Het grote rijbewijs topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 3.658 views sinds 30-01-2008

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

ja dank je, tring zenuwachtig nu al, morgne vroeg op en ervoor gaan

Cons:::BB4E

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

shameblaster schreef op donderdag 21 december 2006 @ 19:18:
ja dank je, tring zenuwachtig nu al, morgne vroeg op en ervoor gaan
Suc6! :)
Ik ben over 1,5 jaar de pineut, help :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• victenn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 12:51
Veel succes, positief blijven en dan lukt het je wel!

Last FM

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

victenn schreef op donderdag 21 december 2006 @ 19:34:
Veel succes, positief blijven en dan lukt het je wel!
Dat is het hem juist ;)
Ik denk zowel positief als negatief.
Maargoed, nog even een film kijke, theorie wat doorlezen en dan slapen :z

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Joopieboy schreef op donderdag 21 december 2006 @ 19:29:
[...]

Suc6! :)
Ik ben over 1,5 jaar de pineut, help :P
Hels want eind 2007 worden de praktijk examens weer moeilijker gemaakt, en begin 2007 worden alle theorie vragen open vragen i.p.v. multiple choice..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Glashelder schreef op donderdag 21 december 2006 @ 22:16:
[...]

Hels want eind 2007 worden de praktijk examens weer moeilijker gemaakt, en begin 2007 worden alle theorie vragen open vragen i.p.v. multiple choice..
Neeh, hell...

Dat word klote.... :(

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 09:10

DeluxZ

Livin' the good life

[...]

Wanneer is bij jou begin januari ? Ik moet de 18de theorie gaan halen :D Zal het is navragen bij mijn instructeur want heb er niets van gehoord? Heb je linkje ? :D

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

w00t, vanmorgen 8.00 dus het examen gehad.
Had een vrouwelijke examinator, die eerst compleet geen intresse toonde en maar naar buiten zat te staren, tot ze een gesprek begon.
Ging uiteindelijk over koetjes en kalfjes, toevallige is dat ze ook in mijn dorp woonde.

Uiteindelijk wel wat foutjes gemaakt, maar die waren niet zo erg. Reageerde ook goed op fouten van andere weggebruikers.

Boven aangekomen kreeg ik te horen dat ik geslaagd was :*)

theorie in 1x
praktijk in 1x
:o :o :o :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
[...]

Brrr... verschrikkelijk. Dan moet je straks ook nog echt gewoon goed gaan leren enzo :X Ben ik blij dat ik dat niet meer hoef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Minister Peijs vernieuwt rijexamen

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft besloten om de inhoud van het B-rijexamen aan te passen. Het gaat hier zowel om veranderingen voor het theorie als het praktijkexamen; onderwerpen die ook in de Rijopleiding in Stappen (RIS) aan bod komen. Zo komt er meer aandacht voor zaken als verkeersinzicht, gevaarherkenning (anticiperen), zelfstandig rijden en 'het nieuwe rijden'. 'Het nieuwe rijden' is een energie-efficiënte manier om de rijstijl aan te passen aan de moderne motortechniek. Het belangrijkste doel van de modernisering van het rij-examen is de verkeersveiligheid bij de bron (het examen) te verbeteren en het aandeel van jonge beginnende automobilisten in de ongevalstatistieken te verlagen. Deze aanpassingen hebben naar verwachting een positief effect op de verkeersveiligheid. Het vernieuwde rijexamen wordt eind 2007 ingevoerd. De wijzigingen worden volledig ingepast in het bestaande theorie- en praktijkexamen en hebben geen kostenstijging voor de examenkandidaten tot gevolg.

De minister heeft haar besluit genomen naar aanleiding van voorstellen van het CBR om het Nederlandse rijexamen nog verder te verbeteren. Het CBR had daarin voorgesteld om verplicht een extra praktijkexamen in te voeren. Dit onderdeel van de CBR-voorstellen wordt niet overgenomen. De invoering van een extra praktijkexamen zou een aanzienlijke stijging van de kosten en meer administratieve lasten met zich mee brengen.
Kan het nu even niet vinden over die theorie, maar die info kwam van een CBR medewerker.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder t motto hoe kunnen we nog meer geld binnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victenn
Denk wel dat het verbeteren van de rijvaardigheid van beginnende automobilisten voorop staat, maar het extra geld zullen ze niet erg vinden.

Last FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52
Het gaat hier zowel om veranderingen voor het theorie als het praktijkexamen; onderwerpen die ook in de Rijopleiding in Stappen (RIS) aan bod komen. Zo komt er meer aandacht voor zaken als verkeersinzicht, gevaarherkenning (anticiperen), zelfstandig rijden en 'het nieuwe rijden'. 'Het nieuwe rijden' is een energie-efficiënte manier om de rijstijl aan te passen aan de moderne motortechniek.
Volgens mij rij-instructeur wordt dit mij nu al geleerd, dat 'het nieuwe rijden'.

Die nieuwe theorie... jakkes dat wordt goed de boeken induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha klopt dat nieuwe rijden deden ze bij mij al 1996 aanleren. Schakelen in zn 4 als je maar 50 rijdt, en diverse bochten gewoon lekker in zn 3. Al dat overtoeren maken is nergens goed voor. Ligt uiteraard ook aan de auto en de overbrenging. Sommige zijn gewoon slappe hap als je onder de 50 rijdt in zn 3 en dan opeens moet optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ariën Clay schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 21:08:
Utrecht is maar niks, 3 keer gezakt daar. Dan maar in Winschoten lessen :P.
Stukken rustiger, en een voordeel is dat de buurman van mijn moeder een rijschool heeft, met een Mercedes als lesauto :p....

Dus volgend weekend ga ik lessen in een Mercedes :P :P
Ik was je al 7 jaar eerder voor, ook in een merc :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D. Ninjai schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 19:44:
[...]

Volgens mij rij-instructeur wordt dit mij nu al geleerd, dat 'het nieuwe rijden'.

Die nieuwe theorie... jakkes dat wordt goed de boeken induiken.
Geloof me, over een tijdje lach je erom en gaat autorijden net zo makkelijk als lopen. Alleen moet je wat beter kijken omdat je relatief snel gaat.
Ik heb ook een cursus gehad van het nieuwe rijden en dat beviel me uitstekend. Ik ging van 1 op 13 naar 1 op 17 en de vertraging was nihil of niet. Gewoon eerder doorschakelen, meteen het gaspedaal tot 2/3 indrukken en in een hoge versnelling laten uitrollen voor een verkeerslicht als je weet dat je toch moet stoppen. Het is dan verkwisting om op het laatste moment op je rempedaal te liggen hijsen. Zelfs op mijn elektrische fiets heb ik er profijt van. Door beter te anticiperen of de fiets en door gebruik te maken van dde uitrolenergie van de fiets kan ik op een accu 8 km verder komen dan als ik zou doorfietsen en haast zou hebben. Verbazingwekkend dat de gemiddelde snelheid over een traject van 13 km maar met 1 km/h afneemt dan als ik snel zou optrekken en laat zou remmen. Zo werkt dat met een auto ook.

Leer één ding: Remmen is de zuiverste energieverspilling die er bestaat! Als je moet dan moet je, maar ik weet zeker dat het met heel wat minder kan en veiliger ook nog.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:41

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 07:25:
[...]

Leer één ding: Remmen is de zuiverste energieverspilling die er bestaat! Als je moet dan moet je, maar ik weet zeker dat het met heel wat minder kan en veiliger ook nog.
Enige jammere is dat ze mensen laten denken dat het 'nieuwe rijden' belangrijker is dan verkeers doorstroming. Leuk, dat uit laten rollen, rustig optrekken, etc, maar het komt de doorstroming niet ten goede waardoor er in de spits alleen maar meer files ontstaan en iedereen dus weer fijn in z'n gemiddelde verbruik omhoog gaat. ;)

Ik hoorde laatst ook al zoiets belachelijks dat ze leren om bv je motor uit te zetten als je op een verkeerslicht aankomt en je de 6e in rij bent ofzo. De brandstof die je daar mee bespaart is echt minimaal, maar ondertussen is dat wel slecht voor je motor dat iedere keer stoppen en starten.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:39

Crazy D

I think we should take a look.

momania schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 08:18:
Enige jammere is dat ze mensen laten denken dat het 'nieuwe rijden' belangrijker is dan verkeers doorstroming. Leuk, dat uit laten rollen, rustig optrekken, etc, maar het komt de doorstroming niet ten goede waardoor er in de spits alleen maar meer files ontstaan en iedereen dus weer fijn in z'n gemiddelde verbruik omhoog gaat. ;)
Mwah dat valt wel mee hoor. Denk dat het voor de doorstroming slechter is als iedereen zo lang mogelijk doorgast en dan vol in de ankers moet. Kijk eens naar filerijden op de snelweg. De baan waar je heel geleidelijk doorrolt gaat per saldo sneller dan de baan (meestal de meest linker) waar iedereen zolang mogelijk doorrijdt, ff vol in de ankers moet, daarna het gat wat ontstaat doordat iedereen remt, weer dichtrijden, weer moeten remmen, etc. Niet dat ik zo gelukkig wordt als mensen op 500 meter voor het stoplicht hun gas al loslaten, of dat ze zo langzaam wegrijden dat de 4e in de rij het stoplicht niet meer haalt maar dan rij je ook wel extreem traag weg.

