet afaik :)

[ Voor 15% gewijzigd door Thunder op 01-03-2006 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawg schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 14:41:
[...]

Het is en blijft een systeem met niet al te verschillende onderdelen vergeleken met een pc.
Ik vind het nogal typisch dat men overal en altijd de hoge prijzen van Apple probeert goed te praten met allerlei argumenten die eigenlijk niet ter zake doen, zoals de 'beoogde doelgroep'.
Mischien is deze discussie lijn binnen deze thread wel een beetje offtopic, maar ik ben het daar wel mee eens. In het verleden was er bij Apple altijd sprake van speciale hardware die in kleinere oplage geproduceerd werd. Ik kom zelf nog uit het tijdperk van SCSI, nu bus en ADB maar ook de laatste generatie hardware had nog een aantal exclusieve onderdelen (moederboard, chipset en CPU).

Nu echter -zijn- de Apple machines gewoon PCs. Het zijn geen machines die op PCs lijken, of die veel PC componenten hebben, nee het IS gewoon een PC. Meer dan ooit komt dus nu de prijsvergelijking om de hoek kijken. Een PPC kon je nooit met een x86 vergelijken, en een intel mainboard kon je niet met een apple mainboard vergelijken, maar beide dingen kun je nu WEL doen.

Daaruit kan je maar 2 conclusies trekken: Mac OS X is een vreselijk duur OS (duurder als Windows dus) of de Apple case is vreselijk duur. (en dan 'of' gebruikt zoals in de boolese operator)

Ik zelf heb de meerprijs voor een Apple wel over. Je kunt niet zeggen dat Apple 200,- meer vraagt voor het logo; het is meer een percentage wat je extra betaald. 200,- bovenop een mini is enorm, maar bovenop een Power Mac of Powerbook is het bijna nix.

Ook al ben ik dus bereid de meerprijs te betalen voor Apple, dan NOG vind ik deze mini gewoon een slechte deal. Het hele idee van de mini is om een 499,- computer aan te bieden. Dat hele idee is nu compleet weg. De oude mini was een goede deal voor de budget computeraar vanwege de lage prijs. Kwa prijs/performance vond ik ook bij de oude serie de IMac al iets beter (zeker na de update in midden 2005), maar de mini had gewoon duidelijk een plaats.

Met deze mini zie ik deze plaats niet. Hij prijst zich toch echt wel uit de budget markt, en kwa prijs/performance is het helemaal een ramp vergeleken met de Imac. Zelfs als ik de denkbeeldige Apple tax eraf trek vind ik hem nog een slechte prijs/performance ratio hebben. Als ik zo'n beetje de reacties van mensen pijl, ook op andere fora, in de winkel, of bij collega's dan is het algemene beeld toch duidelijk negatief en dat is blijkbaar niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 21:19:
[...]
Soojw wat een verhaal henk *KNIP*
Ik vind dat je daar een goed punt hebt, de Mac mini was immers de Headless iMac, Dé instap Apple.
"The Most Affordable Mac ever" Hé Apple :P

Die marketing staat inmiddels in de koelkast, echt wel jammer.

Maar zoals ik hier boven ook al discusseerde waarschijnlijk verkochten de duurdere Mac mini's beter.
daarom is de goedkope geschrapt... we zullen wel zien wat er gebeurt maar de doorsnee consument, doet automatische het volgende, bij 3 modellen koopt de klant de middelste, want hij wil neit de goedkoopste maar ook niet de duurste. dat effect heeft Apple nu wel gesloopt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Kom dan eens met een vergelijkbaar alternatief. Naar mijn mening kwam Kiddyl nog met veruit de beste vergelijking, door een rijtje te geven met de prijzen van de componenten. Ik snap dit echt niet hoor. Dat ding heeft echt een goede prijs/specs verhouding. Hoe komt iedereen erbij dat dat ding zo duur is:

Afbeeldingslocatie: http://www.mycom.nl/f2/html/dut/folder/klaarvoorhetvoorjaar/images/hr13.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Hoedje op 01-03-2006 21:51 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Tja, die componenten...

Apple zal echt niet consumenten prijzen betalen, dus wat ze de onderdelen kost blijft een beetje gissen.

Maar voor wat het bied vind ik hem ook niet echt duur, zo op het eerste gezicht.

Maar ik vind het wel heel jammer, zoals Ectein' al aan het begin zei, dat het '500 euro instap mac' idee weg is.

Awww die apple toch, een hype, een lifestyle, een mysterie.

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 01-03-2006 21:56 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 16:27
Voor de 'heb' zijn de nieuwe Mac Mini's echt te duur. Vaak is het bij ons tweakers zo dat we al meerdere systemen hebben staan. Echt nodig is het dus vaak niet. Mij leek de nieuwe Mac Mini leuk om wat ervaring op te doen. Ook leuk om een leuk webservertje erop te draaien. Prijs valt me nu erg tegen. Ik hou het voorlopig dus alleen bij de iPod...

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Qorne schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 20:02:
HaseMike, sorry maar macinimini vind ik het zelfde Als Microshoft en Micro$oft...
en leren hoesjes voor de iPod worden veel verkocht ik heb al een tijd van een andermerk te koop voor bijna de zelfde prijs. worden ook verkocht.

Al die diamanten op iPods enz. wordt ook gedaan. voor een leder hoesje van 99€ is zeker een markt, en dat zijn vaak geen "tweakers" ;)
Macinimini is bedoelt als samentrekking van Mac Intel en Mini en was grappig bedoelt.
En tja misschien bezie ik apple verkeerd en is het echt iets als een lifestyle merk en doet de value voor money er minder toe. Aan de andere kant het is maar een computer, daar kan je niet zoveel lifestyle instoppen imho. Maar goed ieder zijn ding.

@exirion : Sla eens een wat vriendelijker toon aan, en sta wat open voor een andere mening dan die van jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

HaseMike schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 22:53:
@exirion : Sla eens een wat vriendelijker toon aan, en sta wat open voor een andere mening dan die van jezelf.
Misschien moet jij je niet zo snel in je wiek geschoten voelen als je argumenten onderuit gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind em wel vet die nieuwe mini, alleen is ie indd net te duur om em als hebbeding (of voor erbij) te beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

gladiool schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 21:56:
Tja, die componenten...