Volgens mij is denken dat het slecht is voor de doorstroming, hetzelfde als er van overtuigt zijn dat je op die weg van 5km tijdswinst haalt door harder te rijden... complete onzin.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:51

woutur

Klauwtjes uit!

Vandaag voor het eerst na het halen van mijn rijbewijs alleen in de auto. Gehuurd exemplaar, Opel corsa, gaat klote in zijn één om één of andere reden. Moet er nog aan wennen, benzine vs diesel. Trek nogal schokkerig op, moet het aangrijpingspunt nog even lekker vinden. Verder een leuk autootje, alleen het parkeren is hier een hel in groningen, zelfs in buitenwijken is het betaald parkeren. Zijn toch dingen die je niet leert met je rijbewijs halen :)

edit:
Ik heb maar ervaring met 1 andere auto maar volgens mij is die versnelling (-sbak) gewoon naar zijn grootje. Je moet echt supervoorzichtig doseren wil je uberhaupt wegrijden en wat gas geven resulteert gewoon in het voluit draaien van de motor.

edit #2:
500 km verder en ik vind het optrekken in die auto nog steeds but. Gaat wel iets beter maar met veel gas is het horten en stoten, doe je het langzaam dan is ie ontzettend traag en het ding sloeg bij mij ook om de haverklap af bij het optrekken in zijn één. Afknapper die auto.

[ Voor 37% gewijzigd door woutur op 26-12-2006 20:11 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 07:25:
Geloof me, over een tijdje lach je erom en gaat autorijden net zo makkelijk als lopen. Alleen moet je wat beter kijken omdat je relatief snel gaat.
Ik heb ook een cursus gehad van het nieuwe rijden en dat beviel me uitstekend. Ik ging van 1 op 13 naar 1 op 17 en de vertraging was nihil of niet. Gewoon eerder doorschakelen, meteen het gaspedaal tot 2/3 indrukken en in een hoge versnelling laten uitrollen voor een verkeerslicht als je weet dat je toch moet stoppen. Het is dan verkwisting om op het laatste moment op je rempedaal te liggen hijsen. Zelfs op mijn elektrische fiets heb ik er profijt van. Door beter te anticiperen of de fiets en door gebruik te maken van dde uitrolenergie van de fiets kan ik op een accu 8 km verder komen dan als ik zou doorfietsen en haast zou hebben. Verbazingwekkend dat de gemiddelde snelheid over een traject van 13 km maar met 1 km/h afneemt dan als ik snel zou optrekken en laat zou remmen. Zo werkt dat met een auto ook.

Ik heb sinds vandaag mijn vierde les achter de rug en heb het auto rijden zelf wel onder controle. Vandaag hoefde mijn instructeur geen enkele ingreep te doen behalve dat ik voelde dat 'ie een paar keer de rem mee in trapte.

En wat je verder uitlegt gaat bij mij ook precies zo. Vind het ook een plezierige manier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
@woutur: Mja, dat hoor ik van iedereen die na lessen in een dieselauto in een benzineauto gaat rijden. Ongeacht welke auto. :P

Een bezineauto rijdt gewoon anders, daar moet je even aan wennen... In mijn lesauto (VW Golf V TDI) kon ik de eerste les zo wegrijden, in de auto van mijn ouders (Peugeot 306 Break 1.6) was het toch 'eventjes' wennen..

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 27 december 2006 @ 22:37:
@woutur: Mja, dat hoor ik van iedereen die na lessen in een dieselauto in een benzineauto gaat rijden. Ongeacht welke auto. :P

Een bezineauto rijdt gewoon anders, daar moet je even aan wennen... In mijn lesauto (VW Golf V TDI) kon ik de eerste les zo wegrijden, in de auto van mijn ouders (Peugeot 306 Break 1.6) was het toch 'eventjes' wennen..
Komt me ook bekend voor, gelest in een 323 Diesel, en thuis een 626 benzine. Zeker de eerste paar keer redelijk wennen, teveel gas en piepende bandjes :P, of te weinig, en weer afgeslagen :/

Het went vanzelf, gewoon blijven oefenen :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Inmiddels heb ik mijn theorie ook gehaald, met 2 foutjes. :) Ik ben blij dat ik die open vragen niet meer hoef te doen (hoop ik), en dat ik netjes kon invullen. Had toch wel een aantal vragen waarvan ik me afvroeg of ze wel goed waren, maar het viel dus mee. :)

Rijden gaat inmiddels ook goed, en in principe gaat het ook allemaal goed....mits ik geconcentreerd rij. :P En laat dat nou net het probleem zijn. Ik vind rijden leuk, kijk vooruit, maar niet naar links of rechts, of tenminste te weinig. Examen is wel aangevraagd. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb inmiddels 2 jaar mijn rijbewijs , en heb ongeveer 65.000 km doorgebracht in de auto sinds het behalen ervan.

Het nieuwe rijden aanleren tijdens het rijlessen is naar mijn idee verloren tijd.
Die tijd hadden ze beter kunnen investeren in het "aflezen" van overige verkeersdeelnemers.
(verhoogt de verkeersveiligheid , en bespaart tegelijkertijd ook brandstof).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het nieuwe rijden...grootste hoax die ik ken -> hoe overbelast je je motor 100% van de tijd? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 21:06:
Het nieuwe rijden...grootste hoax die ik ken -> hoe overbelast je je motor 100% van de tijd? :O
Nieuwe rijden is toch snel optrekken en dan in hoge versnelling rijden? dus 50 in z'n 4 ofzo. Wat is daar zo superbelastend aan in vergelijking met het "oude" rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
AcIDeR schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:10:
Ik heb inmiddels 2 jaar mijn rijbewijs , en heb ongeveer 65.000 km doorgebracht in de auto sinds het behalen ervan.

Het nieuwe rijden aanleren tijdens het rijlessen is naar mijn idee verloren tijd.
Die tijd hadden ze beter kunnen investeren in het "aflezen" van overige verkeersdeelnemers.
(verhoogt de verkeersveiligheid , en bespaart tegelijkertijd ook brandstof).
Eens. Dat "nieuwe rijden" is imo het eerste wat je afleert zodra je je rijbewijs hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 22:11:
[...]

Nieuwe rijden is toch snel optrekken en dan in hoge versnelling rijden? dus 50 in z'n 4 ofzo. Wat is daar zo superbelastend aan in vergelijking met het "oude" rijden?
Ga maar eens versnellen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:30

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik houd me toch behoorlijk goed aan het 'nieuwe rijden' (snel doorschakelen, en enigsinds anticiperen op stoplichten etc), en dat heb ik eigenlijk niet eens echt bij mijn lessen geleerd. Met mijn Salto zit ik boven de 55 in zijn 4 (meteen de hoogste versnelling die ik heb :+) en dat rijd lekker, alhoewel het optrekken dan natuurlijk minder is. In onze 306 zit ik vanaf de 50 ook in zijn 4 en dan trekt het nog behoorlijk goed op. Als ik lange tijd rond de 70-80 zit schakel ik door naar de 5, wat dan heerlijk rustig rijd (acceleratie is dan natuurlijk belabberd, maar die heb ik dan ook niet nodig als ik met 70-75 wil cruisen)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Als ik lange stukken zo rond 70-80 moet rijden schakel ik ook door naar de 5. Rijdt inderdaad lekker rustig. Maar anders blijft ie mooi in de 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 15:12
Het nieuwe rijden gaat imo alleen op bij auto's die daar ook geschikt voor zijn; mijn vw polo uit 2004 versnelt prima vanaf 50 km/h in z'n 4, geen enkel probleem, haakse bochten in z'n 3 gaan ook prima.
Dit alles hoefde ik met m'n oude volvo 240 uit '82 echt niet te proberen ; alleen een hoop gegrom en na een paar minuten rij je 80, met de VW is dat secondenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een uitgebreide uitleg wat het nieuwe rijden concreet inhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:30

_Ernst_

Mark It Zero!

MEN-O schreef op zondag 31 december 2006 @ 13:59:
Het nieuwe rijden gaat imo alleen op bij auto's die daar ook geschikt voor zijn; mijn vw polo uit 2004 versnelt prima vanaf 50 km/h in z'n 4, geen enkel probleem, haakse bochten in z'n 3 gaan ook prima.
Dit alles hoefde ik met m'n oude volvo 240 uit '82 echt niet te proberen ; alleen een hoop gegrom en na een paar minuten rij je 80, met de VW is dat secondenwerk.
Dan zul je idd terug moeten schakelen. Maar dan nog kun je wel zuiniger rijden door te schakelen als je wat langer op dezelfde snelheid blijft hangen, en niet 50 in zijn 3 gaat rijden met 3000rpm ofzo. Ook vol gas op een rood stoplicht af scheuren en vervolgens flink remmen is met een oudere auto niet nodig :P (niet dat ik dat niet doe af en toe :+ maar ik let er over het algemeen toch behoorlijk op, al was het alleen maar om een leuk gemiddeld verbruik te kunnen berekenen op het einde van m'n tank :P)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 15:12
Ik let er ook wel op, helemaal omdat het verbruik van de Polo best nog wel tegenvalt (zal wel aan m'n rijstijl liggen...) Het is een 1.4 16v en verbruikt gemiddeld 7,7 liter per 100km.
Heb zelf het idee dat het door de bredere banden komt, die ik er een week na aanschaf onder heb laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Ik heb nooit echt veel aandacht besteed aan "Het nieuwe rijden" tijdens mijn rijlessen, maar ik doe het zelf meestal wel. Bij lange stukken 50km/h zit ik al in 5? Tuurlijk, als je dan wilt accelereren moet je terugschakelen, so? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dan schakel je terug, dat lijkt me simpel. Als je gewoon 50 of 80 wilt blijven rijden is er toch niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
Nederland is gewoon veel te gehaast voor het Nieuwe Rijden.

Van de site van "hetnieuwerijden.nl"

Schakeltips :

Bij maximaal 2500 toeren, voor diesel bij maximaal 2000 toeren.

Zeer goed haalbaar met een motor met minder als 1500cc... , daarboven hoef je dit niet te proberen.
Je schakelt namelijk bij 2500 toeren , valt +- 100 a 750 toeren terug.
Dit moet je vervolgens weer in die lage toeren bij gaan acceleren , naar de gewenste snelheid.
Kan nooit best zijn voor je motorblok??(koppel zit immers hoog)

Diesel met 2000 toeren??
Waneer komen de meeste turbo's in?2200 toeren??

Wederom weer gunstig voor je motorblok?

Tevens kost het alleen maar meer tijd om je motorblok op werk-temperatuur te krijgen, waardoor je dus zowiezo langer met een "ongunstige" verbranding rondrijdt??

Mijn tip van 2006??

Ontevreden met je benzineverbruik??
Laat hem eens goed nakijken , uitlijnen en groot onderhoud wat vaker(schoon luchtfilter doet wonderen).
En mocht hij zelfs dan teveel gebruiken , wellicht andere auto halen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AcIDeR schreef op zondag 31 december 2006 @ 15:03:
:o
Mijn mond valt open van verbazing.

Dit zijn de toerental waarop ik minimum rijdt bij constante snelheid (bij versnellen uiteraard hoger).
Dit kan toch nooit gezond zijn, voor zulk toerengebruik zijn de motoren niet eens gemaakt! Met een turbodiesel is de turbo dan nog niet eens in werking. Waarom trouwens een 100pk wagen kopen om vervolgens max 2000 toeren te rijden waarin nog niet 1/3 van de 100pk kan geproduceerd worden.

Vraag me trouwens ook af wat een roetuitstoot deze wagens gaan hebben bij de keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik rijd in een Peugeot 206 met een 1.4 motortje. Die vindt het allemaal prima hoor, als je bij 2500 toeren schakelt. Je moet dat ook allemaal heel rustig doen, hard optrekken hoort natuurlijk niet bij het nieuwe rijden. Je hebt normaal gesproken ook heel weinig aan de pk's onder je motorkap tenzij je in een lage versnelling het pedaal tot op de bodemplaat trapt. Ter indicatie: Bij 10-15 km/h schakel ik naar 2, bij 30 naar 3, bij 45-50 naar 4, bij 65-70 naar 5 als ik normaal rijd. Bij invoegen op de snelweg schakel ik uiteraard minder snel door, maar als ik normaal rijd, komt die auto echt wel op snel genoeg op een acceptabel tempo.

Het kan natuurlijk ook niet bij elke auto, maar bij het nieuwe rijden hoort net zo goed dat je geen zware overkill koopt. Bij zuinig rijden hoort een zuinige auto.
Overigens had ik wel graag een 6e versnelling gehad voor op de snelweg. Ik vind die 3500 toeren bij 120 km/h maar irritant. Dat had best 2500 mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:43

Goverman

not loaded

(quote): Mijn mond valt open van verbazing.

Dit zijn de toerental waarop ik minimum rijdt bij constante snelheid (bij versnellen uiteraard hoger).
Dit kan toch nooit gezond zijn, voor zulk toerengebruik zijn de motoren niet eens gemaakt! Met een turbodiesel is de turbo dan nog niet eens in werking. Waarom trouwens een 100pk wagen kopen om vervolgens max 2000 toeren te rijden waarin nog niet 1/3 van de 100pk kan geproduceerd worden.
Binnen de bebouwde kom heb je dus niks aan je turbo op de diesel, dat zuipt alleen maar terwijl je toch niets met dat vermogen kunt. Aan 100pk. heb je binnen de kom ook niets. Wanneer je op de snelweg komt is het een ander verhaal, maar daar kom je dus ook wel boven de 2500 toeren in de vijf (of evt. 6).

Bij lage toerentallen doorschakelen is voor moderne motoren (zeg maar alle benzinemotoren van na 1992, toen de katalysator verplicht werd) geen enkel probleem meer: de injectie van benzine is sindsdien fors verbeterd. Dus voor de motor maakt het niets uit, terwijl het wel benzine bespaard... Voor het milieu maakt het ook niet uit: er zit immers een katalysator op de auto die een FORS deel van de NOx en andere troep tegenhouden...

Net zoals je op een stoplicht afrijdt: auto laten rollen in de versnelling. Er wordt bij moderne benzinemotoren dan geen brandstof verbruikt (de wielen zorgen dat de motor draait), maar in stationair verbruikt ie natuurlijk wel. Scheelt toch weer ;).

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
Ik blijf erbij dat geen 1 benzine of diesel auto lekker rijdt rond die toerentallen.
Wagens van 300 euro niet , nocht wagens van een ton.

@ Cheetah :

Wat vind je iritant?het geluid of t feit dat wijzer zo hoog staat op je toerenteller?
Geluid is namelijk eerlijk gezegd meer te wijten aan de isolatie van de auto , als het blokje.
Auto uit een duurder segment is vaker wat beter geisoleerd , en zul je er dus "minder" van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een slipcursus gehad, terwijl ik rijlessen had. Dit is alweer een tijdje geleden, als ik nu echter met de auto ga driften door de bochten, klopt er werkelijk niks van wat ze daar allemaal hebben gezegd. Dus ga er niet al te veel van uit, dat je met een slipcursus je auto weet te beheersen als je in een moeilijke situatie terecht komt, of gewoon lijp gaat rondrijden natuurlijk. Ga met een oude bak het bos in, en cross daar een beetje rond, daar heb ik de meeste ervaring door gekregen. Ik haal 1 keer in het jaar bandjes op de sloop (20 euro per stuk) en dan rijd ik de oude banden helemaal kapot op een circuit, of in een bos of wat dan ook.
Een slipcursus is leuk om te doen, maar je leert er uiteindelijk helemaal niks van.
Het verschil tussen ABS hebben en ABS niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woutur schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 12:20:
edit:
Ik heb maar ervaring met 1 andere auto maar volgens mij is die versnelling (-sbak) gewoon naar zijn grootje. Je moet echt supervoorzichtig doseren wil je uberhaupt wegrijden en wat gas geven resulteert gewoon in het voluit draaien van de motor.
Is normaal bij benzine, moet nu eenmaal nauwkeuriger op gedoseerd worden.
edit #2:
500 km verder en ik vind het optrekken in die auto nog steeds but. Gaat wel iets beter maar met veel gas is het horten en stoten, doe je het langzaam dan is ie ontzettend traag en het ding sloeg bij mij ook om de haverklap af bij het optrekken in zijn één. Afknapper die auto.
Met horten en stoten? Over welk toerental spreken we dan?
Bij het vertrekken uit stilstand ook voldoende gas geven (en wederom doseren ;) ) tijdens het koppelen. Bij een diesel is het gebruikelijk om de koppeling te laten komen tot de motor begint tegen te sputteren en dan pas gas te geven, bij een benzine is het gebruikelijk om beginnen gas te geven simultaan op het punt dat je begint te koppelen (en nog voor hij zou beginnen te sputteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AcIDeR schreef op zondag 31 december 2006 @ 15:03:
Nederland is gewoon veel te gehaast voor het Nieuwe Rijden.