Apple zal echt niet consumenten prijzen betalen, dus wat ze de onderdelen kost blijft een beetje gissen.

Maar voor wat het bied vind ik hem ook niet echt duur, zo op het eerste gezicht.

Maar ik vind het wel heel jammer, zoals Ectein' al aan het begin zei, dat het '500 euro instap mac' idee weg is.

Awww die apple toch, een hype, een lifestyle, een mysterie.
Wat wil jij dan? hardware inkoop prijzen vergelijken met de consumenten prijs van de Mac mini?

Ik blijf bij nader inzien bij het stand punt dat ik de Mac mini niet duur vind, maar goed wie ben ik :)

Wat ik heel erg jammer vind is dat er geen instap meer is, zonder airport bluetooth zoals ik al eerder gezegd heb. echt een lekker basis model puur voor de switcher die twijfelt en die airport shit wel neemt als een upgrade oid.

of voor mensen die email en internet alleen leuk vinden :)

[ Voor 27% gewijzigd door Qorne op 01-03-2006 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan we onder de gordel mensen?

Alle punten zijn nu zo langzamerhand wel langsgekomen denk ik. Ik ben niet van mening dat mijn argumenten onderuit gehaald zijn, anderen wel. We zijn hier gewoon allemaal koppig, ik weet het nu wel.

Even stoppen met de discussie veel waar voor je geld of niet, en wachten op benchmarks/reviews?

Ps. Ik had natuurlijk wel gelijk :P

Edit: Was @ exirion :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2006 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 23:17:
Ik vind em wel vet die nieuwe mini, alleen is ie indd net te duur om em als hebbeding (of voor erbij) te beschouwen.
Ja maar dat is ook in the eye of the beholder.. ik heb de dure versie wel net besteld als hebbeding en leuk om erbij te hebben.. En ben echt geen miljonair ofzo hoor..

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

-roberth- schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 22:09:
Voor de 'heb' zijn de nieuwe Mac Mini's echt te duur. Vaak is het bij ons tweakers zo dat we al meerdere systemen hebben staan. Echt nodig is het dus vaak niet.
En wat heb ik een maand of twee na aanschaf van een mini gedaan? Al die lawaaierige grote lelijke dozen het huis uitgezet. Leuk joh. Een PC die drie fans *moet* hebben om te voorkomen dat 'ie in brand vliegt en meer herrie maakt dan een doorsnee ventilatorkachel. Op een dag had ik enkel de mini aan en de stilte beviel zo goed dat de PC's uitbleven en nu weg zijn.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik eigenlijk ook nog steeds mis in het programma van Apple is een bijpassende monitor voor de Mini. Ik weet wel dat het eigenlijk de bedoeling is om de Mini aan te sluiten op de monitor die je al hebt, maar toch.

Het trekt nu een beetje recht mischien met de hogere prijzen, maar nog steeds is de 20" ietwat over kill voor de Mini. Je ziet dat veel Apple winkels dan ook andere merken LCDs verkopen speciaal voor de Mini. Opzich is er nix mis met andere merken hoor, maar het is toch opvallend dat Apple geen 17" of mischien liefst zelfs wel 15" aanbied voor een markt conforme prijs + Apple tax (laten we zeggen 200,- voor een 15" LCD ofzo).

Die MyCom aanbieding is toch wel interesant om te zien zeg! Vrijwel identieke clone van de Mini, met slechtere hardware op veel punten en nog duurder dan een echte Apple! Plus dat zo'n Mycom ding natuurlijk redelijk lame is. Alleen een Packert Bell zou nog lamer zijn.

(het is nu al 20x gezegd, maar om toch nog even mezelf niet geheel tegen te spreken nu: ik blijf vinden dat er een 499,- Mini zou moeten zijn, desnoods met iets mindere specs of extra's als de huidige versies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet dat dat Aopen geval al weer wat ouder is, en hij echter wél te vergelijken was met de oude mini. Binnenkort komt er een nieuwe versie, die maar een beetje onderdoet aan de Mac Mini :)

Leverbaar zonder OS, dus linux erop en gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Exirion schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 22:59:
Misschien moet jij je niet zo snel in je wiek geschoten voelen als je argumenten onderuit gehaald worden.
Voor argumenten sta ik altijd open, voor gescheld en geroep niet.

Het valt wel op dat reacties in de trant van Exirion vooral voorkomen in de apple discussie groep. Jammer want dat geeft mogelijke appelaars nu niet bepaald een leuke indruk van apple gebruikers. Maar na elkaar trappen is ook vooral een Nederlandse eigenschap. Kijk eens rond in Duitse forums en verbaas je over de hofelijkheid, of eigenlijk andersom verbaas je over de botheid en "ikke ben superieur aan anderen" houding in NL forums.

De goede niet te na gesproken natuurlijk. :)

[ Voor 47% gewijzigd door HaseMike op 02-03-2006 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dadj schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 23:37:
[...]

Ja maar dat is ook in the eye of the beholder.. ik heb de dure versie wel net besteld als hebbeding en leuk om erbij te hebben.. En ben echt geen miljonair ofzo hoor..
Dan hoor jij iig niet bij het merendeel van de mensen, waar ik het over heb
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Oke, voor alle mensen die graag een Mac Mini willen hebben als hebbedingetje erbij. Je kan dan toch ook tweedehands een vorige generatie Mini kopen? Dat scheelt een hoop, tja ik weet dat voor PC gebruikers de tweedehands prijzen even slikken zijn, maar je krijgt er ook weer meer voor terug als je hem verkoopt he ;) en het scheelt een hoop met de huidige (nieuw)prijzen.

Ik denk persoonlijk dat Apple echt wel weet wat ze aan het doen zijn. Ze hadden namelijk ook op het Intel platform een goedkope intel mini mac kunnen maken:

Intel Celeron 1,3
256 mb ram
geen bluetooth en airport
geen frontrow
(ik denk alleen dat er geen 4200 rpm serial ATA schijven zijn)

Die zou dan wel heel goedkoop moeten worden, immers dat ding zou met de standaard config niet vooruit te branden zijn. Ik denk dat je daar in de knoop komt te zitten...