Van de site van "hetnieuwerijden.nl"

Schakeltips :

Zeer goed haalbaar met een motor met minder als 1500cc... , daarboven hoef je dit niet te proberen.
Je schakelt namelijk bij 2500 toeren , valt +- 100 a 750 toeren terug.
Dit moet je vervolgens weer in die lage toeren bij gaan acceleren , naar de gewenste snelheid.
Kan nooit best zijn voor je motorblok??(koppel zit immers hoog)

Diesel met 2000 toeren??
Waneer komen de meeste turbo's in?2200 toeren??

Wederom weer gunstig voor je motorblok?

Tevens kost het alleen maar meer tijd om je motorblok op werk-temperatuur te krijgen, waardoor je dus zowiezo langer met een "ongunstige" verbranding rondrijdt??

Mijn tip van 2006??

Ontevreden met je benzineverbruik??
Laat hem eens goed nakijken , uitlijnen en groot onderhoud wat vaker(schoon luchtfilter doet wonderen).
En mocht hij zelfs dan teveel gebruiken , wellicht andere auto halen??
Zoals ik al zei:
Het nieuwe rijden is de grootste hoax die ik ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victenn
Zo moest net op voor me rijbewijs, vrijstellingen had ik al gehaald bij mijn ttt dus hoefde alleen maar een stukje te rijden. Was met 20min weer terug bij het cbr waar ik te horen kreeg dat ik geslaagd was :D

Theorie en praktijk allebei in 1 keer gehaald en in totaal 36 lessen gehad.

Morgen kan ik mijn rijbewijs aanvragen en dan nog een week wachten.

Last FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
Heeft dat echt voordeel om een TTT te doen? Vind het veel geld (€168,90 bij mij) en als ik gewoon weet dat ik goed kan rijden dan vind ik het niet meer nodig eigenlijk. Maar iig feli. :P

[ Voor 5% gewijzigd door D. Ninjai op 02-01-2007 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victenn
Zat in mijn pakket dus daarom had ik hem gedaan. Enige voordeel van ttt is dus de vrijstellingen en dat je al een keer een examen hebt meegemaakt. Ook weet je dan precies op welke punten je moet letten, in mijn geval was dat het kijken. Weet niet of ik hem gedaan had als ie niet in mijn pakket zat maar vond het nu wel handig.

Last FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mja als je met een TTT je rijbewijs haalt heb je hem eigenlijk in 2 keer :P

Vind TTT een beetje zinloos zelf, als je goed rijd bij een TTT en het was een echt examen, dan had je je rijbewijs al op kunnen halen..en ze kosten volgens mij ook evenveel. Als je de eerste keer zakt voor een echt examen heb je ook al een keer een examen meegemaakt, dus dat voordeel zie ik ook niet echt.. Ik zie alleen maar een heel groot nadeel; je kan na de eerste keer niet geslaagd zijn.

[ Voor 72% gewijzigd door Glashelder op 02-01-2007 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het wel eens met victenn. Die tussentijdse toets is gewoon een mooie manier om te zien hoe het op het examen er precies aan toe gaat. Zo is er op je daadwerkelijke examen niets meer nieuw, dus geen onverwachte dingen meer.

Mijn tussentijdse toets had ik na 11 rijd-uurtjes al, en daar kreeg ik te horen dat alles keurig ging, maar dat ik alleen moest letten op de naderingssnelheid bij onoverzichtelijke kruispunten, en mocht ik iets vaart minderen op smallere wegen. Daarna nog 9 uurtjes rondcruisen om alles maar gewoon als reflexen aan te leren, en toen het examen.

Op dat examen reed ik voor mijn doen knap waardeloos. Niet gevaarlijk ofzo, maar ook niet erg vloeiend. Maar ik denk dat de uitslag van die tussentijdse toets mee heeft gespeeld in het bepalen van de uitslag, want uiteraard lette ik juist op die punten een beetje extra op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:51

woutur

Klauwtjes uit!

Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:17:
[...]

Is normaal bij benzine, moet nu eenmaal nauwkeuriger op gedoseerd worden.

[...]

Met horten en stoten? Over welk toerental spreken we dan?
Bij het vertrekken uit stilstand ook voldoende gas geven (en wederom doseren ;) ) tijdens het koppelen. Bij een diesel is het gebruikelijk om de koppeling te laten komen tot de motor begint tegen te sputteren en dan pas gas te geven, bij een benzine is het gebruikelijk om beginnen gas te geven simultaan op het punt dat je begint te koppelen (en nog voor hij zou beginnen te sputteren).
Ik neem je punten in ieder geval mee als ik weer een benzine auto instap (misschien morgen even in een wat ruimer bemeten auto). Eens kijken of het daar aan ligt.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:33
Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:14:
Ik ben het wel eens met victenn. Die tussentijdse toets is gewoon een mooie manier om te zien hoe het op het examen er precies aan toe gaat. Zo is er op je daadwerkelijke examen niets meer nieuw, dus geen onverwachte dingen meer.

Op dat examen reed ik voor mijn doen knap waardeloos. Niet gevaarlijk ofzo, maar ook niet erg vloeiend. Maar ik denk dat de uitslag van die tussentijdse toets mee heeft gespeeld in het bepalen van de uitslag, want uiteraard lette ik juist op die punten een beetje extra op.
Ik heb enige tijd geleden mijn tussentijdse toets gedaan, vond het erg hulpzaam omdat je de mening van iemand anders kijgt over je rijgedrag. Was namelijk een beetje imuum geworden voor het gezeur van mijn eigen rij-instructeur (was een prima vent hoor).

Vond het ook wel fijn dat de speciale handelingen niet meer aan bod kwamen tijdens het examen. Gewoon een halfuur rondrijden. Ze hadden geen enkel commentaar, vond het wel netjes, aangezien ik het in mijn broek deed van de zenuwen.

Enige nadeel tijdens de tussentijdse toets was een experiment met autonavigatie. Dan moet je een kwartier op navigatie rijden. Heel irritant, met name door niet kloppende kaarten (wat ze wisten) en vervolgens kijken of je niet tegen het eenrichtings verkeer inrijd. Deed me denken aan die reclame "U moet hier rechts...." (en vervolgens rijd de miep in de bosjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
cardinal808 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:42:
Ik heb enige tijd geleden mijn tussentijdse toets gedaan, vond het erg hulpzaam omdat je de mening van iemand anders kijgt over je rijgedrag. Was namelijk een beetje imuum geworden voor het gezeur van mijn eigen rij-instructeur (was een prima vent hoor).
Dat is het enige voordeel die ik voor mijzelf zie.

Rij-examen duurt toch 35 minuten? Op de website van CBR lees ik nu 55 minuten. Over het theorie-examen kan ik niet geloven (maar ook niks vinden op het CBR website) dat het allemaal open vragen worden. Je moet net als in het verkeer zo snel mogelijk reageren en dan is het toch beter om voor het merendeel meerkeuze vragen te doen?

Gistermiddag heb ik samen met mijn vader op een verlaten parkeerplaats gereden. Ik les in een diesel en dit keer in een benzine wagen en hij sloeg meteen af toen ik achter het stuur mocht. :P Te laat gas erbij gegeven. Weet ik dat ook weer. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07

Duinkonijn

Huh?

D. Ninjai schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 17:02:
[...]

Rij-examen duurt toch 35 minuten? Op de website van CBR lees ik nu 55 minuten. Over het theorie-examen kan ik niet geloven (maar ook niks vinden op het CBR website) dat het allemaal open vragen worden. Je moet net als in het verkeer zo snel mogelijk reageren en dan is het toch beter om voor het merendeel meerkeuze vragen te doen?

Gistermiddag heb ik samen met mijn vader op een verlaten parkeerplaats gereden. Ik les in een diesel en dit keer in een benzine wagen en hij sloeg meteen af toen ik achter het stuur mocht. :P Te laat gas erbij gegeven. Weet ik dat ook weer. :z
all in = 55 min
maar effectief rij je maar 35 min.

die 20 min ben je ongeveer kwijt aan:

- nakijken auto*
- kijk test
- controlle papieren

* dit is niet altijd, men kan het overslaan
of ze doen de standaard lichttesten.
of ze stellen je vragen over de moter e.d.