Het voordeel van de huidige modellen daarentegen is dat de verschillen tussen de twee Mini Macs miniem zijn en daardoor zijn waarschijnlijk de productiekosten ook lager. Immers alleen proc, optische drive en harde schijf zijn anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De tweede serie macmini had anders een G4@1.33 Ghz en 64 Mb dedicated videomem op de Radeon9200 en ook een dual-layerbrander en ook al die Wifidingen. Dat kost dan iets van 529 euro voor het instapmodel.

Nu de nieuwe serie verschijnt kost het instapmodel opeens 649 euro en daarvoor krijg je een frontrow extra (kost dat 5 euro) en zit er een serie aansluitingen extra op de achterkant. Maar bij de switch krijg je ook die chipset (dus ook de GPU) en die chipset heeft gewoon die extra aansluitingen allemaal onboard. En een klein mobo kost in dat opzicht gewoon geen drol extra. Alleen is de GPU een tikkie sneller geworden, maar had men ipv een radeon 9200 een Radeon 9550 ingebouwd zoals in een iBook dan was dat marginaal duurder geweest en was het toch sneller. Ik denk dat die 100 euro extra zuiver in de CPU (transitie) zit. Maar zoduur is een G4 niet en waarom is de Core-Solo dat wel? Een PentiumM 725 kost ook al minder dan 100 euro bij de tweakerswinkels?

Ik vind die 100 euro prijsverhoging voor iets dat niet aantoonbaar extra is echt veel te veel, dat is wel gewoon de BTW-prijs die erop zit. En een apparaat als de Macmini voor 500 is voor mensen goed verkoopbaar en concurrerend voor het brief tyypen. Nu kost het kleinood 650 (de kale) en dan zijn er veel betere concurrerende modellen te koop. En juist dat concept van een goede goedkope instapPC heeft Apple nu dus weggezet. En dat het goedkoper kan, dat blijkt uit de oudere modellen van voor de switch.....

En ja, al je die specs van Hoedje neemt heb je nog steeds voor 399 euro een mac. En zelfs een Celeron 1.3 (of een pentium3@1200) is zowel snel als goedkoop. En dat het niet vooruit te branden is, is onzin. Want ik werk nu ook op een G4@1.25 GHz en heb daar helemaal geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik kocht in week 2 van 2006 de 1,5 Ghz versie met alles erop en eraan (G4 dus), waar ik echt heel erg bang voor was dat er binnen no_time een Intel versie uit zou komen welke volledig anders zou zijn met veel betere opties. Ik vind het bedrag wat er nu neergeteld moet worden + de extra's die er nu zijn eigenlijk niet zo spectaculair, dat ik eigenlijk best nog heel blij ben met mijn G4 Macje.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Uiteraard weet Apple wat ze aan het doen is - Apples productstrategie (met prijzen) dat is de kern van hun bedrijfsstrategie.

Daarom is het ook zo significant, dat de nieuwe Mini's duurder in de markt gezet worden. Het betekent duidelijk dat de Mini gericht is op de welvarende gadgetfreak (met alle respect), en niet op de Apple-enthousiaste toekomstige Mac gebruikers die nauwelijks een cent te makken hebben (lees: studenten en alleenstaande vaders met een inkomen dat nauwelijks overhoudt).

Dat vind ik jammer, want de vorige Mac was dus wél een computer die een handreiking naar die groep was, zo presenteerde Steve het dus.

Een computer gericht op 'switchers' moet kansrijk de vergelijking met PC's doorstaan, mag wel meer kosten, maar dat moet dan een reden hebben. En als de core solo werkelijk de reden is dat de nieuwe Mini meer kost als de vorige (want de rest is onveranderd in essentie), dan had Apple beter bij Motorola en IBM kunnen blijven.....

edit:
maar misschien zie ik het wel allemaal verkeerd is de Apple prijs meer een indicatie van de systeemperformance ofzo, en voert Apple helemaal geen doelgroep-prijs beleid. In ieder geval kun je er eindeloos op door blijven discussieren, want de prijs is wel iets wat ons allemaal bezig houdt omdat het bepaald of het mogelijk is er een te kopen of niet

[ Voor 18% gewijzigd door mr_a op 02-03-2006 11:55 ]

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Ecteinascidin schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 11:30:
*

Nu de nieuwe serie verschijnt kost het instapmodel opeens 649 euro en daarvoor krijg je een frontrow extra (kost dat 5 euro) en zit er een serie aansluitingen extra op de achterkant. Maar bij de switch krijg je ook die chipset (dus ook de GPU) en die chipset heeft gewoon die extra aansluitingen allemaal onboard. En een klein mobo kost in dat opzicht gewoon geen drol extra. Alleen is de GPU een tikkie sneller geworden, maar had men ipv een radeon 9200 een Radeon 9550 ingebouwd zoals in een iBook dan was dat marginaal duurder geweest en was het toch sneller. Ik denk dat die 100 euro extra zuiver in de CPU (transitie) zit. Maar zoduur is een G4 niet en waarom is de Core-Solo dat wel? Een PentiumM 725 kost ook al minder dan 100 euro bij de tweakerswinkels?

*
Intel CPUs zijn veel duurder als een G4, meneer intel staat niet voor niets in de top 100 rijkste mensen op aarde.
Intel verdient goud geld aan hun CPUs ze hebben een monopoly........ op dat gebied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qorne schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 11:57:
[...]
Intel CPUs zijn veel duurder als een G4
Ben ik nu gek, of was 1 van de hoofdredenen van de switch (naast de performance per watt) niet dat we juist goedkopere CPUs zouden krijgen?

Het mantra was toch altijd: PPC is lage oplage dus duur. Intel is hoge oplage dus goedkoop.

toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Niet online
Afaik is de enige reden die Der Steve heeft genoemd power per watt is, het is een publiek geheim dat de deal die Apple had met IBM/Motorola heel prima was, qua prijs iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 12:35:
[...]

Ben ik nu gek, of was 1 van de hoofdredenen van de switch (naast de performance per watt) niet dat we juist goedkopere CPUs zouden krijgen?