[ Voor 11% gewijzigd door Duinkonijn op 02-01-2007 17:07 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
D. Ninjai schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 17:02:
[...]

Het examen wisselt een beetje. Ik was binnen het half uur klaar. Heb van mensen gehoord die na een kwartier al klaar waren. Als de examinator genoeg gezien heeft dan gaat ie echt geen uur vol maken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Ik ga over een maandje (1feb) ook beginnen met rijles. :P Word dan namelijk 18. :>
Ik ga deze week eens wat informeren in de buurt.

Hier trouwens nog mensen in de buurt van Doetinchem met ervaring bij bepaalde scholen? ;)

Het lijkt me in ieder geval erg leuk. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
Vanmorgen examen gehad om 8 uur. Heb klein half uurtje rondgereden door Enschede. Commentaar: Goede rit, geslaagd :) :D :D

Vanmorgen om 9.15 meteen aanvraag ingedient bij het gemeentehuis, dus ik ben volgende week woensdag voorzien van een roze kaartje ;)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
NoepZor schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 11:14:
Vanmorgen examen gehad om 8 uur. Heb klein half uurtje rondgereden door Enschede. Commentaar: Goede rit, geslaagd :) :D:D

Vanmorgen om 9.15 meteen aanvraag ingedient bij het gemeentehuis, dus ik ben volgende week woensdag voorzien van een roze kaartje ;)
d:)b Goedzo!
In 1 keer geslaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
Gefeliciteerd. :)

Vanochtend had ik mijn vijfde les en het ging weer prima. Ik mocht eerst iemand wegbrengen en het was net rally rijden zoveel scherpe bochten achter elkaar. :P

Maar soms is het voor mij zo druk met auto's dat ik niet die binnenspiegel-buitenspiegel-over je schouder kijken-richting aangeven handeling kan doen dus ik kijk ff heel snel in die spiegels en doe meteen richting aan want anders ben ik bang dat ik er tegen aan rijd. :X

Oh jah... ik kreeg het voor elkaar om de gehele rit zonder gordel te rijden... :+ Viel hem ook niet op dus dat scheelt maar toen tikte ik wel even voor mijn hoofd. :D

[ Voor 15% gewijzigd door D. Ninjai op 03-01-2007 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
D. Ninjai schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 12:29:
Gefeliciteerd. :)

Vanochtend had ik mijn vijfde les en het ging weer prima. Ik mocht eerst iemand wegbrengen en het was net rally rijden zoveel scherpe bochten achter elkaar. :P

Maar soms is het voor mij zo druk met auto's dat ik niet die binnenspiegel-buitenspiegel-over je schouder kijken-richting aangeven handeling kan doen dus ik kijk ff heel snel in die spiegels en doe meteen richting aan want anders ben ik bang dat ik er tegen aan rijd. :X

Oh jah... ik kreeg het voor elkaar om de gehele rit zonder gordel te rijden... :+ Viel hem ook niet op dus dat scheelt maar toen tikte ik wel even voor mijn hoofd. :D
Mja dat is ook zo irritant, dat overdreven spiegels kijken. Vooral als het druk is duurt dat hele "proces" van goed kijken mij gewoon te lang. Ik doe het ook absoluut niet meer. Ik zorg er gewoon voor dat ik goed gezien heb waar iedereen zich bevindt, daar hoef je echt niet 3x overdreven met je hoofd voor te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Mja, da's toch handig? 1 seconde in je zijspiegel kijken en vervolgens 1 seconde in je dode hoek kijken? Dat zijn toch weer 2 seconden waarin voor je een kind achter een geparkeerde auto vandaan de straat op kan rennen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
-DG- schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 12:09:
[...]

d:)b Goedzo!
In 1 keer geslaagd?
Jep :)

Heb 32 lessen gehad dus dat mocht ook wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 12:43:

Mja dat is ook zo irritant, dat overdreven spiegels kijken. Vooral als het druk is duurt dat hele "proces" van goed kijken mij gewoon te lang. Ik doe het ook absoluut niet meer. Ik zorg er gewoon voor dat ik goed gezien heb waar iedereen zich bevindt, daar hoef je echt niet 3x overdreven met je hoofd voor te draaien.
Dat is ook zo. Ik kijk sowieso zeer vaak in de binnenspiegel, maar binnenspiegel, buitenspiegel, schouder niet meer hoor, alleen als ik niet op zat te letten en op het laatst even snel moet handelen ;)
Bij baan wisselen en een afslag nemen precies hetzelfde. Als je een tijdje rijdt, dan wéét je op een gegeven moment wat er rond je heen gebeurt, je leert selectief bepaalde dingen te negeren.

Probleem is dat sommige mensen ook écht niet meer in hun spiegels kijken, maar ook dat leer je voorspellen, door bijvoorbeeld te kijken of een auto een baan rechts voor je heel snel inloopt op de auto daarvoor, op de snelweg. Dan kun je er op rekenen dat die auto naar links komt zonder te kijken. Maar zelf heb je dan allang in je eigen spiegels gekeken zodat je weet dat je hard in de ankers kunt, of nog een baantje kunt opschuiven ;)

Het is wel goed hoor, dat automatisme aanleren, maar ik merkte aan mezelf dat ik het maar verdomd vervelend vond, en dat ik alleen maar de beweging maakte, en niet meer echt keek. Je weet al gewoon wat je gaat zien, en dus boeit het je het niet meer, ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
Precies. Ik kijk het meest via de spiegels en als ik het niet vertrouw dan kijk ik over mijn schouder. Als ik zeker weet wat er om mij heen gebeurd ga ik niet die trage officiele handelingen volgen (heeft 'ie in sommige situaties ook vaak begrip voor) want ik vind het soms een beetje link als ik over mij schouder ga kijken... ik verwacht geen kind die dwars door een schutting rent of zo.

Wanneer ik langs spelende kinderen rijd, bejaarden in zo'n kart (kom even niet op de naam van die dingen) en wanneer iemand van rechts kan aankomen (als ik bijvoorbeeld door corniveren niks zie aankomen) laat ik het gaspedaal los en rem ik soms even bij. Soms helpen ramen en lak van geparkeerde auto's ook wel om iets aan te zien komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duinkonijn schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 17:05:
[...]

all in = 55 min
maar effectief rij je maar 35 min.

die 20 min ben je ongeveer kwijt aan:

- nakijken auto*
- kijk test
- controlle papieren

* dit is niet altijd, men kan het overslaan
of ze doen de standaard lichttesten.
of ze stellen je vragen over de moter e.d.
Ik was alles bij elkaar 25 minuten kwijt.
13 minuten rijden. 7-8 minuten papierwerk/lullen, en paar minuten van en naar de auto lopen, en kenteken lezen. Shit was zo simpel dat ik het met een hand op de rug, 2 vingers in de neus en een blinddoek voor ogen nog wel had kunnen doen.

maw, niet teveel doodstaren op die 55 minuten, in de theorie ben je vaak in een half uurtje, misschien iets langer, klaar en kan je vertrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 14:04:
[...]

Dat is ook zo. Ik kijk sowieso zeer vaak in de binnenspiegel, maar binnenspiegel, buitenspiegel, schouder niet meer hoor, alleen als ik niet op zat te letten en op het laatst even snel moet handelen ;)
Bij baan wisselen en een afslag nemen precies hetzelfde. Als je een tijdje rijdt, dan wéét je op een gegeven moment wat er rond je heen gebeurt, je leert selectief bepaalde dingen te negeren.

Probleem is dat sommige mensen ook écht niet meer in hun spiegels kijken, maar ook dat leer je voorspellen, door bijvoorbeeld te kijken of een auto een baan rechts voor je heel snel inloopt op de auto daarvoor, op de snelweg. Dan kun je er op rekenen dat die auto naar links komt zonder te kijken. Maar zelf heb je dan allang in je eigen spiegels gekeken zodat je weet dat je hard in de ankers kunt, of nog een baantje kunt opschuiven ;)

Het is wel goed hoor, dat automatisme aanleren, maar ik merkte aan mezelf dat ik het maar verdomd vervelend vond, en dat ik alleen maar de beweging maakte, en niet meer echt keek. Je weet al gewoon wat je gaat zien, en dus boeit het je het niet meer, ofzo.
Dat had ik dus ook. Je maakt die drie 3 hoofdbewegingen en vervolgens vraag je je af wat je nou eigenlijk gezien hebt.
Xander schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 13:12:
Mja, da's toch handig? 1 seconde in je zijspiegel kijken en vervolgens 1 seconde in je dode hoek kijken? Dat zijn toch weer 2 seconden waarin voor je een kind achter een geparkeerde auto vandaan de straat op kan rennen. :X
Tsja over je schouder kijken is niet altijd verkeerd, maar in veel situaties (althans in mijn rij-omgeving) wel. Als de situatie onoverzichtelijk is en er kinderen aan het spelen zijn oid dan kijk ik natuurlijk extra ten opzichte van een situatie waarbij ik een rechte lege weg voor me heb.