Het mantra was toch altijd: PPC is lage oplage dus duur. Intel is hoge oplage dus goedkoop.

toch?
Normaal zou dat idd opgaan hoge oplage dus goedkoop.
Alleen als intel geld wil verdienen, veel geld dan gaat het niet meer op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

ik vind het ondanks al jullie argumenten toch nog een redelijke prijs.. Een imac met dezelfde specs (1Gb ram) is toch al snel €2000 euro.. wel met een veel betere videokaart (en scherm) natuurlijk maar een mac mini koopt niemand om op te gamen lijkt me.. Ik heb al genoeg beeldschermen in huis dus vindt het wel fijn zo.. En qua 2D is die videokaart op de mini nog niet zo slecht gezien hij 1920x1200 ondersteund. Gaat er best leuk uitzien op mn 24"dell of HDTV beamer! :P

Wel mis ik een wireless mighty mouse!! weet iemand daar iets op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Richard schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 11:42:
Ik kocht in week 2 van 2006 de 1,5 Ghz versie met alles erop en eraan (G4 dus), waar ik echt heel erg bang voor was dat er binnen no_time een Intel versie uit zou komen welke volledig anders zou zijn met veel betere opties. Ik vind het bedrag wat er nu neergeteld moet worden + de extra's die er nu zijn eigenlijk niet zo spectaculair, dat ik eigenlijk best nog heel blij ben met mijn G4 Macje.
Da's inderdaad weer een voordeel, die hogere prijs. Je voelt je tenminste niet zo genaaid als je net een oude gekocht hebt voor minder.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dadj schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 13:49:
ik vind het ondanks al jullie argumenten toch nog een redelijke prijs.. Een imac met dezelfde specs (1Gb ram) is toch al snel €2000 euro.. wel met een veel betere videokaart (en scherm) natuurlijk maar een mac mini koopt niemand om op te gamen lijkt me.. Ik heb al genoeg beeldschermen in huis dus vindt het wel fijn zo.. En qua 2D is die videokaart op de mini nog niet zo slecht gezien hij 1920x1200 ondersteund. Gaat er best leuk uitzien op mn 24"dell of HDTV beamer! :P

Wel mis ik een wireless mighty mouse!! weet iemand daar iets op?
/me verlangt naar een 23" iMac ;)

The Inquirer heeft een mooi stukje tekst hierover:
Once upon a time, expensive Macs were, arguably, more stable than the WinTel equivalents, but those times are long gone. Sure, they looked quite nice, but why pay 50% more than an equivalent PC system and then hide the thing under a desk? Apple trumpeted that its Motorola and IBM chips outperformed Intel and AMD and some people bought the story and the products. In reality it was almost impossible to do a genuine comparison between the two architectures. If people thought they were getting something better by paying more, they were happy.

But now Apple's given up and gone over to Intel processors. It's given up its own operating system and bolted a pretty GUI on an ancient OS called UNIX. Steve, it seems, likes both his clothes and operating systems to come from the same decade. Now what rational person can doubt that rumours of a wholesale move to Windows are founded in fact?

The bottom line is that Apple doesn't care about computers any more. It never sold very many in real terms, which is why the price tags were so eye-watering. Today it makes its money by selling music online and by launching a constant stream of 'must have' iPods and accessories that the gormless Jobs worshippers slavishly buy.

...

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eviltweaker
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 15:38

eviltweaker

DDPEEKIW

Hier is een xbench test tussen de oude en de nieuwe mac mini. Waarbij de nieuwe een Core duo is.
Blijkt toch wel dat die intel 950gma helemaal niet slecht presteert

http://db.xbench.com/merge.xhtml?doc1=158732&doc2=146457

DDPEEKIW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eviltweaker schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 14:44:
Hier is een xbench test tussen de oude en de nieuwe mac mini. Waarbij de nieuwe een Core duo is.
Blijkt toch wel dat die intel 950gma helemaal niet slecht presteert

http://db.xbench.com/merge.xhtml?doc1=158732&doc2=146457
Ziet er wel goed uit.

Enigszins toch verrassend hoe sterk de g4 1.5Ghz nog weet te presteren tov de duo core 1.66Ghz. En toch één prachtige overwinning voor de G4 dankzij Altivec :)

De HD in de nieuwe mini beschikt over NCQ volgens de Seagate website.
Volgens de kleine lettertjes op de Apple website moet de GMA950 minimum 80MB van het werkgeheugen afsnoepen om goed te kunnen werken onder OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

mr_a schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 11:50:
Uiteraard weet Apple wat ze aan het doen is - Apples productstrategie (met prijzen) dat is de kern van hun bedrijfsstrategie.

Daarom is het ook zo significant, dat de nieuwe Mini's duurder in de markt gezet worden. Het betekent duidelijk dat de Mini gericht is op de welvarende gadgetfreak (met alle respect), en niet op de Apple-enthousiaste toekomstige Mac gebruikers die nauwelijks een cent te makken hebben (lees: studenten en alleenstaande vaders met een inkomen dat nauwelijks overhoudt).
Ik was een enthousiaste toekomstige mac mini gebruiker. Ik wou er 1 kopen van 600 euro. MAar nu ik gekeken heb zit dat er niet meer in voor mij. Ik ga denk ik nu sparen voor een mooi systeempje voor linux van ongeveer 500 á 600 euro. Zodra ze hem weer de 550 laten knuffelen qua prijs dan ben ik weer geinterreseerd om een macje te kopen. Maar ik ge in ieder geval wel geld appart zetten om over een halfjaar een mooi pctje te kunnenkopen

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteyP
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-09-2021
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 12:35:
Tja wat je nu zegt is natuurlijk wel vreemd he.
Tuurlijk zijn dit goedkopere processoren dan dat Apple IBM gaat betalen om een nieuwe PPC processor te laten ontwikkelen. Zo moet je denken, vind het een beetje raar om te denken dat een nieuwe snellere processor GOEDKOPER is dan een ouwe trage....
Maar dan verwacht je zeker ook over 2 jaar de ferrari dealer binnen te lopen en dan je fiat panda in te ruilen en nog geld toe te krijgen zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
In Xbench is de GMA950 in alle opzichten duidelijk sneller dan de Radeon 9200. Nou is Xbench niet de beste benchmark, maar op het Mac platform is weinig keus. Dat de G4 nog mee kan komen komt door Altivec. Als Apple (en Xbench) nu ook gaat optimaliseren voor de SSE functies in de Intel processor dan wordt het gat weer groter.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

touchdomex schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 15:20:
[...]

Ik was een enthousiaste toekomstige mac mini gebruiker. Ik wou er 1 kopen van 600 euro. MAar nu ik gekeken heb zit dat er niet meer in voor mij. Ik ga denk ik nu sparen voor een mooi systeempje voor linux van ongeveer 500 á 600 euro. Zodra ze hem weer de 550 laten knuffelen qua prijs dan ben ik weer geinterreseerd om een macje te kopen. Maar ik ge in ieder geval wel geld appart zetten om over een halfjaar een mooi pctje te kunnenkopen
Haal je een G4 machine? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ja, bij de Media Markt bijvoorbeeld. Die oudere modellen worden daar al maanden lang gedumpt voor bedragen zoals 377 en 444 euro. In Eindhoven in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Laatst online: 21:37

The_DoubleU

Tweaker in München

Hier in Ierland, verkopen ze bij O2 (telefoon/mobiel zaak, heb je die ook in NL?) ook Mac. De prijzen van de powerbook en imac zijn al 400 euro naar beneden gegaan. Ik verwacht hetzelfde bij de mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Verkopen ze bij mediamarkt Apple computers dan?

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Qorne schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:48:
[...]

Haal je een G4 machine? :)
Wil ik ook maar mijn spaarportje laat het niet toe :'( :'( :'( Ik ga als ik het geld heb wel zoeken op makrtlpaats naar ouwe g4tjes Die gaan dalen in prijs als er een intel is hoop ik. Anders vraag ik mijn vader of hij het geld wil voorschieten. Zou wel vet zijn

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

-roberth- schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 17:47:
Verkopen ze bij mediamarkt Apple computers dan?
In Eindhoven hebben ze een hele Apple hoek met praktisch alles wat Apple verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Exirion schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 18:09:
[...]

In Eindhoven hebben ze een hele Apple hoek met praktisch alles wat Apple verkoopt.
Wat raar dat mediamarkt Utrecht dat weer niet heeft. Ik wist wel dat aanbiedingen verschillen per mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-roberth- schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 18:10:
[...]
Wat raar dat mediamarkt Utrecht dat weer niet heeft. Ik wist wel dat aanbiedingen verschillen per mediamarkt.
Volgens mij heb ik bij e mediamarkt in Amsterdam en Alkmaar ze ook niet gezien, hoewel ik daar al een jaartje niet geweest ben. Wel zag ik laatst dat de Harensche Smit Apple computers verkoopt. Oa de IMac en de Mini hadden ze staan.

Wat me wel opvalt is dat ik eigenlijk nog nooit een non-Apple store heb gezien die powermacs verkoopt. Die dingen schijnen echt exclusief gehouden te worden (of ik kijk verkeerd natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

Arioch

<geek>

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 18:54:
[...]
Wat me wel opvalt is dat ik eigenlijk nog nooit een non-Apple store heb gezien die powermacs verkoopt. Die dingen schijnen echt exclusief gehouden te worden (of ik kijk verkeerd natuurlijk).
Hier in belgië worden er in de MM ook powermacs verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De CPU is gewoon te vervangen :) EN hij heeft 2 ram slots :D

http://www.reezle.com/galleries/gavers/Intel+mac+mini

[ Voor 14% gewijzigd door Matias op 02-03-2006 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Maar je hebt dan wel weer so dimms die erin gaan. Deze zijn in verhouding stukken duurder dan hun normale vriendejs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
touchdomex schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 20:47:
[...]

Maar je hebt dan wel weer so dimms die erin gaan. Deze zijn in verhouding stukken duurder dan hun normale vriendejs
Valt wel een beetje mee...
het probleem is dat het allemaal nog vrij nieuwe technologie is. :) Maar dat is juist positief eigenlijk >:)

DDR2 PC5300:
normaal
SO-DIMM

Het probleem is meer dat Apple 2 modules tegelijk plaatst. Dus als je zelf een RAM upgrade doet, dan hou je net als bij de vorige mini reepje(s) over (die je dus alleen met verlies kan verkopen)

----------------------------------------------------------

Hrmpf ik vind het nog een hele moeilijke opgave. Zou ik die nieuwe Mini nou wel of niet bestellen, of toch maar weer voor de PC gaan.

Ik vind de hierboven geposte benchmark resultaten van die Core Duo boven verwachting!
Als je Altivec negeert zie je dat hij onwijs goed kan meekomen met PowerPC G5's van 2 GHz of zelfs 2x 2 GHz. En de grafische chip kan zich meten met RV351 (R9600).
Zie bijv. http://db.xbench.com/merge.xhtml?doc1=158732&doc2=125471

Ik vind de Mac als platform helemaal geweldig, maar ben zeer functioneel ingesteld, en alles wat ik op de Mac kan, kan ik ook op de PC, en deels beter, want een paar juweeltjes bestaan niet op de Mac (Visio en RawShooter).

Daar staan Lightroom en Aperture tegenover, maar Lightroom gaat naar de PC komen en Aperture is eigenlijk boven budget en zal het draaien op de nieuwe Mac Mini zodra ze die universal versie uitbrengen?

[ Voor 46% gewijzigd door mr_a op 03-03-2006 00:01 ]

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Vandaag de Duo Core besteld met 2GB mem. en BT muis+ TB :)
Verwacht deze volgende week in huis te hebben.