[ Voor 19% gewijzigd door RoD op 03-01-2007 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vooruit kijken is de key, fuck dat schouder kijken en die grapjassen die bij t afslaan ook nog eens moeten afremmen om te kijken als een gek of er iemand komt. Ach als daar iemand reed had je die 400meter van te voren kunnen zien als je vooruit had gekeken. Maar nee mensen zijn te koppig, te druk bezig met andere dingen of welke reden dan ook om dat te doen. En helaas zijn er genoeg rijscholen die vooruit kijken amper of pas heel laat aanleren. Over je schouder kijken doe je op de snelweg of in gevallen dat t toch nodig is dat vooruitkijken niet kan of stiekem toch vergeten bent. Je gaat toch niet bij ieder kruispunt spiegel en over schouder kijken. Dat zijn secondes die je veel beter kunt toepassen. En wat wil je doen als je over je schouder kijkt en je merkt iets waardoor er een gevaarlijke situatie gaat ontstaan, ingrijpen? Ben je te laat, veels te laat. Met vooruit kijken had je dezelfde situatie al veel langer van te voren kunnen zien aankomen en in kunnen grijpen, of zelfs kunnen voorkomen. Je ziet een bepaalde fietser, jij moet rechts maar hij gaat rechtdoor, waarom stoppen bij dat kruispunt als je ook iets langzamer kunt rijden, zodat de fietser al lang verdwenen is en jij gewoon die bocht kunt maken die jij wilt maken. En zo zijn er nog legio voorbeelden.

Tijdens rijden moet je altijd bezig zijn, keer op je spiegels blikken, je dashboard, je omgeving. Je mede weg(mis)gebruikers, voetgangers en vooral kinderen, zodat je een goede situatie kunt inschatten en overal vroegtijdig op in kunt spelen.

Maar natuurlijk moeten ze bij rijlessen en daarbijbehorende examens natuurlijk wel een 'standaard' opzetten. Want met al dat overdreven gekeek laat je natuurlijk wel zien dat je echt oplet en actief bezig bent en niet passief en op geluk aan t rondrijden bent. Maar vooruit kijken is ook goed te controleren eigenlijk dus dat mogen ze best meer stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Die instelling had ik dus eerst ook, maar er wordt tijdens de rijles zo hard gehamerd dat je moet kijken in binnen buiten dode hoek tijdens elke beweging die je maakt (afslaan, rijbaan wisselen/afslaan etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:17:
Vooruit kijken is de key, fuck dat schouder kijken en die grapjassen die bij t afslaan ook nog eens moeten afremmen om te kijken als een gek of er iemand komt. Ach als daar iemand reed had je die 400meter van te voren kunnen zien als je vooruit had gekeken.
Punt is dat als je 'm over het hoofd kunt zien bij de bocht omgaan (omdat ie bv niet zichtbaar is doordat er een auto staat), kan dat ook als je van te voren al hebt gekeken. Dat is nou juist het probleem 'ik had m echt niet zien aankomen'... Nee, op moment 1 dat je keek was ie om wat voor reden dan ook niet te zien, en moment 2 keek je niet want op moment 1 zag ik toch niks? Levensgevaarlijk en treurig dat je hier durft te stellen dat als je vooruit kijkt, je nooit meer even over je schouder hoeft te kijken.

En daarom kijk je _en_ van te voren al, maar controleer je ook nog even met een snelle blik in de doek hoek of er niet stiekum toch iemand is (of dat er zojuist een brommer of motor met een takke snelheid aan is komen scheuren, en die was er 400 meter terug nog niet...). En als het goed is weet je al wat je gaat zien als je de bocht om gaat, daar heb je gelijk in, maar dat neemt niet weg dat je altijd nog even moet kijken. Nou ja, bijna altijd, want er zijn natuurlijk wel wegsituaties waarbij als er iemand op dat moment nog naast je zit, die persoon zelf een doodswens heeft :P (links afslaan vanaf de meest linkse baan, van mn instructeur moest ik dan toch nog links mn dode hoek checken, terwijl daar bosjes staan en ik vlak langs die bosjes reedt...).

Natuurlijk kun je op heel erg veel zaken anticiperen door ver vooruit te kijken, dat spreekt voor zich. Maar als je al een brommer inhaalt, en 100 meter verderop wil je rechtsaf... blijf je dan staan wachten tot je die brommer voorbij hebt zien komen zonder naar rechts te kijken? Of rij je maar gewoon door 'op hoop van zegen, hij was net nog 100 meter weg' ? Of kijk je toch even waar die brommer nu precies is op het moment dat je echt de bocht om wilt gaan? Of misschien is de brommer gestopt of ook afgeslagen... dingen die je 100 meter terug nog niet kon zien omdat ie toen nog normaal recht doorreedt...
Er zou ook nog iemand net kunnen opstappen en wegscheuren, net in je dode hoek, dus op het moment dat jij rechts af wilt, had je die brommer nog niet kunnen zien (want die ging pas rijden toen ie bij het voorbij rijden in je dode hoek zat), en zo te horen kijk je dan ook niet ('want ik had 400 meter terug al gezien dat er alleen die ene brommer rijdt').

Ver vooruit kijken is natuurlijk mega belangrijk en met anticiperen op wat je ziet kun je al heel erg veel potentiele 'lastige situaties' ruim voor zijn. Absoluut waar. En als je meer rij ervaring krijgt, ga je ook door verkeersinzicht meer situaties op tijd goed inschatten en zo. Maar het is dan nog steeds net zo belangrijk om ook goed te zien wat er dichter bij gebeurt en daarbij hoort dus ook een dode hoek check....
En wat wil je doen als je over je schouder kijkt en je merkt iets waardoor er een gevaarlijke situatie gaat ontstaan, ingrijpen? Ben je te laat, veels te laat.
Tjah, dus je zegt, rij dan uiteindelijk toch maar blind door en hoop dat de ander reageert? Natuurlijk, again, met vooruit kijken had je in veel gevallen die gevaarlijke situatie al van te voren kunnen inschatten, of je had al op een bepaalde manier gereageert zodat er geen gevaarlijke situatie meer is. Maar het punt is dat als het een gevaarlijke situatie is omdat je niet vooruit hebt gekeken, het ook een gevaarlijke situatie kan zijn geworden ook al heb je wel vooruit gekeken. En dus moet je altijd nog even checken... Bij inhalen op de snelweg kijk je toch ook voor de zekerheid nog even of je wel naar rechts kunt? Of ben jij er zo eentje die na het inhalen m gewoon naar rechts pleurt 'want er reedt niks toen ik begon met inhalen' ? Lullig als er toevallig wel iemand reedt (alleen dat was een Lotus Elise en als vlak achter die Elise een grote auto rijdt, zie je dat bakkie echt totaal niet meer... dan is het toch wel heel fijn dat je hebt geleerd dat je niet alleen moet kijken wanneer je de auto hebt ingehaald (het is niet aan te raden om eerder terug te gaan ;)) maar ook om te zien of er niet toch iemand voor reedt.... Nou was dat nog steeds lastig want in de gemiddelde personen auto kijk je dan nog steeds over een Elise heen :P

Oh, opmerkingen als
Dat had ik dus ook. Je maakt die drie 3 hoofdbewegingen en vervolgens vraag je je af wat je nou eigenlijk gezien hebt.
... Dat geeft me nou niet echt vertrouwen dat jullie _wel_ goed kijken als je even in de spiegel kijkt of je veilig kunt inhalen (om even wat te noemen). Als je bij een simpele check al niet eens weet wat je nou gezien hebt...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
@Crazy D: Bij mijn rijlessen had ik altijd al vrij ver van te voren gezien of er iets uit zijstraatjes kwam. Alleen volgens mijn instructeur keek ik niet 'zichtbaar' genoeg, dus ik draaide mijn hoofd ook nog maar een keer om hem tevreden te maken, nadat ik voor mezelf al gekeken had. En dat resulteerde dus in opmerkingen dat ik te laat keek. :X