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

ken schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 00:56:
Vandaag de Duo Core besteld met 2GB mem. en BT muis+ TB :)
Verwacht deze volgende week in huis te hebben.
Cool, same here, maar wat ga jij er mee doen dat je 2Gb nodig vond? (ben wel wat gewend hoor, heb 3Gb in mn workstation, maar leek me wat veel voor de mini..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:13

Hertog

Aut bibat, aut abeat

The_DoubleU schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 17:47:
Hier in Ierland, verkopen ze bij O2 (telefoon/mobiel zaak, heb je die ook in NL?) ook Mac. De prijzen van de powerbook en imac zijn al 400 euro naar beneden gegaan. Ik verwacht hetzelfde bij de mini.
Jij verwacht dat de Mac Mini, van 499 of 599, 400 euro goedkoper wordt? Kun je er een naar me opsturen dan? Verzendkosten en krat pils/flis whisky voor de moeite voor mijn rekening ;)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

Hertog schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 03:13:
[...]
Jij verwacht dat de Mac Mini, van 499 of 599, 400 euro goedkoper wordt? Kun je er een naar me opsturen dan? Verzendkosten en krat pils/flis whisky voor de moeite voor mijn rekening ;)
:)

Niet meteen 400 euro, maar wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Laatst online: 11-09 11:28

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Het wordt pas interessant als apple-centers geen Mini G4's meer gaan inkopen. Dan gaan ze weg voor ze-moeten-weg dump-prijzen. Maar verwacht niet dat ze in de reguliere verkoop goedkoper worden. Ze zijn immers al goedkoper dan de intels. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38

Algurgazan

Ome Bob

blijven ze die dingen voorlopig nog wel maken dan? ik neem aan dat als apple zelf ze niet meer verkoopt dat er dan ook niet echt meer nieuwe gefabriceerd gaan worden..

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zo'n mac mini als media center is wel echt heel handig.

Ik heb vandaag de geupdate Front Row op mijn iMac geprobeerd, en die streamt zonder problemen 1080p video van mijn iBookje.

Stel je dan voor dat je boven een computer hebt staan waar je je films en muziek op zet en organiseert, die je vervolgens met een paar klikken kan benaderen vanuit je woonkamer.
650 euro is wel heel veel geld voor zoiets, zeker als het niet eens fatsoenlijk 1080p kan afspelen, maar het is veel handiger om je muziek en films op je computer te organiseren dan via je tv.

Als je Front Row eerder hebt geprobeerd, en het niet heel soepel vond werken, dan kan ik je aanraden het nog een keer proberen :). Ik zou zo'n kastje wel als media center willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

Kan iemand iets testen voor me, of laten weten of het volgende werkt?
Video/Muziek afspelen van een G5 harde schijf naar Mini, via een draadloos netwerk (11.g).
De G5 is aangesloten via kabel aan de router.

Ik zit er dus steeds meer over na te denken om een mini te kopen en hem in mijn huiskamer te zetten. Maar omdat de HD zo klein is, zal de G5 (slaapkamer) waarschijnlijk alle content bewaren.
De muren zijn dun in mijn huis, dus ik heb eigenlijk vol bereik.

Hoe zit het verder met aansluiten op een normale buildbuis TV, zijn er scart adapaters? of gaat het via coax. Op de website (http://www.apple.com/macmini/accessories.html) staat wel een dvi-video adapter maar die heeft volgens mij alleen een s-video aansluiting en iets anders wat ik zo niet zo goed kan zien. Heeft iemand deze al? Heb namelijk geen belang bij s-video want de ingang zit bij mij TV voor aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
De eerste user reviews zijn her en der te vinden. De videokaart is sneller in benchmarks dan de Radeon 9200 in bijna alle test. Dit is nog zacht uitgedrukt, want soms loopt de GMA950 gewoon rondjes rond de Radeon 9200.

Verder is de nieuwe Core Duo mini in ieder geval om 1080i content vloeiend af te spelen waar met een G5 je minimaal Dual 2GHz moest hebben. In Xbench kan de GMA950 zelfs redelijk meekomen met de X1600 die in de Macbook Pro zit.

Nu nog spellen benchmarks als er universal binairies van beschikbaar komen. Of misschien zelfs onder Rosetta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

kiddyl schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 18:21:
De eerste user reviews zijn her en der te vinden. De videokaart is sneller in benchmarks dan de Radeon 9200 in bijna alle test. Dit is nog zacht uitgedrukt, want soms loopt de GMA950 gewoon rondjes rond de Radeon 9200.

Verder is de nieuwe Core Duo mini in ieder geval om 1080i content vloeiend af te spelen waar met een G5 je minimaal Dual 2GHz moest hebben. In Xbench kan de GMA950 zelfs redelijk meekomen met de X1600 die in de Macbook Pro zit.

Nu nog spellen benchmarks als er universal binairies van beschikbaar komen. Of misschien zelfs onder Rosetta.
Zoals gezegd is de GMA950 vooral geoptimaliseerd voor HT-taken, spellen kunnen dus alsnog wel tegen vallen. Verder wel goed nieuws, natuurlijk. Is de Core Solo-variant ook voldoende voor 1080i? En misschien is het leuk de linkjes naar die reviews hier neer te zetten :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

The_DoubleU schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 18:05:
Hoe zit het verder met aansluiten op een normale buildbuis TV, zijn er scart adapaters? of gaat het via coax. Op de website (http://www.apple.com/macmini/accessories.html) staat wel een dvi-video adapter maar die heeft volgens mij alleen een s-video aansluiting en iets anders wat ik zo niet zo goed kan zien. Heeft iemand deze al? Heb namelijk geen belang bij s-video want de ingang zit bij mij TV voor aan.
Er zijn geen scart adapters, deze worden overigens bij geen enkel systeem geleverd. Als je goed kijkt zie je dat de adapter een S-Video en een Composite aansluiting heeft:

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/macmini/images/accessoriesdviadapter20060228.jpg

en lezen is ook een vak:
The Apple DVI to Video Adapter was designed specifically to allow Mac mini and Power Mac G5 systems users to connect from the DVI port to S-video or Composite video devices such as TVs, VCRs, or overhead projectors with S-Video or RCA (Composite) connectors. The Apple DVI to Video Adapter is designed to work with the DVI port on the Mac mini and Power Mac G5 systems only.
en net als bij elke andere pc zul je zelf voor een paar euro's een S-Video -> Scart of Composite -> Scart adapter moeten kopen, bijvoorbeeld bij de mediamarkt.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Hertog schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 18:59:
[...]

Zoals gezegd is de GMA950 vooral geoptimaliseerd voor HT-taken, spellen kunnen dus alsnog wel tegen vallen. Verder wel goed nieuws, natuurlijk. Is de Core Solo-variant ook voldoende voor 1080i? En misschien is het leuk de linkjes naar die reviews hier neer te zetten :)
Kijk gewoon op de site van xbench en ga zoeken tussen de resultaten. Je kan de resultaten dan vervolgens zelf vergelijken met andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

kiddyl schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 19:44:
[...]

Kijk gewoon op de site van xbench en ga zoeken tussen de resultaten. Je kan de resultaten dan vervolgens zelf vergelijken met andere systemen.
Je had het over user reviews van de mac mini, dus ik dacht dat je ergens een complete review, a la ars technica, gevonden had. Ik kon nog niets vinden in die richting, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

@Digistorm_
Bedankt, zo als altijd had die ik info eventjes later ook al gevonden.
Ik hoop dat al die adapters nog een beetje te doen is kwa kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik heb geen heel goede TV aan kunnen sluiten, maar op de TV van mijn ouders zag het er goed uit, en op mijn 20" Dell TFT met video-in zag het er ook wel goed uit, al zijn de letters wel wat blurry. Het is wel te bedienen, en op 800x600 kun je zelfs surfen. Dit was overigens met een iBook, die een vergelijkbare video adapter heeft.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

als je wazige letters krijgt op een plasma/TV lcd oid via S-video what ever, moet je ff de font size vergroten (vereist ff een relogin of reboot)

System Preferences>Appearance>Font Smoothing Style :)
geen idee hoe het in NL heet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-08 10:49
The_DoubleU schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 18:05:
Kan iemand iets testen voor me, of laten weten of het volgende werkt?
Video/Muziek afspelen van een G5 harde schijf naar Mini, via een draadloos netwerk (11.g).
De G5 is aangesloten via kabel aan de router.
Niet via een G5 maar een XBOX: de mini ontvangt muziek en divx perfect, Met DVD 9GB backups is er enige opstart vertraging, daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
The_DoubleU schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 22:09:
@Digistorm_
Bedankt, zo als altijd had die ik info eventjes later ook al gevonden.
Ik hoop dat al die adapters nog een beetje te doen is kwa kwaliteit.
Dan kun je veel beter kiezen voor S-Video adapter. Composiet multiplext de kleuren weer door elkaar, S-video houdt de kleuren gescheiden. Daarmee haal je een hogere scherpte, en dat zie je heel goed. Uiteraard ben je vrij exact op de beeldscherpte bij het aansluiten van computers.

Als ik mijn mini meeneem naar mijn moeders 42" plasma (met VGA kabel), dan heb je een erg prettige desktop. ;)

Oja, tip: met het programma DisplayConfigX kun je custom resoluties toevoegen aan je Mac. Bijvoorbeeld precies de PAL resolutie. 768x576. Als je dat doet haal je de beste beeldkwaliteit, daarvan ben ik overuigd. (Want er hoeft niets geschaald te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qorne schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 23:34:
als je wazige letters krijgt op een plasma/TV lcd oid via S-video what ever, moet je ff de font size vergroten (vereist ff een relogin of reboot)

System Preferences>Appearance>Font Smoothing Style :)
geen idee hoe het in NL heet
Is het niet wazig doordat je boven de fixed resolutie van 640*480 gaat werken, en je alles op het scherm propt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 11-09 13:54
Het is best leuk dat de CPU te vervangen is maar ik denk dat het hele ontwerp van de computer erop gebasseerd is dat er niet meer dan X wat verbruikt mag worden door de CPU en aangezien de voeding naar mijn inzicht niet echt een grote reserve heeft zal het wel eigenlijk onmogelijk zijn er een 2Ghz Core Duo in te plakken ?

Ga er wel 1 kopen nu mijn G4 1,25Ghz DP FW800 bijna verkocht is :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

DiGiSTORM_ schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 22:46:
Ik heb geen heel goede TV aan kunnen sluiten, maar op de TV van mijn ouders zag het er goed uit, en op mijn 20" Dell TFT met video-in zag het er ook wel goed uit, al zijn de letters wel wat blurry. Het is wel te bedienen, en op 800x600 kun je zelfs surfen. Dit was overigens met een iBook, die een vergelijkbare video adapter heeft.
In dit topic wordt ook nog een beetje gesproken over de video-adapter, o.a. ook nog door mij:

mini dvi -> (s)video PAL en NSTC ?

In de apple-store kunnen mensen een zgn "Customer Rating" aan een product geven, alleen scoort hij daar niet zo goed. Ik heb het zoeens door zitten lezen, maar de mensen daar denken dat ze met zo'n adapter op de TV kunnen gaan werken (word ofzo) en daar is het natuurlijk niet de bedoeling voor. Ik heb een tweedehandsje op de kop kunnen tikken en deze geeft werkelijk een fantastich beeld (DivX op een Sony KV-21FQ10. Ik ben er iig erg blij mee.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Heeft iemand de duo core al binnen of weet welke Apple strore deze al heeft?

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

@Richard
Dus die adapter is prima voor video bekijken? Ik had toch geen plannen om de mini als pc tegebruiken op de tv, dus niet browsen oid.
Hoe zit het eigenlijk met de resolutie? Verspringt die nog steeds na een reboot? Het zou fijn zijn als je een profiel kan aanmaken die dan gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

The_DoubleU schreef op zondag 05 maart 2006 @ 12:39:
@Richard
Dus die adapter is prima voor video bekijken? Ik had toch geen plannen om de mini als pc tegebruiken op de tv, dus niet browsen oid.
Hoe zit het eigenlijk met de resolutie? Verspringt die nog steeds na een reboot? Het zou fijn zijn als je een profiel kan aanmaken die dan gebruikt wordt.
Yep, adapter werkte prima voor DivX, heb em zomaar eventjes 2 minuten aangehad als test. Heb nog geen DVD op de Mini gedraaid met de adapter, dat wil ik eventueel nog wel een keer voor je testen.