Dat soort spastische bewegingen ben ik mee ophouden sinds ik mijn rijbewijs heb. Natuurlijk kijk ik bij afslaan nog wél in mijn dode hoek, maar ik ben anders gaan kijken, afhankelijk van de situatie. Als ik 's nachts op een verlaten snelweg rijd waarbij ik braaf om de 3/4 seconde even de binnenspiegel erbij pak waarin ik al 10 minuten niets meer gezien heb, geloof ik vrij snel dat er in mijn zijspiegel en in de dode hoek niet echt veel meer te zien is. Ik kijk wel, maar ik ga echt niet meer braaf 3 seconde besteden aan het aangeleerde 1 seconde binnenspiegel, 1 seconde buitenspiegel en 1 seconde dode hoek ritueel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu op 22 lessen a 50 minuten geloof ik. Ik heb een pakketje van 30 lessen genomen. Ik heb alles nu wel gezien en gedaan, alleen ik maak nu nog de bekende fouten zoals het op de verkeerde rijbaan uitkomen etc. Dus het wordt nog een beetje fine tunen, evt. nog een paar extra lessen om het op die manier in 1x te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:01
Damn, net een ritje oostenrijk heen en weer achter de rug. En ongelooflijk, niets dan respect voor onze duitse medemens, wat rijden ze daar sociaal op die autobahnen zeg. Keurig! We merkten het meteen toen we weer in nederland reden, iedereen zat links te hangen, mensen keken niet goed, mensen anticipeerden niet goed... Deze afgelopen week dus iets van 700 km gereden, en damn, wat leer je dan veel :D. Duitsland ftw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:06

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

NoepZor schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 11:14:
Vanmorgen examen gehad om 8 uur. Heb klein half uurtje rondgereden door Enschede. Commentaar: Goede rit, geslaagd :) :D :D

Dat duurt in Nederland best wel lang precies?

Ik had mijn examen om 10 uur gedaan, ik was geslaagd, ik reed naar de fotograaf voor een pasfoto, daarna naar het gemeentehuis, 10 minuten wachten en ik had mijn papiertje vast. :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Jellabie schreef op zondag 07 januari 2007 @ 17:16:
[...]

Dat duurt in Nederland best wel lang precies?

Ik had mijn examen om 10 uur gedaan, ik was geslaagd, ik reed naar de fotograaf voor een pasfoto, daarna naar het gemeentehuis, 10 minuten wachten en ik had mijn papiertje vast. :)
Dat ging in Nederland tot begin augustus exact hetzelfde. Alleen sinds 1 augustus hebben we hier een Europees rijbewijs, aanvragen daarvan duurt langer. Ik neem aan dat dit in België ook zo is nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel kost een rijbewijs op cc-formaat? Weet iemand toevallig ook hoe dat zit met paspoorten op cc-formaat? Zijn die eral?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Kosten van een rijbewijs op CC formaat variëren per gemeente. Daar is zo niets zinnigs over te zeggen, het kan verschillen tussen 25 en 60 euro volgens mij.

Paspoort op cc-formaat bestaat nog niet, ook geen idee of dat er komt, nooit iets van gehoord. Id-kaarten op cc-formaat zijn er al een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Hoop dat die cc formaat rijbewijzen niet zo slap zijn als de ID kaarten. Anders breken die bij mij ook door op de plek van de foto (allemaal van die mini gaatjes). :X

moet ik er natuurlijk niet bij vertellen dat ik in slaap was gevallen met mn id kaart in mn broekzak. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 09:40

ALH

Eigenlijk ben ik het met je eens, vooruitkijken is de key maar mensen zijn alleen bezig met het "moment". Rommelen met de radio, praten met medepassagiers, chicks kijken je kent het wel. Het is goed te zien op de snelweg wanneer er een vrachtwagen rijdt en mensen op een afstand van 30 meter ineens denken "o ja, ik moet nog naar links" (meestal vrouwen trouwens).

Dus ja vooruitkijken is beter maar niet iedereen kan dat, dus leren ze bij de rijles de aap een kunstje.

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:47
Vandaag m'n A theorie gehaald :*) 4 foutjes, viel me toch een beetje tegen. Scooter en auto vond ik erg simpel, maar hier had ik toch een paar keer wel wat twijfel. Overigens ook maar 8 mensen geslaagd van de 20.
Maar goed, nu op naar het AVD examen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Hm, typisch dat er maar 8 van de 20 geslaagd waren.

Bij theorie B zie je vaak dat ruim 3/4 van de kandidaten zakt, maar daar zitten volgens mij een hele boel mensen tussen die gewoon niet aandachtig genoeg de stof bestudeerd hebben, of die het gewoonweg niets kan schelen. Alleen, tja, je B rijbewijs halen lijkt tegenwoordig een noodzakelijk kwaad. Je wordt gek aangekeken als je er niet op je 18e mee begint... :P

Maar mensen die voor hun A gaan zullen daar grotendeels zelf voor kiezen, omdat ze het leuk vinden? Ik neem aan dat ze er dan ook serieuzer me omgaan. Typisch dat dan nog niet de helft slaagt...

Jij iig gefeliciteerd! *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben pas gezakt voor rijbewijs B had niet goed genoeg gekeken zeiden ze.. Maak me veel te druk voor dat ik moet gaan rijden ben heel erg zenuwachtig. 7 feb. mag ik het voor de tweede keer gaan proberen :D de dag voor mijn verjaardag ik hoop dat ik slaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Zenuwachtig? Daar had ik echt geen last van, natuurlijk wel een beetje spanning maar niet dat ik helemaal gestressed was (mn moeder wel :P). Ik stapte gewoon in met de mentaliteit van ik ga nu effe een rondje rijden zoals met de rijlessen is geleerd en we zien wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victenn
Dat had ik gelukkig ook, gewoon een rondje rijden. Als je het met je lessen kan moet het dan ook kunnen. Zenuwen kunnen je echt de das om doen, een vriend van mij is ook al 4 keer gezakt terwijl hij prima kan rijden.

Dus heb vertrouwen in jezelf!

Last FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
:/
M'n vriendin is net gezakt voor haar rijexamen. 2 opstelfouten bij het afslaan was wat ze fout deed, en voor de rest ging het heel goed (aldus mn vriendin). Beetje overdreven om dan iemand te laten zakken.
Bah :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav0s
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 12:26

Dav0s

Hr?

Vanmorgen geslaagd, na eerst 2x gezakt te zijn. Had ook wel mazzel met de examinator, het was 1 van zijn laatste dagen dus hij was totaal niet aan het mierenneuken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
RoD schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:40:
:/
M'n vriendin is net gezakt voor haar rijexamen. 2 opstelfouten bij het afslaan was wat ze fout deed, en voor de rest ging het heel goed (aldus mn vriendin). Beetje overdreven om dan iemand te laten zakken.
Bah :(
Waar moest zij examen doen dan?
2 opstelfouten bij het afslaan, lijken me toch redelijke fouten eigenlijk.

Toen ik m'n examen moest rijden voor m'n autorijbewijs moest dat in Utrecht, en m'n instructeur zag dat wel als een voordeel. Volgens hem zijn de examinatoren in een grote stad veel minder mierenneukerig met kleine foutjes dan examinatoren die op stukken rijden waar het veel minder druk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Wekko306 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:49:
[...]

Groningen.
Verder ging alles gewoon perfect. Ze anticipeerde ook goed op fouten van andere bestuurders (mensen die zonder uit te kijken oversteken ed). 2 kleine fouten door (volgens haar) zenuwen. Toch lullig. Dat grapje kost je weer een examen van 165 euro.
Terwijl ik dat trouwens een paar maand geleden nog gedaan heb voor 150 euro. Naaierij? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
Ik moet zelf ook in Groningen afrijden wanneer ik examen ga doen. Alleen kost het bij mij de eerste keer € 201,70 en als ik zak dan kost het € 182,15. Een kleine troost dat je iig altijd goedkoper uit bent dan bij mij. :P Maar goed, daar heb ik zelf voor gekozen natuurlijk maar dan is het wel zeer vervelend als de prijs nog hoger worden en dat je dan bent gezakt om lullige fouten. Maar kan het misschien kloppen dat CBR het in 2007 de boel ietsjes heeft verhoogt? Of zit CBR eventjes in een mindere financiele moment dat ze de mensen die examen aan het doen zijn gewoon ff laten zaken? Hoor ik ook vaak verhalen van. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb vandaag rijles gehad, zit er ineens een fietser voor mijn auto. Ik schrok me rot had hem helemaal niet gezien. Krijg ik ze ook nog uitgescholden van de jongen op de fiets terwijl ik eigenlijk voorrang had. Ik hoop niet dat dat op mijn examen gebeurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Laatst online: 16-07 15:52
RoD schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:00:
[...]

Groningen.
Verder ging alles gewoon perfect. Ze anticipeerde ook goed op fouten van andere bestuurders (mensen die zonder uit te kijken oversteken ed). 2 kleine fouten door (volgens haar) zenuwen. Toch lullig. Dat grapje kost je weer een examen van 165 euro.
Terwijl ik dat trouwens een paar maand geleden nog gedaan heb voor 150 euro. Naaierij? :?
opstelfouten zijn best wel grote fouten hoor, ik heb bij mijn rijexamen ook zo'n fout gemaakt en toen ben ik toch geslaagd omdat het de laatste bocht was terug naar dat gebouw van die examinator :P best geluk mee gehad toen... mja better luck next time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:48:
heb vandaag rijles gehad, zit er ineens een fietser voor mijn auto. Ik schrok me rot had hem helemaal niet gezien. Krijg ik ze ook nog uitgescholden van de jongen op de fiets terwijl ik eigenlijk voorrang had. Ik hoop niet dat dat op mijn examen gebeurd!
Welkom in het verkeer als automobilist ;) Verwacht het onverwachte, vooral van voetgangers en voertuigen met 2 wielen (hoewel een grote rode vrachtwagen met brandweer op de zijkant ook lastig kan zijn, dat was tijdens mijn rijlessen m'n 1e ingreep, dat ding bleek voorrang te hebben omdat ie van rechts kwam, en mn instructeur vond dat ik moest stoppen... :P).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav0s

Dav0s

Hr?

Wekko306 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:49:
[...]

Toen ik m'n examen moest rijden voor m'n autorijbewijs moest dat in Utrecht, en m'n instructeur zag dat wel als een voordeel. Volgens hem zijn de examinatoren in een grote stad veel minder mierenneukerig met kleine foutjes dan examinatoren die op stukken rijden waar het veel minder druk is.
Klopt. Ik heb zelf afgereden in Zutphen, wat volgens het CBR in de top 5 van makkelijkste locaties om af te rijden staat. Maar in ruil daarvoor zijn de examinatoren de grootste mierenneukers die er zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Dav0s schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:18:
[...]

Klopt. Ik heb zelf afgereden in Zutphen, wat volgens het CBR in de top 5 van makkelijkste locaties om af te rijden staat.
Is daar een lijst van dan? Staat die ergens? :P

* Xander benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav0s

Dav0s

Hr?

Xander schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 11:14:
[...]

Is daar een lijst van dan? Staat die ergens? :P

* Xander benieuwd
Ik hoorde het van mijn rij-instructeur. Die vertelde dat ze mogelijk gingen stoppen in Zutphen met het aanbieden van rij-examens, vandaar.. Het lijkt mij een intern lijstje van het CBR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Dav0s schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:12:
Ik hoorde het van mijn rij-instructeur. Die vertelde dat ze mogelijk gingen stoppen in Zutphen met het aanbieden van rij-examens, vandaar.. Het lijkt mij een intern lijstje van het CBR.
Zou een beetje vreemd zijn. Dan kun je half Nederland wel schrappen omdat het 'te rustig' zou zijn of zo? Moet iedereen maar in hartje Amsterdam gaan afrijden of zo? (wat overigens misschien niet eens zo slecht zou zijn, mensen die op het platteland lessen eens een echt grote stad in laten rijden, en mensen uit de stad eens op de boereweggetjes laten rijden om ook daar wat ervaring op te doen).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
Crazy D schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:58:
[...]

Zou een beetje vreemd zijn. Dan kun je half Nederland wel schrappen omdat het 'te rustig' zou zijn of zo? Moet iedereen maar in hartje Amsterdam gaan afrijden of zo? (wat overigens misschien niet eens zo slecht zou zijn, mensen die op het platteland lessen eens een echt grote stad in laten rijden, en mensen uit de stad eens op de boereweggetjes laten rijden om ook daar wat ervaring op te doen).
Dat lijkt me sowieso slim inderdaad. Dat is een van de voordelen die ik had met mijn stoomcursus (= 4 uur zelf rijden per dag, en 4 uur als passagier). Ik woon hier in een dorp en met normale lessen ga je niet echt de stad in, maar met mijn cursus gingen we dagelijks naar Utrecht en 2x naar Amsterdam. Toch wel handig om dat ook een keer te doen in je rijlessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victenn
Net in mijn pauze heen en weer gefietst door de regen en tegenwind naar het gemeentehuis waar na een week wachten mijn rijbewijs klaar lag. Dus kan nu eindelijk een keer gaan rijden, ben wel benieuwd hoe dat gaat. Andere auto, benzine ipv diesel maar komt vast goed. Jullie horen het nog.

Zelf heb ik in een redelijk grote plaats gelest en afgereden en toen ik lessen van 2 uur had kwam ik ook in de kleinere dorpjes er om heen. Heb dus van beide wel wat mee gekregen tijdens mijn lessen. Maar als ik een keer in Amsterdam ofzo ben zal het wel wennen zijn met al die drukte daar.

Last FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Crazy D schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:58:
[...]

Dan had ik het opzich wel goed voor elkaar. Heb gelest in Enschede / Hengelo dus in de stad, maar op weg erheen verschillende routes gehad (80km weg, stukje 80km weg en snelweg, boerenweg en 80km weg of zelfs een combinatie van de drie :P)

Heb sinds vanmorgen het tastbare bewijs in bezit van mij succesvol verlopen praktijkexamen verleden week :) Vanavond maar een beetje toeren en morgen met de auto naar m'n stage :+

[ Voor 10% gewijzigd door NoepZor op 10-01-2007 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:26
Heb ondertussen al 14 lessen gehad en het gaat tot nu toe allemaal goed, alleen om een vage reden viel bij de afgelopen les de motor een keer uit bij een stoplicht, en had ik moeite met optrekken vanuit zn 1.
Dit is me nog nooit eerder gebeurd, kan altijd vloeiend optrekken en heb ook vaak zat met onze auto thuis gereden (benzine) en daar ook nooit problemen mee gehad, beetje raar allemaal.
Morgen heb ik weer 2 uren, dus hopen dat ik er dan geen last meer van heb. Er was wel de dag voor mijn les een nieuwe versnellingsbak in de auto geplaatst en nog wat andere dingen (winterbanden, etc.) maar het lijkt me niet dat het daaraan ligt, eerder aan mezelf.

Winterbanden inrijden is trouwens vervelend :P steeds bepaalde snelheden waarbij je enorme resonantie krijgt en je het gevoel dat de asfaltweg vol met deuken zit, ook het sturen was eventjes wennen, het stuurde een stuk scherper en sneller (kleinere banden?) maar dat went erg snel. Waarschijnlijk zijn de banden morgen wel goed rond, rijdt weer een stuk rustiger. Ben benieuwd wat ik dan moet oefenen, ben de korte invoegstrook nu al behoorlijk zat (vorige week ongeveer 10x hetzelfde stukje rijksweg gereden :z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy D schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 07:20:
[...]

Welkom in het verkeer als automobilist ;) Verwacht het onverwachte, vooral van voetgangers en voertuigen met 2 wielen (hoewel een grote rode vrachtwagen met brandweer op de zijkant ook lastig kan zijn, dat was tijdens mijn rijlessen m'n 1e ingreep, dat ding bleek voorrang te hebben omdat ie van rechts kwam, en mn instructeur vond dat ik moest stoppen... :P).
Weet ik ook wel, heb ook gekeken! ik had eigenlijk voorrang van de fietser maar hij stopte niet voor me bleek. IK had hem ook niet gezien moet ik eerlijk zeggen. Snap het eigelijk ook helemaal niet voor mijn gevoel heb ik goed gekeken. In principe deed ik ook niet fout :D
Maar ben me wel rot geschrokken! Fietsers zijn niet te vertrouwen in het verkeer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
Zonet mijn zesde les gedaan op weg naar de stad en een lang gedeelte in de stad zelf. Ik zou eigenlijk een anderhalf uur rijden om vervolgens iemand op te pikken om mij thuis te brengen maar hij kon niet dus mocht ik weer zelf terugrijden. Rondje van de zaak zullen we maar zeggen.

Naar de stad zelf via de autowegen vond ik niet zo moeilijk. Soms ga ik wel even een beetje naar rechts rijden maar dat zal vast wel komen omdat ik dagelijks fiets en dan heb je de neiging om daar een beetje naar toe te gaan. Invoegen was wel spannend voor het eerste keer om zo hard te gaan.

In de stad... jeetje wat een chaos man. Allemaal mensen en fietsers die kriskras over wegen rennen waar het niet mag. Ik reed in het pikkedonker en al dat licht voor en achter ja betekent dubbel opletten. Op een moment zag ik bijna niks meer door de regen en moest toen door een tricky bocht en ging mijn rij-instructeur eventjes duwen aan het stuur. Dat was wel even anders dan door Appingedam. :P Iig veel geleerd. :)
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.