Wanneer ik de Mini inderdaad boot met de adapter schiet de resolutie op 800*600. wanneer ik de Mini uitzet, en mijn monitor er op aansluit, dan start deze op 800*600 (zal wel zijn omdat dit een "veilige" resolutie is vrijwel elk scherm (TFT als CRT), en moet ik dit handmatig wijzigen, dat is dus het enige nadeel. €19,- is misschien wel een beetje duur, helaas kom je ze niet echt vaak (eigenlijk nooit) 2e hands tegen.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

OS X maakt automatische een profiel aan.
ik gebruik mijn PB bij diverse beeldschermen en beamers en hij onthoud exact de resolutie en het bijbehoorende achtergrond plaatje. bij elk scherm :) zowel DVI als VGA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ballebek schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 11:53:
Het is best leuk dat de CPU te vervangen is maar ik denk dat het hele ontwerp van de computer erop gebasseerd is dat er niet meer dan X wat verbruikt mag worden door de CPU en aangezien de voeding naar mijn inzicht niet echt een grote reserve heeft zal het wel eigenlijk onmogelijk zijn er een 2Ghz Core Duo in te plakken ?

Ga er wel 1 kopen nu mijn G4 1,25Ghz DP FW800 bijna verkocht is :)
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=91459

Deze gast heeft er een 2,16 Core Duo in gestopt en alles werkt goed. De CPU zelf is duurder dan de Mac Mini Core Solo die hij heeft gekocht 8)

[ Voor 6% gewijzigd door kiddyl op 05-03-2006 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul
  • Laatst online: 28-12-2024

Kul

Komen er nog meer versies van de mac mini (ik had een 2e al niet verwacht)

Als er een degelijke grafische kaart of een AGP slot in zou zitten had ik mijn pc direct verkocht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je niet op rekenen. Er komen vast CPU upgrades, maar geen echt nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul

Kul

jammer.. hoe is de grafische chip dan?

ik heb nu battle for middle earth 2 gekocht, en zit in een clan, dus het is zonde als ik het niet meer kan spelen |:(
(en ik heb net een 6600GT gekocht)

[ Voor 16% gewijzigd door Kul op 05-03-2006 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

als je goed wilt gamen moet je voor een iMac gaan die heeft nog een redelijke videokaart.
moet de game nog wel intel ready zijn. Al mijn PPC games lopen veeel beter (echt VEEEL) beter op mijn intel iMac, beter als op me vorige PM dual 2.3Ghz.

Alleen klappen de games er na 20min spelen uit :+ zal wel komen omdat het nog niet intel ready games zijn...

Hoow, voordat de Gamen vs Apple discussie begint met "goed" gamen, noem ik het "goed" gamen op een Mac het schijnt dat het op een PC allemaal geweldig gaat (is mij overigens nog nooit goed gelukt, gamen op een PC) maar de games die er voor de Mac zijn draaien op een snelle Mac goed.

[ Voor 33% gewijzigd door Qorne op 05-03-2006 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul

Kul

Het is een intel-only game ;) (voor windoos)

als het klopt dat hij een x1600 van een iMac bijhoudt, kan hij het wel aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
KuL schreef op zondag 05 maart 2006 @ 23:31:
Het is een intel-only game ;) (voor windoos)

als het klopt dat hij een x1600 van een iMac bijhoudt, kan hij het wel aan :)
Denk niet dat dat klopt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul

Kul

ik wacht het wel even af :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Eerste ervaring op TUAW: http://www.tuaw.com/2006/...e-solo-first-impressions/
Hij is niet al te positief over de nieuwe Mac Mini: een paar hardware glitches, en instabiele software. Meer ervaringen hiermee? Of heeft hij toevallig een verkeerd exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

Afspelen van HD content gaat niet zonder problemen met de Solo.
Even afwachten op de review van de Duo en dan nog eens bedenken of de meer prijs waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
Ik zit een beetje te kijken naar http://www.systemshootouts.org/processors.html

Op basis daarvan lijkt het alsof een 1.5 GHz Core Solo een beetje rond de 3,0 Pentium4 equivalenten zit (gelijk aan ruwweg Pentium M 750 1.86 GHz). Zou dat een beetje redelijk zijn of een overschatting? De Core Duo's in die tabel staan wel erg hoog ingeschaald!

In ieder geval is het duidelijk een stuk sneller dan de 1.25 GHz en 1.42 G4, alleen geen verdubbeling.

Als je af gaat op dit:
Playing these same videos on the first generation Mac mini G4 was like night and day. For comparison, the Deep Sea video resulted in solid playback at 480p, and brief moments of 24 fps at 720p, but more often than not, it was hovering around 18 with frequent dips into the 12-15 fps area.
Dan zou je processor dubbel zo snel moeten zijn als G4 1.25 om 720p geheel vloeiend af te spelen. En de Core Solo is dus niet dubbel zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Niet online
De (video)chipset kan wat leuke trucjes op HDTV gebied, schijnt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_a schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:13:
Ik zit een beetje te kijken naar http://www.systemshootouts.org/processors.html

Op basis daarvan lijkt het alsof een 1.5 GHz Core Solo een beetje rond de 3,0 Pentium4 En de Core Solo is dus niet dubbel zo snel.
Ik denk dat die 1.5Ghz Core Solo = 3.0 P4 wel redelijk klopt. De P-M was net iets minder dan 2x zo snel per clock vergeleken met een P4. Met wat informele benchmarks bleek bijvoorbeeld de 1.4Ghz P-M van een collega van mij net niet de 2.8Ghz desktop van mij in te halen, maar het scheelde weinig.

De Core Solo is per clock sneller dan een P-M, dus die factor 2 zou best kunnen.

Voorderest is de G4 de op 1 na traagste CPU per clock (alleen de P4 is per clock dus trager). Een 1.25Ghz P4 zou dus ongeveer de performance van een 1.4 a 1.5Ghz P4 hebben (behalve voor rc5 keybreaking). Het is geen exacte science op deze manier, maar een ruwe factor 2 sneller van de 1.5Ghz Core Solo tov de 1.25Ghz G4 zou dus best -ongeveer- kunnen.
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.